addisonin tauti

sairastava....

Tämä ei kuulu tänne, mutta kyselen täältäkin.
Minulla on addisonin tauti (lisämunuaisen vajaatoiminta. Harvinainen.) ja kilpirauhaseen vajaatoiminta. Olisi mukavaa löytää kohtalo toveri!?! Onko teitä?
Olisi kiva tietää miten pärjäät näitten sairauksien kanssa?

146

76195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

      yksi. Kumpikin "vajaus" löytyy. Kun saa prednisolonit kohdalleen, ei ongelmia..

      Aikamoista säätöä on kyllä ollut, tulee hypoglykemiaa ja kun elämä ei aina ole niin tasapainoista, niin sekin vaikuttaa tähän...

      Tuon kilpirauhasjutun olen jo melkein unohtanut, ei vaikuta elämään juuri lainkaan, ottaa vaan läääkkeen aamulla ja käy tietyin väliajoin labrassa.

      • a sairastava...

        Eli ei minkäänlaisia ongelmiako?
        Ei edes silloin kun tulet kipeäksi...esim mahatautiin tai kuumeeseen???
        Minä joudun aina osastolle. Kriisi tilanteita toista kymmentä...
        Kauanko olet sairastanut addisonin tautia? Minä reilu 10v.


      • addisonia sairastava
        a sairastava... kirjoitti:

        Eli ei minkäänlaisia ongelmiako?
        Ei edes silloin kun tulet kipeäksi...esim mahatautiin tai kuumeeseen???
        Minä joudun aina osastolle. Kriisi tilanteita toista kymmentä...
        Kauanko olet sairastanut addisonin tautia? Minä reilu 10v.

        Mulla on ollut addisonin tauti joku viitisen vuotta. Miten teillä ilmeni tuo tauti? Mä menin hyvin heikkoon kuntoon ja edes vesi ei pysynyt vatsassa. Onneksi en ollut tuolloin koulussa vaan oli kesäloma.

        Korvaushoitona minulle annettiin heti hydrokortisooni lääkitys ja vähän myöhemmin piti alkaa ottaa joka aamu yksi suolatablettikin. Kortisoonissa on vissiin vaa yks huono vaikutus: luusto heikkenee. Eli olen syönyt noin 3v. myös kalkkitabletteja. Tuntuuko lääkitys tutulta?

        Entä onko tullut allergiakohtauksia? Muistaisin että tuli viime syksynä pahin kokemani sellainen.
        Olin vain haravoinnut lehtiä mökillä ja sen jälkeen olo oli hiljalleen alkanut huonontua. Oksentelin ja lopulta melkein jokapuolella kehoani oli punaisia näppyjä. Olo helpottui päivyställä lääkärillä jossa sain helpottavan piikin kankkuun.


      • Eho
        a sairastava... kirjoitti:

        Eli ei minkäänlaisia ongelmiako?
        Ei edes silloin kun tulet kipeäksi...esim mahatautiin tai kuumeeseen???
        Minä joudun aina osastolle. Kriisi tilanteita toista kymmentä...
        Kauanko olet sairastanut addisonin tautia? Minä reilu 10v.

        Oma addisonini johtuu aivolisäkkeen poistamisesta.

        Kyllä ihan ok on mennyt mutta pari addisonin kriisiä
        olen kokenut.

        Kiva olis mesettää tai ihan miten vaan kohtalotovereiden kans.


      • rade58
        Eho kirjoitti:

        Oma addisonini johtuu aivolisäkkeen poistamisesta.

        Kyllä ihan ok on mennyt mutta pari addisonin kriisiä
        olen kokenut.

        Kiva olis mesettää tai ihan miten vaan kohtalotovereiden kans.

        Minä kannatan mesetystä addisonia sairastavien kanssa, siinä saa kivan kontaktin henkilöön voi vappaammin keskustella kokemuksista...sinne vaan tervetuoloa!
        Yhteyksiä odotellen,
        Rade
        Email. [email protected]


      • virheelliseen tietoosi
        Eho kirjoitti:

        Oma addisonini johtuu aivolisäkkeen poistamisesta.

        Kyllä ihan ok on mennyt mutta pari addisonin kriisiä
        olen kokenut.

        Kiva olis mesettää tai ihan miten vaan kohtalotovereiden kans.

        Määritelmä. Lisämunuaisten vajaatoiminta voi johtua lisämunuaisesta itsestään, aivolisäkkeestä tai hypotalamuksesta. Kun häiriö on lisämunuaisessa, puhumme Addisonin taudista. Mikäli häiriö johtuu aivolisäkkeen häiriöstä (eli ACTH:n) puutteesta, puhumme aivolisäkeperäisestä lisämunuaiskuoren vajaatoiminnasta. Näillä tiloilla on paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös erojakin.

        lähde on terveysportti,
        Suomen Endokrinologiyhdistys ry
        Leo Niskanen


      • lamaka
        addisonia sairastava kirjoitti:

        Mulla on ollut addisonin tauti joku viitisen vuotta. Miten teillä ilmeni tuo tauti? Mä menin hyvin heikkoon kuntoon ja edes vesi ei pysynyt vatsassa. Onneksi en ollut tuolloin koulussa vaan oli kesäloma.

        Korvaushoitona minulle annettiin heti hydrokortisooni lääkitys ja vähän myöhemmin piti alkaa ottaa joka aamu yksi suolatablettikin. Kortisoonissa on vissiin vaa yks huono vaikutus: luusto heikkenee. Eli olen syönyt noin 3v. myös kalkkitabletteja. Tuntuuko lääkitys tutulta?

        Entä onko tullut allergiakohtauksia? Muistaisin että tuli viime syksynä pahin kokemani sellainen.
        Olin vain haravoinnut lehtiä mökillä ja sen jälkeen olo oli hiljalleen alkanut huonontua. Oksentelin ja lopulta melkein jokapuolella kehoani oli punaisia näppyjä. Olo helpottui päivyställä lääkärillä jossa sain helpottavan piikin kankkuun.

        Sama täälllä kuntoni heikkeni nopeasti,laihduin useita kiloja,olin niin väsynyt että olisin voinut mennä takaisin vuoteeseen vaikka oli juuri noussut ylös.Suolan himo oli sanoin kuvaamaton,ihon väri oli suklaan ruskea.Sairastan myös diabetesta joka kärsi kun en voinut syödä.Tässä on mennyt monta vuotta kohtalaisen hyvin mutta nyt on ruvennut taas oireileen.On tullut turvotuksia ja jne.


      • hyvin menee
        a sairastava... kirjoitti:

        Eli ei minkäänlaisia ongelmiako?
        Ei edes silloin kun tulet kipeäksi...esim mahatautiin tai kuumeeseen???
        Minä joudun aina osastolle. Kriisi tilanteita toista kymmentä...
        Kauanko olet sairastanut addisonin tautia? Minä reilu 10v.

        minä 3 vuotta...


      • lemska
        lamaka kirjoitti:

        Sama täälllä kuntoni heikkeni nopeasti,laihduin useita kiloja,olin niin väsynyt että olisin voinut mennä takaisin vuoteeseen vaikka oli juuri noussut ylös.Suolan himo oli sanoin kuvaamaton,ihon väri oli suklaan ruskea.Sairastan myös diabetesta joka kärsi kun en voinut syödä.Tässä on mennyt monta vuotta kohtalaisen hyvin mutta nyt on ruvennut taas oireileen.On tullut turvotuksia ja jne.

        Hyvät kanssaihmiset. Minulla on meneillään juuri tutkimukset Addison-taudin diagnostamiseksi. Kiinnostaa kovasti mitkä ovat kortisoliarvonne, joilla jo on varmistettu tauti. Voihan ollakin. että minulla ei sitä olekaan mutta kortisoliarvoni ovat alle viitearvojen. Kaikenlaisia oireita on. Ainoa oire joka ei täsmää on laihtuminen. Minä vaan lihon.
        Kaikkea hyv'ää taudin kestämiseen. Hyvää kevättä


      • Raipeliini!
        lemska kirjoitti:

        Hyvät kanssaihmiset. Minulla on meneillään juuri tutkimukset Addison-taudin diagnostamiseksi. Kiinnostaa kovasti mitkä ovat kortisoliarvonne, joilla jo on varmistettu tauti. Voihan ollakin. että minulla ei sitä olekaan mutta kortisoliarvoni ovat alle viitearvojen. Kaikenlaisia oireita on. Ainoa oire joka ei täsmää on laihtuminen. Minä vaan lihon.
        Kaikkea hyv'ää taudin kestämiseen. Hyvää kevättä

        Kannattaa varmaan tutkia kilpirauhanen, sillä lihominen saattaakin johtua sieltä!


      • elviiiiira
        lemska kirjoitti:

        Hyvät kanssaihmiset. Minulla on meneillään juuri tutkimukset Addison-taudin diagnostamiseksi. Kiinnostaa kovasti mitkä ovat kortisoliarvonne, joilla jo on varmistettu tauti. Voihan ollakin. että minulla ei sitä olekaan mutta kortisoliarvoni ovat alle viitearvojen. Kaikenlaisia oireita on. Ainoa oire joka ei täsmää on laihtuminen. Minä vaan lihon.
        Kaikkea hyv'ää taudin kestämiseen. Hyvää kevättä

        Hei!

        Minulle juuri tehtiin diagnoosi Addisonin taudista. Tässä yritän etsiä tietoja siitä. En tiedä mitkä minun arvoni olivat. Kortisonia pitäis opetella syömään oikein. Täällä ihmiset puhuvat suolatableteista..ja niistä tuntuu lukevan kaikkialla. Mietin vain, että miksi minulle ei määrätty. Käskettiin vaan oma-aloitteisesti syödä kortisonia. Aamulla sain tietää diagnoosin...

        Ei oikein tiedä mitä ajatella.
        Jospa tämä tästä.
        Varmaan asian kanssa oppii elämään.

        OLISI TODELLA KIVA KUULLA TARINOITA TOISTEN KOKEMUKSISTA!
        TILANTEITA, OIREITA YMS. TIETÄISI SITTEN MITÄ ODOTTAA.

        Kelalla on näköjään kuntoutuskurssi meille. Siellähän tapaisi kohtalotovereita, jos sinne vain saisi aikaiseksi haettua ja mentyä. =)


      • G
        lemska kirjoitti:

        Hyvät kanssaihmiset. Minulla on meneillään juuri tutkimukset Addison-taudin diagnostamiseksi. Kiinnostaa kovasti mitkä ovat kortisoliarvonne, joilla jo on varmistettu tauti. Voihan ollakin. että minulla ei sitä olekaan mutta kortisoliarvoni ovat alle viitearvojen. Kaikenlaisia oireita on. Ainoa oire joka ei täsmää on laihtuminen. Minä vaan lihon.
        Kaikkea hyv'ää taudin kestämiseen. Hyvää kevättä

        Minut diagnosoitiin viime kesänä. Silloin oli kortisoli 0,5. Oli jo minuuteista kiinni ettei mennyt henki.
        Nyt vuoden sairastanut siis, kaksi kriisiä ollut, toiseen meinasin myös kuolla.
        Paino nousee kun hissillä ylös, salaattia kun vaan popsii, pyssyy tasapainossa!


      • M
        G kirjoitti:

        Minut diagnosoitiin viime kesänä. Silloin oli kortisoli 0,5. Oli jo minuuteista kiinni ettei mennyt henki.
        Nyt vuoden sairastanut siis, kaksi kriisiä ollut, toiseen meinasin myös kuolla.
        Paino nousee kun hissillä ylös, salaattia kun vaan popsii, pyssyy tasapainossa!

        Moi,

        Minulla ollut Addison reilu 2-vuotta, ei suurempia ongelmia taudin kanssa.
        Vajaa puoli vuotta kerkesin oireista kärsiä ennen diagnoosin varmistumista, oireina normaalit väsymys, voimattomuus, painontippuminen, lihaskrampit ja ihon tummuminen. Oireiden loppu vaiheessa vilkut päällä sairaalaan, kiitos siitä vaimolle. Ns terveet elämäntavat varmasti auttavat taudin kanssa, itsekkin olen huomannut, että paino alkaa nousta helposti, jos ei ole tarkkana.
        Lääkitys säädettiin säännöllisillä konrolleilla kohdalleen, nyt käyn ainoastaan kerran vuodessa kontrollissa.
        Yhtään kriisiä en vielä ole kokenut, enkä muutenkaan sairastellut normaalia enempää. Tällähetkellä pystyn elämään täysin normaalia elämää, niin fyysisesti kuin henkisesti.

        Toivottavasti minun ns "hyvät" kokemukset taudin kanssa elämisestä auttavat, ainakin juuri diagnoosin saaneita.


      • RareDisease
        M kirjoitti:

        Moi,

        Minulla ollut Addison reilu 2-vuotta, ei suurempia ongelmia taudin kanssa.
        Vajaa puoli vuotta kerkesin oireista kärsiä ennen diagnoosin varmistumista, oireina normaalit väsymys, voimattomuus, painontippuminen, lihaskrampit ja ihon tummuminen. Oireiden loppu vaiheessa vilkut päällä sairaalaan, kiitos siitä vaimolle. Ns terveet elämäntavat varmasti auttavat taudin kanssa, itsekkin olen huomannut, että paino alkaa nousta helposti, jos ei ole tarkkana.
        Lääkitys säädettiin säännöllisillä konrolleilla kohdalleen, nyt käyn ainoastaan kerran vuodessa kontrollissa.
        Yhtään kriisiä en vielä ole kokenut, enkä muutenkaan sairastellut normaalia enempää. Tällähetkellä pystyn elämään täysin normaalia elämää, niin fyysisesti kuin henkisesti.

        Toivottavasti minun ns "hyvät" kokemukset taudin kanssa elämisestä auttavat, ainakin juuri diagnoosin saaneita.

        Heippa.

        Itse epäilin itselläni olevan Cushingin tautia, mutta perjantaina otettu kortisoli olikin vain 10, joten eipä taida olla. Tosin laihtunut en kyllä ole, tuntuu että lihon vaan. Nyt odotan ACTH vastauksia jotka menee ensiviikkoon.
        Lapsena ja pitkälle nuoruusikään jouduin käyttämään kortisonia kaikissa sen muodoissa, johtuukohan mahd. addison minun kohdallani niistä...


      • RareDisease
        lemska kirjoitti:

        Hyvät kanssaihmiset. Minulla on meneillään juuri tutkimukset Addison-taudin diagnostamiseksi. Kiinnostaa kovasti mitkä ovat kortisoliarvonne, joilla jo on varmistettu tauti. Voihan ollakin. että minulla ei sitä olekaan mutta kortisoliarvoni ovat alle viitearvojen. Kaikenlaisia oireita on. Ainoa oire joka ei täsmää on laihtuminen. Minä vaan lihon.
        Kaikkea hyv'ää taudin kestämiseen. Hyvää kevättä

        Mulla ei ole vielä addisonia todettu, mutta kortisolini oli tasan 10. Ja samoin, mäkin vaan lihon :D


      • ad080807
        rade58 kirjoitti:

        Minä kannatan mesetystä addisonia sairastavien kanssa, siinä saa kivan kontaktin henkilöön voi vappaammin keskustella kokemuksista...sinne vaan tervetuoloa!
        Yhteyksiä odotellen,
        Rade
        Email. [email protected]

        Hei kaikki addisonia tai vastaavaa tautia sairastavat!

        Perustin juuri suljetun ryhmän facebookkiin, tervetuloa sinne.
        Löytyy haulla addison ryhmä :)


      • nannymcphee
        ad080807 kirjoitti:

        Hei kaikki addisonia tai vastaavaa tautia sairastavat!

        Perustin juuri suljetun ryhmän facebookkiin, tervetuloa sinne.
        Löytyy haulla addison ryhmä :)

        eikö addisonin ryhmää ole enää olemassa?! en löydä facebookista. onko teillä jotain keskustelupaikkaa jonne voisi liittyä??


      • Addison 2013
        nannymcphee kirjoitti:

        eikö addisonin ryhmää ole enää olemassa?! en löydä facebookista. onko teillä jotain keskustelupaikkaa jonne voisi liittyä??

        Apeced ja Addison Suomi, sillä pitäisi löytyä Facebookista suljettu ryhmä. Tervetuloa sinne kohtalotoveriksi!


      • Anonyymi
        G kirjoitti:

        Minut diagnosoitiin viime kesänä. Silloin oli kortisoli 0,5. Oli jo minuuteista kiinni ettei mennyt henki.
        Nyt vuoden sairastanut siis, kaksi kriisiä ollut, toiseen meinasin myös kuolla.
        Paino nousee kun hissillä ylös, salaattia kun vaan popsii, pyssyy tasapainossa!

        Minullakin epäily Addisonin tauti voimattomuus haluttomuus ja kuumeilu ollut tammikuusta huhtikuuhun jo8kertaa kuumetta 39. 5 ja aina alkaa aamuyöllä horkalla iltapäivällä kuume ohi Epätoivoinen


      • Anonyymi
        RareDisease kirjoitti:

        Heippa.

        Itse epäilin itselläni olevan Cushingin tautia, mutta perjantaina otettu kortisoli olikin vain 10, joten eipä taida olla. Tosin laihtunut en kyllä ole, tuntuu että lihon vaan. Nyt odotan ACTH vastauksia jotka menee ensiviikkoon.
        Lapsena ja pitkälle nuoruusikään jouduin käyttämään kortisonia kaikissa sen muodoissa, johtuukohan mahd. addison minun kohdallani niistä...

        No huh,huh. Kortisoni on myrkkyä, joka kerääntyy pikkuhiljaa kehoon. Se myös haurastuttaa luustoa😬😔Kyllähän tuollainen jatkuva lääkkeiden popsiminen itsessään jo voi laukaista ihan minkä vaan sairauden


    • potilas myös

      Hei!

      Onpa kiva kuulla, etten ole ainoa tätä harvinaista sairausta sairastava! Mulla todettiin Addisonin tauti 7 vuotta sitten (nyt olen 27 v). Selvänä oireena oli ihon tummuminen ja ihon "likainen" väri, varsinkin kyynerpäissä. Vähän väliä multa kyseltiin, olenko ollut etelässä tai solariumissa. Muuten oli jonkun verran väsymystä ja heikkoutta.

      Mitenkään sen suuremmin en koe sairauden vaikuttaneen elämääni. Lääkkeenä on hydrocortison ja florinef, tuntuu ainakin olevan suht tasapainossa. Mitään vatsatauteja mulla ei ole onneksi ollut.

      Onko kenelläkään kokemuksia Addisonin taudista ja raskaudesta? Onko jotakin erityistä huomioitavaa, onko mahdollisuudet ihan normaaliin raskauteen?

      Kiinnostaisi myös tietää, oletteko hoidossa keskus-/yliopistollisessa sairaalassa vai terveyskeskuksessa? Mulla on tänä vuonna ensimmäistä kertaa siirretty seuranta terveyskeskukseen. Vähän ihmetyttää, koska lähes aina lääkärissä huomaa, ettei "tavallisilla" lääkäreillä ole kovinkaan paljon tietoa tästä taudista.

      • Tarja_v

        Hei,

        enpä suosittelisi terveyskeskusseurantaa Addison-potilaalle. Tautia sairastava serkkuni on aina ollut yliopistosairaalan seurannassa tuon harvinaisuuden vuoksi. Taudista on muuten lisätietoa ja jotain keskustelua osoitteessa www.apeced.org ja näyttipä olevan tekstiä jostain kurssistakin.


      • TMM-64

        Hei,
        Minullakin on Addison, ollut vuodesta 2002.
        Lääkityksenä Hydrocortison ja florinef. Terveyskeskus ei löytänyt sairauttani vaan ystväni joka on Helsigissä sairaalassa töissä. Ilmoitin sitten omalääkärille joka otti yhteyttä sairaalaan.Vielä sairaalan hoitokaan ei onnistunut ja siitä addisonin kriisi.
        Nyt samassa sairaalassa käyn säännöllisissä kontrolleissa ja olen saanut hyvän lääkärin. Olen ilmoittanut että en suostu terv.kesk.hoitoon. Lääkärit vaihtuvat ja eivät tunne Addisonia. Ovat usesti sanoneet minulle että on todella mielenkiintoinen sairaus, opiskeluaikana kuulemma ohitetaan nopeasti. Pyysivät minua kertomaan koska tiedän enemmän kuin he. Elikkä pidä varasi ja katso että saat asiantuntevan lääkärin itsellesi.
        Minulla ovat lääkitykset toimineet hyvin, lisäilen annoksia esim. vaellusreissuille.
        Aurinkoista syksyä =)


      • kirsi e

        Törmäsin viestiisi sattumalta kn hain uutta tietoa Addisonin kriisitä. Kriisi päällä pitkästäaikaa, kohta lähden sairalaan.
        Mutta minulla on kaksi tervettä tyttöä,synytessään (v.1991 ja 1994) he olivat HUS:n Naistentautien klinikan nähtävyydet. Kaikki me hyvin, mutta raskaus ja varsinkn synnytys kortisonitiputuksineen vaatiin kokeneen endokrinologin.


    • Pirkko

      Mieheni sai tietää viime torstaina sairastavansa Addisonia. Eikä ihan helpolla tuo tieto irronnut. Käytiin läpi pelottava kriisivaihe. Tauti oli uusi näin kesällä töissä oleville kandeille. Onneksi oli yksi sairaanhoitaja, joka osasi hakea oikeita asioita ja tunsi sairauden. Tänään on päästy teholta pois. Pelottaa tosi paljon... Ei varmaan pitäisi lukea noita nettiartikkeleita...
      Hänelle tehtiin selkäleikkaus kuukausi sitten. Eka viikko alettiin toipua leikkauksesta, mutta sitten iski Addison. Koko kevään oli jatkunut laihtuminen ja paha olo, se meni kaikki kipeän selän piikkiin. Nyt aloitetaan hidas toipuminen.
      Voimia Sinulle
      Sinä mieheni kohtalotoveri, voit postitella minulle sähköpostiin [email protected], voisi olla hyvä vaihtaa ajatuksia.

      • Addison

        Kertokaas millainen lääkitys teillä ko. sairauteen on.Itsellä menee Hydrocortison 15mg ja Florinef 1/2 tabl.aamulla,iltaisin 10mg Hydrocortison


      • TMM-64

        Hei,
        Voimia teidän perheelle. Itse olen käynyt läpi addisonin kriisin 2002, elvytetty 45 minuuttia. Perheelle oli kyllä todella raskasta aikaa. Jos haluat/haluatte vaihtaa ajatuksia niin tässä sp.osoitteeni [email protected]


      • TMM-64
        Addison kirjoitti:

        Kertokaas millainen lääkitys teillä ko. sairauteen on.Itsellä menee Hydrocortison 15mg ja Florinef 1/2 tabl.aamulla,iltaisin 10mg Hydrocortison

        hei,
        Lääkitykseni on 15 mg hydroc. aamuisin ja 10 mg iltaisin. Florinef aamuisin 0,1 mg.
        Sanovat että kun on kyseessä korvaushoito niin määrät ovat niin pienet etteivät vaikuta luustoon, eli samat määrät mitä lisämunuaisen pitäisi meille tuottaa normaalistikin =) nou hätä


      • pirkko

        Minäkin sairastan addisonintautia, olen jo sairastanut 20 vuotta ja kyllä siinä niin montaa lajia asiaa tulee vastaan että olkaa ihmeessä
        yhteydessä kohtalotovereihin minä olen ollut niin yksin kun en tiennyt näistäyhteyksistä kuin nyt vasta. Pidetään yhteyttä
        terveisin Toini Laine


      • Addison 50+
        pirkko kirjoitti:

        Minäkin sairastan addisonintautia, olen jo sairastanut 20 vuotta ja kyllä siinä niin montaa lajia asiaa tulee vastaan että olkaa ihmeessä
        yhteydessä kohtalotovereihin minä olen ollut niin yksin kun en tiennyt näistäyhteyksistä kuin nyt vasta. Pidetään yhteyttä
        terveisin Toini Laine

        Hej!
        Asun Uppsalassa ja tulin tänne suomesta 1979.
        Minulla on ollut Addison 1974 lähtien.
        Olisin kiinnostunut miten sinun elämäsi on sujunut jahaluaisin myös jostain saada selville, että onko joku saanut mennä eläkkeelle aikaisemmin kuin 65 vuotiaana Addisontaudin vuoksi.
        Olen niin mahdottoman väsynyt. ja ollut töissä 15 vuotiaasta asti. Tuntuu, että ihan tahdon voimalla käy töissä, mutta kohta en jaksa enää.
        Minulla on ihan kiva lääkäri, mutta tuntuu ettei hän oikein ymmärrä kuinka väsynyt olen. Veren painekin on ihan liian alhainen, mutta uusiin kokeisiin vasta huhtikuun puolessa välissä. olen hoitoalalla töissä ja olen sielläkin sitten välillä mitannut verenpaineen kun niin huiputtaa. Eilen aamupäivällä ei sillä koneella saanut painetta lainkaan mutta iltapäivällä oli jo 110/74.
        Nyt tuli sitten minun tarinani kerrottua. Jos haluat kirjoitella niin olisi ihan mukavaa.
        En kylläkään katso postiani han joka päivä, mutta4-5 kertaa viikossa.
        Hyvät voinnit sinulle
        HP


      • Addison monta vuotta 50+
        Addison 50+ kirjoitti:

        Hej!
        Asun Uppsalassa ja tulin tänne suomesta 1979.
        Minulla on ollut Addison 1974 lähtien.
        Olisin kiinnostunut miten sinun elämäsi on sujunut jahaluaisin myös jostain saada selville, että onko joku saanut mennä eläkkeelle aikaisemmin kuin 65 vuotiaana Addisontaudin vuoksi.
        Olen niin mahdottoman väsynyt. ja ollut töissä 15 vuotiaasta asti. Tuntuu, että ihan tahdon voimalla käy töissä, mutta kohta en jaksa enää.
        Minulla on ihan kiva lääkäri, mutta tuntuu ettei hän oikein ymmärrä kuinka väsynyt olen. Veren painekin on ihan liian alhainen, mutta uusiin kokeisiin vasta huhtikuun puolessa välissä. olen hoitoalalla töissä ja olen sielläkin sitten välillä mitannut verenpaineen kun niin huiputtaa. Eilen aamupäivällä ei sillä koneella saanut painetta lainkaan mutta iltapäivällä oli jo 110/74.
        Nyt tuli sitten minun tarinani kerrottua. Jos haluat kirjoitella niin olisi ihan mukavaa.
        En kylläkään katso postiani han joka päivä, mutta4-5 kertaa viikossa.
        Hyvät voinnit sinulle
        HP

        Addison monta vuotta 50
        Kyllä tämä tauti väsyttääkin jokaista,huomaat
        varmasti sen kun käyt keskustelupalstoilla.
        Minä jäin eläkkeelle 55 vuotiaana ja aina vain
        kunto tulee huonommaksi.
        Sinä voisit Googlesta etsiä asiallista tietoa
        laittamalla sinne lisämunuaisen sairaudet ja
        sitten Oulun Yliopiston sivulle niin sieltä
        saa tietoa kaikesta sairauteen liityvästä
        Siellä mainitaan se DHEAkin jota nyt jokainen
        jo on alkanut syömään. Se olisi kyllä Amerikassa
        puolet halvenpaa ja saa ilman lääkärin reseptiä,
        minulle tuotiin sitä sieltä myös jotta voin
        hintoja vertailla,ihoni tuli melko pian mukavan
        rasvaiseksi kun vanhan ihmisen iho on helposti
        kuiva, olen syntynyt -36 ja sieltä lisämunuaisen sairaudet sivulta löydät paljon
        tietoa kun selaiset niitä eri otsikolla olevia
        asioita.Kirjoitellaan .
        Terveisin Addisonintauti


      • lamaka
        Addison 50+ kirjoitti:

        Hej!
        Asun Uppsalassa ja tulin tänne suomesta 1979.
        Minulla on ollut Addison 1974 lähtien.
        Olisin kiinnostunut miten sinun elämäsi on sujunut jahaluaisin myös jostain saada selville, että onko joku saanut mennä eläkkeelle aikaisemmin kuin 65 vuotiaana Addisontaudin vuoksi.
        Olen niin mahdottoman väsynyt. ja ollut töissä 15 vuotiaasta asti. Tuntuu, että ihan tahdon voimalla käy töissä, mutta kohta en jaksa enää.
        Minulla on ihan kiva lääkäri, mutta tuntuu ettei hän oikein ymmärrä kuinka väsynyt olen. Veren painekin on ihan liian alhainen, mutta uusiin kokeisiin vasta huhtikuun puolessa välissä. olen hoitoalalla töissä ja olen sielläkin sitten välillä mitannut verenpaineen kun niin huiputtaa. Eilen aamupäivällä ei sillä koneella saanut painetta lainkaan mutta iltapäivällä oli jo 110/74.
        Nyt tuli sitten minun tarinani kerrottua. Jos haluat kirjoitella niin olisi ihan mukavaa.
        En kylläkään katso postiani han joka päivä, mutta4-5 kertaa viikossa.
        Hyvät voinnit sinulle
        HP

        Tervehys!Asun etelä suomessa.Olen sairastanut addissonia noin 10 vuotta.Taudin kanssa on ollut ylä etta almakeä.Monenlaista on tullut nähtyä tämän kanssa.Väsymykset, laihtumiset,verenpaineen laskut,iho on kun etelä maiden ihmisten.Ainaa saa olla kertomassa etten ole ollut etelän mailla käymässä.Lisäksi sairastan diabetesta,reumaa ja epilepsiaa.Elikkä hoito rumpaa on riittämiin.Hyvää kevään jatkoa sinulle


      • h2o
        pirkko kirjoitti:

        Minäkin sairastan addisonintautia, olen jo sairastanut 20 vuotta ja kyllä siinä niin montaa lajia asiaa tulee vastaan että olkaa ihmeessä
        yhteydessä kohtalotovereihin minä olen ollut niin yksin kun en tiennyt näistäyhteyksistä kuin nyt vasta. Pidetään yhteyttä
        terveisin Toini Laine

        Kyllä siinä on ollut monta ongelmaa kun olen näin kauan sairastanut. Nyt vasta olen löytänyt apeced-yhdistyksen jonka avulla olen löytänyt tukea. Nykyisin olen terveyskeskushoidossa ja välillä on ongelmia.
        Ja infektiot iskevät alvariinsa, menee kunto tosi nopeasti, miten sinulla? Parhaillaankin on joku tauti päällä ja veto pois. Alkaa väsyttää kun tuo 60 lähestyy ja oireita ja sairautta takana jo 40 vuotta, tai melkein 50 jos tarkkoja ollaan. jaksamista sinne, missäpäin suomea oletkin, itse olen Tampereella. Terveisin Leena Järveläinen


      • ullapii
        pirkko kirjoitti:

        Minäkin sairastan addisonintautia, olen jo sairastanut 20 vuotta ja kyllä siinä niin montaa lajia asiaa tulee vastaan että olkaa ihmeessä
        yhteydessä kohtalotovereihin minä olen ollut niin yksin kun en tiennyt näistäyhteyksistä kuin nyt vasta. Pidetään yhteyttä
        terveisin Toini Laine

        Hei kaikille ! Olen kohta 57 vuotias nainen.Minulla on kaksi aikuista tytärtä,kaksi ihanaa lasten lasta.
        Addisonintautiin sairastuin vuonna -74. Addisonkriisejä on ollut matkan varrella useita.Nyt olen taas toipilaana Addisonkriisin seurauksena.Haluan kannustaa kaikkia pitämään itsestään huolta ,hoitamaan itseään ja kuuntelemaan tuntemuksiaan tasapainon ylläpitämiseksi.Lapsia voi hankkia ja elää lähes normaalia elämää,kunhan hyväksyy ja ottaa huomioon jaksamisen rajat.Itselläni on myös muita sairauksia mm.diabetes ykkönen ym.Käyn uimassa,kävelen ,pyöräilen,harrastan maalausta,runoilen,ompelen,ym.nautin täysin elämän monimuotoisuudesta ,myös matkustelu on aina onnistunut.
        Haluan varoittaa luottamasta terveyskeskustasoiseen hoitoon.Tämä tauti vaatii sisätautilääkärin hoitoa
        ja kontrollit sisätautipolilla.Itse en ehdottomasti ole muuhun ratkaisuun ole suostunut.Käyn Laakson sis,polilla kaksi kertaa vuodessa ja hoito on loistavaa.Kaksiviikkoa sitten sairastuin rajuun vatsa/oksennus tautiin .Ampulanssilla haartmanin sairaalaan.Käännytettiin takas(ei henkeä uhkaava tila).Viiden tunnin kuluttua taas ambulanssilla samaan pikkaan,tila oli kriittinen.Oli kehittynyt henkeä uhkaava addisonkriisi


    • myyräparka

      Hei!
      Minulla on ollut addison jo yli 20 vuotta. Olisi kiva pulista kohtalotovereiden kanssa.

      • auli79

        terve!
        mulla todettiin addisonin tauti tossa keväällä. olin viikon verran sairaalassa jorvissa, espoossa siis. jorvi onkin ihan sisätauteihin erikoistunut sairaala, sain siellä tosi hyvää hoitoa. mitenkähän lienee täällä tampereella, onko kellään kokemusta tampereen yliopistollisesta sairaalasta addisonin taudin hoitajana?
        hyvin tuttuja oli kaikki nuo kuvaukset taudista, tuli mieleen oma addisonin kriisini helmikuussa. mulla ikää siis 27 v, sairastuessani olin 26v.


      • auli79
        auli79 kirjoitti:

        terve!
        mulla todettiin addisonin tauti tossa keväällä. olin viikon verran sairaalassa jorvissa, espoossa siis. jorvi onkin ihan sisätauteihin erikoistunut sairaala, sain siellä tosi hyvää hoitoa. mitenkähän lienee täällä tampereella, onko kellään kokemusta tampereen yliopistollisesta sairaalasta addisonin taudin hoitajana?
        hyvin tuttuja oli kaikki nuo kuvaukset taudista, tuli mieleen oma addisonin kriisini helmikuussa. mulla ikää siis 27 v, sairastuessani olin 26v.

        keskustelun aloittaneelle "sairastavalle": mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta. se todettiin yhdeksänvuotiaana.
        miten sulla? siis milloin sulla on todettu se kilpirauhasen vajaatoiminta.
        olen kuullut puhuttavan että addisonilla ja kilpirauhasen sairauksilla olisi jotain yhteyttä.


      • joulukuu

        Minäkin olen sairastanut Addisonintautia jo 20 vuotta ja vaihtaisin mielelläni ajatuksia kanssasi.Osteoporoosi an aika paha ja lonkissa nivelrikko ja olen kahdenvaiheila annako laittaa
        proteesit vaikeita kysymyksiä.
        Kyllä tämä sairaus on aika vaikea minulla.
        kuinka teillä olisi mukava kuulla

        Terveisin Joulukuu


      • myyrä parka
        joulukuu kirjoitti:

        Minäkin olen sairastanut Addisonintautia jo 20 vuotta ja vaihtaisin mielelläni ajatuksia kanssasi.Osteoporoosi an aika paha ja lonkissa nivelrikko ja olen kahdenvaiheila annako laittaa
        proteesit vaikeita kysymyksiä.
        Kyllä tämä sairaus on aika vaikea minulla.
        kuinka teillä olisi mukava kuulla

        Terveisin Joulukuu

        Joulukuu, ota yhteyttä niin jutellaan lisää!


      • joulukuu
        myyrä parka kirjoitti:

        Joulukuu, ota yhteyttä niin jutellaan lisää!

        Myyräparalle pieni pyyntö,kirjoitellaan
        sähköpostia.En osannut vielä rekisteröityä
        tämä on niin uutta minulle. Tässä osoite,
        [email protected]
        Teveisin joulukuu


      • Maija-Riitta
        joulukuu kirjoitti:

        Minäkin olen sairastanut Addisonintautia jo 20 vuotta ja vaihtaisin mielelläni ajatuksia kanssasi.Osteoporoosi an aika paha ja lonkissa nivelrikko ja olen kahdenvaiheila annako laittaa
        proteesit vaikeita kysymyksiä.
        Kyllä tämä sairaus on aika vaikea minulla.
        kuinka teillä olisi mukava kuulla

        Terveisin Joulukuu

        Minulla on ollut Addisonin tauti 17 vuotta ja alkuvaiheessa myös kilpirauhasen vajaatoiminta.Olin aluksi yliopistollisen sairaalan seurannassa, mutta sitten minutkin siirrettiin terveyskeskuksen seurantaan. Vaikka lääkäri oli sisätauteihin erikoistunut, niin ei hän tiennyt taudistani mitään, olin varmaan hänen ainoa addisonpotilas. Nykyään käyn yksityisellä lääkärillä. Hänellä on tietämystä paljon. Nyt minua askarruttaa, kun sain reseptin aloittaa myös DHEA 25 mg päivässä entisten Hydrocortisonen, Prednisolonin ja Florinefin lisäksi.
        Lääkäri on varoitellut vaihdevuosiongelmista ja ne ajat ovatkin nyt käsillä.
        Olen saanut sairauteni aikana yhden lapsen ja siinä ei ollut ihmeitä ongelmia; lääkitystä nostettiin loppuraskauden ja synnytyksen ajaksi.
        Kertokaa onko teillä kokemuksia DHEAsta ja vaihdevuosiongelmista.


      • joulukuu
        Maija-Riitta kirjoitti:

        Minulla on ollut Addisonin tauti 17 vuotta ja alkuvaiheessa myös kilpirauhasen vajaatoiminta.Olin aluksi yliopistollisen sairaalan seurannassa, mutta sitten minutkin siirrettiin terveyskeskuksen seurantaan. Vaikka lääkäri oli sisätauteihin erikoistunut, niin ei hän tiennyt taudistani mitään, olin varmaan hänen ainoa addisonpotilas. Nykyään käyn yksityisellä lääkärillä. Hänellä on tietämystä paljon. Nyt minua askarruttaa, kun sain reseptin aloittaa myös DHEA 25 mg päivässä entisten Hydrocortisonen, Prednisolonin ja Florinefin lisäksi.
        Lääkäri on varoitellut vaihdevuosiongelmista ja ne ajat ovatkin nyt käsillä.
        Olen saanut sairauteni aikana yhden lapsen ja siinä ei ollut ihmeitä ongelmia; lääkitystä nostettiin loppuraskauden ja synnytyksen ajaksi.
        Kertokaa onko teillä kokemuksia DHEAsta ja vaihdevuosiongelmista.

        Maijs-Riitta
        Minä aloitin käyttämään DHEAta kuukausi takaperin
        en osaa sanoa vielä mitään siitä.
        Minulla on nivelrikko lonkissa ja Amerikassa on
        kokeissa todettu DHEAn kasvattavan lonkkaluuta
        minule kai pitäisi laittaa protesit niihin mutta
        kun on osteporoosikin aika pitkällä.
        Nyt vain odotan vuodenpäivät olisiko DHEA-asta apua.
        Mene www.terve.com sivuille niin löydät asiasta
        enempi tietoa ja muutakin tietoa sieltä löytyy.
        Yritetään pärjäillä.Ter.Joulukuu


      • DHEA-hyvä kaveri
        Maija-Riitta kirjoitti:

        Minulla on ollut Addisonin tauti 17 vuotta ja alkuvaiheessa myös kilpirauhasen vajaatoiminta.Olin aluksi yliopistollisen sairaalan seurannassa, mutta sitten minutkin siirrettiin terveyskeskuksen seurantaan. Vaikka lääkäri oli sisätauteihin erikoistunut, niin ei hän tiennyt taudistani mitään, olin varmaan hänen ainoa addisonpotilas. Nykyään käyn yksityisellä lääkärillä. Hänellä on tietämystä paljon. Nyt minua askarruttaa, kun sain reseptin aloittaa myös DHEA 25 mg päivässä entisten Hydrocortisonen, Prednisolonin ja Florinefin lisäksi.
        Lääkäri on varoitellut vaihdevuosiongelmista ja ne ajat ovatkin nyt käsillä.
        Olen saanut sairauteni aikana yhden lapsen ja siinä ei ollut ihmeitä ongelmia; lääkitystä nostettiin loppuraskauden ja synnytyksen ajaksi.
        Kertokaa onko teillä kokemuksia DHEAsta ja vaihdevuosiongelmista.

        Elä suotta säikähdä sitä DHEA hormooni korvaushoitoa, sulla on luonnollisesti se vajaa, kuuluu sairauden kuvaan, monien muitten joukossa,
        Minulla on DHEA annos 75mg, olen 35v Mies, eli tässä iässä DHEA on korkeimmillaan, mulla oma tuotanto on kokonaan loppunut..


      • DHEA-hyvä kaveri
        Maija-Riitta kirjoitti:

        Minulla on ollut Addisonin tauti 17 vuotta ja alkuvaiheessa myös kilpirauhasen vajaatoiminta.Olin aluksi yliopistollisen sairaalan seurannassa, mutta sitten minutkin siirrettiin terveyskeskuksen seurantaan. Vaikka lääkäri oli sisätauteihin erikoistunut, niin ei hän tiennyt taudistani mitään, olin varmaan hänen ainoa addisonpotilas. Nykyään käyn yksityisellä lääkärillä. Hänellä on tietämystä paljon. Nyt minua askarruttaa, kun sain reseptin aloittaa myös DHEA 25 mg päivässä entisten Hydrocortisonen, Prednisolonin ja Florinefin lisäksi.
        Lääkäri on varoitellut vaihdevuosiongelmista ja ne ajat ovatkin nyt käsillä.
        Olen saanut sairauteni aikana yhden lapsen ja siinä ei ollut ihmeitä ongelmia; lääkitystä nostettiin loppuraskauden ja synnytyksen ajaksi.
        Kertokaa onko teillä kokemuksia DHEAsta ja vaihdevuosiongelmista.

        ..Niin vielä sen verran et, DHEA:lla ei ole mitään ristivaikutuksia muitten lääkkeitten kanssa, koska sehän on kehon oma aines..


    • minäk

      Minä sairastuin autoimmuuni taustaisesen addisonin tautiin liki kymmenen vuotta sitten. Syytä väsymykseen ja rusketukseen tutkittiin terveyskeskuksessa yli puoli vuotta. Lopulta olin huonossa kunnossa, oksetti, jalat tärisivät, ruoka ei maistunut lainkaan, verenpaine laski alas, eikä addsisonin kriisikään tainnut olla enää kovin kaukana. Lopulta sain lähetteen keskussairaalaan. Lääkityksenä oli alkuun hydrokortison ja florinef. Myöhemmin vaihtoehtoisestsi hydrokortisonin tilalla prednisol. Minulla on vieläkin aamulla käyntiin lähtö takkuista, ei kuitenkaan aina. Lääkkeen vaihto paransi tilannetta. Melkein heti taudin toteamisen jälkeen sain myös thyroxin-lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Saman vuoden aikana sain ensimmäiset migreenikohtaukset, lieneekö yhteyttä sairauteen. Onko muilla vastaavia kokemuksia. Parin vuoden vuoden päästä kuukautiset runsastuivat aivan sietämättömiksi ja erityislääkäriä taas tarvittiin.
      Käyn kuitenkin työssä ihan normaalisti. En kuitenkaan tunne olevani läheskään samassa kunnossa kuin ennen sairastumistani. Kesäisin täytyy kantaa aina vesipulloa mukana, ettei nestehukka pääse yllättämään ja lääkitystä lisätä pitkässä rasituksessa ja kuumesairauksissa.
      Olen seurannassa keskussairaalassa.

      • tietoa kaipaava

        kerroit ihosi ruskeista värimuutoksista? onko
        värit hävinneet vuosien saatossa vai lisääntyneet?
        itselläni on polvien alapuolelta molemmat sääret aivan kamalan ruskean laikukkaat ja tosi rumanväriset, muut oireet on vahvasti myös esillä tutkimukset kesken.


      • minäk2
        tietoa kaipaava kirjoitti:

        kerroit ihosi ruskeista värimuutoksista? onko
        värit hävinneet vuosien saatossa vai lisääntyneet?
        itselläni on polvien alapuolelta molemmat sääret aivan kamalan ruskean laikukkaat ja tosi rumanväriset, muut oireet on vahvasti myös esillä tutkimukset kesken.

        Rusketus hävisi lääkityksen myötä pikkuhiljaa, ehkä pikkuisen tummempi olen iholtani kuin ennen sairastumistani. Rusketun edelleenkin tosi helposti. Minulla iho oli kauttaaltaan ruskea ja mm. kämmenjuovat olivat tummat, samoin huulet.
        Addisonin tauti on todettavissa, kun vain osataan ottaa oikeita kokeita. Addisonin tauti on harvinainen sairaus, joten sitä ei aina osata epäillä ja sitäpaitsi esim. väsymystä yms. samankaltaisia oireita voi esiintyä muissakin sairauksissa.


      • ainko

        Voitteko kertoa, kuinka voitte tällä hetkellä. Itsellä todettu addison pari kuukatta sitten. On hirveä masennus nyt...


      • Anonyymi

        Minulla juuri samanlaiset kokemukset kun sairastuin vuonna 2012...nyt seurannassa vuosittain keskussairaalassa. Kriisejä ei ole ollut mutta flunssataudit tullessaan kestää ikuisuuden, liekö yhteydessä Addisoniin?


    • joulukuu

      terve.
      olen sairstanut addisonin tautia jo vuodesta
      1986 asti ja haluaisin yhteyttä toisiin sairaisiin terveisin hilma

    • Jone-63

      Moi!

      Ajattelin laittaa myös "korren kekoon".

      Oon sairastanut addisonin tautia 15 vuotta. Olen huomannut, että tämän krempan kanssa on hirveän tärkeää pitää terveitä elämäntapoja yllä - niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

      Itelläni on ollut addisonin taudin kanssa masen (alen) nus enemmän tai vähemmän viitisentoista vuotta (tosiasiassa välillä tuntuu, että näin syksyisin ei ole tarvinut kokea erityistä kaamosmasennusta, kun kaamosdebari on kestäny syntymästä lähtien ;0) ). Tosiasiassa mulla kyseinen "syntymähumala" on lähtenyt liiallisesta kortisonin käytöstä. Josta seurasi ajan myötä myös osteoporoosi.

      Tällä hetkellä elämässä on "ytyä aika ohuelti" eli Outi B. on arkipäivässä aika tuttu vieras. Oon huomannut, että mitä enemmän loppuunpalanut olet, sitä enemmän myös Addisonin tauti vuorostaan vaikuttaa. Siitä syntyy kielteinen, "symbioottinen" kierre, joka "pysäyttää vaunun liikkeen" paljon nopeammin kuin "terveillä" ihmisillä. Tässä tulee terveet elämäntavat tärkeäksi tekijäksi.

      Näin tämän heinäkengän HYVÄT uutiset. ;*} No ei nyt ihan.

      Mulle voit halutessasi "stikkaa postia" (jonespost(miumau)mailcity.com).

      Jone

    • taudista...

      koirani sairastui addisoniin kriisinä vuosi sitten. Ehken kuulu tälle palstalle, mutta apua kaipailisin..

      Koska taudin oireet ovat niin moninaiset ja koirani ei osaa puhua ja kertoa huonosta olostaan, kaipaisin teidän kokemuksia. Lääkityksestä huolimatta (florinef ja prednison) emme ole päässet tasapainoon, vaan koira on usein kuin varjo entisestään. Koska ihmisen ja koiran addison on hyvin vastaava sairaus, haluaisin kuulla mielipiteitänne oireista:koira on laihtunut huomattavasti, eikä ota lihoakseen kunnon ruokinnasta ja valtavasta ruokahalusta (jatkuva kerjääminen) huolimatta. Lihakset ovat surkastuneet olemattomiin, energisyys vaihtelee (toisinaan hyvinkin pirteällä tuulella) mutta on keskimäärin väsyneempi kuin ennen sairastumistaan, silmät ovat sameat ja siristelee usein niitä (onko kellään vastaavia oireita?!). Suorituskyky on huomattavasti matalampi (entinen niin pirteä harrastuskoira) ja herkemmin oksentelee jos ruokavalio muuttuu, joskus palelee ja vapisee herkästi. Toisaalta, jos lisään florinefin ja varsinkin prednisonin määrää, seurauksena on loputon veden litkiminen ja jatkuva pissalle vieminen ja jopa mahdollinen alleen laskeminen nukkuessa. Myös koiran hampaat ovat menneet vuodessa hyvin huonoon kuntoon (reiät, hammaskivi, paha hengitys), johtuneekohan sekin taudista?

      Haluaisin siis kuulla mielipiteitänne, mitä tekisitte tässä tilanteessa? Koira vaikuttaa jotenkin vanhukselta, vaikka se on vasta keski-ikäinen. Toisaalta se on usein hyväntuulinen ja elämäniloinenkin. Eläinlääkärit tuntuvat olevan myös hieman tietämättömiä, tauti on harvinainen koirallakin. Mietin siis pitäisikö koira vain viedä piikille, eli kärsiiköhän se vaan sen verran, vai tulisiko siitä vielä enemmän entisensä? Ilmeisesti sen aineenvaihdunta on ainakin huono, koska ei liho suuresta energiamäärästä huolimatta. Mietin myös, olisikohan aika kokeilla homeopaattisia lääkkeitä. Olisin hyvin kiitollinen vastauksistanne, koska kukapa sairauden paremmin tuntee kuin sitä sairastava!

      • Bigi

        Voi koiraparkaa! Viestistäsi on jo sen verran aikaa että epäilen että joko koira tai oireet ovat historiaa mutta varuiksi kuitenkin muutama ajatus. Oireet sinällään viittaavat minusta liian pieneen kortisoniannokseen. Onhan tarkistettu että kyseesssä on lisämunuaisten vajaatoiminta eikä aivolisäkkeen vajaatoiminta? Erona se että aivolisäkkken häiriössä välittäjäaine ACTH puuttuu ja kortisolia ei sen vuoksi muodostu. Tässä tapauksessa suolahormoni on turha koska lisämunuaiset toimivat ja tuottavat aitä.
        Itselläni on ollut kyseinen aivolisäkeperäinen tauti 12 vuotta.
        Toivottavasti koira on jo kuitenkin parempi!


      • Kanssa.

        Addisonintauti, sairastui 3 vuotiaana nyt 6 vuotias..

        Paino 30kg

        Lääkkitys aamulla 3 florineffiä/0,1mg .. 1 hydrokortison/10mg

        illalla 3 florineffiä/0,1mg ..1 hydrokrtison/10mg ..

        Siis 8 pilleriä päivässä yhteensä

        Hydrokortison lisättiin jonkun kalium vai mikä se oli tasapainoilun takia .. tuosta hydrokortisoonista ei koiran käytös muuttunut mihinkään suuntaan

        Verikokeissa puolenvuoden välein..

        Ruokahalut hyvät täytyy tarkkailla että ei liho..

        Kun tauti huomattiin niin koiran paino oli pudonnut 22 kg 25 kg painosta ..luulin että se kuolee

        Alussa oli myös prednisolon lääkityskin mutta se lopetettiin ... puolet purkista käyttämättä jäänyt

        Sivullinen ei huomaa että koiralla on tällainen sairaus...

        Koira on kastronoitu ja kun sillä oli eturauhasvaivojakin


        Jos haluat meidän kokemuksia niin laita sähköpostiosoite .


      • Ottaa.
        Kanssa. kirjoitti:

        Addisonintauti, sairastui 3 vuotiaana nyt 6 vuotias..

        Paino 30kg

        Lääkkitys aamulla 3 florineffiä/0,1mg .. 1 hydrokortison/10mg

        illalla 3 florineffiä/0,1mg ..1 hydrokrtison/10mg ..

        Siis 8 pilleriä päivässä yhteensä

        Hydrokortison lisättiin jonkun kalium vai mikä se oli tasapainoilun takia .. tuosta hydrokortisoonista ei koiran käytös muuttunut mihinkään suuntaan

        Verikokeissa puolenvuoden välein..

        Ruokahalut hyvät täytyy tarkkailla että ei liho..

        Kun tauti huomattiin niin koiran paino oli pudonnut 22 kg 25 kg painosta ..luulin että se kuolee

        Alussa oli myös prednisolon lääkityskin mutta se lopetettiin ... puolet purkista käyttämättä jäänyt

        Sivullinen ei huomaa että koiralla on tällainen sairaus...

        Koira on kastronoitu ja kun sillä oli eturauhasvaivojakin


        Jos haluat meidän kokemuksia niin laita sähköpostiosoite .

        Aamulla verikokeen.. Koira ei saa syödä 12 tuntia ennen kokeen ottamista.. vettä taisi saada juoda aamulla sentään muistaakseni..

        Heti perään eläinlääkäri antaa jotain testiainetta neulalla ihon alle..

        2 tunnin päästä uusi verikoe .

        Kokeet tarkastetaan laboratoriossa ja tuosta nähdään varmasti onko kyseessä Addisonin tauti.

        Näin meillä..


      • birgitta b
        Bigi kirjoitti:

        Voi koiraparkaa! Viestistäsi on jo sen verran aikaa että epäilen että joko koira tai oireet ovat historiaa mutta varuiksi kuitenkin muutama ajatus. Oireet sinällään viittaavat minusta liian pieneen kortisoniannokseen. Onhan tarkistettu että kyseesssä on lisämunuaisten vajaatoiminta eikä aivolisäkkeen vajaatoiminta? Erona se että aivolisäkkken häiriössä välittäjäaine ACTH puuttuu ja kortisolia ei sen vuoksi muodostu. Tässä tapauksessa suolahormoni on turha koska lisämunuaiset toimivat ja tuottavat aitä.
        Itselläni on ollut kyseinen aivolisäkeperäinen tauti 12 vuotta.
        Toivottavasti koira on jo kuitenkin parempi!

        hei Bigi,

        luin pari vastaustasi täältä.

        mietin itse että onkohan minulla astman sijaan kortisonin tuotantohäiriö. olen sitä pähkäillyt koska astmani pysyy kurissa vaan todella vahvan kortisonilääkityksen avulla. olen jatkuvasti väsynyt ja saamaton/voimaton/haluton.

        epäilen, että tämä lauennut noin 10v sitten kun elämässäni kävin läpi useita stressijaksoja. mutta astma todettiin vasta nyt vuosi sitten. sisulla on tässä menty eteenpäin jo monta vuotta.

        mietinkin, että voisiko kyseessä olla tämän aivonlisäkkeen välittäjä aineen puuttuminen tai muut hormoonitoiminnan hidastuminen/puuttuminen.

        olisi kiva kuulla sinun tarinastasi...


      • Anonyymi
        birgitta b kirjoitti:

        hei Bigi,

        luin pari vastaustasi täältä.

        mietin itse että onkohan minulla astman sijaan kortisonin tuotantohäiriö. olen sitä pähkäillyt koska astmani pysyy kurissa vaan todella vahvan kortisonilääkityksen avulla. olen jatkuvasti väsynyt ja saamaton/voimaton/haluton.

        epäilen, että tämä lauennut noin 10v sitten kun elämässäni kävin läpi useita stressijaksoja. mutta astma todettiin vasta nyt vuosi sitten. sisulla on tässä menty eteenpäin jo monta vuotta.

        mietinkin, että voisiko kyseessä olla tämän aivonlisäkkeen välittäjä aineen puuttuminen tai muut hormoonitoiminnan hidastuminen/puuttuminen.

        olisi kiva kuulla sinun tarinastasi...

        Hei, minulla todettiin viikko sitten Addison, pohjalla vaikeahoitoinen allerginen astma. Reagoin sisäilman homeille, taudin olen saanut töissä ollessani oysin anestesiassa 2000-luvun alussa. Sairastan vaikeahoitoista allergista astmaa ja kortisonikuureja on siihen mennyt 4/vuosi vuodesta 2019, jolloin vain henkeä uhkaavan reaktion. Astma lääkitys on ollut rapussa kolme vuotta eikä helpotusta ole näköpiirissä. Nyt viime joulukuun astma kontrollissa keuhkopolilla lääkäri alkoi miettiä lisäksi addisonia ja määräsi verikokeet. Nolla-arvo oli 63 ja tunnin päästä 368, endogrinologi teki dg:n ja tällä viikolla alkoi hydrokortisoni 10+5 mg annoksilla. Addison selittää paljon vaikeita reaktioita keuhkoreaktion yhteydessä. Olen aina ollut "se rannan ruskein äiti". Paino alkoi nousta kymmenen vuotta sitten ja reilu kaksi vuotta sitten antibioottikuuri aluetta alkoi paino pudota niin, että vuodessa lähti 22 kg,mutta helposti lähtee nousemaan raketitn lailla. Antibioottia syön lopun ikäni keuhkoihin ja se aiheutti ripulia, mikä ilmeisesti laski kortisolipitoisuuden. Kukaan ei kuitenkaan aiemmin hoksannut epäillä lisäksi addisonia..... Kriisin olen käynyt maaliskuussa 2019 läpi ja selvisin ainoastaan oman ammattitaidon ja Jumalan antaman viisauden avulla. Terveysaseman lääkärit ei enää hoida minua.

        Eksyin tänne kun aloin etsiä Addison vaikutusta eläkkeelle pääsyyn.
        Pitkän linjan hoitaja vm. -63


    • Rousku80

      Moi!
      Luin viestisi, jossa kerroit sairastavasi Addisonin tautia. Itse olen sairastanut sitä kuusi vuotta. Viime vuonna lisäksi puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta. Aloin taas etsiä vastauksia uusiin ilmenneisiin oireisiin ja löysin kirjoituksesi. Miten olet voinut?

      terveisin kohtalontoverisi

    • Addison+50

      Hej!
      Minulla todettiin Addison 1974. silloin olin aika sairas, mutta olen elänyt aika tavallista elämää tähän asti. Vuosien mukana on sitten tullut nämä kilpirauhaset ja osteoposros ja B12 lääkitykset.
      Nyt olen vähän yli 50-vuotta ja hyvin väsynyt, mutta ei minun lääkäri oikein ymmärrä minua. Itsestäni tuntuu että olisi jo aika mennä eläkkeelle.
      Minulla on kaksi tervettä tytärtä ja muuten on elämä kohdellut ihan kivasti. Nyt on vaan voimat loppu eikä enää itsepäisyyskään auta.
      Terveisin Uppsalasta

    • aulikoo

      Joo mullakin on ihan samat taudit. Kilpirauhasen vajaatoiminta ollu 9-vuotiaasta ja Addison puhkesi 06 keväällä.

    • Addison

      Sairastuin Addisonin tautiin 6-vuotiaana ja samalla tuli myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen nyt 23-vuotias nainen ja olen kokenut addisonin kriisin useasti.
      Lääkitykseni on 20mg Hydrocortison ,0,1mg Florinef ja 0,1 mg Thyroxin sekä aikaisemmin myös Prednison.
      Nyt verensokerini on ollut todella alhaalla ja epäillään että aivan lähiaikoina sairastun myös diapetekseen. Olen yrittänyt elää elämääni normaalisti (kuin muutkin) mutta toisinaan varsinkin teini-iässä syyllistin itseäni ja silloin unohtelin myös lääkkeitäni ja oloni oli toisinaan todella huono. On mukavaa kun löytyy kohtalotovereita joiden kanssa jakaa nämä asiat. Muut eivät tunnu ymmärtävän. Myös sairaalassa olen tavannut samaa tautia sairastavan naisen joka oli vielä saman ikäinenkin.juttelimme pitkään taudista ja tulimme hyvin toimeen.

      • oksajoki

        terve minkälaiset oireet sinulla oli kun tauti todettiin.ja mikä oli ensimmäinen lääkitys?lääkärini epäilee addisonin tautia?oireeni vain ovat niin kirjavat.terv petteri


      • 25v. Addisonintautia

        Hei, sairastuin Addisonintautiin 8- vuotiaana. Olen tavannut yhdesti elämässäni kohtalotoverin ja se oli TYKSissä joskus ehkä 2000- luvun alussa. Luin kirjoittamasi ja muistin heti tämän tapaamisen. Tämä samaan aikaan osastolla ollut oli sairastunut 6- vuotiaana ja syönyt suolaa lusikalla :)


    • Ei syytä huoleen...

      Hei Addisonin tautia sairastava,

      Myös äidilläni on sama tauti ja vielä kilpirauhasen vajaatoimintakin sen lisäksi. Siis olette kohtalotovereita äitini kanssa. Toivottavasti Sinulla ei ole vielä Laktoosi-intoleranssia ja Keliakiaa kuten äidillä on, sillä ne ovat hieman hankalampia arkipäivän kannalta kuin mitä nuo kaksi edellistä vaivaa.

      Äiti on juuri täyttänyt 92 vuotta ja sairastumisesta on varmaan 20-25 vuotta. Oikein annosteltujen lääkkeiden avulla avulla äiti pärjää
      oikein loistavasti, joten toivon, että myös Sinä olet löytänyt hyvän lääkarin ja oikean lääkityksen. Äitiä hoidetaan Addisonin taudin suhteen hydrokortisooni tableteilla ja kilpirauhasvaivaa Tyroksiinilla.

      Hyvää vointia, ei syytä huoleen sillä elämä jatkuu!

      Toivoo

      Äidin tyttö

      • addisonia sairastava

        Olen nyt 19-v. nuori poika ja tauti todettiin minulla 7 vuotta sitten. Minun päivittäinen lääkitys on seuraava: hydrokortisonia 15 mg ja florinef 0,1 mg. Lisäksi osteoporoosiin ehkäisyyn otan aamulla ja illalla kalkkitabletin. Minulla ei ole onneksi todettu kilpirauhasen vajaatoimintaa. Voiko se tulla milloin vaan ja mitkä ovat sen yleiset oireet?


      • Struumakyhmykäs
        addisonia sairastava kirjoitti:

        Olen nyt 19-v. nuori poika ja tauti todettiin minulla 7 vuotta sitten. Minun päivittäinen lääkitys on seuraava: hydrokortisonia 15 mg ja florinef 0,1 mg. Lisäksi osteoporoosiin ehkäisyyn otan aamulla ja illalla kalkkitabletin. Minulla ei ole onneksi todettu kilpirauhasen vajaatoimintaa. Voiko se tulla milloin vaan ja mitkä ovat sen yleiset oireet?

        Moi!

        Kilpirauhasen toiminnasta saa paljon tietoa ja kuulla muiden kokemuksia täällä:

        www.kilpirauhas.info/foorumi

        Itse täällä alan epäillä, että josko Addison ois iskenyt. Minulla on kyhmyinen kilpirauhanen, mutta kilpparin peruskokeissa ei ollut mitään hälyttävää, kuitenkin olo on aivan karmea, välillä parempi, mutta varsinkin kuumalla pahempi:

        Oireitani:
        -pahoinvointia (en oksenna, mutta heti jos vähänki syön, tulee paha olo, mutta pakkohan ihmisen on syödä)
        -voimattomuus, väsymys, heikotus
        -matala verenpaine (yläpaine max 100, usein n. 92)
        -kk kiertohäiriöt (2 vko vuoto, 2 vkoa tauko ja taas uudestaan)
        -maksaläiskiä yms tummentumia ilmestynyt kroppaan
        -hirvee suolanhimo -> perheessä muut ei tykkää kohta enää mun kokkauksista kun ylipaljon suolaa...
        -jos olen vähänkin kipeä ja mahanihan nyt on sekaisin vähän väliä, tai flunssassa, olen hetkessä tosi huonossa kunnossa. Jalat ei kanna, kädet tärisee, ja tajunnan rajamailla. Ihan pakkoväkisin teelusikalla sitten osmosaalia, että sais kehon pysymään edes jotenkuten "hengissä", siitä sitten pikkuhiljaa parin päivän sisällä tokeentunut (toistaiseksi). Viimeisen 5 vuoden aikana ollut 3 eri sairaalassa tiputuksessakin tämän takia ja terveyskeskuksessakin pariin otteeseen.
        -Ennen ollut kehon peruslämpö (kk kierron alussa, jolloin peruslämpö ns. normaali) 36,7 ja nyt on jo pitkään ollut koko ajan aamuisin yli 37 ja iltaisin lähempänä 38
        -mieliala menee miten sattuu, varsinkin syksyllä on ihan tajuton kaamosmasis, johon 2 kertaa olen joutunut syömään masislääkekuuriakin sen 3 kk.

        Ja lekurit ottavat vaan perustestejä, mutta eihän ihminen VOI OLLA TERVE, jos kuites olo välillä näin kamala?!?! Olen 36 v nainen, joka vielä vuosi sitten urheili paljon yms, ja nyt jos kävelen kotini sisällä huoneesta toiseen olen jo poikki. Nukkuminenkin on jo yhtä tuskaa kun on ihan lämmönsäätely mitä sattuu, vuoroin hiki ja vuoroin kylmä. Huoh!

        Apuva! Koska lääkärit eivät keksi mikä vialla, on pakko yrittää itse keksiä.

        Mitä kokeita ainakin kannattaisi vaatia otettavaksi, jotta ainakin voisi sulkea Addisonin pois jos sitä ei vaikka olekaan?

        Olen sitä mieltä, että jos tautiani/sairauttani/puutostilaan tai mikä lie, ei löydetä suoraan, suljetaan sitten pois muut. Pakkohan jotain on keksiä, ennen kuin likka on ihan romuna!


      • Bigi
        Struumakyhmykäs kirjoitti:

        Moi!

        Kilpirauhasen toiminnasta saa paljon tietoa ja kuulla muiden kokemuksia täällä:

        www.kilpirauhas.info/foorumi

        Itse täällä alan epäillä, että josko Addison ois iskenyt. Minulla on kyhmyinen kilpirauhanen, mutta kilpparin peruskokeissa ei ollut mitään hälyttävää, kuitenkin olo on aivan karmea, välillä parempi, mutta varsinkin kuumalla pahempi:

        Oireitani:
        -pahoinvointia (en oksenna, mutta heti jos vähänki syön, tulee paha olo, mutta pakkohan ihmisen on syödä)
        -voimattomuus, väsymys, heikotus
        -matala verenpaine (yläpaine max 100, usein n. 92)
        -kk kiertohäiriöt (2 vko vuoto, 2 vkoa tauko ja taas uudestaan)
        -maksaläiskiä yms tummentumia ilmestynyt kroppaan
        -hirvee suolanhimo -> perheessä muut ei tykkää kohta enää mun kokkauksista kun ylipaljon suolaa...
        -jos olen vähänkin kipeä ja mahanihan nyt on sekaisin vähän väliä, tai flunssassa, olen hetkessä tosi huonossa kunnossa. Jalat ei kanna, kädet tärisee, ja tajunnan rajamailla. Ihan pakkoväkisin teelusikalla sitten osmosaalia, että sais kehon pysymään edes jotenkuten "hengissä", siitä sitten pikkuhiljaa parin päivän sisällä tokeentunut (toistaiseksi). Viimeisen 5 vuoden aikana ollut 3 eri sairaalassa tiputuksessakin tämän takia ja terveyskeskuksessakin pariin otteeseen.
        -Ennen ollut kehon peruslämpö (kk kierron alussa, jolloin peruslämpö ns. normaali) 36,7 ja nyt on jo pitkään ollut koko ajan aamuisin yli 37 ja iltaisin lähempänä 38
        -mieliala menee miten sattuu, varsinkin syksyllä on ihan tajuton kaamosmasis, johon 2 kertaa olen joutunut syömään masislääkekuuriakin sen 3 kk.

        Ja lekurit ottavat vaan perustestejä, mutta eihän ihminen VOI OLLA TERVE, jos kuites olo välillä näin kamala?!?! Olen 36 v nainen, joka vielä vuosi sitten urheili paljon yms, ja nyt jos kävelen kotini sisällä huoneesta toiseen olen jo poikki. Nukkuminenkin on jo yhtä tuskaa kun on ihan lämmönsäätely mitä sattuu, vuoroin hiki ja vuoroin kylmä. Huoh!

        Apuva! Koska lääkärit eivät keksi mikä vialla, on pakko yrittää itse keksiä.

        Mitä kokeita ainakin kannattaisi vaatia otettavaksi, jotta ainakin voisi sulkea Addisonin pois jos sitä ei vaikka olekaan?

        Olen sitä mieltä, että jos tautiani/sairauttani/puutostilaan tai mikä lie, ei löydetä suoraan, suljetaan sitten pois muut. Pakkohan jotain on keksiä, ennen kuin likka on ihan romuna!

        Mene vaikka yksityiselle lääkärille ja pyydä mittaamaan veren kortisoliarvo. Lisäksi natrium ja kaliumarvot kertovat jotain mutta tärkeimpänä kortisoli. Oireet kyllä täsmäävät hyvin ja kiirettä alkaa pitää asian suhteen.


      • Adrenoleukodystrofia
        Bigi kirjoitti:

        Mene vaikka yksityiselle lääkärille ja pyydä mittaamaan veren kortisoliarvo. Lisäksi natrium ja kaliumarvot kertovat jotain mutta tärkeimpänä kortisoli. Oireet kyllä täsmäävät hyvin ja kiirettä alkaa pitää asian suhteen.

        Oletteko tietoisia että Addisonin tauti voi olla oire pahemmasta neurologisesta sairaudesta.Itse sairastuin Addisoniin v.92.Muutama vuosi meni ihan hyvin kunnes noin v.2000 alkoi tulla kävelyvaikeuksia.Sain sitten neurologilta diagnoosin Adrenomyeloneuropatia.Kävelyni on heikentynyt vuosien myötä niin että tällä hetkellä olen jäänyt pois työelämästä ja keväällä haen työkyvyttömyyseläkkeelle.Siis ensin tuli Addisonin tauti ja myöhemmin neurologiset oireet.Tämä minun sairaus on tosi harvinainen,tiedän Suomessa 2 muuta vastaavaa tapausta joten kaikki addisonistit tuskin "saavat" tätä sairautta.


      • helpotusta 2
        Adrenoleukodystrofia kirjoitti:

        Oletteko tietoisia että Addisonin tauti voi olla oire pahemmasta neurologisesta sairaudesta.Itse sairastuin Addisoniin v.92.Muutama vuosi meni ihan hyvin kunnes noin v.2000 alkoi tulla kävelyvaikeuksia.Sain sitten neurologilta diagnoosin Adrenomyeloneuropatia.Kävelyni on heikentynyt vuosien myötä niin että tällä hetkellä olen jäänyt pois työelämästä ja keväällä haen työkyvyttömyyseläkkeelle.Siis ensin tuli Addisonin tauti ja myöhemmin neurologiset oireet.Tämä minun sairaus on tosi harvinainen,tiedän Suomessa 2 muuta vastaavaa tapausta joten kaikki addisonistit tuskin "saavat" tätä sairautta.

        Adissonintaudin alkuperää, kun lisämunuaisten kuorikerros lopettaa erilaisten hormoonien tuotannon, joista useimmat ovat elimistölle välttämättömiä, voisi verrata jossain määrin leukemiaa.
        Sukulaisellani oli 20 vuotta adissonintauti, sitten tuli tämä katkokävely, mielestäni tässä vois olla sepelvaltimotaudistakin oire, kannataisi ehkä varjoainekuvaus suorittaa.
        B-12 vitaminin imeytyninen. Muittenkin vitamiinien arvot tarkastaa.

        Hyvät kevää odotukset


    • lisää tietoa

      Minulla todettiin addisonin tauti 8.8.07. olen sitä viikon sairatanut.
      Haluasin tietoa pidempään sairastaneilta kuinka he ovat jaksaneet addisonin kanssa.

      • v.1963

        Hei olen kohtalotoverisi myös minulla on addison tauti.Se alkoi tosi rajuna olin silloin v.2003 töissä eräässä siivousfirmassa ja siellä työtahti oli ihan liian nopea ja stressaava siivosin kouluja luokkien siivoukseen oli varattu 6min/luokka ja luokkia oli 32 ne piti olla valmiina klo.6-8.Sairaus alkoi rajulla oksentamisella ja paino putosi 20kg ihan muutamassa kuukaudessa,hirvee suolasen nälkä ja huimaus ja voimattomuuden tunne en jaksanut tehdä mitään.Sitten menin työterveyteen kerroin oireet,kehoittivat syömään vaikka kermaleivoksia että paino rupeis nousemaan,ei tehty mitään kokeita vaan kilpirauhaskoe jonka jouduin itse kustantamaan ei kuulema kuulu työnantajan maksaa.Sitten hakeuduin ensiapuun ajoivat ulos oli kuulema vaan oksennustautia käskivät mennä aamulla omalle terveysasemalle,en voinut odottaa aamuun olo oli ihan kamala oksensin kokoajan,menin takaisin sanoin että minä jään tänne että on saatava apua en voi jäädä kotiin potemaan.Aamulla ottivat verikokeita ja selvisi että natrium oli 117 mikä pitäis olla vähintään 135 eli olin ihan kuivumassa.Sitten minut vietiin sisätautiosastolle tippaan ja muutaman päivän kuluttua todettiin että sairastan addisonin tautia.Se oli mulle järkytys koska en tiennyt millasesta sairaudesta on kysymys eikä oikein tuntunu tietävän hoitohenkilökunta eikä olikein lääkäritkään sen enempää.Alottivat sitten kortisoni lääkityksen aamulla 20mg ja illalla 10 sitä söin monta vuotta nyt vasta annosta pienennettin 25mg ja florinef 0,1mg 1 ja puoli vuoropäivinä.Alkuun oli lääkityksen myötä hyvä olo kun olin 1 vuoden sairaslomalla kun menin sitten töihin vointi alkoi huonontua.Menin koulunkäynti avustajaksi työelämävalmennukseen muka työkkärin mielestä kevyempää työtä,senjälkeen terveyskeskukseen 2 vuorotyöhön puoleksi vuodeksi minkä jälkeen tähän nykyiseen työhön joka on mielenterveyspotilaiden viriketoiminnanohjaaja.Tämä työ on kyllä fyysisesti kevyttä mutta psyykkisesti ei.Olin v.2009 sopeutumisvalmennus kuntoutuksessa lahdessa josta sain uutta tietoa lääkkeiden annostelusta ja muustakin tautiin liittyvästä.Olen myös apeced ja addisontauti yhdistyksen jäsen,olin tänä viikonloppuna yhdistyksen kevätkokouksessa kuopiossa rauhanlahdessa,sain sieltä uutta tietoa.Sanoisin sinulle että kyllä tämän sairauden kanssa pärjää kun vaan elää säännöllistäelämää,ei valvo pitkään ja pitää huolta itsestään ja muistaa levätä,ja koettaa välttää stressiä. Kevät terveisin nainen varkaudesta


    • Nimetön

      Sairastuin Addisonin tautiin 8.8.07. ja olen elänyt sen kanssa viikon.
      Haluan tietoa pidempään sairastaneista henkilöistä jotka tuntevat Addisonin tutuksi.

    • ennen kuin saitte diagnoosin

      Törmäsin googlatessani tähän addisonin tautiin, kun hain apua minua pitkään vaivanneisiin autoimmunisaatioon liityviin vaivoihin.

      Minulla on viime vuodet ollut selittämätöntä yliherkkyttä siitepölyihin ym., jatkuvaa väsymystä, suolioireita, silmäoireita, niveloireita. Allergiatestit eivät näytä mitään allergiaa. Flunssien jälkeen jään pitkäksi aikaa huonokuntoiseksi ja yleensä pieni kortisonikuuri on saanut vointini paremmaksi. Myös kesäaikaan yliherkkyysoireita on hoidettu kortisonilla, jolloin olen tuntenut itseni jälleen omaksi itsekseni sen väsyneen zombin sijasta, joka muuten raahautuu kodin ja työpaikan väliä. Yksi oireeni on myös voimakas iltaväsymys, johon liittyy kuumeista oloa, mutta kuumemittari näyttää yleensä lähinnä alilämpöä. Addisoniin liityvä ihonväriasia ei kyllä tunnu tutulta, muutoin kuin ehkä hyvin vaaleaihoisena päivetyn nykyään hieman nopeammin kuin nuorempana. Kyselisin nyt teiltä addisonpotilailta tuntuu tämän tapaiset oireet tutuilta?

      • aihetta pelkoon?

        Moi, mulla on tosi tuoreeltaan todettu ensin hyponatremiaa ja viimeksi reniini 0.1 (viitearvoilla 2-5). Lähete endokrinologille, kiireellisyysluokka 3,
        siis 8-30 päivää; mut sairaalan mukaan menee realistisimmin ainakin tammikuulle, (vaikkei tulis ees Tehyn lakkoo).
        Oon lukenu pääni pyörälle netistä noista arvoista ja tosi paljon on tietoo. Niin lääkärien kuin eri keskustelupalstatkin Addison kokemuksista.
        Ja kaikki hakukriteerit google osuu aina vaan samaan eli Addisonin tauti.
        Myös lääkärit jo pitkään tunnistaneet mussa oikeestaan kaikkia (ainakin melkein) sen taudin oireita. Mutta eivät vaan oo tulleet ko tautia ajatelleeks.
        Kun lisätutkimukset näyttää siirtyvän ensi vuoden puolelle niin stressaa kaameesti ja eiks stressi oo vaan pahaks nyt kun ei just erity stressihormoni kortisolia...
        Pelkään nyt aika tavalla Addisonin kriisiä jos se iskee äkkiä eikä kukaan tajuu jos joutuu hoitoon, siis ottaa sitä mahdollisuutta huomioon.
        Voiks näin tapahtua? Tai onko kellekään käyny niin?
        Olen hyvin ahdistunut ja pelokas nyt. Tuntuu, ettei kukaan oikein ota edes vakavasti juurikaan koko asiaa.
        Mitä tehdä???


      • lohtua
        aihetta pelkoon? kirjoitti:

        Moi, mulla on tosi tuoreeltaan todettu ensin hyponatremiaa ja viimeksi reniini 0.1 (viitearvoilla 2-5). Lähete endokrinologille, kiireellisyysluokka 3,
        siis 8-30 päivää; mut sairaalan mukaan menee realistisimmin ainakin tammikuulle, (vaikkei tulis ees Tehyn lakkoo).
        Oon lukenu pääni pyörälle netistä noista arvoista ja tosi paljon on tietoo. Niin lääkärien kuin eri keskustelupalstatkin Addison kokemuksista.
        Ja kaikki hakukriteerit google osuu aina vaan samaan eli Addisonin tauti.
        Myös lääkärit jo pitkään tunnistaneet mussa oikeestaan kaikkia (ainakin melkein) sen taudin oireita. Mutta eivät vaan oo tulleet ko tautia ajatelleeks.
        Kun lisätutkimukset näyttää siirtyvän ensi vuoden puolelle niin stressaa kaameesti ja eiks stressi oo vaan pahaks nyt kun ei just erity stressihormoni kortisolia...
        Pelkään nyt aika tavalla Addisonin kriisiä jos se iskee äkkiä eikä kukaan tajuu jos joutuu hoitoon, siis ottaa sitä mahdollisuutta huomioon.
        Voiks näin tapahtua? Tai onko kellekään käyny niin?
        Olen hyvin ahdistunut ja pelokas nyt. Tuntuu, ettei kukaan oikein ota edes vakavasti juurikaan koko asiaa.
        Mitä tehdä???

        Itselläni todettiin Addisonin tauti ilman oireita. Näin ollen on siis mahdollista, että sinullakin tauti on, muttei se johda Addisonin kriisiin asti. Suola-arvot mulla on kohdallaan. Toivottavasti et stressaa liikaa, kyllä asia selviää.


      • kokenut
        aihetta pelkoon? kirjoitti:

        Moi, mulla on tosi tuoreeltaan todettu ensin hyponatremiaa ja viimeksi reniini 0.1 (viitearvoilla 2-5). Lähete endokrinologille, kiireellisyysluokka 3,
        siis 8-30 päivää; mut sairaalan mukaan menee realistisimmin ainakin tammikuulle, (vaikkei tulis ees Tehyn lakkoo).
        Oon lukenu pääni pyörälle netistä noista arvoista ja tosi paljon on tietoo. Niin lääkärien kuin eri keskustelupalstatkin Addison kokemuksista.
        Ja kaikki hakukriteerit google osuu aina vaan samaan eli Addisonin tauti.
        Myös lääkärit jo pitkään tunnistaneet mussa oikeestaan kaikkia (ainakin melkein) sen taudin oireita. Mutta eivät vaan oo tulleet ko tautia ajatelleeks.
        Kun lisätutkimukset näyttää siirtyvän ensi vuoden puolelle niin stressaa kaameesti ja eiks stressi oo vaan pahaks nyt kun ei just erity stressihormoni kortisolia...
        Pelkään nyt aika tavalla Addisonin kriisiä jos se iskee äkkiä eikä kukaan tajuu jos joutuu hoitoon, siis ottaa sitä mahdollisuutta huomioon.
        Voiks näin tapahtua? Tai onko kellekään käyny niin?
        Olen hyvin ahdistunut ja pelokas nyt. Tuntuu, ettei kukaan oikein ota edes vakavasti juurikaan koko asiaa.
        Mitä tehdä???

        Hei
        Jos et ole vielä saanut apua ja asia huolestuttaa,käy vaikkan yksityisessä labrassa ja pyydä aamukortisolikoe .Se ei ole kovin kallis ja jos on viitearvossa ,niin ei hätää.
        Itse olen tuon kriisin käynyt läpi.Nykyisin addison tunnetaan usemmiten ja kriisistä selviää.Noin 12 vuotta sitten oli toisin.


      • aihetta pelkoon?
        aihetta pelkoon? kirjoitti:

        Moi, mulla on tosi tuoreeltaan todettu ensin hyponatremiaa ja viimeksi reniini 0.1 (viitearvoilla 2-5). Lähete endokrinologille, kiireellisyysluokka 3,
        siis 8-30 päivää; mut sairaalan mukaan menee realistisimmin ainakin tammikuulle, (vaikkei tulis ees Tehyn lakkoo).
        Oon lukenu pääni pyörälle netistä noista arvoista ja tosi paljon on tietoo. Niin lääkärien kuin eri keskustelupalstatkin Addison kokemuksista.
        Ja kaikki hakukriteerit google osuu aina vaan samaan eli Addisonin tauti.
        Myös lääkärit jo pitkään tunnistaneet mussa oikeestaan kaikkia (ainakin melkein) sen taudin oireita. Mutta eivät vaan oo tulleet ko tautia ajatelleeks.
        Kun lisätutkimukset näyttää siirtyvän ensi vuoden puolelle niin stressaa kaameesti ja eiks stressi oo vaan pahaks nyt kun ei just erity stressihormoni kortisolia...
        Pelkään nyt aika tavalla Addisonin kriisiä jos se iskee äkkiä eikä kukaan tajuu jos joutuu hoitoon, siis ottaa sitä mahdollisuutta huomioon.
        Voiks näin tapahtua? Tai onko kellekään käyny niin?
        Olen hyvin ahdistunut ja pelokas nyt. Tuntuu, ettei kukaan oikein ota edes vakavasti juurikaan koko asiaa.
        Mitä tehdä???

        Olin torstai endokrinologi. Yhä hyponatremiaa ja kortisoli nyt jos viitearvot es 0-100 niin alle 5.
        Natriumia ja kortisolia tullaan seuraan jatkuvasti. Samoin ihme kyl myös sokeriarvoja jotka mul hyvät myös paasto.
        Mieletön määrä kokeita ja eril tutkimuksia ja muuten ne kaikki normaalit.
        Lekuri oikee pokeri.
        Parin kk päästä taas labra ja tietokonetomografia. Miks?
        Se sano et natrium vähä parantunu ku mä vähemmän vettä jne.
        Kehotti juomaan viel vähempi. Oli helpotus ettei mitään kaameeta mut tänään tajus ettei se huomioinu pätkää et mä oon ihan naatti väsy ja kuivun jo ja jo kans ihan hermoraunio.
        Miksei mitään helpotusta tää pari kk yhtään.
        Oireet nimittäin pahenee vaan koko aika.
        Laihtuu ja yököttää ja ruoka ähkyttää ja pitäs jouda ku kuivuu mut pitäski vähemmän vaan nesteitä
        Ei oikeen tajuu.
        Jotenki olin vaan tutkimusobjekti en pahoinvoiva ihminen sille.
        Kailekurien pitää tutkii ennenku antaa diagnoosin sen tajuun.
        Mut eiks lääkärien pitäs antaa kans heti jotain helpotusta koko aika paheneviin oireisiin.
        Mä voin oikeesti tosi pahoin jo.Lienenkö siinä Addisonin rajamaastos tai jotain...
        Kuivun pari kk ja sit ne tutkii korppuu tai tuhkaa.
        Kuis olis ja mitäs tekis???
        Ei itse tiedä. Tietääks kukaan.


      • ei kai vaa mullakin
        aihetta pelkoon? kirjoitti:

        Moi, mulla on tosi tuoreeltaan todettu ensin hyponatremiaa ja viimeksi reniini 0.1 (viitearvoilla 2-5). Lähete endokrinologille, kiireellisyysluokka 3,
        siis 8-30 päivää; mut sairaalan mukaan menee realistisimmin ainakin tammikuulle, (vaikkei tulis ees Tehyn lakkoo).
        Oon lukenu pääni pyörälle netistä noista arvoista ja tosi paljon on tietoo. Niin lääkärien kuin eri keskustelupalstatkin Addison kokemuksista.
        Ja kaikki hakukriteerit google osuu aina vaan samaan eli Addisonin tauti.
        Myös lääkärit jo pitkään tunnistaneet mussa oikeestaan kaikkia (ainakin melkein) sen taudin oireita. Mutta eivät vaan oo tulleet ko tautia ajatelleeks.
        Kun lisätutkimukset näyttää siirtyvän ensi vuoden puolelle niin stressaa kaameesti ja eiks stressi oo vaan pahaks nyt kun ei just erity stressihormoni kortisolia...
        Pelkään nyt aika tavalla Addisonin kriisiä jos se iskee äkkiä eikä kukaan tajuu jos joutuu hoitoon, siis ottaa sitä mahdollisuutta huomioon.
        Voiks näin tapahtua? Tai onko kellekään käyny niin?
        Olen hyvin ahdistunut ja pelokas nyt. Tuntuu, ettei kukaan oikein ota edes vakavasti juurikaan koko asiaa.
        Mitä tehdä???

        Olen hankkinut lisätietoo aina kun jaksan.
        Netti esim pursuu tietoo, eri hakuyhdistelmillä.
        A)Osuin joulun alla kortisolimittausten potilasohjeisiin. Siis kuin valmistautua jne.
        Sain muuten labrasta täysin väärät ohjeet.
        Molemmilla kerroilla.
        Paras oli (lääkäri sairaalakemisti) ohje/ Yhtyneet Laboratoriot. En vaan millään löydä just sitä enää.
        Mut kaikissa ohjeissa korostetaan et potilaan tulis saada istuu rauhassa ainakin 15-30 min, muten tulee liika korkeet arvot kotisolissa.
        Mut mitattiin per heti.
        Samoin (erikoislekuri) mittas verenpaine ku kävin vessas ja samantien riisuin , verenpaine samantien - ja ihmetteli et vähä on ylhäällä.
        Mulla se ollu aina ainakin hyvä.
        Hyponatremia, nyt tiedän, on olu jo ainakin 1,5 v ja syyskuu 2006
        natrium nippa nappa vaikeen puolella ja jo ollu koko aika sitten yhä hypona.
        Lisäks pari imusolmukelaajentumaa.
        TT (viipalekuvaus) labrojen lisäks.
        Mä stressaannun ku ei tiedä mitään.
        Lääkäri ei suostu sanoon yhtää mitään vielä.
        Miksei???
        B) Kortisoli 09/2006 ja 11/2007 252.
        Lisäks, (siks istun täs yhä), luin taas uutta.
        En raportoinu lääkäri esim silmät suu jne kuivuminen, häikäsyherkkyys jne...
        Mut näköjään oireita nekin.
        Lisäks lääkäriin lausunnossa luki et iho kellertävä, neonvalos.
        Mitäs tekis?
        Ei tiedä. Mut kiitos kannustavista kommenteista.
        Nyt hyvää yötä ja kivaa vuotta 2008!


      • ei kai mullaki
        ei kai vaa mullakin kirjoitti:

        Olen hankkinut lisätietoo aina kun jaksan.
        Netti esim pursuu tietoo, eri hakuyhdistelmillä.
        A)Osuin joulun alla kortisolimittausten potilasohjeisiin. Siis kuin valmistautua jne.
        Sain muuten labrasta täysin väärät ohjeet.
        Molemmilla kerroilla.
        Paras oli (lääkäri sairaalakemisti) ohje/ Yhtyneet Laboratoriot. En vaan millään löydä just sitä enää.
        Mut kaikissa ohjeissa korostetaan et potilaan tulis saada istuu rauhassa ainakin 15-30 min, muten tulee liika korkeet arvot kotisolissa.
        Mut mitattiin per heti.
        Samoin (erikoislekuri) mittas verenpaine ku kävin vessas ja samantien riisuin , verenpaine samantien - ja ihmetteli et vähä on ylhäällä.
        Mulla se ollu aina ainakin hyvä.
        Hyponatremia, nyt tiedän, on olu jo ainakin 1,5 v ja syyskuu 2006
        natrium nippa nappa vaikeen puolella ja jo ollu koko aika sitten yhä hypona.
        Lisäks pari imusolmukelaajentumaa.
        TT (viipalekuvaus) labrojen lisäks.
        Mä stressaannun ku ei tiedä mitään.
        Lääkäri ei suostu sanoon yhtää mitään vielä.
        Miksei???
        B) Kortisoli 09/2006 ja 11/2007 252.
        Lisäks, (siks istun täs yhä), luin taas uutta.
        En raportoinu lääkäri esim silmät suu jne kuivuminen, häikäsyherkkyys jne...
        Mut näköjään oireita nekin.
        Lisäks lääkäriin lausunnossa luki et iho kellertävä, neonvalos.
        Mitäs tekis?
        Ei tiedä. Mut kiitos kannustavista kommenteista.
        Nyt hyvää yötä ja kivaa vuotta 2008!

        Lisäys: syyskuu 2006 kortisoli siis 305, (viitearvot 180-600).
        Toiseks mitä tarkottaa kortisoli alhaalla? niin ilmastaan noissa taudinkuvauksissa. Kuin alhaala, alle viitealarajan vai vaan noinki alhaalla kuin mulla, (joita ei siis mitattu ees ihan oikeaoppisesti)?


      • 123
        ei kai mullaki kirjoitti:

        Lisäys: syyskuu 2006 kortisoli siis 305, (viitearvot 180-600).
        Toiseks mitä tarkottaa kortisoli alhaalla? niin ilmastaan noissa taudinkuvauksissa. Kuin alhaala, alle viitealarajan vai vaan noinki alhaalla kuin mulla, (joita ei siis mitattu ees ihan oikeaoppisesti)?

        Kun kortisoli on alhaalla, on se alle viitearvojen. Mielestäni kortisoli arvosi on ihan normaali.


      • pirkko46
        ei kai mullaki kirjoitti:

        Lisäys: syyskuu 2006 kortisoli siis 305, (viitearvot 180-600).
        Toiseks mitä tarkottaa kortisoli alhaalla? niin ilmastaan noissa taudinkuvauksissa. Kuin alhaala, alle viitealarajan vai vaan noinki alhaalla kuin mulla, (joita ei siis mitattu ees ihan oikeaoppisesti)?

        Hei!

        Sairastuin -88 Schmidtin syndooroomaan (sisältää sekä addisonin taudin että kilpirauhasen vaajaatoiminnan),

        Kortisolista minulle tehtiin keskussairaalassa ns. kortisolipeili. Eli mitattiin vuorokauden aikana 4 kertaa kortosolitaso. Samalla kerrottiin, että lisämunuainen tuottaa stressitilanteessa (johon sisältyy jo valveilla olo) kortisolia. Normaalisti hyvin nukutun yön jälkeen kortisolitaso voi olla lähellä nollaa. Päivätyötä tekevällä taso on korkeimmillaan n. klo 17, jonka jälkeen yleensä jo hellitetään hommista. Taso voi nousta jopa 1700 (yksikön nimeä en muista). Yöllä levätessä kortisoli tuotanto loppuu ja taso laskee.

        Kortisolipeilin avulla mitattiin miten minä pärjään lääkityksen kanssa eli kortisonin kanssa.
        Kortisoni = kemiallisesti tuotettu kortisoli.
        Lääkärin kanssa päädyttiin silloin, että aamulla nostetaan keinotekoisesti taso korkeammalle ja tilanteen mukaan itse säätelen iltapäivän ja illan kortisonitarvetta. Eli jos menee "jalat alta" niin lääkitystä lisää. Vuosien mittaan tähän on jo oppinut.

        Kilpirauhasen lääkitys menee siinä ohessa eikä se juuri vaikuta elämääni. Thyroxiin on pitkävaikutteinen hormooni, eikä yhden päivän lääkityksen unohtaminenkaan tunnu juuri missään. Toista on kortisonin kanssa. Jos aamulla unohtaa, niin kyllä parin tunnin kuluttua rupeaa uuvuttamaan sairaalla tavalla.

        Suolatasapainoon saan florinefia.
        Syndoorooman kanssa pärjää, kunhan vain muistaa huolehtia lääkityksestä eikä vaadi itseltään kohtuuttomia ponnistuksia. Keskussairaalaseurannasta ei kyllä kannata luopua, koska olen jopa tavannut lääkäreitä joilla ei ole aavistustakaan koko taudista, sen oireista saati lääkityksestä. Keskussairaalassa on minustakin kokonainen mappi.

        Ei se haittaa, että on kippee, pääasia ettei koske.


      • m47
        pirkko46 kirjoitti:

        Hei!

        Sairastuin -88 Schmidtin syndooroomaan (sisältää sekä addisonin taudin että kilpirauhasen vaajaatoiminnan),

        Kortisolista minulle tehtiin keskussairaalassa ns. kortisolipeili. Eli mitattiin vuorokauden aikana 4 kertaa kortosolitaso. Samalla kerrottiin, että lisämunuainen tuottaa stressitilanteessa (johon sisältyy jo valveilla olo) kortisolia. Normaalisti hyvin nukutun yön jälkeen kortisolitaso voi olla lähellä nollaa. Päivätyötä tekevällä taso on korkeimmillaan n. klo 17, jonka jälkeen yleensä jo hellitetään hommista. Taso voi nousta jopa 1700 (yksikön nimeä en muista). Yöllä levätessä kortisoli tuotanto loppuu ja taso laskee.

        Kortisolipeilin avulla mitattiin miten minä pärjään lääkityksen kanssa eli kortisonin kanssa.
        Kortisoni = kemiallisesti tuotettu kortisoli.
        Lääkärin kanssa päädyttiin silloin, että aamulla nostetaan keinotekoisesti taso korkeammalle ja tilanteen mukaan itse säätelen iltapäivän ja illan kortisonitarvetta. Eli jos menee "jalat alta" niin lääkitystä lisää. Vuosien mittaan tähän on jo oppinut.

        Kilpirauhasen lääkitys menee siinä ohessa eikä se juuri vaikuta elämääni. Thyroxiin on pitkävaikutteinen hormooni, eikä yhden päivän lääkityksen unohtaminenkaan tunnu juuri missään. Toista on kortisonin kanssa. Jos aamulla unohtaa, niin kyllä parin tunnin kuluttua rupeaa uuvuttamaan sairaalla tavalla.

        Suolatasapainoon saan florinefia.
        Syndoorooman kanssa pärjää, kunhan vain muistaa huolehtia lääkityksestä eikä vaadi itseltään kohtuuttomia ponnistuksia. Keskussairaalaseurannasta ei kyllä kannata luopua, koska olen jopa tavannut lääkäreitä joilla ei ole aavistustakaan koko taudista, sen oireista saati lääkityksestä. Keskussairaalassa on minustakin kokonainen mappi.

        Ei se haittaa, että on kippee, pääasia ettei koske.

        Heippa.
        Taudin toteamisen 19 vuotis päivä on käsillä.
        Onneksi ei tullut kriisinä, vaan menin hiljalleen tosi huonoon kuntoon enkä jaksanut tehdä mitään.
        Paino, samoin verenpaine laski alaspäin muutamassa kuukaudessa.
        Ihon väri muuttui myös kauttaaltaan tummaksi, samoin kämmenissä olevat uurteet tummuivat huomattavasti.

        Muutaman vuoden jälkeen tähän tuli mukaan myös lievä kilpirauhasen vajaatoiminta.
        Kolestroliarvoista myös triglysidit menivät pahasti metsään(24). Muut rasva-arvot olivat kylläkin raja-arvojen sisällä.
        Lääkityksenä onkin hydrocortison 20 10 5mg.Florinef 0,1mg, tätä 1,5 tablettia vrk.
        Thyroksin puolikas tabletti päivässä ja krestor 1x20 mg päivässä.
        Suolainen ruoka maistuu muuten tosi hyvältä.

        Olen normaalissa päivätyössä ja vointi on hyvä.
        Nyt olen vuosiseurannassa työterveydessä.
        Kerran olen mennyt sairaalaan vatsataudin takia.
        Yleensä vastaavissa tapauksissa olen käynyt vaan piikillä ja mennyt kotia potemaan.
        Harrastuksiin kuuluu tanssi ja ensiapu-ryhmätominta.
        Ihmeesti on tuota virtaa riittänyt.
        Mutta sitten, kun olen kipeä, niin eipä eväkään juuri värähdä.


      • papuli
        pirkko46 kirjoitti:

        Hei!

        Sairastuin -88 Schmidtin syndooroomaan (sisältää sekä addisonin taudin että kilpirauhasen vaajaatoiminnan),

        Kortisolista minulle tehtiin keskussairaalassa ns. kortisolipeili. Eli mitattiin vuorokauden aikana 4 kertaa kortosolitaso. Samalla kerrottiin, että lisämunuainen tuottaa stressitilanteessa (johon sisältyy jo valveilla olo) kortisolia. Normaalisti hyvin nukutun yön jälkeen kortisolitaso voi olla lähellä nollaa. Päivätyötä tekevällä taso on korkeimmillaan n. klo 17, jonka jälkeen yleensä jo hellitetään hommista. Taso voi nousta jopa 1700 (yksikön nimeä en muista). Yöllä levätessä kortisoli tuotanto loppuu ja taso laskee.

        Kortisolipeilin avulla mitattiin miten minä pärjään lääkityksen kanssa eli kortisonin kanssa.
        Kortisoni = kemiallisesti tuotettu kortisoli.
        Lääkärin kanssa päädyttiin silloin, että aamulla nostetaan keinotekoisesti taso korkeammalle ja tilanteen mukaan itse säätelen iltapäivän ja illan kortisonitarvetta. Eli jos menee "jalat alta" niin lääkitystä lisää. Vuosien mittaan tähän on jo oppinut.

        Kilpirauhasen lääkitys menee siinä ohessa eikä se juuri vaikuta elämääni. Thyroxiin on pitkävaikutteinen hormooni, eikä yhden päivän lääkityksen unohtaminenkaan tunnu juuri missään. Toista on kortisonin kanssa. Jos aamulla unohtaa, niin kyllä parin tunnin kuluttua rupeaa uuvuttamaan sairaalla tavalla.

        Suolatasapainoon saan florinefia.
        Syndoorooman kanssa pärjää, kunhan vain muistaa huolehtia lääkityksestä eikä vaadi itseltään kohtuuttomia ponnistuksia. Keskussairaalaseurannasta ei kyllä kannata luopua, koska olen jopa tavannut lääkäreitä joilla ei ole aavistustakaan koko taudista, sen oireista saati lääkityksestä. Keskussairaalassa on minustakin kokonainen mappi.

        Ei se haittaa, että on kippee, pääasia ettei koske.

        Onko kukaan addisonilaisista (naisista) saanut korvaushoitona testosteronia? Mitä merkkiä? Miten vaikuttanut?


    • Tutkimuksiin odottava

      Minulla todettiin keväällä Addisonin tauti. Tautiin kuuluvia oireita minulla ei ole ollut, ihme kyllä. Olen käyttänyt n. 10 vuotta astmalääkkeitä (sisältää kortisonia) runsailla annoksilla. Keväällä keuhkolääkäri alkoi miettiä runsaan kortisonilääkityksen mahdollisia haittavaikutuksia ja passitti minut sisätautilääkärin testeihin. Testeissä selvisi, että kortisoniarvo oli aivan nollassa, jolloin ensihoito oli pienentää astmalääkitystä. Nyt puolen vuoden jälkeen tehtiin kokeita ja toivottiin tilanteen korjautuneen, mutta ei. Aloitettiin kortisnikorvaushoito ja menen lisätutkimuksiin. Kuvataan ja tutkitaan aivolisäke ja lisämunuaiset, ettei niissä ole mitään vikaa.

      Addisonin tauti johtuu siis liiallisesta astman kortisonilääkityksestä. Tällöin omat lisämunuaiseni ovat "nukahtaneet" eivätkä ne enää herää tuottamaan kortisonia. Nyt yritän elää vähemmällä astmalääkityksellä. Mitään oireita kortisoninpuute ei ole aiheuttanut, en tiedä kuinka se voi olla mahdollista! Katsotaan mitä tietoa uudet tutkimukset tuovat.

      • birgitta b

        hei,

        minulla todettiin astma vuosi sitten. Uskon kylläkin sairastaneeni sitä jo pitkään. Olen lukenut ensimmäisen kerran eddissonin taudista reilu vuosi sitten, kun etsin syytä jatkuvaan väsymykseeni ja voimattomuuteeni.

        Sitten todettiin astma. Olen saanut vuoden aikana aika paljon kortisonihoitoja, tabletteina ja sisään hengitettävinä. Tälläkin hetkellä otan paljon sisäänhengitettävää kortisonia kun ei muuten pysy viretila kohdillaan (tuntuu, ettei siltikään pysy).

        Miten sinulla asiat eteni? Mietin, että voisikohan minulla olla samaa. Olenkin menossa keuhopolille ensiviikolla. täytyy varmaankin vaatia jotain lisätestejä. Olisiko vinkkeä, että mitä kannattaisi ottaa esille?


      • miäs
        birgitta b kirjoitti:

        hei,

        minulla todettiin astma vuosi sitten. Uskon kylläkin sairastaneeni sitä jo pitkään. Olen lukenut ensimmäisen kerran eddissonin taudista reilu vuosi sitten, kun etsin syytä jatkuvaan väsymykseeni ja voimattomuuteeni.

        Sitten todettiin astma. Olen saanut vuoden aikana aika paljon kortisonihoitoja, tabletteina ja sisään hengitettävinä. Tälläkin hetkellä otan paljon sisäänhengitettävää kortisonia kun ei muuten pysy viretila kohdillaan (tuntuu, ettei siltikään pysy).

        Miten sinulla asiat eteni? Mietin, että voisikohan minulla olla samaa. Olenkin menossa keuhopolille ensiviikolla. täytyy varmaankin vaatia jotain lisätestejä. Olisiko vinkkeä, että mitä kannattaisi ottaa esille?

        Olen reilun vuoden ajan elänyt tietoisuudesta Addisonistani. Aivolisäkkeestä ei löytynyt kasvainta, jota pidettiin yhtenä mahdollisena taudin syynä. Lisämunuaisten kuvauksessa selvisi, että ne ovat surkastuneet. Tästä johtuen elimistöni ei siis tuota kortisonia.

        Vuoden ajan olen käyttänyt korvaushoitoa. Annos yleensä 15-20 mg aamulla sekä 5-10 mg iltapäivällä. Annosta muutan jaksamisen ja tilanteiden mukaan, yritän kuitenkin pärjätä mahd pienellä annoksella.

        Astmalääkitystä siis pienennettiin, kun tauti selvisi. Astman suhteen olen pärjännyt suht hyvin. Tuo kortisonikorvaushoito auttaa samalla myös astmaan, kortisonia kun on.

        Mulla ei tosiaankaaan ollut huomattavia oireita, välillä oli väsymystä, mut en mä siitä paljoa kärsiny. Lääkityksen alettua olen kuitenkin huomannut piristystä.


      • raila 66

        Minä myös olen käyttänyt astmaan kortisoonisuihkeita jo 11 v. Kun sairastun pahaan flunssaan joudun syömään kortisoonia myös tabletteina, muuten en parane. olen itsekin alkanut epäillä saaneeni liikaa kortisoonia. Noin puolitoista vuotta olen voinut jatkuvasti pahoin. tark. on oksettava olo. pahimmillaan se on aamuisin. Joskus pystyn ottamaan ruokaa vasta myöhään illalla. ruokahalu on kokonaan kadonnut. olen laihtunut kaiken kaikkiaan puolessatoista vuodessa 18 kg. Touko-kesäkuussa makasin sängyn pohjalla joka päivä.(Olen eläkkeeellä) Tottahan kävin lääkärissä. Mahalaukkua on tähystetty, ylävatsaa on katsottu ultralla, samoin kilpirauhasta. Laboratoriotukimuksia on tehty. Mutta tuota kortisoolia ei ole kertaakaan mitattu. Viimeksi kun menin nestehukassa päivystyspolille niin lääkäri ehdotti psykiatria kun veriarvot olivat niin hyvät!.
        Itse vähensin n. kuukausi sitten Seretideä yhteen imaisuun per aamu, per ilta.
        Onneksi on ollut sadekesä, vähemmän pölyjä liikkeellä.
        Taidanpa mennä yksityiseen laboratorioon otattamaan tuon kortisooliarvon.


    • lh opisk.

      Onko ketään, jolla on Addisonin tauti ja sydämen vajaatoiminta? Miten tämä vaikuttaa lääkitykseen kun ilmeisesti Florinefiä ei saa ottaa, jos on on tätä vajaaa toimintaa? Mietin tätä vain kun asiakkaallani on nämä molemmat diagnoosit ja haluaisin hänen lääkityksensä kohdalleen, mutta muu henkilökunta ei jaksa vaivautua..

      • mnbbnm

        mikä alan endokrinologi hoitaa addisonia tai minkä erikoislääkärin pakeille pitäisi epäilyissä hakeutua?
        liittyykö allergiakohtaukset addisoniin?
        oletteko ei päivystyspotilaat joutuneet jonottamaan hoitoon kauan?voiko jonottaa turvallisesti?


      • teiltä
        mnbbnm kirjoitti:

        mikä alan endokrinologi hoitaa addisonia tai minkä erikoislääkärin pakeille pitäisi epäilyissä hakeutua?
        liittyykö allergiakohtaukset addisoniin?
        oletteko ei päivystyspotilaat joutuneet jonottamaan hoitoon kauan?voiko jonottaa turvallisesti?

        suolahormoni aldesteroni seisaallaan vai makuultaan?jos menen yks. labraan kumpi kannattaa ottaa?


      • mnbbnm
        teiltä kirjoitti:

        suolahormoni aldesteroni seisaallaan vai makuultaan?jos menen yks. labraan kumpi kannattaa ottaa?

        jos on suolahormonit pielessä voiko asiaa auttaa siten että syö suolaa tasaisin väliajoin?
        oliko teillä joilla on ollut kriisejä ruumiinlämpö normaali vai olitteko ennen kriisiytymistä kylmiä?
        voiko sillä perusteella että on lämmin luottaa ettei tarvitse päivystyshoitoa?


      • mnbbnm
        mnbbnm kirjoitti:

        jos on suolahormonit pielessä voiko asiaa auttaa siten että syö suolaa tasaisin väliajoin?
        oliko teillä joilla on ollut kriisejä ruumiinlämpö normaali vai olitteko ennen kriisiytymistä kylmiä?
        voiko sillä perusteella että on lämmin luottaa ettei tarvitse päivystyshoitoa?

        pitääkö labratesteihin mennä ilman kortisonia?
        syön niitä siis allergisiin reaktioihin? tarvitaanko varoaika kortisonin syömisen loppumisen jlkeen ennen labrakokeita?


    • sss.,.

      minulla meneillään epäily tästä ja kokeita on otettu ja nyt odotellaan tuloksia! ja huonoa tuuria sinäänsä sairastin tuossa pulentoista viikon migreenn mutta jotain hyvää siinäkin! sai eilen volttarenia lihakseen, kortisonia ja diapamia suoraan suoneen migrenin poistamiseksi! ja eilen ja tänään olen kokenut olevani paljon pirteämpi kuin pitkiin aikoihin! kysyisinkin nyt että millä annoksella teillä menee nuo lääkkeet?

    • sairastava

      Joo mulla on itellä addisonin tauti ja pärjään sen kanssa ihan hyvin..syön lääkkeitä säännöllisesti niin ei siin mitään vaikka tääkään ei kuulu tänne

      • Apua tarvitseva

        Epäilen että mulla olisi kans tuo addisoni, koska kaikki oireet viittais siihen, ja tutkimuksissa ei ole vilä löydetty mitään muutakaan sairautta.
        Kannattaisko mun ehdottaa lääkärilleni että voisko olla mahollista että mulla tuo sairaus olisi, koska kuitenkin niin harvinainen, niin lääkäri ei varmaan oo vielä ees aatellu sitä.
        Ja ootteko mitä mieltä, et oisko parempi mennä yksityiselle, ku terveyskeskuslääkärille, ja mitähän tuo lysti sitten maksaisi ? Ja miten teillä alettiin tuota sairautta tutkimaa, ja miten se sitten löytyi ?


      • nirppu78
        Apua tarvitseva kirjoitti:

        Epäilen että mulla olisi kans tuo addisoni, koska kaikki oireet viittais siihen, ja tutkimuksissa ei ole vilä löydetty mitään muutakaan sairautta.
        Kannattaisko mun ehdottaa lääkärilleni että voisko olla mahollista että mulla tuo sairaus olisi, koska kuitenkin niin harvinainen, niin lääkäri ei varmaan oo vielä ees aatellu sitä.
        Ja ootteko mitä mieltä, et oisko parempi mennä yksityiselle, ku terveyskeskuslääkärille, ja mitähän tuo lysti sitten maksaisi ? Ja miten teillä alettiin tuota sairautta tutkimaa, ja miten se sitten löytyi ?

        Moi! Minä olen 31-vuotias nainen ja minulla Addisonin tauti todettiin 2007 syksyllä. Olin todella väsynyt, ruoka ei maistunut ja laihduin. Jaksoin lähinnä vain maata. Eräänä yönä heräsin siihen ettei toinen käteni tuntunut toimivan kunnolla, herätin mieheni ja pyysin soittamaan ambulanssin, tässä vaiheessa myös puhuminen oli vaikeaa. Nukahtelin koko ajan, enkä muista juurikaan mitään ensihoitajien tulosta. Minut vietiin keskussairaalaan, jossa syyksi epäiltiin stressiä (minulla oli vasta ollut keskenmeno) ja lähetettiin seuraavana päivänä takaisin kotiin. Vajaan viikon päästä sama toistui, taas lähti tunto varsinkin toisesta kädestä ja puhuminen vaikeaa. Ambulanssilla sairaalaan, matkan olin osittain tajuttomana. Sairaalassa magneettikuvaukseen, epäilivät aivoveritulppaa tms. Mitään ei löytynyt. Totesivat veren natrium-arvojen olevan todella matalat ja tulehdus-arvojen korkeat. Makasin sairaalassa tiputuksessa (antibiootteja keittosuolatippa) lähes kolme viikkoa, jonka jälkeen jollekulle tuli mieleen Addisonin tauti ja sehän se oli. Sain lääkkeet ja pääsin kotiin, olo heti huomattavasti parempi fyysisesti. Henkisesti toipumiseen meni huomattavasti kauemmin. Ihon väri ei minulla muuttunut.

        Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joka todettiin jo kun olin noin 10-vuotias.
        Lääkkeinä Thyroxin 0,1mg, hydrocortison 10mg aamulla 5mg illalla sekä florineff 0,1mg. Lääkitys on ollut kohdallaan ja olo hyvä.
        Mukava löytää kohtalotovereita kun sairaus näin harvinainen.


      • KummaPotilas
        nirppu78 kirjoitti:

        Moi! Minä olen 31-vuotias nainen ja minulla Addisonin tauti todettiin 2007 syksyllä. Olin todella väsynyt, ruoka ei maistunut ja laihduin. Jaksoin lähinnä vain maata. Eräänä yönä heräsin siihen ettei toinen käteni tuntunut toimivan kunnolla, herätin mieheni ja pyysin soittamaan ambulanssin, tässä vaiheessa myös puhuminen oli vaikeaa. Nukahtelin koko ajan, enkä muista juurikaan mitään ensihoitajien tulosta. Minut vietiin keskussairaalaan, jossa syyksi epäiltiin stressiä (minulla oli vasta ollut keskenmeno) ja lähetettiin seuraavana päivänä takaisin kotiin. Vajaan viikon päästä sama toistui, taas lähti tunto varsinkin toisesta kädestä ja puhuminen vaikeaa. Ambulanssilla sairaalaan, matkan olin osittain tajuttomana. Sairaalassa magneettikuvaukseen, epäilivät aivoveritulppaa tms. Mitään ei löytynyt. Totesivat veren natrium-arvojen olevan todella matalat ja tulehdus-arvojen korkeat. Makasin sairaalassa tiputuksessa (antibiootteja keittosuolatippa) lähes kolme viikkoa, jonka jälkeen jollekulle tuli mieleen Addisonin tauti ja sehän se oli. Sain lääkkeet ja pääsin kotiin, olo heti huomattavasti parempi fyysisesti. Henkisesti toipumiseen meni huomattavasti kauemmin. Ihon väri ei minulla muuttunut.

        Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joka todettiin jo kun olin noin 10-vuotias.
        Lääkkeinä Thyroxin 0,1mg, hydrocortison 10mg aamulla 5mg illalla sekä florineff 0,1mg. Lääkitys on ollut kohdallaan ja olo hyvä.
        Mukava löytää kohtalotovereita kun sairaus näin harvinainen.

        Heips!

        Itse olen 24-vuotias, ja addisonini todettiin kriisin kautta 17-kesäisenä. Väärää hoitoa sain ja meni kriisiin asti, jota edesi viikon oksentaminen. Päivystävä totesi asemalla "Ota tyttö hiilitabu, tätä on liikkeellä" ja pisti tunniksi nesteytykseen neljäntenä päivänä. Otti päähän kun meni pahemmaksi, joutui osastolle ensiavun kautta ja sai elinikäisen reseptin.

        Kilpirauhasessa ei ole kokeilla vieläkään todettu mitään, mutta Thyroxin määrätty turvotusten ja painonnousun takia. Paino heitellyt liki 7 kiloa kuukausittain (pienellä ja olo alkaa olla liialtikin uupunut ja jumissa. Ehkäpä se tyroksiini todella alkaa auttamaan.. :) Nyt lääkitys on aamulla 0,05mg Thyroxin, 0,1mg Florinef sekä 10mg Hydrocortison, päivällä 5mg Hydrocortison ja illalla vielä 10mg Hydrocortison.

        Kun täälläkin näin monet kirjoittelevat, ja itsekin tunnen kaksi saman ikäistä kuin minä, jotka ovat varttuneet 5km säteellä asuinalueellani, ei tunnu enää niinkään harvinaiselta kuin puhutaan.


    • Toivoton(ko)

      Hei!

      Sairastuin 6-vuotiaana Addisonintautiin ja samalla sain kilpirauhasen vajaatoiminnan. Olen syönyt useita eri lääkkeitä, lukenut ja kuullut monia eri tarinoita taudista. "Rusketustani" ihmetellään usein ja helppo vastaus siihen on että: "Kyllä, olen käynyt solariumissa". Olen myös huomannut että monilla Addison potilailla on vaikeata saada asioita valmiiksi, kuten myös minulla. Monilla on ollut myös oppimisvaikeuksia. Sairastuin todella nuorena.. ihan pienenä tyttönä ja ku olin sairastanut noin vuoden niin minusta ja taudista julkaisiin iso juttu Turun Sanomissa. Silloin se oli todellakin harvinainen tauti. Nykyään olen törmännyt molempiin tauteihini usein. Useammin tietenkin kilpirauhas ongelmiin. Olen nyt vasta 26- vuotias ja toivon vieläkin lapsen lailla "parantuvani". Silloin lapsena sanoin lehdessä: "Ne pillerit ovat niin pieniä". Nyt sanon ne pillerit ovat minulle liian isoja ja häiritsevät liikaa elämääni.

    • kortisonikuurista

      Olipa mielenkiintoinen ketju. Onko kukaan saanut Addisonin tautia kortisonikuurin seurauksena? Itse mietin tätä mahdollisuutta, sillä minulla oli eri vaivaan jokin aika sitten Prednisolon 20 mg kuuri 10 vrk ja se lopetettiin kerrasta. Pian sen jälkeen tuli aivan järkyttävä väsymys ja voimattomuus eikä tilanne ole vieläkään korjaantunut. Pari vuotta sitten oli samanlainen tilanne ja lopetus eikä silloin tullut tällaista oloa lopettamisen jälkeen.

      Lääkäri sanoi, että nykykäsityksen mukaan lyhyen kortisonikuurin voi lopettaa kerrasta. Minkälaisia ohjeita te muut olette saaneet 10 vrk kortisonikuurin lopettamiselle?

      • minullakin

        Voi saada pitkäkestoisesta kortisonin käytöstä. Tosin näin käy erittäin harvoin.
        Kortisoni hoitoa EI SAA lopettaa kerralla, vaan hiljalleen lääkitystä vähentäen.
        Lisämunuiasen kuorikeros ei ehdi reagoida kerralla lopettamiseen.
        Addisonin tautiin kuuluu tuo järjetön väsymys, voimattomuus, verenpaineen laskeminen ja sykkeen nouseminen.
        On toki paljon muitakin oireita.


      • jkjjkoo
        minullakin kirjoitti:

        Voi saada pitkäkestoisesta kortisonin käytöstä. Tosin näin käy erittäin harvoin.
        Kortisoni hoitoa EI SAA lopettaa kerralla, vaan hiljalleen lääkitystä vähentäen.
        Lisämunuiasen kuorikeros ei ehdi reagoida kerralla lopettamiseen.
        Addisonin tautiin kuuluu tuo järjetön väsymys, voimattomuus, verenpaineen laskeminen ja sykkeen nouseminen.
        On toki paljon muitakin oireita.

        Jos haluatte juttukaveria vaikka meseen, niin keskustelen mielelläni. Itselläni addison jo kohta 30 vuotta.
        Olen 43 vuotias nainen.

        [email protected]


    • kokenut kaikkea

      hei,,mulla kanssa addisonin tauti,kilpirauhasen vajaatoiminta sekä yli 500 maksa-arvot..olo on välillä hyvä välillä huono,taistelua on ollut.harva lääkäri vain tietää tästä taudista

      • Juu täällä on yks, jonka kasvain leikattiin kaks kertaa Töölön sairaalassa ja loppuhoito oli Meikussa. Paino on noussut tuplaksi...huhh... painoin silloin 50,5 kiloo. nyt saan myös liotyroniinia kävin hakemassa reseptin Antti Virkamäeltä Mehiläisestä.


    • kanji78

      Hei.

      Itselläni terveyskeskuslääkäri sanoi neljän kuukauden lämpöilyn (joka päivä 37,2-37,8), huonovointisuuden, väsyneisyyden, voimattomuuden, unettomien ylivirittyneisyysjaksojen, sydämentykytyskohtausten, paniikkikohtausten ja huonon stressisietokyvyn vuoksi, että mahdollista on, että olisi lisämunuaisissa vikaa.

      Sain vihdoin suolojen ja kortisolien mittauttamiseen verikokeet. Itsellä olot ovat vaihdelleet ääripäästä toiseen jo vuodesta 2004, jolloin olen luovuttanut munasoluja. Tuolloin oma hormonitoiminta pysäytettiin piikillä ja sitten sitä buustattiin kolme viikkoa itse annettavilla piikeillä.

      Olen mennyt vuosikausia olosta toiseen ja nyt olen ollut neljä kuukautta taas huonona. Uutena oireena tosiaan lämpöily, joka tulee esim stressillisestä työpäivästä tai kinastelusta miehen kanssa. Tuntuu aivan tyhmälle ja uskomattomalle, ja haluan toitää, kuinka teillä on lämpöily mennyt?

      Ihoni ei ole ruskea; olen lakanan valkoinen, huonovointinen, väsynyt ja aggressiivinenkin. En tunnista enää itseäni ja tällä kertaa en luovuta ekan lääkärin kohdalla, joka olisi antamassa minulle masennuslääkkeitä. Perkules.

      Viisi viikkoa ollut aika kovaa stressiä elämässä taas, kuumeilu jatkunut ja nyt tullut unettomuutta, yöheräilyä ja hikoilua. Viikonloppua vasten nyt pääsin lepäämään kunnolla, mutta aamusta puuroinen olo ja päänsärky kuluttaa taas. Menin muksujen kanssa pulkkamäkeen ja aloin puklauttelemaan aamukahveja hangelle.

      Tämän päivän aikana lämpö ei ole noussut, kuin 37.1, mutta olen oksentanut kuta kuinkin kaiken syömäni suorilla ulos. Ei ole oksennustautinen olo, safkat tulee vain ulos.

      Soitin päivystykseen ja kysyin verikokeiden tulosta, jossa viime viikolla katottiin kortisolit; tulos oli hiukan koholla, todella vähän siis: 692. -Olin odottanut, et kortisolitulokset vastaisi kaikkeen tähän ihme p****an jo vihdoin, mutta eihän tuo arvo ole ainakaan addisonin tautiin liitettävä millään muotoa.

      Kysymys; voiko tuolla arvolla oksenteluni johtua addisonin alkavasta kriisistä. Vai mistä. Alkaa ottaa päähän tämä ihme vuosien sairastelu; kukaan ei löydä mitään, mutta kerran vuodessa menee ihan perseelleen koko terveys :(

    • elluksi

      Vieläkö täältä löytyy addisonia sairastavia??
      Täällä kaivattaisiin keskustelukumppania!
      Kesäkuusta lähtien olen sairastanut kyseistä tautia ja jostain kumman syystä eipä ole kohtalotoveria näkynyt.

    • jackrabbit8

      Moikka elluksi,

      Kyllä löytyy! Itse sairastanut nyt noin 10 vuotta tätä. Sen verran harvinainen sairaus että ehkäpä hieman hankalaa löytää juttu seuraa aiheeseen :)
      Laita meiliä toki tulemaan jos tahdot jutella [email protected]

    • Anneli

      Hei kaikki Addiosoni tautia sairastavat :

      Katsokaa netistä Apeced Addison ry sivut ja liittykää kukaan ,ei maksa pajon 20 € vuodessa,saatte paljon tietoa, apua ja hyvää juttuseuraa :)

      http://www.facebook.com/ApecedjaAddisonry

      Meillä on suljettu facebook Apeced Addison Suomi, jossa keskustellaan erilaisista ongelmista. Harvinaisissa sairauksissa vertaisten kanssa keskustelu on tärkeää , joku tietää hyvän lääkärin,uusia lääkityksiä ja apuja sairauden kanssa elämiseen.Tulkaa mukaan !

    • Anneli
    • liisamaija r

      Voiko loputon kauhea väsymys ja laihtuminen johtua lisämunuaisen sairaudesta.Kaikki tutkittu mutta mitään erikoista ei löydetty.Aamukorsol 350 onko ok
      kiitos jos joku viitsii kommentoida,mitä tutkimuksia pitäisi tehdä.?Lääkäri sanoi,ettå stressiä tämä on.

    • Puolukka 6

      Minulla on ollut sama sairaus vuodesta 1991. Oma äitini sairasti samaa tautia .

    • liisamaija ----

      Onko autoimmuuni Addison perinnöllinen ? Sairastuin 17 vuotta sitten, kriisiin asti meni ennenkuin löytyi ja olo on ollut vähän huono kokoajan. Ei oikein elämänlaadusta voi puhua,tekeekö Addison masennusta,onko teillä kokemusta ?
      Nyt pojallani epäillään samaa sairautta,surullista :(

    • auliina1

      Itselläni ei ole, mutta muita autoimmuunihäikkiä kyllä. Äitini sairastui syntymäni jälkeen ja eli diagnoosin jälkeen 13 vuotta. Sydän petti sitten; ei toki varsinaisesti Addisonin vuoksi, mutta yhteys näiden (ja muiden ai-sairauksien) välillähän on.

      Tulloin 70-luvun lopussa diagnoosin saaminen oli tooodella vaikeaa. Hengenlähtö oli lopulta hyvin lähellä, ja vuosia syntymässä olevaa Addisonia hoidettiin jonain muuna. Kaikki perusoireet olivat näkyvillä. Raskaus ja synnytys ilmeisesti lopulta laukaisivat kriisin.

      Lääkityksen avulla pysyi arkikunnossa; muutamia kriisejä oli.

      Jaksamista kaikille.

    • rhh fa

      Apeced ja Addison yhdistyksen facebook-ryhmä on mielettömän hyvä ( suljettu ryhmä) siellä hyviä keksusteluita ja neuvoja lääkityksistä, matkoista,vaikka mistä . liittykää mukaan, hieno porukka !!

      • Piirre

        Miten sinne ryhmään pääsee?


      • Kaikki mukaan :)
        Piirre kirjoitti:

        Miten sinne ryhmään pääsee?

        Apeced ja Addison Ry perustamaan suljettuun Facebook ryhmään otetaan mukaan vain yhdistyksen jäseniä , koska keskustelut ovat henkilökohtaisia ja luottamuksellisia :)
        Jos haluat mukaan ,laita liittymispyyntö suljettuun ryhmään.

        https://www.facebook.com/groups/apecedjaaddisonsuomi/

        Sivuston ylläpitäjä ottaa sinuun yhteyttä ja samalla voit liittyä yhdistykeen mukaan.
        Yhdistys toimii Addison potilaiden edunvalvojana ja auttajana kaikkissa asioissa.

        Jäsenmaksu on 20 € vuodessa ja maksulappu tulee postilaatikkoosi keväällä. Ei paha hinta ottaen huomioon mitä rahalla saa. Saat postia yhdistyksestä muutaman kerran vuodessa, pässet ns sisäpiiriin ,kuulet uusista tutkimustuloksista ( autoimmuunisairauksia tutkitaan parhaillaan laajasti ) voit tulla tapaamaan muita jäsentapaamiisiin pari kertaa vuodessa.. Se on meille harvinaisille tosi tärkeää ,sitä kautta tulee uusia ystäviä ja kokemusten vaihto rikastuttaa elämää. :) jäsenyys yhdistyksessä ei velvoita sinua mihinkään.

        Apeced ja Addison Ry järjestämä luento on la 5.10 .2013 Lahdessa . Luennolle varmistat paikkasi liittymällä yhdistykseen. Luennon aihe on " AJANKOHTAISTA LISÄMUNUAISEN KUORIKERROKSEN SAIRAUKSISTA " Luennon pitää endokrinologi Vesa Ilvesmäki ,suosittu ja hyvä luennoitsija. Yleisön kysymyksille on varattu tunti aikaa. Tulossa on hyvä luento josta saamme uutta tietoa sairautemme hoitoon ym tärkeään asiaa. Koskaan aikaisemmin ei Suomessa ole ollut luentoa Addisonin taudista !!

        Laita sana kiertämään :)

        Lämpimästi Tervetuloa kaikki joukolla mukaan, olemme yhdessä vahvoja ja terveempiä :)

        yhdistyksemme sivut www.apeced.org / toimistomme numero 045 8011180

        Terveisin Anneli / yhdistyksen potilaiden tukihenkilö ja auttaja.


    • Kaikki mukaan :)

      Unohtui vielä edellisestä pois erä asia,meillä kaikilla lisämunuaisen sairauksia sairastavilla on myös kilpirauhassairauksia,vajaatoimintaa, ym .

    • amelieamande

      Hei Voisitteko kertoa millaisista oireista olette kärsineet addinsonin taudissa??
      Minua huolettaa oma terveys.

      • amelieamande

        Olen yrittänyt koluta tätä keskustelua läpi mutta en ole hirveästi löytänyt oireita.
        Onko teillä esiintynyt valoarkuutta/silmäoireita? Huimausta, ja MATALAA verenpainetta? Suolanhimoa yms... Olen valittanut oireitani tähän myös:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11661697#comment-63204311


        Silmäoireet, humalaolotila, ja jatkuva uupumus ovat rankimpia oireita. Rasituksessa oireet pahenee, ja varsinkin liikkuessa olo on niinkuin olisi tuhannen humalassa.


    • ...0
    • amelieamande

      Kiitos O.tai 0

      • minttu1

        ja tulkaa ihmeessä mukaan facebook Apeced ja Addison Suomi suljettuun ryhmään, siellä puhutaan lisämunuaisongelmista, lääkityksistä, kilppariasiaa ym tutkimustietoa , hyvä ryhmä :)


    • maddison

      aloitin tästä uuden ketjun tuonne. Kovin moni ei arvojaan tässä ilmoitelleet. Itsellä oli aamukorsoli 104. Noita on ilmeisesti ilmoitettu 0,0 mittakaavassa aiemmin, koska mulla ainakin viitearvoiksi annettiin 180-680, eli vanhassa mittakaavassa 1,8-6,8? ko?

    • ainko

      Miten teillä nyt menee .

    • ainko

      Onko täällä enää ketään sairastavia kuulolla!!

    • ainko

      Oletteko yhä hengissä, itse sain kuulla sairastuneeni kaksi kuukautta sitten. Kamala tauti.

      • Minullakin

        Minulla Addison on ollut jo 28 vuotta. Käyn edelleen töissä ja olisi jaksettava vielä 8 vuotta. Myös kilpirauhanen reistailee. Mutta kuluneena aikana ei suurempia ongelmia.


      • ainko

        Kiitos vastauksesta! Entä kortisoni, hiukset lähtee, hikoiluttaa jne.?
        Kuinka usein käyt kontrollissa?


      • ainko

        Anteeks, kun näin kyselen. Mutta ahdistaa tosi pajon, kun ei oikein tiedä sairaudesta mitään. Lääkärikin toi pihalla tästä ja mun kysymyksistä...


      • Miunullakin

        Kysele ihmeessä. Olet aivan varmasti ihmeissäsi uuden ja harvinaisen sairauden takia. Mutta kyllä tästä seviää.
        Kortisonia 2 kertaa vrk. Florinef 2 tbl/vrk. Hiuksia lähti sairauden alussa, mutta vahvistuivat takaisin. Ajoittainen hikoilu kuuluu tähän sairauteen, mutta vähenee ajan mittaan. Käyn kontrollissa kerran vuodessa työterveydessä. Tarvittaessa erikoislääkärillä. Alkunn kontrollikäyntejä oli tiheään.
        Nyt olisi vertaistuki kohdallasi paikallaan.


      • ainko

        Mistähän sitä vertaistukea saisi?
        Mulla on nyt lähtenyt ruokahalukin kokonaan ja laihtunut olen ainakin 10 kiloa. Odottelen vielä muita labra kokeiden tuloksi , kohta kuukausi kun olen niissä käynyt. Sieltähän sitten selviää onko muitakin sairuksia..
        Saanko vielä kysyä oletko mies vai nainen ja mistä päin olet ? Itse olen nainen ja Jyväskylästä.


      • Minullakin

        Tule mukaan. Olen mies ja töissä Jyväskylässä. Aamulla jälleen kuuteen töihin. Olen miettinyt, josko kutsuisin meidän pienen Addison porukan kokoon kevään aikana.


      • ainko

        Aikaisin sun pitää mennä , ite meen vasta työhön iltapäivällä. Olin ennen innoissani työstäni, nyt en vaan jaksa kuunnella asiakkaitteni pieniä murheita ja olla heille päivänpiriste.
        syyskuussa huomasin persoonani muuttuneen , sitten alkoivat ihme oireet, huimaus, yökköttely ,sekavuus , sydän tykytys ,päätä puristi, laihtuminen ja riutuminen, eristäydyn omaan maailmaan. Soitin yhtenä yönä ambulanssin , kun tuntui etten aamulla olisi enää elossa . oli kouristuksia ja syke valtava. eivät meinanneet ottaa minua hoitoon, kysyivät olinko alkoholisti :(
        sairaalassa oli huono kohtelu , mutta sitten löytyi natrium arvo 107,suoraan teholle.
        myöhemmin löytyi addison, tunuu etten ole sen jälkeen ollut oma itseni.
        tapahtuikohan aivoissani jotakin tuon suolan takia, koska ne kouristukset olivat
        kovia. menen ensi viikolla työterveyteen mutta tuskin sieltä apua saa.
        onko itselläsi ollut vastaavaa ?
        olisi hienoa nähdä ja kuulla livena samassa jamassa olevia ihmsiä.


      • Minullakin

        Tuttua tarinaa. Kouristelu asettui, kun florinef satiin kohdalleen. Sehän on suolahormoni. Minulle kehittyi jopigmenttihäriö, ennen kuin sain lähetteen sisätautiläkärille ja Saltevo teki diagnoosin jo oven avattuani, Oireet oli niin pitkällä.
        Syke levossa 125 ja verenpaineet romahtaneet.
        Paljon olisi kerrottavaa, mutta aivan kaikkea en voi tänne kirjoittaa.
        Etsitkö minut käsiisi, vai löydänkö sinut miten? Voisin ensi alkuun antaa sinulle invalidiliiton tekemän potilasohjeen ja kertoa muutenkin, mitä sinun kannattaa tehdä.


      • ainko

        mulle vois soittaa ,mutten tiedä voiko numeroa tässä lähetellä.... eikai?


      • ainko

        Sähköposti on nimelläni,en voi antaa tässä . Mulla muuten lopetettiin florinef kuukauden jälkeen koska kortisoni korvaa sen puutoksen . MItähän tästä tulee, tällasta oloa ei ole ollu ikinä :(


      • Minullakin

        Samoin. Minun s.posti tulee myös nimestä. Ihmettelen florineffin lopettamista.
        Pääsetkö esim. johonkin kahvilaan päivällä?


      • Minullakin

        Maanantaina ym.lääkärille tutkimuksiin. Verenpaine, lähinnä alapaine korkealla.
        Tehdäänpä näin: soita nolla neljä nolla nolla viisi kahdeksan kuusi kahdeksan kolme yhdeksän. Tämä numero kyllä löytyy netistä muiltakin sivuilta.
        Järjestetään paikallinen tapaaminen muiden addisoinien kanssa keväällä.


    • Tutkijatytttyyy

      Mulla epäillään nyt ... n.3 vuotta sitten löydettiin lisä kilpirauhasesta kasvain. Olin valittanut todea rankkaa väsymystä... huono olo jos en koko ajan syö.. mahaa särkee kun syön. Huimaukset ja rajut oksentelu kohtaukset vei korvapolille.. epäilvät meniereä.. loppui taas.. ny taas alkaneet.
      Tällä hetkellä kalkkiioni ja kasium on korkeella ja kotisoli on matalalla.testit on tulossa, miks kukaan lääkäri ei usko

    • Anonyymi

      Minulta on cushing syndrooman takia poistettu molemmat lisämunuaisen ja kilpiraihanenkin lopetti toimintansa. Sen lisäksi vielä diabetes. Hyvin olen pärjännyt 40 vuotta.

      • Anonyymi

        Kuinka yleistä on t1diabetes ja addison? Täälläkin monta joilla diabetes. Kilpirauhasen häiriöt myös yleisiä diabeetikoilla? Itsellä selviä addisonintaudin oireita toissa kesänä, näin jälkeenpäin hoksasin. Tutkittiin kyllä keliakiaa sun muut, muttei tätä. Voiko tauti ja oireet aaltoilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka yleistä on t1diabetes ja addison? Täälläkin monta joilla diabetes. Kilpirauhasen häiriöt myös yleisiä diabeetikoilla? Itsellä selviä addisonintaudin oireita toissa kesänä, näin jälkeenpäin hoksasin. Tutkittiin kyllä keliakiaa sun muut, muttei tätä. Voiko tauti ja oireet aaltoilla?

        Moi, mulla on addisonintauti, 1tyypin diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Multa siis leikattiin 2018 kilpirauhanen pois struuman takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi, mulla on addisonintauti, 1tyypin diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Multa siis leikattiin 2018 kilpirauhanen pois struuman takia.

        Lisään edelliseen, että osaa yleisyydestä sanoa, mutta voivat kulkea käsikädessä. Eli on ilmeisesti suht yleistä, että jos on addisonin tauti, että silloin on myös esim. Kilpirauhasen vajaatoiminta tai 1tyypin db.

        Sain addisonintauti diagnoosin 2/2022. En jotenkin usko tohon aaltoiluun, sillä kortisonin puutteesta addisonia sairastavilla tulee addisonin kriisi, johon meinasin itsekin menehtyä tossa kk sitten, kun oli kaikki päin vittua kehon toiminnassa ja tilanne erittäin kriittinen.

        Tosin en oo lääkäri/hoitaja niin en osaa sanoa. Kyseessä kun on harvinainen tauti, niin sitä ei ilmeisesti yleensä edes ajatella, eli on voinut jäädä tutkimatta.

        Googlesta jos lukee, niin siellä ohjeistetaankin kääntymään lääkärin puoleen jos epäilee itsellä addisonintautia, joten tekisin niin! Hyvä kuitenkin tutkia ja poissulkea, mikäli kyseessä on jokin muu!
        -😁


    • Anonyymi

      Minkälaisilla aamukortisoliarvoilla Addisoninne diagnosoitiin?

      • Anonyymi

        Aamu kortisoli 14 määrittämättömän alhainen


    • Anonyymi

      Sairastan myös samaa tautia ,olen herkkä en k estä ressiä,itkuinenkin

    • Anonyymi

      Hei. Minulla on todettu myös Addissonin tauti. Kaipaan vertaistukea, mistäköhän sitä saa? Olen 46-vuotias nainen ja asun Turussa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe