Sovinismi

M135

Sovinismi.

Mitä on sovinismi?

Se on miesten keskinäistä yhteistyötä yhteisen hyvän vuoksi.

Se ei ole mitään naisten hakkaamista, niin kuin on ollut harhakuva yleisesti.

Sovinismi, mistä se sanana tulee?

Se tulee miehen ajatuksesta, "minä sovin". Sovin-ismi.

Sovinismi.


Miehet tarvitsevat nimityksen miesten keskinäiselle yhteistyölle. Miesten keskinäistä yhteistyötä tapahtuu maailmassa joka päivä. Sen tekemisen täytyy olla tasa-arvoista. Täytyy olla reilu toisia kohtaan.

Ja yleensäkin mies on tehnyt tässä maailmassa naisen puolesta asioita. Se on myös erittäin reilua.




Sovinismin historia on värikäs, ja välillä on tummiakin sävyjä ollut. Alunperin se on lähtenyt liikkeelle kansallismielisyydestä Nicolas Chauvinin mukaan. Myöhemmin se on sanana tarkoittanut naisen alistamista ja väheksymistä.

Mutta nyt on alkanut sovinismin aikakaudessa täysin uusi jakso.

"Minä sovin". Sovin-ismi. Sovinismi.

Se ei ole yhden miehen sopimus, vaan se on kahden miehen sopimus, tai useamman. Ja kaikki yhteiseksi hyväksi.

14

1528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vääntelyn mestari

      Kylläpä selityksesi oli varsinainen merkityksen vääntelyn mestarinäyte!! Oikein nauratti. Meitä on moneksi, tyhmemmiksikin!

      Tässä oikeampi selitys sovinismista:

      "Sovinismi (ransk. chauvinisme) tarkoittaa nykyisin lähinnä miesten ylivaltaa naisten yli kannattavaa aatetta. Aiemmin sana tarkoitti lähinnä kiihkoisänmaallisuutta, mutta myös yleisemmin kiihkoilevaksi koettua tai väitettyä aatetta tai toimintaa. Sana johtuu (alkuperäisessä merkityksessään) ranskalaisen näytelmän la cocarde tricolor (1831) hahmon nimestä "Nicolas Chauvin"."

      Lähde: Wikipedia

      • M135

        "Kylläpä selityksesi oli varsinainen merkityksen vääntelyn mestarinäyte!! Oikein nauratti. Meitä on moneksi, tyhmemmiksikin!"

        "Tässä oikeampi selitys sovinismista:"

        ""Sovinismi (ransk. chauvinisme) tarkoittaa nykyisin lähinnä miesten ylivaltaa naisten yli kannattavaa aatetta. Aiemmin sana tarkoitti lähinnä kiihkoisänmaallisuutta, mutta myös yleisemmin kiihkoilevaksi koettua tai väitettyä aatetta tai toimintaa. Sana johtuu (alkuperäisessä merkityksessään) ranskalaisen näytelmän la cocarde tricolor (1831) hahmon nimestä "Nicolas Chauvin".""

        "Lähde: Wikipedia"

        - Aiemmin sitä, myöhemmin tuota. Ajat ovat ihmeelliset.



        Nykyään sana muodostuu "minä sovin". Sovin-ismi. Sovinismi.

        Nykyään sovinismi tarkoittaa miesten keskinäistä toimintaa yhteisen hyvän vuoksi. Naista rasittamatta.



        Näin siis kun minäkin puhun sovinismista, niin tuota se tarkoittaa.


      • jeeesus
        M135 kirjoitti:

        "Kylläpä selityksesi oli varsinainen merkityksen vääntelyn mestarinäyte!! Oikein nauratti. Meitä on moneksi, tyhmemmiksikin!"

        "Tässä oikeampi selitys sovinismista:"

        ""Sovinismi (ransk. chauvinisme) tarkoittaa nykyisin lähinnä miesten ylivaltaa naisten yli kannattavaa aatetta. Aiemmin sana tarkoitti lähinnä kiihkoisänmaallisuutta, mutta myös yleisemmin kiihkoilevaksi koettua tai väitettyä aatetta tai toimintaa. Sana johtuu (alkuperäisessä merkityksessään) ranskalaisen näytelmän la cocarde tricolor (1831) hahmon nimestä "Nicolas Chauvin".""

        "Lähde: Wikipedia"

        - Aiemmin sitä, myöhemmin tuota. Ajat ovat ihmeelliset.



        Nykyään sana muodostuu "minä sovin". Sovin-ismi. Sovinismi.

        Nykyään sovinismi tarkoittaa miesten keskinäistä toimintaa yhteisen hyvän vuoksi. Naista rasittamatta.



        Näin siis kun minäkin puhun sovinismista, niin tuota se tarkoittaa.

        mikä logiikka.. herää palikka


      • M135
        jeeesus kirjoitti:

        mikä logiikka.. herää palikka

        "herää palikka"

        - Yrititkö herättää leegopalikkaa, vai puupalikkaa?

        Miten kävi?


      • löydy yhtään
        M135 kirjoitti:

        "Kylläpä selityksesi oli varsinainen merkityksen vääntelyn mestarinäyte!! Oikein nauratti. Meitä on moneksi, tyhmemmiksikin!"

        "Tässä oikeampi selitys sovinismista:"

        ""Sovinismi (ransk. chauvinisme) tarkoittaa nykyisin lähinnä miesten ylivaltaa naisten yli kannattavaa aatetta. Aiemmin sana tarkoitti lähinnä kiihkoisänmaallisuutta, mutta myös yleisemmin kiihkoilevaksi koettua tai väitettyä aatetta tai toimintaa. Sana johtuu (alkuperäisessä merkityksessään) ranskalaisen näytelmän la cocarde tricolor (1831) hahmon nimestä "Nicolas Chauvin".""

        "Lähde: Wikipedia"

        - Aiemmin sitä, myöhemmin tuota. Ajat ovat ihmeelliset.



        Nykyään sana muodostuu "minä sovin". Sovin-ismi. Sovinismi.

        Nykyään sovinismi tarkoittaa miesten keskinäistä toimintaa yhteisen hyvän vuoksi. Naista rasittamatta.



        Näin siis kun minäkin puhun sovinismista, niin tuota se tarkoittaa.

        Suomesta ei löydy yhtään kunnon sovinistia. Asennevammasia akkoja kyllä sen sijaan. Pitäs ottaa iranista mallia. Siel bensakin on halvempaa.


      • M135
        löydy yhtään kirjoitti:

        Suomesta ei löydy yhtään kunnon sovinistia. Asennevammasia akkoja kyllä sen sijaan. Pitäs ottaa iranista mallia. Siel bensakin on halvempaa.

        Määrittele kunnon sovinisti.

        - Kukaan ei voi määritellä kunnon sovinistia olematta itse sellainen.

        Tai jos niin tekee, niin se on vastuunsiirtoa toiselle.


        Ei lähdetä siihen, että määriteltäisiin kunnon sovinisti nimeltä. Se saattaa miehet eri-arvoiseen asemaan keskenään.

        Ja. Kenenkään ei tarvitse määritellä itseään kunnon sovinistiksi, koska se olisi itsekehumista.

        Itse-kehuminen aiheuttaa muissa närkästystä.


        Ollaan paskiaisia ja pysytään ruohonjuuri-tasolla. Joka jamppa.

        Sovinismissa ei ole johtajia.


    • Malice

      Sano mitä mieltä sinä näät siinä että otat jonkin aatteen nimen, heität siitä sisällön menemään ja kerrot uudestaan omin sanoin mitä se oikeasti tarkoittaa? Eihän niin voi tehdä. Ei siinä mielessä että se oikeasti muuttaisi sen sisällön nimen alla! Ja siihen minä olen käsittänyt sinun pyrkivän. Etkö pitäisi minua hieman kajahtaneena jos nappaisin jonkin ikivanhan taiteen tyylisuunnan, vaikka rokokoon ja kertoisin mitä sillä nykyään tarkoitetaan. Ei asioiden merkityksiä voi vaihtaa tuolla tavoin. Tai voi tietty, sinä vain vaikutat hullulta niin tehdessäsi. Sovin-ismi?? Ja höpönpöpön!

      • M135

        ”Sano mitä mieltä sinä näät siinä että otat jonkin aatteen nimen, heität siitä sisällön menemään ja kerrot uudestaan omin sanoin mitä se oikeasti tarkoittaa?”

        ”Eihän niin voi tehdä.”

        - Eräskin toinen ismi on muuttunut ajan saatossa radikaalisti. Aate on jakautunut monenlaiseen ajansaatossa… liberaaliin, marxilaiseen, radikaaleihin, postmoderniin, postkoloniaismiin, queereihin, individuaaliin…

        Koska kaikki tuo muuttuminen näyttää olevan mahdollista jollekin ismille, on se sitä kaikille ismeille.

        Ei voi olla jonkun ismin yksinoikeus, että vain yksi ja tietty ismi voisi muuttua ajan saatossa.

        ”Ei siinä mielessä että se oikeasti muuttaisi sen sisällön nimen alla!”

        - Mikä sitten on sovinismin sisältö mielestäsi? Vastaukseksi usein putkahtaa mielikuvia, joilla ei aina ole tekemistä sovinismin kanssa.

        ”Ja siihen minä olen käsittänyt sinun pyrkivän.”

        - Ennen tällä palstalla puhuttiin paljon paskaa. Nyt minä kirjoitan tällä palstalla paljon paskaa. Nyt mitellään siitä, kenen paska on kaikista isoin.

        Ennen täällä on ollut ruikkupaskaa, jotka on voinut pyyhkiä tavallisella vessapaperilla.

        Minun paskan pyyhkimiseen tarvitaan monta A-nelosta.

        ”Etkö pitäisi minua hieman kajahtaneena jos nappaisin jonkin ikivanhan taiteen tyylisuunnan, vaikka rokokoon ja kertoisin mitä sillä nykyään tarkoitetaan.”

        - Ismit ovat erilaisia. Ismit elävät. Koska ihmiset elävät. Taulut eivät elä, ei ainakaan kehykset.

        ”Ei asioiden merkityksiä voi vaihtaa tuolla tavoin. Tai voi tietty, sinä vain vaikutat hullulta niin tehdessäsi.”


        Sovin-ismi on naisille kuin teatteri-esitys. Se naisia naurattaa, kun miehet toimii.


      • Malice
        M135 kirjoitti:

        ”Sano mitä mieltä sinä näät siinä että otat jonkin aatteen nimen, heität siitä sisällön menemään ja kerrot uudestaan omin sanoin mitä se oikeasti tarkoittaa?”

        ”Eihän niin voi tehdä.”

        - Eräskin toinen ismi on muuttunut ajan saatossa radikaalisti. Aate on jakautunut monenlaiseen ajansaatossa… liberaaliin, marxilaiseen, radikaaleihin, postmoderniin, postkoloniaismiin, queereihin, individuaaliin…

        Koska kaikki tuo muuttuminen näyttää olevan mahdollista jollekin ismille, on se sitä kaikille ismeille.

        Ei voi olla jonkun ismin yksinoikeus, että vain yksi ja tietty ismi voisi muuttua ajan saatossa.

        ”Ei siinä mielessä että se oikeasti muuttaisi sen sisällön nimen alla!”

        - Mikä sitten on sovinismin sisältö mielestäsi? Vastaukseksi usein putkahtaa mielikuvia, joilla ei aina ole tekemistä sovinismin kanssa.

        ”Ja siihen minä olen käsittänyt sinun pyrkivän.”

        - Ennen tällä palstalla puhuttiin paljon paskaa. Nyt minä kirjoitan tällä palstalla paljon paskaa. Nyt mitellään siitä, kenen paska on kaikista isoin.

        Ennen täällä on ollut ruikkupaskaa, jotka on voinut pyyhkiä tavallisella vessapaperilla.

        Minun paskan pyyhkimiseen tarvitaan monta A-nelosta.

        ”Etkö pitäisi minua hieman kajahtaneena jos nappaisin jonkin ikivanhan taiteen tyylisuunnan, vaikka rokokoon ja kertoisin mitä sillä nykyään tarkoitetaan.”

        - Ismit ovat erilaisia. Ismit elävät. Koska ihmiset elävät. Taulut eivät elä, ei ainakaan kehykset.

        ”Ei asioiden merkityksiä voi vaihtaa tuolla tavoin. Tai voi tietty, sinä vain vaikutat hullulta niin tehdessäsi.”


        Sovin-ismi on naisille kuin teatteri-esitys. Se naisia naurattaa, kun miehet toimii.

        Eri asia jos aate haarautuu useampaan muuhun. Ne ovat lähtöisin jostain yhdestä ajatuksesta, kehittyneet vain pidemmälle.
        Sinä meinaat muuttaa aivan täysin sitä mitä tuo sana merkitsee.. eli jälleen tämä wikipedian teksti :D

        "Sovinismi (ransk. chauvinisme) tarkoittaa nykyisin lähinnä miesten ylivaltaa naisten yli kannattavaa aatetta. Aiemmin sana tarkoitti lähinnä kiihkoisänmaallisuutta, mutta myös yleisemmin kiihkoilevaksi koettua tai väitettyä aatetta tai toimintaa."
        Ethän sinä tuohon tietääkseni pyri vaan ihan muuhun.

        Väität ettei sovinismi tarkoita naisten alistamista, mutta kyllä näin tänäpäivänä termi ymmärretään. Jos se kerta niin ymmärretään niin silloin se sitä myös tarkoittaa. Enkä usko sinua siinäkään että feministit ovat tämän ymmärryksen takana. Kyllä mieleeni putkahtavilla asioilla on tekemistä sovinismin kanssa. Minulla on sentään enemmistö puolellani. Onko sinun lisäksesi yhtään joka kannattaa tuota ajatusmalliasi?
        Eikä minua se naurata jos miehet toimivat. Itkettää lähinnä jos toimivat huonosti..


      • M135
        Malice kirjoitti:

        Eri asia jos aate haarautuu useampaan muuhun. Ne ovat lähtöisin jostain yhdestä ajatuksesta, kehittyneet vain pidemmälle.
        Sinä meinaat muuttaa aivan täysin sitä mitä tuo sana merkitsee.. eli jälleen tämä wikipedian teksti :D

        "Sovinismi (ransk. chauvinisme) tarkoittaa nykyisin lähinnä miesten ylivaltaa naisten yli kannattavaa aatetta. Aiemmin sana tarkoitti lähinnä kiihkoisänmaallisuutta, mutta myös yleisemmin kiihkoilevaksi koettua tai väitettyä aatetta tai toimintaa."
        Ethän sinä tuohon tietääkseni pyri vaan ihan muuhun.

        Väität ettei sovinismi tarkoita naisten alistamista, mutta kyllä näin tänäpäivänä termi ymmärretään. Jos se kerta niin ymmärretään niin silloin se sitä myös tarkoittaa. Enkä usko sinua siinäkään että feministit ovat tämän ymmärryksen takana. Kyllä mieleeni putkahtavilla asioilla on tekemistä sovinismin kanssa. Minulla on sentään enemmistö puolellani. Onko sinun lisäksesi yhtään joka kannattaa tuota ajatusmalliasi?
        Eikä minua se naurata jos miehet toimivat. Itkettää lähinnä jos toimivat huonosti..

        "Eri asia jos aate haarautuu useampaan muuhun. Ne ovat lähtöisin jostain yhdestä ajatuksesta, kehittyneet vain pidemmälle."

        "Sinä meinaat muuttaa aivan täysin sitä mitä tuo sana merkitsee.. eli jälleen tämä wikipedian teksti :D"

        "Sovinismi (ransk. chauvinisme) tarkoittaa nykyisin lähinnä miesten ylivaltaa naisten yli kannattavaa aatetta. Aiemmin sana tarkoitti lähinnä kiihkoisänmaallisuutta, mutta myös yleisemmin kiihkoilevaksi koettua tai väitettyä aatetta tai toimintaa."


        "Ethän sinä tuohon tietääkseni pyri vaan ihan muuhun."

        - Wikipedian teksti ei ole itsensä sovinistin kirjoittama.

        "Väität ettei sovinismi tarkoita naisten alistamista, mutta kyllä näin tänäpäivänä termi ymmärretään."

        "Jos se kerta niin ymmärretään niin silloin se sitä myös tarkoittaa. Enkä usko sinua siinäkään että feministit ovat tämän ymmärryksen takana. Kyllä mieleeni putkahtavilla asioilla on tekemistä sovinismin kanssa. Minulla on sentään enemmistö puolellani."

        "Onko sinun lisäksesi yhtään joka kannattaa tuota ajatusmalliasi?"

        "Eikä minua se naurata jos miehet toimivat. Itkettää lähinnä jos toimivat huonosti.."

        - Kerro jos jokin kohta teksteissäni itkettää sinua. Asialle voi aina jotain tehdä.


    • nainen...

      Olen ymmärtänyt sovinismin siten, että siinä koetaan mies paremmaksi kuin nainen. Mutta vaikka siinä ei tavoitellakaan tasa-arvoa, niin kysyisin nyt, että miksi ette hae tasa-arvoa sellaisten asioiden suhteen, missä teillä sitä ei lainkaan ole? Esimerkiksi huoltajuuskiistat, joissa lapsikin voi joutua kärsimään vain sen vuoksi, että äiti on nainen ja isä on mies.

      Miksette voi tämän suhteen toimia yhdessä. Ainakin toimisitte todellakin yhteisen hyvän vuoksi.

      • M135

        "Olen ymmärtänyt sovinismin siten, että siinä koetaan mies paremmaksi kuin nainen."

        - Mies ja nainen ovat yhtä-hyviä. Kaikki on suhteellista.

        "Mutta vaikka siinä ei tavoitellakaan tasa-arvoa,"

        - Eikä tuollainen kuulu sovinismiin.

        "niin kysyisin nyt, että miksi ette hae tasa-arvoa sellaisten asioiden suhteen, missä teillä sitä ei lainkaan ole?"

        "Esimerkiksi huoltajuuskiistat, joissa lapsikin voi joutua kärsimään vain sen vuoksi, että äiti on nainen ja isä on mies."

        - Eli että lapsi menee ero-asioissa automaattisesti (?) äidille.

        Itse en viitsi ottaa noihin (avio?)ero-asioihin kantaa.

        "Miksette voi tämän suhteen toimia yhdessä. Ainakin toimisitte todellakin yhteisen hyvän vuoksi."

        - Mielestäni siinä ei ole mitään hyvää, että ihmiset eroavat toisistaan.


      • .....
        M135 kirjoitti:

        "Olen ymmärtänyt sovinismin siten, että siinä koetaan mies paremmaksi kuin nainen."

        - Mies ja nainen ovat yhtä-hyviä. Kaikki on suhteellista.

        "Mutta vaikka siinä ei tavoitellakaan tasa-arvoa,"

        - Eikä tuollainen kuulu sovinismiin.

        "niin kysyisin nyt, että miksi ette hae tasa-arvoa sellaisten asioiden suhteen, missä teillä sitä ei lainkaan ole?"

        "Esimerkiksi huoltajuuskiistat, joissa lapsikin voi joutua kärsimään vain sen vuoksi, että äiti on nainen ja isä on mies."

        - Eli että lapsi menee ero-asioissa automaattisesti (?) äidille.

        Itse en viitsi ottaa noihin (avio?)ero-asioihin kantaa.

        "Miksette voi tämän suhteen toimia yhdessä. Ainakin toimisitte todellakin yhteisen hyvän vuoksi."

        - Mielestäni siinä ei ole mitään hyvää, että ihmiset eroavat toisistaan.

        Noh, joidenkin mielestä se ero on kaikkein kamalinta, joidenkin mielestä se, että äiti on täysi narkkari ja silti saa lapsen huoltajuuden ja joutuu kotonaan miettimään millaisissa oloissa se oma lapsi tälläkin hetkellä on. Mutta makunsa kullakin ;)


    • Anonyymi

      Tuskin olet akateeminen ainakaan?

      Sovinismi tarkoittaa sitä, että miessukupuolen edustajat luulevat olevansa naisia parempia, korostavat oman sukupuolensa paremmuutta ja sortavat naisia, pitävät naisia seksuaalisena objektina jne. Patriarkaalinen yhteiskunta pohjaa näille arvoille.

      Tämä toki ei päde enää 2020-luvulla. Naiset tekevät omat uransa, tekevät samoja töitä kuin miehet jne.

      Sovinismit ovat unohtaneet, että jonkun kohdusta hekin ovat tänne tulleet ja nainen on kantanut heitä 9 kk sisällään, helppo se on unohtaa, kun porskuttaa elämäänsä eteenpäin jalkojen välissä vain 1 kapine. Isoin ongelma elämässä on mihin sen laittaa seuraavaksi.

      Nyky yhteiskunta ei valitettavasti voi pohjata enää patriarkaaliselle asenteelle, naiset arvoineen ja työnsä kanssa ovat ihan yhtä hyviä kuin miehet. Ellei joissain asioissa parempia. Yhtä tärkeää on tunteet ja työpaikkojen hyvä työilmapiiri.

      Naiset onneksi voivat elää elämänsä ilman miestä, luoda uraa ja tehdä mitä haluavat. Tästäkö miehet kokevat kriisiä ja eivät osaa enää ottaa paikkaa yhteiskunnassa. Ollaan tultu pisteeseen, jossa miehet eivät enää osaa olla miehiä ja hoitaa miehelle kuuluvaa luonnollista roolia, ja tämäpä ottaa egolle. Naiset eivät enää tarvitse miestä.

      Sovinismi oli aikanaan vastaus miehille pönkittää egoa ja "alistaa" nainen sukupuolena huonommaksi mukamas. Nykyään se ei toimi ja alkaa olemaan sovinisten sukupolvien edustajien pojat jo +40 -vuotiaita..dead generation.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe