Muovihampaan valkaisu

saara

Yksi etuhampaistani on "piikin" mallinen, ja siihen on päälle rakennettu (samasta muovista, millä hampaita paikataan) eräänlainen tekohammas, siis hammas on nyt vähän suurempi kuin oikeasti olisi. Vuosien saatossa tämä muovi on kuitenkin tummunut ja erottuu nyt todella rumasti eri värisenä kuin muut hampaat :/

Olen ajatellut, että olisikohan denivit-hampaidenvalkaisukynästä mitään apua nimenomaan tähän muovihampaaseen?? Tai muita vastaavia kotikonsteja, itsellä kun ei tule mitään mieleen. Mahdankohan toivoa turhia, vai pitäisikö vain mennä hammaslääkäriin.. sitä taas rahatilanne ei salli, joten olisin neuvoista todella kiitollinen :)

8

6413

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotikonstein

Ainoa vaihtoehto on vaihtaa se paikka-aine, ts. päällystää hammas uudelleen. Vanhat muovit olivat huokoisempia ja "imivät" itseensä kaiken maailman värjääntymiä. Joskus auttaa pelkkä pinnan hiominen, mutta jos homma on todella vuosien takaa, ei pelkkä pintapuhdistus auta.

• on..

..hampaita kaunistettu muovilla. Ostin denivit express white hammastahnaa, hampaat valkaistu, muovi ei. Voithan soittaa hammaslääkärillesi, auttaisiko tässä tilanteessa pelkkä hiominen, minulta joskus tarkastuksen yhteydessä hioivat näitä muoveja. Minulla muovit laitettiin about 6 vuotta sitten ja ne ei tosiaan kellastuneet itse, vain hampaat tulivat hiukan valkoisemmiksi!

Liekköhän sitten kallistakin tuo paikan vaihtaminen? Vai vaihtaako ne edes paikkaa, vai laittavatko vaan uuden muovin päälle?

• merikukka
        on.. kirjoitti:

..hampaita kaunistettu muovilla. Ostin denivit express white hammastahnaa, hampaat valkaistu, muovi ei. Voithan soittaa hammaslääkärillesi, auttaisiko tässä tilanteessa pelkkä hiominen, minulta joskus tarkastuksen yhteydessä hioivat näitä muoveja. Minulla muovit laitettiin about 6 vuotta sitten ja ne ei tosiaan kellastuneet itse, vain hampaat tulivat hiukan valkoisemmiksi!

Liekköhän sitten kallistakin tuo paikan vaihtaminen? Vai vaihtaako ne edes paikkaa, vai laittavatko vaan uuden muovin päälle?

Kärsiiköhän tuo hammas siitä muovin laitosta? Meinaan vaan kun jos joutuu laittamaan sitten sitä uudelleen silloin tällöin. Olisiko parempi pitää oma terve hammas ihan käsittelemättömänä? Ainakin reikää paikattaessa olen kuullut, että hammas kärsii, kun joutuu porailemaan ja terve hammas on paras. Eikös päällysteistä olisi periaatteessa myös silloin haittaa hampaalle noin poraamisen kannalta ajateltuna? Ja sitten vielä, jos saumatkin aukee, jostain kohti, niin joutuu taas käsittelemään?

• hammasta
        merikukka kirjoitti:

Kärsiiköhän tuo hammas siitä muovin laitosta? Meinaan vaan kun jos joutuu laittamaan sitten sitä uudelleen silloin tällöin. Olisiko parempi pitää oma terve hammas ihan käsittelemättömänä? Ainakin reikää paikattaessa olen kuullut, että hammas kärsii, kun joutuu porailemaan ja terve hammas on paras. Eikös päällysteistä olisi periaatteessa myös silloin haittaa hampaalle noin poraamisen kannalta ajateltuna? Ja sitten vielä, jos saumatkin aukee, jostain kohti, niin joutuu taas käsittelemään?

joutuu vähän kuluttamaan. Minulla ainakin viilasivat omaa hammasta, en tiedä kuinka paljon mutta epäilen että sitä hammasta ei käytetä ilman muovia enää koskaan. Eikä ne saumat voi aueta, muovi on kovaa ja tiukasti kiinni hampaassa. Mutta ei tuosta muovista ole ollut minulle haittaa eikä ole tuohon 6 vuoteen kertaakaan tarvinnut uudestaan laittaa.

• saara
        hammasta kirjoitti:

joutuu vähän kuluttamaan. Minulla ainakin viilasivat omaa hammasta, en tiedä kuinka paljon mutta epäilen että sitä hammasta ei käytetä ilman muovia enää koskaan. Eikä ne saumat voi aueta, muovi on kovaa ja tiukasti kiinni hampaassa. Mutta ei tuosta muovista ole ollut minulle haittaa eikä ole tuohon 6 vuoteen kertaakaan tarvinnut uudestaan laittaa.

Niin arvelinkin, että muovi ei vaalene.. Kuinkahan kalliiksi tuo paikka-aineen vaihtaminen tulee? En missään nimessä halua pelkkää omaa hammasta, tarpeeksi rumat ovat jo ilman sitä piikkiä ;) Vaihtaakohan hammaslääkäri sitä sitten ihan normaalin käynnin yhteydessä.. YHTS:n palveluita kun käytän. Kuutisen vuotta on minullakin tuo muovipäällyste ollut, ja vasta viime vuosina alkanut tummua.

• vaihtamaan
        saara kirjoitti:

Niin arvelinkin, että muovi ei vaalene.. Kuinkahan kalliiksi tuo paikka-aineen vaihtaminen tulee? En missään nimessä halua pelkkää omaa hammasta, tarpeeksi rumat ovat jo ilman sitä piikkiä ;) Vaihtaakohan hammaslääkäri sitä sitten ihan normaalin käynnin yhteydessä.. YHTS:n palveluita kun käytän. Kuutisen vuotta on minullakin tuo muovipäällyste ollut, ja vasta viime vuosina alkanut tummua.

niin olisiko parasta vaihtaa porsliiniin, maksaa kylläkin vähän enemmän muttei värjäydy ja kestää paljon paremmin. Minulle laitettiin tänä talvena myös muovihammasterä, harmittaa, mutta hammaslääkäri ryhtyi töihin niin vikkelästi eikä tarjonnut muita materiaaleja kuin muovi, sanoi että se kestää noin 10 vuotta.

• terve hammas
        vaihtamaan kirjoitti:

niin olisiko parasta vaihtaa porsliiniin, maksaa kylläkin vähän enemmän muttei värjäydy ja kestää paljon paremmin. Minulle laitettiin tänä talvena myös muovihammasterä, harmittaa, mutta hammaslääkäri ryhtyi töihin niin vikkelästi eikä tarjonnut muita materiaaleja kuin muovi, sanoi että se kestää noin 10 vuotta.

ONKOS noilla hampaiden kuorruttamisella oikein sellainen pitkäaikainen hinta laskettu valmiiksi, kun tomerasti aina kehoitetaan terveen hampaan päälle muovia, jotta saa "kauniimman"? Meinaan vaan, että sitten lopuksi tarjotaan jo muovitetun terveen hampaan päälle posliinikuorta! Jos olisi pitänyt oman terveen hampaan muovimattomana niin olisi vieläkin kunnossa siis, eikä tarvitsisi porailla ja uusiaa joko muovia tai posliinia. Meinaan vaan, kun itsellekin hammaslääkäri ehdotteli muovia terveisiin hampaisiin, muttaonneksi en ainakaan vielä ole suostunut ja taitaa jää suosittelun asteellekin.

• tkhml
        terve hammas kirjoitti:

ONKOS noilla hampaiden kuorruttamisella oikein sellainen pitkäaikainen hinta laskettu valmiiksi, kun tomerasti aina kehoitetaan terveen hampaan päälle muovia, jotta saa "kauniimman"? Meinaan vaan, että sitten lopuksi tarjotaan jo muovitetun terveen hampaan päälle posliinikuorta! Jos olisi pitänyt oman terveen hampaan muovimattomana niin olisi vieläkin kunnossa siis, eikä tarvitsisi porailla ja uusiaa joko muovia tai posliinia. Meinaan vaan, kun itsellekin hammaslääkäri ehdotteli muovia terveisiin hampaisiin, muttaonneksi en ainakaan vielä ole suostunut ja taitaa jää suosittelun asteellekin.

Jos kyse on vain esteettisestä ongelmasta, voi korjauskin olla esteettinen: hiotaan näkösällä olevaa pintaa pois ja tilalle sopivan väristä muovia.
        Toistaiseksi kaikki muovipaikka-aineet ovat muuttaneet väriään viimeistään 10-15 vuoden kuluessa eli aivan uusimmista ei vielä tiedä, mutta todennäköisesti....
        Laboratoriossa korkeassa lämpötilassa prosessoidut muovit pitävät värinsä, siis proteettiset kruunut ja laminaatit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      109
      6973
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4461
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      52
      4063
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3558
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3532
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      192
      3525
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2989
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2734
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      49
      2559
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13