Vapaa autoetu

kyllä nyt kelpaa

Nyt on hienoa että on vapaa autoetu. Tankki täyteen vaikka 1.40 hinnalla, ei puristele pätkääkään. Kruisailla voi ihan niin paljon kuin haluaa ja milloin haluaa. Nyt viimeistään autoilu palstalla loppuu keskustelu kannattaako omistaa oma auto vai ajella liisarilla. Kyllä liisari on nyt nannaa!!!!

24

58304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta unohdit

      että liisarit on köyhille. rikkailla on varaa ajaa vaikka maksaisi 10€ litralta....toivottavasti kesällä nousee yli 1.80€ litralta. odottelen sitä.

      ai saatana, unohdin tietysti että mulla on oman firman paku ja se on riisseli....perkule taitaa tulla bankrotti....

    • Ripa

      Vapaa autoetu sattuu sisältämään vain 18.000 km vuodessa omia ajoja, ja omiksi ajoiksi lasketaan myös matka kotoa työpaikalle.

      Asiasta määrää Verohallituksen päätös "vuodelta 2005 toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista" ja sen 17§:

      "Kilometrikohtaisen arvon käyttäminen edellyttää ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä autolla ajetuista kilometrimääristä. Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."

      Löytyy täältä: http://www.vero.fi/default.asp?article=3540&domain=VERO _MAIN&path=5,40,421&language=FIN

      • Jepjep

        Kyseessä on kilometrikohtainen korvaus, jota käyttää erittäin harva yritys työsuhdeautoissaan, kun kysymyksessä on vapaa autoetu.


      • ....
        Jepjep kirjoitti:

        Kyseessä on kilometrikohtainen korvaus, jota käyttää erittäin harva yritys työsuhdeautoissaan, kun kysymyksessä on vapaa autoetu.

        verotusarvo lasketaan 1500km/kk mukaan. Ylimääräiset kilsat kohottavat verotusarvoa. Harva tosin ilmoittaa näitä


      • RepaRipa
        .... kirjoitti:

        verotusarvo lasketaan 1500km/kk mukaan. Ylimääräiset kilsat kohottavat verotusarvoa. Harva tosin ilmoittaa näitä

        "Kilometrikohtaisen arvon käyttäminen edellyttää ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä autolla ajetuista kilometrimääristä. Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."

        Eli jos haluat PIENENTÄÄ verotusarvoa ajopäiväkirjaa käyttämällä, ts. katsot että OMAT ajosi jäävät ALLE 18 tkm vuodessa, niin SILLOIN et voi AJAA yli 18 tkm OMIA ajoja koska muuten VEROTUSARVO voi nousta, kuitenkaan se EI NOUSE yli kys. auton maks. verotusarvon, joka ilmoitetaan HINNASTOSSA autoetu-sarakkeessa tai BUSINESS-hinnastossa.

        Jos taasen maksat verotusarvon KÖNTTÄSUMMANA, etkä pidä AJOPÄIVÄKIRJAA, esim. 620e/kk, SAAT ajaa niin paljon kuin JAKSAT, eikä verotusarvo NOUSE enää mihinkään.

        LUKEKAA SE TEKSTI JA KOITTAKAA NYT MYÖS YMMÄRTÄÄ SE!


      • Ripa
        RepaRipa kirjoitti:

        "Kilometrikohtaisen arvon käyttäminen edellyttää ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä autolla ajetuista kilometrimääristä. Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."

        Eli jos haluat PIENENTÄÄ verotusarvoa ajopäiväkirjaa käyttämällä, ts. katsot että OMAT ajosi jäävät ALLE 18 tkm vuodessa, niin SILLOIN et voi AJAA yli 18 tkm OMIA ajoja koska muuten VEROTUSARVO voi nousta, kuitenkaan se EI NOUSE yli kys. auton maks. verotusarvon, joka ilmoitetaan HINNASTOSSA autoetu-sarakkeessa tai BUSINESS-hinnastossa.

        Jos taasen maksat verotusarvon KÖNTTÄSUMMANA, etkä pidä AJOPÄIVÄKIRJAA, esim. 620e/kk, SAAT ajaa niin paljon kuin JAKSAT, eikä verotusarvo NOUSE enää mihinkään.

        LUKEKAA SE TEKSTI JA KOITTAKAA NYT MYÖS YMMÄRTÄÄ SE!

        Satun olemaan lakimies, ja osaan lukea ja myös ymmärtää säädöksiä. RepaRipalta näkyy ymmärrys puuttuvan, ja lukeminenkin taitaa tuottaa vaikeuksia.

        Verohallinnon päätös tarkoittaa sitä, että pääsääntöisesti esim. ikäryhmän A auton käyttöedusta veloitetaan 1,4% 250 euroa/kk. Jos ajoja on yli 18000 km/vuosi, verotusta voidaan korottaa.

        Verovelvollinen voi valita kilometrikohtaisen verotusarvon, ja näin kannattaa tehdä jos omia ajoja on vähän. Jos ajoja on paljon, vain idiootti valitsee kilometrikohtaisen verotusarvon. Sellaista tulkintaa ei ole, että "kiinteä" kuukausittainen verotusarvo olisi maksimi. RepaRipan ajopäiväkirjatulkinta on hatusta repäisty, mutta pieleen meni.

        Mitenkähän ihmeessä RepaRipa onnistuu seuraavan lukemaan siten että saa oman tulkintansa tehtyä?
        "Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä". Taisi jäädä amis kesken


      • .....
        RepaRipa kirjoitti:

        "Kilometrikohtaisen arvon käyttäminen edellyttää ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä autolla ajetuista kilometrimääristä. Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."

        Eli jos haluat PIENENTÄÄ verotusarvoa ajopäiväkirjaa käyttämällä, ts. katsot että OMAT ajosi jäävät ALLE 18 tkm vuodessa, niin SILLOIN et voi AJAA yli 18 tkm OMIA ajoja koska muuten VEROTUSARVO voi nousta, kuitenkaan se EI NOUSE yli kys. auton maks. verotusarvon, joka ilmoitetaan HINNASTOSSA autoetu-sarakkeessa tai BUSINESS-hinnastossa.

        Jos taasen maksat verotusarvon KÖNTTÄSUMMANA, etkä pidä AJOPÄIVÄKIRJAA, esim. 620e/kk, SAAT ajaa niin paljon kuin JAKSAT, eikä verotusarvo NOUSE enää mihinkään.

        LUKEKAA SE TEKSTI JA KOITTAKAA NYT MYÖS YMMÄRTÄÄ SE!

        Edellinen selvittikin sen mitä ajattelin sinulle rautalangasta vääntää. Jos kilometrien ilmoittaminen jää tekemättä ei se tarkoita, etteikö verotusarvoa voisi korottaa yksityisajon mennessä yli 18tkm:n vuoteen.

        Sama kuin omalla autolla ajavien osalta. Matkat tuntuvat pitkiltä. =) Lahti hesa väli on nykyään 120-130 kilsaa "paikan päällä ajot"


      • Tsero
        Ripa kirjoitti:

        Satun olemaan lakimies, ja osaan lukea ja myös ymmärtää säädöksiä. RepaRipalta näkyy ymmärrys puuttuvan, ja lukeminenkin taitaa tuottaa vaikeuksia.

        Verohallinnon päätös tarkoittaa sitä, että pääsääntöisesti esim. ikäryhmän A auton käyttöedusta veloitetaan 1,4% 250 euroa/kk. Jos ajoja on yli 18000 km/vuosi, verotusta voidaan korottaa.

        Verovelvollinen voi valita kilometrikohtaisen verotusarvon, ja näin kannattaa tehdä jos omia ajoja on vähän. Jos ajoja on paljon, vain idiootti valitsee kilometrikohtaisen verotusarvon. Sellaista tulkintaa ei ole, että "kiinteä" kuukausittainen verotusarvo olisi maksimi. RepaRipan ajopäiväkirjatulkinta on hatusta repäisty, mutta pieleen meni.

        Mitenkähän ihmeessä RepaRipa onnistuu seuraavan lukemaan siten että saa oman tulkintansa tehtyä?
        "Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä". Taisi jäädä amis kesken

        Taidat olla aika huono lakimies, aivan samoin kuin kolmen pisteen tollon palkanlaskija...


      • ....
        Tsero kirjoitti:

        Taidat olla aika huono lakimies, aivan samoin kuin kolmen pisteen tollon palkanlaskija...

        http://www.vero.fi/default.asp?article=4323&domain=VERO_MAIN&path=5,39&language=FIN


        "Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."


      • autoilijasetä

        Niin, mutta mitäs sitte...???


      • Minäkin osallistun
        .... kirjoitti:

        http://www.vero.fi/default.asp?article=4323&domain=VERO_MAIN&path=5,39&language=FIN


        "Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."

        Verohallituksen yhtenäistämisohjeissa
        http://www.vero.fi/default.asp?article=4420&language=FIN todetaan seuraavaa:

        "2.19 Autoedun korottaminen yksityisajojen perusteella

        Em. päätöksessä määriteltyä autoedun kaavamaista arvoa korotetaan verovuoden yksityisajojen ylittäessä 18 000 kilometriä. Jos luontoisetuautoa käytetään asunnon ja työpaikan välisillä matkoilla ja päivittäinen matka on enintään 2 x 40 km, voidaan ennakkoperinnässä käytetty edun arvo hyväksyä, ellei edellisen vuoden verotuksen perusteella tai muutoin ole ilmeistä, että yksityisajojen määrä ylittää 18 000 km. Jos asunnon ja työpaikan välinen matka on pidempi, selvitetään ajettujen kilometrien määrä ja laskennassa muiden yksityisajojen osuudeksi arvioidaan muun selvityksen puuttuessa 6 000 kilometriä. Verovelvollista on kuultava ennen verotuksen toimittamista."

        Tulkitsen itse asian niin, että jos työmatka on max 40 km, eletään verotusarvon mukaan. Jos matka on pidempi, verottaja tulkitsee edun arvon laskentaperusteeksi (työpäivien määrä x edestakainen matka) 6000 km. Eihän mikään pakota käyttämään työsuhdeautoa työmatkoihin, jolloin autolla ajetut kilometrit jäävät alle edellä esitetyn kaavan antaman tuloksen. Siihen on verottajankin tyytyminen. Työsuhdeauto ei myöskään estä normaalia työmatkakulujen vähentämistä verotuksessa.

        Verottaja pyrkii siihen, että työsuhdeauton kuukausittainen verotusarvo vastaa samanmallisen ja -ikäisen oman auton kuukausittaisia käyttökuluja. Onko auto sitten palkan osa vaiko lisä, on työnantajasta kiinni. Jos autoetu on palkan osa, on turha kadehtia työsuhdeautoilun edullisuutta. Se on ehkä firman autopolitiikasta riipuen vaivatonta (sijaisautot, renkaanvaihdot, pesut), mutta ei todellakaan erityisen edullista.

        Mistä näitä tietää.


      • hieman.
        Minäkin osallistun kirjoitti:

        Verohallituksen yhtenäistämisohjeissa
        http://www.vero.fi/default.asp?article=4420&language=FIN todetaan seuraavaa:

        "2.19 Autoedun korottaminen yksityisajojen perusteella

        Em. päätöksessä määriteltyä autoedun kaavamaista arvoa korotetaan verovuoden yksityisajojen ylittäessä 18 000 kilometriä. Jos luontoisetuautoa käytetään asunnon ja työpaikan välisillä matkoilla ja päivittäinen matka on enintään 2 x 40 km, voidaan ennakkoperinnässä käytetty edun arvo hyväksyä, ellei edellisen vuoden verotuksen perusteella tai muutoin ole ilmeistä, että yksityisajojen määrä ylittää 18 000 km. Jos asunnon ja työpaikan välinen matka on pidempi, selvitetään ajettujen kilometrien määrä ja laskennassa muiden yksityisajojen osuudeksi arvioidaan muun selvityksen puuttuessa 6 000 kilometriä. Verovelvollista on kuultava ennen verotuksen toimittamista."

        Tulkitsen itse asian niin, että jos työmatka on max 40 km, eletään verotusarvon mukaan. Jos matka on pidempi, verottaja tulkitsee edun arvon laskentaperusteeksi (työpäivien määrä x edestakainen matka) 6000 km. Eihän mikään pakota käyttämään työsuhdeautoa työmatkoihin, jolloin autolla ajetut kilometrit jäävät alle edellä esitetyn kaavan antaman tuloksen. Siihen on verottajankin tyytyminen. Työsuhdeauto ei myöskään estä normaalia työmatkakulujen vähentämistä verotuksessa.

        Verottaja pyrkii siihen, että työsuhdeauton kuukausittainen verotusarvo vastaa samanmallisen ja -ikäisen oman auton kuukausittaisia käyttökuluja. Onko auto sitten palkan osa vaiko lisä, on työnantajasta kiinni. Jos autoetu on palkan osa, on turha kadehtia työsuhdeautoilun edullisuutta. Se on ehkä firman autopolitiikasta riipuen vaivatonta (sijaisautot, renkaanvaihdot, pesut), mutta ei todellakaan erityisen edullista.

        Mistä näitä tietää.

        Tietyissä tilanteissa verottaja hyväksyy myös matkamittarin lukeman korjattuna mahdollisella poikkeamalla. Tästä vähennetään ajetut työajot, jos ne on esim ajopäiväkirjalla tai kalenterilla osoitettu.


      • sitä
        autoilijasetä kirjoitti:

        Niin, mutta mitäs sitte...???

        Eli tarkoittaa sitä, että kun vertaa omistusauton ja työsuhdeauton kustannuksia toisiinsa kannattaa ottaa molempiin laskelmiin sama kilometrimäärä.


      • Kokemusta on
        RepaRipa kirjoitti:

        "Kilometrikohtaisen arvon käyttäminen edellyttää ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä autolla ajetuista kilometrimääristä. Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."

        Eli jos haluat PIENENTÄÄ verotusarvoa ajopäiväkirjaa käyttämällä, ts. katsot että OMAT ajosi jäävät ALLE 18 tkm vuodessa, niin SILLOIN et voi AJAA yli 18 tkm OMIA ajoja koska muuten VEROTUSARVO voi nousta, kuitenkaan se EI NOUSE yli kys. auton maks. verotusarvon, joka ilmoitetaan HINNASTOSSA autoetu-sarakkeessa tai BUSINESS-hinnastossa.

        Jos taasen maksat verotusarvon KÖNTTÄSUMMANA, etkä pidä AJOPÄIVÄKIRJAA, esim. 620e/kk, SAAT ajaa niin paljon kuin JAKSAT, eikä verotusarvo NOUSE enää mihinkään.

        LUKEKAA SE TEKSTI JA KOITTAKAA NYT MYÖS YMMÄRTÄÄ SE!

        vuosi ja piste. Mikäli asut kaukana työpaikastasi ja sinulla esim. mökki muutaman 100 km päässä kotoasi VOI olla mahdollista että verottajasetä/täti kyselee kilometriesi perään.


      • * * *
        hieman. kirjoitti:

        Tietyissä tilanteissa verottaja hyväksyy myös matkamittarin lukeman korjattuna mahdollisella poikkeamalla. Tästä vähennetään ajetut työajot, jos ne on esim ajopäiväkirjalla tai kalenterilla osoitettu.

        Osaisiko joku viisampi selventää seuraavaa ja korjata mikäli olen ymmärtänyt väärin

        'Kuvitteellinen' tilanne:
        Työntekijä saa vapaan autoedun palkan päälle.
        Hänen työmatkansa (Koti-Työpaikka) on 200km sivu. Tämä tekee päivässä 400km yksityisajoa. Työntekijä käy työpaikallansa 2 kertaa viikossa noin 40 viikon ajan. Yksityisajoja hänelle kertyy siis pelkästään:
        400km*40viikkoa*2päivää=32 000 km/v yksityisajoja työpaikallensa
        Tämän lisäksi hän ajaa muuten autolla noin 8000km muita yksityisajoja => vuodessa hän siis ajaan noin 40 000km/v yksityisajoja

        Tästä seuraa seuraava:
        Koska vapaa autoetu kattaa vain 18000km/v yksityis ajoja hänen tulee siis nostaa verotusarvoa autoedusta (0.26c/km, en muista mistä tämän luin eli voi olla väärin!)

        40000km-18000km=22000km => 22000km*0.26c=5720e

        Kysymys1: onko tämä noin 6000e summa mikä lisätään hänen vuosittaiseen bruttotuloon, josta hän sitten maksaa verot oikein laskettu?

        Esim. Työntijän veroprosentti tämän summan seurauksena on 40% => Eli nettopalkasta hänelle tämän takia jää käteen 2400e vähemmän vuodessa (200e/kk)?

        Kysymys2: Saako hän vähennettyä näitä kustannuksia verotuksessa jotenkin?

        Toteamus: Koska kumminkin työajot jäävät alle 30 000km/v hän ei voi vähentää verotuksellista etua 80%:n.


      • ppoo
        * * * kirjoitti:

        Osaisiko joku viisampi selventää seuraavaa ja korjata mikäli olen ymmärtänyt väärin

        'Kuvitteellinen' tilanne:
        Työntekijä saa vapaan autoedun palkan päälle.
        Hänen työmatkansa (Koti-Työpaikka) on 200km sivu. Tämä tekee päivässä 400km yksityisajoa. Työntekijä käy työpaikallansa 2 kertaa viikossa noin 40 viikon ajan. Yksityisajoja hänelle kertyy siis pelkästään:
        400km*40viikkoa*2päivää=32 000 km/v yksityisajoja työpaikallensa
        Tämän lisäksi hän ajaa muuten autolla noin 8000km muita yksityisajoja => vuodessa hän siis ajaan noin 40 000km/v yksityisajoja

        Tästä seuraa seuraava:
        Koska vapaa autoetu kattaa vain 18000km/v yksityis ajoja hänen tulee siis nostaa verotusarvoa autoedusta (0.26c/km, en muista mistä tämän luin eli voi olla väärin!)

        40000km-18000km=22000km => 22000km*0.26c=5720e

        Kysymys1: onko tämä noin 6000e summa mikä lisätään hänen vuosittaiseen bruttotuloon, josta hän sitten maksaa verot oikein laskettu?

        Esim. Työntijän veroprosentti tämän summan seurauksena on 40% => Eli nettopalkasta hänelle tämän takia jää käteen 2400e vähemmän vuodessa (200e/kk)?

        Kysymys2: Saako hän vähennettyä näitä kustannuksia verotuksessa jotenkin?

        Toteamus: Koska kumminkin työajot jäävät alle 30 000km/v hän ei voi vähentää verotuksellista etua 80%:n.

        Joudut maksamaan lisää veroa siten että
        verotusarvoon tulee lisää
        40000km-18000km=22000km => 22000km*0.06e=1320e. Jos marginaalivero-% on esim. 50%, niin verot kasvavat 660 e. Itselleni käy vastaavasti päinvastoin koska omat ajot jäävät alle 18 000 km:n, eli verotusarvoni laskee 6 c/km.


      • Sven Tuuva

        Ja verottaja voi palata asiaan vielä vuosien päästä. Ja maksumieheksi joutuu ....


      • Jepa jee
        Ripa kirjoitti:

        Satun olemaan lakimies, ja osaan lukea ja myös ymmärtää säädöksiä. RepaRipalta näkyy ymmärrys puuttuvan, ja lukeminenkin taitaa tuottaa vaikeuksia.

        Verohallinnon päätös tarkoittaa sitä, että pääsääntöisesti esim. ikäryhmän A auton käyttöedusta veloitetaan 1,4% 250 euroa/kk. Jos ajoja on yli 18000 km/vuosi, verotusta voidaan korottaa.

        Verovelvollinen voi valita kilometrikohtaisen verotusarvon, ja näin kannattaa tehdä jos omia ajoja on vähän. Jos ajoja on paljon, vain idiootti valitsee kilometrikohtaisen verotusarvon. Sellaista tulkintaa ei ole, että "kiinteä" kuukausittainen verotusarvo olisi maksimi. RepaRipan ajopäiväkirjatulkinta on hatusta repäisty, mutta pieleen meni.

        Mitenkähän ihmeessä RepaRipa onnistuu seuraavan lukemaan siten että saa oman tulkintansa tehtyä?
        "Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä". Taisi jäädä amis kesken

        Verohallinnostakin sanoivat, että autoetua voidaa korottaa, jos km ylittää 18000/v. Ja muija sanoi sieltä, että joka vuosi pitää ilmoittaa verotukseen paljon on ajanut omia ajoja. Kuinka moni ilmoittaa ja miten verohallinto valvoo ajettuja km/v.


      • Jurgen
        Ripa kirjoitti:

        Satun olemaan lakimies, ja osaan lukea ja myös ymmärtää säädöksiä. RepaRipalta näkyy ymmärrys puuttuvan, ja lukeminenkin taitaa tuottaa vaikeuksia.

        Verohallinnon päätös tarkoittaa sitä, että pääsääntöisesti esim. ikäryhmän A auton käyttöedusta veloitetaan 1,4% 250 euroa/kk. Jos ajoja on yli 18000 km/vuosi, verotusta voidaan korottaa.

        Verovelvollinen voi valita kilometrikohtaisen verotusarvon, ja näin kannattaa tehdä jos omia ajoja on vähän. Jos ajoja on paljon, vain idiootti valitsee kilometrikohtaisen verotusarvon. Sellaista tulkintaa ei ole, että "kiinteä" kuukausittainen verotusarvo olisi maksimi. RepaRipan ajopäiväkirjatulkinta on hatusta repäisty, mutta pieleen meni.

        Mitenkähän ihmeessä RepaRipa onnistuu seuraavan lukemaan siten että saa oman tulkintansa tehtyä?
        "Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä". Taisi jäädä amis kesken

        ajan ja täytyy sanoa että ripa on oikeassa tässä asiassa. Ei tuohon 18.000km rajaan kannata liikaa tuijotella....


      • vapaa auto etu
        Sven Tuuva kirjoitti:

        Ja verottaja voi palata asiaan vielä vuosien päästä. Ja maksumieheksi joutuu ....

        kyllä verottaja piikittää omista ajoista,
        8 vuotta ollut täys autoetu.
        verottaja laskee kodin ja työpaikan välisen matkan
        ja pyytää selvityksen kilometreistä joka toinen/kolmas vuosi ja maksetaan pari tonnia (2000eur) verottajalle
        8 päivän maksuajalla yhdessä erässä!!
        30/40000tkm vuodessa tulee työ ajoja eli kesä loman jälkeen tulee oma auto ja VEROTTOMAT km korvaukset!


      • eltomba
        vapaa auto etu kirjoitti:

        kyllä verottaja piikittää omista ajoista,
        8 vuotta ollut täys autoetu.
        verottaja laskee kodin ja työpaikan välisen matkan
        ja pyytää selvityksen kilometreistä joka toinen/kolmas vuosi ja maksetaan pari tonnia (2000eur) verottajalle
        8 päivän maksuajalla yhdessä erässä!!
        30/40000tkm vuodessa tulee työ ajoja eli kesä loman jälkeen tulee oma auto ja VEROTTOMAT km korvaukset!

        Hain tietoa autoedun vaikutuksesta käteen jäävään liksaan monelta taholta mutta missään sitä ei oltu kovin selvästi kerrottu. Nyt löytyi hyvä sivu rautalangasta väännetyin esimerkein:
        http://www.vida.fi/palkanlaskenta/Luontoisedut.htm#NETTOPALKAN LASKEMINEN


      • Ulosotossa
        Ripa kirjoitti:

        Satun olemaan lakimies, ja osaan lukea ja myös ymmärtää säädöksiä. RepaRipalta näkyy ymmärrys puuttuvan, ja lukeminenkin taitaa tuottaa vaikeuksia.

        Verohallinnon päätös tarkoittaa sitä, että pääsääntöisesti esim. ikäryhmän A auton käyttöedusta veloitetaan 1,4% 250 euroa/kk. Jos ajoja on yli 18000 km/vuosi, verotusta voidaan korottaa.

        Verovelvollinen voi valita kilometrikohtaisen verotusarvon, ja näin kannattaa tehdä jos omia ajoja on vähän. Jos ajoja on paljon, vain idiootti valitsee kilometrikohtaisen verotusarvon. Sellaista tulkintaa ei ole, että "kiinteä" kuukausittainen verotusarvo olisi maksimi. RepaRipan ajopäiväkirjatulkinta on hatusta repäisty, mutta pieleen meni.

        Mitenkähän ihmeessä RepaRipa onnistuu seuraavan lukemaan siten että saa oman tulkintansa tehtyä?
        "Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä". Taisi jäädä amis kesken

        Olen asetettu henkilökohtaiseen konkurssiin 2004,jonka vuoksi en voi omistaa omaa autoa.
        Olemme tehneet järjestelyjä joissa työnantaja luotottaa ja panttaa auton lainaani vastaan, jolloin vouti ei pysty ulosmittaamaan autoa.
        Laskutan työajosta kilometrikorvausta jolla lyhennän henkilökuntalainaani. Auto joudutaan kuitenkin aina vaihtamaan ennen kuin siitä muodostuu velatonta omaisuutta, josta olisi ilmoitettava ulosottoon.
        Autoedussa esim audi A4 sopisi verotusarvoltaan sopivasti palkan suojaosuuteen mutta muodostuuko
        autoedusta ulosmitattavaa vai pelkästään verotettavaa tuloa.


    • laskettu on
    • ohla

      ele! toi kateus vihreetkommarit ahistaako
      "vapaa" autoetu jokuhan sen auton ostaa yritys
      joka maksaa siitä verot kulut.
      Edun nauttija maksaa edusta veron.
      Näinhän saadaan uusia autoja tänne pohjois Romaniaan! romut kiertoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1274
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1271
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1009
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1002
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      272
      913
    Aihe