Haluaisin tehdä

kysymyksen,

Mitä hyvää NL sai aikaan siinä historiallisessa silmänräpäyksessä,minkä se oli olemassa?

12

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HARLAMOF

      Jääkiekko maajoukkue oli vuosikymmenet ylivoimainen.

      Mitään muuta hjyvää ei NL tuottanut.

    • oli tosi

      neukkuaikana turvallista kävellä kaduilla kellonajasta riippumatta, oli naisrauha.
      Muita ei tarvinnut pelätä kuin viranomaisia. Ja markalla sai ruplan vaikka virallinen kurssi oli kovempi kuin dollarilla (perinteisesti aina).

    • taitaa

      löytyä tuolta tieteen ja taiteen saralta, siellä neuvostoliittolaiset pääsivät joissain asioissa loistamaan. Urheilussa tietysti, mutta oliko se sitten puhdasta vai doupattua? Eipä muuten.

    • Tuskin Pietarin

      jos ois alettu modernisoimaan kuten vaikka helsingissä, ikävä kyllä...

    • vaikea hahmottaa

      Pitääkö se asettaa vastauksena (luettelona) kysymykseen vai esseen muotoon?

      Eipä se neukkula saanut mitään aikaan, mutta ne ihmiset.
      Poliittinen järjestelmä sai aikaan sisäpoliittisen "vakauden". Tsaarin feodaalin jälkeen.

      Minimielintason kaikille, hallinnon. Lasten koulutuksen kaikille. Yliopistot.
      Liikenneolot, kuten maantiet, rautatiet, lentoliikenne.

      Taiteiden edustajina musiikin, kuvamaataiteen, kirjallisuuden, tanssitaiteen.

      Tieteissä erityisesti tekniikka ja kemia.

      Länsimainen tekninen teräsrakenteiden lujuusoppi on neuvostoliittolaista alkuperää. Kuten myös moderni metallien valuteknikka.

      Teollinen talous ei ollut vahvimpia Neuvostoliiton tieteen alueita.

      Tulokset tiedämme.

    • oli lenskissä kuin meren mutaa.eikä maksanut mittään!

    • ...

      Avaruusteknologian kehittäminen..Ensinmäinen mies ja nainen avaruudessa olivat neuvostoliittolaisia(Gagarin ja Tereshkova),samoin ensinmäinen kuukävelyn suorittaja(Leonov) ja ensinmäinen avaruusasema(Mir)..

      • Teknologialla

        Ensimmäiset raketit olivat käytännössä V-2 raketteja.


    • teko

      oli se, kun tämä paskakasa hajosi.

    • kiitos

      voitti natsit.

    • Vaka Vanha

      Pitäisi kai kysyä, että saiko N-liitto jotain sellaista aikaan mitä ei olisi syntynyt ilman N-liittoa.

      Venäjän taloudellinen nousu oli alkanut jo 1800 luvulla, se oli itseasiassa ennen ensimmäistä maailmansotaa kolme kertaa kovempi mitä oli USA:n kasvu vastaavana aikana.

      Eli emmem tiedä mihin suuntaan tämä vahva kasvu olisi kääntänyt valtakunnan, jos se ei olisi taantunut ensimmäiseen maailmansotaan ja sitä seuraavan vallankumoukseen.

      Mutta Venäjän vallankumous ja Venäjän antama tuki kaikille maailman vallankumouksellisille on muuttanut maailmaa pysyvästi ...

      Ilman Venäjän vallankumousta ei olisi N-liittoa, eikä nykyistä Kiinaa, ei Afrikan useita kymmeniä sosialistia nälkävaltioita ...
      Ei pohjoiskoreaa, Vietnamin, Kamputsean jne nykyistä komentoa.

      Venäjästä olisi jokatapauksessa tullut supervalta, olisi sitten ollut vallankumousta tai ei.

    • Starikku

      Jo vuosia sitten tuli mieleeni seur. ajatuskulku:
      Kun NL/kommunismi oli voimissaan, satakunta vuotta, sinä aikana kapitalistit pelkäsivät vallankumousta. Tästä johtuen työväestö sai aikaan monenlaisia sosiaalisia parannuksia Euroopassa ja varsinkin Pohjoismaissa. Maailmassa oli selkeästi voima ja vastavoima.

      Kun NL/kommunismi sortuivat toistakymmentä vuotta sitten, kapitalismi ryhtyi välittömästi ottaamaan tappioitaan takaisin. Yhteiskuntien sosiaalihuoltoa, koulutusta yms. koko ajan ajetaan alas. Ay-liikkeellä ei ole enää valtaa. Maailmassa ei ole enää vastavoimaa, on vain rahan kasvava valta.

      Tuntuu hassunkuriselta ajatella, että meidän pitäisi oikeastaan kiittää paljon kärsineitä venäläisiä siitä, että meille saatiin Pohjoismaista hyvinvointia!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      609
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe