Asuntoauto firmalle, miten ALV vähennykset?

Merkkuurius

Tarkoitus olisi ostaa firmalle matkailuauto pääasiassa vuokrakäyttöön, mutta kiireisimmän kesäsesongin ulkopuolella ajaisimme sillä itsekin lomareissuja.

Yritys ei voi kuitenkaan tehdä autosta ALV-vähennyksiä, jos mukana on yhtään omaa käyttöä.

Tietääkö kukaan miten muut vuokrafirmat ovat tämän ongelman ratkaisseet, auttaako esimerkiksi jos itse maksan firmalleni vuokraa auton käytöstä omiin ajoihin, vai tuleeko siitäkin riski saada verot maksuun? Näin epäili veroneuvonta.

14

23839

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudestaan ideasi

kannattaako tehdä ongelmaa itselleen tuollaisesta. Mikäli yrityksesi toimiala ei ole juuri matkailuajoneuvojen vuokraus, tulee verottaja puuttumaan eli verottamaan sinua vaikka pitäisit minkälaista ajopäiväkirjaa. Verottaja voi tulkita miten haluaa, saatuna etuna, peiteltynä osingonjakona, molemmat tulevat kalliiksi. Halvempi vuokrata ulkopuoliselta. Nyt verottaja nimenomaan penkoo matkailuvaunuja, matkailuautoja. veneitä, moottoripyöriä jne., kuka ne omistaa, kene varoilla hankittu, kuka käyttää jne.! Käänteinen todistustaakka on melkoinen juttu, ja verottajan kanssa ei pärjää.

• Merkkuurius

Vähän tällaista aavistelinkin. Yhden/kahden auton vuokrafirmoja on kuitenkin aika paljon, enkä usko että niissäkään auto on pelkästään ulkopuolisten vuokraajien käytössä. Varmaan on isännällä houkutus liian suuri lähteä itsekin ajamaan, kun kesäpäivä paistaa kirkkaana ja auto seistä nököttää pihan perällä.

Sen verran olen laskenut, että jos oman auton saisi vuokralle 3-4 kesäviikoksi vuodessa, ja samalla haluaisi itse ajaa 3 viikkoa kesällä plus joku viikonloppu rospuuttokaudella, niin ei oikein kannata olla hankkimatta omaa autoa. Ja kun on olemassa (pöytälaatikossa) oma ALV-verovelvollinen firma, niin sen kautta on parempi pyörittää bisnestä kuin yksityisenä.

Vaikka ei sitten saisikaan ALV-vähennyksiä omien ajojen vuoksi, niin ehkä auto kannattaa kuitenkin hankkia firman nimiin, jolloin auton seuraava ostaja (jos se on yritys) saa halutessaan vähennykset?

• välttämättä
        Merkkuurius kirjoitti:

Vähän tällaista aavistelinkin. Yhden/kahden auton vuokrafirmoja on kuitenkin aika paljon, enkä usko että niissäkään auto on pelkästään ulkopuolisten vuokraajien käytössä. Varmaan on isännällä houkutus liian suuri lähteä itsekin ajamaan, kun kesäpäivä paistaa kirkkaana ja auto seistä nököttää pihan perällä.

Sen verran olen laskenut, että jos oman auton saisi vuokralle 3-4 kesäviikoksi vuodessa, ja samalla haluaisi itse ajaa 3 viikkoa kesällä plus joku viikonloppu rospuuttokaudella, niin ei oikein kannata olla hankkimatta omaa autoa. Ja kun on olemassa (pöytälaatikossa) oma ALV-verovelvollinen firma, niin sen kautta on parempi pyörittää bisnestä kuin yksityisenä.

Vaikka ei sitten saisikaan ALV-vähennyksiä omien ajojen vuoksi, niin ehkä auto kannattaa kuitenkin hankkia firman nimiin, jolloin auton seuraava ostaja (jos se on yritys) saa halutessaan vähennykset?

haluat verottajan kanssa painia, niin tee sitten niin. Mutta muutaman vuoden kuluttua ennustan että joudut selvityksiin, vaikka muutat sen pöytälaatikkoyrityksesi toimialan vuokraustoiminnaksi, niin mikäli et saa riittävää liikevaihtoa vuodessa, verottaj voi tulkita että veronkiertotarkoituksessa ja omaan käyttöön tehty toiminta. Ja sen tulkinnan tyrmääminen onkin liki mahdoton tehtävä. Verottaja voi purkaa pienen osakeyhtiönkin ja verottaa henkilötuloina. Kysy nyt joltakin kirjanpitäjältä mielipidettä.
        Ps. Itselläni tästä kokemusta.

• helppo

juttu... 1990 lähtien olen onnistunu.

• aivan kyllä

minullakin onnistui vuodesta -99 lähtien, vuoteen -05, jolloin verottaja iski. Että silleen!

• väärin...
        aivan kyllä kirjoitti:

minullakin onnistui vuodesta -99 lähtien, vuoteen -05, jolloin verottaja iski. Että silleen!

laissa on aukko

• niin se on

kuitenkaan vuokrata autoa edelleen noin niin kuin siinä mielessä, että lisääntyy huoltokulut ja sisäosien kuluminen. Ei auto vuokraten parane vaan omassa käytössä kuluu vähiten.

• vähiten

mutta tienaa eniten vuokraten...

• Raihnainen
        vähiten kirjoitti:

mutta tienaa eniten vuokraten...

Miten niin kuluu vähiten ja tienaa eniten?
        Ei tarvita kuin yksi känniporukka tai muu "remulauma" ja maksat s...nasti korjaus- ja remppakuluja, edes vakuutus ei kaikkea kata! Silloin ei paljoa naurata kun itse maksumieheksi joutuu...

• Merkkuurius
        Raihnainen kirjoitti:

Miten niin kuluu vähiten ja tienaa eniten?
        Ei tarvita kuin yksi känniporukka tai muu "remulauma" ja maksat s...nasti korjaus- ja remppakuluja, edes vakuutus ei kaikkea kata! Silloin ei paljoa naurata kun itse maksumieheksi joutuu...

Ylläolevien neuvojen, samoin kuin Veronmaksajien keskusliiton neuvon mukaan vähäinenkin oma käyttö voi johtaa ikäviin seurauksiin vuokra-auton kohdalla. Siksi mietin nyt vakavasti koko homman järkevyyttä, koska ilman vuokrausta ei meikäläisen kannata pitää omaa autoa, vaan vuokrata sieltä mistä saa sopivaan hintaan.

Tai ehkä ostan auton firmalle, mutta en tee ALV-vähennyksiä. Tai sitten jätän ostamatta ja säästän lauttamaksut ja vuokraan keski-euroopan kierrroksia varten auton Tallinnasta tai Saksasta. Veikkaisinpa muuten, että lähivuosina Tallinnan matkailuautovuokraamoilla alkaa mennä lujaa, kun sieltä sinne pääsee PK-seudulta helposti ja vuokra-auton hinta siellä on ihan muuta kuin Helsingin seudulla.

Jos kuitenkin vuokraisin autoani, hyväksyisin maksun vain luottokortilla, kuten lähes kaikki isot autovuokraamot. Silloin vuokralleantaja saa takeet siitä, että asiakas maksaa kaikki aiheuttamansa vahingot sikäli, kun kaskovakuutus ei niitä korvaa. Lukekaapa vaikka touringcars.fi -firman sääntöjä vertailun vuoksi. Siellä on mietitty tiukat ehdot taklaamaan kaikki riskit. Omavastuutkin on moninkertaisesti sen, mitä autovakuutuksissa yleensä. Ja silti firmalle menee niin lujaa, että heinäkuussa kaikki toistasataa autoa on jo varattu.

Siitä pitää aina lähteä, että ei tavara lainassa parane. Mutta kun Suomessa keskikokoisen auton vuokra on jopa 1200 euroa viikko plus kaasut ja siivous, niin siinä on jo mukana kipurahoja hyvittämään auton kulumista aika lailla.

• korvauksille

ja ilmaisille kausipaikoille verotta iskee lisäveroilla 5 vuotta taaksepäin mikä on ihan oikein.

• on>>>

Se on epämiellyttävää!

• Matkailuautoilija?

Mitenkäs vuonna 2014 tämä homma menee, olen hankkimassa yritykselle sprinteriä joka on matkailuautoksi rekisteröity, mutta tarkoitus kuljettaa siis yritykseni tuottaman palveluun kuuluvaa miehistöä laitteistoa (tavaratilassa).
      Saako tällaisen auton yrityksen kirjanpitoon - alvia en tuosta saisi joka tapauksessa vähentää koska auton myy yksityinen.

• as.autoilija

Verottaja on iskenyt silmänsä näihin Sprinttereistä yms pakettiautoista rakennettuihin ns. retkeilyautoihin, jotka useimmiten ovatkin vain veronkierron vuoksi rakennettuja väliseinällisiä pakettiautoja. Pikkuinen yhden levyn keittolevy riittää. Tosialiallisesti ne ovat firmojen pakettiautoja. Kuten itsekin kirjoitat, käyttötarkoituksesi on lähinnä firman ajoa, ei retkeilyä eli rekisterissä mainittua käyttötrakoitusta varten. Ajoja ei kannattane laittaa firman kirjanpitoon, koska silloin viimeistään paljastuu todellinen käyttö ja verot tulee maksuun verovähennysten sijaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6798
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      1996
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1658
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1208
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      48
      1074
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1035
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      957
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      899
    Aihe