Pakokaasun kierrätyksen virtaama

Toyota

Haluaisin D4D toyota kuskeilta kommentteja että kannattaako estää pakokaasun kierrätyksen virtaamasta ja mahdollisesti mikä letku tukitaan?
kuulin vaan että se toimenpide kasvattaa moottorin käyttöikää eli ei karstoita niin paljon.

14

24019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silloin tällöin

      kaasupoljinta reippaasti, niin ei karstat vaivaa. yleisohje, pätee niin bensa kuin riisselivehkeisiin...

      pahin karstoittuja on ollut kadetti,1.8 litranen, sekin kyllä aukes kun antoi välillä kierroksia kaasu pohjassa. isuzussa turbon "liikkeellelähtökierroksista" voi päätellä paljon, karstaisena 2600RPM, puhtaana 1700RPM...

    • Tumppi-82

      Ainakin diesel autoissa EGR- eli pakokaasujen kierrätys-venttiili kannattaa ehdottomasti ottaa pois. Se on pahimpia moottorin ja imusarjan karstoittajia. Netissä näkee kuvia 200tkm ajetuista diesel-imusarjoista joissa egr on ollut käytössä. Aika surullisia kuvia. Omalla autollani oli ajettu 120tkm kun disabloin EGR:n ja jo silloin imusarjan seinämä oli karstan peitossa. Ja autoa on "poljettu" silloin tällöin.

      • kyllästynyt...

        Jos tumpin neuvoa uskoo, niin nykyautossa vikakoodi menee päälle, mittaristossa syttyy välittömästi punainen lamppu ja auto ei läpäise katsastusta. Tumpin "tietämys" perustuu museovehkeisiin.


      • tojotoissa
        kyllästynyt... kirjoitti:

        Jos tumpin neuvoa uskoo, niin nykyautossa vikakoodi menee päälle, mittaristossa syttyy välittömästi punainen lamppu ja auto ei läpäise katsastusta. Tumpin "tietämys" perustuu museovehkeisiin.

        ja bemareissa menee vikamodiin kun se venttiili on sähkönen , alipaineella ohjatuissa egr-venttiileissä ei tätä ongelmaa ole


      • Tumppi-82
        kyllästynyt... kirjoitti:

        Jos tumpin neuvoa uskoo, niin nykyautossa vikakoodi menee päälle, mittaristossa syttyy välittömästi punainen lamppu ja auto ei läpäise katsastusta. Tumpin "tietämys" perustuu museovehkeisiin.

        Oma Volkkini on vm02 ja siinä ei tullut vikakoodia. Isäpapan -02Tojotasta disabloitiin myös EGR ilman vikakoodia.
        vm-03 Volkissa sen sijaan tulee vikakoodi jonka voi helposti kiertää netistä löytyvällä ohjeella. Eli on väärin sanoa että nykyautoissa syttyisi aina vikakoodi.


    • Kallo

      Yleispätevänä vastauksena EGR kannattaa aina sulkea, jos se kohtuullisella työllä onnistuu. Eniten imusarjan karstoittumista EGR aiheuttaa diesel- ja suoraruiskubensakoneissa. Imusarjaruiskutteisissa palamislämpötila pysyy yleensä kohtuullisempana ja EGR:n osuus on pienempi.

      EGR kannattaisi aina sulkea mekaanisesti "sokealla lätkällä" pakosarjan ja EGR-venttiilin välistä. Paras paikka sululle riippuu tietysti käytetystä rakenteesta. Näin venttiili toimii edelleen normaalisti, mutta se ei ohjaa pakokaasuja imukanavaan.

      Sähköisellä solenoidilla toimivan venttiilin disablointi aiheuttaa yleensä aina vikakoodin. Alipaineohjatuissa alipaineletkun tukkimisen jälkeen vikakoodia ei yleensä tule, mutta muutamia poikkeuksia tästäkin on kuulunut.

      Mekaanisen sulun jälkeen ongelmia ei yleensä ilmene. Joissakin harvinaisissa tapauksissa moottorinohjaus on saattanut herjata tilanteeseen nähden liian suuresta ilmamäärästä, kun koko ilmamäärä tuleekin puhtaana ilmamassamittarin läpi.

      EGR:n sulku ei muuta merkittävästi katsastuksessa mitattavia pakokaasuarvoja, eikä siten vaikuta katsastuksen läpäisyyn. Ongelmia on luonnollisesti tiedossa, jos sulun jälkeen ECU antaa virheilmoituksen. EGR vaikuttaa palamislämpötilaa laskevasti ja siten vähentää NOx-päästöjä. Näitä ei kuitenkaan mitata vuosikatsastuksessa.

      • on kyllä

        yleensä paaaaljon ennen imusarjan edessä olevaa egr-venttiiliä , itellä se on ainakin het putsarin jälkeen ennen turboa ?

        Et ei egr:n tukkiminen ainakaan ilmamassamittaria saa herjaamaan mitään ?

        EGR-venttiilihän on suurimman osan ajasta yleensä kiinni , pitempikestoisessa tasakaasuajossa se laskee pakokaasua ahtoilman sekaan jolloin palamislämpötila pienenee ja ne ilmakehää enitenkuluttavat töhkäpäästöt pienentyvät . Mutta esim kaupunkiajossa jossa kaasutellaan ja höllätään kokoajan egr pysyy kyl kiinni koska tehtaalla ovat funtsineet että mitä kylmempää ilmaa saadaan palotilanteeseen sitä tehokkaampi auto on , jos egr jumittuu auki tilanne on ns. katastrofaalinen , tulee TDI:stä äkkiä SDI

        Fsp motorsportin sivuilla löytyy kuvaa vain 4000km ajetusta TDI seatin imusarjasta ja eipä ne kaunista katseltavaa ole , mersuhan kokeili egr-venttiiliä aikanaan mutta aika äkkiä se jäi pois koneista


      • EGR
        on kyllä kirjoitti:

        yleensä paaaaljon ennen imusarjan edessä olevaa egr-venttiiliä , itellä se on ainakin het putsarin jälkeen ennen turboa ?

        Et ei egr:n tukkiminen ainakaan ilmamassamittaria saa herjaamaan mitään ?

        EGR-venttiilihän on suurimman osan ajasta yleensä kiinni , pitempikestoisessa tasakaasuajossa se laskee pakokaasua ahtoilman sekaan jolloin palamislämpötila pienenee ja ne ilmakehää enitenkuluttavat töhkäpäästöt pienentyvät . Mutta esim kaupunkiajossa jossa kaasutellaan ja höllätään kokoajan egr pysyy kyl kiinni koska tehtaalla ovat funtsineet että mitä kylmempää ilmaa saadaan palotilanteeseen sitä tehokkaampi auto on , jos egr jumittuu auki tilanne on ns. katastrofaalinen , tulee TDI:stä äkkiä SDI

        Fsp motorsportin sivuilla löytyy kuvaa vain 4000km ajetusta TDI seatin imusarjasta ja eipä ne kaunista katseltavaa ole , mersuhan kokeili egr-venttiiliä aikanaan mutta aika äkkiä se jäi pois koneista

        Minitsit Mersun luopuneen EGR-venttiilien kaytosta. Oletko tietoinen missa ja minka vuoden malleissa niita on kaytetty? Mitenkohan asia on toteutettu mallissani C220D 4/97.


      • ollos
        EGR kirjoitti:

        Minitsit Mersun luopuneen EGR-venttiilien kaytosta. Oletko tietoinen missa ja minka vuoden malleissa niita on kaytetty? Mitenkohan asia on toteutettu mallissani C220D 4/97.

        huoleti vaan


      • Toyota

        Kiitos


      • Kallo
        on kyllä kirjoitti:

        yleensä paaaaljon ennen imusarjan edessä olevaa egr-venttiiliä , itellä se on ainakin het putsarin jälkeen ennen turboa ?

        Et ei egr:n tukkiminen ainakaan ilmamassamittaria saa herjaamaan mitään ?

        EGR-venttiilihän on suurimman osan ajasta yleensä kiinni , pitempikestoisessa tasakaasuajossa se laskee pakokaasua ahtoilman sekaan jolloin palamislämpötila pienenee ja ne ilmakehää enitenkuluttavat töhkäpäästöt pienentyvät . Mutta esim kaupunkiajossa jossa kaasutellaan ja höllätään kokoajan egr pysyy kyl kiinni koska tehtaalla ovat funtsineet että mitä kylmempää ilmaa saadaan palotilanteeseen sitä tehokkaampi auto on , jos egr jumittuu auki tilanne on ns. katastrofaalinen , tulee TDI:stä äkkiä SDI

        Fsp motorsportin sivuilla löytyy kuvaa vain 4000km ajetusta TDI seatin imusarjasta ja eipä ne kaunista katseltavaa ole , mersuhan kokeili egr-venttiiliä aikanaan mutta aika äkkiä se jäi pois koneista

        Juuri tuo ilmamassamittarin sijainti ennen EGR:n liitosta imusarjaan saattaa aiheuttaa virheinformaatiota ECU:lle. Kuvitellaan tilanne, jossa EGR on täysin auki ja x% imuilmasta tulee EGR:n kautta ilmamassamittarin ohi. Jos EGR onkin tulpattu, vastaavassa kuormitustilanteessa sama kokonaiskaasutilavuus tuleekin täysin ilmamassamittarin läpi. Ainakin yhdessä huono-onnisessa BMW:n dieselmoottorissa ECU antoi EGR:n sulun jälkeen juuri tuollaisen virheellistä ilmamäärää kuvaavan vikakoodin.

        Tyyppihyväksymisvaiheessa auton on läpäistävä tarkemmat pakokaasutestit, joissa mitataan myös typen oksidit. Valtaosa autovalmistajista lisää moottoriin EGR:n, jotta päästöarvot pysyvät annetuissa rajoissa. Jos EGR:ää ei halua käyttää, spekseihin päästäkseen on käytettävä muita keinoja esim. muutetaan puristussuhdetta, sytytysennakkoa(bensa) tai syöttömäärää. Nämä saattavat kuitenkin olla kompromissi, jossa pieni osa suorituskyvystä joudutaan uhraamaan päästörajoitteiden takia. Ainakin minun puolestani autotehtaat voivat jatkossakin laittaa moottoreihinsa EGR:n, jonka minä sitten ensi kättelyssä pääsen sulkemaan. ;)


      • oikeessa
        Kallo kirjoitti:

        Juuri tuo ilmamassamittarin sijainti ennen EGR:n liitosta imusarjaan saattaa aiheuttaa virheinformaatiota ECU:lle. Kuvitellaan tilanne, jossa EGR on täysin auki ja x% imuilmasta tulee EGR:n kautta ilmamassamittarin ohi. Jos EGR onkin tulpattu, vastaavassa kuormitustilanteessa sama kokonaiskaasutilavuus tuleekin täysin ilmamassamittarin läpi. Ainakin yhdessä huono-onnisessa BMW:n dieselmoottorissa ECU antoi EGR:n sulun jälkeen juuri tuollaisen virheellistä ilmamäärää kuvaavan vikakoodin.

        Tyyppihyväksymisvaiheessa auton on läpäistävä tarkemmat pakokaasutestit, joissa mitataan myös typen oksidit. Valtaosa autovalmistajista lisää moottoriin EGR:n, jotta päästöarvot pysyvät annetuissa rajoissa. Jos EGR:ää ei halua käyttää, spekseihin päästäkseen on käytettävä muita keinoja esim. muutetaan puristussuhdetta, sytytysennakkoa(bensa) tai syöttömäärää. Nämä saattavat kuitenkin olla kompromissi, jossa pieni osa suorituskyvystä joudutaan uhraamaan päästörajoitteiden takia. Ainakin minun puolestani autotehtaat voivat jatkossakin laittaa moottoreihinsa EGR:n, jonka minä sitten ensi kättelyssä pääsen sulkemaan. ;)

        eli moottori josta on tulpattu egr ei kuulu enään tyyppihyväksyntään vähäpäästöisyyden osalta ja on näin ollen periaatteessa laitonta toimintaa = ajokielto katsastuksessa


      • egr-venttiili
        ollos kirjoitti:

        huoleti vaan

        Mersun dieselkoneisiin tuli EGR-venttiili joskus -91 tai siinä paikkeilla. Kyllä se on uudemmissa ihan vakiovaruste. -97 220D:ssä se on ihan varmasti.


      • julle66
        oikeessa kirjoitti:

        eli moottori josta on tulpattu egr ei kuulu enään tyyppihyväksyntään vähäpäästöisyyden osalta ja on näin ollen periaatteessa laitonta toimintaa = ajokielto katsastuksessa

        egr voi sulkea,sillä suomessa ei mitata typen päästöjä.imusarjan mennessä tukkoon kone alkaa polttamaan koneesta öljyä,joten saastutus lisääntyy.Egr ei toimi kuin uusissa autoissa ja lämpimissä maissa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe