Mummo-ongelmaiset

ilmoittautukaa

Tiedän, etten ole ainoa, jolle käy näin:

Lapsi: "Äiti, saanko ottaa karkin".
Minä: "Ei nyt, kun ruoka on ihan kohta"
Mummo: "Ei se nyt yksi karkki mitään haittaa" ja työntää samalla lapsen käteen kokonaisen suklaamunan.
Minä: "Jätä se kuitenkin ruuan jälkeen"
Poistun hetkeksi paikalta vessaan, mummo on antanut luvan syödä munan ja vielä keksin päälle.

Sitten mummo päivittelee/syyttelee, kun lapsi ei syö kunnolla ruokaa. Olen suoraan sanonut, että ei maistu jos syö makeaa ennen ruokaa. Ei usko.
Yleensäkin mitä vaan kiellän, niin mummo antaa luvan. Lapset ovat oppineet, ettei mummolassa tarvitse äitiä todella. Olen sata kertaa sanonut, että minua totellaan myös siellä, mutta mummo sanoo että mummolassa mummon säännöt. AAARGH!

77

5814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummoska

      Tuolle mummolle on molempien vanhempien puhuttava vakavasti.
      Järjestä miehesi kanssa mummolle "istunto" moisen kääkkänän ruotuun asettamiseksi.
      Mummolle voisi osoittaa toisen tavan osoittaa rakkauttaan lapsia kohtaan. Hän ei ilmeisesti ole kovin kekseliäs, kuinka kiintymystään ilmaisisi.
      Kertokaa hänelle, että arvostatte häntä lasten isoäitinä. Näyttäkää kädestä pitäen, rautalangasta vääntäen, että muu yhdessäolo lapsen kanssa olisi hedelmällisempi.
      Mummon kanssa voi piirtää, lukea ja leikkiä, olla ulkona, retkellä, muistella mummon lapsuutta jne..
      Jos lapsi on tyttö, mummo voisi ommella nukenvaatteita.
      Mummo ei ehkä tarkoita namitarjoilullaan ja äidin auktoriteetin ylikävelyllä pahaa.
      Vanhaa ihmistä ei kannata alkaa hirveästi kovistelemaan, mutta asiallisella yhteiskeskustelulla voi yrittää jäärä-mummon päätä kääntää.
      Suklaamunien tarjoilulle löytyy sata muuta sopivampaa vaihtoehtoa, kun se mummolle kerrotaan.
      Tosiasiassa äiti on auktoriteetti lapsilleen, hänen kannattaa mummon "käsittelyssä" käyttää ovelaa älyä.
      On itsestään selvää, että äitiä totellaan mummolassa. Lapsille ei kannata sitä toistella, vaan näytä heille se teoilla.

    • Äiti

      Mummo saa sanoa mitä lystää. Mutta SINÄ olet ÄITI ja päätät lapsesi hoidosta myös mummolassa. Mummo ei päätä lapsenhoidosta.

      Ota suklaamunat pois. Kiellä mummoa antamasta lapselle suklaamunia ja keksejä vielä päälle.

      Kuulostaa ihan minun anopilta. Anoppi antoi salaa lapsilleni välipalaa, jos ei ruoka maistunut. Raivostuttava anoppi! Asiat on parasta vääntää aina rautalangasta.

      Näiden jääräpäisten isovanhempien kanssa on otettava kovat otteet. Vähennä kyläilyjä mummolaan. Älä jätä lastasi mummon vahdittavaksi hetkeksikään. Ole koko ajan valppaana ja puutu mummon hölmöyksiin.

      "Mummolan säännöt" romukoppaan!

      • Mummu

        Asia voi olla toisinpäinkin.
        Tämä mummu ei anna välipaloja ennen ruokailuja, vanhemmat ovat huolettomampia. Tämä mummu ostaa lapsille hedelmiä, joskus jotain kalliimpia ja harvinaisempiakin, hyvin harvoin karkkia.

        Tämä mummu ei osta lapsille leluja (saavat niitä muutenkin yllin kyllin), mieluummin elämyksiä, käyntejä kirjastossa, museoissa, taidenäyttelyissä, tai ihan vaan istumista ja juttelua jossain mukavassa kahvilassa.

        On ilo kun lapset käyttäytyvät kanssani näissä paikoissa todella hienosti!


      • todellakin ärsyttää!

        Niin, miljoona kertaa sanottu "älä anna karkkia/pullaa/mehua kun tulee reikiä, eikä oikea ruoka sitten maistu" tai "et sinä voi antaa lupaa jos äiti/isä on kieltänyt jotain"!!!
        Suorastaan V.....taa tuollainen "ylitsekäveleminen", tottakai lapsi sitten luulee ettei vanhempiaan tarvitse totella ja vanhemmat ovat "ilkeitä" kun kieltävät ja mummo on kiva...
        Entäs siellä hammaslääkärissä, missä se mummo silloin on kun niitä reikiä porataan itkuiselta lapselta..!!!!!??
        Antakaa myös neuvoja minulle!!


      • moisia
        todellakin ärsyttää! kirjoitti:

        Niin, miljoona kertaa sanottu "älä anna karkkia/pullaa/mehua kun tulee reikiä, eikä oikea ruoka sitten maistu" tai "et sinä voi antaa lupaa jos äiti/isä on kieltänyt jotain"!!!
        Suorastaan V.....taa tuollainen "ylitsekäveleminen", tottakai lapsi sitten luulee ettei vanhempiaan tarvitse totella ja vanhemmat ovat "ilkeitä" kun kieltävät ja mummo on kiva...
        Entäs siellä hammaslääkärissä, missä se mummo silloin on kun niitä reikiä porataan itkuiselta lapselta..!!!!!??
        Antakaa myös neuvoja minulle!!

        kokemuksia myös minulla. Anoppi ostaa halpiskaupasta isoja karkkipusseja yms. Sanoo sitten lapsille, että saatte nämä jos äiti antaa luvan.

        Olen aikaisemmin pitänyt puhutteluja karkkien tarjoiluista ja nyt anoppi tekeytyy tyhmäksi karkkimäärien suhteen. Ei tarjoa karkkia ennen ruokailua vaan esittelee ostoksiaan kaupasta tultua!!! Vähän siihen malliin että "kyllä minä, mutta äiti ei anna lupaa."


      • Äiti
        Mummu kirjoitti:

        Asia voi olla toisinpäinkin.
        Tämä mummu ei anna välipaloja ennen ruokailuja, vanhemmat ovat huolettomampia. Tämä mummu ostaa lapsille hedelmiä, joskus jotain kalliimpia ja harvinaisempiakin, hyvin harvoin karkkia.

        Tämä mummu ei osta lapsille leluja (saavat niitä muutenkin yllin kyllin), mieluummin elämyksiä, käyntejä kirjastossa, museoissa, taidenäyttelyissä, tai ihan vaan istumista ja juttelua jossain mukavassa kahvilassa.

        On ilo kun lapset käyttäytyvät kanssani näissä paikoissa todella hienosti!

        Ap:lle vinkiksi:
        Harvenna kyläilyjä mummolassa. Aina kun mummo hölmöilee, seuraava kyläilynne siirtyy tuonnemmas. Älä laita lasta yksinään mummolle hoitoon. Mummolassa kyläillessänne vahdi lastasi koko ajan.

        Meillä on kotona ruoka-ajat, mummolassa ei ole. Anoppi laittaa ruokaa ruokaa, jos viitsii. Harvoinpa viitsii!

        Mummo antaa salaa lapsille välipaloja, kun äiti ja isä kääntävät selkänsä. Kylään tullessaan anoppi ja appi tuovat huonolaatuisia leluja ja jonninjoutavaa muovikrääsää lapsille.

        Pikkuautoista irtoaa pyörät jo samana päivänä ja osia löytyy pikkusisarusten suusta. Vaatteetkin ovat pääosin vääränkokoisia. Anoppi tietää äitiä ja isää paremmin, mitä vaatekokoa lapsemme käyttävät.

        On sanottu moneen kertaan, että lapsille ei tarvitse tuoda kasapäin leluja, karkkipusseja ja yllätysmunia. Ja että jos haluaa ostaa vaatteita, vaatekoko kysytään vanhemmilta. Lapselle ei ole mitään iloa liian pienestä tai jättisuuresta vaatteesta.

        Vaan isovanhemmathan eivät puhetta ymmärrä! En päästäisi lapsiamme mihinkään menoihin tuollaisten isovanhempien kanssa!


      • alkuperäinen.
        Äiti kirjoitti:

        Ap:lle vinkiksi:
        Harvenna kyläilyjä mummolassa. Aina kun mummo hölmöilee, seuraava kyläilynne siirtyy tuonnemmas. Älä laita lasta yksinään mummolle hoitoon. Mummolassa kyläillessänne vahdi lastasi koko ajan.

        Meillä on kotona ruoka-ajat, mummolassa ei ole. Anoppi laittaa ruokaa ruokaa, jos viitsii. Harvoinpa viitsii!

        Mummo antaa salaa lapsille välipaloja, kun äiti ja isä kääntävät selkänsä. Kylään tullessaan anoppi ja appi tuovat huonolaatuisia leluja ja jonninjoutavaa muovikrääsää lapsille.

        Pikkuautoista irtoaa pyörät jo samana päivänä ja osia löytyy pikkusisarusten suusta. Vaatteetkin ovat pääosin vääränkokoisia. Anoppi tietää äitiä ja isää paremmin, mitä vaatekokoa lapsemme käyttävät.

        On sanottu moneen kertaan, että lapsille ei tarvitse tuoda kasapäin leluja, karkkipusseja ja yllätysmunia. Ja että jos haluaa ostaa vaatteita, vaatekoko kysytään vanhemmilta. Lapselle ei ole mitään iloa liian pienestä tai jättisuuresta vaatteesta.

        Vaan isovanhemmathan eivät puhetta ymmärrä! En päästäisi lapsiamme mihinkään menoihin tuollaisten isovanhempien kanssa!

        "Meillä on kotona ruoka-ajat, mummolassa ei ole. Anoppi laittaa ruokaa ruokaa, jos viitsii. Harvoinpa viitsii!"
        Meillä tässäkin päinvastainen ongelma. Mummo, entinen maatalon emäntä ja ruoka-aika on koko ajan. Aamulla alkaa tehdä pääruokaa heti kun aamupala on syöty, esim. jos syömme 7-8 aamupalan, niin yhdeksältä on jo perunat. Tuossa välissä vielä jos hetkeksi silmänsä ummistaa, lapsilla karkkeja käsissä.

        Meillä mummo onneksi ei ostele tavaroita, kun on eläkkeellä ja omia lapsia sekä sitä myöten lapsenlapsia on paljon. Nyt tämä ruuan laittaminen on vähän rauhoittunut, kun hän ei enää jaksa tehdä evästä ja ruoka-ajat ovat enemmän minun hallinnassani. Kyllähän se mummo kymmenen aikaa kyselee, etteikö sitä ruokaa. Olen sanonut, että ei me kotonakaan näin aikaisin syödä. Pikkuisen hymähtelee ja sanoo että pitäähän sitä lapsilla olla ruokaa, mutta tässä heittäydyn minä kuuroksi.


      • MUMMO
        alkuperäinen. kirjoitti:

        "Meillä on kotona ruoka-ajat, mummolassa ei ole. Anoppi laittaa ruokaa ruokaa, jos viitsii. Harvoinpa viitsii!"
        Meillä tässäkin päinvastainen ongelma. Mummo, entinen maatalon emäntä ja ruoka-aika on koko ajan. Aamulla alkaa tehdä pääruokaa heti kun aamupala on syöty, esim. jos syömme 7-8 aamupalan, niin yhdeksältä on jo perunat. Tuossa välissä vielä jos hetkeksi silmänsä ummistaa, lapsilla karkkeja käsissä.

        Meillä mummo onneksi ei ostele tavaroita, kun on eläkkeellä ja omia lapsia sekä sitä myöten lapsenlapsia on paljon. Nyt tämä ruuan laittaminen on vähän rauhoittunut, kun hän ei enää jaksa tehdä evästä ja ruoka-ajat ovat enemmän minun hallinnassani. Kyllähän se mummo kymmenen aikaa kyselee, etteikö sitä ruokaa. Olen sanonut, että ei me kotonakaan näin aikaisin syödä. Pikkuisen hymähtelee ja sanoo että pitäähän sitä lapsilla olla ruokaa, mutta tässä heittäydyn minä kuuroksi.

        anopilla ei ole ruoka-aikoja.. Lounas syödään aikaisintaan klo. 14.00. Seuraavan kerran illalla klo.20.00 yleensä jotain pakaste pitsaa...


      • asuuko teillä?
        todellakin ärsyttää! kirjoitti:

        Niin, miljoona kertaa sanottu "älä anna karkkia/pullaa/mehua kun tulee reikiä, eikä oikea ruoka sitten maistu" tai "et sinä voi antaa lupaa jos äiti/isä on kieltänyt jotain"!!!
        Suorastaan V.....taa tuollainen "ylitsekäveleminen", tottakai lapsi sitten luulee ettei vanhempiaan tarvitse totella ja vanhemmat ovat "ilkeitä" kun kieltävät ja mummo on kiva...
        Entäs siellä hammaslääkärissä, missä se mummo silloin on kun niitä reikiä porataan itkuiselta lapselta..!!!!!??
        Antakaa myös neuvoja minulle!!

        Älä nyt syytä mummoa lapsen hampaiden reikiintymisestä, sillä hampaiden pesua on harjoiteltava joka päivä.
        Jos mummo ei joka päivä ole teillä karkkia ja limsaa tyrkyttämässä, niin ei hänen vikansa todellakaan ole, jos lapsen hampaat menevät rikki. Kyllä siinä on kalkin puutetta ja muuta ravinto-ongelmaa.
        Jos lapsella on karkkipäivä, niin kyllä sekin päivä saattaa aiheuttaa hampaisiin kariesta. Ei se mummon antama karkki sitä yksin tee.

        Mummoa ei myöskään voida velvoittaa valvomaan lapsen hampaiden pesua, kyllä se kuuluu lapsenvanhempien tehtäviin.

        Kyllä mummojakin pitää jonkun puolustaa. Eiväthän he ole sen tyhmempiä kuin seuraavakaan sukupolvi. Jos olisi, niin mikä olisi lastenlasten älykkyysosamäärä siinä tapauksessa?


      • todellakin ärsyttää!
        asuuko teillä? kirjoitti:

        Älä nyt syytä mummoa lapsen hampaiden reikiintymisestä, sillä hampaiden pesua on harjoiteltava joka päivä.
        Jos mummo ei joka päivä ole teillä karkkia ja limsaa tyrkyttämässä, niin ei hänen vikansa todellakaan ole, jos lapsen hampaat menevät rikki. Kyllä siinä on kalkin puutetta ja muuta ravinto-ongelmaa.
        Jos lapsella on karkkipäivä, niin kyllä sekin päivä saattaa aiheuttaa hampaisiin kariesta. Ei se mummon antama karkki sitä yksin tee.

        Mummoa ei myöskään voida velvoittaa valvomaan lapsen hampaiden pesua, kyllä se kuuluu lapsenvanhempien tehtäviin.

        Kyllä mummojakin pitää jonkun puolustaa. Eiväthän he ole sen tyhmempiä kuin seuraavakaan sukupolvi. Jos olisi, niin mikä olisi lastenlasten älykkyysosamäärä siinä tapauksessa?

        ole väittänytkään ettenkö niitä hampaita pesisi lapseltani.
        Itse ostamme ainoastaan joskus namia (silloinkin xylitolia) ja muut tuttumme ovat kyllä kunnioittaneet meidän tapojamme ja olleet tuputtamatta niitä imeliä.
        Meidän mummo kun oikein palkitsee lapsen tyyliin; jos tehdään sitä ja tätä niin saat namia/ jos et nyt tee näin niin et saa namia...

        Mielestäni kyllä, jos lapsi on isovanhemmillaan kylässä/hoidossa niin SILLOIN he ovat vastuussa lapsenlapsistaan ja heidän pitää myös pestä lapsen hampaat, tottakai kun ruokkiivatkin!


      • mumma itsekkin
        todellakin ärsyttää! kirjoitti:

        ole väittänytkään ettenkö niitä hampaita pesisi lapseltani.
        Itse ostamme ainoastaan joskus namia (silloinkin xylitolia) ja muut tuttumme ovat kyllä kunnioittaneet meidän tapojamme ja olleet tuputtamatta niitä imeliä.
        Meidän mummo kun oikein palkitsee lapsen tyyliin; jos tehdään sitä ja tätä niin saat namia/ jos et nyt tee näin niin et saa namia...

        Mielestäni kyllä, jos lapsi on isovanhemmillaan kylässä/hoidossa niin SILLOIN he ovat vastuussa lapsenlapsistaan ja heidän pitää myös pestä lapsen hampaat, tottakai kun ruokkiivatkin!

        Jotenkin kun näitä palstoja lukee, ei voi kuin ihmetellä, millaisia mummat oikein ovat. Vai olisiko juttuja väritetty?
        Itse olen mummu kolmelle lapselle. Ovat jo vähän vanhempia, joten eivät enää ole täällä yökylässä kuin välttämättömyyden pakosta, jos jävät yksi kotiin syystä tai toisesta.
        Mietiskelin tuossa, miten hoitelin heitä nuorempina. Totesin, että en koskaan ostanut karkkia.
        He eivät edes ymmärtäneet pyytää. Jätskiä ostettiin valmiiksi pakastimeen, niin että ehkä jälkkäriksi sai sitä, mutta emme kaupasta ostaneet makupalaksi tai kotievääksi.

        Herkuttelu oli lettuja ja omatekoista hilloa.
        Nukkumaanmenoajat kysyin vanhemmilta, sillä lapsien mielestä se oli aina 2 tuntia myöhemmin.
        Samoin kysyin, koska yleensä oli tuoka, koska ulos, jne. koska lapsen on hyvä pysyä totutussa.
        Mutta olihan mummilassa tietenkin ihan erilaista kuin kotona, jo siitä syystä, että olin lasten kanssa koko ajan. En minä huushollannut, siivonnut, pessyt pyykkiä tai kitkenyt porkkanapenkkiä sinä lyhyenä aikana, jonka lapset olivat luonani.
        Me teimme yhdessä kaikkea mukavaa.
        Näin ollen sääntömme oli toiset kuin kotona, sillä taloudenpitoon ei uhrattu kallista aikaa ja tehty sääntöjä siivouksesta ja kaupassa käynnistä.

        Ei aikuisilla kotioloissa ole sellaiseen omistautumiseen aikaa eikä mahdollisuutta. Eikä olisi ollut minullakaan, jos lapset olisivat olleet vaikkapa 2 viikkoa kerrallaan ja yhtä pötköä.

        En minä usko, että heidän kasvatuksensa kärsi, vaikka mummilassa oli toiset säännöt kuin kotona.

        Mummi itse nautti suuresti.
        Se toivottavasti on miniöillekin mieleen. Vai pitäisikö lapsenlapsia hoitaa pelossa ja vavistuksessa siltä varalta, että tekee virheen.


      • jyssäys

        "Anoppi antoi salaa lapsilleni välipalaa", "Vähennä kyläilyjä mummolaan. Älä jätä lastasi mummon vahdittavaksi hetkeksikään. Ole koko ajan valppaana ja puutu mummon hölmöyksiin." en voi muuta kun nauraa jos nämä on sinun elämäsi suurimmat huolenaiheet!!!

        Kaikki mummojen kimppuun HYÖKÄTKÄÄ!!!


      • Äiti
        jyssäys kirjoitti:

        "Anoppi antoi salaa lapsilleni välipalaa", "Vähennä kyläilyjä mummolaan. Älä jätä lastasi mummon vahdittavaksi hetkeksikään. Ole koko ajan valppaana ja puutu mummon hölmöyksiin." en voi muuta kun nauraa jos nämä on sinun elämäsi suurimmat huolenaiheet!!!

        Kaikki mummojen kimppuun HYÖKÄTKÄÄ!!!

        Mikä on vikana, kun anoppi ja appi eivät ymmärrä selvää suomenkieltä? Onko vikaa puheen ymmärtämisessä vai kuulossa vaiko molemmissa?

        Yksinkertaisia sääntöjä:
        1. Älä tuputa lapsille ylimääräisiä välipaloja. Meidän lapsilla on päivärytmi ja ruoka-ajat kotona. Toivon isovanhemmilta ainakin ruoka-aikojen ja nukkumaanmenoaikojen kunnioittamista.

        2. Joka kerta lapsiperheessä kyläillessä ei tarvitse tuoda tuliaisia: Karkkipusseja, suklaapatukoita, yllätysmunia, suklaakonvehteja, muovikrääsää, huonolaatuisia leluja, vääränkokoisia vaatteita. Jos ei voi tulla kylään ilman "tuliaisia", tuokaa ksylitolipurkkaa, puuvärit, piirustuspaperia, vihko, värityskirja.

        3. Jos äiti ja isä ovat kieltäneet lapsiltaan jotain, ei mummon ja vaarin tarvitse antaa em. asiaa periksi lapsille. Esim. mummo ja vaari eivät saa antaa lapselle lupaa katsoa pelottavaa TV-ohjelmaa, syöttää välipaloja ja makeaa, muuttaa lapsen nukkumaanmenoaikoja jne.

        Näin yksinkertaisia asioita......Vaan on se kumma kun ei mene perille!


      • jotain vikaa
        Äiti kirjoitti:

        Mikä on vikana, kun anoppi ja appi eivät ymmärrä selvää suomenkieltä? Onko vikaa puheen ymmärtämisessä vai kuulossa vaiko molemmissa?

        Yksinkertaisia sääntöjä:
        1. Älä tuputa lapsille ylimääräisiä välipaloja. Meidän lapsilla on päivärytmi ja ruoka-ajat kotona. Toivon isovanhemmilta ainakin ruoka-aikojen ja nukkumaanmenoaikojen kunnioittamista.

        2. Joka kerta lapsiperheessä kyläillessä ei tarvitse tuoda tuliaisia: Karkkipusseja, suklaapatukoita, yllätysmunia, suklaakonvehteja, muovikrääsää, huonolaatuisia leluja, vääränkokoisia vaatteita. Jos ei voi tulla kylään ilman "tuliaisia", tuokaa ksylitolipurkkaa, puuvärit, piirustuspaperia, vihko, värityskirja.

        3. Jos äiti ja isä ovat kieltäneet lapsiltaan jotain, ei mummon ja vaarin tarvitse antaa em. asiaa periksi lapsille. Esim. mummo ja vaari eivät saa antaa lapselle lupaa katsoa pelottavaa TV-ohjelmaa, syöttää välipaloja ja makeaa, muuttaa lapsen nukkumaanmenoaikoja jne.

        Näin yksinkertaisia asioita......Vaan on se kumma kun ei mene perille!

        Arvostelu kohdistuu VAIN anoppiin la appiukkoon! Tässä pitäisi nyt miniän mennä itseensä ja huomata se tosiasia että tarkastelet PALJON kriittisemmin miehesi vanhempia kuin omiasi! Ja älä vaan väitä että omat vanhempasi ei sortuisi samaan, tai jos eivät sorru niin ovatpa ikäviä isovanhempia.

        Lapsesi eivät varmaan kuole karkkiin ja ne halvat muovikrääsä leluthan voi heittää vaikkapa roskiin!!!


      • Selvä kuin pläkki
        jotain vikaa kirjoitti:

        Arvostelu kohdistuu VAIN anoppiin la appiukkoon! Tässä pitäisi nyt miniän mennä itseensä ja huomata se tosiasia että tarkastelet PALJON kriittisemmin miehesi vanhempia kuin omiasi! Ja älä vaan väitä että omat vanhempasi ei sortuisi samaan, tai jos eivät sorru niin ovatpa ikäviä isovanhempia.

        Lapsesi eivät varmaan kuole karkkiin ja ne halvat muovikrääsä leluthan voi heittää vaikkapa roskiin!!!

        Näissä ketjuissa on ilmiselvänä punaisena lankana se, että kirjoittavilla nuorilla äideillä ei ole ollut hyvää suhdetta omiin mummuihinsa.

        Sellainen ihminen, jonka lapsuuteen kuului mummulän lämpö, ei kiellä lapsiaan mummua tapaamasta.

        Miksi kieltäisi lapselta sen tunteen, josta itse on lapsuudessaan nauttinut?


      • alkuperäinen.
        Selvä kuin pläkki kirjoitti:

        Näissä ketjuissa on ilmiselvänä punaisena lankana se, että kirjoittavilla nuorilla äideillä ei ole ollut hyvää suhdetta omiin mummuihinsa.

        Sellainen ihminen, jonka lapsuuteen kuului mummulän lämpö, ei kiellä lapsiaan mummua tapaamasta.

        Miksi kieltäisi lapselta sen tunteen, josta itse on lapsuudessaan nauttinut?

        "kirjoittavilla nuorilla äideillä ei ole ollut hyvää suhdetta omiin mummuihinsa."
        Toinen mummoni kuoli ollessani 6v. Hän asui meillä, muistan vain että mummo oli erittäin ankara. Toinen mummoni asui 400 km:n päässä.
        En kyllä ole ihan nuori äiti, paremminkin keski-iässä jo.


      • Äiti
        Selvä kuin pläkki kirjoitti:

        Näissä ketjuissa on ilmiselvänä punaisena lankana se, että kirjoittavilla nuorilla äideillä ei ole ollut hyvää suhdetta omiin mummuihinsa.

        Sellainen ihminen, jonka lapsuuteen kuului mummulän lämpö, ei kiellä lapsiaan mummua tapaamasta.

        Miksi kieltäisi lapselta sen tunteen, josta itse on lapsuudessaan nauttinut?

        Huvittava kirjoitus!

        Muodostuuko hyvä suhde mummoon vain, jos mummo on kaiken periksi antava Lässyn-Lässy?
        Omat mummoni eivät antaneet sen kummempia periksi kuin vanhempanikaan. Ja miksipä olisivat antaneetkaan?

        Minun lapsuudessani mummolassa käytiin kylässä. Mutta ei siellä asumaan ruvettu - herranjestas sentään! Mummot eivät ole osallistuneet lastenhoitoon sen kummemmin.

        Mummot olivat maatalon työihmisiä eivätkä näitä nykyajan television orjia ja sohvaperunoita. Samanlainen riuska työihminen oli äitini. Anoppini taas on kaikkiin mukavuuksiin oppinut turhanaikainen hienostelija. Entisajan mummoilla oli kädet täynnä töitä ilman lastenlasten pilalle passaamistakin!

        Jos mummo käy liikaa hermoille, saattaa joku kieltää lapsiaan mummoa tapaamastakin. Mummo on perheen ulkopuolinen. Nykyään asutaan onneksi aniharvoin 3 sukupolven yhteisössä. Nämä vaikeat ihmissuhteet kärjistyvät vuosien saatossa. Jos asiallinen keskustelu ei auta, lopetetaan kyläily ja yhteydenpito kokonaan.


    • samaiset mummot

      ovat sitten kaupoissa ja miniän luona suureen ääneen sanomassa kun lasta ei ole kasvatettu oikein.............

      Mummot ja vaarit kunnioittavat lastenlastensa vanhempien kasvatusperiaatteita, jos se kunnossa ja pienet erioikeudet sallittakoon kohtuudella mummollassa. Ei tietenkään alkuperäisen tavoin.

    • anoppi nimittäin

      anoppini ei kuuntele. Pidin esikoistani "karkittomana" ensimmäiset vuodet, eli ei osannut tahtoa, kun ei ollut koskaan maistanut. Mutta anoppi yritti vesittää koko "hankkeen". Hän toi tuliaisiksi karkkia, sanoin, ettei tyttö vielä ole ikinä nähnytkään sellaisia ja laitoin piiloon. Kun oltiin anoppilassa jouluna, hän asetti värikkään karkkikulhon olkkarin pöydälle, nostin sen ylemmäksi. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.

    • emäntä talossa

      Teetkö ruuan myös mummolassa, ja mummo salaa syöttää lapsia sillä aikaa?

      Kaivaako mummo sinun kotonasi keksit kaapista vai miten hän onnistuu syöttämään lastasi sillä aikaa kun käyt vessassa?

      Miksi kiellät lapsiasi mummon kuullen? On paljon helpompaa säilyttää auktoriteetti, kun huolehtii, että ei tarvitse muiden läsnäollessa kieltää eikä käskeä.

      Kun tulet mummolaan lasten kanssa, olet siellä vieraana. Kyllä siellä pätee mummon säännöt. Järkevä mummo toivoo, että hänen tarjoamansa ruoka kelpaa. Ei hän halua pilata lapsen ruokahalua suklaalla, jos tekee juuri lounasta kaikille.
      Mutta jos lasten äiti valtaa keittiön ja rupeaa valmistamaan siellä ateriaa kuin kotonaan, ei mummo ehkä viitsi tuntea vastuuta ruokailun onnistumisesta.
      Mummo tuntee itsensä kyllä aika lailla poljetuksi, jos lasten äiti toimii hänen kodissaan kuin mikäkin komentoora, sillä lapsetkin ovat vallattomampia mummolassa. Ei siksi, että mummo olisi lepsumpi, vaan siksi, että lapsista on hauskaa mummon luona ja innostus panee vauhtia niveliin.

      • Äiti

        Mummo laittaa ruokaa, jos viitsii. Mummolassa ei ole ruoka-aikoja. Silti välipaloja pitää tuputtaa lapsille jatkuvasti. Mummo on nimenomaan lepsu, koska luulee saavuttavansa lasten luottamuksen äidin ja isän säännöt kumoamalla. Vaari on tietysti mummon kanssa samaa mieltä.

        Minä en tunge anopin keittiöön ruokaa laittamaan. Ei laita anoppikaan ruokaa minun kodissani. Onneksi asutaan niin kaukana, ettei tarvitse montaa kertaa vuodessa edes nähdä.

        Appivanhemmat raahaavat meille kyläillessään makeaa, yllätysmunia ja karkkipusseja. Ei niitä meidän kaapeista löydykään.

        Äiti ja isä saavat kieltää lapsiaan mummon ja vaarin kuulleen. Vanhempien auktoriteetti ei siitä kärsi.

        Äiti ja isä saavat puuttua isovanhempien tapoihin, jos mummolassa yritetään romuttaa lapsen päivärytmi täysin.


      • Mummun puolesta
        Äiti kirjoitti:

        Mummo laittaa ruokaa, jos viitsii. Mummolassa ei ole ruoka-aikoja. Silti välipaloja pitää tuputtaa lapsille jatkuvasti. Mummo on nimenomaan lepsu, koska luulee saavuttavansa lasten luottamuksen äidin ja isän säännöt kumoamalla. Vaari on tietysti mummon kanssa samaa mieltä.

        Minä en tunge anopin keittiöön ruokaa laittamaan. Ei laita anoppikaan ruokaa minun kodissani. Onneksi asutaan niin kaukana, ettei tarvitse montaa kertaa vuodessa edes nähdä.

        Appivanhemmat raahaavat meille kyläillessään makeaa, yllätysmunia ja karkkipusseja. Ei niitä meidän kaapeista löydykään.

        Äiti ja isä saavat kieltää lapsiaan mummon ja vaarin kuulleen. Vanhempien auktoriteetti ei siitä kärsi.

        Äiti ja isä saavat puuttua isovanhempien tapoihin, jos mummolassa yritetään romuttaa lapsen päivärytmi täysin.

        "Lapset ovat oppineet, ettei mummolassa tarvitse äitiä todella. Olen sata kertaa sanonut, että minua totellaan myös siellä, mutta mummo sanoo että mummolassa mummon säännöt. AAARGH!"

        Itse noin sanot. Minä suosittelen, että vähennät määräyksiä mummolassa, että et joudu niitä 100 kertaa toistamaan. Kyllä siinä auktoriteetti käsrsii.

        Eivät lapset mene pilalle pienestä hemmottelusta. Kyllä vanhemmat itsekin saattavat olla epäjohdonmukaisia silloin tällöin, sillä eiväthän he mitään ohjelmoituja robotteja ole hekään.
        Jotkut mummut hössöttävät liikaa. Kestettävä vaan!


      • äitimummu

        mummo, jos et niin älä neuvo tuollaisia.Onko se oikein että mummot saa tehdä mitä haluaa ja vanhemmat sitten yrittävät taas korjata asioita kotona?Mummot, äitejä itsekkin, eivät ymmärrä tai eivät halua ymmärtää millaista hallaa perheelle tekevät.


      • kodin säännöt
        äitimummu kirjoitti:

        mummo, jos et niin älä neuvo tuollaisia.Onko se oikein että mummot saa tehdä mitä haluaa ja vanhemmat sitten yrittävät taas korjata asioita kotona?Mummot, äitejä itsekkin, eivät ymmärrä tai eivät halua ymmärtää millaista hallaa perheelle tekevät.

        Kumma juttu, että mitään järkevää välimuotoa ei ole. On koti ja äidin luomat säännöt.
        Kun mummu niistä poikkeaa, se on katstroofi, koska mummon poikkeamisilla ei ole mitään rajaa. Mummu tekee mitä tahansa jäynää kumotakseen äidin säännöt.
        Mummon pitää noudattaa äidin sääntöjä kirjaimellisesti, sillä muuten hän villiintyy ihan pahemmaksi kuin lapsenlapset.

        Kyllä mummuissa on paljon vikaa. Onkohan se ikäkysymys, sillä he kuitenkin ovat omat lapsensa onnistuneet kasvattamaan ihmsiksi, joilla on oma, sääntöjä noudattava perheensä.


      • Äiti
        kodin säännöt kirjoitti:

        Kumma juttu, että mitään järkevää välimuotoa ei ole. On koti ja äidin luomat säännöt.
        Kun mummu niistä poikkeaa, se on katstroofi, koska mummon poikkeamisilla ei ole mitään rajaa. Mummu tekee mitä tahansa jäynää kumotakseen äidin säännöt.
        Mummon pitää noudattaa äidin sääntöjä kirjaimellisesti, sillä muuten hän villiintyy ihan pahemmaksi kuin lapsenlapset.

        Kyllä mummuissa on paljon vikaa. Onkohan se ikäkysymys, sillä he kuitenkin ovat omat lapsensa onnistuneet kasvattamaan ihmsiksi, joilla on oma, sääntöjä noudattava perheensä.

        Sukupolvien yhteentörmäys ei ole ikäkysymys vaan luonnekysymys. Mistähän johtuu, että vaikeuksia tulee miniän kodin ja anopin kodin sääntöjen yhdistämisestä? Onko niin, että pirullinen anoppi kostaa miniälle hemmottelemalla lapsenlapset mummolassa piloille? Anoppi tietää, että sallimalla mummolassa äidin kotona kieltämät asiat, hän saa miniän raivon partaalle!

        Onhan se aika raivostuttavaa, kun rajattomassa mummolassa kyläiltyäsi saat opettaa lapset uudestaan tavoille. Korvissa kuuluu lasten mankuminen: "Anna sitä ja tätä, kyllä mummokin antoi!" "Osta sitä ja tuota, kyllä vaarikin osti!"

        Mikä oikeus mummolla ja vaarilla on sanoa lapselle, että "Ei Sinun tarvitse äitiäsi ja isääsi totella. Täällä mummolassa me annamme periksi kaiken". Isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta kävellä lapsen vanhempien yli. Mummoilla ja vaareilla ei ole edes oikeutta tavata lapsenlapsiaan, jos vanhemmat kieltävät tapaamiset.


      • kokemusta on
        Äiti kirjoitti:

        Sukupolvien yhteentörmäys ei ole ikäkysymys vaan luonnekysymys. Mistähän johtuu, että vaikeuksia tulee miniän kodin ja anopin kodin sääntöjen yhdistämisestä? Onko niin, että pirullinen anoppi kostaa miniälle hemmottelemalla lapsenlapset mummolassa piloille? Anoppi tietää, että sallimalla mummolassa äidin kotona kieltämät asiat, hän saa miniän raivon partaalle!

        Onhan se aika raivostuttavaa, kun rajattomassa mummolassa kyläiltyäsi saat opettaa lapset uudestaan tavoille. Korvissa kuuluu lasten mankuminen: "Anna sitä ja tätä, kyllä mummokin antoi!" "Osta sitä ja tuota, kyllä vaarikin osti!"

        Mikä oikeus mummolla ja vaarilla on sanoa lapselle, että "Ei Sinun tarvitse äitiäsi ja isääsi totella. Täällä mummolassa me annamme periksi kaiken". Isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta kävellä lapsen vanhempien yli. Mummoilla ja vaareilla ei ole edes oikeutta tavata lapsenlapsiaan, jos vanhemmat kieltävät tapaamiset.

        Kun minulla oli kaksi pikkulasta, olin anoppini kanssa kesän mökillä.
        Naapurimökissä oli kotiapulaisten kanssa kahden perheen serkkulapset viikon, ja viikonlopuksi sitten vanhemmat tulivat paikalle.

        Lapset tekivät justiinsa mitä ikinä halusivat. Oli ihan turhaa sanoa heille mistään, sillä "Äiti on luvannut", "Kysy vaikka isältä".
        Sanoin tuhat kertaa, että äiti ei voi luvata noin hirveää määrää asioita, mitä vilkkaat lapset päivän mittaan tekivät, ja kotiapulainen sanoi, että hän ei enää puutu mihinkään, sillä lapset kantelevat sitten viikonloppuna kotiapulaisen ilkeydestä.

        Minä heittäydyin itse päättäväiseksi, ja panin omalta osaltani rajat oman kesämökkimme reviirille. Anoppinikin oli ihan helpottunut, kun hänen ei tarvinnut taistella lasten kanssa.

        Lasten vanhemmille oli turha selittää käytösongelmista, sillä he eivät uskoneet. Kun vanhemmat olivat paikalla, olivat lapset ihan toisenlaisia kuin viikolla.

        Kuinka lapset sitten mahtoivat kesän päätyttyä selvitä rajoitetussa elämässään kotosalla, kun nämä villit ja vapaat viikot oli eletty. En tiedä.
        Mutta sen tiedän, että vanhemmat syyttivät anoppiani ja minua siitä, että pojat olivat tehneet kaikki ne kolttoset, joista jäivät kiinni. Meidän olisi pitänyt tarkemmin huolehtia.

        Kun tiesin, mitä muuta kaikkea villit pojat olivat tehneet jäämättä kiinni, niin sain poikien kunnioituksen, kun en heitä paljastanut. Sanoin heille, että jos ovat minun kavereitani ja tottelevat minua, en kantele heistä.
        - Se oli sitä lahjontaa ja kiristystä, josta aina varoitetaan ja puhutaan lasten kasvatuksessa.

        Vanhemmilla oli se käsitys, että muilla on auktoriteetti lasten yli, vaikka he ovat laatineet säännöt.
        Ei se niin mene.
        Se huolehtii sääntöjen noudattamisesta, joka on säännöt laatinutkin.

        Ei meidän sanomisellamme juuri ollut vaikutusta, paitsi siis niillä säännöillä, jotka minä itse oli määritellyt omalla tontillamme.


      • äitimummu
        kodin säännöt kirjoitti:

        Kumma juttu, että mitään järkevää välimuotoa ei ole. On koti ja äidin luomat säännöt.
        Kun mummu niistä poikkeaa, se on katstroofi, koska mummon poikkeamisilla ei ole mitään rajaa. Mummu tekee mitä tahansa jäynää kumotakseen äidin säännöt.
        Mummon pitää noudattaa äidin sääntöjä kirjaimellisesti, sillä muuten hän villiintyy ihan pahemmaksi kuin lapsenlapset.

        Kyllä mummuissa on paljon vikaa. Onkohan se ikäkysymys, sillä he kuitenkin ovat omat lapsensa onnistuneet kasvattamaan ihmsiksi, joilla on oma, sääntöjä noudattava perheensä.

        oikein ymmärtää ap kirjoittajaa. Kysehän oli siitä että mummu antaa lapsille karkkia ennen ruokailua ja sellaiset asiat periksi jotka äiti on juuri kieltänyt.Sitten vielä kehtaa arvostella kun lapsi ei syö ruokaa. Ei uskoisi että kyseinen mummu on äiti, mutta uskottava on.Miksi mummoilta tulisi sallia tuollaista suoranaista tyhmyyttä.Ei kai tässä kukaan ole tarkoittanutkaan että mummolassa mennään kokoajan kodinsäännöillä, eihän se mikään mummula olisikaan jos näin tehtäisiin.Ap jutussa tuli hyvin selväksi miten kyseinen mummu aliarvioi äitiä ja hänen auktoriteettia ja vielä lapsen aikana (näin käsitin).


    • keks

      miksi tehdä asiasta ongelma? eihän siellä mummolla tarvi jatkuvasti luurata, mutta lapsenkin on hyvä oppia, että eri paikoissa on eri säännöt. Kukaan ei kuole, vaikka mummolassa syötäisiin pelkkää karkkia kun ruoka ei maistu. Joustavuutta kasvatukseen, kotona voi sitten pysytellä tiukasti omalla linjallaan.

    • eräs vaan

      Miettikää mistä on tosiaan haittaa lapselle ja käyttäkää vähän oveluutta. Nämä vinkit ei poista ongelmaa mutta vähentää vahinkoja.

      Eli miettikää ensin mistä mummon käytöstavoista on todella haitta lapselle (onko se ylimääräinen karkkipussi silloin tällöin todella ongelma?). Esim. allergisoivien ruoka-aineiden syöttäminen lapselle on haitallista. Yrittäkää rauhallisella keskustelulla (jossa läsnä molemmat vanhemmat ja isovanhemmat, mutta ei lasta) selittää mummolle mikä on kiellettyä myös mummolassa ja miksi.

      Jos mummola on lähellä ja käytte siellä usein, kannattaa kylään mennä ruuan jälkeen, silloin masussa on jo ruokaa ja herkut voi syödä jälkiruuaksi. Jos mummulassa vieraillaan taas harvoin, lapsi ei kuole vaikka parina päivänä ruokavalio koostuisi enimmäkseen karkeista ja pullasta.

      Kuri säilyy, kun kerrotte lapselle että mummolassa on mummola säännöt ja kotona kotisäännöt, ettekä yrittäkään pitää kiinni kaikista kotisäännöistä mummolassa.
      Mummojen elämäntehtävä tuntuu olevan lapsien hemmottelu, jotkut osaa tehdä sen vanhempien kanssa yhteistyössä eli vain pienillä herkuilla ja enimmäksen yhdessäololla ja elämyksillä, toiset taas hukuttavat muksun herkkuihin ja lahjoihin. Mummulle voi esittää kauniita toivomuksia, mutta jos mummun muistamisesta ei ole todella haittaa, ei kannata ylireagoida, (vaikka mummu onkin se "kaamea" anoppi.

      • äitimummu

        mitä ymmärtämistä siinä on jos mummu viis veisaa tämän äidin kielloista. Kyllä tuommoinen mummu saisi mennä itseensä ja ajatella kuin aikuinen.Minä olen mummu mutta ei tulisi mieleenikään mennä sekoamaan lapsen äidin kieltoihin, sehän olisi sama sanoa äidille että et sinä mitään osaa.Vai onkohan tässä nyt kyse siitä että mummu haluaa lapsen ns. suosion, onhan se sellainen kiva mummu kun aina saa tehdä niinkuin haluaa.Meillä noudatetaan samoja sääntöjä kun lapsen kotona, ei ole mitään mieltä mennä väliin sotkemaan.Kaikki me tiedämme kuinka vaikea on lapsi saada ns "ruotuun" kun mummolassa on saanut tehdä mitä haluaa.Kaikki mummot nyt itseänne niskasta kiinni ja ajattelemaan tekemisiänne.


      • Mummu
        äitimummu kirjoitti:

        mitä ymmärtämistä siinä on jos mummu viis veisaa tämän äidin kielloista. Kyllä tuommoinen mummu saisi mennä itseensä ja ajatella kuin aikuinen.Minä olen mummu mutta ei tulisi mieleenikään mennä sekoamaan lapsen äidin kieltoihin, sehän olisi sama sanoa äidille että et sinä mitään osaa.Vai onkohan tässä nyt kyse siitä että mummu haluaa lapsen ns. suosion, onhan se sellainen kiva mummu kun aina saa tehdä niinkuin haluaa.Meillä noudatetaan samoja sääntöjä kun lapsen kotona, ei ole mitään mieltä mennä väliin sotkemaan.Kaikki me tiedämme kuinka vaikea on lapsi saada ns "ruotuun" kun mummolassa on saanut tehdä mitä haluaa.Kaikki mummot nyt itseänne niskasta kiinni ja ajattelemaan tekemisiänne.

        Aika yllättävä keskustelu, mutta mukava kuulla, että on vanhempia, joilla on otetta ja asennetta lasten kasvatukseen.

        Minulla on tosiaan vähän erilainen ongelma. Kotona ei selkeätä päiväjärjestystä, ei selkeitä ruoka-aikoja, vanhempi lapsi oikein toivoo karkkipäivää (kotona löytyy aina karkkia tai sipsejä).

        Kun lapset tulevat minun luokseni, yritän oikein tsempata päiväjärjestyksen yms suhteen. Vaikka olen aika tiukka, lapset viihtyvät hyvin luonani, ja sanovat minua kivaksi mummuksi.

        Ja kun luen toiselle, kun toisella on esim tietokonevuoro, pian on tietokonevuorolainenkin kuuntelemassa. Televisiokin saa yleensä rauhassa olla kiinni.

        Mutta miten saan vanhemmat noudattamaan edes jonkinlaista järjestystä. Tottuivat kai vuorotyössä käydessään sekavaan päiväjärjestykseen.


      • äitimummu
        Mummu kirjoitti:

        Aika yllättävä keskustelu, mutta mukava kuulla, että on vanhempia, joilla on otetta ja asennetta lasten kasvatukseen.

        Minulla on tosiaan vähän erilainen ongelma. Kotona ei selkeätä päiväjärjestystä, ei selkeitä ruoka-aikoja, vanhempi lapsi oikein toivoo karkkipäivää (kotona löytyy aina karkkia tai sipsejä).

        Kun lapset tulevat minun luokseni, yritän oikein tsempata päiväjärjestyksen yms suhteen. Vaikka olen aika tiukka, lapset viihtyvät hyvin luonani, ja sanovat minua kivaksi mummuksi.

        Ja kun luen toiselle, kun toisella on esim tietokonevuoro, pian on tietokonevuorolainenkin kuuntelemassa. Televisiokin saa yleensä rauhassa olla kiinni.

        Mutta miten saan vanhemmat noudattamaan edes jonkinlaista järjestystä. Tottuivat kai vuorotyössä käydessään sekavaan päiväjärjestykseen.

        ongelma on tuokin jos lapsen kotona ei selkeitä sääntöjä ole. Olen miettinyt niitä mummoja jotka antavat lapsenlapselleen kaiken periksi ihan sen tähden että lapsi pitäisi häntä ns. kivana mummona.Sinun kohdalla on todistettu että lapset arvostavat sinua vaikka olet tiukka. Kyllä lapsi vaistoaa aidon välittämisen ei sitä tarvitse "ostaa" sellaisilla keinoilla mitkä kotona ei ole sallittuja.Tyttäreni poika 3v oli meillä yökylässä pääsiäisenä ja äitinsä sanoi että pojan kanssa oli sovittu että karkkia saa nyt syödä vähän enemmän kun on pääsiäinen.Kyllä poika söikin, jossain vaiheessa sanoin että tämä autuus ei jatku ja että karkkipäivät pidetään taas pyhien jälkeen. Poika oli samaa mieltä kanssani ja ymmärsi vaikka on vasta 3v.Meillä ei kaikkia "sääntöjä" voi kirjaimellisesti noudattaa mitä heillä kotona on,eikä se ole tarkoituskaan,mutta kyllä perusasiat koitetaan pitää.Mummulassa on kuitenkin kaikenlaisia erilaisia asioita mitä ei kotona ole.Sydäntä lämmittää kun pieni poika lähtiessään kotiin huikkaa ovelta mummu, minä rakastan sinua ja minulla oli kivaa. Ei minun ole tarvinnut ostaa lapsen rakkautta vaan se on kasvanut pojan kasvun myötä.Ehkä osaltaan ns"koti sääntöjen" noudattaminen ja kunnioitukseni hänen vanhempiensa kasvatus menetelmiin antaa pojalle tasaisen "kasvualustan".


    • kasvattaja

      Sinä olet vastuussa lapsistasi, vaikka olisittekin mummolassa tai mummo olisi teillä. Jos mummon mielestä parvekkeen kaiteelle kiipeäminen on sallittua mummolan sääntöjen mukaan, et kai salli tällaista?

      Sinä olet lastesi äiti ja sinua kuuluu totella. Voit sanoa myös mummolle, että "Älä anna lapselle karkkia juuri ennen ruokailua, muuten ei ruoka maistu. Jälkiruoaksi voitte herkutella." ja jos ei mummo ymmärrä/kunnioita sinun sääntöjäsi jotka koskevat sinun lapsiasi, voit sanoa kohteliaasti että nyt teidän täytyy unohtaa namit täysin koko mummolareissun ajaksi kun niistä ei tule kuin riitaa. Jos alkaa parku (joko lapselle tai mummolle), lähtekää kotiin.

      Jos sinä ensin kiellät jotain mikä on kiellettävää, ja mummo antaa perään luvan, niin sinä kiellät. Ja sano että jos lapsi on tottelematon äidilleen, niin lähdette kotiin. Ei tuollaisesta tule mitään että syömiset ja muut laitetaan kertaheitolla uusiksi mummon läsnäollessa.

    • mummoja

      Meillä oli mummolassa mummolan säännöt! Ja ei siitä mitään haittaa ile lapselle ollut.

      Vähästä vanhemmat nykyään suuttuu, jos siitä vetästään pulla väärään kurkkuun kun mummo tarjoaa lapselle suklaamunan ja keksin!

      Olkaa vanhemmat hiljaa mummolassa ja antakaa mummon olla pomo! Tuskin se mummo mitään hengenvaarallista lapsien päänmenoksi on suunnitellut (esim. viinaa ja tupakkaa). Nythän on kyse vaan KARKISTA!

      Ja luulisin että ette jatkuvasti siellä mummolassa ole, joten tämä aika on varmaan sen mummon juhlahetkiä ja hän haluaa hemmotella omaa lapsenlastaan.

      Ja jos vanhemmilla on pelko siitä että oma arkirytmi menee pilalle tai kodin sääntöjä ei noudateta, niin kyllä lapsi pian tajuaa että nämä erikoissäännöt ovat voimassa vain mummolassa.

      Antakaa mummojen hössätä!

      • että..

        suurin ongelma tässä "mummo jutussa" on anopin ja miniän suhde. Suurin osa näistä "kauheista" mummoista on varmasti anoppeja ei äidinäitejä. Vai kuinka?


      • asiasta
        että.. kirjoitti:

        suurin ongelma tässä "mummo jutussa" on anopin ja miniän suhde. Suurin osa näistä "kauheista" mummoista on varmasti anoppeja ei äidinäitejä. Vai kuinka?

        Jäi vain äskeisestä mainitsematta!


      • aloittaja
        että.. kirjoitti:

        suurin ongelma tässä "mummo jutussa" on anopin ja miniän suhde. Suurin osa näistä "kauheista" mummoista on varmasti anoppeja ei äidinäitejä. Vai kuinka?

        Kyllä molemmat mummot olivat ihan samanlaisia. Oma äitini on nyttemmin kuollut, joten hänen puoleltaan ei enää sitä ongelmaa ole. Pitäisin itsestään selvänä tajuta senkin, ettei kyse ole yhdestä kerrasta vaan jatkuvasta lasten ruokahalun pilaamisesta ja sen jälkeen moititaan, kun lapsi ei syö.


      • aloittaja
        aloittaja kirjoitti:

        Kyllä molemmat mummot olivat ihan samanlaisia. Oma äitini on nyttemmin kuollut, joten hänen puoleltaan ei enää sitä ongelmaa ole. Pitäisin itsestään selvänä tajuta senkin, ettei kyse ole yhdestä kerrasta vaan jatkuvasta lasten ruokahalun pilaamisesta ja sen jälkeen moititaan, kun lapsi ei syö.

        Kun lapsukaiset eivät ihan taaperoita ole, tuntuu hullulta vahtia 24/7 vain sen takia, etteivät herkuttelisi koko aikaa.


      • ongelma...
        aloittaja kirjoitti:

        Kyllä molemmat mummot olivat ihan samanlaisia. Oma äitini on nyttemmin kuollut, joten hänen puoleltaan ei enää sitä ongelmaa ole. Pitäisin itsestään selvänä tajuta senkin, ettei kyse ole yhdestä kerrasta vaan jatkuvasta lasten ruokahalun pilaamisesta ja sen jälkeen moititaan, kun lapsi ei syö.

        Eli äitisi puolelta ei ENÄÄ ongelmia ole??!! No huh... Kyllä ne lapset syö silloin kun on nälkä. Älä stressaa. Vai onko lapsellasi kenties paino ongelmia? Siinä tapauksessa ymmärrän kyllä sekunnin tarkat ruoka-ajat.

        Löysää vähän! Koko loppuelämääsi et voi kontrolloida ympärilläsi olevien elämää. Olet todennäköisesti kotiäiti joten olet ottanut "työksesi" perheen tarkan aikataulun noudattamisen. Mutta kun hellität hieman tai rupeat vaikkapa pongailemaan lintuja tai naapureita, niin huomaat että pipo ei kiristä läheskään noin paljon!


      • VääräMieli

        Nyt pitää selventää tilannetta. Kun perhe menee käymään "mummolassa", tapahtuu itse asiassa kaksi päällekkäistä asiaa:

        1) Lapsenlapsi menee mummolaan. Lapsenlapsi on mummon kultapallero. Ja mummo on lapselle kivoin tyyppi maailmassa.

        2) Lapsen äiti EI ole mummolassa, vaan omien vanhempiensa luona. Lapsen mummo on äidille äiti. Äiti on lapsi. Ja lapsen tehtävä on totella äitiä. Siksi mummolassa on mummolan säännöt, ja niskuroiva äiti pistetään tarvittaessa nurkkaan kuten parikymmentä vuotta aikaisemminkin.

        Mummoja, kuten äitejäkin, on montaa sorttia. Osa ymmärtää olevansa mummo. He käsittävät kasvatusvastuunsa ellei aivan poistuneen, niin vähentyneet huomattavasti. He antavat lapsen äidille tilaa olla äiti omalla tavallaan.

        Ongelmalliseksi tilanne muuttuu kun mummo ei käsitä olevansa "vain" mummo. Joskus käy niin, että mummo kokee lapsenlapsensa olevan oma lapsena. Mummon oma lapsi on synnyttänyt toisen lapsen Suurelle Äidille. Näin tuntuu käyneen omassa perheessäni. Lapseni äitiä tossutetaan kympillä kotipuolessaan. Anoppi yrittää joskus myös kohdella minua alentavasti kuin omana lapsenaan. "Tulkaahan nyt lapsukaiset, äiti on laittanut ruokaa" on yleinen ilmiö siinä talossa. Ääneen en ole sanonut, mutta huulilla on moneen otteeseen pyörinyt lausahdus "vittu minen sinun lapsesi ole".

        Toisaalta omien vanhempieni kohtalo on toisenlainen. Itse olen aikojen saatossa aikalailla etääntynyt omista vanhemmistani. Selvästi heillä on vaikeuksia keksiä puheenaiheita kanssani. Ja samalla heidän suhteensa lapseeni on jäänyt vähän etäiseksi. Myös fyysistä välimatkaa verrattuna anoppiini on 10x määrä. He tapaavat lapsenlastaan kaksi-kolme kertaa vuodessa, anoppi taas änkee karkkeineen ja leluineen melkein joka viikonloppu. Lapseni hieman vierastaa omia vanhempiani, ja se on harmillista kumpienkin kannalta. Anopille tilanne taas on mieluisa. Eihän se sovi että hänen lapsensa hengailevat vieraiden ihmisten kanssa.


    • hyvä ihme

      Mummot ovat mummoja ja tosiaan nythän oli kyse vain karkista. Mikä teitä vaivaa?! Olisitte iloisia että yleensä lapsellanne on isovanhemmat! Tuollainen nipotus todella turhaa ja vastenmielistä! Mummo ei halua mitään pahaa. Lapsella oikeus isovanhempiinsa ja mummolla lapsenlapseensa. Lapsenlasta hemmotellaan kun omaa ei enää voida, tämä on täysin luonnollista. Relatkaa hyvät ihmiset. Tässäkin oli kyse siitä että lapselle annettiin suklaamuna. ENTÄ SITTEN? Kuoleeko lapsi jos siltä jää yksi kunnon ateria väliin?! Ja pääsiäisenä kuuluu saada suklaamunia. Miksi kaikesta tehdään noin vaikeaa? Sairaanhoitaja ystäväni sanoi että lapsi syö itse mitä tarvitsee. Tätä monet vanhemmat eivät halua uskoa.

      • äiti

        Itselläni on 4 lasta.
        24v. 22v. 6v. ja 5v.
        Olen 46-vuotias.
        Oma äitini ei tullut yksiinkään ristiäisiin, puhumattakaan häihini(2).
        Syytä en tiedä, tai tiedän ei kiinnostunut.
        Isäni tuli, mutta vain näiden kahden nuorimman.
        Anoppi on aina töissä, ikää 58v. ja appi ukko on kuollut.
        No, kävi semmoinen tuuri että sosiaali toimen kautta ja pelastakaa lapset ry. olemme nyt saaneet näille pikkuisille "mummun ja vaarin".
        Saavat olla mummulassa yhden viikonlopun kerran kuussa ja nyt kesälomalla kokonaista 7 päivää.
        Asuvat maalla me Kaupungissa.
        Olemme NIIN onnellisia että vuoden jonotuksen jälkeen saimme "isovanhemmat" lapsillemme...
        TERV:ÄITI


      • äitimummu
        äiti kirjoitti:

        Itselläni on 4 lasta.
        24v. 22v. 6v. ja 5v.
        Olen 46-vuotias.
        Oma äitini ei tullut yksiinkään ristiäisiin, puhumattakaan häihini(2).
        Syytä en tiedä, tai tiedän ei kiinnostunut.
        Isäni tuli, mutta vain näiden kahden nuorimman.
        Anoppi on aina töissä, ikää 58v. ja appi ukko on kuollut.
        No, kävi semmoinen tuuri että sosiaali toimen kautta ja pelastakaa lapset ry. olemme nyt saaneet näille pikkuisille "mummun ja vaarin".
        Saavat olla mummulassa yhden viikonlopun kerran kuussa ja nyt kesälomalla kokonaista 7 päivää.
        Asuvat maalla me Kaupungissa.
        Olemme NIIN onnellisia että vuoden jonotuksen jälkeen saimme "isovanhemmat" lapsillemme...
        TERV:ÄITI

        asia kuuluu ap kirjoittajan juttuun.Tosi onnellista kun lapsillasi on mummu ja vaari,minun lapsillani ei ole enään yksikään elossa. Olen edelleen sitä mieltä että on kunnioitettava lapsen vanhempia, kysehän ei ole "vaan" karkista vaan periaatteesta.Ihmetyttää sellaiset isovanhemmat jotka ikäänkuin "ostavat" lapsen karkilla ja kaikella sellaisella minkä vanhemmat ovat kieltäneet. Tuskin ap kirjoittaja jätti lastaan ilman suklaamunia tai karkkipäiväkarkkia.Eipä olisi kivaa mennä sellaiseen mummolaan jossa vesitetään kaikki vanhempien ohjeet ja neuvot.


      • Äiti

        Me vanhemmat emme ole typeryksiä, jos katsomme oikeudeksemme puuttua isovanhempien hölmöilyihin ja ylilyönteihin. Pidän isovanhempia typeryksinä, jos he katsovat oikeudekseen sallia lapselle sellaisia asioita, joista on lapselle selvästi haittaa. Kuten liian myöhäinen nukkumaanmenoaika, ruokailujen korvaaminen makeilla välipaloilla, pelottavan TV-ohjelman katsominen ja tietokoneella pelaaminen tuntikaupalla.

        Kysymys ei ole yhdestä suklaamunasta. Nyt on kysymys paljon isommista asioista. Onko isovanhemmilla oikeus muuttaa lapsen päivärytmi, kumota äidin ja isän säännöt ja antaa lapsille lupa tehdä mummolassa kotona kiellettyjä asioita?

        EI OLE! Isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta kumota lapsiperheen päivärytmiä ja sallia lapsille niitä asioita, jotka äiti ja isä selvästi lapsilta kieltävät. Isovanhemmat eivät ole lapsenlapsen huoltajia. Isovanhemmilla ei ole mitään määräysoikeutta suhteessa lapsenlapsiinsa. Jos välit aikuisten lasten perheisiin menevät kokonaan poikki, ei isovanhemmilla ole oikeutta tavata lapsenlapsiaan, jos vanhemmat estävät tapaamiset.

        Suhteet omiin aikuisiin lapsiin, miniöihin ja vävyihin kiristyvät, jos isovanhemmat alkavat korjata omia kasvatusvirheitään lastenlapsia "kasvattamalla". Tämä isovanhempien "kasvatustietoisuus" on hyvin tavallista. Valitettavasti se tulee vaan auttamatta liian myöhään. Omat lapsethan on hoidettu ja kasvatettu jo 20-40 vuotta sitten.

        Jos omille lapsille on oltu aikanaan liian ankaria, lapsenlapsille "hyvitetään" ankaruutta lepsuilulla, ylenpalttisella hemmottelulla, tavaran ja makean ostamisella. Mummolasta tehdään kaikensalliva Lepsu-Landia. Lepsu-Landiassa kumotaan lapsen oman kodin säännöt ja tyrkytetään lapsille aamusta iltaan makeaa-kivaa-hauskaa-mukavaa. Lasten ruokailut, ulkoilut ja nukkumaanmenoajat menevät Lepsu-Landiassa pahasti sekaisin. Lapset ovat aggressiivisia ja väsyneitä mummolakyläilyn jälkeen. Äiti ja isä saavat kuunnella kotona yliväsyneen lapsen mankumista: "Mutta kun mummo ja vaarikin antoi mulle......"

        Jos omille lapsille on oltu liian lepsuja, lapsenlapsia yritetään "kasvattaa tavoille" senkin edestä. Mummo ja vaari saattavat jatkuvasti ojentaa lapsenlapsia vieraiden aikana, esim. kylässä ja perhejuhlissa. Isovanhemmat ikäänkuin yrittävät asettua äidin ja isän rooliin ja kävellä vanhempien yli. Vanhemmat kiristelevät hampaitaan näiden "kasvattajaisovanhempien" vieressä. On erittäin ärsyttävää, kun lapsenlapsistaan vain kermat kuorivat mummo ja vaari katsovat olevansa parempia kasvattajia kuin lapsen arjesta vastaavat äiti ja isä.

        Läheisriippuvuudesta kärsivät ja lapsenlapsissaan roikkuvat isovanhemmat hankkikoot oman elämän!


      • äiti
        äitimummu kirjoitti:

        asia kuuluu ap kirjoittajan juttuun.Tosi onnellista kun lapsillasi on mummu ja vaari,minun lapsillani ei ole enään yksikään elossa. Olen edelleen sitä mieltä että on kunnioitettava lapsen vanhempia, kysehän ei ole "vaan" karkista vaan periaatteesta.Ihmetyttää sellaiset isovanhemmat jotka ikäänkuin "ostavat" lapsen karkilla ja kaikella sellaisella minkä vanhemmat ovat kieltäneet. Tuskin ap kirjoittaja jätti lastaan ilman suklaamunia tai karkkipäiväkarkkia.Eipä olisi kivaa mennä sellaiseen mummolaan jossa vesitetään kaikki vanhempien ohjeet ja neuvot.

        Siis ehto että lähetän lapset mummulle oli että noudattavat samoja sääntöjä kuin meillä kotona.
        En toki ole niin tyhmä että annan lapseni kenelle hyvään?!?
        Esim, salkkareita ei katsota ja nukkumaan meno on kl. 20.00 he näyttivät aikataulunsa että 22.00, sanoin heti että sitten eivät tule-
        No, mummu sanoi että muutetaan sama nukkumaan meno sielä kuin kotona.
        Toki olen erittäin tarkka mihin lapseni jätän.
        Käsitit varmaan väärin että olen iki onnelinen kun sain lapsilleni mummolan?
        T:ÄITI


      • välit kunnossa
        Äiti kirjoitti:

        Me vanhemmat emme ole typeryksiä, jos katsomme oikeudeksemme puuttua isovanhempien hölmöilyihin ja ylilyönteihin. Pidän isovanhempia typeryksinä, jos he katsovat oikeudekseen sallia lapselle sellaisia asioita, joista on lapselle selvästi haittaa. Kuten liian myöhäinen nukkumaanmenoaika, ruokailujen korvaaminen makeilla välipaloilla, pelottavan TV-ohjelman katsominen ja tietokoneella pelaaminen tuntikaupalla.

        Kysymys ei ole yhdestä suklaamunasta. Nyt on kysymys paljon isommista asioista. Onko isovanhemmilla oikeus muuttaa lapsen päivärytmi, kumota äidin ja isän säännöt ja antaa lapsille lupa tehdä mummolassa kotona kiellettyjä asioita?

        EI OLE! Isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta kumota lapsiperheen päivärytmiä ja sallia lapsille niitä asioita, jotka äiti ja isä selvästi lapsilta kieltävät. Isovanhemmat eivät ole lapsenlapsen huoltajia. Isovanhemmilla ei ole mitään määräysoikeutta suhteessa lapsenlapsiinsa. Jos välit aikuisten lasten perheisiin menevät kokonaan poikki, ei isovanhemmilla ole oikeutta tavata lapsenlapsiaan, jos vanhemmat estävät tapaamiset.

        Suhteet omiin aikuisiin lapsiin, miniöihin ja vävyihin kiristyvät, jos isovanhemmat alkavat korjata omia kasvatusvirheitään lastenlapsia "kasvattamalla". Tämä isovanhempien "kasvatustietoisuus" on hyvin tavallista. Valitettavasti se tulee vaan auttamatta liian myöhään. Omat lapsethan on hoidettu ja kasvatettu jo 20-40 vuotta sitten.

        Jos omille lapsille on oltu aikanaan liian ankaria, lapsenlapsille "hyvitetään" ankaruutta lepsuilulla, ylenpalttisella hemmottelulla, tavaran ja makean ostamisella. Mummolasta tehdään kaikensalliva Lepsu-Landia. Lepsu-Landiassa kumotaan lapsen oman kodin säännöt ja tyrkytetään lapsille aamusta iltaan makeaa-kivaa-hauskaa-mukavaa. Lasten ruokailut, ulkoilut ja nukkumaanmenoajat menevät Lepsu-Landiassa pahasti sekaisin. Lapset ovat aggressiivisia ja väsyneitä mummolakyläilyn jälkeen. Äiti ja isä saavat kuunnella kotona yliväsyneen lapsen mankumista: "Mutta kun mummo ja vaarikin antoi mulle......"

        Jos omille lapsille on oltu liian lepsuja, lapsenlapsia yritetään "kasvattaa tavoille" senkin edestä. Mummo ja vaari saattavat jatkuvasti ojentaa lapsenlapsia vieraiden aikana, esim. kylässä ja perhejuhlissa. Isovanhemmat ikäänkuin yrittävät asettua äidin ja isän rooliin ja kävellä vanhempien yli. Vanhemmat kiristelevät hampaitaan näiden "kasvattajaisovanhempien" vieressä. On erittäin ärsyttävää, kun lapsenlapsistaan vain kermat kuorivat mummo ja vaari katsovat olevansa parempia kasvattajia kuin lapsen arjesta vastaavat äiti ja isä.

        Läheisriippuvuudesta kärsivät ja lapsenlapsissaan roikkuvat isovanhemmat hankkikoot oman elämän!

        Vanhempien kannattaa tietenkin miettiä, millaiset välit isovanhempiin säilytetään.

        Jos isovanhemmat ovat nuorekkaita, vielä työelämässä, meneviä jne. niin heistä ei ole mitään apua pikkulapsen hoidossa. Heillä on omat menonsa, käyvät matkoilla jne. eikä heiltä riitä rahaa lapselle. Sellaisia isovanhempia ei kannata pitääkään mitenkään tärkeinä. Heistä ei ole mitään hyötyä. Joskus tuovat tuliaisia ulkomaanmatkoilta tms. Tuntuu ihan loukkaavalta lasten puolesta.

        Sitten on ne isovanhemmat, jotka ovat jo kunnolla yli 70 vee. He eivät enää jaksa. He eivät ota yökylään. He hätäilevät, jos heille tuodaan pikkulapsi hoitoon. He eivät enää tiedä edes, mitä lapsille päälle puetaan. Kun "ennen" ei ollut tuollaisia kamppeita.
        He ovat vielä sitten niitä karkintuppaajia ja hössöttäjiä. Heille pitää aina yhä uudestaan selittää perheen säännöt, eivätkä ne muista kuitenkaan. Lapsetkin pompottavat heitä mennen tullen.
        Ei kannata erityisemmin pitää heihin yhteyttä, sillä mitä hyötyä heistä enää olisi. Toisaalta, he ehkä ovat halukkampia antamaan rahaa lapsen polkupyöriin tai muuhun tarpeelliseen, kun eivät muuten jaksa enää osallistua.

        Parhaimmat ovat ne juuri eläköityvät isovanhemmat, jotka ovat terveitä ja jaksavat. He ottavat mielellään lapset, ostavat tarpeellista, hoitavat, usein kyllä leväperäisesti, mutta innokkaasti useammankin päivän. Heistä on apua muutenkin, sillä he saattavat tulla järjestämään esim. ristiäisten tarjoilua ja muita juhlia, ainakin työpanoksellaan, mahdollisesti osallistuen kustannuksiinkin. Heitä kannattaa muistaa, sillä niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
        Heiltä saattaa riittää enemmänkin taloudellista apua.

        Kaikissa perheissä on omat murheensa isovanhemmistakin. Vain osalla on hyvä tuuri.


      • Mummu
        äiti kirjoitti:

        Siis ehto että lähetän lapset mummulle oli että noudattavat samoja sääntöjä kuin meillä kotona.
        En toki ole niin tyhmä että annan lapseni kenelle hyvään?!?
        Esim, salkkareita ei katsota ja nukkumaan meno on kl. 20.00 he näyttivät aikataulunsa että 22.00, sanoin heti että sitten eivät tule-
        No, mummu sanoi että muutetaan sama nukkumaan meno sielä kuin kotona.
        Toki olen erittäin tarkka mihin lapseni jätän.
        Käsitit varmaan väärin että olen iki onnelinen kun sain lapsilleni mummolan?
        T:ÄITI

        Jos miniä sanoo, että lapsi tulee vierailulle luokseni vain sillä ehdolla, että....
        niin sanon, että palataan asiaan joskus myöhemmin.

        Minä nimittäin asun kotonani, ja jos minun luokseni joku tulee yökylään, niin ilta menee siinä tahdissa, kuin minulle sopii, oli miniä sitten mitä mieltä tahansa.
        Olen normaalisti elävä ihminen, enkä rieku yökausia TV:n edessä herkkuja syöden ja juoden, mutta iltatoimeni varmasti ovat erilaiset kuin jossakin muussa, yhtä tavallisessa perheessä.
        Jos ei käy, niin ei käy.

        Jos taas minulta pyydetään apua viikonlopuksi jonkin menon vuoksi, niin ilman muuta otan lapsenlapsen mielelläni luokseni, mutta en kyllä ota vastaan mitään määräyksiä hänen hoitamisessaan, sillä en minä voi sitoutua mihinkään enempään kuin pystyn. Lapsi on aina arvaamaton, eikä minun hermoni kestäisi kello kädessä hoitamista, ruokailuineen ja nukuttamisineen.


      • neljän mummo
        välit kunnossa kirjoitti:

        Vanhempien kannattaa tietenkin miettiä, millaiset välit isovanhempiin säilytetään.

        Jos isovanhemmat ovat nuorekkaita, vielä työelämässä, meneviä jne. niin heistä ei ole mitään apua pikkulapsen hoidossa. Heillä on omat menonsa, käyvät matkoilla jne. eikä heiltä riitä rahaa lapselle. Sellaisia isovanhempia ei kannata pitääkään mitenkään tärkeinä. Heistä ei ole mitään hyötyä. Joskus tuovat tuliaisia ulkomaanmatkoilta tms. Tuntuu ihan loukkaavalta lasten puolesta.

        Sitten on ne isovanhemmat, jotka ovat jo kunnolla yli 70 vee. He eivät enää jaksa. He eivät ota yökylään. He hätäilevät, jos heille tuodaan pikkulapsi hoitoon. He eivät enää tiedä edes, mitä lapsille päälle puetaan. Kun "ennen" ei ollut tuollaisia kamppeita.
        He ovat vielä sitten niitä karkintuppaajia ja hössöttäjiä. Heille pitää aina yhä uudestaan selittää perheen säännöt, eivätkä ne muista kuitenkaan. Lapsetkin pompottavat heitä mennen tullen.
        Ei kannata erityisemmin pitää heihin yhteyttä, sillä mitä hyötyä heistä enää olisi. Toisaalta, he ehkä ovat halukkampia antamaan rahaa lapsen polkupyöriin tai muuhun tarpeelliseen, kun eivät muuten jaksa enää osallistua.

        Parhaimmat ovat ne juuri eläköityvät isovanhemmat, jotka ovat terveitä ja jaksavat. He ottavat mielellään lapset, ostavat tarpeellista, hoitavat, usein kyllä leväperäisesti, mutta innokkaasti useammankin päivän. Heistä on apua muutenkin, sillä he saattavat tulla järjestämään esim. ristiäisten tarjoilua ja muita juhlia, ainakin työpanoksellaan, mahdollisesti osallistuen kustannuksiinkin. Heitä kannattaa muistaa, sillä niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
        Heiltä saattaa riittää enemmänkin taloudellista apua.

        Kaikissa perheissä on omat murheensa isovanhemmistakin. Vain osalla on hyvä tuuri.

        Huomaan kuuluvani tuohon jälkimmäiseen mummo-ryhmään.
        Työpanoksella ja osittain kustantaen osallistun erinäisiin juhliin: ristiäisiin syntymäpäiviin, joulun järjestelyihin.
        Lisäksi apuani tarvitaan ikkunanpesuissa suursiivouksissa. Nykyäidit ovat aika väsyneitä ja huonokuntoisia. Hengästyvät helposti. Joskus tulee ihan surku heitä.
        Tarvittaessa otan mihin vuorokauden aikaan hyvänsä lapset hoitoon.
        En puutu miniän kasvatustapoihin, jotka ovat erilaiset kuin omani.
        Olen Suuri Lojaali, pidän suun tiukasti supussa ja mölyt mahassa.
        SUOSITTELEN KAIKILLE MUMMOILLE!
        Parhaan ystävättäreni kanssa päästän sitten höyryn pihalle. Hän samoin omista kokemuksistaan.
        Ei ole helppoa nöyrtyä nuoren naisen (miniän) edessä, mutta kyllä se onnistuu.
        Ihan totta!
        Yritän noudattaa miniän neuvoja, tuntuivat omasta mielestä kuinka hölmöiltä tai viisailta hyvänsä.
        Eräs lapsenlapsista on käsketty laittaa päiväunille kello 16.00. Lapsi 2-vuotias.
        No laitetaan mummolassakin. Ei siinä mitään.
        Nuoripari ihmettelee, kun lasta ei saada nukkumaan ennen puolta yötä.
        Olen ilkeä, en sano mitään, koska itsehän käskevät laittaa, niin tehdään sitten niin.
        Suurin osa ohjeista on kyllä tosi järkeviä!
        Minua on KIELLETTY antamasta karkkeja.
        Hyvä! Säästyvät omat rahani.
        Heidän ei säästy, koska itse ostavat candylandejä isot pussit.
        Joskus menee pari kuukautta, että miniöistä ei kuulu mitään. Kun ilmaantuvat kuulolle, tulee heti ajatukseen, että mitähän palvelusta ollaan vailla.
        Sännönmukaisesti ollaankin, ihan naurattaa se.
        Tiedän, että vuosien päästä kun raihnastun, ei ketään ilmaannu paikalle. Kiertävät vanhan haaskan kaukaa.


      • Inka
        välit kunnossa kirjoitti:

        Vanhempien kannattaa tietenkin miettiä, millaiset välit isovanhempiin säilytetään.

        Jos isovanhemmat ovat nuorekkaita, vielä työelämässä, meneviä jne. niin heistä ei ole mitään apua pikkulapsen hoidossa. Heillä on omat menonsa, käyvät matkoilla jne. eikä heiltä riitä rahaa lapselle. Sellaisia isovanhempia ei kannata pitääkään mitenkään tärkeinä. Heistä ei ole mitään hyötyä. Joskus tuovat tuliaisia ulkomaanmatkoilta tms. Tuntuu ihan loukkaavalta lasten puolesta.

        Sitten on ne isovanhemmat, jotka ovat jo kunnolla yli 70 vee. He eivät enää jaksa. He eivät ota yökylään. He hätäilevät, jos heille tuodaan pikkulapsi hoitoon. He eivät enää tiedä edes, mitä lapsille päälle puetaan. Kun "ennen" ei ollut tuollaisia kamppeita.
        He ovat vielä sitten niitä karkintuppaajia ja hössöttäjiä. Heille pitää aina yhä uudestaan selittää perheen säännöt, eivätkä ne muista kuitenkaan. Lapsetkin pompottavat heitä mennen tullen.
        Ei kannata erityisemmin pitää heihin yhteyttä, sillä mitä hyötyä heistä enää olisi. Toisaalta, he ehkä ovat halukkampia antamaan rahaa lapsen polkupyöriin tai muuhun tarpeelliseen, kun eivät muuten jaksa enää osallistua.

        Parhaimmat ovat ne juuri eläköityvät isovanhemmat, jotka ovat terveitä ja jaksavat. He ottavat mielellään lapset, ostavat tarpeellista, hoitavat, usein kyllä leväperäisesti, mutta innokkaasti useammankin päivän. Heistä on apua muutenkin, sillä he saattavat tulla järjestämään esim. ristiäisten tarjoilua ja muita juhlia, ainakin työpanoksellaan, mahdollisesti osallistuen kustannuksiinkin. Heitä kannattaa muistaa, sillä niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
        Heiltä saattaa riittää enemmänkin taloudellista apua.

        Kaikissa perheissä on omat murheensa isovanhemmistakin. Vain osalla on hyvä tuuri.

        Et voi olla tosissasi.
        "Vanhempien kannattaa miettiä millaiset välit isovanhempiin säilytetään!!??" Eikös ne ole lapsen isovanhempia.

        Minä ainakin olen saanut tarpeekseni juuri tuollaisesta:
        "isovanhempia ei kannata pitää tärkeinä, heistä ei ole mitään hyötyä, mitä hyötyä heistä enää olisi,heiltä saa apua, heiltä saattaa riittää taloudellista apua."

        Taitaa olla provo, mutta juuri tuollaisia vanhempia on olemassa. Heille vanhempi sukupolvi on vain sen arvoinen, minkä verran heistä saa revittyä hyötyä. Lapset kuitenkin rakastavat näitäkin vanhempia, samoin kuin isovanhempia, jotka eivät ole täydellisiä.

        Olisit miettinyt siinä vaiheessa kun lapset hankit, ovatko isovanhemmat niin hyväkuntoisia, hyvätuloisia ja hyväluontoisia, että voit pompottaa heitä mielihalujesi mukaan.


      • .....................
        Inka kirjoitti:

        Et voi olla tosissasi.
        "Vanhempien kannattaa miettiä millaiset välit isovanhempiin säilytetään!!??" Eikös ne ole lapsen isovanhempia.

        Minä ainakin olen saanut tarpeekseni juuri tuollaisesta:
        "isovanhempia ei kannata pitää tärkeinä, heistä ei ole mitään hyötyä, mitä hyötyä heistä enää olisi,heiltä saa apua, heiltä saattaa riittää taloudellista apua."

        Taitaa olla provo, mutta juuri tuollaisia vanhempia on olemassa. Heille vanhempi sukupolvi on vain sen arvoinen, minkä verran heistä saa revittyä hyötyä. Lapset kuitenkin rakastavat näitäkin vanhempia, samoin kuin isovanhempia, jotka eivät ole täydellisiä.

        Olisit miettinyt siinä vaiheessa kun lapset hankit, ovatko isovanhemmat niin hyväkuntoisia, hyvätuloisia ja hyväluontoisia, että voit pompottaa heitä mielihalujesi mukaan.

        INKA IS BACK!!!!


      • nainen.
        Äiti kirjoitti:

        Me vanhemmat emme ole typeryksiä, jos katsomme oikeudeksemme puuttua isovanhempien hölmöilyihin ja ylilyönteihin. Pidän isovanhempia typeryksinä, jos he katsovat oikeudekseen sallia lapselle sellaisia asioita, joista on lapselle selvästi haittaa. Kuten liian myöhäinen nukkumaanmenoaika, ruokailujen korvaaminen makeilla välipaloilla, pelottavan TV-ohjelman katsominen ja tietokoneella pelaaminen tuntikaupalla.

        Kysymys ei ole yhdestä suklaamunasta. Nyt on kysymys paljon isommista asioista. Onko isovanhemmilla oikeus muuttaa lapsen päivärytmi, kumota äidin ja isän säännöt ja antaa lapsille lupa tehdä mummolassa kotona kiellettyjä asioita?

        EI OLE! Isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta kumota lapsiperheen päivärytmiä ja sallia lapsille niitä asioita, jotka äiti ja isä selvästi lapsilta kieltävät. Isovanhemmat eivät ole lapsenlapsen huoltajia. Isovanhemmilla ei ole mitään määräysoikeutta suhteessa lapsenlapsiinsa. Jos välit aikuisten lasten perheisiin menevät kokonaan poikki, ei isovanhemmilla ole oikeutta tavata lapsenlapsiaan, jos vanhemmat estävät tapaamiset.

        Suhteet omiin aikuisiin lapsiin, miniöihin ja vävyihin kiristyvät, jos isovanhemmat alkavat korjata omia kasvatusvirheitään lastenlapsia "kasvattamalla". Tämä isovanhempien "kasvatustietoisuus" on hyvin tavallista. Valitettavasti se tulee vaan auttamatta liian myöhään. Omat lapsethan on hoidettu ja kasvatettu jo 20-40 vuotta sitten.

        Jos omille lapsille on oltu aikanaan liian ankaria, lapsenlapsille "hyvitetään" ankaruutta lepsuilulla, ylenpalttisella hemmottelulla, tavaran ja makean ostamisella. Mummolasta tehdään kaikensalliva Lepsu-Landia. Lepsu-Landiassa kumotaan lapsen oman kodin säännöt ja tyrkytetään lapsille aamusta iltaan makeaa-kivaa-hauskaa-mukavaa. Lasten ruokailut, ulkoilut ja nukkumaanmenoajat menevät Lepsu-Landiassa pahasti sekaisin. Lapset ovat aggressiivisia ja väsyneitä mummolakyläilyn jälkeen. Äiti ja isä saavat kuunnella kotona yliväsyneen lapsen mankumista: "Mutta kun mummo ja vaarikin antoi mulle......"

        Jos omille lapsille on oltu liian lepsuja, lapsenlapsia yritetään "kasvattaa tavoille" senkin edestä. Mummo ja vaari saattavat jatkuvasti ojentaa lapsenlapsia vieraiden aikana, esim. kylässä ja perhejuhlissa. Isovanhemmat ikäänkuin yrittävät asettua äidin ja isän rooliin ja kävellä vanhempien yli. Vanhemmat kiristelevät hampaitaan näiden "kasvattajaisovanhempien" vieressä. On erittäin ärsyttävää, kun lapsenlapsistaan vain kermat kuorivat mummo ja vaari katsovat olevansa parempia kasvattajia kuin lapsen arjesta vastaavat äiti ja isä.

        Läheisriippuvuudesta kärsivät ja lapsenlapsissaan roikkuvat isovanhemmat hankkikoot oman elämän!

        Olet ihan sairaalloisen väärässä. Sinä et lastasi omista eikä sinulla ole oikeutta kieltää lapseltasi isovanhempansa seuraa. Tiesitkö miksi naiset elävät pitempään kuin miehet? Koska isoäitejä tarvitaan. Heitä on aina tarvittu pitämään osaltaan huolta yhteisön pienistä lapsista. Tämä on silkkaa kulttuuriantropologiaa. Ennen vanhaan lapset kasvatettiin yhteisössä, yhteisön pelisääntöjen mukaan. Äiti ei todellakaan ollut ylin jumala ja tuomari, mitä se on viimeiset vuosikymmenet ikävä kyllä ollut. Äitimyytti joka on viime vuosikymmenten keksintö on aikaansaanut tämän että äitiä pidetään lapsensta omistajana ja ehdottomasti sinä ihmisenä joka tietää lapsen asiat parhaiten -ja näin ei ole ihmiskunnan historiassa aiemmin ollut, se on uusi keksintö. Isovanhempia tarvitaan. kasvattamaan, ohjaamaan, huoltamaan. On aina tarvittu.


      • Inka
        ..................... kirjoitti:

        INKA IS BACK!!!!

        Is´nt it nice? You are clearly in immediate need for civilization. Don´t worry, I´ll help you :)


      • Äiti
        neljän mummo kirjoitti:

        Huomaan kuuluvani tuohon jälkimmäiseen mummo-ryhmään.
        Työpanoksella ja osittain kustantaen osallistun erinäisiin juhliin: ristiäisiin syntymäpäiviin, joulun järjestelyihin.
        Lisäksi apuani tarvitaan ikkunanpesuissa suursiivouksissa. Nykyäidit ovat aika väsyneitä ja huonokuntoisia. Hengästyvät helposti. Joskus tulee ihan surku heitä.
        Tarvittaessa otan mihin vuorokauden aikaan hyvänsä lapset hoitoon.
        En puutu miniän kasvatustapoihin, jotka ovat erilaiset kuin omani.
        Olen Suuri Lojaali, pidän suun tiukasti supussa ja mölyt mahassa.
        SUOSITTELEN KAIKILLE MUMMOILLE!
        Parhaan ystävättäreni kanssa päästän sitten höyryn pihalle. Hän samoin omista kokemuksistaan.
        Ei ole helppoa nöyrtyä nuoren naisen (miniän) edessä, mutta kyllä se onnistuu.
        Ihan totta!
        Yritän noudattaa miniän neuvoja, tuntuivat omasta mielestä kuinka hölmöiltä tai viisailta hyvänsä.
        Eräs lapsenlapsista on käsketty laittaa päiväunille kello 16.00. Lapsi 2-vuotias.
        No laitetaan mummolassakin. Ei siinä mitään.
        Nuoripari ihmettelee, kun lasta ei saada nukkumaan ennen puolta yötä.
        Olen ilkeä, en sano mitään, koska itsehän käskevät laittaa, niin tehdään sitten niin.
        Suurin osa ohjeista on kyllä tosi järkeviä!
        Minua on KIELLETTY antamasta karkkeja.
        Hyvä! Säästyvät omat rahani.
        Heidän ei säästy, koska itse ostavat candylandejä isot pussit.
        Joskus menee pari kuukautta, että miniöistä ei kuulu mitään. Kun ilmaantuvat kuulolle, tulee heti ajatukseen, että mitähän palvelusta ollaan vailla.
        Sännönmukaisesti ollaankin, ihan naurattaa se.
        Tiedän, että vuosien päästä kun raihnastun, ei ketään ilmaannu paikalle. Kiertävät vanhan haaskan kaukaa.

        Meillä anopin ei ole tarvinnut osallistua perhejuhlien tai joulun valmisteluihin. Anoppi tulee lasten syntymäpäiville ja perhejuhliimme paikalle ½ tuntia ennen H-hetkeä. Anoppi tulee vaate- ja kenkäkaupan sekä kampaamon kautta, täydessä meikissä ja kynnet lakattuina.

        Anoppi ei ole ikinä pessyt meillä ikkunoita. Itse pesemme ikkunalasit ja siivoamme kotimme. Anopin ei tarvitse hoitaa ikinä meidän lapsia. Hoidamme lapsemme itse. Mies hoitaa, jos minulla on (harvoin) menoa.

        Olen hyväkuntoinen ja jaksan hoitaa kotini ja lapseni hyvin. Ei tule mieleen, mitä palveluksia tarvitsisimme anopilta ja apelta. Rahaakaan ei tarvitse meille antaa tai lainata. Pankit lainaavat rahaa tarvittaessa.

        Minä en ole velvollinen palvelemaan anoppiani ja appeani mitenkään. Olen tyytyväinen, kun he asuvat kaukana. On pakko tavata heitä vain muutaman kerran vuodessa. Joten hyvin menee mutta menköön!


      • Emma
        Äiti kirjoitti:

        Meillä anopin ei ole tarvinnut osallistua perhejuhlien tai joulun valmisteluihin. Anoppi tulee lasten syntymäpäiville ja perhejuhliimme paikalle ½ tuntia ennen H-hetkeä. Anoppi tulee vaate- ja kenkäkaupan sekä kampaamon kautta, täydessä meikissä ja kynnet lakattuina.

        Anoppi ei ole ikinä pessyt meillä ikkunoita. Itse pesemme ikkunalasit ja siivoamme kotimme. Anopin ei tarvitse hoitaa ikinä meidän lapsia. Hoidamme lapsemme itse. Mies hoitaa, jos minulla on (harvoin) menoa.

        Olen hyväkuntoinen ja jaksan hoitaa kotini ja lapseni hyvin. Ei tule mieleen, mitä palveluksia tarvitsisimme anopilta ja apelta. Rahaakaan ei tarvitse meille antaa tai lainata. Pankit lainaavat rahaa tarvittaessa.

        Minä en ole velvollinen palvelemaan anoppiani ja appeani mitenkään. Olen tyytyväinen, kun he asuvat kaukana. On pakko tavata heitä vain muutaman kerran vuodessa. Joten hyvin menee mutta menköön!

        Oletpa kova kylmä katkera ihminen. Sinulla taitaa olla kotona oikein kapiaiskomento. Saako edes lasten isä puheenvuoroa.

        Ennen kuin huomaatkaan tarvitset toisten apua, mutta siihen mennessä olet karkottanut kaikki ihmiset läheltäsi. Mutta sehän on sinun päänsärkysi!


      • välit kunnossa
        Äiti kirjoitti:

        Meillä anopin ei ole tarvinnut osallistua perhejuhlien tai joulun valmisteluihin. Anoppi tulee lasten syntymäpäiville ja perhejuhliimme paikalle ½ tuntia ennen H-hetkeä. Anoppi tulee vaate- ja kenkäkaupan sekä kampaamon kautta, täydessä meikissä ja kynnet lakattuina.

        Anoppi ei ole ikinä pessyt meillä ikkunoita. Itse pesemme ikkunalasit ja siivoamme kotimme. Anopin ei tarvitse hoitaa ikinä meidän lapsia. Hoidamme lapsemme itse. Mies hoitaa, jos minulla on (harvoin) menoa.

        Olen hyväkuntoinen ja jaksan hoitaa kotini ja lapseni hyvin. Ei tule mieleen, mitä palveluksia tarvitsisimme anopilta ja apelta. Rahaakaan ei tarvitse meille antaa tai lainata. Pankit lainaavat rahaa tarvittaessa.

        Minä en ole velvollinen palvelemaan anoppiani ja appeani mitenkään. Olen tyytyväinen, kun he asuvat kaukana. On pakko tavata heitä vain muutaman kerran vuodessa. Joten hyvin menee mutta menköön!

        Anopinkaan ei tarvitse heittäytyä mummoksi, vaan saa olla oma ja nuorekas itsensä.
        Hän solmii lastenlasten kanssa sellaisen tuttavuuden, joka tyydyttää kaikkia, eikä riehaannu hössöttämään karkkipussien kanssa.

        Hän tuskin kaipaa sinua lähelleen, koska on huomannut, että paras tapa ylläpitää sopuisa sukulaisuus on pysytellä kaukana pojan perheestä. Viisana ihmisenä ei tyrkyttäydy apuun, eikä varmaanakaan pyydä sitä teiltä, miniältä ainakaan. Siivousapua saa rahalla, samoin remonttimiehen.

        Tämä anoppi on sitä ensimmäistä ryhmää.
        Kun lapset kasvavat, saattaa isoäidistä tulle hyväkin ystävä heille, asiallinen ja järkevä.
        Tai sitten ei.


      • Hei Mummot!
        välit kunnossa kirjoitti:

        Anopinkaan ei tarvitse heittäytyä mummoksi, vaan saa olla oma ja nuorekas itsensä.
        Hän solmii lastenlasten kanssa sellaisen tuttavuuden, joka tyydyttää kaikkia, eikä riehaannu hössöttämään karkkipussien kanssa.

        Hän tuskin kaipaa sinua lähelleen, koska on huomannut, että paras tapa ylläpitää sopuisa sukulaisuus on pysytellä kaukana pojan perheestä. Viisana ihmisenä ei tyrkyttäydy apuun, eikä varmaanakaan pyydä sitä teiltä, miniältä ainakaan. Siivousapua saa rahalla, samoin remonttimiehen.

        Tämä anoppi on sitä ensimmäistä ryhmää.
        Kun lapset kasvavat, saattaa isoäidistä tulle hyväkin ystävä heille, asiallinen ja järkevä.
        Tai sitten ei.

        Hei Kaikki Mummot ympäri Suomenmaan!

        Julistetaan Valtakunnallinen namilakko. Se mummon karkkipussi kun on pahe "number one" eli numero yksi
        niin täten vannomme
        kautta kiven ja kannon
        olla ikinäs tarjoilematta:
        pullaa
        mehua
        jäätelöä
        karkkia
        kakkua
        ohukaisia ja hilloa
        lapsenlapsillemme. Ja sitä myöten myös miniöille. Kun kahvittelun aika tulee, isketään ruisleipä pöytään kyytipojaksi.


      • välit kunnossa
        Hei Mummot! kirjoitti:

        Hei Kaikki Mummot ympäri Suomenmaan!

        Julistetaan Valtakunnallinen namilakko. Se mummon karkkipussi kun on pahe "number one" eli numero yksi
        niin täten vannomme
        kautta kiven ja kannon
        olla ikinäs tarjoilematta:
        pullaa
        mehua
        jäätelöä
        karkkia
        kakkua
        ohukaisia ja hilloa
        lapsenlapsillemme. Ja sitä myöten myös miniöille. Kun kahvittelun aika tulee, isketään ruisleipä pöytään kyytipojaksi.

        Mitä lakkoja tässä tarvitaan?
        Normaali vierailutarjoilu. Jos tulevat 3 tunniksi, kahvi ja lapsille mehutarjoilu, jos pitemmäksi ajaksi, mukava ateria tykötarpeineen.

        Harva emäntä rupeaa letunpaistoon vierailleen, jos nämä ovat vain jonkin aikaa. Käry leviää siistittyihin huoneisiin väkinkin.
        Jos lapset ovat yökylässä, voidaan sulkeutua keittiöön ja paistaa lätyt yhteistyönä.

        Normaalin elämän luulisi kelpaavan suvunkin kesken, mutta tietenkin aina niitä löytyy, jotka haluavat etsiä ylenkatsetta tai turhaa hössötystä arkipäiväisimmistäkin asioista.

        Lasten, heidän vanhempiensa ja isovanhempiensa yhteiselo ja keskinäinen vuorovaikutus ei pitäisi olla elämää suurempi tapahtuma.


      • Äiti
        Inka kirjoitti:

        Et voi olla tosissasi.
        "Vanhempien kannattaa miettiä millaiset välit isovanhempiin säilytetään!!??" Eikös ne ole lapsen isovanhempia.

        Minä ainakin olen saanut tarpeekseni juuri tuollaisesta:
        "isovanhempia ei kannata pitää tärkeinä, heistä ei ole mitään hyötyä, mitä hyötyä heistä enää olisi,heiltä saa apua, heiltä saattaa riittää taloudellista apua."

        Taitaa olla provo, mutta juuri tuollaisia vanhempia on olemassa. Heille vanhempi sukupolvi on vain sen arvoinen, minkä verran heistä saa revittyä hyötyä. Lapset kuitenkin rakastavat näitäkin vanhempia, samoin kuin isovanhempia, jotka eivät ole täydellisiä.

        Olisit miettinyt siinä vaiheessa kun lapset hankit, ovatko isovanhemmat niin hyväkuntoisia, hyvätuloisia ja hyväluontoisia, että voit pompottaa heitä mielihalujesi mukaan.

        Aikuiset lapset hoitavat ja kasvattavat lapsensa itse. Lastenhoito ja kasvattaminen ei ole isovanhempien tehtävä.

        "Olisit miettinyt siinä vaiheessa kun lapset hankit, ovatko isovanhemmat niin hyväkuntoisia, hyvätuloisia ja hyväluontoisia, että voit pompottaa heitä mielihalujesi mukaan."

        Voihan niitä olla tuollaisiakin perheitä. Minusta on todella lapsellista käytöstä, jos aikuiset lapset pyytävät isovanhemmilta jatkuvasti apua, rahaa ja vaativat heitä esim. lainojensa takaajiksi. Kyllä aikuisen ihmisen on pärjättävä omillaan!

        Isovanhemmille ei kuulu myöskään lastenlasten hoitaminen ja lapsiperheen kotityöt. Ihmettelen tätäkin ketjua, jossa osa mummoista ilmeisesti hoitaa lapsenlapsiaan lähes päivittäin, pesee ikkunat ja tekee suursiivouksen lapsiperheen kodissa - ilmaiseksi!

        Nykyään voi liittyä siivousrinkiin tai palkata kotitalousvähennyksellä ammattitaitoisen siivoojan kotiinsa. Onko todella niin, että isovanhemmat ovat ilmaisia kotiapulaisia ja palkattomia perhepäivähoitajia?

        Ihmettelen, miten jotkut kehtaavat maksattaa isovanhemmilla lasten harrastukset, vaatteet ja kengät. Kalliisiin etelänmatkoihin äideillä ja isillä on kyllä rahaa. Asiaan kuuluu, että lapset raahataan matkan ajaksi mummoloihin hoitoon. Ilmaiseksipa tietenkin!

        Meillä ei pyydetä isovanhemmilta rahaa, lastenhoitoapua, kodinhoitoapua tai mitään muitakaan palveluksia. Omillamme olemme pärjänneet. Äitinä kyllä edellytän anopilta ja apelta normaalia käytöstä. Jos minä ja mieheni kiellämme lapsilta jotain, niin isovanhempien ei tarvitse sallia lapselle kiellettyjä asioita.


      • alkuperäinen.
        Äiti kirjoitti:

        Aikuiset lapset hoitavat ja kasvattavat lapsensa itse. Lastenhoito ja kasvattaminen ei ole isovanhempien tehtävä.

        "Olisit miettinyt siinä vaiheessa kun lapset hankit, ovatko isovanhemmat niin hyväkuntoisia, hyvätuloisia ja hyväluontoisia, että voit pompottaa heitä mielihalujesi mukaan."

        Voihan niitä olla tuollaisiakin perheitä. Minusta on todella lapsellista käytöstä, jos aikuiset lapset pyytävät isovanhemmilta jatkuvasti apua, rahaa ja vaativat heitä esim. lainojensa takaajiksi. Kyllä aikuisen ihmisen on pärjättävä omillaan!

        Isovanhemmille ei kuulu myöskään lastenlasten hoitaminen ja lapsiperheen kotityöt. Ihmettelen tätäkin ketjua, jossa osa mummoista ilmeisesti hoitaa lapsenlapsiaan lähes päivittäin, pesee ikkunat ja tekee suursiivouksen lapsiperheen kodissa - ilmaiseksi!

        Nykyään voi liittyä siivousrinkiin tai palkata kotitalousvähennyksellä ammattitaitoisen siivoojan kotiinsa. Onko todella niin, että isovanhemmat ovat ilmaisia kotiapulaisia ja palkattomia perhepäivähoitajia?

        Ihmettelen, miten jotkut kehtaavat maksattaa isovanhemmilla lasten harrastukset, vaatteet ja kengät. Kalliisiin etelänmatkoihin äideillä ja isillä on kyllä rahaa. Asiaan kuuluu, että lapset raahataan matkan ajaksi mummoloihin hoitoon. Ilmaiseksipa tietenkin!

        Meillä ei pyydetä isovanhemmilta rahaa, lastenhoitoapua, kodinhoitoapua tai mitään muitakaan palveluksia. Omillamme olemme pärjänneet. Äitinä kyllä edellytän anopilta ja apelta normaalia käytöstä. Jos minä ja mieheni kiellämme lapsilta jotain, niin isovanhempien ei tarvitse sallia lapselle kiellettyjä asioita.

        Minäkin joskus ärsyynnyn, kun pidetään itsestään selvänä että jokainen pitää isovanhempia piikoina. En pidä. Meillä eivät lapset koskaan ole olleet isovanhemmilla. Hyvä kehua, sillä toinen ukeista oli alkkis enkä ikimaailmassa olisi antanut lapsia sinne. Omat vanhempani yrittäjiä ja heillä oli riittävästi tekemistä muutenkin. Eivätkä mummot ole käyneet meilläkään piikomassa.


      • hei Mummot!
        välit kunnossa kirjoitti:

        Mitä lakkoja tässä tarvitaan?
        Normaali vierailutarjoilu. Jos tulevat 3 tunniksi, kahvi ja lapsille mehutarjoilu, jos pitemmäksi ajaksi, mukava ateria tykötarpeineen.

        Harva emäntä rupeaa letunpaistoon vierailleen, jos nämä ovat vain jonkin aikaa. Käry leviää siistittyihin huoneisiin väkinkin.
        Jos lapset ovat yökylässä, voidaan sulkeutua keittiöön ja paistaa lätyt yhteistyönä.

        Normaalin elämän luulisi kelpaavan suvunkin kesken, mutta tietenkin aina niitä löytyy, jotka haluavat etsiä ylenkatsetta tai turhaa hössötystä arkipäiväisimmistäkin asioista.

        Lasten, heidän vanhempiensa ja isovanhempiensa yhteiselo ja keskinäinen vuorovaikutus ei pitäisi olla elämää suurempi tapahtuma.

        Kerran kävi niin, että kahvipöydässä oli pullaa. Mummolassa ei lapsi saanut ottaa sitä, oltiin vihaisia kun pyysi ja vielä vihaisempia kun mummo tarjosi.
        Mutta kahvin kera nuorelle parille kelpasi herkkupulla, oli niin sokerista ja hyvää, lapsensa jättivät ilman.
        Hänelle pienelle kaivettiin esiin, (puolitoistavuotiaalle), pilttimössö, joku ihme herneinen kinkkusössö ja lisukkeena vettä.
        Teki mieli tunkea se kinkkusose vesineen herneineen heidän itsensä naamaan!


      • alkuperäinen.
        Hei Mummot! kirjoitti:

        Hei Kaikki Mummot ympäri Suomenmaan!

        Julistetaan Valtakunnallinen namilakko. Se mummon karkkipussi kun on pahe "number one" eli numero yksi
        niin täten vannomme
        kautta kiven ja kannon
        olla ikinäs tarjoilematta:
        pullaa
        mehua
        jäätelöä
        karkkia
        kakkua
        ohukaisia ja hilloa
        lapsenlapsillemme. Ja sitä myöten myös miniöille. Kun kahvittelun aika tulee, isketään ruisleipä pöytään kyytipojaksi.

        Minä kun en syö mitään noista :P. Otan mummolassa ihan pelkkää kohteliaisuuttani vähän kahvileipää, mutta omissa oloissani en tosiaan syö. Puolisoni ei syö ollenkaan, mummo on vähän ihmeissään kun lapsena maistui. Mutta nyt aikuisena ei välitä pullasta yms. mutta hänen on omana lapsena helpompi kieltäytyä. En oikein pidä siitäkään, että lapset täytetään sokerihiilarimössöillä, mutta mummolassa ok, kunhan sitä ei tarjota juuri ENNEN ruokaa. Olen muuten sanonutkin mummolle, että se ruoka ei maistu jos makeaa työnnetään juuri ennen ruokaa, varsinkin kun aamupalastakaan ei ole kauan. Mummolassa teemme ruuan usein yhdessä, tarjoudun auttamaan ja apu kelpaa.


      • Hei Mummot!
        alkuperäinen. kirjoitti:

        Minä kun en syö mitään noista :P. Otan mummolassa ihan pelkkää kohteliaisuuttani vähän kahvileipää, mutta omissa oloissani en tosiaan syö. Puolisoni ei syö ollenkaan, mummo on vähän ihmeissään kun lapsena maistui. Mutta nyt aikuisena ei välitä pullasta yms. mutta hänen on omana lapsena helpompi kieltäytyä. En oikein pidä siitäkään, että lapset täytetään sokerihiilarimössöillä, mutta mummolassa ok, kunhan sitä ei tarjota juuri ENNEN ruokaa. Olen muuten sanonutkin mummolle, että se ruoka ei maistu jos makeaa työnnetään juuri ennen ruokaa, varsinkin kun aamupalastakaan ei ole kauan. Mummolassa teemme ruuan usein yhdessä, tarjoudun auttamaan ja apu kelpaa.

        Kun sitä ollaan nyt niin terveellisiä, niin mummopa heittää tosiaan sen ruisleipäkäntyn kahveepöytään seuraavalla kerralla.
        Gourmet-ateriaa en aio tarjoilla kahvileivän korvikkeena.
        Suomalaisena tapana on ollut vieraille tarjota pullaa kahvin kanssa/ tai jätskiä,
        mutta kun nuoret ovat NÄIN terveellisen ravinnon perään, että kun aamupalastakaan ei ole kauan...
        mistähän ne lihavat ihmiset ilmestyvät.
        Kauppakärryissä mummo näkee nuoren perheen ruokavalion olevan älyttömän terveellistä:
        sipsejä
        cokista
        suklaata
        mäyräkoira
        makkaraa
        makeita jogurtteja
        makeita vanukkaita
        hampurilaisia
        munkkeja
        jäätelöä
        karkkeja
        karkkeja
        ja taas karkkeja
        ... taidatte olla aika fariseuksia!


      • alkuperäinen.
        Hei Mummot! kirjoitti:

        Kun sitä ollaan nyt niin terveellisiä, niin mummopa heittää tosiaan sen ruisleipäkäntyn kahveepöytään seuraavalla kerralla.
        Gourmet-ateriaa en aio tarjoilla kahvileivän korvikkeena.
        Suomalaisena tapana on ollut vieraille tarjota pullaa kahvin kanssa/ tai jätskiä,
        mutta kun nuoret ovat NÄIN terveellisen ravinnon perään, että kun aamupalastakaan ei ole kauan...
        mistähän ne lihavat ihmiset ilmestyvät.
        Kauppakärryissä mummo näkee nuoren perheen ruokavalion olevan älyttömän terveellistä:
        sipsejä
        cokista
        suklaata
        mäyräkoira
        makkaraa
        makeita jogurtteja
        makeita vanukkaita
        hampurilaisia
        munkkeja
        jäätelöä
        karkkeja
        karkkeja
        ja taas karkkeja
        ... taidatte olla aika fariseuksia!

        Johtuisikohan tuo ihan siitä, että kiinnität nimenomaan huomiota noihin moskaa sisältäviin kärryihin? En ole fariseus, vaan lapsesta asti tottunut syömään kasviksia eikä meillä ostettu karkkeja. Meilläkin syödään jotain makeaa joskus, ei päivittäin, ei olla pyhimyksiä mutta pullakahveja ei nykyään harrasteta samalla tavalla kuin ennen. Tiedän kyllä pari perhettä, joiden ruokavaliot ovat vähän tuollaisia ja se näkyy kyllä ahteristakin sekä vanhemmilla että lapsilla. Jotain kertoo ehkä se, että vanhimmalla lapsellani, 15 v. ei ole tarvinnut paikata vielä ensimmäistäkään hammasta.


      • alkuperäinen.
        alkuperäinen. kirjoitti:

        Johtuisikohan tuo ihan siitä, että kiinnität nimenomaan huomiota noihin moskaa sisältäviin kärryihin? En ole fariseus, vaan lapsesta asti tottunut syömään kasviksia eikä meillä ostettu karkkeja. Meilläkin syödään jotain makeaa joskus, ei päivittäin, ei olla pyhimyksiä mutta pullakahveja ei nykyään harrasteta samalla tavalla kuin ennen. Tiedän kyllä pari perhettä, joiden ruokavaliot ovat vähän tuollaisia ja se näkyy kyllä ahteristakin sekä vanhemmilla että lapsilla. Jotain kertoo ehkä se, että vanhimmalla lapsellani, 15 v. ei ole tarvinnut paikata vielä ensimmäistäkään hammasta.

        Ei ole paikattu muidenkaan hampaita kuin meidän vanhempien. Nuorimman, joka meillä on persoin makealle, purukalustossa näkyy yksi reiän alku. Kaikki lapsemme ovat muuten jo kouluikäisiä.


      • hei mummot!
        alkuperäinen. kirjoitti:

        Johtuisikohan tuo ihan siitä, että kiinnität nimenomaan huomiota noihin moskaa sisältäviin kärryihin? En ole fariseus, vaan lapsesta asti tottunut syömään kasviksia eikä meillä ostettu karkkeja. Meilläkin syödään jotain makeaa joskus, ei päivittäin, ei olla pyhimyksiä mutta pullakahveja ei nykyään harrasteta samalla tavalla kuin ennen. Tiedän kyllä pari perhettä, joiden ruokavaliot ovat vähän tuollaisia ja se näkyy kyllä ahteristakin sekä vanhemmilla että lapsilla. Jotain kertoo ehkä se, että vanhimmalla lapsellani, 15 v. ei ole tarvinnut paikata vielä ensimmäistäkään hammasta.

        Teillä on selkärankaa pysyä sanojenne takana. Kaikki nuoret perheet eivät sitä tee.
        Monilla tapahtuu "herätys" mummolassa, aletaan lapsen kohdalla äkkiä syömään terveellisesti.
        Ikään kuin näyttääkseen mummolle, kuinka fiksusti kasvatetaan lasta, vaikka todella se äidin oma ahteri on purskahtanut niin yli äyräiden, että jessus sentään, hyvä kun mummolan tuoliin mahtuu.
        Ole siinä sitten ja anna lapsen parkua, kun herrasväki itse vetää pullaa sisuksiinsa.
        Kas, kun lapselta menee ruoka-ajat sekaisin, varsinkin kun mummo on tarjoilemassa.


      • alkuperäinen.
        hei mummot! kirjoitti:

        Teillä on selkärankaa pysyä sanojenne takana. Kaikki nuoret perheet eivät sitä tee.
        Monilla tapahtuu "herätys" mummolassa, aletaan lapsen kohdalla äkkiä syömään terveellisesti.
        Ikään kuin näyttääkseen mummolle, kuinka fiksusti kasvatetaan lasta, vaikka todella se äidin oma ahteri on purskahtanut niin yli äyräiden, että jessus sentään, hyvä kun mummolan tuoliin mahtuu.
        Ole siinä sitten ja anna lapsen parkua, kun herrasväki itse vetää pullaa sisuksiinsa.
        Kas, kun lapselta menee ruoka-ajat sekaisin, varsinkin kun mummo on tarjoilemassa.

        Tuo ei päde meidän perheeseen. Muista en tiedä. En ole ylipainoinen eikä ole kukaan muukaan meillä. Meillä on myös aina ollut ruoka-ajat. Valkoinen jauho on turhaa.


      • hei Mummot!
        alkuperäinen. kirjoitti:

        Tuo ei päde meidän perheeseen. Muista en tiedä. En ole ylipainoinen eikä ole kukaan muukaan meillä. Meillä on myös aina ollut ruoka-ajat. Valkoinen jauho on turhaa.

        Siis sitähän minä teenkin. SINUSTA en puhu.
        Herstiläinen, minähän puhuin miniäni ylipainosta.
        En sinun... miten käsitit nuin hassusti.
        Koko ajan puhun poikain perheistä.
        Teillä syödään hyvin, eikä kukaan ole ylipainoinen. Uskotaan, uskotaan jo!


    • se on

      jos lapset näkevät usein mummoa. Jos näkee esim. kerran kuukaudessa jättäisin sikseen ja yrittäsin kestää. Mutta jos näkee joka viikko, tuo ei ihan oikeasti ole terveellistä kenenkään kannalta.

      • vanhus nähty

        Hetkinen ja Haloo!
        Kerran viikossa vanhuksen näkeminen on suorastaan kuvottavaa.
        Yrittäkää ihmeessä siirtyä kuukauden näköväleihin.
        Mitä vanhempi vanhus, sen harvemmat välit.
        Lapselle aiheutuu mielenterveysriski: vanhus on kuihtunut oudoksi, röpelöiseksi kääpiöksi ja höpöttää käsittämättömiä.
        Esimerkiksi: viljaa puidaan... kun myö lähettiin evakkoo...ennenvanhaan kirnuttiin..
        Lapsi voi kuvitella pian, että on ollut maailma olemassa jo ennen isää ja äitiä.
        Eräässä perheessä lapsenlapsenlapset eivät ole nähneet isoisäänsä kuin kerran. Ovat onnistuneet välttämään, vaikka asuvat samassa kaupungissa.
        Kerran aikoi isoisä lähteä taksilla katsomaan, mutta nuori perhe olikin lähdössä sopivasti matkoille.
        Hieno teko heiltä!


      • väärin?
        vanhus nähty kirjoitti:

        Hetkinen ja Haloo!
        Kerran viikossa vanhuksen näkeminen on suorastaan kuvottavaa.
        Yrittäkää ihmeessä siirtyä kuukauden näköväleihin.
        Mitä vanhempi vanhus, sen harvemmat välit.
        Lapselle aiheutuu mielenterveysriski: vanhus on kuihtunut oudoksi, röpelöiseksi kääpiöksi ja höpöttää käsittämättömiä.
        Esimerkiksi: viljaa puidaan... kun myö lähettiin evakkoo...ennenvanhaan kirnuttiin..
        Lapsi voi kuvitella pian, että on ollut maailma olemassa jo ennen isää ja äitiä.
        Eräässä perheessä lapsenlapsenlapset eivät ole nähneet isoisäänsä kuin kerran. Ovat onnistuneet välttämään, vaikka asuvat samassa kaupungissa.
        Kerran aikoi isoisä lähteä taksilla katsomaan, mutta nuori perhe olikin lähdössä sopivasti matkoille.
        Hieno teko heiltä!

        Kirjoitin tuon, mihin vastasit. Kirjoitukseni oli ymmärrettävissä väärin joten tarkennan (vaikka tämäkin varmaan tulkitaan hyvin monella eri tavalla).

        Vieläkin joissain talouksissa suurperhe, johon kuuluu myö isovanhemmat. Jos mummo asuu lastenlasten kanssa samassa huushollissa, eikä kuuntele pätkän vertaa lapsen äidin toiveita ja ajatuksia, niin ongelmiahan se tuo tullessaan. Melkein sama se on, jos mummeli pyörähtää lähes joka päivä tuomassa karkit lapsille tai muuten vaan sallimassa sen, mikä on kiellettyä... Kuka tahansa tuohon hermostuisi.

        Raja menee todella siinä, että jos mummo kerran viis veisaa perheen säännöistä, niin tapaamistiheys on sellainen, että se ei käy lasten terveyden eikä äidin/isän hermojen päälle, kenenkään.

        Lievästi kuitenkin tässä keskustelussa on haistettavissa myös se, että jotkut vanhemmat olisivat määräämässä mummolan käytäntöjä ja sääntöjä.


      • vanhus nähty
        väärin? kirjoitti:

        Kirjoitin tuon, mihin vastasit. Kirjoitukseni oli ymmärrettävissä väärin joten tarkennan (vaikka tämäkin varmaan tulkitaan hyvin monella eri tavalla).

        Vieläkin joissain talouksissa suurperhe, johon kuuluu myö isovanhemmat. Jos mummo asuu lastenlasten kanssa samassa huushollissa, eikä kuuntele pätkän vertaa lapsen äidin toiveita ja ajatuksia, niin ongelmiahan se tuo tullessaan. Melkein sama se on, jos mummeli pyörähtää lähes joka päivä tuomassa karkit lapsille tai muuten vaan sallimassa sen, mikä on kiellettyä... Kuka tahansa tuohon hermostuisi.

        Raja menee todella siinä, että jos mummo kerran viis veisaa perheen säännöistä, niin tapaamistiheys on sellainen, että se ei käy lasten terveyden eikä äidin/isän hermojen päälle, kenenkään.

        Lievästi kuitenkin tässä keskustelussa on haistettavissa myös se, että jotkut vanhemmat olisivat määräämässä mummolan käytäntöjä ja sääntöjä.

        En käsittänyt. Kerroin, miten kaupungissa menetellään.
        Tolkku kaikessa, mummon kanssa samassa huushollissa asuminen on niin special -juttu nykyisin, ettei voi yleistää.
        Hankkiudu eroon tilanteesta ja tapaa mummoa vain kerran kuussa.


      • kaikki hyvin
        vanhus nähty kirjoitti:

        En käsittänyt. Kerroin, miten kaupungissa menetellään.
        Tolkku kaikessa, mummon kanssa samassa huushollissa asuminen on niin special -juttu nykyisin, ettei voi yleistää.
        Hankkiudu eroon tilanteesta ja tapaa mummoa vain kerran kuussa.

        Omaan tilanteeseemme olemme kohtalaisen tyytyväisiä. Sukupolvien välinen kuilu on välillä aika suuri, mutta meillä ei ole "muutosliikettä" meneillään. Lähinnä ollaan yritetty sopeutua mummon sääntöihin. Tällä on ollut kyllä seurauksensa, ikävä kyllä.


      • hehhee
        kaikki hyvin kirjoitti:

        Omaan tilanteeseemme olemme kohtalaisen tyytyväisiä. Sukupolvien välinen kuilu on välillä aika suuri, mutta meillä ei ole "muutosliikettä" meneillään. Lähinnä ollaan yritetty sopeutua mummon sääntöihin. Tällä on ollut kyllä seurauksensa, ikävä kyllä.

        "Lähinnä ollaan yritetty sopeutua mummon sääntöihin. Tällä on ollut kyllä seurauksensa, ikävä kyllä."

        Hymyilyttää.
        Jos lapsi kasvaa toisenlaiseksi kuin olit kuvitellut, niin on käytännöllistä syyttää siitä isovanhempia, ja todeta, että yhteydenpidolla on ollut seurauksensa, tässä se nähdään.

        Sukupolvien välinen kuilu kyllä kasvaa tuolla asenteella. Ikävä kyllä huomaat sen parhaiten 30 vuoden kuluttua, kun lapsillasi on omat perheensä.


      • vaan
        hehhee kirjoitti:

        "Lähinnä ollaan yritetty sopeutua mummon sääntöihin. Tällä on ollut kyllä seurauksensa, ikävä kyllä."

        Hymyilyttää.
        Jos lapsi kasvaa toisenlaiseksi kuin olit kuvitellut, niin on käytännöllistä syyttää siitä isovanhempia, ja todeta, että yhteydenpidolla on ollut seurauksensa, tässä se nähdään.

        Sukupolvien välinen kuilu kyllä kasvaa tuolla asenteella. Ikävä kyllä huomaat sen parhaiten 30 vuoden kuluttua, kun lapsillasi on omat perheensä.

        Käsitit (tahallaan?) väärin. Lapset kasvavat. Eipä ole muottiin yritetty vääntää. Ja lapset ovat erityisen hyvissä väleissä isovanhempiinsa. Siitä olemme yrittäneet huolehtia. Se on suuri rikkaus lapsille. Näin ajattelemme.

        Mutta sen verran jyräävää on mummon käytös ollut, että tapaamiset ovat olleet selvästi harvempia kuin ne olisivat voineet olla, jos piirun verran olisi ollut sitä nk. kunnioitusta tännekin päin.

        Vahinko, että tämä mummo ei varmaan tätä asiaa ymmärrä koskaan.


    • Siitäkin olisi syytä puhua

      Palsta on täynnä äitien valituksia hössöttävistä mummoista ja karkeista, tuputuksista ja pallutuksista.

      Entä ne mummit, joilla on ollut useampia lapsia ja tiukat periaatteet?
      Mummit, joiden mielestä lapsen on ennen kouluikää opittava pöytätavat, syömään maiskuttamatta ja puhumaan kauniisti? Mummit, joiden ei tule mieleenkään ostaa namipusseja joka kauppakerralla, vaan jotka tarkkailevat tervellistä ruokailua, oikeita nukkumaanmenoaikoja ja kunnollista päivärytmiä ulkoiluineen ja iltatoimineen.
      Mummit, jotka tuskastuvat lepsuun kasvatukseen lapsiensa kodeissa.

      Miksi heistä ei kukaan hätäile? Ovatko he juuri niitä julmurimummoja, joiden luokse ei mennä, kun saa osakseen vain ilkeilyä?

      • Inka

        Olen juuri tällainen mummu, joka yrittää saada tolkkua lasten käytökseen. Perjantaina palautin pienemmän kotiin ostosmatkalta, kun koko ajan temppuili. Eilen olin tämän samaisen kuusivuotiaan kanssa pyöräretkellä leikkipuistossa, hän totteli pysähtymiskäskyjä, käyttäytyi muutenkin mallikelposesti, nautti puistossa kaikista kiipeilytelineistä, liukumäistä yms. Illalla oli itkenyt, kun oli niin ikävä mummua ja haluaisi tavata joka päivä.


    • Anonyymi

      Meillä kotona ei ruoka aikoja mummolla on ja mummo tyrkyttää ruokaa että ”riitääkö muka tämä”

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1976
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe