Nilkan nivelsiteistä

niina

Maanantaina nilkkani nivelside luultavasti venähti, pahin turvotus on ohi ja kipuakaan ei ole kuin nilkkaa koskettaessa. Liimasidettä ollaan pidetty tukena nyt nää kolme päivää.
Vaikka kipua ei kävellessä tunnukaan, niin silti kävely ei onnistu normaalisti. Varovasti kävellessäkin nilkka saattaa ns. muljahtaa ja se sattuu paljon.

Mulla ei ole aikasempaa kokemusta näistä nivelsiteen venähdyksistä, niin kysympä, että onko tollanen muljahtelu ihan normaalia?

6

3878

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäsenkorjaaja

Nilkkasi on melko varmasti osittain sijoiltaan, yleensä helppo hoitaa kuntoon, voi tulla kuntoon itselläänkin, tai sitten ei koskaan.

Hoidattaminen manipulaatiolla on kuitenkin tehokas tapa.

• nilkkavammainen

Multa iteltä "venähti" nivelsiteet salibandya pelatessa reilut pari vuotta sitten. Ei silloin tuntunut kovinkaan pahalta vammalta, joten en mennyt lääkäriin, vaan könkkäsin menee kipeen nilkan kans. Kyllähän se kipu siitä pikkuhiljaa helpottikin, mutta nilkan löysyys jäi. Nyt se saattaa muljahdella ihan normaalisti kävellessä, ja varsinkin epätasaisella alustalla kävellessä (esim lumella).

Nyt ainoa hoito on nivelsiteiden kiristysleikkaus ja keräänkin tässä koko ajan rohkeutta uskaltautuakseni moiseen operaatioon. Leikkauksen jälkeen on luvassa 2 kuukautta kipsiä ja kainalosauvoja joten ei kovin paljoa houkuta sekään.

Sinulle suosittelisin, että kävisit lääkärissä näyttämässä nilkkaasi ja mahdollisesti hoidattamassa vamman heti tuoreeltaan, ettei jää tälläistä löysää nilkkaa kuten mulla.

• kokenut ja parantunut

tuolle sivulle http://www.yths.fi/netcomm/, sieltä kohta Terveystietoa ja sieltä valitset N, nilka nyrjähdys.

Heitä muuten heti se liimaside pois ja ota tilalle nilkkatuki. Saat varmaan lainaksi terveysasemalta.

Ja sitten ohjeiden mukaisesti vahvista niitä nivelsiteitä, jotta nilkkasi ei jää pysyvästi labiiliksi.
      Nilkkasi tulee jatkossakin muljahtelemaan, mikäli et saa vahvistettua nivelsiteitä.

• tiitu

Niin, multakin meni nilkka maanantaina. Se on kyl vieläkin sininen ja turvoksis. Mäkin pystyn jo varaamaan sille painoa, mutta silti välillä sattuu. Pakko ontua viel tuolla jalalla. On mulla kepitkin, mut tuntuu turhalta kävellä niil ku pystyn ontumaan. Vaikka illalla se on kyllä kipeä, jos en kepeillä kävele. Harmittaa kyllä tosi paljon.

• eivät ole

repeytyneet vaan ainostaan venyneet (mahd pieniä repeämiä) niin paranee itsestään puolessa vuodessa. Kipu häviää parissa viikossa, mutta nilkkaa sivulle taivutettaessa kipu tuntuu. Samoin nilkka on hieman löysä, joten varovaisuus on paikallaan. Ei pidä venäyttää heti perään uudestaan.

• nyrjähdys

Mulla kiristettiin nilkan nivelsiteet maaliskuun alussa. Leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksella ja pääsin samana päivänä kotiin.
        Sitten oli kipsi 2 vko jonka jälkeen myös ompeleet poistettiin. Nyt pidän nilkkatukea 3 viikkoa yötäpäivää.
        Kävelen kotona ilman keppejä ja viikon päästä pitäis keppien olla täysin historiaa.
        Ainakin tähän asti kaikki mennyt helpommin mitä luulin, toivottavasti jalka on pian täysin kunnossa.
        Pelkäsin leikkausta ja viivytin sitä elokuusta asti...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90