Olenko valaistunut ?

epäkurantti

n.20 vuotta sitten aloitin erikoisen auringonvaloon ja kuvaan perustuvan meditaation.
Sain ohjeet tuohon tekoon Baul Bruntonin kirjasta:Yliminää Etsimässä.Kirjassa varoittettiin tekemästä tuollaista vahvaa meditaatiota.Tein kuitenkin.
Eräänä iltana alkoi tapahtua:tunsin ennakkoaavistuksen tulevasta mielenliikutuksesta.Sitten tunsinjonkinlaisen voiman nousevan selkärankaani pitkin ja tunsin olevani kuin huumeessa. Näin ylimaallisen valon valaisevan päätäni ja koin suuren onnellisuuden tilan ja silmiini nousi kyyneleet.Olin koko illan kuin transsissa ja tunsin kokevani tulevia tapahtumia elämässäni .Tunsin tulen ympärilläni ja jotenkin paloin henkisesti.Olin yltä päältä hiessä.
Myöhemmin koin oikeasti asioita josta minua oli transsissa varoitettu.Herkistyin fyysisesti ja henkisesti esim.koin värit jotenkin kirkkaammin...näin enneunia..
Myöhemminkin olen vaipunut jonkinlaise
en transsitilaan ja nähnyt"enkeleitä".Myöhemmät kokemukseni eivät kuitenkaan ole olleet lähellekkään samantasoisia ,kuin tämä ensimmäinen.
Kysymys: Onko tämä mitä koin tuttua monillekin ihmisille?,onko se normaalia meditaatiota?
Olenko valaistunut?

166

10991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiloja

      voi tapahtua ihmisille eivätkä ne välttämättä joh-
      da valaistumiseen.Kun ihminen valaistuu hänen mi-
      nänsä eli ego katoaa eikä ole enää ns.minää.Va-
      laistumisen saavuttaminen on siksi senverran pitkän työn (joskus jopa useiden elämien) tulos että sitä ei saavuteta hetkellisillä kokemuksilla.
      Ihmisen pitäisi kyllä itse tietää/huomata milloin
      hänen egonsa katoaa eikä sitä pysty toiset näke-
      mään.Tosin valaistuneet gurut pystyvät ehkä
      johdattamaan ihmisiä valaistumiseen mutta nämä ih-
      miset ovat jo meditoineet vuosia tai kymmeniä vuosia tai useita elämiä.

    • epäkurantti

      joka tuli itseni ulkopuolelta. hm...
      Koin kuolleeni henkisesti ja olleeni kuin uusi ihminen.
      Myöhemmin luettuani erilaisista meditaatioista,huomasin kokemukseni muistittavan erehdyttävästi kundalinivoiman heräämistä ja kruunusakran avautumista.
      En kuitenkaan mistään kuullut kenenkään olleen tulen ympäröimänä.Viime aikoina silmiini osui juttu tuli-initiaatiosta ,jota kuulemma nykyihminen ei kestä ja se olisi erittäin harvinainen. Onko se?
      Koin myös ns.automaattikirjoitusta...
      kirjoitit: kokemuksien saavuttamiseen kestää useita elämiä. Mistäs sen tietää olenko meditoinut useita elämiä?

      • Qadesha

        ...kertoo olleensa Elisabeth Haich kirjassaan "Vihkimys". Hänet siis "vihitään" eli keinotekoisesti nostetaan tietoisuudentilaan joka on ihmiselle korkein mahdollinen. Tässä hän kokee tulevansa maailmankaikkeuden keskipisteeksi ja koko olemassaolon pyörivän tulisena kiekkona hänen itsensä ympärillä.

        Kuitenkaan tuo vihkimys ei ollut mikään lopullinen "valaistuminen", vaan vasta ensimmäinen sillä polulla jossa ihminen itse alkaa tietoisesti vakauttaa itsessään ihmiselle korkeinta mahdollista tietoisuudentilaa.

        Tai niin minä sen ainakin koin.

        Mielestäni on varsin toissijaista pohdiskella onko sitä tai tätä, "onko valaistunut". Noilla termeillä vain hämmentää itseään ja muita. Tärkeintä on se että saavuttaa mielenrauhan ja tasapainon. Mainitsemasi pelkotilat ovat varmasti väistämätön seuraus sille että et ole vielä täysin tasapainossa, eli ns. vanha Aatami sinussa on vielä kovastikin vallalla ja olemassa, eikä voi todellakaan sanoa että ihmisenä elämisen koulu olisi jo päätöksessä. Tutki vaikkapa Buddhan elämää ja hänen valaistumiskokemustaan, en muista että siellä mainittaisiin Buddhan kokeneen enää koskaan pelkoa tai vihaa sen jälkeen kun hän puun juurelta nousi ja alkoi opettaa.

        Mutta toki me olemme erilaisia, mikä oli Buddhan Tie, ei välttämättä ole sinun tai minunkaan Tie. Jokainen me olemme eri Tie "Jumalaan", mutta kuitenkin me olemme Yksi Jumalassa.


      • Qadesha
        Qadesha kirjoitti:

        ...kertoo olleensa Elisabeth Haich kirjassaan "Vihkimys". Hänet siis "vihitään" eli keinotekoisesti nostetaan tietoisuudentilaan joka on ihmiselle korkein mahdollinen. Tässä hän kokee tulevansa maailmankaikkeuden keskipisteeksi ja koko olemassaolon pyörivän tulisena kiekkona hänen itsensä ympärillä.

        Kuitenkaan tuo vihkimys ei ollut mikään lopullinen "valaistuminen", vaan vasta ensimmäinen sillä polulla jossa ihminen itse alkaa tietoisesti vakauttaa itsessään ihmiselle korkeinta mahdollista tietoisuudentilaa.

        Tai niin minä sen ainakin koin.

        Mielestäni on varsin toissijaista pohdiskella onko sitä tai tätä, "onko valaistunut". Noilla termeillä vain hämmentää itseään ja muita. Tärkeintä on se että saavuttaa mielenrauhan ja tasapainon. Mainitsemasi pelkotilat ovat varmasti väistämätön seuraus sille että et ole vielä täysin tasapainossa, eli ns. vanha Aatami sinussa on vielä kovastikin vallalla ja olemassa, eikä voi todellakaan sanoa että ihmisenä elämisen koulu olisi jo päätöksessä. Tutki vaikkapa Buddhan elämää ja hänen valaistumiskokemustaan, en muista että siellä mainittaisiin Buddhan kokeneen enää koskaan pelkoa tai vihaa sen jälkeen kun hän puun juurelta nousi ja alkoi opettaa.

        Mutta toki me olemme erilaisia, mikä oli Buddhan Tie, ei välttämättä ole sinun tai minunkaan Tie. Jokainen me olemme eri Tie "Jumalaan", mutta kuitenkin me olemme Yksi Jumalassa.

        Sanojensa kanssa kannattaa olla tarkkana kuin porkkana. Siksi viilaan pilkkua ja sanon että tuo "...niin minä sen koin" tarkoitti että niin minä käsitin tuon EH:n kokemuksen.

        Itsehän en ole kokenut valo-kokemuksia sillä tasolla missä voidaan puhua kundaliinista ja sen sellaisesta.


      • epäkurantti
        Qadesha kirjoitti:

        ...kertoo olleensa Elisabeth Haich kirjassaan "Vihkimys". Hänet siis "vihitään" eli keinotekoisesti nostetaan tietoisuudentilaan joka on ihmiselle korkein mahdollinen. Tässä hän kokee tulevansa maailmankaikkeuden keskipisteeksi ja koko olemassaolon pyörivän tulisena kiekkona hänen itsensä ympärillä.

        Kuitenkaan tuo vihkimys ei ollut mikään lopullinen "valaistuminen", vaan vasta ensimmäinen sillä polulla jossa ihminen itse alkaa tietoisesti vakauttaa itsessään ihmiselle korkeinta mahdollista tietoisuudentilaa.

        Tai niin minä sen ainakin koin.

        Mielestäni on varsin toissijaista pohdiskella onko sitä tai tätä, "onko valaistunut". Noilla termeillä vain hämmentää itseään ja muita. Tärkeintä on se että saavuttaa mielenrauhan ja tasapainon. Mainitsemasi pelkotilat ovat varmasti väistämätön seuraus sille että et ole vielä täysin tasapainossa, eli ns. vanha Aatami sinussa on vielä kovastikin vallalla ja olemassa, eikä voi todellakaan sanoa että ihmisenä elämisen koulu olisi jo päätöksessä. Tutki vaikkapa Buddhan elämää ja hänen valaistumiskokemustaan, en muista että siellä mainittaisiin Buddhan kokeneen enää koskaan pelkoa tai vihaa sen jälkeen kun hän puun juurelta nousi ja alkoi opettaa.

        Mutta toki me olemme erilaisia, mikä oli Buddhan Tie, ei välttämättä ole sinun tai minunkaan Tie. Jokainen me olemme eri Tie "Jumalaan", mutta kuitenkin me olemme Yksi Jumalassa.

        Omassa kokemuksessani koin tulevani yhdeksi valon kanssa ja myöhemmin(2 tuntia) koin palavani ruumiillisesti ja henkisesti.Tämä kokemus kesti useita tunteja.
        pelkotilani johtui näin jälkikäteen siitä ,että en ollut kuullutkaan esim.kundalini voimasta ennen tuota tapahtumaa.
        Olen lukenut sittemmin,että oppilaan kehittyessä henkisesti niin vastustuskin voimistuu samassa suhteessa.
        kiinnostaisi tietää kuinka yleistä tuollainen kokemus on? luullisin ,että juuri näiden itamaisten uskontojen alueella tuollaista tavataan,vai onko kaikki vain kirjoista opittua?


      • Qadesha
        epäkurantti kirjoitti:

        Omassa kokemuksessani koin tulevani yhdeksi valon kanssa ja myöhemmin(2 tuntia) koin palavani ruumiillisesti ja henkisesti.Tämä kokemus kesti useita tunteja.
        pelkotilani johtui näin jälkikäteen siitä ,että en ollut kuullutkaan esim.kundalini voimasta ennen tuota tapahtumaa.
        Olen lukenut sittemmin,että oppilaan kehittyessä henkisesti niin vastustuskin voimistuu samassa suhteessa.
        kiinnostaisi tietää kuinka yleistä tuollainen kokemus on? luullisin ,että juuri näiden itamaisten uskontojen alueella tuollaista tavataan,vai onko kaikki vain kirjoista opittua?

        Netissä olen kuullut kolme kertaa ihmisen puhuvan kundaliinienergian nousemisesta. Yksi näistä on omalla foorumillani nykyisin vaikuttava tyyppi, joten jos tulet tänne ja aloitat keskustelun sopivasti mieltä kiinnittävällä otsikolla (vaikkapa Rajatiede-osastolla), niin ehkäpä teillä voisi olla jotain ajatusvaihtoa:

        http://www.freeforum101.com/forum/kuutamo.html

        Toinen tietämistäni tyypeistä ei taida enää liikkua netissä. Kolmas kertoi kokemuksistaan jollakin ulkomaisella foorumilla, ja hänellä homma meni pieleen: nostattaessaan meditoidessa kundaliinienergiaa se meni hänellä jotenkin vinoon ja hän koki kaikkien energiansa kärähtävän, ja sen jälkeen häneltä ei ole enää onnistunut minkäänlainen meditaatio tai henkiset kokemukset.

        On olemassa myös neljäs tapaus, ja hänet kohtasin tosielämässä. Hän oli masturboimalla nostattanut kundaliinienergiaa, mutta siitäkään ei hyvää seurannut: korkea kuume vain.


      • emma
        Qadesha kirjoitti:

        Netissä olen kuullut kolme kertaa ihmisen puhuvan kundaliinienergian nousemisesta. Yksi näistä on omalla foorumillani nykyisin vaikuttava tyyppi, joten jos tulet tänne ja aloitat keskustelun sopivasti mieltä kiinnittävällä otsikolla (vaikkapa Rajatiede-osastolla), niin ehkäpä teillä voisi olla jotain ajatusvaihtoa:

        http://www.freeforum101.com/forum/kuutamo.html

        Toinen tietämistäni tyypeistä ei taida enää liikkua netissä. Kolmas kertoi kokemuksistaan jollakin ulkomaisella foorumilla, ja hänellä homma meni pieleen: nostattaessaan meditoidessa kundaliinienergiaa se meni hänellä jotenkin vinoon ja hän koki kaikkien energiansa kärähtävän, ja sen jälkeen häneltä ei ole enää onnistunut minkäänlainen meditaatio tai henkiset kokemukset.

        On olemassa myös neljäs tapaus, ja hänet kohtasin tosielämässä. Hän oli masturboimalla nostattanut kundaliinienergiaa, mutta siitäkään ei hyvää seurannut: korkea kuume vain.

        joo eipä taida kundaliini masturboimalla nousta.kannattaa kokeilla sahaja yogaa jos on kiinnostunut rauhaisasta itsetutkiskelun tiestä. itse olen kokenut hyvänä, vaikkakin siitäkin liikkuu kaikenlaisia yleistyksiä ja väärinkäsityksiä, mutta kun itse kokeilee niin kai se on ainoa keino selvittää onko höpinät tosia vai ei. lisäksi sahaj meditaatio on aika oivallinen tapa saada itseoivallus, kaikki vieläpä ilmaiseksi.suomen sahaj joogan kotisivuilta löytyy paikkoja joissa pidetään.


      • epäkurantti
        emma kirjoitti:

        joo eipä taida kundaliini masturboimalla nousta.kannattaa kokeilla sahaja yogaa jos on kiinnostunut rauhaisasta itsetutkiskelun tiestä. itse olen kokenut hyvänä, vaikkakin siitäkin liikkuu kaikenlaisia yleistyksiä ja väärinkäsityksiä, mutta kun itse kokeilee niin kai se on ainoa keino selvittää onko höpinät tosia vai ei. lisäksi sahaj meditaatio on aika oivallinen tapa saada itseoivallus, kaikki vieläpä ilmaiseksi.suomen sahaj joogan kotisivuilta löytyy paikkoja joissa pidetään.

        joogaa joitakin vuosia sitten ja koin alkuasetelman ensimmäisestä järisyttävästä kokemuksesta välittömästi.
        Se on mietoa ja turvallista.Mielestäni se sopii aloitukseksi henkisille kokemuksille.


      • epäkurantti
        Qadesha kirjoitti:

        Netissä olen kuullut kolme kertaa ihmisen puhuvan kundaliinienergian nousemisesta. Yksi näistä on omalla foorumillani nykyisin vaikuttava tyyppi, joten jos tulet tänne ja aloitat keskustelun sopivasti mieltä kiinnittävällä otsikolla (vaikkapa Rajatiede-osastolla), niin ehkäpä teillä voisi olla jotain ajatusvaihtoa:

        http://www.freeforum101.com/forum/kuutamo.html

        Toinen tietämistäni tyypeistä ei taida enää liikkua netissä. Kolmas kertoi kokemuksistaan jollakin ulkomaisella foorumilla, ja hänellä homma meni pieleen: nostattaessaan meditoidessa kundaliinienergiaa se meni hänellä jotenkin vinoon ja hän koki kaikkien energiansa kärähtävän, ja sen jälkeen häneltä ei ole enää onnistunut minkäänlainen meditaatio tai henkiset kokemukset.

        On olemassa myös neljäs tapaus, ja hänet kohtasin tosielämässä. Hän oli masturboimalla nostattanut kundaliinienergiaa, mutta siitäkään ei hyvää seurannut: korkea kuume vain.

        tuo karähdysjuttu on tuttua lähinnä kirjoista ja en usko minun tilani olleen sellainen,koska pääsen tuohon kundalinitilaan suhteellisen helposti.


      • Qadesha kirjoitti:

        ...kertoo olleensa Elisabeth Haich kirjassaan "Vihkimys". Hänet siis "vihitään" eli keinotekoisesti nostetaan tietoisuudentilaan joka on ihmiselle korkein mahdollinen. Tässä hän kokee tulevansa maailmankaikkeuden keskipisteeksi ja koko olemassaolon pyörivän tulisena kiekkona hänen itsensä ympärillä.

        Kuitenkaan tuo vihkimys ei ollut mikään lopullinen "valaistuminen", vaan vasta ensimmäinen sillä polulla jossa ihminen itse alkaa tietoisesti vakauttaa itsessään ihmiselle korkeinta mahdollista tietoisuudentilaa.

        Tai niin minä sen ainakin koin.

        Mielestäni on varsin toissijaista pohdiskella onko sitä tai tätä, "onko valaistunut". Noilla termeillä vain hämmentää itseään ja muita. Tärkeintä on se että saavuttaa mielenrauhan ja tasapainon. Mainitsemasi pelkotilat ovat varmasti väistämätön seuraus sille että et ole vielä täysin tasapainossa, eli ns. vanha Aatami sinussa on vielä kovastikin vallalla ja olemassa, eikä voi todellakaan sanoa että ihmisenä elämisen koulu olisi jo päätöksessä. Tutki vaikkapa Buddhan elämää ja hänen valaistumiskokemustaan, en muista että siellä mainittaisiin Buddhan kokeneen enää koskaan pelkoa tai vihaa sen jälkeen kun hän puun juurelta nousi ja alkoi opettaa.

        Mutta toki me olemme erilaisia, mikä oli Buddhan Tie, ei välttämättä ole sinun tai minunkaan Tie. Jokainen me olemme eri Tie "Jumalaan", mutta kuitenkin me olemme Yksi Jumalassa.

        Joopatijoo, sano rengit päissään... On joskus tullut luettua tuokin hämyklassikkokirja viehkeitten ja pintahenkevien naisten suosituksesta. Ihan kiva satukirja, mutta älkää ottako sitä liian vakavasti. Jos nyt vielä muistan, niin jotkut avaruusolennot siinä rakentelivat pyramideja ja opettivat egyptiläisille ihmeellisiä innovaatioitaan ja sitten vetivät ne takaisin, kun tämän planeetan ihmiset eivät olleet vielä henkisesti kypsiä niitä käyttämään... mutta niiku aikuste oikeesti: Jos vaikka niin yksinkertainen laite kuin lämpömittari olisi keksitty jo vanhassa Egyptissä, se ei olisi millään voinut päästä unohtumaan 1700-luvulle saakka, koska sen periaate on niin yksinkertainen, että sen tavallinen junttikin ymmärtää, ja sillä olisi jo sen ajan maailmassa ollut paljon hyödyllisiä käytännön sovelluksia.
        Saattoi sillä rouva Haichilla hyvinkin olla intensiivisiä mystisiä kokemuksia (kuten minullakin) mutta miten yleispäteviä ne ovat koko ihmiskunnan käyttöön, se onkin ihan eri juttu...


      • Qadesha
        wiikatemies kirjoitti:

        Joopatijoo, sano rengit päissään... On joskus tullut luettua tuokin hämyklassikkokirja viehkeitten ja pintahenkevien naisten suosituksesta. Ihan kiva satukirja, mutta älkää ottako sitä liian vakavasti. Jos nyt vielä muistan, niin jotkut avaruusolennot siinä rakentelivat pyramideja ja opettivat egyptiläisille ihmeellisiä innovaatioitaan ja sitten vetivät ne takaisin, kun tämän planeetan ihmiset eivät olleet vielä henkisesti kypsiä niitä käyttämään... mutta niiku aikuste oikeesti: Jos vaikka niin yksinkertainen laite kuin lämpömittari olisi keksitty jo vanhassa Egyptissä, se ei olisi millään voinut päästä unohtumaan 1700-luvulle saakka, koska sen periaate on niin yksinkertainen, että sen tavallinen junttikin ymmärtää, ja sillä olisi jo sen ajan maailmassa ollut paljon hyödyllisiä käytännön sovelluksia.
        Saattoi sillä rouva Haichilla hyvinkin olla intensiivisiä mystisiä kokemuksia (kuten minullakin) mutta miten yleispäteviä ne ovat koko ihmiskunnan käyttöön, se onkin ihan eri juttu...

        ...lienet lukenut ja sotkenut niitä keskenään. Se on ymmärrettävää sikäli että jossain vaiheessahan Egyptistä ja sen sellaisesta tuli oikein muoti-ilmiö.

        Mitkä ihmeen avaruusolennot, tuli ensimmäiseksi mieleen. Kirjassa puhuttiin "Jumalan pojista" joiden alkuperä jäi varsin epämääräiseksi, eihän siellä sanottu mitään muuta kuin joku ilmansuunta mistä olivat tulleet. Vihjauksia Atlantikseen olen muistavinani, mutta ei siitäkään mitään sen kummempaa tarinointia ollut. Kirjassa vaan sanottiin että nämä henkisemmät ihmiset olivat risteytyneet alkeellisempien ihmisten kanssa (Haichin omakin inkarnaatio oli tuollainen risteymä eikä mikään puhdasverinen).

        Jos nyt homma meni niin kuin kirja väittää eli että puhdasverisiä oli aina vaan vähemmän ja sekarotuisia enemmän, niin eihän mikään mahti maailmassa pysty pakottamaan enemmän apinaihmisen ominaisuuksia omaavia ymmärtämään niin korkeaa teknologiaa kuin esim. joku "Liiton Arkki" edustaa. Ei ole mikään ihme jos vuosituhansien varrella unohtui niinkin yksinkertaisten asioiden kuin sähkön käyttö. Kuitenkin jotkut viitteet arkeologisissa jäänteissä viittaavat muinaiseen tietämykseen, jos niitä kuvia ja kapistuksia siltä kantilta katsoo. Mutta jos haluaa uskoa että nykyistä korkeakulttuuria ei ole koskaan edeltänyt mikään muu vastaavantasoinen korkeakulttuuri, niin rituaaliesineiksi ja ties miksi höpökuviksihan sitten kaikki jäämistö leimautuu tietenkin.

        Minä tavallinen juntti en muuten tiedä että mistä sitä elohopeaa kaivetaan ja miten. Tottakai alkoholiakin voinee mittariin laittaa, mutta mistähän se alkuperäinen idea ihmiselle tulee päähän että jos laittaa viinaa ohueen putkeen niin siitä näkee jotain sellaista kuin lämpötiloja? Jos ei vaan tule niin ei vaan tule. Lämpömittarin keksimisellä en vielä lähtisi jotain Haichin kirjaa kumoamaan.

        Jos lukisit jotain sellaista kuin esim. "Rakkaus, lahja tähdiltä", nauraisit varmaan perseesi irti. En minäkään sitä kirjaa satavarmana totena pidä, jos ollenkaan. Se miksi Haichin kirja on kova juttu on vaikeampi selittää, liekö pointti sitten siinä että se vaan "tuntuu" luotettavalta - jos ylipäätään mikään. Jos Haich puhui paskaa niin sitten kai puhuivat kaikki jotka kirjoittelevat kirjoja menneistä elämistä, Atlantiksesta jne. Ehkäpä sitten niin.

        Jos haluat ajatella nimenomaan avaruusoliot pyramideja rakentelemassa niin sitten luettavaksi tulee Zecharia Sitchin. Hänen kirjoissaan vaan ei ole mitään ns. rajatieteellistä, eli ovat pelkkää vaihtoehtotiedehistoriaa, eivät mikään henkisyyden mainos.


    • rallattaja

      http://www.falconblanco.com/sungazing/manekji.htm

      Olen aikaisemminkin kuullut aurinkomeditoijista. Ilmeisesti tuon lahkon johtajan tyypit saavuttaa tuolla aurinkomeditaatiolla levitaation kyvyn eikä heidän tarvitse nauttia enää tavallista ruokaa.

      Uskon tarinasi ja pidän sitä totena, mutten usko, että tilasi on täysi valaistuminen vaikkakin olet jo lähellä.

      • epäkurantti

        En itse asiassa ole kertonut siitä kenellekkään aiemmin,koska se saattaa vaikuttaa sekopäiseltä.
        Oleellista tuossa tilassa oli myös se ,että jonkinlainen voima(yliminä?) neuvoi minua elämään terveellistä elämää jne.
        Negatiivisempi puoli siinä oli päiväkausien jollei viikkojen pelkotilat...-muistuttaa erakkomunkkien kokemuksia paholaisen kiusatessa.
        Korostan vielä sitä seikkaa,että nuo mainitsemani ennustukset koskivat erittäin vakavia onnettomuuksia ,jotka tapahtuivat perheelleni.
        Meditaatio´-tekniikan lähteen jo mainitsinkin.
        Lähelle tuota haltioitumiskokemusta pääsin kundalinimeditaatiossa,useita vuosia jälkeenpäin.
        Tuo tuli- meditaatio(initiaatio)jäi vielä selvittämättä.Tietääkö kukaan siitä?
        Voisin yrittää kaivaa esiin tuon kirjan ,josta maininnan siitä löysin.


      • epäkurantti

        tuo tekniikka vain vaihtelee minun tuolloin käyttämäni tekniikan kanssa.
        Tuossa aurinkomeditaatiossa katsotaan suoraan aurinkoon ja minä tein sen heijastuksen(kuva) kautta,tosin osa heijastuspintaa oli aava meri.
        Mutta uskoisin periaatteen olevan saman:aurinkoenergia.


      • hämmästyttää..

        siitähän aina varoitetaan, ettei pidä tuijottaa aurinkoon, koska se polttaa osia verkkokalvosta ja vähitellen tuhoaa näön? Itse varovaisena noudattaisin viimeistä ohjetta, jossa katsotaan aurinkoon silmät suljettuina ja yritetään nähdä se kolmannen silmän kautta.


    • Pienilaiva

      ..esimerkillistä toimintaa..

      ensin kirjassa neuvotaan joku tekniikka ja sit varotetaan ettei se sovi tehtäväksi liian vahvana..??sit joku menee sitä kumminkin tekemään............?

      eipä oikein pysy tuon logiikan mukana....



      jokainenhan on vastuussa omista valinnoistan..


      voisko kivuta portaita ensimmäiseltä askeleelta lähtien?

      ..onko tullut mieleen mitä tapahtuu jos sulta puuttuu ensimmäisten askelmien tieto..
      vaikka olisitkin korkeella mielestäsi....

      ..sitä voi sit myös kysellä muilta pitkänniemen asukeilta...



      juu tuo kundaliini onkin sit ymmärtääkseni just oikea leikkikaveri...

      no jos ei varotuksista ole välittänyt ..

      mitäpä sillon voi muuta sanoa kuin ..

      onnea valitsemallesi uralle..

      tuo riittävä ritiikki/maalaisjärjen käyttö
      ei liene kiellettyä..

      TAI SITT

      --- tämä koko olenko valaistunut ?kirjotus ON FEIKKIÄ!!!---

      -rauhallista mieltä-

      • epäkurantti

        tuossa askel askeleelta kehityksessä,mutta monella tuo kehitys jää valitettavasti kesken tai se on liian hidasta.
        Uskoisin ,että evoluution tässä vaiheessa olisi nuo vanhat säännöt jotenkin muuttuneet vanhanaikaisiksi. Kuuluisien mystikkojen elämänkertoja luettaessa nämä huippukokemukset ovat olleet aina mahtavia ja tulleet kuin salama kirkkaalta taivaalta.Uskoisin niiden olleen myös pelottavia heillekin.


      • Pienilaiva
        epäkurantti kirjoitti:

        tuossa askel askeleelta kehityksessä,mutta monella tuo kehitys jää valitettavasti kesken tai se on liian hidasta.
        Uskoisin ,että evoluution tässä vaiheessa olisi nuo vanhat säännöt jotenkin muuttuneet vanhanaikaisiksi. Kuuluisien mystikkojen elämänkertoja luettaessa nämä huippukokemukset ovat olleet aina mahtavia ja tulleet kuin salama kirkkaalta taivaalta.Uskoisin niiden olleen myös pelottavia heillekin.

        kirjoitit......monella kehitys on jäänyt kesken ja liian hidasta...

        ketkä on nämä monet?

        mitenniin kesken?..verrattuna mihin?

        etkö usko kehitykseen?

        hidasta verratuna mihin?

        missäevoluution vaiheessa mielestäsi olemme?

        koska se alkoi mielestäsi?

        tarkoitatko että lainalaisuudet käy vanhanaikaisiksi?



        asiat tehdään oikein tai väärin huom.henkisissäasioissa ei ole tätä vähänsinnepäin mentaliteettiä..

        niin tuota pelkoa voitkin sit tutkia..
        mitä siintä on sanottu..

        ja yleensä siintä jos kokemus tuottaa pelkotiloja..

        eikö se kerro jo jotain siintä ns.valmiudesta..

        menttaalisesta voimasta!!!!!

        ..

        onko yleensä mitään järkeä yrittää hankkia joitain ns.voimia, kokemuksia..

        viisaat ovat sanoneet kaikki tulee ajallaan /annetaan ajallaan.. ne tulee kehityksen myötä...


        jos niitä yrittää hankkia aijemmin niistä tulee monenlaista harmia..

        -näin olen kuullut/lukenut..


        vanha kansanviisaus:usko ei ole tiedon väärtti..





        -rauhallista mieltä-


      • epäkurantti
        Pienilaiva kirjoitti:

        kirjoitit......monella kehitys on jäänyt kesken ja liian hidasta...

        ketkä on nämä monet?

        mitenniin kesken?..verrattuna mihin?

        etkö usko kehitykseen?

        hidasta verratuna mihin?

        missäevoluution vaiheessa mielestäsi olemme?

        koska se alkoi mielestäsi?

        tarkoitatko että lainalaisuudet käy vanhanaikaisiksi?



        asiat tehdään oikein tai väärin huom.henkisissäasioissa ei ole tätä vähänsinnepäin mentaliteettiä..

        niin tuota pelkoa voitkin sit tutkia..
        mitä siintä on sanottu..

        ja yleensä siintä jos kokemus tuottaa pelkotiloja..

        eikö se kerro jo jotain siintä ns.valmiudesta..

        menttaalisesta voimasta!!!!!

        ..

        onko yleensä mitään järkeä yrittää hankkia joitain ns.voimia, kokemuksia..

        viisaat ovat sanoneet kaikki tulee ajallaan /annetaan ajallaan.. ne tulee kehityksen myötä...


        jos niitä yrittää hankkia aijemmin niistä tulee monenlaista harmia..

        -näin olen kuullut/lukenut..


        vanha kansanviisaus:usko ei ole tiedon väärtti..





        -rauhallista mieltä-

        Monilla tarkoitan henkisten asioiden ja esim.meditaation harrastajia,jotka eivät edes halua tai uskalla kohdata toista maailmaa tai omaa sisintään.He ikäänkuin lykkäävät sitä tuonnemmaksi.
        Tarkoitin juuri sitä,että ehkä lainalaisuudet ovat käyneet vanhanaikaisiksi ja esim.karma koetaan usein jo tässä elämässä eikä seuraavassa.
        Kirjoitit:"asiat tehdään oikein tai väärin"
        ??? kukahan sen mahtaa määritellä?
        Nuo keskenään ristiriitaiset kirjoituksetko?
        Guruko?
        Pappiko?
        Luulen ja tiedän ,että pelkoni ja järkytykseni olisi ollut suurempaa ilman tuota ennetietoa.Voin sen sinulle paljastaa.
        Et voi tietää mitään henkimaailmasta kohtaamatta hirviöitä ja myös "mustaa maailmaa"

        On minusta järkeä yrittää nousta tästä materialismin maailmasta kohti korkeampia tasoja.
        Harmia tulee varmasti ennen pitkää jos emme sitä tee.Eri ihmisillä on vain erilainen aikataulu.
        Minä tein sen käänteisesti:tieto tuli vasta kokemuksien jälkeen,niin myös tieto siitä mitä nuo ennustukset oikeasti tarkoittivat.


      • Pienilaiva
        epäkurantti kirjoitti:

        Monilla tarkoitan henkisten asioiden ja esim.meditaation harrastajia,jotka eivät edes halua tai uskalla kohdata toista maailmaa tai omaa sisintään.He ikäänkuin lykkäävät sitä tuonnemmaksi.
        Tarkoitin juuri sitä,että ehkä lainalaisuudet ovat käyneet vanhanaikaisiksi ja esim.karma koetaan usein jo tässä elämässä eikä seuraavassa.
        Kirjoitit:"asiat tehdään oikein tai väärin"
        ??? kukahan sen mahtaa määritellä?
        Nuo keskenään ristiriitaiset kirjoituksetko?
        Guruko?
        Pappiko?
        Luulen ja tiedän ,että pelkoni ja järkytykseni olisi ollut suurempaa ilman tuota ennetietoa.Voin sen sinulle paljastaa.
        Et voi tietää mitään henkimaailmasta kohtaamatta hirviöitä ja myös "mustaa maailmaa"

        On minusta järkeä yrittää nousta tästä materialismin maailmasta kohti korkeampia tasoja.
        Harmia tulee varmasti ennen pitkää jos emme sitä tee.Eri ihmisillä on vain erilainen aikataulu.
        Minä tein sen käänteisesti:tieto tuli vasta kokemuksien jälkeen,niin myös tieto siitä mitä nuo ennustukset oikeasti tarkoittivat.

        .eri ihmisillä on eri aikataulu..
        joten meitä on eritasoilla..

        hmm.viittasit esimerkillä sinun vanhoista lainalaisuuksista.esim karma että se koetaan tässä elämässä eikä tulevassa..niin..jos se on mahdollista...ai että siinä olisi jotain uutta mikä todistas jotain..?

        heitit kysymyksen kuka määrää mikä on oikein mikä väärin..

        no elämä!!!!!lainalaisuudet...karmanherrat...

        niin enpä voi sanoa että paljoa tiedän..
        eikä tämä ole mielestäni paras paikka käydä mitään astraalisia/henkisiä kokemuksia läpi..

        enkä sitä kiellä etteikö esim. oikeallainen meditaatio aikanaan avaa toisia maailmoja tutkittavaksi...

        kun sen aika on..


        mutt tietysti pitää olla sopivasti tässä näkyvässäelämässä ja sopivasti henkisissäelämässä..tasapainossa..


        jokainen taaplaa tyylillään..

        jokaisella on oma käsitys asioista..

        oma suhteellinen totuus..

        toimivat oman ymmärryksensä puitteissa..

        parhaaksi näkemällään tavalla..

        tekevät omat virhensä..

        niinkuin minäkin ;)

        ja se suotakoot kaikille..



        voi hyvin


        -pienilaiva-


      • epäkurantti
        Pienilaiva kirjoitti:

        .eri ihmisillä on eri aikataulu..
        joten meitä on eritasoilla..

        hmm.viittasit esimerkillä sinun vanhoista lainalaisuuksista.esim karma että se koetaan tässä elämässä eikä tulevassa..niin..jos se on mahdollista...ai että siinä olisi jotain uutta mikä todistas jotain..?

        heitit kysymyksen kuka määrää mikä on oikein mikä väärin..

        no elämä!!!!!lainalaisuudet...karmanherrat...

        niin enpä voi sanoa että paljoa tiedän..
        eikä tämä ole mielestäni paras paikka käydä mitään astraalisia/henkisiä kokemuksia läpi..

        enkä sitä kiellä etteikö esim. oikeallainen meditaatio aikanaan avaa toisia maailmoja tutkittavaksi...

        kun sen aika on..


        mutt tietysti pitää olla sopivasti tässä näkyvässäelämässä ja sopivasti henkisissäelämässä..tasapainossa..


        jokainen taaplaa tyylillään..

        jokaisella on oma käsitys asioista..

        oma suhteellinen totuus..

        toimivat oman ymmärryksensä puitteissa..

        parhaaksi näkemällään tavalla..

        tekevät omat virhensä..

        niinkuin minäkin ;)

        ja se suotakoot kaikille..



        voi hyvin


        -pienilaiva-

        Muut asiat kirjoituksessasi jätän tällä kertaa kommentoimatta.Ne ovat henkilökohtaisia mielipiteitä.
        Mielestäsi tämä ei ole oikea paikka setviä henkilökohtaisia kokemuksia meditaatiosta.
        Tätä kokeilin ja opin sen ,että samanlaisia kokemuksia ei ole täällä kirjoittavilla ,mutta
        joitakin yhteneväisiä tietoja löytyy joltain muulta saitilta.
        Tuosta tuleekin mieleeni,että eräs "kirjasta tuttu" intialainen meditoija yritti löytää oikeasti tietävän gurun ja totesi useimpien olevan asiasta tietoisia vain lukemiensa kirjojen kautta. Meditaatiokokemuksethan ovat paljon helpompia ja turvallisempia lukien kuin kokien.


      • Emeraldaura
        epäkurantti kirjoitti:

        Monilla tarkoitan henkisten asioiden ja esim.meditaation harrastajia,jotka eivät edes halua tai uskalla kohdata toista maailmaa tai omaa sisintään.He ikäänkuin lykkäävät sitä tuonnemmaksi.
        Tarkoitin juuri sitä,että ehkä lainalaisuudet ovat käyneet vanhanaikaisiksi ja esim.karma koetaan usein jo tässä elämässä eikä seuraavassa.
        Kirjoitit:"asiat tehdään oikein tai väärin"
        ??? kukahan sen mahtaa määritellä?
        Nuo keskenään ristiriitaiset kirjoituksetko?
        Guruko?
        Pappiko?
        Luulen ja tiedän ,että pelkoni ja järkytykseni olisi ollut suurempaa ilman tuota ennetietoa.Voin sen sinulle paljastaa.
        Et voi tietää mitään henkimaailmasta kohtaamatta hirviöitä ja myös "mustaa maailmaa"

        On minusta järkeä yrittää nousta tästä materialismin maailmasta kohti korkeampia tasoja.
        Harmia tulee varmasti ennen pitkää jos emme sitä tee.Eri ihmisillä on vain erilainen aikataulu.
        Minä tein sen käänteisesti:tieto tuli vasta kokemuksien jälkeen,niin myös tieto siitä mitä nuo ennustukset oikeasti tarkoittivat.

        Kundaliinisi todella taisi lähteä liikkeelle meditaatioharjoituksesi johdosta. Olit onnekas siinä suhteessa, että hermostosi oli sekä tarpeeksi puhdas että myös voimakas, jotta pystyit vaurioitta läpikäymään tuon tapahtuman.
        Siitä lakien muutoksesta; ns. polulle lähteneille ihmisille käy kuulemma niin, että karma alkaa muuttua enemmän "pikakarman" luonteiseksi eli tekojen ja ajatusten seuraukset voivat näkyä hyvinkin nopeasti jo saman elämän aikana.
        Onnea matkallesi!


      • epäkurantti
        Emeraldaura kirjoitti:

        Kundaliinisi todella taisi lähteä liikkeelle meditaatioharjoituksesi johdosta. Olit onnekas siinä suhteessa, että hermostosi oli sekä tarpeeksi puhdas että myös voimakas, jotta pystyit vaurioitta läpikäymään tuon tapahtuman.
        Siitä lakien muutoksesta; ns. polulle lähteneille ihmisille käy kuulemma niin, että karma alkaa muuttua enemmän "pikakarman" luonteiseksi eli tekojen ja ajatusten seuraukset voivat näkyä hyvinkin nopeasti jo saman elämän aikana.
        Onnea matkallesi!

        joo.tunnistin sen voiman kundaliniksi suhteellisen nopeasti.Se oli kuin kierteinen sähkövirta,joka virtasi ympäri selkärankaani.
        Se alkoi nivusistani ,tai selkärangan alusta johtuen päälaelle ja sen jälkeen tunsin kohtaavani valon tai jumalan..Se oli ylimaallisen onnen hetki. Tuo kohta onkin ,kuin suoraan kirjasta ,mutta tuo tulikokemus ja ennustelu olivat jotakin minä en käsittänyt.

        Tuosta pikakarmasta minulla onkin nyt paljon kokemuksia ,koska se tuntuu tapahtuvan minulle ajoittain,aivankuin en pääsisi pakoon syntejäni tai erehdyksiäni.Se voikin olla persoonakohtaista,eikä yleistä.Joku itämainen ihminen sanoi minulle ,että aika maailmassa on käymässä vähiin ,siksi "pikakarma".
        Toisaalta taas ns.kansojen karmakin näyttää olevan aika nopeata.Siitä saamme lukea lehdistä.


      • Molla
        Emeraldaura kirjoitti:

        Kundaliinisi todella taisi lähteä liikkeelle meditaatioharjoituksesi johdosta. Olit onnekas siinä suhteessa, että hermostosi oli sekä tarpeeksi puhdas että myös voimakas, jotta pystyit vaurioitta läpikäymään tuon tapahtuman.
        Siitä lakien muutoksesta; ns. polulle lähteneille ihmisille käy kuulemma niin, että karma alkaa muuttua enemmän "pikakarman" luonteiseksi eli tekojen ja ajatusten seuraukset voivat näkyä hyvinkin nopeasti jo saman elämän aikana.
        Onnea matkallesi!

        Olipa hyvä että vastasit alkuperäiselle!
        Ja että minäkin satuin vastauksesi lukemaan:)

        Olen ihmetellyt mitä merkitystä on ollut minun monilla "valaistumisillani"(en ole harjoitellut mitään enkä tunne näitä asioita mutta valaistumisia on tapahtunut useita.

        Viimeisen valaistumisen koin niin tietoisesti että istuin kauan valo sisälläni ja ympärilläni yksin ihmetellen ja aistien sitä. Ihmettelin koska olin tottunut että se tulee vain muille avuksi (siis että tämä valo antaa ohjeet mitä minun on tehtävä tai sanottava jonkun toisen hyväksi) mutta tämä oli vain minulle.

        Varsinkin ihmettelin kun sitten jouduin heti 13 vuoden sisäiseen ja ulkoisten tapahtumien kurimukseen (jossa kuitenkin kaikille muille kävi hyvin, siis niille jotka olivat minusta riippuvaisia ja nyt lopulta minullekin:) oikein hyvin)
        No ehkä minullekin kävi niin että kävin nopeutetusti karmani?
        Jotenkin jopa uskon siihen syvästi:)))

        En vain tiennyt että sellainen on mahdollista ja että se voi liittyä valaistumiseen.


      • Molla
        Molla kirjoitti:

        Olipa hyvä että vastasit alkuperäiselle!
        Ja että minäkin satuin vastauksesi lukemaan:)

        Olen ihmetellyt mitä merkitystä on ollut minun monilla "valaistumisillani"(en ole harjoitellut mitään enkä tunne näitä asioita mutta valaistumisia on tapahtunut useita.

        Viimeisen valaistumisen koin niin tietoisesti että istuin kauan valo sisälläni ja ympärilläni yksin ihmetellen ja aistien sitä. Ihmettelin koska olin tottunut että se tulee vain muille avuksi (siis että tämä valo antaa ohjeet mitä minun on tehtävä tai sanottava jonkun toisen hyväksi) mutta tämä oli vain minulle.

        Varsinkin ihmettelin kun sitten jouduin heti 13 vuoden sisäiseen ja ulkoisten tapahtumien kurimukseen (jossa kuitenkin kaikille muille kävi hyvin, siis niille jotka olivat minusta riippuvaisia ja nyt lopulta minullekin:) oikein hyvin)
        No ehkä minullekin kävi niin että kävin nopeutetusti karmani?
        Jotenkin jopa uskon siihen syvästi:)))

        En vain tiennyt että sellainen on mahdollista ja että se voi liittyä valaistumiseen.

        Minun kokemuksessani ei ollut tulta eikä mitään pelottavaa päin vastoin joten ei ehkä ollut aivan sama kokemus kuin alkuperäisellä. Mutta jokin Pyhä Rakkaus puhui minulle valaistumisessa ja usein näytti sen ihmisen tulevaisuutta tai menneisyyttä jota hänen oli tarkoitus kauttani auttaa.
        Viimeisessä valaistumisessa ei puhunut mutta kokemus oli äärettömän hyvä ja mieleen painuva sellaisenaankin. Tällaisina hetkinä ympärillä oleva luontokin väreilee (vai miten sen ilmaisisi) ja on aivan ylimaallisissa väreissä.

        Sitä olen joskus miettinyt miksi luonnonkin ilmiasu muuttuu tuollaisessa tilassa "taivaalliseksi"?


      • Emeraldaura
        Molla kirjoitti:

        Minun kokemuksessani ei ollut tulta eikä mitään pelottavaa päin vastoin joten ei ehkä ollut aivan sama kokemus kuin alkuperäisellä. Mutta jokin Pyhä Rakkaus puhui minulle valaistumisessa ja usein näytti sen ihmisen tulevaisuutta tai menneisyyttä jota hänen oli tarkoitus kauttani auttaa.
        Viimeisessä valaistumisessa ei puhunut mutta kokemus oli äärettömän hyvä ja mieleen painuva sellaisenaankin. Tällaisina hetkinä ympärillä oleva luontokin väreilee (vai miten sen ilmaisisi) ja on aivan ylimaallisissa väreissä.

        Sitä olen joskus miettinyt miksi luonnonkin ilmiasu muuttuu tuollaisessa tilassa "taivaalliseksi"?

        Sinulla on ilmeisesti harvinainen onni olla voimakkaasti korkeamman itsesi ohjauksessa ja toimia ns. "jumalan tahdon täyttäjänä" maan päällä. Tuollaisina hetkinä kun saavuttaa yhteyden korkeampiin olemassaolon tasoihin myös tapa miten näkee ympäistönsä muuttuu ja ihminen ilmeisesti näkee esim. juuri luonnon täynnä jumalallista olemusta, kaikki on elinvoimaisemaa ja kauniimpaa kuin normaalitajunnassa. Korkeamiin tajunnantiloihin siirtymiselle ominaista on "kaikkitietävyyden tila" jolloin juuri kertomasi kaltaista tietoa menneestä ja tulevasta voidaan saada.
        Näin olen kuullut.

        Olen onnellinen puolestasi ja toivotan sinulle kaikkea hyvää.


      • Emeraldaura
        epäkurantti kirjoitti:

        joo.tunnistin sen voiman kundaliniksi suhteellisen nopeasti.Se oli kuin kierteinen sähkövirta,joka virtasi ympäri selkärankaani.
        Se alkoi nivusistani ,tai selkärangan alusta johtuen päälaelle ja sen jälkeen tunsin kohtaavani valon tai jumalan..Se oli ylimaallisen onnen hetki. Tuo kohta onkin ,kuin suoraan kirjasta ,mutta tuo tulikokemus ja ennustelu olivat jotakin minä en käsittänyt.

        Tuosta pikakarmasta minulla onkin nyt paljon kokemuksia ,koska se tuntuu tapahtuvan minulle ajoittain,aivankuin en pääsisi pakoon syntejäni tai erehdyksiäni.Se voikin olla persoonakohtaista,eikä yleistä.Joku itämainen ihminen sanoi minulle ,että aika maailmassa on käymässä vähiin ,siksi "pikakarma".
        Toisaalta taas ns.kansojen karmakin näyttää olevan aika nopeata.Siitä saamme lukea lehdistä.

        saadessani kuulla, että todella tapahtuu kertomasi kaltaisia asioita. Siis huikaisevaa onnentunnetta, tunnetta, että jokin pyhä täyttää koko kehon tai kykyä nähdä mennyttä ja tulevaa.
        Itselleni sattui n. 16 - 17 vuoden iässä pitkällisten johdatusta pyytäneiden rukousten jälkeen, että koin jonkin pyhän hetkellistä läsnäoloa huoneessani ja mielessäni olen ajatellut tuosta kokemuksesta, että Jeesus kävi luonani. Eihän niin varmaan todellisuudessa tapahtunut mutta jotenkin se parhaiten selittää tuon pyhyyden tunteen, jonka silloin koin.
        Oma elämäni on ollut melko köyhää vastaavan kaltaisista tapahtumista. Ainoa mikä tulee mieleen viimevuosilta oli kokemus, jossa meditaation avulla siiryin hetkeksi pois kokemastani akuutista traumasta, pelosta ja henkisestä kärsimyksestä maailmaan, jossa niistä ei ollut jälkekään. Oli vain vaaleaa valoa, suunnaton tilan tuntu, keveys ja rauha.

        Itse joogaa nuorena harrastaneena, ja kaikki varoitukset liiankin visusti huomioon ottavana, olen aina pyrkinyt välttämään kaikenlaista chakrojen ennenaikaista availua ja kundaliinin kutittelua siinä pelossa, että jotakin menee pahasti pieleen. Olen hermorakenteeltani niin heikko ja herkkä, ainakin oman tulkintani mukaan, että katson parhaaksi antaa luonnon kulkea omaa kulkuaan ja odottelen jotakin tapahtuvaksi sitten kun sen on aika tapahtua.
        Vähän kyllä harmittaa olla tällainen jänishousu :o(


      • Molla
        Emeraldaura kirjoitti:

        Sinulla on ilmeisesti harvinainen onni olla voimakkaasti korkeamman itsesi ohjauksessa ja toimia ns. "jumalan tahdon täyttäjänä" maan päällä. Tuollaisina hetkinä kun saavuttaa yhteyden korkeampiin olemassaolon tasoihin myös tapa miten näkee ympäistönsä muuttuu ja ihminen ilmeisesti näkee esim. juuri luonnon täynnä jumalallista olemusta, kaikki on elinvoimaisemaa ja kauniimpaa kuin normaalitajunnassa. Korkeamiin tajunnantiloihin siirtymiselle ominaista on "kaikkitietävyyden tila" jolloin juuri kertomasi kaltaista tietoa menneestä ja tulevasta voidaan saada.
        Näin olen kuullut.

        Olen onnellinen puolestasi ja toivotan sinulle kaikkea hyvää.

        Kiitos Emeraldaura tervehdyksestäsi!

        Ja kiitos tiedoista joita annoit siitä, että määrätyt asiat kuuluvat muidenkin kokemuksen mukaan asiaan näissä tiloissa!

        Tuli mieleeni kertoa että vaikka en tiedä näistä asioista enkä ole harrastanut meditaatiota niin olin aika yksin monet, monet vuodet ja ajattelin paljon
        (sekä olin myös ajattelematta ja vain aistin)ja kohdistin (täydellä luottamuksella) korkeimmalle kysymyksiä/ajatuksia
        ja myöskin olin valmis odottamaan hiljaisuudessa vastauksia sekä pohdin "taivaallisia.

        Ei ehkä oikeaoppista mutta eräänlaista sitkeätä meditaatiota kyllä kun olin yhteydessä korkeimpaan alati, yksin ja seurassa omalta puoleltani:)


      • epäkurantti
        Emeraldaura kirjoitti:

        saadessani kuulla, että todella tapahtuu kertomasi kaltaisia asioita. Siis huikaisevaa onnentunnetta, tunnetta, että jokin pyhä täyttää koko kehon tai kykyä nähdä mennyttä ja tulevaa.
        Itselleni sattui n. 16 - 17 vuoden iässä pitkällisten johdatusta pyytäneiden rukousten jälkeen, että koin jonkin pyhän hetkellistä läsnäoloa huoneessani ja mielessäni olen ajatellut tuosta kokemuksesta, että Jeesus kävi luonani. Eihän niin varmaan todellisuudessa tapahtunut mutta jotenkin se parhaiten selittää tuon pyhyyden tunteen, jonka silloin koin.
        Oma elämäni on ollut melko köyhää vastaavan kaltaisista tapahtumista. Ainoa mikä tulee mieleen viimevuosilta oli kokemus, jossa meditaation avulla siiryin hetkeksi pois kokemastani akuutista traumasta, pelosta ja henkisestä kärsimyksestä maailmaan, jossa niistä ei ollut jälkekään. Oli vain vaaleaa valoa, suunnaton tilan tuntu, keveys ja rauha.

        Itse joogaa nuorena harrastaneena, ja kaikki varoitukset liiankin visusti huomioon ottavana, olen aina pyrkinyt välttämään kaikenlaista chakrojen ennenaikaista availua ja kundaliinin kutittelua siinä pelossa, että jotakin menee pahasti pieleen. Olen hermorakenteeltani niin heikko ja herkkä, ainakin oman tulkintani mukaan, että katson parhaaksi antaa luonnon kulkea omaa kulkuaan ja odottelen jotakin tapahtuvaksi sitten kun sen on aika tapahtua.
        Vähän kyllä harmittaa olla tällainen jänishousu :o(

        kertoja ,jolloin on ollut tilaisuus vaihtaa mielipiteitä näistä Hieman arkaluonteisista asioista.
        Luulin ,että meditaation harrastajisssa olisi ollut enemmänkin tällaista syvempää kokemusta,vai eivätkö he siitä kerro?
        Itse en ole viime aikoina yrittänyt päästä korkeampiin maailmoihin,kuin lähinnä lukemalla ja oppimalla muiden kokemuksista.Pitäisikö taas aloittaa.


    • epäkurantti

      Tämä lyhennelmä perustuu seppo Ilkan artikkeliin Minä Olen lehdessä 1.2005.

      -Zoroasterilaiset pitävät tulta kaikkein pyhimpänä Jumalan symbolina.
      -meidän aikamme läntiset esoteeriset opettajat ovat myös puhuneet ihmisen korkeammasta liekkiolemuksesta.
      -Hesekielin kirja alkaa näyllä,jossa tulinen taivaallinen olento näyttäytyy profeetalle.
      -katolinen kiirastulioppi on suoraan lainattu persialaisesta muinaisuskosta.Se on syntejä puhdistavaa tulta.
      Ja nyt se lupaamani kohta:
      C:W:Leadbeaterin mukaan ensimäinen Zarahustra on ollut heistä suurin,ja hän on ollut nimenomaan pyhän tulen mestari,joka on hallinnut mystisen polttamattoman tulen salaisuudet.TULEN VIHKIMYKSEN hän sanoo olevan sellaisen,että nykyihminen sitä tuskin kestäisi,mutta jossakin tulevassa kehitysvaiheessa tämäkin tie Jumalan olemusta kohti saattaa jälleen avautua ihmisille.
      Oliko tuo n.20 vuotta sitten kokemani tulivihkimys vai pelkkä kärähdys?
      Ken tietää?

    • kyllä

      jep! katsoin sinun auraasi ja olet selkeästi valaistunut. minä valaistuin myös viimeviikon loppuna. se oli hieno kokemus. Mun serkku kertoi myös omasta valaistumisestaan kaksi viikkoa sitten. Joten sitä tuntuu olevan liikkeellä. (vähän niinkuin flunssaakin).

    • Kunzang

      Moi. Sinulla on ollut merkittävä meditaatiokokemus. Se ei ole sama kuin valaistuminen, mutta selkeä viite että olet tehnyt tätä ennenkin. Luulen että omasi tulee buddhalaisesta traditiosta, jossa sitä kutsutaan chandaliksi tai tummo´ksi, jonka avulla joogi oppii hallitsemaan tulen elementin ja saavuttaa "autuuden". Sinulta kuitenkin puuttui sekä opettaja että perinne, eli siunaus, kun lähdit tätä tekemään ja niinpä kokemus jäi vain hämmentämään mieltäsi. Buddhalaisista harjoittajista vain aniharva tekee tätä koska se on myös vaarallista ja voi johtaa hulluuteen.Tallinnassa asuva tiibetiläinen meditaatio-opettaja/joogi ainakin hallitsee tämän alan ja voi ohjata ja opastaa muutenkin, jos sinua kiinnostaa.

      • epäkurantti

        Nyt näyttääkin tulevan enmmänkin tietoa tuosta kaukaisesta asiasta.
        Voi olla vaarallista.
        Olen samaa mieltä,varsinkin kun meditoija ei tiedä kokemuksensa alkuperää ja tarkoitusta.
        Tuohan on mielenkiintoista ,että tuonkaltainen kokemus/meditaatio tunnetaan niin erilaisissa ympyröissä. Se tiedetään zarahustralaisuudessa,hindulaisuudessa,VT:n Hesekiel-kertomuksessa ja nyt ilmaantui budhalaisuuskin.
        Tiedätkö jotakin nettisivustoa tuolle chandali/tummo-kokemukselle?


      • Kunzang
        epäkurantti kirjoitti:

        Nyt näyttääkin tulevan enmmänkin tietoa tuosta kaukaisesta asiasta.
        Voi olla vaarallista.
        Olen samaa mieltä,varsinkin kun meditoija ei tiedä kokemuksensa alkuperää ja tarkoitusta.
        Tuohan on mielenkiintoista ,että tuonkaltainen kokemus/meditaatio tunnetaan niin erilaisissa ympyröissä. Se tiedetään zarahustralaisuudessa,hindulaisuudessa,VT:n Hesekiel-kertomuksessa ja nyt ilmaantui budhalaisuuskin.
        Tiedätkö jotakin nettisivustoa tuolle chandali/tummo-kokemukselle?

        Onhan noita sivuja vaikka millä mitalla, kaupallisia ja varmaankaan ei kovin hyödyllisiä.
        Tulee kovin surullinen olo kun katselee näitä henkisyyden markkinoita.
        Tai jos ei kaupitella, niin sitten halutaan normittaa tieteellisesti.
        Suosittelen lämpimästi oikean elävän opettajan hakemista.
        Tässä oli hieman asiallista tietoa:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Tumo
        http://en.wikipedia.org/wiki/Six_yogas_of_Naropa


        Jälkimmäinen kertoo hieman siitä harjoitusympäristöstä jossa buddhalaista tummoa harjoitetaan.


      • epäkurantti
        Kunzang kirjoitti:

        Onhan noita sivuja vaikka millä mitalla, kaupallisia ja varmaankaan ei kovin hyödyllisiä.
        Tulee kovin surullinen olo kun katselee näitä henkisyyden markkinoita.
        Tai jos ei kaupitella, niin sitten halutaan normittaa tieteellisesti.
        Suosittelen lämpimästi oikean elävän opettajan hakemista.
        Tässä oli hieman asiallista tietoa:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Tumo
        http://en.wikipedia.org/wiki/Six_yogas_of_Naropa


        Jälkimmäinen kertoo hieman siitä harjoitusympäristöstä jossa buddhalaista tummoa harjoitetaan.

        noita linkkejä ja totesin ,että joitakin yhteneväisyyksiäkin minun kokemuksiini on:
        esim.tuo ruumiinlämmön nousu ensimmäisessä kokemuksessa se ilmantui runsaana hikoiluna ja toisessa tunsin korkean kuumeen edeltävän sitä.
        Topinen mielenpainunut asia on ,että myös islamin sufismin piirissä on samanlaisia kokemuksia.Sufismin idean samankaltaisuus muiden uskontojen kokemusten kanssa voisi auttaa rakentaa rauhansiltaa kaikkien uskontojen välillä.


      • Kunzang
        epäkurantti kirjoitti:

        noita linkkejä ja totesin ,että joitakin yhteneväisyyksiäkin minun kokemuksiini on:
        esim.tuo ruumiinlämmön nousu ensimmäisessä kokemuksessa se ilmantui runsaana hikoiluna ja toisessa tunsin korkean kuumeen edeltävän sitä.
        Topinen mielenpainunut asia on ,että myös islamin sufismin piirissä on samanlaisia kokemuksia.Sufismin idean samankaltaisuus muiden uskontojen kokemusten kanssa voisi auttaa rakentaa rauhansiltaa kaikkien uskontojen välillä.

        Näiden kokemusten samankaltaisuus varmaan johtuu siitä että meillä ihmisillä on samanlaiset kehot rodusta riippumatta. -kokemuksen tulkinta vaihtelee kovasti kulttuurin ja koulutuksen mukaan.
        Buddhalaisuudessa korostetaan ihmisruumiin saavuttamisen kallisarvoisuutta. Tykkään buddhalaisuudessa siitä että siinä joutuu jatkuvasti kysymään itseltään miksi tekee jotakin harjoitusta. Mahayanassa pitää aina muistaa että mitä temmekin sen tarkoitus on vähentää myös muiden kärsimystä.


      • epäkurantti
        Kunzang kirjoitti:

        Näiden kokemusten samankaltaisuus varmaan johtuu siitä että meillä ihmisillä on samanlaiset kehot rodusta riippumatta. -kokemuksen tulkinta vaihtelee kovasti kulttuurin ja koulutuksen mukaan.
        Buddhalaisuudessa korostetaan ihmisruumiin saavuttamisen kallisarvoisuutta. Tykkään buddhalaisuudessa siitä että siinä joutuu jatkuvasti kysymään itseltään miksi tekee jotakin harjoitusta. Mahayanassa pitää aina muistaa että mitä temmekin sen tarkoitus on vähentää myös muiden kärsimystä.

        samalla pallolla asutaan,pallolla jossa pätee samat luonnonlait ja...
        Myös meillä kaikilla on (ehkä) sama Jumala joka on luonut kaiken ja taivas ja kärsimys (helvetti?)
        Nimet ,käsitteet ja tarkoituskin vaihtelevat henkisissä harjoituksissa,mutta tämän parin viikon aikana olen oppinut ,että tuon ylimaallisen valon kohtaaminen on se tärkeä juttu ja se näyttää olevan sama eri meditaationtekniikoissakin.vai onko?
        Jos ei valoa koskaan kohtaa ,onko henkiset harjoitukset meneet hukaan, tai ovatko ne liian mietoja?
        Kirjoitit,että buddhalaisuuden harjoituksissa on tarkoitus vähentää myös muiden kärsimyksiä.Sehän on hieno periaate,mutta väittäisin ,että laajemmassa mielessä jokainen kehittymään pyrkijä osaltaan säteilee valoa ympärilleen ja sitäkin kautta lisää muiden onnea.Väittäisin ,että valon kohdannut ihminen näyttää sen myös teoillaan .


    • Qadesha

      Jossakin kirjassa jossa puhuttiin gnostilaisuudesta mainittiin vesi-, ilma- ja tulikasteet. Toivottavasti en puhu ihan puppua jos muistelisin että vesikaste on ensimmäinen portti eksoterisesta piiristä esoteerisempaan, ja se tulikaste se kasteiden korkein, jossa ihminen tiedostaa täysin olevansa HENKI, eikä keho-egonsa.

      On tullut sen verran noita kirjoja luettua ettei enää muista mikä mihinkin kirjaan liittyy, mutta pääasiahan siis on että kyllä nämä samat asiat löytyvät ihan joka uskonnon tiimoilta kunhan vaan tarpeeksi kaivelee. Ainakin uskontojen esoteerisempia siipien tyköä.

      Sinuna en kauheasti pelkäisi että mitä on tapahtunut, varsinkaan kun en saanut sellaista näkemystä itse että kokemasi olisi ollut kielteistä. Voihan tosiaan olla että sinulla on jo pitkä tie takanasi, ja se mitä et ehkä ehtinyt saavuttaa aiemmissa elämissä, tuli nyt melko helposti ja luonnostaan. Itse en varmaankaan kokisi kundaliinin nousua vaikka yrittäisinkin; en tosin yritä kun tuntuu että se ei ole minun juttuni, ei ainakaan vielä. Mutta luonnostaan olen nähnyt monia visioita ed. elämistäni, joten SE puolestaan ON minun juttuni, enkä sitä osaa pelätä ja säikkyä että hui kun noin kävi. Kuului käydä. Enkä erityisemmin edes tehnyt mitään asian eteen, kunhan vain avauduin reinkarnaation mahdollisuudelle joskus lapsena jo.

      Erilaiset Tiet meillä kaikilla...

      • epäkurantti

        tulkinnan kanssa ja vaikka tämä ei olekaan kristinuskon palsta niin ensimmäiseksi minulla tulee mieleen tuo "Johannes kastoi vedellä,ja Jeesus tulella"-lause.
        Pelkäsin aluksi vaikka olenkin kasvanut osittain esoteerisessä ja selvännäköisessä perheessä(sukuperintö).
        Se valokokemus oli mahtava ja hieno,mutta tuo tulijuttu oli erittäin pelottava,koska se tavallaan poltti "syntini pois".Paloin tulessa ja olin osa tulta. Samalla se kertoi onnettomuuksista ja likikuolemista omassa elämässäni.Olin silloin kovin nuori vasta20v.
        Tulikokemus tuli minulle kaksi kertaa,toinen n.2 vuotta ensimmäisen jälkeen,Sekin asia tapahtui ilman meditaatiota.Ainoa mihin voin tuon alkulähteen paikantaa on tuo auringonsädemeditaatio.Se on todella vahva,en suosittele sitä kaikille.


    • epäkurantti

      tai voima tuli aluksi maan kautta ja jalkojani pitkin ,eikä alkanut heti selkärangasta.

      Myöhemmin luettuani Esko Jalkasen kirjoja,huomasin niissä maininnan,että ns.hyvä energia alkaa maasta ja kohoaa taivaaseen ja paha energia taas päinvastoin.Joissain kirjoissa taas se energian lähde selitetään aivan päinvastoin.Miksi?
      Onko teillä muuta tietoa?
      Joissain kabbalan selityskirjoissa ihmisellä on 7 sakran lisäksi myös 3 lisäsakraa jotka sijaitsevat juuri jaloissa ja maassa.

      • epäkurantti

        noihin kysymyksiin.


      • arjuuna
        epäkurantti kirjoitti:

        noihin kysymyksiin.

        Mielestäni valaistuminen ei voi tulla ulkoapäin, koska mielen ulkopuolella ei ole kuin aikaa ja ainetta.
        Jos ajattelemme, että näin tapahtuu, niin silloin se on sama kuin, uudestisyntyminen kristiuskossa, joka on rukouksiilla, kaavojen toistamisella,itsehypnoosin avulla saavutettu illuusio,joka kuitenkin haihtuu ajan myötä,
        koska se ei ole todellista.
        Todellinen valaistuminen tulee aina sisältäkäsin, mutta mielen sisältö on sen tulemisen esteenä, koska mielen sisältö on aikaa ja ainetta, mutta mieli perustaltaan ajaton.
        Kun ymmärrämme, omakohtaisesti oman mielemme sisällön, että mikä se on ja mistä se on syntynyt, niin huomaamme sen olevan vain erillisyyden harhaa
        Siinä silmänräpäyksessä kun tuo ymmärrys tulee, niin harha poistuu ja totuus tulee luoksemme


    • Eräs...

      On olemassa kahdenlaista liikettä: ajatuksen liikettä ja ei-ajatuksen liikettä.

      Kirjassa: Ajan päättyminen sivulla 158 on kuvaus, siis kuvaus mitä tietoisuus tiedostaa silloin kun se
      tiedostaa ei-ajatuksen liikkeen.

      Kun tietoisuus tiedostaa vain ja ainoastaan ei-ajatuksen liikkeen silloin se ei ole tietoinen ajatuksen liikkeestä ja siten ei ole olemassa ketään joka tuon tilan kokee.

      Tietoisuus voi saman aikaisesti tiedostaa ei-ajatuksen ja ajatuksen liikkeen.

      Sitä tietoisuuden tilaa kutsutaan valaistumisen tilaksi ja silloin sanotaan jonkun kokevan valaistumisen.

      Kumpi valaistumisen kokee? Tietoisuus vai ajatus?

    • kokija

      Kaikki on normaalia niinkauan kuin tunnelmat ja kokemukset pysyvät tietoisesti hallittuina ja asiat järjestyksessä.

      • ambster

      • :D
        ambster kirjoitti:

        Tää kaveri osaa pureutua tosi asioihin aika hienosti, ilman ylimäärästä länkytystä.. Itselle ollu paljon apua ja hyötyä, ja vielä on edessä pitkä matka... http://fi.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti

        Tää on kans aika läppä tulla suomi24 kysyy onko valaistunu :DDD Varmasti olet..


      • feef332
        :D kirjoitti:

        Tää on kans aika läppä tulla suomi24 kysyy onko valaistunu :DDD Varmasti olet..

        Aloittajalle; valaistunut henkilö ei kysele. Hänen ei tarvitse tietää. Hänelle itselleen riittää se, että hän itse tietää mitä on, kuitenkaan siihen tyytymättä vaan harjoitellen ja hioen jatkuvasti.

        En usko, että valaistunut henkilö kyselisi onko hän valaistunut.

        Meditoidessahan voi myös nähdä chakroja, niin ainakin olen lukenut, mutta koskaan en ole keskittynyt chakrojen näkemiseen. Niin vähän meditoin, sitä voisi kutsua lähes vain harrasteluksi, vaikka hävettääkin sanoa.


      • kokija
        ambster kirjoitti:

        Tää kaveri osaa pureutua tosi asioihin aika hienosti, ilman ylimäärästä länkytystä.. Itselle ollu paljon apua ja hyötyä, ja vielä on edessä pitkä matka... http://fi.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti

        Krishnamurti menee suoraan asiaan kiertelemättä. Se on länsimaisille mielille haastavaa, koska länsimainen mieli tahtoo tekniikoita ja länkytyksiä. Totuudesta on luovuttava jos tahtoo olla ns. vapaa. Vapauskin on illuusio. On luovuttava myös luopumisesta ja mitä ikinä mieleen tuleekin. Näin niitä voidaan käyttää niihin takertumatta.


    • tomi314

      kyselikö buddha muka kadunmiehiltä mahtaako olla jo valaistunut..?
      ei takuulla. kyse on jostain aivan muusta.

      intentiolla voi ohjailla itseään kokemaan jos jonkinlaista.
      unennäkömekanismi on mahdollista käynnistää valvetilassa..

      kyse on juuri siitä, että "kokeilemalla" on mahdotonta onnistua valaistumisessa,
      joka ei ole suoritus. se on erittäin vaikeaa jopa ikänsä oikealla tekniikalla aidosti
      meditoineelle munkillekin. eipä tainnut bruntonkaan valaistua..
      on toki mahdollista että hän on saanut oikean ja aidon valaistumiseen johtavan initiaation,
      ja välittänyt sen kirjassaan niin, että sinulle suomennusvirheistä huolimatta tämä pyhä salaisuus
      pystyi välittymään, oivalsit sen oikein ja toteutit tekniikat loppuun saakka jolloin saavutit ylitietoisuudet ja lakkaamattoman valaistumisen tilan. voit nyt pelastaa kaikkia olentoja mielesi mukaan, eikä viisi elementtiä enää sido kehoasi. erilaiset ihanat äänet ja tuoksut ympäröivät koristeltua buddhakenttääsi, jossa kasvaa lukemattomia eläviä olentoja. suuret jumaluudet ja boddhisattvat kumartelevat sinulle ja tuovat lahjoja opetuksia pyytäen. kuulostaako tutulta?

      • mystinen vaeltaja

        Valaistuminen ei mielestäni ole sen arvoista. Tuhlata nyt vuosikymmeniä elämästään tavoitellen jotain mitä äärimäisen varmana ei saavuta. Joten itse panosta mieluummin elämään tässä ja nyt. Viis veisaan mistään kundaliineista, shakroista ja valaistumisesta. Ei viitsi menettää aikaa elämästäni kun tänä aikana voi kokea, nähdä ja ymmärtää elämällä paljon enemmän kuin medioimalla koskaan. Mystiseksi loppuläpäksi voisin vaikka heittää miellyttääkseni teitä: Hyvää matkaa valitsemallanne polulla te jotka vaellatte sielunne polkuja kohti suurta...

        Tämä vaeltaja lähtee nyt kaljalle, näkemiin!


      • :)
        mystinen vaeltaja kirjoitti:

        Valaistuminen ei mielestäni ole sen arvoista. Tuhlata nyt vuosikymmeniä elämästään tavoitellen jotain mitä äärimäisen varmana ei saavuta. Joten itse panosta mieluummin elämään tässä ja nyt. Viis veisaan mistään kundaliineista, shakroista ja valaistumisesta. Ei viitsi menettää aikaa elämästäni kun tänä aikana voi kokea, nähdä ja ymmärtää elämällä paljon enemmän kuin medioimalla koskaan. Mystiseksi loppuläpäksi voisin vaikka heittää miellyttääkseni teitä: Hyvää matkaa valitsemallanne polulla te jotka vaellatte sielunne polkuja kohti suurta...

        Tämä vaeltaja lähtee nyt kaljalle, näkemiin!

        mukin pohjasta?


    • Eräs pöljä

      Siitä tietää milloin on valaistunut kun millään ei ole mitään merkitystä.

      qaweiopaölskndgöalksjdfölasdjflakjsdfl
      -> tämmöistä on olla valaistunut

      ja sellainen henkilö joka on valaistunut ei tuhlaa energiaansa täällä oloonsa. Sellainen joka pohtii onko valaistunut ei ole valaistunut. Sellainen joka kirjoittaa tänne ei ole valaistunut.

      pyh ja pah....

      • Eräs pöljä

        jos joku toinen pöljä miettii mistä pöjä voi tämän tietää, niin tiedän siitä koska en ole valaistunut.


      • Eräs pöljä
        Eräs pöljä kirjoitti:

        jos joku toinen pöljä miettii mistä pöjä voi tämän tietää, niin tiedän siitä koska en ole valaistunut.

        vieläki ristiriita, sen verran vaikea asia.

        jos joku toinen pöljä miettii mistä pöljä voi tämän tietää, niin tiedän siitä kun KIRJOITAN tänne teille pöljille jotka kyselee noin pöljiä.

        -voi olla että tässäkin on vielä jotain "hassua".. Kun olen sen keksinyt niin voi olla etten enää ole tänne kirjoittamassa ja jos olen niin silloin en ole sitä vielä keksinyt :)


      • Eräs pöjä
        Eräs pöljä kirjoitti:

        vieläki ristiriita, sen verran vaikea asia.

        jos joku toinen pöljä miettii mistä pöljä voi tämän tietää, niin tiedän siitä kun KIRJOITAN tänne teille pöljille jotka kyselee noin pöljiä.

        -voi olla että tässäkin on vielä jotain "hassua".. Kun olen sen keksinyt niin voi olla etten enää ole tänne kirjoittamassa ja jos olen niin silloin en ole sitä vielä keksinyt :)

        joo ei ehkä kannata ajatella koko asiaa ellei halua että valaistuu..


      • tomi314

        ei taatusti ole niin että valaistuneena millään ei ole merkitystä.
        päinvastoin: kysehän on juuri valaistumisesta totuuteen tms. jolloin harhat katoavat
        ja asiat nähdään niiden oikeassa, aidossa kontekstissä.


      • Eräs pöljä
        tomi314 kirjoitti:

        ei taatusti ole niin että valaistuneena millään ei ole merkitystä.
        päinvastoin: kysehän on juuri valaistumisesta totuuteen tms. jolloin harhat katoavat
        ja asiat nähdään niiden oikeassa, aidossa kontekstissä.

        niinkö luulet?

        Selitä mitkä harhat? Kaikki näkyvä on harhaa, siis mitä ihmis silmillä nähdään ja niillä ei siis ole mitään merkitystä.

        Mutta siis mähän en ole valaistunut ja tällä mitä sanon ei ole merkitystä.


      • Eräs pöljä
        Eräs pöljä kirjoitti:

        niinkö luulet?

        Selitä mitkä harhat? Kaikki näkyvä on harhaa, siis mitä ihmis silmillä nähdään ja niillä ei siis ole mitään merkitystä.

        Mutta siis mähän en ole valaistunut ja tällä mitä sanon ei ole merkitystä.

        eli sikäli olet oikeassa siinä että olen hakoteillä ja pahasti.

        tässä on muuten melko hyvä kirja jota voisin suositella. Saattaa hyvinkin olla että Havahdut.

        http://www.ultra-lehti.com/kirjat/arv-havahtuminen.html

        Kaikki on yhtä, ei ole mitään toista..


      • tomi314
        Eräs pöljä kirjoitti:

        eli sikäli olet oikeassa siinä että olen hakoteillä ja pahasti.

        tässä on muuten melko hyvä kirja jota voisin suositella. Saattaa hyvinkin olla että Havahdut.

        http://www.ultra-lehti.com/kirjat/arv-havahtuminen.html

        Kaikki on yhtä, ei ole mitään toista..

        miten voisit väittää että koska kaikki näkyvä on harhaa ei sillä ole mitään merkitystä?

        takaan, että jos kompastut kaadut, tai kun juot jano katoaa. vaikka turvavyö olisikin todellisuudessa kimppu atomeita, sitä kannattaa käyttää. toki "kaikki on yhtä, ei ole mitään toista" sillä kaikki koostuu samasta atomipuurosta
        joista sitten koostuu tunnistamiamme muotoja, puita, rakennuksia yms.. maailmankaikkeus sisältää samoja aineita kuin mitä voi löytää ihmiskehostakin. mutta sukulaisuutemme universumin kanssa ei tee asiaa merkityksettömäksi kannaltamme, päinvastoin.


      • Eräs pöljä
        tomi314 kirjoitti:

        miten voisit väittää että koska kaikki näkyvä on harhaa ei sillä ole mitään merkitystä?

        takaan, että jos kompastut kaadut, tai kun juot jano katoaa. vaikka turvavyö olisikin todellisuudessa kimppu atomeita, sitä kannattaa käyttää. toki "kaikki on yhtä, ei ole mitään toista" sillä kaikki koostuu samasta atomipuurosta
        joista sitten koostuu tunnistamiamme muotoja, puita, rakennuksia yms.. maailmankaikkeus sisältää samoja aineita kuin mitä voi löytää ihmiskehostakin. mutta sukulaisuutemme universumin kanssa ei tee asiaa merkityksettömäksi kannaltamme, päinvastoin.

        emmä mitää väitä, ei pöljä voi mitään tietää, ihan yhtä hyvin voin olla väärässäkin, harhastahan tässä kuitenkin on kysymys, niin onko olemassa oikeaa tai väärää vastausta harhalle? Joten mulle ainakin harha on yhtä kun hölynpölyä ja en jaksa ees miettiä koko asiaa.


    • Eräs pöljä

      lupaathan ettet enää ikinä kysy noin pöljää tai et ainakaa kysele sitä keskustelupalstalla?

      • Eräs pöljä

        ainut mikä meille jotain merkitsee on valinta pelko vai rakkaus.

        Ja tuohon sun kysymykseen, joka on pielessä koska sellaista kysymystä ei ole olemassa, koska siihen ei ole vastausta ja näin ollen sitä on kenenkää ihan turha miettiä.

        Huh ja tän keskusteluthredin voisi poistaa..


      • Eräs pöljä
        Eräs pöljä kirjoitti:

        ainut mikä meille jotain merkitsee on valinta pelko vai rakkaus.

        Ja tuohon sun kysymykseen, joka on pielessä koska sellaista kysymystä ei ole olemassa, koska siihen ei ole vastausta ja näin ollen sitä on kenenkää ihan turha miettiä.

        Huh ja tän keskusteluthredin voisi poistaa..

        Vielä vähän lisää koska haluan varoittaa teitä, sillä jos siis joku oikeasti haluaa "valaistua" eli muuttaa näköalaansa, niin hän on vielä bimbompi kun minä ja todellakin kyllästynyt tähän harhaan jossa elämme ja tämä näin suuri näköalansa muutos jonka tämä "valaistumis" tapahtuma tuo tullessaan kadottaa kaiken tämän harhan.

        Oppikaa mieluummin jotain muuta kun "valaistumista" koska sen jälkeen ette voi enää oppia mitään..


      • tomi314
        Eräs pöljä kirjoitti:

        Vielä vähän lisää koska haluan varoittaa teitä, sillä jos siis joku oikeasti haluaa "valaistua" eli muuttaa näköalaansa, niin hän on vielä bimbompi kun minä ja todellakin kyllästynyt tähän harhaan jossa elämme ja tämä näin suuri näköalansa muutos jonka tämä "valaistumis" tapahtuma tuo tullessaan kadottaa kaiken tämän harhan.

        Oppikaa mieluummin jotain muuta kun "valaistumista" koska sen jälkeen ette voi enää oppia mitään..

        piti tämäkin nähdä..


      • Eräs pöljä
        tomi314 kirjoitti:

        piti tämäkin nähdä..

        ai tämä harha?


    • Hari om tat sat

      Kuvaamasi tila on melko normaali tila, jos harjoitat meditaatiota. Sinun pitäisi vain kyetä pitämään jalat maan päällä, eikä antaa näille kokemuksille monimutkaisia selityksiä, kuten valaistuminen, transsi, chakrat jne. Tee siis välillä ihan tavallisia asioita, huolehdi itsestäsi, ole yhteydessä muihin ihmisiin, käy kävelyllä jne. asioita joista pidät. Jos jatkat meditaatioita, tämän tyyppisiä tai muita kokemuksia tulee lukemattomia. Sinun pitää vain vahvistaa itseäsi ottamaan niitä vastaan, ts. pysymään maan pinnalla niistä huolimatta. Olisi hyvä, jos sinulla on luotettava henkinen opettaja ja muita ihmisiä, joiden kanssa voit jakaa kokemuksia. En suosittele, että jatkat yksin.

    • Eräs pöljä

      sellaista vielä että moni etsii etsii ja etsii sitä kaiken tietoisuutta, mutta vain harva tajuaa sen että se kaikki on jo meissä, siitä pitää päästää vain irti.

      ->opi pois kaikki mitä olet oppinut, mutta hah, eihän me sitä tajuta :)

      • Eräs pöljä

        Jos joku ei käsitä, niin otetaan esimerkki.

        Ota kynä käteen ja sanot itsellesi että se kynä on harhaa ja heität se ikkunasta ulos. Nyt kiellät sen, se kynä on harhaa et enää ikinä edes ajattele sitä, koska se on harhaa, sitä ei ole olemassa. Jos joku tämän jälkeen vielä yrittää sulle tyrkyttää kynää, niin ihmettelet sitä harhaoppista, sanot hänelle että sulla mitään kynää ole, koska sitä ei ole olemassa.

        Tämä tarkoittaa minun käsityksen mukaan tietoiseksi tulemista, tulet tietoiseksi siitä että kynää ei ole. Jos haluat valaistua, sinun pitää tulla tietoiseksi siitä että kaikki on harhaa, eli esim. vaimo, talo, lapset, tietokone ym. ei niitä ole olemassa koska ne on harhaa. Tämän takia valaistuksi tuleminen on vaarallista, koska silloin hyväksyt sen että tämä kaikki meidän ihmisaivoilla käsittämät asiat ovat harhaa ja olet tullut tietoiseksi siitä että niitä ei ole.

        Okei nyt jos joku tulee tieoiseksi siitä että kaikki on harhaa ja tämän jälkeen vielä hyväksyy nämä harhat, niin olet pöljä, koska hyväksyt sellaiset asiat mitä ei yksinkertaisesti ole olemassa.

        Jos joku selittää tämän vielä paremmin niin tarjoan pizzat hänelle. Voitte etsiä sitä totuutta vaikka kuinka kauan, mutta ette löydä sitä koskaan jos ette ole valmiita luopumaan siitä tosiasiasta että totuus on harhaa.


      • kkk2kkk
        Eräs pöljä kirjoitti:

        Jos joku ei käsitä, niin otetaan esimerkki.

        Ota kynä käteen ja sanot itsellesi että se kynä on harhaa ja heität se ikkunasta ulos. Nyt kiellät sen, se kynä on harhaa et enää ikinä edes ajattele sitä, koska se on harhaa, sitä ei ole olemassa. Jos joku tämän jälkeen vielä yrittää sulle tyrkyttää kynää, niin ihmettelet sitä harhaoppista, sanot hänelle että sulla mitään kynää ole, koska sitä ei ole olemassa.

        Tämä tarkoittaa minun käsityksen mukaan tietoiseksi tulemista, tulet tietoiseksi siitä että kynää ei ole. Jos haluat valaistua, sinun pitää tulla tietoiseksi siitä että kaikki on harhaa, eli esim. vaimo, talo, lapset, tietokone ym. ei niitä ole olemassa koska ne on harhaa. Tämän takia valaistuksi tuleminen on vaarallista, koska silloin hyväksyt sen että tämä kaikki meidän ihmisaivoilla käsittämät asiat ovat harhaa ja olet tullut tietoiseksi siitä että niitä ei ole.

        Okei nyt jos joku tulee tieoiseksi siitä että kaikki on harhaa ja tämän jälkeen vielä hyväksyy nämä harhat, niin olet pöljä, koska hyväksyt sellaiset asiat mitä ei yksinkertaisesti ole olemassa.

        Jos joku selittää tämän vielä paremmin niin tarjoan pizzat hänelle. Voitte etsiä sitä totuutta vaikka kuinka kauan, mutta ette löydä sitä koskaan jos ette ole valmiita luopumaan siitä tosiasiasta että totuus on harhaa.

        kuka haluaa pizzan mitä ei ookkaan, koska se on harhaa :D ? Selittäiskö joku sitten seuraavaks mitä on harha ja ei mitään? Miks tosiasioista pitäis luopua, ekö se oo mahdotonta meille?


      • kokija
        kkk2kkk kirjoitti:

        kuka haluaa pizzan mitä ei ookkaan, koska se on harhaa :D ? Selittäiskö joku sitten seuraavaks mitä on harha ja ei mitään? Miks tosiasioista pitäis luopua, ekö se oo mahdotonta meille?

        Syöminen on sitä että antaa keholle sapuskaa. Itse ei tietenkään syö mitään, koska ihminen ei ole keho. Idea on täsmälleen sama kuin syöttäisi hevosta.

        Kun asian näin näkee niin on jo luopunut ruuasta. Syötät hevosta ja seuraat vierestä että miten ruoka maistuu.


      • eräs pöljä
        kkk2kkk kirjoitti:

        kuka haluaa pizzan mitä ei ookkaan, koska se on harhaa :D ? Selittäiskö joku sitten seuraavaks mitä on harha ja ei mitään? Miks tosiasioista pitäis luopua, ekö se oo mahdotonta meille?

        Aivan niin kuten kokija sanoo. Ihmisen keho on harhaa, vaikka syötät sitä ja pidät kehostasi huolta, niin jossainvaiheessa se rappeutuu kuitenkin ja mätänee pois. Kukaan ei omista mitään, ei edes omaa kehoaan. Omistaminenkin on harhaa.

        Kaikki säännöt, etiketit, valtion lait, kellon aika, ym. ne kaikki on harhaa hölynpölyä ja ne sitoo meidät. Ei osata olla omia itsejämme, pahinta on leimata itsensä johonki. Esimerkiksi luulet että olet viisas, tai kaunis nyt yrität olla aina viisas, tai pynttäydyt aina kauniiksi. Kaada nämä kaikki muurit, niin tunnet miten olet vapaa ja onnellinen, mikään ei sido sinua, olet irti kahleista, energia virtaa sinussa vapaana. Kun olet kaatanut muurit, niin tunnet miten alitajuntasi johdattaa sinua, elämässä alkaa tapahtua ihmeitä, intuitio on läsnä. Meditoiminen on upeeta, mutta eläminen on vieläki upeempaa, kun on räjäyttänyt tajuntansa, silloin kenenkään sanomisella ei ole mitään merkitystä, kun et pidä itseäsi minään, etkä arvostele muitakaan. Olet vapaa.


      • tomi314
        Eräs pöljä kirjoitti:

        Jos joku ei käsitä, niin otetaan esimerkki.

        Ota kynä käteen ja sanot itsellesi että se kynä on harhaa ja heität se ikkunasta ulos. Nyt kiellät sen, se kynä on harhaa et enää ikinä edes ajattele sitä, koska se on harhaa, sitä ei ole olemassa. Jos joku tämän jälkeen vielä yrittää sulle tyrkyttää kynää, niin ihmettelet sitä harhaoppista, sanot hänelle että sulla mitään kynää ole, koska sitä ei ole olemassa.

        Tämä tarkoittaa minun käsityksen mukaan tietoiseksi tulemista, tulet tietoiseksi siitä että kynää ei ole. Jos haluat valaistua, sinun pitää tulla tietoiseksi siitä että kaikki on harhaa, eli esim. vaimo, talo, lapset, tietokone ym. ei niitä ole olemassa koska ne on harhaa. Tämän takia valaistuksi tuleminen on vaarallista, koska silloin hyväksyt sen että tämä kaikki meidän ihmisaivoilla käsittämät asiat ovat harhaa ja olet tullut tietoiseksi siitä että niitä ei ole.

        Okei nyt jos joku tulee tieoiseksi siitä että kaikki on harhaa ja tämän jälkeen vielä hyväksyy nämä harhat, niin olet pöljä, koska hyväksyt sellaiset asiat mitä ei yksinkertaisesti ole olemassa.

        Jos joku selittää tämän vielä paremmin niin tarjoan pizzat hänelle. Voitte etsiä sitä totuutta vaikka kuinka kauan, mutta ette löydä sitä koskaan jos ette ole valmiita luopumaan siitä tosiasiasta että totuus on harhaa.

        harha tarkoittaa yksinkertaisesti pysyvän vastakohtaa eli pysymätöntä.
        tietenkin maailma muodostuu todellisesta materiaalista, mutta sen luonne on pysymätöntä eli hajoavaa.
        näin se syntyy, kasvaa, rappeutuu ja kuolee. vaikkapa kuin ihmisruumis. siten voi sanoa kehon olevan harhanomainen.

        harhaan liittyvä oivallus on sen ymmärtäminen mikä on puolestaan pysyvää, ja sen muistaminen
        jonkun mielestä se on totuus


    • kokija

      Tuo on normaalia tietyssä vaiheessa. Se ei jää yhteen kertaan vaan tila jää jossain vaiheessa pysyvästi päälle. Silloin on aina "huumeessa". Kundaliini tarkoituksellinen nostaminen meditaatiolla on turha homma, koska se nousee turvallisesti vain ja ainostaan silloin kun eettiset edellytykset ovat olemassa. Kehon on oltava myös täysin rento aina ja joka tilanteessa sekä mielen pysyvästi rauhallinen.

      • kkk2kkk

        Mitäs "me" sitten ollaan jollei juurikin se tuhoon tuomittu ruumis? Jokin "tiedostava" energia vai joka pyörittää ruumista niin kauan ku mahdollista? Mut entäs kipu ja kaikki muu tuntuva harha, miten energia voi sen tuntee harhan kautta? Ja miks me ollaan niin riippuvaisia tästä elämästä, kun se on vain harhaa? Eikö olis sama heti heivata ruumis ja karata johki ku "valaistuu" vai mikä niin pidättelee?


      • kokija
        kkk2kkk kirjoitti:

        Mitäs "me" sitten ollaan jollei juurikin se tuhoon tuomittu ruumis? Jokin "tiedostava" energia vai joka pyörittää ruumista niin kauan ku mahdollista? Mut entäs kipu ja kaikki muu tuntuva harha, miten energia voi sen tuntee harhan kautta? Ja miks me ollaan niin riippuvaisia tästä elämästä, kun se on vain harhaa? Eikö olis sama heti heivata ruumis ja karata johki ku "valaistuu" vai mikä niin pidättelee?

        1. Ensin huomaa olevansa sidoksissa ruumiiseen, ja sen vanki. Tämä on yleinen havainto ihmisillä tänäpäivänä kuulemieni juttujen perusteella.
        2. Sitten huomaa olevansa eri kuin se. On tarkkailija ruumiissa tai mahdollisesti hieman pään takana ylhäällä yläviistossa.
        3. Kolmas vaihe on että huomaa olevansa jälleen yhtä ruumiin kanssa mutta ruumis ei ole enää vankila. Se on kuin vertauskuvallinen symboli jonka kautta toimit. Et ole enää samaistunut ruumiiseen ja silloin kivunsieto kasvaa huimasti. Tietysti jos esim. käsi leikattaisiin pois ilman puudutusaineita niin se saattaisi antaa sellaisia impulsseja, että se pakottaisi väliaikaisesti taas tilaan 1. Kivun poistuessa palaisi kuitenkin tilaan 3.

        Ei ole valaistumisen saavuttamista. Mihinkään ei tarvitse paeta koska kaikki on läsnä tässä hetkessä. Muodolliset henkimaailmat ovat aivan yhtä unta kuin tämänpuoleinen maailma, joten minnekään ei ole menemistä. Kaikki on tässä. Kun sanotaan jotain harhaksi se tarkoittaa sitä että se ei ole itsestään olemassa, sitä täytyy ylläpitää. Kaikkia muotoja pidetään yllä tässä muodon maailmassa, eivät ne itsestään pysy. Muodon läpäisevä perimmäinen energia, joka muotoa ylläpitää, on katoamaton.


      • kokija
        kkk2kkk kirjoitti:

        Mitäs "me" sitten ollaan jollei juurikin se tuhoon tuomittu ruumis? Jokin "tiedostava" energia vai joka pyörittää ruumista niin kauan ku mahdollista? Mut entäs kipu ja kaikki muu tuntuva harha, miten energia voi sen tuntee harhan kautta? Ja miks me ollaan niin riippuvaisia tästä elämästä, kun se on vain harhaa? Eikö olis sama heti heivata ruumis ja karata johki ku "valaistuu" vai mikä niin pidättelee?

        >>> Ja miks me ollaan niin riippuvaisia tästä elämästä, kun se on vain harhaa? >>>

        On tarkoitus että muotoon sitoutunut tietoisuusenergia herää huomaamaan olevansa tietoisuus. Tietoisuus on se perimmäinen laatu joka laaduttaa muodon. Keskittämällä tarkkaavaisuus laatuihin, joita ovat esim. kärsivällisyys, iloisuus, rauhallisuus pääsee muodon "taakse". Ei sanoihin vaan sanojen takana olevaan laatujen ja ideoiden maailmaan. Me olemme tällaisia energeettisiä laatuja, emme muotoja. Kuolematon todellisuus on laadullinen, ei tilallinen. Tila-aspekti poistuu "muodontakaisessa" maailmassa. Ei tämäkään ole perimmäinen todellisuus. Elämän kehitys jatkuu ikuisesti, vaikkakin tilattomissa merkeissä tietyn vaiheen jälkeen.

        No, ei tämä kuitenkaan kuolemanvakavaa tarvitse olla vaikka joskus vähän monisanaiseksi menee:)


      • Eräs pöljä
        kokija kirjoitti:

        1. Ensin huomaa olevansa sidoksissa ruumiiseen, ja sen vanki. Tämä on yleinen havainto ihmisillä tänäpäivänä kuulemieni juttujen perusteella.
        2. Sitten huomaa olevansa eri kuin se. On tarkkailija ruumiissa tai mahdollisesti hieman pään takana ylhäällä yläviistossa.
        3. Kolmas vaihe on että huomaa olevansa jälleen yhtä ruumiin kanssa mutta ruumis ei ole enää vankila. Se on kuin vertauskuvallinen symboli jonka kautta toimit. Et ole enää samaistunut ruumiiseen ja silloin kivunsieto kasvaa huimasti. Tietysti jos esim. käsi leikattaisiin pois ilman puudutusaineita niin se saattaisi antaa sellaisia impulsseja, että se pakottaisi väliaikaisesti taas tilaan 1. Kivun poistuessa palaisi kuitenkin tilaan 3.

        Ei ole valaistumisen saavuttamista. Mihinkään ei tarvitse paeta koska kaikki on läsnä tässä hetkessä. Muodolliset henkimaailmat ovat aivan yhtä unta kuin tämänpuoleinen maailma, joten minnekään ei ole menemistä. Kaikki on tässä. Kun sanotaan jotain harhaksi se tarkoittaa sitä että se ei ole itsestään olemassa, sitä täytyy ylläpitää. Kaikkia muotoja pidetään yllä tässä muodon maailmassa, eivät ne itsestään pysy. Muodon läpäisevä perimmäinen energia, joka muotoa ylläpitää, on katoamaton.

        Hyvin sanottu.

        Olen miettinyt ajankäsitettä ja tätä harhaa.

        Kaikkihan meidän aivoilla kuvittelemat asiat ovat menneisyydestä (jota aikaa ei ole olemassa) opittua ja siten harhaa. Menneisyydessä on oppinut minkä mallinen esimerkiksi cd-levy on ja myös pystyt kuvittelemaan minkä mallinen se on tulevaisuudessa (jota aikaa ei ole olemassa), mutta vaikeampaa ellei jopa mahdotonta onkin tulla tietoiseksi minkälainen se on NYT tällähetkellä, ellet sitten pidä sitä kädessä tai näe sitä pöydällä tai jossain, mutta sehän muuttuukin harhaksi heti kun käännät katseesi siitä pois. Tietenkin voit aina huijata itseäsi ja kuvitella minkälainen se on kun käännät katseesi takaisin, mutta silloin se onkin jo tulevaisuuteen kurkottamista, jota hetkeä siis ei ole vielä edes olemassa, eikä myöskään ole mennyttäkää, on vain tämä pikkuruinen hetki jolla ainoastaan on jotain merkitystä.


      • kokija
        Eräs pöljä kirjoitti:

        Hyvin sanottu.

        Olen miettinyt ajankäsitettä ja tätä harhaa.

        Kaikkihan meidän aivoilla kuvittelemat asiat ovat menneisyydestä (jota aikaa ei ole olemassa) opittua ja siten harhaa. Menneisyydessä on oppinut minkä mallinen esimerkiksi cd-levy on ja myös pystyt kuvittelemaan minkä mallinen se on tulevaisuudessa (jota aikaa ei ole olemassa), mutta vaikeampaa ellei jopa mahdotonta onkin tulla tietoiseksi minkälainen se on NYT tällähetkellä, ellet sitten pidä sitä kädessä tai näe sitä pöydällä tai jossain, mutta sehän muuttuukin harhaksi heti kun käännät katseesi siitä pois. Tietenkin voit aina huijata itseäsi ja kuvitella minkälainen se on kun käännät katseesi takaisin, mutta silloin se onkin jo tulevaisuuteen kurkottamista, jota hetkeä siis ei ole vielä edes olemassa, eikä myöskään ole mennyttäkää, on vain tämä pikkuruinen hetki jolla ainoastaan on jotain merkitystä.

        Nimenomaan nykyhetkessä piilee "Graalin maljan" salaisuus. Mieli toimii niin että se luo virtuaalitodellisuuksia. Se suorastaan piehtaroi niissä jos sille annetaan mahdollisuus. Virtuaaliset todellisuudet ovat aina joko menneisyydessä tai tulevaisuudessa. Psykologinen kärsimys (esim. stressi) asuu virtuaalitodellisuuksissa. Läsnäolossa se haihtuu kun siinä ollaan itsepintaisesti.

        Tosiaan, jos ei esim. kahvikuppia kosketa, näe tai kuule miten lusikka kilahtaa sen reunaan niin onko se henkilölle itselleen silloin oikeasti olemassa? Se on poissaollessa olemassa henkilön ylläpitämässä uskomustodellisuudessa kyllä, jos uskomuksia kahvikupista ylläpitää mielessä. Mieli on mekanisoitunut kopiokone. Se on kopioinut kuvan kahvikupista ja pitää sitä todellisena. Se odottaa ja unelmoi; mutta silloin se suuntaa huomion poispäin läsnäolosta, joka on perimmäistä laatua oleva todellisuus.

        Kun huomaamme millainen kone mieli on niin on mahdollista alkaa herätä sen diktatuurista. Ajassa oleva mieli on sitä varten että voi tehdä suunnitelmia ja kehittyäkin, mutta perimmäisten kysymysten ratkaisijaksi siitä ei ole. Se nimenomaan tahtoo ratkaisuja ja keksiä pulmiin keinot. Mutta kun kaikista keinoista ja ratkaisuista hellitetään ote ja niin lopullinen ratkaisu saapuu itsestään siihen pyrkimättä.


      • tomi314
        kokija kirjoitti:

        >>> Ja miks me ollaan niin riippuvaisia tästä elämästä, kun se on vain harhaa? >>>

        On tarkoitus että muotoon sitoutunut tietoisuusenergia herää huomaamaan olevansa tietoisuus. Tietoisuus on se perimmäinen laatu joka laaduttaa muodon. Keskittämällä tarkkaavaisuus laatuihin, joita ovat esim. kärsivällisyys, iloisuus, rauhallisuus pääsee muodon "taakse". Ei sanoihin vaan sanojen takana olevaan laatujen ja ideoiden maailmaan. Me olemme tällaisia energeettisiä laatuja, emme muotoja. Kuolematon todellisuus on laadullinen, ei tilallinen. Tila-aspekti poistuu "muodontakaisessa" maailmassa. Ei tämäkään ole perimmäinen todellisuus. Elämän kehitys jatkuu ikuisesti, vaikkakin tilattomissa merkeissä tietyn vaiheen jälkeen.

        No, ei tämä kuitenkaan kuolemanvakavaa tarvitse olla vaikka joskus vähän monisanaiseksi menee:)

        on harhauttavaa puhua harhasta sillä ainoa harha on siis todellakin korvien välissä.
        kaikki muu on todellista.
        en tiedä miksi harha usein käsitetään niin, että maailma ja sen asiat olisivat jotenkin harhaa.
        vain tulkintamme todellisuudesta on harhainen.
        "meidän ulottuvuudessamme" todellista on ainakin 4 ulottuvuutta, ( leveys - korkeus - syvyys - aika )
        mutta buddha gautama esim selvittää todellisuuksia olevan lukemattomia päällekkäin ja sisäkkäin.
        yhdessä hiekanjyvässä on "satatuhatta maailmaa" jne. ( "Vimalakirtin opetus" )
        (kvanttifysiikka on huomannut samankaltaisia asioita jotka ovat vielä pitkälti tieteelle tuntemattomia.
        vaikkapa hiukkanen joka on ikäänkuin kahdessa paikassa yhtä aikaa, kunnes se saapuu paikalle tutkijan ihmetykseksi. säieteorioissa arvellaan todellisuuksia olevan huomattavasti useampia kuin neljä. klassista fysiikkaa ja kvanttifysiikkaa yhtenäistävää teoriaa haetaan kuumeisesti. tieteen ongelma on kuitenkin se, että jos jotain ei huomata olevan olemassa, sitä ei tutkita. nyt kun ns. pimeä aine ja muut toistaiseksi tuntemattomat massattomat hiukkaset on löydetty asiassa edistytään varmastikin jossakin vaiheessa.)

        harhan lakattua ihminen vapauttaa voimavaroja jotka aiemmin oli sidottu alempiin asioihin, "harhaan".
        ne voimavarat käytetään kasvuun ja kehitykseen, joka johtaa itseä kohottavalle polulle.
        ilman harhan lakkaamista polulle on mahdotonta löytää saatika jaksaa kulkea sitä.
        ihminen on siinä mielessä todellakin "jumalan kuva" , sillä mikään muu olento maailmankaikkeudessa
        ei pysty kehittämään samankaltaisia asioita. kun ihmiskeho menetetään (kuolemassa) , menetetään myös Täydellisen valaistumisen mahdollisuus.
        sen takia ihmiskehon saamista on sanottu buddhalaisuuden piirissä " äärimmäisen harvinaiseksi ja onnekkaaksi tapahtumaksi " .
        sanotaan myös, että on " harvinaista saavuttaa sellainen elämä, jossa kaikkea aikaa ei ole pakko käyttää hengissä pysymiseen " (vaan voi kirjoitella netissä mm)

        on olemassa muitakin buddha-oppeja kuin buddhalaisuus, vaikkakin sillä on eniten kannattajia.
        esim tiibetinbuddhalaisuus sekä bön. muitakin on.
        buddha = valaistunut
        ajattelin vain, että kun valaistumista koski aloitus, niin ehkä kannattaisi lukaista buddhan puheita,
        se kun ehti opettaa 40v ennen kuin luopui ruumiistaan.. (tai mitä nyt buddhat tekee.. heittää lapikkaat nurkkaan tai jotakin)
        kaikki suunnat ovat erityisesti perehtyneet valaistumiseen vuosisatojen ja tuhansien ajan.


      • kokija
        tomi314 kirjoitti:

        on harhauttavaa puhua harhasta sillä ainoa harha on siis todellakin korvien välissä.
        kaikki muu on todellista.
        en tiedä miksi harha usein käsitetään niin, että maailma ja sen asiat olisivat jotenkin harhaa.
        vain tulkintamme todellisuudesta on harhainen.
        "meidän ulottuvuudessamme" todellista on ainakin 4 ulottuvuutta, ( leveys - korkeus - syvyys - aika )
        mutta buddha gautama esim selvittää todellisuuksia olevan lukemattomia päällekkäin ja sisäkkäin.
        yhdessä hiekanjyvässä on "satatuhatta maailmaa" jne. ( "Vimalakirtin opetus" )
        (kvanttifysiikka on huomannut samankaltaisia asioita jotka ovat vielä pitkälti tieteelle tuntemattomia.
        vaikkapa hiukkanen joka on ikäänkuin kahdessa paikassa yhtä aikaa, kunnes se saapuu paikalle tutkijan ihmetykseksi. säieteorioissa arvellaan todellisuuksia olevan huomattavasti useampia kuin neljä. klassista fysiikkaa ja kvanttifysiikkaa yhtenäistävää teoriaa haetaan kuumeisesti. tieteen ongelma on kuitenkin se, että jos jotain ei huomata olevan olemassa, sitä ei tutkita. nyt kun ns. pimeä aine ja muut toistaiseksi tuntemattomat massattomat hiukkaset on löydetty asiassa edistytään varmastikin jossakin vaiheessa.)

        harhan lakattua ihminen vapauttaa voimavaroja jotka aiemmin oli sidottu alempiin asioihin, "harhaan".
        ne voimavarat käytetään kasvuun ja kehitykseen, joka johtaa itseä kohottavalle polulle.
        ilman harhan lakkaamista polulle on mahdotonta löytää saatika jaksaa kulkea sitä.
        ihminen on siinä mielessä todellakin "jumalan kuva" , sillä mikään muu olento maailmankaikkeudessa
        ei pysty kehittämään samankaltaisia asioita. kun ihmiskeho menetetään (kuolemassa) , menetetään myös Täydellisen valaistumisen mahdollisuus.
        sen takia ihmiskehon saamista on sanottu buddhalaisuuden piirissä " äärimmäisen harvinaiseksi ja onnekkaaksi tapahtumaksi " .
        sanotaan myös, että on " harvinaista saavuttaa sellainen elämä, jossa kaikkea aikaa ei ole pakko käyttää hengissä pysymiseen " (vaan voi kirjoitella netissä mm)

        on olemassa muitakin buddha-oppeja kuin buddhalaisuus, vaikkakin sillä on eniten kannattajia.
        esim tiibetinbuddhalaisuus sekä bön. muitakin on.
        buddha = valaistunut
        ajattelin vain, että kun valaistumista koski aloitus, niin ehkä kannattaisi lukaista buddhan puheita,
        se kun ehti opettaa 40v ennen kuin luopui ruumiistaan.. (tai mitä nyt buddhat tekee.. heittää lapikkaat nurkkaan tai jotakin)
        kaikki suunnat ovat erityisesti perehtyneet valaistumiseen vuosisatojen ja tuhansien ajan.

        Harhan määritelmänä "pysymätön, ehdonvarainen" on ok. Sanat harha ja eritoten Jumala ja sielu voivat olla problemaattisilta haiskahtavia, mutta tietyllä tavalla ymmärrettyinä problemaattisuus poistuu.

        Kun nyt tuli buddhalaisuus esille niin vähän siitäkin yleisesti kaikille.

        Lista eri kirjoista perusopista kohti täydentävää materiaalia
        - Dhammapada
        - Udana
        - Sutta-Nipata
        - Vimalakirtin opetus (kertoo tyhjyyden käytännöllisestä soveltamisesta)
        - Ydinsutra ja Timattisutra (kannattanee lukea viimeiseksi, tietysti riippuu tapauksesta)

        Näistä on olemassa muistaakseni suomenkielisetkin laitokset.

        Tietysti 4 jaloa totuutta ja jalo 8 oksainen (osainen) polku on oivallinen lähtökohta. Niistä löytyy netistäkin runsaasti materiaalia, ilman mittavaa kirjojen kahlaamista. Niissä riittää vuosiksi mietittävää, jos nyt kirjojen kautta lähtee asioita puimaan.

        Itse en ole sitoutunut tosin mihinkään oppiin, uskontoon tai teksteihin.


      • huoh...
        kokija kirjoitti:

        Harhan määritelmänä "pysymätön, ehdonvarainen" on ok. Sanat harha ja eritoten Jumala ja sielu voivat olla problemaattisilta haiskahtavia, mutta tietyllä tavalla ymmärrettyinä problemaattisuus poistuu.

        Kun nyt tuli buddhalaisuus esille niin vähän siitäkin yleisesti kaikille.

        Lista eri kirjoista perusopista kohti täydentävää materiaalia
        - Dhammapada
        - Udana
        - Sutta-Nipata
        - Vimalakirtin opetus (kertoo tyhjyyden käytännöllisestä soveltamisesta)
        - Ydinsutra ja Timattisutra (kannattanee lukea viimeiseksi, tietysti riippuu tapauksesta)

        Näistä on olemassa muistaakseni suomenkielisetkin laitokset.

        Tietysti 4 jaloa totuutta ja jalo 8 oksainen (osainen) polku on oivallinen lähtökohta. Niistä löytyy netistäkin runsaasti materiaalia, ilman mittavaa kirjojen kahlaamista. Niissä riittää vuosiksi mietittävää, jos nyt kirjojen kautta lähtee asioita puimaan.

        Itse en ole sitoutunut tosin mihinkään oppiin, uskontoon tai teksteihin.

        Jaa että budhako se oliki joka tiesi kaikesta kaike, kummasti siinäki tuntuis uskomuksia olevan vaikkakin muuten paljon hyvää.. Kannattaa tsekata tälläne äijä ku http://fi.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti Kaveri osaa aika ykselitteiseti kertoo vaikka mitä ja kyseenalaistaa siinä sivussa kaiken ei tosiasiallisen, lukekaapa piruuttaan joskus.. Toinen mitä pakko kaikille valopäille suositella on tämmöne dokkari http://www.overstream.net/view.php?oid=uymmuzeklalo
        Siitä on sitte hyvä viimestään lähtee etiäppäin ku saa ylimäärästä kuraa korvien välistä pois.. Mistäs se budha muuten ties et juuriki ihmiseks on nii harvinaista tulla ja sitä kautta "täydellinen" valaistuminen?? Eikö mitää muuta vielä parempaa ja kovempaa vois olla?? huh näitä uskomuksia ja selityksiä, käyttäkää ny vähän omaaki päätä sivussa älkääkä edesmenneitten juttuja toistelko ku ette niistä kumminkaa mitää ymmärrä...


      • kokija
        huoh... kirjoitti:

        Jaa että budhako se oliki joka tiesi kaikesta kaike, kummasti siinäki tuntuis uskomuksia olevan vaikkakin muuten paljon hyvää.. Kannattaa tsekata tälläne äijä ku http://fi.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti Kaveri osaa aika ykselitteiseti kertoo vaikka mitä ja kyseenalaistaa siinä sivussa kaiken ei tosiasiallisen, lukekaapa piruuttaan joskus.. Toinen mitä pakko kaikille valopäille suositella on tämmöne dokkari http://www.overstream.net/view.php?oid=uymmuzeklalo
        Siitä on sitte hyvä viimestään lähtee etiäppäin ku saa ylimäärästä kuraa korvien välistä pois.. Mistäs se budha muuten ties et juuriki ihmiseks on nii harvinaista tulla ja sitä kautta "täydellinen" valaistuminen?? Eikö mitää muuta vielä parempaa ja kovempaa vois olla?? huh näitä uskomuksia ja selityksiä, käyttäkää ny vähän omaaki päätä sivussa älkääkä edesmenneitten juttuja toistelko ku ette niistä kumminkaa mitää ymmärrä...

        Minä olen rakkaus, sinä olet rakkaus, Krishnamurti on rakkaus, kaikki on rakkaus. Krishnamurtista puheen ollen "Tulevaisuus on nyt" kertoo asian niinkuin se on. Hän kertoo uskomattomasta elämästä joka on kaikki ja ei mitään.


      • vähemmän tietoinen
        kokija kirjoitti:

        Minä olen rakkaus, sinä olet rakkaus, Krishnamurti on rakkaus, kaikki on rakkaus. Krishnamurtista puheen ollen "Tulevaisuus on nyt" kertoo asian niinkuin se on. Hän kertoo uskomattomasta elämästä joka on kaikki ja ei mitään.

        olet sitä. Eykä siis itä krisnamusrti sanoo. eiks oo helpoo, olet vain se rakkaus, rakkaus. ja ystäväsi näkee sen, perheesi kokee sen.... joopa joo.


      • kokija
        vähemmän tietoinen kirjoitti:

        olet sitä. Eykä siis itä krisnamusrti sanoo. eiks oo helpoo, olet vain se rakkaus, rakkaus. ja ystäväsi näkee sen, perheesi kokee sen.... joopa joo.

        =)


      • :)
        huoh... kirjoitti:

        Jaa että budhako se oliki joka tiesi kaikesta kaike, kummasti siinäki tuntuis uskomuksia olevan vaikkakin muuten paljon hyvää.. Kannattaa tsekata tälläne äijä ku http://fi.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti Kaveri osaa aika ykselitteiseti kertoo vaikka mitä ja kyseenalaistaa siinä sivussa kaiken ei tosiasiallisen, lukekaapa piruuttaan joskus.. Toinen mitä pakko kaikille valopäille suositella on tämmöne dokkari http://www.overstream.net/view.php?oid=uymmuzeklalo
        Siitä on sitte hyvä viimestään lähtee etiäppäin ku saa ylimäärästä kuraa korvien välistä pois.. Mistäs se budha muuten ties et juuriki ihmiseks on nii harvinaista tulla ja sitä kautta "täydellinen" valaistuminen?? Eikö mitää muuta vielä parempaa ja kovempaa vois olla?? huh näitä uskomuksia ja selityksiä, käyttäkää ny vähän omaaki päätä sivussa älkääkä edesmenneitten juttuja toistelko ku ette niistä kumminkaa mitää ymmärrä...

        ajattelin että ketju kun koskee valaistumista (koskeehan?) niin tilaa voisi kenties parhaiten lähestyä valaistuneiden elämiä ja opetuksia tutkimalla.
        siddharta yritti ensin useita systeemeitä vapautukseen tai nirvanaan tai mitä nyt siihen aikaan tehtiinkään brahmalaisuudessa. ne eivät toimineet, mutta kärsittyään (karmansa loppuun)
        hän istui puun juurelle päättäväisenä. tietyn ajan kuluttua hän oivalsi ja valaistui äkillisesti.
        (kyse ei ollut puusta tai istumisesta vaan siitä että hän sai karmansa päätökseen kärsittyään)
        "Jaa että budhako se oliki joka tiesi kaikesta kaike" - valaistuneita on lukemattomia,
        ja "buddhalla" yleensä tarkoitetaan prinssi siddharta gautamaa. mutta yleensä ottaen - tietenkin valaistunut tietää kaiken. se on eri asia voiko sitä sanoa kuulijoille ymmärrettävästi . esim yo. vimalakirtin opetuksessa buddha pyytää opetuslapsiaan käymään erään maallikkobuddhalaisen (vimalakirtin) luona, mutta edes buddhan lähin oppilas ananda ei tahtonut lähteä.hän ei kokenut olevansa kyllin "fiksu" sanailemaan hänen kanssaan, vaikka vimalakirti ei ollut buddhan oppilas eikä edes munkki, vaan hänet nähtiin usein baareissa ja pelaamassa tai kadulla maleksimassa.
        vaikka monet opetuslapsetkin olivat valaistuneita, he eivät olleet samalla tasolla kuin siddharta, joka oli tathagatan tasolla, tai vimalakirti. tietenkin eri (valaistumisen) tasoilla tiedetään vain oman tason rajojen puitteissa tapahtuvia asioita.
        ihmiset ovat aikojen kuluessa sotkeneet asioita eri tasojen tiedoillaan ja tehneet selkeästä epäselvää.
        se jää sitten ihmiselle itselleen, mitä tahtoo uskoa ja minkä tietää todeksi


      • vähemmän tietoinen
        :) kirjoitti:

        ajattelin että ketju kun koskee valaistumista (koskeehan?) niin tilaa voisi kenties parhaiten lähestyä valaistuneiden elämiä ja opetuksia tutkimalla.
        siddharta yritti ensin useita systeemeitä vapautukseen tai nirvanaan tai mitä nyt siihen aikaan tehtiinkään brahmalaisuudessa. ne eivät toimineet, mutta kärsittyään (karmansa loppuun)
        hän istui puun juurelle päättäväisenä. tietyn ajan kuluttua hän oivalsi ja valaistui äkillisesti.
        (kyse ei ollut puusta tai istumisesta vaan siitä että hän sai karmansa päätökseen kärsittyään)
        "Jaa että budhako se oliki joka tiesi kaikesta kaike" - valaistuneita on lukemattomia,
        ja "buddhalla" yleensä tarkoitetaan prinssi siddharta gautamaa. mutta yleensä ottaen - tietenkin valaistunut tietää kaiken. se on eri asia voiko sitä sanoa kuulijoille ymmärrettävästi . esim yo. vimalakirtin opetuksessa buddha pyytää opetuslapsiaan käymään erään maallikkobuddhalaisen (vimalakirtin) luona, mutta edes buddhan lähin oppilas ananda ei tahtonut lähteä.hän ei kokenut olevansa kyllin "fiksu" sanailemaan hänen kanssaan, vaikka vimalakirti ei ollut buddhan oppilas eikä edes munkki, vaan hänet nähtiin usein baareissa ja pelaamassa tai kadulla maleksimassa.
        vaikka monet opetuslapsetkin olivat valaistuneita, he eivät olleet samalla tasolla kuin siddharta, joka oli tathagatan tasolla, tai vimalakirti. tietenkin eri (valaistumisen) tasoilla tiedetään vain oman tason rajojen puitteissa tapahtuvia asioita.
        ihmiset ovat aikojen kuluessa sotkeneet asioita eri tasojen tiedoillaan ja tehneet selkeästä epäselvää.
        se jää sitten ihmiselle itselleen, mitä tahtoo uskoa ja minkä tietää todeksi

        pujotella näillä eri tasoilla. sit me muut voidaan olla kateellisia. enhän mä edes ymmärtänyt tota. mut hei, sehän on rakkautta, josta mä en tiedäkkään mitään.


      • huoh lisää
        vähemmän tietoinen kirjoitti:

        pujotella näillä eri tasoilla. sit me muut voidaan olla kateellisia. enhän mä edes ymmärtänyt tota. mut hei, sehän on rakkautta, josta mä en tiedäkkään mitään.

        "mutta yleensä ottaen - tietenkin valaistunut tietää kaike" :DDDDD
        Jepjep, ja tietenki taas löyty yks ääriuskovainen hihhuli höpötteleen omiaan...
        Ja sen verran jiddusta, et jollei sitä oo lukenu yhtään tai sisäistäny mitään mitä se on sanonu nii kannattaa olla ihan hissunkissun ja mennä takas tynnyriin pohdiskeleen uusia viisasteluja..


      • kokija
        huoh lisää kirjoitti:

        "mutta yleensä ottaen - tietenkin valaistunut tietää kaike" :DDDDD
        Jepjep, ja tietenki taas löyty yks ääriuskovainen hihhuli höpötteleen omiaan...
        Ja sen verran jiddusta, et jollei sitä oo lukenu yhtään tai sisäistäny mitään mitä se on sanonu nii kannattaa olla ihan hissunkissun ja mennä takas tynnyriin pohdiskeleen uusia viisasteluja..

        Tekstit ei tuo mitään totuutta. Jidduista ja teksteistä päästettävä irti mikäli tahtoo sisäistää. Sisäistäminen tarkoittaa luopumista sisäistämisestä ja kaikista guruista. Jidduilukin on yhdenlaisensa uskonlahko.


      • kokija
        kokija kirjoitti:

        Tekstit ei tuo mitään totuutta. Jidduista ja teksteistä päästettävä irti mikäli tahtoo sisäistää. Sisäistäminen tarkoittaa luopumista sisäistämisestä ja kaikista guruista. Jidduilukin on yhdenlaisensa uskonlahko.

        Lahkoilla ja uskonnoilla on se merkitys että ne tarjoavat puitteita funtsia asioita. Monesti tarjoavat turvallista ympäristöä, vaikka toimitilat. Järjestäytymisessä on esim. tämä hyvä puoli. Uskonnoilla on myös huonot puolensa.

        Kaikki uskonnot voidaan jähmettää ja kivettää, jolloin itse tekstiä ehkä pidetään totuutena. Tai luullaan että ollaan niin "valaistuttu" että kaikki uskonnot voidaan väkipakolla poishäätää.

        Vaiheita (kaikki kehitysvaiheet ok, mikään niistä ei ole hyvä eikä paha)
        1. tekstin palvominen
        2. tekstistä inspiraation "saaminen"
        3. tekstin jättäminen
        4. kaiken hyväksyminen, myös tekstien. Mitään ei poisjätetäkään kun ymmärretään että tekstitkin ovat osa omaa itseä.


      • Eräs pöljä
        huoh lisää kirjoitti:

        "mutta yleensä ottaen - tietenkin valaistunut tietää kaike" :DDDDD
        Jepjep, ja tietenki taas löyty yks ääriuskovainen hihhuli höpötteleen omiaan...
        Ja sen verran jiddusta, et jollei sitä oo lukenu yhtään tai sisäistäny mitään mitä se on sanonu nii kannattaa olla ihan hissunkissun ja mennä takas tynnyriin pohdiskeleen uusia viisasteluja..

        Tietääkseni valaistunut henkilö ei edes näe vaivaa ilmoittaa kenellekään olevansa valaistunut.

        Jos joku sanoo olevansa valaistunut, niin todennäköisesti hän ei ole valaistunut.

        Eräs tarina kertoo oppilaasta, joka sanoi gurulleen lähtevänsä kaukaiseen maankolkkaan meditoimaan ja toivon mukaan saavuttamaann valaistumisen. Niinpä hän lähetti gurulleen viestin kuukauden välein raportoidakseen edistymistään. Esimmäinen viesti kuului: "Nyt ymmärrän, mitä tarkoittaa itsensä kadottaminen". Guru repi viestin ja heitti sen roskakoriin. Puolen vuoden kuluttua hän sai uuden viestin, jossa luki: "Nyt olen oppinut ymmärtämään kaikkia olentoja." Guru repi paperin. Kolmas viesti kuului: "Nyt ymmärrän yhden ja monen salaisuuden." Sekin viesti revittiin. Ja näin jatkui vuosia, kunnes viestit lakkasivat tulemasta. Jonkin ajan kuluttua guru tuli uteliaaksi ja eräänä päivänä, kun eräs matkustaja oli lähdössä noille seuduille, guru sanoi: "Voisitko etsiä kaverin käsiisi ja ottaa selvää, mitä hänelle on tapahtunut?" Viimein hän sai oppilaalta viestin, jossa luki: "Mitä sillä on väliä?" Ja kun guru luki tämän, hän sanoi: "Hän onnistui! Hän onnistui! Hän onnistui lopultakin! Hän löysi sen!"

        Kun ihminen tulee tietoiseksi, hän on luopunut tietoisuuden etsimisestä.


      • Eräs pöljä
        kokija kirjoitti:

        Nimenomaan nykyhetkessä piilee "Graalin maljan" salaisuus. Mieli toimii niin että se luo virtuaalitodellisuuksia. Se suorastaan piehtaroi niissä jos sille annetaan mahdollisuus. Virtuaaliset todellisuudet ovat aina joko menneisyydessä tai tulevaisuudessa. Psykologinen kärsimys (esim. stressi) asuu virtuaalitodellisuuksissa. Läsnäolossa se haihtuu kun siinä ollaan itsepintaisesti.

        Tosiaan, jos ei esim. kahvikuppia kosketa, näe tai kuule miten lusikka kilahtaa sen reunaan niin onko se henkilölle itselleen silloin oikeasti olemassa? Se on poissaollessa olemassa henkilön ylläpitämässä uskomustodellisuudessa kyllä, jos uskomuksia kahvikupista ylläpitää mielessä. Mieli on mekanisoitunut kopiokone. Se on kopioinut kuvan kahvikupista ja pitää sitä todellisena. Se odottaa ja unelmoi; mutta silloin se suuntaa huomion poispäin läsnäolosta, joka on perimmäistä laatua oleva todellisuus.

        Kun huomaamme millainen kone mieli on niin on mahdollista alkaa herätä sen diktatuurista. Ajassa oleva mieli on sitä varten että voi tehdä suunnitelmia ja kehittyäkin, mutta perimmäisten kysymysten ratkaisijaksi siitä ei ole. Se nimenomaan tahtoo ratkaisuja ja keksiä pulmiin keinot. Mutta kun kaikista keinoista ja ratkaisuista hellitetään ote ja niin lopullinen ratkaisu saapuu itsestään siihen pyrkimättä.

        joten harhalla ei ole merkitystä, ei meidän tarvitse enää jatkaa harhasta jauhamista. Mulle ainakin kaikki on yhtä kun hölynpölyä ja en mieti koko asiaa enää.


      • kokija
        Eräs pöljä kirjoitti:

        joten harhalla ei ole merkitystä, ei meidän tarvitse enää jatkaa harhasta jauhamista. Mulle ainakin kaikki on yhtä kun hölynpölyä ja en mieti koko asiaa enää.

        Kiitos arvokkaista pohdinnoista sinulle Eräs pöljä.


      • Chetas
        Eräs pöljä kirjoitti:

        Tietääkseni valaistunut henkilö ei edes näe vaivaa ilmoittaa kenellekään olevansa valaistunut.

        Jos joku sanoo olevansa valaistunut, niin todennäköisesti hän ei ole valaistunut.

        Eräs tarina kertoo oppilaasta, joka sanoi gurulleen lähtevänsä kaukaiseen maankolkkaan meditoimaan ja toivon mukaan saavuttamaann valaistumisen. Niinpä hän lähetti gurulleen viestin kuukauden välein raportoidakseen edistymistään. Esimmäinen viesti kuului: "Nyt ymmärrän, mitä tarkoittaa itsensä kadottaminen". Guru repi viestin ja heitti sen roskakoriin. Puolen vuoden kuluttua hän sai uuden viestin, jossa luki: "Nyt olen oppinut ymmärtämään kaikkia olentoja." Guru repi paperin. Kolmas viesti kuului: "Nyt ymmärrän yhden ja monen salaisuuden." Sekin viesti revittiin. Ja näin jatkui vuosia, kunnes viestit lakkasivat tulemasta. Jonkin ajan kuluttua guru tuli uteliaaksi ja eräänä päivänä, kun eräs matkustaja oli lähdössä noille seuduille, guru sanoi: "Voisitko etsiä kaverin käsiisi ja ottaa selvää, mitä hänelle on tapahtunut?" Viimein hän sai oppilaalta viestin, jossa luki: "Mitä sillä on väliä?" Ja kun guru luki tämän, hän sanoi: "Hän onnistui! Hän onnistui! Hän onnistui lopultakin! Hän löysi sen!"

        Kun ihminen tulee tietoiseksi, hän on luopunut tietoisuuden etsimisestä.

        Miksi te täällä jotain valaistumista kelaatte. Haloo, elämä täytyy vain elää. Miksi täällä kukaan Ei kerro omaa kokemustaan? Siksi, että kenelläkään ei ole mitään kokemusta jaettavana. Nää jututhan ei koskaan etene ilman omaa kokemusta. Ja millään kirjalla ei ole mitään merkitystä, jos ei ole opettajaa, joka kehittää kunnon tilanteita, joista voi oppia.

        Miksi teistä kukaan ei kerro yhdestäkään tällaisesta tilanteesta?

        Tämähän on aivan roskaa.

        Tuulet käsissä,kuvitellut shakrat ja sisäiset tulet. hohhoijaa, tylsää, tylsää.


      • kokija
        Chetas kirjoitti:

        Miksi te täällä jotain valaistumista kelaatte. Haloo, elämä täytyy vain elää. Miksi täällä kukaan Ei kerro omaa kokemustaan? Siksi, että kenelläkään ei ole mitään kokemusta jaettavana. Nää jututhan ei koskaan etene ilman omaa kokemusta. Ja millään kirjalla ei ole mitään merkitystä, jos ei ole opettajaa, joka kehittää kunnon tilanteita, joista voi oppia.

        Miksi teistä kukaan ei kerro yhdestäkään tällaisesta tilanteesta?

        Tämähän on aivan roskaa.

        Tuulet käsissä,kuvitellut shakrat ja sisäiset tulet. hohhoijaa, tylsää, tylsää.

        Valaistumisesta ei ole tässä ketjussa kysymys kuten tarkkasilmäinen voi huomata. Tämä ketju on ketju johon voi kirjoittaa mitä mieleen juolahtaa. Ja kuten jo totesit, täällä ei ole valaistumista eikä valaistuneita.

        Jatkakaamme pyörittelyä. Sitä varten nämä palstat on luotu.


      • chetas

        ei kannata nyt koko ajan olla joku sontiainen tai kärpänen, vaan ihan ihminen kuitenkin, jos ei mee liian vaikeeksi.

        Sit vaikka mielummin jonkun intialaisen tädin palvojaksi tai tanskalaisen Olen hyväksikätettäväksi kunhan tulee edes jotain kokemuksia, joista voi aloittaa tän matkan.

        Ei nyt kannata vain siellä kotona nyhrätä jonkun opuksen kans. Vähän riskiä elämään.


      • Chetas

        eikä idols/talent tyyppi, vaan oman juttunsa ihan guru. Satsangin voi antaa myös musiikilla, musta izillä on sanomaa.

        Noh, sä menet syvissä vesissä, ei siinä mitään. Ihmiset tykkää eri asioista.


      • Eräs pöljä
        kokija kirjoitti:

        Kiitos arvokkaista pohdinnoista sinulle Eräs pöljä.

        ei arvokasta, vain roskaa kuten joku viisas tuolla sanoi. Oi kumpa minäkin olisin yhtä viisas.


      • Eräs pöljä
        Chetas kirjoitti:

        Miksi te täällä jotain valaistumista kelaatte. Haloo, elämä täytyy vain elää. Miksi täällä kukaan Ei kerro omaa kokemustaan? Siksi, että kenelläkään ei ole mitään kokemusta jaettavana. Nää jututhan ei koskaan etene ilman omaa kokemusta. Ja millään kirjalla ei ole mitään merkitystä, jos ei ole opettajaa, joka kehittää kunnon tilanteita, joista voi oppia.

        Miksi teistä kukaan ei kerro yhdestäkään tällaisesta tilanteesta?

        Tämähän on aivan roskaa.

        Tuulet käsissä,kuvitellut shakrat ja sisäiset tulet. hohhoijaa, tylsää, tylsää.

        Mitä muuten omat kokemukset yhtään mihinkään vaikuttaa, mitä se merkitsee? Mikä kokemus voi olla niin merkittävä että siitä pitäisi mainita jollekki?

        Haluaisin tavata ihmisen jolla ei ole mitää kokemusta, se vasta olisikin merkittävää.


      • :) haaah

        törkeen hyvä läppä!
        :)


      • Eräs pöljä

        hyvää musaa!


      • Eräs pöljä
        Chetas kirjoitti:

        Miksi te täällä jotain valaistumista kelaatte. Haloo, elämä täytyy vain elää. Miksi täällä kukaan Ei kerro omaa kokemustaan? Siksi, että kenelläkään ei ole mitään kokemusta jaettavana. Nää jututhan ei koskaan etene ilman omaa kokemusta. Ja millään kirjalla ei ole mitään merkitystä, jos ei ole opettajaa, joka kehittää kunnon tilanteita, joista voi oppia.

        Miksi teistä kukaan ei kerro yhdestäkään tällaisesta tilanteesta?

        Tämähän on aivan roskaa.

        Tuulet käsissä,kuvitellut shakrat ja sisäiset tulet. hohhoijaa, tylsää, tylsää.

        "Ja millään kirjalla ei ole mitään merkitystä, jos ei ole opettajaa, joka kehittää kunnon tilanteita, joista voi oppia."

        En tiedä teistä mut mä oon ainaki kyllästynyt tähän kaikkeen ihan täysillä ja jotain muutosta täytyy tulla, nyt kun olen herännyt, mut en tiedä mitä..

        Filosofit, gurut, valaistuneet ja elämäntaidon opettajat ovat todellakin fiksuja ja olen kuullut, että jopa usovaiset PAPIT ovat heränneet tai havahtuneet kun tällainen elämäntaidon opettaja havahduttaa. Hei, tämä on vain matka, me ihmiset voidaan muuttaa tämä kaikki paska, se on vain valinta. Itte oon vaan niin malttamaton enkä kestä kun tää ei muutu. Joo joo pitäisi peiliin kattoo ja muuttaa ittensä.

        Onko tervettä että on hyvin sopeutunut erittäin sairaaseen maailmaan?

        ASIAA:
        Bill Hicks: It's Just A Ride
        http://www.youtube.com/watch?v=iMUiwTubYu0

        Jiddu Krishamurti: You are the world
        http://www.youtube.com/watch?v=JKvz3BdB2EE


      • tomi314
        huoh... kirjoitti:

        Jaa että budhako se oliki joka tiesi kaikesta kaike, kummasti siinäki tuntuis uskomuksia olevan vaikkakin muuten paljon hyvää.. Kannattaa tsekata tälläne äijä ku http://fi.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti Kaveri osaa aika ykselitteiseti kertoo vaikka mitä ja kyseenalaistaa siinä sivussa kaiken ei tosiasiallisen, lukekaapa piruuttaan joskus.. Toinen mitä pakko kaikille valopäille suositella on tämmöne dokkari http://www.overstream.net/view.php?oid=uymmuzeklalo
        Siitä on sitte hyvä viimestään lähtee etiäppäin ku saa ylimäärästä kuraa korvien välistä pois.. Mistäs se budha muuten ties et juuriki ihmiseks on nii harvinaista tulla ja sitä kautta "täydellinen" valaistuminen?? Eikö mitää muuta vielä parempaa ja kovempaa vois olla?? huh näitä uskomuksia ja selityksiä, käyttäkää ny vähän omaaki päätä sivussa älkääkä edesmenneitten juttuja toistelko ku ette niistä kumminkaa mitää ymmärrä...

        eikös krishnamurtikin ole kuollut ? ei minusta edesmenneiden jutuissa ole mitään vikaa.


        luin nuorempana paljonkin krishnamurtia ja se johdatti minut tietynlaiseen persoonattomuusfilosofiaan, mutta ei siitä eteenpäin.
        samoin dokkarin kaveri. puhuu fiksuja mutta lopullinen johtopäätös jää uupumaan;
        mihin tästä ?
        kaveri on hoksannut harhan olemassaolon, mikä on tärkeää , ja osaa selittää sen ymmärrettävästi kuulijoille. sekin on hyvä. jään kuitenkin kaipaamaan syvyyttä ja merkitystä


      • :)
        Chetas kirjoitti:

        Miksi te täällä jotain valaistumista kelaatte. Haloo, elämä täytyy vain elää. Miksi täällä kukaan Ei kerro omaa kokemustaan? Siksi, että kenelläkään ei ole mitään kokemusta jaettavana. Nää jututhan ei koskaan etene ilman omaa kokemusta. Ja millään kirjalla ei ole mitään merkitystä, jos ei ole opettajaa, joka kehittää kunnon tilanteita, joista voi oppia.

        Miksi teistä kukaan ei kerro yhdestäkään tällaisesta tilanteesta?

        Tämähän on aivan roskaa.

        Tuulet käsissä,kuvitellut shakrat ja sisäiset tulet. hohhoijaa, tylsää, tylsää.

        kertoisin niin uskoisitko?
        höpsistä pullaa - miksi et vaikka hankkisi omia kokemuksia ja avaa omia kämmeniäsi?
        n 10 tunnin harjoituksella huomaat itse. toiset huomaavat alle minuutissa.

        -seiso rennosti kainalot auki, kädet ojennettuina eteen kämmenet toisiaan kohti.
        keskity (silmät auki ) kämmenten keskikohtaan. liikuta kämmeniä lähemmäs ja kauemmas
        toisistaan kunnes huomaat sen.
        sitten voit kysyä itseltäsi miksi kukaan ei kerro yhdestäkään tällaisesta tilanteesta.
        miten itse kuvailisit sitä ?


      • Eräs pöljä
        :) kirjoitti:

        kertoisin niin uskoisitko?
        höpsistä pullaa - miksi et vaikka hankkisi omia kokemuksia ja avaa omia kämmeniäsi?
        n 10 tunnin harjoituksella huomaat itse. toiset huomaavat alle minuutissa.

        -seiso rennosti kainalot auki, kädet ojennettuina eteen kämmenet toisiaan kohti.
        keskity (silmät auki ) kämmenten keskikohtaan. liikuta kämmeniä lähemmäs ja kauemmas
        toisistaan kunnes huomaat sen.
        sitten voit kysyä itseltäsi miksi kukaan ei kerro yhdestäkään tällaisesta tilanteesta.
        miten itse kuvailisit sitä ?

        joo henkiolentoja ollaan fyysisessä kehossa ja fyysisessä maailmassa.


      • Eräs pöljä
        :) kirjoitti:

        kertoisin niin uskoisitko?
        höpsistä pullaa - miksi et vaikka hankkisi omia kokemuksia ja avaa omia kämmeniäsi?
        n 10 tunnin harjoituksella huomaat itse. toiset huomaavat alle minuutissa.

        -seiso rennosti kainalot auki, kädet ojennettuina eteen kämmenet toisiaan kohti.
        keskity (silmät auki ) kämmenten keskikohtaan. liikuta kämmeniä lähemmäs ja kauemmas
        toisistaan kunnes huomaat sen.
        sitten voit kysyä itseltäsi miksi kukaan ei kerro yhdestäkään tällaisesta tilanteesta.
        miten itse kuvailisit sitä ?

        hmmmm. mutta nukkuuko meidän sielu kun ei-henkiolento tarvitsee lepoa? Käsittääkseni sielu ei tarvitse lepoa, vaan se puuhailee "kaikennäköstä" kun nukumme.

        Olen huomannut sellaisen asian että tällä "loogisella puolella" ei voi näitä "henkisiä puolia" lähestyä ja siksi täytyy tulla täysin "pöljäksi" että pääsee toisiin maailmoihin. Siis yrittää unohtaa kaikki tämä näkyvä sonta. Siinähän sitä saattaa sitten tullakkin kaikennäköisiä ristiriitoja. Joo, menee vissiin taas vähän yli äyräitten nää mun jutut :)

        Siispä kuten sanoin joskus niin täytyy oppia pois kaikki turha niin saattaa löytyä yllätyksiä mitä ei ennen uskonut olevan "olemassakaan" :)


      • Eräs pöljä
        Eräs pöljä kirjoitti:

        hmmmm. mutta nukkuuko meidän sielu kun ei-henkiolento tarvitsee lepoa? Käsittääkseni sielu ei tarvitse lepoa, vaan se puuhailee "kaikennäköstä" kun nukumme.

        Olen huomannut sellaisen asian että tällä "loogisella puolella" ei voi näitä "henkisiä puolia" lähestyä ja siksi täytyy tulla täysin "pöljäksi" että pääsee toisiin maailmoihin. Siis yrittää unohtaa kaikki tämä näkyvä sonta. Siinähän sitä saattaa sitten tullakkin kaikennäköisiä ristiriitoja. Joo, menee vissiin taas vähän yli äyräitten nää mun jutut :)

        Siispä kuten sanoin joskus niin täytyy oppia pois kaikki turha niin saattaa löytyä yllätyksiä mitä ei ennen uskonut olevan "olemassakaan" :)

        liekö muuten joku "seonnut" kun oppinut pois, siis loogisessa mielessä seonnut. Joku ei välttämättä tykkää mitä sanon mutta sanon silti että hullujen huoneessahan niitä valaistuneita saattaa löytyä..


      • Eräs pöljä
        Eräs pöljä kirjoitti:

        hmmmm. mutta nukkuuko meidän sielu kun ei-henkiolento tarvitsee lepoa? Käsittääkseni sielu ei tarvitse lepoa, vaan se puuhailee "kaikennäköstä" kun nukumme.

        Olen huomannut sellaisen asian että tällä "loogisella puolella" ei voi näitä "henkisiä puolia" lähestyä ja siksi täytyy tulla täysin "pöljäksi" että pääsee toisiin maailmoihin. Siis yrittää unohtaa kaikki tämä näkyvä sonta. Siinähän sitä saattaa sitten tullakkin kaikennäköisiä ristiriitoja. Joo, menee vissiin taas vähän yli äyräitten nää mun jutut :)

        Siispä kuten sanoin joskus niin täytyy oppia pois kaikki turha niin saattaa löytyä yllätyksiä mitä ei ennen uskonut olevan "olemassakaan" :)

        ..rakkaus ei ole loogista joten siitä ei kantsi luopuu :)


      • jepujees
        Eräs pöljä kirjoitti:

        hyvää musaa!

        Ihan IHQ !


      • kokija
        Eräs pöljä kirjoitti:

        hyvää musaa!

        Kiitos kaikille musiikista. Sfäärien musiikki soi syvällä. Kuuletteko hiljaisuuden?


      • Eräs pöljä
        kokija kirjoitti:

        Kiitos kaikille musiikista. Sfäärien musiikki soi syvällä. Kuuletteko hiljaisuuden?

        mihinköhän ne linkit katos?

        Kuulen ihanan hiljaisuuden.


      • Been there.
        Eräs pöljä kirjoitti:

        liekö muuten joku "seonnut" kun oppinut pois, siis loogisessa mielessä seonnut. Joku ei välttämättä tykkää mitä sanon mutta sanon silti että hullujen huoneessahan niitä valaistuneita saattaa löytyä..

        Toi on niin totta.


    • Eräs pöljä

      jiddu jätti hyviä kysymyksiä jälkeensä ja hän halusi kuulijansa itse pohtivan ja oivaltavan miten asiat ovat.

      "sinä olet guru, opettaja, oppilas, sinä olet kaikki"

      Jokainen voi siis opettaa jollekki jotakin, jokainen voi aina oppia jotakin, jokainen voi oppia pois jotakin, jokainen voi olla jotakin tai olla olematta. Onko olemassa täysin oppinutta ihmistä, tai täysin valaistunutta? Eiköhän ne suuretki ajattelijat myös ajattele elämänsä loppuun asti?

      Onko meidän tärkein oppi täällä fyysisessä maailmassa henkinen oppi joka ei katoa kuoleman jälkeen? Mikä on meidän tärkein oppi? Vai onko jokaisella sielulla omanlaisensa oppi jonka jakaa muiden kesken (jakaa koska yksi on jakautunut moneksi), jolloin muutki (jakautuneet sielut) oppii tämän saman opin ja lopuksi kaikki on oppinut kaikki (tai oppinut pois kaikki, miten vaan) jonka jälkeen on vain meidän keskinen yhteys tai siis me yksi??

      • :)

        ja ymmärretty. siddhartakin jatkoi kasvamistaan ja kehittymistään kunnes kuoli n 80 vuoden iässä.
        hän opetti loppuaikoina erilailla kuin alkuaikoina. lopulta hän sanoi ettei ollut opettanut dharmaa lainkaan.
        buddha saattoi tarkoittaa ettei dharmaa ("oppia"/lakia) voi jähmettää mihinkään muotoon vaan se on eri tasoilla erilainen
        niinkuin itse valaistuminenkin. pieni maailmallinen polku johtaa eri tuloksiin kuin täydellisen valaistumisen polku. tällaiset ihmiset kertovat erilaisia tarinoita omien tasojensa asioista.

        vasta saavutettuaan tietyn tason voi ihminen kehittää oman "lain" .
        en vain mitenkään jaksa uskoa että maailmassa olisi montaa niin poikkeuksellista yksilöä kerrallaan, jotka omin voimin pystyisivät kehittymään tällaiselle tasolle. joitakin varmaan on.
        kaikki muut tarvitsevat apua ja paljon. (minä etenkin)
        tässä maailmassa vaan on juuri noita maallisia sivupolkuja niin paljon, että yksinkertainen totuus katoaa jännittävämpien totuuksien se kaan.

        viisaalle miehelle näytettiin tao -hän alkoi heti harjoittaa
        keskinkertaiselle miehelle esiteltiin tao -hän vuoroin harjoittaa, vuoroin ei
        tyhmälle miehelle esiteltiin tao : hän räjähti nauramaan


      • :)
        :) kirjoitti:

        ja ymmärretty. siddhartakin jatkoi kasvamistaan ja kehittymistään kunnes kuoli n 80 vuoden iässä.
        hän opetti loppuaikoina erilailla kuin alkuaikoina. lopulta hän sanoi ettei ollut opettanut dharmaa lainkaan.
        buddha saattoi tarkoittaa ettei dharmaa ("oppia"/lakia) voi jähmettää mihinkään muotoon vaan se on eri tasoilla erilainen
        niinkuin itse valaistuminenkin. pieni maailmallinen polku johtaa eri tuloksiin kuin täydellisen valaistumisen polku. tällaiset ihmiset kertovat erilaisia tarinoita omien tasojensa asioista.

        vasta saavutettuaan tietyn tason voi ihminen kehittää oman "lain" .
        en vain mitenkään jaksa uskoa että maailmassa olisi montaa niin poikkeuksellista yksilöä kerrallaan, jotka omin voimin pystyisivät kehittymään tällaiselle tasolle. joitakin varmaan on.
        kaikki muut tarvitsevat apua ja paljon. (minä etenkin)
        tässä maailmassa vaan on juuri noita maallisia sivupolkuja niin paljon, että yksinkertainen totuus katoaa jännittävämpien totuuksien se kaan.

        viisaalle miehelle näytettiin tao -hän alkoi heti harjoittaa
        keskinkertaiselle miehelle esiteltiin tao -hän vuoroin harjoittaa, vuoroin ei
        tyhmälle miehelle esiteltiin tao : hän räjähti nauramaan

        tärkein oppi ?

        miksi tunnemme erillisyyttä vaikka olemme " saman puun oksia ? "


      • Eräs pöljä
        :) kirjoitti:

        tärkein oppi ?

        miksi tunnemme erillisyyttä vaikka olemme " saman puun oksia ? "

        Erillisyyttä tunnemme koska elämme unessa, me pidämme itse itsemme unessa, vaikka joistakin saattaa tuntua että vallalla olijat pitävät meitä unessa, mutta todellisuudessa pidämme itse itsemme unessa. Oravanpyörä, kaiken maailman pöljät ohjelmat, pelit ja vehkeet, materiaalin kerääminen ja onnen etsiminen pitävät meidät täydessä vauhdissa ja siten unessa, ei keretä miettimään kuka minä olen ja mikä on elämisen tarkoitus, tunnemme olevamme yksin. Kun herää, tai oivaltaa huomaa ettei ole koskaan yksin, vaikka fyysisesti voisikin olla yksin, huomaa että sen mitä on oppinut ei olekaan mitään, se on hölynpölyä ja se pitääkin oppia pois :), huomaa myös että onni ei ole kulman takana, vaan onni on NYT hetkessä, ei sitä tarvitse tavoitella.

        En tiedä mikä on tärkein oppi, ehkä se on just kuten sanoit, eri oppi eri tasoilla. Ja sen hetkinen oppi on aina yksilölle se tärkein oppi. Ihmisethän ovat henkisesti eri tasoilla. Korkeammalla tasolla olevat yrittävät opettaa muita ja kun vähemmistöä ovat, saattavat saada jopa hörhön maineen. Onko opettajien tärkeintä saada heitettyä kysymyksiä ilmaan ja saada ihmiset itse pohtimaan asioita ja oivaltamaan ja sitä kautta oppimaan? Vai pitääkö sanoa faktat suoraan? Onko faktoja olemassakaan? Pystyykö faktat kertomaan sanoilla? Vaikka ei mitään oppia saisikaan keneltäkää, niin elämä kuitenkin opettaa, eli oppi tulee kantapään kautta. Mutta mikäpä oppi on sitten kattona? Vai onko se korkein taso tärkein oppi, vai onko loppua olemassakaan? Itse pidän loppua mahdottomana. Tai ehkä sen jälkeen mitä pidämme loppuna tuleeki täysin uudenlaiset tasot...


      • chetas
        Eräs pöljä kirjoitti:

        Erillisyyttä tunnemme koska elämme unessa, me pidämme itse itsemme unessa, vaikka joistakin saattaa tuntua että vallalla olijat pitävät meitä unessa, mutta todellisuudessa pidämme itse itsemme unessa. Oravanpyörä, kaiken maailman pöljät ohjelmat, pelit ja vehkeet, materiaalin kerääminen ja onnen etsiminen pitävät meidät täydessä vauhdissa ja siten unessa, ei keretä miettimään kuka minä olen ja mikä on elämisen tarkoitus, tunnemme olevamme yksin. Kun herää, tai oivaltaa huomaa ettei ole koskaan yksin, vaikka fyysisesti voisikin olla yksin, huomaa että sen mitä on oppinut ei olekaan mitään, se on hölynpölyä ja se pitääkin oppia pois :), huomaa myös että onni ei ole kulman takana, vaan onni on NYT hetkessä, ei sitä tarvitse tavoitella.

        En tiedä mikä on tärkein oppi, ehkä se on just kuten sanoit, eri oppi eri tasoilla. Ja sen hetkinen oppi on aina yksilölle se tärkein oppi. Ihmisethän ovat henkisesti eri tasoilla. Korkeammalla tasolla olevat yrittävät opettaa muita ja kun vähemmistöä ovat, saattavat saada jopa hörhön maineen. Onko opettajien tärkeintä saada heitettyä kysymyksiä ilmaan ja saada ihmiset itse pohtimaan asioita ja oivaltamaan ja sitä kautta oppimaan? Vai pitääkö sanoa faktat suoraan? Onko faktoja olemassakaan? Pystyykö faktat kertomaan sanoilla? Vaikka ei mitään oppia saisikaan keneltäkää, niin elämä kuitenkin opettaa, eli oppi tulee kantapään kautta. Mutta mikäpä oppi on sitten kattona? Vai onko se korkein taso tärkein oppi, vai onko loppua olemassakaan? Itse pidän loppua mahdottomana. Tai ehkä sen jälkeen mitä pidämme loppuna tuleeki täysin uudenlaiset tasot...

        Moi pöljä ja muut,
        “sinä olet guru, opettaja, oppilas, sinä olet kaikki" (jiddu)
        sä kierrät kehää tämän asian kanssa. Ymmärrän, että olet polttanut siipesi pahastikin, mutta meidän kaikkien täytyy “palata monta kertaa takaisin”. Tuo lause tarkoittaa, että sinulla on katsoja/todista jne…varmastikin olet sen sisäistänyt. Ja hyvä niin. Mutta, vaikka olisit kerran polttanut näppisi rakkaudessa, se ei anna syytä tulla jatkossa kyyniseksi…vaan riski on otettava uudelleen. Ja monta kertaa. Ja monta kertaa joudumme tulemaan takaisin, nyt puhun myös omasta kokemuksestani.

        Meditaatiossa polku kulkee samoin, vähän kliseisestikin, vain riskeeraamalla kaikkesi, voit lopulta saavuttaa jotain – mitä tahansa. Ja se voi olla vaikkapa täydellinen illuusioiden sortuminen. Kunhan tuo toditaja/oppilas/opettaja/sinä olet kaikki, on MYÖS läsnä.

        Mä sanon tämän nyt siksi, että luen paljon pelkoa sun rivien välistä. Joka on ihan ymmärrettävää myös minulle ja kaikille muille. Itsellenikin on vaikeata luottaa omaan meditaation opettajaani (vaan ei mestariini, joka on liian kaukana siihen), koska haluan tehdä asioita niin kuin minä haluan. Siis robottina. Jos nyt luottaisin tähän opettajaan, saattaisin pettyä, hän saattaisi hylätä minut, pitää tyhmänä tms. tai käyttää hyväkseen. Vai sortuisiko illuusioni hänestä “täydellisenä ihmisenä”? Vai yrittäisinkö minä “ostaa rakkautta tai hyväksyntää” erilaisin keinoin? ironista, mahdollisuutenani on ihan vain ystävystyä erittäin kokeneen, 40 vuotta (varmuuksiksi sanon samaa sukupuolta olevan) henkilön kanssa, jolla saattaa olla annettavaa minulle. Noh, kannattaako riski ottaa? Vai olla vain oma opettajani?

        Ja joo, kaikkien täytyy saada olla omissa luolissaan niin kauan kuin siellä on “elämätöntä elämää”.


      • Eräs pöljä
        chetas kirjoitti:

        Moi pöljä ja muut,
        “sinä olet guru, opettaja, oppilas, sinä olet kaikki" (jiddu)
        sä kierrät kehää tämän asian kanssa. Ymmärrän, että olet polttanut siipesi pahastikin, mutta meidän kaikkien täytyy “palata monta kertaa takaisin”. Tuo lause tarkoittaa, että sinulla on katsoja/todista jne…varmastikin olet sen sisäistänyt. Ja hyvä niin. Mutta, vaikka olisit kerran polttanut näppisi rakkaudessa, se ei anna syytä tulla jatkossa kyyniseksi…vaan riski on otettava uudelleen. Ja monta kertaa. Ja monta kertaa joudumme tulemaan takaisin, nyt puhun myös omasta kokemuksestani.

        Meditaatiossa polku kulkee samoin, vähän kliseisestikin, vain riskeeraamalla kaikkesi, voit lopulta saavuttaa jotain – mitä tahansa. Ja se voi olla vaikkapa täydellinen illuusioiden sortuminen. Kunhan tuo toditaja/oppilas/opettaja/sinä olet kaikki, on MYÖS läsnä.

        Mä sanon tämän nyt siksi, että luen paljon pelkoa sun rivien välistä. Joka on ihan ymmärrettävää myös minulle ja kaikille muille. Itsellenikin on vaikeata luottaa omaan meditaation opettajaani (vaan ei mestariini, joka on liian kaukana siihen), koska haluan tehdä asioita niin kuin minä haluan. Siis robottina. Jos nyt luottaisin tähän opettajaan, saattaisin pettyä, hän saattaisi hylätä minut, pitää tyhmänä tms. tai käyttää hyväkseen. Vai sortuisiko illuusioni hänestä “täydellisenä ihmisenä”? Vai yrittäisinkö minä “ostaa rakkautta tai hyväksyntää” erilaisin keinoin? ironista, mahdollisuutenani on ihan vain ystävystyä erittäin kokeneen, 40 vuotta (varmuuksiksi sanon samaa sukupuolta olevan) henkilön kanssa, jolla saattaa olla annettavaa minulle. Noh, kannattaako riski ottaa? Vai olla vain oma opettajani?

        Ja joo, kaikkien täytyy saada olla omissa luolissaan niin kauan kuin siellä on “elämätöntä elämää”.

        "Mutta, vaikka olisit kerran polttanut näppisi rakkaudessa, se ei anna syytä tulla jatkossa kyyniseksi…vaan riski on otettava uudelleen."

        "Mä sanon tämän nyt siksi, että luen paljon pelkoa sun rivien välistä."

        Ei pelkoa, vain avuttomuutta.

        Voi toki olla että välillä huopaa ja soutaa, tai pyörii paikoillaan ja ei pysty tekemään sitä mitä haluaa. Joutuu osallistua tähän hullujen ihmisten tekemään oravanpyörään ja ainut miksi hulluja ei laiteta hullujen huoneeseen on se että hulluja on niin paljon. Ympärillä näkee paljon kurjuutta, stressiä, köyhyyttä, valehtelua, välinpitämättömyyttä lähimmäisiä kohtaan. Käydään järjettömiä sotia. Joskus kun yrittää osallistua maailman menoon ja lähtee mukaan johonkin juhliin, jossa sitten tunteekin olevansa ihan väärässä paikassa ja havahtuu jossain yksin kun uppoutunut omiin ajatuksiinsa ja ajattelee että ei tommonen ole elämää. Nykyään välttää kaikkea hölynpölyä ja mahdollisimman vähän tekemisissä pinnallisten ihmisten kanssa. Ainut miksi tässä hullussa touhussa enää on mukana on oma perhe ja koska siitä on huolehdittava. "Yksin" tuntee olevansa vapaa, mutta ei silti yksin.


      • Chetas
        Eräs pöljä kirjoitti:

        "Mutta, vaikka olisit kerran polttanut näppisi rakkaudessa, se ei anna syytä tulla jatkossa kyyniseksi…vaan riski on otettava uudelleen."

        "Mä sanon tämän nyt siksi, että luen paljon pelkoa sun rivien välistä."

        Ei pelkoa, vain avuttomuutta.

        Voi toki olla että välillä huopaa ja soutaa, tai pyörii paikoillaan ja ei pysty tekemään sitä mitä haluaa. Joutuu osallistua tähän hullujen ihmisten tekemään oravanpyörään ja ainut miksi hulluja ei laiteta hullujen huoneeseen on se että hulluja on niin paljon. Ympärillä näkee paljon kurjuutta, stressiä, köyhyyttä, valehtelua, välinpitämättömyyttä lähimmäisiä kohtaan. Käydään järjettömiä sotia. Joskus kun yrittää osallistua maailman menoon ja lähtee mukaan johonkin juhliin, jossa sitten tunteekin olevansa ihan väärässä paikassa ja havahtuu jossain yksin kun uppoutunut omiin ajatuksiinsa ja ajattelee että ei tommonen ole elämää. Nykyään välttää kaikkea hölynpölyä ja mahdollisimman vähän tekemisissä pinnallisten ihmisten kanssa. Ainut miksi tässä hullussa touhussa enää on mukana on oma perhe ja koska siitä on huolehdittava. "Yksin" tuntee olevansa vapaa, mutta ei silti yksin.

        “Ja sen hetkinen oppi on aina yksilölle se tärkein oppi. “ Ja niin sen pitääkin olla. “
        Ihmisethän ovat henkisesti eri tasoilla.” Nää ero tasot ovat täysin keinotekoisia. Bussikuski voi olla buddhalaista munkkia “korkeammalla tasolla”. Ihmiset ovat vain eri paikoissa elämässään.

        Kaikki on subjektiivista tulkinnanvaraista missä joku on. Ei silti, palautteen antaminen ja saaminen on tärkeätä. Mehän ei nähdä juuri niitä OMIA mustia pisteitä. Avuttomuus on siis munkin yleinen kokemus itsestäni...:) Siksi kirjoista opiskelu ja yksin minkään jutun harjoittaminen on lähes yhtä tyhjän kanssa. Mäkin jaksan ihmetellä miksi kaikki eivät tee, kuten minä teen. Eivät tee edes oman suuntaukseni piirissä. Ja minä en tee kuten joku ystäväni tekee. Piiri pyörii.

        Uskoisin, että suurin osa henkisenkin tien etsijöistä haluaisi itse asiassa rauhallista ja mukavaa elämää vallitsevassa yhteiskunnassa, jos saisi sisimmälleen rauhan. Suurin osa haluaisin varmastikin pysyä turvallisuusrajan sisäpuolella. Ja hyvä niin. Silloin kannattaisi hakea niitä “normaaleja sopeutumiskeinoja”, esim. hiihtolenkkejä, syvempiä ystävyyssuhteita tai vaikka maalauskursseja. Ne olisivat turvallisempia ja luonnollisempia teitä ratkaista kriisitilanteita elämässä.

        Toisille taas henkinen tie on tapojen etsimistä manipuloida muita ihmisiä ja siten yrittää täyttää omaa tyhjyyttään. Mitkään näistä motiiveista eivät yleensä tietenkään ole tiedostettuja. Ja joo, itse olen käynyt kaikkia noita asioita läpi, yhä uudestaan.

        Musta tuntuu, että mä olen hirveän onnekas.Erilaisista sattumista johtuen tilanteet vain virtaa; osa niistä satuttaa, osa vie johonkin korkeuksiin. Ja kaikesta voin vain oppia lisää. Ja pistää itseni takaisin tuleen. Jotain on joka pysyy. Siitä paikasta on hauska katsoa, et joku muu tekee jotain ihan muuta.

        ps. oon silti suuri jiddu-fani. hän vain oletti meidän pystyvän parempaan...:) mut ei tää oo niin helppoo.


      • :)
        Chetas kirjoitti:

        “Ja sen hetkinen oppi on aina yksilölle se tärkein oppi. “ Ja niin sen pitääkin olla. “
        Ihmisethän ovat henkisesti eri tasoilla.” Nää ero tasot ovat täysin keinotekoisia. Bussikuski voi olla buddhalaista munkkia “korkeammalla tasolla”. Ihmiset ovat vain eri paikoissa elämässään.

        Kaikki on subjektiivista tulkinnanvaraista missä joku on. Ei silti, palautteen antaminen ja saaminen on tärkeätä. Mehän ei nähdä juuri niitä OMIA mustia pisteitä. Avuttomuus on siis munkin yleinen kokemus itsestäni...:) Siksi kirjoista opiskelu ja yksin minkään jutun harjoittaminen on lähes yhtä tyhjän kanssa. Mäkin jaksan ihmetellä miksi kaikki eivät tee, kuten minä teen. Eivät tee edes oman suuntaukseni piirissä. Ja minä en tee kuten joku ystäväni tekee. Piiri pyörii.

        Uskoisin, että suurin osa henkisenkin tien etsijöistä haluaisi itse asiassa rauhallista ja mukavaa elämää vallitsevassa yhteiskunnassa, jos saisi sisimmälleen rauhan. Suurin osa haluaisin varmastikin pysyä turvallisuusrajan sisäpuolella. Ja hyvä niin. Silloin kannattaisi hakea niitä “normaaleja sopeutumiskeinoja”, esim. hiihtolenkkejä, syvempiä ystävyyssuhteita tai vaikka maalauskursseja. Ne olisivat turvallisempia ja luonnollisempia teitä ratkaista kriisitilanteita elämässä.

        Toisille taas henkinen tie on tapojen etsimistä manipuloida muita ihmisiä ja siten yrittää täyttää omaa tyhjyyttään. Mitkään näistä motiiveista eivät yleensä tietenkään ole tiedostettuja. Ja joo, itse olen käynyt kaikkia noita asioita läpi, yhä uudestaan.

        Musta tuntuu, että mä olen hirveän onnekas.Erilaisista sattumista johtuen tilanteet vain virtaa; osa niistä satuttaa, osa vie johonkin korkeuksiin. Ja kaikesta voin vain oppia lisää. Ja pistää itseni takaisin tuleen. Jotain on joka pysyy. Siitä paikasta on hauska katsoa, et joku muu tekee jotain ihan muuta.

        ps. oon silti suuri jiddu-fani. hän vain oletti meidän pystyvän parempaan...:) mut ei tää oo niin helppoo.

        vaikeuksien kautta.
        siksi bussikuski voi olla korkeammalla tasolla kuin munkki yksinäisellä vuorellaan.


      • :)
        :) kirjoitti:

        vaikeuksien kautta.
        siksi bussikuski voi olla korkeammalla tasolla kuin munkki yksinäisellä vuorellaan.

        kuin munkki vuoreltaan voi tippua bussikuskin taso


      • Chetas
        :) kirjoitti:

        kuin munkki vuoreltaan voi tippua bussikuskin taso

        Joo. Mut munkkipossu on paras munkki, jos käy niin hyvä munkki, et sellaisen saavuttaa.


      • Eräs pöljä
        Chetas kirjoitti:

        “Ja sen hetkinen oppi on aina yksilölle se tärkein oppi. “ Ja niin sen pitääkin olla. “
        Ihmisethän ovat henkisesti eri tasoilla.” Nää ero tasot ovat täysin keinotekoisia. Bussikuski voi olla buddhalaista munkkia “korkeammalla tasolla”. Ihmiset ovat vain eri paikoissa elämässään.

        Kaikki on subjektiivista tulkinnanvaraista missä joku on. Ei silti, palautteen antaminen ja saaminen on tärkeätä. Mehän ei nähdä juuri niitä OMIA mustia pisteitä. Avuttomuus on siis munkin yleinen kokemus itsestäni...:) Siksi kirjoista opiskelu ja yksin minkään jutun harjoittaminen on lähes yhtä tyhjän kanssa. Mäkin jaksan ihmetellä miksi kaikki eivät tee, kuten minä teen. Eivät tee edes oman suuntaukseni piirissä. Ja minä en tee kuten joku ystäväni tekee. Piiri pyörii.

        Uskoisin, että suurin osa henkisenkin tien etsijöistä haluaisi itse asiassa rauhallista ja mukavaa elämää vallitsevassa yhteiskunnassa, jos saisi sisimmälleen rauhan. Suurin osa haluaisin varmastikin pysyä turvallisuusrajan sisäpuolella. Ja hyvä niin. Silloin kannattaisi hakea niitä “normaaleja sopeutumiskeinoja”, esim. hiihtolenkkejä, syvempiä ystävyyssuhteita tai vaikka maalauskursseja. Ne olisivat turvallisempia ja luonnollisempia teitä ratkaista kriisitilanteita elämässä.

        Toisille taas henkinen tie on tapojen etsimistä manipuloida muita ihmisiä ja siten yrittää täyttää omaa tyhjyyttään. Mitkään näistä motiiveista eivät yleensä tietenkään ole tiedostettuja. Ja joo, itse olen käynyt kaikkia noita asioita läpi, yhä uudestaan.

        Musta tuntuu, että mä olen hirveän onnekas.Erilaisista sattumista johtuen tilanteet vain virtaa; osa niistä satuttaa, osa vie johonkin korkeuksiin. Ja kaikesta voin vain oppia lisää. Ja pistää itseni takaisin tuleen. Jotain on joka pysyy. Siitä paikasta on hauska katsoa, et joku muu tekee jotain ihan muuta.

        ps. oon silti suuri jiddu-fani. hän vain oletti meidän pystyvän parempaan...:) mut ei tää oo niin helppoo.

        Joo, tosiaan kirjoista ei saa kun "kipinän" tai vahvistuksen omille pöljille ajatuksille.

        "Uskoisin, että suurin osa henkisenkin tien etsijöistä haluaisi itse asiassa rauhallista ja mukavaa elämää vallitsevassa yhteiskunnassa, jos saisi sisimmälleen rauhan. Suurin osa haluaisin varmastikin pysyä turvallisuusrajan sisäpuolella."

        Kyllä näin on rauhallista, mutta ilman mitään hölynpölyn rajoja. Silloin on vapaa kun ei ole rajoja, vaikka tuntisikin itsensä pöljäksi, niiin mitä sen on väliä? Myönnän että itsekkin tuudittaudun sinne turhien rajojen sisäpuolelle aina joskus, silloin tulee tunne että on "vankilassa". Vain äärettömyys on rajana. Kannattaa toimia silloin kun siltä tuntuu. Kokeile joskus meditoida ilman että meditoit, siis valveilla ollessa heität rajat roskakoppiin. Menet ulos ja annat tuulen kuljettaa itseäsi kuin ilmapalloa, menet sinne minne menet, älä ajattele määränpäätä.

        Tää päivä on muuten taas ollut yhtä menoa, ei ole päässyt hiljentymään. Tänään taas saanut liian suuren annoksen hölynpölystä tästä materiaalisesta maailmasta, taas lisää työtä poistaa ne.


      • Eräs pöljä
        Eräs pöljä kirjoitti:

        Joo, tosiaan kirjoista ei saa kun "kipinän" tai vahvistuksen omille pöljille ajatuksille.

        "Uskoisin, että suurin osa henkisenkin tien etsijöistä haluaisi itse asiassa rauhallista ja mukavaa elämää vallitsevassa yhteiskunnassa, jos saisi sisimmälleen rauhan. Suurin osa haluaisin varmastikin pysyä turvallisuusrajan sisäpuolella."

        Kyllä näin on rauhallista, mutta ilman mitään hölynpölyn rajoja. Silloin on vapaa kun ei ole rajoja, vaikka tuntisikin itsensä pöljäksi, niiin mitä sen on väliä? Myönnän että itsekkin tuudittaudun sinne turhien rajojen sisäpuolelle aina joskus, silloin tulee tunne että on "vankilassa". Vain äärettömyys on rajana. Kannattaa toimia silloin kun siltä tuntuu. Kokeile joskus meditoida ilman että meditoit, siis valveilla ollessa heität rajat roskakoppiin. Menet ulos ja annat tuulen kuljettaa itseäsi kuin ilmapalloa, menet sinne minne menet, älä ajattele määränpäätä.

        Tää päivä on muuten taas ollut yhtä menoa, ei ole päässyt hiljentymään. Tänään taas saanut liian suuren annoksen hölynpölystä tästä materiaalisesta maailmasta, taas lisää työtä poistaa ne.

        "menet sinne minne menet"

        -tosin kaupungilla voi olla vähän vaarallista, riippuu missä on :)


    • vaatii vuosia...

      ihan...
      tathagata........

      • Eräs pöljä

        Oivalsin jotain pientä. Miksi jotkut yrittävät päästä paratiisiin? Minä ainakin pidän tätä meidän jalkojen alla olevaa palloa paratiisina, me vain olemme hukanneet työkalut miten voisimme elää kuin paratiisissa.

        Jos esimerkiksi se joku tulisi ja avaisi mulle oven paratiisiin, niin pitäisin häntä huijarina, sillä enhän ole edes oppinut täällä meidän paratiisissa elämään harmonisesti ja tasa-arvoisesti ihmisten ja luonnon kesken. Ja lisäisin vielä hänelle "mutta haluaisin kyllä oppia".

        Se joka sanoo että osaa nämä asiat ja miten voisi elellä paratiisissa, niin valehtelee, sillä se on täysin mahdotonta yhteiskunnassa jonka opit ovat täysin epäsoinnussa paratiisissa elämisen kanssa. Vähän epäilen että kukaan meistä voisi pärjätä näillä meidän vajavaisilla opeilla paratiisissa. Ellei paratiisi sitten ole samanlainen paikka kun tämä meidän paratiisi.

        Meillehän on pienestä pitäen opetettu epätasa-arvoisuusoppia, materiaalikeräilyoppia, ahneusoppia, armeijassa tappamisoppia (ainakin minulle), kynärpäätaklausoppia, omaanapaatuijottamisoppia.

        Näistä opeista on vaikea päästä eroon nyky-yhteiskunnassa ja koska elämme epätasa-arvoisuus yhteiskunnassa, niin tasa-arvoisuusoppia ei voi oppia.

        Itse olen aina ollut melko huono ja kiukuttelevaoppilas ja ottanut opettajien kanssa yhteen kun eivät hyväksyneet minun kiukuttelua ja jostain syystä eivät pitäneet siitä että olin nastoja laittanut heidän penkille.

        Haluaisin oppia tämän yhteiskunnan oppiaineiden vastakohtaoppiaineita, ne opit saattaisi upota meikäläisen tyhmään päähän paremmin. Tosin kiukuttelua en halua oppia pois. Jatkan kiukuttelua niin kauan uskovaisille, presidentille, päättäjille, murhaajille, poliisille, "jumalalle" ja kaikille kunnes näitä oppiaineita alkaa tipahdella. Ja tasa-arvoisuusoppiainetta ei tipahda ennen kun epätasa-arvoisuusoppiaine on poistettu.

        Laitoin juuri pressalle viestiä: "Hyvä rouva tasavallan resitentti, oletteko huomannut että olette erittäin sairaan ja epätasa-arvoisen yhteiskunnan ylipäällikkö ja tiesittekö että täällä on ihmisiä jotka haluavat tämän sairauden poistaa, niin että ihmiset voisivat elää tasa-arvoisessa ja terveessä yhteiskunnassa, siten ettei ketään poljeta maahan. Kiitoksia."

        Kuunnelkaa ja katsokaa tämä video ja katsokaa nyt noita ihmisiä, eläimiä ja maisemia, eikö tämä ole parriisi, eikun siis paratiisi?
        http://www.youtube.com/watch?v=zlfKdbWwruY


    • Eräs pöljä

      Noniin poijaat ja tytöt, nyt tiivistin pariin lauseeseen aika paljon asiaa. Miettikääs näitä.

      Jos luulen harhakäsityksissäni tietäväni totuuden, niin voitte olla varmoja etten tiedä totuutta muualla kun "sydämmessäni".

      Jokaisella on avain totuuteen, ei uskossa, ei tiedossa, vaan totuudessa joka on "sydämmessä".

      Vielä yksi:
      Sielu tietää, ego uskoo.

      • :)

        ja löpsistä


      • Eräs pöljä
        :) kirjoitti:

        ja löpsistä

        yksi kysymys.

        Ohjaako ajatus sinua vai ohjaatko sinä ajatusta?


      • Chetas
        Eräs pöljä kirjoitti:

        yksi kysymys.

        Ohjaako ajatus sinua vai ohjaatko sinä ajatusta?

        Hyvä, kun avasit tän ketjun uudelleen. Yleensä ikään kuin nukun ajatuksissani…tähän varmasti moni samaistuu, se on jopa ihan rentouttavaa. Mutta toivottavaa olisi tietenkin tiedostaa niitä ajatuksia, vaikka ne siinä pyörivät ja lipuvat. Eikös se niin ole, et ajatukset ovat ”hyvä renki, huono isäntä”, ja kaikkein parasta olisi olla ilman niitä. Miten sä?


      • Eräs pöljä
        Chetas kirjoitti:

        Hyvä, kun avasit tän ketjun uudelleen. Yleensä ikään kuin nukun ajatuksissani…tähän varmasti moni samaistuu, se on jopa ihan rentouttavaa. Mutta toivottavaa olisi tietenkin tiedostaa niitä ajatuksia, vaikka ne siinä pyörivät ja lipuvat. Eikös se niin ole, et ajatukset ovat ”hyvä renki, huono isäntä”, ja kaikkein parasta olisi olla ilman niitä. Miten sä?

        Minä olen sairas, mielisairas, täys pöljä.. en pysty aina olemaan vain tässä hetkessä. Samaistun liian helposti mieleen ja siten huomaamatta olen taas mieleni orja.


      • Eräs pöljä
        Eräs pöljä kirjoitti:

        Minä olen sairas, mielisairas, täys pöljä.. en pysty aina olemaan vain tässä hetkessä. Samaistun liian helposti mieleen ja siten huomaamatta olen taas mieleni orja.

        mutta oppimassa pois asioitahan tässä vain ollaan. Itse en paljon muuta enää haluakaa oppia kun vain oppia pois turhanpäiväisiä asioita, jospa joskus minäki oppimisin sitten ohjaamaan omia ajatuksia, kun ei enää ole niitä turhia ajatuksia häiritsemässä. Se on muuten aika tärkeä juttu tässä henkisellä tiellä, se että itse ohjaa omia ajatuksia, eikä ajatukset sinua.


      • Eräs pöljä
        Eräs pöljä kirjoitti:

        mutta oppimassa pois asioitahan tässä vain ollaan. Itse en paljon muuta enää haluakaa oppia kun vain oppia pois turhanpäiväisiä asioita, jospa joskus minäki oppimisin sitten ohjaamaan omia ajatuksia, kun ei enää ole niitä turhia ajatuksia häiritsemässä. Se on muuten aika tärkeä juttu tässä henkisellä tiellä, se että itse ohjaa omia ajatuksia, eikä ajatukset sinua.

        ja toinen tärkeä juttu on olla läsnä tässä läsnäolevassa hetkessä.

        Siinähän ne tärkeimmät taitaa ollakki vai?

        18 1 ei muuten näköjään olekaa 19, vaikka niin luulin, höh.


    • Ihan sama

      Kun ihminen on elossa hän tajuaa.
      Kun ihminen on elossa ja valaistunut hän ei enää välitä tajua, hän on päässyt tajunnan yläpuolelle.
      Kun ihminen on kuollut hän ei enää tajua.

    • j34535

      Valaistuminen ei ole sama kaikille, sen määrite riippuu uskonnosta, liikkeestä jne. Joten en voi tietää mitä Baul Brunton tarkoittaa valaistumisella.

      Mielestäni olit transsissa. Itse näkisin valaistumisen(en ole siis itse siinä vaiheessa) vain kokonaisuuden ja minuuden ymmärtämisenä, rauhana ja vapautumisen olotilana.

      Hallusinaation, siis enkeleidn näkeminen tuntuu aika epäterveelliseltä. Valaituminen on yleensä määritelmä hyvin selkeästä kokonaiskuvasta, ei mistään usvaisesta unimaisesta tilasta, transsista tms.

      • Ihan sama

        pöh, valaistuminen ei oo mikää ihme juttu. Hyväksyy vain kaiken, mitään ei ole, kaikki vaan on.

        Ei tarvitse ymmärtää, senkun vaan on ja elää.


      • epäkurantti22

        Niin--kävin täällä monen vuoden jälkeen ja edelleen näitä asioita kommentoidaan aika ajoin.

        En tietysti saanut kokemusta heti aloitettuani meditaation vaan n.puolen vuoden kuluttua aloituksesta.Harjoittelujaksoon kuului myös muita henkisiä kokemuksia esim. mustien kirkko Karibialla..(Olin silloin valtamerilaivassa töissä)

        Niin koin sulautuvani valoon kun kirjoista tuttu(myöhemmin selvisi) kruunusakra aukesi sen älkeen tunne muuttui ehkäpä transsiksi jolloin koin selvännäköisyyttä , tulevia tapahtumia. Tapahtumat olivat onnettomuuksia jotka tapahtuivat myöhemmin.
        Hikoilin runsaasti ja näin tulta. Tunsin olevani uusi ja puhdas ihminen ehkäpä sain syntini anteeksi.
        Seuraava kokemus oli puolen vuoden kuluttua jolloin taas koin kuumeen tulen ja transsin. jälleen tuli toteutuneita enteitä.
        Tällä kertaa ei ollut sulautumista valoon.
        Seuraava sulautuminen valoon oli joogakokouksessa ja se oli huomattava jälleen.
        Transsin saan nähtävästi helposti aikaan meditoimalla, mutta sakrameditaatiota en ole liiemmin tehnyt.
        Täytyy myös mainita että olemme perheenä osittain selvännäköisiä ja näemme enneunia usein, jopa joskus olen vaistonnut kuoleman läheisyyden paikoissa joissa tapahtuu jotakin pahaa.


      • errrrrrrrrrrrrr

        Valaistuminen eli mielestäni kruunusakran aukeaminen ei ole kysymys ja riippuvainen uskonnosta vaan on ihmisen keholle ja mielelle ominaista.
        Kokonaisuuden ja minuuden ymmärtämisen koin sulautumisena tai yhteytenä valoon tai valo-olentoon.
        Rauhan onnellisuutena, vaputuminen oli syntien tunnustamista ja niistä vapautumista sekä puhtauden tunteena.

        --Hallusinaation, siis enkeleidn näkeminen tuntuu aika epäterveelliseltä. Valaituminen on yleensä määritelmä hyvin selkeästä kokonaiskuvasta, ei mistään usvaisesta unimaisesta tilasta, transsista tms. --

        Mistä sinä sen tiedät?

        Eikö juuri Budhaa kiusaanneet demonit ja myös Jeesusta?
        Näistä on tehty lukemattomia maalauksia ja kirjoja kuinka demonit kiusasivat budhaa ja enkelit ilmestyivät hänelle.


    • Kysymykseen.

      "Olenko valaistunut ?"

      ET.

      Kaikki se mitä kerroit kokeneesi EI liity valaistumiseen millään tavalla.

      Valaistuminen on autuutta, ei iloisuutta, ei onnellisuutta, eikä mitään muutakaan, vain autuutta.

      • byyyyyyyyyyyyyyyyyyy

        Oletko joku meditaation erikoislähettiläs tyyliin eurot kotiin?


    • 17+19=36
    • VM33

      Mystiset kokemukset ja niiden tuominen esiin ovat sein hienosyisen egon toimintaa. Niillä ei välttämättä ole suoraa yhteyttä valaistumisen kanssa.
      Oma kokemukseni meditaatiosta ja muista henkisistä harjoituksista on se, että tuovat terveellä tavalla ihmisen maan pinnalle, pois korkealentoisista filosofioista ja mystiten kokemusten etsinnästä. Harjoitusten myötä alkavat sarastaa sellaiset ominaisuudet kuten kuuntelemisentaito, myötätunto, epäitsekkyys, nöyryys, palveluhenkisyys, sisäinen ilo ja luovuus. Kielteiset tunteet, viha, pelot, agressiivisuus jne alkavat irrottaa otettaan ja elämänilolle ja voimalle alkaa silloin löytyä asuintilaa meissä.
      Kannattaa tehdä harjoituksia kokeneen ja luottettavan opettajan ohjauksessa.

      • teriaherra 3333

        Siis et ole kokenut mitään sitä jota kaikki meditaatiooppaat suosittavat:
        Pelkkää kirjaviisautta.
        Se on sitä lässyn lässyä
        Teoriaa.
        Tämä kaveri on kokenut jotakin oikeasti, rohkeasti ja maailmassa ollen.


    • Jäätelöä

      No et ole valaistunut. Mielen tasolla liikutaan ja vahvasti tuon tyyppisissä kokemuksissa.

      • redgwergewrt23

        Ja valaistunut henkilö tuskin kyselisi valaistumisestaan.

        Hän tietäisi sen eikä hänen tarvitsisi asiaa sen koommin pohtia.


      • 14+1
        redgwergewrt23 kirjoitti:

        Ja valaistunut henkilö tuskin kyselisi valaistumisestaan.

        Hän tietäisi sen eikä hänen tarvitsisi asiaa sen koommin pohtia.

        meneekös valaistumisolotila ajamyötä ohi? ehkä henkilö on unohtanut miltä tuntui olla valaistunut.


      • ihan pikkusen
        14+1 kirjoitti:

        meneekös valaistumisolotila ajamyötä ohi? ehkä henkilö on unohtanut miltä tuntui olla valaistunut.

        Jos edes ihan perusasiat opettelisit. Lues vaikka Sidharta Gautaman elämästä, ja siitä mitä valaistuminen tarkoitti hänelle.


      • eräs.
        14+1 kirjoitti:

        meneekös valaistumisolotila ajamyötä ohi? ehkä henkilö on unohtanut miltä tuntui olla valaistunut.

        Valaistuminen voi olla pysyvä tai ohimenevä.

        Valaistumisessa ei ole kysymys unohtamisesta.


      • Bhaktan
        eräs. kirjoitti:

        Valaistuminen voi olla pysyvä tai ohimenevä.

        Valaistumisessa ei ole kysymys unohtamisesta.

        Suosittelen MSI:n kirjoittamaa "Enlightenment" kirjaa. Kirjaa saa tilattua ainakin osoitteesta: http://devabookstore.org/index.html


      • epäkurantti1
        14+1 kirjoitti:

        meneekös valaistumisolotila ajamyötä ohi? ehkä henkilö on unohtanut miltä tuntui olla valaistunut.

        Unohtanut?
        Sitä autuuden ja ilon tunnetta ei voi unohtaa.Se on niin hienoa ja erikoista.
        Niinkuin mainitsin olotila kesti noin tunnnin ehkä ja sitä seuraava transsi muutamia tunteja.
        Tosin värit näkyivät voimakkaampina useita kuukausia sen jälkeen.
        Päihteettömyys ja muu "syntisen elämän välttely" kesti useita vuosia..
        Sakrameditaatiolla sain olotilan takaisin ainakin kerran kunnolla ja sen tervehdyttävä vaikutus kesti jälleen useita kuukausia.
        Täytyy jälleen kerran mainita että en varsinaista sakrameditaatiota ole tehnyt kuin ehkä 20 krt. ja aurinkomeditaatiota n.puoli vuotta.
        Ehkä oikeampi sana kuvaamaan sitä tilaa olisi vihkimys tai sakrojen avautuminen.Valaistuminen voi kuvata juuri sitä kruunusakran avautumista .
        En tiedä kuinka harvinaista se on.
        Ainakin tiedän sen että siihen meditaatiolla pyritään.
        Haluaisin vielä tähdentää sitä että kirjaviisudella ja erilaisilla kurseilla ei ole tämän asian kanssa tekemistä koska minusta tämä juttu mennee niiden yli koska se ylittää uskontojen ja teorioiden rajat.
        Uskon olleeni yhteydessä Jumalaan, pyhään henkeen tai enkeleihin.


    • kaiken maailman

      höpö höpö joogia sitä onkin olemassa!!!!!!!! Tiedätkö mitä valaistuminen tarkoittaa? Et ilmeisesti. Se tarkoittaa kaikki tietäväisyyttä, oivaltamista, sen hetkistä iloa ja tuomaa valaistumista! Muistat varmaan, kuinka Aku Ankalla syttyi lamppu päässä, kun sytytti?
      Kaikki uskonnot on sama tarina hiukan eri muodossa. Jeesuksellakin on maalauksissa mudra käsimerkkejä. Joku merkki tarkoitti, että odota, luonto opettaa......uskonnon kirjasta lukeneena joskus jne. Se on ihan totta, ahneet paskat saa niin ison selkäsaunan myöhemmin.
      Buddhalaisuudessa ei mainita kaikkitietävyyden lisäksi sitä faktaa, että kuka pyörittää koko maailman talousmarkkinoita, joka on ihan helvetin tärkeä juttu. Arabeilla on öljyt ja (juutalaisilla) pankkiireilla kauppakirjat? Ei sentään pelkän meditaation voimalla voi elää ilman ruokaa... Vaikka kaikki muu typerä krääsä onkin periaatteessa aivan turhaa. Maallisuus siis, vain elävällä hengellä on merkitys.

    • valistunut

      Et ole valaistunut, sillä se on vain illuusio, jonka myös uskovaiset kokevat.
      Tuo illuusio haihtuu pois ja palaat entiseen tilaan
      Todellisessa valaistumisessa tuo tila on lopullinen etkä voi palata takaisin

    • hobi

      Eckhart Tolle koki vastaavan tilan, jonka johdosta alkoi ihmisiä opettaa. Hän kuvaa sitä pieneksi valaistumiseksi tai vastaavaksi, mutta se ei tarkoita lopullista valaistumista. Valistunut tuossa kirjoittaa, ettei takaisin palaaminen ole mahdollista, mutta se on kyllä, itsensä voi uhrata palaamalla auttamaan ihmisiä mm. Buddhan sanotaan valinneen sen tien.

    • Isäntien-Isäntä

      "Minä olen valaistunut." "Etkä ole, minä olen." hmm. kuulostaa kateellisten jumalten valtakunnalta. Olen silti niin iloinen, että te etsitte minua. Kyllä te vielä löydättekin, jos ette tässä elämässä, niin ehkä jo seuraavassa. Pienempi oivallus on ymmärtää, että jo tässä elämässä voi syntyä seuraavaan elämään, ja lopulta jopa viimeiseen elämään. Näin se on, ja on aina ollutkin. Kirjaimet ja lausuttavat äänteet eivät ole minua mihinkään muuttaneet, ja tie minun luokseni on ollut aina sama. Tämä on totuus.

    • Oikea-vastaus

      Et.

    • Kristinuskonsanaa

      Olen. Kaikkein parhaimman valaistumisen saa, kun uskoo, että Jeesus on kuollut ristillä kaikkien ihmisten syntien tähden.

    • yhtäkaikkionvaan

      ehkä olet ehkä et.paljonko sillä on väliä ja mitä sillä tiedolla tai toteamuksella voitat?jatka harjoituksia.kun mieli on kirkas ja valoisa,olet yhtä valon kanssa ja rakastat kaikkia eläviä olentoja kuten äiti ainoaa lastaan pidä huoli mielestäsi ja jatka harjoituksia.....voit valaistua.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe