vw vento

ampari

Heipä hei

Käyttöautoa ostamassa lähinnä tarkoitukseen kotoa --> töihi --> kotiin sekä satunnaiseen reissaamiseen. Kun nyt autoja olen katsellut niin hinnaltaan sopivia ja ominaisuuksiltaan riittäviä ovat esimerkiksi vähän vanhemmat vw ventot. Olen kierryllyt katsomassa muutamaa 1.8 tekniikalla olevia. Onko minkäänlaista tietoa mihin kannattaisi kiinnittää huomiota noissa autoissa? Yleisiä vikoja? Entäs onko noissa eroja esim 93 - 97 mallien välillä onko tehty parannuksia yms.?
Uutta autohan tässä ei olla hankkimassa joten tuon ikäsissä autoissa vikaa varmasti on, yleisimmät osaa kyllä katsoa autoista, jotain niiden päälle ymmärrän. Mutta jos on jotain määrättyjä juttuja mihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota. Muutenkin mielellään otan vastaan kommentteja sekä kokemuksia kyseisestä autosta tai jostakin ominaisuuksiltaan vastaavasta vehkeestä.

23

18890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volkkari Vento
    • aivan alitehoisia

      ja sitä myöten koko paketti on suorituskyvytön. Mahdollinen kestävyys perustuu siihen, että autolla ei pääse yksinkertaisesti niin kovaa, että sitä ehtisi jollain tavalla kuluttamaan. Ne harvat malliston mallit, joissa jotain potkua on, myydään käytettyinä yleensä loppuun ajettuina.

      • VW Vento 1.8 -93..

        ..suorityskyky kuitenkin aivan hyvä.

        Moottorien kestävyys perustuu juuri tuohon matalaan puristusasteeseen, ei sitä autoa tarvi aina rääkätä kympillä.

        Itse myin oman Ventoni seitsemän vuoden ikäisenä ja 230 000km ajettuna. Ei kummoisia ongelmia edes kuluvissa osissa.

        Varma ja luotettava käyttöauto, ota kuitenkin vm 96-97, niin saat airbagit. ABS-jarruja Vennossa ei olut.


      • ampari
        VW Vento 1.8 -93.. kirjoitti:

        ..suorityskyky kuitenkin aivan hyvä.

        Moottorien kestävyys perustuu juuri tuohon matalaan puristusasteeseen, ei sitä autoa tarvi aina rääkätä kympillä.

        Itse myin oman Ventoni seitsemän vuoden ikäisenä ja 230 000km ajettuna. Ei kummoisia ongelmia edes kuluvissa osissa.

        Varma ja luotettava käyttöauto, ota kuitenkin vm 96-97, niin saat airbagit. ABS-jarruja Vennossa ei olut.

        Jep, kiitän tiedoista. Niin en mitään rakettia tai ralliautoa ole ostamassakaan vaan kohtuu hintaista käyttöautoa joka ei heti jätä tienpäälle. Ilmeisesti noiden vuosimallien välillä ei suuria muutoksia ole tehty muuta kun airbag on tullut matkaan. Ihan tuota perus 1.8 cl mallia olen hankkimassa. Sillä kerkeän vallan hyvin paikasta toiseen. Enkä tarvitse mitään lisäsähköhärpäkkeitä jotka lisäävät vikoja joita noissa joissakin muissa varustemalleissa on.
        Sen kuvan olen ainakin tähän asti saannut että nuo ventot ovat toivia pelejä jos huollot on tehty. Viellä kaipaisin tietoa kuitenkin että mihin kannattaa kiinnittää huomiota kun autoa testailen? Niiden normaalien öljyvuotojen, käyntiäänen sekä ruostevaurioiden syynäämisen lisäksi?


      • ostat sitten
        ampari kirjoitti:

        Jep, kiitän tiedoista. Niin en mitään rakettia tai ralliautoa ole ostamassakaan vaan kohtuu hintaista käyttöautoa joka ei heti jätä tienpäälle. Ilmeisesti noiden vuosimallien välillä ei suuria muutoksia ole tehty muuta kun airbag on tullut matkaan. Ihan tuota perus 1.8 cl mallia olen hankkimassa. Sillä kerkeän vallan hyvin paikasta toiseen. Enkä tarvitse mitään lisäsähköhärpäkkeitä jotka lisäävät vikoja joita noissa joissakin muissa varustemalleissa on.
        Sen kuvan olen ainakin tähän asti saannut että nuo ventot ovat toivia pelejä jos huollot on tehty. Viellä kaipaisin tietoa kuitenkin että mihin kannattaa kiinnittää huomiota kun autoa testailen? Niiden normaalien öljyvuotojen, käyntiäänen sekä ruostevaurioiden syynäämisen lisäksi?

        kiertelemättä sen ladan, jos kerran auton tulee olla yksinkertainen(kuten ilmeisesti tuleva kuljettajakin). Ei tarvitse tänne tulla typeriä kyselemään, kun eivät hyvät neuvot kuitenkaan kelpaa.


      • äläkä sitten
        ostat sitten kirjoitti:

        kiertelemättä sen ladan, jos kerran auton tulee olla yksinkertainen(kuten ilmeisesti tuleva kuljettajakin). Ei tarvitse tänne tulla typeriä kyselemään, kun eivät hyvät neuvot kuitenkaan kelpaa.

        erehdy tulemaan minun eteeni jurruttamaan sillä kotterollasi.


      • Jamppa1

        sinä alitehoinen olet. 1.4 on laiskannihkeä, 1.8 on ihan tarpeeksi tehokas pikkuautoon. 1.8 on legendaarisen hyvä kone, vääntävä, taloudellinen ja kestävä.

        Hydrauliset venttiilinpainimet alkaa vanhemmiten naputtaa, ne ei ole kalliita, tosin nokka-akselin joutuu irroittamaan, eli ihan autokatoksessa ei kannata alkaa vääntämään. muuten noilla ajetaan yleensä sinne 400-500 tkm:n tienoille. Jonkin suuruinen öljynkulutus on ihan normaalia noille, puoli litraa tonnille ei meinaa mitään.

        Jarrupaineen tasaaja jumittaa monesti vanhemmissa ja takapyörien laakereissa on monesti sanomista. Niitä kiristellään usein liian tiukkaan, eli siellä pitää olla pieni välys. Etupäässä ei saa olla mitään välyksiä, eikä yleensä olekkaan. Ohjaustehostimet tiputtelee joskus öljyä. Mittaristoissa on kanssa joskus sanomista.

        Korit on kestäviä, eikä ruostu kovin helposti.


      • ex-ventoilija
        ampari kirjoitti:

        Jep, kiitän tiedoista. Niin en mitään rakettia tai ralliautoa ole ostamassakaan vaan kohtuu hintaista käyttöautoa joka ei heti jätä tienpäälle. Ilmeisesti noiden vuosimallien välillä ei suuria muutoksia ole tehty muuta kun airbag on tullut matkaan. Ihan tuota perus 1.8 cl mallia olen hankkimassa. Sillä kerkeän vallan hyvin paikasta toiseen. Enkä tarvitse mitään lisäsähköhärpäkkeitä jotka lisäävät vikoja joita noissa joissakin muissa varustemalleissa on.
        Sen kuvan olen ainakin tähän asti saannut että nuo ventot ovat toivia pelejä jos huollot on tehty. Viellä kaipaisin tietoa kuitenkin että mihin kannattaa kiinnittää huomiota kun autoa testailen? Niiden normaalien öljyvuotojen, käyntiäänen sekä ruostevaurioiden syynäämisen lisäksi?

        Tässä jotain juttuja mitä tuli mieleen:

        -Pellit ja helmat kannattaa tutkia ruosteen varalta. Kolmosmallin Golf/Vento ei ole niitä herkimpiä ruostumaan, mutta ei kyllä niitä parhaitakaan tässä suhteessa.
        -Taka-akselin puslat alkaa olla vaihtokunnossa 150 tkm jälkeen. Kuluneisuuden kuulee kolinana kuoppien yli ajettaessa. Puslat ovat samat sekä Golfissa että Ventossa ja jälkimmäisen painava kontti rasittaa niitä enemmän. Samasta syystä takaiskarien kunto kannattaa tarkistaa.
        -Venttiilien kumit voi alkaa vanhemmiten falskaamaan, mikä näkyy pienenä savutuksena erit. käynnistettäessä pidemmän seisomisen jälkeen. Ei tosin vaarallista niin kauan kuin öljynkulutus pysyy aisoissa eikä remppakaan mahdottomia maksa.
        -auto on ihan ok ajettava, jos sietää nitinät ja pärinät ja suht kovan ajomelun. Vakioiskarit on tosin melko lullat.
        -Lambda-anturien viat melko yleisiä, mutta motonetista saa halvalla tarvikeanturin
        -Tavaratila on tosi iso.
        -Autossa on käytetty perustekniikkaa, joten sitä pystyy itsekin helposti korjaamaan
        -hyvä VW-tietolähde on www.ffp-motorsport.fi (artikkelit ja keskustelupalsta)


      • Rahtari.

        Joo mutta pienellä vaivannäöllä niistä saa lisää tehoa irti oma on 1.8 ja muutamalla osan vaihdolla lastulla tehoa on tullu lisää.


    • venton omistaja

      Olet hankkimassa hyvää menopeliä itsellesi.
      Mulla oli 1,8 ostin sen uutena. Oli mulla lähes viisi vuotta ja n. 240.000 km. eikä sillä jalkoihin jääny, sitäpaitsi teillä on nopeus rajoitukset. Pientä sähkövikaa, lähinnä mittaristossa.(saatiin korjattua) Etupään nivelissä jonkinverran huomauttamista. Ei tosiaankaan kovimpia keräämään itseensä ruostetta. Etsit vaan itelles hyvän yksilön, niin ajat sillä vielä pitkästi.

      • ampari

        enköhän näillä tiedoilla saa toimivan yksilön. Nyt tietää vähähäsen mitä paikkoja tarkemmin syynää. Kiitoksia vaan paljon kaikille tietojaan jakaneille.


    • Hei ajattelin itse vastata tähän viestiin ku noi vastaukset olivat todella typeriä.. itsellä on vw vento -96 1.9 td ja olen ollu todella tyytyväinen autoon ajan paljon ja on kyllä ollu huolettomia kilometrejä.. tietenkin ajan myötä taka akselin puslat kuluvat ja rupeavat heiluun siis koko taka-akseli.. ja ala tukivarren puslat mut muuten auto on ollut todella hyvä..itsellä on myös ollu 1.8 90 heppanen vento ja ei siittä voi kertakaikkiaan sanoo mitään toimiku mikäkin.. kuulemma 93 oli jotain vikaa mut en tiedä koskiko vaan vr6 mut kyllä 96 jälkeen on varmasti parannettu vie.. niin ja itsellä on myös -97 vr6 ja pelaa ku mikäkin.. eli kyllä se saksalainen osaa mut TARVII MUISTAA AUTOT ON VANHOJA NIIN NIISSÄ ON AINA VÄHÄN JOTAIN. Pekxu [email protected] jos halut kysellä lisää..

      • KarJan

        No on täällä sentään järkeviäkin. Vento on hyvä perusauto ja sillä kyllä ajelee vielä vanhanakin ja toisekseen niissä on halvat varaosat kun et vaan osta niitä merkkikkeestä. Meillä on Vento vm 92 ajettu 320tkm ja loppua näy poika sillä köröttelee joka päivää töihin vuositasolla kulut todella pienet.
        Ja on niin simppeliä teniikkaa että osaa itsekkin tehdä aika paljon.


      • Venton kuski
        KarJan kirjoitti:

        No on täällä sentään järkeviäkin. Vento on hyvä perusauto ja sillä kyllä ajelee vielä vanhanakin ja toisekseen niissä on halvat varaosat kun et vaan osta niitä merkkikkeestä. Meillä on Vento vm 92 ajettu 320tkm ja loppua näy poika sillä köröttelee joka päivää töihin vuositasolla kulut todella pienet.
        Ja on niin simppeliä teniikkaa että osaa itsekkin tehdä aika paljon.

        Meillä 1.9td ajettu 308 tkm abs-jarrujen, kuljettajan- ja matkustajan airbagin CL-version Vento vuodelta 1996 ja mitään suurempia vikoja ei autossa ole ollut. Jos olet Ventoa, Golffia tai Poloa hommaamassa kannattaa huomioida seuraavat asiat: Jos auto on vanhempi kuin 1996 (Vento ja Golf) ja Polo (2000) kannattaa tarkistaa lukeeko mittaristossa teksti total , muuten kilometrit ei pidä paikkaansa. Nollautuu 300tkm. , tarkista ovien alareunat, takalokasuojat ja helmat. Muita tärkeitä huomioita on jakohihnan kunto/ikä ja onko vesipumppua vaihdettu. (helposti vuotaa, jos alkuperäinen.) Vaihteiston toimivuus kannattaa tarkistaa, että 1. ja 2. vaihde menee päälle helposti. 1.8l Bensa koneen heti moottorin käynnistyttyä kuuluvaa nakutusta kannatta seurata.


      • vierihoitaja
        Venton kuski kirjoitti:

        Meillä 1.9td ajettu 308 tkm abs-jarrujen, kuljettajan- ja matkustajan airbagin CL-version Vento vuodelta 1996 ja mitään suurempia vikoja ei autossa ole ollut. Jos olet Ventoa, Golffia tai Poloa hommaamassa kannattaa huomioida seuraavat asiat: Jos auto on vanhempi kuin 1996 (Vento ja Golf) ja Polo (2000) kannattaa tarkistaa lukeeko mittaristossa teksti total , muuten kilometrit ei pidä paikkaansa. Nollautuu 300tkm. , tarkista ovien alareunat, takalokasuojat ja helmat. Muita tärkeitä huomioita on jakohihnan kunto/ikä ja onko vesipumppua vaihdettu. (helposti vuotaa, jos alkuperäinen.) Vaihteiston toimivuus kannattaa tarkistaa, että 1. ja 2. vaihde menee päälle helposti. 1.8l Bensa koneen heti moottorin käynnistyttyä kuuluvaa nakutusta kannatta seurata.

        Vastasit juuri neljä (4) vuotta vanhaan aloitukseen. Jos näitä jutteluja seuraa on kyllä aihe kysyjällekin vielä ajankohtainen, semmoista arpomista näyttää autonosto olevan.


      • Vento 1.9td
        vierihoitaja kirjoitti:

        Vastasit juuri neljä (4) vuotta vanhaan aloitukseen. Jos näitä jutteluja seuraa on kyllä aihe kysyjällekin vielä ajankohtainen, semmoista arpomista näyttää autonosto olevan.

        Huomasin kyllä, että aloitusviesti on 4 vuotta vanha, mutta Googlesta hakemalla tuli ensimmäinen tämän sivuston linkki tähän keskusteluun. Tiedoksi vain, että Vento (diesel) on lämpimämpi talvella kuin vanhat Jetat tai Uudet volkkarit. Kaikki eivät halua ostaa huonoja japseja kuten monet. Tästä on vielä hyötyä jollekkin.


      • ja lisäksi
        Venton kuski kirjoitti:

        Meillä 1.9td ajettu 308 tkm abs-jarrujen, kuljettajan- ja matkustajan airbagin CL-version Vento vuodelta 1996 ja mitään suurempia vikoja ei autossa ole ollut. Jos olet Ventoa, Golffia tai Poloa hommaamassa kannattaa huomioida seuraavat asiat: Jos auto on vanhempi kuin 1996 (Vento ja Golf) ja Polo (2000) kannattaa tarkistaa lukeeko mittaristossa teksti total , muuten kilometrit ei pidä paikkaansa. Nollautuu 300tkm. , tarkista ovien alareunat, takalokasuojat ja helmat. Muita tärkeitä huomioita on jakohihnan kunto/ikä ja onko vesipumppua vaihdettu. (helposti vuotaa, jos alkuperäinen.) Vaihteiston toimivuus kannattaa tarkistaa, että 1. ja 2. vaihde menee päälle helposti. 1.8l Bensa koneen heti moottorin käynnistyttyä kuuluvaa nakutusta kannatta seurata.

        talvella pitää olla lämmin talli, että pääsee autoon sisään, lukot jäätyy pakkasessa helposti.


      • Halvalla Hyvä?
        Vento 1.9td kirjoitti:

        Huomasin kyllä, että aloitusviesti on 4 vuotta vanha, mutta Googlesta hakemalla tuli ensimmäinen tämän sivuston linkki tähän keskusteluun. Tiedoksi vain, että Vento (diesel) on lämpimämpi talvella kuin vanhat Jetat tai Uudet volkkarit. Kaikki eivät halua ostaa huonoja japseja kuten monet. Tästä on vielä hyötyä jollekkin.

        Olen juuri ostelemassa -96 Vento CL 1.8. Nämä vinkit tulleet todella tarpeeseen!


    • vw vento

      Ostin juuri eilen itselleni ensimmäiseksi autoksi vuosimallia 1996 VW Venton 1.9td:llä.

    • Vellul vento

      Pistetään lusikka soppaan......2012 Olen ostamassa -97 vento....1.8 konella ja ajettu vain 88 tuhatta ...vanhaa juttua täällä mutta ihan kelvollista vento ostoo varten.
      Niin että vanhat jutut tässä tapauksessa on kultaakin kallimpaa...no melkein.

      • plöööööö

        Plkööööööö, hausrtttytzyah


      • Jaahas, lapsetkin
        plöööööö kirjoitti:

        Plkööööööö, hausrtttytzyah

        on päässeet iskän koneelle. Ei sitten millekään pornosivuille mennä, muuten tyhjenee iskän pankkitilikin.


    • dsfbdrftjv

      wwwwwwqwedceqvgvwrbfgbs

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1759
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1602
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      90
      1361
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe