palleahernia eli synnynnäinen palleatyrä

nina-80

Onko täällä ketään, jonka vauvalla on ollut sikiövaiheessa palleatyrä. Mitä vaivaa on ollut sen lisäksi? Miten olette jaksaneet?

Meidän pojalla on keuhkoissa vikaa. Vasen keuhko on jäänyt normaalia pienemmäksi, koska suolet oli noussut keuhkoihin. Oikeassa keuhkossa on yksi ilmatie niin ahdas, jonka takia happi ei pääse poistumaan ja se aiheuttaa ilmapallomaisen osan keuhkoon eli keuhko laajenee liian isoksi. Nyt on tähystyksiä tehty muutamia kertoja ja maanantaina olisi leikkaus....hän on nyt 4:ttä viikkoa hengityskoneessa ja tilanne on fifty fifty.

Tässä ei muuta voi kun itkeä ja rukoilla, että ihme tapahtuisi ja poikamme selviäisi hengissä.

Viime vuonna on palleahernia tapauksia syntynyt 4 ja tänä vuonna 1.

10

4925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sydämestäni että

      lapsesi toipuu,ja kaikki menee hyvin.

    • hurjaa

      Olen pahoillani rankasta alusta lapsesi kanssa. Ehkäpä tämä vielä valoisaksi muuttuu!

      Nykypäivän lääketiede on jo niin kehittynyttä samoin kuin leikkaustekniikatkin, että uskon lapsesi kohtalon olevan varmoissa ja osaavissa käsissä. Toivotaan, että hän toipuu piakkoin!

    • mamma^^

      En osaa auttaa , mutta toivon voimia teille, nykyajan lääketiede on ihmeellinen! Paljon onnensirpaleita!

    • optimisti

      hei,
      itselläni on vuonna 2004 syntynyt tyttö, jolla todettiin jo sikiöaikana palleatyrä ja ennuste oli hyvin pessimistinen: "Todennäköisesti kuolee". Kaikki meni kuitenkin paremmin kuin uskalsimme toivoakaan ja kuukauden tehohoidon jälkeen meillä oli käytännöllisesti katsoen terve vauva kotona. Niinalle vastaukseni tulee varmasti turhan myöhään, mutta ajattelin, että tällä hakusanallla joku muu epätoivoinen odottaja voi löytää viestini, joka toivottavasti antaa hieman valoa odotukseen.
      Toivon, että ninan pieni poika toipui ja voi hyvin!

    • minun poikani nyt 30 vee

      leikattiin siis vastasyntyneenä -77 synnynnäinen palleatyrä, hänellä oli moni sisäelimistä kehittynyt
      vasemmassa keuhko-ontelossa, esim. maksa, perna, vasen munuainen, kaikkea en enää muista, paperit on kyllä jossain tallessa.

      Leikkaus tehtiin heti syntymän jälkeen, alku oli hankalaa, poika oli hengityskoneessa, tilanne vaihteli päivittäin, kunnes hän kolmen viikon ikäisenä pääsi kotiin, siellä hän ei kauan ehtinyt olla kun tuli ruokailun yhteydessä kovia vatsavaivoja, takaisin sairaalaan sisältä oli yksi tikki auennut.Tietysti taas uusi leikkaus.

      Ensimmäinen vuosi oli paljolti sairaalakäyntejä, mutta vaikeuksien kautta päästiin voittoon.
      Nyt hän on 30 vee työssä oleva reipas mies, armeijankin suoritti.

      Haluan lohduttaa Sinua sillä, että lääketiede on mennyt niin huimasti kolmessakymmenessä vuodessa eteenpäin, toivottavasti Teillä on kaikki nyt hyvin.

      • pienenäiti

        ...tuollainen palleatyrä. Ollaan siis vasta raskaana. Hirvittää, etten suoraan sano! Vielä ei oikein tiedä, mitä odottaa. Netistä ollaan jo luettu kaikki mahdollinen, mutta aika kai vain näyttää, kuinka lopulta käy, ja mitkä on pojan mahkut! Olisi kivaa kuulla muiden kokemuksia...


      • M:n äiti
        pienenäiti kirjoitti:

        ...tuollainen palleatyrä. Ollaan siis vasta raskaana. Hirvittää, etten suoraan sano! Vielä ei oikein tiedä, mitä odottaa. Netistä ollaan jo luettu kaikki mahdollinen, mutta aika kai vain näyttää, kuinka lopulta käy, ja mitkä on pojan mahkut! Olisi kivaa kuulla muiden kokemuksia...

        Minun tytölläni oli syntyessään massiivinen palleatyrä marraskuussa -01. Leikattiin 4päivän iässä. Lisäksi jouduttiin korjausleikkaamaan 8kk:n iässä. Kotiin pääsi 5kk:n iässä. Lisäksi on myös jouduttu ruokatorvea korjaamaan sekä selvittelemään yksi suolitukos.

        Alku oli todella hankalaa ensimmäiset vuodet. Meille tuli varmasti kaikki mahdolliset vastoinkäymiset ( ruokailuvaikeudet, keuhkokuume kierteet, kehityksen hidastuminen ym...). Tyttö saikin kehitysvamma diagnoosin 2,5vuotiaana, syytä ei tosin koskaan saatu selville, vaikka lukemattomat tutkimukset asian suhteen onkin tehty, eikä ole enää mitään mitä voisi tutkia.

        Silti hän on yhtä rakas kuin muutkin lapseni. Enää ei huomaisi mistään päälle päin mitä pieni lapseni on käynyt läpi elämässään. Hän on iloinen ja onnellinen pieni tyttö! :)Tosin vain jäljessä kehityksessä ikäisiään.

        Voimia kaikkien pallealasten vanhemmille ja odottajille! Tiedän mitä on odottaa tällaista vauvaa, kun ei tiedä tulevasta :(


      • baby -73
        M:n äiti kirjoitti:

        Minun tytölläni oli syntyessään massiivinen palleatyrä marraskuussa -01. Leikattiin 4päivän iässä. Lisäksi jouduttiin korjausleikkaamaan 8kk:n iässä. Kotiin pääsi 5kk:n iässä. Lisäksi on myös jouduttu ruokatorvea korjaamaan sekä selvittelemään yksi suolitukos.

        Alku oli todella hankalaa ensimmäiset vuodet. Meille tuli varmasti kaikki mahdolliset vastoinkäymiset ( ruokailuvaikeudet, keuhkokuume kierteet, kehityksen hidastuminen ym...). Tyttö saikin kehitysvamma diagnoosin 2,5vuotiaana, syytä ei tosin koskaan saatu selville, vaikka lukemattomat tutkimukset asian suhteen onkin tehty, eikä ole enää mitään mitä voisi tutkia.

        Silti hän on yhtä rakas kuin muutkin lapseni. Enää ei huomaisi mistään päälle päin mitä pieni lapseni on käynyt läpi elämässään. Hän on iloinen ja onnellinen pieni tyttö! :)Tosin vain jäljessä kehityksessä ikäisiään.

        Voimia kaikkien pallealasten vanhemmille ja odottajille! Tiedän mitä on odottaa tällaista vauvaa, kun ei tiedä tulevasta :(

        Hei, Olen syntynyt vuonna -73 ja minulla havaittiin palleatyrä kahdeksan tuntia syntymäni jälkeen, kun sydänäänet siirtyivät oikealle ja hegitysäänet kuuluivat enää pieneltä alueelta keuhkoja. Leikkaus tehtiin välittömästi ja kolme viikkoa leikkauksen jälkeen keuhkot olivat avautuneet. Sydän palautui jonkin verran vasemmalle, mutta jäi loppujen lopuksi pysyvästi keskelle rintakehää. Terve olen ollut siitä asti.


    • JJ

      Minulta korjattiin synnynäinen palleatyrä ollessani 14-vuotias. Kuukausikaupalla tutkittiin ja hutkittiin säästöjä ajatellen. Loppujen lopuksi magneettikuva paljasti oireiden alkulähteen. Ohutsuoli ja perna olivat vasemman keuhkon päällä. Kun myös haima oli palleassa olevasta reiästä kulkeutumassa keuhkon päälle alkoivat sairasteluoireet. Haima-arvot olivat pilvissä ja 175cm pitkänä poikana painoni oli alimmillaan 46,5 kiloa. Jälkeenpäin lääkäri kertoi, että jalkapallon pelaaminen taisi pelastaa minut, sillä muuten ei välttämättä olisi kummemmin ollut oireita. Leikkauksen jälkeen ohutsuoli alkoi toimia ja kerätä ravintoa. Vuodessa tuli senttejä lisää 10 ja painoa 30 kiloa. Nyt 26 vuotiaana kärsin kroonistuneesta selkäkivusta ja hermovaivoista, jotka alkoivat 16-vuotiaana. lieneeköhän rajun nuorena koetun kasvupyrähdyksen syytä. Fysiatrian ja neurologian lääkärit sanovat, että vikaa ei ole missään. Aika hanuristahan tämä on.

    • Palleahernilastaodottava

      Onko kellään tuoreita kokemuksia?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      667
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe