Riekkinen: Luomiskertomuksen alkuperä

Teologian tohtori ja nykyinen piispa kirjoitti näin:

/VARTIJA 3/1988, Wille Riekkinen, TT, Espoo: Raamatun luomiskertomuksen asema, s.28-34/
s.32-34
" ...

*Luomiskertomusten alkuperä*

Kuten jo totesin, yhdeydet VT:n luomiskertomusten ja Israelin naapurikansojen
alkukertomusten välillä ovat aivan ilmeiset. Tosin kristillisissä kirkoissa
tätä "alkuilmoitusta" ei aina ole haluttu nähdä. Sitä on pyritty vesittämään
esim. Room 1:18-20 avulla, jolla on peruteltu "pakanain" epämääräistä ja
riittämätöntä tietoa luomisesta. Viime ja tämän vuosisadan tekstilöydöt ovat
kuitenkin pakottaneet - ainakin eksegeettejä - arvioimaan tilannetta uudelleen.
Esim. löydetyt babylonialaiset alkukertomustekstit ovat iältään huomattavasti
vanhempia kuin Raamatun tekstit. Mitä ilmeisimmin niistä on otettu mallia
ja materiaalia vanhassa Israelisssa. Tämä merkitsee sitä, etteivät
Raamatun luomiskertomukset olekaan niin ainutlaatuiset kuin mitä vielä
vime vuosisadalla oletettiin. Puhuessaan Jumalasta (Jahvesta) Luojana vanhan
testamentin kirjoittajat eivät luo jotain uutta luomisteologiaa, vaan heidän
tarkoituksensa on silloittaa jo ennestään kaikille tuttu materiaali (luomiskertomukset) omaan Jahve-uskontoonsa. Vasta tämä kombinaatio on jotain uutta ja merkittävää.

Viime vuosikymmeninä Raamatun ulkopuolisia luomiskertomuksia on innokkasti
tutkittu - samoin menetelmin kuin Raamattuakin. Tällöin on huomatti niissäkin
eri-ikäisiä kerrostumia ja vivahde-eroja, mitkä kielivät pitkästä traditio-
historiasta. Luomismotiiveja ja niiden kehittelyä on voitu seurata
varhaissumerilaisista kertomuksista babylonialaisiin, assyrialaisiin ja aina
kreikkalaisiin versioihin asti. Tääm on merkinnyt myös VT:n luomiskertomusten
uudelleen arviointia. On opittu kyselemään, miten Raamatun luomiskertomukset
kokonaisuudessaan ovat suhteutettavissa Israelin naapurikansojen luomisteologian
eri vivahteisiin. Kaksoivirtainmaan tekstien lisäksi on tuolloin otettava
huomioon esim. egyptiläiset Memfiksen tesktit, joissa puhutaan luomisesta
sanan avulla. Merkitystä on myös sillä huomiolla, että eri puolilla maailmaa
olevista varhaiskantaisista uskomuksista on tavattu jälkiä käsityksistä ihmisen
muovaamisesta maasta tai savesta. Tätä taustaa vasten Raamatun alkukertomusten
(Gen 1- 11) perusmotiivit näyttävät olevan yleisinhimillistä perintöä.

Niinpä Raamatun luomis- ja alkukertomukset eivät ole lopullisia vastauksia kysymyksiin ihmisen alkuperästä tai syntytavasta. Niiden avulla kerrotaan
uhanalaisen ihmisen olemassaolon ja ihmisenä elämisen problematiikasta
"ajan varrella" ja kuitenkin aina Jahven edessä. Ne eivät kuvaa kuviteltua
tai todellista "alkupamausta", vaan Jumalan jatkuvaa luomistyötä ja ylläpitoa.
Tämän näkeminen tekee polarisoituneet kiista kreationismista/evoluutio-opista
turhiksi ja mielettömiksi.

..
Myyttinen puhe

Raamatun alkukertomukset ovat myyttistä puhetta."

[Sitten WR kuvaa että ei tarkoita negat. mielessä. myytti#epätosi, KAT]

8

734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hivenen

      Riekkinen ei olekaan perinteisen kristinuskon edustaja. Piispaksi hän pääsi pitkälti osin sen ansiosta, että hänellä oli oma TV-sarjansa 1990-luvun alkupuolellal, ja hän oli sitä kautta kerännyt julkisuutta, jolla sai sitten äänestäjiä itselleen. Teologisesti Riekkinen on kuitenkin "Spong-sarjaa": hän jokseenkin kieltää perinteisen kristinuskon, ja lukee Raamattua jonkinlaisina ihmisyyden kasvukertomuksina tms. Jumalaa hänen mukaansa Raamatusta ei löydy, vain ihmisten kuvauksia jne. Itse asiassa Riekkinenhän oli ystävänsä Spongin kutsuja tämän viime Suomen käynnilläkin. Tosin muut Suomen piispat pitävät Spongia pahasti harhaoppisena: hän ei allekirjoita edes uskontunnustusta. Riekkistäkin pidetään monin paikoin luterilaisessa kirkossa harhaoppisena. Piispaksi hän kuitenkin aikoinaan pääsi, eikä sille enää mitään mahda.

      • Nebraska man

        Eikö sitten kirkolla ole mitään kontrollia harhaoppisten suhteen?


      • Kohta sanot että hänen uskonnollista tv-sarjaa katsoivat lähinnä ateistit ja kirkossa äänestivät Riekkisen valtaan.. ;)


    • juutas

      Hieno homma. Piispakin alkaa olla oikeilla jäljillä ja osaa asettaa tarinat oikeisiin puitteisiin.

      • riekkinen on

        saanut teologin koulutuksen, eivät he usko raamattuun (kirjaimellisesti).
        riekkisestä ollaan maalaamassa kymmenien tuhansien muotokuvaa.. höh, pois henkilöpalvonta.


      • squirrel
        riekkinen on kirjoitti:

        saanut teologin koulutuksen, eivät he usko raamattuun (kirjaimellisesti).
        riekkisestä ollaan maalaamassa kymmenien tuhansien muotokuvaa.. höh, pois henkilöpalvonta.

        Teologit harvoin ovat yhtä kiivaita, kuin kouluttamattomat. Lienevät kuitenkin lukeneet Raamattua ja ymmärtävät sen syntymekanismeista jne. enemmän.

        Mistä tämä sinusta kertoo?


      • kun se menee päinvastoinkin
        squirrel kirjoitti:

        Teologit harvoin ovat yhtä kiivaita, kuin kouluttamattomat. Lienevät kuitenkin lukeneet Raamattua ja ymmärtävät sen syntymekanismeista jne. enemmän.

        Mistä tämä sinusta kertoo?

        Esim. Markku Koivisto, Nokia Mission keulakuva, on teologi, vieläpä tohtoriksi aikoinaan väitellyt.

        http://tampere.nokiamissio.fi/

        Taitaa olla niin, että mitä pidemmälle opiskelee, sitä kiihkeämpi julistaja tulee. Joko kristinuskon, tai sitten jonkin sen vastaisen jutun.


    • Long Nose

      Raamatun luomisusko tekee yhteisen luomiskertomuksen historian luonnolliseksi. Samoin muidenkin myyttien yhteisen alkuperän.
      Näillä myyteillä voi sellaisenaan todistella tasapuolisesti molempiin suuntiin.
      Raamatullisen lähtökohdan yhteinen alku ihmiskunnalla lähimenneisyydessä johtaisi luonnollisella tavalla myös yhteiseen myyttien alkuperään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      40
      2003
    2. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

      Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      406
      1643
    3. Vaskikello osaa asiakaspalvelun

      Uskaltaako vaskikellolla asioida enää vai tuleeko turpaan, jos sinne menee? Täytyypä jatkossa hoitaa kaikki asiointi abc
      Pyhäjärvi
      50
      1630
    4. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      9
      1344
    5. Eipäs sitten ryypätä kesälomalla

      Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo
      Maailman menoa
      111
      1323
    6. Pysyä yhdessä vai ei

      En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p
      Parisuhde
      56
      901
    7. Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m
      Maailman menoa
      224
      885
    8. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      61
      861
    9. Tänään oli

      Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      32
      817
    10. En halua sua enää

      joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha
      Ikävä
      37
      658
    Aihe