Lapset kirkkohäissä

tunnelma pilalla

Olipa taas upea hääseremonia kirkossa! Mukavan seesteinen tunnelma rikkoutui parkuun, mistä ei tullut loppua. Vanhemmat istuivat ja hyssyttelivät äänekkäästi vielä äänekkääpää lastaan koko vihkivalan ajan, niin, ettei salin perällä olevat kuulleet mitään.

Mitä tällaisten vanhempien päässä muka liikkuu? Eikö kaikkien tapojen mukaista olisi siirtyä yhdessä perheen kanssa ulos ääntelemään?

Tein näiden häiden jälkeen selväksi miehelleni, etten itse ota edes moista riskiä, vaan kehoita kutsuissani jättämään lapset kotiin tai ainakin ilmoitan kissan kokoisin kirjaimin, ettei pienten lasten kirkkoon mukaan ottaminen ole suotavaa.

126

6240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukevatkohan he tätä?

      Kun lapset riekkuvat häissä ja hautajaisissa, ovat heidän vanhempansa 100 % syyllsiä tapahtumaan. Heitä ei pidä enää kutsua minnekään, missä jotain tapoja tulisi noudattaa.

      Kun ihmisillä on kasvatustaito olematon, niin lapset sitten joutuvat kärsimään siitä ikänsä. Suku suhtautuu karsaasti eikä halua heitä enää juhliinsa, koulussa tulee olemaan keskittymisvaikeuksia, ja murrosikää on kaamea kuvitellakaan.

      Mahtavatko tällaiset vanhemmat ikinä lukea mitään kasvatusta käsittelevää tekstiä, vaikkapa pelkästään tätä palstaa.

      Rohkenen epäillä.

    • :DD

      Jopas mahtoi olla kokemus..! Vanhempien olisi pitänyt lähteä hissukseen pois kirkosta, jos huuto ei olisi parissa minuutissa lakannut. Miksiköhän niin moni tuo lapsensa kaikkialle, vaikka kutsussa mainittaisiin vain kutsutun nimi "puolisoineen" tms.??

    • niin moni vanhempikin

      voi jättää tulematta!
      Olen ollut häissä missä on ollut juuri tällaisia vanhempia, jotka eivät vie lasta ulos jos tilannetta ei saada rauhoitetuksi nopeasti kirkon sisällä! Se on todella raivostuttavaa kun lapsi mökää. Ja olempa ollut myös häissä missä lapset (isommat) hyppeli kirkon penkeillä koko toimituksen ajan! Ja on kirkossa ollut myös häävieraan koira keskellä käytävää, kun morsian saapui isänsä saattelemana!

      Mutta miettisin tuota ei lapsia kiitos häihini-juttua, koska vanhemmille se voi olla todella kova paikka jos heidän lapsensa eivät saa tulla mukaan. Lapset ovat heidän tärkeimmät ja kuuluvat perheeseen. Monet tuttuni ovat saaneet kutsun ja siinä on ilmoitettu, että ei lapsia, niin ovat vanhemmatkin sitten jääneet pois!

      • .................

        Ei varmaan mikään iso menetys kuitenkaan, jos vertaa siihen mitä saa tilalle.

        Enkä ymmärrä miksei muka häihin voi tulla ilman lapsia, onhan kai vanhemmilla muitakin omia menoja mihin lapset ei osallistu. Vai ottavatko vanhemmat suutuspäissään kantaa siihen, ettei heidän ihku-ihania lapsiaan huolita häihin????

        On kai nyt kuitenkin syytä muistaa, että hää-juhlallisuuksissa tärkein on kuitenkin morsiuspari, ei vieraiden lapset. Kyllä se, kutsutaanko häihin lapsia on ihan morsiusparin päätettävissä. Ja se joka pitää lastensa poisjättöä niin kauheana, voi mennä vaan itseensä ja kysyä, että kenenhän juhlista nyt olikaan kyse!!!


      • hähin, kun halutaan, että
        ................. kirjoitti:

        Ei varmaan mikään iso menetys kuitenkaan, jos vertaa siihen mitä saa tilalle.

        Enkä ymmärrä miksei muka häihin voi tulla ilman lapsia, onhan kai vanhemmilla muitakin omia menoja mihin lapset ei osallistu. Vai ottavatko vanhemmat suutuspäissään kantaa siihen, ettei heidän ihku-ihania lapsiaan huolita häihin????

        On kai nyt kuitenkin syytä muistaa, että hää-juhlallisuuksissa tärkein on kuitenkin morsiuspari, ei vieraiden lapset. Kyllä se, kutsutaanko häihin lapsia on ihan morsiusparin päätettävissä. Ja se joka pitää lastensa poisjättöä niin kauheana, voi mennä vaan itseensä ja kysyä, että kenenhän juhlista nyt olikaan kyse!!!

        he tulevat juhlimaan kanssasi! Ei sitä ole kyllä kiva yksinkään juhlia. Kyllähän se morsiuspari on tärkein, mutta porukalla juhliminen on kivaa!
        Häät ovat suvun, perheen ja ystävien yhteiset juhlat. Lapset kuuluu siihen!

        Teidän minä yhdenkin tapauksen missä hääpari sanoi lapsille ei kiitos meidän häihin ja sitten tuli ne omat lapset. He saivat kutsun häihin, mutta lapset eivät. Ja ihmettelivät kovasti, että MIKSI LAPSET EI SAA TULLA ja katuivat itse omaa "ei lapsia häihin päätöstään".

        Niin, minä en ole saanut sellaista kutsua etteikö lapsemme olisi tervetulleita mukaan. Tarkoitin tuttujani ja he loukkaantuivat siitä, että he eivät olleet tervetulleita koko perhe! Nämä tuttuni ovat tarkkoja lastensa käyttäytymisestä ja he eivät ymmärtäneet miksi lapset eivät olleet tervetulleita!

        En usko, että vanhemmat pitävät lapsiaan häiden päähenkilöinä ja ihku-ihanina, mutta he eivät ymmärrä sitä, että kutsussa kielletään lapsia tulemasta! Toki vanhemmilla voi olla ihan omiakin menoja, mutta se on eriasia. Ja osa vanhemmista jättää lapse kotiin ilman kehoitustakin, kun haluavat juhlia kunnolla! Jos kutsussa lukee ei lapsia mukaan, niin silloin vanhemmat kokevat, että heidän perhe ei ole kokonaisuudessaan arvostettu ja hyväksytty.

        Toki morsiuspari päättää ketä kutsuu omiin juhliinsa!!! Mutta se, että lapset ovat mukana ei mielestäni pilaa häitä millään lailla.
        Jos ei halua häiriötä kirkossa niin siitä voi kohteliaasti ilmoittaa lapsiperheille, että jos he voisivat poistua lapsen kanssa vihkitoimituksen ajaksi kirkosta jos lapsi metelöi!

        Ja vielä lisäksi: toisesta suusta marmatetaan, kun lapset eivät osaa käyttäytyä missään ja toisaalla kielletään lapsia tulemasta. Miten sitä voi oppia esim. kirkko käyttäytymistä jos ei saa tulla mukaan.

        Kaikki vanhemmat eivät anna lastensa metelöidä ym. häiriköidä juhlissa ja muualla missä se ei ole soveliasta!
        Välillä tuntuu, että kukaan ei enää osaisi kasvattaa lapsiaan niin, että kenelläkään ei olisi mitään sanottavaa!

        Taas vaan kauheen negatiivista suhtautumista!


      • ...............
        hähin, kun halutaan, että kirjoitti:

        he tulevat juhlimaan kanssasi! Ei sitä ole kyllä kiva yksinkään juhlia. Kyllähän se morsiuspari on tärkein, mutta porukalla juhliminen on kivaa!
        Häät ovat suvun, perheen ja ystävien yhteiset juhlat. Lapset kuuluu siihen!

        Teidän minä yhdenkin tapauksen missä hääpari sanoi lapsille ei kiitos meidän häihin ja sitten tuli ne omat lapset. He saivat kutsun häihin, mutta lapset eivät. Ja ihmettelivät kovasti, että MIKSI LAPSET EI SAA TULLA ja katuivat itse omaa "ei lapsia häihin päätöstään".

        Niin, minä en ole saanut sellaista kutsua etteikö lapsemme olisi tervetulleita mukaan. Tarkoitin tuttujani ja he loukkaantuivat siitä, että he eivät olleet tervetulleita koko perhe! Nämä tuttuni ovat tarkkoja lastensa käyttäytymisestä ja he eivät ymmärtäneet miksi lapset eivät olleet tervetulleita!

        En usko, että vanhemmat pitävät lapsiaan häiden päähenkilöinä ja ihku-ihanina, mutta he eivät ymmärrä sitä, että kutsussa kielletään lapsia tulemasta! Toki vanhemmilla voi olla ihan omiakin menoja, mutta se on eriasia. Ja osa vanhemmista jättää lapse kotiin ilman kehoitustakin, kun haluavat juhlia kunnolla! Jos kutsussa lukee ei lapsia mukaan, niin silloin vanhemmat kokevat, että heidän perhe ei ole kokonaisuudessaan arvostettu ja hyväksytty.

        Toki morsiuspari päättää ketä kutsuu omiin juhliinsa!!! Mutta se, että lapset ovat mukana ei mielestäni pilaa häitä millään lailla.
        Jos ei halua häiriötä kirkossa niin siitä voi kohteliaasti ilmoittaa lapsiperheille, että jos he voisivat poistua lapsen kanssa vihkitoimituksen ajaksi kirkosta jos lapsi metelöi!

        Ja vielä lisäksi: toisesta suusta marmatetaan, kun lapset eivät osaa käyttäytyä missään ja toisaalla kielletään lapsia tulemasta. Miten sitä voi oppia esim. kirkko käyttäytymistä jos ei saa tulla mukaan.

        Kaikki vanhemmat eivät anna lastensa metelöidä ym. häiriköidä juhlissa ja muualla missä se ei ole soveliasta!
        Välillä tuntuu, että kukaan ei enää osaisi kasvattaa lapsiaan niin, että kenelläkään ei olisi mitään sanottavaa!

        Taas vaan kauheen negatiivista suhtautumista!

        Miten se tekee vihkitoimituksesta yhtään miellyttävämmän kun vanhemmat ravaavat lasten kanssa ulkona?

        Sitä paitsi kehoituksen jättää lapset kotiin voi ilmaista monella eri tavalla niin, ettei vanhemmat koe sitä hyökkäyksenä???? perhettään kohtaan. Niin ja hei!! terveet ja muusta elämästä tietoiset vanhemmat tajuavat varmasti tarkoitusperän ihan ilman muokkailujakin.

        Jokainen saa mielestäni suhtatua ihan niin negatiivisesti kuin haluaa suunnitellessaan omia häitään. Itse haluan viihtyä ilman kitinän kitinää. Lasten juhlat on sitten seuraavan syntymäpäivillä! KIITOS


      • lapsiperheenä saatte
        ............... kirjoitti:

        Miten se tekee vihkitoimituksesta yhtään miellyttävämmän kun vanhemmat ravaavat lasten kanssa ulkona?

        Sitä paitsi kehoituksen jättää lapset kotiin voi ilmaista monella eri tavalla niin, ettei vanhemmat koe sitä hyökkäyksenä???? perhettään kohtaan. Niin ja hei!! terveet ja muusta elämästä tietoiset vanhemmat tajuavat varmasti tarkoitusperän ihan ilman muokkailujakin.

        Jokainen saa mielestäni suhtatua ihan niin negatiivisesti kuin haluaa suunnitellessaan omia häitään. Itse haluan viihtyä ilman kitinän kitinää. Lasten juhlat on sitten seuraavan syntymäpäivillä! KIITOS

        kutsun; ei lapsia häätilaisuuteen -kutsun,
        voi tuntua itsestänne
        todella ikävältä ja pahalta,
        omiennekin lastenne ja itsenne puolesta.


      • naurut saatiin
        lapsiperheenä saatte kirjoitti:

        kutsun; ei lapsia häätilaisuuteen -kutsun,
        voi tuntua itsestänne
        todella ikävältä ja pahalta,
        omiennekin lastenne ja itsenne puolesta.

        No voi kamalaa, juuri siksi en toteutakaan unelma-häitäni. Kun sitten harmittaa tulevat hääkutsut, miten niistä loukkaannunkaan, oivoi!

        Tiedoksesi: siskoni piti häät ja kutsuissa mainitsi, että juhlat ovat tarkoitettu aikusille.
        Kaikki kutsutut tulivat ja jättivät riemuiten lapset välillä hoitoon. Ja kyllä olikin hauskaa ilman jäykkiä muodollisuuksia!

        En tiedä missä jumallallisessa lestaadiolaisyhteisössä itse vaikutat, mutta on muunlaisiakin häitä ja ihmisiä kuin mitä on vanhoissa Suomi-filmeissä.

        Niin, mitähän se puoli-vuotias niistä häistä muistaakaan?


      • kun lapset mukana?
        naurut saatiin kirjoitti:

        No voi kamalaa, juuri siksi en toteutakaan unelma-häitäni. Kun sitten harmittaa tulevat hääkutsut, miten niistä loukkaannunkaan, oivoi!

        Tiedoksesi: siskoni piti häät ja kutsuissa mainitsi, että juhlat ovat tarkoitettu aikusille.
        Kaikki kutsutut tulivat ja jättivät riemuiten lapset välillä hoitoon. Ja kyllä olikin hauskaa ilman jäykkiä muodollisuuksia!

        En tiedä missä jumallallisessa lestaadiolaisyhteisössä itse vaikutat, mutta on muunlaisiakin häitä ja ihmisiä kuin mitä on vanhoissa Suomi-filmeissä.

        Niin, mitähän se puoli-vuotias niistä häistä muistaakaan?

        Eikö häistä voi tulla hauskat ja rennot, ilman jäykkiä muodollisuuksia, vaikka lapset ovat mukana?
        Kyllä mielestäni jo 2-3- vuotiaskin nauttii häähumusta ja juhlasta. Puoli-vuotiasta en edes jättäisi niin pitkäksi aikaa toiselle hoitoon!


      • häänsä juhlinut
        kun lapset mukana? kirjoitti:

        Eikö häistä voi tulla hauskat ja rennot, ilman jäykkiä muodollisuuksia, vaikka lapset ovat mukana?
        Kyllä mielestäni jo 2-3- vuotiaskin nauttii häähumusta ja juhlasta. Puoli-vuotiasta en edes jättäisi niin pitkäksi aikaa toiselle hoitoon!

        vaan aikuiset. Mitä enemmän aikuisia lapsensa saaneita, sen jäykempää porukkaakin. Ja yleensä nämä lasten kanssa tulleet eivät pysty irrottelemaan kun vastuu lapsista painaa. Viime kesänä tosin häissä näin kun 9-vuotias kävi loppuillasta salaa booliastialla, kun vanhemmat eivät voineetkaan pitää silmällä koko iltaa. Niin, että lapset kai häihin, mutta vanhempien vastuulla. Ei sitten tarvitse tulla syyttelemään muita omasta valvonnan puutteesta.

        Eikä kaikki vain halua lapsia juhliinsa. Näin kävi serkulleni, joka oli nimenomaan ilmoittanut häiden olevan aikuisille. Silti siskonsa toi oman 5-vuotiaan mukana ja kehtasi valittaa kun lapselle ei ollut mehua!


      • että ei lapsia
        ................. kirjoitti:

        Ei varmaan mikään iso menetys kuitenkaan, jos vertaa siihen mitä saa tilalle.

        Enkä ymmärrä miksei muka häihin voi tulla ilman lapsia, onhan kai vanhemmilla muitakin omia menoja mihin lapset ei osallistu. Vai ottavatko vanhemmat suutuspäissään kantaa siihen, ettei heidän ihku-ihania lapsiaan huolita häihin????

        On kai nyt kuitenkin syytä muistaa, että hää-juhlallisuuksissa tärkein on kuitenkin morsiuspari, ei vieraiden lapset. Kyllä se, kutsutaanko häihin lapsia on ihan morsiusparin päätettävissä. Ja se joka pitää lastensa poisjättöä niin kauheana, voi mennä vaan itseensä ja kysyä, että kenenhän juhlista nyt olikaan kyse!!!

        ei lähde meistä kukaan. me kun olemme perhe ja jonkun noin typerän vuoksi en ala hoitopaikkaa järkkäämään.

        ja kuka on lapsi? alle 10 v? alle 15 v? alle 18 v?

        huomaa, että tuommoisia kutsuja viljelevät lapsettomat itsekkäät ihmiset, jotka kuvittelevat että kaikki lapset ovat villipetoja. yllätys yllätys; meillä on osattu ihan pienestä istua kirkossa hiljaa.

        kysyä tosiaan voi kenen juhlista on kyse. tuolla periaatteella voipi sitten rajata inhottavan anopin ulkopuolelle, puolikuuron sedän, joka puhuu kovalla äänellä, siskon, joka kuitenkin arvostelee jälkeenpäin ja vaikka mitä. kohta hääpari huomaa viettävänsä juhliaan ihan yksin.


      • ne vasta
        että ei lapsia kirjoitti:

        ei lähde meistä kukaan. me kun olemme perhe ja jonkun noin typerän vuoksi en ala hoitopaikkaa järkkäämään.

        ja kuka on lapsi? alle 10 v? alle 15 v? alle 18 v?

        huomaa, että tuommoisia kutsuja viljelevät lapsettomat itsekkäät ihmiset, jotka kuvittelevat että kaikki lapset ovat villipetoja. yllätys yllätys; meillä on osattu ihan pienestä istua kirkossa hiljaa.

        kysyä tosiaan voi kenen juhlista on kyse. tuolla periaatteella voipi sitten rajata inhottavan anopin ulkopuolelle, puolikuuron sedän, joka puhuu kovalla äänellä, siskon, joka kuitenkin arvostelee jälkeenpäin ja vaikka mitä. kohta hääpari huomaa viettävänsä juhliaan ihan yksin.

        itsekkäitä on just teidänlaiset tiukkapipot luulee olevansa maailmannapa.


      • äiti kans
        että ei lapsia kirjoitti:

        ei lähde meistä kukaan. me kun olemme perhe ja jonkun noin typerän vuoksi en ala hoitopaikkaa järkkäämään.

        ja kuka on lapsi? alle 10 v? alle 15 v? alle 18 v?

        huomaa, että tuommoisia kutsuja viljelevät lapsettomat itsekkäät ihmiset, jotka kuvittelevat että kaikki lapset ovat villipetoja. yllätys yllätys; meillä on osattu ihan pienestä istua kirkossa hiljaa.

        kysyä tosiaan voi kenen juhlista on kyse. tuolla periaatteella voipi sitten rajata inhottavan anopin ulkopuolelle, puolikuuron sedän, joka puhuu kovalla äänellä, siskon, joka kuitenkin arvostelee jälkeenpäin ja vaikka mitä. kohta hääpari huomaa viettävänsä juhliaan ihan yksin.

        itsekäs sinun kirjoituksesi. Vaikka itse pidät lapsiasi hyvin kasvatettuina ja hyväkäytöksisinä etkä edes huomaa kuinka jälkikasvusi häiritsee muita esim. kirkossa (häät,hautajaiset)niin toisille tällaiset tilaisuudet ovat ainutkertaisia kokemuksia.Usein näkee vanhempia jotka naureskelevat lastensa toilailuille ja häiritsevälle käytökselle. Mielestäni tuollaiset vanhemmat ovat käytöstavoiltaan jälkeen jääneitä eivätkä pysty jälkikasvulleen tapoja opettamaankaan.Jokaisella vihittävällä parilla on oikeus kutsussaan rajata lapset pois, se on heidän päivänsä eikä heidän silloin tarvitse kuunnella sukulaisten tai tuttavien parkuvia lapsia.Sellainen kutsun saanut joka ei tätä ymmärrä voi minun mielestäni olla häistä pois ja näyttää tyhmyytensä.


      • ihan oikeasti osaavat
        äiti kans kirjoitti:

        itsekäs sinun kirjoituksesi. Vaikka itse pidät lapsiasi hyvin kasvatettuina ja hyväkäytöksisinä etkä edes huomaa kuinka jälkikasvusi häiritsee muita esim. kirkossa (häät,hautajaiset)niin toisille tällaiset tilaisuudet ovat ainutkertaisia kokemuksia.Usein näkee vanhempia jotka naureskelevat lastensa toilailuille ja häiritsevälle käytökselle. Mielestäni tuollaiset vanhemmat ovat käytöstavoiltaan jälkeen jääneitä eivätkä pysty jälkikasvulleen tapoja opettamaankaan.Jokaisella vihittävällä parilla on oikeus kutsussaan rajata lapset pois, se on heidän päivänsä eikä heidän silloin tarvitse kuunnella sukulaisten tai tuttavien parkuvia lapsia.Sellainen kutsun saanut joka ei tätä ymmärrä voi minun mielestäni olla häistä pois ja näyttää tyhmyytensä.

        käyttäytyä. minun ainakin osaavat. ovat sen verran kurissa ja herran nuhteessa kasvaneet, että tietävät, että toisten juhlissa tosiaan ollaan nätisti.

        pöyristyttävää taas on joidenkin luulo, että kaikki muksut ovat villielukoita jotka hyppivät kirkon penkissä ja huutavat kuin hyeenat...

        minä myös jätän ne kutsut väliin, joissa toivotaan lasten kotiin jäämistä. sillä jos emme kelpaa perheenä, emme kelpaa sitten ollenkaan.

        itsekkäitä tuommoiset ihmiset (lapsettomat) jotka kuvittelevat, että vain aikuisten remujuhlat ovat ainoita oikeita.

        ja vielä kommentoisin tuohon ekaan kappaleesi. JOS minun lapseni häiritsevät, huomaan sen varmasti enkä vain naureskele, että "lapset nyt on lapsia.." paha kyllä noitakin näkee. mutta aika harvassa ovat ainakin minun tuttavissani. älkää yleistäkö muutaman pahan tapauksen varjolla.

        ja en ole yhtään kutsua saanut, missä lapset on toivottu kotiin. johtunee varmaan siitä, että MINUN tuttavani ovat hyvin kasvatettuja ja osaavat odottaa sitä myös muilta. eivät samaa kastia kuin nämä räkänokkauusavuttomat, joille on kultalusikalla tuotu kaikki suuhun, ovat itse parkuneet kirkonpenkissä lapsuutensa ja odottavat nyt samaa toisilta...


      • äiti kans
        ihan oikeasti osaavat kirjoitti:

        käyttäytyä. minun ainakin osaavat. ovat sen verran kurissa ja herran nuhteessa kasvaneet, että tietävät, että toisten juhlissa tosiaan ollaan nätisti.

        pöyristyttävää taas on joidenkin luulo, että kaikki muksut ovat villielukoita jotka hyppivät kirkon penkissä ja huutavat kuin hyeenat...

        minä myös jätän ne kutsut väliin, joissa toivotaan lasten kotiin jäämistä. sillä jos emme kelpaa perheenä, emme kelpaa sitten ollenkaan.

        itsekkäitä tuommoiset ihmiset (lapsettomat) jotka kuvittelevat, että vain aikuisten remujuhlat ovat ainoita oikeita.

        ja vielä kommentoisin tuohon ekaan kappaleesi. JOS minun lapseni häiritsevät, huomaan sen varmasti enkä vain naureskele, että "lapset nyt on lapsia.." paha kyllä noitakin näkee. mutta aika harvassa ovat ainakin minun tuttavissani. älkää yleistäkö muutaman pahan tapauksen varjolla.

        ja en ole yhtään kutsua saanut, missä lapset on toivottu kotiin. johtunee varmaan siitä, että MINUN tuttavani ovat hyvin kasvatettuja ja osaavat odottaa sitä myös muilta. eivät samaa kastia kuin nämä räkänokkauusavuttomat, joille on kultalusikalla tuotu kaikki suuhun, ovat itse parkuneet kirkonpenkissä lapsuutensa ja odottavat nyt samaa toisilta...

        minulla on 4 lasta, ja olen niin aikuinen että osaan ajatella asian juhlien järjestäjien kannalta.Ei pidä ottaa itseensä jos joku haluaa viettää häänsä ilman sinun lapsiasi. Mistä päättelet että juhlat joissa ei ole lapsia ovat remujuhlat, sinulla taitaa olla asennevamma.On mukava kun sinun lapsesi osaavat käyttäytyä joidenkin eivät. Huomaan että sinäkään et osaa käyttäytyä vaan kiukuttelet kuin pikkulapsi jos sinun lapsiasi ei kutsuta juhliin, jos joku sukulaisesi tai ystäväsi järjestää esim. häät niin et voi ajatella että vaan sinun lapsesi kutsutaan ja muita ei.Kyllä sinun jos olet aikuinen pitää kunnioittaa niitä jotka haluavat juhlistansa määrätynlaiset ns. omannäköisensä.


      • oikein on
        äiti kans kirjoitti:

        minulla on 4 lasta, ja olen niin aikuinen että osaan ajatella asian juhlien järjestäjien kannalta.Ei pidä ottaa itseensä jos joku haluaa viettää häänsä ilman sinun lapsiasi. Mistä päättelet että juhlat joissa ei ole lapsia ovat remujuhlat, sinulla taitaa olla asennevamma.On mukava kun sinun lapsesi osaavat käyttäytyä joidenkin eivät. Huomaan että sinäkään et osaa käyttäytyä vaan kiukuttelet kuin pikkulapsi jos sinun lapsiasi ei kutsuta juhliin, jos joku sukulaisesi tai ystäväsi järjestää esim. häät niin et voi ajatella että vaan sinun lapsesi kutsutaan ja muita ei.Kyllä sinun jos olet aikuinen pitää kunnioittaa niitä jotka haluavat juhlistansa määrätynlaiset ns. omannäköisensä.

        "Vaikka itse pidät lapsiasi hyvin kasvatettuina ja hyväkäytöksisinä etkä edes huomaa kuinka jälkikasvusi häiritsee muita esim. kirkossa" tuommoisia on aika vähän. ihan oikeasti. mutta joillakin, yleensä lapsettomilla on kumma käsitys, että 90 % lapsiperheistä on noita.

        ja minun ei ole tarvinnut kiukutella kuin pikkulapsi, koska en ole ainotakaan kutsua saanut, missä olisi toivottu lasten poisjääntiä. valitettavasti semmoisesta kutsusta vain tulee ekana mieleen että 1. kutsujat ovat pikkusieluisia ihmisiä, niitä minäminä-ihmisiä tai 2. kutsuilla touhutaan semmoista, mikä ei ole lasten silmille soveliasta (alkoholia... ja paljon...)

        tämmöisillä kutsujoilla ei esim voi olla pienempiä sisaruksia, vai haluavatko he olla niitäkin kutsumatta. ja silloin he ovat joko 1. pilalle passattuja ainokaisia tai 2. pilalle passattuja kuopuksia, joilloin HE ovat parkuneet kaikki häät ja hautajaiset läpeensä. no toi oli yleistys, mutta näin maalla kasvaneena ei voi muuta ajatella. ja ehkä nuo "lapsettomat juhlat" ovatkin kaunpungeissa yleisempiä, itse en ole edes kuullut kenenkään semmoisia pitävän.

        ja jos minun sukulaiseni järjestää häät, joihin ei lapsia kutsuta, niin en tosiaan voi kuvitella, että meidän lapset saisivat erityiskohtelun. me emme vain mene. ja se on meidän ratkaisumme.

        ja kysyisin samaa, mitä joku muukun tuolla edellä? mikä on lapsi? alle 5 v? alle 10 v? alle 15 v? vai alle 18 v?


      • Tapani P.
        oikein on kirjoitti:

        "Vaikka itse pidät lapsiasi hyvin kasvatettuina ja hyväkäytöksisinä etkä edes huomaa kuinka jälkikasvusi häiritsee muita esim. kirkossa" tuommoisia on aika vähän. ihan oikeasti. mutta joillakin, yleensä lapsettomilla on kumma käsitys, että 90 % lapsiperheistä on noita.

        ja minun ei ole tarvinnut kiukutella kuin pikkulapsi, koska en ole ainotakaan kutsua saanut, missä olisi toivottu lasten poisjääntiä. valitettavasti semmoisesta kutsusta vain tulee ekana mieleen että 1. kutsujat ovat pikkusieluisia ihmisiä, niitä minäminä-ihmisiä tai 2. kutsuilla touhutaan semmoista, mikä ei ole lasten silmille soveliasta (alkoholia... ja paljon...)

        tämmöisillä kutsujoilla ei esim voi olla pienempiä sisaruksia, vai haluavatko he olla niitäkin kutsumatta. ja silloin he ovat joko 1. pilalle passattuja ainokaisia tai 2. pilalle passattuja kuopuksia, joilloin HE ovat parkuneet kaikki häät ja hautajaiset läpeensä. no toi oli yleistys, mutta näin maalla kasvaneena ei voi muuta ajatella. ja ehkä nuo "lapsettomat juhlat" ovatkin kaunpungeissa yleisempiä, itse en ole edes kuullut kenenkään semmoisia pitävän.

        ja jos minun sukulaiseni järjestää häät, joihin ei lapsia kutsuta, niin en tosiaan voi kuvitella, että meidän lapset saisivat erityiskohtelun. me emme vain mene. ja se on meidän ratkaisumme.

        ja kysyisin samaa, mitä joku muukun tuolla edellä? mikä on lapsi? alle 5 v? alle 10 v? alle 15 v? vai alle 18 v?

        "...ja kysyisin samaa, mitä joku muukun tuolla edellä? mikä on lapsi? alle 5 v? alle 10 v? alle 15 v? vai alle 18 v?"

        Tässä yhteydessä tarkoitetaan varmaankin sen ikäistä lasta joka ikänsä puolesta ei välttämättä osaa käyttäytyä edellä mainituissa tilanteissa. Itse ajattelisin sen tarkoittavan enempi pikkulapsia. Eskari-ikäinen kyllä osaa olla hiljaa ja nätisti kirkossa eikä touhota ja riehu koska ymmärtää jo asioista sen verran.

        Ja alle 15 ja 18-vuotiaathan eivät enää ole lapsia vaan NUORIA ;)


      • hyvin muistan
        Tapani P. kirjoitti:

        "...ja kysyisin samaa, mitä joku muukun tuolla edellä? mikä on lapsi? alle 5 v? alle 10 v? alle 15 v? vai alle 18 v?"

        Tässä yhteydessä tarkoitetaan varmaankin sen ikäistä lasta joka ikänsä puolesta ei välttämättä osaa käyttäytyä edellä mainituissa tilanteissa. Itse ajattelisin sen tarkoittavan enempi pikkulapsia. Eskari-ikäinen kyllä osaa olla hiljaa ja nätisti kirkossa eikä touhota ja riehu koska ymmärtää jo asioista sen verran.

        Ja alle 15 ja 18-vuotiaathan eivät enää ole lapsia vaan NUORIA ;)

        Tyttäreni konfirmaatiossa oli mukana rippilapsia, joiden käytös oli alle kaikkien käytöstapojen.
        He hekottivat alttarilla ja rynkyttivät kevytrakenteista alttarikaidetta niin että se irtosi. He tönivät toisiaan ja häiritsivät kaikin tavoin toimitusta.

        Sain niin tarpeekseni siitä, että tuollaiset oli edes hyväksytty pääsemään "edes", vaikka takuulla heille ei rippikoulu ollut mitään merkinnyt, että en mennyt 20 v kirkkoon sen jälkeen. Minua raivostutti niin hirveästi. Ja että kirkon henkilökunta, vahtimestarit ja suntiot, mitä heitä nyt on, eivät tehneet mitään, puhumattakaan poikien vanhemmista, jotka varmaan hihittivät itsekin kirkon penkissä.

        Tyttäreni sanoi, että ehtoollista jakaneet papitkaan eivät enää tienneet, kuka rippilapsista oli vuorossa, ja heidän hartautensa oli kyllä nollassa, kuten muidenkin.

        Jos sivistymättömät ihmiset tuovat kasvattamattomat kakaransa kirkkoon, niin pitäisi joku roti heillekin olla,kirkon asia ei ole katsella ja kuunnella tuollaista käytöstä minkään ikäiseltä ihmiseltä, kastetttavia vauvoja lukuunottamatta. Heiltä ei mitään vielä voi vaatia.
        Kyllä kirkkokansan pitäisi itsensä toimittaa häiriköt pihalle muiden hartautta häiritsemästä, mutta jos se ei onnistu, pitää henkilökunnan kylmästi puuttua asiaan ja joko keskeyttää koko toimitus tai pyydystää riekkuvat häiriköt ja viedä heidät pois.

        Kouluissa jo ollaan siinä tilanteessa, että opettajat joutuvat kestämään mitä tahansa oppilailta, mutta kirkon pitäisi olla rauhoittumisen ja hartauden paikka.


      • äiti kans
        oikein on kirjoitti:

        "Vaikka itse pidät lapsiasi hyvin kasvatettuina ja hyväkäytöksisinä etkä edes huomaa kuinka jälkikasvusi häiritsee muita esim. kirkossa" tuommoisia on aika vähän. ihan oikeasti. mutta joillakin, yleensä lapsettomilla on kumma käsitys, että 90 % lapsiperheistä on noita.

        ja minun ei ole tarvinnut kiukutella kuin pikkulapsi, koska en ole ainotakaan kutsua saanut, missä olisi toivottu lasten poisjääntiä. valitettavasti semmoisesta kutsusta vain tulee ekana mieleen että 1. kutsujat ovat pikkusieluisia ihmisiä, niitä minäminä-ihmisiä tai 2. kutsuilla touhutaan semmoista, mikä ei ole lasten silmille soveliasta (alkoholia... ja paljon...)

        tämmöisillä kutsujoilla ei esim voi olla pienempiä sisaruksia, vai haluavatko he olla niitäkin kutsumatta. ja silloin he ovat joko 1. pilalle passattuja ainokaisia tai 2. pilalle passattuja kuopuksia, joilloin HE ovat parkuneet kaikki häät ja hautajaiset läpeensä. no toi oli yleistys, mutta näin maalla kasvaneena ei voi muuta ajatella. ja ehkä nuo "lapsettomat juhlat" ovatkin kaunpungeissa yleisempiä, itse en ole edes kuullut kenenkään semmoisia pitävän.

        ja jos minun sukulaiseni järjestää häät, joihin ei lapsia kutsuta, niin en tosiaan voi kuvitella, että meidän lapset saisivat erityiskohtelun. me emme vain mene. ja se on meidän ratkaisumme.

        ja kysyisin samaa, mitä joku muukun tuolla edellä? mikä on lapsi? alle 5 v? alle 10 v? alle 15 v? vai alle 18 v?

        hoitaa tuo "minä ja minun lapset" ongelma, ehkä joskus voit vielä ajatella selkeästi.Minun mielestäni lapsi on alle 18v.


      • mie-
        oikein on kirjoitti:

        "Vaikka itse pidät lapsiasi hyvin kasvatettuina ja hyväkäytöksisinä etkä edes huomaa kuinka jälkikasvusi häiritsee muita esim. kirkossa" tuommoisia on aika vähän. ihan oikeasti. mutta joillakin, yleensä lapsettomilla on kumma käsitys, että 90 % lapsiperheistä on noita.

        ja minun ei ole tarvinnut kiukutella kuin pikkulapsi, koska en ole ainotakaan kutsua saanut, missä olisi toivottu lasten poisjääntiä. valitettavasti semmoisesta kutsusta vain tulee ekana mieleen että 1. kutsujat ovat pikkusieluisia ihmisiä, niitä minäminä-ihmisiä tai 2. kutsuilla touhutaan semmoista, mikä ei ole lasten silmille soveliasta (alkoholia... ja paljon...)

        tämmöisillä kutsujoilla ei esim voi olla pienempiä sisaruksia, vai haluavatko he olla niitäkin kutsumatta. ja silloin he ovat joko 1. pilalle passattuja ainokaisia tai 2. pilalle passattuja kuopuksia, joilloin HE ovat parkuneet kaikki häät ja hautajaiset läpeensä. no toi oli yleistys, mutta näin maalla kasvaneena ei voi muuta ajatella. ja ehkä nuo "lapsettomat juhlat" ovatkin kaunpungeissa yleisempiä, itse en ole edes kuullut kenenkään semmoisia pitävän.

        ja jos minun sukulaiseni järjestää häät, joihin ei lapsia kutsuta, niin en tosiaan voi kuvitella, että meidän lapset saisivat erityiskohtelun. me emme vain mene. ja se on meidän ratkaisumme.

        ja kysyisin samaa, mitä joku muukun tuolla edellä? mikä on lapsi? alle 5 v? alle 10 v? alle 15 v? vai alle 18 v?

        kovin katkeralta tuon minäminä-jankutuksen kanssa. :) Eiköhän sitä omana hääpäivänään sentään ole oikeuskin olla sen verran itsekäs, että järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa - vaikka siihen kuuluisi hallitsemattomasti riehuvien lapsivieraiden riskin minimointi. Enpä kyllä ihmettelekään kun lukee näitä juttuja tässäkin ketjussa nykyajan "kasvattajista".


      • ...
        ihan oikeasti osaavat kirjoitti:

        käyttäytyä. minun ainakin osaavat. ovat sen verran kurissa ja herran nuhteessa kasvaneet, että tietävät, että toisten juhlissa tosiaan ollaan nätisti.

        pöyristyttävää taas on joidenkin luulo, että kaikki muksut ovat villielukoita jotka hyppivät kirkon penkissä ja huutavat kuin hyeenat...

        minä myös jätän ne kutsut väliin, joissa toivotaan lasten kotiin jäämistä. sillä jos emme kelpaa perheenä, emme kelpaa sitten ollenkaan.

        itsekkäitä tuommoiset ihmiset (lapsettomat) jotka kuvittelevat, että vain aikuisten remujuhlat ovat ainoita oikeita.

        ja vielä kommentoisin tuohon ekaan kappaleesi. JOS minun lapseni häiritsevät, huomaan sen varmasti enkä vain naureskele, että "lapset nyt on lapsia.." paha kyllä noitakin näkee. mutta aika harvassa ovat ainakin minun tuttavissani. älkää yleistäkö muutaman pahan tapauksen varjolla.

        ja en ole yhtään kutsua saanut, missä lapset on toivottu kotiin. johtunee varmaan siitä, että MINUN tuttavani ovat hyvin kasvatettuja ja osaavat odottaa sitä myös muilta. eivät samaa kastia kuin nämä räkänokkauusavuttomat, joille on kultalusikalla tuotu kaikki suuhun, ovat itse parkuneet kirkonpenkissä lapsuutensa ja odottavat nyt samaa toisilta...

        Voi kiesus mikä idiootti..


      • zzz
        ... kirjoitti:

        Voi kiesus mikä idiootti..

        Nimittäin muutamilla täällä. Olen itsekin vasta tästä keskustelusta tajunnut, että jotkut voivat kutsua pelkät vanhemmat juhliinsa, ilman lapsia. Minä en ole ikinä sellaisiin kutsuihin törmännyt. Hääpari saa tietenkin niin tehdä halutessaan, mutta kyllä kohtelias juhlien järjestäjä myös ajattelee vieraitaan. Ja hääparin on myös silloin turha loukkaantua, jos jokunen lapsiperhe ei otakaan kutsua vastaan.

        Meillä esim olisi sellainen tilanne, että jos moinen kutsu kävisi, joutuisin palkkaamaan lapsilleni hoitajan. Ja viitsisinkö sitä tehdä, on asia toinen. Tuskin viitsisin. Sillä haluan vähäisen vapaani yrittäjän ammatista viettää lasteni kanssa. Ja sellaiset häät, joihin meitä ei perheenä kelpuuteta jättäisin väliin. Valinta on minun, kuten hääparin kutsua miettiessään.

        Olen myös sitä mieltä, että hääpari, joka rajaa lapset kutsunsa ulkopuolelle, on itsekäs ja ajattelee vain omaa itseään. Eikä sitäkään ihan loppuun asti. Täysi oikeus heillä siihen on. Kuten myös on kutsuvierailla olla saapumatta.

        Heräsi myös minulla epäilys, että onko tuommoinen käytäntö kaupungeissa tavallisempi, sillä itse "pikkupitäjässä" asuneena ja kasvaneena en ole kuullut käyneen? Vastatkaa, kiinnostaisi tietää.


      • ¤o¤
        zzz kirjoitti:

        Nimittäin muutamilla täällä. Olen itsekin vasta tästä keskustelusta tajunnut, että jotkut voivat kutsua pelkät vanhemmat juhliinsa, ilman lapsia. Minä en ole ikinä sellaisiin kutsuihin törmännyt. Hääpari saa tietenkin niin tehdä halutessaan, mutta kyllä kohtelias juhlien järjestäjä myös ajattelee vieraitaan. Ja hääparin on myös silloin turha loukkaantua, jos jokunen lapsiperhe ei otakaan kutsua vastaan.

        Meillä esim olisi sellainen tilanne, että jos moinen kutsu kävisi, joutuisin palkkaamaan lapsilleni hoitajan. Ja viitsisinkö sitä tehdä, on asia toinen. Tuskin viitsisin. Sillä haluan vähäisen vapaani yrittäjän ammatista viettää lasteni kanssa. Ja sellaiset häät, joihin meitä ei perheenä kelpuuteta jättäisin väliin. Valinta on minun, kuten hääparin kutsua miettiessään.

        Olen myös sitä mieltä, että hääpari, joka rajaa lapset kutsunsa ulkopuolelle, on itsekäs ja ajattelee vain omaa itseään. Eikä sitäkään ihan loppuun asti. Täysi oikeus heillä siihen on. Kuten myös on kutsuvierailla olla saapumatta.

        Heräsi myös minulla epäilys, että onko tuommoinen käytäntö kaupungeissa tavallisempi, sillä itse "pikkupitäjässä" asuneena ja kasvaneena en ole kuullut käyneen? Vastatkaa, kiinnostaisi tietää.

        Kyllä ne vieraat tekee niistä häistä yhtälailla häät kuin morsiusparikin!

        Itse olisin ollut todella pettynyt ja huolissani jos omiin häihini olisi ruvennut satelemaan paljon peruutuksia. Meidän häissä lapset olivat tervetulleita! Ja jos ei olisi ollut niin, noin puolet vieraista olisi voinut jättää tulematta!!!! Pidin itse tosi tärkeänä, että kaikki olisivat tulleet häihimme. Vakava sairastapaus esti ystävääni saapumasta, mutta muuten kaikki kutsutut tuli!

        Olen sitä mieltä, että häät ovat perheen, suvun ja ystävien juhla. Lapset kuuluvat suurena osana siihen! Ja en oikein ymmärrä sitä, että lapset jätetään kutsumatta.

        Hääparihan voisi palkata itselleen "vartian" :), joka ulkopuolisena kävisi ystävällisesti huomauttamassa lapsen vanhemmille, että lapsen ääni tai tekeminen häiritsee toimitusta! Ja hän ohjaisi lapsen ja vanhemman ulkopuolelle.

        Jotkut vanhemmat sallivat kyllä mielestäni lastensa touhuta kirkossa liian äänekkäästi tai he eivät ymmärrä kuinka paljon vauvan itku voi häiritä. Niin silloin juuri tämä "vartia"-juttu olisi hyvä ajatus. Ja hääpari ja muut vieraat voisivat nauttia vihkimisestä!


      • Pienten lasten äiti
        että ei lapsia kirjoitti:

        ei lähde meistä kukaan. me kun olemme perhe ja jonkun noin typerän vuoksi en ala hoitopaikkaa järkkäämään.

        ja kuka on lapsi? alle 10 v? alle 15 v? alle 18 v?

        huomaa, että tuommoisia kutsuja viljelevät lapsettomat itsekkäät ihmiset, jotka kuvittelevat että kaikki lapset ovat villipetoja. yllätys yllätys; meillä on osattu ihan pienestä istua kirkossa hiljaa.

        kysyä tosiaan voi kenen juhlista on kyse. tuolla periaatteella voipi sitten rajata inhottavan anopin ulkopuolelle, puolikuuron sedän, joka puhuu kovalla äänellä, siskon, joka kuitenkin arvostelee jälkeenpäin ja vaikka mitä. kohta hääpari huomaa viettävänsä juhliaan ihan yksin.

        Sama täällä. Perhejuhliin menemme yleensä vain, jos koko perhe on juhliin kutsuttu. Mies on joskus käynyt omien työkavereidensa häissä tai joidenkin sukulaistensa hautajaisissa yksinään.

        Mutta pääperiaate on, että jos lapsia ei kutsuta, niin juhliin ei mennä ollenkaan. Lapsemme osaavat käyttäytyä ihmisiksi myös kirkossa. Ja kaikista juhlista pääsee pois aikanaan.

        Ei perhejuhlissa tarvitse roikkua puolilleöin. Esim. kirkkohääthän alkavat yleensä klo 14 tai 16. Johan häistä ehtii jo puoli yhdeksän uutisiin mennessä kotiiinkin!

        Eniten perhejuhlia terrorisoivat aikuiset alkoholistisukulaiset ja juoruavat, kaikki nurkat tutkivat uteliaat sukulaiset. Heille porttikielto juhliin!

        Näillä hääpareilla, jotka jättävät lapset kutsumatta, ei ole itsellään lapsia.


      • cuccuoccu
        ................. kirjoitti:

        Ei varmaan mikään iso menetys kuitenkaan, jos vertaa siihen mitä saa tilalle.

        Enkä ymmärrä miksei muka häihin voi tulla ilman lapsia, onhan kai vanhemmilla muitakin omia menoja mihin lapset ei osallistu. Vai ottavatko vanhemmat suutuspäissään kantaa siihen, ettei heidän ihku-ihania lapsiaan huolita häihin????

        On kai nyt kuitenkin syytä muistaa, että hää-juhlallisuuksissa tärkein on kuitenkin morsiuspari, ei vieraiden lapset. Kyllä se, kutsutaanko häihin lapsia on ihan morsiusparin päätettävissä. Ja se joka pitää lastensa poisjättöä niin kauheana, voi mennä vaan itseensä ja kysyä, että kenenhän juhlista nyt olikaan kyse!!!

        sellaisiin häihin joihin ei lasta saa viedä..

        Miksi sellaisia hääjuhlia järjestetään, jonne lapsia ei saa viedä mukana? Lapsethan ovat ihan luonnollinen asia. Jos nyt joku kersa joskus sattuu vähän parkumaan, niin ei siitä nyt tarvitse tehdä johtopäätöstä, että vanhemmat ovat epäonnistuneita kasvattajia. Ihan vaan tiedoksi, että lapset parkuvat, luonnollisesti.


      • juhliin ilman lapsia
        että ei lapsia kirjoitti:

        ei lähde meistä kukaan. me kun olemme perhe ja jonkun noin typerän vuoksi en ala hoitopaikkaa järkkäämään.

        ja kuka on lapsi? alle 10 v? alle 15 v? alle 18 v?

        huomaa, että tuommoisia kutsuja viljelevät lapsettomat itsekkäät ihmiset, jotka kuvittelevat että kaikki lapset ovat villipetoja. yllätys yllätys; meillä on osattu ihan pienestä istua kirkossa hiljaa.

        kysyä tosiaan voi kenen juhlista on kyse. tuolla periaatteella voipi sitten rajata inhottavan anopin ulkopuolelle, puolikuuron sedän, joka puhuu kovalla äänellä, siskon, joka kuitenkin arvostelee jälkeenpäin ja vaikka mitä. kohta hääpari huomaa viettävänsä juhliaan ihan yksin.

        Mistä kaikki naimisiin menevät sukulaiset tietävät lapsesi käyttäytyvän hyvin?

        Se, että sulkee kaikki lapset pois on oikeudenmukaista kaikille, ja etenkin lapsille, joiden ei tälloin tarvitse seurata booleissaan häröileviä aikusia!


      • maam
        cuccuoccu kirjoitti:

        sellaisiin häihin joihin ei lasta saa viedä..

        Miksi sellaisia hääjuhlia järjestetään, jonne lapsia ei saa viedä mukana? Lapsethan ovat ihan luonnollinen asia. Jos nyt joku kersa joskus sattuu vähän parkumaan, niin ei siitä nyt tarvitse tehdä johtopäätöstä, että vanhemmat ovat epäonnistuneita kasvattajia. Ihan vaan tiedoksi, että lapset parkuvat, luonnollisesti.

        Kaikille lasten kirkuminen ei välttämättä ole se ääni, mitä haluaa kuulla häissään. Ymmärrät kai senkin?

        Kyllä jokainen saa rajata häänsä juuri sellaisiksi kuin haluaa ilman, että siitä täytyy lokkaantua. Kai käyt viihteelläkin joskus ilman lastasi?


      • se käy
        maam kirjoitti:

        Kaikille lasten kirkuminen ei välttämättä ole se ääni, mitä haluaa kuulla häissään. Ymmärrät kai senkin?

        Kyllä jokainen saa rajata häänsä juuri sellaisiksi kuin haluaa ilman, että siitä täytyy lokkaantua. Kai käyt viihteelläkin joskus ilman lastasi?

        viihteellä ilman lastaan varmaan raahaa niitä pitkin yötä jossain kapakoissa.


      • cuccuoccu
        se käy kirjoitti:

        viihteellä ilman lastaan varmaan raahaa niitä pitkin yötä jossain kapakoissa.

        kapakoissa. Ja juhliinkin menee vaan jos sinne voi tulla lasten kanssa. Se on yksinhuoltajan osa.


      • Jocotai
        cuccuoccu kirjoitti:

        kapakoissa. Ja juhliinkin menee vaan jos sinne voi tulla lasten kanssa. Se on yksinhuoltajan osa.

        Eli raivoat täällä siitä syystä kun et itse pääse ilman lapsiasi edes juhlimaan.

        Se, että olet yksinhuoltaja tuskin on hääparin syytä????


      • taidat
        cuccuoccu kirjoitti:

        sellaisiin häihin joihin ei lasta saa viedä..

        Miksi sellaisia hääjuhlia järjestetään, jonne lapsia ei saa viedä mukana? Lapsethan ovat ihan luonnollinen asia. Jos nyt joku kersa joskus sattuu vähän parkumaan, niin ei siitä nyt tarvitse tehdä johtopäätöstä, että vanhemmat ovat epäonnistuneita kasvattajia. Ihan vaan tiedoksi, että lapset parkuvat, luonnollisesti.

        parkua ihan luonnollisesti ja katkerasti tällä palstalla.


      • cuccuoccu
        Jocotai kirjoitti:

        Eli raivoat täällä siitä syystä kun et itse pääse ilman lapsiasi edes juhlimaan.

        Se, että olet yksinhuoltaja tuskin on hääparin syytä????

        Se että olet pöljä ei ole sinun syysi, joten en sinua siitä moiti. Sanonpa vaan, että lapset ovat elämänsuola ja jos on jotain niin "pyhää", että lapset sen pilaavat, niin saavat minun puolestani pitää pyhyytensä.


      • mulle kanssa
        cuccuoccu kirjoitti:

        Se että olet pöljä ei ole sinun syysi, joten en sinua siitä moiti. Sanonpa vaan, että lapset ovat elämänsuola ja jos on jotain niin "pyhää", että lapset sen pilaavat, niin saavat minun puolestani pitää pyhyytensä.

        Juu...eli katkera kuitenni on hän. Ei näe muuta kuin oman synkkyytensä!


      • Tuule -79
        Pienten lasten äiti kirjoitti:

        Sama täällä. Perhejuhliin menemme yleensä vain, jos koko perhe on juhliin kutsuttu. Mies on joskus käynyt omien työkavereidensa häissä tai joidenkin sukulaistensa hautajaisissa yksinään.

        Mutta pääperiaate on, että jos lapsia ei kutsuta, niin juhliin ei mennä ollenkaan. Lapsemme osaavat käyttäytyä ihmisiksi myös kirkossa. Ja kaikista juhlista pääsee pois aikanaan.

        Ei perhejuhlissa tarvitse roikkua puolilleöin. Esim. kirkkohääthän alkavat yleensä klo 14 tai 16. Johan häistä ehtii jo puoli yhdeksän uutisiin mennessä kotiiinkin!

        Eniten perhejuhlia terrorisoivat aikuiset alkoholistisukulaiset ja juoruavat, kaikki nurkat tutkivat uteliaat sukulaiset. Heille porttikielto juhliin!

        Näillä hääpareilla, jotka jättävät lapset kutsumatta, ei ole itsellään lapsia.

        Ei pitäisi yleistää omia kokemuksiaan muille. Kaikki "lapselliset" eivät halua viettää häitään välttämättä lasten kanssa.

        Me menimme mieheni kanssa naimisiin muutama vuosi sitten ilman lapsihäitä, vaikka meillä on itsellämmekin lapsia jo kolme omasta takaa. Emme kutsuneet paikalle edes huonokuntoisia vanhuksia, koska he eivät olisi päässeet kulkemaan hääpaikan maastossa. Meidät vihittiin luonnon helmassa, vuokraamamme hääpaikan niemessä.

        Halusimme kerrankin pitää oikeat aikuisten juhlat, ilman että kenenkään tarvitsisi huolehtia jälkikasvustaan. Kutsuttuja vieraita oli tosin vain 50, mutta myös muut perheelliset järjestivät koko juhlaviikonlopun vapaaksi. Häämme onnistuivat olemaan juuri sellaiset kuin toivoimme.

        Kotona tietenkin juhlimme sitten lasten ja isovanhempieni kanssa kanssa vielä erikseen ja niillä juhlillakin on aivan erityinen paikka sydänmeissämme.


      • TiiaKooPee
        Tuule -79 kirjoitti:

        Ei pitäisi yleistää omia kokemuksiaan muille. Kaikki "lapselliset" eivät halua viettää häitään välttämättä lasten kanssa.

        Me menimme mieheni kanssa naimisiin muutama vuosi sitten ilman lapsihäitä, vaikka meillä on itsellämmekin lapsia jo kolme omasta takaa. Emme kutsuneet paikalle edes huonokuntoisia vanhuksia, koska he eivät olisi päässeet kulkemaan hääpaikan maastossa. Meidät vihittiin luonnon helmassa, vuokraamamme hääpaikan niemessä.

        Halusimme kerrankin pitää oikeat aikuisten juhlat, ilman että kenenkään tarvitsisi huolehtia jälkikasvustaan. Kutsuttuja vieraita oli tosin vain 50, mutta myös muut perheelliset järjestivät koko juhlaviikonlopun vapaaksi. Häämme onnistuivat olemaan juuri sellaiset kuin toivoimme.

        Kotona tietenkin juhlimme sitten lasten ja isovanhempieni kanssa kanssa vielä erikseen ja niillä juhlillakin on aivan erityinen paikka sydänmeissämme.

        Nimittäin tuo: "Halusimme kerrankin pitää oikeat aikuisten juhlat, ilman että kenenkään tarvitsisi huolehtia jälkikasvustaan"

        Kyllä minä ainakin silloin huolehdin jälkikasvustani eniten kun en itse ole paikalla. Ja kiinnostaa kuulla mitä kuuluu oikeisiin aikuisten juhliin? Sellaista miksi siellä ei lapsia suvaita?


      • Sinäpä sen sanoit
        Pienten lasten äiti kirjoitti:

        Sama täällä. Perhejuhliin menemme yleensä vain, jos koko perhe on juhliin kutsuttu. Mies on joskus käynyt omien työkavereidensa häissä tai joidenkin sukulaistensa hautajaisissa yksinään.

        Mutta pääperiaate on, että jos lapsia ei kutsuta, niin juhliin ei mennä ollenkaan. Lapsemme osaavat käyttäytyä ihmisiksi myös kirkossa. Ja kaikista juhlista pääsee pois aikanaan.

        Ei perhejuhlissa tarvitse roikkua puolilleöin. Esim. kirkkohääthän alkavat yleensä klo 14 tai 16. Johan häistä ehtii jo puoli yhdeksän uutisiin mennessä kotiiinkin!

        Eniten perhejuhlia terrorisoivat aikuiset alkoholistisukulaiset ja juoruavat, kaikki nurkat tutkivat uteliaat sukulaiset. Heille porttikielto juhliin!

        Näillä hääpareilla, jotka jättävät lapset kutsumatta, ei ole itsellään lapsia.

        "Näillä hääpareilla, jotka jättävät lapset kutsumatta, ei ole itsellään lapsia."

        Monilla ei tosiaan ole.


      • ...............
        TiiaKooPee kirjoitti:

        Nimittäin tuo: "Halusimme kerrankin pitää oikeat aikuisten juhlat, ilman että kenenkään tarvitsisi huolehtia jälkikasvustaan"

        Kyllä minä ainakin silloin huolehdin jälkikasvustani eniten kun en itse ole paikalla. Ja kiinnostaa kuulla mitä kuuluu oikeisiin aikuisten juhliin? Sellaista miksi siellä ei lapsia suvaita?

        No esimerkiksi alkoholin nauttiminen niin, ettei tarvitse miettiä miten humalassa nyt kenenkin lapsen silmissä on. Häämme olivat vapaamuotoiset saamelaiset häät, joissa ei lasiin syljetty. Juhlapaikallekin pääsy vei vierailta niin kauan, että häät jatkui vielä monillakin seuraavan päivän iltaan. Kaiken lisäksi olimme majoittuneet laavuihin, mihin monet meistä ei pienimpiään olisi mielellään tuonutkaan.

        Ennenkaikkea halusin häät, joissa voi olla vapautuneesti ilman lasten tarpeiden huomioimista. Mikä synti tuo nyt on. Ihan yhtä hyvä äiti olen, vaikka uskallan lapseni joskus hoitoonkin viedä. Olenkin mielummin nasta äiti kuin marttyyri, joka ei anna lapsilleen hetken rauhaa. Ja sitä paitsi minullakin on mielestäni yhtälailla oikeus juhlia joskus oman ikäisteni seurassa kuin lapsillanikin.


      • häävieras
        cuccuoccu kirjoitti:

        sellaisiin häihin joihin ei lasta saa viedä..

        Miksi sellaisia hääjuhlia järjestetään, jonne lapsia ei saa viedä mukana? Lapsethan ovat ihan luonnollinen asia. Jos nyt joku kersa joskus sattuu vähän parkumaan, niin ei siitä nyt tarvitse tehdä johtopäätöstä, että vanhemmat ovat epäonnistuneita kasvattajia. Ihan vaan tiedoksi, että lapset parkuvat, luonnollisesti.

        ...että parkuvat ja häiriköivät lapset voidaan ja pitää viedä pois kirkosta. Ovi aukeaa ulospäin. Sitä ei lukita hääseremonian ajaksi.

        Keskustelu on taas ryöstäytynyt pois alkuasetelmasta. Kysymys oli siitä, millä oikeudella lapsien sallitaan häiritä kirkossa seremoniaa, joka on kaikille ainutkertainen. Millaisia ovat tämän päivän aikuiset, jotka antavat lastensa hyppiä alttarilla ja vielä vaativat kaikkia ymmärtämään, että "lapset ovat lapsia".
        Tällaisten ihmsten mieleen ei tule, että "aikuiset ovat aikuisia" ja "kasvattajat ovat kasvattajia".

        Nämä ihmiset antavat ymmärtää, että heillä on etuoikeus antaa lasten temmeltää missä tahansa. Sitä ei saa arvostella, eikä siitä saa sanoa moitteen sanaa.

        Siitä on kysymys. Ei hääkutsujen laatimisesta.


      • älykäs ja
        ... kirjoitti:

        Voi kiesus mikä idiootti..

        fiksu ihminen luuraakin.


      • voiihmetys
        ihan oikeasti osaavat kirjoitti:

        käyttäytyä. minun ainakin osaavat. ovat sen verran kurissa ja herran nuhteessa kasvaneet, että tietävät, että toisten juhlissa tosiaan ollaan nätisti.

        pöyristyttävää taas on joidenkin luulo, että kaikki muksut ovat villielukoita jotka hyppivät kirkon penkissä ja huutavat kuin hyeenat...

        minä myös jätän ne kutsut väliin, joissa toivotaan lasten kotiin jäämistä. sillä jos emme kelpaa perheenä, emme kelpaa sitten ollenkaan.

        itsekkäitä tuommoiset ihmiset (lapsettomat) jotka kuvittelevat, että vain aikuisten remujuhlat ovat ainoita oikeita.

        ja vielä kommentoisin tuohon ekaan kappaleesi. JOS minun lapseni häiritsevät, huomaan sen varmasti enkä vain naureskele, että "lapset nyt on lapsia.." paha kyllä noitakin näkee. mutta aika harvassa ovat ainakin minun tuttavissani. älkää yleistäkö muutaman pahan tapauksen varjolla.

        ja en ole yhtään kutsua saanut, missä lapset on toivottu kotiin. johtunee varmaan siitä, että MINUN tuttavani ovat hyvin kasvatettuja ja osaavat odottaa sitä myös muilta. eivät samaa kastia kuin nämä räkänokkauusavuttomat, joille on kultalusikalla tuotu kaikki suuhun, ovat itse parkuneet kirkonpenkissä lapsuutensa ja odottavat nyt samaa toisilta...

        oletko koskaan ajatellut, että voit joskus saada kutsun ihmiseltä, joka ei välttämättä tiedä erinomaisesti käyttäytyvistä lapsistasi, vaan haluaa välttää riskit kutsumalla häihinsä vain aikuiset.

        Jos loukkaannut vain aikuisille esitetystä kutsusta, olet varmasti ansainnut elämän sellaisenaan kuin se vaan voi noin itsekkäälle ihmiselle langeta!


      • kerrankin.
        ............... kirjoitti:

        No esimerkiksi alkoholin nauttiminen niin, ettei tarvitse miettiä miten humalassa nyt kenenkin lapsen silmissä on. Häämme olivat vapaamuotoiset saamelaiset häät, joissa ei lasiin syljetty. Juhlapaikallekin pääsy vei vierailta niin kauan, että häät jatkui vielä monillakin seuraavan päivän iltaan. Kaiken lisäksi olimme majoittuneet laavuihin, mihin monet meistä ei pienimpiään olisi mielellään tuonutkaan.

        Ennenkaikkea halusin häät, joissa voi olla vapautuneesti ilman lasten tarpeiden huomioimista. Mikä synti tuo nyt on. Ihan yhtä hyvä äiti olen, vaikka uskallan lapseni joskus hoitoonkin viedä. Olenkin mielummin nasta äiti kuin marttyyri, joka ei anna lapsilleen hetken rauhaa. Ja sitä paitsi minullakin on mielestäni yhtälailla oikeus juhlia joskus oman ikäisteni seurassa kuin lapsillanikin.

        Kerrankin ihan rauhallinen ja normaali viesti naiselta, jolla on omia lapsia, mutta silti pystyy näkemään asioita eri näkökulmista. Onnea vain sinulle!


      • juhliin.
        cuccuoccu kirjoitti:

        Se että olet pöljä ei ole sinun syysi, joten en sinua siitä moiti. Sanonpa vaan, että lapset ovat elämänsuola ja jos on jotain niin "pyhää", että lapset sen pilaavat, niin saavat minun puolestani pitää pyhyytensä.

        ... pilaisi vaikka koko tunnelman...


      • pullonpohjien
        kerrankin. kirjoitti:

        Kerrankin ihan rauhallinen ja normaali viesti naiselta, jolla on omia lapsia, mutta silti pystyy näkemään asioita eri näkökulmista. Onnea vain sinulle!

        läpi


      • Jarkko
        cuccuoccu kirjoitti:

        Se että olet pöljä ei ole sinun syysi, joten en sinua siitä moiti. Sanonpa vaan, että lapset ovat elämänsuola ja jos on jotain niin "pyhää", että lapset sen pilaavat, niin saavat minun puolestani pitää pyhyytensä.

        Lapset eivät ole mitään muuta kuin riesa ja rasite. Voiko olla epäkiitollisempaa nakkia kuin pienten lasten vanhemmuus..


      • Pienten lasten äiti
        ............... kirjoitti:

        No esimerkiksi alkoholin nauttiminen niin, ettei tarvitse miettiä miten humalassa nyt kenenkin lapsen silmissä on. Häämme olivat vapaamuotoiset saamelaiset häät, joissa ei lasiin syljetty. Juhlapaikallekin pääsy vei vierailta niin kauan, että häät jatkui vielä monillakin seuraavan päivän iltaan. Kaiken lisäksi olimme majoittuneet laavuihin, mihin monet meistä ei pienimpiään olisi mielellään tuonutkaan.

        Ennenkaikkea halusin häät, joissa voi olla vapautuneesti ilman lasten tarpeiden huomioimista. Mikä synti tuo nyt on. Ihan yhtä hyvä äiti olen, vaikka uskallan lapseni joskus hoitoonkin viedä. Olenkin mielummin nasta äiti kuin marttyyri, joka ei anna lapsilleen hetken rauhaa. Ja sitä paitsi minullakin on mielestäni yhtälailla oikeus juhlia joskus oman ikäisteni seurassa kuin lapsillanikin.

        Oletkos ajatellut, että kaikki ihmiset ja äidit eivät halua alkoholia nauttia? Juotitko raittiit häävieraat häissäsi väkisin vai jätitkö heidät kokonaan kutsumatta? Raittiilla vierailla olisi ollutkin kurjaa "vapautuneissa" häissäsi. Oliko Teillä muutakin hääohjelmaa kuin ryyppääminen ja laavuissa makaaminen krapulaisena?

        Sanomasi tuntuu olevan "Perseet olalle vaan niin ollaan kunnon äitejä"! "Ihan yhtä hyvä äiti olen, vaikka uskallan lapseni joskus hoitoonkin viedä. Olenkin mielummin nasta äiti kuin marttyyri, joka ei anna lapsilleen hetken rauhaa."

        Näyt vähät välittävän lapsistasi! Kuulutko näihin laiskoihin nykyäiteihin, jotka vetävät kunnon lärvit säännöllisesti ja hoidattavat lapsensakin mummoloissa???


      • tarina takana?
        Pienten lasten äiti kirjoitti:

        Oletkos ajatellut, että kaikki ihmiset ja äidit eivät halua alkoholia nauttia? Juotitko raittiit häävieraat häissäsi väkisin vai jätitkö heidät kokonaan kutsumatta? Raittiilla vierailla olisi ollutkin kurjaa "vapautuneissa" häissäsi. Oliko Teillä muutakin hääohjelmaa kuin ryyppääminen ja laavuissa makaaminen krapulaisena?

        Sanomasi tuntuu olevan "Perseet olalle vaan niin ollaan kunnon äitejä"! "Ihan yhtä hyvä äiti olen, vaikka uskallan lapseni joskus hoitoonkin viedä. Olenkin mielummin nasta äiti kuin marttyyri, joka ei anna lapsilleen hetken rauhaa."

        Näyt vähät välittävän lapsistasi! Kuulutko näihin laiskoihin nykyäiteihin, jotka vetävät kunnon lärvit säännöllisesti ja hoidattavat lapsensakin mummoloissa???

        Kärjistä kuule ihan niin kuin haluat! Pääasia kai kuitenkin se, että tiedän itse mitä teen ja olen. Eikä omaatuntoa todellakaan soimaa se, jos joudun joskus antamaan lapseni hoitoon.

        Valitettavasti ystäväpiiriini ei kuulu entisiä, (eikä tosin nykyisiäkään) rappioalkoholisteja, jotka uhkailevat katkeroituneen absolutistin kotiäidin roolissa muita vanhempia. Ei, näitä ihmisiä ei häihin kutsuttu, eikä kutsuta muihinkaan rientoihin, siitä voit olla varma!


    • Helmiina

      Niin se pitääkin olla, että jokainen viettää juuri sellaiset häät kuin haluaa. Siis ei sellaiset, joista muut vieraat pitävät, vaan sellaiset, joista itse pitää.

      Meillekin on sadellut kutsuja, joissa käsketään tai kohteliaasti pyydetään jättämään lapset kotiin. Poikkeuksetta olen kieltäytynyt kutsusta, mutta monet ystäväni ovat ilahtuneet, kun ovat saaneet tilaisuuden juhlia kerrankin aikuisten kesken.

      Olisin itse todella pahoillani siitä, että pilaisin toisten juhlat tuomalla mahdollisesti tilaisuutta torpedoivat lapset mukanani juhliin. Siksi pidän hyvänä tapana sitä, että kutsussa ilmoitetaan jo etukäteen, minkälaiset juhlat halutaan.

      Selvennän nyt vielä, että en ole koskaan loukkaantunut, enkä loukkaannu, siitä, että lapsiamme ei haluta joihinkin juhliin tai illanistujaisiin. Törkeää on mielestäni se, että joskus meitä on sitten moitittu siitä, että emme tulleet. Ainoa tilanne, jossa muistan loukkaantuneeni, oli sellainen, että hyvät ystävät jättivät meidät kutsumatta juhliin, joissa kaikilla muilla oli lapset mukana. Ystäväni selitti, että oli ajatellut, ettei meitä kuitenkaan kiinnostaisi koko juttu, koska meillä itsellämme ei (vielä silloin) ollut lapsia.

      Meiltä on näppärästi tässä vuosien varrella jäänyt ystäväpiiristä pois sellaiset, jotka eivät ole halunneet tavata niin, että lapset ovat olleet mukana. Olen sitä mieltä, että tulos on varmastikin ollut molempia osapuolia tyydyttävä.

      Jokainen siis tavallaan. Parempi ilmoittaa tosiaan kutsussa, että "jättäkääpä lapset tällä kertaa kotiin ja pidetään hauskaa ihan aikuisten kesken" kuin että ilmoittaisi "vain hyvinkasvatetut ja hiljaiset lapset voidaan tuoda mukana".

      Kaikella ymmärryksellä sinua kohtaan. Parhaan ystäväni hääseremonia kirkossa jäi minulta katsomatta siksi, että juuri kirkkoon astuessani huomasin, että vauva oli kakannut löyhkäävän pakkauksen juhlavaatteidensa alle. Näinkin voi siis käydä, että äitee ajattelee muitakin vieraita.

      • eikö

        teitä kutsuttu juhliin kuinkahan hyvä se ystäväsi onkaan. Teillä tuntuu olevan tosi hauskaa vain keskenänne, ni te voitte varmasti jakaa loppuelämänne myös keskenänne..
        Ikävää on ettei lapset pääse koskaan hoitoon, vaan nyhjää aina vanhempien helmoissa.


      • tuota ed. kirjoittajaa?
        eikö kirjoitti:

        teitä kutsuttu juhliin kuinkahan hyvä se ystäväsi onkaan. Teillä tuntuu olevan tosi hauskaa vain keskenänne, ni te voitte varmasti jakaa loppuelämänne myös keskenänne..
        Ikävää on ettei lapset pääse koskaan hoitoon, vaan nyhjää aina vanhempien helmoissa.

        Mikä oli pointtisi? Piti siis vaan vittuilla toiselle, vai?
        Lapset ei nyhjää vanhempien helmoissa! Lapset elää vanhempien kanssa arkea. Harvoin lapset tarvitsevat päästä hoitoon saadakseen taukoa vanhemmistaan!


      • hetax

        asioista ei aina tarvitse tehdä hirveää haloota, jokainen ratkaisee millaiset juhlat haluaa ja kantaa sitten vastuun siitä, jos vieraita on vähemän kuin oletti :)


    • häänsä juhlinut

      En itsekään halunut lapsia häihini, mutta siihen aikaan en vaan kehdannut siitä ilmoittaa kutsussa.
      Niin kävi sitte, että häissä oli seitsemän alle 2-vuotiasta. Pari lapsista juoksenteli vielä käytävillä kirkkoon astuessani. Eikä todellakaan ollut mukava lukea vihkivalaansa marinan säestyksellä.
      Nyt kun on omat lapset, niin jätän ne suosiolla kotihoitoon kun häitä juhlitaan, ellei sitten erikseen ole tiedossa, että hääpaikalla on muksuille hoitaja.

      • olviina

        Toissakesänä olin häissä, missä lasten annettiin riekkua vihkitoimituksen aikana.
        Papin puheesta ei saanut selvää, ei morsiusparin sanoista: "tahdon".
        Oli pyhäinhäväistys antaa lasten pomppia alttarilla ja alttaritaulun edessä. Kynttilät olivat kaatua pikkukultien mekastuksesta. Yrittivät päästä saarnatuoliin, kiivetä portaikon edessä olevan portin yli.
        Näiden kahden lapsen aivottomat vanhemmat ihastelivat silmät säteillen tenaviensa esiintymistä.
        Ikään kuin olisimme tulleet heidän lapsiaan juhlimaan!
        Pappi oli sen oloinen, että keskeyttääkö hän vihkimisen.
        Alttarikaiteella ratsastaminen näytti kamalalta, ja huudot: äiti, iskä, kato, mitä mä teen!
        Kirkossa oli videokuvaaja, jonka eteen häiriköt ryntäsivät pitämään mekkalaa.
        Täysin pilalla oli ainutlaatuinen -ja kertainen tapahtuma, jota ei voi toistaa sen koommin.
        Ei voi ottaa remixiä.
        Siitä lähtien olen inhonnut kyseisten lasten vanhempia.
        He ovat täysiä pässinpäitä, itserakkaita ja itsekeskeisiä, öykkärimäisiä ääliöitä.
        Minun lasteni vihkiäisiin heillä ei taatusti ole mitään asiaa.
        Eivätkö he tajua, että kirkko ei ole päiväkodin leikkihuone, vaan pyhä alue, temppeli, jossa käyttäydytään sen mukaan.


      • Mikä systeemi on
        olviina kirjoitti:

        Toissakesänä olin häissä, missä lasten annettiin riekkua vihkitoimituksen aikana.
        Papin puheesta ei saanut selvää, ei morsiusparin sanoista: "tahdon".
        Oli pyhäinhäväistys antaa lasten pomppia alttarilla ja alttaritaulun edessä. Kynttilät olivat kaatua pikkukultien mekastuksesta. Yrittivät päästä saarnatuoliin, kiivetä portaikon edessä olevan portin yli.
        Näiden kahden lapsen aivottomat vanhemmat ihastelivat silmät säteillen tenaviensa esiintymistä.
        Ikään kuin olisimme tulleet heidän lapsiaan juhlimaan!
        Pappi oli sen oloinen, että keskeyttääkö hän vihkimisen.
        Alttarikaiteella ratsastaminen näytti kamalalta, ja huudot: äiti, iskä, kato, mitä mä teen!
        Kirkossa oli videokuvaaja, jonka eteen häiriköt ryntäsivät pitämään mekkalaa.
        Täysin pilalla oli ainutlaatuinen -ja kertainen tapahtuma, jota ei voi toistaa sen koommin.
        Ei voi ottaa remixiä.
        Siitä lähtien olen inhonnut kyseisten lasten vanhempia.
        He ovat täysiä pässinpäitä, itserakkaita ja itsekeskeisiä, öykkärimäisiä ääliöitä.
        Minun lasteni vihkiäisiin heillä ei taatusti ole mitään asiaa.
        Eivätkö he tajua, että kirkko ei ole päiväkodin leikkihuone, vaan pyhä alue, temppeli, jossa käyttäydytään sen mukaan.

        Yleensä kirkossa on seurakunnan edustajana useampi henkilö, pappi, urkuri ja vahtimestari.
        Jokaisella on tehtävänsä.
        Missä vahtimestari oli tämän reihumisen aikana?
        Miksi morsiamen vanhemmat eivät nousseet paikaltan ja sanoneet lasten vanhemmille, että heidän ja jälkikasvun on poistuttava heti paikalla.
        Jos perheessä todella on noin kurja tilanne, on lapset saatettava kasvatusneuvolan asiakkaiksi ennen kuin on liian myöhäistä.
        Vanhemmat terapiaan.

        Nuoren parin häät olivat peruuttamattomasti pilalla. Kyllä kai he ymmärtävät, että tuota perhettä ei toiste kutsuta, eikä heihin pidetä yhteyttä.
        Oman mielenrauhan nimissä.


      • olviina
        Mikä systeemi on kirjoitti:

        Yleensä kirkossa on seurakunnan edustajana useampi henkilö, pappi, urkuri ja vahtimestari.
        Jokaisella on tehtävänsä.
        Missä vahtimestari oli tämän reihumisen aikana?
        Miksi morsiamen vanhemmat eivät nousseet paikaltan ja sanoneet lasten vanhemmille, että heidän ja jälkikasvun on poistuttava heti paikalla.
        Jos perheessä todella on noin kurja tilanne, on lapset saatettava kasvatusneuvolan asiakkaiksi ennen kuin on liian myöhäistä.
        Vanhemmat terapiaan.

        Nuoren parin häät olivat peruuttamattomasti pilalla. Kyllä kai he ymmärtävät, että tuota perhettä ei toiste kutsuta, eikä heihin pidetä yhteyttä.
        Oman mielenrauhan nimissä.

        En nähnyt suntioita enkä vahtimestaria missään. Urkuri nyt soitti parvella, joten hänestä ei apua.
        Pappi oli todella häirityn ja vaivautuneen oloinen, kuten useimmat muutkin meistä. Riehuja-lasten isä ja äiti eivät ollenkaan olleet ajan tasalla.
        Jos olisin ollut jommankumman morsiusparin vanhemmista, olisin kehoittanut poistumaan.
        Ehkä he olivat niin järkyttyneitä, etteivät tajunneet, mitä olisi pitänyt tehdä.
        Olen myöh. saanut tietää, että ko. vanhempiin tämä morsiuspari pisti välinsä poikki.
        Vaikka mitä se enää auttoi, kun vihkitilaisuus oli pilattu.


      • cuccuoccu
        olviina kirjoitti:

        En nähnyt suntioita enkä vahtimestaria missään. Urkuri nyt soitti parvella, joten hänestä ei apua.
        Pappi oli todella häirityn ja vaivautuneen oloinen, kuten useimmat muutkin meistä. Riehuja-lasten isä ja äiti eivät ollenkaan olleet ajan tasalla.
        Jos olisin ollut jommankumman morsiusparin vanhemmista, olisin kehoittanut poistumaan.
        Ehkä he olivat niin järkyttyneitä, etteivät tajunneet, mitä olisi pitänyt tehdä.
        Olen myöh. saanut tietää, että ko. vanhempiin tämä morsiuspari pisti välinsä poikki.
        Vaikka mitä se enää auttoi, kun vihkitilaisuus oli pilattu.

        Kyllähän pieni irrottelu kuuluu lasten tehtäviin juhlissa kuin juhlissa. Lapset saa välittömyydellään muutkin hieman rentoutumaan, eikä se pyhyys siitä mihinkään katoa jos tenavat vähän kirmaavat alttarin takana.


      • olviina
        cuccuoccu kirjoitti:

        Kyllähän pieni irrottelu kuuluu lasten tehtäviin juhlissa kuin juhlissa. Lapset saa välittömyydellään muutkin hieman rentoutumaan, eikä se pyhyys siitä mihinkään katoa jos tenavat vähän kirmaavat alttarin takana.

        Mitä pahaa voisi tapahtua, jos lapset olisi haettu penkkiin seuraamaan hääseremoniaa?
        Lapsetkin jäivät oman riehumisensa vangiksi.
        He eivät tajunneet, mitä tapahtui, miten sulhanen pujotti sormuksen morsiamen sormeen jne.
        Vihkitilaisuus kirkossa ei kestänyt kauan.
        Olisi ollut lapsille hyvää harjoitusta olla hetken paikallaan ja katsella ympärilleen.
        ""Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
        Pieni itsekurin harjoitus on lapselle hyväksi tulevaisuuden kannalta.
        Heillä olisi ollut mahdollisuus sitten irrotteluun ja häähumuun kirkonmenojen jälkeen juhlapaikalla.


      • kerta
        cuccuoccu kirjoitti:

        Kyllähän pieni irrottelu kuuluu lasten tehtäviin juhlissa kuin juhlissa. Lapset saa välittömyydellään muutkin hieman rentoutumaan, eikä se pyhyys siitä mihinkään katoa jos tenavat vähän kirmaavat alttarin takana.

        noin ajattelet niin toivon ettei sinulla ole lapsia, tai sitten sinun lapsesi ovat niitä hirviöitä.
        Lasten käytöstavat lähtevät kotoa eli teillä taitaa olla aika eläimellinen perhe. Jos sitä perhettä on ollenkaan.


      • häävieras
        cuccuoccu kirjoitti:

        Kyllähän pieni irrottelu kuuluu lasten tehtäviin juhlissa kuin juhlissa. Lapset saa välittömyydellään muutkin hieman rentoutumaan, eikä se pyhyys siitä mihinkään katoa jos tenavat vähän kirmaavat alttarin takana.

        ....."eikä se pyhyys siitä mihinkään katoa jos tenavat vähän kirmaavat alttarin takana."

        Et taida olla itsekään perillä käytöstavoista?


      • selkis.
        cuccuoccu kirjoitti:

        Kyllähän pieni irrottelu kuuluu lasten tehtäviin juhlissa kuin juhlissa. Lapset saa välittömyydellään muutkin hieman rentoutumaan, eikä se pyhyys siitä mihinkään katoa jos tenavat vähän kirmaavat alttarin takana.

        Typerää tulla tänne provoilemaan.


    • olisi ollut

      hyvän tavan mukaista siirtyä lapsen kanssa takavasemmalle, jos ei kerran itku loppunut...mikä lie naperoa "ahdistanut", ehkä pelkäsi tms.! Jos kutsussa ei ollut mainintaa: vai aikuisille, niin tokihan lapsen kanssa voi silloin häihin tulla! Jos taas tällainen maininta on, niin turha siitä kenenkään on mieltänsä pahoittaa, osallistuu ken tahtoo ja hääparikaan tuskin pahastuu, jos ajoissa ilmoittaa, että ei päästä tulemaan! Häitä kun on juuri niin monenlaisia ja niin monen tyylisiä, kun on vihkiparejakin...jokaisen parin oma valinta on ketä kutsutaan, onko lapsille ohjelmaa/valvontaa ja milloin se mahd. päättyy...! Itse ilmottautuessamme häihin kysymme , että mites on lasten laita ja AINA olemme saaneet tietää miten lapsivieraisiin on varauduttu ja sitten päättäneet omien kohdalla, että tulevatko mukaan! Ja kirkostakin ollaan kerran lähdetty kitinän takia pihalle, jossa vaavi rauhottuikin ja loput juhlasta oli varsin kuuliainen!

    • varmaankin ?

      perhejuhlien piiriin

      • isä bilettää

        Jaha! Pidät hääsi siis sen mukaan mihin ne lukeutuu? Häihin on ollut tapana kutsua perheitä -on aika kova yleistys.
        Jos olet vain tuollaisissa häissä käynnyt et tiedä häistä vielä mitään. Häissä katsos kun voi olla oikeasti hauskaa vasta kun ei tarvitse koko ajan miettiä missä muksut menee!


    • nää vanhemmat

      niitä, jotka ei päässeet häihin pienenä ja oppineet miten siellä käyttäydytään? Juhlissa kirkossa olo aika on niin lyhyt (poikkeus on ehkä konfirmaatiot), että kaikkien pitää jaksaa olla siellä. Ikinä en ole hävennyt omien lasten (kolme) käytöstä, koska nämäkin asiat voi suunnitella ja valmistautua etukäteen.

    • Puhpallura

      Tietysti ikävää, kun jotain tuon kaltaista tapahtuu. Itse pikkuvauvan äitinä olisin aika nopsasti, jos parku jatkuu, siirtynyt pois kirkkosalista. Kuten sanoitkin, on minunkin mielestäni hyvien tapojen mukaista siirtyä pois häiritsemästä seremoniaa.

      Omissa häissämme oli lapsi- ja vauvavieraita, mutta kukaan heistä ei häirinnyt mitenkään juhlaa. Meillä oli myös juhlapaikalla järjestettynä lastenhuone ja sinne pari tyttöä kaitsijoiksi.

      Jos et halua häihinne lapsia, niin toki siitä voi asiallisesti kutsussa mainita. Meidän perhe jättäisi kuitenkin sellaiset häät väliin, koska lapsikin on vasta niin pieni (nyt 4kk), ettei häntä voi jättää mihinkään pidemmäksi aikaa hoitoon imetyksen takia vielä kuukausiin. Luultavasti en olisi kovin mielissäni, jos meille "lapseton" kutsu tulisi. Mutta toivoisin silloin myös hääparilta ymmärrystä siihen, että miksi emme tule lainkaan.

      Itselleni häät ovat perhejuhla, jollaisia on vaikea kuvitella ilman lapsia. Mutta jokainen tietysti tyylillään.

      • Olen samaa mieltä

        kanssasi!


    • Tapani P.

      "Tein näiden häiden jälkeen selväksi miehelleni, etten itse ota edes moista riskiä, vaan kehoita kutsuissani jättämään lapset kotiin tai ainakin ilmoitan kissan kokoisin kirjaimin, ettei pienten lasten kirkkoon mukaan ottaminen ole suotavaa."

      Jos tuntee hieman etikettiä voi lapsivieraat kieltää hyvin hienovaraisella tavalla:

      1)Kutsu osoitetaan Herra ja Rouva Virtaselle.

      2)Kutsuun laitetaan Jaakko Jäppinen Avec, jolloin kutsu koskee Jaakko Jäppistä sekä tämän YHTÄ AIKUISTA seuralaista.

      3)Esimerkiksi avopari, joilla on lapsia, saa kutsun joka on osoitettu Jaakko Jäppiselle ja Maija Meikäläiselle.

      Näillä esimerkeillä ilmaistaan hienovaraisesti että kutsu koskee vain siinä mainittuja henkilöitä ja Avec-tapauksessa kutsutun seuralaista. Avecia voidaan käyttää jos vaikka morsiuspari ei vielä tunne kutsutun seurustelukumppania.

      Kutsut jotka osoitetaan vaikkapa Jaakko Jäppiselle perheineen koskee kaikkia perheenjäseniä, myös lapsia. Yleensäkin kannattaa mainita tuo "perheineen" jos kutsu koskee myös lapsia ja jos ei koske käyttää noita muita ilmaisuja.

      Kokonaan toinen asia ymmärretäänkö kutsut oikein, mutta jos kutsu on osoitettu Maija Meikäläiselle Avec ja Maija ottaakin lapsensa mukaan on se etikettivirhe Maijan puolelta.

      Nämä ovat niitä perustapoja ja niiden tietämys olisi syytä osata jokaisen.

    • majorica1961

      mikään ei saa häiritä. lasten pitää istua "paskat housussa" ja ne ei saa edes itkeä. lapset laitetaan komeroon kun "AIKUISET" menee juhlimaan. lapsi ei saa itkeä kun on huono olla. minäkin ihmettelen mitä sinun päässäsi liikkuu. ei varmaan paljon ainakaan. lapsi ei ikinä ihan huvikseen itke!
      ja kyllä! olisi ollut kivempi että jompikumpi vanhemmista olisi mennyt lapsen kanssa ulos. mutta menitkö itse ystävällisesti sanomaan että nyt tämä pikkuihminen häiritsee? et varmaan. ja miksi et? siks kun oot niin "tunnollinen" aito suomalainen. (häät meni pilalle) mutta suutahan ei osaa avata kun jälkeenpäin nettipalstalla.

      • varmaan

        sun koiraskin kirkkoon nehän käyttäytyy niin hienosti..ja mun mielestä vanhempien on itse älyttävä kun lapsi käyttäytyy huonosti, siitä tarvitse erikseen sanoa jos äidin pikku paskapää on hirviö.
        Mutta nämä vanhemmat ei ilmeisesti ole itsekkään saanut mitään kasvatusta, joten turha odottaa että hekään osaavat ketään kasvattaa edes eläintä.


      • jälkeenpäin
        varmaan kirjoitti:

        sun koiraskin kirkkoon nehän käyttäytyy niin hienosti..ja mun mielestä vanhempien on itse älyttävä kun lapsi käyttäytyy huonosti, siitä tarvitse erikseen sanoa jos äidin pikku paskapää on hirviö.
        Mutta nämä vanhemmat ei ilmeisesti ole itsekkään saanut mitään kasvatusta, joten turha odottaa että hekään osaavat ketään kasvattaa edes eläintä.

        Kuvittelevatko tuon tason kasvattajat ja vanhemmat, että heitä kohdellaan tällaisten tilanteiden jälkeen ystävällisesti ja mekastukset unohtaen?
        Minä en ainakaan pystyisi.
        Sanoisin ensi tilassa selvät sävelet asiasta.

        Torjuisin riehuvat kakarat kahden metrin päähän itsestäni ja varottaisin tulemasta lähemmäksi oman koskemattomuutensa varmistamiseksi, ja sanoisin vanhemmille siunatuksi lopuksi, että toiste heidän ei tarvitse tulla paikalle tilaisuuttamme pilaamaan.
        Olkoon tämä viimeinen kerta kun tavataan.

        Huonoa käytöstä ei voi jälkeenpäin korjata, koska se osoittaa, että toisella ei ole myötäelämisen kykyä, vaan hän on täysin itsekäs omaan napaansa tuijottaja. Tällainen ihminen on kyvytön mihinkään sosiaaliseen toimintaan. Häneltä et saisi myötätuntoa surussa etkä tukea missään epäonnessa. Apua hän olisi kyllä vaatimassa, jos tarve tulisi.

        Parempi pysyä loitolla kun vielä voi.


      • huh!
        varmaan kirjoitti:

        sun koiraskin kirkkoon nehän käyttäytyy niin hienosti..ja mun mielestä vanhempien on itse älyttävä kun lapsi käyttäytyy huonosti, siitä tarvitse erikseen sanoa jos äidin pikku paskapää on hirviö.
        Mutta nämä vanhemmat ei ilmeisesti ole itsekkään saanut mitään kasvatusta, joten turha odottaa että hekään osaavat ketään kasvattaa edes eläintä.

        ...jos äidin pikku paskapää on hirviö.
        Sinulla ei varmaan ole lapsia?


      • niin ei
        huh! kirjoitti:

        ...jos äidin pikku paskapää on hirviö.
        Sinulla ei varmaan ole lapsia?

        ole lapsia, mielestäni vanhempien huono käytös on periytyvää. Valitettavasti lapsi ei voi vanhempiaan valita.


      • puhuttaisiin
        niin ei kirjoitti:

        ole lapsia, mielestäni vanhempien huono käytös on periytyvää. Valitettavasti lapsi ei voi vanhempiaan valita.

        noin?
        Olisko mukavaa jos omasi olisivat jonkun mielestä paskapää hirviöitä?
        Vanhempihan siinä se paskapää hirviö sitten on eikä lapsi!


      • napakastipa
        jälkeenpäin kirjoitti:

        Kuvittelevatko tuon tason kasvattajat ja vanhemmat, että heitä kohdellaan tällaisten tilanteiden jälkeen ystävällisesti ja mekastukset unohtaen?
        Minä en ainakaan pystyisi.
        Sanoisin ensi tilassa selvät sävelet asiasta.

        Torjuisin riehuvat kakarat kahden metrin päähän itsestäni ja varottaisin tulemasta lähemmäksi oman koskemattomuutensa varmistamiseksi, ja sanoisin vanhemmille siunatuksi lopuksi, että toiste heidän ei tarvitse tulla paikalle tilaisuuttamme pilaamaan.
        Olkoon tämä viimeinen kerta kun tavataan.

        Huonoa käytöstä ei voi jälkeenpäin korjata, koska se osoittaa, että toisella ei ole myötäelämisen kykyä, vaan hän on täysin itsekäs omaan napaansa tuijottaja. Tällainen ihminen on kyvytön mihinkään sosiaaliseen toimintaan. Häneltä et saisi myötätuntoa surussa etkä tukea missään epäonnessa. Apua hän olisi kyllä vaatimassa, jos tarve tulisi.

        Parempi pysyä loitolla kun vielä voi.

        sanoit. Mitä tuommoisilla "ystävillä" tekisi jotka eivät edes toisen vihkitilaisuutta ymmärrä kunnioittaa.


    • äitee +4

      älä syytä lasta jonka vanhemmat on typeriä! Jos lasta ei saa hiljenemään niin sen kanssa mennään ulos eikä sinne koko sakin tarvitse siirtyä. Fiksu yrittää saada lapsen nukkumaan ennen seremoniaa ja menee siksi kirkkoon hyvissä ajoin yllätysten varalle, sijoittuu niin että pääsee poistumaan häiritsemättä tarpeen vaatiessa. Huomaavaisuus ja hienotunteisuus kai avainsanoja?

      Täytyy sanoa, että en tiedä miten suhtautuisin kutsuun jossa lapsia ei kutsuta. Olen kyllä ehkä sitä mieltä, että jos perhe ei kokonaan kelpaa niin voi olla menemättäkin.. Itse en moista lähettäisi sillä lepset kuuluu perheeseen ja ovat myös tuttavia ja sukulaisia kuin vanhempansakin?

      Meillä tosin on ollut käytäntö että jos vähän "vieraammat" juhlat niin lapset on jätetty kotiin. Jos taas lapsilla ja juhlakalulla on jonkinlainen suhde keskenään niin silloin otetaan mukaan, joskus sitten esim mummi on hakenut pois illan edetessä vapaampaan ohjelmaan. Harkintaa siis tulisi käyttää vanhempien itsensä ennen kaikkea! Toki kun on iso perhe niin asiaa on ajateltu myös siten, että onko todella oikein että koko sakki meneekään eli tuleeko juhlan sankarille kohtuuton kustannus, riittääkö tilaa jne koko perheestämme..

      Itseäni ärsyttää yli kaiken lapset jotka terrorisoivat juhlia huonolla käytöksellä, mutta itkevä pieni lapsi on vanhempien vastuulla sekin! Lisäksi monelta harmilta säästyy kun jakaa valmiiksi vahtivuorot vanhempoien kesken. Meillä esim isä hoiti vauvaa jos juhliin mentiin tavallaan minun kutsullani ja toisin päin jolloin vieraammalla oli puuhaa ja tutumpi sai juhlia rauhassa..

      Niin ja kokenut pappikin pitää tauon kun huomaa että joku poistuu kirkosta ja jatkaa sitten tilanteen mentyä ohi niin että oleelliset osat ainakin kuullaan - tai ainakin kahdesti olen nähnyt näinkin käyvän..

    • on...

      ... niin helppo nyt sanoa, että ei kutsuta lapsia juhliin, mutta, kun sitten on niitä omia lapsia, niin mietippä uudestaan, kun saat kutsun ja kielletään ottamasta lapsia mukaan.

      luulenpa, että loukkaantuisit.

      eikös tälläiset häät ole yleensä perhejuhlia ja perheeseen kuuluu myös lapset.

      ajatteles että sisaresi ei tulisikaan juhliisi, koska heillä on lapsia ja haluaisivat ehdottomasti lastensa näkevän ja kokevan tätinsä tai setänsä häät.
      mutta oletpa ystävällisesti kieltänyt lapsilta juhlat. joten he eivät osallistu juhliisi, koska eivät pahimmassa tapauksessa saa lapsenvahtia.

      ja mikään ei ole hääparille nolompaa, kun selitellä sitten, miksi esim. se sisko tai veli ei tullutkaan juhliin.

      tai saatikka sitten että, jompikumpi vanhemmista on jäänyt lapsien kanssa kotiin ja saa selitellä itse että kun ei tää hääpari suvaise lapsia juhlissaan, niin joutui äiti tai isä jäämään kotiin.

      hei kiva nähdä, mutta missäs teidän lapset? eikös teillä ollut niitä 2?
      onhan meillä, mutta ei ne saaneet tulla, olihan se jo kutsussa kielletty.


      kun on kysymys sukujuhlista, niin ei voida eritellä ja eristää lapsia pois juhlista.
      se ois vähän niinku sama jos kieltäisit lapsien hankinnan sukulaisiltasi.

      ja miksi? koska et itse voi sietää lapsia ja vaikka voisitkin, niin oletko aivan varma, että omat lapsesi osaisi käyttäytyä hyvin vastaavassa tilanteessa.

      jätätkö oman lapsesi esim. siinä tilanteessa kotiin, että olet itse morsian ja astelet alttarille?
      (koska lapsiahan voi olla jo ennen avioliittoa)
      vai ovatko lapsesi ainoat jotka saavat osallistua juhlaan?
      mitä jos ne huutavatkin koko toimituksen ajan äitin ja isin perään?
      toimitatko ulos kirkosta?

      silloin olisi varmaan parempi mennä naimisiin hyvin pienellä porukalla maistraatissa ja järjestää koko kansan pippalot sen jälkeen.

      • sulla on ongelma

        Jos jokainen koko ajan vain miettii että mitäs nyt nuo muut ajattelee jos me teemme näin ja mitä keksimme selitykseksi... niin siihenhän se maailma pysähtyy kun kukaan ei uskalla olla oma itsensä ja tehdä niin kuin itselle on paras.

        Joku sanoi että jos aina yrität miellyttää kaikkia muita niin pian olet vuollut itsesi olemattomaksi. Mitä hyötyä siitä olisi?

        Turha hermoilla toisten mahdollisista mietteistä ja loukkaantumisista, kaikkia EI VOI kuitenkaan miellyttää. Aina on joku joka pahoittaa mielensä tai kiukustuu, olet miten päin vaan.


      • henkilön kanssa kenelle
        sulla on ongelma kirjoitti:

        Jos jokainen koko ajan vain miettii että mitäs nyt nuo muut ajattelee jos me teemme näin ja mitä keksimme selitykseksi... niin siihenhän se maailma pysähtyy kun kukaan ei uskalla olla oma itsensä ja tehdä niin kuin itselle on paras.

        Joku sanoi että jos aina yrität miellyttää kaikkia muita niin pian olet vuollut itsesi olemattomaksi. Mitä hyötyä siitä olisi?

        Turha hermoilla toisten mahdollisista mietteistä ja loukkaantumisista, kaikkia EI VOI kuitenkaan miellyttää. Aina on joku joka pahoittaa mielensä tai kiukustuu, olet miten päin vaan.

        vastasit.

        totta on ettei kaikkia voi miellyttää. mutta maailma on yleensä mukavampi paikka myös itselle, jos edes yrittää omata jonkunlaisia käytöstapoja.

        ja se, että kutsuu vain osan perheestä juhliinsa, osoittaa aika huonoja käytöstapoja.

        jos kokoajan miettii vain että miten MINULLA on hyvä olla, huomaa kohta miettivänsä sitä yksinään.

        sisareni on oikein hyvä esimerkki tämmöisestä ihmisestä. hän jätti aikanaan kutsumatta lapsemme poikansa rippijuhliin, ettei vain isovanhempien huomio kohdistuisi muuhun, kuin hänen kullannuppuunsa. itse sanoi, että se on syy. hiukan lapsemme ihmettelivät, miksi eivät päässeet serkun juhliin, vaikka ikänsäkin puolesta olisivat osanneet käyttäytyä. sisko sitten erosi ja meni uudelleen naimisiin oikein kirkkohäissä. mies toi 2 sulhaspoikaa entisestä liitostaan ja sisareni ei halunnu olla huonompi- nyt sitten pyydettiin lapsiamme morsiustytöiksi. tytöt kieltäytyivät....


      • outoja
        henkilön kanssa kenelle kirjoitti:

        vastasit.

        totta on ettei kaikkia voi miellyttää. mutta maailma on yleensä mukavampi paikka myös itselle, jos edes yrittää omata jonkunlaisia käytöstapoja.

        ja se, että kutsuu vain osan perheestä juhliinsa, osoittaa aika huonoja käytöstapoja.

        jos kokoajan miettii vain että miten MINULLA on hyvä olla, huomaa kohta miettivänsä sitä yksinään.

        sisareni on oikein hyvä esimerkki tämmöisestä ihmisestä. hän jätti aikanaan kutsumatta lapsemme poikansa rippijuhliin, ettei vain isovanhempien huomio kohdistuisi muuhun, kuin hänen kullannuppuunsa. itse sanoi, että se on syy. hiukan lapsemme ihmettelivät, miksi eivät päässeet serkun juhliin, vaikka ikänsäkin puolesta olisivat osanneet käyttäytyä. sisko sitten erosi ja meni uudelleen naimisiin oikein kirkkohäissä. mies toi 2 sulhaspoikaa entisestä liitostaan ja sisareni ei halunnu olla huonompi- nyt sitten pyydettiin lapsiamme morsiustytöiksi. tytöt kieltäytyivät....

        Ei siinä ole mitään ihmeellistä jos joku haluaa pitää häänsä aikuisille. Se hääparihan siinä on pääasia eikä jonkun serkun huomionkipeät mukulat, noin yksinkertaistetusti sanottuna.

        Mutta kyllä se on tosi, ettei kaikkia ihmisiä voi miellyttää vaikka miten yrittäisi vaikka seisoa päällään.

        Huonot käytöstavat lapsilla on kai useimmiten niiden vanhempien syytä, ei kai siitä tarvi edes keskustella erikseen.

        Mutta miksi sellaiset vanhemmat sitten odottavat, että heidät kutsutaan kaikkiin tilaisuuksiin? Heidän pitäisi kaivaa silmät navastaan ja katsoa peiliin ja ruveta kasvattamaan kersojaan siihen malliin, että heidätkin voidaan kutsua eikä juhlakalujen tarvi pelätä kersojen pilaavan vaikkapa häätilaisuutta.


      • täälläkin

        Mitkä "tällaiset häät" ja perhejuhliako?????

        Perheellekö hääjuhlat järjestetään? Hankitaan sinne pelle ja pallomerikin. Ja katsotaan, että lapset viihtyy kun mamma ja pappa vetää viinaa??????????

        Kyllä taas näkyy näiden "perheiden" itseriittoisuus!!!


      • hyvä...
        täälläkin kirjoitti:

        Mitkä "tällaiset häät" ja perhejuhliako?????

        Perheellekö hääjuhlat järjestetään? Hankitaan sinne pelle ja pallomerikin. Ja katsotaan, että lapset viihtyy kun mamma ja pappa vetää viinaa??????????

        Kyllä taas näkyy näiden "perheiden" itseriittoisuus!!!

        ...idea tuo pallomeri & pelle yhdistelmä :}
        takuuvarma hitti lasten keskuudessa!

        sanotaan sitten sukujuhlia ja siihen sukuun kuuluu myös lapset. ja osa siitä, ainakin läheisimmät luetaan perheeksi, toivottavasti.
        "eikös sitä suvussa kaikki olla niinku yhtä suurta perhettä"

        kuka muuten on "päättänyt" sen että äiskät ja iskät "vetää" viinaa häissä, etenkin jos lapset on mukana?
        ja saa sitä ottaakkii, kohtuuden rajoissa, ei sitäkään ole kielletty.

        ;) tuo pallomeri toimii varmaan aikuisillakin sitten loppuillasta ja pellejähän se on koko sakki siinä vaiheessa. :)


      • pelottaa
        hyvä... kirjoitti:

        ...idea tuo pallomeri & pelle yhdistelmä :}
        takuuvarma hitti lasten keskuudessa!

        sanotaan sitten sukujuhlia ja siihen sukuun kuuluu myös lapset. ja osa siitä, ainakin läheisimmät luetaan perheeksi, toivottavasti.
        "eikös sitä suvussa kaikki olla niinku yhtä suurta perhettä"

        kuka muuten on "päättänyt" sen että äiskät ja iskät "vetää" viinaa häissä, etenkin jos lapset on mukana?
        ja saa sitä ottaakkii, kohtuuden rajoissa, ei sitäkään ole kielletty.

        ;) tuo pallomeri toimii varmaan aikuisillakin sitten loppuillasta ja pellejähän se on koko sakki siinä vaiheessa. :)

        Niin, hhahhhhaahhhh. Kun kaikki aikuiset tykkää leikkiä lasten kanssa pallomeressä, niin kaikilla voi olla ihan hauskaa häissäkin.

        Kaikki kun tykkää lapsista, niinkuin minä omistani. Hiihhhahhhiii, kyllä vaan on niin herttaisen mukavaa ja ilman alkoholia, niinkuin oikeita häitä voi vain juhlia!

        ..........APUA, toivottavasti itse en saa koskaan omia lapsia, jos on vaara karata todellisesta elämästä noin pahasti!


      • luki...
        pelottaa kirjoitti:

        Niin, hhahhhhaahhhh. Kun kaikki aikuiset tykkää leikkiä lasten kanssa pallomeressä, niin kaikilla voi olla ihan hauskaa häissäkin.

        Kaikki kun tykkää lapsista, niinkuin minä omistani. Hiihhhahhhiii, kyllä vaan on niin herttaisen mukavaa ja ilman alkoholia, niinkuin oikeita häitä voi vain juhlia!

        ..........APUA, toivottavasti itse en saa koskaan omia lapsia, jos on vaara karata todellisesta elämästä noin pahasti!

        ...että aikuiset leikkii lasten kanssa pallomeressä?

        lapset ovat jo nukkumassa siihen aikaan, kun aikuiset alkaa " LEIKKIÄ".

        AI SORRY,ethän voinut tietää sitä, kun sulla ei oo lapsia. :}

        toivon tosin, että joskus on, niin voit pitää aidosti hauskaa.


      • entä sitten
        outoja kirjoitti:

        Ei siinä ole mitään ihmeellistä jos joku haluaa pitää häänsä aikuisille. Se hääparihan siinä on pääasia eikä jonkun serkun huomionkipeät mukulat, noin yksinkertaistetusti sanottuna.

        Mutta kyllä se on tosi, ettei kaikkia ihmisiä voi miellyttää vaikka miten yrittäisi vaikka seisoa päällään.

        Huonot käytöstavat lapsilla on kai useimmiten niiden vanhempien syytä, ei kai siitä tarvi edes keskustella erikseen.

        Mutta miksi sellaiset vanhemmat sitten odottavat, että heidät kutsutaan kaikkiin tilaisuuksiin? Heidän pitäisi kaivaa silmät navastaan ja katsoa peiliin ja ruveta kasvattamaan kersojaan siihen malliin, että heidätkin voidaan kutsua eikä juhlakalujen tarvi pelätä kersojen pilaavan vaikkapa häätilaisuutta.

        Jos ei kutsuta häihin, ei hautajaisiin, koska lasten olisi osattava käyttäytyä vastoin luontoansa, niin mitä sitten!
        Toki omat lapset aina on tärkeämmät kuin joku hääpari, varsinkin joku kuollut!!

        Ei ikinä kannata mennä paikkoihin, jossa on lasta kiellettävä olemasta oma itsensä.

        Kirkot ovat muutenkin kamalia paikkoja. Aikuisenkin pitää istua penkissä eikä voi kuunnella radiota eikä syödä eväitä.


      • en tykkää provoista
        entä sitten kirjoitti:

        Jos ei kutsuta häihin, ei hautajaisiin, koska lasten olisi osattava käyttäytyä vastoin luontoansa, niin mitä sitten!
        Toki omat lapset aina on tärkeämmät kuin joku hääpari, varsinkin joku kuollut!!

        Ei ikinä kannata mennä paikkoihin, jossa on lasta kiellettävä olemasta oma itsensä.

        Kirkot ovat muutenkin kamalia paikkoja. Aikuisenkin pitää istua penkissä eikä voi kuunnella radiota eikä syödä eväitä.

        . . .


      • Anonyymi
        entä sitten kirjoitti:

        Jos ei kutsuta häihin, ei hautajaisiin, koska lasten olisi osattava käyttäytyä vastoin luontoansa, niin mitä sitten!
        Toki omat lapset aina on tärkeämmät kuin joku hääpari, varsinkin joku kuollut!!

        Ei ikinä kannata mennä paikkoihin, jossa on lasta kiellettävä olemasta oma itsensä.

        Kirkot ovat muutenkin kamalia paikkoja. Aikuisenkin pitää istua penkissä eikä voi kuunnella radiota eikä syödä eväitä.

        Kirkot on arvokkaita paikkoja


    • Tiina1

      huonoa käytöstä pienten lasten vanhemmilta.

      Täytyy kuitenkin myöntää, että mahdollisesti meidänkin perhe jäisi pois, jos lapset (5 kpl)rajattaisiin kutsun ulkopuolelle. Onneksi niin ei ole tapahtunut koskaan. Mutta ehkäpä tämä uusi sukupolvi ajattelee myös tästä asiasta erilailla kuin "vanhemmat" ihmiset. Pitänee sitten hyväksyä kun on ajankohtaista, mutta kai he sitten tietoisesti ottavat riskin, että useammat ihmiset loukkaantuvat tästä ja jäljelle jäävät "samoin ajattelijat"

      Omat lapsemme osaavat käyttäytyä hyvin kirkossa. Jos vauvana ovat saaneet hepulin, on aina kannettu ulos häiritsemästä. Olemmekin oikein odottaneet näitä kirkollisia tapahtumia ja ottaneet "opetustapahtumana" ja tärkeänä hetkenä myös lapsen maailmassa nämä kirkossa käymiset.

      • niinpä niin...

        "siskoni piti häät ja kutsuissa mainitsi, että juhlat ovat tarkoitettu aikusille.
        Kaikki kutsutut tulivat ja jättivät riemuiten lapset välillä hoitoon. Ja kyllä olikin hauskaa ilman jäykkiä muodollisuuksia!" (aloittaja)

        Joten kai niitä normaaleja vanhempiakin on vielä olemassa......onneksi!


      • Tiina1
        niinpä niin... kirjoitti:

        "siskoni piti häät ja kutsuissa mainitsi, että juhlat ovat tarkoitettu aikusille.
        Kaikki kutsutut tulivat ja jättivät riemuiten lapset välillä hoitoon. Ja kyllä olikin hauskaa ilman jäykkiä muodollisuuksia!" (aloittaja)

        Joten kai niitä normaaleja vanhempiakin on vielä olemassa......onneksi!

        viestisi tarkoitus? Epänormaalia kutsua lapsetkin kirkkohäihin???


      • Pienten lasten äiti

        Meillä on 6 lasta. Lapsemme ovat olleet meidän mukana perhejuhlissa ja osaavat käyttäytyä fiksusti. Kirkossakäynti ei ole mikään ongelma. Käydäänhän kirkossa muutenkin, esim. päiväkerhon tapahtumissa, koulun päättäjäisissä, jouluna, pääsiäisenä jne.

        Me vanhemmat emme juo, joten ei kiinnosta jäädä häihin ja syntymäpäiville katselemaan juhlaväen kännistä örinää loppuillasta. Se ei ole lapsia eikä fiksuja aikuisia varten.

        Mies käy työpaikkansa pikkujouluissa yksinään. Sinne emme lapsia vie, minä jään lasten kanssa kotiin. Seuraavana päivänä kuulen parhaat jutut, kuka ryyppäsi perseet olalle ja kuka petti kenen kanssa ketäkin. Joo eipä tosiaan kiinnosta tuollaiset juhlat minua!

        Käyn vaan fiksuissa juhlissa. Perhejuhlissa on ollut ihan mukavaa. Kännäilyä ei tarvitse katsella, kun lähtee aikaisin kotiin. Ryyppäjäiset jätän ilomielin väliin!


      • sulta
        Pienten lasten äiti kirjoitti:

        Meillä on 6 lasta. Lapsemme ovat olleet meidän mukana perhejuhlissa ja osaavat käyttäytyä fiksusti. Kirkossakäynti ei ole mikään ongelma. Käydäänhän kirkossa muutenkin, esim. päiväkerhon tapahtumissa, koulun päättäjäisissä, jouluna, pääsiäisenä jne.

        Me vanhemmat emme juo, joten ei kiinnosta jäädä häihin ja syntymäpäiville katselemaan juhlaväen kännistä örinää loppuillasta. Se ei ole lapsia eikä fiksuja aikuisia varten.

        Mies käy työpaikkansa pikkujouluissa yksinään. Sinne emme lapsia vie, minä jään lasten kanssa kotiin. Seuraavana päivänä kuulen parhaat jutut, kuka ryyppäsi perseet olalle ja kuka petti kenen kanssa ketäkin. Joo eipä tosiaan kiinnosta tuollaiset juhlat minua!

        Käyn vaan fiksuissa juhlissa. Perhejuhlissa on ollut ihan mukavaa. Kännäilyä ei tarvitse katsella, kun lähtee aikaisin kotiin. Ryyppäjäiset jätän ilomielin väliin!

        pikkujoulut juhlimatta, mut sehän on vaan sun miehesi eduksi. Hän tuskin haluaa seurakseen ämmää joka kyttää kokoajan.
        Löytyyhän sieltä juhlista sitten jotain oikeaa mukavaakin seuraa.


      • ihan normaali
        Pienten lasten äiti kirjoitti:

        Meillä on 6 lasta. Lapsemme ovat olleet meidän mukana perhejuhlissa ja osaavat käyttäytyä fiksusti. Kirkossakäynti ei ole mikään ongelma. Käydäänhän kirkossa muutenkin, esim. päiväkerhon tapahtumissa, koulun päättäjäisissä, jouluna, pääsiäisenä jne.

        Me vanhemmat emme juo, joten ei kiinnosta jäädä häihin ja syntymäpäiville katselemaan juhlaväen kännistä örinää loppuillasta. Se ei ole lapsia eikä fiksuja aikuisia varten.

        Mies käy työpaikkansa pikkujouluissa yksinään. Sinne emme lapsia vie, minä jään lasten kanssa kotiin. Seuraavana päivänä kuulen parhaat jutut, kuka ryyppäsi perseet olalle ja kuka petti kenen kanssa ketäkin. Joo eipä tosiaan kiinnosta tuollaiset juhlat minua!

        Käyn vaan fiksuissa juhlissa. Perhejuhlissa on ollut ihan mukavaa. Kännäilyä ei tarvitse katsella, kun lähtee aikaisin kotiin. Ryyppäjäiset jätän ilomielin väliin!

        Hmmmm, aika monissa häissä kun kuitenkin juodaan äiti hyvä...pullat palaa uuniin!


      • ...kai
        ihan normaali kirjoitti:

        Hmmmm, aika monissa häissä kun kuitenkin juodaan äiti hyvä...pullat palaa uuniin!

        häissä juodaan, sehän kuuluu niinku asiaan.

        hyvin huomaa, että moni keskustelija on lapseton, eikä todellakaan ymmärrä lasten tuomaa vastuuta.

        näillä tuntuu olevan vaan se pääasia, että saa juoda juhlissa ja paljon.

        eikä siinä mitään, se on ihan okei, mut niin on sekin jos ei ota, etenkin jos on lapset mukana ja kantaa vastuun myös niistä.

        eiköhän se ääni muutu kellossa, kun on niitä omia lapsia.


      • Jocotai
        ...kai kirjoitti:

        häissä juodaan, sehän kuuluu niinku asiaan.

        hyvin huomaa, että moni keskustelija on lapseton, eikä todellakaan ymmärrä lasten tuomaa vastuuta.

        näillä tuntuu olevan vaan se pääasia, että saa juoda juhlissa ja paljon.

        eikä siinä mitään, se on ihan okei, mut niin on sekin jos ei ota, etenkin jos on lapset mukana ja kantaa vastuun myös niistä.

        eiköhän se ääni muutu kellossa, kun on niitä omia lapsia.

        Ymmärrät kai senkin, että häät voi järjestää myös täysin ilman perhejuhla-teemaa?

        Itse olen ollut jo kaksissa häissä, joihin oli kutsuttu vain aikuisia. Häiden sävy oli sen mukainenkin. Näissä häissä oli mukana myös perheellisiä ja olivat hyvinkin otettuja, että pääsivät kerrankin juhlimaan siippojensa kanssa ihan keskenään, ilman lapsia!

        Joten ei kaikki perheelliset elä umpiossa, vaan osaavat olla ihan itsellisiä ilman äidin tai isän roolejaan. Onneksi en ole vielä tavannut kaltaisiasi rajoittuneita ihmisiä tuttavapiirissämme tai sukulaisissamme.


      • ¤o¤
        ...kai kirjoitti:

        häissä juodaan, sehän kuuluu niinku asiaan.

        hyvin huomaa, että moni keskustelija on lapseton, eikä todellakaan ymmärrä lasten tuomaa vastuuta.

        näillä tuntuu olevan vaan se pääasia, että saa juoda juhlissa ja paljon.

        eikä siinä mitään, se on ihan okei, mut niin on sekin jos ei ota, etenkin jos on lapset mukana ja kantaa vastuun myös niistä.

        eiköhän se ääni muutu kellossa, kun on niitä omia lapsia.

        esim. tuolla imetys-osastolla! Hauskaa ei voi olla ellei saa/voi juoda! Ja ainoa tauko ja tuuletus arkeen on vain ja ainoastaan tuo juominen!

        Lapsettomat ja kesken rällästysvaiheen vanhemmiksi tulleet (monet, ei tietenkään kaikki!!!) pitävät juomista jotenkin ihmeellisen tärkeänä! Välillä tuntuu, että he eivät tiedä mitään muuta tapaa nauttia olostansa ja pitää hauskaa!

        Lapset tuovat mukanaan SUUREN vastuun! Ja pitäähän heitä jaksaa/pystyä hoitamaan seuraavanakin päivänä, rankan juhlinnan jälkeen. Mikä ei taida kyllä onnistua jos on valvonut pitkään ja juonut paljon.

        Jotenkin tuntuu, että tuo juomattomuus on ihan hirvee ongelma! Olen usein törmännyt siihen, että muut juhlijat (ne jotka juo) rupeavat "kiusaamaan" sitä joka ei, jostain muusta syystä kuin kuskina olo, juo! Hänet pitäisi saada juomaan keinolla millä hyvänsä.


      • jos ei juhli
        Jocotai kirjoitti:

        Ymmärrät kai senkin, että häät voi järjestää myös täysin ilman perhejuhla-teemaa?

        Itse olen ollut jo kaksissa häissä, joihin oli kutsuttu vain aikuisia. Häiden sävy oli sen mukainenkin. Näissä häissä oli mukana myös perheellisiä ja olivat hyvinkin otettuja, että pääsivät kerrankin juhlimaan siippojensa kanssa ihan keskenään, ilman lapsia!

        Joten ei kaikki perheelliset elä umpiossa, vaan osaavat olla ihan itsellisiä ilman äidin tai isän roolejaan. Onneksi en ole vielä tavannut kaltaisiasi rajoittuneita ihmisiä tuttavapiirissämme tai sukulaisissamme.

        KUNNOLLA? Tai silloin kun haluaa, että lapsilla on turvallinen olo jos he ovat juhlissa mukana?
        Kyllä sitä äitinä tai isänä voi juhlia ilman rajoitteita, omana itsenään, sillon kun lapset ovat turvallisesti jonkun muun hoidossa!

        Ja osa vanhemmista varmasti ilostuu, kun pääsee juhlimaan ilman lapsia, mutta kaikki ei ymmärrä sitä miksi lapsia ei kutsuta!

        Jokaisella ihmisellä on omat "rajoittumisensa", myös sinulla!


      • sullahan
        ¤o¤ kirjoitti:

        esim. tuolla imetys-osastolla! Hauskaa ei voi olla ellei saa/voi juoda! Ja ainoa tauko ja tuuletus arkeen on vain ja ainoastaan tuo juominen!

        Lapsettomat ja kesken rällästysvaiheen vanhemmiksi tulleet (monet, ei tietenkään kaikki!!!) pitävät juomista jotenkin ihmeellisen tärkeänä! Välillä tuntuu, että he eivät tiedä mitään muuta tapaa nauttia olostansa ja pitää hauskaa!

        Lapset tuovat mukanaan SUUREN vastuun! Ja pitäähän heitä jaksaa/pystyä hoitamaan seuraavanakin päivänä, rankan juhlinnan jälkeen. Mikä ei taida kyllä onnistua jos on valvonut pitkään ja juonut paljon.

        Jotenkin tuntuu, että tuo juomattomuus on ihan hirvee ongelma! Olen usein törmännyt siihen, että muut juhlijat (ne jotka juo) rupeavat "kiusaamaan" sitä joka ei, jostain muusta syystä kuin kuskina olo, juo! Hänet pitäisi saada juomaan keinolla millä hyvänsä.

        fiksuja kavereita on..mut taidat olla heidän kanssaan samalla aaltopituudella noin muuten.. voi äiti mua kiusataan kun mä en juo!
        Joskus sellaisia saatetaan hiukan ihmetellä jotka tekevät juomattomuudestaan turhan suuren numeron. He ovat mielestään suuriakin pyhimyksiä, mut eihän heitä tarvitse kutsua mihinkään juhliin missä voisi olla vaikka kivaa.


      • Kia
        ¤o¤ kirjoitti:

        esim. tuolla imetys-osastolla! Hauskaa ei voi olla ellei saa/voi juoda! Ja ainoa tauko ja tuuletus arkeen on vain ja ainoastaan tuo juominen!

        Lapsettomat ja kesken rällästysvaiheen vanhemmiksi tulleet (monet, ei tietenkään kaikki!!!) pitävät juomista jotenkin ihmeellisen tärkeänä! Välillä tuntuu, että he eivät tiedä mitään muuta tapaa nauttia olostansa ja pitää hauskaa!

        Lapset tuovat mukanaan SUUREN vastuun! Ja pitäähän heitä jaksaa/pystyä hoitamaan seuraavanakin päivänä, rankan juhlinnan jälkeen. Mikä ei taida kyllä onnistua jos on valvonut pitkään ja juonut paljon.

        Jotenkin tuntuu, että tuo juomattomuus on ihan hirvee ongelma! Olen usein törmännyt siihen, että muut juhlijat (ne jotka juo) rupeavat "kiusaamaan" sitä joka ei, jostain muusta syystä kuin kuskina olo, juo! Hänet pitäisi saada juomaan keinolla millä hyvänsä.

        Voi luoja pyhä aamen ja ehtoollinen....

        Tämä kai se ensimmäinen mielikuvani äideistä olikin. Onneksi niin monet perhellisistä ystävistäni on osoittanut sen vääräksi!

        On silti äitejä, joiden on uhrauduttava ja todisteltava vielä sitä paremmuuttaan. On hoidettava ne lapset ( isä) ja pilata toisten häähumu tuolla hurmiollisella marttyyri-asenteellaan.

        Tiedän kyllä keitä en kutsu omiin häihini!


      • sanoen
        sullahan kirjoitti:

        fiksuja kavereita on..mut taidat olla heidän kanssaan samalla aaltopituudella noin muuten.. voi äiti mua kiusataan kun mä en juo!
        Joskus sellaisia saatetaan hiukan ihmetellä jotka tekevät juomattomuudestaan turhan suuren numeron. He ovat mielestään suuriakin pyhimyksiä, mut eihän heitä tarvitse kutsua mihinkään juhliin missä voisi olla vaikka kivaa.

        mielestäsi juhlia ei voi ilman viinaa.

        kyllä voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että olen juhlinut ja pitänyt taatusti yhtä hauskaa kuin muut, vaikka en olekkaan juonut.

        en todellakaan oo mikään raittiuden julistaja, kyllä maistuu, kun sille päälle satun, muuta voin ihan hyvin olla ottamattakin.

        monet ei uskalla pitää hauskaa ilman viinaa, miksi. sivusta seuranneena se hauskuus humalassa loppuu yleensä nopeemmin ku selvinpäin, myös omalta kohdalta. alkaa väsyttää ja vi...ttaa ja oksettaa ja haluu kotii ja kaikki on ihan päinpeetä.

        mut ku oot selvinpäin, niin eipä tuu noita ongelmia, juhlia jaksas vaikka kui kauan. ikävä et kaverit tippuu siitä ympäriltä pikkuhiljaa, ku humalatila niillä alkaa nousta tarpeeks.

        ja on muute kiva aamulla ku ei koske päätä ja okseta. "kiva" seurata ku muut viettää "kalsari-päivää".

        siitä juomattomuudesta kyllä yleensä muut tekevät suuremman numeron kuin asianosainen itse.

        miksi et ota? ota nyt yks? ei se haittaa jos otat nyt. älytöntä tuputtamista koko ajan.

        tosin osaavat olla jo tuputtamattakin,kun tuntevat ja tietävät että osaan juhlia ja pitää hauskaa ilman juomistakin.

        mutta, niin on erilaisia juhlia ja juhlijoitakin tässä maassa ku on asukkaitakin.
        jokainen tyylillään.


      • sekameteli
        sulta kirjoitti:

        pikkujoulut juhlimatta, mut sehän on vaan sun miehesi eduksi. Hän tuskin haluaa seurakseen ämmää joka kyttää kokoajan.
        Löytyyhän sieltä juhlista sitten jotain oikeaa mukavaakin seuraa.

        Mitäs ne pikkujoulut tässä tekevät?
        Vai alammeko keskustella siitä, voiko yksinhuoltaja ottaa lapset mukaan työpaikan pikkujouluun? Siellä tuskin on hartaushetkeä, jota lapset häiritsisivät, niin että ajatus onkin mitä mainioin.
        Lapset mukaan vaan! Ei pidä mennä paikkaan, johon lapset eivät ole tervetulleita.


      • ¤o¤
        sullahan kirjoitti:

        fiksuja kavereita on..mut taidat olla heidän kanssaan samalla aaltopituudella noin muuten.. voi äiti mua kiusataan kun mä en juo!
        Joskus sellaisia saatetaan hiukan ihmetellä jotka tekevät juomattomuudestaan turhan suuren numeron. He ovat mielestään suuriakin pyhimyksiä, mut eihän heitä tarvitse kutsua mihinkään juhliin missä voisi olla vaikka kivaa.

        että minä en juo juhlissa???!
        Ja kuka on sanonut, että minun kaverit tuputtaa juomista?

        En ole huomannut, että juomattomat tekisivät juomattomuudestaan mitään numeroa. Heillä on lasi edessään kokoajan, mutta siellä on vissyä, kokista tms. He käyvät tanssimassa ja juttelevat kaikille, jne.

        Siis mielestäsi ne jotka ei juo, pilaavat juhlat? Tai ainakaan eivät osaa pitää hauskaa ilman juomista? Ymmärsinkö oikein?


      • häävieras
        sanoen kirjoitti:

        mielestäsi juhlia ei voi ilman viinaa.

        kyllä voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että olen juhlinut ja pitänyt taatusti yhtä hauskaa kuin muut, vaikka en olekkaan juonut.

        en todellakaan oo mikään raittiuden julistaja, kyllä maistuu, kun sille päälle satun, muuta voin ihan hyvin olla ottamattakin.

        monet ei uskalla pitää hauskaa ilman viinaa, miksi. sivusta seuranneena se hauskuus humalassa loppuu yleensä nopeemmin ku selvinpäin, myös omalta kohdalta. alkaa väsyttää ja vi...ttaa ja oksettaa ja haluu kotii ja kaikki on ihan päinpeetä.

        mut ku oot selvinpäin, niin eipä tuu noita ongelmia, juhlia jaksas vaikka kui kauan. ikävä et kaverit tippuu siitä ympäriltä pikkuhiljaa, ku humalatila niillä alkaa nousta tarpeeks.

        ja on muute kiva aamulla ku ei koske päätä ja okseta. "kiva" seurata ku muut viettää "kalsari-päivää".

        siitä juomattomuudesta kyllä yleensä muut tekevät suuremman numeron kuin asianosainen itse.

        miksi et ota? ota nyt yks? ei se haittaa jos otat nyt. älytöntä tuputtamista koko ajan.

        tosin osaavat olla jo tuputtamattakin,kun tuntevat ja tietävät että osaan juhlia ja pitää hauskaa ilman juomistakin.

        mutta, niin on erilaisia juhlia ja juhlijoitakin tässä maassa ku on asukkaitakin.
        jokainen tyylillään.

        Nyt oli kysymys lasten aiheuttamasta häiriöstä kirkossa, ei juhlapaikalla muuten.
        Harva häävieras ryyppää kirkossa.
        Kyllä ilonpito ja riekkuminen aloitetaan vasta kirkonmenojen jälkeen.

        Mutta lapsille se sallitaan oitis, kun temppelin ovet avataan. Estelevät aikuiset ovat nipottajia.
        Sinne vaan hyppimään alttarille.

        Siitähän tämä ketju sai alkunsa.


      • ¤o¤
        Kia kirjoitti:

        Voi luoja pyhä aamen ja ehtoollinen....

        Tämä kai se ensimmäinen mielikuvani äideistä olikin. Onneksi niin monet perhellisistä ystävistäni on osoittanut sen vääräksi!

        On silti äitejä, joiden on uhrauduttava ja todisteltava vielä sitä paremmuuttaan. On hoidettava ne lapset ( isä) ja pilata toisten häähumu tuolla hurmiollisella marttyyri-asenteellaan.

        Tiedän kyllä keitä en kutsu omiin häihini!

        pitää huolen jos isästäkin on huolehittava?

        Ei kyse ole mistään marttyyriydestä, vaan lasten turvallisuudesta jos he ovat mukana juhlissa!

        Ja jos ne juhlat menevät pilalle niin se johtuu kyllä jokun kännisen vieraan toilailuista eikä äidistä joka hoitaa lapsiaan!

        NO, on kiva, että tuttusi osaavat pitää hauskaa ilman juomaa ja tiedät ketkä jätät kutsumatta omiin juhliisi. On hyvä olla määrätietoinen.

        Oman näkemykseni asiaan perustan lukemiini keskusteluihin ja muilta kuultuihin juttuihin asiasta.


      • .........................
        ¤o¤ kirjoitti:

        pitää huolen jos isästäkin on huolehittava?

        Ei kyse ole mistään marttyyriydestä, vaan lasten turvallisuudesta jos he ovat mukana juhlissa!

        Ja jos ne juhlat menevät pilalle niin se johtuu kyllä jokun kännisen vieraan toilailuista eikä äidistä joka hoitaa lapsiaan!

        NO, on kiva, että tuttusi osaavat pitää hauskaa ilman juomaa ja tiedät ketkä jätät kutsumatta omiin juhliisi. On hyvä olla määrätietoinen.

        Oman näkemykseni asiaan perustan lukemiini keskusteluihin ja muilta kuultuihin juttuihin asiasta.

        Kyllä tuttavani (äidit) pitävät hauskaa ihan kuule perinteisen vahvan humalatilan ansiosta. Äitien jos joidenkin on päästävä joskus nollaamaan nuppinsa.

        Kun äiti ottaa, lapset voivat olla vaikka isän hoidossa tai monesti näissä tapauksissa mammat ovat jättäneet lapsensa ihan kauheeta ----anopeilleen!!! Kristus sentään :)


      • ¤o¤
        ......................... kirjoitti:

        Kyllä tuttavani (äidit) pitävät hauskaa ihan kuule perinteisen vahvan humalatilan ansiosta. Äitien jos joidenkin on päästävä joskus nollaamaan nuppinsa.

        Kun äiti ottaa, lapset voivat olla vaikka isän hoidossa tai monesti näissä tapauksissa mammat ovat jättäneet lapsensa ihan kauheeta ----anopeilleen!!! Kristus sentään :)

        joku jotenkin muuten. Pääasia, että lapsilla on turvallinen olo!


      • Pienten lasten äiti
        ......................... kirjoitti:

        Kyllä tuttavani (äidit) pitävät hauskaa ihan kuule perinteisen vahvan humalatilan ansiosta. Äitien jos joidenkin on päästävä joskus nollaamaan nuppinsa.

        Kun äiti ottaa, lapset voivat olla vaikka isän hoidossa tai monesti näissä tapauksissa mammat ovat jättäneet lapsensa ihan kauheeta ----anopeilleen!!! Kristus sentään :)

        Olen absolutisti enkä juo. On kornia väittää täällä, että lapsivieraat muka pilaavat häät. Kyllähän ne juhlienpilaajat ovat 99 % varmuudella juopottelevia ja riiteleviä aikuisia. Jos lapsi menee kirkossa alttarille, vanhemmat hakekoon lapsensa sieltä pois.

        Jos lapsia ei saa ottaa perhejuhliin mukaan, jätän moiset juhlat väliin. Tähän asti kaikkiin juhliin on kutsuttu meiltä koko perhe.

        Perhejuhlissa sikailevat aikuiset saisivat mennä itseensä ja asettua juhlittavan asemaan. Onko mukavaa, kun juopposukulaiset ja ystävät pilaavat juhlan kaikilta?

        Viina on kuules viisasten juoma! Vaan näyttävätpä tyhmemmätkin sitä ottavan!

        Sinulla tuskin omia lapsia onkaan, kun noin puolustelet äitien humalatilaa. Pitääkö äitienkin vetää perseet olalle ja sekoilla baareissa? Unohdit krapulatilan, krapulainen äiti ei pysty hoitamaan lapsiaan. Siis kuskataanko lapset viikoksi sinne anopille hoitoon? Anteeksi vaan, mutta äitiydestä et näytä tietävän paljoakaan!

        Minä en jätä lapsiamme anopille hoitoon. Anoppi ei hoida lapsiamme niin kuin sovitaan. Jos minulla on menoja, isä hoitaa lapsia kotona. Minulla on harvoin menoja ja ne ovat lähinnä kokouksia. Ja todellakin - kokouksissa ollaan ihan selvin päin!

        Ulkopuolista lastenhoitajaa tarvitsemme kotiin onneksi ani harvoin, ehkä kerran parissa vuodessa. Ja lastenhoitaja ei todellakaan ole anoppi!

        Ihmeellistä, miten Juoppo-Suomessa syyllistetään meitä raittiita äitejä ja puolustellaan äitien juomista! Kuinka moni lapsi kärsii kotonaan humalaisista vanhemmista? Tutkimusten mukaan joka kahdeksas lapsi viettää lasisen lapsuuden. Siis lapsi kasvaa kodissa, jossa juodaan paljon. Pitääko nämä lastensa elämän pilaavat juoppovanhemmat nostaa vieläpä jalustalle?


      • ateisti
        Pienten lasten äiti kirjoitti:

        Olen absolutisti enkä juo. On kornia väittää täällä, että lapsivieraat muka pilaavat häät. Kyllähän ne juhlienpilaajat ovat 99 % varmuudella juopottelevia ja riiteleviä aikuisia. Jos lapsi menee kirkossa alttarille, vanhemmat hakekoon lapsensa sieltä pois.

        Jos lapsia ei saa ottaa perhejuhliin mukaan, jätän moiset juhlat väliin. Tähän asti kaikkiin juhliin on kutsuttu meiltä koko perhe.

        Perhejuhlissa sikailevat aikuiset saisivat mennä itseensä ja asettua juhlittavan asemaan. Onko mukavaa, kun juopposukulaiset ja ystävät pilaavat juhlan kaikilta?

        Viina on kuules viisasten juoma! Vaan näyttävätpä tyhmemmätkin sitä ottavan!

        Sinulla tuskin omia lapsia onkaan, kun noin puolustelet äitien humalatilaa. Pitääkö äitienkin vetää perseet olalle ja sekoilla baareissa? Unohdit krapulatilan, krapulainen äiti ei pysty hoitamaan lapsiaan. Siis kuskataanko lapset viikoksi sinne anopille hoitoon? Anteeksi vaan, mutta äitiydestä et näytä tietävän paljoakaan!

        Minä en jätä lapsiamme anopille hoitoon. Anoppi ei hoida lapsiamme niin kuin sovitaan. Jos minulla on menoja, isä hoitaa lapsia kotona. Minulla on harvoin menoja ja ne ovat lähinnä kokouksia. Ja todellakin - kokouksissa ollaan ihan selvin päin!

        Ulkopuolista lastenhoitajaa tarvitsemme kotiin onneksi ani harvoin, ehkä kerran parissa vuodessa. Ja lastenhoitaja ei todellakaan ole anoppi!

        Ihmeellistä, miten Juoppo-Suomessa syyllistetään meitä raittiita äitejä ja puolustellaan äitien juomista! Kuinka moni lapsi kärsii kotonaan humalaisista vanhemmista? Tutkimusten mukaan joka kahdeksas lapsi viettää lasisen lapsuuden. Siis lapsi kasvaa kodissa, jossa juodaan paljon. Pitääko nämä lastensa elämän pilaavat juoppovanhemmat nostaa vieläpä jalustalle?

        Tiesitkö, että myös isä voi hoitaa lapsiaan, OHO! Tervetuloa 2000-luvulle rakas kristitty ystäväni!

        Muista, että oma tapasi ei välttämättä ole aina oikein. Vain synnittömillä on oikeus tuomita...aamen ja halleluujaa......


      • häävieras
        ateisti kirjoitti:

        Tiesitkö, että myös isä voi hoitaa lapsiaan, OHO! Tervetuloa 2000-luvulle rakas kristitty ystäväni!

        Muista, että oma tapasi ei välttämättä ole aina oikein. Vain synnittömillä on oikeus tuomita...aamen ja halleluujaa......

        ....lasten riehuminen alttarilla sillä aikaa, kun pappi vihki paria kristilliseen avioliittoon?
        Mikä viinakeskustelu tästä nyt yht´äkkiä muodostui.
        Kukaan ei väittänyt, että lapset riekkuivat siksi, että äiti oli kirkonpenkissä humalassa.

        Summasummarum tässä keskustelussa on, että lapsia pitää kutsua häihin, heille tulee sallia kaikkinainen riehuminen, muutamaksi tunniksikaan ei lasta voida jättää muiden hoitoon, lapsia hillitsevä asenne on väärin, juoda saa ja pitääkin, jne.
        Missä nämä lapset ovat silloin, kun häistä ei ole tietoakaan, ja on arki alkanut?

        Miksi on niin hirveän vaikea pysyä asiassa?


      • ................
        häävieras kirjoitti:

        ....lasten riehuminen alttarilla sillä aikaa, kun pappi vihki paria kristilliseen avioliittoon?
        Mikä viinakeskustelu tästä nyt yht´äkkiä muodostui.
        Kukaan ei väittänyt, että lapset riekkuivat siksi, että äiti oli kirkonpenkissä humalassa.

        Summasummarum tässä keskustelussa on, että lapsia pitää kutsua häihin, heille tulee sallia kaikkinainen riehuminen, muutamaksi tunniksikaan ei lasta voida jättää muiden hoitoon, lapsia hillitsevä asenne on väärin, juoda saa ja pitääkin, jne.
        Missä nämä lapset ovat silloin, kun häistä ei ole tietoakaan, ja on arki alkanut?

        Miksi on niin hirveän vaikea pysyä asiassa?

        "Missä nämä lapset ovat silloin, kun häistä ei ole tietoakaan, ja on arki alkanut?"

        Niin, pysytään ihan aiheessa itse kukin, jookos?


      • oli...
        häävieras kirjoitti:

        ....lasten riehuminen alttarilla sillä aikaa, kun pappi vihki paria kristilliseen avioliittoon?
        Mikä viinakeskustelu tästä nyt yht´äkkiä muodostui.
        Kukaan ei väittänyt, että lapset riekkuivat siksi, että äiti oli kirkonpenkissä humalassa.

        Summasummarum tässä keskustelussa on, että lapsia pitää kutsua häihin, heille tulee sallia kaikkinainen riehuminen, muutamaksi tunniksikaan ei lasta voida jättää muiden hoitoon, lapsia hillitsevä asenne on väärin, juoda saa ja pitääkin, jne.
        Missä nämä lapset ovat silloin, kun häistä ei ole tietoakaan, ja on arki alkanut?

        Miksi on niin hirveän vaikea pysyä asiassa?

        käsittääkseni myös lasten kokonaan häistä pois jättäminen, ei pelkkä kirkko-riehuminen.

        siitä taas ilmeisesti on rönsyillyt keskustelu ties minne.

        ei kukaan kait ole sitä äitiä sinne kirkkoon humalassa toimittamassa, vaan kysymys on lähinnä sitten häävastaanotolla ja juhlatilaisuudessa tapahtuvasta juomisesta. ja eiköhän ne isukitkin juo.

        yleinen sävy tuntuu olevan se, että häät ovat aikuisten juhla, jossa "kaikki" ovat päissään ja sen tähden lapset on jätettävä kotiin/hoitoon, ainakin ne pienimmät.


    • TiiaKooPee

      Ensinnäkin, olipa paukapäisia vanhempia.

      Mutta. Herätkää nyt ihmiset. Kaikilla on omia mielipiteitä ja kaikki mukamas ovat niin oikeassa. Oikeassa on hääpari jättäessään kutsumatta lapset juhliinsa jos siltä tuntuu. Yhtä oikeassa on kutsutut äiti ja isä jättäessään ottamatta kutsua vastaan, jos siltä tuntuu.

      Ja tuo kummastuttaa, miksi osa täällä ajattelee, että juhlia voi vaan ilman lapsia "ilman huolta heistä" ja miten kivaa oli vanhemmilla kun muksut olivat kotona. Voi olla näin osalla, mutta kaikilla vanhemmilla ei ole halua lähteä ilman lapsia. Pitää hommata lapsenvahti, ruuat hääajaksi sun muut touhut. Kova vaiva, jota ei välttämättä halua tehdä siksi, että jotkut eivät halua lapsia juhliinsa. Mieluummin jäävät itsekin pois.

      Minä kuulun niihin, jotka jättävät kutsut väliin, jos niihin ei sisällytetä lapsia. En tee sitä siksi, että olisin loukkaantunut, vaan siksi, että en näe semmoista vaivaa muutaman häätunnin takia. Ne häätunnit ovat varmasti hääparille ainutlaatuiset, mutta minulle eivät. Voin jättää ne väliin.

      Mutta jos joku haluaa juhlia ilman lapsia, siitä vaan, ei kenenkään pitäisi siitäkään vetää hernettä nokkaansa.

      Muuten: häät ovat yleensä tärkein tapahtuma ihmisen elämässä siihen asti, kun saa omia lapsia. Sen jälkeen himmenee kaikki muu. Olisi hauska kuulla miten reagoi tuore äiti, joka aikanaan itse kielsi lapsia tulemasta häihin saa kutsun, jossa kielletään hänen vauvansa mukana tuonti. Jättääkö hän vauvan muutamaksi tunniksi hoitoon lypsettyään ensin maitoa pulloon ja lähtee rinnat valuvina häihin. Vai jättääkö hän häät väliin? Minä kyllä tiedän mitä minä tekisin.

      • tuuliajollako

        Arvostelet muiden jyrkkiä mielipiteitä ja kuitenkin itse jatkat samaa "kun ei ole lapsia" -loan heittoa, mitä muut ovat täällä jo tehneet. Samaa omaa oikeudenmukaista linjaa voi näköjään tyrkyttää loputtomiin itse kukin.

        Eivät kaikki äidit todellakaan ajattele sinun laillasi. Itselläni on paljonkin äitejä tuttavapiirissä, joilla on myös muuta elämässä kuin lapset ja perhe. Ja suoraan sanottuna on aika säälittävää katsoa naista joka uhraa oman identiteettinsä äidin ja vaimon roolille. Nainen kun voi olla myös NAINEN, muista epäitsekkäistä rooleista huolimatta. Elämä voi olla muutakin kuin ruuanlaittoa ja muiden perheellisten kanssa seurustelua.

        Kyllä pienet lapset äiteineen voivat jäädä mielestäni pois kirkosta ilman mitään suurta draamaa asiasta. Voihan nyytin kanssa sitten mennä juhlapaikalle, jos kutsu niin sallii.


      • TiiaKooPee
        tuuliajollako kirjoitti:

        Arvostelet muiden jyrkkiä mielipiteitä ja kuitenkin itse jatkat samaa "kun ei ole lapsia" -loan heittoa, mitä muut ovat täällä jo tehneet. Samaa omaa oikeudenmukaista linjaa voi näköjään tyrkyttää loputtomiin itse kukin.

        Eivät kaikki äidit todellakaan ajattele sinun laillasi. Itselläni on paljonkin äitejä tuttavapiirissä, joilla on myös muuta elämässä kuin lapset ja perhe. Ja suoraan sanottuna on aika säälittävää katsoa naista joka uhraa oman identiteettinsä äidin ja vaimon roolille. Nainen kun voi olla myös NAINEN, muista epäitsekkäistä rooleista huolimatta. Elämä voi olla muutakin kuin ruuanlaittoa ja muiden perheellisten kanssa seurustelua.

        Kyllä pienet lapset äiteineen voivat jäädä mielestäni pois kirkosta ilman mitään suurta draamaa asiasta. Voihan nyytin kanssa sitten mennä juhlapaikalle, jos kutsu niin sallii.

        Kyllä voivat lapset jäädä pois häistä. Ihan ilman suurempaa dramatiikkaa, jos hääpari niin haluaa. Mutta niin voivat myös jäädä lasten vanhemmat ja suurempaa dramatiikkaa ei tarvi hakea siitäkään.

        Yritin vain sanoa, että en loukkaannu, jos lapsiani ei kutsuta, mutta en vain silloin mene minäkään. Koskapa läheisissäni ei sellaisia ole, jotka jättävät lapset kutsumatta ja kaukaisempien häihin en viitsi lähteä vaivoittelemaan mahdollisesti kauaksikin ja hommaamaan lastenvahtia.

        Ja ihan oikein, elämässä pitää olla muutakin kuin lapset ja perhe. Minullakin on. Mm työ, harrastukset ja ystävät. Mutta kas kummaa; ne lapset kuitenkin tällä hetkellä ovat tärkeintä siitä elämässä. Minä esim harrastan ilman lapsia, mutta lapseni harrastavat silloin myös samaan aikaan, joten en tarvi sitteriä. Häihin tarvisi, jos sinne ilman heitä lähtisin, joten en katso sitä vaivan arvoiseksi. Ihan ilman loan heittoa...

        ja yhä olen sitä mieltä, että tuore äiti joka mahdollisesti pari vuotta aiemmin ei sallinut lapsia häissään, on vähän kummissaan vauvanssa kanssa, että mites nyt, kun saa kutsun jossa ei lapsia suvaita.


      • näkemys
        TiiaKooPee kirjoitti:

        Kyllä voivat lapset jäädä pois häistä. Ihan ilman suurempaa dramatiikkaa, jos hääpari niin haluaa. Mutta niin voivat myös jäädä lasten vanhemmat ja suurempaa dramatiikkaa ei tarvi hakea siitäkään.

        Yritin vain sanoa, että en loukkaannu, jos lapsiani ei kutsuta, mutta en vain silloin mene minäkään. Koskapa läheisissäni ei sellaisia ole, jotka jättävät lapset kutsumatta ja kaukaisempien häihin en viitsi lähteä vaivoittelemaan mahdollisesti kauaksikin ja hommaamaan lastenvahtia.

        Ja ihan oikein, elämässä pitää olla muutakin kuin lapset ja perhe. Minullakin on. Mm työ, harrastukset ja ystävät. Mutta kas kummaa; ne lapset kuitenkin tällä hetkellä ovat tärkeintä siitä elämässä. Minä esim harrastan ilman lapsia, mutta lapseni harrastavat silloin myös samaan aikaan, joten en tarvi sitteriä. Häihin tarvisi, jos sinne ilman heitä lähtisin, joten en katso sitä vaivan arvoiseksi. Ihan ilman loan heittoa...

        ja yhä olen sitä mieltä, että tuore äiti joka mahdollisesti pari vuotta aiemmin ei sallinut lapsia häissään, on vähän kummissaan vauvanssa kanssa, että mites nyt, kun saa kutsun jossa ei lapsia suvaita.

        Ei pidä paikkansa! Ilmoittaudun olevani mallia
        -ei lapsia häihin- ja olen omien lapsien kanssa (3 ja 5-vuotiaaat) ihan samaa mieltä kuin silloin tyhmänä, hengettömänä sinkkunakin olin. En koe niin järisyttävästi muuttuneeni äitiyden myötä, että loukkaantuisin siitä, jos joku ei halua kirmaavia lapsia pilaamaan häitään. Täytyy kuitenkin pystyä ajatttelemaan myös sitä, että kaikkien elämä ei pyöri lasten ympärillä, vaikka oma arki sitä onkin.
        *************************************************
        Otan kyllä lapset mukaan häihin, jos siitä ei ole erityispyyntöä esitetty, mutta olen myös mielelläni lähtenyt lapsilta kiellettyihin rymy-häihinkin, jos vaan on tilaisuus tullut.
        Kertoo aika pikkumaisesta tavasta suhtautua, jos loukkaantuu siitä, että joku haluaa oman näköisensä häät ilmana lapsia.
        *************************************************
        On myös aika heikkoa turvautua tässä tapauksessa puolustelemaan omaa jälkikasvuaan ja ylistämään lasten erinomaisuutta. Lapsia kun on kuitenkin
        niin monenlaisia, eikä hääpari voi tietää miten juuri teidän tai meidän lapset käyttäytyy.


      • TiiaKooPee
        näkemys kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa! Ilmoittaudun olevani mallia
        -ei lapsia häihin- ja olen omien lapsien kanssa (3 ja 5-vuotiaaat) ihan samaa mieltä kuin silloin tyhmänä, hengettömänä sinkkunakin olin. En koe niin järisyttävästi muuttuneeni äitiyden myötä, että loukkaantuisin siitä, jos joku ei halua kirmaavia lapsia pilaamaan häitään. Täytyy kuitenkin pystyä ajatttelemaan myös sitä, että kaikkien elämä ei pyöri lasten ympärillä, vaikka oma arki sitä onkin.
        *************************************************
        Otan kyllä lapset mukaan häihin, jos siitä ei ole erityispyyntöä esitetty, mutta olen myös mielelläni lähtenyt lapsilta kiellettyihin rymy-häihinkin, jos vaan on tilaisuus tullut.
        Kertoo aika pikkumaisesta tavasta suhtautua, jos loukkaantuu siitä, että joku haluaa oman näköisensä häät ilmana lapsia.
        *************************************************
        On myös aika heikkoa turvautua tässä tapauksessa puolustelemaan omaa jälkikasvuaan ja ylistämään lasten erinomaisuutta. Lapsia kun on kuitenkin
        niin monenlaisia, eikä hääpari voi tietää miten juuri teidän tai meidän lapset käyttäytyy.

        että en loukkaannu, vaikkei lapsille kutsua tulekaan ;] En vain silloin mene niihin ihan sen kummennin loukkaantumatta. Ja silloin ei hääparikaan voi ottaa nokkiinsa meidän saapumattomuudestamme.

        Enkä tainnut puolustella jälkikasvuani tai kertonut miten erinomaisia he ovat.

        Ja ei minun elämäni pyöri lasten ympärillä, lapset pyörivät elämässäni...

        Mistä noin kummallisia päättelit?


      • Lapsi tarvitsee äitiä
        tuuliajollako kirjoitti:

        Arvostelet muiden jyrkkiä mielipiteitä ja kuitenkin itse jatkat samaa "kun ei ole lapsia" -loan heittoa, mitä muut ovat täällä jo tehneet. Samaa omaa oikeudenmukaista linjaa voi näköjään tyrkyttää loputtomiin itse kukin.

        Eivät kaikki äidit todellakaan ajattele sinun laillasi. Itselläni on paljonkin äitejä tuttavapiirissä, joilla on myös muuta elämässä kuin lapset ja perhe. Ja suoraan sanottuna on aika säälittävää katsoa naista joka uhraa oman identiteettinsä äidin ja vaimon roolille. Nainen kun voi olla myös NAINEN, muista epäitsekkäistä rooleista huolimatta. Elämä voi olla muutakin kuin ruuanlaittoa ja muiden perheellisten kanssa seurustelua.

        Kyllä pienet lapset äiteineen voivat jäädä mielestäni pois kirkosta ilman mitään suurta draamaa asiasta. Voihan nyytin kanssa sitten mennä juhlapaikalle, jos kutsu niin sallii.

        ja äitinä ollaan sen takia! Sitä tuullaan äidiksi ja ollaan äiti koko loppuelämän. Välillä enemmän ja välillä vähemmän! Pienille lapsille enemmän ja kun lapset kasvaa niin he irroittautuvat pikku hiljaa ja itsenäistyy. Silloin ei tarvitse olla äitinä koko aikaa.

        Naisella jolla on lapsia on monta roolia. Äiti, vaimo ja nainen. Se, että on äiti, ei ole pois naisen roolista! Jokainen on nainen ja näyttää sen paremmin silloin kun se sopii parhaiten.

        Joskus se elämä voi olla ruuanlaittoa ja siivousta ja muiden perheellisten kanssa seurustelua. Voipi katsos olla, että kaikki kaverit ovat saaneet lapsia ja ei ole ketään jolla ei olis lapsia!!! Kun sitten tulee taas aika jolloin on enemmän aikaa mm. harrastuksille!


    • heila kesäinen

      Minä en aikanani halunnut "inhottavia, parkuvia kersoja" pilaamaan MINUN PYHÄÄ ja HIENOA hääjuhlaani. Kaikki oli viimeisen päälle harkittu ja hankittu. Lautasliinatkin teetettiin, että saatiin oikean väriset. Kutsuihinkin präntättiin, että mieluummin ei lapsia... Ja voi jessus kun sittén loukkaannuin, kun muutama vetosi lapsenhoitopulmiin ja ilmoittivat etteivät tule.

      No sitten häissä. Sisareni joi liikaa boolia ja oksensi puvulleni. Kuulin yhden keskustelun, jossa tätini kysyi serkultani hänen lapsestaaan ja siitä, miksi tämä oli yksin häissä. Serkku vähän vaikeasti kertoi, että kun ei tänne voinut tuoda lapsia ja sen takia mies jäi kotiin lapsen kanssa. Tällä lapsella on diapetes ja ei halua, että kukaan muu hoitaa pistämisen kuin omat vanhemmat.

      Ei noussut kovin korkealle häähumu, sillä jotkut joivat liikaa ja toiset tas lähtivät melkein heti kirkon jälkeen "kun on ne lapsetkin siellä kotona".

      Paljon on vettä virrannut tuon jälkeen. Nyt minulla on 3 ja 6 vuotiaat lapset. EIKÄ TULISI MIELEENKÄÄN LÄHTEÄ ILMAN HEITÄ YKSIINKÄÄN HÄIHIN. Typerä olin silloin, mutta onneksi typeryydestä voi parantua. Muutamia anteeksipyyntöjä olen myöhemmin esittänyt häitteni takia. Ja aiheesta.

      Että tälleen. Nämä "lapsettomat" kutsut yleensä ovat aika nuorilta, typeriltä ja itsekeskeisiltä ihmisiltä. Sellaisilta kuin minä olin. Kuvittelevat, että heidän ihanuutensa siitä kärsii. Myöhemmin vasta tajusin, että esim sillä hääseremoniallakaan ei ole pätkän vaikutusta muille kuin hääparille. Juhlakansalle on se ja sama mitä pappi höpisee. Niin minullekin on muiden häissä. Sitten niitä joskus saa semmoisilta pareilta, joilla on lapsia ja jotka viettävät aika railakasta elämää muutenkin. Onpahan häät hyvä syy rellestää taas.

      • Duulia

        kai oma ristinsä kannettavana. Harmi, että olet joutunut noin katkeroitumaan omista häistäsi johtuen.

        Itse sain lapsettoman kutsun, enkä ajatellut sen olevan itsekkäältä ihmiseltä vaan ihmiseltä, joka haluaa vain itsensä näköiset häät.

        Lapset jäivät kotiin äitini kanssa ja hauskaa oli. Mutta oli myös mukava palata kotio.

        En nyt oikein ymmärrä miksi haukut ihmisen, joka haluaa tehdä omanlaiset häät, itsekkääksi ja typeräksi. Miksi hääparin pitäisi ensisijaisesti häitä miettiessään huomioida muut ja jättää omat mieltymykset pois laskuista.

        Eikö voi vaan olla menemättä ilman, että täytyy arvostella mistä toinen tykkää. Ei kaikki pidä lapsista naimattomana. En itsekään koskaan kuvitellut edes lapsia tekeväni, joten osaan ehkä nyt äitinä nähdä sen toisen puolenkin.


      • jp+h
        Duulia kirjoitti:

        kai oma ristinsä kannettavana. Harmi, että olet joutunut noin katkeroitumaan omista häistäsi johtuen.

        Itse sain lapsettoman kutsun, enkä ajatellut sen olevan itsekkäältä ihmiseltä vaan ihmiseltä, joka haluaa vain itsensä näköiset häät.

        Lapset jäivät kotiin äitini kanssa ja hauskaa oli. Mutta oli myös mukava palata kotio.

        En nyt oikein ymmärrä miksi haukut ihmisen, joka haluaa tehdä omanlaiset häät, itsekkääksi ja typeräksi. Miksi hääparin pitäisi ensisijaisesti häitä miettiessään huomioida muut ja jättää omat mieltymykset pois laskuista.

        Eikö voi vaan olla menemättä ilman, että täytyy arvostella mistä toinen tykkää. Ei kaikki pidä lapsista naimattomana. En itsekään koskaan kuvitellut edes lapsia tekeväni, joten osaan ehkä nyt äitinä nähdä sen toisen puolenkin.

        ajatelimme, että tehdään häistä sellaiset joissa vieraat viihtyvät. Emme juurikaan ajatelleet, että mikä meistä olisi kivaa. Häämme olivat tosi onnistuneet meidän ja vieraiden mielestä.


      • Mietintää!!
        Duulia kirjoitti:

        kai oma ristinsä kannettavana. Harmi, että olet joutunut noin katkeroitumaan omista häistäsi johtuen.

        Itse sain lapsettoman kutsun, enkä ajatellut sen olevan itsekkäältä ihmiseltä vaan ihmiseltä, joka haluaa vain itsensä näköiset häät.

        Lapset jäivät kotiin äitini kanssa ja hauskaa oli. Mutta oli myös mukava palata kotio.

        En nyt oikein ymmärrä miksi haukut ihmisen, joka haluaa tehdä omanlaiset häät, itsekkääksi ja typeräksi. Miksi hääparin pitäisi ensisijaisesti häitä miettiessään huomioida muut ja jättää omat mieltymykset pois laskuista.

        Eikö voi vaan olla menemättä ilman, että täytyy arvostella mistä toinen tykkää. Ei kaikki pidä lapsista naimattomana. En itsekään koskaan kuvitellut edes lapsia tekeväni, joten osaan ehkä nyt äitinä nähdä sen toisen puolenkin.

        Häirikkölasten vanhemmat voisivat hiukan pysähtyä miettimään, miksi heitä ei ehkä kutsuta toista kertaa tilaisuuteen, jossa edellytetään toisten huomioonottamista ja hyvää käytöstä.

        On aika yksiviivaista syyttää itsekkäiksi ihmsiä, jotka haluavat viettää tilaisuuden ilman riekkuvia lapsia, joita ei tulla hillitsemään, vaikka mitä tekisivät.

        Harva ehdoin tahdoin sellaisia kutsuu ainutkertaiseen tapahtumaansa.

        Vanhemmat ihailevat lapsiensa iloista ja luovaa toimintaa. Hauskaa kertoa jälkikäteen, miten heitä nauratti papin ilme, kun lapset olivat alttarikaiteella hippasilla. Kuinka kovaa ja millä tavoin heille pitäisi ilmoitta, että muita ihmisiä se ei kiinnostanut, vaan muut pitivät lapsia häirikköinä?

        Mielipiteitä on jokaisella. Huomattava kuitenkin, että sen joka maksaa, on oikeus päättää, ketkä kutsutaan. On turha rypistellä, jos kutsua ei kuulu.
        Siihen on syynsä. Miksi sanoa sitä itsekkyydeksi?

        Mitä tulee siihen, että jossakin kutsussa toivotaan, että vain aikuiset osallistuvat, niin siihenkin voi olla muitakin syitä kuin lapsiviha.
        Esim. ei ole tilaisuutta tarjota erikseen lapsille lasten mieleistä ruokaa tai muuta tarjoilua. Tai lapsille ei ole osattu/voitu järjestää omaa ohjelmaa. Tilat eivät riitä lasten tarvitsemaan liikkumiseen.
        Tilaisuuden luonteen vuoksi lapset tulisivat pitkästymään.

        Olisi väärin kutsua lapset paikkaan, jossa he auttamatta olisivat ikävystyneitä ja alttiita sitten riehumiseen ja häiriköintiin.


      • oma mieli
        jp+h kirjoitti:

        ajatelimme, että tehdään häistä sellaiset joissa vieraat viihtyvät. Emme juurikaan ajatelleet, että mikä meistä olisi kivaa. Häämme olivat tosi onnistuneet meidän ja vieraiden mielestä.

        Niin, no eihän ne oikeasti teidän häät olleetkaan! Mitä sitä turhaan itseään omissa juhlissaan ajattelee, kun voi ajatella mielummin niitä sataa kappaletta sukulaisiaan.

        Ai niin, tosiaan. Häiden tarkoitushan olikin kerätä hyvät rahalahjat, sen eteen voi jo VÄHÄN uhrautuakin!

        Ja anoppi päätti kaapin paikan, eikö niin?


      • jp+h
        oma mieli kirjoitti:

        Niin, no eihän ne oikeasti teidän häät olleetkaan! Mitä sitä turhaan itseään omissa juhlissaan ajattelee, kun voi ajatella mielummin niitä sataa kappaletta sukulaisiaan.

        Ai niin, tosiaan. Häiden tarkoitushan olikin kerätä hyvät rahalahjat, sen eteen voi jo VÄHÄN uhrautuakin!

        Ja anoppi päätti kaapin paikan, eikö niin?

        minä ainakin ajattelin, että kun kerran kutsutaan vietaita, niin pitää heidänkin viihtyvyyttään ajatella. Vieraita vartenhan juhlat järjestetään. Olisimmehan voineet toisistamme nauttia keskenäänkin..

        En tahtoisi olla vieraana sellaisissa juhlissa joissa vieraat ovat vain rekvisiittaa juhlakalujen egonpönkitykselle..


    • nyt niin outoa?

      Jos joku ei halua lapsia juhliinsa, olivat juhlat mitkä tahansa, niin se on hänen asiansa.
      Jos taas joku ei tule siksi, kun lapsia ei ole kutsuttu, niin siitäkään ei saa loukkaantua. Meillä ainakaan aikoinaan huvittanut juhlien takia rueta maksamaan lapsenvahtia, kun ei voinut kuolleelle mummolle eikä alkkismummollekaan viedä. Jäimme vain pois tai vain yksi meni, eikä siinä sen kummempaa. Ei juhlat niin välttämättömiä ole. Jos joku ei sitä ymmärrä, niin siinäkin ongelma on sen toisen osapuolen.

      Ja huutava lapsi viedään AINA kirkosta pois, eikä kirkossa juoksennella, sen pitää olla itsestään selvyys. Itse äitini hautajaisiin järjestin niin, että kutsuin kaverini pitämään huolta lapsista (olivat silloin ihan pieniä, alle 3v), niin pystyin itse hoitamaan velvollisuuteni, silloin olisi ollut vaikea lähteä kirkosta.

      • jessesse

        pitäisi ajatella. mutta täytyy sanoa, että minun tuttavapiirissäni pidettäisiin omituisena, jos joku kutsuisi häihinsä vanhemmat, mutteivat lapsia. asumme nimittäin maalla ja melkein koko kylä olisi silloin kutsuttuna eikä olisi niitä lapsenvahteja, kun kaikki olisivat samoissa häissä.

        mutta tää lapsettomat häät taitaakin olla kaupunkitouhua.


      • kats nääs
        jessesse kirjoitti:

        pitäisi ajatella. mutta täytyy sanoa, että minun tuttavapiirissäni pidettäisiin omituisena, jos joku kutsuisi häihinsä vanhemmat, mutteivat lapsia. asumme nimittäin maalla ja melkein koko kylä olisi silloin kutsuttuna eikä olisi niitä lapsenvahteja, kun kaikki olisivat samoissa häissä.

        mutta tää lapsettomat häät taitaakin olla kaupunkitouhua.

        kun ihan kaikki ihmiset ei VOI asua maalla vaikka kuinka haluaisivatkin. Tää maailma on nykyään semmonen.

        Ikävää tuommonen arvostelu ikään kuin maalla asuminen olisi jokin erinomainen hyve. Kai hyvin monet asuisivatkin maalla jos vain olisi mahdollisuus. Mutta ei kaupunkiasumisessakaan mitään lähtökohtaisesti huonoa ole.


      • täh??
        kats nääs kirjoitti:

        kun ihan kaikki ihmiset ei VOI asua maalla vaikka kuinka haluaisivatkin. Tää maailma on nykyään semmonen.

        Ikävää tuommonen arvostelu ikään kuin maalla asuminen olisi jokin erinomainen hyve. Kai hyvin monet asuisivatkin maalla jos vain olisi mahdollisuus. Mutta ei kaupunkiasumisessakaan mitään lähtökohtaisesti huonoa ole.

        aika monet vaan ovat todenneet tai arvelleet, että tämä "lapseton" häähumu olisi jotenkin yleisempää kaupungissa kuin maalla. ei kai tuo ole arvostelua?


    • Angeliina

      Itse sain tuta lapsivieraista viime kesänä siskoni häissä. 10-vuotiaat kaksospojat jäivät kiinni vanhemmilleen boolin litkimisestä. Poikien äiti vahti häissä neljää lastaan isän ryypiskellessää ja ilmeisesti vahti ei ollutkaan ihan skarppina koko ajan.

      Eipä siinä mitään, pojat sai läksytyksensä, mutta törkeintä tämän äiti-ihmisen käytöksessä oli se, että hän syyllisti tapahtuneesta myös meitä kaasoja, jotka hääräilimme häissä vieraita autellen. Olin aika shokissa moisesta käytöksestä. Että oli ihan kuvitellut lastenhoitopalvelunkin kuuluvan tehtäviimme.

      No, opin itse ainakin sen, etten kutsu häihini tuntemattomia sukulaisia lapsineen, vaan tarkaan valikoituja perheitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe