Ikene viisaudenhampaan päällä

Elisabeth

Viisaudenhampaani on puoliksi ulkona (alhaalla) ja n.puolet siinä on vielä ientä. Nyt ikene on ollut sunnuntaista asti tosi kipeä ja kosketusarka, samoin isompi alue hampaan lähellä on arka ja varsinkin aamulla suu ei edes aukene kunnolla. Hampaassa ei kuitenkaan tunnu kipua, ainakaan vielä.
Olen jonossa hampaan poistoon.
Mistähän toi johtuu? Onkohan hammas tulehtunut vaan vai ien ärtynyt vai voiko se olla pelkästään tulehtunut?
Ajattelin nyt pari päivää vielä kuullostella, ja sitte käydä lääkärissä näyttämässä.
Kokemuksia muilla?

11

20737

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viisurit veke

Mulla oli samalla tavalla osittain puhjennut viisaudenhammas, joka sitten leikattiin pois. Ylimääräinen ienpussi hampaan päällä aiheuttaa sen, että puhtaanapito ei oikein hoidu, ikenen alle kun ei hammasharjan kanssa pääse. Tästä syystä viisuri tulehtuu helposti!

Onko sulla flunssaa? Mulla kyseinen viisuri oireili aina kun mulla oli räkätautia tulossa. Se meni muutamassa pvässä ohi. Tiedätkö yhtään milloin pääset poistattamaan viisurisi? Niin tai näin, ei sitä kovin kauaa enää suussa kannata pitää.

• Elisabeth

Ei ole flunssaa..lauantaina tosin söin sellasta kovaa patonkia, jos se on jotenkin raapinut ikenen pintaa.
        Jonossa olen ollut tammikuusta lähtien, lääkäri sanoi että viimeistään toukokuussa pitäisi kutsu tulla lekuriin.
        Tosi ikävän tuntusta tää kipu on, nielasukin tuntuu hiukan vaikealta. Buranaa olen ottanut ja se on vähän auttanut.

• lillilulla
        Elisabeth kirjoitti:

Ei ole flunssaa..lauantaina tosin söin sellasta kovaa patonkia, jos se on jotenkin raapinut ikenen pintaa.
        Jonossa olen ollut tammikuusta lähtien, lääkäri sanoi että viimeistään toukokuussa pitäisi kutsu tulla lekuriin.
        Tosi ikävän tuntusta tää kipu on, nielasukin tuntuu hiukan vaikealta. Buranaa olen ottanut ja se on vähän auttanut.

Antavat kyllä todennäköisesti vaan antibiootit että se auttaa tilanteen rauhoittamiseen jos tuo on sellainen mitä ei voi päivystyksessä ns "nyppäistä" pois..

Leukajumitus voi johtua varmaan siitä että jos siellä on tulehdusta ja tuo paikkahan on lähellä leukaniveltä..

• syynä...

Joko ien tai hammas on tulehtunut. Totuus on, että osittain puhjenneesta viisurista ei oikeastaan voi olla muuta kuin haittaa. Käy siis se ehdottomasti nyt poistattamassa!
      Ja, jos olet saamassa poistoajan kevääksi, niin käy jo nyt hammaslääkärissä varmistamassa se ettei tulehdus vaadi antibioottia. Hammasta ei nimittäin voida kirurgisesti poistaa (jonka se siis vaatii, koska on osittain ikenen peittämä) ennen kuin tulehdus on hoidettu. Onhan harmillista, jos kauan odottelemasi hampaanpoistoaika menee hukkaan sen takia, että hampaassa onkin tulehdus!

• Elisabeth

Tulehdushan sielä ikenessä oli, eikä ihan pieni. Ikenen alta tuli mätää. Hammasta vähän putsattiin ja sain kunnon antibiotti kuurin ja heti ajan hampaan poistoon joka on noin kuukauden päästä.
      Nyt pitää toivoa, että lääkkeet auttaisivat ja pian. Lääkäri sano, että oli todella hyvä että tulin..kohta olisi voinut nousta kuume ja tulehdus vaan edetä ja jopa sairaala reissu edessä.
      Eli rohkeesti aina lääkäriin on minun neuvoni!
      Kiitos vastauksistanne! :)

• ien kipee

on osittain puhjennut viisuri alhaalla..ihan pieni kulma näkyy(ollut varmaan vuoden noin) nyt se ien on ollut 4 päivää kipeenä..sattuu vain silloin kun siihen koskee..
        Mulla on kyllä flunssaakin että voisiko vaikuttaa..tai sitten on ehkä puhkeamassa lisää hammasta.
        Toivon et tuo särky loppuu pian..ylhäällä on myös kaks viisuria(kasvaneet lähes kokonaan)eikä ole kipeet..poistattaan menen vasta sitten kun on ihan pakko(jos ne pitää poistaa)pelkään hammaslääkäriä ja varsinkin puudutusta niin ei tee ihan heti mieli mennä:/

• hyihammaslääkäriin
        ien kipee kirjoitti:

on osittain puhjennut viisuri alhaalla..ihan pieni kulma näkyy(ollut varmaan vuoden noin) nyt se ien on ollut 4 päivää kipeenä..sattuu vain silloin kun siihen koskee..
        Mulla on kyllä flunssaakin että voisiko vaikuttaa..tai sitten on ehkä puhkeamassa lisää hammasta.
        Toivon et tuo särky loppuu pian..ylhäällä on myös kaks viisuria(kasvaneet lähes kokonaan)eikä ole kipeet..poistattaan menen vasta sitten kun on ihan pakko(jos ne pitää poistaa)pelkään hammaslääkäriä ja varsinkin puudutusta niin ei tee ihan heti mieli mennä:/

vedän nyt antibioottikuuria sen tulehduksen takia.. en oo viel aatellu mennä poistattamaan koska noi muut on ollu ihan kiltisti samassa rivissä. haluisin kyllä ne pois.. mut en ilman nukutusta ja kunnon lääkkeitä koska mä en siedä minkäänlaista kipua..

• Tuttu tunne

Noin puoli vuotta sitten minulle tuli niin paha särky alaoikeaan viisuriin, että oli pakko lekurille mennä (Buranallakin sai vaivoin nukuttua). Asiat, joita saatiin selville: perikoroniitti (eli tulehdus) ja reikä. Parin kuukauden jälkeen se sitten poistettiin - oli kuulemma helppo vain vetää, ei tarvinnut leikata palasiksi. Tikitkin suli parissa viikossa eikä poiston jälkeen tullut edes kipuja.

Nyt on sitten alavasen alkanut oikuttelemaan - leukaluutakin särki. Kävin eilen lekurissa ja nähtävästi yhden poskihampaan ikenessä tuossa posken limakalvon vieressä oli afta. :l Ei ihme että särki. Ikenet viisurin ympärillä punaiset joten pitänee mennä poistattamaan sekin.

• the_road

" oli kuulemma helppo vain vetää, ei tarvinnut leikata palasiksi. Tikitkin suli parissa viikossa eikä poiston jälkeen tullut edes kipuja. "

Jännä, että siihen laitettiin tikit, vaikka oli helposti poistettavissa ihan vain vetämällä.

• kipuataas23

"Jännä, että siihen laitettiin tikit, vaikka oli helposti poistettavissa ihan vain vetämällä."

juu,multa ainakin leikattiin ien auki ja hammas vedettiin kokonaisena pihalle,tikit tuli vaikka olikin helppo vetäisy.

itsellä on alkanut tuo ien puskea viisarin päälle alhaalla, sellasta kipuvetoa leuassa ja ei muutenkaan ole juhlimista. En vaan tahdo mennä hammaslääläriin vaikka syöminenkin on jo urheilulaji :/

• myyh__

Sama ongelma, puhkeamaton viisuri tulehtunu, leikkauksella poisto ens kuussa siihen asti mennä buranalla ja panadolilla ja voin sanoo et koskee :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82