Mulla on nyt ollut tässä viime aikoina jotain kaks kertaa niin että on ollu käsi puutunut, ensin oli ihan jotain kolme päivää, sitten meni ohi kun otin semmosen lihasjäykkyyten tarkotetun lääkkeen, kun oli selkä kipeä ja monesti on myös niska-hartiaseutu kipeenä. Nyt taas on hiukan eiliestä asti tuntunut tätä puutumista, mutta nyt toisessa kädessä.
Eli kuinka todennäköistä on että tää johtuu just siitä että selkä on joistakin kohdista joskus todella kipeä ja myös niska/hartiat?
Voiko esim. käsi tuntua jotenkin hiukan puutuneelta/väsyneeltä jos on paljon koneella ja käyttää kättä kirjottamiseen ja hiireen?
Kuitenkin oon ajattelut niin, että kun sillon ekalla kerralla meni ohi sillä kun otin lihasjännitykseen tarkotetun lääkkeen, niin eihän tää sillon mistään sairaudesta tms. voi johtua, että ois siis oire jostain, esim. MS-taudista? Kun se lääkehän laukaisee lihasjännityksen ja jos mulla oli se puutuminen sen takia kun oli selässä joku juttu tai kun niskat oli kipeenä... Mielipiteitä?
Käsi puutunut
8
1628
Vastaukset
- .......................
Tuollainen puutuminen enteilee pahaa. Muistaakseni siitä seuraa jokin tia kohtaus tms. En ole asiasta varma enkä muista tuota nimeä, mutta eräällä tutulla käsi puutui, meni lääkäriin ja sai jotain lääkettä.
En nyt muista mikä tämä juttu oli, mutta mene lääkäriin. Enteilee pahaa kuulemma. Älä nyt kuitenkaan pelästy- turhaanko huolestunut
No mä googletin ton tia kohtauksen ja monella sivulla sanottiin, että oireena esim. toisen puolen halvaantuminen ja kestää max yhden tunnin, että ei oiken sovi tähän mun tapaukseen...
- mullakin
Vähän hurjia kuvia nuo tuossa edella sulle maalailee. Uskaltaisin veikata vaarattomampaa ongelmaa kuin mikään TIA.
Mulla on vuosien varrella ollu käsi tämän tästä puutunu, kun hartiat on jumissa. välillä koko käden mitalta, väliin vähän pienempi alue. Se rentoutuslääke laukasee sen puutumisen.
Mutta jumppaa siihen tarvitaan. Ja oikeaa työergonomiaa. Itse tein paljon töitä tietokoneella, vähintään kahdeksan tuntia päivässä ja påaljon ylikin. (pitäisi lailla kieltää!)
Tietysti käden puutiminen voi olla merkki myös vakavammasta sairaudesta, mutta kuvauksestasi päätellen uskaltaisin veikata, että hartiajumi sen aiheuttaa.
Lääkäri antaa ehkä lähetteen fisikaaliseen, mutta itse pitää tehdä uusiutumisen estävä jatkohoito.- turhaanko huolestunut
Mutta mites sitten jos ajatellaan just sitä että se lihasjäykkyyslääke autto siihen puutumiseen, niin eikö se jo kerro että kyse on tosiaankin siitä että on lihakset jumissa tms. selässä ja niskassa? Vai jos johtuis esim. jostain vakavammasta niin oisko se lääke silti auttanut... tätä oon yrittänyt miettiä.
- mullakin
turhaanko huolestunut kirjoitti:
Mutta mites sitten jos ajatellaan just sitä että se lihasjäykkyyslääke autto siihen puutumiseen, niin eikö se jo kerro että kyse on tosiaankin siitä että on lihakset jumissa tms. selässä ja niskassa? Vai jos johtuis esim. jostain vakavammasta niin oisko se lääke silti auttanut... tätä oon yrittänyt miettiä.
Juuri noinhan sitä voisi maallikon järjellä päätellä, että lihasjumihan se.
Ja kerroithan tekeväsi paljon tietsikalla töitä, ei siis ihme yhtään jos vaikka puutuu.
Mutta koska en ole lääkäri niin muistutan että kertomukseni on vain arvelu ja oma kokemukseni.
Vaivan jatkuessa olisi varmaan viisasta käydä tohtorilla.
Hyvää vointia.
ps. Muuten olen sitä mieltä että tietokone on pirun keksintö terveydelle :(
- Saku
Käsien puutuminen lähtee yleensä niska/hartiaseudusta; joko yleisestä kipeydestä tai jumituksista. Myös, jos selässä on jumikohta niin se aiheuttaa samaa ja voi säteillä jalkaankin. Käsi voi tuntua puutuneelta, olla puuduksissa, voimaton, jne.. Ja kun sinulla auttoi lihasjäykkyyteen tarkoitettu lääke niin se myös kertoo pitkälti, että olet jumissa sen verran paljon, että käsi puutuu ja lääke auttaa siihen.
Pahimmissa tapauksissa käsi pitää olla ihan puutunut tai ihan voimaton, mutta ms-taudinhan pitäisi iskeä ennemmin jalkoihin kuin käsiin. TIA-kohtaus taas on, että raaja ns. halvaantuu.- turhaan huolestunut
Kävin tässä lääkärissä kun halusin ihan asiantuntijan mielipiteen siitä, oisko mun tapauksessa tämän oireen aiheuttaja just tuo niska/hartiaseudun jäykkyys ja samaa mieltähän se lääkärikin oli pienen tutkimisen jälkeen, niskat varsinkin jäykkinä.
Lääkkeeksi sain reseptin Dolaniin(voi ottaa tarvittaessa) ja kipugeeliin.
Myös liikuntaa aion lisätä, sauvakävely varmaan olis tehokas apu?? - Saku
turhaan huolestunut kirjoitti:
Kävin tässä lääkärissä kun halusin ihan asiantuntijan mielipiteen siitä, oisko mun tapauksessa tämän oireen aiheuttaja just tuo niska/hartiaseudun jäykkyys ja samaa mieltähän se lääkärikin oli pienen tutkimisen jälkeen, niskat varsinkin jäykkinä.
Lääkkeeksi sain reseptin Dolaniin(voi ottaa tarvittaessa) ja kipugeeliin.
Myös liikuntaa aion lisätä, sauvakävely varmaan olis tehokas apu??Hyvä kun sait ammattilaisen vastauksen oireisiisi!
Sauvakävely on tehokas apu niska/hartiaseudulle, samoin rintauinti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894