Arkun kanto...

naisena

hei!

haluaisin tietää voiko nainen edes kantaa arkkua?
Haluan todella olla tämän elämäni tärkeimmän ihmisen viimeisellä matkassa mukana!
Asia olisi mulle kunniatehtävä ja tiedän että se on raskas matka,henkisesti sekä fyysisesti,mutta teen sen, kun haluan kunnioittaa tätä hyvin rakasta ihmistä niin suuresti myös tässä kohdin.tuntuisi todella pahalta jos en voisi kantaa arkkua.
minkälainen laki suomessa on..naisen arkun kanto?
haluan todella kantaa!
olisin kiitollinen tiedoita miten menetellä ja kaikenlaisista tämän tyyppisistä ajatuksista,mitä teit,miltä tuntui..samanhenkiset ajatukset tosi tärkeitä mulle nyt.
kiitän kauniisti vastauksista.

22

15937

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta tässä ajassa,

kun naiset voivat olla pappeja ja homoja vihitään..

Mielestäni asia on vain Sinun ja sukulaistesi välinen.
      Et voi kuitenkaan varmaan tehdä vasten heidän tahtoaan mikäli eivät halua.
      Jos olet lähin sukulainen voisi vaihtoehtona olla polttohautaus ja uurnan kanto. Sen varmasti voit tehdä yksin.

Ihmistä voi kunnioittaa oikeasti vain sen eläessä, kuoleman jälkeen tapahtuva on rituaali sukua ja muuta yleisöä varten.
      Mikäli et pääse mieleiseesi sopimukseen muiden kanssa hautajaisjärjestelyistä kannattaa muistaa tämä ja miettiä onko välit ja sosiaalinen kanssakäyminen minkä arvoista.
      Useasti ei tarvitse katsella niitä enää hautajaisten jälkeen, joten sen kestää päätit sitten mitä tahansa.

• lisätäkseni

tilaisuus itsessään on tietysti herkkä ja juhlallinen.
        Mutta ei arkun kanto ole pääasia.

Olen tehnyt sen pari kertaa: Yleensä joku tai jotkut vain hengailevat kantamisessa tai sitten sähläävät muuten, toisinaan tarvitsee myös voimaa. Arkku painaa ja vainaja voi painaa myös.
        Liinat ovat olleet varmaan käytössä kymmeniä vuosia koskaan pesemättä, kun sellaisen pistää niskaansa niin käy ihan mielellään jälkeen päin pesulla, kun se kuitenkin kiertää enemmän tai vähemmän haudan kautta.

Veli kantoi isän uurnassa jonka sille mielelläni soin.
        Kunniatehtävä, mutta ei kantaminen itsessään ole pääasia.

• puhtaat kantoliinat
        lisätäkseni kirjoitti:

tilaisuus itsessään on tietysti herkkä ja juhlallinen.
        Mutta ei arkun kanto ole pääasia.

Olen tehnyt sen pari kertaa: Yleensä joku tai jotkut vain hengailevat kantamisessa tai sitten sähläävät muuten, toisinaan tarvitsee myös voimaa. Arkku painaa ja vainaja voi painaa myös.
        Liinat ovat olleet varmaan käytössä kymmeniä vuosia koskaan pesemättä, kun sellaisen pistää niskaansa niin käy ihan mielellään jälkeen päin pesulla, kun se kuitenkin kiertää enemmän tai vähemmän haudan kautta.

Veli kantoi isän uurnassa jonka sille mielelläni soin.
        Kunniatehtävä, mutta ei kantaminen itsessään ole pääasia.

itse olen kantanut noin 10 vainajaa hautaan enkä ole koskaan ns likaisia kantoliinoja nähnyt, eihän ne tietenkään niin puhtaita ole kuin juhlapaita. kyllähän arkun keskellä voi olla heikompi kantajakin, arkun kanossa paino ei jakaudu tasan
        varsinkaan laskettaessa .mummuni kertoi et hän oli kaveriaan kantamassa hautaa,rohkeesti vaan liinaan kiinni.

• asiaa harkinnut

Minulle pappi ehdotti sitä, että olisin kantamassa sisareni arkkua. Näin aioinkin, mutta luovuin tehtävästä ihan viime tipassa.

• Mies_28

En suosittelisi ihan käytännön syistä. Olen itse lähes satakiloinen mies, mutta arkun kantaminen oli silti erittäin työlästä. Voit tietenkin kokeilla pistää esim. rinkkaan 40kg edestä tavaraa ja testata miten onnistuu. Teet muille kantajille karhunpalveluksen, jos lähdet mukaan etkä pystykään täyttämään omaa osuuttasi. Pahimmillaan arkku voi jäädä matkalle, koska kanto tapahtuu pareina ja sinun luovuttaessa, tulee neljälle kantajalle 33% lisää painoa.

• Pihla-67

samasta,ihan käytännön syystä.

Oma isäni kuoli 2004,ja olisin halunnut olla kantamassa arkkua.Isä oli kookas mies,ja vaikka kuollessaan painoikin enää puolet siitä,mitä eläessään,oli arkunkantajilla kova työ (heitä oli vain neljä,kuusi olisi ollut parempi).

Itse noin viisikymmenkiloisena olisin varmasti joutunut luovuttamaan kesken kantamisen,ja sehän olisi ollut ainakin minusta tosi noloa.

Ajatus sinänsä on arvokas.

• kantaa arkkua

- ja tiedän näin tapahtuneenkin, vaikka itse en sellaisissa hautajaisissa ole ollut. Kyseessä oli nuori mies, jonka yhtenä kantajana oli hänen äitinsä. Voin vain kuvitella, kuinka raskasta taakkaa hän kantoi, mutta ehkä se auttoi häntä surun käsittelyssä.

• pallbearer

Eihän nyt laissa mitään arkunkantajista sanota. Arkkua voi kantaa kuka vaan haluaa ja jaksaa. Arkunkanto ei ole ihan kevyt homma, joten yleensä miehet sen homman ovat hoitaneet käytännön syistä. Neljällä arkkua saa kantaa ihan tosissaan, kuudella vähän kevyempää. Jos tuntuu että voimia riittää, niin siitä vaan kantamaan.

• xxx

Suomessa on perinteisesti ollut yleisenä tapana, että miehet kantavat vainajan. Ihan käytännön syistä se varmaan onkin järkevintä, jos vainaja on vähänkin painavampi. Johan itse arkkukin painaa, varsinkin joku jykevä tammiarkku.

Tästä yleisestä käytännöstä poiketen vanhaan aikaan ainakin joillakin paikkakunnilla on ollut tapana, että naiset ovat saattaneet kantaa naisen tai lapsen arkkua.

Minulla on sellainen käsitys, että kantajat ovat aina olleet joko miehiä tai naisia, eli ei siis molempia samalla kertaa. Missään laissa ei kuitenkaan tällaisista ole määrätty, joten omaiset voivat näistä sopia keskenään.

• suru

Olen kantanut arkkua. Nainen pystyy siihen ihan hyvin, varsinkin jos kantajia kuusi. Kannattaa kuitenkin olla keskellä, jolloin vähemmän painoa. Pitää tehdä juuri siltä kuin itsestä tuntuu!

• vastauksistanne

mieltäni lämmitti kovin saadassani näin monta vastausta,pitkään mietin uskallanko edes kysyä aiheesta.onneksi uskalsin...
        Mielessäni olen päätökseni tehnyt, jos vain voin niin arkkua kannan.
        Kyseessä on isäni, ja tiedän ettei aikaa ole jäljellä paljoakaan,ikää kun on paljon hänellä ja jotenkin näen elämän hiipuvan hänestä,surettaa kovin jo nyt,itkettääkin,en vain haluaisi luopua...
        Kunnioitusta ja rakkautta olemme jakaneet koko ajan ja haluaisin tehdä niin myös kuolemassakin, tuo polttohautaus ei ole tässä kohdin sopiva,koska isä ei sitä halua itselleen ja pienikokoinenkin on n.60kg,eli voisin sitten olla yksi niistä kuudesta kantajasta.
        en tiedä onko muilla samanlaisia kokemuksia tai tunteita, haluan todella viedä tämän suuresti rakastamani ihmisen myös rakkaudella viimeiseen lepoon...olla osallisena myös silloin kunnioittaen...kun sen aika on.
        kysyisin vielä miten menee ne askellukset kantaessa,kuka seuraa ketäkin?
        kiitos jos vielä jaksatte vastata.

Aurinkoisia kevätpäiviä teille kaikille.

• kommentti
        vastauksistanne kirjoitti:

mieltäni lämmitti kovin saadassani näin monta vastausta,pitkään mietin uskallanko edes kysyä aiheesta.onneksi uskalsin...
        Mielessäni olen päätökseni tehnyt, jos vain voin niin arkkua kannan.
        Kyseessä on isäni, ja tiedän ettei aikaa ole jäljellä paljoakaan,ikää kun on paljon hänellä ja jotenkin näen elämän hiipuvan hänestä,surettaa kovin jo nyt,itkettääkin,en vain haluaisi luopua...
        Kunnioitusta ja rakkautta olemme jakaneet koko ajan ja haluaisin tehdä niin myös kuolemassakin, tuo polttohautaus ei ole tässä kohdin sopiva,koska isä ei sitä halua itselleen ja pienikokoinenkin on n.60kg,eli voisin sitten olla yksi niistä kuudesta kantajasta.
        en tiedä onko muilla samanlaisia kokemuksia tai tunteita, haluan todella viedä tämän suuresti rakastamani ihmisen myös rakkaudella viimeiseen lepoon...olla osallisena myös silloin kunnioittaen...kun sen aika on.
        kysyisin vielä miten menee ne askellukset kantaessa,kuka seuraa ketäkin?
        kiitos jos vielä jaksatte vastata.

Aurinkoisia kevätpäiviä teille kaikille.

Naiset ovat ennenkin kantaneet arkkua. Menneinä aikoina enemmän ja nykyisinkin joskus. Kysymys on vain tavasta, ei mistään määräyksestä. Muutama vuosi sitten sisaret halusivat kantaa hautaan pikkuveljensä ja sen myös tekivät.

• kantaa arkkua
        kommentti kirjoitti:

Naiset ovat ennenkin kantaneet arkkua. Menneinä aikoina enemmän ja nykyisinkin joskus. Kysymys on vain tavasta, ei mistään määräyksestä. Muutama vuosi sitten sisaret halusivat kantaa hautaan pikkuveljensä ja sen myös tekivät.

Isäni kuoli reilut kymmenen vuotta sitten ja silloin en tiennyt, että olisin voinut kantaa arkkua. Äitini kuoli viime syksynä ja silloin kannoin häntä yhtenä kuudesta. Äidin hautaan kantaminen oli henkisesti vielä raskaampi koettelemus mitä fyysisesti. Olen kuitenkin onnellinen, että olin yhtenä mukana.

• kukapa muu
        kantaa arkkua kirjoitti:

Isäni kuoli reilut kymmenen vuotta sitten ja silloin en tiennyt, että olisin voinut kantaa arkkua. Äitini kuoli viime syksynä ja silloin kannoin häntä yhtenä kuudesta. Äidin hautaan kantaminen oli henkisesti vielä raskaampi koettelemus mitä fyysisesti. Olen kuitenkin onnellinen, että olin yhtenä mukana.

jos satun olemaan ainut läheinen, toisalta pelkään itse etten sitä voi tehdä ja onko silloin synti kutsua ulkopuolisia kantamaan?

• on kaksi asiaa..
        kukapa muu kirjoitti:

jos satun olemaan ainut läheinen, toisalta pelkään itse etten sitä voi tehdä ja onko silloin synti kutsua ulkopuolisia kantamaan?

on olemassa ainakin kaksi asiaa joista ei saisi kieltäytyä kun pyydetään,toinen on arkun kanto ja toinen jos kummiksi pyydetään....näin ainakin mulle on opetettu...

• Kantajana ollut
        on kaksi asiaa.. kirjoitti:

on olemassa ainakin kaksi asiaa joista ei saisi kieltäytyä kun pyydetään,toinen on arkun kanto ja toinen jos kummiksi pyydetään....näin ainakin mulle on opetettu...

Isäni kuoli yli 10 vuotta sitten ja pienen paikkakunnan ihmetykseksi olin yksi kantajista. Mikään muu vaihtoehto ei tullut edes mieleen. Enkä ollut keskellä, vaan pääpuolessa sydämen puolella.

Ihmeesti sitä fyysisesti jaksoi, vaikka painoa ei ollutkaan kuin 52 kiloa. Henkisesti paljon raskaampaa, mutta olen tyytyväinen, että pystyin sen tekemään.

Tee vain rohkeasti niin, kuin sydän sanoo.

• kantaa

Ei asiasta taida mitään lakia olla.

Sisareni kantoi arkkua mummimme hautajaisissa, samoin hyvä ystäväni kantoi oman isänsä arkkua.

Joten kyllä se käy.
      Voimia suruusi!

• tämän asian

Anteeksi tämä vastaus tulee myöhään,äitini kuoli tammikuussa ja kaksi sisartani halusivat kantaa äidin arkkua ja kantoivatkin ei siihen ole mitään lakia.Se meni ihan hyvin eikä he sanoneet sitä vaikeaksi se vain, oli viimeinen palvelus ja teko.

• mie vaan

tietenkin nainen voi kantaa arkkua. itse olen myös nainen ja olen kantanu arkkua. onhan se tietenkin tosi raskasta, mutta jos itsestä siltä tuntuu niin kanna vaan!

• Kaarjaa

...120 kiloinen karju joten arkun painoa en ole edes ajatellut mutta käsitykseni on että ei siinä voi ajatella fyysisiä juttuja kun rakasta ihmistä kantaa hautaan. Olitpa sitten 45 kiloinen nainen tai suuri karju niin samanlailla se kanto sujuu, ei tosiaankaan sillä lyhyellä kantomatkalla ehdi ajatella jaksaako vai ei. Rohkeasti vaan kahvoihin kiinni sitten kun se aika tulee.

PS. Kannoin tänään rakkaan enoni haudan lepoon Muhoksella, kolme enon omaa poikaa ensikertalaisina ja minä kokenut konkari ja kaksi enon parasta ystävää, hyvin arkku liikkui ja ilman mitään kommelluksia. Jorma pääsi arvokkaasti ikuiseen uneen.

• arkun kanto
        Kaarjaa kirjoitti:

...120 kiloinen karju joten arkun painoa en ole edes ajatellut mutta käsitykseni on että ei siinä voi ajatella fyysisiä juttuja kun rakasta ihmistä kantaa hautaan. Olitpa sitten 45 kiloinen nainen tai suuri karju niin samanlailla se kanto sujuu, ei tosiaankaan sillä lyhyellä kantomatkalla ehdi ajatella jaksaako vai ei. Rohkeasti vaan kahvoihin kiinni sitten kun se aika tulee.

PS. Kannoin tänään rakkaan enoni haudan lepoon Muhoksella, kolme enon omaa poikaa ensikertalaisina ja minä kokenut konkari ja kaksi enon parasta ystävää, hyvin arkku liikkui ja ilman mitään kommelluksia. Jorma pääsi arvokkaasti ikuiseen uneen.

Arkku painaa tyhjiltään noin 35-70kg ,mallista riipuen jos sitä kantaa 6-henkilöä olivatpa he naisia taikka miehiä niin painoa tulee kullekkin kantajalle 16-40 kg vainajan painon ollessa 100kg ja kunnon tammisagofagin 70 kg panoa on siis 170 kg joka jaetaan kuudella.=tulos 28,3333kg per kantaja rihkama arkulla joka painaa 35kg ja vainaja 100kg tulos=22,5 kg per kantaja.

• Nainen_1975

Nainen voi kantaa arkkua. Sitä ei mikään laki estä. Olen itse kantanut lähes vieraan ihmisen arkkua koska kantajia oli liian vähän eivätkä vainajan sukulaisnaiset pystyneet siihen. Tuntui aluksi oudolta, mutta nyt tuntuu kuin olisin henkilökohtaisesti saattanut tämän ihmisen haudan lepoon, vaikken edes kauhean hyvin häntä tuntenut. Jos oman lapseni saattaisin hautaan, haluaisin olla itse arkkua kantamassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2228
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1853
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1470
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1444
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1137
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1124
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1074
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1054
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      75
      898
    Aihe