Työsuhdeautoilija syö pöydässäsi

Korkea autoverotus

Näille jepeille ei riitä että saavat kahdella sadalla per kk 35 t€ auton alle. Vaan lainaus:

Ajat esimerkiksi 30 000 km vuodessa yhdistetty kulutus 10 litraa satkulle. Se on 3000 litraa vuodessa. Jos joka tankkauskerralla nappaat hieman moottorikelkkaan tai veneeseen esim niinkuin monet tekee, ettei tankata autoa täyteen. 10% on vuodessa 300 litraa, jolla talven kelkkailut jo kustantaa ja keskikulutus ei nouse kuin 11 litraan = kukaan ei kiinnitä huomiota. 20%:lla se tekee jo 600 litraa, mutta vain 12 litran keskikulutusta = kukaan ei kiinnitä huomiota.

31

8852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kehä I:nen

      pullistelevat näitä uutukaisia pirssejä.

      Työsuhdeautoilijat täyttävät nämä paikat maksimiedut saadakseen.

      Ja kun ilmaisia "lounaita" ei ole, siirtyvät nämä kulut LUONNOLLISESTI tuotteiden/palveluiden hintoihin.

    • Muijallakin etuauto

      Pitäisiköhän myydä kateelliselle naapurille?

    • Joo ei kai kukaan luovu

      Koskee vaan pariasataa tuhatta. Ykistyisen ja valtion sekä kunnan työntekijää.

      Pitäähän liksaa maksaa jotekin kun palkan verotus tajutonta.

    • Autoetuilija

      Mikään HK- sininen jauhomakkara ei kelpaa....

    • lujjoooo

      163km/h tutkaan
      Ninni kaahasi rajusti
      10.4.2006 0:07
      Miss Suomi Ninni Laaksonen myöntää ajaneensa törkeää ylinopeutta poliisin tutkaan lauantai-iltana yhdeksän maissa.



      Vauhtimissi Ninni Laaksosen sponsoriauto on nyt harkinnassa. Kortti menee alta kuukaudeksi tai kahdeksi. (ILPO LUKUS)
      - En mä oikein osaa selittää... Ei mulla edes ollut kiire mihinkään.

      Miss Suomi oli kotimatkalla työkeikalta Honkajoelta, kun poliisiauto yhtäkkiä vilkutti takaa hälytysvalojaan pysähtymisen merkiksi.

      Tutka todisti huimat lukemat 163 km/h moottoritietaipaleella, jossa nopeusrajoitus on 100 km/h.

      - Tehty mikä tehty, en mä sille oikein enää mitään voi. En mä siis yleensä aja tosi kovaa, ei se mikään tapa ole, missi puolustelee.

      - Mä en edes huomannut, että ajoin niin kovaa. Kuuntelin vain musiikkia. Ei siis todellakaan mitenkään tarkoituksellista.

      Hurjastelusta rapsahti heti kättelyssä 500 euron sakot. Ajokorttikin lähtee kuivumaan, mutta aikataulusta Ninni ei vielä tiedä.

      Lisää aiheesta maanantain Näköislehdessä

    • talollinen

      Pitäähän sitä työläisellä auto olla. Mitä ilman autoa tulisi? Joutuisimme kävelemään tai pyöräilemään. Alkeellista.

      "Tietoyhteiskunta tarvitsee autoa."
      (Martti Tiuri)

      Tietoyhteiskunta meidän on säilytettävä niin hyvässä kuin pahassa, kuuntelematta vastaväitteitä.

    • ....

      35 teuron autosta maksat 740 euroa nettoa/kk ja se sisältää 18 000 kilsan yksityisajot. Ylimääräiset maksavat.

      Työntekijän on päästävä töihin ja siitä työsuhdeautoilija maksaa raskaimman mukaan. Moni omilla ajava valehtelee rankasti yläkanttiin kilsoja....

      • autoetuilijamyös

        No ei nyt ihan ole 740e netto, vaan se on lähempänä 250e netto/kk sisältäen kaikki.

        Niin ja kuka niitä ylimääräisiä nyt maksaa,
        aika harva oikeesti.


      • ....
        autoetuilijamyös kirjoitti:

        No ei nyt ihan ole 740e netto, vaan se on lähempänä 250e netto/kk sisältäen kaikki.

        Niin ja kuka niitä ylimääräisiä nyt maksaa,
        aika harva oikeesti.

        Verotusarvo lasketaan 1,4% 250 eur /kk ja tämä vähennetään käteen jäävästä eli

        palkka 2500 eur käteen jää 1740
        palkka 2500 sis auto 740, käteen 1000 740 euron auto.
        got it? voit toki perustella itsellesi ihan millä tahansa laskukaavalla, mutta niin se vaan on jos vaihtoehdot ovat rahapalkka tai raha ja autoetu.

        ja verottaja on muuten tänä vuonna tarkentamassa seulaa, että autoilla todella ajetut ilmoitettaisiin. Thats it.


      • Kusetettu
        .... kirjoitti:

        Verotusarvo lasketaan 1,4% 250 eur /kk ja tämä vähennetään käteen jäävästä eli

        palkka 2500 eur käteen jää 1740
        palkka 2500 sis auto 740, käteen 1000 740 euron auto.
        got it? voit toki perustella itsellesi ihan millä tahansa laskukaavalla, mutta niin se vaan on jos vaihtoehdot ovat rahapalkka tai raha ja autoetu.

        ja verottaja on muuten tänä vuonna tarkentamassa seulaa, että autoilla todella ajetut ilmoitettaisiin. Thats it.

        Eihän se autoetu ole mikään etu jos se suoraan palkkaasi lasketaan, sehän pitää olla palkan lisänä samoin kuin muutin edut, asunto ja ruoka.


      • ....
        Kusetettu kirjoitti:

        Eihän se autoetu ole mikään etu jos se suoraan palkkaasi lasketaan, sehän pitää olla palkan lisänä samoin kuin muutin edut, asunto ja ruoka.

        Ei se mikään hyvä etu olekaan jos saat saman rahapalkan riippumatta otatko sen rahana tai rahana ja etuina... Yleensä tuon voi neuvotella rahana saman. Joillain aloilla, joissain organisaatioissa ei ja silloin ymmärrän vaihtoehtoiskustannuksiin perustuvan laskentatavan.


      • shg
        .... kirjoitti:

        Ei se mikään hyvä etu olekaan jos saat saman rahapalkan riippumatta otatko sen rahana tai rahana ja etuina... Yleensä tuon voi neuvotella rahana saman. Joillain aloilla, joissain organisaatioissa ei ja silloin ymmärrän vaihtoehtoiskustannuksiin perustuvan laskentatavan.

        Naurattaa tämä kateellisten valitus työsuhde(etu?)auton käyttäjistä. Itsekin luovuin työsuhdeautosta ja otan vastaavan verotusarvon palkkaani, n. 500 €/kk.


    • autoetuilijamyös

      Miten mun firman auto on sinulta pois?
      Ja miten muka työsuhdeautot vaikuttavat
      autoverotukseen...

      hieman pitäisi olla enemmän perusteluita

    • onx lisää?

      Jälleen kerran: parhaat naurut saa katellisilta mitätömyyksiltä. Lisää näitä!!!

      • Maatalous polttoaineet vero...

        Yritykset saavat sähköt alennetulla verolla ym.
        Miksi perk.. oy takaa verot vekeen. Musta pitäisi kaikilla olla sama veroprosentt niin opakjlkassa kuin muussakin, jos kerran halutaan verottaa. Kaikki tollainen kiertäminen on syvältä. Eli jos tartee auton ostaa sen eikä käytä vuokraritsoja veron kiertoon.


    • Sami_

      300 litralla ei iha älyttömästi talven aikana kelkalla rällätä.

      Kyseisen huijarin työnantajahan se on joka ne bensat maksaa, joten ei se sulta ole pois.

    • kellä.

      Kyllä ne työkaveritkin on kateellisia,
      takanapäin puhuvat,
      toisten varkauksista ym.

      Ei aina noin ole, ainakaan meillä.
      Pomokin sanoi että kolme jeppeä on jo jonossa, syksyllä lähtevät, ilman irtisanomisaikaa.

      Mutta jokaisella on mahdollisuus työsuhdeautoon,
      lukee vain sen
      verran että tulee tarpeelliseksi.
      Näin yksinkertaista se on,
      älkää karehtiko.

      • Aina Oma

        Mutta jokaisella on mahdollisuus työsuhdeautoon,
        lukee vain sen
        verran että tulee tarpeelliseksi.

        Jaa, eikös siihen aluemyyntipäällikön titteliin riitä kansakoulu?


    • Rehellinenppoika

      No entäs ne muut roistot? Ne, jotka ei aja työsuhdeautolla mutta pöllii kaupoista kamaa, käyttää huumeita, hakkaa ohikulkijoita jnejne...

      Toi mista jeesustelet nyt ei oo mitään jos kaikki muut rikolliset lopettaa niin se olis paljon lisää sisäfilettä sunkin lautaselle.

      • vuodessa

        Tämmöisistä rahoista kyse vuodessa.
        4 miljardia € eli autoveron ja monen muun tuotto.

        200 000 työsuhdeautoilijaa. Keskiverto työsuhdeautoilija maksaa ajostaan vain neljänneksen oikeasta kuluista eli 20 tkm ajolla uudella Passatilla kulut yli 10 t€ vuodessa halvemmat kuin omalla ajavan. Firma saa helpotusta kun ei tarte maksaa palkkaa sekä saa poistoja vuoklrista.


      • Jaska2
        vuodessa kirjoitti:

        Tämmöisistä rahoista kyse vuodessa.
        4 miljardia € eli autoveron ja monen muun tuotto.

        200 000 työsuhdeautoilijaa. Keskiverto työsuhdeautoilija maksaa ajostaan vain neljänneksen oikeasta kuluista eli 20 tkm ajolla uudella Passatilla kulut yli 10 t€ vuodessa halvemmat kuin omalla ajavan. Firma saa helpotusta kun ei tarte maksaa palkkaa sekä saa poistoja vuoklrista.

        Työsuhdeautoilija maksaa autoilustaan aivan yhtä paljon kuin kuka tahansa, joka ajaa vastaavalla autolla. Autoetu on verollinen etu ja jokainen autoedusta nauttiva maksaa siitä veroa.

        Autoetu ei ole mikään palkan päälle saatava ilmainen lisä vaan tapa maksaa osa palkasta. Joka kuvittelee muuta, pettää itseään.


      • justiinsa
        Jaska2 kirjoitti:

        Työsuhdeautoilija maksaa autoilustaan aivan yhtä paljon kuin kuka tahansa, joka ajaa vastaavalla autolla. Autoetu on verollinen etu ja jokainen autoedusta nauttiva maksaa siitä veroa.

        Autoetu ei ole mikään palkan päälle saatava ilmainen lisä vaan tapa maksaa osa palkasta. Joka kuvittelee muuta, pettää itseään.

        Jos saat valita mersu C vai palkkaa lisää brutto 3500 € / kk kumman otat?

        Eipä kuule työnantaja suostu lisäpalkkaan.

        Mersun käyttökulut menee about 1 € per km. Jios ajat 2000 km kk se tekee 2000 € nettona. Veroja maksat verotusarvon 1000 € x 40% eli 400 €. Siis 2000- 400 = 1700 € nettona.
        Bruttona se tekee 3500 € / kk lisää likssaa firmalta. Työnanatajalle tuo 3500 tekee 5500 € /kk sossu ym. kuluineen. Eli olet äkkiä työnantajelle yli 14 t€ juoksupoika.


      • korjaus
        Jaska2 kirjoitti:

        Työsuhdeautoilija maksaa autoilustaan aivan yhtä paljon kuin kuka tahansa, joka ajaa vastaavalla autolla. Autoetu on verollinen etu ja jokainen autoedusta nauttiva maksaa siitä veroa.

        Autoetu ei ole mikään palkan päälle saatava ilmainen lisä vaan tapa maksaa osa palkasta. Joka kuvittelee muuta, pettää itseään.

        Jos saat valita mersu C vai palkkaa lisää brutto 3500 € / kk kumman otat?

        Eipä kuule työnantaja suostu lisäpalkkaan.

        Mersun käyttökulut menee about 1 € per km. Jios ajat 2000 km kk se tekee 2000 € nettona. Veroja maksat verotusarvon 1000 € x 40% eli 400 €. Siis 2000- 400 = 1600 € nettona.
        Bruttona se tekee 3500 € / kk lisää likssaa firmalta. Työnanatajalle tuo 3500 tekee 5500 € /kk sossu ym. kuluineen. Eli olet äkkiä työnantajelle yli 14 t€ juoksupoika.


      • Jaska2
        justiinsa kirjoitti:

        Jos saat valita mersu C vai palkkaa lisää brutto 3500 € / kk kumman otat?

        Eipä kuule työnantaja suostu lisäpalkkaan.

        Mersun käyttökulut menee about 1 € per km. Jios ajat 2000 km kk se tekee 2000 € nettona. Veroja maksat verotusarvon 1000 € x 40% eli 400 €. Siis 2000- 400 = 1700 € nettona.
        Bruttona se tekee 3500 € / kk lisää likssaa firmalta. Työnanatajalle tuo 3500 tekee 5500 € /kk sossu ym. kuluineen. Eli olet äkkiä työnantajelle yli 14 t€ juoksupoika.

        Aika omituinen laskutapa sinulla. Auton verotusarvo on aika lähellä auton todellisia käyttökuluja, 1 €/km on yläkanttiin.

        Jos auton verotusarvo on 1000 €/kk ja kilometreja verotusarvon mukaiset 18 000 vuodessa, tulee kilometrin hinnaksi 0.67 €. Se voi olla lähempänä totuutta.

        Jos henkilö, jonka vuosipalkka on 60 000 saa palkan päälle 1000 euron autoedun, putoavat hänen nettotulonsa (Helsingissä) 39724 -> 33739 eli 5685 euroa (473 euroa/kk).

        Jos hän ei halua autoetua, mutta haluaisi silti ajaa samanlaisella autolla (kulut 1000 euroa/kk), pitäisi työantajan nostaa hänen palkaansa yllättäen saman 1000 euroa kuukaudessa. Jos auton todelliset kulut olisivat sinun mainitsemat 1 euro/km, pitäisi palkkaa nostaa noin 2000 euroa kuukaudessa, jotta nettotulot pysyisivät samana. Sekin on vielä aika paljon vähemmän kuin sinun laskema 3500.

        Väitän vielä, että kenellekään ei tule valintatilannetta, jossa pitäisi valita, ottaako C-sarjan Mercedeksen palkan päälle vai jääkö entiselle palkalle. Aina on neuvottelumahdollisuus. Henkilö, jolle näin arvokasta autoetua tarjotaan palkan päälle, on siinä asemassa, että yksikään työnantaja ei pakota häntä ottamaan autoa, vaan vaihtoehtona on aina myös raha.

        Esimerkkisi on siis täysin keksitty.


      • verotusarvo ei =vero
        Jaska2 kirjoitti:

        Aika omituinen laskutapa sinulla. Auton verotusarvo on aika lähellä auton todellisia käyttökuluja, 1 €/km on yläkanttiin.

        Jos auton verotusarvo on 1000 €/kk ja kilometreja verotusarvon mukaiset 18 000 vuodessa, tulee kilometrin hinnaksi 0.67 €. Se voi olla lähempänä totuutta.

        Jos henkilö, jonka vuosipalkka on 60 000 saa palkan päälle 1000 euron autoedun, putoavat hänen nettotulonsa (Helsingissä) 39724 -> 33739 eli 5685 euroa (473 euroa/kk).

        Jos hän ei halua autoetua, mutta haluaisi silti ajaa samanlaisella autolla (kulut 1000 euroa/kk), pitäisi työantajan nostaa hänen palkaansa yllättäen saman 1000 euroa kuukaudessa. Jos auton todelliset kulut olisivat sinun mainitsemat 1 euro/km, pitäisi palkkaa nostaa noin 2000 euroa kuukaudessa, jotta nettotulot pysyisivät samana. Sekin on vielä aika paljon vähemmän kuin sinun laskema 3500.

        Väitän vielä, että kenellekään ei tule valintatilannetta, jossa pitäisi valita, ottaako C-sarjan Mercedeksen palkan päälle vai jääkö entiselle palkalle. Aina on neuvottelumahdollisuus. Henkilö, jolle näin arvokasta autoetua tarjotaan palkan päälle, on siinä asemassa, että yksikään työnantaja ei pakota häntä ottamaan autoa, vaan vaihtoehtona on aina myös raha.

        Esimerkkisi on siis täysin keksitty.

        Max vero prossa 57%
        Käytännössä 40%x 1000 € =400 €/kk taui 473 € kk.


        Mutta jos omistat mersun kulut on 2000 € nettona per kk. Siis nettona. Sä maksat 473 € kk siis 25 % todellisita kuluista.
        Jos haluat oman mersun (kapitalistit) ja saman elintason sun pitää hankkia 60 000 e 24000 e x 2 = bruttona 110 000 € vuodessa..


      • Jaska2
        verotusarvo ei =vero kirjoitti:

        Max vero prossa 57%
        Käytännössä 40%x 1000 € =400 €/kk taui 473 € kk.


        Mutta jos omistat mersun kulut on 2000 € nettona per kk. Siis nettona. Sä maksat 473 € kk siis 25 % todellisita kuluista.
        Jos haluat oman mersun (kapitalistit) ja saman elintason sun pitää hankkia 60 000 e 24000 e x 2 = bruttona 110 000 € vuodessa..

        Et edelleenkään ymmärrä. Joka saa mersun palkan päälle, saa palkankorotuksen. Tällaiselle autoedulla tapahtuvalle palkankorotukselle on aina neuvoteltavissa korotus rahapalkkaan. Jo lähtökohtasi on siis väärä.

        Kuten jo aiemmin sanoin, kenellekään ei tarjota mersua työsuhdeautoksi palkan päälle iman, että on mahdollisuus myös kieltäytyä autoedusta ja saada korotus rahapalkkaan.

        Yksikään työnantaja ei ole niin hölmö, että väkisin pakottaa hyvässä asemassa olevan ottamaan autoedun, jos hän ei sitä halua. Sellainen henkilö, jolle tarjotaan mersua palkankorotuksena entisen palkan päälle, on hyvä työntekijä ja työnantaja haluaa pitää hänet talossa. Miksi suututtaa hänen pakottamalla ottamaan autoetu, jota hän ei halua ?

        Vertailun lähtökohdaksi pitää siis ottaa nettopalkka autoedulla ja entisellä rahapalkalla, ja uusi, korotettu rahapalkka ilman autoetua. Koska tämä esimerkki on täysin keksitty, emme tiedä, mikä korotettu rahapalkka olisi ja vertailua ei voi tehdä.

        Autoetu maksaa sen saajalle suunnilleen verotusarvon verran nettopalkasta. Tarkka määrä riippuu työnantajan käytännöistä. Sellaista vaihtoehtoa kuin sama rahapalkka autoedulla tai ilman autoetua ei ole olemassa. Poikkeuksena ovat ammatit, joissa auto on välttämätön ja työajoa on paljon. Mutta silloinkaan ei ole olemassa vaihtoehtoa, että olisi sama rahapalkka ilman autoetua, koska käytännössä ko. työtä ei voi tehdä ilman autoetua. Silloin vaihtoehdot ovat autoetu tai toinen työ.

        Mersun kulut 2000 euroa/kk olet keksinyt hatusta.


      • 27480eur/vuosi

        Eli alle 27480 euroa vuodessa tienaavat syövät toisten kuormasta. Tässä menee raja nettosaajan ja nettomaksajan välillä. Yleensä työsuhdeautoilijat tienaavat keskimääräistä enemmän ja maksavat keskimääräistä enemmän veroja.

        Tuskin kukaan ottaa esim 2600 euron kk-tuloilla tonnin v70:stä ajoon... jäis käteen kuussa 700 euroa... ja ok auto :))


      • perustuu
        korjaus kirjoitti:

        Jos saat valita mersu C vai palkkaa lisää brutto 3500 € / kk kumman otat?

        Eipä kuule työnantaja suostu lisäpalkkaan.

        Mersun käyttökulut menee about 1 € per km. Jios ajat 2000 km kk se tekee 2000 € nettona. Veroja maksat verotusarvon 1000 € x 40% eli 400 €. Siis 2000- 400 = 1600 € nettona.
        Bruttona se tekee 3500 € / kk lisää likssaa firmalta. Työnanatajalle tuo 3500 tekee 5500 € /kk sossu ym. kuluineen. Eli olet äkkiä työnantajelle yli 14 t€ juoksupoika.

        On melko huima summa tuo 1 euro / kilometri
        MB:llä. Ostin Joulukuussa 1999 E 220 Cdi:n ja olen ajanut sillä nyt 420 tkm. Eli on onko tuo auto tullut todellakin maksamaan minulle markoissa lähes 2,5 miljoonaa. Aivan liian kallis minulle, lahjoitan ko. auton pois.


      • Leasing-sopimus
        perustuu kirjoitti:

        On melko huima summa tuo 1 euro / kilometri
        MB:llä. Ostin Joulukuussa 1999 E 220 Cdi:n ja olen ajanut sillä nyt 420 tkm. Eli on onko tuo auto tullut todellakin maksamaan minulle markoissa lähes 2,5 miljoonaa. Aivan liian kallis minulle, lahjoitan ko. auton pois.

        Eli 20 tkm per vuosi.
        Ilman muuta jos ostaa esim. Yariksen 15 te ja ajaa sillä 200 tkm kahdessa vuodessa ja myy sen pois niin km on halpoja omaisuuden suihteen.
        Mutta jos ostat esim. 80 te lisävarusteet 10 te auton ja ajat sillä 3 vuotta 50 tkm ja vaihdat saman hintaiseen. Arvaappa mitä nykyisn autokauppiaat sanoo että auton hinta puolittuu 4 vuodessa alle 100tm ajettuna , dieseleillä 150-190 tkm. Eli saat about vuoden vanhana 70 t€ (uuden kun saa 80 te) autostasi arvo on 20 t€ laskenut . Sitten about 6-8 t€ per vuosi eli neljän vuoden päästä 40-45 t€.

        Siis kolme vuotta on kulunut 50 tkm ajettu. Autosi arvo on 50-55 t€ eli rahaa on palanut 35-40 t€ plus lainan korot käyttökulut vak. 2000 € vuosi 0-kaskolla. Merusita tosin pyydetään enemmän jos vähän ajettu ja kolaroimaton sekä yksityisen omistama (ei Taxi).


      • Mersusta
        Leasing-sopimus kirjoitti:

        Eli 20 tkm per vuosi.
        Ilman muuta jos ostaa esim. Yariksen 15 te ja ajaa sillä 200 tkm kahdessa vuodessa ja myy sen pois niin km on halpoja omaisuuden suihteen.
        Mutta jos ostat esim. 80 te lisävarusteet 10 te auton ja ajat sillä 3 vuotta 50 tkm ja vaihdat saman hintaiseen. Arvaappa mitä nykyisn autokauppiaat sanoo että auton hinta puolittuu 4 vuodessa alle 100tm ajettuna , dieseleillä 150-190 tkm. Eli saat about vuoden vanhana 70 t€ (uuden kun saa 80 te) autostasi arvo on 20 t€ laskenut . Sitten about 6-8 t€ per vuosi eli neljän vuoden päästä 40-45 t€.

        Siis kolme vuotta on kulunut 50 tkm ajettu. Autosi arvo on 50-55 t€ eli rahaa on palanut 35-40 t€ plus lainan korot käyttökulut vak. 2000 € vuosi 0-kaskolla. Merusita tosin pyydetään enemmän jos vähän ajettu ja kolaroimaton sekä yksityisen omistama (ei Taxi).

        200 tkm ajettu saatu ehkä vaihdossa 27 t€ uusi¨ varusteineen about 55-60 t€.

        http://www.oikotie.fi/cache?exit=show_car_used&id=1137829&searchparams=&minManfYear=1998&subNavi=cars_used&target=used_cars&Area3=1&orderby=DATEOFPUBLICATION&Make=154&dir=DESC&cookieValue=107054746255808986&maxManfYear=2006&mainNavi=cars&MakeModel=1000728&selectedpage=3&listlength=25&searchtotal=99&fcid=505100177529685741&subNavi=cars_used&s_index=69


    • itse maksava

      Veneilykausi alkaa, monikohan tankkaa autonsa veneilysatamassa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      368
      3491
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      129
      2499
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      126
      1775
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1270
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1127
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      49
      1117
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      161
      1085
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1053
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      289
      904
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      836
    Aihe