missä alle nelikymppiselle hammaproteesit?

anskuliini

missäköhän saisi laitatettua omien kipuhampaiden tilalle ihan tavalliset hammasproteesit?? kaikki hammaslääkärit haluaan vaan juurihoitaa ja juurihoitaa ja juurenpääleikata ja kruunuttaa jne jne hampaita mitkä tuottaa mulle tuskaa päivästä toiseen!! ja vaan sen takia että oon vaan ja vaan 38v!! en tartte saarnaa miten mun hampaat on tässä kunnossa kun oon kaikkeni tehnyt ja hyvin hoitanut, vaan tartten vaan paikan missä näistä oikeesti pääsisi eroon?? neljä hammasta on vuosien aikana poistettu, eli ylähampaista kolme eli takaposkihampaat seiskat ja oikeeltapuolen nelonen. alhaalta on poistettu vasen kuutonen poskihammas. mitään ei ole korvailtu, mutta toi äskettäin poistettu yläleuan nelonen on nyt vähän ikävä aukko! niin ja viisurit leikattiin pois joskus kymmenenvuotta sitten kanssa. mutta nyt tosiaan haluaisin nämä risat 24 hammasta pois suustani ja tilalle ihan tavallisen tavalliset muoviset hammasproteesit!! eli en mitään kalliita implanttejakaan mitä heti tuputetaan helposti!! kai niitä tavallisiakin hammasproteeseja vielä tehdään sentään?? ei vaan taideta haluta tehdä alle mummoikäisille?? en tiedä onko niitä enää kellään nuoremmilla, mutta itse sellaset suuhuni tahtoisin!! kertokaa jos joku ikätoveri on moiset suuhunsa saanut jossain, niin tietäisin mennä suoraan oikeaan paikkaan niitä kyselemään, eli ilman turhia hoitosuunnitelmien tekoja implantteineen ja kruunuineen!! siis pelkät poistot ja tilalle proteesit!! mutta missä???

22

11116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mese

hammaslääkärillä. Varaat ajan ja kerrot toiveesi, ellei revi pois, vaihda lääkäriä, kyllä löytyy aina joku joka repii ja tekee ns. tavalliset tekarit.
      Isäntä meillä just revitti viimeiset 10 jäljellä ollutta ja nakkas osarotteesit mäkeen. Muutama viikko ilman hampaita ja uudet tekarit. Tietenkin voit saada hetikin jos et hampaitta halua olla. Ei kait ne iästä ole kiinni :-).

• asdfghjk

Kyllä tekarit saa tehtyä immediaattinakin eli poistojen jälkeen uudet tekarit heti suuhun. Ilman hampaita ei tarvitse olla. Näin proteesien istuvuus on hyvä ja ikenet muovautuvat paremmin proteesiin. Tuskallista se kieltämättä on, mutta tulos on hyvä ja hengissä siitäkin selviää - ajan kanssa.

• SSx

Kyllä niitä nykyään nuorillekin laitetaan. Itse olen 35v (nainen) ja saan ylös kokoproteesin toukokuun alussa. Tosin mulla oli kaikenlaista purenta vaivaa ja kiinnityskudossairauttakin joissain hampaissa. Mutta ainakaan mun tapauksessa ei yritetty mitään kalliita ja vaikeita hoitoja tyrkyttää vaan todettiin proteesi parhaaksi ratkaisuksi. Implanttejakaan ei tyrkytetty kun heti ilmoitin ettei ole varaa niihin. Tämä kaikki yksityisellä, en siis tiedä mikä on kunnallisen suhtautuminen asiaan.

• kerrotko

siis proteesi eli tekohampaat?implantti on taas sellainen tekohammas jota ei saa irti?

paljonko proteesisi tulee maksamaan??

• SSx
        kerrotko kirjoitti:

siis proteesi eli tekohampaat?implantti on taas sellainen tekohammas jota ei saa irti?

paljonko proteesisi tulee maksamaan??

Irroitettavista tekohampaista on kysymyt, sillä ne implanttikiinnitteiset ovat niin kalliit ettei mulla niihin ole varaa ainakaan tällä hetkellä.
        Irtoproteesi tulee maksamaan noin 700€ ja siihen lisäksi poistoista tulevat kustannukset. Tuo 700€ tulee siitä että hammasteknikko ottaa 250€ ja proteesi maksaa noin 450€.

• niin...
        SSx kirjoitti:

Irroitettavista tekohampaista on kysymyt, sillä ne implanttikiinnitteiset ovat niin kalliit ettei mulla niihin ole varaa ainakaan tällä hetkellä.
        Irtoproteesi tulee maksamaan noin 700€ ja siihen lisäksi poistoista tulevat kustannukset. Tuo 700€ tulee siitä että hammasteknikko ottaa 250€ ja proteesi maksaa noin 450€.

että teknikko ottaa tuon 450 euroa, koska valmistaa proteesin ja lääkäri 250 euroa suuhun sovittelemisesta ja välityspalkkiona. Teknikkohan varsinaisen työn tekee.

• teknikkaa

joaa työskentelee hammasteknikko ja -lääkäri yhdessä. Tällainen hammaslääkäri ei kai ole niin kovin kiinnostunut juurihoidattamaan ikuisesti. Mutta mitä näissä keskusteluissa aikaisemmin on tullut ilmi, taitaa olla aika vaikeaa revittää sinäänsä toimivia hampaita , ei kai tää ole iästä kiinni, on vain sellainen asenne että toimivia hampaita ei poisteta, ellei ole pahaa tulehdusta jota ei saa hoidettua muutoin, tai jos on sellainen parodontiitti ettei voi syödä kunnolla.

• peetu

Sinullahan olisi hyvä tilanne laittaa hammasproteesit juuri nyt, kun suurin osa risoista hampaistasi on vielä suussasi. Ne kun poistattaa, niin tulee hyvä ja tasainen pohja uusille hampaille. Ienharjannekin on korkea eivätkä proteesit keiku, eivätkä lonksu. Tunnen takavuosilta useita ihmisiä, oman aikani nuoria, joilta kaikki hampaat korvattiin proteeseilla jo reilusti alle kolmekymppisinä, ja lopputulos oli useimmiten hyvä. Itse laitoin tuolloin yläproteesin, enkä ole katunut yhtään. No nyt alkaisi olla minullakin reilut viisikymppisenä alaproteesin aika, mutta poden samaa ongelmaa, kuin sinäkin, ettei lääkäri ryhdy millekään, kun ilmoittaa, että haluaa kaikki hampaat poistettavaksi.

No olen ajatellut, yksi mahdollisuus on etsiä iäkkäämpi hammaslääkäri, joka pitää yksityisvastaanottoa, ja muistaa vielä ajan, kun hampaiden poistaminen ja proteesien laitto oli yleisempää. Toinen mahdollisuus on marssia hammaslaboratorioon hammasteknikon luo ja kertoa, että aikoo laittaa hammasproteesit, mutta kun entiset täytyisi saada ensin pois, ja että tietääkö hän kokemuksesta, mistä sellainen lääkäri löytyisi, joka mukisematta ryhtyy kyseiseen työhön. Yleensä he tietävät. Minäkin olen käynyt yhden teknikon luona ja sain osoitteen, josta voisi kysyä.

Hammasproteesithan voi hankkia vähimmin kustannuksin, kun käy ensin hammaslääkärillä poistattamassa hampaat. Odottelee vähän ilman hampaita, ja menee sitten teknikolle, joka tekee proteesit. Lopputulos on taatusti aivan yhtä hyvä, kuin jos hampaat hankkii lääkärin kautta. Teknikkohan proteesit useimmiten valmistaa, ja lääkäri on vain välikäsi, joka ottaa oman osansa.
      Ongelmahan tietysti on se hampaitta kärvistely, koska teknikko ei saa tehdä proteesia muuta kuin parantuneisiin ikeniin, ja immediaattina hankittavat hampaat tulee teettää lääkärin kautta, samoin kuin osaproteesitkin.

Toivotan onnea hankkeellesi, ja seurailen mielenkiinnolla tätä keskustelupalstaa, miten sinulla onnistaa.

• Alisa

Ikää piirun vaille 50 vee ja alaproteesin tarve alkaisi olla nyt käsillä. Siellä on enää muutama oma hammas ja nekin kovin paikattuja. Haluaisin tilalle tavalliset tekarit. Hampaiden määrä on siellä jo niin vähäinen, että ilman tekareita ei tule toimeen. Osatekareita en haluaisi laittaa, vaan haluaisin poistattaa nämä ja uusia näin koko leuan kalustot. Nyt pitäisi löytää lääkäri, joka poistaisi nämäkin vähät. Jos en halua laittaa osaproteesia ja näilläkään ei tule enää toimeen, niin saankohan kp:n tilalle ? Implantteihin ei ole nyt varaa.

• No niin
        Alisa kirjoitti:

Ikää piirun vaille 50 vee ja alaproteesin tarve alkaisi olla nyt käsillä. Siellä on enää muutama oma hammas ja nekin kovin paikattuja. Haluaisin tilalle tavalliset tekarit. Hampaiden määrä on siellä jo niin vähäinen, että ilman tekareita ei tule toimeen. Osatekareita en haluaisi laittaa, vaan haluaisin poistattaa nämä ja uusia näin koko leuan kalustot. Nyt pitäisi löytää lääkäri, joka poistaisi nämäkin vähät. Jos en halua laittaa osaproteesia ja näilläkään ei tule enää toimeen, niin saankohan kp:n tilalle ? Implantteihin ei ole nyt varaa.

Kp:n laitto edessä ja poistaa pitää joitakin hampaita. Muuta en halua laittaa, kuin kp:n. Pitääkö puhelimessa jo tiedustella, että poistaako lääkäri nämä hampaat, sillä muuhun ratkaisuun en suostu ? Pitää kait käydä näyttämässä näitä hampaita ensin, sillä puhelimessa ei kait kukaan lupaa vielä mitään. Entäs, jos näytön jälkeen hampaita ei suostuta poistamaan ja rahastetaan kumminkin näytöstä ... miten olette menetelleet tälläisessä tapauksessa ?

• puhelimessa
        No niin kirjoitti:

Kp:n laitto edessä ja poistaa pitää joitakin hampaita. Muuta en halua laittaa, kuin kp:n. Pitääkö puhelimessa jo tiedustella, että poistaako lääkäri nämä hampaat, sillä muuhun ratkaisuun en suostu ? Pitää kait käydä näyttämässä näitä hampaita ensin, sillä puhelimessa ei kait kukaan lupaa vielä mitään. Entäs, jos näytön jälkeen hampaita ei suostuta poistamaan ja rahastetaan kumminkin näytöstä ... miten olette menetelleet tälläisessä tapauksessa ?

että poistetaanko vai ei, ja milla indikaatiolla suostuvat poistamaan. Jos sanovat ettei poisteta "terveitä" ei ole mitään syytä mennä näyttämään koska kuitenkin varmaan tulee ainakin 50 euron lasku siitä näyttämisestä. Mielestäni kannattaa kokeilla hammasteknikon/hammaslääkärin yhteisvastaanottoa (ainakin hesaas runsaasti tällaisia), semmosesta saa proteesit varmasti halvemmalla kuin jos käy tavallisessa hammaslääkärissä, olen itse teettämässä hammassillan ja todennut että nämä teknikkopaikat ovat halvimmat.

• Tytteliini

Minä laitoin monien eri vaiheiden, työn ja tuskan sekä lääkäreillä hypyttelyn jälkeen itselleni kp:n ylös. Kunnallisella puolella laitettiin sellainen ihan tavallinen akryylinen proteesi ja maksoi siihen aikaan muutama vuosi sitten poistoineen yms. kuluineen hieman alle 500 euroa. Olen ollut tyytyväinen tähän ratkaisuun, sillä pääsin kipuilevista hampaista sekä vanhasta hankalasta osaproteesista eroon.

Helpolla ei ryhdytty hampaita poistamaan ja täysin terveitä hampaita ei kukaan lääkäri poista. Minulla meni niissä poistoissa kyllä pari tervettäkin mukana, mutta oli se sen arvoista, kun katsoo lopputulosta !

• joka poistaa

Kyllä löytyy hammaslääkäri joka poistaa terveitäkin hampaita. Eksikää sellainen vanhempi hammaslääkäri ja pieneltä vastaanotolta, taatusti poistaa. Ymmärtää, ettei muutamaa hammasta kannata säästää vaivaksi, vaan tilalle vain kokoproteesi.

• Minullako ?

Millainen sitten on ns. terve hammas ?
        Millaiset valtuudet nykyään on lääkärillä, kun hän poistaa hampaita / sairaita / terveitä ?

Yhden hampaan saa poistettua helpommin, kuin 7-8
        hammasta kerralla. Miksi näin ? Pitääkö proteesien laittajien sitten poistattaa hampaansa yksi kerrallaan ja sitten, kun on leuka tyhjä, niin sittenkö vasta saa proteesit ?

Kokoproteesien laitossa menee väkisinkin terveitä näiden sairaiden ohella poistoon. Pitääkö olla mätäiset vai millaiset hampaat, jotta ne poistettaisiin, kun esim. kp:n laittaa ? Eikö tässä vaiheessa, kun potilas aikoo laittaa kp:n ole hampaissa jo tarpeeksi vaivoja, että niistä vaivoista todella haluaa päästä eroon. Jos potilas on hoidattanut hampaitaan tuloksetta ja tilanne on toivoton ja apua ei ole tullut näistä hoidoista, niin eikö ole kohtuutonta vaatia potilasta kärvistelemään vaivaavien hampaiden kanssa tai ehdottaa lisähoitoja hoitojen päälle ? Siinä vaiheessa, kun kp alkaa olla ykkösenä mielessä on potilas varmaan tarkoin ja vakavasti harkinnut asian, sillä eihän omista hampaista niin vain luovuta ellei niistä ole jatkuvaa vaivaa.

Mielestäni hammaslääkäreiden asenne poistoja kohtaan on liian tiukka. Proteesit jo omaavana tiedän, että täysin vaivaamattomia hampaita ei poisteta, kun ei poisteta vaivaaviakaan kovin helpolla.

Nyt olisi varmaan kysyntää tälläisille potilasta ymmärtäville lääkäreille, jotka osaisivat asettua sen potilaan asemaan, kun se raukka kärvistelee muutaman vaivaavan hampaan kanssa vuosia tuskaa ja kipua yms. tuntien. Toiset käyvät Virossa, jossa poistoihin suhtaudutaan eri lailla kuin Suomessa. Mielestäni suomalaisen kuuluu saada hampaansa poistetuksi kotimaassaan Suomessa.

• ettei poisteta
        Minullako ? kirjoitti:

Millainen sitten on ns. terve hammas ?
        Millaiset valtuudet nykyään on lääkärillä, kun hän poistaa hampaita / sairaita / terveitä ?

Yhden hampaan saa poistettua helpommin, kuin 7-8
        hammasta kerralla. Miksi näin ? Pitääkö proteesien laittajien sitten poistattaa hampaansa yksi kerrallaan ja sitten, kun on leuka tyhjä, niin sittenkö vasta saa proteesit ?

Kokoproteesien laitossa menee väkisinkin terveitä näiden sairaiden ohella poistoon. Pitääkö olla mätäiset vai millaiset hampaat, jotta ne poistettaisiin, kun esim. kp:n laittaa ? Eikö tässä vaiheessa, kun potilas aikoo laittaa kp:n ole hampaissa jo tarpeeksi vaivoja, että niistä vaivoista todella haluaa päästä eroon. Jos potilas on hoidattanut hampaitaan tuloksetta ja tilanne on toivoton ja apua ei ole tullut näistä hoidoista, niin eikö ole kohtuutonta vaatia potilasta kärvistelemään vaivaavien hampaiden kanssa tai ehdottaa lisähoitoja hoitojen päälle ? Siinä vaiheessa, kun kp alkaa olla ykkösenä mielessä on potilas varmaan tarkoin ja vakavasti harkinnut asian, sillä eihän omista hampaista niin vain luovuta ellei niistä ole jatkuvaa vaivaa.

Mielestäni hammaslääkäreiden asenne poistoja kohtaan on liian tiukka. Proteesit jo omaavana tiedän, että täysin vaivaamattomia hampaita ei poisteta, kun ei poisteta vaivaaviakaan kovin helpolla.

Nyt olisi varmaan kysyntää tälläisille potilasta ymmärtäville lääkäreille, jotka osaisivat asettua sen potilaan asemaan, kun se raukka kärvistelee muutaman vaivaavan hampaan kanssa vuosia tuskaa ja kipua yms. tuntien. Toiset käyvät Virossa, jossa poistoihin suhtaudutaan eri lailla kuin Suomessa. Mielestäni suomalaisen kuuluu saada hampaansa poistetuksi kotimaassaan Suomessa.

>>>>>>>

• pitäisi antaa
        ettei poisteta kirjoitti:

>>>>>>>

ilmi ihmisten huijaamisesta. Ei "terveitä" mutta kuolleita hampaita kannata mennä poistamaan jos ei niistä ole mitään vaivaa. Sillä on varmaan jokin oma
        teoria mitä ei hammaslääketiede yleisesti kannata. Pitää muistaa että menetetty hammas on menetetty ja vaikuttaa purentaan ja johtaa ennen pitkään johonkin korvaavaan järjestelyyn, jos meinaa vielä pureskella ruokansa. Kallis poisto ja vielä kalliimpia proteeseja tulossa.

• Kysynpä
        ettei poisteta kirjoitti:

>>>>>>>

Jos juurihoidetut olivat ihan ok kunnossa ja vaivaa niistä ei ollut, niin miksi ne pois piti ottaa ? Miten korvasit ne ? Ymmärrän, että vaivaavat hampaat poistetaan, kun niistä on potilaalle tuskia, mutta kun niitäkään ei kaikki lääkärit halua poistaa, vaan hoitaa vaan niitä risoja lisää ja lisää, niin sitä ei pieni ihminen oikein jaksa ymmärtää.

• Ratkaisee ?

Jos aikoo teettää kp:n toiseen leukaan ja muutama oma oireileva hammas on vielä jäljellä suussa, joilla pystyy joten kuten syömään, niin katsotaanko vain näiden jäännöshampaiden kuntoa vai vaiko niiden jäännöshampaiden kappalemäärää, kun potilas haluaisi kp:n eikä osaproteesia ?
      Kuinka monesta omasta hampaasta pystyy vielä tekemään osaproteesin ?

• poistettiin

hampaita siten, että ylös ja alas jäi kumpaankin leukaan kulmahampaat, siis yhteensä neljä. Lopputulos oli sellainen, että tehdyt proteesit ovat vain koristeet. Sanoo, ettei niiden kanssa voi syödä mitään, ja ottaa aina syömään ryhtyessään tekarit pois. Isälleni tehtiin myös osaproteesit. Hänelle jäi kymmenkunta omaa Ei ole vanha mies pystynyt niitä käyttämään. Sanoo, että kuola valuu koko ajan suupielistä. Yhdelle ystävälleni tehtiin ylös osaproteesi. Vuoden päästä tukihampaat pettivät... Moisia juttuja en ole kuullut yhdeltäkään kokoproteesien omistajalta, joita kyllä tunnen useita. Monilla heistä ollut kokoproteesit sekä ylhäällä, että alhaalla jo pitkään. Itsellän vain kokoyläproteesi, joten ala kp:sta ei kokemusta. Nykyisiä ylähampaitani en vaihtaisi risaisiin omiin mistään hinnasta. Mielestäni ainut vaihtoehto kun tekohampaita laitetaan on kokoproteesit. Ne implantit... no, niin. Ovatkohan nekään pitemmän päälle terveellisiä. Ainakin kalliita ne ovat.

• Eräs vaan ....
        poistettiin kirjoitti:

hampaita siten, että ylös ja alas jäi kumpaankin leukaan kulmahampaat, siis yhteensä neljä. Lopputulos oli sellainen, että tehdyt proteesit ovat vain koristeet. Sanoo, ettei niiden kanssa voi syödä mitään, ja ottaa aina syömään ryhtyessään tekarit pois. Isälleni tehtiin myös osaproteesit. Hänelle jäi kymmenkunta omaa Ei ole vanha mies pystynyt niitä käyttämään. Sanoo, että kuola valuu koko ajan suupielistä. Yhdelle ystävälleni tehtiin ylös osaproteesi. Vuoden päästä tukihampaat pettivät... Moisia juttuja en ole kuullut yhdeltäkään kokoproteesien omistajalta, joita kyllä tunnen useita. Monilla heistä ollut kokoproteesit sekä ylhäällä, että alhaalla jo pitkään. Itsellän vain kokoyläproteesi, joten ala kp:sta ei kokemusta. Nykyisiä ylähampaitani en vaihtaisi risaisiin omiin mistään hinnasta. Mielestäni ainut vaihtoehto kun tekohampaita laitetaan on kokoproteesit. Ne implantit... no, niin. Ovatkohan nekään pitemmän päälle terveellisiä. Ainakin kalliita ne ovat.

Eräs tuttuni hommasi hädissään rankaproteesin, kun jotain piti saada tilalle ja pian. Toinen tukihammas jouduttiin vuosien jälkeen juurihoitamaan kahteen kertaan ja ei tullut silti kuntoon. Ei auttanut muu, kuin poistaa, kun juurenpääleikkaustakaan ei enää suositeltu eikä hänelle annettu takeitakaan sen onnistumisesta. Hän hommasi sitten kp:n tilalle ja on ollut tyytyväinen tähän ratkaisuunsa ja ei vaihtaisi sitä enää rankaan takaisin mistään hinnasta.

Äitimuorilla oli aikanaan tekarit molemmissa leuoissa / nuorena laitetut ja oli tyytyväinen hänkin. Jopa alatekaritkin pysyivät ilman lonksuntaa paikallaan syödessä ja puhuessa.

• Potilas ???

Painit osittain samojen asioiden kanssa, kuin minäkin. Minulla on jo toinen leuka kunnossa kp:lla ja nyt olisi toisen leuan vuoro. En anna enää juurihoitaa yhtään hammasta huonojen kokemusten ja juurteni anatomian vuoksi. Niin käyriä juuria ei saa enää kuntoon kuin leikkauksella, jos silläkään.

On tainnut jokin pöpö iskeä näihin hampaisiin, kun niitten kanssa on juostu hoidoissa jatkuvasti. Poistaa olen antanut aina särkyjen mukaan ja en ole antanut juurihoitaa. No itsepä olen tämän tien valinnut ja nyt pitäisi saada toinenkin leuka kp:lla reilaan. Vaikeaa se on täälläkin, kun osaprotskua en halua laittaa ja implantit maksavat mansikoita.

Enpä oikein osaa sinua neuvoa muuten, kuin että ota järki käteen niissä hoidoissa, kun kerran tulosta niistä ei synny. Kyllä ne hoitavat sinun hampaitasi vaikka maailman tappiin asti, kun vaan suostut siihen ja maksat kalliit hoidot - turhaan.

• Juhani Tall

Hei

Joko olet Anskuliini saanut mielesi mukaista hoitoa

Voin antaa sulle Tallinnasta useita hammasl osoitteita jos haluat, en mainosta palstalla. Olen siella itsekin hoidossa

Tallinnassa on edullista ja standardi ok ja viela kaikkea tehdaan jopa poistetaan jos todella tarvis

[email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe