Mistä voi johtua et senkka on korkea? Leukemiaa? jotain muuta?

???

Mulla senkka 42 ja viitearvo on ilmeisesti 1-10. Oon kokoajan vähän flunssanen, mut kukaan ei ota tosissaan ja en saa lääkärille aikaa! Hoitajat ei vaan anna aikaa! Samoin B-Leukosyytit oli 10.2 kun viitearvo on 3.4-8.2 ja hb vaan 116. Mistä moinen voi johtua? Mä heti epäilen jotain syöpää kun on tällanen flunssafiilis ollu niin kauan! Hoitajien mielestä tuo senkka ei ollu mitenkään kamalan korkea et vois olla korkeampikin, mut mua kyllä huolettaa..    

4

15644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiallinen_tuntija

      Ymmärrän huolesi. Lasko on kuitenkin maailman epätarkin tutkimus, joten en ihmettele etteivät hoitajat siitä jaksaneet innostua. Jos olet flunssainen se selittänee leukosyyttiarvon, joka ei todellakaan vielä ole huomattavan korkea. Hb on naiseksi suht normaalia lähellä.

      Tässä faktaa laskosta:

      Sairauksia, joissa se voi olla koholla:
      * Pyelonefriitti
      * Bakteerikeuhkokuume (lasko voi suurentua myös viruskeuhkokuumeissa)
      * Aktiivinen nivelreuma ja selkärankareuma (CRP korreloi kuitenkin hieman laskoa paremmin taudin aktiivisuuteen) 1, 2
      * Systeemiset sidekudossairaudet *
      * Polymyalgia rheumatica ja temporaaliarteriitti (7–20 %:lla PMR-potilaista lasko on kuitenkin normaali) 3, 4, 5
      * Tuberkuloosi
      * Crohnin tauti
      * Haavainen koliitti *
      * Vaikea hyperlipidemia *
      * Fibrosoiva alveoliitti (esim. homepölykeuhko)
      * Sarkoidoosi *
      * Krooniset maksatulehdukset *
      * Maksakirroosi *
      * Metastasoinut syöpä *
      * Munuaiskarsinooma (hypernefrooma) *
      * Kolesteroliembolia * 1
      * Myös liikapaino ja raskaus suurentavat laskoa

      tauteja, joissa se on usein normaali:
      * Monet syövät, erityisesti maha-suolikanavan syövät
      * Nivelrikko
      * Virusinfektiot
      * Polysytemiassa lasko on yleensä pieni (ei suurene merkittävästi myöskään taudeissa, joissa se normaalisti suurenee).

      Kun kerta olet huolissasi, käy ihmeessä vaikka tk-lääkärin juttusilla uudestaan ja vaadi, että asia selvitetään.

      • alkup.

        Kun vastasit kysymykseeni!!! MUlla CRP ihan normaali, tais olla 5. Mitä eroa on senkalla ja crp:llä? Osaisitko sanoa kun sairaanhoitaja ei tähän vastannut? Ja mä tosiaan olen raskaana aika viimesilläni, en tajunnut et se voi vaikuttaa.. voiko se noin paljon sitä nostaa?! Niin ja mun mielestä toi oli tosi korkea kun ei mulla ikinä ole ollu senkka yli 10. Kai mun on ensviikolla taas jälleen sit vielä oman mielenrauhan vuoksi yritettävä saada se lääkäriaika. Nyt vaan on ollu niin kurja fiilis kun mulle ei sitä ole annettu vaikka olen pyytänyt kun tää mieltä vaivaa..


      • asiallinen_tuntija
        alkup. kirjoitti:

        Kun vastasit kysymykseeni!!! MUlla CRP ihan normaali, tais olla 5. Mitä eroa on senkalla ja crp:llä? Osaisitko sanoa kun sairaanhoitaja ei tähän vastannut? Ja mä tosiaan olen raskaana aika viimesilläni, en tajunnut et se voi vaikuttaa.. voiko se noin paljon sitä nostaa?! Niin ja mun mielestä toi oli tosi korkea kun ei mulla ikinä ole ollu senkka yli 10. Kai mun on ensviikolla taas jälleen sit vielä oman mielenrauhan vuoksi yritettävä saada se lääkäriaika. Nyt vaan on ollu niin kurja fiilis kun mulle ei sitä ole annettu vaikka olen pyytänyt kun tää mieltä vaivaa..

        Senkka tarkoittaa sitä, kuinka nopeasti veren solut laskeutuvat tietynlaisessa putkessa niitä seurattaessa muistaakseni tunnin ajan. Lähinnä se kertoo siis vain solumäärän lisääntymisestä veressä.

        CRP eli c-reaktiivinen proteiini taas on maksan tuottama aine, jota erittyy todella monissa erilaisissa infektio- ja muissa tulehdustiloissa.


    • Anonyymi

      CRP on sen mittaushetken tulehdusarvo ja LA eli kansanomaisesta senkka mittaa pitkäaikaista tulehdusarvoa. Itselläni oli senkka 245 ja CRP 3. Senkka laskee tosi hitaasti. Itselläni nyt 3 viikon jälkeen 32..
      Sinun arvosi ovat kyllä niin hyvät että menee jo luulosairauden puolelle jos huolestut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      41
      7954
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4656
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3331
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2186
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1719
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1576
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1518
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1209
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1108
    Aihe