Rasvamaksa!!! mikä neuvoksi?

Neuvoja kaipaava.

Olen vasta 27v.jäpä ja nyt todettiin tänään rasvoittunut maksa. En juuri käytä alkoholia.
Mistä se voi johtua ja voiko siitä parantua?
Mitä muuta tiedät rasvamaksasta?

40

55075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylipainoa?

      Jos, niin laihdutus voisi auttaa.

      Alkoholi ei todellakaan ole rasvamaksan ainoa syy. Ja rasvamaksa voi parantua. Riippuu perussyystä. Eikö lääkärisi osannut neuvoa?

    • Rasvamaksa

      Maksa kestää melkoisiakin "ylikuormituksia" kunhan saa myös levätä ja toipua muutaman päivän välein.

      Maksakirroosi ja rasvamaksa ovat tyypillisiä agraaritalouden tauteja ja johtuu runsaasta lihan, rasvan ja proteiinien syömisestä joka aiheuttaa elimistössä voimakasta urea-aineiden ja esim. ammoniakin muodostumista. Kun rasitus on jatkuvaa niin maksa ei selviä rasituksesta kovin hyvin ja edellytykset rasvamaksan kehittymiselle ovat ilmeiset. Jos ravinto sisältää jatkuvasti runsaasti rasvaa ja proteiinia niin se voi olla syy rasvamaksaan ja ravinnon keventäminen vihannespainotteiseksi voi palauttaa maksan täysin terveeksi.

      Nykyisin rasvamaksaa voi aiheuttaa erilaiset ihmedieetit.

      • ***

        Miten rasvamaksa oireilee ?


      • Rasvamaksa
        *** kirjoitti:

        Miten rasvamaksa oireilee ?

        Ei varsinaisia oireita. Runsaasti laajentuneen maksan voi havaita käsin tutkimalla. Maksa voi laajentua jopa yli nelinkertaiseksi. Varsinaiset aineenvaihduntaan liittyvät oireet saattavat ilmetä vasta todella pitkälle kehittyneessä jo kirroosivaihetta lähestyvassä rasvamaksassa. Laboratoriotutkimusten tulosten perusteella voi päätellä onko rasvamaksa vai ei. Tosin on muitakin tekijöitä/häiriöitä/tauteja jotka saattavat antaa samoja tuloksia kuin rasvamaksa. Maksa voidaan nykyisin tutkia ultraäänellä.


      • Juppehoo

        Minulla todettiin rasvamaksa.3-vuotta sitten, jätin alkoholin kokonaan pois ja menin uudestaan kokeisiin ALAT oli jatkanut tasaista nousuaan (358).Lisäsin liikuntaa ja söin kevyemmin. Arvot putosivat 8kg painon pudotuksen myötä normaaliksi, suosittelen.Nyt pidän painon kurissa vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaen eli syön pääasiassa:lihaa,kanaa,munia,pähkinöitä,makkaroita ja paljon rasvaa (oliiviöljyä ja voita)


    • Josku7

      Hei.
      Olen 31v ja minulla on kohonnut gt-arvo, normaali on 5-40, mulla on 120. Epäilen rasvamaksaa, kun olen ns. vyötärölihava ja syön päivittäin suklaata ja yleensä syön epäterveellisesti.
      Pitäisi varmaan laihduttaa ja syödä terveellisesti. Toivottavasti ei tule mitään kakkostyypin diabetesta ja toivottavasti maksassa ei ole tulehduksia (nash-vaihe).
      Kertokaa vastaavia!

      • Kalle

        Minulla todettiin pari vuotta sitten (24-vuotiaana) koholla olevat maksa-arvot (alat-arvo 90).

        Ainakin omalla kohdallani arvot oli helppo saada laskemaan normaalille tasolle, ei tarvittu kun n. 1 kuukausi jonka aikana painoa putosi n. 5 kiloa. Ymmärtääkseni rasvamaksa hyvin harvoin etenee tulehdustilaan, eli siitä ei kannattane olla huolissaan.

        Toisin kuin voisi nimestä päätellä, rasvamaksa ei sinänsä muodostu liiasta rasvan syömisestä. Itsellänikin sen sai itse asiassa parhaiten kuriin vähentämällä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja.


      • jerik
        Kalle kirjoitti:

        Minulla todettiin pari vuotta sitten (24-vuotiaana) koholla olevat maksa-arvot (alat-arvo 90).

        Ainakin omalla kohdallani arvot oli helppo saada laskemaan normaalille tasolle, ei tarvittu kun n. 1 kuukausi jonka aikana painoa putosi n. 5 kiloa. Ymmärtääkseni rasvamaksa hyvin harvoin etenee tulehdustilaan, eli siitä ei kannattane olla huolissaan.

        Toisin kuin voisi nimestä päätellä, rasvamaksa ei sinänsä muodostu liiasta rasvan syömisestä. Itsellänikin sen sai itse asiassa parhaiten kuriin vähentämällä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja.

        Tämä oli hyvä vastaus, se proteiinien ja rasvan välttämisvastaus oli ihan roskaa....


      • jaunib
        jerik kirjoitti:

        Tämä oli hyvä vastaus, se proteiinien ja rasvan välttämisvastaus oli ihan roskaa....

        rasvan syöntiä tulee juuri vähentää


    • 43v

      Minulla todettiin ultraäänessä rasvamaksa, kaikki maksakokeet olivat koholla GT yli 200, ALAT ja ASAT yli 100. Lopetin kokonaan alkoholin käytön ja laihdutin pikkuhiljaa puolen vuoden ajan. Nykyisin lukemat ovat normaalit ja olen laihtunut 8 kiloa.

      Rasvamaksaan ei oikeen ole muuta lääkettä kuin jättää maksaa rasittavat aineet pois ja laihduttaminen, joka vähentää rasvan määrää maksassa.

      • outomaksa

        Mikä minua vaivaa? Olen parin vuoden ajan rampannut labrakokeissa, kun maksa-arvoni ovat reippaasti koholla, samoin tulehdusarvot. Lääkärit eivät hirveästi asiani eteen tee, ihmetellään ja katsotaan, otetaan kokeita uudestaan ja uudestaan. Viimeiset maksa-arvoni olivat: alat 317, afos 564, gt 493, senkka 59. Arvot ovat todella korkeat. Olen lukenut, että jos arvot yli 4-kertaiset, vaatisi sairaalahoitoa. Syön normaalia sekaruokaa, olen normaalipainoinen, alkoholia käytän kohtuudella (max 8 annosta/vko)ja pidän aina silloin tällöin 3-4 vkon raittiusjaksoja. Liikuntaa harrastan melko paljon. Ainut, mikä mieleeni on tullut, että maksaani on saattanut rasittaa 10 vuoden ajan syömäni Aclovir-lääke. Luin jostakin, että lääke kertyisi maksaan. Myös jotkut käyttämistäni luontaistuotteista ovat saattaneet rasittaa maksaa. Mutta ihmetyttää terveydenhoitoammattilaisten nuiva ja välinpitämätön suhtautuminen asiaani. Vuosi sitten minulle tehtiin vatsan ultraäänikuvaus ja todettiin maksani ja haimnai olevan ihan normaalit. Tahtoisin, että maksastani otettaisiin koepala, mutta sitä ei nyt vaan vieläkään ole tehty. Mitä tässä kannattaisi tehdä? Mennä yksityisellekkö? Alkaa noudattaan jotain dieettiä? Alkoholin aion jättää nyt kyllä ihan tyystin pois.


      • kokemusta on...
        outomaksa kirjoitti:

        Mikä minua vaivaa? Olen parin vuoden ajan rampannut labrakokeissa, kun maksa-arvoni ovat reippaasti koholla, samoin tulehdusarvot. Lääkärit eivät hirveästi asiani eteen tee, ihmetellään ja katsotaan, otetaan kokeita uudestaan ja uudestaan. Viimeiset maksa-arvoni olivat: alat 317, afos 564, gt 493, senkka 59. Arvot ovat todella korkeat. Olen lukenut, että jos arvot yli 4-kertaiset, vaatisi sairaalahoitoa. Syön normaalia sekaruokaa, olen normaalipainoinen, alkoholia käytän kohtuudella (max 8 annosta/vko)ja pidän aina silloin tällöin 3-4 vkon raittiusjaksoja. Liikuntaa harrastan melko paljon. Ainut, mikä mieleeni on tullut, että maksaani on saattanut rasittaa 10 vuoden ajan syömäni Aclovir-lääke. Luin jostakin, että lääke kertyisi maksaan. Myös jotkut käyttämistäni luontaistuotteista ovat saattaneet rasittaa maksaa. Mutta ihmetyttää terveydenhoitoammattilaisten nuiva ja välinpitämätön suhtautuminen asiaani. Vuosi sitten minulle tehtiin vatsan ultraäänikuvaus ja todettiin maksani ja haimnai olevan ihan normaalit. Tahtoisin, että maksastani otettaisiin koepala, mutta sitä ei nyt vaan vieläkään ole tehty. Mitä tässä kannattaisi tehdä? Mennä yksityisellekkö? Alkaa noudattaan jotain dieettiä? Alkoholin aion jättää nyt kyllä ihan tyystin pois.

        Et maininnut painostasi mitään...Itselläni samoja ongelmia ja ainut mikä on selvästi vaikuttanut on senttien katoaminen vyötäröltä.Usein kun on rasvaa vyötäröllä on sitä myöskin sisäelimissä (mm.maksassa).Kun maksa-arvot ovat koholla, 99% lääkäreistä pitää juoppona.Se selittää välinpitämättömyyden.


      • alat
        outomaksa kirjoitti:

        Mikä minua vaivaa? Olen parin vuoden ajan rampannut labrakokeissa, kun maksa-arvoni ovat reippaasti koholla, samoin tulehdusarvot. Lääkärit eivät hirveästi asiani eteen tee, ihmetellään ja katsotaan, otetaan kokeita uudestaan ja uudestaan. Viimeiset maksa-arvoni olivat: alat 317, afos 564, gt 493, senkka 59. Arvot ovat todella korkeat. Olen lukenut, että jos arvot yli 4-kertaiset, vaatisi sairaalahoitoa. Syön normaalia sekaruokaa, olen normaalipainoinen, alkoholia käytän kohtuudella (max 8 annosta/vko)ja pidän aina silloin tällöin 3-4 vkon raittiusjaksoja. Liikuntaa harrastan melko paljon. Ainut, mikä mieleeni on tullut, että maksaani on saattanut rasittaa 10 vuoden ajan syömäni Aclovir-lääke. Luin jostakin, että lääke kertyisi maksaan. Myös jotkut käyttämistäni luontaistuotteista ovat saattaneet rasittaa maksaa. Mutta ihmetyttää terveydenhoitoammattilaisten nuiva ja välinpitämätön suhtautuminen asiaani. Vuosi sitten minulle tehtiin vatsan ultraäänikuvaus ja todettiin maksani ja haimnai olevan ihan normaalit. Tahtoisin, että maksastani otettaisiin koepala, mutta sitä ei nyt vaan vieläkään ole tehty. Mitä tässä kannattaisi tehdä? Mennä yksityisellekkö? Alkaa noudattaan jotain dieettiä? Alkoholin aion jättää nyt kyllä ihan tyystin pois.

        Voi olla että tässä tapauksessa ei ole kyseessä rasvamaksa, arvot ovat sen verran korkeat. Lisäksi rasvamaksa pystytään yleensä toteamaan ultraäänitutkimuksessa, eikä ALAT-arvon tarvi olla edes 100 että sen voi todeta. Lisäksi sanoit olevasi normaalipainoinen. Muusta kun alkoholin käytöstä johtuva rasvamaksa on kyllä mahdollista normaalipainoisillakin, mutta paljon yleisempää ylipainoisilla.

        Asiaa olisi ehkä hyvä selvittää tarkemmin, maksa-arvojen nousulle voi olla monenlaisia syitä (vaikkakin rasvamaksa on yleisin).


      • Riittuli Pohjanmaalta
        alat kirjoitti:

        Voi olla että tässä tapauksessa ei ole kyseessä rasvamaksa, arvot ovat sen verran korkeat. Lisäksi rasvamaksa pystytään yleensä toteamaan ultraäänitutkimuksessa, eikä ALAT-arvon tarvi olla edes 100 että sen voi todeta. Lisäksi sanoit olevasi normaalipainoinen. Muusta kun alkoholin käytöstä johtuva rasvamaksa on kyllä mahdollista normaalipainoisillakin, mutta paljon yleisempää ylipainoisilla.

        Asiaa olisi ehkä hyvä selvittää tarkemmin, maksa-arvojen nousulle voi olla monenlaisia syitä (vaikkakin rasvamaksa on yleisin).

        Katsopa netistä tietoa "taudille" Gilbertin syndrooma.
        Gilbertin syndrooma on tavallinen ja vaaraton maksasairaus (jopa niin vaaraton, että sana "sairaus" tässä yhteydessä kuulostaa liian vakavalta!).


      • Turkulainen
        outomaksa kirjoitti:

        Mikä minua vaivaa? Olen parin vuoden ajan rampannut labrakokeissa, kun maksa-arvoni ovat reippaasti koholla, samoin tulehdusarvot. Lääkärit eivät hirveästi asiani eteen tee, ihmetellään ja katsotaan, otetaan kokeita uudestaan ja uudestaan. Viimeiset maksa-arvoni olivat: alat 317, afos 564, gt 493, senkka 59. Arvot ovat todella korkeat. Olen lukenut, että jos arvot yli 4-kertaiset, vaatisi sairaalahoitoa. Syön normaalia sekaruokaa, olen normaalipainoinen, alkoholia käytän kohtuudella (max 8 annosta/vko)ja pidän aina silloin tällöin 3-4 vkon raittiusjaksoja. Liikuntaa harrastan melko paljon. Ainut, mikä mieleeni on tullut, että maksaani on saattanut rasittaa 10 vuoden ajan syömäni Aclovir-lääke. Luin jostakin, että lääke kertyisi maksaan. Myös jotkut käyttämistäni luontaistuotteista ovat saattaneet rasittaa maksaa. Mutta ihmetyttää terveydenhoitoammattilaisten nuiva ja välinpitämätön suhtautuminen asiaani. Vuosi sitten minulle tehtiin vatsan ultraäänikuvaus ja todettiin maksani ja haimnai olevan ihan normaalit. Tahtoisin, että maksastani otettaisiin koepala, mutta sitä ei nyt vaan vieläkään ole tehty. Mitä tässä kannattaisi tehdä? Mennä yksityisellekkö? Alkaa noudattaan jotain dieettiä? Alkoholin aion jättää nyt kyllä ihan tyystin pois.

        Suomessa lääkärit ovat ylimielisiä potilaiden kysmyksien ja pulmien suhteen, he eivät välitä kuolenko tänään vai en. Vääriä henkilöitä on lääkäreinä, tarvisi soveltuvuustestit ennenkuin pääsee lääketieteelliseen. Terveyskeskuksissa saa buaranaa ja sitten kotiin. Tai stten annetaan resepti rauhoittavalle lääkkeelle (aivan tarpeetonta) jonka sain turkulaiselta yksityislääkäriltä jolle menin kun terveyskeskuksessa en saanut mitään selvää vaivastani. Laskun tuo lääkäri kyllä kirjoitti!


      • Anonyymi
        alat kirjoitti:

        Voi olla että tässä tapauksessa ei ole kyseessä rasvamaksa, arvot ovat sen verran korkeat. Lisäksi rasvamaksa pystytään yleensä toteamaan ultraäänitutkimuksessa, eikä ALAT-arvon tarvi olla edes 100 että sen voi todeta. Lisäksi sanoit olevasi normaalipainoinen. Muusta kun alkoholin käytöstä johtuva rasvamaksa on kyllä mahdollista normaalipainoisillakin, mutta paljon yleisempää ylipainoisilla.

        Asiaa olisi ehkä hyvä selvittää tarkemmin, maksa-arvojen nousulle voi olla monenlaisia syitä (vaikkakin rasvamaksa on yleisin).

        Vaikka on vanha juttu, niin tuli kyllä sappivaivatkin mieleen, nekin voi näkyä maksa-arvoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka on vanha juttu, niin tuli kyllä sappivaivatkin mieleen, nekin voi näkyä maksa-arvoissa.

        Paljonko sappiiivet voi nostaa gt-arvoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko sappiiivet voi nostaa gt-arvoa?

        Tuohon minä en pysty vastaamaan, vaikka tiedän sen, että sappivaivatkin voivat vaikuttaa maksa-arvoihin.
        Tuota on kysyttävä viisaammilta.


    • Satuanneli

      Siirry välittömästi karppaamaan. Eli Antti Heikkilän ohjeiden mukaan nähähiilihydraattiselle ruokavaliolle. Sillä paranee rasvamaksa ihan ensimmäisenä, koska se hävittää ekana sisäelinten ympärille kertyneen rasvan. Olen sen itse kokenut. Vajaat viisi kuukautta vhh:lla ja maksa-arvoni tippuivat sadan kieppeiltä 22:een.

      Lykkyä tykö!

      • rasvamaksa

        höpö höpö. ei missään nimessä rasvaa rasvamaksaiselle


    • alat koholla

      Minulla on rasvamaksa. ALAT 120. Nyt tosi rasvainen iho, oikein haitallinen. Onko maksa sökönä, eli ei pysty käsittelemään rasvaa, joka kertyy ihon pinnalle.

      • terveys kunniaan

        Rasvamaksa kehittyy ihan kokiksella (limsa) ja leivän päälle levitettävillä rasvoilla. Jätä ne pois.


    • lihavuus+hiilarit
    • ++++++++++++++++++++
    • minä ite.

      Sama täällä. Olen ajatellut asiani sillä lailla että..Ensinnä jätän sokerin pois. En enää käytä sitä kahvissa. Vältän rasvaa. Leivältä jätän levitteen pois ja päälle jotain muuta.
      Olen yrittänyt liikuntaa lisätä mutta ei siinä ole mitään järkeä. Liikkua voi tosin noin muuten mutta en minä ainakaan niin paljon pysty liikkumaan että sillä olisi sellaisia terveydellisiä vaikutteita. Katsoin tuossa eräänkin jogurttipurkin tuotesisältöä. 100 gr jogurttia sisältää 70 kj. Aivan hullua että jos otan 100 grammaa kyseistä tuotetta niin minun pitäisi kävellä pimeällä ,jäisellä ja muuten vaarallisella maantiellä ainakin puoli tuntia että jogurtti palaisi. Sitten kun tulet lenkiltä niin on kamala nälkä. Minun kohdallani ei toimi. Joten päättelin ittekseni että vähennän rasvoja ruoastani. Se ei edellytä oikeastaan yhtään mitään. Ajattelen myös että nautin päivässä vain yhden aterian. Aamulla syön puuroa. Sitten kahvin kans jotain..ei rasvaista. Luulen..? että kuukauden parin päästä ehkä näkyy jo jotain? Tuo liikunnan merkitys on sellainen että sitä mielestäni korostetaan liikaa. Sen sijaan täytyisi opastaa rasvojen ja sokerien vähennystä.
      Kaikki tähän astiseni liikunnan lisäys lupaukseni ovat karahtaneet karille.

    • sokeri on sokeri

      Liika hiilihydraatti muuttuu maksassa rasvaksi kehoon ja sisäelimiin.

    • arvot OK, rasvamaksa

      Laihdutuksessa ensimmäisenä rasvaa poistuu sisäelinten ympäriltä. Siksi jo 4-5kg painonpudotus vähentää rasvaa sisäelinten ympäriltä. Nykyaikana alkoholi ei ole ainut joka aiheuttaa rasvamaksaa. Rasvamaksa voi olla vaikka maksa-arvot on hyvät.

    • Ihan vinkkinä

      Suosittelen googlaamaan mitä kaikenmaailman roskaruoka saa aikaan maksalle ja muille sisäelimille... jättäisin kaikki mäkkärimoskat ja liukuhihnap*skat pois, tilalle puhtaista raaka-aineista tehtyä kotiruokaa (EI MARINOITUJA LIHOJA, PURKKIKASTIKKEITA, TAI MUUTAKAAN VASTAAVAA TEOLLISTA MÖSSÖÄ!!!). Liikunnan lisääminen ei haittaa ollenkaan ja muutamassa kuukaudessa tilanne korjaantuu - ellei sitten ole jo liian myöhäistä.

    • 22296ftre

      sokeri on yhtä myrkyllistä maksalle, kuin alkoholi. vähennä nopeita hiilihydraatteja, Älä ahmi hedelmiä ja älä syö sokeria olenkaan

      • Valehtelet

        Hedelmät yhtä vaarallisia kuin alkoholi. Viesti taisi ola alkoholistin kirjoittama.


    • kaarinaoulus

      Suomalaisille on opetettu, että puuro, pasta, leipä, mysli, murot, prosessoidut siemenöljyt (rypsi, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja peruna ovat sitä normaalia kotiruokaa, mitä pitää syödä runsaasti joka päivä kuituja ja ravintoaineita saadakseen. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä yliprosessoitu vilja.

      Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä. Eli syömällä oikein.

      Ruokavalio ratkaisee jopa 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä, kasvamisesta (lapset), lihaskunnon kasvattamisesta ja ylläpidosta sekä lihasten palautumisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa.

      Liian monelle "tavallinen" kotiruoka on lisäainepitoisia ravinneköyhiä eineksiä, viljaa eri muodoissaan, sokereita, keinotekoisia makeutusaineita, prosessoituja siemenöljyjä (rypsi, margariinit, kasvirasvakermat jne...), sokerisia muroja, sekä sokerisia maitotaloustuotteita. Sellainen ruoka ei riitä. Se sairastuttaa.

      Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

      Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja muiksi sokereiksi, jotta ne voivat imeytyä. Glukoosin ylimäärä varastoidaan lihaksiin glykogeenina. Pieni osa glukoosista varastoituu maksaan. Kun maksan glykogeenivarastot ovat täynnä, muuttaa maksa ylimäärän glukoosin rasvaksi elimistöön ja yleensä siihen vyötärölle haitalliseksi sisäelinrasvaksi. Ja lopulta myös maksa alkaa rasvoittua.

      Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

      Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin tämä yhdessä rasvan kanssa lihottaa ja aiheuttaa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

      Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

      Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

      Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

      Kuulostiko liian helpolta?

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/diabetes2.htm

      • PeraOulus

        Loistava tekstikokonaisuus.
        Sama hieman kevennettynä, ettei synny ns rasvaaivoa;)
        Kaikki valkonen; sokeri ja viljatuotteet vähemmälle. Banaanin tilalle porkkana jne jne.
        Ei pitäisi olla ylivoimaista kenellekään, ei edes porkkanan hinta vs banaanin hinta.
        Ja ensin vaikka kävelyä 5000 askelta, n 3km /pvä ja kohta jo 5km per päivä.
        Tekee hyvää verenpaineelle, hapenottokyvylle ja ennenkaikkea ajatuksille....


      • Anonyymi

        Siinä kaikessa lyhykäisyydessään tämä pointti,no komments.


    • eipahenna

      lisätä päivitäin 2rki oliviöljyä proteiniin vehnäorakasta.
      rasvamaksa tulee niukasta ravinnosta ja rasvattomuudesta.

    • lapsillakin.jo

      Lapsillakin voi olla nykyään rasvamaksa.
      Karkkia, limsaa ja muuta makeaa liikaa.
      Ylimääräinen hiilihydraatti varastoituu rasvana.

    • dountnou

      Ei kai proteiini ainakaan aiheuta rasvamaksaa, mutta sokeri/hiilihydraatit ylen määrin syötynä kyllä.
      Jos syö paljon rasvaista ruokaa, eikö sekin aiheuta rasvamaksaa ?

      Mikä alkoholissa aiheuttaa rasvamaksan ?

    • Anonyymi

      Suosittelisin lopettamaan kaikki limsat, myös keinomakeutetut. Sitten ketogeenistä diettiä hitaasti aloittaen, mutta lopulta pyrkien siihen, että saisit 200 g rasvaa, 100 g proteiinia ja max 25 g hiilihydraatteja vuorokaudessa. Käytännössä leipää ei voi syödä lainkaan, niin kuitujen saanti hyvä miettiä saatavaksi kasviksista. Tuo aika kannattaa olla ilman alkoholia aivan kokonaan, sillä ketogeeninen dietti yhdessä alkoholin kanssa voi tuoda vaaran verensokerin putoamisesta liian matalalle varsinkin yön aikana nukkuessa (maksa kun joutuu keskittymään alkoholin hajottamiseen, niin varastorasvojen muunto glukoosiksi ei toimi tuona aikana).

      • Anonyymi

        200 gr rasvaa vuorokaudessa ???
        Miksi ?
        Kuulostaa järjenvastaiselta,
        jos on rasvamaksa.
        Eikö 2-3 ruokalusikallisella kasvisöljyä pärjää,
        jos syö lihaa tai kalaa 150-200 gr vrk:ssa, niistähän saa myös rasvaa.


    • Anonyymi

      Fruktoosiintoleranssi Voi aiheuttaa rasvamaksan

    • Anonyymi

      Rasvamaksa tulee sokerin syömisestä. Fruktoosi on myrkkyä ja liiallinen hedelmien syönti ei ole hyväksi. Tyydyttynyt rasva ei aiheuta rasvamaksaa. Syö oikeaa ruokaa. Mistä tunnistat oikean ruuan? Oikeassa ruuassa ei ole etikettiä. Oikeasta ruuasta ei ole poistettu eikä lisätty mitään. Elimistö pystyy käsittelemään pienen määrän fruktoosia (4-6 g) kerrallaan jos saat myös liukoista ja liukenematonta kuitua samalla. 25 g lisättyä sokeria on se maksimimäärä jonka elimistö pystyy käsittelemään vuorokaudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe