Mittarin ruuvaus

Liero

Miten käytännössä tapahtuu tämä mittarin kääntö, perinteisissä matkamittareissa? Onko eri merkeillä suurestikkin eroja?

16

12058

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sun alkaa

      koko ruuvausoperaatioon? Meinaan että nykyään katsastuksessa se kilometrilukema otetaan talteen autorekisterikeskuksen tiedostoihin ja jos ruuvataan kilometrejä pois niin seuraavassa katsastuksessa alkaa katsastusmies ihmettelemään miksiköhän autolla on peruuteltu niin paljon....?!
      Jos erehdytät auton ostajaa ruuvaamalla mittaria niin saatat löytää äkkiä itses lakituvasta tai jos auton ostaja on vähän helpompi polttamaan päreensä niin voipi tulla isot pojat ja viedä sut "ajelulle".......

      • Tosikko.

        Ei ne kilometrit peruuttamalla vähene. Ne lisääntyy


      • aivan varma?
        Tosikko. kirjoitti:

        Ei ne kilometrit peruuttamalla vähene. Ne lisääntyy

        Aikoinaan nimittäin tuli kokeiltua tuota mittarin ruuvausta ja ainakin vm.-88 Corollassa kilometrit vähenivät kun pyöritti mittaria taaksepäin. Oli muitakin merkkejä joissa peruuttaessa mittari alkoi raksuttamaan matkamittaria taaksepäin mutta en nyt muista mitä merkkejä olivat.
        En väitä sitä että joissakin uudemmissa ja miksei vanhemmissakin malleissa on systeemi mittaristossa rakennettu niin ettei sitä onnistu taaksepäin pyörittämällä rukata.
        Muistan sen corollan siitä kun yritin pyörittää poralla sitä takaisinpäin mutta oli niin toivottoman hidasta touhua ettei se lyönyt leiville.
        Ei auttanut muu kuin purkaa numerokiekot ja järjestellä ne uuteen uskoon, nykyään sitä mittarin rukkausta ei todellakaan kannata tehdä sillä kuten tuli selväksi niin katsastuksessa käy käry kun ne km-lukemat ovat katsurien tiedostoissa.


      • Pocce
        aivan varma? kirjoitti:

        Aikoinaan nimittäin tuli kokeiltua tuota mittarin ruuvausta ja ainakin vm.-88 Corollassa kilometrit vähenivät kun pyöritti mittaria taaksepäin. Oli muitakin merkkejä joissa peruuttaessa mittari alkoi raksuttamaan matkamittaria taaksepäin mutta en nyt muista mitä merkkejä olivat.
        En väitä sitä että joissakin uudemmissa ja miksei vanhemmissakin malleissa on systeemi mittaristossa rakennettu niin ettei sitä onnistu taaksepäin pyörittämällä rukata.
        Muistan sen corollan siitä kun yritin pyörittää poralla sitä takaisinpäin mutta oli niin toivottoman hidasta touhua ettei se lyönyt leiville.
        Ei auttanut muu kuin purkaa numerokiekot ja järjestellä ne uuteen uskoon, nykyään sitä mittarin rukkausta ei todellakaan kannata tehdä sillä kuten tuli selväksi niin katsastuksessa käy käry kun ne km-lukemat ovat katsurien tiedostoissa.

        Voi ne ruuvata takaisin samaan lukemaan kuin viime konttorikäynnillä. Ei laki määrää autolla ajettavan. Ja ostaessa voi ruuvata takaisin. Menee edellisen omistajan piikkiin.

        Joissakin autoissa kiekot ovat niin heikosti että terävällä puukolla voi "kliksauttaa" numeroita eri suuntiin. Pelkät muoviset ulokkeet kiekoissa antavat helposti periksi. Näin vanhoissa Mitsuissa.


      • ...

        Just tuon takia nykyään napataan se 20tkm ennen jokaista katsastusta. Homma on nopea ja helppo /halpa. "vähän" ajetut dieselit ovat kysyttyjä suomessa.


      • tietääkseni

        noita kilsoja ei oteta ylös, muuta kuin valtionkonttoreilla. Eli yksityisillä kun käyttää, niin ei voi tarkistaa jälkikäteen.


      • vähenee
        Tosikko. kirjoitti:

        Ei ne kilometrit peruuttamalla vähene. Ne lisääntyy

        Vanhemmissa missä on täysin mekaaninen matkamittari, niin lukema vähenee, kun pyörittää takaisinpäin. Uudemmissa missä on pulssianturi, niin ei onnistu. Niissä lukema lisääntyy, vaikka pyörittäis kumpaan suuntaan tahansa.


      • Tosikko.
        Tosikko. kirjoitti:

        Ei ne kilometrit peruuttamalla vähene. Ne lisääntyy

        en tiedä kaikista autoista mutta mun auto näyttää jopa nopeudenkin kun peruuttaa. Kilometrit lisääntyy


      • tietääkseni kirjoitti:

        noita kilsoja ei oteta ylös, muuta kuin valtionkonttoreilla. Eli yksityisillä kun käyttää, niin ei voi tarkistaa jälkikäteen.

        riippuen kilometrit vähenee tai lisääntyy porakoneella, mutta toivottoman hitaasti.

        Ota mittari pois, pura siitä matkamittarin numerokiekkopötkö irti, kierrä siihen haluamasi lukemat ja asenna takaisin. Niin helppoa se on.


      • Niinhän ne
        ... kirjoitti:

        Just tuon takia nykyään napataan se 20tkm ennen jokaista katsastusta. Homma on nopea ja helppo /halpa. "vähän" ajetut dieselit ovat kysyttyjä suomessa.

        essonbaarin pojat siellä puhuu...


      • vs. saksa
        Niinhän ne kirjoitti:

        essonbaarin pojat siellä puhuu...

        Niin suomessa se on "esson baari" juttuja, mutta jos auto haetaan saksasta, niin sitten se jopa mahdollista... Just tätä sinisilmäisyyttä suomessa piisaa.

        Esim itse ajan autoa, jossa mersun valmistama kone (harvinaisempi diesel auto suomessa). Teen jonkin verran elektroniikkahommia ja olen töissä softafirmassa. Netistä löytyi puolen päivän googlettamisella sen verran ohjeita auton softaan liittyen. Nyt pääsen kannettavalla kiinni moneen paikkaan ko. auton aivoissa: mm ajonvakautus, abs, turvatyynyt, radio, navigaattori, kilsat, huoltonäyttö. Tämä siis obd-portin kautta, joka uusimmissa autoissa on. Noi luistonestot, absit yms jättää vikakoodin, kilsat ei. (en ole kilsoja muutellut kuin kokeillakseni eli laittanut takaisin)


      • Samaa kokeilleena
        vs. saksa kirjoitti:

        Niin suomessa se on "esson baari" juttuja, mutta jos auto haetaan saksasta, niin sitten se jopa mahdollista... Just tätä sinisilmäisyyttä suomessa piisaa.

        Esim itse ajan autoa, jossa mersun valmistama kone (harvinaisempi diesel auto suomessa). Teen jonkin verran elektroniikkahommia ja olen töissä softafirmassa. Netistä löytyi puolen päivän googlettamisella sen verran ohjeita auton softaan liittyen. Nyt pääsen kannettavalla kiinni moneen paikkaan ko. auton aivoissa: mm ajonvakautus, abs, turvatyynyt, radio, navigaattori, kilsat, huoltonäyttö. Tämä siis obd-portin kautta, joka uusimmissa autoissa on. Noi luistonestot, absit yms jättää vikakoodin, kilsat ei. (en ole kilsoja muutellut kuin kokeillakseni eli laittanut takaisin)

        Onnistui tosi helposti.Innostuin kokeilemaan muutamaan uudehkoon autoon ja helvetti,yllätys oli melkoinen miten helppoa tuo on.Kun on vähän tietoa ja mukana kaveri jolla on taitoa.Tuo nykyelektroniikkan paljous noissa uusissa autoissa ei ehkä sittenkään turvaa mitään......ei ainakaan mittarilukemia.


      • automes~
        sitroen kirjoitti:

        riippuen kilometrit vähenee tai lisääntyy porakoneella, mutta toivottoman hitaasti.

        Ota mittari pois, pura siitä matkamittarin numerokiekkopötkö irti, kierrä siihen haluamasi lukemat ja asenna takaisin. Niin helppoa se on.

        ...nykyajan autoissa ei enään ole numerokiekkoja matkamittareissa. Me elämme 2000-lukua hei haloo!


    • 200000 -> 100000 hupsista!?

      mittari auki ja jollain terävällä vaan pyöräyttää rullat kohdilleen - toimii - ja autot käy kaupaksi.. tämä siis näillä analogisilla mittareilla.. mittarikin toimii ainakin niin kauan että autot on jo monen omistajan takana (kun kosket vain niihin kymppi- ja satatonneihin)

      Ja toisekseen: sillä porakoneella ei homma toimi riittävän sukkelaan -eikä peruuttamalla :)

      katsastuksessa eivät ota lukemia ylös kun käyt yksityisillä - ja MATKAmittarinhan ei tarvitse edes olla autossa kiinni katsastuksessa...

      Muistathan toki ilmoittaa ruuvauksesta autoa myydessäsi... ;)

      • jepejepep

        meikä arvostaa tommosta asennetta!


      • Sande
        jepejepep kirjoitti:

        meikä arvostaa tommosta asennetta!

        Paljonko sitten esim. perusbensa-autolla pystyy ylipäätään ajamaan, ennenkuin leviää moottori tms.? Jos autolla ajettu enemmän kuin kilometrit näyttää, kait se nyt jossain vaiheessa alkaa hajoamaan. Voiko täällä sitten kukaan olla varma käytetyn autonsa ajokilometreistä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      12
      2263
    2. Jännitän sinua J mies

      Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      122
      1237
    3. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1185
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

      Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      1003
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

      "Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      240
      998
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

      Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      904
    7. Tunneälyä testaamaan!

      Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      796
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

      paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      786
    9. solmussa solmussa

      Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      709
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

      En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      44
      699
    Aihe