Mitä tarkoittaa 'sparraus', entä 'lasetus'?
Onko 'paperitiikeri' jotakin samaa, kuin 'heikoksi todettu', tms?
Entä sananparsi: 'Nahkurin orsilla tavataan'?
Mitä tarkoittaa lasetus, sparraus..
10
665
Vastaukset
- simppe1
lasetus on päämäärätöntä sykkimistä paikasta a paikkaan b ja vapaavalintaisella tyylillä. tämä on fakta!
- isjdbvisdf
Lasetus on myös tuliaseella (kohti) ampumista.
- ........
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paperitiikeri
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sparraus
Nahkurin orsilla on kuolleiden elukoiden nyljettyjä nahkoja, joten päättelee siitä. - jbcvgd
Paperitiikeri voisi vertautua sanontaan "Moni kakku päältä kaunis, mutta silkkoa sisältä".
- bwhysdb
"Nahkurin orsilla tavataan" on myös Tuntematon sotilas -romaanin filmatisoinnissa vuodelta 1955.
- Häh?
Eikö muka sitten itse romaanissa vuodelta 1954?
- bwhysdb
Häh? kirjoitti:
Eikö muka sitten itse romaanissa vuodelta 1954?
En tiedä, kun en ole lukenut.
- Vastailijа
Yleensä kannattaa kysyä yksi kysymys yhdessä viestissä. Silloin viestin otsikkokin voi olla fiksu ja sisältöä vastaava. Muuten saa suunsoittovastauksia. No saa niitä ehkä silloinkin, kun kysyy fiksusti, mutta silloin ei tarvitse syyttää itseään tyhmistä vastauksista.
Vastatakseni kysymykseen sen omalla tasolla: ”Nahkurin orsilla tavataan” on nykysuomessa heikosti peitelty uhkaus antaa turpiin ja sisältää myös selvän joskin yleensä tiedostamattoman viestin siitä, että fraasin käyttäjä on paitsi törkeä myös tietämätön. Sanonnan vanhaa merkitystä voi etsiä niin sanotuista kirjoista. - Waka Wanha
"Sparraus" tarkoittaa laajassa mielessä kannustusta ja tukea (ei hevosen!).
"Paperitiikerin" terminä lanseerasi itse Mao Kiinasta. Tarkoittaa uhoavaa, mutta heikkoa vihollista.
"Nahkurin orsilla tavataan" ymmärretään yleensä väärin, uhkauksena. Sanonta tarkoittaa suunnilleen "kohta kuollaan kumpikin".
Kun sanonnant jäävät elämään, on kullakin taipumus tulkita niitä miten milloinkin. Saa jäkättää, jos siltä tuntuu.- Ich erinnere mich!
>"Paperitiikerin" terminä lanseerasi itse Mao Kiinasta.
>Tarkoittaa uhoavaa, mutta heikkoa vihollista.
”Savijaloilla seisova jättiläinen” on sanonta, jota myös on sovitettu milloin minkin valtion määritelmäksi.
Paperitiikeristä:
”VI. DER IMPERIALISMUS UND ALLE REAKTIONÄRE SIND PAPIERTIGER
Alle Reaktionäre sind Papiertiger. Dem Aussehen nach sind sie Furchterrregend, aber in Wirklichkeit sind sie gar nicht so mächtig. Auf lange Sicht haben nicht die Reaktionäre, sondern hat das Volk eine wirklich große Macht.”
(Worte der Vorsitzenden Mao Tse-Tung, Erste Auflage 1967, Verlag für fremdsprachige Literatur, Peking 1967. Sivu 86).
Suomessakin lyhytaaltolähetyksinä oikein hyvin kuulunut Radio Peking keksi lahjoittaa minullekin tuollaisen saksankielisen ”Maon Punaisen Kirjan” tuoreeltaan 1960-luvulla – kiitokseksi kuunteluraportista, jonka olin muutamaa vuotta aiemmin pahaisena koulupoikana lähettänyt. Propagandapostia – kirjallisuutta, seinäkalentereita jne. – tuli Pekingistä useamman vuoden ajan. Olin lähettänyt kuuluvuusraporttini saksaksi ja saksankielistä lähetystä koskevana, koska englanti tuli minulle oppiaineeksi vasta myöhemmin, lukiossa.
Jokohan ”Punaisella Kirjallani” alkaa olla keräilyarvoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257037Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451305Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291118- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49885Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96846Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43753