Paljonko on vanha ainakin suomessa käytetty pituusmitta neljännes? Matka ilmoitettiin esim. kolmeneljättä tai kolmeneljännestä?
Neljännes Iijoelta
3
4566
Vastaukset
- kilometriä
on neljännes.
- Likimain
»Suomen peninkulma on tosin ruotsin peninkulman pituinen ( 18,000 kyyn. ), vaan kun Suomi on eri-maa, eri-valle ( stat ), niin tottahan meidän tulee nimittää' peninkulmiamme Suomen peninkulmiksi.
Samoin ovat ne Häneltä sanotut " ruotsin virstat " Suomen neljänneksiä, joita käy neljä Suomen peninkulmaan.
Tämä onkin heidän tavallinen nimi pohjoispuolisessa Suomessa.
Ei niitäkään siis saa' mainita " ruotsin virstoiksi. "
Mutta peräti väärä on nimittää' nykyisiä Suomen virstoja " venäjän virstoiksi. "
Ne eivät ole yhdenpituisetkaan.
Nämä meidän Suomen virstat, joiksi heidät tulee lausua, ovat 1800 Suomen kyynärää pitkät, eli kymmenes osa Suomen peninkulmasta.
Vaan " venäjän virstat " ovat ainoasti noin 1796 1/2 kyynärän pituiset, eli puoli neljättä kyynärätä lyhyemmät kuin meidän virstat.
Suurta erotusta niillä tosin ei ole, vaan kuitenni erotusta, jottei muuksi meidän virstoja pidä kutsua, kun Suomen virstoiksi, jota ovatkin.»
http://agricola.utu.fi/hist/kktk/suometar/SMTR1847-32.html
Koska vanha Suomen ”penikulma” = 10688 metriä (eikä siis sama kuin nykyinen peninkulma eli 10 kilometriä), niin tuo ”neljännes” lienee siis 2672 metriä eli noin 2,67 kilometriä. Näin siitä huolimatta, että ylläolevassa lainauksessa puhutaan ”peninkulmista” eikä ”penikulmista”.
Ks. myös http://hyl.edu.hel.fi/sivut/jarno/matikkaluokka/7DMATEMATIIKKA/eklof2.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997770- 1075587
- 2754851
- 494773
- 743527
- 502818
- 582497
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412264