jälkiehkäisy ja paniikki!!

No nyt on asiat viimesen päälle sekaisin!

Jouduin käyttämään jälkiehkäisyä reilu kuukausi takaperin, koska kondomi petti ja muuta ehkäisyä ei ollut. Olin juuri samoihin aikoihin hakenut lääkäriltä e-pillerit ja aloitin niiden syömisen vuodon ensimmäisenä päivänä (reilu viikko jälkiehkäisyn jälkeen).

Jälkiviisaana tuli mieleen, että kyseessä ei välttämättä ollutkaan normaalit kuukautiset vaan jälkiehkäisystä aiheutuva vuoto. Kuukautiskiertoni oli ennen pillereitä ollut jonkin aikaa epäsäännöllinen, joten en voinut kalenterinkaan mukaan katsoa oikeaa alkamisaikaa.
No, nyt sitten jo ensimmäisen liuskan viimeisinä päivinä alkoi kuukautisvuoto joka oli kohtuullisen niukka mutta kesti viisi päivää. Varsinaisten välipäivien aikana vuotoa ei ollut kuin kahden ensimmäisen päivän ajan..

Sekavaa selitystä, mutta voisiko joku valaista että onko tässä syytä huolestua?
Onko ehkäisytehoa ollut ollenkaan jos aloitin pillereiden syömisen aivan vääränä ajankohtana?
1316
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

Melko koomista, mutta mulla on melkein millilleen sama tilanne, pillerit oli hankittuna, jouduin ottamaan jälkiehkäisyä, ja kuukautiset alkoivatkin jo viikon päästä (eikä reippaan kahden viikon niinkun olisi pitänyt).
Itse soittelin silloin ehkäisyklinikalle ja kyselin että mitäs nyt, aloitanko pillerit nyt jo. He siellä asiaa hetken pohtivat, ja tulivat siihen tulokseen, että aloita vaan pillerit, mutta käytä kondomia varmuuden vuoksi ainakin ensimmäiset seitsemän päivää. Ja jos varma haluaa olla, niin koko ensimmäisen liuskan ajan...Olivat silti sitä mieltä, että melko epätodennäköinen se raskaus olisi, vaikka ei ihan koko liuskan ajan kondomia käyttäisi...Tuosta sun vuodosta en osaa sanoa...Sulla nyt kuitenkin alkoi kuukautiset. Toisaalta ne siellä klinikalla sanoivat moniselitteisesti, että jos ensimmäisten kuukautisten aikana on jotain "hämminkiä", niin tee testi. Ehkä tästä ei nyt apua kauheesti ollut...mutta jos stressaa, ni tee testi, ei se niin iso vaiva oo. Pääsee jännityksestä.
Pidetään peukkuja.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


eve kirjoitti:

No nyt on asiat viimesen päälle sekaisin!

Jouduin käyttämään jälkiehkäisyä reilu kuukausi takaperin, koska kondomi petti ja muuta ehkäisyä ei ollut. Olin juuri samoihin aikoihin hakenut lääkäriltä e-pillerit ja aloitin niiden syömisen vuodon ensimmäisenä päivänä (reilu viikko jälkiehkäisyn jälkeen).

Jälkiviisaana tuli mieleen, että kyseessä ei välttämättä ollutkaan normaalit kuukautiset vaan jälkiehkäisystä aiheutuva vuoto. Kuukautiskiertoni oli ennen pillereitä ollut jonkin aikaa epäsäännöllinen, joten en voinut kalenterinkaan mukaan katsoa oikeaa alkamisaikaa.
No, nyt sitten jo ensimmäisen liuskan viimeisinä päivinä alkoi kuukautisvuoto joka oli kohtuullisen niukka mutta kesti viisi päivää. Varsinaisten välipäivien aikana vuotoa ei ollut kuin kahden ensimmäisen päivän ajan..

Sekavaa selitystä, mutta voisiko joku valaista että onko tässä syytä huolestua?
Onko ehkäisytehoa ollut ollenkaan jos aloitin pillereiden syömisen aivan vääränä ajankohtana?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu