hitain auto?

NJP

Kaikki aina kehuu että miten kovaa niiden kärryt kulkee, mutta kertokaapa vaihteeksi HITAIN ja TEHOTTOMIN auto jolla olette ajaneet?

Hitaimmat jolla olen itse joutunut ajamaan ovat 200D ja 190D Meset ja Bedford Blitz paku 2,3 Opelin dieselillä. Kaikki on ollu sitä luokkaa laiskoja, että joissain mäissä hirvitti että riittääkö edes ykkönen ylöspääsemiseen. Siinä rupeaa ja meikäläisen diesel Transitkin tuntumaan ripeältä kun on ensin ajanut em. vehkeillä..

41

4156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Uaz, tehtaan säädöissä/kaasarilla, se mainitsemasi diesel transit oli nopeampi..
      (kunnollisella kaasuttimella ja oikein säädettynä uaz jättikin sitten transitin selvästi.)

      jos vielä saa kuorma-autoihin mennä niin, zil: 150hp ja mummot meni potkukelkalla ohi kun valoista lähti..

    • -S-

      Joka katsoo tekniikan maailman auto listasta jonkun kalliin auton ja sit alkaa sillä vertailee täällä sitä johonkin! ;))))))))))))

    • pera

      80 1.6 diesel 0-100 n 20s

    • Tati

      hitain ajamani on ollut Tippa-Rellu. =)

      845 cm³ / 27 hv DIN / 640 kg
      0-100 km/h = 40 s -> ikuisuus (riippuen tien kaltevuudesta/vastatuulesta) =)
      Huippunopeus n. 110-120 km/h erittäin suotuisissa oloissa


      Häviää tosin kirkkaasti esim. Rättärille tässä kisassa! ;D Paljon on vielä hitaampiakin, mutta ei ole ollut kunniaa päästä ajamaan.

    • Goldfinger
    • Outlaw

      Ford transit diesel ilman turboa vm -88, ford fiesta 1.0 -79: 0-100kmh = ei onnistu. Onhan niitä muitakin mutta nämä nyt ensin tuli mieleen.

    • J.J

      Uusista autoista tuntuisi olevan Mercedes Benz Vaneo 190D. 0-100 km/h n.18s

    • 0,9kS

      Joku sen jo mainitsikin, mutta ei ollut sellaisella ajanut.

      Minulla on ollut kunnia sellaista ajaa.

      Ja mitä tulee 1-100km/h aikaan. Ei tasaisella niin kovaa edes pääse.

      Mutta mukava auto kiireettömään menoon.

    • samu_pk

      Seat ibiza 903cc special
      Ford Transit vm86 pitkä
      Nissan King Cap vm88 auravarustuksella ja kipillä...
      Mazda europe diesel
      200D MB
      Toyota Hilux 2.4D

    • .-.

      Välikoppa, vm -76. Loota lienee sama kuin isommissa fordeissa, Granadassa tms (mutua), koska kardaanitunneli oli reippaasti suurempi kuin manuaalissa. Ja ko.turbiinin/laatikon pyörittäminen otti pakkasella niin paljon tehoa, ettei auto meinannut jaksaa lähtee liikkeelle ollenkaan.
      Kyllä se sentään kesällä toistasataa kulki kun jaksoi polkea.

    • s

      tarkoitettu aikoinaan tosi coolille kuskille.
      helsingistä tampereelle ajettaessa hämeenlinnan kohdalla vasta nelonen silmään..

      • Vanhempiakin

        Saman suvun aikaisemmat dieselit olivat vieläkin hitaampia. Olikohan siinä pienimmässä koneessa jotain 30 konia. En ole ajanut, mutta muutaman kommentin muistan niiden ajalta - " niin pitkää suoraa ei suomesta löydy, että niillä ohi pääsisi".


    • - wakeup -

      ..mikään tykki 126 Fiiu aikoinaan..muuten kyllä näppärä pyöritellä..

    • kyllä

      Taisi olla hitain autoni -82 mallinen Datsun Cherry. Kulki ehkä hikiset yheksänkymppiä tunnissa, vaikee sanoo, ku mittarin viisari teki koko ajan semmosta häiritsevää puolen mittarin laajuista liikettä edestakaisin.

      Sit onkin kaikki muut autot tainnu kulkee tonne 190km/h:n pintaan...muutamalla tullut se huippu jopa testattuakin =)

    • kake

      hyvä idea kysyä mikä on se hitain!

      mul oli passat 1.6 diesel vm 1983 heppoja jotain 60 ja auto "kauheen iso" kokoinen. Asuin silloin juankoskella ja kun Kuopioon päin lähti niin huippunopeutta ei ehtinyt edes saavuttaa kun oli jo kuopiossa(matkaa 62 km). Täyttä itsemurhaa lähtee edes ohittaa jos ei nähny 1 km suoraa tietä. 4 vaihteinen laatikko jossa 3:n liian lyhyt ja 4:n liian iso. Kyllä on insinööri miettinyt asiat "loppuun" kun tommosen moottorin keksi noin isoon autoon. Nykyinen auto ohittaa tän "kansanauton" 2 vaihteella, ei paa edes vastaan.

    • Henkka Jii

      Kyseinen Ponu oli kaverin isoveljellä rapakon takana. Siitä oli kone levinnyt ja pihi köyhä opiskelija kun oli, ko. velipoika pulttasi paikalle jonkun onnettoman neloskoneen.

      Autolla ei meinannut päästä loivintakaan ylämäkeä ylös, se oli jotakin tosi säälittävää.

      Henkka

    • nih

      Taitaa henkilöautoista laiskin olla VW Caravelle syncro D -89. Motarilla sain alamäessä kerran piiitkän odotuksen jälkeen tauluun 135 km/h. Seuraavassa ylämäessä (Turun suunnasta Paimioon tultaessa viimeisessä mäessä) kyyti putosikin sitten 60 km/h korville. Ja ei kun kolmosta pesään...
      Maantiellä yli 5 m/s vastatuulessa sai aina miettiä, pistääkö nelosta silmään ollenkaan. Jos pisti, oli onnea mikäli auto piti kolmosella kerätyn 80 km/h nopeuden. Jos ei pitänyt, uusi yritys kolmosella. Taisi olla 1,6-litrainen turbodiesel aika kovilla. Huippunopeudeksi autolle luvattiin kai 122 km/h. Kiihtyvyysarvoksi 0-100 km/h veikkaan jotain minuutin tuolla puolen, edellyttäen siis sellaista keliä, että auto satasta jaksaa kulkea.

      Kaikesta laiskuudesta huolimatta tuo "laatikkomallin" Caravelle oli kokonaisuutena eräs parhaita tietämiäni autoja, ja siitä luopuminen harmitti todella.

      • Henro

        Mulla oli samanlainen, 8 hengen malli, vuosimallia -87. Viimeisen virkkeesi allekirjoitan, oli hyvä auto, joskin todella heikkolaatuisen oloinen.


    • bemari kuski

      mulla on bmw m3 ja se on nopee. se menee 250km/h.ja siin on 280hp.

    • lahna - -

      vw lt28
      huh huh jokohan mittaris on yli 50km/h

    • 1+2

      Jenkki-autot ja ladat on ainakin nopeita koska ovat tiellä aina jonossa ensimmäisiä.

      • jjjkfg

        vetää hyvin pitkääkin letkaa


    • Retkuilija

      VW kleinbus 1967.

    • gsdfgsgsdfg

      Taidan kyllä kokemuksellani lyödä kaikki laudalta:

      Isuzu Campo 4wd 2,2 diesel. Eli tavallinen neliveto pickup, jossa vapaastihengittävä dieselmoottori. Tehoa uutena noin 60hv ja omapaino lähellä 1800 kiloa.

      Koetin joskus mitata tuolla kiihtyvyyden nollasta sataan, mutta oli pakko pysäyttää kellot kohdassa 80 km/h, kun ei se tuntunut sitä satasta saavuttavan. Aikaa meni jotakin minuutin paikkeilla...

      Kiihdytys moottoritielle oli jännää puuhaa. Kun muut paahtoi moottoritiellä 120 km/h, piti itse koittaa päästä mukaan nopeudella 50 km/h, kun ei se siinä rampilla enempää saanut mittariin.

      Jyrkemmät ylämäetkin oli mielenkiintoisia. Turku - Helsinki, vanhalla tiellä, ylämäissä, nopeus laski neljäänkymppiin....

      Nämä siis takaveto kytkettynä, varmaankin nelivedon kytkeminen olisi pudottanut entisestään tuota tehontunnetta :-D

    • cccss22

      mercedes benz 180d -60 luvun luultavasti mutta siin oli
      kai vaan 40hv, se oli laiskaakin laiskempi.
      200d uudemmissa on kai se 70hv kuitenkin :)

      Kulkee nuokin, mulla on ollu ihan huippu pikkuauto yaris 1.0
      ja sekin kulki 170 kahden ison miehen kuormalla.

    • rahti'

      Tuulennopeat nuoruuden pakut.
      Ajettiin muuttokuormaa vuokratulla vanhalla turbottomalla dynalla, missä oli lavalla yli 2 m korkea kapelli eli pressukate. Puolikaasulla 70 ja täysillä 80, joten ei ollut missään vaiheessa pelkoa, että menisi ylinopeutta.
      Toinen loistava oli vanha -70 luvun paripyörä transitti, missä ajettiin sanomalehtiä yöllä jakelupisteisiin. Omistaja säästi niin, että pakoputkena oli vain joku vanha vesijohtoputki koneesta takapuskuriin asti.
      Äänet oli kuin pommikoneessa, maa vilkkui alla kumimattoa raottaessa ja vauhdiksi sai kolmosella vaivoin 75, minkä se tasamalla nelosella piti yllä.

    • universitas

      vw golf 1.4 75hv, en uskaltanut rekkaa lähteä ohittamaan maantiellä kun ei vääntöä tuntunut olevan ollenkaan edes pienemmillä vaihteilla ja korkeammilla kierroksilla teho olematon. En yleensä ole edes ajanut alle 150 heppasilla autoilla niin saattoi olla liioiteltua varovaisuutta, mutta kyllä se voima tuo turvallisuutta maantieajoon. Ajelin sitten tuolla tutun Golfilla 60km 88km/h rekan perässä satasen rajoitusalueella, oli todella mukavaa

    • Anonyymi

      Nyt tää aihe on taas ajankohtainen, kun Dacia tuo markkinoille oman kiivaan sähkösähikäisensä Springin. Peräti hurjat 33kW raakaa tehoa 970 kilon painoon.
      Valmistajan ilmoittama kiihtyvyys 0-100km/h on 19,1 s. 80-120km/h 26,8s. Huippunopeus 125km/h.
      Olisi todella mielenkiintoista tietää, onko se todellakin Euroopan markkinoiden hitain nykyauto? Erittäin vaikeaa on löytää hitaampaa uutta henkilöautoa.
      Ja sähköautoja sentään pidetään yleisesti vikkelinä 🤣

      • Anonyymi

        Kaupunkiajossa tärkeämpää paljonko on aika 0-60km/h, eikä sekään ruuhkissa ja liikennevaloissa kovin tärkeää. Maantieajoon tuollaiset on ikäviä, mutta vaikkapa vanhuksille tai naisille jotka mutenkin matelee niin ihan sopivia. Jos tarpeeksi halpoja niin mikesi itsekin voisi vanhana ostaa kun ei ole kiirettä minnekään. Pikkuakuilla pitemmällä matkalla joutuisi vaan lataamaan vähän väliä. Sähköautossahan voisi pitää omaa generaattoria mukana, saisi tarvittaessa ladattua vaikka korvessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunkiajossa tärkeämpää paljonko on aika 0-60km/h, eikä sekään ruuhkissa ja liikennevaloissa kovin tärkeää. Maantieajoon tuollaiset on ikäviä, mutta vaikkapa vanhuksille tai naisille jotka mutenkin matelee niin ihan sopivia. Jos tarpeeksi halpoja niin mikesi itsekin voisi vanhana ostaa kun ei ole kiirettä minnekään. Pikkuakuilla pitemmällä matkalla joutuisi vaan lataamaan vähän väliä. Sähköautossahan voisi pitää omaa generaattoria mukana, saisi tarvittaessa ladattua vaikka korvessa.

        Ei se kiihtyvyys ole oleellista kaupunkiajossa. Kun pk-seudulla ajelee, keskinopeus jää noin 25 km/h tasolle, kehä kolmosen sisällä.

        Aikalailla sama onko alla ferrari vai dacia, samaan aikaan olet perillä


    • Anonyymi

      Rättisitikka ja Fiat 500 70-luvulta. Isossa ylämäessä piti matkustajien hypätä pois että jaksoivat vetää mäen päälle.

    • Anonyymi

      Tuli tätälukiessa vieno hymynkare naamalle. Kyllä se oli 60-luvun alun Citroën 2 cv 4 moottorissa 425 kuutiosenttimetriä iskutilavuutta joka tuotti peräti 12 jarruhevosvoimaa ja väkevää vääntöä ihan 21 Nm eli pienen kylän verran. Huiput tais olla siinä 70 km/h jos sattui alamäki kohdille, myötä tuuli ja piti sen auringonkin vielä paistaa takaapäin. Tämä kaikki tietysti silloin, jos se sattui toimimaan.

      Vanhemmissa oli vielä vähän pienempi ja tehottomampi moottori. Kyllähän tuo olis tämänpäivän liikenteessä melkoinen kokemus itse kullekin.

      • Anonyymi

        Ensimmäinen "autoni" oli 63vm rättäri ja tehoa oli juuri tuo 12hv. Hyvä peli. Ei pelkoa ylinopeus sakoista.


    • Taisi olla vikatilassa oleva volkkari muutama vuosi sitten. Meinasi tulla paskat housuun, kun lähdin kiihdyttämään kohti mottoritietä ja liittymän alussa nopeus olikin 60 km/h, kun olisi pitänyt olla 120... Vika muistaakseni turbon letkussa oleva hiushalkeama. Päästi sen verran ilmaa vuotamaan, että ilmamassamittari vihelsi pelin poikki.

      Ehjistä (tavallaan) autoista... Tehottomin on varmaankin ollut talbotti. Ei mitään muistikuvaa spekseistä, mutta kaakeista oli varmaan vähintään kolmannes karannut. Oli vaan sen verran kevyt auto, että kyllä se siitä huolimatta kulki juuri niin lujaa kuin uskalsi ajaa. Eli noin 80 km/h maantiellä.

      Hitain lienee joku noilla rajoittimilla varustetuista. Ei kai niitä virallisesti olisi saanut yleisellä tiellä ajaa, mutta haitanneeko tuo jos ei kiinni jää.

      • Anonyymi

        Hitaimmin on menty ilmeisesti jäätyvän kaasarin tai jonkin muun nykimiskohtauksen saaneella -82 323:lla, eipä se 1,3 68hv koneella erityinen raketti kyllä muutenkaan ollut, mutta pärjäili kumminkin. Kohtauksen saatuaan rupesi nykimään eikä ottanut kovin paljon kierroksia, kävi kyllä joutokäyntiä, kesti ajaa n. 30km/h nopeudella.
        Jonkinajan kuluttua meni ohi ja alkoi vetää normaalisti. Summassa uusittiin sytytysosia, kärjet, konkka, sytytysjohdot, tulpat, jopa puola, ja jokin näistä tepsi kun nämä satunnaiset sairaskohtaukset sitten loppuivat.


    • Anonyymi

      Isän VW transporten "herrasmiespakettiauto" vm. 1983 uutena ostamansa, oli siihen aikaan hieno paku, kaksivärinen, tavaratilakin verhoiltu henkilöautotyyliin. Takana 1,6 diiseli, ahtamaton, mahtavat 50 hv. Kiihtyi sataseen varmaan 30 sekuntia ja huiput mittariin 120. Tuolla tuli ajettua täysillä, ja usein henkilöautoistakin mentiin ohi. Matalakierroksinen diesel joka kesti vaan, mittariin tuli 100 tkm ja ei syönyt öljyä, kulutus 8 l maissa.

      • Anonyymi

        Työkaverilla oli em Transporter juuri tuolla 1,6 D koneella ja hän ajoi 40 km:n työmatkansa käytännössä koko ajan kaasu pohjassa ( 110 km/h) , mikä kai johti siihen että kone laukesi jo ennen kuin 200.000 km tuli täyteen.
        Samainen mylly oli tuon ajan Passatissa, millä sentään pääsi 130 km/h ja pitkää kun pedaalia piti pohjassa, niin Saksan motareilla jopa 140.


    • Anonyymi

      Toyota Corolla vm. 2006 oli hitain. Vastatuuleen sen sai kulkemaan reilusti yli satasta ja myötätuuleen vielä kovempaa.

    • Anonyymi

      Heh, kyllä se oli vuosimallin -86 Hiace. Tehoja taisi kuitenkin olla peräti 60 hevoista.

    • Anonyymi

      Hitain on kohdallani ollut Zwickau P70 farmari. Siihen sai loivassa alamäessä kelattua satasen lasiin, tasamaalla ei. Satanen oli kyllä ihan riittävä vauhti sen auton ajettavuudelle ja melulle.

    • Anonyymi

      Ne vanhana ostetut 60 -luvun Volvot sentään kulki 150, mutta hitain meillä ollut oli Neckar Jagst (Fiat 600) , millä pääsi jopa 110 km/h ja talvella jopa sataa.
      Erinomainen 32 hv:n lämmityslaite, minkä turvin takapenkki oli kuin tulessa, mutta tuulilasin sai vain vaivoin pysymään auki. Jos talvella meni 4 aikuista autoon, niin se ei jaksanut lähteä liikkeelle ennenkuin koneen sai vähän lämpenemään .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      281
      3307
    2. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

      No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      5
      2367
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      251
      2130
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      68
      2019
    5. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      71
      1694
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

      Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      341
      1311
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

      Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      24
      1088
    8. Hyvää yötä

      Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      64
      1040
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

      löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      23
      1026
    10. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      973
    Aihe