Kävin eilen kardiologilla kun pari kuukautta sitten tuli taas flimmeri ja ensiavussa suositeltiin aloittaa Marevan hoitoa.
Ei lääkärit paljon potilaan asioita tutki kun ensin sovittiin ettei Marevania tarvita.
Mutta sitten jostain syystä lääkäri alkoi tutkimaan papereitani sydämen rasituskoetta ja sydämen ultraääniä niin sanoi että minulla on lievä sydämen vajatoiminta niin pitäisi kuitenkin aloittaa Marevan hoitoa.
Viikon kuluttua lääkäri soittaa minulle mitä olen ajatellut. Minua peloittaa tämä Marevan hoito kun olen saanut kuulla vain negatiivistä.
Varsinkin se on hyvin tarkka ettei tule verenvuotoa. Pitääkö jatkuvasti juosta labrassa ja lääkärin välillä pillerin oikean annostuksen tähden.
Onko Marevanin käyttäjiä, neuvoista kiitollinen.
Marevania
24
19919
Vastaukset
- Jukka
Itselläni on ollut hoito 4 vuotta ja vielä hengissä ollaan. Eräällä kaverillani on tekoläppä ja hänellä Marevan ollut käytössä kohta 25 vuotta.
Lisäksi olen järjestötyössä nähnyt kymmeniä potilaita, joilla Marevan. Lapsillakin siis, kun on laitettu tekoläppää tai on muu rakenteellinen vika, joka altistaa hyytymille.
Itse käyn labrassa joka 3. viikko ja annos on pysynyt kuukausikaupalla samalla ja arvo hoitotasolla.
Olen yllättänyt siitä, että ruokailu tms. ei vaikuta juuri laisinkaan itselläni hoitotasoon. Jos syön matkojen takia esimerkiksi vain kerran päivässä normaalin parin kerran sijaan, on arvo silti OK. Kasviksia pitää vain syödä suht saman verran ja tasaisesti joka päivä. Ruoka-ajoilla ja täsmällisellä ruokailulla ei sen sijaan tunnu juurikaan olevan merkitystä.
Alkoholin käytön olen jättänyt kokonaan ja sitä suosittelen. Se sotkee hoitoa pahiten. Jos se on kynnyskysymys, kannattaa hoidon aloitusta miettiä vakavasti. Yksi tai kaksi annosta ei hoitoa pilaa, mutta vaikeuttaa arvoon sen verran, että hyvää hoitotasapainoa voi olla vaikea saavuttaa.
Itselläni vaikuttaa liikunta ja aktiivisuustaso todella paljon arvoon. Runsaamman liikunnan aikana veren hyytymistaipumus vähenee itselläni. Mutta nämä ovat hyvin yksilöllisiä. Mahan toimiminen vaikuttaa monella arvoon.
Itselleni hoito on ollut helppo. Alku on hankala, kun annostusta koitetaan hakea. Lisäksi on sanottava, että lääkäreiden taito säätää annosta on hyvin kyseenalainen. He ovat hyvin lyhytkatseisia asiassa. Nykyisin säädän annoksen kokonaan itse.
Marevan poistuu elimistöstä suht hitaasti ja sen vaikutus on kertautuva. Itselläni tuntuu, että jopa 4 edellistä päivää vaikuttaa vahvasti asiaan. Ts. annoksen lisäys yhtenä päivänä vaikuttaa selvästi vielä 4 päivän päästä. Muutokset annoksiin pitää tehdä aina viikkotasolla ja hyvin pienenä. 10% muutos (esim. puoli tablettia viikossa) saattaa viedä arvon pois hoitotasolta.
Tuo on yksi seikka, joka tuo hoitoon mystisyyttä. Varsinkin, jos annosta määrittävä lääkäri on taipuvainen reagoimaan muutoksiin liian suurilla annosmuutoksilla. Jos annosta lisäillään ja vähennetään herkästi, niin hoitotasapainoa ei koskaan saavuteta. Vasta, kun sama viikkoannos on mennyt 2 viikkoa, voi varmasti sanoa, että mihin arvo asettuu.
Myös verenvuotovaaraa monesti liioitellaan. Lapsilla ja nuorilla se on olematon. Vaikka arvo olisi pahastikin pielessä, ei verenvuotoja tule yhtään sen helpommin kuin muutenkaan.
Ongelmat liittyvät enemmänkin vanhuksiin, joilla katkeilee verisuonia itsekseen harva se päivä, mahassa ja suolistossa esiintyy vanhuiudesta johtuvaa limakalvojen heikkoutta jne. Normaalioloissa tuollaiset pienet sisäiset haavat menisivät vanhuksilla umpeen itsekseen, mutta Marevanin vuoksi ne vuotavat pitkään.
Muuteen terveelle ihmiselle ei kuitenkaan ilmesty esimerkiksi suolistoon haavaumia itsekseen tai mahalaukku ala vuotaa tuosta vain. Silloin suurikaan poikkeama hoitotasosta ei haittaa. Vaara tulee vasta silloin, kun jokin kohta alkaa vuotaa sisäisesti.
Jos hoitoa suositellaan, niin lähtisin asiaa kokeilemaan. Jos se ei suju, niin sitten se ei suju. Tai jos arvo kovin heittelee, niin voi olla todennäköisempää saada vuoto Marevanin vuoksi kuin veritulppa. Mutta hoitotason asettumisen helppouden tietää vain kokeilemalla.
Hoito ei ole onnistuessaan kovinkaan vaivalloinen ja sen kanssa pärjää hyvin. Alku on se hankalin ja aina, kun annos muuttuu, niin kokeissa tarvitsee käydä useammin. Lopulta päästään kuukauden testiväliin ja annos pysyy kuukausikaupalla samana.
Käytännössä hoito on täällä toteutettu niin, että verikokeessa käydään jossakin labrassa (iso kaupunki) ja sitten iltapäivällä soitetaan arvosta terveyskeskukseen, josta kerrotaan myös mahdolliset annosmuutokset ja seuraava verikoeaika. Aluksi kokeita on ainakin viikottain. Vaikka hoito siis määrätään keskussairaalasta (tai kardiologin kautta muuten), se toteutetaan terveyskeskuslääkärin valvonnassa ja annosohjein.- Pelokas naaras
pitkästä asiallisesta vastauksista. Siinä on todella monia asioita kun pitää tietää ennen Marevan hoitoa.
Ymmärtäisin paremmin jos minulla olisi selvä dianoosi mitä minua vaivaa. Jos olisi ollut jotain tukoksia tai veritulppa.
Mielestäni lääkäri teki virheen on antoi minun päättää aloitetaanko Marevan hoito.
Vaikea päätös kun peloittaa sen seuraukset.
Mietin asiaa ja toivotan sinulle hyvät pääsiäiset ja toivotaan ratkaisun löytyvän ennen lääkärin soittoa. - kaksonen
Pelokas naaras kirjoitti:
pitkästä asiallisesta vastauksista. Siinä on todella monia asioita kun pitää tietää ennen Marevan hoitoa.
Ymmärtäisin paremmin jos minulla olisi selvä dianoosi mitä minua vaivaa. Jos olisi ollut jotain tukoksia tai veritulppa.
Mielestäni lääkäri teki virheen on antoi minun päättää aloitetaanko Marevan hoito.
Mietin asiaa ja toivotan sinulle hyvät pääsiäiset ja toivotaan ratkaisun löytyvän ennen lääkärin soittoa.Tuon pitkän vastauksen jälkeen tuli mieleen lisätä vielä se, että jokaisella Marevan-asiat menee jossakin suhteessa omalla laillaan.
Kasviksista puheen ollen mainitsisin vielä että vihreiden määrä on se tärkein juttu, niiden tasainen saanti.
Jos Marevan-hoitoa suositellaan sitä ei varmaankaan turhin perustein tehdä. Jos labrassa ei halua käydä kotimittarin voi itselleen hankkia, se tosin on aika kallis. Sen avulla labrakäynnit harvenee paljon. Kannattaa myös muistaa, että "alku aina hankala", jos minkä tahansa uuden asian aloittaa.
Sanoit että..."Mielestäni lääkäri teki virheen on antoi minun päättää aloitetaanko Marevan hoito." Voithan aina kysyä mitä lääkäri sinun asemassasi itse tekisi. Jos et vielä lääkärin soittaessa ole osannut päättää, voit kysellä lisää ja miettiä lisää. - Pelokas naaras
kaksonen kirjoitti:
Tuon pitkän vastauksen jälkeen tuli mieleen lisätä vielä se, että jokaisella Marevan-asiat menee jossakin suhteessa omalla laillaan.
Kasviksista puheen ollen mainitsisin vielä että vihreiden määrä on se tärkein juttu, niiden tasainen saanti.
Jos Marevan-hoitoa suositellaan sitä ei varmaankaan turhin perustein tehdä. Jos labrassa ei halua käydä kotimittarin voi itselleen hankkia, se tosin on aika kallis. Sen avulla labrakäynnit harvenee paljon. Kannattaa myös muistaa, että "alku aina hankala", jos minkä tahansa uuden asian aloittaa.
Sanoit että..."Mielestäni lääkäri teki virheen on antoi minun päättää aloitetaanko Marevan hoito." Voithan aina kysyä mitä lääkäri sinun asemassasi itse tekisi. Jos et vielä lääkärin soittaessa ole osannut päättää, voit kysellä lisää ja miettiä lisää.tutkiessani kun minua hoidetaan sepelvaltimotautina ja kolesterolini yritetään pitää alhaalla vaikka minulla ei ole ollut koskaan korkea kolesteroli. Tällä hetkellä se on 3.2 ja olen syönyt Lipitoria 1/2 tab. päivässä.
Herää kysymys, mitä enää voin syödä kun olen siirtynyt kevyeen ruokavalioon. Marevan hoidon aikana esiintyy kiellettyjen listalla esim. oliiviöljy, rypsiöljy, lehtikaali, persilja ja ennenkaikkea kala jotka syön kolesterolini takia niin mitä sitten voin enää syödä. - Jukka
Mietin asiaa ja toivotan sinulle hyvät pääsiäiset ja toivotaan ratkaisun löytyvän ennen lääkärin soittoa.Kyllähän se on niin, että ei tuota hoitoa ihan turhaan ehdotella. Jos on ollut eteisvärinäkohtauksia, niin siinä sitä syytä tarpeeksi.
Oma synnynnäinen sydänsairauteni on sellainen, että noin 10% potilaista saa tulpan. Ilman Marevania siis. Kun vuotoriski on 2% luokkaa, olen itse suostunut aloittamaan lääkityksen ilman "sen kummempaa syytä". Prosentit puhuivat lopulta puolestaan.
Itse taistelin viisi vuotta vastaan hoidon aloitusta. Lääkärit sitä ehdottivat (ja melkein pakottivat), mutta sanoin aina ei. Sitten alkoi tulla tosi paljon rytmiongelmia, jolloin lopulta siihen sitten suostuin.
Ensimmäinen tulppa voi johtaa tappavaan keuhkoemboliaan tai pysyvään aivohalvaukseen. Se on korkea hinta maksettavaksi siitä, että haluaa ensin nähdä, mitä tapahtuu. Tämä ei ollut pelottelua. Enemminkin toteamus. Totta on sekin, että vuoto voi aiheuttaa vakavia seuraamuksia. Kyse on eri tapahtumien riskeistä ja siitä, mikä on todennäköisempää kunkin kohdalla. 100% turvallista tilaa ei ole olemassa, kun on tällaisia sydänongelmia. On vain vähemmän ja enemmän riskialttiita asiantiloja. Se on ikävää, mutta hyväksyttävä.
Omaa mielipidettä kysytään ehkäpä senkin takia, että hoitoon pitää sitoutua. Se ei tarkoita monistakaan asioista luopumista, mutta lääkkeet pitää aina ottaa tunnollisesti ja verikokeissa jaksaa käydä silloinkin, kun elämä on muuten raskasta. Noin hoito on mahdollisimman turvallinen ja tehokas. Jos omaa sitoutumista ei ole, niin hoidosta on vain haittaa. Jatkuvaa verikokeissa ravaamista, kun hoitotasoa ei saavuteta. Lisäksi hoito on tehoton, jos arvo on koko ajan alhainen unohtuneiden lääkkeiden takia ja toisaalta mahdollisesti vaarallinen, jos joku viikko sitten muistaakin ottaa kaikki määrätyt tabletit eikä ole sitä ennen tehnyt.
Vaikea päätöshän tämä on, mutta ei niin lopullinen kuin miltä se tuntuu. Aina voi palata takaisin lääkkeettömään aikaan, jos se tuntui paremmalta elämältä.
Mukavaa pääsiäisen aikaa sinullekin. - Jukka
tutkiessani kun minua hoidetaan sepelvaltimotautina ja kolesterolini yritetään pitää alhaalla vaikka minulla ei ole ollut koskaan korkea kolesteroli. Tällä hetkellä se on 3.2 ja olen syönyt Lipitoria 1/2 tab. päivässä.
Herää kysymys, mitä enää voin syödä kun olen siirtynyt kevyeen ruokavalioon. Marevan hoidon aikana esiintyy kiellettyjen listalla esim. oliiviöljy, rypsiöljy, lehtikaali, persilja ja ennenkaikkea kala jotka syön kolesterolini takia niin mitä sitten voin enää syödä.Korjaan tähän heti tuota esittämääsi väitettä. Persilja on ainoa varottava aine. Se sisältää niin paljon K-vitamiinia, että se vastaa montaa kupillista salaattia. Siksi se on "kielletty", vain mausteenomaisesti käytettävä.
Sen sijaan mainitsemiasi öljyjä, oliiveja, kaikkia kaaleja jne olen syönyt surutta. Vain ruusukaali on sellainen, jota en syö. Kalasta en ole koskaan kuullutkaan tuollaista väitettä. Itse syön kalaa 1-2 kertaa viikossa ja vaikka joskus menisi pari viikkoakin etten syö, niin ei vaikuta mitään. Myös soijaa käytän runsaasti ja merilevääkin olen syönyt satunnaisesti.
Vain vihreät kasvikset ovat niitä herkimmin arvoa muuttavia, mutta niitä kaikkia saa syödä rajoittamattomasti kunhan viikkotasolla määrät ovat suhteellisen samat. Hyytymisarvo pysyy hyvänä, jos lääkkeen määrä ja ruuasta saatu K-vitamiinin määrä on vakio. Siis vielä kerran: suuriakin annoksia vihreitä voi syödä, jos syö aina ja joka viikko. Tai voi olla syömättä kokonaan, jos ei koskaan syö. Hyytymisarvo säädellään sopivalla lääkemäärällä, ei ruokavaliolla. - Pelokas naaras
Jukka kirjoitti:
Korjaan tähän heti tuota esittämääsi väitettä. Persilja on ainoa varottava aine. Se sisältää niin paljon K-vitamiinia, että se vastaa montaa kupillista salaattia. Siksi se on "kielletty", vain mausteenomaisesti käytettävä.
Sen sijaan mainitsemiasi öljyjä, oliiveja, kaikkia kaaleja jne olen syönyt surutta. Vain ruusukaali on sellainen, jota en syö. Kalasta en ole koskaan kuullutkaan tuollaista väitettä. Itse syön kalaa 1-2 kertaa viikossa ja vaikka joskus menisi pari viikkoakin etten syö, niin ei vaikuta mitään. Myös soijaa käytän runsaasti ja merilevääkin olen syönyt satunnaisesti.
Vain vihreät kasvikset ovat niitä herkimmin arvoa muuttavia, mutta niitä kaikkia saa syödä rajoittamattomasti kunhan viikkotasolla määrät ovat suhteellisen samat. Hyytymisarvo pysyy hyvänä, jos lääkkeen määrä ja ruuasta saatu K-vitamiinin määrä on vakio. Siis vielä kerran: suuriakin annoksia vihreitä voi syödä, jos syö aina ja joka viikko. Tai voi olla syömättä kokonaan, jos ei koskaan syö. Hyytymisarvo säädellään sopivalla lääkemäärällä, ei ruokavaliolla.On mukavaa kun on ihmisiä kuten sinä Jukka ja kaksonen jotka auttavat minua valitsemaan hoidon.
Haluan vielä mainita että luin netistä saatavalla Lääkevalmisteen nimen kohdalla joka on tarkoitettu hoitohenkilökunnalle.
Runsaasti K-vitamiinia sisältäviä elintarvikkeita: oli mm. kiivihedelmä, lehtisalaatti, oliiviöljy ja persilja, ruohosipuli, punainen merilevä, rypsiöljy ja myöskin soijapavut ja soijaöljy eli kaikkea jotka pitää syödä että kolesteroli pysyy alhaisena.
Kalaa oli mainittu Poliklinikka, verenohennuslääkityksen kohdalla.
Kyllä ne tiedot näyttää olevan niin ristiriitaisia.
Kirjoitin nämä pikaisesti kun lähden mökille rauhoittumaan ja ajattelemaan näitä asioita.
Suurkiitokset näistä tiedoista jotka ei lääkäriltä saa, ovat niin kiireisiä ja minä kun käyn yksityisellä kardiologilla on kallista hommaa. - kaksonen
On mukavaa kun on ihmisiä kuten sinä Jukka ja kaksonen jotka auttavat minua valitsemaan hoidon.
Haluan vielä mainita että luin netistä saatavalla Lääkevalmisteen nimen kohdalla joka on tarkoitettu hoitohenkilökunnalle.
Runsaasti K-vitamiinia sisältäviä elintarvikkeita: oli mm. kiivihedelmä, lehtisalaatti, oliiviöljy ja persilja, ruohosipuli, punainen merilevä, rypsiöljy ja myöskin soijapavut ja soijaöljy eli kaikkea jotka pitää syödä että kolesteroli pysyy alhaisena.
Kalaa oli mainittu Poliklinikka, verenohennuslääkityksen kohdalla.
Kyllä ne tiedot näyttää olevan niin ristiriitaisia.
Kirjoitin nämä pikaisesti kun lähden mökille rauhoittumaan ja ajattelemaan näitä asioita.
Suurkiitokset näistä tiedoista jotka ei lääkäriltä saa, ovat niin kiireisiä ja minä kun käyn yksityisellä kardiologilla on kallista hommaa.Kirjoitit: "Runsaasti K-vitamiinia sisältäviä elintarvikkeita: oli mm. kiivihedelmä, lehtisalaatti, oliiviöljy ja persilja, ruohosipuli, punainen merilevä, rypsiöljy ja myöskin soijapavut ja soijaöljy eli kaikkea jotka pitää syödä että kolesteroli pysyy alhaisena."
Itse syön Marevania. Käytän ruoan valmistuksen yhteydessä rypsiöljyä kuten ennen Marevanin käyttöäkin.
Pyrin syömään runsaasti k-vitamiinia sisältävää ravintoa tasaisesti. Vaikka ruohosipuli ja persilja sisältää runsaasti K-vitamiinia, syön silti niitä jonkinverran, koska pidän niistä. Silloin pidän huolen etten syö esim. lehtisalaattia tai muuta myös runsaasti K-vit. sisältävää samana päivänä kuin ehkä aivan pikkuisen. Kalaa syön aivan kuten ennenkin, se ei ole kovin k-vitamiinipitoista.
Eli tasapaino on olennainen. Kuten Jukka sanoi, lääkitys annostellaan ravinnon mukaan, ei päinvastoin. Ehdottomia kieltoja ei ole ruoan suhteen.
Muun lääkityksen kanssa saa olla varovainen, kaikille lääkäreille pitää Marevanista muistaa sanoa ennen lääkkeiden määräämistä tai ennen toimenpiteiden suoritusta. Luontaistuotteiden kanssa pitää olla varovainen, ne voi heilauttaa inr-arvoa yllättävästi.
Sun kannattaa ehkä hankkia Marevan-hoidon opas. Siinä on eriteltynä eri ruoka-aineiden K-vitamiinimääriä. Opas maksaa muistaakseni vähän, pari euroa ja sen saa tilata Suomen Sydänliitto ry:stä. Tilata voit puhelimitse tai sähköpostitse. - hoitaja hento valkoinen
Jukka kirjoitti:
Kyllähän se on niin, että ei tuota hoitoa ihan turhaan ehdotella. Jos on ollut eteisvärinäkohtauksia, niin siinä sitä syytä tarpeeksi.
Oma synnynnäinen sydänsairauteni on sellainen, että noin 10% potilaista saa tulpan. Ilman Marevania siis. Kun vuotoriski on 2% luokkaa, olen itse suostunut aloittamaan lääkityksen ilman "sen kummempaa syytä". Prosentit puhuivat lopulta puolestaan.
Itse taistelin viisi vuotta vastaan hoidon aloitusta. Lääkärit sitä ehdottivat (ja melkein pakottivat), mutta sanoin aina ei. Sitten alkoi tulla tosi paljon rytmiongelmia, jolloin lopulta siihen sitten suostuin.
Ensimmäinen tulppa voi johtaa tappavaan keuhkoemboliaan tai pysyvään aivohalvaukseen. Se on korkea hinta maksettavaksi siitä, että haluaa ensin nähdä, mitä tapahtuu. Tämä ei ollut pelottelua. Enemminkin toteamus. Totta on sekin, että vuoto voi aiheuttaa vakavia seuraamuksia. Kyse on eri tapahtumien riskeistä ja siitä, mikä on todennäköisempää kunkin kohdalla. 100% turvallista tilaa ei ole olemassa, kun on tällaisia sydänongelmia. On vain vähemmän ja enemmän riskialttiita asiantiloja. Se on ikävää, mutta hyväksyttävä.
Omaa mielipidettä kysytään ehkäpä senkin takia, että hoitoon pitää sitoutua. Se ei tarkoita monistakaan asioista luopumista, mutta lääkkeet pitää aina ottaa tunnollisesti ja verikokeissa jaksaa käydä silloinkin, kun elämä on muuten raskasta. Noin hoito on mahdollisimman turvallinen ja tehokas. Jos omaa sitoutumista ei ole, niin hoidosta on vain haittaa. Jatkuvaa verikokeissa ravaamista, kun hoitotasoa ei saavuteta. Lisäksi hoito on tehoton, jos arvo on koko ajan alhainen unohtuneiden lääkkeiden takia ja toisaalta mahdollisesti vaarallinen, jos joku viikko sitten muistaakin ottaa kaikki määrätyt tabletit eikä ole sitä ennen tehnyt.
Vaikea päätöshän tämä on, mutta ei niin lopullinen kuin miltä se tuntuu. Aina voi palata takaisin lääkkeettömään aikaan, jos se tuntui paremmalta elämältä.
Mukavaa pääsiäisen aikaa sinullekin.jouduin marevan lääkitykselle yli 2 v. sitten, jalkaan tuli syvä laskimotrombi, joka ehti keuhkoemboliaksi, koska en päässyt lukuisista yrityksistäni huolimatta hoitoon, minut käännytettiin aina sairaalan päivystysluukulta pois ei alettu edes tutkimaan,vaikka hoitajana tiesin, mistä oli kysymys.Kun viimein pääsin hoitoon, henki ei tahtonut kulkea ja vielä silloinkin sanoi lääkäri, ettei se ole trombi. Vaadin verikokeen ja minun trombini oli jo keuhkoissa. Aikaa oli enää vähän.
Marevan hoito jatkuu nyt koko loppuelämän. Hoitotaso heittelee jatkuvastin nytkin on mustelmia käsivarret ja jalat täynnä. Aina on huono olo. Ylipainoa on, mutta miten sen saa pois, kun ei tiedä, mitä voi syödä ja mitä ei.
Kolesterolit on korkealla, ei saa käyttää esim. helokkiöljykapseleita, ei öljyjä, tuntuu että kohta kaikki on kielletty.
Kun perussairauksina on fibromyalgia,korkea verenpaine ja siinä vielä vaikeat vaihdevuosivai-
vat, lääkkeitä tarvitsee. Mutta mutta, kipulääkkeiden kanssa on hankalaa, rajoituksia on. Samoin vaihdevuosioireita lievittäviä lääkkeitä ei saa käyttää. Siinä sitten hikoilet ja panikoit. Joskus tekisi mieli pistää roskiin Marevanit ja katsoa, mitä tapahtuu. - Anbel
hoitaja hento valkoinen kirjoitti:
jouduin marevan lääkitykselle yli 2 v. sitten, jalkaan tuli syvä laskimotrombi, joka ehti keuhkoemboliaksi, koska en päässyt lukuisista yrityksistäni huolimatta hoitoon, minut käännytettiin aina sairaalan päivystysluukulta pois ei alettu edes tutkimaan,vaikka hoitajana tiesin, mistä oli kysymys.Kun viimein pääsin hoitoon, henki ei tahtonut kulkea ja vielä silloinkin sanoi lääkäri, ettei se ole trombi. Vaadin verikokeen ja minun trombini oli jo keuhkoissa. Aikaa oli enää vähän.
Marevan hoito jatkuu nyt koko loppuelämän. Hoitotaso heittelee jatkuvastin nytkin on mustelmia käsivarret ja jalat täynnä. Aina on huono olo. Ylipainoa on, mutta miten sen saa pois, kun ei tiedä, mitä voi syödä ja mitä ei.
Kolesterolit on korkealla, ei saa käyttää esim. helokkiöljykapseleita, ei öljyjä, tuntuu että kohta kaikki on kielletty.
Kun perussairauksina on fibromyalgia,korkea verenpaine ja siinä vielä vaikeat vaihdevuosivai-
vat, lääkkeitä tarvitsee. Mutta mutta, kipulääkkeiden kanssa on hankalaa, rajoituksia on. Samoin vaihdevuosioireita lievittäviä lääkkeitä ei saa käyttää. Siinä sitten hikoilet ja panikoit. Joskus tekisi mieli pistää roskiin Marevanit ja katsoa, mitä tapahtuu.Se olisikin ainut fiksu teko. Nyt laitat kaikki turhat lääkkeet roskiin ja alat syödä noita "kiellettyjä" asioita, eli salaattia, kasviksia, tuoretta kalaa, niin vointisi muuttuu pian huomattavasti paremmaksi. Fibromyalgiakin saattaa kadota, kun perustat ruokavalion tuoreisiin kasviksii ja jätät pullamössöt pois.
Eikö ole järjetöntä, että vihreät kasvikset kielletään verta ohentavina, kun samaan aikaan aiheutetaan tuo ongelma lääkettä syömällä? Otat vain vihreän osaksi jokaista ruokailua niin lääkitystä ei enää tarvita. Lisäksi saat kaikki muut elintärkeät ainesosat, joita kasviksissa on. Kuulostaa pelottavalta, että ihmistä kielletään syömästä terveyttä ylläpitävää ruokaa vain siksi, että saadaan myytyä lisää riskilääkettä. - voi voi
Anbel kirjoitti:
Se olisikin ainut fiksu teko. Nyt laitat kaikki turhat lääkkeet roskiin ja alat syödä noita "kiellettyjä" asioita, eli salaattia, kasviksia, tuoretta kalaa, niin vointisi muuttuu pian huomattavasti paremmaksi. Fibromyalgiakin saattaa kadota, kun perustat ruokavalion tuoreisiin kasviksii ja jätät pullamössöt pois.
Eikö ole järjetöntä, että vihreät kasvikset kielletään verta ohentavina, kun samaan aikaan aiheutetaan tuo ongelma lääkettä syömällä? Otat vain vihreän osaksi jokaista ruokailua niin lääkitystä ei enää tarvita. Lisäksi saat kaikki muut elintärkeät ainesosat, joita kasviksissa on. Kuulostaa pelottavalta, että ihmistä kielletään syömästä terveyttä ylläpitävää ruokaa vain siksi, että saadaan myytyä lisää riskilääkettä."Nyt laitat kaikki turhat lääkkeet roskiin"
Toivottavasti et tarkoita tällä sitä Marevania. Ilman sitä on suuri riski menettää henkensä, kun se jo kävi kertaalleen lähellä. Tietysti on oma valinta, haluaako elää kuolemanpelossa ilman lääkettä vai toisin päin?
"Eikö ole järjetöntä, että vihreät kasvikset kielletään verta ohentavina, kun samaan aikaan aiheutetaan tuo ongelma lääkettä syömällä? "
Tämäkin meni ihan väärin. Vihreät kasvikset estävät Marevanin toimintaa eli altistaa niille trombeille. - Ikivanha hoitsu
voi voi kirjoitti:
"Nyt laitat kaikki turhat lääkkeet roskiin"
Toivottavasti et tarkoita tällä sitä Marevania. Ilman sitä on suuri riski menettää henkensä, kun se jo kävi kertaalleen lähellä. Tietysti on oma valinta, haluaako elää kuolemanpelossa ilman lääkettä vai toisin päin?
"Eikö ole järjetöntä, että vihreät kasvikset kielletään verta ohentavina, kun samaan aikaan aiheutetaan tuo ongelma lääkettä syömällä? "
Tämäkin meni ihan väärin. Vihreät kasvikset estävät Marevanin toimintaa eli altistaa niille trombeille.Kaikki on suhteellista, mutta kyllä veritulppariski on sen verran vakava asia, että kannattaa sitä miettiä. Olen niin monta aivohalvauspotilasta hoitanut, ettävuotoriski on pieni kun siihen aluksi hvyin perehtyy. Olen samaa mieltä aikaisemman kirjoittajan kanssa: että Marevan hoito kannattaa sopeuttaa ruokavalioon.
Helsingin kaupungilla on jotkut terveydenhoitajat jo "määräilleet" marevan annoksia (kouluksen jälkeen tietenkin) ja yleensä aina henkilökohtaisesti keskustelevat potilaan kanssa. Samalla käydään läpi, onko aloittanut uusia lääkkeitä /tai muuttanut ruokavaliota yms. Nekun kaikki vaikuttavat jollain tavalla. Nyt olen itsekkin Marevan koulutuksessa. Tähän asti lääkäri on määrännyt Marevan annokset INR -arvon perusteella ja laittanut sen potilastietojärjestelmään. Potilas on soittanut toimistoon, josta toimiston hoitaja katsoo annokset koneelta ja kertoo potilaalle. Kun kaikki hoitajat osaavat annostelun, samalla opetetaan potilaita itse ottamaan vastuuta hoidostaan ja joskus tulevaisuudessa saa itse annosta säätää.
Virallista ruokavalio-ohjetta on yksinkertaistettu reippaasti. Nyt ohjeena on, että vain eniten K-vitamiinia sisältäviä TUMMAN VIHREITÄ KASVIKSIA pitää välttää (esim 10 ruusukaalin nuppua sisältää 330 mikrogramaa K-vitamiinia, lautasellinen pinaattikeittoa 200 mikrogrammaa, 13 kpl pinaattiohukaisia 200 mikrogrammaa).
JOKA PÄIVÄ PALJON KASVIKSIA, MUTTA EI TUMMANVIHREÄÄ.
Lisäksi EI greippi tai puolukkamehua, luontaistuotteita, koska ne voivat vaikutta pitoisuuteen laskevasti tai nostavasti. (tarkkoja tutkimuksia kun vielä ei ole).
Nykykäsityksen mukaan myös vitamiineja ja Omega 3 EI TABLETTINA kannata ottaa, mutta normaalista ruokavaliosta niitä saa. Kala-annoksen voi syödä jopa 3 kertaa VIIKOSSA.
ALKOHOLIN LIIKAKÄYTTÖ sekoittaa Marevankuvioita paljon. Kohtuus kaikessa pullolllinen olutta tai lasi viiniä päivässä ei vielä pitäsi vaikuttaa. Mutta kuten edellä hyvin kuvattiin KAIKKI VAIKUTUKSET OVAT HYVIN YKSILÖLLISIÄ. Joten TIETTYÄ VAROVAISUUTTA KANNATTAA AINA ALUKSI NOUDATTAA, ENNEKUIN LÖYTÄÄ OMAN TASAPAINON. Turhaan ei kannata pelätä ja viimekädessä lääkärin pitää aina punnita riskit ja hyödyt.
LOPUKSI VAROITUKSEN SANA: Myyntiin on tulossa uusi verenohennustabletti, jossa veriarvoja ei tarvitse seurata. MUTTA SILLÄ ON YKSI VAKAVA HAITTAPUOLI - SIIHEN EI OLE VASTALÄÄKETTÄ. jos vuoto alkaa, niin sitä on vaikea pysäyttää. Marevanin aiheuttaman vuodon voi aina korjat K-vitamin tuoteilla (= on siis varfariinin vastavaikuttaja).
Toivottavasti tästä oli sulle apua. Lisätietoa google: Marevan -potilaan ruokavalio - Amiodarone
Ikivanha hoitsu kirjoitti:
Kaikki on suhteellista, mutta kyllä veritulppariski on sen verran vakava asia, että kannattaa sitä miettiä. Olen niin monta aivohalvauspotilasta hoitanut, ettävuotoriski on pieni kun siihen aluksi hvyin perehtyy. Olen samaa mieltä aikaisemman kirjoittajan kanssa: että Marevan hoito kannattaa sopeuttaa ruokavalioon.
Helsingin kaupungilla on jotkut terveydenhoitajat jo "määräilleet" marevan annoksia (kouluksen jälkeen tietenkin) ja yleensä aina henkilökohtaisesti keskustelevat potilaan kanssa. Samalla käydään läpi, onko aloittanut uusia lääkkeitä /tai muuttanut ruokavaliota yms. Nekun kaikki vaikuttavat jollain tavalla. Nyt olen itsekkin Marevan koulutuksessa. Tähän asti lääkäri on määrännyt Marevan annokset INR -arvon perusteella ja laittanut sen potilastietojärjestelmään. Potilas on soittanut toimistoon, josta toimiston hoitaja katsoo annokset koneelta ja kertoo potilaalle. Kun kaikki hoitajat osaavat annostelun, samalla opetetaan potilaita itse ottamaan vastuuta hoidostaan ja joskus tulevaisuudessa saa itse annosta säätää.
Virallista ruokavalio-ohjetta on yksinkertaistettu reippaasti. Nyt ohjeena on, että vain eniten K-vitamiinia sisältäviä TUMMAN VIHREITÄ KASVIKSIA pitää välttää (esim 10 ruusukaalin nuppua sisältää 330 mikrogramaa K-vitamiinia, lautasellinen pinaattikeittoa 200 mikrogrammaa, 13 kpl pinaattiohukaisia 200 mikrogrammaa).
Lisäksi EI greippi tai puolukkamehua, luontaistuotteita, koska ne voivat vaikutta pitoisuuteen laskevasti tai nostavasti. (tarkkoja tutkimuksia kun vielä ei ole).
Nykykäsityksen mukaan myös vitamiineja ja Omega 3 EI TABLETTINA kannata ottaa, mutta normaalista ruokavaliosta niitä saa. Kala-annoksen voi syödä jopa 3 kertaa VIIKOSSA.
ALKOHOLIN LIIKAKÄYTTÖ sekoittaa Marevankuvioita paljon. Kohtuus kaikessa pullolllinen olutta tai lasi viiniä päivässä ei vielä pitäsi vaikuttaa. Mutta kuten edellä hyvin kuvattiin KAIKKI VAIKUTUKSET OVAT HYVIN YKSILÖLLISIÄ. Joten TIETTYÄ VAROVAISUUTTA KANNATTAA AINA ALUKSI NOUDATTAA, ENNEKUIN LÖYTÄÄ OMAN TASAPAINON. Turhaan ei kannata pelätä ja viimekädessä lääkärin pitää aina punnita riskit ja hyödyt.
LOPUKSI VAROITUKSEN SANA: Myyntiin on tulossa uusi verenohennustabletti, jossa veriarvoja ei tarvitse seurata. MUTTA SILLÄ ON YKSI VAKAVA HAITTAPUOLI - SIIHEN EI OLE VASTALÄÄKETTÄ. jos vuoto alkaa, niin sitä on vaikea pysäyttää. Marevanin aiheuttaman vuodon voi aina korjat K-vitamin tuoteilla (= on siis varfariinin vastavaikuttaja).
Toivottavasti tästä oli sulle apua. Lisätietoa google: Marevan -potilaan ruokavaliovaan sairaalassa alettiin syöttää eteisvärinän vuoksi. Edelleen syön sitä. Eikä minulla pitäisi olla sitä puoltavia asioita muuta kuin eteisvärinä, koska lääkärit sanovat, ettei minulla ole vajaatoimntaa tai sepelvaltimovikaa. Rasva-arvot OK. Liikunnallinen. Paitsi hengenahdistusta on.
Vihreitä kasviksia en juuri syö tai syön tosi harvoin. Marevania on jouduttu vähentämään., syön enää puolikasta (3mg:n tabletista). Hedelmiä syön paljon ja marjoja jonkin verran.
Ihmettelen sitä, että sairaalaruoassa oli nimenomaan jotain ruusukaalin tapaista vihreää. Söin sen, vaikka en koskaan sitä muuten syo. Kurkunpaloja oli, vaikka ne eivät vatsalleni sovi. Ruokavalioni muuttui sairaalassa ja lisäksi söin Marevania, seuraus oli vatsakivut. Laihduin 2 kg neljän vuorokauden aikana sairaalassa (eteisvärinän vuoksi olin siellä tarkkailussa).
Marevanhoidossa annostuksen pitäisi olla hyvin tasainen. Lääkärit määräävät eri päivinä kokonaisia tai puolikkaita tabletteja. Jos INR-kokeet otetaan sitten esim. edellisen illan kokonaisen jälkeen, jos muuten syö puolikkaita, niin voi tulla vääriä tuloksia. Kun odotin kolme viikkoa rytminsiirtoyritystä, jaoin tabletit murtaen tasan viikolle, ja näin pysyi hoitotasoni 2-3:n välillä hyvin. Sen jälkeen noudatin lääkärin ohjetta ottaa kokonaisia ja puolikkaita. INR-taso on vaihdellut aika paljon. Huomasin kerran, kun menin edellisillan kokonaisen pillerin jälkeisenä aamuna muuhun verikokeeseen, että neulanpistohaava kyynärtaipeessa vuoti reippaasti tupon märäksi. Toisinaan pistohaava ei juurikaan vuoda. INR-kokeet otetaan meillä kuitenkin sormenpäästä, mikä on ystävällisempi tapa. Kun otin välillä koko tabletin voin selvästi nähdä pisaran juoksevuudesta, että INR oli korka edellisen päivän kokonaisen pillerin vuoksi.
Lisäravinteita käytän. - 7 e89
Amiodarone kirjoitti:
vaan sairaalassa alettiin syöttää eteisvärinän vuoksi. Edelleen syön sitä. Eikä minulla pitäisi olla sitä puoltavia asioita muuta kuin eteisvärinä, koska lääkärit sanovat, ettei minulla ole vajaatoimntaa tai sepelvaltimovikaa. Rasva-arvot OK. Liikunnallinen. Paitsi hengenahdistusta on.
Vihreitä kasviksia en juuri syö tai syön tosi harvoin. Marevania on jouduttu vähentämään., syön enää puolikasta (3mg:n tabletista). Hedelmiä syön paljon ja marjoja jonkin verran.
Ihmettelen sitä, että sairaalaruoassa oli nimenomaan jotain ruusukaalin tapaista vihreää. Söin sen, vaikka en koskaan sitä muuten syo. Kurkunpaloja oli, vaikka ne eivät vatsalleni sovi. Ruokavalioni muuttui sairaalassa ja lisäksi söin Marevania, seuraus oli vatsakivut. Laihduin 2 kg neljän vuorokauden aikana sairaalassa (eteisvärinän vuoksi olin siellä tarkkailussa).
Marevanhoidossa annostuksen pitäisi olla hyvin tasainen. Lääkärit määräävät eri päivinä kokonaisia tai puolikkaita tabletteja. Jos INR-kokeet otetaan sitten esim. edellisen illan kokonaisen jälkeen, jos muuten syö puolikkaita, niin voi tulla vääriä tuloksia. Kun odotin kolme viikkoa rytminsiirtoyritystä, jaoin tabletit murtaen tasan viikolle, ja näin pysyi hoitotasoni 2-3:n välillä hyvin. Sen jälkeen noudatin lääkärin ohjetta ottaa kokonaisia ja puolikkaita. INR-taso on vaihdellut aika paljon. Huomasin kerran, kun menin edellisillan kokonaisen pillerin jälkeisenä aamuna muuhun verikokeeseen, että neulanpistohaava kyynärtaipeessa vuoti reippaasti tupon märäksi. Toisinaan pistohaava ei juurikaan vuoda. INR-kokeet otetaan meillä kuitenkin sormenpäästä, mikä on ystävällisempi tapa. Kun otin välillä koko tabletin voin selvästi nähdä pisaran juoksevuudesta, että INR oli korka edellisen päivän kokonaisen pillerin vuoksi.
Lisäravinteita käytän.siis syöt nyt puolikasta tab. marevania.
paljonko söit ennen jaa millä määrällä aloitit - Amiodarone
7 e89 kirjoitti:
siis syöt nyt puolikasta tab. marevania.
paljonko söit ennen jaa millä määrällä aloitit(3 mg:n tabletteja) viimeiset 7 päivää. Lääkärin määräämä annos olisi ollut 4 viikossa, mutta puolikas vähennettiin toissapäivänä eilisen mahantähystyksen vuoksi. Silti eilen INR oli 2,3. En tiedä, uskallanko syödä tänään ollenkaan, koska mahalaukussa näytteenottokohdat ovat kipeitä tänään vielä. Annos on ollut mulla enimmillään 5,5 tablettia viikossa. Sairaalassa viime keväänä annettiin viiden milligramman tabletteja - en muista paljonko söin niiden neljän vuorokauden aikana.
Gastroskopian perusteella mahan limakalvolla ona punaisia pisteitä, mutta ei haavoja. - eteisvärinän hoito
Amiodarone kirjoitti:
vaan sairaalassa alettiin syöttää eteisvärinän vuoksi. Edelleen syön sitä. Eikä minulla pitäisi olla sitä puoltavia asioita muuta kuin eteisvärinä, koska lääkärit sanovat, ettei minulla ole vajaatoimntaa tai sepelvaltimovikaa. Rasva-arvot OK. Liikunnallinen. Paitsi hengenahdistusta on.
Lisäravinteita käytän.marevani siksi että veri kiertää huonosti eteisissä ja se voi hyytyä ja aiheuttaa tulpanvaaran mutta marevan pyrkii poistamaan tuon riskin
http://www.poliklinikka.fi/sydanterveyskanava/artikkelit/eteisvarina-3355814 - yxtyhmä,toinen...
Ikivanha hoitsu kirjoitti:
Kaikki on suhteellista, mutta kyllä veritulppariski on sen verran vakava asia, että kannattaa sitä miettiä. Olen niin monta aivohalvauspotilasta hoitanut, ettävuotoriski on pieni kun siihen aluksi hvyin perehtyy. Olen samaa mieltä aikaisemman kirjoittajan kanssa: että Marevan hoito kannattaa sopeuttaa ruokavalioon.
Toivottavasti tästä oli sulle apua. Lisätietoa google: Marevan -potilaan ruokavalioNäyttääpä kummalliselta: "Lisäksi EI greippi tai puolukkamehua". No saakos niitä puolukoita ja greippejä syödä hedelminä? Ei kai mehu ole ensisijainen em. marjan ja hedelmän syöntitapa?
Älkäätten sekoittako vanhojen ihmisten päitä, ne käsittävät väärin jo muutenkin.
hei kaikille.mulla löyty juhannuksena pohkeesta syvä laskimotukos.kolmisen viikkoa on arvot ollu vasta 2-3 välilllä.nyt mul on kauhee propleema kun oon syyskuun alussa lähössä etelään pariks viikoks.otan tosi vähän alkoholia mutta reissussa ensimmäinen ilta on menny aina kovaa.tiedän et kaljottelu ohentaa verta entisestään joten kuinka uskallan ottaa mitään...oma lääkäri sano kyl että voin ottaa ihan rauhas mut ei ihan älyttömästi.kait siin on se et jos satuttaa ittensä humalapäissään...voinko omatoimisesti vähentää annostusta vaikka matkapäivänä?? otan kuus kertaa viikossa 2 tablettia ja yhtenä päivänä 1,5.marevan on 5mg.jotenkin ei ole matkahaluja täl kertaa...
- anttipanttikarvajalk
Hei. Omista taustoista sanon, että olen käyttänyt Marevania kohta 5 vuotta ja ikää on tällä hetkellä 29 v. Aikanaan sain lääkkeet syvän laskimotukoksen takia, jonka aiheutti laskimossa oleva rakenteellinen poikkeama.
Oma mielipiteeni olisi kysymykseesi, että ei ehkä kannattaisi vielä ajatella alkoholin ottamista. Lääkkeesi annostus taitaa olla vasta alkuvaiheessa ja siksi olisi tärkeää ettet sekoita noita arvoja. Myönnettäköön, että alkuaikoina kun sain lääkkeet olen kanssa pelaillut tuon lääkityksen kanssa kun piti päästä ottamaan alkoholia kavereiden kanssa, ehkä osin sosiaalisista syistä. Kyseisinä päivinä en siis ottanut lääkettä, vaan jaoin ja lisäsin lääkkeen tasaisesti viikon muille päiville.
Sellainen toiminta voi heittää arvoja tosi paljon. Nykyään jo tuntuu järkevämmältä olla ihan absolutisti tai ottaa yhden oluen saunajuomaksi. Onnea jatkoon :)
- ex marevamisti
elämä on paljon ihanampaa marevanilla ,kun alkoholilla ja tulpalla
minä ainakin valitsin raittiin elämäntavan ja marevanin.
sen verran rankka kokemus oli massiivinen keuhkoembolia.
en halua kokea sitä uudelleen - eläköön Marevan
Ai, onpas minulla mukavia tuttuja Marevan-käyttäjiä, ei mitään negatiivista tietoa. Minulle se tulee vastaan hiippaläpän korjausleikkauksen jälkeen ihan kohta. Onko sinulla vaikeuksia olla tarkka. Sitähän seurataan alussa niin tiheästi, että kyllä pääsee kärryille. Sitten vain noudattaa tiettyä ruokavaliota ja sillä siisti. Lääke on turvana. Sen annostelusta huolehtii hoitohenkilökunta.
Ei tarvitse juosta, saa kävellä, ajaa autoa tai polkupyörää, mikä nyt sattuu olemaan ajopelinä.
Yhdellä tutulla on ollut käytössä 30 vuotta ja tuolla alempana jollain 25 vuotta, kyllä siinä ajassa jo oppii, ole huoleti! Suojelustahan lääkkeessä on kysymys.
Sitten voi olla hankalaa kun ja jos muisti alkaa pettää.Mutta eihän meillä kellään?! - pelastunut
Outoa. MInä saan Marevania - olen saanut jo muutaman vuoden - enkä ole huomannut mitään huonovointisuuksia sun muita. Olenhan muuten kunnossa. Lisäksi syön erittäin paljon vihanneksia, mutta aika tasaisesti niin INR-arvot pysyvät tasaisina eikä annosta ole muuteltu. Vältän suuria kerta-annoksia tummanvihreitä vihanneksia ja vihreää teetä (joita kyllä nautin) ja alkoholia nyt harvoin otan enempää kuin annoksen verran.
Käsivarret ovat aivan törkeän näköiset, koska olen aika liikunnallinen ja aktiivinen ihminen. Mielestäni pikku verenpurkaukset ovat pienempi haitta kuin ne mitä fyysinen passiivisuus aiheuttaa. Vartaloa ja päätä ei tosin sovi iskuille altistaa. Ilman Marevania olisin suuressa vaarassa, joten käytän sitä ihan mukisematta sen määrän mitä ammattimies määrää. - vuoria ja laaksoja
Minulla nousi viimeksi INR 2,5:stä 3,3:een viikossa. Saas nähdä, paljonko se huomenna on, varmaan alle 2, kun olen syönyt siitä lähtien vain 3,5 tablettia (3 milligramman tabletteja). En ala, jos se on alle 2. Eikös voisi käyttää sitä Klexanea? Pitäis saada tuo rytmi oikeeks.
- riittal1
Vimeisen vuoden ajan on eteisvärinäpotilaille ollut käytettävissä Marevania tehokkaampia ja turvallisempia lääkkeitä. Kysykää niitä hoitavalta lääkäreiltänne. Niiden käyttö ei vaadi toistuvia INR-kontrolleja, eikä rajoita elämää esimerkiksi ruokavalion suhteen. Vain neljänneksellä nykyisin Marevan-hoito toteutuu hyvin. Kun Marevan-hoito ei toteudu edes tyydyttävästi (INR arvoista < 60% hoitotasolla) olet oikeutettu Kela-korvaukseen. Tällöin lääkärisi kirjoittaa sinulle B-lausunnon, jolloin lääkekustannukset jäävät kohtuullisiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802831
- 1862444
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362165- 191483
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241