hammaslääkäri pelko

lisu

Kuinka päästä eroon pelosta?
Pienenä taisi jotenkin jäädä takaraivoon se, kun revittiin hammaslääkärissä 2 etuhammasta irti ilman puudutusta.
Hammaslääkärin ajanvaraaminen pelottaa. Odotushuoneessa istuminen pelottaa. Kaikki mikä liittyy hammaslääkäreihin pelottaa, enkä mahda sille mitään.
Hammaslääkäreistä ei ole koskaan jäänyt minulle mitään positiivista mielikuvaa.

31

9192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleensä yli.

      mutta se vaatii aikaa ja aika vaatii aikaa.
      Mutta kun kuitenkin pystyt selkeästi sen hallitsemaan ei ongelma ole ylitsepääsemätön, sellainen ettei se voisi muuttua.
      Voit kokeilla myös vaihtaa hammaslääkäriä, niitä on erilaisia.
      Vaihtoehtona on myös nukutus, tunnen yhden miehen, jolle se on ainoa vaihtoehto. Päällepäin ei uskoisi, joten asiassa on omat huvittavatkin piirteensä.

      • pelko häviä

        Pelosta joko pääsee tai ei pääse. Itse olen pelkoinen, enkä ole onnistunut siitä pääsemään yli millään keinolla. Olen käynyt pelkopolillakin hoidossa, josta saa parhaan mahdollisen avun, mutta sekään ei vain auttanut. Olen perusterve muuten, siis käytännössä tarkoittaa, etten syö minkäänlaisia lääkkeitä, ainoastaan päänsärkyyn silloin tällöin asperiinia tai buranaa, muuten tietty voi päässä heittää, mutta sitä en sitten itse tiedä, jos ei käy kapulatestejä läpi. :D Mutta siis pelkoni pysyy, ei poistu, valitettavasti.


    • mymmelimyy

      Ota yks rauhottava tabletti tuntii ennen ku meet lekurille! Kyllä auttaa!

    • pelätä

      Tai jos pelkäätkin,sen voit ihan kätteltssä kertoa hammaslääkärille.Nykyään he tietävät paljon asiakkaan peloista,koska kokevat sitä päivittäin-tapaavat pelkopotilaita.Kertomonen helpottaa itseäsi ja hammaslääkärikin osaa varautua.

      • pelosta

        Menehän kertomaan jo kättelyssä, että pelkäät kun avaat oven. Saat lähetteen psykiatrille samalla istunnolla. Pelkohan on häiriötila, ei ole normaali reaktio.


      • on sairaus
        pelosta kirjoitti:

        Menehän kertomaan jo kättelyssä, että pelkäät kun avaat oven. Saat lähetteen psykiatrille samalla istunnolla. Pelkohan on häiriötila, ei ole normaali reaktio.

        Fobia eli pelkotila on sairaus. Ei todellakaan ole normaalia pelätä edes hammaslääkärissä. Se on sairaus, joka täytyy hoitaa pois psykologin ja hammaslääkärin yhteistyössä.


      • Alina
        pelosta kirjoitti:

        Menehän kertomaan jo kättelyssä, että pelkäät kun avaat oven. Saat lähetteen psykiatrille samalla istunnolla. Pelkohan on häiriötila, ei ole normaali reaktio.

        Hammaslääkäripelko on aivan normaali reaktio, on harvoja ihmisiä, joita tilanne ei ainakin jossain määrin kauhistuttaisi. Eniten tilanteessa pelottaa avuttomuus, se, että on niin täysin toisen ihmisen armoilla eikä voi itse vaikuttaa yhtään siihen mitä tapahtuu, kun ei edes näe, mitä siellä suussa oikein touhutaan. Toinen pelon aihe on sitten tietysti kipu, josta pääsee puuduttamalla.

        Kannattaa kertoa jo aikaa varatessaan, että pelkää. Jotkut hammaslääkäriasemat ovat erikoistuneet pelkopotilaiden hoitamiseen, ja yhdessä voitte sopia, minkälainen lääkitys on tarpeen vai tarvitaanko peräti nukutusta.

        Itse en isommin enää pelkää omalle hammaslääkärilleni mennessäni, koska tunnen hänet niin hyvin, että olen oppinut luottamaan häneen. Sen sijaan vieraalle hammaslääkärille mennessäni - varsinkin jos tiedän, että edessä on pitkä istunto - olen ottanut yhden rauhoittavan pillerin ennen toimenpidettä. Reseptin sain työpaikkalääkäriltä, kun selitin tilanteen.


    • diagnoosi

      Hammaslääkäripelko on fobia .Esiintyy henkilöillä, jotka kärsii alkoholiriippuvuudesta, huumeriippuvuudesta, depressiosta, pakkoneuroosista, paniikkihäiriöstä, sosiaalisesta fobiasta, agorafobiasta, muusta spesifisestä fobiasta.
      Hoitomuotona psykiatrinen konsultaatio, premedikaatio anksiolyyteillä, altistushoito, kognitiivinen terapia, rentoutushoito. Vaikeimmissa tapauksissa voidaan turvautua sedaatio/nukutushoitoon.

      • Absolutisti

        Olipa päätelmä... Itse olen ihan hirveän hammaslääkäripelkoinen. Ja en kyllä todellakaan ole alkoholisti, narkkari, depressiivinen enkä myöskään millään lailla neuroottinen. Eli voi sitä hammaslääkäriä pelätä ihan tavallisetkin ihmiset. Mutta onneksi nykyään on ymmärtäviä hammaslääkäreitä ja auttavia hoitokeinoja että me pelkopotilaatkin voimme hampaamme hoitaa.


      • koulutuksessa
        Absolutisti kirjoitti:

        Olipa päätelmä... Itse olen ihan hirveän hammaslääkäripelkoinen. Ja en kyllä todellakaan ole alkoholisti, narkkari, depressiivinen enkä myöskään millään lailla neuroottinen. Eli voi sitä hammaslääkäriä pelätä ihan tavallisetkin ihmiset. Mutta onneksi nykyään on ymmärtäviä hammaslääkäreitä ja auttavia hoitokeinoja että me pelkopotilaatkin voimme hampaamme hoitaa.

        Netistä löytyy diagoosi perusteet. Laita googleen hakusana, niin näet mitä kaikkea hammaslääkärikoulutuksessa opetetaan hammaslääkäripelkoisista potilaista.


      • ICD10
        koulutuksessa kirjoitti:

        Netistä löytyy diagoosi perusteet. Laita googleen hakusana, niin näet mitä kaikkea hammaslääkärikoulutuksessa opetetaan hammaslääkäripelkoisista potilaista.

        Kansainvälinen tautiluokitus on älyttömän kankea eikä kai ole edes hammalääkäreiden mielipiteitä varmaan laadinnassa kuunneltu. Tauteja löytyy "Betel-pähkinän aiheuttamasta värjäymästä ikenissä" alkaen, mutta tavallisimpiin suusairauksiin ei sitten millään. Koko tautiluokitus on aivan käsittämätön: esim. jos potilas tulee tarkastukseen, pitäisi kirjata että kyseessä on "Luullun sairauden tutkimus" tai miten se nyt menikään, luulotautiseksi kumminkin. Sattuneesta syystä ei näitää koodeja arkielämässä käytetäkään. Mutta jos hammaslääkäripelko on ainoa syy hoitaa hampaat nukutuksessa julkisella sektorilla, Tautiluokituksen mukaan sille täytyy etsiä joku fobia-koodi. Byrokraattista vai mitä?
        Korostan vielä, että kyseessä on siis KANSAINVÄLINEN tautiluokitus, joten suomalaisilla hammaslääkäreillä ei ole siihen paljon sanottavaa.


      • set
        Absolutisti kirjoitti:

        Olipa päätelmä... Itse olen ihan hirveän hammaslääkäripelkoinen. Ja en kyllä todellakaan ole alkoholisti, narkkari, depressiivinen enkä myöskään millään lailla neuroottinen. Eli voi sitä hammaslääkäriä pelätä ihan tavallisetkin ihmiset. Mutta onneksi nykyään on ymmärtäviä hammaslääkäreitä ja auttavia hoitokeinoja että me pelkopotilaatkin voimme hampaamme hoitaa.

        Kyllä hammashoitoa voivat pelätä muuten "normaalit" ihmiset. Adeknoottina vain, että esim. huumeidenkäyttäjät, jotka muuten pistelevät itseään miten sattuu ovat usein aivan älyttömän piikkikammoisia! Paitsi puudutusta, niin pelkäävät kaikkia muitakin toimenpiteitä. Tuo aiemmassa viestissä lueteltu joukko on hyvin vaikeahoitoista, säpsähtelevät ja pomppivat pienemmästäkin syystä, hoidot jäävät kesken ja akutisoituvat sitten. Minkäänlaista pitkäjännitteisyyttä ei ole, vaan kaiken pitää tapahtua heti ja nyt. Ja aina ruinaamassa esilääkitystroppia, vaikka jo lääkärit kieltäneet antamasta...


      • pelkopotilas www
        ICD10 kirjoitti:

        Kansainvälinen tautiluokitus on älyttömän kankea eikä kai ole edes hammalääkäreiden mielipiteitä varmaan laadinnassa kuunneltu. Tauteja löytyy "Betel-pähkinän aiheuttamasta värjäymästä ikenissä" alkaen, mutta tavallisimpiin suusairauksiin ei sitten millään. Koko tautiluokitus on aivan käsittämätön: esim. jos potilas tulee tarkastukseen, pitäisi kirjata että kyseessä on "Luullun sairauden tutkimus" tai miten se nyt menikään, luulotautiseksi kumminkin. Sattuneesta syystä ei näitää koodeja arkielämässä käytetäkään. Mutta jos hammaslääkäripelko on ainoa syy hoitaa hampaat nukutuksessa julkisella sektorilla, Tautiluokituksen mukaan sille täytyy etsiä joku fobia-koodi. Byrokraattista vai mitä?
        Korostan vielä, että kyseessä on siis KANSAINVÄLINEN tautiluokitus, joten suomalaisilla hammaslääkäreillä ei ole siihen paljon sanottavaa.

        Voi sitä lomakkeiden määrää minkä joutuu julkisella puolella täyttämään, jotta pääsee hammashoitopelostaan! Itse kävin moisen prosessin läpi, kuului hammaslääkärin haastattelu, psykologin käyntejä useita sellaisia, monenmoisia kysymyslomakkeita, missä kysyttiin kaiken maailman hulluustauditkin! Voi jumalvitanos, enkä päässyt pelostani irti. Pelkokertoimeksi tuli 9,5 ja sain nukutushoidon ja merkinnän fobiasta siis. Jees, hampaat kyllä kunnossa, mutta kaikenmoisen testien jälkeen olen entistä sairaampi, henkisesti!


      • Sinunkin tuollaista
        set kirjoitti:

        Kyllä hammashoitoa voivat pelätä muuten "normaalit" ihmiset. Adeknoottina vain, että esim. huumeidenkäyttäjät, jotka muuten pistelevät itseään miten sattuu ovat usein aivan älyttömän piikkikammoisia! Paitsi puudutusta, niin pelkäävät kaikkia muitakin toimenpiteitä. Tuo aiemmassa viestissä lueteltu joukko on hyvin vaikeahoitoista, säpsähtelevät ja pomppivat pienemmästäkin syystä, hoidot jäävät kesken ja akutisoituvat sitten. Minkäänlaista pitkäjännitteisyyttä ei ole, vaan kaiken pitää tapahtua heti ja nyt. Ja aina ruinaamassa esilääkitystroppia, vaikka jo lääkärit kieltäneet antamasta...

        Itsellä hammaslääkäri ja hoitaja totesivat yhdestä suusta. Sulla on häiriö, kun puhuin pelostani. Ei ollut kivaa kuultavaa. Siitä sitten ruvettiin taustoja kyseleen ja syynäämään mahdollinen psykoottinen vammani.


      • Alina
        Sinunkin tuollaista kirjoitti:

        Itsellä hammaslääkäri ja hoitaja totesivat yhdestä suusta. Sulla on häiriö, kun puhuin pelostani. Ei ollut kivaa kuultavaa. Siitä sitten ruvettiin taustoja kyseleen ja syynäämään mahdollinen psykoottinen vammani.

        Onpa omituista, mahtaisiko kyseinen käytös olla ominaista terveyskeskuksille? Helsinkiläisenä keski-ikäisenä olen joutunut hoidattamaan hampaani yksityisellä hammaslääkärillä (jonot terveyskeskuksiin vuoden pituisia), enkä ole KOSKAAN saanut osakseni tuollaista asiatonta kohtelua.

        Oma hammaslääkärini kertoo koko ajan mitä tekee ja kyselee miltä tuntuu ja ottaa kaikin tavoin potilaan huomioon. Niin teki myös hänen edeltäjänsä, ja tällä tavalla hälvensi ainakin minun pelkoani.


      • loppuelämän kärsimys
        ICD10 kirjoitti:

        Kansainvälinen tautiluokitus on älyttömän kankea eikä kai ole edes hammalääkäreiden mielipiteitä varmaan laadinnassa kuunneltu. Tauteja löytyy "Betel-pähkinän aiheuttamasta värjäymästä ikenissä" alkaen, mutta tavallisimpiin suusairauksiin ei sitten millään. Koko tautiluokitus on aivan käsittämätön: esim. jos potilas tulee tarkastukseen, pitäisi kirjata että kyseessä on "Luullun sairauden tutkimus" tai miten se nyt menikään, luulotautiseksi kumminkin. Sattuneesta syystä ei näitää koodeja arkielämässä käytetäkään. Mutta jos hammaslääkäripelko on ainoa syy hoitaa hampaat nukutuksessa julkisella sektorilla, Tautiluokituksen mukaan sille täytyy etsiä joku fobia-koodi. Byrokraattista vai mitä?
        Korostan vielä, että kyseessä on siis KANSAINVÄLINEN tautiluokitus, joten suomalaisilla hammaslääkäreillä ei ole siihen paljon sanottavaa.

        suomalainen hamamslääkäri ei osaa soveltaa teoriaa käytäntöön oikealla tavalla. Ei ole kivaa saada leimaa otsaansa hulluna potilaana vain pelon tähden. Vaikka ovat salassapitovelvollisia, asiasta kerrotaan muillekin ja leimaudut tuttavienkin silmissä, kun se pirun hammaslääkäri ei osannut ottaa sitä pelkoasiaa muutakuin fobiapohjalta. Lisänä diagnoosi psyykkisestä sairaudesta vai nhampaiden tähden. En tiedä, kyllä ************ koko helvetin touhu vain hampaiden tähden.
        Olisikohan asia pitänyt panna jonnekin oikeusistuntoon kunnianloukkauksesta?


      • mariah81
        pelkopotilas www kirjoitti:

        Voi sitä lomakkeiden määrää minkä joutuu julkisella puolella täyttämään, jotta pääsee hammashoitopelostaan! Itse kävin moisen prosessin läpi, kuului hammaslääkärin haastattelu, psykologin käyntejä useita sellaisia, monenmoisia kysymyslomakkeita, missä kysyttiin kaiken maailman hulluustauditkin! Voi jumalvitanos, enkä päässyt pelostani irti. Pelkokertoimeksi tuli 9,5 ja sain nukutushoidon ja merkinnän fobiasta siis. Jees, hampaat kyllä kunnossa, mutta kaikenmoisen testien jälkeen olen entistä sairaampi, henkisesti!

        no kumma juttu kun mun ei pitäny mitään täytellä,ihan hyvä siis mutta ihmetyttää kun sun piti ja noi psykologilla käynnit..ku mä menin vaa terveyskeskuksee kipu päivystyksee ja siel kävin sitten muutaman kerran ja sit mulle lääkärit itse ehdotti nukutuksessa hoitoa ja kävin tarkastuksessa siel nukutus paikassa ja kuukauden kuluttuu nukutukseen...ihanaa kaikki kuntoon kerralla..varmaa jännitti se nukutus?mua ainakin:)


      • höpönöpö

        Kyseessä ei välttämättä ole varsinainen fobia. Lisäksi ei ole mitään faktaa siitä, että depressio olisi kytköksissä fobioihin. Alkoholiriippuvuus ja huumeriippuvuus on vielä kauempaa haettu.

        Suurimmalla osalla syynä ovat ainoastaan ja vain aiemmat kivuliaat hoidot. 80-luvulla oli tavallista, että hampaita ei puudutettu. Etenkään lapsilla. Joten kummasti on paljon 25-40v. hammaslääkärikammoisia nykyään...

        Koska kipu aiheuttaa eniten pelkotiloja, kannattaa etsiä hammaslääkäri, joka ei tässä säästele. Nykyään on kunnallisellakin puolella pelkopotilaisiin erikoistuneita hammaslääkäreitä. On myös mahdollista saada rauhoittavia, ja yksi tabletti ennen sessiota rentouttaa, ja senkin takia sattuu vähemmän. Lisäksi on helpompi hoitaa.

        Hammaslääkärikammoon ei todellakaan kirjoiteta lähetettä psykologille ja terapiaan. Tosin mikäli fobio estää koko visiitin, silloin on syytä harkita terapiaa.


    • Make

      Mä kävin hoidattamassa hampaani nukutuksessa ja samalla kaikki viisarit leikattiin/vedettiin pois. En uskalla mennä muuten. Ensin lääkäriltä rauhoittavia "pää täyteen" ja sit vastaanotolle.

    • mariah1981

      joo mä kans oon pelänny aina hammaslääkärii..ja oottanu aina viimesee saakka kun kipu on niin kauheeta et on niinku pakko mennä..sit menin ja poistettii tulehtunu hammas ja ne lääkärit ehdotti mulle heti nukutus hoitoo et saa kaikki kerral kuntoo ja ajan sain jo ens kuussa..ja onnex ei täytyny mennä yksityiselle nukutuksee ois tullu hiukka kalliix,mut tää tulee maksaa korkeintaa sen 200e.mut pakko se on saada hampaat kuntoo ennen ku ne tippuu:)

      • minua?

        Millaset "oireet" sulla sitten oli kun pääset nukutukseen? Itse pelkään aivan mielettömästi, mutta mun hampaat ovat hyvästä suuhygieniasta aivan kunnossa, muutama pikku reikä, mutta mun pelkoani ei ole otettu kertaankaaan vakavasti ja kärsin siitä aivan jumalattomasti. Kerrankin oli 10v. väliä, mutta silloin ei ollut muuta kuin yksi pieni reikä, jota ei kuitenkaan paikattu. Olen pessyt ja huolehtinut hampaistani pelosta huolimatta aivan sairaan tarkasti, joten eivät ole päässeet rapistumaan. Nyt siis on pari reikää enkä uskalla mennä paikkauttamaan. Kerroin pelostani, mutta ei otettu vakavasti. sanottiin vain, että kokoa itsesi ja tule! Minusta ei ole siihen. Hammaslääkäri ei usko minua. Kun yleensäkin käyn, jälkeenpäin tuntuu että on pakko hyppiä seinille, niin kamalaa se on. Miten oikein saat nukutuksen?


      • mariah81
        minua? kirjoitti:

        Millaset "oireet" sulla sitten oli kun pääset nukutukseen? Itse pelkään aivan mielettömästi, mutta mun hampaat ovat hyvästä suuhygieniasta aivan kunnossa, muutama pikku reikä, mutta mun pelkoani ei ole otettu kertaankaaan vakavasti ja kärsin siitä aivan jumalattomasti. Kerrankin oli 10v. väliä, mutta silloin ei ollut muuta kuin yksi pieni reikä, jota ei kuitenkaan paikattu. Olen pessyt ja huolehtinut hampaistani pelosta huolimatta aivan sairaan tarkasti, joten eivät ole päässeet rapistumaan. Nyt siis on pari reikää enkä uskalla mennä paikkauttamaan. Kerroin pelostani, mutta ei otettu vakavasti. sanottiin vain, että kokoa itsesi ja tule! Minusta ei ole siihen. Hammaslääkäri ei usko minua. Kun yleensäkin käyn, jälkeenpäin tuntuu että on pakko hyppiä seinille, niin kamalaa se on. Miten oikein saat nukutuksen?

        mulla kyllä huonommassa kunnossa hampaat mutta ei nyt niin kauheen huonossa kunnossa...en tiiä mix ne lääkärissä mulle sitä ehdotti kyllä ne ainakin huomasi että pelkään todella paljon..olin hampaan poistossa ja siinä meni pelkoni takia noin puolitoista tuntia.se oli jotain aivan kauheeta sitten ne vaan sano että voi koittaa saada mulle nukutus paikkaan lähetettä ensin tarkastukseen ja sitten kävin siellä ja nyt nukutus hoitoon ootellaan:)


      • minua?
        mariah81 kirjoitti:

        mulla kyllä huonommassa kunnossa hampaat mutta ei nyt niin kauheen huonossa kunnossa...en tiiä mix ne lääkärissä mulle sitä ehdotti kyllä ne ainakin huomasi että pelkään todella paljon..olin hampaan poistossa ja siinä meni pelkoni takia noin puolitoista tuntia.se oli jotain aivan kauheeta sitten ne vaan sano että voi koittaa saada mulle nukutus paikkaan lähetettä ensin tarkastukseen ja sitten kävin siellä ja nyt nukutus hoitoon ootellaan:)

        Kiitos vastauksesta. Koetan itsekin käydä vielä juttusilla, koska itsekin pelkään aivan mahdottomasti, pakko on jotain tehdä. Onnea sinulle nukutukseen :)


      • mariah81
        minua? kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Koetan itsekin käydä vielä juttusilla, koska itsekin pelkään aivan mahdottomasti, pakko on jotain tehdä. Onnea sinulle nukutukseen :)

        kiitos paljon:)joo mee ihmees ja jankuta vaikka niin paljon että pääset itsekkin..


      • PelokasHammaskeiju
        mariah81 kirjoitti:

        kiitos paljon:)joo mee ihmees ja jankuta vaikka niin paljon että pääset itsekkin..

        Itseäni ei se hoito niin paljoa häiritse vaikka vakavasti pelkäänkin hammaslääkärillä käyntiä, mutta eniten vituttaa se kun hammaslääkäri käy puhuttelemaan ja moralisoimaan hampaista. Vittuako ne voi valittaa siitä, sitä vartenhan ne töissä on.


    • homma....

      juuri tulin hampulääkäristä,repi pois viisurin,repi vielä samalla viereisenki hampaan,ku oli niin pahasti lohjennu. kipua ei tuntunu missää vaihees,eikä edes tuntunu pahalta.yhtäkkiä vaan oli hampaat poissa. pahinta oli se pihtien heiluminen siin naaman edes.mut joo,yllättävän positiivinen kokemus,ja puhutaan ihmisestä joka pelkää hammaslääkäriä mielettömästi ja hampaatki on aika huonos kunnos.tästedes alan kyllä käydä säännöllisesti hampulääkäris,et saa kaikki kuntoon. ja puudutusta saa aina ku pyytää. :)

      • Hammaslääkärpelkoine

        Olen 12-v tyttö joka täriseee ja kiljahtelee hammaslääkärissä puudutus otetaaan aina kun hampaita porataan ja piikki kammottaa kun porataan tärisen ja kiljun kuin riivattu ja hammaslääkäri ymmärtää se voi lopettaa poraaamisen hetkeks jos haluun ja rauhottelee mut ei ne yleensä ymmäeeä jos aikunen pelkää =( mutta en siltikään aio mennä hoitoon ja poraamisen takia en ihan nukutukseen mene mutta onko teillä vinkkejä miten voisin rauhoittua ennen hammaslääkärii


      • the_road
        Hammaslääkärpelkoine kirjoitti:

        Olen 12-v tyttö joka täriseee ja kiljahtelee hammaslääkärissä puudutus otetaaan aina kun hampaita porataan ja piikki kammottaa kun porataan tärisen ja kiljun kuin riivattu ja hammaslääkäri ymmärtää se voi lopettaa poraaamisen hetkeks jos haluun ja rauhottelee mut ei ne yleensä ymmäeeä jos aikunen pelkää =( mutta en siltikään aio mennä hoitoon ja poraamisen takia en ihan nukutukseen mene mutta onko teillä vinkkejä miten voisin rauhoittua ennen hammaslääkärii

        " piikki kammottaa "

        Puudutusgeeliä limakalvolle ennen varsinaisen puudutuspiikkiä? Onko kokeiltu? Auttaa ainakin siinä tapauksessa, jos piikkikammo johtuu kivun pelosta.

        " kiljun kuin riivattu ja hammaslääkäri ymmärtää se voi lopettaa poraaamisen hetkeks jos haluun ja rauhottelee"

        Eikö se rauhoittelu auta? Luotatko hammaslääkäriisi? Oletteko sopineet käsimerkin, jolla saat tauon kun haluat ja voitko luottaa, että saat sen tauon todella AINA, kun haluat/tarvitset? Minä olen oman lääkärini kanssa sopinut, että saan tauon aina heilauttamalla kättä tai antamalla minkä tahansa "äänimerkin", eli pieni inahduskin, niin tauko tulee. No, sinulla tuo "äänimerkki ei taida toimia, jos huudat "koko ajan". ;D

        "mut ei ne yleensä ymmäeeä jos aikunen pelkää =( "

        Mistä tiedät etteivät ymmärrä aikuisen pelkoja? Mihin se tilanne siitä muuttuu sinä päivänä, kun täytät 18 vuotta? Siihenkö sen pelon pitäisi loppua niin kuin seinään? Kyllä minun hammaslääkärini ainakin ymmärtää pelkojani.

        " onko teillä vinkkejä miten voisin rauhoittua ennen hammaslääkärii "

        "Siedätyshoito" on paras vaihtoehto: joka kerralla sama mukava hammaslääkäri, joka välittää aidosti ja osaa auttaa rauhoittumaan. Tarvittaessa rauhoittava esilääkitys, jota vähennetään ja lopetetaan sitten kun olet ensin tottunut vähitellen käymään hoidettavana. Oletko jutellut hammaslääkärin kanssa pelostasi, sen syistä ja siitä mitä hammaslääkäri voisi tehdä asian helpottamiseksi?

        Minua ainakin helpotti hurjan paljon, kun ensimmäisellä käynnillä sain sanottua, että pelottaa hirveästi. Siinä sitten juteltiin aika pitkään siitä, mitkä asiat hoidoissa pelottaa, miksi ne pelottavat, mitä hammaslääkäri voisi asialle tehdä, jne...



        Tuolla ylempänä höpistiin niistä tautiluokituksista ja siitä mitä pelkoasioista kerrotaan hammaslääkärikoulutuksessa ja että jos peloistaan kertoo hammaslääkärille, niin saa hullun leiman heti kättelyssä loppuiäkseen. Onhan se totta siltä osin, että koulutuksessa kerrotaan tällä tavalla (tietääkseni yhdellä luennolla). Silti varsinkin nuoremmat hammaslääkärit käsittävät että asia ei ole näin yksinkertainen, vaan suurin osa peloista johtuu esim. aikaisemmista huonoista kokemuksista hammashoidossa.

        "Hammaslääkäripelko on fobia .Esiintyy henkilöillä, jotka kärsii alkoholiriippuvuudesta, huumeriippuvuudesta, depressiosta, pakkoneuroosista, paniikkihäiriöstä, sosiaalisesta fobiasta, agorafobiasta, muusta spesifisestä fobiasta. "

        Tästä unohtui eräs syy, joka yleisesti aiheuttaa hammashoitopelkoa... nimittäin lapsuuden aikainen hyväksikäyttö. Itseasiassa minun lapsuuden kokemukset hammashoidosta olivat jonkin tapaista "hyväksikäyttöä", vaikkakaan ei seksuaalista sellaista. Pakottamista ja väkisin kiinni/paikoillaan pitämistä, valehtelua, huijaamista, sättimistä, syyllistämistä, jne...

        "" Itsellä hammaslääkäri ja hoitaja totesivat yhdestä suusta. Sulla on häiriö, kun puhuin pelostani. Ei ollut kivaa kuultavaa. Siitä sitten ruvettiin taustoja kyseleen ja syynäämään mahdollinen psykoottinen vammani. "
        " Onpa omituista, mahtaisiko kyseinen käytös olla ominaista terveyskeskuksille? ""

        Ei ole pelkästään tk käyttäytymistä, eikä sielläkään kaikki käyttäydy tuolla tavalla! Minulla on tälläisiä kokemuksia sekä yksityiseltä, että julkiselta puolelta (hieman vanhempia hammaslääkäreitä kaikki). Nykyinen (nuori) hammaslääkärini terveyskeskuksessa osaa ottaa pelon huomioon todella hyvin, tietää miten minut saa rauhoittumaan, eikä koskaan ole hulluksi väittänyt tai sinnepäinkään. Tiedän myös toisen nuoren tk hammaslääkärin, joka ymmärtää pelon taustat laajemmin, kuin luentomateriaaleissa on totuutena kerrottu.

        Se, että hammaslääkäri kysyy taustoja pelolle, ei sinänsä ole huono asia. On vain hyvä, että lääkäri kysyy ja on kiinnostunut syistä ja siitä mitä hän voisi tehdä auttaakseen. Tietenkään ei pidä heti paljoa miettimättä leimata häiriöiseksi ja heittää lonkalta psykoosi diagnoosi.


    • hl-fobia

      Voisin lämpimästi suositella Kari Laurikaista / Oral Hammaslääkärit (Sumeliuksenkatu 18 B)
      http://www.oral.fi/79
      http://www.oral.fi/tampere

      Nettisivuilla mainitaan hänen kohdallaan, että on ns. "pelkopotilaisiin" perehtynyt ja itse hänen luona nyt kolmisen kertaa hiljattain käyneenä voin sanoa, että on todella taitava ja ammattitaitoinen, asiallinen hammaslääkäri.

      Ekasta kerrasta lähtien jo otti vastaan inhimillisesti, ei syyllistänyt tms., vaan oli erittäin rauhallinen ja selitti koko ajan, mitä seuraavaksi on tekemässä (mikä rauhoittaa itteäni ainakin tosi paljon).
      Ei tullut kiireen tuntua koko aikana (millään kerralla), vaan kaikessa rauhassa teki työtään, mikä myöskin toi tietynlaista luottamuksen tunnetta.

      Erittäin hienotunteinen ja hyvin asiakastaan kohteleva hammaslääkäri siis, jota voin suositella erittäin Lämpimästi kaikille teille, jotka kärsitte HL-fobiasta.

    • huonohampi

      Älkää välittäkö. Olen 44 v. mies ja suuni on kuin mätä rikkonainen lauta-aita. 70 luvun terveyskeskus hammaslääkärit sai mut vihaamaan ja pelkäämään hammaslääkärin tuolia yli kaiken juurihoidoillaan joissa kivut olivat jotain ihan omaa luokkaansa ja mielummin kärsi vaikka rankoista hammassäryistä kuin meni edes pakottamalla siihen tuoliin uudestaan.

      Viimeksi kävin terveyskekuksen hammaslääkärissä 10 vuotta sitten ja lekuri vittuli ja kyseli että käytänkö huumeita johon vastasin vain närkästyneenä etten ole ikinä käyttänyt enkä tule käyttämäänkään. Oli muuten itseasiassa järjestykssä toinen lekuri joka sortui samaan ammattitaidottomuuteen. Joka tapauksessa sen vittuilun jälkeen heitin samantien lähetteet saman terveyskeskuksen roskikseen kun ei huvittanut mennä edes enää yksityiselle tämän suun kanssa jolle ei sillä terkkari reissulla tehty mitään muuta kuin hieman väkivaltaisesti tyrkitiin piikillä ja peilillä ja tunnelma oli muutenkin todella huono ja sen pystyi aistimaan.
      Sen koommin en ole hammaslääkärissä käynyt ja pelkään että menetän viimeisetkin rippeet hampaistani ellen kuole johonkin tulehdukseen sitä ennen kun juuri tälläkin hetkellä kaulan solmukkeet on ison herneen kokoisina ja särkylääkkeillä olen jo luultavasti tuhonnut puolet elimistäni.

      Turha kaiketi sanoa että kaikki sosiaalinen elämä on täysin kuollutta ja joka ikinen päivä v....aa todella ahkerasti.

      Terveisiä terveyskeskuksien hammaslääkäreille.

    • Anonyymi

      Hammaslääkäri aloittaa etukäteen viiltämään potilaan suuhun ajettelu. Alkaa puhumaan pelkohammaslääkäristä Oulu Terveystalo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe