Kysymys olikin sitten siinä. Pyydän mahdollisimman monia vastauksia, koska minua ja pakkausselosteen tekstiä ei uskota.
SAAKO DEPOT TABLETIN
16
7301
Vastaukset
- EI SAA
Depotin on tarkoitus vaikuttaa hitaasti pitkään.
- ..mutta..
..missä vastaukset viipyy. Pyysin niitä kaikilta.
- booky
Ei saa. Tabletin kuori liukenee pikkuhiljaa alkaen syljen entsyymeistä mahan suolahappoihin. Pääasiallinen imetymispaikka on ohutsuoli eikä vatsalaukku, kuten tapahtuu mikäli kapseli katkaistaan. Tässä ei ole mitään epäselvyyksiä.
- farmaseutti
riippuu depottabletin rakenteesta. Yleensä ei saa puolittaa, jos lääkeaineen vapautumista säätelee kalvopäällyste. Päällysteen rikkoutuminen johtaa pitkävaikutteisuuden häviämiseen ja mahdollisesti, lääkeaineesta riippuen, jopa hengenvaaralliseen tilanteeseen kun koko annos vapautuu heti.
Toisaalta, on olemassa sellaisia depottabletteja, jotka on valmistettu depotrakeista. Esimerkiksi Burana 800 mg depottabletti on sellainen. Sen saa katkaista tai liettää pieneen määrään nestettä, mutta rakeita ei missään nimessä saa pureskella tai pienentää.
Jos et tiedä, minkätyyppinen depotvalmiste on kyseessä, soita apteekkiin ja kysy puolittamisesta sieltä. Saat varmaan paremman vastauksen kuin puolitutuilta puoskareilta.- Zoe
..sanoi farmaseutti, että Burana 800 EI SAA puolittaa, mutta liottaa hetken voi.
Niin sanotaan myös tuote-esittelyssä. - mitenhän on
Zoe kirjoitti:
..sanoi farmaseutti, että Burana 800 EI SAA puolittaa, mutta liottaa hetken voi.
Niin sanotaan myös tuote-esittelyssä.Farmaseutti on kiireessä puhunut omiaan. Liuottaminen on paljon tehokkaampi keino hajottaa tabletti (sataan osaan?) kuin sen jakaminen kahdeksi kappaleeksi.
Missä kohtaa tuoteselostetta kielletään puolittaminen?
http://www.tohtori.fi/?page=0545318&searchtype=1&searchstring=burana&searchpage=1&id=8593920
Lääkkeen ottaminen:
Tabletit niellään runsaan nesteen kera, mieluimmin aterian yhteydessä. Depottabletti on paras sekoittaa pieneen nestemäärään juuri ennen sen ottamista. Sitä ei saa pureskella rikki. Peräpuikko työnnetään peräsuoleen, jonne se menee helpoimmin, kun puikon kärjen kostuttaa kylmällä vedellä. Jos peräpuikko tuntuu kovin pehmeältä, kannattaa sitä pitää puolisen tuntia jääkaapissa ennen käyttämistä. - pomeran
käytän oxycontinia, lääkäri määräsi 20 mg 2k pv, ei toiminut kun korkentain 5-6 tuntia, pistin kylmästi puolliksi ja käytin näin 4k pv noin 4 kk, toimii, sitten kun kerroin pöljä lääkärille niin sain 10 mg 4k pv. nyt jo 2 vk käytössä eikä toimii kun 3-4h. otanko kuoret pois vai? lääkärin lausunto - "pienempi ongelma syödä depot-valmiste x4 kun vaikuttavan aineen määrä sama. Voimakas kipulääke"-
- kille
ei saa, ellei siinä ole jakouraa!
- provisor
menee puoskaroinniksi, jollei tiedä mikä tabletti kyseessä. Osan depotvalmisteista voi puolittaa, tai liettää. Jakoura ei kerro välttämättä sitä, saako puolittaa. Soita apteekkiin ja kysy niin saat oikean vastauksen.
- tosi juttu
provisor kirjoitti:
menee puoskaroinniksi, jollei tiedä mikä tabletti kyseessä. Osan depotvalmisteista voi puolittaa, tai liettää. Jakoura ei kerro välttämättä sitä, saako puolittaa. Soita apteekkiin ja kysy niin saat oikean vastauksen.
Silloin saa puolittaa. Muuten ei. Bookylle tiedoksi, että ohutsuolessa vapautuvat lääkkeet on enterotabletteja ei depot.
- Muttei kannata
Eihän mikään laki kiellä katkaisemasta depottablettia. Ongelma voi juuri tulla siitä että sen jälkeen vaikuttava aine liukeneekin nopeammin. Joskus kun minulla oli sekä depot että tavallisia lääkkeitä ja tiesin annosmääräni niin jaoin depotin esim 3 osaan ja otin 1/3 osan ja sain tarvitseman määrän siitä.
- mutta..
Yleisesti ottaen ei saa puolittaa, näinhän se on. Kiitos vastanneille. Ja kyseessä oli Xanor depot, jossa ei taatusti ole jakouurretta ja pakkausseloste kieltää moiset pilkkomiset. Mutta kun ei pelkästään mun sanaa uskottu.
- Väärinkäyttäjä?
Tabletissa Xanor Depot 0,5 mg ei ole mitään kalvopäällystettä, pillerin kun halkaisee, on koko tabu samannäköistä ainetta. Ei liene siis mitään haittaa puolittamisesta?
Migreenilääke (sumatriptan) on itsellä 100 mg, mutta harvoin tarvitsen koko tabletin. Kysyin apteekista, ja farmaseutin mielestä ei ole mitään estettä tabletin puolittamiselle. Sama juttu tässäkin, koko tabletti näyttää olevan samaa massa, ei pintakerrosta. - Väärinkäyttäjä?
Väärinkäyttäjä? kirjoitti:
Tabletissa Xanor Depot 0,5 mg ei ole mitään kalvopäällystettä, pillerin kun halkaisee, on koko tabu samannäköistä ainetta. Ei liene siis mitään haittaa puolittamisesta?
Migreenilääke (sumatriptan) on itsellä 100 mg, mutta harvoin tarvitsen koko tabletin. Kysyin apteekista, ja farmaseutin mielestä ei ole mitään estettä tabletin puolittamiselle. Sama juttu tässäkin, koko tabletti näyttää olevan samaa massa, ei pintakerrosta.Niin, siis migreenilääke ei ole depot, mutta jakouurteeton kylläkin.
- farm.
Väärinkäyttäjä? kirjoitti:
Migreenilääke (sumatriptan) on itsellä 100 mg, mutta harvoin tarvitsen koko tabletin. Kysyin apteekista, ja farmaseutin mielestä ei ole mitään estettä tabletin puolittamiselle. Sama juttu tässäkin, koko tabletti näyttää olevan samaa massa, ei pintakerrosta.EI saa halkaista...Kas kun depot-valmisteen tarkoitus on vaikuttaa vasta ruoansulatuselimistössä.
Sen sijaan Sumatriptanin saa vaikka murskata...
- Anonyymi
Mulle psykiatri itse sanoi, että Xanor Depotin voi puolittaa. Kuulemma jotkut potilaat tekevät niin. Aika outoa psykiatrin sanomana! En kyllä uskalla puolittaa. Vaikea vain lopetella kyseistä lääkettä, kun joutuu kerralla aina 0.5 mg lopettaa. Viekkarit tulee, kun ei pysty pienempinä annoksina lopettelemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822