sytytys

säätäjä

miten voin säätä pv:ssäni sytytystä myöhempään? olen joskus kuullut miten se tapahtuu, mutta ei enää muista. siin on 80cc läppis (power viilattu), 20mm lortto ja luhaon tehari. ei kierrä vielä tarpeeks, ni eikös ton sytyksen säätäminen auttas siihen? kärettömällä sytytyksel se on, ja uus ensiöpuola....

45

31892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osku2

      PV:stä ei voi säätää sytytystä se on electroninen

      • säätäjä

        kerroppa joku mopo, missä ei olis sytytys "elektroninen"? heh.


      • niitä
        säätäjä kirjoitti:

        kerroppa joku mopo, missä ei olis sytytys "elektroninen"? heh.

        vaikka kuinka. Tässä listaa:
        Pappa tunturi, Raisu, Ässä, Tunturi SS, Solifer SM... Ja noin 5000 muuta vanhempaa mopomerkkiä.


      • Huhhuh!
        niitä kirjoitti:

        vaikka kuinka. Tässä listaa:
        Pappa tunturi, Raisu, Ässä, Tunturi SS, Solifer SM... Ja noin 5000 muuta vanhempaa mopomerkkiä.

        Minulla on varsin monia vanhoja mopoja ollut ja kaikissa on sytytys pelannut sähköllä, eli elektronisesti. Milläs noissa sinun mopoissasi on tulppaan kipinä tehty?


      • voi,
        Huhhuh! kirjoitti:

        Minulla on varsin monia vanhoja mopoja ollut ja kaikissa on sytytys pelannut sähköllä, eli elektronisesti. Milläs noissa sinun mopoissasi on tulppaan kipinä tehty?

        onpa taas viisaat asialla. Elektroninen sytytys tarkoittaa sitä, että sytytyksessä ei käytetä katkojan kärkiä kuten oli vanhoissa vehkeissä.
        Elektronisessa sytytksessä niiden tilalla on TRANSISTORI! Vanhoissa moottoreissa puolan ensiökäämin virtapiiri katkaistiin mekaanisesti katkoja kärjillä. Kun virtapiiri katkesi induktoitui toisokäämiin suuri virta ja se ohjattiin tulpanjohtoa pitkin tulppaan ja tulppa antoi kipinän. Elektroninessa (nimitetään myös CDI) sytytyksessä katkomisen hoitaa kärkien sijasta transistori.
        Lue moottorianal oppikirjoja ja tule sitten vasta neuvomaan. Älä kirjoita asiosta joista et mitään tiedä. Ota selvää ensin ja yritä vasta sitten.


      • kärkiä

      • toisinsanoen
        voi, kirjoitti:

        onpa taas viisaat asialla. Elektroninen sytytys tarkoittaa sitä, että sytytyksessä ei käytetä katkojan kärkiä kuten oli vanhoissa vehkeissä.
        Elektronisessa sytytksessä niiden tilalla on TRANSISTORI! Vanhoissa moottoreissa puolan ensiökäämin virtapiiri katkaistiin mekaanisesti katkoja kärjillä. Kun virtapiiri katkesi induktoitui toisokäämiin suuri virta ja se ohjattiin tulpanjohtoa pitkin tulppaan ja tulppa antoi kipinän. Elektroninessa (nimitetään myös CDI) sytytyksessä katkomisen hoitaa kärkien sijasta transistori.
        Lue moottorianal oppikirjoja ja tule sitten vasta neuvomaan. Älä kirjoita asiosta joista et mitään tiedä. Ota selvää ensin ja yritä vasta sitten.

        kärjetön sytytys. elektroninen tarkottaa sähköllä toimivaa.


      • moottorialan
        toisinsanoen kirjoitti:

        kärjetön sytytys. elektroninen tarkottaa sähköllä toimivaa.

        oppikirjoissa puhuttaessa elektronisesta sytytyksestä tarkoitetaan kärjetöntä sytytystä.
        Elektroninen ei tässä tapauksessa tarkoita sähköä.


      • lisätään
        moottorialan kirjoitti:

        oppikirjoissa puhuttaessa elektronisesta sytytyksestä tarkoitetaan kärjetöntä sytytystä.
        Elektroninen ei tässä tapauksessa tarkoita sähköä.

        sekin, vaikka kärjellisessä sytytyksessä kulkeekin sähkö nimitetään sitä toisinaan mekaaniseksi, ettei sekaannusta tulisi elektronisen kanssa.


      • syntymävirhe

        mitä mä teen.... oon vaihtanu koko koneen, variaatttorin, kaasarin, pytyn, läpät ja sytytyspuolan, CDI-boxin ja kokonaa uudet sähköt mut silti se ei anna kierrroksii vaa räkii ja pakkuu... kertokaa mitä mä teen?


    • Obelix

      Yleensä sytytystä,sytytysennakkoa,ei tarvi muuttaa.Mutta joskus viritetty moottori vaatii pientä muutosta.Helpointa kyseinen säätö on laittamalla tupan kärkivälin pienemmälle.Tällöin sytytysennakkoa tulee lisää ja yläkierrokset lisääntyvät.Vääntöä(ja nakutuksksen poisto) saa laittamalla vähemmän ennakkoa eli tulpan kärkiväliä suuremalle.

      • kerkko

        moro, nuorena leikin kyllä itekin mopoilla, mutta taisivat olla sen verran uudempia että vikaa pojan pv.stä en tahdo löytää, nuoret viisaat ystävät neuvokaa vanhaa ja sanokaa mistä johtuu että pv alkoi yhtäkkiä yskiä kaasarin kautta eikä käy enää, ja mielestäni sytkää ei voi säätää kun se yksi ruuvi on pyöreässä reiässä, eli ei varaa säätää? sähköt mopoon tehtiin, ja kävi kyllä ensin ja ajettiinkin, mutta sitten lakkas, yskii vaan. onkohan joku osa mennyt rikki? mikä lie vikana? auttakaa nuoret jotka tunnette nämä asiat, kiitos etukäteen


    • varmaankin

      aikaisemmalle, jos ei kierrä tarpeeksi. Jos siirrät myöäisemmälle, ei kierrä senkään vertaa.Vanhemmissa magneeton pohjalevyissä sai sytytystä muutettua, mutta uudemmissa pitää jyrsiä pultinreikiä soikeaksi. Pohjalevyä kierretään oikealle jos laitetaan aikaisemmalle ja tietysti sitten päinvastoin, jos tarvitaan myöhäisempi sytytys. Muistaakseni 2mm siirto vaikutti noin 4 astetta sytytyksessä, eli paljon ei tarvii kääntää. Kokeile ensin 2:lla asteella, jos tyhjäkäynnillä ei nakuta, voit pistää lisää jos tarve vaatii. Kunhan muistat vaan, ettei kone nakuta, sillä se tuhoo koneen melko nopeeta. Yleensä 3-4 asteen suurempi ennakko vaatii myös 98oktaanisen bensan.(eli joudut sen itse sekoittaan) Tulpan kärkiväliä suurentamalla ei saa sytytystä muutettua oikeastaan yhtään, vaan sillä saa sytytyspuolan ikää lyhennettyä. Älä siis rupea muuttelemaan tulpan kärkiväliä lisäennakon toivossa.

      • säätäjä

        että tossa vähän mietitytti, että miten helvetissä joku tulpan kärkiväli siihen vois vaikuttaa. eihän se kipinä sen hipaampaa, tai myöhemmässä tuu, vaikka sitä kuinka säätäs. tässäpä tulikin jo tietoa ihan tarpeeksi. thanks järkevästä vastauksesta. harvoinpa ne sellasii on. :)


      • Obelix
        säätäjä kirjoitti:

        että tossa vähän mietitytti, että miten helvetissä joku tulpan kärkiväli siihen vois vaikuttaa. eihän se kipinä sen hipaampaa, tai myöhemmässä tuu, vaikka sitä kuinka säätäs. tässäpä tulikin jo tietoa ihan tarpeeksi. thanks järkevästä vastauksesta. harvoinpa ne sellasii on. :)

        Moottori tuossa rikki menee.


      • ...p-skaa
        Obelix kirjoitti:

        Moottori tuossa rikki menee.

        Obelixilla ei oikein vaikuta olevan homma hallussa? Jotenkin tulevat Kikin jutut mieleen.


      • Obelix
        ...p-skaa kirjoitti:

        Obelixilla ei oikein vaikuta olevan homma hallussa? Jotenkin tulevat Kikin jutut mieleen.

        Mietityttää,miten joku ylimalkaan saa mopossa sytytyksen poskeelleen.


      • esimerrki
        Obelix kirjoitti:

        Mietityttää,miten joku ylimalkaan saa mopossa sytytyksen poskeelleen.

        mopoksi vaikkapa jokin vanha tunturi(puch) tai solifer(tomos), joissa magneeton pohjalevyn pystyi laittamaan - 30 astetta pieleen, mikäli ei merkinnyt asentoa ennen irtiottoa.


      • säätäjä
        Obelix kirjoitti:

        Mietityttää,miten joku ylimalkaan saa mopossa sytytyksen poskeelleen.

        ei siinä oo sytytys pielessä, ihan hyvin se toimii. tekis vaan vähän mieli saada se kiertää enemmän, ku ei oikeen vielä taho kierrokset riittää. ja viilaa en enempää, koska sit ei ainakaan kone/sylinteri kestä. ja kaasarin säädöt on niin hyvin, ku vaan voi säätää. yhellä tutulla oli joskus ollu pv, ja oli kuulemma sytytystä säätämällä myöhempään kiertäny ja vääntäny yläkierroksilla paljon paremmin. kuulemma oli menny sen 110km/h samoilla vireillä, ku mulla. mulla ei mee vaan ku joku 80-90 km/min :). että näin.


      • Vaikuttaisi
        säätäjä kirjoitti:

        ei siinä oo sytytys pielessä, ihan hyvin se toimii. tekis vaan vähän mieli saada se kiertää enemmän, ku ei oikeen vielä taho kierrokset riittää. ja viilaa en enempää, koska sit ei ainakaan kone/sylinteri kestä. ja kaasarin säädöt on niin hyvin, ku vaan voi säätää. yhellä tutulla oli joskus ollu pv, ja oli kuulemma sytytystä säätämällä myöhempään kiertäny ja vääntäny yläkierroksilla paljon paremmin. kuulemma oli menny sen 110km/h samoilla vireillä, ku mulla. mulla ei mee vaan ku joku 80-90 km/min :). että näin.

        että tämä kyseinen säätäjä oli sulle satuillut. Sytytystä myöhäistämällä et saa kierroksia lisää.

        Perustelen sen sillä, että seoshan palaa palotilassa. Se todellakin palaa, eikä räjähdä, kuten jotkut sitkeesti väittävät.

        Tämä palaminen vie tietyn aikaa olikohan se jotain 20 millisekuntia. Kun kierroksia lisätään, viivästyy palamistapahtuma ja mäntään vaikuttava voima tapahtuu myöhemmin, jolloin moottori ei anna niin paljon tehoa.

        Kierroksia nostettaessa pitää ennakon kasvaa, että palamistapahtuma tapahtuu oikeassa kohtaa. PV:n vakio ennakko ja sytytyskäyrä on suuunniteltu 0-6000 rpm välille ja on selvää, että se on perässä 9000rpm.

        Koska PV:n CDI sytytyskäyrää ei pystytä muuttamaan on ainoa vaihtoehto lisätä perusennakkoa pohjalevyä säätämällä. Liian aikainen sytytys johtaa helposti nakutukseen ja vaikkei se vielä nakuttaisikaan on se alakierroksilla liian aikaisella joka tapauksessa.

        Tämä on pakko hyväksyä mikäli halutaan rutistaa PV:n koneesta se viimeinenkin teho jossain 9000-10000rpm. PV:n 80cc Malossin huuhteluaukot riittää aina tuonne 90000rpm tietämille, mutta malossiakaan ei saa kiertään sitä enempää mikäli huuhtelua ei muuteta. Siihen ei enää auta edes sytytyksen aikaistaminen.
        Syynä on fysikaalinen fakta ja sen voi todentaa laskemalla aukkojen aika-alat.

        Aika-ala ei ole aukon pinta-ala vaan siitä virtaavan seoksen suuruus laskettuna jollakin tietyllä kierrosluvulla.

        Ehkäpä tästä nyt jotain uutta jollekkin. Lopuksi yhteenveto: Sytytystä myöhäisemmälle = yläkierroksilla vähemmän tehoa. (ja jos on paljon myöhäisellä myös alakierrosten teho laskee)
        Sytytystä aikaisemmalle = Yläkierroksille tehoa lisää. Tämä pätee vapaastihengittävään ja turboahdetussa moottorissa ennakon taas pitää siirtyä myöhäisemmälle kääntäen verrannollisena ahtopaineeseen.


      • Obelix
        Vaikuttaisi kirjoitti:

        että tämä kyseinen säätäjä oli sulle satuillut. Sytytystä myöhäistämällä et saa kierroksia lisää.

        Perustelen sen sillä, että seoshan palaa palotilassa. Se todellakin palaa, eikä räjähdä, kuten jotkut sitkeesti väittävät.

        Tämä palaminen vie tietyn aikaa olikohan se jotain 20 millisekuntia. Kun kierroksia lisätään, viivästyy palamistapahtuma ja mäntään vaikuttava voima tapahtuu myöhemmin, jolloin moottori ei anna niin paljon tehoa.

        Kierroksia nostettaessa pitää ennakon kasvaa, että palamistapahtuma tapahtuu oikeassa kohtaa. PV:n vakio ennakko ja sytytyskäyrä on suuunniteltu 0-6000 rpm välille ja on selvää, että se on perässä 9000rpm.

        Koska PV:n CDI sytytyskäyrää ei pystytä muuttamaan on ainoa vaihtoehto lisätä perusennakkoa pohjalevyä säätämällä. Liian aikainen sytytys johtaa helposti nakutukseen ja vaikkei se vielä nakuttaisikaan on se alakierroksilla liian aikaisella joka tapauksessa.

        Tämä on pakko hyväksyä mikäli halutaan rutistaa PV:n koneesta se viimeinenkin teho jossain 9000-10000rpm. PV:n 80cc Malossin huuhteluaukot riittää aina tuonne 90000rpm tietämille, mutta malossiakaan ei saa kiertään sitä enempää mikäli huuhtelua ei muuteta. Siihen ei enää auta edes sytytyksen aikaistaminen.
        Syynä on fysikaalinen fakta ja sen voi todentaa laskemalla aukkojen aika-alat.

        Aika-ala ei ole aukon pinta-ala vaan siitä virtaavan seoksen suuruus laskettuna jollakin tietyllä kierrosluvulla.

        Ehkäpä tästä nyt jotain uutta jollekkin. Lopuksi yhteenveto: Sytytystä myöhäisemmälle = yläkierroksilla vähemmän tehoa. (ja jos on paljon myöhäisellä myös alakierrosten teho laskee)
        Sytytystä aikaisemmalle = Yläkierroksille tehoa lisää. Tämä pätee vapaastihengittävään ja turboahdetussa moottorissa ennakon taas pitää siirtyä myöhäisemmälle kääntäen verrannollisena ahtopaineeseen.

        Taitaa koko kone räjähtää noilla neuvoilla. Sitä ei oikeesti pysty säätään mitenkään koska se on elerktoninen!


      • Oppeli-Obelixi
        Obelix kirjoitti:

        Taitaa koko kone räjähtää noilla neuvoilla. Sitä ei oikeesti pysty säätään mitenkään koska se on elerktoninen!

        Kyllä tossa puhuttiin täyttä asiaa. Itse et tiedä näköjään mitään koneista. Motti ei todellakaan räjähdä, mutta jos kone nakuttaa liian aikaisen sytytyksen vuoksi ei kone tule kestämään. MINÄ teen töitä moottorimekaanikkona ja voin vakuuttaa, että oli sytytys hoidettu elektronisesti tai vanhanaikaisesti katkojan kärjillä, PERUSENNAKKOA saa muutettua. SYTYTYSKÄYRÄÄN onkin vaikeampi tehdä muutoksia.
        Otetaan nyt sitten vielä rautalankaa ku muu ei auta...
        Kato kun vauhtipyörä pyörii ja aina kun vauhtipyörän tietty kohta on sytytypuolan ensiöpuolan kohdalla iskee tulppa kipinää. Jos käännät pohjalevyä pyörimissuuntaa vastaan, liikkuu myös ensiöpuola ja kas, SYTYTYKSEN PERUSENNAKKO on nyt aikaisemmalla. MEE kouluun takas jos ei ala mennä jakeluun!


      • tohon
        Oppeli-Obelixi kirjoitti:

        Kyllä tossa puhuttiin täyttä asiaa. Itse et tiedä näköjään mitään koneista. Motti ei todellakaan räjähdä, mutta jos kone nakuttaa liian aikaisen sytytyksen vuoksi ei kone tule kestämään. MINÄ teen töitä moottorimekaanikkona ja voin vakuuttaa, että oli sytytys hoidettu elektronisesti tai vanhanaikaisesti katkojan kärjillä, PERUSENNAKKOA saa muutettua. SYTYTYSKÄYRÄÄN onkin vaikeampi tehdä muutoksia.
        Otetaan nyt sitten vielä rautalankaa ku muu ei auta...
        Kato kun vauhtipyörä pyörii ja aina kun vauhtipyörän tietty kohta on sytytypuolan ensiöpuolan kohdalla iskee tulppa kipinää. Jos käännät pohjalevyä pyörimissuuntaa vastaan, liikkuu myös ensiöpuola ja kas, SYTYTYKSEN PERUSENNAKKO on nyt aikaisemmalla. MEE kouluun takas jos ei ala mennä jakeluun!

        vielä toinenkin rautalanka, jospa tämä "moottoriasiantuntia" Obelixikin alkaisi tajuamaan.
        Piirrä paperille ympyrä joka on vauhtipyörä.
        Piirrä pienempi ympyrä toiseen paperiin joka on nyt magneeton pohjalevy. Leikkaa ympyrät irti ja laita päällekkäin. Laita molempiin merkit että ne ovat kohdakkain. Nämä merkit on se kohta jossa tulppa antaa kipinän. Nyt käännät pienempää ympyrää oikealle(eli myötäpäivään) Huomaatko että merkit ovat nyt eri kohdissa ja aina kun vauhtipyörä pyöriessään kohtaa tämän toisen merkin antaa tulppa kipinän kuten ennenkin, mutta NYT SE TAPAHTUU AIKAISEMMIN.
        Joko nyt mahtuu kaaliin vai tarvitaanko vieläkin rautalankaa?. Mikäli vieläkään et usko, mene jonnekkin autokorjaamoon kysymään pystyykö PERUSENNAKKOA MUUTTAMAAN !


      • säätäjä
        tohon kirjoitti:

        vielä toinenkin rautalanka, jospa tämä "moottoriasiantuntia" Obelixikin alkaisi tajuamaan.
        Piirrä paperille ympyrä joka on vauhtipyörä.
        Piirrä pienempi ympyrä toiseen paperiin joka on nyt magneeton pohjalevy. Leikkaa ympyrät irti ja laita päällekkäin. Laita molempiin merkit että ne ovat kohdakkain. Nämä merkit on se kohta jossa tulppa antaa kipinän. Nyt käännät pienempää ympyrää oikealle(eli myötäpäivään) Huomaatko että merkit ovat nyt eri kohdissa ja aina kun vauhtipyörä pyöriessään kohtaa tämän toisen merkin antaa tulppa kipinän kuten ennenkin, mutta NYT SE TAPAHTUU AIKAISEMMIN.
        Joko nyt mahtuu kaaliin vai tarvitaanko vieläkin rautalankaa?. Mikäli vieläkään et usko, mene jonnekkin autokorjaamoon kysymään pystyykö PERUSENNAKKOA MUUTTAMAAN !

        johtuukos tuo nakutus sitten siitä, kun mäntä tulee ylöspäin sylinterissä, ja kipinä tulee ennenkuin mäntä on vaihtanut suunnaksi alaspäin? tänään ei jaksa kirjottaa, tai pohtia noita konemaailman suuria maagisia asioita.


      • siitäkin
        säätäjä kirjoitti:

        johtuukos tuo nakutus sitten siitä, kun mäntä tulee ylöspäin sylinterissä, ja kipinä tulee ennenkuin mäntä on vaihtanut suunnaksi alaspäin? tänään ei jaksa kirjottaa, tai pohtia noita konemaailman suuria maagisia asioita.

        voi johtua. Itseasiassa nakutusta on kahdenlaista.
        Toinen voi johtua liian aikaisesta sytytyksestä.
        Toinen johtuu siitä, että syystä tai toisesta, polttoaineseos syttyy itsestään ennen yläkuolokohtaa. Se taas voi johtua esim liian korkeasta puristussuhteesta tai liian matalasta bensiinin oktaaniarvosta. Ja vielä yleisiä alkeita sytytyksestä: Jos olemme tarkkoja ei sytytys koskaan tapahdu ylkäkuolokohdassa vaan hiukan ennen sitä. Syynä on se että palamistapahtuma vie oman aikansa, ja mäntään vaikuttava voima pitäisi saada juuri yläkuolokohdan jälkeen. Sytyts on siis tehtävä jo ennen yläkuolokohtaa, jotta palamistapahtuma tulee oikeaan kohtaan kammenkulma-asteena. Tätä ennenaikaista sytytystä nimitetään sytytyksen perusennakoksi. J sitä voidaan säätää. Kun kierroksia lisätään palamistapahtuma kestää tietenkin aina saman aikaa, joten sytytystä on siirrettävä aikaisemmalle sitä mukaa kun kierrokset kasvavat, jotta sytytys ei jäisi myöhäselle.
        Tätä muuttumista nimitetään sytytyskäyräksi.


      • Obelix
        Oppeli-Obelixi kirjoitti:

        Kyllä tossa puhuttiin täyttä asiaa. Itse et tiedä näköjään mitään koneista. Motti ei todellakaan räjähdä, mutta jos kone nakuttaa liian aikaisen sytytyksen vuoksi ei kone tule kestämään. MINÄ teen töitä moottorimekaanikkona ja voin vakuuttaa, että oli sytytys hoidettu elektronisesti tai vanhanaikaisesti katkojan kärjillä, PERUSENNAKKOA saa muutettua. SYTYTYSKÄYRÄÄN onkin vaikeampi tehdä muutoksia.
        Otetaan nyt sitten vielä rautalankaa ku muu ei auta...
        Kato kun vauhtipyörä pyörii ja aina kun vauhtipyörän tietty kohta on sytytypuolan ensiöpuolan kohdalla iskee tulppa kipinää. Jos käännät pohjalevyä pyörimissuuntaa vastaan, liikkuu myös ensiöpuola ja kas, SYTYTYKSEN PERUSENNAKKO on nyt aikaisemmalla. MEE kouluun takas jos ei ala mennä jakeluun!

        :D ...se ykkönen...


      • Anonyymi
        säätäjä kirjoitti:

        ei siinä oo sytytys pielessä, ihan hyvin se toimii. tekis vaan vähän mieli saada se kiertää enemmän, ku ei oikeen vielä taho kierrokset riittää. ja viilaa en enempää, koska sit ei ainakaan kone/sylinteri kestä. ja kaasarin säädöt on niin hyvin, ku vaan voi säätää. yhellä tutulla oli joskus ollu pv, ja oli kuulemma sytytystä säätämällä myöhempään kiertäny ja vääntäny yläkierroksilla paljon paremmin. kuulemma oli menny sen 110km/h samoilla vireillä, ku mulla. mulla ei mee vaan ku joku 80-90 km/min :). että näin.

        Me ei olla moottoria edes viritetty menee PV viilaamattomalla konella n. 120-130km/h


      • Anonyymi
        Obelix kirjoitti:

        Mietityttää,miten joku ylimalkaan saa mopossa sytytyksen poskeelleen.

        NIIS ON KAKS POSKEE NIIM50%MAHIN MENNÄ PIELEE


    • Obelix

      Nää kaikki puhuu sulle sitte paskaa. SITÄ EI PYSTY SÄÄTÄÄN MITENKÄÄ KUN SE PELAA SÄHKÖLLÄ!!! Ketä pystyy säätää jotain sähköö? No ei kukaa. Sitä tavallista megaanista syttyy pystyy säätää siten, et kun se mäntä lyö siihen tulppaan se kipinän, nii kun laittaa pienemmän kärkivälin siihen tulppaa, nii kipinö tulee myöhemmin! Nois vanhois mopois se kipinä tulee just siitä ku mäntä ottaa tulppaa kiinni ja lyö siihe kipinän. uusis mopois kipinä tulee CDIltä elertoonisesti!

      • säätäjä

        älä tuu kuule tääne neuvoo ketään amatööri, ku mistään et mitään tiedä! ja jos mäntä ottaa tulppaan kiinni, ni sanotaanko niin, että sillä koneella ei kovin kauaa kyllä ajele! oletko koskaan ottanut sylinteriä mopostasi irti? kannattas ottaa, niin voisi asiat vähän selvetä sun pienees päähäs!


      • Obelix

        (:D


      • säätäjä
        Obelix kirjoitti:

        (:D

        niin..


      • Sämpylä78

        Ei se mäntä sitä kipinää anna hyvä ihme! Itselläni oli ennen pelissäni katkojankärjet, nytten vaihdoin siihen Boyer Bransdenin ELEKTRONISEN sytytyksen, ja kuules arvaappa mitä? Kesti jonkun aikaa säätää että sytytys oli oikeassa kohdassa, mitenköhän säätö onnistui? Noh kääntämällä aluslevyä. Joissakin uusissa mopoissa on "crank mounted ignition" jolloin täytyy sanoa, että niissä sytytystä ei voi säätää ainakaan kukaan mopo poika. Joten uskon että tämä heppu tarkoittaa juuri sitä, mutta PV:ssä olen melko varma että sytytyksen säätö onnistuu!


    • tuntsa - 95

      Mites saan tunturi tiger aquasta sytytyksen kohilleen ? eli siinä on kärjetön sytytys mutta kun magneetossa eikä ``käämi kehässä `` ole mitään merkkejä .. olen käännelly vähän joka suuntaan sitä käämi systeemii mut välillä se ampuu putkeen vaan niin pirusti ja välillä taas käy tyhjäkäyntiä hyvin mutta ei ota kierroksia ... Missä vika ???? mistä moposta sopis suoraan sähköt tunturi tiger aquaan - 95 ?

    • Nimetön

      näin säädetään sytytys 1.mangeeton koppa irti. 2. mangeetto irti. 3. sytytys käämin ruuvit löysälle 4 käännä haluamaasi suuntaan ja sen jälkeen kiristät ja kokeile

      • syntymävirhe

        mitä mä teen.... oon vaihtanu koko koneen, variaatttorin, kaasarin, pytyn, läpät ja sytytyspuolan, CDI-boxin ja kokonaa uudet sähköt mut silti se ei anna kierrroksii vaa räkii ja pakkuu... kertokaa mitä mä teen?


    • ei toimi

      onko vika sytytyksessä kun mikroautossa on puch:in(vuosimallista ei mitään tietoa) kone ja kun koittaa polkea käyntiin niin bensa ei varmaankaan syty ollenkaan vaan valuu suoraan pakoaukon kautta putkeen? vastauksia?

      • onkos muuten tullu mieleen, että näissä tunturi värkeissä ON KIERROSTENRAJOITIN!!!
        kyllä ampuu putkeen jos haluaa kierrättää rajoitin pätkii palamaton seos menee putkeen jne.


    • derbi95

      miten derbistä saa säädettyä sytytyksen kohilleen ?
      mopo toimii ihan normaalisti paikalla, vaikka ottaa kieroksia, mutta sitten kun lähtee ajamaan, niin se ei ota ajoissa piikkiä ja jää myöhäiseksi.

    • Alkaa kiertämää

      Viilaa pakopuoltakin

    • 160cc yx

      Ostin 160cc yx koneen ja pistin kiinni niin tyhjäkäynti oli kunnossa mutta kun pisti kkasua niin sammuu. Kokeilin eri kokoisia suuttimia mutta ei auttanut mutta kun kokeilin ihan hiljaa pistää kaasua niin huomasin että kierrokset laskee ja kun se sammuu niin kaasarista kuuluu pamaus että olisiko sytytys päin persettä?

    • voi_vittu

      ????????

    • ÄÖäöLLio

      saako tunturi super sporttiin elekronista sytytystä? entäs kärjetöntä? kulkeeko sitten yli neljänkympin morsian messissä...tiedättehän...? siis seiskaysi puchin koneella.kiitos tiedosta jo etukäteen!

    • ääliöälälyÖ

      moro tässä aloittelija ohjeita kysyy moottorin viilaukseen.kumminko päin mäntä liikkuu,meneekö aina samalla tavalla?onko magneeton säätö vaikeaa koti-oloissa?paljonko mopoon saa lisää nopeutta jos on pienet viikkorahat?mistä kannattaisi aloittaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      187
      12004
    2. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      167
      2525
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      253
      1550
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      71
      1120
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      53
      940
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      882
    7. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      41
      784
    8. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      29
      749
    9. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      52
      739
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      42
      699
    Aihe