Onko torsen ?

-seurailija-

Onko torsen todella vain halpa menetelmä keskitasauspyörästön voimanjakajana.

Kuulin erään huoltamon kahviossa tarinaa, että jos torsenilla olevassa nelivedossa toisilla pyörillä ei ole pitoa, niin toisillekaan ei tule yhtään voimaa ?

Kertoivat lisäksi, että systeemi toimii joten kuten kun kaikilla pyörillä on kunnon ote, mutta jäätiköllä tai Suomen talvessa koko systeemistä olisi enemmän haittaa kuin hyotyä.

Tuo selittäisi kyllä, miksi kaikki kehittyneemmät ja myös aiemmin paremmat nelivetoiset eivat ole missään yhteydessä päätyneet torseniin keskitasauspyörästöissään.

Onkohan noissa jutuissa mitään perää, vai juttelivatko 'tietäjät' vain omiaan.

26

13163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chevron baari

      Aika erikoista tarinaa, ehkä tuossa voi teoreettisesti jotain totta ollakin. Mutta entäs jos torsenia hämätään esim. jarruttamalla pyörää jonka alla ei ole kitkaa ollenkaan? Tuolloin vääntö siirtynee pitävälle pyörälle ja taas auto etenee.

      Tältä klassikoksi muodostuneelta videopätkältä voi hieman katoa miten eri "4-veto" ratkaisut toimivat.

      http://www.ananas.fi/temp/vergleichstest-allroad-quattro.avi

      "Suomen talvessa koko systeemistä olisi enemmän haittaa kuin hyotyä." Noniin..tässäpä oli asiantunteva tieto :-)

      • -seurailija-

        " Mutta entäs jos torsenia hämätään esim. jarruttamalla pyörää jonka alla ei ole kitkaa ollenkaan? Tuolloin vääntö siirtynee pitävälle pyörälle ja taas auto etenee. "

        No tuohon riittää tavallinen tasauspyörästökin ilman mitään torsenia, ja niinhän ne kehittyneemmät systeemit enimmäkseen on toteutettu.

        Joku ikivanha mainospätkä nyt ei enää nykyään pure edes idiootteihin.


    • ku mm Audi on aina käyttänyt torsenia.=)

      EN SITTEN MUISTA 100% VARMUUDELLA! mutta muisttaksen audin alusta toimii jotakuinkin näin.

      Torsenhan on kytkettävien lukkojen jälkeen paras ratkaisu nelivetoon, en nyt muista miten se oli,
      mutta muistaakseni mm. Audin nelivedosa välittyy kokoajan voimaa molemmille akseleille 50/50 suhteessa, samoin jakautuu molemmissa tasauspyörästöissä jolloin jokaiselle renkaalle tulee kokoajan VÄHINTÄÄN 25% voimasta, jolloin jos yksi sutii niin kaikki sutii, eikä käy niin kun useissa tapauksissa, että ristikkäiset renkaat sutii, ja toiset ei vedä.

      • parempi muisti

        Edes Audi ei ole aina käyttänyt torsenia, eikä käytä kaikissa malleissaan nykyäänkään.

        Muistisi voimanjaosta ja muusta ei kyllä sattunut edes ihan sinne päin.


      • parempi muisti kirjoitti:

        Edes Audi ei ole aina käyttänyt torsenia, eikä käytä kaikissa malleissaan nykyäänkään.

        Muistisi voimanjaosta ja muusta ei kyllä sattunut edes ihan sinne päin.

        se oli esitteestä luettu yli vuos siiten ja jotakin siitä muistelin, ilmeisesti väärin kumminkin.
        Mutta, kun kerran muistat, ni muistuttaisitko minuakin.


    • cccp

      "Onko torsen todella vain halpa menetelmä keskitasauspyörästön voimanjakajana."

      Torsen ei ole keskitasauspyörästön voimanjakaja, vaan tasauspyörästötyyppi. Se ei myöskään ole halpa, vaan tavallista tasauspyörästöä kalliimpi ratkaisu.

      "Kuulin erään huoltamon kahviossa tarinaa, että jos torsenilla olevassa nelivedossa toisilla pyörillä ei ole pitoa, niin toisillekaan ei tule yhtään voimaa ?"

      Kuulit oikein. Torsen tasauspyörästö pystyy muuttamaan voimanjakoa suunnilleen niin että maksimissaan 70% voimasta menee pitävämmällä alustalla olevalle pyörälle ja 30% sille liukkaammalla alustalla olevalle. Eli jos toisella pyörällä ei ole ollenkaan pitoa ei voimaa mene myöskään sille pitävämmälle puolelle.

      "Kertoivat lisäksi, että systeemi toimii joten kuten kun kaikilla pyörillä on kunnon ote, mutta jäätiköllä tai Suomen talvessa koko systeemistä olisi enemmän haittaa kuin hyotyä."

      Systeemi toimii hyvin niin kauan kuin kaikilla pyörillä on edes jonkilainen pito. Myös jäätiköllä se etenee paremmin kuin tavallisilla tasauspyörästöillä toteutettu ratkaisu ja joka tapauksessa siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa
      Myös Torsen pyörästöön voidaan laittaa samanlainen lukko kuin perinteiseen tasauspyörästöönkin, joten siinäkään mielessä Torsen ei ole huonompi ratkaisu.

      Mitä ovat ne kehittyneemmät ja aiemmin paremmat nelivetoiset?

      • -seurailija-

        "Systeemi toimii hyvin niin kauan kuin kaikilla pyörillä on edes jonkilainen pito"

        Siis torseniko voi siirtää vain suhteessa tuohon jonkinlaiseen pitoon pitäville pyörille hmm...

        Lukko voidaan tietenkin laittaa vaikka mihin ja ne vanhemmat paremmat on mielestäni esim. se ensimmäinen henkilöautoissa ollut systeemi (Ferguson), joka mahdollisti voimanjaon akseleiden välille 0...100 % riippumatta pidosta, ja miltei kaikki nykyiset nelivetoratkaisutkin pystyvät samaan, poislukien ne ns. nelivedot, joissa voimanjakoa on rajoitettu.

        Hyvyydestä nykytekniikan rajoissa voidaan kai perustellusti olla myös vastakkaista mieltä.


      • mokkikuski
        -seurailija- kirjoitti:

        "Systeemi toimii hyvin niin kauan kuin kaikilla pyörillä on edes jonkilainen pito"

        Siis torseniko voi siirtää vain suhteessa tuohon jonkinlaiseen pitoon pitäville pyörille hmm...

        Lukko voidaan tietenkin laittaa vaikka mihin ja ne vanhemmat paremmat on mielestäni esim. se ensimmäinen henkilöautoissa ollut systeemi (Ferguson), joka mahdollisti voimanjaon akseleiden välille 0...100 % riippumatta pidosta, ja miltei kaikki nykyiset nelivetoratkaisutkin pystyvät samaan, poislukien ne ns. nelivedot, joissa voimanjakoa on rajoitettu.

        Hyvyydestä nykytekniikan rajoissa voidaan kai perustellusti olla myös vastakkaista mieltä.

        Unimogissa oli normaalisti takapyörät vetävinä (tai paremminkin työntävinä). Jos meno alkoi tuntua epävarmalta, vedettiin "niittokoneen kahvaa" yksi pykälä ylös. Silloin kytkeytyi nelipyöräveto. Ellei pitoa löytynyt, vedettiin samaa kahvaa toinenkin pykälä. Silloin meni etu- ja takatasauspyörästöt lukkoon. Sitä vipua sai vetää liikkeellä ollessa.
        Minkälaisia lienevät nykymaasturien tekniikat?


      • tuota jotta,..

        "Kuulit oikein. Torsen tasauspyörästö pystyy muuttamaan voimanjakoa suunnilleen niin että maksimissaan 70% voimasta menee pitävämmällä alustalla olevalle pyörälle ja 30% sille liukkaammalla alustalla olevalle. Eli jos toisella pyörällä ei ole ollenkaan pitoa ei voimaa mene myöskään sille pitävämmälle puolelle. "

        tuota...tuossa tilanteessa kylläkin 70prossaa menee ihan oikeasti sinne pitävälle pyörälle, ja ne loput 30 sinne sutivalle renkaalla...ja ne luvut noihin lukituksiin ovat 80 ja 20


    • realisti

      Tämä viestisi kumpuaa siitä samasta Audi-viha-tehtaasta....

      Torsen-tasauspyörästö on keksintönä nerokas enkä usko, että edes 1% palstan kirjoittajista ymmärtää sen toimintaperiaatetta !

      http://en.wikipedia.org/wiki/TORSEN

      • realistici

      • ei vanhaa Audia

        Kerrotko sitten syyn, miksi vw-audi ym ovat siirtyneet yhä enemmän Haldex-systeemin käyttöön 4-vetoisissaan, jos se torsen on olevinaan niin mainio peli.


      • Realisti

        Joillekin tekniikkaa tuntemattomille torsen saattaa hyvinkin olla eksoottinen ja loistava keksintö.

        Tosiasiassa siinä ei ole mitään eksoottista, ei keksintöä, ei nerokkuutta tai muutakaan, onpahan vain tavallisen tasauspyörästön muunnos, jossa voimanjako perustuu kitkaan, ja joka on ollut tiedossa jo varmaankin koko vuosisadan, ja vasta materiaalien ja valmistustekniikan kehittyminen toi sen 80- luvulla kaupalliseen käyttöön.

        Samalla 80-luvulla kehitys esim. rallin B-ryhmässä meni parissa vuodessa torsenista ohi ja ja tästä historiallisesta jäänteestä kilpakäytössä luovuttiin täysin.

        Siviiliautoilun puolella kehitys kulkee hitaammin, mutta sama suuntaus on nähtävissä myös silläkin puolella.

        Ainoastaan jotkut vanhemmat automallit, joiden kehityskustannuksiin ei haluta enää
        panostaa, käyttävät edelleen torsenia, koska se ei vaadi mitään erillisiä säätöjä ja mittavia koeajo-ohjelmia, ja on silti ominaisuuksiltaan riittävä näiden vanhojen mallien muihin ominaisuuksiin.

        Joskus todellakin tuntuu, että suurimmalta osalta puuttuu tieto mikä torsen todella on, ja mitä kaikkea se ei sitten olekaan


      • realisti.. se oikea
        ei vanhaa Audia kirjoitti:

        Kerrotko sitten syyn, miksi vw-audi ym ovat siirtyneet yhä enemmän Haldex-systeemin käyttöön 4-vetoisissaan, jos se torsen on olevinaan niin mainio peli.

        poikittaismoottoriratkaisuissa on päädytty haldexiin.
        Ottaisit edes selvää asioista ja edes siitä ketkä kaikki tätä nerokasta systeemiä käyttävät !

        Torsenin idea ei näköjään ole avautunut sinullekaan...

        "When a torsen differential is employed, the slower-moving wheel always receives more torque than the faster-moving wheel"

        Torsen on ideana yliveto:
        täysin mekaaninen laite joka jakaa vääntöä hitaammin pyörivälle pyörälle.


    • JJH (ei rek)
      • Turakainen

      • JJH (ei rek)
        Turakainen kirjoitti:

        Kyllä se oli levinnyt jo aikaisemmin Subarun ja
        Range-Roverin mukana. Suomeen tieto tuli yleisimmin
        vasta rallin mukana.
        Katso täältä vähän tarkempi tarina:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Four_wheel_drive

        Nimenomaan Audi räjäytti nelivedon yleiseen tietoisuuteen ralliympyröissä ja sen jälkeen siviili-quattroissa.

        En kieltänytkään etteikö muutkin olisi olleet...


      • ÖÖÖh...
        Turakainen kirjoitti:

        Kyllä se oli levinnyt jo aikaisemmin Subarun ja
        Range-Roverin mukana. Suomeen tieto tuli yleisimmin
        vasta rallin mukana.
        Katso täältä vähän tarkempi tarina:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Four_wheel_drive

        vielä sen verran et koskahan ekat subarut tuli suomeen??? Ja koska siitä tuli varteenotettava automerkki? Turha varmaan mainita et omistan Audin, jossa muuten toi torsen. Ei oo vielä subarut painelleet ohi ;)


    • kaverit

      juttelee omiaan..
      torsen nimenomaan siirtää vääntöä hitaammin pyörivälle akselille...eli jos vaikka vasen rengas on jäällä ja oikea asfaltilla, torsen on siirtänyt väännön(valtaosan, riippuu torsenin tyypistä) vasemmalta renkaalta oikealle pitävälle renkaalle.

    • Nööri

      Torsen on katukäyttöön oikein loistava murikka, ei tarvitse elektroniikkaa, on yksinkertainen ja oikeasti toimii.

      Maastoajoon tarvitaan kovia lukkoja kuten unimogissa ja muissa maastoautoissa, mutta ajappa liukkaalla tiellä 100km/h täysillä lukoilla mutkia, auto käyttäytyy ihan miten sattuu koska pyörimisnopeuseroja eri renkailla ei sallita.

      Eli katukäyttöön taas "avoimempi" toimii paremmin, esimerkiksi Torsen, varsinkin kun talviliukkaallakin kyllä sitä pitoa on aina jonkin verran toisellakin akselilla.

      Ne voiman määrät riipuu torsenin hammaskulmista, välillä 1:3 / 1:5 menee nuo momentin maksimimäärät, mutta kuitenkin toiselle puolelle vaaditaan vähän pitoa, että toinen puoli vetää. Talvella myös jäällä olevalla pyörällä on pitoa, ja tämmöisessä tilanteessa ei toinenkaan pää nyt ihan kuivalla asfaltilla ole, on lähes joka tapauksessa riittävä momentti molemmille akseleille.

      Torsenia käytetään audin lisäksi vaikka missä, myös monessa tehokkaassa etuvetoisessa, jos toisella pyörällä on hieman heikommin pitoa, ei kaikki voima karkaa sinne vaan momentti ohjautuu pitävämmälle pyörälle, yksinkertaista ja toimivaa. Hyvänä puolena on torsenin viiveetön toiminta, elektroniset järjestelmät tulevat aina muutaman millisekunnin jäljessä ja reagoivat jo tapahtuneisiin asioihin, torsenilla voidaan monessa tapauksesa ehkäistä koko tilanne.

      Eikä Torsen kilpaile elektronisten järjestelmien kanssa vaan näitä voidaan käyttää yhdessä, elektroniikka pääsee helpommalla kun mekaniikka toimii valmiiksi hyvin. Ei esimerkiksi jarrut kulu ja hukkaa voimaa niin paljon luistojen korjauksiin kuin täysin elektroniset lukitusviritykset tekevät.

    • Remontti

      Mielenkiintoista.
      Osaakohan tämän päivän tuotantotekniikan ekonomiaa ymmärtävät kertoa kuinka paljon se Torsen-tasauspyörästö sitten olisi kaliimpi valmistaa jos sitä alettaisiin valmistaa suurian sarjoina tavanomaisen kartiohammaspyöräsovelluksen sijaan? Alettaisiin tyystin korvata kaikkien pienimpienkin etuvetoisten autojen tasayspyörästöt Torsenin tekniikalla? Olisiko siitä polttoaineensäästön kannalta merkittäviä vaikutuksia talvikelillä ajamiseen ja liikkeellelähtöihin risteyksissä? Vaikuttaisiko se myös liikenneturvallisuutta lisäävästi kun entistä useammat liikkeellelähdöt liikennevaloissa onnistuisivat vähäisemmällä sutimisella?

      Itse olen ainakin usein kaivannut semmoista "köyhän miehen nelivedoksi" kelpaavaa ratkaisua etuvetoisiin autoihini. Eli vähintää Torsenin tapaan toimivaa tasauspyörästön lukitusta jotta liikkeelle lähdöt lumessa ja polanteilla olisivat jouhevampia.

    • Joka.autossa.torsen

      Audi kyllä käyttää vielä 2015 vuoden malleissakin torsenia. Haldex on halvempi ja parempi perusajossa, mutta käytännössä silloin on vain auttava takaveto ei niin sanottu oikea neliveto. Ja torsenia ei voi edes verrata perus jakolaatikko murikkaan joka alkaa heti suttaamaan yhdellä renkaalla kun kaasua painaa.

    • 4matic

      entäs 4-Matic, miten se toimii?

      • Passat4motionTORSEN

        Katso uusimman TM nelivetovertailutestin tulokset oliko 3/16. Siellä on 4-matic ja Torsen Quattro.

        Torsen voitti Haldexit ja muut ylivoimaisesti!


      • VAGniikan.Maailma
        Passat4motionTORSEN kirjoitti:

        Katso uusimman TM nelivetovertailutestin tulokset oliko 3/16. Siellä on 4-matic ja Torsen Quattro.

        Torsen voitti Haldexit ja muut ylivoimaisesti!

        Kun vertailu oli VAG Maailma -lehdessä, niin tuloksia luetaan siten, että VAG:n markkinointibudjetti ylitti MB:n, BMW:n ja Volvon markkinointibudjetit. Näin on ollut VAG Maailma -lehdessä jo kauan. Tuloksiin saa jotain järkeä, kun suodattaa VAG:n merkit pois ja ottaa jäljelle jääneistä parhaimman.


    • halbakonsti

      Taitaa olla pemareissa olla levyt ja jarrupalat kulutus tavaraa, nelivetosis meinaan nääswille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. 44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      908
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe