onko kellään ollu ylävatsakipua oikealla puolella vatsaa.mulla kestäny jo tosi pitkään ja välillä menee tosi pahaksi.lääkärissä kävin ja verikokeissa mutta tulokset tulee vasta maanantaina.mikähän ihme tää vois olla,pelottaa aika rutkasti ja tää odottaminen rasittaa.
ylävatsakipu
27
55400
Vastaukset
- että sappikivet
kipu ainakin on just siinä. Ja voi olla joskus tosi kovaa.
- lisäksi
maksa ja munuaiset voivat oireilla siten. Ylävatsan ultra olisi paikallaan.
- hmm..
lisäksi kirjoitti:
maksa ja munuaiset voivat oireilla siten. Ylävatsan ultra olisi paikallaan.
saan maanantaina tietää verikokeiden tulokset jos ei niistä löydy mitään niin täytyypi pyytää jos ultraisivat.alkaa olla vaan jo niin tukala olo et alkaa pelottaa ties mitkä sairaudet,niin ja onkos yleistä että nuo sappikivet häiritsee myös nuoria ihmisiä?itse olen 23v nainen.
- yleistä
hmm.. kirjoitti:
saan maanantaina tietää verikokeiden tulokset jos ei niistä löydy mitään niin täytyypi pyytää jos ultraisivat.alkaa olla vaan jo niin tukala olo et alkaa pelottaa ties mitkä sairaudet,niin ja onkos yleistä että nuo sappikivet häiritsee myös nuoria ihmisiä?itse olen 23v nainen.
mutta ylävatsan ultra kertoo paljon tilanteesta..
- sappikivipotilas
yleistä kirjoitti:
mutta ylävatsan ultra kertoo paljon tilanteesta..
oli 15 v kun leikattiin ja tiedän että nuoremmiltakin sappirakkoja on poistettu. Itsellä eka sappikohtaus 18 vuotiaana ja siitäpä niitä riittikin enemmän ja vähemmän yli 20 v ennenkuin sappirakko poistettiin.
- lena
Mulla kans ollut oikealla puolella ylävatsakipuja..kipu tuntuu kyljessä myös selän puolella..kestänyt noin 4kk..Joskus sattuu enemmän joskus ei vähemmän riippuen päivästä.Lääkärit epäilivät munuais- tai virtsakiviä mutta testeissä ei näkynyt mitään.Myös ultraäänellä katsottu mutta ei mitään sieltäkään mitään selvinnyt,eikä verikokeista..outoa..kohta taas lääkäriin.Toivottavasti ei mitään vakavaa. Kerro ihmeessä mikäli tuloksissasi ilmeni jotain!
- nainen83
Minä sairastin puolitoista vuotta munuais-ja virtsatiekiviä. Kipu oli jotain uskomatonta! Nyt on sattunut ylävatsaan jo muutaman päivän, siis lääkäriin tarttee ottaa yhteyttä. Olis ollu vaan mukavaa tietää, et mitäs lääkärit on muille sanonut ylävatsakivuista, vai onko passitettu kotiin ja sanottu et ota buranaa, kyllä se siitä!
- pippurisi
mut eikös munuaiset ole alempana ja enemmänkin selän puolella...
- sdsal
Ne on sappikivet eikä mitkään munuaiskivet!
- potla55
minulla on ollut ylävatsakipua ja turvotusta oikealla puolella voisiko olla perinnöllistä sappikivet kun se säteilee selkään asti maha tuntuu kovalta väliin eniten ruokailun jälkeen ja niin kuin välillä olisi vaan ilmaa semmonen täyttävä olo
- samaa
hei, ootko käynyt lääkärissä? mitä se sanoi? ootko saanut diagnoosia?
Itellä samanlaista kipua kuin sinulla eikä lääkärit tee muuta kuin syöttäävät lääkettä joka ei auta...
kertoilkaa muutkin jos saatte jotain diagnoosia ylävatsakipuihin... - kajuha
samaa kirjoitti:
hei, ootko käynyt lääkärissä? mitä se sanoi? ootko saanut diagnoosia?
Itellä samanlaista kipua kuin sinulla eikä lääkärit tee muuta kuin syöttäävät lääkettä joka ei auta...
kertoilkaa muutkin jos saatte jotain diagnoosia ylävatsakipuihin...Olin eilen itse ylävatsakivun takia jorvissa. Kipu alkoi lounaan jälkeen n.1 tunti. Kipu tuntui ensi keskiselässä ja paineen tunteena vatsassa. Sitten alkoi kauhea selkä ja ylävatsakipu joka säteili myös kylkiin. Jouduin jorvissa odottamaan monta tuntia ennenkuin sain kipupiikin ahteriin. Ei paljon helpottanut. Ainoastaan selkäkipu lähti. Sitten tippaan ja Somaccia nesteenä suoneen.
Puolisen tuntia siinä vielä kärvistelin kun lääke alkoi vaikuttaa. Hieno tunne kun vatsakipu hellitti. Resepti somaccia kuukaudeksi. Nyt vatsa ekana päivänä on pysynyt kurissa. Hieman arka vielä.
Sanoisin näin, että rasva, kahvi, viina ja kaikki herkut pois tai hyvin vähälle.
Eli ylävatsakivut eivät ole aina sappikipuja - joskus aikoinaan
kajuha kirjoitti:
Olin eilen itse ylävatsakivun takia jorvissa. Kipu alkoi lounaan jälkeen n.1 tunti. Kipu tuntui ensi keskiselässä ja paineen tunteena vatsassa. Sitten alkoi kauhea selkä ja ylävatsakipu joka säteili myös kylkiin. Jouduin jorvissa odottamaan monta tuntia ennenkuin sain kipupiikin ahteriin. Ei paljon helpottanut. Ainoastaan selkäkipu lähti. Sitten tippaan ja Somaccia nesteenä suoneen.
Puolisen tuntia siinä vielä kärvistelin kun lääke alkoi vaikuttaa. Hieno tunne kun vatsakipu hellitti. Resepti somaccia kuukaudeksi. Nyt vatsa ekana päivänä on pysynyt kurissa. Hieman arka vielä.
Sanoisin näin, että rasva, kahvi, viina ja kaikki herkut pois tai hyvin vähälle.
Eli ylävatsakivut eivät ole aina sappikipujaJOO Mulla vaivasi sappikivet myös pitkään.
Ruokavaliolla ja lääkkeillä koitettiin pitää kivut loitolla.
Ajoittain kipu oli niin kova että töihin ei kyennyt. Tätä rulianssia kesti yli puolivuotta.
Sit yks lääkäri sano että syö muutama kananmuna, niin pääset todennäköisesti heti leikkaukseen ja pääset normaaliin elämänrytmiin.
Näin tein ja kohta olin leikkauspöydällä.
Sappikivet tukki tiehyeen. Pitkä sairastelu aiheutti ihon keltaisuuden ja leikkava lääkäri käski lopetta alkoholin kokonaan. En tiedä miten sen lopettaa, kun en ole edes aloittanut alkoholinkäyttöä. - potenut
kajuha kirjoitti:
Olin eilen itse ylävatsakivun takia jorvissa. Kipu alkoi lounaan jälkeen n.1 tunti. Kipu tuntui ensi keskiselässä ja paineen tunteena vatsassa. Sitten alkoi kauhea selkä ja ylävatsakipu joka säteili myös kylkiin. Jouduin jorvissa odottamaan monta tuntia ennenkuin sain kipupiikin ahteriin. Ei paljon helpottanut. Ainoastaan selkäkipu lähti. Sitten tippaan ja Somaccia nesteenä suoneen.
Eli ylävatsakivut eivät ole aina sappikipujaMinulla oireet aiheutuivat käyttämästäni lääkkeestä. Eli kyseessä oli alkava vatsahaava mahalaukun yläosassa. Lääkkeksi sain myös Somacia ja kivut hävisi. Vältetävien ruokien listalle lisäisin raskaat ja/sekä tuliset ruoat ja hapokkaat ruoat.
- nainen 46 v
Samanlaisia vaivoja minullakin.Lääkäri epäili ensin sappikiviä ja laittoi mut ultrahan.Ei löytynyt mitään.Seuraavana jouduin mahalaukun tähystykseen ja löytyi kipuihin syy,palleatyrä.Vastauksien orottelu on tosi raskasta.Minä saan kiittää meirän ihanaa työterveyslääkäriä,joka laittoi minut tosi nopeasti eteenpäin.Toivottavasti sinäkin saat pian avun vaivoihisi.Hyvää kevään jatkoa!
- mies 41 vuotta
Menin lääkäriin pari viikkoa sitten ääkäriin oikean kyljen kovan kivun vuoksi. Lääkärissä epäiltiin kihaskipua ja laitettiin kotiin kioulääkkeiden kanssa. Seuraavana päivänä takaisin koska kipuun ei lääkkeet auttaneet. Sitten annettiin Litalginia ja taas kotiin. Meni usko kunnalliseen ja lähdin yksityisen kautta kokeisiin. Röntgen ok, verikokeet ok, maksa-arvot himena koholla ja kolesteroli mutta ei muuta. Ultraääni tutkimuksessa löytyi maksasta pieni kasvain, joka jätettiin odottamaan 4kk päässä olevaa kontrollia. Nyt kova kipu tuntuu oikean kylkiluun alla edessä ja haittaa kyykistymistä, kävelyä, yskimistä ym, jolloin kipu tuntuu todella kovalta. VOIKO tuollainen parisenttinen kasvain (ei tietoa onko hyvä vai pahalaatuinen) aiheuttaa tuollaista kipua vai onko syynä vielä jokin muu ????? kokemuksia ??? Sappi puhdas, ei kiviä tms.
- hylly
mies 41 vuotta kirjoitti:
Menin lääkäriin pari viikkoa sitten ääkäriin oikean kyljen kovan kivun vuoksi. Lääkärissä epäiltiin kihaskipua ja laitettiin kotiin kioulääkkeiden kanssa. Seuraavana päivänä takaisin koska kipuun ei lääkkeet auttaneet. Sitten annettiin Litalginia ja taas kotiin. Meni usko kunnalliseen ja lähdin yksityisen kautta kokeisiin. Röntgen ok, verikokeet ok, maksa-arvot himena koholla ja kolesteroli mutta ei muuta. Ultraääni tutkimuksessa löytyi maksasta pieni kasvain, joka jätettiin odottamaan 4kk päässä olevaa kontrollia. Nyt kova kipu tuntuu oikean kylkiluun alla edessä ja haittaa kyykistymistä, kävelyä, yskimistä ym, jolloin kipu tuntuu todella kovalta. VOIKO tuollainen parisenttinen kasvain (ei tietoa onko hyvä vai pahalaatuinen) aiheuttaa tuollaista kipua vai onko syynä vielä jokin muu ????? kokemuksia ??? Sappi puhdas, ei kiviä tms.
heliko myös aiheuttaa oireita!
- doctor2009
Kannattaa selvittää, ettei ole haimasyöpää!
- kans
Kipu alkaa yllättäen joskus voi olla 2viikko väliä ja taas alkaa yleensä 1-2tuntia ruuan jälkeen ja kestää vuorokauden sinä aikana ei pysty missään asennossa olemaan ja yö oksennan 5-15min välein vaikka ei olisi mitään oksennettavaa... Mielestäni ei ole syömisen kanssa tekemistä saatan syödä esim tulista ruokaa ja ei mitään menee muutaman päivä ja syön taas tulista ja sitten sattuukin.. Veri, virtsa ja arvo testit otettu ei mitään maha röntgenillä ja ultralla katsottu ei mitään nytten olin magneetti kuvauksessa tulokset vasta viikon päästä toivottavasti vika löytyy.. Mitkään lääkkeet ei auta syön happo salpaajia litalginista ei mitään apua kohtauksen aikana ainoastaan paikallaan makaaminen kuumavesi pullojen välissä lievittää kipuja jos lähtee liikkeelle kivut menevät sietämättömiksi.. inhottavaa kun on pieni lapsi ja nyt tällainen mistä kukaan ei mitään tiedä eikä auta kuin maata :(
- Mies 30 v
kestänyt jo 15 vuotta. kipujen väliissä on noin 1 viikosta 3 kuukauteen "tervettä aikaa".
eli kipu alkaa pikkuhiljaa päivän mittaa ja pahenee kokoajan.Tuntuu ylävatsassa keskellä ja silloin kun on pahimmillaan painaa oikealle kylkiluiden alapuolelle ja selkään. Ruoka ei vaikuta millään tavalla kipujen alkamiseen.
Minulla on diagnosoitu joku liukutyrä, eli ei varsinaisesti palleatyrä kai.
Olen käynyt vatsatähystystyksessä, ultrassa, verikokeissa ja fysiatrilla,mutta kukaan ei osaa sanoa syytä.
Olen kokeillut seuraavia lääkkeitä tuloksetta:Litalgin, primperan, nexsium, dolan, diapam ja sirdalud. Mikään kyseisistä lääkkeistä ei auta kipuun kipuun
Kipu menee itsestään ohi noin 8 tunnissa.
Olen monesti joutunut lähtemään töistä pois kesken päivän kyseisten kipujen takia.
Lääkäritkin suhtautuvat välillä aika skeptiseti noihin kipuihin, kun eivät osaa selittää niiden alkuperää.
Olen miettinyt magneetikuvausta, jos siitä olisi jotain apua.
Osaako kukaan kertoa aiheuttaako palletyrä varsinaisesti kipua????
Närästyksen tiedän, koska olen sairastunut ruokatorventulehduksen. - hylly
kantsii testata helikobakteeri!
- kipeeet
mulla kans ollu ylävatsa vaivoja,ja lääkärit ei osaa sanoo mitään(yksityiset) harrastin enduroa ja alkoi tuntuun oikeella kyljessä kipua ajon aikana luulin et varusteet painoi kylkeen. mut seuraavana päivänä paheni koko ajan viikostaviikkoon ei pystyny tekeen mitään kiertoliikkeitä,käveleen lääkäri ei löytäny mitään. mut vanhat enska ukot ties kertoo etse on joku kylkiluun singahdus.en sit tiedä ollu noit maha vaivoja jo 15vuotta.lääkärit sanoo et pitää itse ettii syitä(alko painonnostosta)
- 15 vuotta vatsakipuja
mulla revähti vatsalihas leuanvedossa lisäpainoilla. Lääkärit ehdottivat jotain fysiatria, joka osais neuvoa lihasten venytyksiä vatsan alueella, muuta en oikein jaksa uskoa tuohon. Luulisi että jos lihas revähtää,niin siihen auttais suht kovat kipulääkkeet ( sirdalud ja diapam), mutta eipäs autakkaa.Puukkoa lääkärit eivät siihen suostu antamaan, koska eivät tiedä mistä pitäisi leikata. Epäilivät että satunnaisesti hermo jää vatsalihasen väliin puristuksiin aiheuttaen kipua.
- Dr.0
15 vuotta vatsakipuja kirjoitti:
mulla revähti vatsalihas leuanvedossa lisäpainoilla. Lääkärit ehdottivat jotain fysiatria, joka osais neuvoa lihasten venytyksiä vatsan alueella, muuta en oikein jaksa uskoa tuohon. Luulisi että jos lihas revähtää,niin siihen auttais suht kovat kipulääkkeet ( sirdalud ja diapam), mutta eipäs autakkaa.Puukkoa lääkärit eivät siihen suostu antamaan, koska eivät tiedä mistä pitäisi leikata. Epäilivät että satunnaisesti hermo jää vatsalihasen väliin puristuksiin aiheuttaen kipua.
Ei varmaan autakkaan nuo lääkkeet, koska Diapam ei kyllä ole kipulääke, vaan rauhoittava.
- jjonn
kyllä, mulla tuli tänään samoja oireita oikealta puolelta ylävatsaa , tuntui kun olis kylkiluiden alla ollu se kipu, siis ihan kamalaa, itkun kans piti yrittää kävellä! kyyristyminen eteenpäin sekä istuminen tuntui niin pahalta et ei pystyny kertakaikkiaan liikkumaan. Nyt kipu ainakin toistaseks hävinny, toivottavasti ei tuu uudestaan!
- ekakerta
Eikä ole Sirdalud kipulääke, lihasrelaxantti. Mulla alkoi tänä aamuna ylävatsakivut, ei ole ennen ollut, siksi ajattelin kurkata tämän sivun.
- hoitsu8
Pakko kommentoida sen verran, vaikka vanha ketju jo onkin, että Diapam ja Sirdalud ovat ihan aiheellisia lääkkeitä em. oireita hoidettaessa juurikin sen lihaksia rentouttavan vaikutuksensa ansiosta - kova kipu voi kouristaa ja usein juuri jännittää lihaksistoa, joka on hyvä saada relaksoitua. Ja vaikka aiemmin olisi kärsinyt närästyksestä polttavana tunteena ja happamina röyhtäisyinä, voi paha närästyskohtaus ilmetä juuri puristavana tunteena rintakehän ympärilllä, kosketusarkuutena ylävatsalla ja säteillä selkään. Ihmiset ja oireet ovat hyvin yksilöllisiä. Esim. Sappikohtausta ja närästystä voi olla vaikea erottaa toisistaan, ja tiedän useita joiden sappi/ruuansulatusvaivoja tutkittaessa on ensin suljettu pois sydänperäisten oireiden mahdollisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086937- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493885- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1903479
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482532
- 131924