Jos valtiovalta oikeasti välittäisi tulevaisuudesta, niin yli 10 vuotta vanhat autot kiellettäisiin lailla! Suomessa kenenkään ei ole pakko ajaa noilla museojäänteillä ja saastuttaa luontoa, kun uudet vähemmän saastuttavat ja turvallisemmat auto ovat kaikkien saatavilla. Vaikka rahat riittäisivätkin vain johonkin kalossiin, niin onhan sekin ihan toista kuin vanhat maisemaa rumentavat romut.
Lakia vaan kehiin koska muuten ei suomen juntteja ilmeisesti saada ruotuun!
Uskomatonta
13
1079
Vastaukset
- Uusiauto
Saisi sitten yhdeksän vuotta vanhoja autoja HALVALLA! KYllä sä olet PÖLJÄ kuin vasemman jalan saapas!!!
- 103kw
Taisit tuntea pienen piikin saastuttaja!
- pertti
Onhan ne uudemmat parempia, mutta suomalaiset ovat tunnettuja junttiudestaan...
parempaa niissä uusissa oikein on?
Mietitäämpä yhdessä.
Kulutus on katalysaattorin, suuremman massan, suurempien ulkomittojen takia reilusti suurempi. Kaikki kulutus muuttuu päästöiksi, mitään muuta siitä kulutuksesta ei pysty tulemaan.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Valtava elektroniikkamäärä uusissa on useinkin täysin tarpeettomissa hilavitkuttimissa. Näitten viat ovat 90 % palstalla esiintuoduista vioista. Kallista valmistaa ja erittäin kallista korjata. Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Ohjaustehostin pienissäkin (sikäli kun pieniä enää onkaan) autoissa. Ilmastointi Suomen keskimäärin viittä hellepäivää varten vuodessa. Kalliita rakentaa, kalliita huoltaa ja kalliita korjata. Lisää polttoaineen kulutusta. Saavutettu hyöty minimaalinen tai kyseenalainen.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Leveät matalaprofiilirenkaat uusissa autoissa. Renkaan leveyden kasvaessa uraherkkyys kasvaa, vesi- ja sohjoliirtonopeus laskee, vierintä- ja ilmanvastus kasvaa lisäten kulutusta. Lumiominaisuudet huononevat ratkaisevasti. Matala profiili vähentää renkaan reunojen joustoa jolloin pienetkin epätasaisuudet kolistavat. Leveässä ja matalasivuisessa renkaassa pienikin pyöränsuuntausvirhe syö heti rengasta kun ei ole joustovaraa vaan renkaan joku reuna luistaa koko ajan.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Ajonvakaus- ym elektroniikka syö ajotuntuman silloin kun sitä eniten tarvitaan, jos se sattuu toimimaan. Kuski saa tienpinnasta virheellisen tuntuman jolloin pidon menetys yllättää turmiollisin seurauksin kuten tänäkin talvena niin monasti on nähty. Ne fysiikan lait kun toimivat kuitenkin samalla tavalla oli ASPit ja ESPit sun muut turhakkeet tai ei. . Lisäksi ne ovat vikaherkkiä ja erittäin kalliita korjata. Pyörien lukkoutumisenestojärjestelmä pidentää jarrutusmatkaa lukuunottamatta yhtä ainoata ajotilannetta.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Jousitus on etupyörissä lähes kauttaaltaan McPhersontyyppiä joka on halpa, vähän tilaavievä, helppo korjata ja tarvitsee vähän huoltoa verrattuna muihin. Takajousituksena yhdysvarsirakenteet (oikea termi?) ovat syrjäyttäneet lehtijouset ja raskaat taka-akselit. Muutamia monimutkaisia "risukasa"viritelmiä lukuunottamatta:
Pinna uudemmalle tekniikalle.
Vaihtovirtalaturit, kestomagneettistartit ja pienmoottorit ovat syrjäyttäneet tasavirtalaturit ja massiiviset startit.
Pinna uudemmalle tekniikalle.
Kärjettömät sytytysjärjestelmät ovat syrjäyttäneet jatkuvaa huoltoa vaativat katkojankärjet.
Pinna uudemmalle tekniikalle.
Renkaitten ulkohalkaisijat ovat pienentyneet samalla kun leveys on kasvanut. Lumessa eteneminen on heikentynyt, tien epätasaisuuksien vaikutus kasvanut.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Autojen ulkomitat ja paino on kasvanut paljon, sisämitat ja kuljetuskyky vähän tai jopa vähentynyt. Kuljetushyötysuhde suorastaan romahtanut.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Etuveto syrjäyttänyt lähes täysin takatyöntöiset rakenteet, mistä johtuen paremmat ja turvallisemmat ajo-ominaisuudet.
Pinna uudelle tekniikalle.
Monta muutakin vertailukohdetta löytyy, mutta tässä ajateltavaa aluksi.
Joillakin näkyy olevan jatkuva ja kova hätä, kun kaikkea vanhaa, paremmin toimivaa, yksityisen- ja luonnonvaroja säästävää tekniikkaa ei hävitetä ja tilalle osteta useimmissa suhteissa huonompia kerskakulutusturhakkeita. Mistä tämä hätä johtuu? Kertokaa te, jotka tiedätte tai luulette tietävänne. Ette kai ole TÄYSIN mainosten uhreja? Minä todella haluaisin tietää!- oleellisen,
sitroen kirjoitti:
parempaa niissä uusissa oikein on?
Mietitäämpä yhdessä.
Kulutus on katalysaattorin, suuremman massan, suurempien ulkomittojen takia reilusti suurempi. Kaikki kulutus muuttuu päästöiksi, mitään muuta siitä kulutuksesta ei pysty tulemaan.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Valtava elektroniikkamäärä uusissa on useinkin täysin tarpeettomissa hilavitkuttimissa. Näitten viat ovat 90 % palstalla esiintuoduista vioista. Kallista valmistaa ja erittäin kallista korjata. Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Ohjaustehostin pienissäkin (sikäli kun pieniä enää onkaan) autoissa. Ilmastointi Suomen keskimäärin viittä hellepäivää varten vuodessa. Kalliita rakentaa, kalliita huoltaa ja kalliita korjata. Lisää polttoaineen kulutusta. Saavutettu hyöty minimaalinen tai kyseenalainen.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Leveät matalaprofiilirenkaat uusissa autoissa. Renkaan leveyden kasvaessa uraherkkyys kasvaa, vesi- ja sohjoliirtonopeus laskee, vierintä- ja ilmanvastus kasvaa lisäten kulutusta. Lumiominaisuudet huononevat ratkaisevasti. Matala profiili vähentää renkaan reunojen joustoa jolloin pienetkin epätasaisuudet kolistavat. Leveässä ja matalasivuisessa renkaassa pienikin pyöränsuuntausvirhe syö heti rengasta kun ei ole joustovaraa vaan renkaan joku reuna luistaa koko ajan.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Ajonvakaus- ym elektroniikka syö ajotuntuman silloin kun sitä eniten tarvitaan, jos se sattuu toimimaan. Kuski saa tienpinnasta virheellisen tuntuman jolloin pidon menetys yllättää turmiollisin seurauksin kuten tänäkin talvena niin monasti on nähty. Ne fysiikan lait kun toimivat kuitenkin samalla tavalla oli ASPit ja ESPit sun muut turhakkeet tai ei. . Lisäksi ne ovat vikaherkkiä ja erittäin kalliita korjata. Pyörien lukkoutumisenestojärjestelmä pidentää jarrutusmatkaa lukuunottamatta yhtä ainoata ajotilannetta.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Jousitus on etupyörissä lähes kauttaaltaan McPhersontyyppiä joka on halpa, vähän tilaavievä, helppo korjata ja tarvitsee vähän huoltoa verrattuna muihin. Takajousituksena yhdysvarsirakenteet (oikea termi?) ovat syrjäyttäneet lehtijouset ja raskaat taka-akselit. Muutamia monimutkaisia "risukasa"viritelmiä lukuunottamatta:
Pinna uudemmalle tekniikalle.
Vaihtovirtalaturit, kestomagneettistartit ja pienmoottorit ovat syrjäyttäneet tasavirtalaturit ja massiiviset startit.
Pinna uudemmalle tekniikalle.
Kärjettömät sytytysjärjestelmät ovat syrjäyttäneet jatkuvaa huoltoa vaativat katkojankärjet.
Pinna uudemmalle tekniikalle.
Renkaitten ulkohalkaisijat ovat pienentyneet samalla kun leveys on kasvanut. Lumessa eteneminen on heikentynyt, tien epätasaisuuksien vaikutus kasvanut.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Autojen ulkomitat ja paino on kasvanut paljon, sisämitat ja kuljetuskyky vähän tai jopa vähentynyt. Kuljetushyötysuhde suorastaan romahtanut.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Etuveto syrjäyttänyt lähes täysin takatyöntöiset rakenteet, mistä johtuen paremmat ja turvallisemmat ajo-ominaisuudet.
Pinna uudelle tekniikalle.
Monta muutakin vertailukohdetta löytyy, mutta tässä ajateltavaa aluksi.
Joillakin näkyy olevan jatkuva ja kova hätä, kun kaikkea vanhaa, paremmin toimivaa, yksityisen- ja luonnonvaroja säästävää tekniikkaa ei hävitetä ja tilalle osteta useimmissa suhteissa huonompia kerskakulutusturhakkeita. Mistä tämä hätä johtuu? Kertokaa te, jotka tiedätte tai luulette tietävänne. Ette kai ole TÄYSIN mainosten uhreja? Minä todella haluaisin tietää!eli tässähän oli juuri kyse turvallisuudesta, sekä vähä päästöisyydestä!
Nuo sinun pisteytyksesi ovat muutenkin niin ja näin, mutta kun ei kerran paremmasta tiedä... - monni
sitroen kirjoitti:
parempaa niissä uusissa oikein on?
Mietitäämpä yhdessä.
Kulutus on katalysaattorin, suuremman massan, suurempien ulkomittojen takia reilusti suurempi. Kaikki kulutus muuttuu päästöiksi, mitään muuta siitä kulutuksesta ei pysty tulemaan.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Valtava elektroniikkamäärä uusissa on useinkin täysin tarpeettomissa hilavitkuttimissa. Näitten viat ovat 90 % palstalla esiintuoduista vioista. Kallista valmistaa ja erittäin kallista korjata. Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Ohjaustehostin pienissäkin (sikäli kun pieniä enää onkaan) autoissa. Ilmastointi Suomen keskimäärin viittä hellepäivää varten vuodessa. Kalliita rakentaa, kalliita huoltaa ja kalliita korjata. Lisää polttoaineen kulutusta. Saavutettu hyöty minimaalinen tai kyseenalainen.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Leveät matalaprofiilirenkaat uusissa autoissa. Renkaan leveyden kasvaessa uraherkkyys kasvaa, vesi- ja sohjoliirtonopeus laskee, vierintä- ja ilmanvastus kasvaa lisäten kulutusta. Lumiominaisuudet huononevat ratkaisevasti. Matala profiili vähentää renkaan reunojen joustoa jolloin pienetkin epätasaisuudet kolistavat. Leveässä ja matalasivuisessa renkaassa pienikin pyöränsuuntausvirhe syö heti rengasta kun ei ole joustovaraa vaan renkaan joku reuna luistaa koko ajan.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Ajonvakaus- ym elektroniikka syö ajotuntuman silloin kun sitä eniten tarvitaan, jos se sattuu toimimaan. Kuski saa tienpinnasta virheellisen tuntuman jolloin pidon menetys yllättää turmiollisin seurauksin kuten tänäkin talvena niin monasti on nähty. Ne fysiikan lait kun toimivat kuitenkin samalla tavalla oli ASPit ja ESPit sun muut turhakkeet tai ei. . Lisäksi ne ovat vikaherkkiä ja erittäin kalliita korjata. Pyörien lukkoutumisenestojärjestelmä pidentää jarrutusmatkaa lukuunottamatta yhtä ainoata ajotilannetta.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Jousitus on etupyörissä lähes kauttaaltaan McPhersontyyppiä joka on halpa, vähän tilaavievä, helppo korjata ja tarvitsee vähän huoltoa verrattuna muihin. Takajousituksena yhdysvarsirakenteet (oikea termi?) ovat syrjäyttäneet lehtijouset ja raskaat taka-akselit. Muutamia monimutkaisia "risukasa"viritelmiä lukuunottamatta:
Pinna uudemmalle tekniikalle.
Vaihtovirtalaturit, kestomagneettistartit ja pienmoottorit ovat syrjäyttäneet tasavirtalaturit ja massiiviset startit.
Pinna uudemmalle tekniikalle.
Kärjettömät sytytysjärjestelmät ovat syrjäyttäneet jatkuvaa huoltoa vaativat katkojankärjet.
Pinna uudemmalle tekniikalle.
Renkaitten ulkohalkaisijat ovat pienentyneet samalla kun leveys on kasvanut. Lumessa eteneminen on heikentynyt, tien epätasaisuuksien vaikutus kasvanut.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Autojen ulkomitat ja paino on kasvanut paljon, sisämitat ja kuljetuskyky vähän tai jopa vähentynyt. Kuljetushyötysuhde suorastaan romahtanut.
Pinna vanhemmalle tekniikalle.
Etuveto syrjäyttänyt lähes täysin takatyöntöiset rakenteet, mistä johtuen paremmat ja turvallisemmat ajo-ominaisuudet.
Pinna uudelle tekniikalle.
Monta muutakin vertailukohdetta löytyy, mutta tässä ajateltavaa aluksi.
Joillakin näkyy olevan jatkuva ja kova hätä, kun kaikkea vanhaa, paremmin toimivaa, yksityisen- ja luonnonvaroja säästävää tekniikkaa ei hävitetä ja tilalle osteta useimmissa suhteissa huonompia kerskakulutusturhakkeita. Mistä tämä hätä johtuu? Kertokaa te, jotka tiedätte tai luulette tietävänne. Ette kai ole TÄYSIN mainosten uhreja? Minä todella haluaisin tietää!ei nuita uurehkoja autoja korjata missään pikkupajassa saatikka itte.jumalauta ajovaloumpion hinnallaki ostaa kolme vanhaa japsikoslaa.
- wqer
joidenkin ajaa vanhoilla autoilla, on paljon sellaisia ihmisiä jotka elää "kädestä suuhun" rahaa ei yksinkeraisesti riitä uuteen autoon... ostaako valtio näille sitten auton??
- hyvä
jos pystyy omistamaan jonkinlaisen kopperon
kun kaikilla ei meinaa tulot riittää edes elämiseen
- jos
vanhalla autolla ajelu ym. kielletään niin samalla saa tehdä sellaisen lain että ETUVETOISET autot poistetaan liikenteestä
kiitos!!!!
ja näkemiin- puhutaan
asiaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- realisti
Katalysaattoreita on 1991 jälkeisissä autoissa.
Ne ovat siis vähäpäästöisiä.
ei ole kyse museojäänteistä.. - selvää
Katalysaattori on ollut pakollinen jo 15-vuotta, joten 15-vuotiaidenkaan autojen päästöt eivät kovin paljon poikkea uusista. Sitten voi miettia sitäkin kumpi saatuttaa enemmän, se että joku seisottaa sitä yli 15-vuotta vanhaa autoa pihallaan ja ajaa sillä 5000km vuodessa, vai se että valmistetaan uusi auto pihalle seisomaan. Autoon tarvittavien materiaalien tuotantoon ja auton valmistukseen tarvitaan yllättävän paljon energiaa, ja valmistuksessa syntyy myös paljon jätettä ja päästöjä ilmaan. Ei ole oikein mitään järkeä ostaa perheen kakkosautoksi uutta. Kymmenen vuoden päästä mittarissa on ehkä n. 50 tkm, ja noilla kilometreillähän nykyauto on vasta kunnolla sisäänajettu. Pitäisikö siis uutta vastaavassa kunnossa oleva kulkine romuttaa, vain koska sillä on ikää kymmenen vuotta? Minusta se on oikea ympäristöteko, että vanhat autot käytetään loppuun kakkosautoina, eikä osteta niiden tilalle uusia.
- mr.tampax
Valtiovallalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.Kyse on lähinnä siitä voiko sinun mielenterveytesi enää palauttaa normaalille tasolle vai ei.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei122263Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1221237- 891185
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi511003Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli240998Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63904Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253796- 84786
- 35709
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?44699