matikan opettajaksi

opettajaksi aikova

Olen ajatellut opiskella matikan ja fysiikan opettajaksi ja ois muutama kysymys aiheeseen littyen. Olen siis tämän kevään abi

1) Kannattaako hakea opettajan koulutukseen jo nyt vai onko sama hakea nyt opiskelemaan vain matikkaa ja vasta myöhemmin pyrkiä opettajan koulutukseen?

2) Jos aion matikan ja fysiikan opettajaksi niin eihän minun tarvitse hakea opiskelemaan molempia? Eikö siis riitä että haen opiskelemaan esim. matikkaa?

3) Mitä siellä soveltuvuuskokeissa on?

4)Kuinka paljon opettaja joutuu tekemään töitä päivässä? Paljonko menee aikaa tuntien suunnitteluun ja muuhun kotona tehtävään työhön?

5) Paljonko palkka kohtuullisella työmääräällä? Tästä kuulee paljon erilaisia väitteitä, joten tähän vastatkoon mielellään vain matika ja fysiika opettajat.

Onko tämä edes järkevä ammatti, kun fysiikka, matikka ja kemia ovat minulle todella helppoja aineita. Ts. rahkeet riittäisivät varmaan parempi palkkaisiinkin ammatteihin.
Pitää tässä joku päivä käydä vielä opon kanssa juttelemassa..

18

5721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mun vastauksia

      1) Itse ainakin hakisin suoraan opettajan koulutukseen, uskon että se antaa paremmat lähtökohdat opetustyöhön.

      2)Ei tarvi.

      3)Testaavat sovellutko kasvatustehtäviin, tärkeintä on olla rehellinen ja oma itsensä.

      4)Työmäärää riippuu aivan sinusta itsestäsi. Ensimmäisinä vuosina voi mennä enemmän tuntien suunnitteluun kuin myöhemmin.

      5) Palkalla tulee toimeen vallan mainiosti, ainahan se voisi parempi olla.

      Koska sanoit, että matemaattiset aineet ovat olleet sinulle helppoja, en ole varma onko se paras lähtökohta opettajantyöhön. Jos yhtään epäilet omaa kutsumustasi suosittelen jotain toista ammattia. Miten olisi diplomi-insinöörin koulutus, palkka on parempi ja tehtävät haastavia. En sano, etteikö opettajan työ olisi haastavaa, mutta mielestäni se vaatii tietynlaista kutsumusta.

    • xxxxxxxxxxxxxxx

      opettajan ammatti. Jos asiat ovat olleet sinulle helppoja, et voi mitenkään ymmärtää niitä oppilaita, joilla on vaikeuksia.

      • hae vaan

        Jos asiat ovat olleet helppoja, niin kannattaa hakeutua vaikka AMK:n opettajaksi. Ei ole pakko mennä yläasteen tai lukion hormoonivikasten kerholle vaan voi hakea haastetta vähän korkeamman koulutuksen parista.

        Lue ensin tutkinto matikasta/fysikaasta, ole töissä vähän aikaa ja hivuttaudu AMK:n leipiin (yleensä vaaditaan viiden vuoden työkokemus). Jos käy oikein helpoksi, niin miksei vaikka yliopistolle lehtoriksi tai tutkijaksi? Kannattaa panostaa siihen mikä kiinnostaa - mieti kiinnostaako sinua matikka vai opettaminen ja tarkenna sen pohjalta.


      • abi06
        hae vaan kirjoitti:

        Jos asiat ovat olleet helppoja, niin kannattaa hakeutua vaikka AMK:n opettajaksi. Ei ole pakko mennä yläasteen tai lukion hormoonivikasten kerholle vaan voi hakea haastetta vähän korkeamman koulutuksen parista.

        Lue ensin tutkinto matikasta/fysikaasta, ole töissä vähän aikaa ja hivuttaudu AMK:n leipiin (yleensä vaaditaan viiden vuoden työkokemus). Jos käy oikein helpoksi, niin miksei vaikka yliopistolle lehtoriksi tai tutkijaksi? Kannattaa panostaa siihen mikä kiinnostaa - mieti kiinnostaako sinua matikka vai opettaminen ja tarkenna sen pohjalta.

        hei,

        minäkin olen miettinyt matikan opettajan uraa. Kirjoitukset menivät sen verran hyvin, että pääsen lukemaan matikkaa suoravalinnalla yliopistoon. Olen aina tiennyt, että haluan opettajaksi, tosin aiemmin suunnitelmissa on ollut luokanopettajaksi opiskeleminen. Nyt lukion kakkosella ja kolmosella opo ja osittain matikan opettajanikin ovat saaneet pääni käännettyä. Opettajan ammatti on ehdottomasti kutsumus, tuo matikka hieman kyllä mietityttää. Tykkään aineesta todella paljon, arvosanat ovat huippuja ja kirjoituksistakin on mitä todennäköisimmin tulossa L. Tuntuu vaan, että valitsenko alan vain sen helppouden vuoksi. Tai ei yliopistomatikka varmasti helppoa ole, mutta tämä hakemisen ja pääsykokeiden (joita ei siis ole) helppous kiehtoo todella. No valinnan olen tehnyt, jos myöhemmin ei enää kiinnosta, niin ainahan sitä voi vaihtaa.

        Niinkuin sanoin, olen halunnut aina luokanopettajaksi. Jos minusta tuleekin matikan ope, niin oppilaani tulevat olemaan vanhempia kuin ala-asteikäiset. Tällä hetkellä haluaisinkin lukion opettajaksi (tiedän toki, ettemme mekään aina olleet mitään ihanneopiskelijoita), koska AMK tai yliopistossa opiskelijat ovat niin paljon vanhempia, ettei heitä tarvitse enää 'kasvattaa'. Lukioikäiset ovat kuitenkin vielä 'lapsia', joten ehkä vielä pääsen tätäkin kautta kasvattajan rooliin.


      • hyvä valinta
        abi06 kirjoitti:

        hei,

        minäkin olen miettinyt matikan opettajan uraa. Kirjoitukset menivät sen verran hyvin, että pääsen lukemaan matikkaa suoravalinnalla yliopistoon. Olen aina tiennyt, että haluan opettajaksi, tosin aiemmin suunnitelmissa on ollut luokanopettajaksi opiskeleminen. Nyt lukion kakkosella ja kolmosella opo ja osittain matikan opettajanikin ovat saaneet pääni käännettyä. Opettajan ammatti on ehdottomasti kutsumus, tuo matikka hieman kyllä mietityttää. Tykkään aineesta todella paljon, arvosanat ovat huippuja ja kirjoituksistakin on mitä todennäköisimmin tulossa L. Tuntuu vaan, että valitsenko alan vain sen helppouden vuoksi. Tai ei yliopistomatikka varmasti helppoa ole, mutta tämä hakemisen ja pääsykokeiden (joita ei siis ole) helppous kiehtoo todella. No valinnan olen tehnyt, jos myöhemmin ei enää kiinnosta, niin ainahan sitä voi vaihtaa.

        Niinkuin sanoin, olen halunnut aina luokanopettajaksi. Jos minusta tuleekin matikan ope, niin oppilaani tulevat olemaan vanhempia kuin ala-asteikäiset. Tällä hetkellä haluaisinkin lukion opettajaksi (tiedän toki, ettemme mekään aina olleet mitään ihanneopiskelijoita), koska AMK tai yliopistossa opiskelijat ovat niin paljon vanhempia, ettei heitä tarvitse enää 'kasvattaa'. Lukioikäiset ovat kuitenkin vielä 'lapsia', joten ehkä vielä pääsen tätäkin kautta kasvattajan rooliin.

        Ruetaan porukalla matikan maikoiksi :) Mielestäni opettajan työ on tavoittelemisen arvoista. Joskus varmasti raskasta, mutta myös palkitsevaa. Lukiossa ei varmaankaan tarvitse enää keskittyä niinkään kasvattamiseen vaan voi panostaa opettamiseen ja asiaan. Yläasteella lyhyt tutkinto joukonhallinnassa lienee paikallaan...

        Mutjoo, yliopistomatikka on täysin erilaista kuin lukiossa. Lukiossa opetetaan laskentoa, yliopistossa matematiikkaa. Kun laudaturkurssit alkavat, niin päästään varsinaiseen hauskaan kiinni. Se ei ole helppoa (täysin uusi ajattelutapa), mutta erittäin mielenkiintoista ja palkitsevaa.

        Suosittelen lämpimästi!


      • abi06 kirjoitti:

        hei,

        minäkin olen miettinyt matikan opettajan uraa. Kirjoitukset menivät sen verran hyvin, että pääsen lukemaan matikkaa suoravalinnalla yliopistoon. Olen aina tiennyt, että haluan opettajaksi, tosin aiemmin suunnitelmissa on ollut luokanopettajaksi opiskeleminen. Nyt lukion kakkosella ja kolmosella opo ja osittain matikan opettajanikin ovat saaneet pääni käännettyä. Opettajan ammatti on ehdottomasti kutsumus, tuo matikka hieman kyllä mietityttää. Tykkään aineesta todella paljon, arvosanat ovat huippuja ja kirjoituksistakin on mitä todennäköisimmin tulossa L. Tuntuu vaan, että valitsenko alan vain sen helppouden vuoksi. Tai ei yliopistomatikka varmasti helppoa ole, mutta tämä hakemisen ja pääsykokeiden (joita ei siis ole) helppous kiehtoo todella. No valinnan olen tehnyt, jos myöhemmin ei enää kiinnosta, niin ainahan sitä voi vaihtaa.

        Niinkuin sanoin, olen halunnut aina luokanopettajaksi. Jos minusta tuleekin matikan ope, niin oppilaani tulevat olemaan vanhempia kuin ala-asteikäiset. Tällä hetkellä haluaisinkin lukion opettajaksi (tiedän toki, ettemme mekään aina olleet mitään ihanneopiskelijoita), koska AMK tai yliopistossa opiskelijat ovat niin paljon vanhempia, ettei heitä tarvitse enää 'kasvattaa'. Lukioikäiset ovat kuitenkin vielä 'lapsia', joten ehkä vielä pääsen tätäkin kautta kasvattajan rooliin.

        Jos onnistuu saamaan työtä niin palkka on 2200 eur/kk.Erääseen tälläiseen hommaan oli hakijoita 50.Aina jotain onnistaa.Tähän hommaan koulutetaan liikaa jengiä.Itse auskultoin 1996 ja olen ollut siitä lähtien työttömänä.
        Joskus 80-luvulla olin vähän aikaa opena ja palkka oli tosi surkea.Pienellä pörssikaupalla nyt noususuhdanteen aikana saa tollaisen palkan hetkessä.
        Jos olit hyvä koulumatikassa niin yliopistossa voi silti olla tosi vaikeuksia.


      • Lilja
        abi06 kirjoitti:

        hei,

        minäkin olen miettinyt matikan opettajan uraa. Kirjoitukset menivät sen verran hyvin, että pääsen lukemaan matikkaa suoravalinnalla yliopistoon. Olen aina tiennyt, että haluan opettajaksi, tosin aiemmin suunnitelmissa on ollut luokanopettajaksi opiskeleminen. Nyt lukion kakkosella ja kolmosella opo ja osittain matikan opettajanikin ovat saaneet pääni käännettyä. Opettajan ammatti on ehdottomasti kutsumus, tuo matikka hieman kyllä mietityttää. Tykkään aineesta todella paljon, arvosanat ovat huippuja ja kirjoituksistakin on mitä todennäköisimmin tulossa L. Tuntuu vaan, että valitsenko alan vain sen helppouden vuoksi. Tai ei yliopistomatikka varmasti helppoa ole, mutta tämä hakemisen ja pääsykokeiden (joita ei siis ole) helppous kiehtoo todella. No valinnan olen tehnyt, jos myöhemmin ei enää kiinnosta, niin ainahan sitä voi vaihtaa.

        Niinkuin sanoin, olen halunnut aina luokanopettajaksi. Jos minusta tuleekin matikan ope, niin oppilaani tulevat olemaan vanhempia kuin ala-asteikäiset. Tällä hetkellä haluaisinkin lukion opettajaksi (tiedän toki, ettemme mekään aina olleet mitään ihanneopiskelijoita), koska AMK tai yliopistossa opiskelijat ovat niin paljon vanhempia, ettei heitä tarvitse enää 'kasvattaa'. Lukioikäiset ovat kuitenkin vielä 'lapsia', joten ehkä vielä pääsen tätäkin kautta kasvattajan rooliin.

        Moi!
        Opiskelen itse tokaa vuotta sellaisessa koulutusohjelmassa yliopistolla, että musta tulee sekä luokanopettaja että matikan aineenopettaja yläasteelle ja lukioon. Tämä on ollut pientä palapelin tekoa, mutta ihan kivaa sellaista. Eli jos kiinnostusta riittää, kannattaakin hakea tälle alalle, josta valmistuu noiksi kaikiksi. :) Vastaapa tähän viestiin, jos haluat tietää jotain lisää. Voin sit kertoa. Pääsykokeet tähän koulutusohjelmaan ovat kyllä vaiheikkaammat, eli ei pääse pelkällä matikan numerolla, vaikka silläkin on vaikutusta.

        Tsemiä sulle kevääseen, abi06!
        Ja tervetuloa alalle!

        t. abi04 =)


      • abi06
        Lilja kirjoitti:

        Moi!
        Opiskelen itse tokaa vuotta sellaisessa koulutusohjelmassa yliopistolla, että musta tulee sekä luokanopettaja että matikan aineenopettaja yläasteelle ja lukioon. Tämä on ollut pientä palapelin tekoa, mutta ihan kivaa sellaista. Eli jos kiinnostusta riittää, kannattaakin hakea tälle alalle, josta valmistuu noiksi kaikiksi. :) Vastaapa tähän viestiin, jos haluat tietää jotain lisää. Voin sit kertoa. Pääsykokeet tähän koulutusohjelmaan ovat kyllä vaiheikkaammat, eli ei pääse pelkällä matikan numerolla, vaikka silläkin on vaikutusta.

        Tsemiä sulle kevääseen, abi06!
        Ja tervetuloa alalle!

        t. abi04 =)

        olen kuullut mahdollisuudesta, olin jo päättänyt, että haen ko. koulutusohjelmaan Kajaaniin (olen Pohjois-Suomesta, ehkä haluaisi kovin etelään muuttaa), mutta sitten selvisikin, ettei kyseistä linjaa ala tänä syksynä ollenkaan Kajaanissa. Missä itse opiskelet? Kieltämättä nyt alkoi kiehtomaan uudestaan mahdollisuus saada molemmat pätevyydet samalla kerralla. :) Mutta jos päätyisinkin tuota kautta lukion matikan opeksi, olisiko minulla pätevyyksiä opettaa jotain toista ainetta, saisinko tarpeeksi tunteja pienemmissä kouluissa...?

        Onko pääsykoekirjana sama kuin 'tavalliseen' luokanopettajakoulutukseen? Täytyykin vielä tutkia tätä mahdollisuutta, vaikka kevät ilman pääsykoekirjoja kiehtookin..

        Kiitos, herätit kipinäni luokanopettajaksi uudelleen. Kuulen mielelläni kokemuksistasi.


      • Lilja
        abi06 kirjoitti:

        olen kuullut mahdollisuudesta, olin jo päättänyt, että haen ko. koulutusohjelmaan Kajaaniin (olen Pohjois-Suomesta, ehkä haluaisi kovin etelään muuttaa), mutta sitten selvisikin, ettei kyseistä linjaa ala tänä syksynä ollenkaan Kajaanissa. Missä itse opiskelet? Kieltämättä nyt alkoi kiehtomaan uudestaan mahdollisuus saada molemmat pätevyydet samalla kerralla. :) Mutta jos päätyisinkin tuota kautta lukion matikan opeksi, olisiko minulla pätevyyksiä opettaa jotain toista ainetta, saisinko tarpeeksi tunteja pienemmissä kouluissa...?

        Onko pääsykoekirjana sama kuin 'tavalliseen' luokanopettajakoulutukseen? Täytyykin vielä tutkia tätä mahdollisuutta, vaikka kevät ilman pääsykoekirjoja kiehtookin..

        Kiitos, herätit kipinäni luokanopettajaksi uudelleen. Kuulen mielelläni kokemuksistasi.

        Opiskelen siis Tampereen yliopistossa opettajankoulutuslaitoksen alaisuudessa. Meitä on tällainen pieni 10 hengen ryhmä, joka tähän koulutukseen otetaan vuosittain ja tämä kulkee nimellä "kasvatustieteiden maisteri, aineenopettaja", ja opetettava aine on siis matikka. Pääaine on kasvatustiede. Lisää voi ottaa sivuaineta esim. fysiikkaa ja kemiaa, jos haluaa. Itselläni on nyt toisena sivuaineena tää luokanopettajajuttu ja myöhemmin ajattelin opiskella opoksi, koska luin lukiossa vain pakolliset fysiikasta ja kemiasta.

        Enpä osaa työnsaannista vielä sanoa muuta kuin sen, mitä meille kerrottiin koulutuksen alussa puolitoista vuotta sitten. Eli kuulemma koulutus on hyvä etenkin, jos haluaa luokanopettajaksi tai yläasteen opettajaksi. Lukioon jos haluaa, kannattaa olla sitten jokin muukin opetettava aine kuin matikka.

        Pääsykoekirjat ovat samat kuin Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitokseen, eli Johdatus kasvatustieteisiin ja Tutkiva oppiminen. Eivät ne niin kamalia ole kuin aluksi voisi luulla.

        Itse olen tosiaan tykännyt, sillä vaikka matikka ei ollut vahvin aineeni, olen pärjännyt siinä hyvin. Koko ajan kurssit vaikeutuvat, mutta eiköhän se tästä. :) Haittapuoli on se, että monialaiset täytyy tehdä vuodessa, eli tämä vuosi on ollut ehkäpä rankempi kuin abivuosi. Johtuu kyllä siitäkin, että olen kova stressaamaan ja muutenkin perfektionisti.

        Aurinkoa kevääseesi! Uskon, että päädyt sinne, minne Sinun on tarkoitettu päätyvän. Vaikka ala ei heti tuntuisikaan omalta ja hakisit seuraavana vuonna muualle, on silläkin kokemuksella varmaan oma merkityksensä.Tai anakin toivottavasti. =)


      • matematiikka pelkästään
        Lilja kirjoitti:

        Opiskelen siis Tampereen yliopistossa opettajankoulutuslaitoksen alaisuudessa. Meitä on tällainen pieni 10 hengen ryhmä, joka tähän koulutukseen otetaan vuosittain ja tämä kulkee nimellä "kasvatustieteiden maisteri, aineenopettaja", ja opetettava aine on siis matikka. Pääaine on kasvatustiede. Lisää voi ottaa sivuaineta esim. fysiikkaa ja kemiaa, jos haluaa. Itselläni on nyt toisena sivuaineena tää luokanopettajajuttu ja myöhemmin ajattelin opiskella opoksi, koska luin lukiossa vain pakolliset fysiikasta ja kemiasta.

        Enpä osaa työnsaannista vielä sanoa muuta kuin sen, mitä meille kerrottiin koulutuksen alussa puolitoista vuotta sitten. Eli kuulemma koulutus on hyvä etenkin, jos haluaa luokanopettajaksi tai yläasteen opettajaksi. Lukioon jos haluaa, kannattaa olla sitten jokin muukin opetettava aine kuin matikka.

        Pääsykoekirjat ovat samat kuin Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitokseen, eli Johdatus kasvatustieteisiin ja Tutkiva oppiminen. Eivät ne niin kamalia ole kuin aluksi voisi luulla.

        Itse olen tosiaan tykännyt, sillä vaikka matikka ei ollut vahvin aineeni, olen pärjännyt siinä hyvin. Koko ajan kurssit vaikeutuvat, mutta eiköhän se tästä. :) Haittapuoli on se, että monialaiset täytyy tehdä vuodessa, eli tämä vuosi on ollut ehkäpä rankempi kuin abivuosi. Johtuu kyllä siitäkin, että olen kova stressaamaan ja muutenkin perfektionisti.

        Aurinkoa kevääseesi! Uskon, että päädyt sinne, minne Sinun on tarkoitettu päätyvän. Vaikka ala ei heti tuntuisikaan omalta ja hakisit seuraavana vuonna muualle, on silläkin kokemuksella varmaan oma merkityksensä.Tai anakin toivottavasti. =)

        ei lehtorin virkaa yläasteellakaan riitä, vaan pitää olla riittävät opintopistemäärät myös sivuaineista, eli normaalisti fysiikasta ja kemiasta, joskus myös tietotekniikasta. Vakituista lehtorin virkaa ei nimittäin saa, ellei ole opiskellut riittävästi kaikkia viran opetusaineita, ja pelkän matematiikan virkoja ei kovin paljon ole.

        Eli jos lehtoriksi haluaa, niin sivuaineita on ehdottomasti opiskeltava riittävän monta ja riittävän paljon.


      • minä vaan
        matematiikka pelkästään kirjoitti:

        ei lehtorin virkaa yläasteellakaan riitä, vaan pitää olla riittävät opintopistemäärät myös sivuaineista, eli normaalisti fysiikasta ja kemiasta, joskus myös tietotekniikasta. Vakituista lehtorin virkaa ei nimittäin saa, ellei ole opiskellut riittävästi kaikkia viran opetusaineita, ja pelkän matematiikan virkoja ei kovin paljon ole.

        Eli jos lehtoriksi haluaa, niin sivuaineita on ehdottomasti opiskeltava riittävän monta ja riittävän paljon.

        olin miettiny tuota mahdollisuutta, siis opiskella luokanopeks JA matikan aineenopeks, niin että pätevyys riittäis lukioonkin.

        jos siis lukiosta haluaa viran, ilmeisesti kannattais olla matikka kemia/ fysiikka/ tietotekniikka. ja mielellään kaks noista.

        oisko tuo käytännössä mahdollista, siis opiskella nuo kaikki ja vielä luokanopeks? olen jo muuttamassa tampereelle, eli olen kiinnostunut vain miten tuo onnistuis tampereella.

        miten nuo monialaiset, opiskeletko ne tampereella vai hämeenlinnassa?

        entäs onko semmonen käytännössä mahdollista että opiskelisin nyt matikan opeks fy&ke, ja valmistumisen jälkeen suorittaisin monialaiset opinnot? olisinko silloin pätevä myös luokanopeks, ja onko noihin monialaisiin käytännössä mahdollista päästä jos on valmis aineenope? entäs kauanko kestäis, siis tuo luokaopevaihe?

        kiitos kaunis jos joku osaa auttaa!


      • lukion virat
        minä vaan kirjoitti:

        olin miettiny tuota mahdollisuutta, siis opiskella luokanopeks JA matikan aineenopeks, niin että pätevyys riittäis lukioonkin.

        jos siis lukiosta haluaa viran, ilmeisesti kannattais olla matikka kemia/ fysiikka/ tietotekniikka. ja mielellään kaks noista.

        oisko tuo käytännössä mahdollista, siis opiskella nuo kaikki ja vielä luokanopeks? olen jo muuttamassa tampereelle, eli olen kiinnostunut vain miten tuo onnistuis tampereella.

        miten nuo monialaiset, opiskeletko ne tampereella vai hämeenlinnassa?

        entäs onko semmonen käytännössä mahdollista että opiskelisin nyt matikan opeks fy&ke, ja valmistumisen jälkeen suorittaisin monialaiset opinnot? olisinko silloin pätevä myös luokanopeks, ja onko noihin monialaisiin käytännössä mahdollista päästä jos on valmis aineenope? entäs kauanko kestäis, siis tuo luokaopevaihe?

        kiitos kaunis jos joku osaa auttaa!

        ovat matematiikan, fysiikan ja kemia virkoja, eli noista kaikista pitää olla riittävästi opintopisteitä. Tietotekniikka voi jossain tapauksissa on joko kemian tai fysiikan sijalla, mutta harvemmin.

        Muuten en osaa tuosta monialaisuudesta sanoa mitään, mutta etenkin jos lukioon haluat opettajaksi, niin parhaat mahdollisuudet ovat yhdistelmällä matikka, fysiikka ja kemia.


      • Lilja
        minä vaan kirjoitti:

        olin miettiny tuota mahdollisuutta, siis opiskella luokanopeks JA matikan aineenopeks, niin että pätevyys riittäis lukioonkin.

        jos siis lukiosta haluaa viran, ilmeisesti kannattais olla matikka kemia/ fysiikka/ tietotekniikka. ja mielellään kaks noista.

        oisko tuo käytännössä mahdollista, siis opiskella nuo kaikki ja vielä luokanopeks? olen jo muuttamassa tampereelle, eli olen kiinnostunut vain miten tuo onnistuis tampereella.

        miten nuo monialaiset, opiskeletko ne tampereella vai hämeenlinnassa?

        entäs onko semmonen käytännössä mahdollista että opiskelisin nyt matikan opeks fy&ke, ja valmistumisen jälkeen suorittaisin monialaiset opinnot? olisinko silloin pätevä myös luokanopeks, ja onko noihin monialaisiin käytännössä mahdollista päästä jos on valmis aineenope? entäs kauanko kestäis, siis tuo luokaopevaihe?

        kiitos kaunis jos joku osaa auttaa!

        Kaikki on mahdollista, mutta eri asia on, kuinka hyvin se kaikki onnistuu. Jos siis tahdot lukioon tai yläasteelle opettajaksi, kannattaa lukea matikkaa pääaineena (>55 ov., en tiedä mitä ois op:inä) ja cumun arvoisina sivuaineina kemiaa ja fysiikkaa. Mutta jos tahdot myös luokanopettajaksi, sinulla täytyy olla ne 75 opintoviikkoa kasvatustiedettä. Sen lisäksi on monialaiset opinnot, joita tässä juuri suorittelen. Meillä niihin oli sisäinen haku, ja suoritan niitä Tampereella.

        Mutta jos olet valmis aineenopettaja sitten joskus, monialaisiin on ehkä vaikea päästä ellei halua maksaa siitä opiskelusta suuria summia. Oma opiskeluni on ilmaista, mutta se on juuri tämä erilainen järjestely ja koulutusohjelma, jossa meille alussa tämä mahdollisuus luvattiin.

        Sinun siis kannattaa miettiä, kumpaa haluat enemmän ja missä järjestyksessä. Arvelen, että helpoiten saat ne kaikki opiskelemalla yhdistelmää, jossa kasvatustiede on heti se pääaine ja sitten kokoat ne sivuaineet monialaisia myöten. Toisaalta joskus olen kuullut, että luokanopettajan viran saa, jos on aineenopettaja, monialaiset ja opettajan pedagogiset.. En vaan tiedä, miksi se menee joskus noinkin, koska kasvatustiede pitäisi olla pääaineena...

        Niin joo, tuo viimeinen kysymys.. Oletetaan, että olet matemaattisten aineiden ope ja pääset monialaisia opiskelemaan eikä sinun tarvitse tehdä kasvatustieteestä gradua, sinulla menee aikaa noin vuosi tähän luokanopevaiheeseen.

        Toivottavasti tästä oli sulle edes vähän apua tai selkiinnystä. Saatan nimittäin joskus selittää vähän sekavasti.. :)


      • OpeX
        Lilja kirjoitti:

        Kaikki on mahdollista, mutta eri asia on, kuinka hyvin se kaikki onnistuu. Jos siis tahdot lukioon tai yläasteelle opettajaksi, kannattaa lukea matikkaa pääaineena (>55 ov., en tiedä mitä ois op:inä) ja cumun arvoisina sivuaineina kemiaa ja fysiikkaa. Mutta jos tahdot myös luokanopettajaksi, sinulla täytyy olla ne 75 opintoviikkoa kasvatustiedettä. Sen lisäksi on monialaiset opinnot, joita tässä juuri suorittelen. Meillä niihin oli sisäinen haku, ja suoritan niitä Tampereella.

        Mutta jos olet valmis aineenopettaja sitten joskus, monialaisiin on ehkä vaikea päästä ellei halua maksaa siitä opiskelusta suuria summia. Oma opiskeluni on ilmaista, mutta se on juuri tämä erilainen järjestely ja koulutusohjelma, jossa meille alussa tämä mahdollisuus luvattiin.

        Sinun siis kannattaa miettiä, kumpaa haluat enemmän ja missä järjestyksessä. Arvelen, että helpoiten saat ne kaikki opiskelemalla yhdistelmää, jossa kasvatustiede on heti se pääaine ja sitten kokoat ne sivuaineet monialaisia myöten. Toisaalta joskus olen kuullut, että luokanopettajan viran saa, jos on aineenopettaja, monialaiset ja opettajan pedagogiset.. En vaan tiedä, miksi se menee joskus noinkin, koska kasvatustiede pitäisi olla pääaineena...

        Niin joo, tuo viimeinen kysymys.. Oletetaan, että olet matemaattisten aineiden ope ja pääset monialaisia opiskelemaan eikä sinun tarvitse tehdä kasvatustieteestä gradua, sinulla menee aikaa noin vuosi tähän luokanopevaiheeseen.

        Toivottavasti tästä oli sulle edes vähän apua tai selkiinnystä. Saatan nimittäin joskus selittää vähän sekavasti.. :)

        riittää 15 ov (25 op?) kasvatustieteitä. Siis jos on aineenopettajan kelpoisuus.

        Mulla ainakin on riittänyt viran saamiseen.
        Lisäksi pitää tietenkin olla ne monialaiset opinnot.


      • aion hakee kans lukemaan ma...
        OpeX kirjoitti:

        riittää 15 ov (25 op?) kasvatustieteitä. Siis jos on aineenopettajan kelpoisuus.

        Mulla ainakin on riittänyt viran saamiseen.
        Lisäksi pitää tietenkin olla ne monialaiset opinnot.

        Aion myös hakea matikan opettajaksi... Ja oon just miettinyt samoja kysymyksiä, kun tämän keskustelun aloittajakin.

        Voisko joku kertoa tuosta soveltuvuuskokeesta lisää? Onko se haastattelu vai ryhmätilanne? (erityisesti Jyväskylän soveltuvuuskoe).


      • Matikanope
        aion hakee kans lukemaan ma... kirjoitti:

        Aion myös hakea matikan opettajaksi... Ja oon just miettinyt samoja kysymyksiä, kun tämän keskustelun aloittajakin.

        Voisko joku kertoa tuosta soveltuvuuskokeesta lisää? Onko se haastattelu vai ryhmätilanne? (erityisesti Jyväskylän soveltuvuuskoe).

        Itse suhtaudun hiukan epäillen, voiko kunnollisen pätevyyden saada yhtäaikaa sekä luokan- että aineenopettajaksi. Ne ovat mielestäni kaksi eri alaa! Luokanopettajan normaali koulutus tuo valmiuksia pienten lasten kohtaamiseen, mutta entä pikakoulutus siihen? Aineenopettaja puolestaan tarvii kovasti paljon omien opetettavien aineidensa opintoja. Vasta sitten voi miettiä opettamista kun tietää mitä opettaa. Opettajan täytyy tietää aiheista paljon enemmän kuin oppilaiden. Ne opinnot vievät aikaa paljon ja niihin kannattaa panostaa kunnolla.

        Ihmettelen vähän miksi koulutetaan aineenopettajia kasvatustiede pääaineena, miten kummassa he voisivat omaksua matematiikkaa kovin syvällisesti? Vai voivatko? Perinteisesti aineenopettajilla on ollut vuosi opettajan pedagogisia opintoja, niissä vasta käydään opetuspuolta. Hyvä niin, ilman kunnollista aineen osaamista, opetus on vähän sitä sun tätä.

        Näin ainakin itse uskon ja suosittelisin valitsemaan jomman kumman. Tietysti osittain molempia voi opiskella tai voi myös myöhemmin täydentää. Itse olen havainnut, ettei aineenopettajakoulutukseni riitä alaluokille ja jossain määrin sinne haikailen, mutta siihen tarvisin pitkän kaavan mukaiset opinnot. Hataralla pohjalla en lähde lasten koulutapaileen alkua pilaamaan omia taitoja harjoittelemalla. Jos ala-aste kiinnostaa, itse valitsisin sen, jos nyt saisin valita. Alun perin menin helpomman kaavan mukaan papereilla matematiikkaa lukemaan.


      • Anonyymi
        [email protected] kirjoitti:

        Jos onnistuu saamaan työtä niin palkka on 2200 eur/kk.Erääseen tälläiseen hommaan oli hakijoita 50.Aina jotain onnistaa.Tähän hommaan koulutetaan liikaa jengiä.Itse auskultoin 1996 ja olen ollut siitä lähtien työttömänä.
        Joskus 80-luvulla olin vähän aikaa opena ja palkka oli tosi surkea.Pienellä pörssikaupalla nyt noususuhdanteen aikana saa tollaisen palkan hetkessä.
        Jos olit hyvä koulumatikassa niin yliopistossa voi silti olla tosi vaikeuksia.

        Oletko vielä työttömänä????????


    • Aineenope

      Vielä työmäärästä. Lukion opettajan työmäärä on valtava, laskut täytyy laskea itse ja monisteita laatia paljon ja sitten tietenkin kokeet ym. On tämä itsestäkin paljon tosin kiinni. Yläasteella ja luokanopettajalla ala-asteella työmäärä tuolta osin on huomattavasti vähäisempää, mutta työ on henkisesti raskaampaa ja vaativampaa.

      P.S. Aineenopettajia on jossain määrin alettu ottaa ala-asteellekin jo eli matematiikkaan ym. erikoistunut luokanope ois varmaan hieno juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      323
      7678
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1866
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1402
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      58
      1196
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe