Heips.

Huh Ja Hoh

Pistää silmään monissa profiileissa tai teksteissä täällä netissäkin. Kirjoitellaan mitä ja miten sattuu. En ole mikään pilkun nus...., mutta jos ihminen kirjoittaa: juoksia, treffailia, pyöräiliä, lukia, yms. niin kertoo kyllä jotakin kirjoittajasta. Eli sivistyksen tason. Kyllä menee mappiin ööö välittömästi. Ei tule vastausta ainakaan meikäläiseltä....Menkää kouluun, opiskelkaa edes perusasiat. Peruskoulun ala-asteella jo opetetaan, kuinka esim. nämä edellä mainitut sanat kirjoitetaan. Ei vaadi paljonkaan älynlahjoja sen vertaa oppia. Ja jos ei äly siihen riitä, niin mihin muuhunkaan?

14

1668

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaali.

Kun puhut, käytätkö Jiitä? Lisäksi, jiin käyttö noissa sanoissa kuulostaa itsestäni ärsyttävältä ja tuntuu, että se joka noin kirjoittaa on hirvee snobi!

• snobi?

Kyllä mun mielestä pitäis joku ero säilyttää kirjoitetun ja puhutun kielen välillä. Esim. juuri tää lukija, opiskelija.. jne. Ei kai kukaan kirjoita hernerrokka tai vaatekkaappi vaikka ne sanat niin lausutaankin? Liiallinen puhekielellä kirjoittaminen tuntuu tai "kuulostaa" jotenkin aivottomalta, samoin kuin ehkä täysin kirjakielellä kirjoittaminen turhan jäykältä.. mutta nämähän on makuasioita.. ja siksipä niistä kiistelemään! :)

• normaali.
        snobi? kirjoitti:

Kyllä mun mielestä pitäis joku ero säilyttää kirjoitetun ja puhutun kielen välillä. Esim. juuri tää lukija, opiskelija.. jne. Ei kai kukaan kirjoita hernerrokka tai vaatekkaappi vaikka ne sanat niin lausutaankin? Liiallinen puhekielellä kirjoittaminen tuntuu tai "kuulostaa" jotenkin aivottomalta, samoin kuin ehkä täysin kirjakielellä kirjoittaminen turhan jäykältä.. mutta nämähän on makuasioita.. ja siksipä niistä kiistelemään! :)

Kyllähän profiilin kuvaustekstin voi kirjoittaa asiallisesti. Mutta minun mielestä jos aletaan viestitellä, niin ei se ole enään niin väliksi, pääasia että ymmärtää lukemansa tekstiä.

• roossa

Olen saanut paljon viestejä, joissa ei ole edes pilkut paikoillaan. Kyllä loppuu nopeasti mun mielenkiinto. Eräs vastasi kerran, että kun asia tulee ymmärretyksi ilman pisteitäkin, ni miksi vaivautua niitä käyttämään.. "Jos seksissäkin mies aina laukeaa, niin miksi vaivautua esileikkiin..." Miehet hoi, kannattaa joskus "vaivautua"!!!

• laukee

nim. mun mies.

• normaali.

Teillä naisilla on vara mistä valita. Miehenä sitä on onnenkukkuloilla vaikka jokin apina sattuis lähettämään vahingossa viestiä näissä treffeissä, pitää vain ymmärtää ja olla suvaitsevainen.

• roossa
        normaali. kirjoitti:

Teillä naisilla on vara mistä valita. Miehenä sitä on onnenkukkuloilla vaikka jokin apina sattuis lähettämään vahingossa viestiä näissä treffeissä, pitää vain ymmärtää ja olla suvaitsevainen.

Elämähän on valintoja täynnä. Kun joskus joku normaali olis oikeasti kiinnostunut ja viitsisi nähdä hiukan vaivaa naisen eteen. Vanhoillinen ajatus, mutta ei kaikki ole nykymaailmassakaan moderneja city-sinkkuja

• normaali. kirjoitti:

Tosiaankaan ei kannata antaa pikkuseikkojen häiritä. Paitsi että kyllä ne joskus häiritsee. Riippuu siis kuinka suurista jutuista on kyse. Pitää kuitenkin silloin muistaa iloita ja saada kaikki mahdolliset positiiviset ajatukset liikkeelle, kun "nainen huomasi minut", voi nimittäin onni yhtäkkiä kääntyä paremmaksi kun ei kaikkeen suhtaudu niin negatiivisesti. Vaikka oikeasti sen viestin lähettäjä taisikin olla vain pilaileva teinipoika... mutta mitäpä sillä on väliä kun lopputulos on edes lievä omanarvontunnon kohotus :D

• roossa
        elin_tilaa kirjoitti:

Tosiaankaan ei kannata antaa pikkuseikkojen häiritä. Paitsi että kyllä ne joskus häiritsee. Riippuu siis kuinka suurista jutuista on kyse. Pitää kuitenkin silloin muistaa iloita ja saada kaikki mahdolliset positiiviset ajatukset liikkeelle, kun "nainen huomasi minut", voi nimittäin onni yhtäkkiä kääntyä paremmaksi kun ei kaikkeen suhtaudu niin negatiivisesti. Vaikka oikeasti sen viestin lähettäjä taisikin olla vain pilaileva teinipoika... mutta mitäpä sillä on väliä kun lopputulos on edes lievä omanarvontunnon kohotus :D

Joskus jopa "hyllyttänyt" miehen, joka ei lähtiessään sanonut;moi. Pienestä kiinni, kuuluu kuulemma horoskooppimerkkiini, hih. Uskoo niihin kuka tahtoo..

• Emilia

Olen samaa mieltä. Alkeelliset kielioppivirheet ovat ehdoton turn-off. Niistä voi todellakin päätellä kirjoittajan alhaisen sivistyksen tason. Myös minä deletoin heti järkyttävän huonosti kirjoitetut viestit. En halua miehekseni mitään urpoa vaan vertaiseni fiksun, lukeneen ja koulutetun kumppanin. Sellaisen kanssa on enemmän yhteistä ja elo muutenkin henkisesti antoisampaa.

• normaali.

Toivottavasti löydät etsimäsi.

• Oppia ikä kaikki

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Sellainen henkilö, joka ei osaa oikeinkirjoitusta edes päällisin puolin, eikä löydy yhtään yritystäkään - no thanks!

Kyllä se kertoo aika paljon ihmisestä. Juuri ns.pienet asiat ovat tärkeitä, usein jopa avainasemassa, kun toisesta ihmisestä muodostetaan käsitystä. Puhekieli ja kirjoitettu kieli ovat kaksi eri asiaa. Valitettavasti se monilta tuntuu unohtuvan näinä "hällä väliä" aikoina.

Eihän työpaikoissakaan pärjää jos kirjoittaa puhekieltä, pitää sielläkin se oikeinkirjoitus ainakin suurinpiirtein hallita. Samoin opiskeluympyröissä. Ei onnistuisi opinnäytteenkään tekeminen huonolla kirjoitustaidolla - olisi ehdottomasti hylätty suoritus.

Viesti menee paremmin perille jos siinä ei ole ylimääräistä kohinaa ympärillä. Huonosti kirjoitetussa viestissä huomio kiinnittyy juuri siihen virheellisyyteen enemmän kuin itse asiaan. Se kertoo myös siitä, että kirjoittaja (esim.profiiliin vastaaja) ei viitsi nähdä yhtään vaivaa tutustumisen eteen.

Ehkä tekstiviestisukupolvi ei enää osaa kirjakieltä tai edes vähän sinnepäin. En tarkoita, että jokaisen pilkun pitäisi olla kohdallaan ja lauseen viimeisen päälle harkittu. Mutta edes suurinpiirtein asiallisen näköistä tekstiä. Sitä on paljon miellyttävämpi lukea kuin sekasotkua.

• Fuckah

Yleistys - paheista pahin. Kyllä se nyt niin on, että aina ja iankaikkisesti on ollut ihmisiä, jotka eivät ole osanneet kirjoittaa tai toisinpäin. Minusta on täysin koulutuksesta riippumatonta tuo kirjoittaminen.

Tekstiviestien kirjoittaminen ei vahingoita yhtään kirjoitustaitoa - minulla päinvastoin. Olen topicin aloittajan kanssa samoilla linjoilla tuon kirjoitustaidon suhteen, itseäni ainakin huvittaa, kun ihmiset kirjoittavat jopa ammattikoulun ja poliisiauton erikseen.

• pässi.

Onneksi profiilin kuvauksesta voi jo päätellä kuka on pilikkufriikki ja ohittaa tämmöinen profiili suosiolla. Olen kerran yrittänyt kirjoitella tämmöisen pilikkufriikin kanssa ja se oli yhtä helevettiä. Tylsä tyyylsä ihminen.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe