kiusattu tytär lääkäriin

äiti

Toivoisin kovasti kannanottoja ERITTÄIN SUUREEN ongelmaamme.
Tyttäremme 6v. aloitti eskarin viime vuonna.
Jo, heti alussa alkoivat muutamat tytöt"hyljeksiä" häntä.
Eivät halunneet häntä mukaan leikkeihin, jos vaan meni mukaan uhkailivat mennä kertomaan opettajille.
No, tytär lähti kiireesti pois ja leikki yksinään.
Olen äitinä 3 kertaa sanonut tästä opettajille, ja he ovat sanoneet ottavansa asiaa esille näiden tyttöjen kanssa.
No, viikko sitten kysyin taas tytöltäni kenen kanssa leikit?
Yksin, tuli vastaus.
Leikittekö ulkona vai sisällä?
Ulkona.
Kysyin mitä teki valvova opettaja sillä aikaa kun yksin leikit, eikö hän mennyt sanomaan että pääset mukaan leikkimään?
Ei, huomannut kun jutteli muiden aikuisten kanssa.
Eli tätä on jatkunut koko tämän puoli vuotta.
Suutuin niin että ensin soitin ja sanoin että tytär ei sitten tule vähään aikaan, vartin päästä menin hakemaan hänen vaatteensa, ja ilmoitin että kokous jossa piti olla opettajat tytär minä ja mieheni on peruttu.
Kuin myös sanoin että haluan tytön kansion kotiin.
Opettaja sanoi minulle että jutellaan johtajakin oli paikalla(seisoi vieressä) sanoin ettei ole aikaa eikä halua, niin vihainen olin.
Opettaja sanoi että olen vain kerran huomauttanut hänelle tästä kiusaamisesta, totesin niin ja kerran toiselle pitääkö joka päivä sanoa samaa asiaa?
Vielä tämä että ensin nämä tytöt pyysivät tyttären leikkimään ja sitten kun meni, sanoivatkin että jos et häivy mennään kertomaan opettajille.
No tytär oli viime viikon kotona, asumme eskarin vieressä, aidalla kun opettaja kysyi (tytär oli omalla pihalla) tytöltä "oletko ollut sairaana kun olet ollut koko viikon poissa???"
Opettaja tiesi syyn.
Tytär vastasi hänelle"en saanut tulla kun äiti on niin vihainen sinulle ja toiselle opettajalle"No, kuitenkin nyt sunnuntai-iltana tytär oli vessassa kakalla ja yht;äkkiä hirveä huuto: äiti äiti.
Juoksin sinne ja pytyssä oli kakan kanssa selvää verta.
Ajattelin ensi että hänellä kun on vatsa kovalla, oon varmaankin haava.
Tytär luottaa minuun antoi tutkia, en nähnyt haavaa mutta rasvasin silti.
Eilen ei käynyt kakalla ollenkaan ja pari tuntia sitten sama itku vessasta.
Otin kakka-kökön ja katsoin selvää verta mukana, eli soitin ja sain omalääkärille huomiseksi ajan.
Mitä mieltä olette te aikuiset joiden lapsia on kiusattu tai sitten ei kiusattu, lyöty häntä ei ikinä ole mutta tämä henkinen puoli on mielestäni miljoona kertaa pahempaa.
"Suurin vika" mikä tyttöäressä on että on aivan liian kiltti, iloinen luonteeltaan osallistuu kun istuvat luokassa, viittaa jne....
Nyt vain sanoi ettei halua enään eskariin.
Huomenna pyydän lääkäriltä tytölle sairaus-loma todistuksen kunnes selviää mistä veri tulee ja on täysin kunnossa.
Sen saa isä viedä eskariin, itse en kerta kaikkiaan uskalla niin vihainen olen, tiedä mitä suustani latelen, ja onhan siellä syyttömiäkin lapsia kuulemassa.
TERVEISIN:Äiti

161

10624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eskarin äiti ja ope

      Sinulla ei ole luottamusta eskarin opettajiin. Ehkä heihin ei ole syytäkään luottaa, mutta nyt tilanteesta kärsii lapsesi.

      Jos et itse halua, niin voisiko miehesi mennä juttelemaan päiväkodin johtajan kanssa. Paras tietysti, jos voisit itsekin mennä. Saisitte ehkä vähän avattua tilannetta.

      Yksi mahdollisuus on tietysti jättää eskari kesken. Sehän ei ole pakollinen. En osaa sanoa, miten hyvä vaihtoehto tämä on teille.

      Opettajien pitää puuttua kiusaamiseen, mutta vanhempien ja opettajien pitää myös pystyä kommunikoimaan. Joskus kannattaa vain sanoa sata kertaa, ellei vähempi auta. Ja aina kannattaa yrittää keskustella: Miksi opet eivät puutu kiusaamiseen? Ovatko he huomanneet sitä? Miten lapsi heidän mielestään pärjää porukassa? jne.

      Veri ulosteessa luulisi johtuvan kovasta vatsasta. Ei ole ihme, jos tällainen rankka viikko vaikuttaa lapsen vatsan toimintaankin.

      Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen ja tytön elämä palaa rauhallisiin uomiin.

      • äiti

        Sehän tässä juuri onkin että olen luottanut, jatkuvasti yhteydessä, he tietävät tarkalleen esim.mitä tytär tekee kun on koti-oloissa jne...
        Kaikki kokoukset olen käynyt läpi en missään nimessä ole niin kuin kirjoiti"en luota opettajiin ja siinä kärsii lapsesi" siis juuri päin vastoin.
        Pelkkää hyvää olen tytölle opettajista puhunut en ikinä moittinut, se mitä viime viikolla taphtui oli tytölle enemmänkin henkistä lomaa, kävi seurakunnan kerhossa pikkusiskonsa kanssa sen viikon uimahallilla jne...
        Eli ei ollu sanoakseni rankka viikko.
        Jo eilen aamulla sanoi ettei halua eskariin, totesin että jos kuitenkin haluaisit vielä kokeilla, isän mukaa ovat opettajat puhuneet johtajan kanssa ja näiden tyttöjen.
        Itse olen vaan niin SUUNNATTOMAN PETTYNYT ja en tosiaankaan juttele tytön kuullen kaikesta isänsä kanssa, vaan silloin kun hän on mennyt jo yö-unille.
        TERV:Äiti


      • Onko
        äiti kirjoitti:

        Sehän tässä juuri onkin että olen luottanut, jatkuvasti yhteydessä, he tietävät tarkalleen esim.mitä tytär tekee kun on koti-oloissa jne...
        Kaikki kokoukset olen käynyt läpi en missään nimessä ole niin kuin kirjoiti"en luota opettajiin ja siinä kärsii lapsesi" siis juuri päin vastoin.
        Pelkkää hyvää olen tytölle opettajista puhunut en ikinä moittinut, se mitä viime viikolla taphtui oli tytölle enemmänkin henkistä lomaa, kävi seurakunnan kerhossa pikkusiskonsa kanssa sen viikon uimahallilla jne...
        Eli ei ollu sanoakseni rankka viikko.
        Jo eilen aamulla sanoi ettei halua eskariin, totesin että jos kuitenkin haluaisit vielä kokeilla, isän mukaa ovat opettajat puhuneet johtajan kanssa ja näiden tyttöjen.
        Itse olen vaan niin SUUNNATTOMAN PETTYNYT ja en tosiaankaan juttele tytön kuullen kaikesta isänsä kanssa, vaan silloin kun hän on mennyt jo yö-unille.
        TERV:Äiti

        Olisiko mitenkään mahdollista että oma tyttäresi on jotenkin sitten esim. ärsyttävä näitten muitten mielestä kun he eivät häntä mukaan huoli?
        Mitä järkeä siinä ylipäätään sitten on yrittää sellaista ryhmää saada huolimaan häntä mukaan joka ei kuitenkaan pidä hänestä? Miksi et soita suoraan itse näiden tyttöjen vanhemmille, tosin kun asia on niin että ketään ei voi pakottaa leikkimään kaikkien kanssa, mutta onhan se todella idioottimaista jos eskariikäiset tytöt eivät leiki kaikkien kanssa keskenään.


      • äiti
        Onko kirjoitti:

        Olisiko mitenkään mahdollista että oma tyttäresi on jotenkin sitten esim. ärsyttävä näitten muitten mielestä kun he eivät häntä mukaan huoli?
        Mitä järkeä siinä ylipäätään sitten on yrittää sellaista ryhmää saada huolimaan häntä mukaan joka ei kuitenkaan pidä hänestä? Miksi et soita suoraan itse näiden tyttöjen vanhemmille, tosin kun asia on niin että ketään ei voi pakottaa leikkimään kaikkien kanssa, mutta onhan se todella idioottimaista jos eskariikäiset tytöt eivät leiki kaikkien kanssa keskenään.

        En ole soittanut kenellekkään.
        Tässä yksi esimerkki kun tytär on kotona:
        Tuli yksi eskarin tyttö hakemaan tytärtäni ulos.
        No tottakai hän lähti mielellään!!
        Meni 10 min. kun tuli jo takaisin sisälle.
        Kysyin eikö ollutkaan kivaa?
        Vastaus: no, tulikun toinen tyttö samasta eskarista ja tämä tyttö joka haki tyttäreni ulos alkoi heti leikkimään tämän toisen kanssa, ja tottakai sanoivat tyttärelle että emme leiki sun kanssasi.
        No, meni vartti suunnilleen, tyli tämä alkuperäinen tyttö takaisin hakemaan ulos kun tulikin riitaa sen toisen tytön kanssa.
        Tyär sanoi: ei mua enään huvita.
        Siis tämä sujuu koti-oloissa, mutta nniinkuin johtajallekkin tämän eilen kerroin, tytär on tavallaan "kuin vankilassa"eskarissa, jos lähtee sieltä pois se on karkaus.
        Johtaja oli samaa mieltä minun kanssani.
        T:Äiti
        P.S lue se mitä kirjoitin tänä aamuna


      • mää,
        äiti kirjoitti:

        En ole soittanut kenellekkään.
        Tässä yksi esimerkki kun tytär on kotona:
        Tuli yksi eskarin tyttö hakemaan tytärtäni ulos.
        No tottakai hän lähti mielellään!!
        Meni 10 min. kun tuli jo takaisin sisälle.
        Kysyin eikö ollutkaan kivaa?
        Vastaus: no, tulikun toinen tyttö samasta eskarista ja tämä tyttö joka haki tyttäreni ulos alkoi heti leikkimään tämän toisen kanssa, ja tottakai sanoivat tyttärelle että emme leiki sun kanssasi.
        No, meni vartti suunnilleen, tyli tämä alkuperäinen tyttö takaisin hakemaan ulos kun tulikin riitaa sen toisen tytön kanssa.
        Tyär sanoi: ei mua enään huvita.
        Siis tämä sujuu koti-oloissa, mutta nniinkuin johtajallekkin tämän eilen kerroin, tytär on tavallaan "kuin vankilassa"eskarissa, jos lähtee sieltä pois se on karkaus.
        Johtaja oli samaa mieltä minun kanssani.
        T:Äiti
        P.S lue se mitä kirjoitin tänä aamuna

        tuo käyttäytyminen on täysin normaalia 5-8v tytöille,sitä kaikki (no,ei nyt ihan,mut suurinosa kuitenkin) tytöistä tekee tuon ikäisenä..
        pojilla sitä ongelmaa ei ole,mut tyttöjä ei ikinä voi olla 3,aina silloin yksi jää ulkopuolelle..


      • kyllä
        äiti kirjoitti:

        En ole soittanut kenellekkään.
        Tässä yksi esimerkki kun tytär on kotona:
        Tuli yksi eskarin tyttö hakemaan tytärtäni ulos.
        No tottakai hän lähti mielellään!!
        Meni 10 min. kun tuli jo takaisin sisälle.
        Kysyin eikö ollutkaan kivaa?
        Vastaus: no, tulikun toinen tyttö samasta eskarista ja tämä tyttö joka haki tyttäreni ulos alkoi heti leikkimään tämän toisen kanssa, ja tottakai sanoivat tyttärelle että emme leiki sun kanssasi.
        No, meni vartti suunnilleen, tyli tämä alkuperäinen tyttö takaisin hakemaan ulos kun tulikin riitaa sen toisen tytön kanssa.
        Tyär sanoi: ei mua enään huvita.
        Siis tämä sujuu koti-oloissa, mutta nniinkuin johtajallekkin tämän eilen kerroin, tytär on tavallaan "kuin vankilassa"eskarissa, jos lähtee sieltä pois se on karkaus.
        Johtaja oli samaa mieltä minun kanssani.
        T:Äiti
        P.S lue se mitä kirjoitin tänä aamuna

        siellä on äidillä pienet murheet. älä sekaa liikaa niiden lasten juttuihin, vois alkaa mennä paremmin.

        ja jos sekaat, niin sekaa kunnolla. yksinkertaisinta tuossa tilanteessa olisi ollut mennä kertomaan tytöille, että kaikkien kanssa leikitään tai kaikki lähtevät kotiinsa.

        niin minä teen. meille kun tulee kavereita lapsille, meinaa pienin jäädä ulkopuolelle. tai jos tytölle tulee, eivät huoli poikaa mukaan ja päinvastoin. annan jonkun aikaa touhuta "omien kavereiden" kanssa ja sen jälkeen on selvä komento että kaikki otetaan mukaan tai lähtevät pois.

        `hanki elämä äläkä paapo tyttöäsi liikaa.


      • koita sinä opetella lukemaan
        kyllä kirjoitti:

        siellä on äidillä pienet murheet. älä sekaa liikaa niiden lasten juttuihin, vois alkaa mennä paremmin.

        ja jos sekaat, niin sekaa kunnolla. yksinkertaisinta tuossa tilanteessa olisi ollut mennä kertomaan tytöille, että kaikkien kanssa leikitään tai kaikki lähtevät kotiinsa.

        niin minä teen. meille kun tulee kavereita lapsille, meinaa pienin jäädä ulkopuolelle. tai jos tytölle tulee, eivät huoli poikaa mukaan ja päinvastoin. annan jonkun aikaa touhuta "omien kavereiden" kanssa ja sen jälkeen on selvä komento että kaikki otetaan mukaan tai lähtevät pois.

        `hanki elämä äläkä paapo tyttöäsi liikaa.

        miten äiti sekaantui tähän kun eskari kaveri tuli hakemaan tyttöä ulos??
        Ymmärtääkseni KUULI!! keskustelun jä näki!!! mitä tapahtui!
        Lue ensin!Vai osaatko lukea ja ymmärtää?
        T:SEKAA SEKAA


      • hanki elämä
        kyllä kirjoitti:

        siellä on äidillä pienet murheet. älä sekaa liikaa niiden lasten juttuihin, vois alkaa mennä paremmin.

        ja jos sekaat, niin sekaa kunnolla. yksinkertaisinta tuossa tilanteessa olisi ollut mennä kertomaan tytöille, että kaikkien kanssa leikitään tai kaikki lähtevät kotiinsa.

        niin minä teen. meille kun tulee kavereita lapsille, meinaa pienin jäädä ulkopuolelle. tai jos tytölle tulee, eivät huoli poikaa mukaan ja päinvastoin. annan jonkun aikaa touhuta "omien kavereiden" kanssa ja sen jälkeen on selvä komento että kaikki otetaan mukaan tai lähtevät pois.

        `hanki elämä äläkä paapo tyttöäsi liikaa.

        vastauksesi äidille "että kaikkien kanssa leikitään tai kaikki lähtevät kotiinsa".
        Eli:Minaat että äidin olisi pitänyt mennä ulos ja sanoa tytöille että nyt lähdette kotiinne,kun ette tyttäreni kanssa leikkineet!?!?!
        T:hanki elämä


      • Anonyymi
        mää, kirjoitti:

        tuo käyttäytyminen on täysin normaalia 5-8v tytöille,sitä kaikki (no,ei nyt ihan,mut suurinosa kuitenkin) tytöistä tekee tuon ikäisenä..
        pojilla sitä ongelmaa ei ole,mut tyttöjä ei ikinä voi olla 3,aina silloin yksi jää ulkopuolelle..

        Toi on ihme ilmiö. Muistan aikojen takaa. Kolmesta tytöstä yksi jäi aina yksin. Kaksi leikki keskenään. Isänä en meinannut uskoa. Joka päivä oli "puhelinskaba" aiheesta voitsä olla mun kaa. Tapahtui vuonna lankapuhelin.


    • äiti4

      käytöstä opettajilta.Hirvittää ajatella millaiset olisivat omat reaktioni olleet vastaavassa tapauksessa.Tyttäreni vaihtoi muuton vuoksi ennen joulua koulua. Koulu on pieni ja ajattelin että siellä on opetus ja opettajat ns. enemmän läsnä.Mutta kuinkas kävi tytöllä harva se aamu vatsa kipeä tai päätä särkee, oli myös suljettu kaveripiiristä. Opettajalle en viitsinyt mitään ilmoittaa kun asia tasaantui. Opettaja jotenkin välinpitämätön, olisi luullut seurailevan jotenkin uuden oppilaan sopeutumista, mutta eipä seuraillut. Nyt teimme päätöksen tytär vaihtaa syksyllä koulua, voi olla että ongelmia tulee mutta se riski otetaan. Harmittaa kun olisi ollut viimeinen vuosi ennen yläastetta. Entisessä koulussa oli opettaja kokoajan ajanhermolla ja tiesi mitä oppilaiden kesken tapahtuu hän puuttui asioihin heti. Toivotaan että lapsesi voi jatkaa rauhassa koulua ja tulee kaikinpuolin kuntoon. Tuntuu kauhealta ajatella pientä eskarilaista jota näin koetellaan.Ymmärrän että äitinä taistelet lapsesi puolesta niin teen minäkin.Kukapa lapsiemme puolia pitäisi jos emme itse sitä tee. Hyvää kevään jatkoa sinulle ja tytöllesi. Hoitakaa asiat kuntoon :)

    • äiti4

      kirjoittele tänne kuulumisia. Olisi kiva tietää jatkosta.

      • äiti

        Hei äiti4!
        Kävimme lääkärissä, kerroimme tyttären kanssa mitä eskarissa on tapahtunut, koitteli vatsaa ja vatsalaukkua kun kokeili parahti tyttö kunnolla.
        No, hän kirjoitti kuukauden sairausloman ja sen vein eskariin.
        Kokille koska muita ei ollut paikalla.
        Levolac sai kovaan vatsaan ja cefilus tuotteita päivittäin.
        No, tytär lähti nyt seurakunnan kerhoon helpottuneena ettei tarvitse esksriin mennä.
        TERV:ÄITI


      • äiti4
        äiti kirjoitti:

        Hei äiti4!
        Kävimme lääkärissä, kerroimme tyttären kanssa mitä eskarissa on tapahtunut, koitteli vatsaa ja vatsalaukkua kun kokeili parahti tyttö kunnolla.
        No, hän kirjoitti kuukauden sairausloman ja sen vein eskariin.
        Kokille koska muita ei ollut paikalla.
        Levolac sai kovaan vatsaan ja cefilus tuotteita päivittäin.
        No, tytär lähti nyt seurakunnan kerhoon helpottuneena ettei tarvitse esksriin mennä.
        TERV:ÄITI

        selvisi ja tyttö sai apua. Hyvä että hoidit asian nopeasti, näin lapset saattavat reagoida vatsallaan.Hyvää jatkoa :)


      • jjj
        äiti4 kirjoitti:

        selvisi ja tyttö sai apua. Hyvä että hoidit asian nopeasti, näin lapset saattavat reagoida vatsallaan.Hyvää jatkoa :)

        niin... Kumpikohan tyttöä on vaivannut enemmän, eskari vai äidin suhtautuminen siihen...


      • Pasi
        äiti kirjoitti:

        Hei äiti4!
        Kävimme lääkärissä, kerroimme tyttären kanssa mitä eskarissa on tapahtunut, koitteli vatsaa ja vatsalaukkua kun kokeili parahti tyttö kunnolla.
        No, hän kirjoitti kuukauden sairausloman ja sen vein eskariin.
        Kokille koska muita ei ollut paikalla.
        Levolac sai kovaan vatsaan ja cefilus tuotteita päivittäin.
        No, tytär lähti nyt seurakunnan kerhoon helpottuneena ettei tarvitse esksriin mennä.
        TERV:ÄITI

        kuulostaa kovin tutulta jutulta, se on meidän emäntä joka tekee kärpäsestä härkäsen taas kerran, pahoittelen asia ja yritä saada emännän toipumaan hässäkästä, tyttö voi hyvin ja niin me muutkin, oli pieni ylireaktio täällä taas.


    • Mariia

      Ymmärrän huolesi, ja on hyvä, että pidät oman tyttäresi puolta.

      Käytöstäsi sen sijaan en ymmärrä. Kiukkuamalla, vihaamalla ja kieltäytymällä sovituista keskusteluista et edistä lapsesi asiaa mitenkään. Olet sekoittanut myös lapsesi aikuisten väliseen riitaan, mikä osoittaa, että tunteet määräävät nyt tahtisi.

      Olet vihainen, että hoitaja puhui aidan yli lapsellesi ikään kuin ei tietäisi, miksi tyttäresi ei ole eskarissa. Mitä hoitajan olisi mielestäsi pitänyt tehdä? Olla huomaamatta tytärtäsi? Kertoa, että ikävää, että meillä on tämä riita, eikä äitisi sen vuoksi päästä sinua enää eskariin? Itse en nimittäin olisi kertonut lapselle, miksi hän ei nyt ole eskarissa, vaan olisin kertonut vain, että olemme nyt ylimääräisellä kivalla lomalla.

      Selvää on, että esikoulun henkilökunnan tulee puuttua kiusaamiseen. Kertomuksestasi ei ilmene, mikä on kiusaajien ja henkilökunnan näkökulma tilanteeseen. Se kannattaisi vaikkapa isän käydä kuuntelemassa.

      Tilannetta on enää turha dramatisoida enempää. Lääkärissä selvinnee, onko tytär lääkärinhoidon tarpeessa. Kiusaamisella ja verisellä ulosteella ei välttämättä ole suoranaista yhteyttä, eikä sellaista yhteyttä ole suotavaa väkisinkään hakea. Esikouluun ei tarvita sairaslomatodistusta, mutta sinne tarvittaisiin nyt äiti, joka näyttää lapselleen, miten käyttäydytään toisin kuin ne kiusaajat siellä eskarissa.

      Myöhemmin huomaat, että lapsesi osaa erottaa hyvän ja huonon käytöksen toisistaan. Tämä taito kiusaajilta ehkä puuttuu.

      • lueppa

        Mitä jos lukisit uudestaan mitä äiti on kirjoittanut?


      • rauhoitu!
        lueppa kirjoitti:

        Mitä jos lukisit uudestaan mitä äiti on kirjoittanut?

        teet ITSE selvästi tämän asian liian isoksi, ja kierre tullee jatkumaan, opeta lapsellesi ensin luottamusta sillä, että luotat itse ensin muihin ja positiivista asennetta kehiin!

        Et voi olla Vaatimassa asioita vaan Yhdessä luomassa hyvää tyttärellesi muiden kanssa - sitäpaitsi lasten keskinäisessä kanssakäymisessä tapahtuu jatkuvasti sellaista pientä - ei nyt syrjimistä, mutta jonkinlaista "oman paikan" hakemista, jotka pitäis antaa lapsen itsensä ratkaista niinkauan kuin eivät itse siitä valita aikuisille...


      • äidin naapuri
        rauhoitu! kirjoitti:

        teet ITSE selvästi tämän asian liian isoksi, ja kierre tullee jatkumaan, opeta lapsellesi ensin luottamusta sillä, että luotat itse ensin muihin ja positiivista asennetta kehiin!

        Et voi olla Vaatimassa asioita vaan Yhdessä luomassa hyvää tyttärellesi muiden kanssa - sitäpaitsi lasten keskinäisessä kanssakäymisessä tapahtuu jatkuvasti sellaista pientä - ei nyt syrjimistä, mutta jonkinlaista "oman paikan" hakemista, jotka pitäis antaa lapsen itsensä ratkaista niinkauan kuin eivät itse siitä valita aikuisille...

        en tajua miten sinä joka ei tunne kyseistä äitiä, etkä hänen tytärtään pystyt ja anteeksi vaan KEHTAAT HAUKKUA ÄITIÄ!!!
        Jokaisessa kokouksessa ollut mukana on avoin, ystävällinen ja kaveria kaikkien naapureiden kanssa.
        Minä joka juttelen hänen kanssaan päivittäin ja tiedän kyseisen perheen kaikki kotiasiatkin,nyt kun ei vaan enään jaksanut huomautella tästä kiusaamisesta kait jokaisella tai ainakin monilla palaisi päreet jos niin sanotaan lopulta.
        Teet äidistä syntipukkia joka on kaikista tuntemistani se äiti joka todella kuuntelee tyttäriään, ei huuda heille, he keskustelevat asiat selviksi jne...
        HÄPEÄ!!!
        TERVEISIÄ SINULLE JOKA OLET NIIN FIKSU!?!?!?


      • äidin naapuri
        äidin naapuri kirjoitti:

        en tajua miten sinä joka ei tunne kyseistä äitiä, etkä hänen tytärtään pystyt ja anteeksi vaan KEHTAAT HAUKKUA ÄITIÄ!!!
        Jokaisessa kokouksessa ollut mukana on avoin, ystävällinen ja kaveria kaikkien naapureiden kanssa.
        Minä joka juttelen hänen kanssaan päivittäin ja tiedän kyseisen perheen kaikki kotiasiatkin,nyt kun ei vaan enään jaksanut huomautella tästä kiusaamisesta kait jokaisella tai ainakin monilla palaisi päreet jos niin sanotaan lopulta.
        Teet äidistä syntipukkia joka on kaikista tuntemistani se äiti joka todella kuuntelee tyttäriään, ei huuda heille, he keskustelevat asiat selviksi jne...
        HÄPEÄ!!!
        TERVEISIÄ SINULLE JOKA OLET NIIN FIKSU!?!?!?

        ja on todellakin käynyt kaikissa kokouksissa, oikein odottanut taas seuraavaa, ja KEHTAAT haukkua siitäkin.
        "Äiti ei luota ihmisiin ja pilaa sillä lapsensa elämänMITÄP.......!!!!


      • äiti4

        kai ole ikinä ollut vastaavanlaista kokemusta.Jos henkilökunta päiväkodeissa ja kouluissa ei puutu syrjimiseen ja kiusaamiseen niin kyllä vanhempien on puututtava.Tämä maailma on niin raadollista että turha on lapselle kaunistella asioita, pidätkö eskari ikäistä jotenkin tyhmänä. Kyllähän lapsi tajuaa syrjinnän ja kiusaamisen ei hänelle tarvitse kaunistella asiaa.


      • psygologi
        rauhoitu! kirjoitti:

        teet ITSE selvästi tämän asian liian isoksi, ja kierre tullee jatkumaan, opeta lapsellesi ensin luottamusta sillä, että luotat itse ensin muihin ja positiivista asennetta kehiin!

        Et voi olla Vaatimassa asioita vaan Yhdessä luomassa hyvää tyttärellesi muiden kanssa - sitäpaitsi lasten keskinäisessä kanssakäymisessä tapahtuu jatkuvasti sellaista pientä - ei nyt syrjimistä, mutta jonkinlaista "oman paikan" hakemista, jotka pitäis antaa lapsen itsensä ratkaista niinkauan kuin eivät itse siitä valita aikuisille...

        luulet olevasi. Kai nyt jokainen lapsensa puolta saa pitää jos huomaa että henkilökunta on välinpitämätöntä. Tässä yhteiskunnassa ei saa oikeutta ennenkun röyhkeästi vaatii. Hyssyttelijöitä on liikaa.Älä arvostele "äitiä" kasvattajana kun et heitä tunne äläkä kirjoita hänelle aliarvioivasti.Tämä asia on varmasti aiheuttanut liikaa tuskaa kyseiselle perheelle.


      • jjj
        lueppa kirjoitti:

        Mitä jos lukisit uudestaan mitä äiti on kirjoittanut?

        Mariian kirjoitus oli asiaa... Aloittaja ylireagoi.


    • kakasta

      tiedän sanoa, että epämielyttävissä oloissa lapsi alkaa "panttaamaan" eli ei kehtaa mennä wc:hen. Tuore veri tulee peräaukon suulta (ei suolista) ja johtuu luultavasti kovasta ulosteesta. Ei kehtaa tai halua kakata tarhassa.

      No sitte toi isompi ongelma.
      Me muutettiin kans tytön eskari vuonna ja uudesta tarhasta ei saannut kavereita. Kotona kertoi: "ensin luvattiin leikkiä, sitten ei leikittykkään". Itki "kukaan ei leiki mun kans". Oli sitte sydäntä särkevää ja raskasta.
      Ensin sanoin täteille ja lupasivat seurata tilannetta. Ei apua. Sitten kysyin voisimmeko pitää hoitokokouksen, jossa johtaja olisi läsnä. Kokoukseen listasin itse paperille ongelmat (kavereiden puute) ja korjausehdotuksia. Lisäksi mietin jotain positiivista palautetta tarhalle. Sitten kun asiaa oli perinpohjin junnattu ja jokaisella hoitajalla oli kirjallisena korjausehdotuksetkin, niin yilanne alkoi pikkuhiljaa muuttua. Johdattelivat leikkeihin, hoitoaikaa lisättiin, koska ennen lähti heti (4h ) eskarin jälkeen ja tätit olivat sitä mieltä, että muut lapset ei "uskolla" ryhtyä leikkiin, kun lähtee "kesken" päivän pois.
      Meillä auttoi siis tämmöiset jutut pikkuhiljaa.

      Mutta täytyy sanoa, että vanhassa tarhassa oli myös niin, että jos ei leikkiin otettu mukaan, niin ei ollut pakko. Vielä minun nuoruudessani sanottiin aina, että kaikki pitää ottaa leikkiin mukaan.

      • edelleen vielä

        Eli siis puoli vuotta meni tota "kukaan ei leiki mun kans" vaihetta. Sitte oli hoitokokous ja sen jälkeen meni vielä kuukausi, että tyttö sanoi, ettei muut leiki. Kysyin tarhatätiltä asiasta ja hän sanoi, että joka päivä on tytöllä ollut nyt kaveria ja jos yksin, niin ohjattua toimintaa. Mietin, kumpaa uskoa tyttöä vai tarhatätiä ja valitsin tarhatätin. Sanoin tytölle, että täti kyllä kertoi äitille sinun leikkineen toisten kanssa tänään. En palannut asiaan kahteen viikkoon, en siis kysynyt oliko leikkikaveria tms. kahteen viikkoon ja sitten kysyin. Tällä kertaa kertoi kavereita olleen. Ilmeisesti "tapa" jäi päälle ja muutto stressasi niin, että tämä oli hyvä keino saada äidin huomiota myös.
        Monelta kantilta voi asioita katsoa, mutta onneksi meillä kääntyi tilanne parhain päin. Onnea matkaan myös sinulle!


      • äiti
        edelleen vielä kirjoitti:

        Eli siis puoli vuotta meni tota "kukaan ei leiki mun kans" vaihetta. Sitte oli hoitokokous ja sen jälkeen meni vielä kuukausi, että tyttö sanoi, ettei muut leiki. Kysyin tarhatätiltä asiasta ja hän sanoi, että joka päivä on tytöllä ollut nyt kaveria ja jos yksin, niin ohjattua toimintaa. Mietin, kumpaa uskoa tyttöä vai tarhatätiä ja valitsin tarhatätin. Sanoin tytölle, että täti kyllä kertoi äitille sinun leikkineen toisten kanssa tänään. En palannut asiaan kahteen viikkoon, en siis kysynyt oliko leikkikaveria tms. kahteen viikkoon ja sitten kysyin. Tällä kertaa kertoi kavereita olleen. Ilmeisesti "tapa" jäi päälle ja muutto stressasi niin, että tämä oli hyvä keino saada äidin huomiota myös.
        Monelta kantilta voi asioita katsoa, mutta onneksi meillä kääntyi tilanne parhain päin. Onnea matkaan myös sinulle!

        no se oli hyvä teille että tytöllänne oli sitten muuta ohjattua toimintaa, ettei tarvinnut yksistään olla niinkuin medän tyttö.
        Ihmettelen suuresti kun yksi kannanottaja moitti minua siitä että sanoin totuuden miksi on lapseni viikon poissa eskarista.
        En ole ikinä tytölle valehdellut enkä aio tulevaisuudessakaan valehdella.
        Mutta jokainen tyylillään.
        TERV:Äiti


      • ohjattua toimintaa
        äiti kirjoitti:

        no se oli hyvä teille että tytöllänne oli sitten muuta ohjattua toimintaa, ettei tarvinnut yksistään olla niinkuin medän tyttö.
        Ihmettelen suuresti kun yksi kannanottaja moitti minua siitä että sanoin totuuden miksi on lapseni viikon poissa eskarista.
        En ole ikinä tytölle valehdellut enkä aio tulevaisuudessakaan valehdella.
        Mutta jokainen tyylillään.
        TERV:Äiti

        ennen kuin itse jätin sen korjausehdotukseksi tilanteeseen. Itse mietin keinoja, jotka sitten esittelin hoitokokouksessa. He ovat PALVELUALAN ihmisiä. Heidän koulutukseensa kuuluu huomioida lasten / perheen tarpeet ja kun asiallisesti keskustellaan, heillä ei ole mitään syytä olla huomioimatta vanhempia. Sanoin kokouksessa, että "koska kaikki pyrimme toimimaan lapsen parhaaksi, niin mielestäni tämä ongelma on ratkaistava ja tähän olen listannut keinoja"
        Ehkä tavallaan olen saannut hankalan äidin maineen ja teetättänyt lisätyötä henkilökunnalle (ohjattua toimintaa lapselleni), mutta tilanne helpottui henkilökunnalle ja lapselle muutamassa kuukaudessa. Kyllä se on vaivan näön arvoinen asia. Aina korosta sanoja "LAPSEN PARHAAKSI".
        Olet myös oikeutettu vaihtamaan tarhaa, jos uskot tämän auttavan tilanteeseen (voi auttaakkin), mutta muista aina neuvotella asioista. Laadi lista,mitä haluat sanoa ja pyydä mahdollisimman paljon ihmisiä kuuntelemaan keskustelua. Ota palaute rakentavasti ja tee oma osasi mahdollisista sopimuksista.
        Tilanne on hankala, mutta älä sulje tyttöä ulkopuolelle. Kouluun tytön on kuitenkin pakko mennä jatkossa HALUSI tai EI. Joten sinun täytyy myös näyttää, että elämässä on asioita, joita ei voi valita. Ainoa mitä voit tehdä on siloitella tietä. Ehkä uusi alku, uudessa tarhassa tai vain seurakunnan kerhotoiminnan jatkaminen on oikea ratkaisu ennen koulua?


      • äiti
        ohjattua toimintaa kirjoitti:

        ennen kuin itse jätin sen korjausehdotukseksi tilanteeseen. Itse mietin keinoja, jotka sitten esittelin hoitokokouksessa. He ovat PALVELUALAN ihmisiä. Heidän koulutukseensa kuuluu huomioida lasten / perheen tarpeet ja kun asiallisesti keskustellaan, heillä ei ole mitään syytä olla huomioimatta vanhempia. Sanoin kokouksessa, että "koska kaikki pyrimme toimimaan lapsen parhaaksi, niin mielestäni tämä ongelma on ratkaistava ja tähän olen listannut keinoja"
        Ehkä tavallaan olen saannut hankalan äidin maineen ja teetättänyt lisätyötä henkilökunnalle (ohjattua toimintaa lapselleni), mutta tilanne helpottui henkilökunnalle ja lapselle muutamassa kuukaudessa. Kyllä se on vaivan näön arvoinen asia. Aina korosta sanoja "LAPSEN PARHAAKSI".
        Olet myös oikeutettu vaihtamaan tarhaa, jos uskot tämän auttavan tilanteeseen (voi auttaakkin), mutta muista aina neuvotella asioista. Laadi lista,mitä haluat sanoa ja pyydä mahdollisimman paljon ihmisiä kuuntelemaan keskustelua. Ota palaute rakentavasti ja tee oma osasi mahdollisista sopimuksista.
        Tilanne on hankala, mutta älä sulje tyttöä ulkopuolelle. Kouluun tytön on kuitenkin pakko mennä jatkossa HALUSI tai EI. Joten sinun täytyy myös näyttää, että elämässä on asioita, joita ei voi valita. Ainoa mitä voit tehdä on siloitella tietä. Ehkä uusi alku, uudessa tarhassa tai vain seurakunnan kerhotoiminnan jatkaminen on oikea ratkaisu ennen koulua?

        no, tytär jatkaa kerhoa 3 kertaa viikossa myös kesäkuun, ja onneksi kaikki eskarilaiset eivät mahdu samaan kouluun.
        Meidän tyttö on yksi niistä jotka menevät muualle,luojalle kiitos siitä.
        Muutimme nykyiseen asuntoomme viimevuoden heinäkuussa, kaikki muut jotka käyvät samaa eskaria kuin tytär, ovat käyneet jo tarhassa samassa päiväkodissa.
        Tytöllä on vapaa ajalla ystäviä leikki-kentällä jotka osat ovat jo koulun alaluokilla ja osat kerhossa, ja nyt syksyllä kun ei onneksi mahdu kaikki samaan kouluun, kuten jo sanoin ovat kaikki (luulisin enhän vielä voi tietää), vieraita toisilleen.
        T:Äiti


    • Yritän ymmärtää

      Kirjoituksesi on ristiriitainen. Ensin kerrot tytön sanoneen opettajalle seuraavasti "Tytär vastasi hänelle"en saanut tulla kun äiti on niin vihainen sinulle ja toiselle opettajalle"

      Ja sitten kohta väität seuraavaa: "Jo eilen aamulla sanoi ettei halua eskariin, totesin että jos kuitenkin haluaisit vielä kokeilla, isän mukaa ovat opettajat puhuneet johtajan kanssa ja näiden tyttöjen.
      Itse olen vaan niin SUUNNATTOMAN PETTYNYT ja en tosiaankaan juttele tytön kuullen"

      Eli jos et juttele tytön kuullen, mistä hän tietää, että olet vihainen opettajille.

      Koulussa on ehkä reagoitu väärin, mutta mielestäni suurentelet asiaa. Olisit ainakin antanut mahdollisuuden koulussa palaveriin ja itse ehdottanut (ei kiihtyneessä tilassa) korjauksia.

      Ja jos "muutamat tytöt" häntä hyljeksivät, niin ei kai nämä ainoita leikkikavereita siellä olleet? Miksi tyttösi nimenomaan halusi heidän mukaansa? Tiedän itse omasta nyt eskarilaisesta tytöstäni, että hänellä on yks ns sydänystävä ja he kyllä ottavat muutkin leikkiin,mutta kotona tyttö puhuu, että "taas se ja se tuli häiritsemään mun Millan juttuja" Miksei tyttösi mennyt muiden luo?

      En oikein ymmärrä raivoasi ja käytöstäsi. Ja tuo kakka-juttu. KAIKILLA on joskus vatsa kovalla, en ymmärrä miksi teet siitä suuren haloon ja pelotat tyttösi uskomaan, että se johtuu eskarista. Sinä olet aikuinen ihminen, älä kompenoi raivoasi lapseesi.

      • äiti

        tytär tämän puolen vuoden aikana on ollut mukana kun keskustellaan tästä, leikkimisestä muiden kanssa.
        Ehdotin muuta toimintaa n. 1kk sitten:
        Tytär sai puheterapeutilta semmoisen ekapeli kirjeen, jota oli tytön kanssa tarkoitus harjoitella joko opettajan tai vanhempien kanssa.
        No, sanoin tytölle että kysyn jos hän tekisi eskarissa 2kertaa viikossa puoli tuntia sitä?
        Ei käynyt koska "se synnyttäisi kateutta muissa oppilaissa"
        Ja MINÄ PÖLJÄ!!!!! menin kertomaan sen tytölle ennenkuin kysyin opettajalta.
        Että niinkin typerä olin.
        Ja, tästä kiusaamisesta olemme puhuneet tytön kuullen, kerran kokouksessa ja usein kotona.
        Mutta sitten esim. tämä kun ei saanut tätä tietokone ekapeli ohjattua toimintaa, en tietty hänen kuulleen isäsnsä kanssa puhuneet.
        Koska emme kumpikaan halua että hän tietää mitä mieltä olimme esimerkiksi siitä asiasta.
        Eli jos ymmärrät:?Kaikkea ei tytön tarvitse kuulla.
        Oliko sinulla vielä muuta kysyttävää?
        Vastaan mielelläni.
        TERV:ÄITI


      • yritä ymmärtää
        äiti kirjoitti:

        tytär tämän puolen vuoden aikana on ollut mukana kun keskustellaan tästä, leikkimisestä muiden kanssa.
        Ehdotin muuta toimintaa n. 1kk sitten:
        Tytär sai puheterapeutilta semmoisen ekapeli kirjeen, jota oli tytön kanssa tarkoitus harjoitella joko opettajan tai vanhempien kanssa.
        No, sanoin tytölle että kysyn jos hän tekisi eskarissa 2kertaa viikossa puoli tuntia sitä?
        Ei käynyt koska "se synnyttäisi kateutta muissa oppilaissa"
        Ja MINÄ PÖLJÄ!!!!! menin kertomaan sen tytölle ennenkuin kysyin opettajalta.
        Että niinkin typerä olin.
        Ja, tästä kiusaamisesta olemme puhuneet tytön kuullen, kerran kokouksessa ja usein kotona.
        Mutta sitten esim. tämä kun ei saanut tätä tietokone ekapeli ohjattua toimintaa, en tietty hänen kuulleen isäsnsä kanssa puhuneet.
        Koska emme kumpikaan halua että hän tietää mitä mieltä olimme esimerkiksi siitä asiasta.
        Eli jos ymmärrät:?Kaikkea ei tytön tarvitse kuulla.
        Oliko sinulla vielä muuta kysyttävää?
        Vastaan mielelläni.
        TERV:ÄITI

        Olit katkera, kun tyttösi ei saanut erivapautta tietokoneohjelmaan? Tästäköhän sinun vihasi alkoi? Et voi todellakaan luvata opettajan puolesta tytöllesi, että opettaja katsoo hänen ohjelmaansa. Ja mitähän mieltä siitä olit, kun niin kärjekkääsi kerroit, ettet halunnut tytön tietävän mielipidettäsi?

        Et juttele tytön kuullen kaikkea, mutta lapsi tietää sinun olevan vihainen opettajille? Kummallista.

        Ja et vastannut, miksi tyttösi tukki juuri näiden tyttöjen seuraan, jotka eivät hänesä välittäneet. Eivät kai nämä tytöt ainoita kaveriehdokkaita eskarissa olleet?

        Vastauksesi ja muutenkin kirjoitelmasi ovat todella sekavia. Nyt minun myötätuntoni on täysin koulun ja lapsesi puolella.


      • kehoitan sua
        yritä ymmärtää kirjoitti:

        Olit katkera, kun tyttösi ei saanut erivapautta tietokoneohjelmaan? Tästäköhän sinun vihasi alkoi? Et voi todellakaan luvata opettajan puolesta tytöllesi, että opettaja katsoo hänen ohjelmaansa. Ja mitähän mieltä siitä olit, kun niin kärjekkääsi kerroit, ettet halunnut tytön tietävän mielipidettäsi?

        Et juttele tytön kuullen kaikkea, mutta lapsi tietää sinun olevan vihainen opettajille? Kummallista.

        Ja et vastannut, miksi tyttösi tukki juuri näiden tyttöjen seuraan, jotka eivät hänesä välittäneet. Eivät kai nämä tytöt ainoita kaveriehdokkaita eskarissa olleet?

        Vastauksesi ja muutenkin kirjoitelmasi ovat todella sekavia. Nyt minun myötätuntoni on täysin koulun ja lapsesi puolella.

        opettelemaan edelleenkin sitä luottamista niihin opettajiin siellä, se on kyllä kaiken A ja O hyvälle jatkolle - myös ylemmillä luokilla.
        Jos ongelmia syntyy ja ainahan elämässä syntyy niin niitä sitten ratkotaan hyvässä hengessä...
        nää ihan sun ja tyttäresi parhaaksi.


      • psygologi

        sinunlaisesi "ammattiauttajat" tänne tupsahtelee.Onneksi sinun ei tarvitse mitään ymmärtää, muuta kun OLE HILJAA kun et asiasta mitään tiedä.


      • äläs vaihda
        psygologi kirjoitti:

        sinunlaisesi "ammattiauttajat" tänne tupsahtelee.Onneksi sinun ei tarvitse mitään ymmärtää, muuta kun OLE HILJAA kun et asiasta mitään tiedä.

        nimimerkkiä kesken kaiken. Kirjoitusvirheesi paljastivat sinut alkuperäisen aloittajaksi.

        Olen tämän ketjun lukenut ja alan olla kovasti sitä mieltä, että sinun kaunasi alkaa jostain muualta kuin tytön kavereiden puutteesta.


      • äiti
        yritä ymmärtää kirjoitti:

        Olit katkera, kun tyttösi ei saanut erivapautta tietokoneohjelmaan? Tästäköhän sinun vihasi alkoi? Et voi todellakaan luvata opettajan puolesta tytöllesi, että opettaja katsoo hänen ohjelmaansa. Ja mitähän mieltä siitä olit, kun niin kärjekkääsi kerroit, ettet halunnut tytön tietävän mielipidettäsi?

        Et juttele tytön kuullen kaikkea, mutta lapsi tietää sinun olevan vihainen opettajille? Kummallista.

        Ja et vastannut, miksi tyttösi tukki juuri näiden tyttöjen seuraan, jotka eivät hänesä välittäneet. Eivät kai nämä tytöt ainoita kaveriehdokkaita eskarissa olleet?

        Vastauksesi ja muutenkin kirjoitelmasi ovat todella sekavia. Nyt minun myötätuntoni on täysin koulun ja lapsesi puolella.

        sinun mielipiteesi.
        Jos minä kävin maanantaina hakemassa vaatteet pois, siis viikko sitten maanantaina.
        Keskiviikkona sanoivat opettajat isälle että ovat jutelleet tyttöjen kanssa, torstaina kerron aamulla kuntytär herää aamulla että siellä on asiasta keskusteltu, että jos maanantaina sitten menisit eskariin.
        Perjantaina kysyy opettaja aidalla tytöltä, "oletko ollut sairaana" kun tytär ttietää jo että siellä oli puhuttu.Vai oliko?
        Mitä ajattelee tytär silloin opettajasta.
        Ovat kuulemma keskustelleet, ja tietävät miksi tyttö on kotona ja siti moinen kysymys.
        Tämä tietokone puoli tuntia 2 kertaa viikossa, tuli puhe-terapeutilta suosituksena.
        En tosiaankaan semmoista itse keksinyt.
        Ja kuukausi sitten , kiusaaminen alkoi puoli vuotta sitten.
        Hyvää jatkoa sinulle!!
        Terveisin:äiti


      • äidin naapuri
        äläs vaihda kirjoitti:

        nimimerkkiä kesken kaiken. Kirjoitusvirheesi paljastivat sinut alkuperäisen aloittajaksi.

        Olen tämän ketjun lukenut ja alan olla kovasti sitä mieltä, että sinun kaunasi alkaa jostain muualta kuin tytön kavereiden puutteesta.

        nyt on sitten yksi selvännäkijä tullut mukaan keskusteluun!
        Onnittelut sinulle taidoistasi, jos nyt kuitenkin pitäisit "viisaat kommenttisi"aivan omana tietonasi.
        Paitsi tietysti jos haluat omaa huonoa oloasi purkaa niin siinä tapauksessa asia on kait???ymmärrettävää, jatkoja sinulle!!
        T:Äidin naapuri


      • Ei häntää
        äiti kirjoitti:

        sinun mielipiteesi.
        Jos minä kävin maanantaina hakemassa vaatteet pois, siis viikko sitten maanantaina.
        Keskiviikkona sanoivat opettajat isälle että ovat jutelleet tyttöjen kanssa, torstaina kerron aamulla kuntytär herää aamulla että siellä on asiasta keskusteltu, että jos maanantaina sitten menisit eskariin.
        Perjantaina kysyy opettaja aidalla tytöltä, "oletko ollut sairaana" kun tytär ttietää jo että siellä oli puhuttu.Vai oliko?
        Mitä ajattelee tytär silloin opettajasta.
        Ovat kuulemma keskustelleet, ja tietävät miksi tyttö on kotona ja siti moinen kysymys.
        Tämä tietokone puoli tuntia 2 kertaa viikossa, tuli puhe-terapeutilta suosituksena.
        En tosiaankaan semmoista itse keksinyt.
        Ja kuukausi sitten , kiusaaminen alkoi puoli vuotta sitten.
        Hyvää jatkoa sinulle!!
        Terveisin:äiti

        enää jutuissasi. Taidat tarvita apua kipeämmin kuin tyttösi.

        "Perjantaina kysyy opettaja aidalla tytöltä, "oletko ollut sairaana" kun tytär ttietää jo että siellä oli puhuttu.Vai oliko?
        Mitä ajattelee tytär silloin opettajasta." Mitähän tuolla tarkoitit sanoa?

        "Ovat kuulemma keskustelleet, ja tietävät miksi tyttö on kotona ja siti moinen kysymys." Ketkä ovat keskustelleet ja ja miten niin kuulemma, mistä moinen "kuulo"?

        Ja se tietokone...varmaan on tullutkin puheterapeutilta, mutta tuntuu, että sinä odotat, että KOULU alkaisi käydä sitä tyttösi kanssa läpi. Sekö sai kuppisi vuotamaan ylitse,kun tytölle lupasit, että ope antaa katsoa koulussa ennenkuin kysyit koulusta mitään.

        Ymmärtääköhän täällä enää kukaan muu sinua, kuin nämä "sivupersoonasi" psygologi (väärin kirjoitetu) ja naapurin äiti?


      • tasapuolisuus
        äiti kirjoitti:

        sinun mielipiteesi.
        Jos minä kävin maanantaina hakemassa vaatteet pois, siis viikko sitten maanantaina.
        Keskiviikkona sanoivat opettajat isälle että ovat jutelleet tyttöjen kanssa, torstaina kerron aamulla kuntytär herää aamulla että siellä on asiasta keskusteltu, että jos maanantaina sitten menisit eskariin.
        Perjantaina kysyy opettaja aidalla tytöltä, "oletko ollut sairaana" kun tytär ttietää jo että siellä oli puhuttu.Vai oliko?
        Mitä ajattelee tytär silloin opettajasta.
        Ovat kuulemma keskustelleet, ja tietävät miksi tyttö on kotona ja siti moinen kysymys.
        Tämä tietokone puoli tuntia 2 kertaa viikossa, tuli puhe-terapeutilta suosituksena.
        En tosiaankaan semmoista itse keksinyt.
        Ja kuukausi sitten , kiusaaminen alkoi puoli vuotta sitten.
        Hyvää jatkoa sinulle!!
        Terveisin:äiti

        Siis VAIN puoli tuntia kaksi kertaa viikossa tarkoittaa tuntia viikossa. Se sama tunti viikossa pitäisi sitten tasapuolisuuden vuoksi olla kaikille oppilaille omaa tietokoneaikaa, on muuten melkoisen mahdotonta oikeasti toteuttaa... Vaikka puheterapeutti jotain suosittelisikin, niin et sinä voi vaatia, että koulu kaiken toteuttaa. Miksi ette tee sitä ekapeliä kotona? Kone sinulla näkyy olevan ja nettikin toimii...


    • mää,

      saman,mikä minullakin pisti silmään,kyse ei siis ilmeisesti ollut siitä,et kukaan ei leikkinyt lapsesi kanssa,ainakin kirjoitit et muutama tyttö ei halunnut leikkiä tyttäresi kanssa..eikö muut sitten leiki tyttösi kanssa,vai eikö tyttö halua muiden kanssa,kun näiden muutaman,kanssa leikkiä?
      miksi oma lapsi saa valita kaverinsa,mut muut ei??

      • äidin naapuri

        Luokalla on 6 tyttöä, ja tytär yksi niistä.
        Ja nämä 5 tyttöä tässä tapauksessa päättävät milloin , tämä tytär pääsee mukaan leikkiin milloin ei.
        Onko tytöllä sinun mielestäsi kerro ihmeessä jos tiedät, jotain mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan?
        T:Naapuri


      • sinä olet?
        äidin naapuri kirjoitti:

        Luokalla on 6 tyttöä, ja tytär yksi niistä.
        Ja nämä 5 tyttöä tässä tapauksessa päättävät milloin , tämä tytär pääsee mukaan leikkiin milloin ei.
        Onko tytöllä sinun mielestäsi kerro ihmeessä jos tiedät, jotain mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan?
        T:Naapuri

        Eikö äidin verbaalinen lahjakkuus riitä viemään keskustelua eteenpäin?

        Epäilen että 5 tyttöä leikkii niin, että vain yhtä sorsittaisiin. Oman tyttöni eskariluokassa on 8 tyttöä ja kyllä nämä tytöt ovat jakaantunett 2-3 hengen ryhmiin, harvoin näkee 4 yhdessä.

        Alkaa kummastuttaa koko juttu.


      • mää,
        äidin naapuri kirjoitti:

        Luokalla on 6 tyttöä, ja tytär yksi niistä.
        Ja nämä 5 tyttöä tässä tapauksessa päättävät milloin , tämä tytär pääsee mukaan leikkiin milloin ei.
        Onko tytöllä sinun mielestäsi kerro ihmeessä jos tiedät, jotain mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan?
        T:Naapuri

        itse tytössä olla vikaa,esim on määräilevä,tai leikit liian rajuja muille?
        miksi ei leiki poikien kanssa?
        valitettavasti kaikki ei aikuisenakaan tule toisten kanssa toimeen,eikä kaikki pidäkaikista,ei minusta ketään voi pakottaa leikkimään jonkun kanssa..
        eriasia on,jos tyttöä sorretaan esim yhteisissä,ohajtuissa leikeissä eskarissa,ja siitähän tässä tuskin on kyse..
        meillä pihassa myös yksi tyttö ja yksi poika,jotka jatkuvasti jäävät ulkopuolelle,ja vain siitä syystä,et ainoa leikki minkä osaavat,on muiden rääkkääminen..silloin tuskin on syy muissa lapsissa.


      • äiti
        mää, kirjoitti:

        itse tytössä olla vikaa,esim on määräilevä,tai leikit liian rajuja muille?
        miksi ei leiki poikien kanssa?
        valitettavasti kaikki ei aikuisenakaan tule toisten kanssa toimeen,eikä kaikki pidäkaikista,ei minusta ketään voi pakottaa leikkimään jonkun kanssa..
        eriasia on,jos tyttöä sorretaan esim yhteisissä,ohajtuissa leikeissä eskarissa,ja siitähän tässä tuskin on kyse..
        meillä pihassa myös yksi tyttö ja yksi poika,jotka jatkuvasti jäävät ulkopuolelle,ja vain siitä syystä,et ainoa leikki minkä osaavat,on muiden rääkkääminen..silloin tuskin on syy muissa lapsissa.

        ja siinä asiassa olimme vahvasti samaa mieltä, että tyttö on aivan liian kiltti, ja ainut joka käy puheterapeutilla.
        Kysehän ei ole alunperinkään ollut jatkuvasta, vaan siitä että raskasta lapselle kun välillä leikitään, välillä ei ja välillä pyydetään leikkimään ja sitten sanotaan että "häivy".
        Äitinä ymmärrän lastani erittäin hyvin.
        Minulla itselläni on kaverit siis samat jatkuvasti, he eivät muuta mieltään, eli se miten sen nyt ilmaisee "tasapuolinen ja tasapainoinen" kaveri suhde.
        Itselleni tuollainen olisi ERITTÄIN RASKASTA, ja varmasti menisi luottamus....
        Ikinä kun ei illalla tiedä mitä seuraava päivä tuo tullessaan
        T:Äiti
        Ja on toki poikia luokalla, mutta voinko vaatia tyttäreltä että hän alkaisi leikkiä autoilla ja muita poikien leikkejä heidän kanssaan?


      • eskarissa
        äidin naapuri kirjoitti:

        Luokalla on 6 tyttöä, ja tytär yksi niistä.
        Ja nämä 5 tyttöä tässä tapauksessa päättävät milloin , tämä tytär pääsee mukaan leikkiin milloin ei.
        Onko tytöllä sinun mielestäsi kerro ihmeessä jos tiedät, jotain mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan?
        T:Naapuri

        Meidän tyttömme on myös eskarissa ja tyttöjä siellä taitaa olla 6. Koskaan tytöt eivät leiki koko porukalla vaan ovat jakautuneet pienempiin ryhmiin. Ja niinhän siinä välillä käy, ettei esim. meidän tyttöä huolita leikkiin vaikka juuri eilen oli paras kaveri. Monesti tyttö valittaa, ettei ollut ketään kaveria. Kun kysyn asiaa opelta, niin tyttö on leikkinyt vaikka kenen kanssa mutta kun ei ole päässyt "sen sillä hetkellä parhaimman kaverin" leikkiin, niin silloin ei ole ketään kaveria. Tyttö leikkii myös poikien kanssa, sillä autoleikit ym. poikien jutut sujuu kyllä. Nämä kaveriasiat ovat minusta aina vaikeita ja aikuisen on niihin hankala puuuttua. Varsinkin kun ei ole näkemässä mitä todellisuudessa on tapahtanut. Lapset osaavat myös värittää kertomuksiaan.


      • lukea
        mää, kirjoitti:

        itse tytössä olla vikaa,esim on määräilevä,tai leikit liian rajuja muille?
        miksi ei leiki poikien kanssa?
        valitettavasti kaikki ei aikuisenakaan tule toisten kanssa toimeen,eikä kaikki pidäkaikista,ei minusta ketään voi pakottaa leikkimään jonkun kanssa..
        eriasia on,jos tyttöä sorretaan esim yhteisissä,ohajtuissa leikeissä eskarissa,ja siitähän tässä tuskin on kyse..
        meillä pihassa myös yksi tyttö ja yksi poika,jotka jatkuvasti jäävät ulkopuolelle,ja vain siitä syystä,et ainoa leikki minkä osaavat,on muiden rääkkääminen..silloin tuskin on syy muissa lapsissa.

        nimim. yritän ymmärtää kommentteja. Tulee mieleen innokas naistenlehtien lukija, joka imee kaikki psykologien kysymyspalstat itseensä ja muokkaa niiden perusteella kuvaa vanhempi-lapsisuhteesta. Tai sitten olet jonkin sortin ammattilainen. Kovat antipatiat äitiä kohtaan joka tapauksessa, vaikka tiedät asiasta vain sen, minkä luet (valikoivin)muutaman rivin nettipalstalta.

        Äiti kertoi, että tyttö on puheterapeutin asiakkaana. Ovatko eskarin opet tietoisia, että lieväkin puheen erilaisuus (ei tarvitse olla vika) saattaa johtaa syrjintään. Heidän tehtävänään on auttaa tyttöä ryhmäytymään omana persoonaan toisten joukkoon.

        Opet taitavat olla vähän leipiintyneitä työhönsä eivätkä viitsi enää tehdä mitään ylimääräistä rutiineiden lisäksi. Tällaisia työntekijöitä on paljon ja siksi niin moni lapsi kärsii niin päivähoidossa, eskarissa kuin koulussakin.


        Lapsellesi taitaa olla parempi olla siellä seurakunnan kerhossa varsinkin jos itse sitä haluaa.


      • äiti
        lukea kirjoitti:

        nimim. yritän ymmärtää kommentteja. Tulee mieleen innokas naistenlehtien lukija, joka imee kaikki psykologien kysymyspalstat itseensä ja muokkaa niiden perusteella kuvaa vanhempi-lapsisuhteesta. Tai sitten olet jonkin sortin ammattilainen. Kovat antipatiat äitiä kohtaan joka tapauksessa, vaikka tiedät asiasta vain sen, minkä luet (valikoivin)muutaman rivin nettipalstalta.

        Äiti kertoi, että tyttö on puheterapeutin asiakkaana. Ovatko eskarin opet tietoisia, että lieväkin puheen erilaisuus (ei tarvitse olla vika) saattaa johtaa syrjintään. Heidän tehtävänään on auttaa tyttöä ryhmäytymään omana persoonaan toisten joukkoon.

        Opet taitavat olla vähän leipiintyneitä työhönsä eivätkä viitsi enää tehdä mitään ylimääräistä rutiineiden lisäksi. Tällaisia työntekijöitä on paljon ja siksi niin moni lapsi kärsii niin päivähoidossa, eskarissa kuin koulussakin.


        Lapsellesi taitaa olla parempi olla siellä seurakunnan kerhossa varsinkin jos itse sitä haluaa.

        kiitos kirjeestäsi!
        Niin tein virheen kun en heti alussa kirjoittanut tästä puheterapeutista.
        Ja tämä"eka-peli" tietokone ohjelma oli juuri puheterapeutilta suositus että joko opettaja tai vanhemmat käyvät sitä tytön kanssa.
        Siis se puoli tuntia 2 kertaa viikossa.
        Tänään kun juttelin siitäkin johtajan kanssa hän ei ollut tietoinen koko asiasta.
        Se mikä minua tosiaan suututti oli kun kuukausi sitten sanoi opettaja että "tulee kateutta" tytärtäni kohtaan jos he siellä eskarilla sen tekevät hänen kanssaan.
        Tietoisena hänen ongelmastaan jo muutenkin hankalaa, sanoin tietysti opettajalle että ei missään nimessä siinä tapauksessa.
        Tässä taas yksi josta isän kanssa juttelimme tytön jo mentyä yö-unilleen.
        No, kerhossa hän viihtyy todella hyvin,tytär on vanhin muut 5-vuotiaita tyttöjä ja muutama poika.
        Odottaa jo innolla huomis aamua että pääsee "kerhoilemaan".
        T:Äiti


      • ei vielä eskarissa
        äiti kirjoitti:

        kiitos kirjeestäsi!
        Niin tein virheen kun en heti alussa kirjoittanut tästä puheterapeutista.
        Ja tämä"eka-peli" tietokone ohjelma oli juuri puheterapeutilta suositus että joko opettaja tai vanhemmat käyvät sitä tytön kanssa.
        Siis se puoli tuntia 2 kertaa viikossa.
        Tänään kun juttelin siitäkin johtajan kanssa hän ei ollut tietoinen koko asiasta.
        Se mikä minua tosiaan suututti oli kun kuukausi sitten sanoi opettaja että "tulee kateutta" tytärtäni kohtaan jos he siellä eskarilla sen tekevät hänen kanssaan.
        Tietoisena hänen ongelmastaan jo muutenkin hankalaa, sanoin tietysti opettajalle että ei missään nimessä siinä tapauksessa.
        Tässä taas yksi josta isän kanssa juttelimme tytön jo mentyä yö-unilleen.
        No, kerhossa hän viihtyy todella hyvin,tytär on vanhin muut 5-vuotiaita tyttöjä ja muutama poika.
        Odottaa jo innolla huomis aamua että pääsee "kerhoilemaan".
        T:Äiti

        Minä olen aina luullu että jos on oppilas joka tarvitsee ns."tuki-opetusta", oli sitten Esikoulu tai Koulu sitä on oppilaan saatava?
        Olenko väärässä?
        nim.tulevan eskarilaisen isä


      • 4:n lapsen isä
        sinä olet? kirjoitti:

        Eikö äidin verbaalinen lahjakkuus riitä viemään keskustelua eteenpäin?

        Epäilen että 5 tyttöä leikkii niin, että vain yhtä sorsittaisiin. Oman tyttöni eskariluokassa on 8 tyttöä ja kyllä nämä tytöt ovat jakaantunett 2-3 hengen ryhmiin, harvoin näkee 4 yhdessä.

        Alkaa kummastuttaa koko juttu.

        Viiden tyttöporukassa löytyy johtaja joka siitä yhden poisjättämisestä päättää. Tämä johtaja on useimmin yksinhuoltajan lapsi, tai johtajalapsen toinen vanhempi on alkoholisti.


      • äiti
        4:n lapsen isä kirjoitti:

        Viiden tyttöporukassa löytyy johtaja joka siitä yhden poisjättämisestä päättää. Tämä johtaja on useimmin yksinhuoltajan lapsi, tai johtajalapsen toinen vanhempi on alkoholisti.

        tämä tyttö asuu samassa talossa kuin me, ja samalla eskari luokalla, ja sama joka vapaa-ajalla haki tytön ulos ja 10min. päästä vaihtoi kveria.
        Hän asuu äitinsä kanssa.
        T:Äiti


      • mää,
        4:n lapsen isä kirjoitti:

        Viiden tyttöporukassa löytyy johtaja joka siitä yhden poisjättämisestä päättää. Tämä johtaja on useimmin yksinhuoltajan lapsi, tai johtajalapsen toinen vanhempi on alkoholisti.

        meillä taas pahimmat kiusaajat on juuri nämä asennevammaisten ydinperheen vanhempien kasvattamat kullannuput,jotka kuvittelee et yh lapset on huonompiarvoisia ja muutenkin huonompia kuin he.
        asutte varmaan myös omistusasunnossa,joten vuokra-asukkaiden pennut tulee hyvänä kakkosena kiusaajissa heti yh lapsien jälkeen..
        aikuinen ihminen vois vähän miettiä minkälaista ajatusmaalimaa lapselleen opettaa.


      • äiti
        mää, kirjoitti:

        meillä taas pahimmat kiusaajat on juuri nämä asennevammaisten ydinperheen vanhempien kasvattamat kullannuput,jotka kuvittelee et yh lapset on huonompiarvoisia ja muutenkin huonompia kuin he.
        asutte varmaan myös omistusasunnossa,joten vuokra-asukkaiden pennut tulee hyvänä kakkosena kiusaajissa heti yh lapsien jälkeen..
        aikuinen ihminen vois vähän miettiä minkälaista ajatusmaalimaa lapselleen opettaa.

        Ihan samassa vuokra-talossa asutaan, vaikkakin eri rapussa.
        Terv.Äiti
        P.S
        Olen minäkin ollut yksin-huoltaja aikoinani, tosin vanhimmat 2 lasta jo aikuisia ja muuttaneet omiin asuntoihin.


      • 4xisä
        mää, kirjoitti:

        meillä taas pahimmat kiusaajat on juuri nämä asennevammaisten ydinperheen vanhempien kasvattamat kullannuput,jotka kuvittelee et yh lapset on huonompiarvoisia ja muutenkin huonompia kuin he.
        asutte varmaan myös omistusasunnossa,joten vuokra-asukkaiden pennut tulee hyvänä kakkosena kiusaajissa heti yh lapsien jälkeen..
        aikuinen ihminen vois vähän miettiä minkälaista ajatusmaalimaa lapselleen opettaa.

        Minkä tähden lapset joilla on kaikkea kiusaisivat yksinhuoltajan lasta jolla ei ole edes molempia vanhempia? Tämäkin on varmasti kiusaamista kun näin esitän kysymyksen. Lasten kiusaamisessa on usein syy kadehtimisessa. Vai onko ydin perheen lapset niin sairaita että nauttivat toisen kiusaamisesta ilman mitään syytä? Jokaisella asialla on syynsä. Ihminen jolla on kaikkea ei ajattele sitä mitä toisella ei ole, mutta ihminen jolta puuttuu jotakin ajattelee sitä mikä häneltä puuttuu ja siitä seuraa jotakin ym. niin se menee. Olemme ihmisiä..ikävä kyllä. Natsit erikseen, mutta vauraus ei tee kenestäkään natsia. Hitlerilläkin oli hyvä äiti. Kadehtimisesta se Hitlerinkin himo lähti liikkeelle. Kuvitellusta asennevammasta jolla ruokit oman lapsesi mielikuvitusta.


      • mää,
        4xisä kirjoitti:

        Minkä tähden lapset joilla on kaikkea kiusaisivat yksinhuoltajan lasta jolla ei ole edes molempia vanhempia? Tämäkin on varmasti kiusaamista kun näin esitän kysymyksen. Lasten kiusaamisessa on usein syy kadehtimisessa. Vai onko ydin perheen lapset niin sairaita että nauttivat toisen kiusaamisesta ilman mitään syytä? Jokaisella asialla on syynsä. Ihminen jolla on kaikkea ei ajattele sitä mitä toisella ei ole, mutta ihminen jolta puuttuu jotakin ajattelee sitä mikä häneltä puuttuu ja siitä seuraa jotakin ym. niin se menee. Olemme ihmisiä..ikävä kyllä. Natsit erikseen, mutta vauraus ei tee kenestäkään natsia. Hitlerilläkin oli hyvä äiti. Kadehtimisesta se Hitlerinkin himo lähti liikkeelle. Kuvitellusta asennevammasta jolla ruokit oman lapsesi mielikuvitusta.

        oletpas vitsikkäällä päällä,hauska mies = )
        tuolla periaatteellahan ydinperheen lapset on kateellisia minun lapsilleni..kaksi kotia,kahdet lelut,kaksi tietokonetta,neljä vanhempaa,kahdeksat isovanhemmat.. = )
        ja yh ei ole synonyymi köyhälle,yhkin voi olla varakas,mutta ihminen ,tässä tapauksessa jo aikuinen (4 lasta kun sinulla kerran on) on mielestäni todella köyhä,jos omistaa noin kapean katsomistavan,ja kunnioittaa noin vähän muita ihmisiä..

        meillä kyllä opetetaan lapset kunnioittamaan ihmisiä heidän itsensä,ei ihonvärin,koon,rahan,perhemuodon,tai minkään muun ulkoisen seikan perusteella..

        ja että hiteler oli kateellinen..juutalaisille..hm..mistä?
        kateudella ei ollut sen ihmisen kohdalla kyse,vaan silkasta ylimielisyydestä,ja luulosta että on niin paljon parempi ihmisenä kuin muut,että omisti vallan päättää kuka saa elää ja kuka ei..


      • äidin naapuri
        4xisä kirjoitti:

        Minkä tähden lapset joilla on kaikkea kiusaisivat yksinhuoltajan lasta jolla ei ole edes molempia vanhempia? Tämäkin on varmasti kiusaamista kun näin esitän kysymyksen. Lasten kiusaamisessa on usein syy kadehtimisessa. Vai onko ydin perheen lapset niin sairaita että nauttivat toisen kiusaamisesta ilman mitään syytä? Jokaisella asialla on syynsä. Ihminen jolla on kaikkea ei ajattele sitä mitä toisella ei ole, mutta ihminen jolta puuttuu jotakin ajattelee sitä mikä häneltä puuttuu ja siitä seuraa jotakin ym. niin se menee. Olemme ihmisiä..ikävä kyllä. Natsit erikseen, mutta vauraus ei tee kenestäkään natsia. Hitlerilläkin oli hyvä äiti. Kadehtimisesta se Hitlerinkin himo lähti liikkeelle. Kuvitellusta asennevammasta jolla ruokit oman lapsesi mielikuvitusta.

        Tuli eskarissa huomautus tytön äidille, ettei niitä suksia tarvitse kaupasta ostaa(olivat ostaneet) kun kirpputorilta saa "vitosella aivan hyvät".
        Eli tämmöisestä minun mielestäni aivan mitättömästä asiasta huomautetaan, mutta sitten...
        ainakaan mun mielestä ei kuuluisi Päiväkodin henkilökunnan puuttua, mistä vanhemmat muksuilleen vaatteensa ym. ostavat,vai?
        Terv.Naapuri


      • äidin naapuri lisäys
        äidin naapuri kirjoitti:

        Tuli eskarissa huomautus tytön äidille, ettei niitä suksia tarvitse kaupasta ostaa(olivat ostaneet) kun kirpputorilta saa "vitosella aivan hyvät".
        Eli tämmöisestä minun mielestäni aivan mitättömästä asiasta huomautetaan, mutta sitten...
        ainakaan mun mielestä ei kuuluisi Päiväkodin henkilökunnan puuttua, mistä vanhemmat muksuilleen vaatteensa ym. ostavat,vai?
        Terv.Naapuri

        niin sinulle nim.merkki: voi hyvänen aika.
        Anteeksi vain mutta istuin tytön äidin kanssa heidän keittiössään kahvilla, ja en ole kuuro minäkään.
        Olisiko parempi että yrität nyt rauhoittua,ihan totta!!


      • äiti
        4xisä kirjoitti:

        Minkä tähden lapset joilla on kaikkea kiusaisivat yksinhuoltajan lasta jolla ei ole edes molempia vanhempia? Tämäkin on varmasti kiusaamista kun näin esitän kysymyksen. Lasten kiusaamisessa on usein syy kadehtimisessa. Vai onko ydin perheen lapset niin sairaita että nauttivat toisen kiusaamisesta ilman mitään syytä? Jokaisella asialla on syynsä. Ihminen jolla on kaikkea ei ajattele sitä mitä toisella ei ole, mutta ihminen jolta puuttuu jotakin ajattelee sitä mikä häneltä puuttuu ja siitä seuraa jotakin ym. niin se menee. Olemme ihmisiä..ikävä kyllä. Natsit erikseen, mutta vauraus ei tee kenestäkään natsia. Hitlerilläkin oli hyvä äiti. Kadehtimisesta se Hitlerinkin himo lähti liikkeelle. Kuvitellusta asennevammasta jolla ruokit oman lapsesi mielikuvitusta.

        Meillä ollaan pienestä pitäen opetettu että jos kaveri on saanut jotain uutta, ei tarkoita sitä että me ostamme tytöille heti samanlaista.
        Jokaisella on omat lelunsa, ja sehän on vaan kiva kun kyläillään että pakataan omia juttuja mukaan ja leikitään yhdessä kyläillessä.
        Ja päin vastoin.
        Nuoremmalla oli vaikeuksia tämä tajuta, mutta kun muutamat porut ja kiukut kuunteli niin kyllähän se siitä sitten ohi meni.
        Ja selitin myös että sun kaverilla ei välttämättä ole sitä mitä sinulla on.
        Tälläin meillä.
        TERV:Äiti:)


    • paras

      ratkaisu olisi dysfasialuokka tai muu pienryhmä jos paikkakunnallasi olisi sellainen. Siellä on aina yksi erityslastentarhanopettaja ja hoitokokouksissa puheterapeutti vierailee tarhassa. Ei niillä tavallisilla tarhatäteillä välttämättä oo kokemusta / ammattitaitoa kohdata tällaisia lapsia.
      Mun tytöllä on puheen hahmotushäiriötä. Vieraat ihmiset eivät huomaa tytössä mitään erikoista, mutta lähemmin huomaakin, että kyllä niitä ongelmia on. Ei aina kuule tai ymmärrä muita ja tämä on omiaan johtamaan väärinkäsityksiin. Et maininnut tarkemmin, minkätyyppisestä puhehäiriöstä on kyse. Sain vaikutelman, että käynnit on vasta aloitettu? Pidä vain tyttösi puolia. Lue paljon dysfasiasta ja selvittele paikkakuntasi pienryhmätilanne. Siitä voi olla apua koulun aloituksessakin. Varmaa on, että joudut sielläkin olemaan yhteydessä opettajiin jne. joten on hyvä, että olet itse selvillä tyttösi ongelmista ja voit sitten kertoa millaisia ongelmia tytöllä on, että osaavat huomioida.

      • äiti

        on ollut Puheterapeutti mukana joka kokouksessa, kuin myös neuvolan täti, koulupsygologi opettajat ja me vamhemmat.
        Tytöllä on "keskittymis"häiriö, eli ei mene kouluun jossa on n. 20 oppilasta, vaan kouluun syksyllä jossa on 10-15 oppilasta samalla luokalla.
        Puheterapeutilla ollaan käyty n.2 vuotta enään puuttuu r ja f kirjain, muuten on edistynyt erittäin hyvin.
        Korvatulehdud kierteessä ollut n.puoli vuotia


      • linkkiä
        äiti kirjoitti:

        on ollut Puheterapeutti mukana joka kokouksessa, kuin myös neuvolan täti, koulupsygologi opettajat ja me vamhemmat.
        Tytöllä on "keskittymis"häiriö, eli ei mene kouluun jossa on n. 20 oppilasta, vaan kouluun syksyllä jossa on 10-15 oppilasta samalla luokalla.
        Puheterapeutilla ollaan käyty n.2 vuotta enään puuttuu r ja f kirjain, muuten on edistynyt erittäin hyvin.
        Korvatulehdud kierteessä ollut n.puoli vuotia

        http://perheklubi.net/index.php?c=8

        http://216.147.46.230/index.php

        Näistä voi saada oivalluksia ja lisää perusteluja tytön tarpeisiin...ja vaihda ihmeessä tarhaa, nyt on sukset poikki liian pahasti, että enää pääsis rakentavaan ratkaisuun.


      • tämmösen jutun vielä
        linkkiä kirjoitti:

        http://perheklubi.net/index.php?c=8

        http://216.147.46.230/index.php

        Näistä voi saada oivalluksia ja lisää perusteluja tytön tarpeisiin...ja vaihda ihmeessä tarhaa, nyt on sukset poikki liian pahasti, että enää pääsis rakentavaan ratkaisuun.

        eli mun tytöllä näitä puheenhahmotusongelmia ja tarkkaavaisuushäiriö (eskari kans). Tällaisen lapsen puolesta joudut aina tekemään hieman enempi töitä. Mulla kävi niin, että vein tyttöä harrastukseen 5-vuotiaana (baletti, itse toivoi) ja oli käynnyt siellä noin vajaa puoli vuotta, kun opettaja soitti, että sinun tyttäresi ei oikein sovellu tähän ryhmään ja toivoisin, ettet enää toisi (maksun käydyiltä tunneilta silti halusi). Voit vaan kuvitella, että olin järkyttynyt ja loukkaantunut, kun lapsen harrastus on jonkun ohjaajan mielestä niin vakavaa, ettei anneta mahdollisuutta kaikille. Sanoin tytölle, että baletti lopetettiin (enhän voinnut sanoa, että sinne ei enää sinua huolita), mutta tämän jälkeen itkuni itkin ja valmistauduin siihen, että joudun varmaan vielä monta kertaa ikäviin tilanteisiin ymmärtämättömien ihmisten taholta. Sitten päätin, että ennen kuin alan keuhkoamaan mitään, otan syvään henkeä, mietin asiat kaikilta kanteilta ja pyrin toimimaan lapsen edun mukaan ja hänen puolestapuhujanaan. Ei voi muuta sanoa kuin, että inhottava tilanne sinulla. Täällä on onneksi hyviä näkökantoja asioihin, muutamaa pässiä lukuunottamatta.


      • olisiko
        tämmösen jutun vielä kirjoitti:

        eli mun tytöllä näitä puheenhahmotusongelmia ja tarkkaavaisuushäiriö (eskari kans). Tällaisen lapsen puolesta joudut aina tekemään hieman enempi töitä. Mulla kävi niin, että vein tyttöä harrastukseen 5-vuotiaana (baletti, itse toivoi) ja oli käynnyt siellä noin vajaa puoli vuotta, kun opettaja soitti, että sinun tyttäresi ei oikein sovellu tähän ryhmään ja toivoisin, ettet enää toisi (maksun käydyiltä tunneilta silti halusi). Voit vaan kuvitella, että olin järkyttynyt ja loukkaantunut, kun lapsen harrastus on jonkun ohjaajan mielestä niin vakavaa, ettei anneta mahdollisuutta kaikille. Sanoin tytölle, että baletti lopetettiin (enhän voinnut sanoa, että sinne ei enää sinua huolita), mutta tämän jälkeen itkuni itkin ja valmistauduin siihen, että joudun varmaan vielä monta kertaa ikäviin tilanteisiin ymmärtämättömien ihmisten taholta. Sitten päätin, että ennen kuin alan keuhkoamaan mitään, otan syvään henkeä, mietin asiat kaikilta kanteilta ja pyrin toimimaan lapsen edun mukaan ja hänen puolestapuhujanaan. Ei voi muuta sanoa kuin, että inhottava tilanne sinulla. Täällä on onneksi hyviä näkökantoja asioihin, muutamaa pässiä lukuunottamatta.

        sitten oikeasti siinä sinun lapsesi käytöksessä jotakin, kun hän ei sovellu balettiryhmään eikä tule toimeen eskarikavereiden kanssa.

        siskoni poika oli aikanaan samanmoinen. sisareni perhe muutti muutaman kerran pojan ollessa alle kouluikäinen ja jokaisessa talossa oli sama juttu, pojalla ei ollut kavereita, häntä ei huolittu leikkiin ja aina äidin mielestä vika oli niissä 10:ssä muussa lapsessa. sitten koulussa sama jatkui ja aina oli vika muissa. kunnes opettaja selvin sanoin kertoi, että poika ei 1. osaa leikkiä muiden kanssa. tekee tinkiä koko ajan 2. haluaa määrätä kaikesta 3. valittaa todella herkästi.


      • mää,
        olisiko kirjoitti:

        sitten oikeasti siinä sinun lapsesi käytöksessä jotakin, kun hän ei sovellu balettiryhmään eikä tule toimeen eskarikavereiden kanssa.

        siskoni poika oli aikanaan samanmoinen. sisareni perhe muutti muutaman kerran pojan ollessa alle kouluikäinen ja jokaisessa talossa oli sama juttu, pojalla ei ollut kavereita, häntä ei huolittu leikkiin ja aina äidin mielestä vika oli niissä 10:ssä muussa lapsessa. sitten koulussa sama jatkui ja aina oli vika muissa. kunnes opettaja selvin sanoin kertoi, että poika ei 1. osaa leikkiä muiden kanssa. tekee tinkiä koko ajan 2. haluaa määrätä kaikesta 3. valittaa todella herkästi.

        kyllä pitäisi jo itsekkin tajutaet omassakin voisi olla jotain syytä,jos missään ei tule toimeen toisten kanssa..tee lapselle palvelus,ja ota oikeasti selvää,mikä mättää..jos nyt annat tytön uskoa siihen,et aina muissa vaan on vikaa,ja hän saa tehdä mitä tahtoo,niin pulassa olette 10v päästä.


      • katsomassa
        mää, kirjoitti:

        kyllä pitäisi jo itsekkin tajutaet omassakin voisi olla jotain syytä,jos missään ei tule toimeen toisten kanssa..tee lapselle palvelus,ja ota oikeasti selvää,mikä mättää..jos nyt annat tytön uskoa siihen,et aina muissa vaan on vikaa,ja hän saa tehdä mitä tahtoo,niin pulassa olette 10v päästä.

        noi linkit, mitkä laitoin ylemmäs. Nimenomaan siitähän on kysymys, ettei tyttö osaa kaikkea normaalin lapsen tavoin ja millaisten vaatimusten eteen se vanhemmat asettaa. Aina helppo arvostella asioita, jos ei ymmärrä koko kuvaa. Sitä yritän tässä myös aloittaneelle sanoa, että asiat ei aina oo täysin yksiselitteisiä.


      • äiti
        tämmösen jutun vielä kirjoitti:

        eli mun tytöllä näitä puheenhahmotusongelmia ja tarkkaavaisuushäiriö (eskari kans). Tällaisen lapsen puolesta joudut aina tekemään hieman enempi töitä. Mulla kävi niin, että vein tyttöä harrastukseen 5-vuotiaana (baletti, itse toivoi) ja oli käynnyt siellä noin vajaa puoli vuotta, kun opettaja soitti, että sinun tyttäresi ei oikein sovellu tähän ryhmään ja toivoisin, ettet enää toisi (maksun käydyiltä tunneilta silti halusi). Voit vaan kuvitella, että olin järkyttynyt ja loukkaantunut, kun lapsen harrastus on jonkun ohjaajan mielestä niin vakavaa, ettei anneta mahdollisuutta kaikille. Sanoin tytölle, että baletti lopetettiin (enhän voinnut sanoa, että sinne ei enää sinua huolita), mutta tämän jälkeen itkuni itkin ja valmistauduin siihen, että joudun varmaan vielä monta kertaa ikäviin tilanteisiin ymmärtämättömien ihmisten taholta. Sitten päätin, että ennen kuin alan keuhkoamaan mitään, otan syvään henkeä, mietin asiat kaikilta kanteilta ja pyrin toimimaan lapsen edun mukaan ja hänen puolestapuhujanaan. Ei voi muuta sanoa kuin, että inhottava tilanne sinulla. Täällä on onneksi hyviä näkökantoja asioihin, muutamaa pässiä lukuunottamatta.

        Kiva kun kirjoitit, esim.tämä että mulla on persoonaalisuus häiriö jne....
        Välillä vaihdän nimimerkkiä muuksi kun hän näkee kirjoitystyylistäni sen jne....
        No, nyt ollaan sovittu että tytär käy seurakunnan kerhoa kesäkuun loppuun ja sitten sykstllä kouluun.
        Kaupunki maksaa koulu-taxin joka hakee ja tuo tytön kotiin, on sen verran kaukana.
        Nyt siirryimme gefilus maitoonkin, että saadaan tuo vatsakipu kokonaan pois ennen koulun alkua.
        Katsellaan sitten syksyllä miten menee, mutta siellä on kaikki muutkin oppilaat, jostain syystä
        pien ryhmissä että varmasti saa tuki-opetusta aivan riittävästi.
        Koska koulu-psygologin mielestä ei missään tapauksessa jälkeen jäänyt, on vain arka, ja varmasti häpeää sitä kun on ainut koko eskarista kun käy puheterapeutilla.
        Mielellään menee sinne joka kerta, on kuulemma tosi kivaa ja saa kotiläksyt joka käynnillä.
        T:Äiti


      • on poika
        äiti kirjoitti:

        Kiva kun kirjoitit, esim.tämä että mulla on persoonaalisuus häiriö jne....
        Välillä vaihdän nimimerkkiä muuksi kun hän näkee kirjoitystyylistäni sen jne....
        No, nyt ollaan sovittu että tytär käy seurakunnan kerhoa kesäkuun loppuun ja sitten sykstllä kouluun.
        Kaupunki maksaa koulu-taxin joka hakee ja tuo tytön kotiin, on sen verran kaukana.
        Nyt siirryimme gefilus maitoonkin, että saadaan tuo vatsakipu kokonaan pois ennen koulun alkua.
        Katsellaan sitten syksyllä miten menee, mutta siellä on kaikki muutkin oppilaat, jostain syystä
        pien ryhmissä että varmasti saa tuki-opetusta aivan riittävästi.
        Koska koulu-psygologin mielestä ei missään tapauksessa jälkeen jäänyt, on vain arka, ja varmasti häpeää sitä kun on ainut koko eskarista kun käy puheterapeutilla.
        Mielellään menee sinne joka kerta, on kuulemma tosi kivaa ja saa kotiläksyt joka käynnillä.
        T:Äiti

        joka käy puheterapeutilla eikä pidä sitä minään. ja kun ei itse pidä, ei kaveritkaan. puhuu todella huonosti, välillä on ihan vaikea saada selvää.

        olisitkohan sinä nyt siirtänyt oman häpeäsi tyttöösi ja olisit myös paaponut ja passannut pilalle. lapsen pitää itsekin oppia selviytymään. ei äiti voi joka kerta olla pelastamassa ja auttamassa.

        te kanaemo-äidit teette lapsistanne loosereita. ei joka pikkukolhua tai lasten riitaa tarvi koulun johtoon viedä...


      • äiti
        on poika kirjoitti:

        joka käy puheterapeutilla eikä pidä sitä minään. ja kun ei itse pidä, ei kaveritkaan. puhuu todella huonosti, välillä on ihan vaikea saada selvää.

        olisitkohan sinä nyt siirtänyt oman häpeäsi tyttöösi ja olisit myös paaponut ja passannut pilalle. lapsen pitää itsekin oppia selviytymään. ei äiti voi joka kerta olla pelastamassa ja auttamassa.

        te kanaemo-äidit teette lapsistanne loosereita. ei joka pikkukolhua tai lasten riitaa tarvi koulun johtoon viedä...

        Häpeäisin että lopulta puolen vuoden jonotuksen jälkeen pääsi puheterapeutille??????
        Itse en ikinä pystyisi häntä niin opettamaan kuin tämä aivan "mahtava puhe-ope" tekee.
        Sehän oli meidän perheelle todellinen pelastus kun neuvolasta laitettiin lähete.
        Ja ottivat vilä edellisen kaupungin neuvolaan yhteyttä, miksi he eivät olleet asialle tehneet jo siellä mitään.
        Nyt täytyy jo sulle sanoa että ole hyvä ihminen kirjottamatta kun et asiasta mitään tiedä!!!
        T:ÄITI
        Ja paaponut ja passannut, kyllä meidän 6-vuotias saa viikkorahansa vaan siinä tapauksessa jos on sovitut pikku-kotityöt ja oman huoneen kunnossa pito huolehdittu
        Miten on teillä asiat kun tuommoisia asioita nyt tähän sotket??


      • vielä jatkoa

        Jotenkin mä jäin miettimään tätä juttua ja halusin sanoa, että vaikka minäkin (tämän puheenhahmotus-ja tarkkaavaisuushäiriöisen eskaritytön kanssa) olen törmännyt kaikenlaisiin juttuihin. Olen huomannut, että tyttö ei aina sosiaalisissa tilanteissa pärjää. Hänellä oli myös paha korvatulehduskierre 6kk alkaen, sai putket 3 1/2-vuotiaana ja silti korvatulehduksia 3-4krt./vuosi.

        "Auditiivisesti yliherkkä kuulo aiheuttaa helposti kuulonerottelukyvyn ongelmia, koska tuolloin kuulon hahmottaminen heikkenee. Eräs ilmiö on ns. matalien taajuuksien peittoilmiö, jossa kovin herkästi kuuluvat matalat taajuudet peittävät alleen jopa ajallisesti hieman myöhemmin tulevia korkean taajuuden äänteitä. Tämä on erityisen haitallista siksi, koska korkeilla taajuuksilla olevien konsonanttien kuuleminen häiriintyy. Sanahahmot muuttuvat puutteellisiksi ja esim. kaksoiskonsonanttien erottelu vaikeutuu. Tämä on tyypillinen tilanne esim. korvatulehduskierteiden aiheuttamassa korkeiden taajuuksien vaimentumassa, jossa ikään kuin matalat taajuudet ovatkin dominoivat."

        Tässä suora lainaus tosta Thalamus oy:n tekstistä ja mulla on vahva epäily, että jotain tällaista se ois meidän tytön kohdalla.

        No kuitenkin. Leikeissä ei aina huomaa tilanteiden muuttumista ja mua säälittää, kun sit yrittää juosta toisten perässä "hei, minne te meette". Tyttö on kans kiltti, ei lainkaan väkivaltainen tms. Mutta kai nyt keskittyminen kärsii, jos ei kuule normaalisti eli vilkaskin on.

        Kyse on kuitenkin neurologisesta sairaudesta. Ei lapsi itse voi sille mitään. JA JOS OMA ÄITIKIN KÄÄNTÄÄ SELÄN, NIIN KUKA SEN LAPSEN PUOLIA SITTE PITÄÄ?

        Mua harmittaa, etten itse oo "hyysänny" omaa lastani enemmän. Oon antanu sen pärjäillä ite, sillonkin kun ois tarvinnu apua.

        Eli yhteenvetona. Mielestäni olet hyvin viisas ihminen. Ensin uskolsit nähdä ongelman, sitten selvittelit tilannetta ja lopuksi teit asialle jotakin. Kaikki kääntyy varmasti parhain päin ja tyttösi saa olla iloinen, kun on noin hyvä äiti, joka välittää!


      • äiti
        vielä jatkoa kirjoitti:

        Jotenkin mä jäin miettimään tätä juttua ja halusin sanoa, että vaikka minäkin (tämän puheenhahmotus-ja tarkkaavaisuushäiriöisen eskaritytön kanssa) olen törmännyt kaikenlaisiin juttuihin. Olen huomannut, että tyttö ei aina sosiaalisissa tilanteissa pärjää. Hänellä oli myös paha korvatulehduskierre 6kk alkaen, sai putket 3 1/2-vuotiaana ja silti korvatulehduksia 3-4krt./vuosi.

        "Auditiivisesti yliherkkä kuulo aiheuttaa helposti kuulonerottelukyvyn ongelmia, koska tuolloin kuulon hahmottaminen heikkenee. Eräs ilmiö on ns. matalien taajuuksien peittoilmiö, jossa kovin herkästi kuuluvat matalat taajuudet peittävät alleen jopa ajallisesti hieman myöhemmin tulevia korkean taajuuden äänteitä. Tämä on erityisen haitallista siksi, koska korkeilla taajuuksilla olevien konsonanttien kuuleminen häiriintyy. Sanahahmot muuttuvat puutteellisiksi ja esim. kaksoiskonsonanttien erottelu vaikeutuu. Tämä on tyypillinen tilanne esim. korvatulehduskierteiden aiheuttamassa korkeiden taajuuksien vaimentumassa, jossa ikään kuin matalat taajuudet ovatkin dominoivat."

        Tässä suora lainaus tosta Thalamus oy:n tekstistä ja mulla on vahva epäily, että jotain tällaista se ois meidän tytön kohdalla.

        No kuitenkin. Leikeissä ei aina huomaa tilanteiden muuttumista ja mua säälittää, kun sit yrittää juosta toisten perässä "hei, minne te meette". Tyttö on kans kiltti, ei lainkaan väkivaltainen tms. Mutta kai nyt keskittyminen kärsii, jos ei kuule normaalisti eli vilkaskin on.

        Kyse on kuitenkin neurologisesta sairaudesta. Ei lapsi itse voi sille mitään. JA JOS OMA ÄITIKIN KÄÄNTÄÄ SELÄN, NIIN KUKA SEN LAPSEN PUOLIA SITTE PITÄÄ?

        Mua harmittaa, etten itse oo "hyysänny" omaa lastani enemmän. Oon antanu sen pärjäillä ite, sillonkin kun ois tarvinnu apua.

        Eli yhteenvetona. Mielestäni olet hyvin viisas ihminen. Ensin uskolsit nähdä ongelman, sitten selvittelit tilannetta ja lopuksi teit asialle jotakin. Kaikki kääntyy varmasti parhain päin ja tyttösi saa olla iloinen, kun on noin hyvä äiti, joka välittää!

        Kitos ihanasta viestistä!!
        Kyllä kaikki järjestyy tavalla tai toisella siitä olen täysin varma!
        Oikein hyvää jatkoa sinulle!
        TERV:ÄITI:)


      • äiti
        vielä jatkoa kirjoitti:

        Jotenkin mä jäin miettimään tätä juttua ja halusin sanoa, että vaikka minäkin (tämän puheenhahmotus-ja tarkkaavaisuushäiriöisen eskaritytön kanssa) olen törmännyt kaikenlaisiin juttuihin. Olen huomannut, että tyttö ei aina sosiaalisissa tilanteissa pärjää. Hänellä oli myös paha korvatulehduskierre 6kk alkaen, sai putket 3 1/2-vuotiaana ja silti korvatulehduksia 3-4krt./vuosi.

        "Auditiivisesti yliherkkä kuulo aiheuttaa helposti kuulonerottelukyvyn ongelmia, koska tuolloin kuulon hahmottaminen heikkenee. Eräs ilmiö on ns. matalien taajuuksien peittoilmiö, jossa kovin herkästi kuuluvat matalat taajuudet peittävät alleen jopa ajallisesti hieman myöhemmin tulevia korkean taajuuden äänteitä. Tämä on erityisen haitallista siksi, koska korkeilla taajuuksilla olevien konsonanttien kuuleminen häiriintyy. Sanahahmot muuttuvat puutteellisiksi ja esim. kaksoiskonsonanttien erottelu vaikeutuu. Tämä on tyypillinen tilanne esim. korvatulehduskierteiden aiheuttamassa korkeiden taajuuksien vaimentumassa, jossa ikään kuin matalat taajuudet ovatkin dominoivat."

        Tässä suora lainaus tosta Thalamus oy:n tekstistä ja mulla on vahva epäily, että jotain tällaista se ois meidän tytön kohdalla.

        No kuitenkin. Leikeissä ei aina huomaa tilanteiden muuttumista ja mua säälittää, kun sit yrittää juosta toisten perässä "hei, minne te meette". Tyttö on kans kiltti, ei lainkaan väkivaltainen tms. Mutta kai nyt keskittyminen kärsii, jos ei kuule normaalisti eli vilkaskin on.

        Kyse on kuitenkin neurologisesta sairaudesta. Ei lapsi itse voi sille mitään. JA JOS OMA ÄITIKIN KÄÄNTÄÄ SELÄN, NIIN KUKA SEN LAPSEN PUOLIA SITTE PITÄÄ?

        Mua harmittaa, etten itse oo "hyysänny" omaa lastani enemmän. Oon antanu sen pärjäillä ite, sillonkin kun ois tarvinnu apua.

        Eli yhteenvetona. Mielestäni olet hyvin viisas ihminen. Ensin uskolsit nähdä ongelman, sitten selvittelit tilannetta ja lopuksi teit asialle jotakin. Kaikki kääntyy varmasti parhain päin ja tyttösi saa olla iloinen, kun on noin hyvä äiti, joka välittää!

        Vielä lisäisin sinulle, että nyt varmaankin (toivottavasti) ymmärrät miksi loukkaannuin kun Eskarissa "olisi tullut kateutta" jos he olisivat pelanneet tätä Ekapeliä, jota juuri Puhe-terapeutti suositteli.
        Tytär yritti tanssia Hip-Hop ryhmässä, se täytyi lopettaa heti alkuunsa kun vain seisoi ja piteli korviaan, tottakai musiikki on kovalla, mutta onhan muita harrastuksia...
        Ja pääsee kouluun jossa on tosiaan vaan 10-15 oppilasta luokalla, koska ei kertakaikkiaan pysty keskittymään omiin tehtäviinsä jos olisi normaali kokoisessa luokassa.
        T:Äiti


    • mene itse

      sinne lääkäriin. sínua tuntuú nyt joku riepovan.

      mitä helskutin väliä, on vaikka tyttö "joskus otetaan leikkiin ja joskus ei". mistä sinä tiedät mitä koulussa tapahtuu, oletko kärpäsenä katossa? 6-vuotiaan jutut voivat olla aika värikkäitä joskus, ne pitää osata suodattaa.

      ja minkä ihmeen jutun sinä tuosta kakka-asiasta sait aikaan? tuskin se tähän liittyy, mutta sinä kerroit sitä kuin maailmanloppua.

      ja tietokone? ekapeli? miksi koulun se pitäisi toteuttaa? miksi teet tuostakin niin suuren asian?

      tyttösi on normaali eskarilainen ja pärjäisi normaalisti, jos vain antaisit hänelle ja koululle mahdollisuuden.

      hae apua äkkiä. tunnut olevan sen tarpeessa.

    • iskäli

      Veikkaan että asut satamakaupungissa eteläsuomessa. Mekin asuimme joskus ja "opettajien" välinpitämättömyys sekä ilkeily sai aikaan sen että poikamme ei uskaltanut mennä eskariin. Sanoi vaan kotona että pelkää mennä eskariin kun opettajat antaa "sylihoitoa" ja se sattuu. Pojalta kiellettiin hiihtäminen kun itki sitä kun toiset lapset nauroivat kömpelöä hiihtämistä. Poikamme oli kerran jätetty yksin ulos kun vaimoni meni hakemaan häntä ja selitys yksin jättämiselle oli ettei viitsitty vahtia kun eivät muutkaan vahtineet. Päivähoitopaikassa kun kuolee lapsi tapaturmaisesti niin voi vaan tuumia johtuuko se siitä että toisen lasta vahditaan kuin omaa. Ei todellakaan krapulaiset hoitotädit eivät välitä lapsestasi paskan vertaa. kun otimme yhteyttä päivähoidon vastaavaan, niin siellä vaan sanottiin ettei se vaan leviäisi minnekkään että eivät vahdi. Ainoa huoli niillä. Muuta maalle, tällä ihmiset huolehtivat toisistaan, ympäristöhörhöjä lukuunottamatta, mutta ne nyt on mitä on...

      • äläppäs yleistä

        ettei välitetä..., kyllä alalla työskentelevät ja sinne hakeutuvat nimenomaan välittävät lapsista enemmän kuin uskot...,

        ja sitä paitsi, yhtä olen aina ihmetellyt, kun te pukkaatte lapsia tähän maailmaan niin ensimmäiseksi sitten olette vaatimassa muilta sitä hoitoa -

        sitten kokemuksesta lapsimaailmassa voin kertoa, että on aina joskus sellaisia yliherkkiä loukkaantuja-lapsia, jotka eivät kerta kaikkiaan tee enää mitään kun ottavat nokkiinsa milloin mistäkin asiasta ja tällaiset kullannuput tarvitsisivat kotonta käsin sitä "siedätyshoitoa", että silleen.


      • olikin
        äläppäs yleistä kirjoitti:

        ettei välitetä..., kyllä alalla työskentelevät ja sinne hakeutuvat nimenomaan välittävät lapsista enemmän kuin uskot...,

        ja sitä paitsi, yhtä olen aina ihmetellyt, kun te pukkaatte lapsia tähän maailmaan niin ensimmäiseksi sitten olette vaatimassa muilta sitä hoitoa -

        sitten kokemuksesta lapsimaailmassa voin kertoa, että on aina joskus sellaisia yliherkkiä loukkaantuja-lapsia, jotka eivät kerta kaikkiaan tee enää mitään kun ottavat nokkiinsa milloin mistäkin asiasta ja tällaiset kullannuput tarvitsisivat kotonta käsin sitä "siedätyshoitoa", että silleen.

        taas oikeen "AMMATTILAISEN" kommentti.
        Voiko välinpitämättömmimmin enää sanoa. Pisteet iskälille.


      • äiti

        pirkanmaalla.
        Tuli tuossa mieleen kun kirjoitit, että n.3kk. sitten kertoi tyttö kun tuli kotiin, että yksi eskarin poika oli sisälle tultua(kun olivat riisumassa vaatteita) räkäissyt suoraan toisen tytön naamaan.
        Siis ei meidän vaan toisen.
        No, totesin seuraavana päivänä kun menin hakemaan tyttöä kotiin, valvovalle tämän asian.
        Vastaussanalleen oli tämä: No, täällä nyt sattuu vähän väliä jotain.
        Että, sillä tavalla.
        Terv.äiti


      • tuosta selvitään?
        äiti kirjoitti:

        pirkanmaalla.
        Tuli tuossa mieleen kun kirjoitit, että n.3kk. sitten kertoi tyttö kun tuli kotiin, että yksi eskarin poika oli sisälle tultua(kun olivat riisumassa vaatteita) räkäissyt suoraan toisen tytön naamaan.
        Siis ei meidän vaan toisen.
        No, totesin seuraavana päivänä kun menin hakemaan tyttöä kotiin, valvovalle tämän asian.
        Vastaussanalleen oli tämä: No, täällä nyt sattuu vähän väliä jotain.
        Että, sillä tavalla.
        Terv.äiti

        Kuinkas olisit itse estänyt ennakolta toisen naamalle syljeskelyn? Ihan käytännön neuvo olisi kiva.

        Äläkä vastaa, että lapset pitäisi opettaa käyttäytymään niin, ettei tuollaista pääse tapahtumaan - yhtä tehokasta olisi kieltää aikuisilta kolarien ajelu huomisaamusta lähtien.


      • äiti
        tuosta selvitään? kirjoitti:

        Kuinkas olisit itse estänyt ennakolta toisen naamalle syljeskelyn? Ihan käytännön neuvo olisi kiva.

        Äläkä vastaa, että lapset pitäisi opettaa käyttäytymään niin, ettei tuollaista pääse tapahtumaan - yhtä tehokasta olisi kieltää aikuisilta kolarien ajelu huomisaamusta lähtien.

        Jos olisin tarhassa, eskarissa töissä, olisin VARMASTI!!! ottanut pojan puhutteluun.
        Ennakoltahan ei semmoista voi mitenkään estää, vai mitä?
        Mutta enpä olisi todellakaan vain kohauttanut olkapäitäni ja todennut ........


      • ennustajako?
        tuosta selvitään? kirjoitti:

        Kuinkas olisit itse estänyt ennakolta toisen naamalle syljeskelyn? Ihan käytännön neuvo olisi kiva.

        Äläkä vastaa, että lapset pitäisi opettaa käyttäytymään niin, ettei tuollaista pääse tapahtumaan - yhtä tehokasta olisi kieltää aikuisilta kolarien ajelu huomisaamusta lähtien.

        Kuinkas olisit itse estänyt ennakolta?!?!?!
        Siis, kuinka?


    • on kyllä huippu

      äiti on vastaillut sivupersoonissaan ja puolustanut itseään monin nimimerkein. kirjoitustyyli ja samat kirjoitusvirheetkin toistuvat.

      olet nyt pahasti hakoteillä asiassasi. tyttöäsi tämä ei auta. tuskin sinukaan.

    • jjj

      Minusta tuo mistä kirjoitit, ei ole ensinnäkään kiusaamista. Jos lapset leikkii vapaasti ja saavat muodostaa ryhmänsä oma-alotteisesti, niin ei siinä voida syyttää ketään kiusaajaksi, kun joku ei mahdu ryhmään mukaan.

      Lapsetkaan eivät tule kaikki keskenään juttuun, eikä heitä voida pakottaa leikkimään yhdessä. Tilanne on eri, jos ollaan ohjatuissa ryhmissä, jolloin henkilökunnan tulee huolehtia että ryhmätyöskentely toimii, eikä ketään syrjitä tai kiusata.

      • LTO,LO ja äiti

        opena pyrin aina uuden ryhmän saatuani(etenkin näin eskarissa)tekemään lasten kanssa paljon sellaisia juttuja, joissa joutuu kontaktiin ja tutustuu mahdollisimman moneen uuteen ryhmäkaveriin. Vähitellen sieltä ne leikkikaverit löytyvät, kun lapsilla on mahdollisuus vapaasti valita leikkinsä ja kaverinsa.
        Ain on niitä, jotka eivät kaveria ihan helposti löydä, syystä tai toisesta. JOs eskariryhmä on pieni, voi olla ettei juuri sitä "sielunkumppania" löydy. Yksin jäävä lapsi voi olla jotenkin eri aaltopituudella muiden kanssa ja itsekin jää syrjään leikistä kun asiat eivät oikein luista.Tästä on kokemusta sekä työstä että oman lapsen kohdalla äitinä. OPena tätä tilannetta tietenkin yrittää kaikin keinoin korjata. Ehdottaa leikkejä, mennä itse mukaan, jutella kaikkien kanssa siitä, ettei kukaan saa jäädä yksin, mennä yhdessä aran kanssa kysymään toisilta ottaisivatko leikkiin, ehdottaa muille, että hakevat yksinäisen mukaan. JOskus vastaus on: ei se kuitenkaan tuu, on me yritetty.
        Yhdessä leikkimään ei voi pakottaa, näin se on ikävä kyllä. Oman lapseni kohdalla tilanne korjaantui koulussa ekaluokalla, kun uudet kaverit löytyivät. Sama tilanne tuli eteen koulunvaihdon myötä, että koulussa oli välitunnilla taas yksinäistä. Toisena vuonna uudessa koulussa kaverisuhteet alkoivat taas kukoistaa, eli aikaa voi joskus mennä kaverien löytymiseen.

        Ja vielä kiusaamisesta. Ketään ei saa kiusata ja siihen on puututtava heti. Kuitenkin tuo kiusaaminen on niin subjektiivinen kokemus, että se mikä toiselle on kiusaamista, toinen ei sitä kuulekaan. Isoon ryhmään tottumattomat lapset kokevat pienetkin asiat kiusaamisena kun taas konkarit ovat kovempia näi raa´asti sanottuna. Kiusaamistapauksissa pitäisi tarkasti ottaa selville mistä on kyse. Kiusaaminen on jatkuvaa yhteen henkilöön kohdistuvaa pahanmielen tuottamista.

        seb verran luin kirjoituksia, että ketjun aloittajaäiti ei ainakaan lapsensa tilannetta käytöksellään parantanut. Asiallinen keskustelu lapsen eskarihenkilökunnan kanssa on ehdoton edellytys, että asiat lähtevät luistamaan paremmin. Pelkkä niskojen nakkelu ja lapsen poisottaminen antaa lapsellekin kyseenalaisen mallin "selvitä" hankalista tilanteista. Kun tunnekuohu on ohi, kannattaa ottaa yhteyttä sinne, missä kiusaaminen tapahtui, se on paras paikka selvittää asia, eikä vaihtaa uuteen eskariin.


      • äiti
        LTO,LO ja äiti kirjoitti:

        opena pyrin aina uuden ryhmän saatuani(etenkin näin eskarissa)tekemään lasten kanssa paljon sellaisia juttuja, joissa joutuu kontaktiin ja tutustuu mahdollisimman moneen uuteen ryhmäkaveriin. Vähitellen sieltä ne leikkikaverit löytyvät, kun lapsilla on mahdollisuus vapaasti valita leikkinsä ja kaverinsa.
        Ain on niitä, jotka eivät kaveria ihan helposti löydä, syystä tai toisesta. JOs eskariryhmä on pieni, voi olla ettei juuri sitä "sielunkumppania" löydy. Yksin jäävä lapsi voi olla jotenkin eri aaltopituudella muiden kanssa ja itsekin jää syrjään leikistä kun asiat eivät oikein luista.Tästä on kokemusta sekä työstä että oman lapsen kohdalla äitinä. OPena tätä tilannetta tietenkin yrittää kaikin keinoin korjata. Ehdottaa leikkejä, mennä itse mukaan, jutella kaikkien kanssa siitä, ettei kukaan saa jäädä yksin, mennä yhdessä aran kanssa kysymään toisilta ottaisivatko leikkiin, ehdottaa muille, että hakevat yksinäisen mukaan. JOskus vastaus on: ei se kuitenkaan tuu, on me yritetty.
        Yhdessä leikkimään ei voi pakottaa, näin se on ikävä kyllä. Oman lapseni kohdalla tilanne korjaantui koulussa ekaluokalla, kun uudet kaverit löytyivät. Sama tilanne tuli eteen koulunvaihdon myötä, että koulussa oli välitunnilla taas yksinäistä. Toisena vuonna uudessa koulussa kaverisuhteet alkoivat taas kukoistaa, eli aikaa voi joskus mennä kaverien löytymiseen.

        Ja vielä kiusaamisesta. Ketään ei saa kiusata ja siihen on puututtava heti. Kuitenkin tuo kiusaaminen on niin subjektiivinen kokemus, että se mikä toiselle on kiusaamista, toinen ei sitä kuulekaan. Isoon ryhmään tottumattomat lapset kokevat pienetkin asiat kiusaamisena kun taas konkarit ovat kovempia näi raa´asti sanottuna. Kiusaamistapauksissa pitäisi tarkasti ottaa selville mistä on kyse. Kiusaaminen on jatkuvaa yhteen henkilöön kohdistuvaa pahanmielen tuottamista.

        seb verran luin kirjoituksia, että ketjun aloittajaäiti ei ainakaan lapsensa tilannetta käytöksellään parantanut. Asiallinen keskustelu lapsen eskarihenkilökunnan kanssa on ehdoton edellytys, että asiat lähtevät luistamaan paremmin. Pelkkä niskojen nakkelu ja lapsen poisottaminen antaa lapsellekin kyseenalaisen mallin "selvitä" hankalista tilanteista. Kun tunnekuohu on ohi, kannattaa ottaa yhteyttä sinne, missä kiusaaminen tapahtui, se on paras paikka selvittää asia, eikä vaihtaa uuteen eskariin.

        no, me ollaan päädytty tähän ratkaisuun.
        Kerhossa ei hyväksytä minkäänlaista kiusaamista keneltäkään.
        Tytär jatkaa siellä kesäkuun loppuun, ja tämä tuki-opetu eka-pelin tytär aloittaa kotona.
        Joten sitten syksyllä kouluun.
        Hyvää kevään jatkoa!!
        Terv.Äiti


      • myös äiti
        LTO,LO ja äiti kirjoitti:

        opena pyrin aina uuden ryhmän saatuani(etenkin näin eskarissa)tekemään lasten kanssa paljon sellaisia juttuja, joissa joutuu kontaktiin ja tutustuu mahdollisimman moneen uuteen ryhmäkaveriin. Vähitellen sieltä ne leikkikaverit löytyvät, kun lapsilla on mahdollisuus vapaasti valita leikkinsä ja kaverinsa.
        Ain on niitä, jotka eivät kaveria ihan helposti löydä, syystä tai toisesta. JOs eskariryhmä on pieni, voi olla ettei juuri sitä "sielunkumppania" löydy. Yksin jäävä lapsi voi olla jotenkin eri aaltopituudella muiden kanssa ja itsekin jää syrjään leikistä kun asiat eivät oikein luista.Tästä on kokemusta sekä työstä että oman lapsen kohdalla äitinä. OPena tätä tilannetta tietenkin yrittää kaikin keinoin korjata. Ehdottaa leikkejä, mennä itse mukaan, jutella kaikkien kanssa siitä, ettei kukaan saa jäädä yksin, mennä yhdessä aran kanssa kysymään toisilta ottaisivatko leikkiin, ehdottaa muille, että hakevat yksinäisen mukaan. JOskus vastaus on: ei se kuitenkaan tuu, on me yritetty.
        Yhdessä leikkimään ei voi pakottaa, näin se on ikävä kyllä. Oman lapseni kohdalla tilanne korjaantui koulussa ekaluokalla, kun uudet kaverit löytyivät. Sama tilanne tuli eteen koulunvaihdon myötä, että koulussa oli välitunnilla taas yksinäistä. Toisena vuonna uudessa koulussa kaverisuhteet alkoivat taas kukoistaa, eli aikaa voi joskus mennä kaverien löytymiseen.

        Ja vielä kiusaamisesta. Ketään ei saa kiusata ja siihen on puututtava heti. Kuitenkin tuo kiusaaminen on niin subjektiivinen kokemus, että se mikä toiselle on kiusaamista, toinen ei sitä kuulekaan. Isoon ryhmään tottumattomat lapset kokevat pienetkin asiat kiusaamisena kun taas konkarit ovat kovempia näi raa´asti sanottuna. Kiusaamistapauksissa pitäisi tarkasti ottaa selville mistä on kyse. Kiusaaminen on jatkuvaa yhteen henkilöön kohdistuvaa pahanmielen tuottamista.

        seb verran luin kirjoituksia, että ketjun aloittajaäiti ei ainakaan lapsensa tilannetta käytöksellään parantanut. Asiallinen keskustelu lapsen eskarihenkilökunnan kanssa on ehdoton edellytys, että asiat lähtevät luistamaan paremmin. Pelkkä niskojen nakkelu ja lapsen poisottaminen antaa lapsellekin kyseenalaisen mallin "selvitä" hankalista tilanteista. Kun tunnekuohu on ohi, kannattaa ottaa yhteyttä sinne, missä kiusaaminen tapahtui, se on paras paikka selvittää asia, eikä vaihtaa uuteen eskariin.

        Kirjoit"pelkkä niskojen nakkelu jne....."
        Aika outoa tekstiä mielestäni.
        Sain vain itse täysin eri käsityksen äidin käyttäytymisestä, kun luin koko puoli-vuotis kertomuksen.
        T:Hyvää kevään jatkoa myös äidille, kyllä se siitä!!!!


      • LTO,LO ja äiti
        myös äiti kirjoitti:

        Kirjoit"pelkkä niskojen nakkelu jne....."
        Aika outoa tekstiä mielestäni.
        Sain vain itse täysin eri käsityksen äidin käyttäytymisestä, kun luin koko puoli-vuotis kertomuksen.
        T:Hyvää kevään jatkoa myös äidille, kyllä se siitä!!!!

        ja minua viisaammat ovat tukimuksissaan todenneet, että esim. kiusaamisongelman ollessa kysessä se on selvitettävä siellä missä ongelmat ovat syntyneet/ilmenneet.JOs aina vain syytellään ja vaihdetaan koulua voi syntyä kierre. Nimittäin niin ikävää kun se onkin, kiusaamisesta JOHTUVA käyttäytyminen(arkuus, syrjäänvetäyminen tms.) myös aiheuttavat kiusaamista. Eli kiusaajille on jotenkin osoitettava, että sitä ei hyväksytä ja kiusattu saa voimia ja tukea.


      • äiti
        LTO,LO ja äiti kirjoitti:

        ja minua viisaammat ovat tukimuksissaan todenneet, että esim. kiusaamisongelman ollessa kysessä se on selvitettävä siellä missä ongelmat ovat syntyneet/ilmenneet.JOs aina vain syytellään ja vaihdetaan koulua voi syntyä kierre. Nimittäin niin ikävää kun se onkin, kiusaamisesta JOHTUVA käyttäytyminen(arkuus, syrjäänvetäyminen tms.) myös aiheuttavat kiusaamista. Eli kiusaajille on jotenkin osoitettava, että sitä ei hyväksytä ja kiusattu saa voimia ja tukea.

        mikset voinut samantien kysymykseen kun minä vaan "nakkelen niskojani...


    • Pasi

      Oletko kysynyt tyttäreltäsi kärsiiköhän siitä ettei ole kavereita. Eihän hänellä ole kavereita ollessaan kotonakaan. Tuo kotiin jättäminen on mielestäni suurempi rangaistus lapselle kuin se että on tarhassa leikimässä keskenään.
      Olemme itsekin olleet samassa tilanteessa, toisen lapsemme kanssa, kun ei ollut kavereita. Ei kovin mukava tilanne mutta vuodessa se eskarikin loppuu ja sen jälkeen alkaa koulu yleensä samoine "kavereineen" mutta ehkä hieman enemmän opettajan ohjauksesa. Koko tarhan, esikoulun ja alaasteen tarkoitus on opettaa lapsia sosiaalisiksi yksilöiksi ja kasvattaa heidän itsetuntoaan ja itsevarmuutta. Nyt olet puuttunut tähän tilanteeseen liian voimakkaasti liian aikaisin ja lapsesi joutuu kärsimään sinun tekeleistä.

      • äiti

        Miten ihmeessä!?!????
        voit tietää ettei tytöllä ole kavereita kotonakaan??
        Et, tiedä missä asumme, et meidän tuttava perheitä,etlapsia leikkikentillä jne...
        Joten todella nyt täytyy sanoa aivan suoraan, että miten tommoinen varsinainen "ÄLYPÄÄ" viitsiikin vaivata päätään ja kirjoittaa minulle noin idioottimaisen viestin!!
        Ei, mut ihan tosi funtsippa pikkaisen ennen kuin lähetät jollekkin toiselle jotain yhtä älytöntä.
        ja. meillä on tytöillä oma todella iso leikki huone, milloin ollaan meillä joku yö-kylässä ja taas päin vastoin


      • äiti
        äiti kirjoitti:

        Miten ihmeessä!?!????
        voit tietää ettei tytöllä ole kavereita kotonakaan??
        Et, tiedä missä asumme, et meidän tuttava perheitä,etlapsia leikkikentillä jne...
        Joten todella nyt täytyy sanoa aivan suoraan, että miten tommoinen varsinainen "ÄLYPÄÄ" viitsiikin vaivata päätään ja kirjoittaa minulle noin idioottimaisen viestin!!
        Ei, mut ihan tosi funtsippa pikkaisen ennen kuin lähetät jollekkin toiselle jotain yhtä älytöntä.
        ja. meillä on tytöillä oma todella iso leikki huone, milloin ollaan meillä joku yö-kylässä ja taas päin vastoin

        esim. hänen harrastuksistaan, esim taidekurssista ym.
        missä tapaa erittäin paljon lapsia, iloinen luonteeltaan jne.


      • Havannoitsija...
        äiti kirjoitti:

        esim. hänen harrastuksistaan, esim taidekurssista ym.
        missä tapaa erittäin paljon lapsia, iloinen luonteeltaan jne.

        Tästäkin viestiketjusta näkee että äidillä ei ole objektiivista näkemystä asiaan.

        Avarus: Lapsi on perheen ainoa ja ollut kotihoidossa.


      • Pasi
        äiti kirjoitti:

        esim. hänen harrastuksistaan, esim taidekurssista ym.
        missä tapaa erittäin paljon lapsia, iloinen luonteeltaan jne.

        Jos lapsesi on noin sosiaalinen ja on kavereita ja muuta miksi sitten valitat? Oletko niitä villapaita-salaatinsyöjiä, joita ei voi olla syrjimättä varsinkin jos lapsesi on yhtä kiihkomielinen kuin sinä. Sinunlaisia puidenhalaajia on jopa nautintoa kiusata.


      • myös kiusaaja
        Pasi kirjoitti:

        Jos lapsesi on noin sosiaalinen ja on kavereita ja muuta miksi sitten valitat? Oletko niitä villapaita-salaatinsyöjiä, joita ei voi olla syrjimättä varsinkin jos lapsesi on yhtä kiihkomielinen kuin sinä. Sinunlaisia puidenhalaajia on jopa nautintoa kiusata.

        Ymmärrän kannanottos, mäkin olin aikoinani tosi paha koulukiusaaja, kunnes opet ja vanhemmat laittoi mut Lasten Psyykkeelle.
        Asuin sielä 3kk, viikonloput sain olla kotona.
        No, tää tapahtui 7v. sitten sain onneks apua ajoissa, nyt on asiat hyvin.
        Naimisissa 1 lapsi, vuosi ja 3kk, jos mun pojalle tekis joku tarhassa tai eskarissa koulussa, toimisin samalla tavoin kuin ÄITI!!
        Mut joka tapauksessa sulle hyvää kevättä ja toivottavasti alat ajatteleen asioita .
        Terv:Iskä


      • IHAN SAMAA
        myös kiusaaja kirjoitti:

        Ymmärrän kannanottos, mäkin olin aikoinani tosi paha koulukiusaaja, kunnes opet ja vanhemmat laittoi mut Lasten Psyykkeelle.
        Asuin sielä 3kk, viikonloput sain olla kotona.
        No, tää tapahtui 7v. sitten sain onneks apua ajoissa, nyt on asiat hyvin.
        Naimisissa 1 lapsi, vuosi ja 3kk, jos mun pojalle tekis joku tarhassa tai eskarissa koulussa, toimisin samalla tavoin kuin ÄITI!!
        Mut joka tapauksessa sulle hyvää kevättä ja toivottavasti alat ajatteleen asioita .
        Terv:Iskä

        MIELTÄ KUIN EDELLINEN KIRJOITTAJA , SEN HALUAISIN TIETÄÄ ETTÄ ONKO SULLA LAPSIA?
        jOS ON MEINAATKO NE OPETTAA SAMMAN MITÄ MIELTÄ ITSE OLET?


      • jjj
        myös kiusaaja kirjoitti:

        Ymmärrän kannanottos, mäkin olin aikoinani tosi paha koulukiusaaja, kunnes opet ja vanhemmat laittoi mut Lasten Psyykkeelle.
        Asuin sielä 3kk, viikonloput sain olla kotona.
        No, tää tapahtui 7v. sitten sain onneks apua ajoissa, nyt on asiat hyvin.
        Naimisissa 1 lapsi, vuosi ja 3kk, jos mun pojalle tekis joku tarhassa tai eskarissa koulussa, toimisin samalla tavoin kuin ÄITI!!
        Mut joka tapauksessa sulle hyvää kevättä ja toivottavasti alat ajatteleen asioita .
        Terv:Iskä

        "nyt on asiat hyvin.
        Naimisissa 1 lapsi, vuosi ja 3kk, jos mun pojalle tekis joku tarhassa tai eskarissa koulussa, toimisin samalla tavoin kuin ÄITI!! "

        Eli pohjalla kytee vielä....


      • nyt Pasi jotain
        Pasi kirjoitti:

        Jos lapsesi on noin sosiaalinen ja on kavereita ja muuta miksi sitten valitat? Oletko niitä villapaita-salaatinsyöjiä, joita ei voi olla syrjimättä varsinkin jos lapsesi on yhtä kiihkomielinen kuin sinä. Sinunlaisia puidenhalaajia on jopa nautintoa kiusata.

        järkevää!!!


      • Pasi
        nyt Pasi jotain kirjoitti:

        järkevää!!!

        Lue tekstiä tuolla alempana. Äiti pisti tyttärensä soittamaan tarhaan ja selvittämään itse äidin aiheuttamaa sotkua.


    • LTO, KM

      Olen toiminut opena päiväkodissa ja koulussa useita vuosia. Haluaisin selventää äidille kuinka kiireistä päiväkodin arki on..

      Päiväkodissa (lapsiryhmäkoko ja aikataulut ovat ryhmästä jossa olen työskennellyt) opella voi olla ryhmässä lapsia n. 20, jonka lisäksi kaksi hoitajaa. Ensimmäinen hoitaja tulee toihin esim. n. klo 7.00 ja lähtee 15.00, opettaja 8.00-16.00 ja 2. hoitaja 9-17.00. Opettaja tarvitsee päivittäin suunnittelu aikaa n.35min. Kaikilla opettajilla ja hoitajilla on yleensä kahvitauko 15 min ja 30 min ruokatauko. Eli ryhmässä on kaikki 3 aikuista vain noin 5 tunnin ajan päivässä. Tästä viidestä tunnista joudutaan vielä vähentämään opettajan suunnitteluaika, ruokatunnit ja kahvitauot yht.2 h 50min. eli yhteistä aikaa kun kaikki ovat paikalla töissä lasten kanssa jää tällä laskutavalla päivässä 2 h 10 min. Tästä vielä tietenkin joutuu vähemtämään vanhempainillat, kokoukset, koulutukset, sairaspoissaolot ja kehityskeskustelut yms. ja ne hetket kun vanhemmat tulevat myöhässä hakemaan lapsia hoidosta...

      Eli suurimman osan ajasta paikalla on vain korkeintaan 2 työntekijää 20 lasta kohden. Kun näiden 2 työntekijän voimin aamulla ulkoillaan, syödään aamiainen, pidetään aamupiiri, askarrellaan, puetaan, ulkoillaan, riisutaan, syödään lounas, siivotaan ruokailusta aiheutuneet sotkut, luetaan unilorut /sadut, nukutetaan lapset, tässä välissä yleensä ope suunnittelee kun lapset nukkuvat ja yksi hoitaja on nukkuvien lasten luona, yksi syömässä/ katsomassa puolipäivä lasten kotiinlähtöa, tai leikkimässä sellaisten lasten kanssa jotka eivät nuku. Lisäksi tässä välissä tulisi valmistella myös luokka seuraavia toimintatuokioita varten.
      Kun loputkin lapset heräävät syödään välipala, siivotaan, yksi hoitajista lähtee tähän aikaan kotiin. Pidetään toimintatuokio, puetaan, mennään ulos, ope lähtee kotiin, ja viimeinen hoitaja jää yksin loppujen lasten kanssa siihen asti kun viimeinenkin lapsi on lähtenyt kotiin.
      Jossakin välissä työntekijöiden täytyy myös keskustella keskenään opetukseen liittyvistä asioista sekä vanhempien kanssa kuinka päivä on sujunut..

      Jokaiseen päivään mahtuu useita hetkiä jolloin toinen paikalla olevista työntekijöistä joutuu menemään esim. puhelimeen, menemään vessaan lasten kanssa, jäämään selvittämään ristiriitatilanteita yms.

      Tässä valossa ajattelenkin että 1 tunti viikossa yksityisopetusta on kohtuuton vaatimus. Se vie juuri sitä aktiivista aikaa kaikilta muilta lapsilta.

      Olen kanssasi samaa mieltä että ihannetilanteessa olisin hyvin mielelläni lapsesi kanssa koneella opettelemassa peliä - ah sitä hiljaisuutta : ) ja saisin kerrankin keskittyä vain yhteen oppilaaseen kerralla. Surullinen tosiasia kuitenkin on että päivähoito tänäpäivänä on hyvin tiukasti aikataulutettu. Meillä on myöskin suuri vastuu lasten turvallisuudesta, jota pidämmekin kaikista tärkeimpänä. Lisäksi jokaisella vanhemmalla on omat huolensa oman lapsensa suhteen eli siis yhteensä n. 20 lasta n. 40 vanhempaa= 60 henkilöä joiden kaikkien yksilölliset tarpeet tulisi huomioida joka päivä.

      Itse olen tapauksissa jossa lapselle tuntuu olevan vaikeaa löytää kavereita käyttänyt seuraavia keinoja:
      *Keskustellut lapsen ja aikuisen kanssa toiveista ja ongelmista
      *Keskustellut työkavereiden kanssa ratkaisuista
      *Käyttänyt ryhmäytymis leikkejä
      *yrittänyt houkutella ujoa lasta liittymään joukkoon
      *teettänyt aktiviteetteja sellaisissa ryhmissä joissa voisi syntyä uusia kavereita
      *ym. Kuitenkin joskus tuntuu ettei mikään näistä keinoista auta, jolloin rohkaisen syrjityn lapsen vanhempaa pyytämään jotain ryhmässä olevaa lapsista kotiin leikkimään ja tekemään ujon lapsen kanssa jotakin tosi mukavaa. Tämän keinon olen havainnut melko hyväksi ja toimivaksi. Vielä kun tästä tapaamisesta tehdään lapsille iso ja hieno juttu niin siitä puhutaan pitkään ja alkaa usein löytymään muitakin leikin aiheita.

      • LTO, KM

        Ai, niin piti vielä lisätä että olen myöskin äiti ja tiedän huolesi, haluaisin vain että näkisit myös toisen puolen kannan jos et halua keskustella päivähoitosi opetushenkilöstön kanssa. Yleenä opettajat ja hoitajat ottavat työnsä kyllä todella koko sydämmestään, eihän tälle alalle tulla ainakaan palkkojen takia.


      • äiti
        LTO, KM kirjoitti:

        Ai, niin piti vielä lisätä että olen myöskin äiti ja tiedän huolesi, haluaisin vain että näkisit myös toisen puolen kannan jos et halua keskustella päivähoitosi opetushenkilöstön kanssa. Yleenä opettajat ja hoitajat ottavat työnsä kyllä todella koko sydämmestään, eihän tälle alalle tulla ainakaan palkkojen takia.

        no, eilen aamulla kysyin tytöltö, kutsutaanko opettaja meille kotiin juttelemaan, vai haluaako hän soittaa hänelle.
        Halusi soittaa. Puhelu kesti n.15min.
        En tietty ollut "korvakuulolla" koska halusi jutella yksin.
        No, puhelun jälkeen sanoi tytär, että mennäänkö eskarista hakemaan pääsiäis koristeita joita hän oli tehnyt?
        Menimme yhdessä, kaikki muut olivat pihalla, juttelimme opettaja tytär ja minä n. 10 min.
        Tuli puhelinkeskustelussa ilmi kuka tytöistä on ns."pomo" ja opettaja lupasi pitää häntä erityisen tarkkaan silmällä.
        Kävi myös ilmi että tytär ei ainakaan hänen nähtensä ole kertaakaan tämän eskari ajan aikana ole käynyt kakalla.
        (sen teki ensimmäisenä kun tuli kotiin)
        Kysyimme ope ja minä josko hän haluaisi olla kokopäiväläinen, eikä vaan puokkari, vastaus tuli heti kokopäiväläinen.
        Myönnän täysin että kun vanhemmat lapseni syntyivät v.82 ja 84 "niitä tein".
        Nyt kun nelikymppisenä sain tämän eskarilaisen ei enään tehtykkään, vaan sain, ja vielä toisen 42-vuotiaana.
        Olen toisten mielestä liian huolehtivainen, mutta kuitenkin on säännöt oltava esim.kotiintuloajat jne...
        Isän kanssa olemme käyneet iltaisin vakavia keskusteluja, "hän hyysää aivan liikaa taas minun mielestäni".
        Esim. kotona ollessaa siivoaa romuja lattioilta, minä katan aamiais tarvikkeet pöytään ja sanon olkaatte hyvät.
        Hän alkaa nyt ymmärtää että 6 ja 5 vuotiaat osaavat kaataa muronsa ja maitonsa lautasille ja tehdä itse voileipänsä.
        Eli on meissä vanhemmissa erittäin paljon vikaa, toinen antaa ottaa itse ruokansa, ja toinen tekee kaiken valmiiksi.
        Ymmärrän häntäkin.
        On minua 9v. nuorenmpi ja nämä hänen ainoat lapsensa, ja vielä tyttöjä molemmat.
        Olen kysynyt miten aiot pärjätä heidän kanssa kun tulevat "murkku"ikään, meinaatko haulikon hommata ja pitää kollit loitolla???
        No, kuitenkin tytär meni aamulla eskariin ja on kokopäiväläinen myös kesäkuun.
        Kiitos kaikille vastauksista , sain haukkuja ja kiitosta kaikki meni perille!!!
        TERVEISIN: ÄITI JA TYTÄR:)
        Ja hyvää kevään jatkoa ja muutenkin, on todella helpottunut olo, kiitos vielä kerran!


      • tämä ketju
        äiti kirjoitti:

        no, eilen aamulla kysyin tytöltö, kutsutaanko opettaja meille kotiin juttelemaan, vai haluaako hän soittaa hänelle.
        Halusi soittaa. Puhelu kesti n.15min.
        En tietty ollut "korvakuulolla" koska halusi jutella yksin.
        No, puhelun jälkeen sanoi tytär, että mennäänkö eskarista hakemaan pääsiäis koristeita joita hän oli tehnyt?
        Menimme yhdessä, kaikki muut olivat pihalla, juttelimme opettaja tytär ja minä n. 10 min.
        Tuli puhelinkeskustelussa ilmi kuka tytöistä on ns."pomo" ja opettaja lupasi pitää häntä erityisen tarkkaan silmällä.
        Kävi myös ilmi että tytär ei ainakaan hänen nähtensä ole kertaakaan tämän eskari ajan aikana ole käynyt kakalla.
        (sen teki ensimmäisenä kun tuli kotiin)
        Kysyimme ope ja minä josko hän haluaisi olla kokopäiväläinen, eikä vaan puokkari, vastaus tuli heti kokopäiväläinen.
        Myönnän täysin että kun vanhemmat lapseni syntyivät v.82 ja 84 "niitä tein".
        Nyt kun nelikymppisenä sain tämän eskarilaisen ei enään tehtykkään, vaan sain, ja vielä toisen 42-vuotiaana.
        Olen toisten mielestä liian huolehtivainen, mutta kuitenkin on säännöt oltava esim.kotiintuloajat jne...
        Isän kanssa olemme käyneet iltaisin vakavia keskusteluja, "hän hyysää aivan liikaa taas minun mielestäni".
        Esim. kotona ollessaa siivoaa romuja lattioilta, minä katan aamiais tarvikkeet pöytään ja sanon olkaatte hyvät.
        Hän alkaa nyt ymmärtää että 6 ja 5 vuotiaat osaavat kaataa muronsa ja maitonsa lautasille ja tehdä itse voileipänsä.
        Eli on meissä vanhemmissa erittäin paljon vikaa, toinen antaa ottaa itse ruokansa, ja toinen tekee kaiken valmiiksi.
        Ymmärrän häntäkin.
        On minua 9v. nuorenmpi ja nämä hänen ainoat lapsensa, ja vielä tyttöjä molemmat.
        Olen kysynyt miten aiot pärjätä heidän kanssa kun tulevat "murkku"ikään, meinaatko haulikon hommata ja pitää kollit loitolla???
        No, kuitenkin tytär meni aamulla eskariin ja on kokopäiväläinen myös kesäkuun.
        Kiitos kaikille vastauksista , sain haukkuja ja kiitosta kaikki meni perille!!!
        TERVEISIN: ÄITI JA TYTÄR:)
        Ja hyvää kevään jatkoa ja muutenkin, on todella helpottunut olo, kiitos vielä kerran!

        ja mukava lukea kappale teidän perheen arkea.

        Oli hyvä, että tyttö oli välillä ottamassa etäisyyttä eskarista. Saivatpahan myös eskarin opet aikaa ajatella tapaustanne ja kypsyä uudella tavalla ottamaan lapsenne takaisin. Seurakunnan kerhossa tyttö sai taas kokemuksen uudenlaisesta suhtautumisesta, jossa ei ollut painostusta eikä alistamista. Kokemuksen myötä hän on vahvempi jos eskarissa alkavat taas samat pomottamiset toimimaan.

        Teillä on myös rikas perhe. Tyttö voi saada kokemuksen olla palveltavana ja palvelijana. Tytöt luonnostaan osaavat kiertää isät pikkusormensa ympärille ja nauttivat hänen huomiostaan että saavat olla prinsessoja. Kyllä minäkin moitin miestäni, että passaa liikaa tytärtämme! No me äidit annamme kyllä sen toisenlaisenkin mallin, eli omatoimisuuden ja kaikki ei tule valmiina asenteen. Siten itenäistyttyään ja aikuistuttuaan osaa ottaa molemmat taidot käyttöön.

        Hyvää pääsiäistä teidän perheelle!


      • äiti
        tämä ketju kirjoitti:

        ja mukava lukea kappale teidän perheen arkea.

        Oli hyvä, että tyttö oli välillä ottamassa etäisyyttä eskarista. Saivatpahan myös eskarin opet aikaa ajatella tapaustanne ja kypsyä uudella tavalla ottamaan lapsenne takaisin. Seurakunnan kerhossa tyttö sai taas kokemuksen uudenlaisesta suhtautumisesta, jossa ei ollut painostusta eikä alistamista. Kokemuksen myötä hän on vahvempi jos eskarissa alkavat taas samat pomottamiset toimimaan.

        Teillä on myös rikas perhe. Tyttö voi saada kokemuksen olla palveltavana ja palvelijana. Tytöt luonnostaan osaavat kiertää isät pikkusormensa ympärille ja nauttivat hänen huomiostaan että saavat olla prinsessoja. Kyllä minäkin moitin miestäni, että passaa liikaa tytärtämme! No me äidit annamme kyllä sen toisenlaisenkin mallin, eli omatoimisuuden ja kaikki ei tule valmiina asenteen. Siten itenäistyttyään ja aikuistuttuaan osaa ottaa molemmat taidot käyttöön.

        Hyvää pääsiäistä teidän perheelle!

        Kiitos sinulle viestistä.
        "elämä on taistelua" niin kuin sanotaan, hyvää pääsiäistä teillekkin!!!


      • äiti
        äiti kirjoitti:

        no, eilen aamulla kysyin tytöltö, kutsutaanko opettaja meille kotiin juttelemaan, vai haluaako hän soittaa hänelle.
        Halusi soittaa. Puhelu kesti n.15min.
        En tietty ollut "korvakuulolla" koska halusi jutella yksin.
        No, puhelun jälkeen sanoi tytär, että mennäänkö eskarista hakemaan pääsiäis koristeita joita hän oli tehnyt?
        Menimme yhdessä, kaikki muut olivat pihalla, juttelimme opettaja tytär ja minä n. 10 min.
        Tuli puhelinkeskustelussa ilmi kuka tytöistä on ns."pomo" ja opettaja lupasi pitää häntä erityisen tarkkaan silmällä.
        Kävi myös ilmi että tytär ei ainakaan hänen nähtensä ole kertaakaan tämän eskari ajan aikana ole käynyt kakalla.
        (sen teki ensimmäisenä kun tuli kotiin)
        Kysyimme ope ja minä josko hän haluaisi olla kokopäiväläinen, eikä vaan puokkari, vastaus tuli heti kokopäiväläinen.
        Myönnän täysin että kun vanhemmat lapseni syntyivät v.82 ja 84 "niitä tein".
        Nyt kun nelikymppisenä sain tämän eskarilaisen ei enään tehtykkään, vaan sain, ja vielä toisen 42-vuotiaana.
        Olen toisten mielestä liian huolehtivainen, mutta kuitenkin on säännöt oltava esim.kotiintuloajat jne...
        Isän kanssa olemme käyneet iltaisin vakavia keskusteluja, "hän hyysää aivan liikaa taas minun mielestäni".
        Esim. kotona ollessaa siivoaa romuja lattioilta, minä katan aamiais tarvikkeet pöytään ja sanon olkaatte hyvät.
        Hän alkaa nyt ymmärtää että 6 ja 5 vuotiaat osaavat kaataa muronsa ja maitonsa lautasille ja tehdä itse voileipänsä.
        Eli on meissä vanhemmissa erittäin paljon vikaa, toinen antaa ottaa itse ruokansa, ja toinen tekee kaiken valmiiksi.
        Ymmärrän häntäkin.
        On minua 9v. nuorenmpi ja nämä hänen ainoat lapsensa, ja vielä tyttöjä molemmat.
        Olen kysynyt miten aiot pärjätä heidän kanssa kun tulevat "murkku"ikään, meinaatko haulikon hommata ja pitää kollit loitolla???
        No, kuitenkin tytär meni aamulla eskariin ja on kokopäiväläinen myös kesäkuun.
        Kiitos kaikille vastauksista , sain haukkuja ja kiitosta kaikki meni perille!!!
        TERVEISIN: ÄITI JA TYTÄR:)
        Ja hyvää kevään jatkoa ja muutenkin, on todella helpottunut olo, kiitos vielä kerran!

        Kaikki tämä tapahtuu Tampereella Kalkun Päiväkodissa.
        Suur kiitos Päiville ja Marjolle että olemme päässeet yhteis ymmärrykseen asiasta.
        He ovat tietoisia meidän kaikista kotiasioista ja nuorempi aloittaa tarhan siellä Elokuussa.
        Olemme keskustelleet ja todella helpottunut olo.
        Varmaan Päivillä ja Marjollakin.
        Nyt, miksi kiitän on että kannattaa kirjoitella ja kysyä neuvoa jne....
        ILOISIN TERVEISIN: KOKO PERHE!!!
        Kiitos sinulle joka kirjoitit tästä hyysäämisestä oli kiva lukea ettei olla ainut perhe joka ollaan tässä tilanteessa!


      • äiti
        äiti kirjoitti:

        Kaikki tämä tapahtuu Tampereella Kalkun Päiväkodissa.
        Suur kiitos Päiville ja Marjolle että olemme päässeet yhteis ymmärrykseen asiasta.
        He ovat tietoisia meidän kaikista kotiasioista ja nuorempi aloittaa tarhan siellä Elokuussa.
        Olemme keskustelleet ja todella helpottunut olo.
        Varmaan Päivillä ja Marjollakin.
        Nyt, miksi kiitän on että kannattaa kirjoitella ja kysyä neuvoa jne....
        ILOISIN TERVEISIN: KOKO PERHE!!!
        Kiitos sinulle joka kirjoitit tästä hyysäämisestä oli kiva lukea ettei olla ainut perhe joka ollaan tässä tilanteessa!

        unohdin kiittä myös tarhan johtajaa jonka nimi on myös Päivi.


      • ope ja äitikin
        äiti kirjoitti:

        unohdin kiittä myös tarhan johtajaa jonka nimi on myös Päivi.

        aiemmmin ketjussa olit todella vihainen ja loukkaantunut nyt kiittelemillesi työntekijöille. Mukavaa, kun asiat ovat yhteisymmärryksessä selvinneet, ja luotttamus toimii taas. En jaksa lukea koko ketjua, mutta onneksi olet kuitenkin mennyt vielä juttelemaan henkilökunnan kanssa ja selvittänyt asiat. Se on mielestäni ainoa tie päästä eteenpäin vaikeissakin asioissa. Ja päätäntävalta asioiden selvittämisestä on kuitenkin vanhemmilla, sillä ei sieltä päiväkodista enää oikein voi soitella poislähteneiden lasten perheisiin ja perätä mikä meni pieleen. Perheet voisivat kokea ahdosteluna semmoisen. JOten kiitos vielä tuon minulle aivan vieraan päiväkodin henkilökunnan puolesta, että palasit "sylttytehtaalle" ja hoiditte yhdessä asiat kuntoon. Mukavaa kevättä kaikille.


      • jjj
        äiti kirjoitti:

        no, eilen aamulla kysyin tytöltö, kutsutaanko opettaja meille kotiin juttelemaan, vai haluaako hän soittaa hänelle.
        Halusi soittaa. Puhelu kesti n.15min.
        En tietty ollut "korvakuulolla" koska halusi jutella yksin.
        No, puhelun jälkeen sanoi tytär, että mennäänkö eskarista hakemaan pääsiäis koristeita joita hän oli tehnyt?
        Menimme yhdessä, kaikki muut olivat pihalla, juttelimme opettaja tytär ja minä n. 10 min.
        Tuli puhelinkeskustelussa ilmi kuka tytöistä on ns."pomo" ja opettaja lupasi pitää häntä erityisen tarkkaan silmällä.
        Kävi myös ilmi että tytär ei ainakaan hänen nähtensä ole kertaakaan tämän eskari ajan aikana ole käynyt kakalla.
        (sen teki ensimmäisenä kun tuli kotiin)
        Kysyimme ope ja minä josko hän haluaisi olla kokopäiväläinen, eikä vaan puokkari, vastaus tuli heti kokopäiväläinen.
        Myönnän täysin että kun vanhemmat lapseni syntyivät v.82 ja 84 "niitä tein".
        Nyt kun nelikymppisenä sain tämän eskarilaisen ei enään tehtykkään, vaan sain, ja vielä toisen 42-vuotiaana.
        Olen toisten mielestä liian huolehtivainen, mutta kuitenkin on säännöt oltava esim.kotiintuloajat jne...
        Isän kanssa olemme käyneet iltaisin vakavia keskusteluja, "hän hyysää aivan liikaa taas minun mielestäni".
        Esim. kotona ollessaa siivoaa romuja lattioilta, minä katan aamiais tarvikkeet pöytään ja sanon olkaatte hyvät.
        Hän alkaa nyt ymmärtää että 6 ja 5 vuotiaat osaavat kaataa muronsa ja maitonsa lautasille ja tehdä itse voileipänsä.
        Eli on meissä vanhemmissa erittäin paljon vikaa, toinen antaa ottaa itse ruokansa, ja toinen tekee kaiken valmiiksi.
        Ymmärrän häntäkin.
        On minua 9v. nuorenmpi ja nämä hänen ainoat lapsensa, ja vielä tyttöjä molemmat.
        Olen kysynyt miten aiot pärjätä heidän kanssa kun tulevat "murkku"ikään, meinaatko haulikon hommata ja pitää kollit loitolla???
        No, kuitenkin tytär meni aamulla eskariin ja on kokopäiväläinen myös kesäkuun.
        Kiitos kaikille vastauksista , sain haukkuja ja kiitosta kaikki meni perille!!!
        TERVEISIN: ÄITI JA TYTÄR:)
        Ja hyvää kevään jatkoa ja muutenkin, on todella helpottunut olo, kiitos vielä kerran!

        Pistitkö siis 6 vuotiaan tytön hoitamaan tilanteen kuntoon ja soittamaan tarhaan?!?!?!


      • äiti
        jjj kirjoitti:

        Pistitkö siis 6 vuotiaan tytön hoitamaan tilanteen kuntoon ja soittamaan tarhaan?!?!?!

        Ensin kysyin että haluaako hän että kutsumme opettajan kotiimme, vai haluatko soittaa hänelle?
        Minun 6v. ei ole millään tavoin jälkeen jäänyt, ja sai itse päättää.
        Näin parvekkeelta että kaikki muut olivat ulkona.
        Paitsi ei Päivi.
        Mieti nyt itse??
        Mutta meillä on asiat kunnossa, ja oikeastaan mietin miksi edes vastasin kysymykseesi.
        Mutta hyvää kevättä sinullekkin!!!
        Terv.Äiti


      • äiti
        ope ja äitikin kirjoitti:

        aiemmmin ketjussa olit todella vihainen ja loukkaantunut nyt kiittelemillesi työntekijöille. Mukavaa, kun asiat ovat yhteisymmärryksessä selvinneet, ja luotttamus toimii taas. En jaksa lukea koko ketjua, mutta onneksi olet kuitenkin mennyt vielä juttelemaan henkilökunnan kanssa ja selvittänyt asiat. Se on mielestäni ainoa tie päästä eteenpäin vaikeissakin asioissa. Ja päätäntävalta asioiden selvittämisestä on kuitenkin vanhemmilla, sillä ei sieltä päiväkodista enää oikein voi soitella poislähteneiden lasten perheisiin ja perätä mikä meni pieleen. Perheet voisivat kokea ahdosteluna semmoisen. JOten kiitos vielä tuon minulle aivan vieraan päiväkodin henkilökunnan puolesta, että palasit "sylttytehtaalle" ja hoiditte yhdessä asiat kuntoon. Mukavaa kevättä kaikille.

        Kysyisin sinulta nyt minulle todella tärkeää asiaa?
        Oliko "munaus" minulta kun ilmoitin Päiväkodin nimen ja kaupungin?
        Enhän voi tietää lukevatko he näitä palstoja!
        Myönnään suoraan että pelotti mennä hakemaan tytär 15.30 mutta oli päivi aivan kuin ei mitään.
        Juteltiin vaan mitä vaatteita huomenna kun menevät pääsiäis-kirkkoon.
        Toivoisin sinulta pikaista vastausta.


      • myös kiusatun lapsen äiti
        jjj kirjoitti:

        Pistitkö siis 6 vuotiaan tytön hoitamaan tilanteen kuntoon ja soittamaan tarhaan?!?!?!

        Eli aivan ÄLYTÖN!!!! viesti.
        Jos sinulla on ongelmia, niin miksi ihmeessä purat ne kyseiseen äitiin??????


      • ope ja äiti
        äiti kirjoitti:

        Kysyisin sinulta nyt minulle todella tärkeää asiaa?
        Oliko "munaus" minulta kun ilmoitin Päiväkodin nimen ja kaupungin?
        Enhän voi tietää lukevatko he näitä palstoja!
        Myönnään suoraan että pelotti mennä hakemaan tytär 15.30 mutta oli päivi aivan kuin ei mitään.
        Juteltiin vaan mitä vaatteita huomenna kun menevät pääsiäis-kirkkoon.
        Toivoisin sinulta pikaista vastausta.

        loppujen lopuksi asiat sujuivat parhain päin ja saitte yhdessä järjesteltyä lapsen asiat kuntoon. Riippuu ihan päiväkodin henkilökunnan ammattilaisuudesta miten he asiat ottavat. Yleensähän näillä julkisilla keskustelupalstoilla ei kai ole hyväksi nimetä ihmisiä tai kouluja/päiväkoteja tms. JOidenkin mielestä asiasi voi antaa huonoa mainosta päiväkodille, toisaalta se voi olla myös toisin päin, päiväkodin henkilökunta onnistui hoitamaan asian kanssasi kuntoon.

        Tehty, mikä tehty. Istä sinun on turha huolehtia.
        En kuitenkaan usko, että päiväkodin henkilökunta kantaa kaunaa sinulle asiasta, he ovat varmasti niin ammattilaisia etteivät vedä hernetä nenään. Nämä vanhempien huolet oman lapsensa hyvinvoinnista ovat kuitenkin arkipäivää ja se on ammattilaisten ymmärrettävä.Ja näin on tapahtunutkin kirjoituksestasi päätellen.

        Meille opeille ja lastentarhanopeille on kuitenkin tärkeää, jopa työn kivijalka, se, että kasvatuskumppanuus ja luottamus perheiden kanssa toimii. Asiat on sovittu ja nyt porskutellaan porukalla kohti kevättä. : )


      • jjj
        äiti kirjoitti:

        Ensin kysyin että haluaako hän että kutsumme opettajan kotiimme, vai haluatko soittaa hänelle?
        Minun 6v. ei ole millään tavoin jälkeen jäänyt, ja sai itse päättää.
        Näin parvekkeelta että kaikki muut olivat ulkona.
        Paitsi ei Päivi.
        Mieti nyt itse??
        Mutta meillä on asiat kunnossa, ja oikeastaan mietin miksi edes vastasin kysymykseesi.
        Mutta hyvää kevättä sinullekkin!!!
        Terv.Äiti

        Nämä jutut hoidetaan aikusten kesken eikä lasten avustuksella.

        Lapsi tekee kuten ajattelee äidin haluavan... Veikkaan että tämä ei olle suurin ongelmanne seuraavan 15 vuoden aikana.


      • yhtä tyhmä provoilija
        myös kiusatun lapsen äiti kirjoitti:

        Eli aivan ÄLYTÖN!!!! viesti.
        Jos sinulla on ongelmia, niin miksi ihmeessä purat ne kyseiseen äitiin??????

        Jos äidillä on vaikeuksia, niin niihin ei kannata sotkea lastaan.


      • äiti
        ope ja äiti kirjoitti:

        loppujen lopuksi asiat sujuivat parhain päin ja saitte yhdessä järjesteltyä lapsen asiat kuntoon. Riippuu ihan päiväkodin henkilökunnan ammattilaisuudesta miten he asiat ottavat. Yleensähän näillä julkisilla keskustelupalstoilla ei kai ole hyväksi nimetä ihmisiä tai kouluja/päiväkoteja tms. JOidenkin mielestä asiasi voi antaa huonoa mainosta päiväkodille, toisaalta se voi olla myös toisin päin, päiväkodin henkilökunta onnistui hoitamaan asian kanssasi kuntoon.

        Tehty, mikä tehty. Istä sinun on turha huolehtia.
        En kuitenkaan usko, että päiväkodin henkilökunta kantaa kaunaa sinulle asiasta, he ovat varmasti niin ammattilaisia etteivät vedä hernetä nenään. Nämä vanhempien huolet oman lapsensa hyvinvoinnista ovat kuitenkin arkipäivää ja se on ammattilaisten ymmärrettävä.Ja näin on tapahtunutkin kirjoituksestasi päätellen.

        Meille opeille ja lastentarhanopeille on kuitenkin tärkeää, jopa työn kivijalka, se, että kasvatuskumppanuus ja luottamus perheiden kanssa toimii. Asiat on sovittu ja nyt porskutellaan porukalla kohti kevättä. : )

        Kiitos vastauksesta.
        Tuossa juuri Tytön isän kanssa juteltiin, ja sanon suoraan että minusta ei ikinä olisi kyseiseen ammattiin.
        Hyvä kun saan nämä 2 omaa joten kuten hoidettua, puhumattakaan että olisi töissä kymmenien lasten ja vanhempien ja muun suvun kanssa niin huh huh...
        Hyvää jatkos ja Pääsiäistä!!:)


      • myös opettaja
        jjj kirjoitti:

        Nämä jutut hoidetaan aikusten kesken eikä lasten avustuksella.

        Lapsi tekee kuten ajattelee äidin haluavan... Veikkaan että tämä ei olle suurin ongelmanne seuraavan 15 vuoden aikana.

        Väärin että kyseinen äiti antoi lapselleen mahdollisuuden jutella kahden kesken opettajansa kanssa??
        Eikö se ole tytär joka käy Eskaria vaiko Äiti??
        Jos minä olisin tuo tyttö niin olisin KIITOLLINEN että on äiti joka antaa mahdollisuuden päättää itse....


      • antaa lapsen itse päättää..
        myös opettaja kirjoitti:

        Väärin että kyseinen äiti antoi lapselleen mahdollisuuden jutella kahden kesken opettajansa kanssa??
        Eikö se ole tytär joka käy Eskaria vaiko Äiti??
        Jos minä olisin tuo tyttö niin olisin KIITOLLINEN että on äiti joka antaa mahdollisuuden päättää itse....

        kuus vuotiashan on täysin kykenevä tekemään päätöksiä itse..kouluunkaan ei varmaan tarvitse mennä jos ei halua = )

        kuus vuotiaan maailma kaatuu,jos sisko saa isomman palan kakkua kuin itse saa..

        eiköhän ole aikuisen asia päättää,eikä lapsen..mitäs veikkaat???


      • ÄITI
        antaa lapsen itse päättää.. kirjoitti:

        kuus vuotiashan on täysin kykenevä tekemään päätöksiä itse..kouluunkaan ei varmaan tarvitse mennä jos ei halua = )

        kuus vuotiaan maailma kaatuu,jos sisko saa isomman palan kakkua kuin itse saa..

        eiköhän ole aikuisen asia päättää,eikä lapsen..mitäs veikkaat???

        kYSEHÄN OLI ALUNPERIN TYTTÄREN VANHEMPIEN ESKARIN OPETTAJIEN VÄLISESTÄ ASIASTA.
        eLI, MEINAATKO ETTÄ TYTÄR JOKA KÄY ESKARIA EI SAA PUHUA OPETTAJAN KANSSA JOS ON PAHA OLLA???
        eLI, PITÄISI MEIDÄN VANHEMPIEN MENNÄ JA PUHUA HÄNEN PUOLESTAAN?
        aINAKIN MINUN JA OPETTAJIEN KANSSA OLLAAN TULTU YHTEIS YMMÄRRYKSEEN ETTÄ 6V. SAA JA ON PAKKO SANOA MIELIPITEENSÄ.
        oNHAN TÄYSIN JÄRKEVÄÄ ETTÄ SE ON NYT TYTÄR JOKA KÄY KOULUA EN MINÄ.
        jA JOS EI HÄN SAA JUTELLA OPETTAJALLEEN ASIOSISTA MITKÄ PAINAA MIELTÄ, NIIN SILLOIN VASTA MIELESTÄNI VÄÄRIN TEEN.
        eLI, HALUAN JA NIIN ESKARIN OPETKIN OVAT HYVÄKSYNEET ASIAN ETTÄ TYTÖLLÄ ON NS.2 KOTIA.
        eSKARI JA ME VANHEMMAT


      • herran jestas sentään..
        ÄITI kirjoitti:

        kYSEHÄN OLI ALUNPERIN TYTTÄREN VANHEMPIEN ESKARIN OPETTAJIEN VÄLISESTÄ ASIASTA.
        eLI, MEINAATKO ETTÄ TYTÄR JOKA KÄY ESKARIA EI SAA PUHUA OPETTAJAN KANSSA JOS ON PAHA OLLA???
        eLI, PITÄISI MEIDÄN VANHEMPIEN MENNÄ JA PUHUA HÄNEN PUOLESTAAN?
        aINAKIN MINUN JA OPETTAJIEN KANSSA OLLAAN TULTU YHTEIS YMMÄRRYKSEEN ETTÄ 6V. SAA JA ON PAKKO SANOA MIELIPITEENSÄ.
        oNHAN TÄYSIN JÄRKEVÄÄ ETTÄ SE ON NYT TYTÄR JOKA KÄY KOULUA EN MINÄ.
        jA JOS EI HÄN SAA JUTELLA OPETTAJALLEEN ASIOSISTA MITKÄ PAINAA MIELTÄ, NIIN SILLOIN VASTA MIELESTÄNI VÄÄRIN TEEN.
        eLI, HALUAN JA NIIN ESKARIN OPETKIN OVAT HYVÄKSYNEET ASIAN ETTÄ TYTÖLLÄ ON NS.2 KOTIA.
        eSKARI JA ME VANHEMMAT

        vastasin edelliseen viestiin,missä joku (sinäkö ehkä?) kirjoitti et lapsi saa olla onnellinen kun on äiti joka antaa lapsen päättää..
        tottakai lapsi kuuluu ottaa keskusteluun mukaan,mutta päätöksen teko ei ole lapsen asia!


      • äiti myös
        herran jestas sentään.. kirjoitti:

        vastasin edelliseen viestiin,missä joku (sinäkö ehkä?) kirjoitti et lapsi saa olla onnellinen kun on äiti joka antaa lapsen päättää..
        tottakai lapsi kuuluu ottaa keskusteluun mukaan,mutta päätöksen teko ei ole lapsen asia!

        kyse oli varmaankin niin minä ymmärsin, että tyttö sai päättää tuleeko ope kotiin vai jutteleeko puhelimessa, ennen kuin menivät yhdessä äiti ja tytär koululle.
        Lukekaa hyvät ihmiset tarkemmin.


      • ope ja äiti
        äiti kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Tuossa juuri Tytön isän kanssa juteltiin, ja sanon suoraan että minusta ei ikinä olisi kyseiseen ammattiin.
        Hyvä kun saan nämä 2 omaa joten kuten hoidettua, puhumattakaan että olisi töissä kymmenien lasten ja vanhempien ja muun suvun kanssa niin huh huh...
        Hyvää jatkos ja Pääsiäistä!!:)

        kyllähän tuo pahana päivänä tuppaa mieleen livahtamaan, ettei minustakaan näihin hommiin ole. SAmoin ajattelevat monet kollegani, mutta enimmäkseen tämä on ihana ammatti. JOskus huomaa oikein nauttivansa opettamisesta ja lasten kanssa olemisesta. Kun on saanut rakennettua hyvät suhteet lasten vanhempiin, ikävätkin asiat yleensä selviävät ennemmin tai myöhemmin.

        Mukavaa kevättä teidän perheelle ja iloista pääsiäisen aikaa.


      • äiti
        ope ja äiti kirjoitti:

        kyllähän tuo pahana päivänä tuppaa mieleen livahtamaan, ettei minustakaan näihin hommiin ole. SAmoin ajattelevat monet kollegani, mutta enimmäkseen tämä on ihana ammatti. JOskus huomaa oikein nauttivansa opettamisesta ja lasten kanssa olemisesta. Kun on saanut rakennettua hyvät suhteet lasten vanhempiin, ikävätkin asiat yleensä selviävät ennemmin tai myöhemmin.

        Mukavaa kevättä teidän perheelle ja iloista pääsiäisen aikaa.

        minä olen ammatiltani Henkilökohtainen avustaja.
        Ruotsissa asiun 20v. opin kielen ja sain hyvän ammatin.
        Mutta juuri se että arvostan teitä jotka pärjää ja jaksaa monien kanssa, minulla on vaan asiakas ja hänen lapsensa, plus että teen vaan viikonloppuisin töitä tai tein nyt olen ollut 2kk sairauslomalla mangneetti kuvaus on ensi tiistaina.
        Tämänkin tietävät opettajat ja ymmärtävät ettei ole helppo tilanne minulla kuin myös se että meidän rakas Donna 9 vuotias sairastui luusyöpään ja jouduttiin ,(mies vei) nukutus piikille.
        Juuri tämä kun on niin ihanaa jutella opettajan kanssa siitä mitä meillä tapahtuu, ja JAKSAA!!! kuunnella.
        No, nyt on uusi Rottwiller varauksessa vasta 1kk vanha, ja nimi on tietty Donna.


      • jjj
        äiti myös kirjoitti:

        kyse oli varmaankin niin minä ymmärsin, että tyttö sai päättää tuleeko ope kotiin vai jutteleeko puhelimessa, ennen kuin menivät yhdessä äiti ja tytär koululle.
        Lukekaa hyvät ihmiset tarkemmin.

        "tuleeko ope kotiin vai jutteleeko puhelimessa"

        "haluatko vitsasta vai remmistä"


      • jjj
        ÄITI kirjoitti:

        kYSEHÄN OLI ALUNPERIN TYTTÄREN VANHEMPIEN ESKARIN OPETTAJIEN VÄLISESTÄ ASIASTA.
        eLI, MEINAATKO ETTÄ TYTÄR JOKA KÄY ESKARIA EI SAA PUHUA OPETTAJAN KANSSA JOS ON PAHA OLLA???
        eLI, PITÄISI MEIDÄN VANHEMPIEN MENNÄ JA PUHUA HÄNEN PUOLESTAAN?
        aINAKIN MINUN JA OPETTAJIEN KANSSA OLLAAN TULTU YHTEIS YMMÄRRYKSEEN ETTÄ 6V. SAA JA ON PAKKO SANOA MIELIPITEENSÄ.
        oNHAN TÄYSIN JÄRKEVÄÄ ETTÄ SE ON NYT TYTÄR JOKA KÄY KOULUA EN MINÄ.
        jA JOS EI HÄN SAA JUTELLA OPETTAJALLEEN ASIOSISTA MITKÄ PAINAA MIELTÄ, NIIN SILLOIN VASTA MIELESTÄNI VÄÄRIN TEEN.
        eLI, HALUAN JA NIIN ESKARIN OPETKIN OVAT HYVÄKSYNEET ASIAN ETTÄ TYTÖLLÄ ON NS.2 KOTIA.
        eSKARI JA ME VANHEMMAT

        Tämän äidin kannattaisi hakeutua hoitoon, eikä tämä ole vittuilua vaan ystävällinen neuvo.

        Vaihtoehdon ei pidä olla että soittaako lapsi opelle, vai tuleeko ope kotiin.

        Vaihtoehdot pitäisi olla, että meneekö lapsi mummolaan vai tarhaan siksi aikaa, kun äiti menee selvittämään asiaa.


      • jjj
        herran jestas sentään.. kirjoitti:

        vastasin edelliseen viestiin,missä joku (sinäkö ehkä?) kirjoitti et lapsi saa olla onnellinen kun on äiti joka antaa lapsen päättää..
        tottakai lapsi kuuluu ottaa keskusteluun mukaan,mutta päätöksen teko ei ole lapsen asia!

        Lapsi ei kaipaa vaihtoehtoja vaan rajoja, mieti sitä.


      • OUTOA PUHETTA
        jjj kirjoitti:

        "tuleeko ope kotiin vai jutteleeko puhelimessa"

        "haluatko vitsasta vai remmistä"

        IHAN TOTTA LYÖTKÖ SINÄ LAPSIASI ENNEN KUIN ANNAT HEILLE MAHDOLLISUUDEN, VAI ONKO SINULLA LAPSIA???
        SIIS TODELLA TÖRKEÄÄ JA HUOLESTUTTAVAA PUHETTA...


      • jjj
        OUTOA PUHETTA kirjoitti:

        IHAN TOTTA LYÖTKÖ SINÄ LAPSIASI ENNEN KUIN ANNAT HEILLE MAHDOLLISUUDEN, VAI ONKO SINULLA LAPSIA???
        SIIS TODELLA TÖRKEÄÄ JA HUOLESTUTTAVAA PUHETTA...

        Minulla on kolme lasta. En lyö heitä ,enkä myöskään anna tuollaisia vaihtoehtoja.

        Ptääkö lapsen olla hyvillään, jos saa itse valita rangaistuksen?


      • eskarin ope
        jjj kirjoitti:

        "tuleeko ope kotiin vai jutteleeko puhelimessa"

        "haluatko vitsasta vai remmistä"

        En millään pahalla sinulle kirjoita, mutta sanon suoraan että apua tarvitset.
        Äläkä nyt loukkaannu.
        Sinä et voi hyvin eikä sinun lapsesi ja sen huomaa jo kirjoituksistasi.
        Olen lomalla ja käynyt palstoja läpi sinä otoat kantaa jokaiseen asiaan, aamusta ilta-myöhään.
        Missä ovat sinun 3 lasta sinä aikana kun kirjoittelet????


      • sitä
        jjj kirjoitti:

        Tämän äidin kannattaisi hakeutua hoitoon, eikä tämä ole vittuilua vaan ystävällinen neuvo.

        Vaihtoehdon ei pidä olla että soittaako lapsi opelle, vai tuleeko ope kotiin.

        Vaihtoehdot pitäisi olla, että meneekö lapsi mummolaan vai tarhaan siksi aikaa, kun äiti menee selvittämään asiaa.

        mieltä, että äiti toimi liian äkkipikaisesti alun alkaen, eikä sitten enää itse kehdannut lähteä tilannetta oikaisemaan.
        Lapsi joutui tilanteen oikojaksi (reipas tyttö toki ja hyvä kun tilanne selvisi), mutta vastuu olisi kuulunut äidille. Äidin olisi kuulunut soittaa ja sanoa, että anteeksi ylireagointini, voimmeko vielä tulla puhumaan asiasta. Se olisi ollut rohkea teko ja hyvää mallia lapselle. Me aikuisetkin tehdään virheitä ja osataan korjata ne. Lapsen ei olisi tarvinnut ottaa omalle kontolleen vastuuta ja "anteeksi pyyntöä"


      • äiti
        sitä kirjoitti:

        mieltä, että äiti toimi liian äkkipikaisesti alun alkaen, eikä sitten enää itse kehdannut lähteä tilannetta oikaisemaan.
        Lapsi joutui tilanteen oikojaksi (reipas tyttö toki ja hyvä kun tilanne selvisi), mutta vastuu olisi kuulunut äidille. Äidin olisi kuulunut soittaa ja sanoa, että anteeksi ylireagointini, voimmeko vielä tulla puhumaan asiasta. Se olisi ollut rohkea teko ja hyvää mallia lapselle. Me aikuisetkin tehdään virheitä ja osataan korjata ne. Lapsen ei olisi tarvinnut ottaa omalle kontolleen vastuuta ja "anteeksi pyyntöä"

        Eli tyttäreni joutui pyytämään anteeksi???
        Lue nyt vielä kerran ja kirjoita vasta sitten.
        Siis oletko aivan sekaisin??
        Jos sinulla on salattavaa eskarin tai koulun opettajan kanssa, niin miksi et kirjoita palstalle ja kysy neuvoja!


      • Tää............
        yhtä tyhmä provoilija kirjoitti:

        Jos äidillä on vaikeuksia, niin niihin ei kannata sotkea lastaan.

        Koko palstan ennätys 122 vastausta.


      • jjj
        eskarin ope kirjoitti:

        En millään pahalla sinulle kirjoita, mutta sanon suoraan että apua tarvitset.
        Äläkä nyt loukkaannu.
        Sinä et voi hyvin eikä sinun lapsesi ja sen huomaa jo kirjoituksistasi.
        Olen lomalla ja käynyt palstoja läpi sinä otoat kantaa jokaiseen asiaan, aamusta ilta-myöhään.
        Missä ovat sinun 3 lasta sinä aikana kun kirjoittelet????

        En koe että minulla olisi mitään ongelmia.

        Voisitko hieman tarkentaa että missä tarvitsen apua?!?!?

        Oletko alan ammattilaisena ihan tosissasi samaan mieltä 'äidin' kanssa, että kuusi vuotiaan tulee selvittää ongelmat tahran kanssa???


      • jjj
        sitä kirjoitti:

        mieltä, että äiti toimi liian äkkipikaisesti alun alkaen, eikä sitten enää itse kehdannut lähteä tilannetta oikaisemaan.
        Lapsi joutui tilanteen oikojaksi (reipas tyttö toki ja hyvä kun tilanne selvisi), mutta vastuu olisi kuulunut äidille. Äidin olisi kuulunut soittaa ja sanoa, että anteeksi ylireagointini, voimmeko vielä tulla puhumaan asiasta. Se olisi ollut rohkea teko ja hyvää mallia lapselle. Me aikuisetkin tehdään virheitä ja osataan korjata ne. Lapsen ei olisi tarvinnut ottaa omalle kontolleen vastuuta ja "anteeksi pyyntöä"

        Lapsen ei olisi tarvinnut missään vaiheessa tulla tietoiseksi koko naurettavasta episodista.


      • jjj
        äiti kirjoitti:

        Eli tyttäreni joutui pyytämään anteeksi???
        Lue nyt vielä kerran ja kirjoita vasta sitten.
        Siis oletko aivan sekaisin??
        Jos sinulla on salattavaa eskarin tai koulun opettajan kanssa, niin miksi et kirjoita palstalle ja kysy neuvoja!

        Lapsella ei todellakaan ollut tilanteessa mitään anteeksi pyydettävää, eikä myöskään mitään selvitettävää.

        Aikuisten olisi pitänyt hoitaa asiat lasta rasittamattta.


      • ope
        jjj kirjoitti:

        En koe että minulla olisi mitään ongelmia.

        Voisitko hieman tarkentaa että missä tarvitsen apua?!?!?

        Oletko alan ammattilaisena ihan tosissasi samaan mieltä 'äidin' kanssa, että kuusi vuotiaan tulee selvittää ongelmat tahran kanssa???

        Äiti teki aivan oikein.
        Antoi tytölle mahdollisuuden, kutsutaanko ope kotiin vai soittaako, kun äiti näki parvekkeelta että kaikki muut olivat pihalla leikkimässä paitsi hänen opettajansa.
        No, mitä olen lukenut niin tytär soitti ja juttelui rauhassa, mikä on minun mielestäni erittäin!! hyvin tehty äidiltä , ja sen jälkeen menivät yhdessä siis puhelun ja keskustelivat kaikki kolme asiasta.
        Eli missään nimessä äiti ei tehnyt "pahaa"tyttärelleen vaan juuri päin vastoin.
        Itseluottamus kasvaa mitä jo 6v. tarvitsee, kun huomaa että hän saa valita tuleeko hänen opettajansa kotiin vai soitanko ja sen jälkeen menen äitini kanssa opettajan luo.


      • lukija ja muuten isä
        Tää............ kirjoitti:

        Koko palstan ennätys 122 vastausta.

        kun toi yks pöllö jjj jatkaa....


      • jjj
        lukija ja muuten isä kirjoitti:

        kun toi yks pöllö jjj jatkaa....

        Myönnän että kommenttini voivat olla kärkeviä ja suorasukaisia, mutta voinet selittää mistä päättelet minun olevan "pöllö".

        PS. Minä en ole se joka on eniten kommentoinut tätä keskskustelua.


      • isä jjj:lle
        lukija ja muuten isä kirjoitti:

        kun toi yks pöllö jjj jatkaa....

        Eilen oli Kiirastostai ja nyt alkoi Pitkäperjantai ihan vaan vinkkinä sulle että tänään on aikaa näpytellä....


      • jjj
        ope kirjoitti:

        Äiti teki aivan oikein.
        Antoi tytölle mahdollisuuden, kutsutaanko ope kotiin vai soittaako, kun äiti näki parvekkeelta että kaikki muut olivat pihalla leikkimässä paitsi hänen opettajansa.
        No, mitä olen lukenut niin tytär soitti ja juttelui rauhassa, mikä on minun mielestäni erittäin!! hyvin tehty äidiltä , ja sen jälkeen menivät yhdessä siis puhelun ja keskustelivat kaikki kolme asiasta.
        Eli missään nimessä äiti ei tehnyt "pahaa"tyttärelleen vaan juuri päin vastoin.
        Itseluottamus kasvaa mitä jo 6v. tarvitsee, kun huomaa että hän saa valita tuleeko hänen opettajansa kotiin vai soitanko ja sen jälkeen menen äitini kanssa opettajan luo.

        Olet itse tämä 'äiti', vai mitä? Kukaan muu ei voi olla kanssasi samaa mieltä.

        Ainakin minä olisi keksinyt noiden lisäksi myös muutaman muun vaihtoehdon, kuten että menen itse keskustelemaan asiasta tai soitan tarhaan.

        Suoraan sanottuna ei olisi käynyt mielessäkään ehdottaa puhelua lapselle. En voi käsittää miteen kenellekkään on tullut sellainen edes mieleen!!!

        Minä olen huomannut että lapsiin tekee vaikutuksen kun he huomaavat että vanhemmat ottaa tosissaan heidän ongelmansa ja hakevat niihin ratkaisuja.

        Oletko tullut ajatelleeksi mitä lapsi kokee, kun hän joutuu selvittämään perhettä kohdanneen ongelman? Jos lapsi on se joka asian selvittää, niin keneen hän turvautuu, kukn ei tunne kykenevänsä hoitamaan jotain ongelmaa? Tuskin ainakaan äitiin jonka vaihto ehdot on aiemmin kerrottuja.....


      • jjj
        isä jjj:lle kirjoitti:

        Eilen oli Kiirastostai ja nyt alkoi Pitkäperjantai ihan vaan vinkkinä sulle että tänään on aikaa näpytellä....

        Jep.... neljä päivää vapaata, joten aikaa on ... Vai olisiko sinunkin parempi viettää aikaa sen ongelmaisen tyttääresi kanssa, eikä istua siinä koneella?


      • jjj
        eskarin ope kirjoitti:

        En millään pahalla sinulle kirjoita, mutta sanon suoraan että apua tarvitset.
        Äläkä nyt loukkaannu.
        Sinä et voi hyvin eikä sinun lapsesi ja sen huomaa jo kirjoituksistasi.
        Olen lomalla ja käynyt palstoja läpi sinä otoat kantaa jokaiseen asiaan, aamusta ilta-myöhään.
        Missä ovat sinun 3 lasta sinä aikana kun kirjoittelet????

        Laske prosentit virka-aikana kirjoittamistani jutuista.


      • haluaisin tietää
        jjj kirjoitti:

        Minulla on kolme lasta. En lyö heitä ,enkä myöskään anna tuollaisia vaihtoehtoja.

        Ptääkö lapsen olla hyvillään, jos saa itse valita rangaistuksen?

        kirjoitit ptääkö lapsen olla hyvillään jos saa itse valita rangaistuksen?
        Minkä rangaistuksen?????


      • haloo
        jjj kirjoitti:

        Jep.... neljä päivää vapaata, joten aikaa on ... Vai olisiko sinunkin parempi viettää aikaa sen ongelmaisen tyttääresi kanssa, eikä istua siinä koneella?

        jjj mihin katosit????


      • isi
        jjj kirjoitti:

        Olet itse tämä 'äiti', vai mitä? Kukaan muu ei voi olla kanssasi samaa mieltä.

        Ainakin minä olisi keksinyt noiden lisäksi myös muutaman muun vaihtoehdon, kuten että menen itse keskustelemaan asiasta tai soitan tarhaan.

        Suoraan sanottuna ei olisi käynyt mielessäkään ehdottaa puhelua lapselle. En voi käsittää miteen kenellekkään on tullut sellainen edes mieleen!!!

        Minä olen huomannut että lapsiin tekee vaikutuksen kun he huomaavat että vanhemmat ottaa tosissaan heidän ongelmansa ja hakevat niihin ratkaisuja.

        Oletko tullut ajatelleeksi mitä lapsi kokee, kun hän joutuu selvittämään perhettä kohdanneen ongelman? Jos lapsi on se joka asian selvittää, niin keneen hän turvautuu, kukn ei tunne kykenevänsä hoitamaan jotain ongelmaa? Tuskin ainakaan äitiin jonka vaihto ehdot on aiemmin kerrottuja.....

        Ei vainkaan.Äitihän antoi tytölle vaihtoehdon!
        Eli lueppas nyt.
        Mennäänkö tarhaan jutteleen vai TuleekoOPETTAJA KOTIIN.
        Ei kait se anteeks nyt vaan äiti ole mutsi mikä siellä tarhassa on???


      • jjj
        haluaisin tietää kirjoitti:

        kirjoitit ptääkö lapsen olla hyvillään jos saa itse valita rangaistuksen?
        Minkä rangaistuksen?????

        Minä rinnastaisin rangaistukseen tuollaisen, että kuusivuotias laitetaan hoitamaan asiaa, joka kuuluu vanhenpien hoidettavaksi, mutta johon he eivät kykene.


      • jjj
        isi kirjoitti:

        Ei vainkaan.Äitihän antoi tytölle vaihtoehdon!
        Eli lueppas nyt.
        Mennäänkö tarhaan jutteleen vai TuleekoOPETTAJA KOTIIN.
        Ei kait se anteeks nyt vaan äiti ole mutsi mikä siellä tarhassa on???

        "no, eilen aamulla kysyin tytöltö, kutsutaanko opettaja meille kotiin juttelemaan, vai haluaako hän soittaa hänelle."

        Tytölle tarjottiin kaksi huonoa vaihtoehtoa.


    • Milj.

      Tuo alkuperäinen äiti on toivottavasti vain pahaa unta. Täällä sitä selvitellään iloisesti perheasiat nettikumppanien neuvoja pyydellen. Jokaisen, joka ei ole samaa mieltä äidin kanssa, äiti on haukkunut pystyyn. Välillä sama kirjoittaja vaihtaa nimimerkkiä ja kirjoittaa äitiä tukien (paljastuu kirjoitustyylistä tai oikeastaan tyylittömyydestä).
      Ja kuinkas ollakaan, kun netistä ei löydy mitään varteenotettavaa, laitetaan lapsi itse asialle. Äiti tempaisee lapsen pois eskarista ja laittaa sitten lapsen selvittelemään, mikä meni vikaan.

      Lopulta äiti paljastaa kaikkien muiden asianomaisten nimet, mutta ei omaansa. Sitten äiti kysyy, että oliko nimien paljastaminen munaus.

      Vastaukseni sinulle äiti on, että nimien paljastaminen oli juuri sitä, mitä sinulta saattoi odottaakin. Etkä tosiaan munannut siinä vaiheessa. Munasit jo moneen kertaan ennen sitäkin.

      Mietihän joskus hiljaa itseksesi, minkälaista mallia annat lapsellesi. Ensi kädessä kaikki on ilmeisesti toisten syytä, ja viime kädessä laitat vaikka pienen lapsen siivoamaan omat jälkesi.

      Ja ihan sivumennen mainittakoon, että tottakai ne siellä päiväkodissa ovat niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. He ovat ammattilaisia. Luuletko, että olet ensimmäinen idiootti, joka vastaan tuli?

      • äiti

        No, eilen kun oli tytär eskarissa, soitin kl.14.00 että meillä on rotavirus nuoremmalla tytöllä.
        Amanda sairasti sen kun oli 1,5 v. vanha ja on taudinkantaja vaikka ei itse enään sairastu.
        Marjo kiitteli kovasti ja sanoi minulle että on kiva kun on äiti jotka ajattelee heitäkin, siis eskarissa.
        Kellään kun ei ole ollut moista tautia.
        Täällä Tampereella on todella paljon liikkellä sitä.
        Ja minun osoite on [email protected]
        Siis sähköposti ja Osoite Pia kulmala Kalkunkulma 2 b 12 33330 Tampere


      • iskä
        äiti kirjoitti:

        No, eilen kun oli tytär eskarissa, soitin kl.14.00 että meillä on rotavirus nuoremmalla tytöllä.
        Amanda sairasti sen kun oli 1,5 v. vanha ja on taudinkantaja vaikka ei itse enään sairastu.
        Marjo kiitteli kovasti ja sanoi minulle että on kiva kun on äiti jotka ajattelee heitäkin, siis eskarissa.
        Kellään kun ei ole ollut moista tautia.
        Täällä Tampereella on todella paljon liikkellä sitä.
        Ja minun osoite on [email protected]
        Siis sähköposti ja Osoite Pia kulmala Kalkunkulma 2 b 12 33330 Tampere

        Kukkuu?!?!


      • pitää vastata?
        iskä kirjoitti:

        Kukkuu?!?!

        en ole jjj mut kysymys siis oli?

        voin kyllä esittää itse kyssärin..mitä vi..ua tuo noi osotteet ym tähän asiaan liittyy?
        muutenkuin varmistaa sen,ettei ko äidillä oo kaikki kotona!!!!!!!


      • kasvatustieteilijä

        Ajattelin just samanlaisia asioita kuin sinä "milj." mutta en olisi ihan noin suorasanaisesti kirjoitellut tänne. Tuntuu ikävältä, että tätä ketjua ei ole jo poistettu, kun tässä on mainittu päiväkodt ja sen henkilökuntaa nimeltä, ja tuonnempana ilmeiesti alkuperäinen kirjoittajaparka paljasti jo oman nimensä ja osoitteensa. Äitikin tarvitsee ihan varmasti tukea äitiydessään (kuten niin moni meistä muistakin, itseni mukaanlukien) ja uskon että päiväkodin ammattilaiset ovat sen ymmärtäneet.

        Toivon kuitenkin koko tälle perheelle kaikkea hyvää.


      • eri mieltä
        kasvatustieteilijä kirjoitti:

        Ajattelin just samanlaisia asioita kuin sinä "milj." mutta en olisi ihan noin suorasanaisesti kirjoitellut tänne. Tuntuu ikävältä, että tätä ketjua ei ole jo poistettu, kun tässä on mainittu päiväkodt ja sen henkilökuntaa nimeltä, ja tuonnempana ilmeiesti alkuperäinen kirjoittajaparka paljasti jo oman nimensä ja osoitteensa. Äitikin tarvitsee ihan varmasti tukea äitiydessään (kuten niin moni meistä muistakin, itseni mukaanlukien) ja uskon että päiväkodin ammattilaiset ovat sen ymmärtäneet.

        Toivon kuitenkin koko tälle perheelle kaikkea hyvää.

        kun kirjoitat että alkuperäinen kirjoittaja parka.
        Minun mielestä on rohkea teko että ilmoittaa osoitteensa ja sähkö-posti osoiteen.
        Ja mitä luin niin "Fiksu" äiti kun antaa oppilaan ja opettajan selvittää asioita keskenään.
        olen samaa mieltä äidin kanssa että lapsella on "ns.2 kotia"eskari koulu ja koti.
        Itse en ole yhtä avoin kuin kyseinen äiti, (on jo lapsesta asti opetettu että koti asiat ovat koti-asioita) ja niistä ei puhuta.


      • kasvatustieteilijä
        eri mieltä kirjoitti:

        kun kirjoitat että alkuperäinen kirjoittaja parka.
        Minun mielestä on rohkea teko että ilmoittaa osoitteensa ja sähkö-posti osoiteen.
        Ja mitä luin niin "Fiksu" äiti kun antaa oppilaan ja opettajan selvittää asioita keskenään.
        olen samaa mieltä äidin kanssa että lapsella on "ns.2 kotia"eskari koulu ja koti.
        Itse en ole yhtä avoin kuin kyseinen äiti, (on jo lapsesta asti opetettu että koti asiat ovat koti-asioita) ja niistä ei puhuta.

        on teko, mutta hän on aika yksityiskohtaisesti kertonut päiväkodin ja sen henkilökunnan toimista nimet mainiten sekä omasta ja perheensä tilanteesta. Avoimuudessaan hän on mennyt ehkä vahingossa liian pitkälle, vaikka tilanne näyttää nyt olevan hyvällä mallilla. Aina on niitä idiootteja, jotka nappaavat näitä yhteystietoja ja käyttävät niitä pilailumielessä. Siksi kannattaa olla varovainen. Tietenkin se hyöty hänen omista yhteystiedoistaan on, että joku joka on samankaltaisessa tilanteessa, voi ottaa yhteyttä ja he voivat yksityisemmin keskustella lapsiin tms. liittyvistä aiheista. Tuntuu että tämä perhe on nyt jotenkin suojaton. Sitä vain tarkoitin tuolla paralla...


      • iskä jonka nimi on myös Pasi
        pitää vastata? kirjoitti:

        en ole jjj mut kysymys siis oli?

        voin kyllä esittää itse kyssärin..mitä vi..ua tuo noi osotteet ym tähän asiaan liittyy?
        muutenkuin varmistaa sen,ettei ko äidillä oo kaikki kotona!!!!!!!

        no tulihan se vastaus lopulta!!!
        Jo funtsin että oletko pyörtynyt tai jotain muuta JJJ


      • sorge vaan
        iskä jonka nimi on myös Pasi kirjoitti:

        no tulihan se vastaus lopulta!!!
        Jo funtsin että oletko pyörtynyt tai jotain muuta JJJ

        ihan joku muu oli asialla = )


      • äiti
        kasvatustieteilijä kirjoitti:

        on teko, mutta hän on aika yksityiskohtaisesti kertonut päiväkodin ja sen henkilökunnan toimista nimet mainiten sekä omasta ja perheensä tilanteesta. Avoimuudessaan hän on mennyt ehkä vahingossa liian pitkälle, vaikka tilanne näyttää nyt olevan hyvällä mallilla. Aina on niitä idiootteja, jotka nappaavat näitä yhteystietoja ja käyttävät niitä pilailumielessä. Siksi kannattaa olla varovainen. Tietenkin se hyöty hänen omista yhteystiedoistaan on, että joku joka on samankaltaisessa tilanteessa, voi ottaa yhteyttä ja he voivat yksityisemmin keskustella lapsiin tms. liittyvistä aiheista. Tuntuu että tämä perhe on nyt jotenkin suojaton. Sitä vain tarkoitin tuolla paralla...

        Olin 19v. kun muutin Ruotsiin 20v.siellä kun olin niin jäi vaan päähän tämmöinen että jutellaan kun on puhumista.
        No, en voi asialle mitään.
        Mutta jotenkin siellä puhutaan aSIOISTA


      • äiti
        äiti kirjoitti:

        Olin 19v. kun muutin Ruotsiin 20v.siellä kun olin niin jäi vaan päähän tämmöinen että jutellaan kun on puhumista.
        No, en voi asialle mitään.
        Mutta jotenkin siellä puhutaan aSIOISTA

        Esim. kun menin Metrolla töihin kaikki matkustajat jutteli keskenään.
        Milloin mistäkin ja minä siinä mukana, okei huomasivat että olen suomalainen mutta silti kivaa seuraa.
        Nyt olen asunut vuodesta 98 suomessa...


      • äiti
        äiti kirjoitti:

        Olin 19v. kun muutin Ruotsiin 20v.siellä kun olin niin jäi vaan päähän tämmöinen että jutellaan kun on puhumista.
        No, en voi asialle mitään.
        Mutta jotenkin siellä puhutaan aSIOISTA

        Olen typerä kun kailotin asiat. Mutta en missään nimessä PARKA mies pitää siitä huolen.


      • jjj
        sorge vaan kirjoitti:

        ihan joku muu oli asialla = )

        Eipä ole ole mitään kommentoitavaan tässä ketjussa...


      • kommentoit
        jjj kirjoitti:

        Eipä ole ole mitään kommentoitavaan tässä ketjussa...

        kuitenkin


      • jjj
        kommentoit kirjoitti:

        kuitenkin

        Mulle on jo lapsena opetettu, että hyviin tapoihin kuuluu vastata, kun puhutetellaan.


    • ällistyttävääkö

      ollenkaan arvon vanhemmat kuinka asiallisesta aiheesta on rönsyillyt mitä ihmeellisempi keskustelu. Täällähän mennään jo asian sivuun, haukutaan sairaaksi ym. Mitenkä voitte olettaa että jälkikasvunne käyttäytyy kunnolla kun itse haukutte ja parjaatte täällä toisianne.Hyi,hyi hävetkää aikuiset ihmiset,kasvattajat ja vielä opettajatkin.

    • - ruusunen -

      Eikö lapsellakin ole oikeus päättää kavereistaan ... kenen kanssa leikkii ja kenen kanssa ei ?

      Tämä ei täytä ollenkaan mitään kiusaamisen kriteerejä . Näkemykseni mukaan olet ainoastaan ylireagoinut asian , joka on melko vähäpätöinen .

      • *******

        eipä tuo ihan järjestelmälliseltä kiusaamiselta kuulosta. Eskari-ikäiset ovat vielä sen verran pieniä, että pienetkin kiusaamisen merkit on hyvä käsitellä heti. Kaikki oppivat mikä tuottaa pahaa mieltä toiselle ja toisaalta kiusatuksi itsensä tunteva saa myös mahdollisuuden tutkia tunteitaan ja ymmärtää että kaikki ei ole kiusaamista.

        Parempi aina, jos asiat saadaan selvitettyä rauhallisessa hengessä ilman ylilyöntejä keneltäkään. Vaatii aikamoista ammattitaitoa henkilökunnalta rauhoitella vanhempia, usein myös niiden kiusaajien vanhempia.


      • alkuperäisessä ...
        ******* kirjoitti:

        eipä tuo ihan järjestelmälliseltä kiusaamiselta kuulosta. Eskari-ikäiset ovat vielä sen verran pieniä, että pienetkin kiusaamisen merkit on hyvä käsitellä heti. Kaikki oppivat mikä tuottaa pahaa mieltä toiselle ja toisaalta kiusatuksi itsensä tunteva saa myös mahdollisuuden tutkia tunteitaan ja ymmärtää että kaikki ei ole kiusaamista.

        Parempi aina, jos asiat saadaan selvitettyä rauhallisessa hengessä ilman ylilyöntejä keneltäkään. Vaatii aikamoista ammattitaitoa henkilökunnalta rauhoitella vanhempia, usein myös niiden kiusaajien vanhempia.

        viestissä puhutaan ainoastaan hyljeksimisestä , johon eivät edes kaikki osallistu ... ainoastaan pieni tyttöjoukko . Valitsemmehan me aikuisetkin itse omat ystävämme ja hakeudumme enemmän kaltaistemme ihmisten joukkoon . Miksi siis lapselle ei anneta sijaa ja oikeuksia vapaaseen valinnanmahdollisuuteen ? Ketään ei voi pakottaa olemaan kenenkään kaveri ... silloinhan viestintä ei suju luonnostaan , eikä spontaanisti ... tulee väistämättä jännitteitä .

        Ja aina minusta vanhempien ei tarvitsekaan sotkeutua kaikkiin pieniin lasten välisiin kahinoihin ... enimmäkseen itse klaaraavat homman parhain päin . Toki joskus on siihenkin tarve , jos mopo karkaa käsistä , mutta tässä ei ole vielä sellaisesta kysymys .


      • Saatpa nähdä
        alkuperäisessä ... kirjoitti:

        viestissä puhutaan ainoastaan hyljeksimisestä , johon eivät edes kaikki osallistu ... ainoastaan pieni tyttöjoukko . Valitsemmehan me aikuisetkin itse omat ystävämme ja hakeudumme enemmän kaltaistemme ihmisten joukkoon . Miksi siis lapselle ei anneta sijaa ja oikeuksia vapaaseen valinnanmahdollisuuteen ? Ketään ei voi pakottaa olemaan kenenkään kaveri ... silloinhan viestintä ei suju luonnostaan , eikä spontaanisti ... tulee väistämättä jännitteitä .

        Ja aina minusta vanhempien ei tarvitsekaan sotkeutua kaikkiin pieniin lasten välisiin kahinoihin ... enimmäkseen itse klaaraavat homman parhain päin . Toki joskus on siihenkin tarve , jos mopo karkaa käsistä , mutta tässä ei ole vielä sellaisesta kysymys .

        Ketjun läpi luettuani, olen melko varma että tytär on perinyt äitinsä sosiaalisete taidot, tai siis sen että niitä ei ole.

        Kolussa on lisää ongelmia luvassa ja ne vain pahenee vähintään siihen asti että murrosikä on ohi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe