Jouduin itse tutkimaan kasteasiaa.Sain 3.6.1979 vihkimyksen luterilaisen papin virkaan.Aloitin työt Leppävirralla.Jo opiskeluaikaan olin paininut kasteasian kimpussa.Asia tuli nyt kuitenkin vielä ajankohtaisemmaksi,kun jouduin itse suorittaman lapsikastetta.
Tuolloin eräs uskova pohti jakeiden Gal 3:26,27 sisältöä:"Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.Sillä kaikki te,jotka olette Kristukseen kastetut,olette Kristuksen pällenne pukeneet"Galatian seurakunnissa jokainen Kristukseen kastettu oli uskon kautta Jumalan lapsi.Siellä ei ollut kastettu yhtään uudestisyntymätöntä ihmistä,vaan jokaisella oli henkilökohtainen usko.
Jouduin seinää vasten:on oltava raja siinä,ketä kastetaan.Eräässä luterilaisessa kastekirjassa esitetään,ettei tule kastaa uudestisyntymättömien vanhempien lapsia.Perusteluina esitettiin:"....älkää heittäkö helmiä sikojen eteen..Matt.7:6).Ymmärsin tämän näkemyksen raamatullisuuden,ja toimin sen mukaan.Seurauksena jouduin eroamaan virastani,mutta jatkoin kasteasian tutkimista puhtaasta Jumalan Sanasta.
Kuka kuuluu seurakuntaan.Jos kastamme sylilapsia,seurakunta ei voi olla uskovien seurakunta.Siihen liitytään henkilökohtaisen uskonratkaisunkautta,ja syntiä tekeviä nuhdellaan ja lopulta erotetaan,elleivät he tee parannusta.
Jokainen kastettu liitetään Raamatun mukaan seurakuntaan(Gal3:26,27, Apt.2:41,42,46).Sylilapsena kastettujen kohdalla oltaisiin vaikeuksissa.Missä vaiheessa heidät tulisi erottaa seurakunnasta,elleivät tule uskoviksi?Lapsikastetta käyttävä seurakunta muodostuu välttämättä"sekalaiseksi seurakunnaksi".
Raamattu tuntee vain yhdenlaisia seurakuntia:uskovien seurakuntia(Ef.2:1-6,13,19, Kor.12:13).Jotka ottavat Sanan vastaan,ne tulee liittää näkyvään seurakuntaan(Apt.2:41).
Kirjasta:Kristukseen kastetut.Juhana Lehmuskoski
Printari Oy.Saarijärvi 1982
Ote alkulehdeltä.
Jouduin itse tutkimaan...
43
933
Vastaukset
- olen itsekkin
tutkinut kasteasiat, ja totuuden edessä joutunut antamaan periksi, se on niin helppo "oikeaoppisena"
ehkä vähän ylpeänäkin luulla että kun kuulun valtakirkoon niin olen automaattisesti oikeassa opissa.
On hyvä ottaa huomioon ettei seurakuntaa ole tarkoitettu uskottomille.- tuosta os.
olis tärkeetä saada levitettyä oikeaa kaste sekä uskoon tulo opetusta luterilaistenkin keskuuteen.
Tosin kun on luotu tuollainen lapsikasteoppi, ja siitä seuraava sidoinnaisuus kirkkoon, pelastumattomana, isoa laivaa on vaikea kääntää, mutta:Raamattu sanoo, Jumalalle on KAIKKI mahdollista.
Mitä muuten olet mieltä?Miten näille lapskasteen sokeuttamille mahtaa käydä kun HE tuomitsevat kaikki muut kristityt kadotukseen, heidät jotka tunnustavat kolmiyhteisen Jumalan; Isän , Pojan ja Pyhän Hengen.
Rukoilevat Jeesuksen nimessä, ovat saaneeet Pyhän Hengen jne. Milläköhän valtuuksilla? Mikä heitä odottaa kun Jeesus saapuu? - lutherus
tuosta os. kirjoitti:
olis tärkeetä saada levitettyä oikeaa kaste sekä uskoon tulo opetusta luterilaistenkin keskuuteen.
Tosin kun on luotu tuollainen lapsikasteoppi, ja siitä seuraava sidoinnaisuus kirkkoon, pelastumattomana, isoa laivaa on vaikea kääntää, mutta:Raamattu sanoo, Jumalalle on KAIKKI mahdollista.
Mitä muuten olet mieltä?Miten näille lapskasteen sokeuttamille mahtaa käydä kun HE tuomitsevat kaikki muut kristityt kadotukseen, heidät jotka tunnustavat kolmiyhteisen Jumalan; Isän , Pojan ja Pyhän Hengen.
Rukoilevat Jeesuksen nimessä, ovat saaneeet Pyhän Hengen jne. Milläköhän valtuuksilla? Mikä heitä odottaa kun Jeesus saapuu?Miksi tulet muiden laumaan paimentamaan.
Pysy siellä missä ovat sinun omat joukkosi.
Paavalikaan ei julistanut siellä missä Kristusta jo oli julistettu , jottei rakentaisi muiden tekemälle perustalle.
Onko säännöt muuttuneet?
- tiedoksi
Miten se kastamaton lahkolapsi on saanut sisälleen Kristuksen Hengen ja tullut Kristuksen ruumiin jäseneksi?
Raamatun mukaan Kristuksen ruumiiseen liitytään kasteessa. Kasteessa saadaan Pyhän Hengen lahja. Lupaus on teille ja teidän lapsille. Kastaminen käynnistyi perhekunnittain. Lasten kastamisen estävät anabaptistiset uskonlahkot syntyivät vasta osin keskiajalla ja useat 1900-luvun alussa Amerikassa. (adventismi,jehovalaisuus,helluntailaisuus,mormonistmi)
1.Kor.12
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.- saa...
Kristuksen Hengen
- Pietari,
saa... kirjoitti:
Kristuksen Hengen
Ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan. Apt.2:38-39
Lupaus on teille ja teidän lapsillenne. Lupaus on varma.
1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
Kasteessa juodaan Kristuksen henkeä. Ilman Kristuksen henkeä ei voi olla hänen omansa.
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Jo Israelin kansan sylilapset joivat Kristuksen henkeä kasteessa ylittäessään punaista merta.
Kasteen jälkeen kansa uskoi Herraan.
2. Moos. 14:31
Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. Silloin kansa pelkäsi Herraa ja uskoi Herraan ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta. - uskon kautta.
Gal.3:2
Tämän vain tahdon saada teiltä tietää;lain teoistako
saitte hengen vai uskossa kuulemisessa?
Gal.3:14
Että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta
saisimme luvatun Hengen. - "pantu"
uskon kautta. kirjoitti:
Gal.3:2
Tämän vain tahdon saada teiltä tietää;lain teoistako
saitte hengen vai uskossa kuulemisessa?
Gal.3:14
Että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta
saisimme luvatun Hengen.Pyhän Hengen lahja annetaan Raamatun mukaan kasteessa. Pyhä Henki tulee taivaasta, niinkuin Jeesuksenkin päälle kasteessa.
Ihmisen usko ei synnytä tietenkään mitään henkeä.
Pyhän Hengen lahja annetaan kasteessa teille ja teidän lapsille (Apt.2:38-39)
Apt.19; miehet saivat Pyhän Hengen kasteessa; ei uskoontullessa. - tarkkaampuja
"pantu" kirjoitti:
Pyhän Hengen lahja annetaan Raamatun mukaan kasteessa. Pyhä Henki tulee taivaasta, niinkuin Jeesuksenkin päälle kasteessa.
Ihmisen usko ei synnytä tietenkään mitään henkeä.
Pyhän Hengen lahja annetaan kasteessa teille ja teidän lapsille (Apt.2:38-39)
Apt.19; miehet saivat Pyhän Hengen kasteessa; ei uskoontullessa.Kaste ja Pyhän Hengen saaminen liityy kyllä yhteen
mutta ei kasteessa mitään Pyhää Henkeä saa jos ei ole uskossa.
Eihän raamatussa ilman uskoa kastettu ketään,
ei raamatussa ole yhtään esimerkkiä missä saatais
kasteessa Pyhä Henki ilman uskoa. Mutta toisinpäin
kyllä on esimerkki, uskoon tulleet saivat Pyhän Hengen. Apt.10: 47
Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin? - tulleet uskoon
"pantu" kirjoitti:
Pyhän Hengen lahja annetaan Raamatun mukaan kasteessa. Pyhä Henki tulee taivaasta, niinkuin Jeesuksenkin päälle kasteessa.
Ihmisen usko ei synnytä tietenkään mitään henkeä.
Pyhän Hengen lahja annetaan kasteessa teille ja teidän lapsille (Apt.2:38-39)
Apt.19; miehet saivat Pyhän Hengen kasteessa; ei uskoontullessa.Apt.19:2. ei uskomattomia kastettu ei Jumala anna Henkeään uskomattomille.
- apt.
tulleet uskoon kirjoitti:
Apt.19:2. ei uskomattomia kastettu ei Jumala anna Henkeään uskomattomille.
ei Jumala anna Henkeään uskomattomille.
sen tähdenhän lahkolaisten, satanistien ja pakanauskoiste lapsia ei kasteta eikä heillä ole siten Kristuksen henkeä - Pyhä Henki
tarkkaampuja kirjoitti:
Kaste ja Pyhän Hengen saaminen liityy kyllä yhteen
mutta ei kasteessa mitään Pyhää Henkeä saa jos ei ole uskossa.
Eihän raamatussa ilman uskoa kastettu ketään,
ei raamatussa ole yhtään esimerkkiä missä saatais
kasteessa Pyhä Henki ilman uskoa. Mutta toisinpäin
kyllä on esimerkki, uskoon tulleet saivat Pyhän Hengen. Apt.10: 47
Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?Lapsen sydän ottaa parhaiten vastaan Pyhän Hengen kasteessa. Johannes oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Ja hypähti ilosta kuullessaan Marian tervehdyksen sanat!
Pyhä Henki tuli Jeesuksenkin päälle kasteessa. Jumala tunnusti isyytensä kasteessa. Näin tapahtuu lapsen kasteessa. taivas on auki silloin. - sinulla ei
apt. kirjoitti:
ei Jumala anna Henkeään uskomattomille.
sen tähdenhän lahkolaisten, satanistien ja pakanauskoiste lapsia ei kasteta eikä heillä ole siten Kristuksen henkeäole mitään raamatullisia perusteita väiteillesi.
- kastettu lapsia,
Pyhä Henki kirjoitti:
Lapsen sydän ottaa parhaiten vastaan Pyhän Hengen kasteessa. Johannes oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Ja hypähti ilosta kuullessaan Marian tervehdyksen sanat!
Pyhä Henki tuli Jeesuksenkin päälle kasteessa. Jumala tunnusti isyytensä kasteessa. Näin tapahtuu lapsen kasteessa. taivas on auki silloin.vaan Jeesus siunasi heitä ja sanoi heidän on taivastenvaltakunta.
- eli on varmasti
Pyhä Henki kirjoitti:
Lapsen sydän ottaa parhaiten vastaan Pyhän Hengen kasteessa. Johannes oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Ja hypähti ilosta kuullessaan Marian tervehdyksen sanat!
Pyhä Henki tuli Jeesuksenkin päälle kasteessa. Jumala tunnusti isyytensä kasteessa. Näin tapahtuu lapsen kasteessa. taivas on auki silloin.ollut täynnä Pyhää Henkeä koko elämänsä ajan, ja eli
synnittömän elämän. Hänessä ei ollut syntiin langennutta luontoa, eli emme voi verrata Jeesusta meihin. Jeesuksen ei tarvinnut syntyä uudesti ylhäältä tullakseen hengelliseks,toisin kuin meidän
on synnyttävä uudesti ylhäältä tullaksemme hengelliseks eli kuin olemme luonnostamme hengellisesti kuolleita niin uskoon tullessa synnymme hengestä, ja voimme ruveta ymmärtämään
Jumalan sanaa sillä sana sanoo kukaan ei tiedä mitä
Jumalassa on paitsi Jumalan Henki. - "kosketus"
kastettu lapsia, kirjoitti:
vaan Jeesus siunasi heitä ja sanoi heidän on taivastenvaltakunta.
Jeesuksen eläissä kristillistä kastetta ei ollut vielä olemassakaan. Eihän Jeesuksen eläissä voitu vielä ketään kastaa Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen (Room.6:3-4). Kristillinen kaste valmistettiin Getsemanessa ja Golgatalla.Lue kastekäskyn antaminen(Matt.28:19-20)
Jeesuksella oli kuitenkin vanhan liiton aikana maan päällä eläissään antaa syntejä anteeksi ilman kastettakin. Ristinryöväri, syntinen nainen, lapset. Juutalaiset vanhemmat veidät väkisin lapsiaan saamaan Jeesuksen parantavaa, pelastavaa ja siunaavaa kosketusta. Vanhemmat tunsivat kirjoitukset ja tiesivät hyvin lastensa aseman Jumalan edessä, jos mitään ei tehdä: "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt jo äitini kohtuun" (Ps.51:7)
Jeesus ei sanonut, että lapsi syntyy sisälle Jumalan valtakuntaan, ei sanonut niin. Jeesus sanoi, että lapsenkin on ensin otettava vastaan Jumalan valtakunta, vasta sitten se lapsella on. Lihasta syntyy liha. Lapsenkin on ensin synnyttävä uudesti vedestä ja Hengestä. Katoavaisesta ei synny katoamatonta. Henki se eläväksi tekee lapsenkin. Sitä varten on kristillinen kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Kristityt ovat kastaneet lapsensa jo 2000 vuotta.
Lasten kastamiseen kielteisesti suhtautuvia anabaptistisia uskonlahkoja alkoi syntyä vasta keskiajalla ja etenkin 1900-luvun alun Amerikassa. Olet varmaan kuullutkin niistä? - kasteessa
sinulla ei kirjoitti:
ole mitään raamatullisia perusteita väiteillesi.
lupaus on teille ja teidän lapsukaisille (Apt.2:38-40)
kaste saadaan syntienne anteeksisaamiseksi (Apt.2:38)
Kasteessa liitytään Kristuksen ruumiiseen. 1.Kor.12:13
kasteessa juodaan Kristuksen Henkeä, jota ilman kukaan ei ole hänen omansa (Room.8)
Kasteessa liitytään Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.(Room.6:3-4)
kasteessa saadaan Kristuspuku eli hääpuku, jota ilman ei ole asiaa hääjuhlaan (Gal.3:27) - sitten Pyhä Henki
"pantu" kirjoitti:
Pyhän Hengen lahja annetaan Raamatun mukaan kasteessa. Pyhä Henki tulee taivaasta, niinkuin Jeesuksenkin päälle kasteessa.
Ihmisen usko ei synnytä tietenkään mitään henkeä.
Pyhän Hengen lahja annetaan kasteessa teille ja teidän lapsille (Apt.2:38-39)
Apt.19; miehet saivat Pyhän Hengen kasteessa; ei uskoontullessa.kapakkaan, huoraamaan, valehtelemaan,murhaamaan, jne, jne, tätähän tapahtuu näiden lasikastettujen keskuudessa?
Tämäkö on Pyhän Hengen työ?Ei totisesti sanon minä!
Pyhä Henki johtaa KAIKKEEN totuuteen!Näin Raamattu opettaa, ja totuus on Jeesus Kristus! - lopeta räksyttäminen
apt. kirjoitti:
ei Jumala anna Henkeään uskomattomille.
sen tähdenhän lahkolaisten, satanistien ja pakanauskoiste lapsia ei kasteta eikä heillä ole siten Kristuksen henkeävauvakasteesta ja tee:PARANNUS! Jeesuksen nimessä.
- niinkös
kasteessa kirjoitti:
lupaus on teille ja teidän lapsukaisille (Apt.2:38-40)
kaste saadaan syntienne anteeksisaamiseksi (Apt.2:38)
Kasteessa liitytään Kristuksen ruumiiseen. 1.Kor.12:13
kasteessa juodaan Kristuksen Henkeä, jota ilman kukaan ei ole hänen omansa (Room.8)
Kasteessa liitytään Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.(Room.6:3-4)
kasteessa saadaan Kristuspuku eli hääpuku, jota ilman ei ole asiaa hääjuhlaan (Gal.3:27)Lahkolaisten mielestä lapsen on ensin opittava synninteko jotta kelpaa Jumalan lapseksi.
Omituinen tuo lahkolaisten logiikka? - tuttumesi
lopeta räksyttäminen kirjoitti:
vauvakasteesta ja tee:PARANNUS! Jeesuksen nimessä.
Taidat olla kutsumattomana vieraana täällä?
Vai kuis on? - AlpoAhola
sitten Pyhä Henki kirjoitti:
kapakkaan, huoraamaan, valehtelemaan,murhaamaan, jne, jne, tätähän tapahtuu näiden lasikastettujen keskuudessa?
Tämäkö on Pyhän Hengen työ?Ei totisesti sanon minä!
Pyhä Henki johtaa KAIKKEEN totuuteen!Näin Raamattu opettaa, ja totuus on Jeesus Kristus!Onko pelkästään lapsena kastetut vaarassa langeta?
Luulin, että löydän kirjakätköistäni Juhana Lehmuskosken kirjan. En löytänyt, mutta eteeni tuli Tapio Nousiaisen kirja "Yksi ainoa elämä" 1988.
Kirjassa Noisiainen sivulla 119 todistaa otsikon "Ensi askelee elämän tiellä" alla, että: "On tuhansia ihmisiä, jotka ovat etsineet pelastusta ja antaneet elämänsä Jeesuksen käsiin. Silti he eivät ole pelastuneet. Tai jos kokivatkin uskoontulon, he silti kohta ovat luopuneet taivaan tieltä."
Elämänsä Jeesuksen käsiin antaneen ensi askeleina Nousiainen luettelee seuraavat toimet:
Jeesuksen nimen tunnustaminen
Ripittäytyminen
Rukous
Raamatun lukeminen
Uskovien yhteys
Kun luin kirjan, niin minulle tuli sellainen käsitys, että luonnostaan synnitön ihminen pelastaa itsensä yhteistyöllä Jumalan kanssa. Ihminen kirjassa kykenee hyviin ratkaisuihin.
Kuulun itse SRK:oon jossa säilytään uskomassa usein suvuttain. Kastamme lapset ja myös opetamme. Vauvasta asti ovat sanankuulossa. Jumaaln sana ei tyhjänä palaja.
On valtava lupauskin:
...ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.- että usko
säilyy polvesta polveen. Niinhän se sana lupaa usko
Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi. että usko kirjoitti:
säilyy polvesta polveen. Niinhän se sana lupaa usko
Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi.Jos luterilainen kirkko opettaa, jossain kasteessa väärin, se ei tarkoita, etteikö lapsikaste olisi Raamatullinen. Sanon heti, että lapsikasteen kieltäjät ovat väärässä ja opettavat väärin monessa muussakin kysymykseesä, enkä heidän tilaisuuksiin voi mennä ja minullahan on oma seurakunta. Olen antanut tälläkin palstalla perusteluita lapsikasteen puolesta (Raamatun ja uskovaisten opastuksella), että joka ei niin tahdo uskoa, niin uskokoon toisin.
"Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (joh.15:3).
Lestadius totesi: "Jolla on usko ennen kastetta, hän on saanut syntien anteeksiantamuksen. Kaste on vain sen vahvistus. Kaste pelastaa synnistä ja iankaikkisesta kuolemasta, mutta sillä ehdolla, että vanhaihminen on jokapäiväisesä parannuksessa ja katumuksessa kuoletetaan (Luther). Epäuskoisilta puuttuu juuri tämä ehto.
Raamatun kertoessa perhekuntien kasteista se käyttää sanontoja "kaikki hänen omaisensa", "koko perhekunta", mutta ei koskaan mitään selitystä tai rajoitusta, että lapset olisi jätetty kastamatta tai ettei perheessä olisi ollut lapsia. Jos pienten lasten kastamista olisi pidetty vääränä, olisi ollut tarpeen selittää, miten kaikkien perheenjäsenten kastaminen oli mahdollista. Raamatun kirjoittajien ei tarvinnut pelätä väärinkäsityksiä, koska Jeesus ei ollut asettanut ikärajaa.
UUDESTIKASTAJIEN VASTAVÄITTEITÄ
Uudestikastajat pyrkivät selittämään, ettei perhekuntien kasteitten yhteydessä kastettu pieniä lapsia. Manninen viittaa Stefanaan perhekuntaan, joka oli antautunut pyhien palvelukseen. Siitä hän päättelee: "Sellaista ei kai voi sanoa perhekunnan sylilapsista."84 Manninen ei ota huomioon edes sitä, että Paavalin maininnan ja perhekunnan kasteen välillä oli aikaa neljä vuotta. Merkittävämpää on kuitenkin se, ettei Manninen ymmärrä Raamatun puheentapaa. Jooel kirjoittaa: "Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset." (Jooel 2:16). Pienimmätkin kuuluivat seurakuntaan. Kuukauden ikäiset pojat erotettiin pyhäkköpalvelukseen (4 Mops. 3: 2. Herran edessä vauvatkin olivat yhtä hyviä Herran palvelijoita kuin aikuiset ja perheyhteyden johdosta he olivat osallisia koko kodin toimintaan tarvitsematta itse tehdä aikuisten töitä. Sydämen laatu eikä ulkonainen touhu määrää, onko palvelus Herralle otollista vai ei.
Manninen viittaa kantansa tueksi myös Elkanaan. Tämä lähti koko perheensä kanssa uhraamaan Herralle, mutta Hanna ja pieni Samuel jäivät kotiin (l Sam. l:21-23).3s Tästä Manninen tekee sen johtopäätöksen, ettei koko perhe "tarkoittaisikaan koko perhettä. Valitettavasti hän ei ole tässäkään kiinnittänyt huomiota koko tekstiyhteyteen ja Raamatun puheentapaan. Asia on seuraavasti: Elkanalla oli kaksi vaimoa, Peninna ja Hantia. Peninnalla oli paljon lapsia, Hannalla vain Samuel. Elkana lähti koko perheensä kanssa, paitsi Hanna ja Samuel jäivät kotiin.36 Perhekuntaan kuuluivat lapsetkin; lahtihan Peninna kaikkine lapsineen. Ja vielä: Samuel annettiin Herralle koko elinajakseen ja vietiin temppeliin heti vieroittamisen jälkeen (l Sam. 1:ll, 24). Raamattu korostaa: "Mutta poika oli vielä pieni." Kun kerran pieni lapsi kelpasi Herraa palvelemaan (Samuel) tai hänelle uhraamaan (Peninnan lapset), niin kyllä hänellä on oikeus saada kastekin ja tulla siten Jumalan valtakuntaan, jossa Herraa palvellaan. Manninen päästäkseen irti lapsikasteesta vetoaa vielä Koorahin tapaukseen. Vanhemman käännöksen mukaan Koorah hukkui ja hänen kannattajiensa huoneet (4 Moos. 16: 32). 4 Moos. 26: 11 kertoo taas, etteivät Koorahin lapset hukkuneet. Manninen olettaa, että tässä huone = perhekunta.37 Koska Koorahin lapset säästyivät, lapset eivät Mannisen mukaan aina kuuluisi perhekuntaan. Väite perustuu taas pinnalliseen Raamatun tutkimiseen. Lopputuloksen kannalta on aivan sama, käännetäänkö vanhan vai nykyisen käännöksen mukaan (huone vai asunto). Kysymyksessä oli Jumalan rangaistus, suuri tuho, jossa menivät sekä asunnot että perheet. Koorah ei ollut ainoa, joka tuhoutui, vaan 250 miestä koteineen ja perheineen. Tekstissä ei sanota, että Koorahin koko perhe tuhoutui. Päinvastoin edellä kerrotaan kolmesta merkittävästä kapinallisesta, Koorahista, Daatanista ja Abiramista. Näistä kaksi, Daatan ja Abiram, "olivat tulleet ulos ja asettuneet majojensa ovelle vaimoinensa ja suurine ja pienine lapsineen" (4 Moos. 16: 27). Huomaa Raamatun nimenomainen maininta pienistä lapsista. Koorahin lapsista ei ole vastaavaa mainintaa. He oKvat nähtävästi jossakin muualla. Myöhemmin mainitaankin, etteivät Koorahin pojat kuolleet. (4 Moos. 26:11). Lähempi tämän kohdan tutkistelu osoitti meille aivan päinvastaista kuin uudestikastajat väittävät. Tämä on selvä kohta, joka osoittaa, että "pienet lapset" kuuluvat perhekuntaan.
Aittala lukee perhekuntaan kuuluviksi vain perheen oikeuskelpoiset jäsenet.38 Hänen mielestään kreikan oikos (perhekunta, koti) sanaa
37 Manninen, s. 19. Hebrean bajit on monimerkityksinen sana: talo,
huone, koti, asunto, palatsi, temppeli, sali, paikka, perhe, perhe
kunta, kansa, jälkeläiset, omaisuus. Tekstiyhteys ratkaisee kulloin
kin merkityksen. Tässä tulee kysymykseen lähinnä joko koti sanaa ei ole käytetty ankarasti samassa merkityksessä kuin heprealaista vastinetta beeth.
(asunto) tai perhe(kunta).
38 Aittala, s. 54. Saman väitteen esittää saksalainen Kurt Aland.
Muuten Aland, vaikka hän ei vastustakaan pienten lasten kasta
mista, on sitä mieltä, ettei apostolinen kirkko kastanut lapsia ja
ettei sille ole näyttöä. Eräs Alandin tärkeimpiä perusteita on, ettei
Uudessa Testamentissa ole kerrottu yhtään konkreettista esimerk
kitapausta pienen lapsen kasteesta, josta ilmenisi tarkkoja tietoja
kastetusta lapsesta. Tällainen peruste on suorastaan lapsellinen. Se
on samaa kuin katselisi etäältä metsää ja väittäisi, ettei siellä ole
yksityisiä puita, kun ne eivät erotu silmään. Vertailun vuoksi
mainittakoon, ettei Uudessa Testamentissa ole kerrottu myöskään
yhtään konkreettista tapausta naisen osallistumisesta ehtoolliselle.
34 Manninen, s. 19.
35 Sama, s. 19.
36 Raamatun tapana on korvata suomen "paitsi" sana paikoin tämän tapaisella kerronnalla: "Koko perhe lähti. Mutta Hanna ja Samuel jäivät kotiin." Suomeksi sanoisimme: "Koko muu perhe lähti paitsi Hanna ja Samuel jäivät kotiin." Samantapainen rakenne esim. Gal. 1:19.
Lähde: Markku Särelä- juuuuu
weha kirjoitti:
Jos luterilainen kirkko opettaa, jossain kasteessa väärin, se ei tarkoita, etteikö lapsikaste olisi Raamatullinen. Sanon heti, että lapsikasteen kieltäjät ovat väärässä ja opettavat väärin monessa muussakin kysymykseesä, enkä heidän tilaisuuksiin voi mennä ja minullahan on oma seurakunta. Olen antanut tälläkin palstalla perusteluita lapsikasteen puolesta (Raamatun ja uskovaisten opastuksella), että joka ei niin tahdo uskoa, niin uskokoon toisin.
"Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (joh.15:3).
Lestadius totesi: "Jolla on usko ennen kastetta, hän on saanut syntien anteeksiantamuksen. Kaste on vain sen vahvistus. Kaste pelastaa synnistä ja iankaikkisesta kuolemasta, mutta sillä ehdolla, että vanhaihminen on jokapäiväisesä parannuksessa ja katumuksessa kuoletetaan (Luther). Epäuskoisilta puuttuu juuri tämä ehto.
Raamatun kertoessa perhekuntien kasteista se käyttää sanontoja "kaikki hänen omaisensa", "koko perhekunta", mutta ei koskaan mitään selitystä tai rajoitusta, että lapset olisi jätetty kastamatta tai ettei perheessä olisi ollut lapsia. Jos pienten lasten kastamista olisi pidetty vääränä, olisi ollut tarpeen selittää, miten kaikkien perheenjäsenten kastaminen oli mahdollista. Raamatun kirjoittajien ei tarvinnut pelätä väärinkäsityksiä, koska Jeesus ei ollut asettanut ikärajaa.
UUDESTIKASTAJIEN VASTAVÄITTEITÄ
Uudestikastajat pyrkivät selittämään, ettei perhekuntien kasteitten yhteydessä kastettu pieniä lapsia. Manninen viittaa Stefanaan perhekuntaan, joka oli antautunut pyhien palvelukseen. Siitä hän päättelee: "Sellaista ei kai voi sanoa perhekunnan sylilapsista."84 Manninen ei ota huomioon edes sitä, että Paavalin maininnan ja perhekunnan kasteen välillä oli aikaa neljä vuotta. Merkittävämpää on kuitenkin se, ettei Manninen ymmärrä Raamatun puheentapaa. Jooel kirjoittaa: "Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset." (Jooel 2:16). Pienimmätkin kuuluivat seurakuntaan. Kuukauden ikäiset pojat erotettiin pyhäkköpalvelukseen (4 Mops. 3: 2. Herran edessä vauvatkin olivat yhtä hyviä Herran palvelijoita kuin aikuiset ja perheyhteyden johdosta he olivat osallisia koko kodin toimintaan tarvitsematta itse tehdä aikuisten töitä. Sydämen laatu eikä ulkonainen touhu määrää, onko palvelus Herralle otollista vai ei.
Manninen viittaa kantansa tueksi myös Elkanaan. Tämä lähti koko perheensä kanssa uhraamaan Herralle, mutta Hanna ja pieni Samuel jäivät kotiin (l Sam. l:21-23).3s Tästä Manninen tekee sen johtopäätöksen, ettei koko perhe "tarkoittaisikaan koko perhettä. Valitettavasti hän ei ole tässäkään kiinnittänyt huomiota koko tekstiyhteyteen ja Raamatun puheentapaan. Asia on seuraavasti: Elkanalla oli kaksi vaimoa, Peninna ja Hantia. Peninnalla oli paljon lapsia, Hannalla vain Samuel. Elkana lähti koko perheensä kanssa, paitsi Hanna ja Samuel jäivät kotiin.36 Perhekuntaan kuuluivat lapsetkin; lahtihan Peninna kaikkine lapsineen. Ja vielä: Samuel annettiin Herralle koko elinajakseen ja vietiin temppeliin heti vieroittamisen jälkeen (l Sam. 1:ll, 24). Raamattu korostaa: "Mutta poika oli vielä pieni." Kun kerran pieni lapsi kelpasi Herraa palvelemaan (Samuel) tai hänelle uhraamaan (Peninnan lapset), niin kyllä hänellä on oikeus saada kastekin ja tulla siten Jumalan valtakuntaan, jossa Herraa palvellaan. Manninen päästäkseen irti lapsikasteesta vetoaa vielä Koorahin tapaukseen. Vanhemman käännöksen mukaan Koorah hukkui ja hänen kannattajiensa huoneet (4 Moos. 16: 32). 4 Moos. 26: 11 kertoo taas, etteivät Koorahin lapset hukkuneet. Manninen olettaa, että tässä huone = perhekunta.37 Koska Koorahin lapset säästyivät, lapset eivät Mannisen mukaan aina kuuluisi perhekuntaan. Väite perustuu taas pinnalliseen Raamatun tutkimiseen. Lopputuloksen kannalta on aivan sama, käännetäänkö vanhan vai nykyisen käännöksen mukaan (huone vai asunto). Kysymyksessä oli Jumalan rangaistus, suuri tuho, jossa menivät sekä asunnot että perheet. Koorah ei ollut ainoa, joka tuhoutui, vaan 250 miestä koteineen ja perheineen. Tekstissä ei sanota, että Koorahin koko perhe tuhoutui. Päinvastoin edellä kerrotaan kolmesta merkittävästä kapinallisesta, Koorahista, Daatanista ja Abiramista. Näistä kaksi, Daatan ja Abiram, "olivat tulleet ulos ja asettuneet majojensa ovelle vaimoinensa ja suurine ja pienine lapsineen" (4 Moos. 16: 27). Huomaa Raamatun nimenomainen maininta pienistä lapsista. Koorahin lapsista ei ole vastaavaa mainintaa. He oKvat nähtävästi jossakin muualla. Myöhemmin mainitaankin, etteivät Koorahin pojat kuolleet. (4 Moos. 26:11). Lähempi tämän kohdan tutkistelu osoitti meille aivan päinvastaista kuin uudestikastajat väittävät. Tämä on selvä kohta, joka osoittaa, että "pienet lapset" kuuluvat perhekuntaan.
Aittala lukee perhekuntaan kuuluviksi vain perheen oikeuskelpoiset jäsenet.38 Hänen mielestään kreikan oikos (perhekunta, koti) sanaa
37 Manninen, s. 19. Hebrean bajit on monimerkityksinen sana: talo,
huone, koti, asunto, palatsi, temppeli, sali, paikka, perhe, perhe
kunta, kansa, jälkeläiset, omaisuus. Tekstiyhteys ratkaisee kulloin
kin merkityksen. Tässä tulee kysymykseen lähinnä joko koti sanaa ei ole käytetty ankarasti samassa merkityksessä kuin heprealaista vastinetta beeth.
(asunto) tai perhe(kunta).
38 Aittala, s. 54. Saman väitteen esittää saksalainen Kurt Aland.
Muuten Aland, vaikka hän ei vastustakaan pienten lasten kasta
mista, on sitä mieltä, ettei apostolinen kirkko kastanut lapsia ja
ettei sille ole näyttöä. Eräs Alandin tärkeimpiä perusteita on, ettei
Uudessa Testamentissa ole kerrottu yhtään konkreettista esimerk
kitapausta pienen lapsen kasteesta, josta ilmenisi tarkkoja tietoja
kastetusta lapsesta. Tällainen peruste on suorastaan lapsellinen. Se
on samaa kuin katselisi etäältä metsää ja väittäisi, ettei siellä ole
yksityisiä puita, kun ne eivät erotu silmään. Vertailun vuoksi
mainittakoon, ettei Uudessa Testamentissa ole kerrottu myöskään
yhtään konkreettista tapausta naisen osallistumisesta ehtoolliselle.
34 Manninen, s. 19.
35 Sama, s. 19.
36 Raamatun tapana on korvata suomen "paitsi" sana paikoin tämän tapaisella kerronnalla: "Koko perhe lähti. Mutta Hanna ja Samuel jäivät kotiin." Suomeksi sanoisimme: "Koko muu perhe lähti paitsi Hanna ja Samuel jäivät kotiin." Samantapainen rakenne esim. Gal. 1:19.
Lähde: Markku SäreläLestadius totesi: "Jolla on usko ennen kastetta, hän on saanut syntien anteeksiantamuksen. Kaste on vain sen vahvistus. Kaste pelastaa synnistä ja iankaikkisesta kuolemasta, mutta sillä ehdolla, että vanhaihminen on jokapäiväisesä parannuksessa ja katumuksessa kuoletetaan (Luther). Epäuskoisilta puuttuu juuri tämä ehto.
Samaamieltä tästä T: uskovienkastaja. - tehdä opetuslapseksi.
Tarvitaan henkilökohtainen usko syntien anteeksi Antajaan.Room.3:21-26, 10:9.Usko tulee kuulemisesta Room.10:17, sanan kautta 1 Piet. 1:3,23, Jaak. 1:18.
Kannattaa nähdä vaivaa ja tutkia perusteellisesti.Pelastus on niin kallisarvoinen asia. - opetuslapseus
tehdä opetuslapseksi. kirjoitti:
Tarvitaan henkilökohtainen usko syntien anteeksi Antajaan.Room.3:21-26, 10:9.Usko tulee kuulemisesta Room.10:17, sanan kautta 1 Piet. 1:3,23, Jaak. 1:18.
Kannattaa nähdä vaivaa ja tutkia perusteellisesti.Pelastus on niin kallisarvoinen asia.Johannes oli Jumalan opetuslapsi ja täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa.
- mutta Jumala
opetuslapseus kirjoitti:
Johannes oli Jumalan opetuslapsi ja täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa.
ei toimi sanansa vastaisesti!
- Jeesuksen sylissä
tehdä opetuslapseksi. kirjoitti:
Tarvitaan henkilökohtainen usko syntien anteeksi Antajaan.Room.3:21-26, 10:9.Usko tulee kuulemisesta Room.10:17, sanan kautta 1 Piet. 1:3,23, Jaak. 1:18.
Kannattaa nähdä vaivaa ja tutkia perusteellisesti.Pelastus on niin kallisarvoinen asia.Raamatun mukaan Jeesuksen syliin viedyn kansanjoukosta löydetyn kaikista pienimmän lapsen Jeesus asetti kaikkein puhtaimman lahjauskon esikuvaksi aikuisille. Aikuisenkin on ensin tultava lapsen kaltaiseksi voidakseen ottaa vastaa Jumalan valtkunnan päästäkseen sinne sisälle. Tuomas puhuu imeväisistä lapsista ja 5 pv ikäisista lapsista Jeesuksen yhteydessä, jolla Jeesus sanoo olevan uskon häneen. Jeesus onkin uskon alkaja ja sen täydelliseksi tekijä (Hb). Jeesuksen läsnäolon läheisyys veden,veren ja Hengen kautta sanan voimasta synnyttää uskoa niinkuin Jumala hyväksi näkee. Usko on sydämen asia, ja täysi eri asia kuin ihmisen psykologian käsitteet ymmärtäminen tai järki.
Micros tarkoitta 0-> vuotiasta sylilasta. Myllynkivet on varattu kaikkia niitä lahkolaisia varten, jotka yrittävät estää sylilapsen liittämisen kasteessa Kristuksen ruumiiseen ja seurakuntaan (1.Kor.12:13) heitä varten on valmistettu myllynkiviä mereen upottamista varten.
Mark. 9:42
Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.
Muista aina lahkolainen keitä varten myllynkivet on varattu? - on ilmaistu seuraavasti
Jeesuksen sylissä kirjoitti:
Raamatun mukaan Jeesuksen syliin viedyn kansanjoukosta löydetyn kaikista pienimmän lapsen Jeesus asetti kaikkein puhtaimman lahjauskon esikuvaksi aikuisille. Aikuisenkin on ensin tultava lapsen kaltaiseksi voidakseen ottaa vastaa Jumalan valtkunnan päästäkseen sinne sisälle. Tuomas puhuu imeväisistä lapsista ja 5 pv ikäisista lapsista Jeesuksen yhteydessä, jolla Jeesus sanoo olevan uskon häneen. Jeesus onkin uskon alkaja ja sen täydelliseksi tekijä (Hb). Jeesuksen läsnäolon läheisyys veden,veren ja Hengen kautta sanan voimasta synnyttää uskoa niinkuin Jumala hyväksi näkee. Usko on sydämen asia, ja täysi eri asia kuin ihmisen psykologian käsitteet ymmärtäminen tai järki.
Micros tarkoitta 0-> vuotiasta sylilasta. Myllynkivet on varattu kaikkia niitä lahkolaisia varten, jotka yrittävät estää sylilapsen liittämisen kasteessa Kristuksen ruumiiseen ja seurakuntaan (1.Kor.12:13) heitä varten on valmistettu myllynkiviä mereen upottamista varten.
Mark. 9:42
Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.
Muista aina lahkolainen keitä varten myllynkivet on varattu?"Mennen opetuslapseuttakaa kaikki kansat,kastaen heidät Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen,opettaen pitämään heidät kaikki, mitä käskin teille."
Itse meneminen ei tee pakanoista lopetuslapsia-samoin ei kastaminenkaan.Tässä ei luetella evankelioimisvälineitä, vaan kerrotaan, mitä kansoille on tehtävä sen jälkeen,kun heistä on tehty opetuslapsia.
Virkkeessä on kolme verbiä samassa kielioppimuodossa:
poreuthentes (partisiippi) = mennen
baptizzontes( " )= kastaen
didaskontes ( " ) = opettaen - Kristusruumiin jäsen
on ilmaistu seuraavasti kirjoitti:
"Mennen opetuslapseuttakaa kaikki kansat,kastaen heidät Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen,opettaen pitämään heidät kaikki, mitä käskin teille."
Itse meneminen ei tee pakanoista lopetuslapsia-samoin ei kastaminenkaan.Tässä ei luetella evankelioimisvälineitä, vaan kerrotaan, mitä kansoille on tehtävä sen jälkeen,kun heistä on tehty opetuslapsia.
Virkkeessä on kolme verbiä samassa kielioppimuodossa:
poreuthentes (partisiippi) = mennen
baptizzontes( " )= kastaen
didaskontes ( " ) = opettaenTahallisesti kastamattomaksi jätetty lahkolapsi on OUTSIDE Kristuksen ruumiista Raamatun mukaan. Samoin Kristusruumiin ulkopuolella on satanistien ja pakanauskoisten lapset. Kastamaton on valitettasti Kristusruumiin ulkopuolella, väärällä puolella Punaista Merta.
1.Kor.12
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. juuuuu kirjoitti:
Lestadius totesi: "Jolla on usko ennen kastetta, hän on saanut syntien anteeksiantamuksen. Kaste on vain sen vahvistus. Kaste pelastaa synnistä ja iankaikkisesta kuolemasta, mutta sillä ehdolla, että vanhaihminen on jokapäiväisesä parannuksessa ja katumuksessa kuoletetaan (Luther). Epäuskoisilta puuttuu juuri tämä ehto.
Samaamieltä tästä T: uskovienkastaja.joitain kohtia, sillä te kiellätte pienten lasten kasteen synergismin vuoksi. Raamattu kaikkialla sensijaan opettaa, että pienet lapset uskovat, koska Jeesus on heidät sovittanut (Room.5:18). Näin me kastamme myös lapsia.
- kirjaan.
Alkuseurakuntien kastetoiminta. Ensimmäiset opetuslapset noudattivat Jeesuksen kastekäskyä.Kastaminen seurasi evankeliointia.
Helluntaina opetuslapset saivat voiman todistamiseen Ap.t. 1:8 .Pietari puhui kansanjoukolle:ETehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille,jotka kaukana ovat,ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme kutsuu" ap.t. 2:38-39. Pietari seurasi tarkasti Jeesuksen käskyä:Syntien anteeksi saamiseksi tuli tehdä parannus ja ottaa kaste.Myös lapsille kuului sama lupaus:He saavat Pyhän Hengen,kun tekevät parannuksen ja ottavat kasteen.Lupaus koskee vielä kaikkia."Jotka ottivat nyt hänen sanansa vastaan, ne kastettiin,ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua" Ap.t. 2:41.Sanan vastaan ottaminen merkitsi sitä, että nämä kolmetuhatta antoivat pelastaa itsensä nurjasta sukupolvesta Ap.t. 2:40.Pelastetut kastettiin.
Filippus meni Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristusta.Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui,kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot,jotka hän teki.Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksesta Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset" Ap.t. 8:5-6,12.Alkukielen sana"ottaa vaarin" tarkoittaa myös noudattamista ja pitäytymistä.Koko kansa tuli uskoon, ja he saivat myös kasteen.- ei lapsille
Parannuskehotus annettiin miehille veljille (jae 37) ei miesten kotona olleille lapsille, jotka kastettiin heti muun perheen mukana juutalaisen käytännön mukaisesti. Kristillinen kaste on perhekaste, kuten sitä jo 100 vuotta aikaisemmin käyttöön otettu proselyyttikastekin oli perhekaste. Kaikki perheenjäsenet, kaikki omaiset kastettiin välittömästi. Seurakuntaan ei kuulunut ketään kastamatonta perheenjäsentä.
Parannus ei tietenkään tullut kenenkään osalta valmiiksi ennen kastetta, vaan parannuksen tekoa tuli tehdä jatkuvasti. Paavali sanoi, ette ole vielä verille asti tehneet vastarintaa syntiä vastaan.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
Eihän Paavalillakaan olisi enää mitään syntiä olisi ollut kasteessa pestäväksi, jos hän olisi ennättänyt tehdä täydellisen parannuksen kasteen ehtona. Kyllä kaste on tarkoitettu syntisille. Kaste saadaankin Raamatun mukaan "syntienne anteeksisaamiseksi" ja lapsista sana sanoo "syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps.51:7) - Kristukseen kastetut
Enkeli lähetti Filippuksen Gassan tielle,ja tämä tapasi Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherran.
"Niin Filippus avasi suunsa ja ....julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen;ja hoviherra sanoi:Katso,tässä on vettä.Mikä estää kastamasta minua?Niin Filippus sanoi hänelle:Jos uskot koko sydämestäsi, niin se tapahtukoon.Hän vastasi ja sanoi:Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen.sekä filippus että hoviherra,ja Filippus kastoi hänet.Ap.t. 8:36-38.
Filippus edellytti kastettavaltaan henkilökohtaista uskonsuhdetta Jeesukseen.Riitti, kun hoviherra tunnusti suullaan Jeesuksen ja pyysi kastetta.Jae 37 puuttuu uusimmasta raamatunkäännöksestämme.Se on kuitenkin mukana jossakin vanhoissa Uudentestamentin käsikirjoituksissa.
Olen kuullut teorioita, joiden mukaan uskovien kasteen olisi ottanut käyttöön ensimmäisen kerran Pierre de Bruis 1100-luvulla.Kyseiset Raamatun käsikirjoitukset ovat kuitenkin vanhempia.
Uskovien kaste oli tuttu jo alkuseurakunnalle.
Joka tapauksessa Kandaken hoviherran kohdalla on kysymys uskovien kasteesta. - oikeisen heti
Kristukseen kastetut kirjoitti:
Enkeli lähetti Filippuksen Gassan tielle,ja tämä tapasi Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherran.
"Niin Filippus avasi suunsa ja ....julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen;ja hoviherra sanoi:Katso,tässä on vettä.Mikä estää kastamasta minua?Niin Filippus sanoi hänelle:Jos uskot koko sydämestäsi, niin se tapahtukoon.Hän vastasi ja sanoi:Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen.sekä filippus että hoviherra,ja Filippus kastoi hänet.Ap.t. 8:36-38.
Filippus edellytti kastettavaltaan henkilökohtaista uskonsuhdetta Jeesukseen.Riitti, kun hoviherra tunnusti suullaan Jeesuksen ja pyysi kastetta.Jae 37 puuttuu uusimmasta raamatunkäännöksestämme.Se on kuitenkin mukana jossakin vanhoissa Uudentestamentin käsikirjoituksissa.
Olen kuullut teorioita, joiden mukaan uskovien kasteen olisi ottanut käyttöön ensimmäisen kerran Pierre de Bruis 1100-luvulla.Kyseiset Raamatun käsikirjoitukset ovat kuitenkin vanhempia.
Uskovien kaste oli tuttu jo alkuseurakunnalle.
Joka tapauksessa Kandaken hoviherran kohdalla on kysymys uskovien kasteesta.Jae 37 puuttuu uusimmasta raamatunkäännöksestämme.Se on kuitenkin mukana jossakin vanhoissa
Kristukseen kastetut 2.4.2006 klo 18.35
***************************************************
Etiopialaisen hoviherran uskomista koskeva kohta puuttuu kokonaan alkuperäisistä Raamatun käsikirjoituksista. Veden löytyminen pienestä kevätpurosta mahdollisti hoviherran kastamisen valelemalla. Mikä estää kastamasta minua? ei mikään kun löytyi hieman vettä kuivassa erämaassa.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1143993814148&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=apt8:37&ctx=0&mod1=FinRaam&mod2=&mod3= Kristukseen kastetut kirjoitti:
Enkeli lähetti Filippuksen Gassan tielle,ja tämä tapasi Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherran.
"Niin Filippus avasi suunsa ja ....julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen;ja hoviherra sanoi:Katso,tässä on vettä.Mikä estää kastamasta minua?Niin Filippus sanoi hänelle:Jos uskot koko sydämestäsi, niin se tapahtukoon.Hän vastasi ja sanoi:Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen.sekä filippus että hoviherra,ja Filippus kastoi hänet.Ap.t. 8:36-38.
Filippus edellytti kastettavaltaan henkilökohtaista uskonsuhdetta Jeesukseen.Riitti, kun hoviherra tunnusti suullaan Jeesuksen ja pyysi kastetta.Jae 37 puuttuu uusimmasta raamatunkäännöksestämme.Se on kuitenkin mukana jossakin vanhoissa Uudentestamentin käsikirjoituksissa.
Olen kuullut teorioita, joiden mukaan uskovien kasteen olisi ottanut käyttöön ensimmäisen kerran Pierre de Bruis 1100-luvulla.Kyseiset Raamatun käsikirjoitukset ovat kuitenkin vanhempia.
Uskovien kaste oli tuttu jo alkuseurakunnalle.
Joka tapauksessa Kandaken hoviherran kohdalla on kysymys uskovien kasteesta.JUHANA LEHMUSKOSKI, entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo ”perisynnistä” (minulla on tämä kirja):
”Koska pieni lapsi on täysin kehittymätön pahan tekemisessä, siinä ei myöskään ole turmelusta” (sivu 79).
”Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aadam ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan” (sivu 79).
”Pienet lapset, jotka eivät vielä pysty vihaamaan Jumalaa, ovat kokonaan vapaat perisynnistä” (sivu 81).
---
Mitähän itse Raamattu opettaa perisynnistä?
- aiheesta
Lapsikaste
Kristikunnan suurin harhaoppi sisältyy kokonaisuudessaan sanaan "lapsikaste". Lapsikaste on kooste useista vääristä opeista, jotka vuosisatojen kuluessa ovat kirkkoon pesiytyneet.
Ihminen tulee uskoon evankeliumin sanan kautta. Mutta hänet voidaan pettää ennen, kuin hän on edes tullut uskoon. Lapsikasteen avulla vastustaja yrittää tehdä tyhjäksi Herran käskyn:
Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla (baptizontes, upottamalla) heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
Kysymys on seuraavista asioista:
Pirskottamalla vai upottamalla?
Lapsena vai aikuisena?
Vapaaehtoinen valinta vai pakkokaste?
Onko kastettavalla usko Jeesukseen vai ei?
Tunnustaako kastettava uskonsa Jeesukseen vai ei?
Raamattu tuntee vain upottamalla suoritetun upotuksen. Pirskotus upotusta korvaavana menettelynä tavataan ensimmäistä kertaa Novatianin teksteissä noin vuodelta 250, ja silloinkin on kyse sellaisen sairaan kasteesta, jolle upotuskaste on sairauden takia mahdoton suorittaa. Paavi Stefanus III mainitaan sallineen lapsen kastamisen pirskottamalla vuonna 753.
Kristillisten yhteisöjen kokoontumispaikkoihin rakennetut kastealtaat kertovat upotuksen olleen normaalikäytäntö apostolien ajoilta aina 1300-luvulle saakka. Vasta Ravennassa herrapiispat päättivät vuonna 1311, että pirskotuskin sallitaan. Tämän jälkeen Ranskassa pirskotuskaste tuli yleiseksi. Ranskasta pirskotus levisi vähitellen muualle Eurooppaan, mutta joutui kilpailemaan raamatullisen käytännön kanssa. Nykyisin uskovat kastavat vain upottamalla ja ei-uskovat kastavat ei-uskovia pirskottamalla.
Raamattu tuntee aikuisten upotuksen, mutta aikuisten upotettavien mukana saattoi olla myös samaan perheeseen kuuluvia upotettavia lapsia. Yksittäisten lapsien upotusta Raamattu ei tunne. Ensimmäinen tunnettu kirkonmies, joka uskalsi vaatia upotuskasteen suorittamista jo lapsille, oli Augustinus ja neljätoista muuta kirkonmiestä vuonna 416. Augustinus, joka oli tuonut väkivallan kirkon viralliseksi opiksi, seurasi tässäkin kysymyksessä samaa väkivaltaista linjaa. Nyt haluttiin siirtää lapset vanhempien määräysvallasta kirkon ja valtion määräysvallan alaiseksi. Lapsikasteen tarkoituksena oli siis lapsenryöstö.
Augustinuksen vastustajat, Pohjois-Afrikan suuret donatiolaiset seurakunnat eivät hyväksyneet valtiokirkon piispojen määräysvaltaa paikallisseurakuntien asioissa. Käydäkseen donatiolaisten kimppuun, Augustinuksen oli löydettävä heissä jotakin vikaa. Kun vikaa ei löytänyt, Augustinus keksi itse sellaisen säännön, jota donatiolaiset eivät hyväksyneet.
Augustinus ja hänen Numibian Melaan kokoontuneet kannattajansa vaativat lapsikasteen käyttöönottoa kirouksen uhalla. Augustinuksen uhkailut eivät vielä tässä vaiheessa paljon painaneet, eikä lapsikaste tullut käyttöön. Vuonna 517 pidetty Gerudan pappismiesten kokous Espanjassa hyväksyi sentään lasten kastamisen hätäkasteena. Lapsien kastaminen alkoi varsinaisesti vasta vuonna 789, kun Augustinuksen kirjasta "Civitatio Dei" hullaantunut Kaarle "Suuri" vaati kaikkien kansalaisten pakkokastamista kuolemanrangaistuksen uhalla ja lasten kastamista vuoden sisällä syntymästä.
Pakkokaste ei ole Jumalasta. Uskoon ei voi pakottaa ketään, orjuuteen kyllä. Jeesus on Vapahtaja, ei orjuuttaja. Hän vapauttaa synnin koukussa olevat ihmiset, että ihmiset eläisivät Jumalan lasten kirkkauden vapaudessa. Mikään lapselle suoritettu temppu ei tee lapsesta kristittyä. Ennen kuin ihmistä voidaan sanoa kristityksi, hänellä on oltava usko Jumalaan. Jos joku tulee upotettavaksi jostakin muusta syystä kuin uskonsa takia, ei kristillistä kastetta voi toimittaa.
Kristitty on ihminen, joka tunnustaa Jeesuksen Herruuden ja on ottanut upotuksen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Lapsikasteessa nämä molemmat perusvaatimukset jäävät täyttämättä. Maailmalla on yli miljardi ihmistä, jotka eivät ole kristittyjä siitä yksinkertaisesta syystä, että heitä on petetty.
Luther, joka julisti paluuta Raamattuun, ei uskaltanut käydä käsiksi Augustinuksen vääriin oppeihin. Se tehtävä jäi toisille. Mutta työ oli jo alkanut. Kristikunnassa on aina ollut niitä, jotka ovat eläneet Jumalan yhteydessä ja noudattaneet Herran määräyksiä. Luther ei uskaltanut lähteä vainottavaksi, mutta monet muut uskalsivat.
Paavillisen kirkon Neljäs Lateraanisynodi oli jo vuonna 1215 määrännyt, että kaikki uudelleenkastajat oli tapettava. Silloin oli kyse siitä, että uskovat eivät tunnusta sellaista kastetta, jossa kastettava ei ole voinut omasta vapaasta tahdostaan tunnustaa uskoaan Jeesukseen. Siten pakkokastetut ja lapsena kastetut, jotka olivat tulleet uskoon, oli kastettava. Siihen aikaan kirkkokin suoritti kasteensa vielä upottamalla, joten kastetavasta ei ollut kysymys.
Speyerin valtiopäivillä 1529 kastajien tappokäsky uusittiin. Vasta tämä raju vastustus Raamatun määräämää käytäntöä vastaan aukaisi uskovien silmät näkemään, että kastetavalla on näinkin suuri merkitys. Oli käynyt selväksi, että pirskotus ei ollenkaan ole kaste, siten myös pirskotetun upotus oli uskoon tulleelle ensimmäinen kaste, ei suinkaan kasteen uusinta.
Luther pelasti katolisen kirkon täydelliseltä romahtamiselta 1500-luvun alussa. Katolisen kirkon luterilaiset ja muut reformoidut muunnokset tulivat valtion uskonnoksi Pohjoismaissa, Saksassa ja Englannissa. On vain ajan kysymys, kun nämä muunnokset liittyvät takaisin paavin valtakuntaan ja Luther luetaan Katolisen kirkon suurimpien pyhimyksien joukkoon. Samaan joukkoon kuuluvat myös sveitsiläisten Zwingli ja ranskalaisten Calvin.
kirjoitus on kopio O.Pöystin kirjoituksesta - AlpoAhola
Miksi et lähtenyt liikkeelle Jumalan laista. Epäuskoisille ja jumalattomille vanhemmille opettamaan Jumalan sanaa ja alkaen siitä vihollisuudesta mikä ihmisellä on Jumalaa vastaa. Epäuskoiselle on tarjottava hirsipuuta ja helvetin tuomiota. Synti ja jumalattomuus on saarnattava synniksi, heitä on vuolesketava profeetan tavoin. Miksi laiminlöit todellisen Jumalan sanan julistuksen ja parannussaarnan.
- Kastajainen
Kylläpä ihminen voi olla julma toisia kohtaan. Ensin rakennetaan epäraamatullinen oppi viattomien lasten
kastamisesta ja sitten asetetaan vanhempien päälle
hirmuinen vastuu lapsen opettamisesta, vaikka van-
hemmat eivät itsekään ole uskossa. Koko likasanko
kaadetaan vanhempien päälle ja uhataan hirsipuulla
ja myllynkivillä.
Missä on armollinen Jumala?
Kristus täytti lain meidän edestämme joten on turhaa vedota lakiin kun sitä ei enää ole . Kristus on lain loppu jokaiselle, joka uskoo.
Synti ja jumalattomuus vain lisääntyy tämän epä-
raamatullisen lapsikastemagian takia, kun ihmis-
ten ei tarvitse tehdä parannusta. A.Ahola
on itse varoittanut parannuksen teosta sanomalla,
että se on ihmisen omaa yrittämistä ansaita pelas-
tus. Miksi nyt saarnaat parannusta?
Oppisi on todella ristiriitaista ja sekavaa. - AlpoAhola
Kastajainen kirjoitti:
Kylläpä ihminen voi olla julma toisia kohtaan. Ensin rakennetaan epäraamatullinen oppi viattomien lasten
kastamisesta ja sitten asetetaan vanhempien päälle
hirmuinen vastuu lapsen opettamisesta, vaikka van-
hemmat eivät itsekään ole uskossa. Koko likasanko
kaadetaan vanhempien päälle ja uhataan hirsipuulla
ja myllynkivillä.
Missä on armollinen Jumala?
Kristus täytti lain meidän edestämme joten on turhaa vedota lakiin kun sitä ei enää ole . Kristus on lain loppu jokaiselle, joka uskoo.
Synti ja jumalattomuus vain lisääntyy tämän epä-
raamatullisen lapsikastemagian takia, kun ihmis-
ten ei tarvitse tehdä parannusta. A.Ahola
on itse varoittanut parannuksen teosta sanomalla,
että se on ihmisen omaa yrittämistä ansaita pelas-
tus. Miksi nyt saarnaat parannusta?
Oppisi on todella ristiriitaista ja sekavaa.Valehtelet ja laitat suuhuni sellaista, jota en ole sanonut. Jumalattomille kuuluu hirsipuu.
- Voitto Ramu
Kastajainen kirjoitti:
Kylläpä ihminen voi olla julma toisia kohtaan. Ensin rakennetaan epäraamatullinen oppi viattomien lasten
kastamisesta ja sitten asetetaan vanhempien päälle
hirmuinen vastuu lapsen opettamisesta, vaikka van-
hemmat eivät itsekään ole uskossa. Koko likasanko
kaadetaan vanhempien päälle ja uhataan hirsipuulla
ja myllynkivillä.
Missä on armollinen Jumala?
Kristus täytti lain meidän edestämme joten on turhaa vedota lakiin kun sitä ei enää ole . Kristus on lain loppu jokaiselle, joka uskoo.
Synti ja jumalattomuus vain lisääntyy tämän epä-
raamatullisen lapsikastemagian takia, kun ihmis-
ten ei tarvitse tehdä parannusta. A.Ahola
on itse varoittanut parannuksen teosta sanomalla,
että se on ihmisen omaa yrittämistä ansaita pelas-
tus. Miksi nyt saarnaat parannusta?
Oppisi on todella ristiriitaista ja sekavaa.mitä pahaa ne pienet lapset olivat seuraavassa ctenheet?:
4Ms 16:27 Niin he lähtivät pois Koorahin, Daatanin ja Abiramin asumuksen
ympäriltä. Mutta Daatan ja Abiram olivat tulleet ulos ja asettuneet
majojensa ovelle vaimoinensa ja suurine ja PIENINE lapsinensa.
28. Ja Mooses puhui: "Tästä te tietäkää, että Herra on minut lähettänyt
tekemään kaikki nämä teot ja etteivät ne ole tapahtuneet minun omasta
tahdostani:
29. jos nämä kuolevat samalla tavalla, kuin muut ihmiset kuolevat, ja heidän
käy, niinkuin kaikkien muiden ihmisten käy, niin ei Herra ole minua
lähettänyt.
30. Mutta jos Herra antaa jotakin erikoista tapahtua ja maa avaa kitansa ja
nielaisee heidät kaikkinensa, niin että he elävältä suistuvat tuonelaan,
niin siitä tietäkää, että nämä miehet ovat pilkanneet Herraa."
31. Tuskin oli hän saanut kaiken tämän sanotuksi, niin maa halkesi heidän
altansa
32. ja maa avasi kitansa ja nielaisi heidät, heidän asuntonsa, kaiken
Koorahin väen ja kaikki heidän tavaransa.
33. Ja he suistuivat kaikkinensa elävältä tuonelaan, ja maa peitti heidät;
ja niin heidät hävitettiin seurakunnan .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 871767
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3971756Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3791733- 961669
Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀511344Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht511300Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆2911183Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971036vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli168998Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak43975