Miten äänieristätte m-auton ohjaamon? Kävin tarvikeliikkeessä (Biltema) ja siellä oli pehmeätä kellertävän väristä äänieristyslevyä; se oli vaahtomuovia (liimapinta toisella puolen, kun paperin poistaa). Paksuus vaihteli 1 cm - 3:een cm:n - siis levyjä oli saatavissa usealla eri paksuudella.
Lisäksi oli valikoimassa harmaata vaahtomuovintapaista levyä, jossa keskellä oli jokin raskas taipuisa muoviosa, kehuttiin äänieristysmatoksi. Sen toisella puolen oli vaahtomuovi n. 1 cm paksuinen ja toisella puolen ehkä n. 2 cm. Tämän paksuman uolella oli lisäksi valkoinen "muovipinta".
Millä tuollainen eristyslevy laitetaan kiinni - pitääkö olla jokin erikoisliima - ja kumpiko puoli tulee peltiä vasten; se 1 cm puoli vai paksumpi puoli, jos ajatellaan levyn laitettavan auton sisäpuolelle.
Omissa ajatuksissani ajattelin, että sen paikka olisi kojelaudan alla, rintapeltiä; tulipeltiä vasten.
Koska auton purkaminen sisältä on aika homma, niin onko jollakin kokemusta, mikä alue / mille alueelle tuo äänieristys kannattaa laittaa
1) onko se koko kojelaudan levyinen rintapelti laidasta laitaan tuulilasista lattian reunaan asti; kumpiko äänieristysmateriaali edellä kerrotuista ja mikä paksuus. Kumpiko materiaali ylläolevista?
2) onko se myös ohjaamon lattiaan ja kuinka leveälle sinne; entä paksuus. Kumpiko materiaali ylläolevista?
3) onko se ovien sisäosiin; siis oviverhoilun sisäpuolelle - aivan kuin ääni raikuisi myös sieltä, mutta on vaikea ihan tarkkaan erottaa äänen kulkusuunta. Kumpiko materiaali ylläolevista?
4) onko merkitystä ulkopuolisen moottorin konepellin ääneneristyksellä. Siellä näkyi olevan hyvin ohut huopa ja dieselin ääni kieltämättä kuuluu, mutta ajaessa itse autoa sitä on matkustamossa - kiertääkö ääni jollain lailla matkustamon esim. ilmakanavien kautta.
Nuo edellämainitut materiaalit löytyy Bilteman nettikuvastosta hakusanalla eristyslevy, ja kuuluu kategoriaan, tuotealueeseen Kemikaalit - Äänieristys
Toiveissa olisi että tulevana kesänä ei tarvitsisi enää kilpaa huudattaa radiota moottorin laulamisen kanssa. Asian huomaa varsinkin silloin kun siirtyy välillä ajamaan henkilöautoa - "miten se voi olla niin hiljainen ja miten tuo m-auto voi möykätä niin "lujaa".
Olenko ollut tutkimassa oikeata materiaalia oikeassa liikkeessä.
Onko asiantuntijoita ja kokemuksia omaavia paikalla - kuulostelisin kiinnostuneena neuvojanne.
Miten äänieristätte ohjaamon
14
6630
Vastaukset
- seon
Kuvauksesta päätellen kyseessä on vanhempi Fiiatti tai Peugeot. Jos haluat hyvän, pitää kaikki purkaa ohjaamosta ja ovista pois. siten kosaanilla lämmitelet ja liimaat pari senttiä paksun bitumimatton koko rintapeltiin ja oviin ja lattioihin. Läpiviennit pitää tiivistää kunnnolla. Sitten vielä 10 kg alustamassaa pohjaan ja koteloihin, myös sisälökarit vaimentavat melua vähän. Oven tiivisteet pitää vaihtaa jämerämpiin, niin eiköhän se siitä vähän hiljene. Kova homma siinä kyllä on.
- jepulis jee
Homma on hemmetin kova jos hyvä pitää saada. Melkein suosittlisin korvatulppia tai vain sietämään sen, niinkuin itsekkin.
- Pitäs saada moottorin melu ...
Tehty on:
VW T4 -matkailuauton ohjaamo (=Transporter ):
*Penkit pois, kynnyskoteloiden muoviosat pois, käsijarrun muovisuojat pois, kumimatto pois.
*Tukan kuivaajalla lämmittää ja "liimata" n. 5 mm paksuista bitumilevyä peltiin. Ennen kaikkea astinlautakynnykset sisäpuolelta olivat hyvin peltisiä
*Kojelaudan alaosasta kaikki "järkevästi" irti lähtevät muoviosat pois - ei kannata liikaa hajottaa jota saa myös takaisin (=osaa laittaa takaisin )
* Kojelaudan alaosasta pääsee liimaamaan 30 mm paksuista äänieristysmattoa (valmis liima ) rintapeltiin - ja ihan tuulilasin alaosasta alaspäin
* Myös kojelaudan pääliosan alapuolelle liimasin samaista mattoa - "kumina" poistuu ja mahdolliset läpitulevat äänet vähenevät entisestään
* äänenvaimennusmattoa ( 30 mm ) pukkasi alhaalta ylöspäin kojelaudan alle niin ylös kuin meni "nätisti". Katsoin etten katko mitään johtoja enkä muutoinkaan ahda jonkin laitteen toimintaa.
* erityisesti tarkistin että ilman sisääntulon muovikotelo tuli eristettya "ympäriinsä".
* laitoin eristystä myös sisäpuhallinputken päälle
* KYTKIMEN ja KAASUPOLKIMEN alle maton asentamisen kanssa pitää olla kohtuullinen, jotta polkimet mahtuvat painumaan riittävän alas (kytkin irrottaa) ja kaasu menee riittävän alas (kierroksia löytyy)
*Keskikonsolissa on ohjausakselin läpimenopelti -siihen kannattaa laittaa ainakin 5 mm bitumimattoa, ja sen päälle 30 mm äänenvaimennusmattoa. Koko "komeus" menee irrotetun muovin alle ( tiukka on mutta menee se )
* Ohjaajan jalkatilaan etuosaan laitoin 500x500 kokoisen ja 30 mm vahvuisen äänenvaimennusmaton.
* samanlainen matto myös apumiehen puolelle etujalkatilaan lattialle
* autossa oleva alkuperäinen "ohut äänieristyskangas levitin takaisin
* alkuperäinen kumimatto (jossa alla oli ohut äänieristys)levitin paikoillensa
* laitoin kaiken tämän päälle kokolattiamaton ( paksuus ehkä 3- 5mm) siten että sen saa irti tarvittaessa ja voi vaikka pestä
* kojelauta kasattiin
* penkit laitettiin kiinni
* moottoriosaan 30 mm ääneneristysmatto liimattu tuulilasin etupuolella olevan pellin alapinnalle, varottu ettei estetä tuulilasin pyyhkimien toimintaa
* moottoripellin sisäpinnalle laitettu 30 mm vahva äänieristysmatto -saumat teipattu
Koeajo:
Tyhjäkäynnillä kuuluu hyvin matala murina ohjaamoon - ei pysty paikallistamaan mistä - saattaa tulla ovien "läpi". En laittanut oviin lisäeristystä ainakaan vielä; pitäisi keksiä miten saada sisäpaneli siististi irti.
Kiihdytettäessä oli tunnelma kuin arvokkaammassa autossa - ihan selvästi "mersumainen" hillitty "voimaääni" - mutta ääni ei ollut voimakas. Ennemminkin "tuhina" tai "murina".
80 nopeudessa ei moottorin ääni erotu juuri lainkaan "muusta äänestä" (rengas, viima); sen huomaan kun painaa kytkimen pohjaan. Enemmän tuhisee kattoluukut. Eli nyt pitäisi tehdä sille osastolle jotain.
Vetäisin mittariin liki 105 km /h ja 4-vaihde oli päällä. Eli "nappi oli laudassa" - siten vasta heitin 5:sen päälle. Ei suurempaa huomauttamista äänen häiriöstä. Moottori on 5 sylinterinen.
Koeajon aikana oli 100 % nastat alla, ja niiden krapina kuului mielestä kattoluukun kautta, vaikka lienee auton pohjassa myös pari ilmareikää. Vaikea tarkkaan määritellä, itse ajoin enkä voinut vauhdissa "hypätä" kuuntelemaan asunto-osaan, ja palata uudestaan vauhdissa rattiin
Mutta ne kattoluukut - alkovin päällä ja keskellä asunto-osaa (3:s luukku on WC:n luukku joka on suljetun oven takana ) Ajatellut liimata luukkujen eteen ulkopuolelle listan, joka estää ajoviiman suoran etenemisen kohti luukkuja. Luukkujen toimintaa ei estetä. Puinen "kupera" lista - maalata valkoiseksi - kiinnitys sikaflex.
Eristeet tähän projektiin maksoivat n. 50 euroa - ja niiden ansiosta autosta tuli "huopatossutehdasmainen"; kun saan tuulen tuhinat pois kattoluukuista luulisi kokonaisuuden paranevan.
Ovien eristystä voin vielä tutkia, mutta jo nyt tuntui mukavalta saavutettu tulos.
Aikaa toteutukseen meni 3 päivää - haaveiluun ja "suunnitteluun" paljon enemmän.
Lämpimästi suosittelen - siinä paranee ajomukavuus paljon - ja kunhan saan kesärenkaat alle niin muutama db tipahtaa entisestään ylimääräisestä äänestä. Ei ole kylläkään mittaria millä mitata - korvin se eron kuulenee.
Tuli ihan hyvä ja "ylpeä tunne" saavutuksesta. Ainoa suurempi varjopuoli lienee se, että nyt ei auton äänestä "huomaa kuinka lujaa mennään" - on syytä totutella katsomaan nopeusmittaria ja tuntea se "tuttu kaasupolkimen asento". Kriteerinä nopeudelle "auto laulaa hyvin" ei voi enää käyttää - kun se lauluääni on poissa.
Korvatulpat on nyt historiaa. - Pitäs saada ääniä pois ...
Mielenkiinnon vuoksi avasin apumiehen puolen oven poistamalla siitä sisäpanelin.
Yllätys oli suuri; ei yhtään äänieristettä oven sisällä!
Leikkasin sinne 30 mm vahvaa itseliimautuvaa äänieristettä siten että ikkuna joka tapauksessa liikkuu moitteettomasti > asensin ovipanelin takaisin ja käynnistin auton > sinne hävisi siitä ovesta läpitullut ääni.
Sama juttu pitää tehdä myös kuljettajan puolen ovelle.
Jätin eristeen muutaman cm ylemmäs pohjasta, jotta mahdollinen kondessivesi ei kastele sitä eikä myöskään tuki oven alaosassa olevia reikiä.
- Pitäs saada moottorin melu ...
Kiitoksia kovasti neuvoista - nähtävästi äänieristysasia on monelle ainakin ollut ongelma, ja nyt minä ole sitä kärsimässä. Hyvin moni oli jo tässä vaiheessa ottanut asiaan kantaa.
Suurelta osin oli suositeltu raskasta bitumilevyä ja lämmitintä - ja tämän levyn päälle lisäksi pehmeää materiaalia.
Jos aloittaisin noilla liikkeen materiaaleilla - en arvaa mennä kojelaudan alle kuumapuhaltimella, jotta ei vahingossa tule sulatettua tai vaurioitettua muita auton osia.
Vaihtaessani mittaristoon polttimoa (jouduin irrottamaan ohjauspyörän ja mittariston )huomasin että paljas pelti tuli näkyviin ja siten mittariaukosta pääsisi tuulilasin alapuolelle. Toisella puolella on hansikaslokero, joka on irroitettavissa. Homamsin jo Alfamerin kirjan, josta päällisinpuolin näkee miten osat ovat kiinni.
Penkkien irroitus lattiasta - ohjekuvista päätellen - on suoritettava, jotta pääsee kumisen lattiamaton alle. Saas nähdä mikä erikoisavain siihen irrottamiseen tarvitaan.
Ovien "fyllaus" sisältä arvattavasti tekisi myös oman osansa.
Nyt kun alkaisi lämpenemään niin sais tämän työn alle ennen ajokauden alkua ja myös valmiiksi. Kesken ei sopisi hommaa jättää - harmittaisi jälkeenpäin.
Siten pitää nyt lähteä hankkimaan ne äänieristystarvikkeet - pitänee hommata hieman arviolta, kun ei vielä tiedä menekin määrää. Joutunen itse päättämään, otanko minkälaista äänieristyslevyä. Arvaan kuitenkin että kaikkein paksuinta mitä tilaan mahtuu ja kaupasta saa.
Kitos vielä kerran ja ehdottomasti saa kertoa lisäneuvoja asiaan. - tekstiä
Pitäs saada moottorin melu ... kirjoitti:
Kiitoksia kovasti neuvoista - nähtävästi äänieristysasia on monelle ainakin ollut ongelma, ja nyt minä ole sitä kärsimässä. Hyvin moni oli jo tässä vaiheessa ottanut asiaan kantaa.
Suurelta osin oli suositeltu raskasta bitumilevyä ja lämmitintä - ja tämän levyn päälle lisäksi pehmeää materiaalia.
Jos aloittaisin noilla liikkeen materiaaleilla - en arvaa mennä kojelaudan alle kuumapuhaltimella, jotta ei vahingossa tule sulatettua tai vaurioitettua muita auton osia.
Vaihtaessani mittaristoon polttimoa (jouduin irrottamaan ohjauspyörän ja mittariston )huomasin että paljas pelti tuli näkyviin ja siten mittariaukosta pääsisi tuulilasin alapuolelle. Toisella puolella on hansikaslokero, joka on irroitettavissa. Homamsin jo Alfamerin kirjan, josta päällisinpuolin näkee miten osat ovat kiinni.
Penkkien irroitus lattiasta - ohjekuvista päätellen - on suoritettava, jotta pääsee kumisen lattiamaton alle. Saas nähdä mikä erikoisavain siihen irrottamiseen tarvitaan.
Ovien "fyllaus" sisältä arvattavasti tekisi myös oman osansa.
Nyt kun alkaisi lämpenemään niin sais tämän työn alle ennen ajokauden alkua ja myös valmiiksi. Kesken ei sopisi hommaa jättää - harmittaisi jälkeenpäin.
Siten pitää nyt lähteä hankkimaan ne äänieristystarvikkeet - pitänee hommata hieman arviolta, kun ei vielä tiedä menekin määrää. Joutunen itse päättämään, otanko minkälaista äänieristyslevyä. Arvaan kuitenkin että kaikkein paksuinta mitä tilaan mahtuu ja kaupasta saa.
Kitos vielä kerran ja ehdottomasti saa kertoa lisäneuvoja asiaan.jos alat projektiin ota ihmeessä kuvia ja lähetä vaikka noille sivuille, varmaan olisi paljon uteliaita asian tiimoilta!!!!
- Pitäs saada moottorin melu ...
tekstiä kirjoitti:
jos alat projektiin ota ihmeessä kuvia ja lähetä vaikka noille sivuille, varmaan olisi paljon uteliaita asian tiimoilta!!!!
Mielenkiinto heräsi ja aloitin projektin suunnittelun että pienen työvaiheen Auto on VW T4. Kuvia ei ainakaan vielä ole -homma kesken mutta selvitystä asiaan.
Muutama hommaa piti tehdä ennenkuin mitään aloittaa; työkalut, valot, lämmitys. Työvalona käytän H3 valoheitintä ( näkee mutta ei ole niin kuuma; sopii pieneen paikkaan;virta sav.sytyttimestä ), akku on koko ajan laturissa jottei virta lopu, auton sisätilalämmitin (220 V) päällä koko ajan-muutoin tulee vilu, puukko, sakset,teippi, eristyslevyt.
Penkkien irrotus oli jo sinänsä "marakattihomma", 4 pulttia/penkki; etumaisiin pultteihin piti hommata erikoisavain( jokin stryk-pää ja iso), takapultit aukesi normaalisti rälläkkäavaimella. Penkit irtosivat kun irrotti tapapultit, höllensi hieman etupultteja ja työnsi penkin runkoa taaksepäin. Penkin lämmityskaapeli on liitimessä kiinni, joten se pitää irrottaa. Etupultit saattoi siten jättää lattiaan kiinni; niissä on kiinnitysura penkkiä varten.
Kaikki tavara penkkien alla jne piti tietysti siivota pois. Sitten kynnyksien muovikotelot pois nostamalla, sen alla oli vain hyvin ohut villamainen matto ja sitten tuli jo pelti vastaan.
Ohjaamon isolla alueella oli kumimatto (johon oli itseensä vulkanoitu äänieristysbitumimattoa - matto on kiinni vaihdekepin kumin alla - piti irrottaa varovasti. Kumimaton alla oli samaista ohutta villamaton (karhuntaljan) tapaista ohutta mattoa. Sitten tulee pelti.
Käsijarrun mekanismin suojana oli muovikotelo, joten varovasti ottaen sen saa irti
Kojelautaa en alkanut repimään irti - alakautta irrotun eri muoviosia ja pääsen sieltä katsomaan rintapeltiä jopa tuulilasin alareunaan asti. Itsesuojeluvaisto tuli esille tässä asiassa; mitä jos en saa kaikkia takaisin jos kaikki irrotan?
Projekti on vielä kesken, mutta lattialle ja niihin kynnyskoteloihin sisäpuolelle liimasin bitumimattoa (on levyinä); käytin lämmittämiseen tukankuivaajaa joka taitaa olla 1000 W tehoinen, (kuumailmapuhallin-sitä en käyttänyt), lattiata paksummaksi en arvaa sitä vielä laittaa kun en tiedä miten irrotettu kumimatto sopii takaisin; pitää kokeilla ja lisätä sitten äänieristysmattoa jos eristys sitä vaatii (on tilaa),
Kojelaudan alle laitoin tulipeltiä vasten 3 cm paksua itseliimautuvaa äänieristystavaraa ( siinä on toisella puolen foliokalvo), laitoin myös samaa tavaraa kojelaudan alapuolelle niin paljon kuin pystyin ja minne yletin ). Teippasin kaikki saumat joko alumiiniteipillä ja/tai ilmastointiteipillä. Tässä hommassa on selkä kovilla. Työnnän lisäksi äänenvaimennusmattoa (3cm paksu) alhaalta ylöspäin tuliseinää vasten niin korkealle kuin menee. Sen kiinnipysyminen oli hankalaa kun siinä ei ollut liimaa - mutta sinne se puristui kiinni. Taisi mennä osin jo laitetun äänieristyn päälle.
Ilta tuli vastaan ja seuraavana päivänä piti jatkaa - kuljettajan puolella on sulakerasia - oli siinä keksiminen miten sen saa irti. Kun irtosi niin sen alle tulipeltiin samaista äänieristysmattoa liimattuna kiinni. Polkimien kohta piti pyörittää monella palasella - ja välillä oli sormissa matto niin kiinni että piti veitsellä raapia pois :)
Konehuoneen puolella – konepellin äänieristyssenä oli käytetty ohutta ”pahvisen oloista” levyä, joka oli napukoilla kiinni pellissä: poistin sen. Alla oli maalattu pelti. Irrotin myös muovisen ilmanottotorven.
Leikkasin samaisesta 3 cm paksuisesta äänieristysmatosta sopivan kokoisia palasia ja painoin ne kiinni. Sopivassa tilanteessa laitoin irrotetun ilmanottoputken takaisin ( liukumalla menee sivusuuntaan), lisäsin äänieristysmattoa kaikille niille alueille joka ei haittaa konepellin sulkeutumista. Teippasin saumat.
Moottoriosassa, tuulilasin etuosa, siellä missä on ikkunanpyyhkimien moottori ja varret, on ”rintapeltiä”, joka on eristämätöntä. Sinne laitoin myös äänieristysmattoa varoen ettei varsien liike häiriinny.
Moottoritilassa näkyy olevan vielä eräänlainen ”kuminen seinä”, jonka läpi menee vaijereita jne. Sen eristys on olematon, joten siihen myös laitan eristyksen – laitoin sen jo sisäpuolelle mutta laitan myös ”ulkopuolelle”.
Leikkasin jo ison palasen 0.5 cm paksusta kokolattiamatosta ja on ajatuksena laittaa se ohjaamoon kumimaton päälle siten että sen saa irti kun siivouksen tarve tulee eteen. Myös pesun.
Projekti on vielä kesken – ja pitää päivänvalossa katsoa miltä näyttää sekä koekäyttää autoa paikallaan jos on vielä parennettavaa.
Tässä hommassa näyttää maltti olevan valttia - ja pitkät hermot. - Pitäs saada moottorin melu ...
tekstiä kirjoitti:
jos alat projektiin ota ihmeessä kuvia ja lähetä vaikka noille sivuille, varmaan olisi paljon uteliaita asian tiimoilta!!!!
VW T4 -matkailuauton ohjaamo (=Transporter ):
*Penkit pois, kynnyskoteloiden muoviosat pois, käsijarrun muovisuojat pois, kumimatto pois.
*Tukan kuivaajalla lämmittää ja "liimata" n. 5 mm paksuista bitumilevyä peltiin. Ennen kaikkea astinlautakynnykset sisäpuolelta olivat hyvin peltisiä
*Kojelaudan alaosasta kaikki "järkevästi" irti lähtevät muoviosat pois - ei kannata liikaa hajottaa jota saa myös takaisin (=osaa laittaa takaisin )
* Kojelaudan alaosasta pääsee liimaamaan 30 mm paksuista äänieristysmattoa (valmis liima ) rintapeltiin - ja ihan tuulilasin alaosasta alaspäin
* Myös kojelaudan pääliosan alapuolelle liimasin samaista mattoa - "kumina" poistuu ja mahdolliset läpitulevat äänet vähenevät entisestään
* äänenvaimennusmattoa ( 30 mm ) pukkasi alhaalta ylöspäin kojelaudan alle niin ylös kuin meni "nätisti". Katsoin etten katko mitään johtoja enkä muutoinkaan ahda jonkin laitteen toimintaa.
* erityisesti tarkistin että ilman sisääntulon muovikotelo tuli eristettya "ympäriinsä".
* laitoin eristystä myös sisäpuhallinputken päälle
* KYTKIMEN ja KAASUPOLKIMEN alle maton asentamisen kanssa pitää olla kohtuullinen, jotta polkimet mahtuvat painumaan riittävän alas (kytkin irrottaa) ja kaasu menee riittävän alas (kierroksia löytyy)
*Keskikonsolissa on ohjausakselin läpimenopelti -siihen kannattaa laittaa ainakin 5 mm bitumimattoa, ja sen päälle 30 mm äänenvaimennusmattoa. Koko "komeus" menee irrotetun muovin alle ( tiukka on mutta menee se )
* Ohjaajan jalkatilaan etuosaan laitoin 500x500 kokoisen ja 30 mm vahvuisen äänenvaimennusmaton.
* samanlainen matto myös apumiehen puolelle etujalkatilaan lattialle
* autossa oleva alkuperäinen "ohut äänieristyskangas levitin takaisin
* alkuperäinen kumimatto (jossa alla oli ohut äänieristys)levitin paikoillensa
* laitoin kaiken tämän päälle kokolattiamaton ( paksuus ehkä 3- 5mm) siten että sen saa irti tarvittaessa ja voi vaikka pestä
* kojelauta kasattiin
* penkit laitettiin kiinni
* moottoriosaan 30 mm ääneneristysmatto liimattu tuulilasin etupuolella olevan pellin alapinnalle, varottu ettei estetä tuulilasin pyyhkimien toimintaa
* moottoripellin sisäpinnalle laitettu 30 mm vahva äänieristysmatto -saumat teipattu
Koeajo:
Tyhjäkäynnillä kuuluu hyvin matala murina ohjaamoon - ei pysty paikallistamaan mistä - saattaa tulla ovien "läpi". En laittanut oviin lisäeristystä ainakaan vielä; pitäisi keksiä miten saada sisäpaneli siististi irti.
Kiihdytettäessä oli tunnelma kuin arvokkaammassa autossa - ihan selvästi "mersumainen" hillitty "voimaääni" - mutta ääni ei ollut voimakas. Ennemminkin "tuhina" tai "murina".
80 nopeudessa ei moottorin ääni erotu juuri lainkaan "muusta äänestä" (rengas, viima); sen huomaan kun painaa kytkimen pohjaan. Enemmän tuhisee kattoluukut. Eli nyt pitäisi tehdä sille osastolle jotain.
Vetäisin mittariin liki 105 km /h ja 4-vaihde oli päällä. Eli "nappi oli laudassa" - siten vasta heitin 5:sen päälle. Ei suurempaa huomauttamista äänen häiriöstä. Moottori on 5 sylinterinen.
Koeajon aikana oli 100 % nastat alla, ja niiden krapina kuului mielestä kattoluukun kautta, vaikka lienee auton pohjassa myös pari ilmareikää. Vaikea tarkkaan määritellä, itse ajoin enkä voinut vauhdissa "hypätä" kuuntelemaan asunto-osaan, ja palata uudestaan vauhdissa rattiin
Mutta ne kattoluukut - alkovin päällä ja keskellä asunto-osaa (3:s luukku on WC:n luukku joka on suljetun oven takana ) Ajatellut liimata luukkujen eteen ulkopuolelle listan, joka estää ajoviiman suoran etenemisen kohti luukkuja. Luukkujen toimintaa ei estetä. Puinen "kupera" lista - maalata valkoiseksi - kiinnitys sikaflex.
Eristeet tähän projektiin maksoivat n. 50 euroa - ja niiden ansiosta autosta tuli "huopatossutehdasmainen"; kun saan tuulen tuhinat pois kattoluukuista luulisi kokonaisuuden paranevan.
Ovien eristystä voin vielä tutkia, mutta jo nyt tuntui mukavalta saavutettu tulos.
Aikaa toteutukseen meni 3 päivää - haaveiluun ja "suunnitteluun" paljon enemmän.
Lämpimästi suosittelen - siinä paranee ajomukavuus paljon - ja kunhan saan kesärenkaat alle niin muutama db tipahtaa entisestään ylimääräisestä äänestä. Ei ole kylläkään mittaria millä mitata - korvin se eron kuulenee.
Tuli ihan hyvä ja "ylpeä tunne" saavutuksesta. Ainoa suurempi varjopuoli lienee se, että nyt ei auton äänestä "huomaa kuinka lujaa mennään" - on syytä totutella katsomaan nopeusmittaria ja tuntea se "tuttu kaasupolkimen asento". Kriteerinä nopeudelle "auto laulaa hyvin" ei voi enää käyttää - kun se lauluääni on poissa. - Pitäs saada moottorin melu ...
tekstiä kirjoitti:
jos alat projektiin ota ihmeessä kuvia ja lähetä vaikka noille sivuille, varmaan olisi paljon uteliaita asian tiimoilta!!!!
Mielenkiinnon vuoksi avasin apumiehen puolen oven poistamalla siitä sisäpanelin.
Yllätys oli suuri; ei yhtään äänieristettä oven sisällä!
Leikkasin sinne 30 mm vahvaa itseliimautuvaa äänieristettä siten että ikkuna joka tapauksessa liikkuu moitteettomasti > asensin ovipanelin takaisin ja käynnistin auton > sinne hävisi siitä ovesta läpitullut ääni.
Sama juttu pitää tehdä myös kuljettajan puolen ovelle.
Jätin eristeen muutaman cm ylemmäs pohjasta, jotta mahdollinen kondessivesi ei kastele sitä eikä myöskään tuki oven alaosassa olevia reikiä.
- MB-320s
Ensiksi sulje radio !!
Ei ole mitään järkeä korvata mahd. onnistuvan moottoriäänen vaimennuksen radion molotuksella !
Sitten vasta alat tutkimaan asiaa .- Pitäis saada äänieristettyä
Hyvä radio on viihdeväline - sieltä kuuntelen musiikkia, uutisia, tiedotuksia. Samalla kun matka sujuu. Ymmärrän että radion pauhatessa on vaikea paikallistaa äänen tulosuunta - siispä paikallistamisen aikana laitetaan radio kiinni.
Mutta itse asiaan: on vaikeata kuunnella radiota koska puheohjelman ja musiikkiohjelman äänenvoimakkuudet ovat niin erilaiset - joutuu vääntelemään voluuminappia edes takaisin varsinkin puheohjelman aikana, jotta saisi selvää mitä "toimittaja tms. on puhumassa".
Henkilöautossani ei ole ongelmaa melun osalta -radiota ei tarvitse säädellä, koska auto on hiljainen.
Auton moottorin meteli on juuri se häiriötekijä - sen huomaa kun 80 nopeudessa painaa kytkimen pohjaan ja nostaa kaasun tyhjäkäynnille - on niin hiljaista -ei edes renkaiden ääni ole häiritsevä ( toki kuuluu), mutta auta armias kun nostat kytkimen ylös ja painat kaasua.
Kyllähän "murina" on mahtipontista kuunnella mutta ei sitä jaksa kuunnella tuntitolkulla - se puuduttaa ja varsinkin keskustellessa kaverin kanssa -on yleisin kysymys: "täh?"
- masa
esim. paikasta meluton.fi. On hieman paremmat valikoimat kuin biltemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844282Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303211- 1702590
- 141976
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862