Omnicia...

kuinka kauan...

kannattaa kokeilla, jos ei ala tepsiä. Kärsin eturauhasvaivoista ja minulle määrättiin Omnicia (Tamsumin). Olen syönyt lääkettä jo puoli vuotta ja tehoja ei tunnu löytyvän. Luin jostakin, että joillakin auttaa melko heti ja toisilla vasta puolen vuoden jälkeen. Miten kauan minun kannattaa ko. lääkettä syödä, jotta saan varmuuden asiasta? Onko kenelläkään kokemusta kertomastani probleemasta?

30

30029

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fze

Kyllä käsittääkseni tamsulosiini vaikuttaa eturauhasvaivaan ja virtsausongelmaan pian, jos on auttaakseen. Siis kuukausia ei nähdäkseni tarvitse odottaa. Toisin on finasteridin kanssa, jota sitäkin käytetään hyvälaatuiseen eturauhasen liikakasvuun; sen lopullinen vaikutus on arvioitavissa ehkä juuri puolen vuoden kuluttua hoidon aloituksesta. Näin ollen tarvittaessa hoidossa voidaan käyttää kummankin ryhmän lääkettä: eturauhaseen vaikuttavaa antiandrogeenia, joista käytetyin lienee juuri finasteridi, sekä tamsulosiinia (Omnic(R) ym) tai muita samaan tapaan vaikuttavia lääkkeitä (Xatral(R)), jotka puolestaan rentouttavat eturauhasen ja virtsateiden alueen sileätä lihaksistoa. Toisaalta kannattaa tarkistaa lääkityslista, jottei lääkärin tietämättä ole käytössä esimerkiksi jotakin voimakkaasti antikolinergisesti vaikuttavaa virtsasuihkua heikentävää lääkettä. Näin käsitykseni mukaan. Korjatkaa viisaat.

Nyt tietenkin keskusteltava hoitavan lääkärin, mahdollisesti urologin, kanssa hoidosta. Eturauhasen höyläys on sekin tehokas hoitokeino. Tällaisista toki erikoislääkärin kanssa juteltava.

• kolesterolilääkettä...

käytän säännöllisesti. Alkuun söin Omnicin rinnalla Detrusitolia noin neljä kuukautta, mutta jätin sen pois. Mitenkäs tuo Detrusitol, olisiko sitä kenties pitänyt syödä pidempään? Olen kokeillut monenlaisia lääkkeitä, mm. Xatralia ja finasteridiä ( 8kk) Diagnoosini on krooninen eturauhastulehdus, johon mikään ei tunnu purevan.
        Vaiva ei ole bakteerin aiheuttama, vaan ilmeisesti kylmästä aikoinaan ärtynyt. Siis antibiootit eivät myöskään pure. Oireet ovat erittäin tiheävirtsaisuus ja jomotus ja kirvely siittimen päässä. Virtsaputki on kokoajan punainen ja tulehtuneen oloinen. Virtsassa ei ole bakteereita, vaan virtsatiet ilmeisesti ärtyvät jatkuvasta tiristelystä. Eikö todellakaan ole vielä keksitty lääkettä krooniseen eturauhastulehdukseen?

• fze
        kolesterolilääkettä... kirjoitti:

käytän säännöllisesti. Alkuun söin Omnicin rinnalla Detrusitolia noin neljä kuukautta, mutta jätin sen pois. Mitenkäs tuo Detrusitol, olisiko sitä kenties pitänyt syödä pidempään? Olen kokeillut monenlaisia lääkkeitä, mm. Xatralia ja finasteridiä ( 8kk) Diagnoosini on krooninen eturauhastulehdus, johon mikään ei tunnu purevan.
        Vaiva ei ole bakteerin aiheuttama, vaan ilmeisesti kylmästä aikoinaan ärtynyt. Siis antibiootit eivät myöskään pure. Oireet ovat erittäin tiheävirtsaisuus ja jomotus ja kirvely siittimen päässä. Virtsaputki on kokoajan punainen ja tulehtuneen oloinen. Virtsassa ei ole bakteereita, vaan virtsatiet ilmeisesti ärtyvät jatkuvasta tiristelystä. Eikö todellakaan ole vielä keksitty lääkettä krooniseen eturauhastulehdukseen?

Melkein tässä nyt suosittelisin erittäin tiivistä urologin pommittamista, tarvittaessa hakeudu vastaanotolle useammankin kerran. Vaivasi on ilmeisen hankala, ja näyttää siltä, että vaatii hakemista hoidon ja oireiden lievityksen suhteen. Jos mahdollista, käy yksityisellä.

Suomalaisia lääketieteen tietokantoja selatessa löytyi Duodecimista vanha juttu, kuinka allopurinolista (300mg/vrk) voi olla pienelle osalle potilaista hyötyä, joskin näytön tämän tehosta sanotaan olevan epävarma. Allopurinolihan on kihtilääke, joka vähentää myös virtsassa olevien uraatin ja ksantiinin pitoisuuksia, jolloin virtsateiden ärsytys voi vähentyä. (Eturauhastulehduksen hoito, Duodecim 2002;118(14):1484-1489, Markku Leskinen ja TeuvoJ. Tammela). Muuten eturauhastulehduksen perushoitokeinot lienevät jo aika lailla tulleet tutuiksi, tai oletan, että lämpöhoidosta ja muista olet kuullut. Eturauhashieronta nousee sekin julkaisuissa esille. Näyttäisi sitten olevan erilaisia näyttöön perustumattomia hoitomuotoja, joiden mahdollisessa kokeilussa juuri tiivis yhteistyö hoitavan urologin kanssa on olennaista.

• fze
        kolesterolilääkettä... kirjoitti:

Tulkoon vielä lisätyksi, kuinka bioflavonoideistakin on olemassa jonkinlaista näyttöä mahdollisesta tehosta. Lääkärilehti mainitsee quercetin-luontaistuotteen. (Krooninen eturauhastulehdus - miehen krooninen lantion kiputila, Lääkärilehti, 2004;59(40):3737-3741, Markku J. Leskinen)

• saattaisi...
        fze kirjoitti:

Melkein tässä nyt suosittelisin erittäin tiivistä urologin pommittamista, tarvittaessa hakeudu vastaanotolle useammankin kerran. Vaivasi on ilmeisen hankala, ja näyttää siltä, että vaatii hakemista hoidon ja oireiden lievityksen suhteen. Jos mahdollista, käy yksityisellä.

Suomalaisia lääketieteen tietokantoja selatessa löytyi Duodecimista vanha juttu, kuinka allopurinolista (300mg/vrk) voi olla pienelle osalle potilaista hyötyä, joskin näytön tämän tehosta sanotaan olevan epävarma. Allopurinolihan on kihtilääke, joka vähentää myös virtsassa olevien uraatin ja ksantiinin pitoisuuksia, jolloin virtsateiden ärsytys voi vähentyä. (Eturauhastulehduksen hoito, Duodecim 2002;118(14):1484-1489, Markku Leskinen ja TeuvoJ. Tammela). Muuten eturauhastulehduksen perushoitokeinot lienevät jo aika lailla tulleet tutuiksi, tai oletan, että lämpöhoidosta ja muista olet kuullut. Eturauhashieronta nousee sekin julkaisuissa esille. Näyttäisi sitten olevan erilaisia näyttöön perustumattomia hoitomuotoja, joiden mahdollisessa kokeilussa juuri tiivis yhteistyö hoitavan urologin kanssa on olennaista.

hyvinkin tepsiä. Olen sairastanut tautia jo monen monta vuotta ja näin ollen onkinut tietoa vaikka mistä ja kokeillut vaikka minkämoisia lääkkeitä ja luontaistuotteita. Todellakin perushoidot lämpöineen ovat tuttuja.
        Samoihin aikoihin, kun tämä vaiva alkoi, minulla pukkasi reumaa päälle; siis sormet jäykistyivät ja reumafaktori oli koholla. Se vaivasi ehkä vuoden, mutta onneksi hellitti sitten. Voiko nämä asiat korreloida keskenään?

Kiitos, että jaksat noin pontevasti keskustella kanssani.

• saan...
        fze kirjoitti:

Tulkoon vielä lisätyksi, kuinka bioflavonoideistakin on olemassa jonkinlaista näyttöä mahdollisesta tehosta. Lääkärilehti mainitsee quercetin-luontaistuotteen. (Krooninen eturauhastulehdus - miehen krooninen lantion kiputila, Lääkärilehti, 2004;59(40):3737-3741, Markku J. Leskinen)

sinulta uutta ja mielenkiintoista infoa. Minun tapaus on varmasti harvinaista laatua ja vielä saattaisi löytyä joku apu tähän taisteluun. Vielä vaivaan sinua ja kysyn, että kertoiko julkaisu miten pitkään esim. tuota quercetiniä pitäisi nauttia, jotta mahdollinen teho näkyisi?

Vielä valaisen hieman vaivaani. Vesi on vaivassa hyväksi ja lievittää kipua, mutta silloin joutuu hyppäämään jatkuvasti vessassa. Jos ei juo, niin silloin alkaa ikävä kaiveleva kipu, joka pakottaa tiristämään, vaikka ei olisi mitä virtsata. Sitten jos käyttää särkylääkkeitä, ne auttavat alkuun, mutta muutaman tunnin kuluttua ne alkavat kirvellä virtsaputkessa. Siis pitäisi jollakin konstilla saada tilanne rauhoittumaan.

• fze
        saan... kirjoitti:

sinulta uutta ja mielenkiintoista infoa. Minun tapaus on varmasti harvinaista laatua ja vielä saattaisi löytyä joku apu tähän taisteluun. Vielä vaivaan sinua ja kysyn, että kertoiko julkaisu miten pitkään esim. tuota quercetiniä pitäisi nauttia, jotta mahdollinen teho näkyisi?

Vielä valaisen hieman vaivaani. Vesi on vaivassa hyväksi ja lievittää kipua, mutta silloin joutuu hyppäämään jatkuvasti vessassa. Jos ei juo, niin silloin alkaa ikävä kaiveleva kipu, joka pakottaa tiristämään, vaikka ei olisi mitä virtsata. Sitten jos käyttää särkylääkkeitä, ne auttavat alkuun, mutta muutaman tunnin kuluttua ne alkavat kirvellä virtsaputkessa. Siis pitäisi jollakin konstilla saada tilanne rauhoittumaan.

Luontaistuotteita koskeviin kysymyksiin saa kokemukseni mukaan usein aika hyviä vastauksia esimerkiksi Bio-vitalta. Voisit kysyä heiltä quercetinista, bioflavonoideista ja virtsateiden bakteerittomista tulehduksista. Kuinka laita esimerkiksi isokarpalon, josta Bio-Vitalla oma kaupallinen tuote?

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/ -> Tietoa Bio-Vitasta -> Anna palautetta

Suomenkielistä materiaalia edellä mainitusta löytyy kovin niukalta, mutta hakukoneella löydät ainakin englanniksi, kuten varmaankin olet testannut.

Eturauhashieronta todella sekin nousee näissä lääketieteellisissä julkaisuissa esille. Siitä joku kertoo kokemuksiaan täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000284&posting=22000000010953283

Varmaan on niin, ettei yhtä patenttiratkaisua krooniseen tulehdukseen ja vaivaan löydy, vaan ehkä on sitten kärsivällisesti kokeiltava eri hoitoja - rinnakkain, jaksoittain, vuorotellen, omien tuntojen mukaan.

Keskustelupalstoja lienet kolunnut. Niistä voi sada paitsi vertaistukea, myös vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia.

Erilaiset lääketieteelliset julkaisut ja niissä esille tulevat mahdolliset hoitokeinot voit ottaa mukaan myös lääkärin vastaanotolle ja käyttää niitä keskustelunavauksena.

• eturauhanen
        fze kirjoitti:

Luontaistuotteita koskeviin kysymyksiin saa kokemukseni mukaan usein aika hyviä vastauksia esimerkiksi Bio-vitalta. Voisit kysyä heiltä quercetinista, bioflavonoideista ja virtsateiden bakteerittomista tulehduksista. Kuinka laita esimerkiksi isokarpalon, josta Bio-Vitalla oma kaupallinen tuote?

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/ -> Tietoa Bio-Vitasta -> Anna palautetta

Suomenkielistä materiaalia edellä mainitusta löytyy kovin niukalta, mutta hakukoneella löydät ainakin englanniksi, kuten varmaankin olet testannut.

Eturauhashieronta todella sekin nousee näissä lääketieteellisissä julkaisuissa esille. Siitä joku kertoo kokemuksiaan täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000284&posting=22000000010953283

Varmaan on niin, ettei yhtä patenttiratkaisua krooniseen tulehdukseen ja vaivaan löydy, vaan ehkä on sitten kärsivällisesti kokeiltava eri hoitoja - rinnakkain, jaksoittain, vuorotellen, omien tuntojen mukaan.

Keskustelupalstoja lienet kolunnut. Niistä voi sada paitsi vertaistukea, myös vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia.

Erilaiset lääketieteelliset julkaisut ja niissä esille tulevat mahdolliset hoitokeinot voit ottaa mukaan myös lääkärin vastaanotolle ja käyttää niitä keskustelunavauksena.

joo on tämä muuten sellainen vaiva että oksat pois.jos käyt kusella niin sen jälkeen pari tuntia on sellaista polttelua virtsaputkessa ja siittimen päässä että ei oo tosikaan. nyt ollu pari kuukautta yhtäsoittoa. kuukauden olen syönyt tarivid 2x200 ja omnic 15mg. pari viikkoa sinkkiä noin 3x15mg. kuuma istumakylpy kerran päivässä. urologi aiko tehdä tähystykset ja ultrat. 90-luvulla vaiva kesti melkein yhtäjaksoisesti 4 vuotta.alko ottaan muuten vähä pattiin kun iski jälleen. olen saanut sairaslomaa koska keskittyminen vaivan kans on aika heikonlainen. urologi tuumas että et ole yksin vaikka siltä kyllä välillä tuntuukin. kuinkahan pitkä rosessi tästä tällä kertaa tulee.töihinkin on siinä mielessä vähän hankala mennä,koska olen rakennushommissa ja vedän projektit yksin läpi alusta loppuun.hankala jättää hommia kesken jos tauti pahenee sietämättömäksi. en tiedä onko tähän tautiin sen kummempia lääkkeitä ,kuin että yrittää hyväksyä että tilanne on tämä.kuinka kauan te muut vastaavan kokeneet olette vaivaa kärsineet ja miten psyyke on kestänyt?

• piina...
        eturauhanen kirjoitti:

joo on tämä muuten sellainen vaiva että oksat pois.jos käyt kusella niin sen jälkeen pari tuntia on sellaista polttelua virtsaputkessa ja siittimen päässä että ei oo tosikaan. nyt ollu pari kuukautta yhtäsoittoa. kuukauden olen syönyt tarivid 2x200 ja omnic 15mg. pari viikkoa sinkkiä noin 3x15mg. kuuma istumakylpy kerran päivässä. urologi aiko tehdä tähystykset ja ultrat. 90-luvulla vaiva kesti melkein yhtäjaksoisesti 4 vuotta.alko ottaan muuten vähä pattiin kun iski jälleen. olen saanut sairaslomaa koska keskittyminen vaivan kans on aika heikonlainen. urologi tuumas että et ole yksin vaikka siltä kyllä välillä tuntuukin. kuinkahan pitkä rosessi tästä tällä kertaa tulee.töihinkin on siinä mielessä vähän hankala mennä,koska olen rakennushommissa ja vedän projektit yksin läpi alusta loppuun.hankala jättää hommia kesken jos tauti pahenee sietämättömäksi. en tiedä onko tähän tautiin sen kummempia lääkkeitä ,kuin että yrittää hyväksyä että tilanne on tämä.kuinka kauan te muut vastaavan kokeneet olette vaivaa kärsineet ja miten psyyke on kestänyt?

on jo lusittu, eikä loppua näy. Minulla on samoja oireita ja virtsaamistarve on todella tiheä, potta ollut käytössä jo monta vuotta. Virtsaputki siittimen päässä kipeytyy välillä (usein) niin, että joka askeleella pistää. Olen miettinyt, että rauhoittuisiko eturauhanen, jos muuttaisi kestävänlämmön maahan.
        Kyllä tuo sinun yhtälö rakennushommat/mahd.krooninen eturauhastulehdus on kestämätön. Itse olen ammatiltani maanmittari ja en ole reiluun viiteen vuoteen edes uskaltanut ajatella pystyväni tekemään niitä hommia edes kesällä. Nyt työrajoitteisena teen sisähommia, joihin juuri ja juuri kykenen, kun vessa on lähellä.
        Mikä lääke on tuo Tarivid?

• eturauhanen
        piina... kirjoitti:

on jo lusittu, eikä loppua näy. Minulla on samoja oireita ja virtsaamistarve on todella tiheä, potta ollut käytössä jo monta vuotta. Virtsaputki siittimen päässä kipeytyy välillä (usein) niin, että joka askeleella pistää. Olen miettinyt, että rauhoittuisiko eturauhanen, jos muuttaisi kestävänlämmön maahan.
        Kyllä tuo sinun yhtälö rakennushommat/mahd.krooninen eturauhastulehdus on kestämätön. Itse olen ammatiltani maanmittari ja en ole reiluun viiteen vuoteen edes uskaltanut ajatella pystyväni tekemään niitä hommia edes kesällä. Nyt työrajoitteisena teen sisähommia, joihin juuri ja juuri kykenen, kun vessa on lähellä.
        Mikä lääke on tuo Tarivid?

tarivid on antibiootti .sen määräsi urologi kuukausi sitten. huomenna mennään taas urologin juttusille. keskustellaan miten on mennyt ja mitkä toimenpiteet tehdään seuraavaksi.antibiootti ja mobic ovat saattaneet jonkun verran lievittää vaivaa, mutta oireettomaksi ne eivät ole tehneet oloa. kyllähän tässä on vähän niinkuin ö aapisen laialla tämän taudin kans. mites työnantaja on suhtautunut sairauteesi ja oletko joutunut olemaan sairaslomalla tämän takia. lämmmintä jyväpussia oon käyttänyt iltaisin nukkumaan mennessä ja istumakylpyjäkin on kokeiltu. kyllä netin mukaan tautia on ympäri maailmaa lämpimiä maita myöten.

• tahdin...
        eturauhanen kirjoitti:

tarivid on antibiootti .sen määräsi urologi kuukausi sitten. huomenna mennään taas urologin juttusille. keskustellaan miten on mennyt ja mitkä toimenpiteet tehdään seuraavaksi.antibiootti ja mobic ovat saattaneet jonkun verran lievittää vaivaa, mutta oireettomaksi ne eivät ole tehneet oloa. kyllähän tässä on vähän niinkuin ö aapisen laialla tämän taudin kans. mites työnantaja on suhtautunut sairauteesi ja oletko joutunut olemaan sairaslomalla tämän takia. lämmmintä jyväpussia oon käyttänyt iltaisin nukkumaan mennessä ja istumakylpyjäkin on kokeiltu. kyllä netin mukaan tautia on ympäri maailmaa lämpimiä maita myöten.

elämässä. Epänormaalista tulee pikkuhiljaa normaalia. Taudin iskiessä olin työtön ja sitten myöhemmin sain työrajoitteisen paperit eli ei ollenkaan ulkohommiin. Olen ikäni ollut urheilumiehiä, mutta viimeisen vuoden aikana olen joutunut jättämään mm. tenniksen peluun virtsaputken pistävän kivun takia. Tämä "rimpuilu" on ollut mahdollista, kun elelen poikamiehenä. Mahdotonta kuvitella, että toinen ihminen katselisi vierestä tätä taistoa.

Vielä noista hoidoista. Lämpö tietenkin on perushoito ja kannattaakin kokeilla täsmälämpövesisuihkuja peräaukon ja alavatsan alueille, niin kuumalla kuin kärsii.
        Mikä lääke on Mobic?

• fze
        tahdin... kirjoitti:

elämässä. Epänormaalista tulee pikkuhiljaa normaalia. Taudin iskiessä olin työtön ja sitten myöhemmin sain työrajoitteisen paperit eli ei ollenkaan ulkohommiin. Olen ikäni ollut urheilumiehiä, mutta viimeisen vuoden aikana olen joutunut jättämään mm. tenniksen peluun virtsaputken pistävän kivun takia. Tämä "rimpuilu" on ollut mahdollista, kun elelen poikamiehenä. Mahdotonta kuvitella, että toinen ihminen katselisi vierestä tätä taistoa.

Vielä noista hoidoista. Lämpö tietenkin on perushoito ja kannattaakin kokeilla täsmälämpövesisuihkuja peräaukon ja alavatsan alueille, niin kuumalla kuin kärsii.
        Mikä lääke on Mobic?

Mobic on tulehduskipulääke.

• koholla...
        eturauhanen kirjoitti:

silloin, kun sinulle määrättiin antibiootteja ja tulehduskipulääkkeitä? Siis CRP- tai senkkalukemat? Entäpä oliko virtsassa bakteereita? Jos ei niin samanlainen kuvio kuin minulla ja näin ollen eivät pure kun ei ole tulehdusta, vaan ilmeisesti ärtymystä. Eturauhastulehduksesta tosiaan puhutaan silloinkin, kun missään kokeissa ei näy mitään. Nämä ovat yleensä kylmästä saatuja vaivoja. Toki lämmönnousun kanssa puhkeavia tulehduksiakin on ja niihin taas antibiootit purevat. Oliko PSA- arvosi normaali?
        Itse olen syönyt matkanvarrella jopa kahden kuukauden antibioottikuurin ilman tehoja.

• urologilla...
        eturauhanen kirjoitti:

käyntisi tulokset huomenna, tiedä vaikka saisimme lisävinkkejä.

• vielä kerran...
        eturauhanen kirjoitti:

lämpöä kaipaa sairas eturauhanen. Olen tuossa jo muutamaan otteeseen vastaillutkin ja puhunut lämmöstä. Kaikki lämmöt niin ammekylvyt, lämminvesisuihkut kuin lämpötyynyt ovat hyväksi, mutta ne eivät vielä riitä, vaan on pukeuduttava lämpimästi. Alaselkä suojattava huolella, siis paita reilusti housujen sisään kesät talvet. Itsekin olen kesällä innostunut helteellä shortsimuotiin ja istuksimaan vetoisiin pesiskatsomoihin, mutta siitä on jatkossa luovuttava.
        Jaa, sitten urologi sanoi, että pyöräily on vaivassa suorastaan myrkkyä. Nautintopuolelta on sitten raakattava olut pois ja ylipäänsä mallas. Oikein ärtynyt eturauhanen suuttuu melkein mistä vaan, esim. mausteet, alkoholi, kahvi.

Lopputulemana saattaapi poijaat olla, jotta hoitona käteen jää vain lämpö ja antibiootit sun muut eivät tepsi kun varsinaista tulehdusta ei välttämättä ole. Itsekin olen vuosien saatossa syönyt varmasti lääkkeissä hyvän hevosen hinnan ja apu niistä on ollut olematonta.

• eturauhanen
        koholla... kirjoitti:

silloin, kun sinulle määrättiin antibiootteja ja tulehduskipulääkkeitä? Siis CRP- tai senkkalukemat? Entäpä oliko virtsassa bakteereita? Jos ei niin samanlainen kuvio kuin minulla ja näin ollen eivät pure kun ei ole tulehdusta, vaan ilmeisesti ärtymystä. Eturauhastulehduksesta tosiaan puhutaan silloinkin, kun missään kokeissa ei näy mitään. Nämä ovat yleensä kylmästä saatuja vaivoja. Toki lämmönnousun kanssa puhkeavia tulehduksiakin on ja niihin taas antibiootit purevat. Oliko PSA- arvosi normaali?
        Itse olen syönyt matkanvarrella jopa kahden kuukauden antibioottikuurin ilman tehoja.

tosiaan urolle. kaikki arvot ollut ok. kun kävin viimeksi samasella urolla(professori, kirurgi ,urologi) yksityisellä, niin tuikkas sormen ahteriin ja tuumas, että täällähän on selviä arpeumia. huomisen ajan sain siten ,että menin kunnan terveyskeskukseen hakemaan kolmatta kertaa viikon välein sairaslomaa tähän tautiin.silloin näytin tk lääkärille reseptiä mitä yksityinen urologi määräs lääkkeitä ja seuraavia hoitotoimenpiteitä eli mahdollisia kuvauksia alapäähän.tähän tk lääkäri tuumasi ,että hän lähettää heti pyynnön tutkimuksista samaiselle urolle ja laitetaan kuulemma tk:n eli veronmaksajain piikkiin. en uskonut korviani tälläisesta palvelusta. saas nähdä tästä eteenpäin. kuvaukset maksaa yksityisellä melkein 1000 euroo josta kela maksaa murto-osan. meen kuvausiin vaikka tk ei maksaiskaan,vaikka en oo mikään roisos.kyllähän lääkäreillekin tämä on vittumainen tauti kun ei meinaa parantua.samanen lääkäri on muuten kokenut itsekin tämän saman taudin ja on siten varmaan kokemusta perskeles

• eturauhanen
        vielä kerran... kirjoitti:

lämpöä kaipaa sairas eturauhanen. Olen tuossa jo muutamaan otteeseen vastaillutkin ja puhunut lämmöstä. Kaikki lämmöt niin ammekylvyt, lämminvesisuihkut kuin lämpötyynyt ovat hyväksi, mutta ne eivät vielä riitä, vaan on pukeuduttava lämpimästi. Alaselkä suojattava huolella, siis paita reilusti housujen sisään kesät talvet. Itsekin olen kesällä innostunut helteellä shortsimuotiin ja istuksimaan vetoisiin pesiskatsomoihin, mutta siitä on jatkossa luovuttava.
        Jaa, sitten urologi sanoi, että pyöräily on vaivassa suorastaan myrkkyä. Nautintopuolelta on sitten raakattava olut pois ja ylipäänsä mallas. Oikein ärtynyt eturauhanen suuttuu melkein mistä vaan, esim. mausteet, alkoholi, kahvi.

Lopputulemana saattaapi poijaat olla, jotta hoitona käteen jää vain lämpö ja antibiootit sun muut eivät tepsi kun varsinaista tulehdusta ei välttämättä ole. Itsekin olen vuosien saatossa syönyt varmasti lääkkeissä hyvän hevosen hinnan ja apu niistä on ollut olematonta.

tuli sitten käytyä. tehtiin virtsaputken tähystys ja eturauhasen ultraääni. tulos oli sitten sellainen että virtsaputkesta löytyi divertikkeli eli suomeksi sanottuna virtsatien sivuhaarauma. se sijaitsee lähellä eturauhasta ja virtsaputken sulkijaa. tähystimellä ei päässyt sivuhaaran sisään joten sitä ei tiedetä vielä kuin pitkä se on. divertikkelin tulehtuminen voi aiheuttaa olemassa olevat oireet eli virtsaamisen jälkeisen poltteen ,koska virtsa jää "makaamaan" divertikkelin pohjalle. yksityinen urologi kijoitti välittömästi lähetteen yliopistosairaalaan varjoainekuvauksiin ,jolla voidaan todeta sivuhaaran koko ja muoto. tässä vaan totean ettei kaikki miesten alapään vaivat ole välttämättä eturauhasen tulehdusta. kannattaa pyytää että tutkitaan perusteellisesti eikä vaan sanota "koita pärjätä". nyt sitten on kolmen kuukauden antibioottikuuri päällä. eturauhanen oli ultrassa kuulemma ok. itse näin tähystimen monitorikuvan. tämä on silti kuulemma aika harvinainen sairaus. pienempi divertikkeli leikattiin multa virtsaputkesta 90-luvulla. kyllä muuten tuo alapää näyttää olevan aika herkkä kapistus.

• paikka...
        eturauhanen kirjoitti:

tuli sitten käytyä. tehtiin virtsaputken tähystys ja eturauhasen ultraääni. tulos oli sitten sellainen että virtsaputkesta löytyi divertikkeli eli suomeksi sanottuna virtsatien sivuhaarauma. se sijaitsee lähellä eturauhasta ja virtsaputken sulkijaa. tähystimellä ei päässyt sivuhaaran sisään joten sitä ei tiedetä vielä kuin pitkä se on. divertikkelin tulehtuminen voi aiheuttaa olemassa olevat oireet eli virtsaamisen jälkeisen poltteen ,koska virtsa jää "makaamaan" divertikkelin pohjalle. yksityinen urologi kijoitti välittömästi lähetteen yliopistosairaalaan varjoainekuvauksiin ,jolla voidaan todeta sivuhaaran koko ja muoto. tässä vaan totean ettei kaikki miesten alapään vaivat ole välttämättä eturauhasen tulehdusta. kannattaa pyytää että tutkitaan perusteellisesti eikä vaan sanota "koita pärjätä". nyt sitten on kolmen kuukauden antibioottikuuri päällä. eturauhanen oli ultrassa kuulemma ok. itse näin tähystimen monitorikuvan. tämä on silti kuulemma aika harvinainen sairaus. pienempi divertikkeli leikattiin multa virtsaputkesta 90-luvulla. kyllä muuten tuo alapää näyttää olevan aika herkkä kapistus.

todellakin. Ei kannattaisi palelluttaa tieten tahtoen. Ihan pahaa tekee, kun näkee nuorten liikkuvan talvellakin selkä paljaana. Itse myönnän, että olen pukeutunut aikoinaan huolimattomasti niin urheilussa, ulkotöissä kuin vapaa- ajallakin. Niitä huolimattomuuksia nyt ilmeisesti maksellaan. Olen nyt muutamia päiviä pukeutunut yötäpäivää niin, että pitkät kalsarit ja villahousun tyyppiset toiset pitkät vedettynä todella ylös ja pitkä villapaita housujen sisällä koko ajan. Tuntuu selvästi helpommalta.

Mielenkiintoinen oli diagnoosisi, en ole moisesta kuullutkaan. Oliko lääkäri varma, että eturauhanen on kunnossa ja kipu aiheutuu nimenomaan divertikkelistä? Oliko tähystys kivulias toimenpide?

Vielä oireistasi; ärsyyntyykö paikkasi esim. oluesta ja ylipäänsä alkoholista? Tahi mausteista yms. ärhäköistä aineista? Entä virtsaamistiheys, pitääkö yöllä nousta usein?

• eturauhanen
        paikka... kirjoitti:

todellakin. Ei kannattaisi palelluttaa tieten tahtoen. Ihan pahaa tekee, kun näkee nuorten liikkuvan talvellakin selkä paljaana. Itse myönnän, että olen pukeutunut aikoinaan huolimattomasti niin urheilussa, ulkotöissä kuin vapaa- ajallakin. Niitä huolimattomuuksia nyt ilmeisesti maksellaan. Olen nyt muutamia päiviä pukeutunut yötäpäivää niin, että pitkät kalsarit ja villahousun tyyppiset toiset pitkät vedettynä todella ylös ja pitkä villapaita housujen sisällä koko ajan. Tuntuu selvästi helpommalta.

Mielenkiintoinen oli diagnoosisi, en ole moisesta kuullutkaan. Oliko lääkäri varma, että eturauhanen on kunnossa ja kipu aiheutuu nimenomaan divertikkelistä? Oliko tähystys kivulias toimenpide?

Vielä oireistasi; ärsyyntyykö paikkasi esim. oluesta ja ylipäänsä alkoholista? Tahi mausteista yms. ärhäköistä aineista? Entä virtsaamistiheys, pitääkö yöllä nousta usein?

mulla ei oo kyllä nuo aineet vaikuttaneet millään tavalla. yöllä kerran kuselle noin kello 3.00 sisäinen kello. juon illalla nimittäin aika paljon vettä ja 1 konjakkipaukun.tähystys ei juurikaan satu, virtsaputki puudutetaan nesteellä ensin. eihän tässä vielä varmoja ihan olla vaivan syistä.90 luvulla oli 4 vuotta samat vaivat ;leikattii kaks divertikkeliä 3 vuoden välein.

• Tolkuttaja

Olen 69 v. mies ja saanut viimeisen 10 vuoden aikana
      monia eturauhaslääkkeitä, viimeksi mm. Omnicia.
      Vaivat eivät helpottuneet, mutta rinnat rupesivat kasvamaan, olivat kuin nuorella tytöllä.
      Niistä leikattiin sisäinen pyöristymä pois, on kuulemma tapahtunut muillekin, kertoi kirurgi.
      En kyllä ota niitä enää, edessä kai höyläys.

• Salarakkaita

Tervehdys kaikille! 15 vuotta sitten kävin wc:ssä ja huomasin, että hepin päästä valui verta virtsatessa,ja menin seuraavana päivänä terveyskeskukseen,jossa epäiltiin sukupuolitautia, koska minulla oli muutama "salarakas". Tunsin myös vihlovaa kipua pallien seudulla ja pakottavaa vitsaustarvetta.Tk:ssa ei todettu mitään poikkevaa ja tämän jälkeen otin yhteyden urologiin joka määräsi PSA näytteeseen ja rakon tähystykseen. Diagnoosi eturauhastulehdus, eli ei mitään niin vakavaa, vain antibiootteja, joilla ei ollut mitään vaikutusta. Turhauduttuani tähän, soitin työterveyslääkärilleni kerroin tarinani; ja tultuani hänen vastaanotolle hän kertoi, että sinulle on nyt varattu lisäaikaa, koska tämän vaivan hoito vaatii luottamusta potilaan ja lääkärin välillä. Hänen yksinkertainen ohje oli, että älä syyllistä itseäsi, lähes kaikki käyvät vieraissa. Ja jos et usko minua, niin näytti lisäksi jonkun professorin artikkelin siitä, ettei tämä tauti ole pelkästään kylmästä lähtoisin, vaan myös omasta alitajuisesta syyllistämisestä. Eli sain synninpäästön ja paranin heti 14:sta vuodeksi. Lääkäri jäi sittemmin eläkkeelle, mutta mentyäni noin vuosi sitten työterveysasemalle ihan muusta syystä, niin tämä sama lääkäri oli tuuraamassa kiireen takia työterveysasemalla. Seuraavana päivänä tunsin taas vihlovaa kipua palleissani... ei olisi pitänyt tavata tuota "poppamiestä"!!!. Koska ko. lääkäri oli jo virallisesti eläkkeellä en etsiytynyt hänen "puhutteluun" vaan varasin ajan urologille, jolle kerroin tarinan. Urologi teki tutkimuksensa ja sanoi, ettei mitään vakavaa ja määräsi minulle Tamsumiinia ja paranin syötyäni pari tablettia. Vaiva on joskus taas uusinut muutaman kerran, mutta syötyäni vain pari tablettia on vaiva loppunut. Nyt olen 50-vuotias ja "salarakkaat" eivät ole jatkuvasti pelissä. Mutta oikeasti ei kannata syyllistää itseään,,, ja ainakin minua Tamsumin autaa, jos en tavoita tai törmää muista syistä "poppamies" lääkäriin. Kaikilla ei ole näin, mutta ehkä kannattaa miettiä tarinaani, ties vaikka joku muu myös paranisi! t. Peku

• leijata

Tamsumin laajentaa virtsaputken kaulaa, jotta virtsa pääsisi paremmin kulkemaan. Eturauhasen tulehdusta ko. lääke ei paranna, auttaa vain jos eturauhanen on suurentunut ja virtsa ei kulje kunnolla eturauhasen tulehduksen johdosta. Sulla on ollut vain eturauhasen katarrimanen ärsytystila, joka on vain itsestään parantunut, ei se muutamalla Tamsumilla parane.

• sysijussi

Yli 10 vuoden riesa vihdoin selkeästi parempi. Minulla on ollut kaikki edellä kuvatut vaivat ja lääkityksiä muuteltu, ei apua juurikaan. PSA arvoni ovat olleet huikeat max kokonais PSA 27,5 ja vapaa PSA koko ajan alle 10%, joten syöpää on epäilty. Ohutneulanäytteitä otettu 6 kertaa aina 12 kpl. Kertaakaan ei ole näytteistä löytynyt pahanlaatuiseen kasvuun vittaavaa, joka tietysti aina helpotus.Urologini kuitenkin päätyi suorittamaan eturauhasen diagnostisen höyläyksen, jotta saataisiin kattavat koepalat koko eturauhasesta. Jo heti höyläyksen alussa ( epiduraalipuudutuksessa ) hän totesi, että minulla on aivan valtavan kokoinen eturauhanen. Normaali eturauhanen painaa n.

• sysijussi

Katkesi, joten jatkoa. Eli normaali eturauhanen painaa n.16g, kun minulla taas 98g. Ei siis ihme, että virtsaaminen ollut jo vuosia erittäin vaivalloista ja tiheää aina tunne, ettei rakko ole tyhjentynyt. Höyläyksessä pienennettiin eturauhasta 38g = koepalat ja viikko sitten sain tietää, ettei ole löytynyt mitään pahanlaatuiseen kasvuun viittaavaa. Kroonista tulehdusta on diagnosoitu näytepaloista jo vuosia ja syövän suureen todennäköisyyteen valmistettin, vaa onneksi ei ollut. Summa summarum: Aina ei ole kyseessä syöpä, vaikka on korkea PSA, minulla PSA vielä heitteli max 27,5 -10 välillä, joka sekin tukee kroonista tulehdusta, nimittäin syövän kyseessä ollen PSA ei ainakaan laske. Verenvuotoa oli 3 vielä 3 viikkoa höyläyksestä mutta nyt kaikki jo mallillaan ja virtsa kulkee, kuin pikku pojalla.
        Aina kannattaa tutkituttaa itsensä ! Ei kannata lykätä mitään syöpäpelon tähden. Minullakin arvot tosiaan suorastaan " huusivat " syöpää, vaan ei ollut.

• eetwarttii

Jos eturauhasentulehdus on paha, siihen ei juuri mikään auta, mutta kannattaa edes yrittää parantumista, ei se siitä ainakaan pahane.

• eturukkanen

jäätä jäätä kehiin itse haudutellut lääkärin määräyksestä lämpöpusseil paskan marjat ny olen jää pussia pitän navan alapuol ja avot oireet tipo ties ei se pojat lämmöllä lähe jos varvas kin paleltuu ni lämpö muuta ku pahentaa se o tosi ite poten 25 v ja jää jos mikä jellppas

• pojkee

Varokaa xatralia pojat ettei kävis hassusti

• mikamylly

Varokaa xatralia se tappaa

• kallulde

Kemikaalimyrkkyjä kaikki hyi.Toivottavasti kerkesitte tänne palstalle mukaan näkemään varoituksen sanat ennen niitten kokeilua.rip.

• Anonyymi

Miten nopeasti omnica lääke alkaa vaikuttaa kestääkö kuukausia vaiko viikkoja ite ollu onnettomuudessa 2016 aivoverenvuoto siitä lähtien vaipat käytössä pääsenkö hän koskaan vai poista eroon

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe