Ambulansseista

.....

Kuinka lujaa ambulanssit kulkevat? Tulin töista ja hälytysajossa oleva (joku paketti malli) ambulanssi ajoi pillit päällä ohi, lähdin seuraamaan 160/kmh oli mittarissa ja niin se vain hävisi näkyvistä! Räntäsade niin en uskaltanut enää ajaa perässä. Uteliaisuuttani kysyn jos joku saattaisi tietää.

12

2877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulema

      joskus VW Transportter VR6 ambulanssina, huiput kuulemma 220km/h

      en tiedä pitääkö paikkansa, mutta näin olen kuullut.

      • lääkäriauto..

        ...


      • Jolle

        VW VR6 Transporter kulkee nipinnapin 200km/h, ambulanssivarustuksessa tuskin sitäkään.
        Vielä 80-luvulla oli ambulanssina mersuja joiden huippunopeus jäi alle 100km/h.


    • kulje...

      Mutta kerrankin joku "jäi" sinun tapauksessasi eikä pystynyt roikkumaan puskurissa jonka joutuu poliisin avulla hätistää sieltä pois :D

      Joskus muinoin ei ambulanssit kulkenu minnekkään ellei alla ollut jenkkipakua. Nyt taas on tullut pakuihin muutaman vuoden ajan vähän enemmän tehoja ja volkkarin transpoterissa on kai eniten tehoja yli 200hv.

      HArvinaista melkein että missään pääsee ajelee koskaan noinkaan kovaa kun pakujen ajo-ominaisuudet alkaa loppu viimeistään 150km/h että.
      HArva tahokaan hankkii esimerkiksi jenkkipakun kalliimpaa mallia jossa olisi joku 300hv, liian kallista jo saatavaan hyötyyn nähden. Yleisin ambulanssin on mersun sprinter 160hv tai pienemmillä tehoilla.

      Jos kyse oli ambulanssista niin se oli volkarin pikkupaku tai sitten joku jenkkipaku. Välttämättä se ei ollu ambulanssi vaan jokin muu lääkinnällistä toimea harjoittava tai vaikka palomestari.

      • asentaja...

        on yleinen. Ja erittäin huono ajettava jo 150kmh vauhdissa! Itse olen joutunut töissä näitä testaamaan, joten tiedän mistä puhun. tuommoset 220kmh on ehkä teoreettisia lukemia, mutta mikään paku ei pysy tiellä edes kahdessa sadassa! Huomioidaan se, että tuulen voima kertaantuu vauhdin kasvaessa!


      • sprintteri,..
        asentaja... kirjoitti:

        on yleinen. Ja erittäin huono ajettava jo 150kmh vauhdissa! Itse olen joutunut töissä näitä testaamaan, joten tiedän mistä puhun. tuommoset 220kmh on ehkä teoreettisia lukemia, mutta mikään paku ei pysy tiellä edes kahdessa sadassa! Huomioidaan se, että tuulen voima kertaantuu vauhdin kasvaessa!

        Ei varmaan edes missään alamäessäkään, ei edes teoriassakaan, ei 160hv teho voi siihen riittää. Puhutaan siis rakennetuista/sisustetuista pakuista ei tyhjistä pakuista. Mutta tehokkain vito voi kulkeakkin tai se volkkarin yli 200hv malli. Juu eihän sprinterillä hyvä jos edes pysyy tiellä normaalilla alustalla kovemmissa nopeuksissa. Itseasissa täytyy ihmetellä että minne se alusta on oikein suunniteltu, eihän se ole hyvä missään! Uutena se alusta on parhaimmillaan maantiellä ja motareilla mutta kun paikat väljenee ei motarille enää juuri edes kaipaa.


    • puhetta

      Ei ambulanssin kovakaan huippunopeus nosta juurikaan keskinopeutta eli sitä aikaa joka kuluu tietyllä matkalla. Esim nopeuden nosto 160 km/h:sta vaikka 200 km/h ei nosta keskinopeutta merkittävästi. Enemmän potilaan selviytymiseen vaikuttaa ajoissa aloitettu elvytys sivullisten toimesta ja ambulanssihenkilökunnan suorittama ensihoito paikalla. Tästä on lukuisia tutkimuksia. Ompa jopa Medi-Helin tehokkuutta verrattuna kustannuksiin epäilty, vaikka olenkin toiminnan puolesta.
      Muun liikenteen ja tien geometrian vuoksi huippunopeuksien käyttö ei muutenkaan ole mahdollista kuin hetkellisesti.
      Muutenkaan moottoritiellä esimerkiksi nopeuden nostosta muun liikenteen seassa tavalliselle autoilijalle ei ole ajallista hyötyä koska jos ajaa esim. 140 km/h kertyy eteen väistämättä vähän väliä rajoitusten mukaan ajavia ja omasta ajosta tulee pelkkää kiihdytyksen ja jarrutuksen sykliä, keskinopeus ei pääse nousemaan ja aikasäästö edes sadalla kilometrillä ei ole kuin parin minuutin luokkaa. Ajotietokoneen näytöllä tämä on helppo todeta kun ajaa päivittäin työmatkaa Hollola-Kerava

      • melkoinen riski

        Motarillakin 60km/h kovemmalla nopeudella kuin muu liikenne on jo liikaa, riittävästi ei kerkiä enää tehdä väistöjä, jarrutusta jos joku vaihtaa kaistaa eteen esimerkiksi.

        Nii on medihelin kustannuksia verrattu saatuun hyötyyn mutta se on sitä hintalapun laittoa varpaaseen. Mutta on mediheli ihan ehdotin silti oltava olemassa, se on hyvä esimerkiksi konsultaatioon ja maaseutu/mettä keikoille.


    • Anonyymi

      Henkilöauto vaatii ehkä sen 140 hepoa että pääsisi sen 200 km/h ,
      mutta kattovaloilla varustettu paku tarvitsee 30-50 hv lisää
      yltääkseen samaan nopeuteen. Näin se vaan on .

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe