olisi vain yksi kysymys?

kipu.netti

Kun olen tuossa törmännyt elämäni aikana uskoviin ihmisiin niin, mulle on herännyt eräs kysymys mieleeni? Aika monella uskovaisella on sellainen käsitys. Ajatellaan näin, että on pariskunta ja he haluavat lapsen niin pitää olla naimisissa ennen kuin alkavat tehdä lapsia. Mutta kumminkin on paljon ihmisiä ketkä eivät ole naimisissa niin ovat tehneet lapsen esim. minä itse olen sellainen, että minun ja minun avopuolisollani on lapsi ja enkä tule koskaan menemään naimisiin. Koska minä en ymmärrä miksi ihmisen pitäisi mennä naimisiin? Kukaan ei ole mulle siihen antanut vastausta, mutta minä en halua vastausta tuohon raamatusta, koska minä en todellakaan usko tuohon kirjaan yhtään.

11

1157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paras

      Olen avoliitossa mieheni kanssa. Meillä on kaksi ihanaa kissaa, joista huolehdimme. Ei olla uskossa. Olen uskonnoton miheni kuuluu kirkkoon tapakuuluvana. Meillä on ihan hyvä näin. Avoliitto on tänä päivänä yleistä.

      • kipu.netti

        Olen ihan samaa mieltä sinun kanssasi tuosta asiasta, että avoparinakin on ihan hyvä olla. Avoparit ovat lisääntymään päin. Ihmiset eivät enää ajattele, että kun syntyy lapsi niin olisi pakko mennä naimisiin. Minä ja minun avopuolisoni ei olla uskossa. Mutta kumpikin kuulutaan kirkkoon siis tuohon ev.lut kirkkoon kun siihen on kuulunut niin siellä vain ollaan. Vaikkakaan siellä ei tule käytyä viimeksi kävin lapseni kastejuhlissa seuraavaa kertaa ei ole tiedossa.


      • jolla on korva . . .
        kipu.netti kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä sinun kanssasi tuosta asiasta, että avoparinakin on ihan hyvä olla. Avoparit ovat lisääntymään päin. Ihmiset eivät enää ajattele, että kun syntyy lapsi niin olisi pakko mennä naimisiin. Minä ja minun avopuolisoni ei olla uskossa. Mutta kumpikin kuulutaan kirkkoon siis tuohon ev.lut kirkkoon kun siihen on kuulunut niin siellä vain ollaan. Vaikkakaan siellä ei tule käytyä viimeksi kävin lapseni kastejuhlissa seuraavaa kertaa ei ole tiedossa.

        Miksi olla naimnisissa !

        Halu puolisolle näyttää sitenkin,
        miten sinua rakastan
        ja tahtoa riittää elämäntielle toteuttaa
        sitenkin-miten toisistamme tykätään.

        On suurempi rakkaus olla toistensa omat...

        On niin kivalta kuulostavaakin kuiskata/sanoa/
        huutaa...
        Oma oikea vaimoni/mieheni.

        (suuret häät ei takaa onnellisuutta-
        lupausten pitämiset pitää onnen..puolin ja toisin)

        ...kun sormus killuisi sinun sormessas...
        ja vaimolle kaksikin ....

        Onnellisuus elämäänne.


      • kipu.netti
        jolla on korva . . . kirjoitti:

        Miksi olla naimnisissa !

        Halu puolisolle näyttää sitenkin,
        miten sinua rakastan
        ja tahtoa riittää elämäntielle toteuttaa
        sitenkin-miten toisistamme tykätään.

        On suurempi rakkaus olla toistensa omat...

        On niin kivalta kuulostavaakin kuiskata/sanoa/
        huutaa...
        Oma oikea vaimoni/mieheni.

        (suuret häät ei takaa onnellisuutta-
        lupausten pitämiset pitää onnen..puolin ja toisin)

        ...kun sormus killuisi sinun sormessas...
        ja vaimolle kaksikin ....

        Onnellisuus elämäänne.

        No, joo en tiedä nyt oletko mies vai nainen. Mutta sillä ei nyt niin väliäkään ole. Mutta siis huudat sii esim. vaimoasi "oma oikea vaimo" tai "oma oikea mies". Tuosta asiasta voidaan olla kyllä todella monta mielipidettä, että halu näyttää puolisolle kuinka paljon rakastaa. Sen voi näyttää monella muullakin tavalla. Mutta kerroppa se, että miksi monet avioliitot sitten päätyvät eroon? Tuo sun kommenttisi "On suurempi rakkaus olla toistensa omat" ihmistä ei voi omistaa. Mun sormessa on sormus , sillä olen avovaimoni kanssa kihloissa. Kun tätä sun kirjoitusta lukee niin tulee väistämättä mieleen, että sulla on tärkeätä vain, että vaimollasi on kaksi sormusta. Mun mielestä on vain vähän tyhmää antaa papin edessä sellainen avioliittolupaus, että rakastaa niin myötä kuin vastamäissäkin tai miten se nyt oikea oppisesti menee. En usko, että kukaan voi sanoa rakastavansa puolisoaan elämänsä loppuun asti. Elämä voi joskus viedä, joskus viedä eriraiteille. Monet ihmiset ovat kyllä naimisissa ja rakastavat toisiaan kylläkin elämänsä loppuun asti. On taas niitä ihmisiä myöskin, jotka ovat esim. naimisissa kun on pakko esim. lasten takia vaikka ei olisi enää rakkautta. Minulla ja avopuolisollani ei ole sitä ongelmaa ettei rakastettaisi toinen toista näinkin ja ollaan näin yhdessä nyt...Koska minä en anna ikuista lupausta, että rakastaisin elämäni loppuun asti. Vaikkakin uskon, että olemme elämämme loppuun asti yhdessä, sillä meillä on elämämme aikana ollut monenlaista ja rakkaus on kumminkin kestänyt. Tämä päätös, ettei mennä naimisiin koskaan niin on meidän molempien yhteinen päätös ja joka pitää.


      • jolla on korva..
        kipu.netti kirjoitti:

        No, joo en tiedä nyt oletko mies vai nainen. Mutta sillä ei nyt niin väliäkään ole. Mutta siis huudat sii esim. vaimoasi "oma oikea vaimo" tai "oma oikea mies". Tuosta asiasta voidaan olla kyllä todella monta mielipidettä, että halu näyttää puolisolle kuinka paljon rakastaa. Sen voi näyttää monella muullakin tavalla. Mutta kerroppa se, että miksi monet avioliitot sitten päätyvät eroon? Tuo sun kommenttisi "On suurempi rakkaus olla toistensa omat" ihmistä ei voi omistaa. Mun sormessa on sormus , sillä olen avovaimoni kanssa kihloissa. Kun tätä sun kirjoitusta lukee niin tulee väistämättä mieleen, että sulla on tärkeätä vain, että vaimollasi on kaksi sormusta. Mun mielestä on vain vähän tyhmää antaa papin edessä sellainen avioliittolupaus, että rakastaa niin myötä kuin vastamäissäkin tai miten se nyt oikea oppisesti menee. En usko, että kukaan voi sanoa rakastavansa puolisoaan elämänsä loppuun asti. Elämä voi joskus viedä, joskus viedä eriraiteille. Monet ihmiset ovat kyllä naimisissa ja rakastavat toisiaan kylläkin elämänsä loppuun asti. On taas niitä ihmisiä myöskin, jotka ovat esim. naimisissa kun on pakko esim. lasten takia vaikka ei olisi enää rakkautta. Minulla ja avopuolisollani ei ole sitä ongelmaa ettei rakastettaisi toinen toista näinkin ja ollaan näin yhdessä nyt...Koska minä en anna ikuista lupausta, että rakastaisin elämäni loppuun asti. Vaikkakin uskon, että olemme elämämme loppuun asti yhdessä, sillä meillä on elämämme aikana ollut monenlaista ja rakkaus on kumminkin kestänyt. Tämä päätös, ettei mennä naimisiin koskaan niin on meidän molempien yhteinen päätös ja joka pitää.

        Mitäpäs sitten
        kyselet ja mietit
        kun päätöksesi pietit.

        Maailmassa montaa on ihmeellistä tarinaa
        se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.

        linnulla on siivet...


      • matti
        jolla on korva.. kirjoitti:

        Mitäpäs sitten
        kyselet ja mietit
        kun päätöksesi pietit.

        Maailmassa montaa on ihmeellistä tarinaa
        se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.

        linnulla on siivet...

        Taidat olla vähän yksinkertainen....


      • jolla on korva
        matti kirjoitti:

        Taidat olla vähän yksinkertainen....

        ..-kontallani oon kolmanneksen lyhempi...

        Vanhasta lasten koulukirjasta luettavaa.


        Kiltti tyttö on tiina-kana.
        Koulua käy hän ahkerana.

        Ylitse kadun hän taitavasti
        osaa kulkea pienestä asti.

        Edestä auton seisovan
        Tiina ei kulje, kuulkaahan.

        Ei myös raitiovaunun takaa.
        Tiina on malttavainen ja vakaa.

        Tie kun näkyy kokonaan,
        Tiina on valmis kulkemaan.

        Ensin hän katsoo vasemmalle,
        ettei jäisi auton alle.

        Katsoo hän oikeaakin puolta,
        voisihan vaara tulla tuolta.

        Vasempaan taas vilkaisee,
        sitten yli astelee.

        Laukku olalla, katsokaa,
        suojatietä hän tepsuttaa.

        Aale Tynni
        1963


    • ev.lut.

      Jos et usko Raamatun sanaa olet tiesi valinnut. Olen kirkon jäsen ja avioliitto on minulle tärkeä. Jo oikeudellisestikin. Jos minulle tai puolisolleni tapahtuisi jotain niin toisella olisi lesken oikeudet eikä esim.toisen sukulaiset pystyisi viemään lesken ja lasten vähäistäkään omaisuutta.Ja onhan se Jumalaan uskovana tärkeää että vannoo uskollisuutta ja rakkautta Jumalan kasvojen edessä. En osaa paremmin sanoa.

    • Nimetön

      Et usko raamatun sanomaan, siksi se arvomaailma ja Jumalan sanaan sidottu usko sinulle outo. Se joka uskoo raamattuun 'tarttuu sen lupauksiin, elämälle annettuihin ohjeisiin'. Naimisiin menolla luvataan Jumalan edessä rakastaa toinen toista elämän loppuun asti. Jumala on luvannut siunata sellaisen liiton ja siunaa sen. Rakkaus kestää Jumalan siunauksen avulla.

    • ja onnellinen

      Ajattelen avioliitosta samoin kuin kaksi edellistä kirjoittajaa. Itse uskon Jumalaan ja olen naimisissa ja kuulun ev.lut. kirkkoon.

      Edellisten kirjoittajien ajatusksiin haluaisin lisätä sen, että avioliitto on kuitenkin "sitovampi" kuin avoliitto, jos avioliittoon astutaan vakain aikein. Eli siis todella ajatellaan ennen sitä, että halutaanko sanoa "kuolemaan saakka" vai ei. Me halusimme ja haluamme edelleen.

      Jokaisessa parisuhteessa tule ylä- ja alamäkensä. Uskon, että avioliitto on annettu ihmisille siunaukseksi (siis kun sen ottaa vakavasti, eikä hypää avioon suin päin ajatellen, että ainahan voi erota), koska silloin kovinakin aikoina muistetaan vihkivala. Eroaminen on myös jonkin verran hankalampaa teknisesti kuin "vain" avoliitosta lähteminen. Siinähän ei tarvita paperisotaa. Tämä suojelee monesti myös lapsia. Lapsille ero on tuskallinen asia. Toki huopno suhde on myös huono ratkaisu, mutta usein liian nopeasti luovutetaan kun menee huonosti.

      Oikeudellisesti on vielä niin, että avoliiton rikkoutuessa käydään usein verisimmät taistelut, koska omaisuuden jaossa ei ole oikeutta turvana.

      Tässä muutama ajatus.

    • loora80

      Heippa!
      Et siis halua Raamatusta vastausta, mutta haluat tietaa miksi uskovat kelaavat, etta pitais olla naimisissa, jos tekee muksun tai ylipaataan harrastaa seksia. Hmmmm...uskovat uskovat Raamattuun ja yrittavat elaa sen ohjeiden mukaisesti, joten seksia ei harrasteta avoliitossa, koska se on synti Raamatun mukaan. Uskovat haluavat olla kuuliaita Jumalalle, koska he tietavat, etta Hanen lakinsa on rakkautta. Silla Jumala on rakkaus.
      Eikkareista ei tunnu pahalta harrastaa seksia ennen avioliittoa, koska heilla ei asu Jeesusta sydamessa, joten heilla ei ole niin herkkaa synnintuntoa kuin uskovilla.
      Does this make any sense?
      Lampoisaa kesaa sinne Suomeen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe