poliisi saa ottaa verinäytteen suonestasi, jos

epäilee ratti-

juopoksi tms. Jos et suostu, matka jatkuu esim. terveyskeskukseen.
Ottajina vain ne poliisit, joilla "siviilissä" hankittu sairaan-/terveydenhoitajan, kätilön, tai laboratoriohoitajan tuktinto, mikä ei saa olla 5 v. vanhempi. Ja heitä riittää.

Poliisi saa tulla autoosi sisään ja testailla sen hallintalaitteita varmistaakseen ajoneuvosi liikennekelpoisuuden. Myös ajamalla sitä.

Ns. lappuliisan antamasta pysähdysmerkistä ajoneuvo on pysäytettävä.

Jokainen poliisi on lappuliisojen esimies ja voi kumota / estää lapun antamisen tapahtumapaikalla.

Pysäköinti, jossa auton sijainti vaarantaa liikennettä, ei lappuliisat ole enää toimivaltaisia.
Asian voi hoitaa vain poliisi ja maksuperusteena on teon törkeys kertaa ansiotulot / nettovarallisuus. Saattaa maksaa satoja ja tuhnsiakin euroja.

Pakettiautossa saa tavaratilassakin kuljettaa matkustajia, jos he ovat TARPEEN TILAPÄISESSÄ kuljetustapahtumassa, eikä autossa ole istuimia heille.

U-käännös kilpi kieltää u-käännöksen tekemisen sekä merkin jälkeen, että myös ennen kieltomerkkiä.

Kuorma-autolla ajo- kielletty merkki kieltää myös pakettiautoilla ajamisen. Myös ns. piilofarmaripakut. Reksteröintitodistus ratkaisee.

Pysäköintikieltomerkki ja sen alla oleva 20 m - lisäkilpi tarkoittaa, että kieltorajoitus alkaa vasta 20 m:n päästä.

Pysäköintikieltomerkki ja sen alla oleva lisäkilpi 24 h tarkoittaa, että autoa saa pitää paikalla, mutta maksimina 24 h tuloajasta mitattuna.

Kuorma-auton lavalla saa säälittävässä tapauksessa kuljettaa tieltä kyytiin otettavia matkalaisia. Säälittävyyden määritelmä on jo vaikeampi juttu. Pykälä ei tarkoita kuitenkaana niitä ihan oikeita hätätapauksia. RL kertoo niistä.

Kuljettaja saa ja hänen pitää ajaa punaisia valoja (pääopastin) päin, mutta erityisesti varoen, jos takana lähestyy hälytystehtävässä oleva ajoneuvo (pillit ja vilkut päällä) ja JOS ei ole muuta tapaa väistää / siirtyä sivuille tm. kiireellisessä tehtävässä olevaa hälytysajoneuvoa.

Poliisiauto saa ajaa kohtuullista ylinopeutta, vaikka sillä ei olisi sekä vilkut, että pillit päällä, JOS niiden käyttäminen vaarantaisia hälytystehtävän suorittamisen. RL:stä löytyy hätävarjelu- ja pakkotilasäädös, mihin tämä oikeutus perustuu.

Kaupungeissa varsin yleinen menettely.

Esimerkki: Aseellinen rosvo on tekemässä ryöstöä ja hälytys saadaan poliisille tiedoksi. Poliisi paahtaa paikalle pillit / valot päällä, jolloin rosmo saa poliisien tulosta tiedon olosuhteista ja kuuluvuudesta riippuen, jopa minuutteja ennen kuu nämä ovat paikalla. Entä nyt?
Tapahtuu joko panttivankien ottaminen, tahi pako, tai...

Polkupyörä ja mopo saavat ohittaa auton sen oikealta puolelta!

Ohituskileto- kilpi ei koska sivuvaunuttoman moottoripyörän, eikä mopon ohittamista, jos ei ole muuta estettä. Sulkuviiva, tien kapeus, kohtaava ajoneuvo lähestymässä, takana oleva on jo lähtenyt ohittamaan Sinut etc.

Auto saa pusäköidä mopon ja moottoripyörän viereen ajoradan pituussuuntaisesti, kunhan ne kaksipyöräiset vain pääsevät esteettä poistumaan paikaltaan. Esteenä rinnakkaispysäköinnille voisi olla taas se sulkuviiva, tien kapeus etc.

Jos osaa, voi auton pysäköidä esim. perjantaista klo 16.31, aina seuraavaan maanantaihin klo 10.00 saakka yhdellä ja samalla kiekon kääntämisellä.
Aikaahan ei saa muuttaa kiellon voimassaolon aikana.

Tilanne: Tiellä tms. on pysäköintirajoitusta osoittava kilpi ja lisäkilvet ilmoittavat arkipäivien kieltorajoitusajaksi klo 08-17.
Lisäksi on käytettävä pysäköintikiekkoa. Maksimipysäköintiajaksi ilmoitettu 2 h.

Vastaavastihan voi pysäköidä tiistaista keskiviikkoon jne.

Moottoriliikennetien maksiminopeus voi olla kesälläkin ainoastaan 100 km / h.

Sen ja moottoritien nopeus ei ole yli 80 km/h, ennen kuin se ilmoitetaan ja sallitaan erillisellä liikennemerkillä, vaikka ajat jo sellaisella tiellä vaikkapa 100-500 m:n matkan. Isot vihreät kilvet puhuvat vain tiestä, jolla ajat ja samalla, ketkä siellä ei saa ajaa / kulkea.

Ns.bussikaista alkaa vasta kaistan yläpuolella olevasta merkistä. Tiessä oleva BUS- merkintä ja leveämpi kaistaviiva ilmoitta vain, että se kaista on kohta muuttumassa bussikaistaksi, jos yläpuolinen merkki puuttuu. Jopa useita kortteleita aikaisemmin. Ehdit pohtia tekemisesi.
On merkitystä, jos käännyt ajosuunnassani oikealle ja tiessä lukee BUS, mutta ei olekaan yläpuolista bussi- kilpeä. Bussikaistalla saa tietenkin ajaa korttelin- parin matkan, jos kohta on kääntymässä pihalle, tai risteyksestä oikealle...

Liikenneympyrässä (kiertoliittymä) on vain yksi ajokaista, jos ei ole muuta merkitty. Siinä voi olla 3-5 tulosuuntaa ja poistumaa.

Kiertoristeys taasen on samankaltainen ympyrä, mutta sinne ympyrään ajavat menevät ensin ja ympyrää ajavat väistävät (TLL 14§ 1 mom.).
Jälkimmäisiä kummajaisia on jäljellä enää tosi vähän. Helsingissä mm. Tammisalossa. Halkaisijaltaan lienee 60-80 m.
Riihimäen aseman nurkilta taasen kaksi kiertoristeystä muutettiin "oikeiksi" liikenneympyröiksi sekaannusten takia /estämiseksi.
Asiasta tietää enemmän paikallisen autokoulun Topi Ikonen. Todellinen asiantuntija liikenneasioissa- kin.

Pysähtymiskieltomerkki EI kiellä pysähtymistä bussipysäkille matkustajien ottamista / jättämistä varten. Busseille annettava silti vapaa kulku ja tarvittaessa heti poistuttava, jos tulee ahdasta.

Käännyt risteyksessä vasemmalle, tahi oikealle. Tässä risteyksessä ei ole yhtään merkittyä suojatietä.
Jos jalankulkija ylittää tien risteyksen kohdalta, jalkakäytävältä kohtisuoraan tien yli kadun toiselle puolelle, sen jalkakäytävälle, ajoneuvon on annettava jalankulkijan mennä ensin.
Ns. harmaa suojatie. Tämähän on se vanha suojatien määritelmä.
Mutta! Suoraan jalankulkijoita kohti ajavat ajoneuvot (eivät ole kääntyneet) saavat ajaa ensin ja nyt jalankulkija odottaa. Vrt. TLL 32 §.
--------------------------------------------------
Lopuksi pohdittavaa!

01. Milloin oikealta tulevan pitää väistää vasemmalta lähestyvää ajoneuvoa. Ei ole liikennemerkkejä, eikä -valojakaan.? Ei myöskään liikenteen ohjaajaa.

02. Entä, milloin raitiovaunun pitää väistää ajoneuvoja. Kymmenisen tilannettä löytyy. Kerro?


Kirjoittelin näitä aikani kuluksi, koska olen huomannut, että kuljettajilla on paljon puutteita tiedoissaan, tai ainakin vääriä tulkintoja.

Palaan parin viikon sisällä asiaan, tai kohta kuitenkin. Pahoittelen kielenkäytön kankeutta yms. Nyt on kuitenkin jo yö ja nukkumisaika.

Kesätoivotuksin Heino Wahlstén,
liikenneopettajaksi HAOKK:sta 97, ent. liikenne/kolaritutkija, ex-ylikonstaapeli, ex-autojoukkojen kouluttaja, sotilasmestari evp./res.

68

5297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jepejee

      01) Vasemmalta on tulossa joko A)raitiovaunu B)Juna C)Hälytysajoneuvo D) Oikealta tuleva henkilö on liittymässä liikenneympyrään.

      02) en asu helsingissä, joten en oikein ole noista ratikoista perillä, mutta pari vastausta tulee mieleen: A) raitiovaunulle palaa "punainen" B) raitiovaunu väistää kaiketikin hälytysajoneuvoa??

    • muttag

      Hyvä HW. Olisitpa viellä aikasikuluksi lukenut ansiokkaan juttusi ainakin kerran ennen entterin painallusta, niin pahimmat mokat olisit varmaan korjannut itsekin. esim. U-käännös on sallittu ennen kieltomerkkiä, jokainen poliisi ei ole kunnallisen pysäköinninvalvojan esimies eikä voi kumota edes pysäköinnintarkastajan määräämää pysäköintivirhemaksua, tarkoitit varmaan että eräissä tapauksissa voidaan ohittaa punaista näyttävä pääopastin, tokko liikenteenohjauslaitteen vahingoittaminen on yleisesti suotavaa, jne.jne.

      • tässäpä näin

        - U- käännös on edelleenkin kiellettyä MYÖS ennen kieltomerkkiä. Tarkistappa nyt itse viisastelija.

        - tapahtumapaikalla, ristiriitatilanteessa on poliisi se, joka päättää pysäköintivirhelapun antamisesta/antamatta jättämisestä, vaikka "Lappu-liisa" tahtoisikin sen antaa. Lueppas lakia uudestaan. Pykäliä löytyy laista, asetuksesta ja ministeriön päätöksistä.
        Yleistä esim. huvipaikan lähellä. Poliisi haluaa jättää asian sikseen, tai antaisi vain TLL 104 §:n mukaisen huomautuksen, mutta kunnallinen "Liisa" tahtoisi rahastaa. Poliisi päättää ja määrää.
        Poliisi myös antaa "Liisoille" sen n. 40 tuntia kestävän koulutuksen.
        Jos "lappu" on ehditty jo antaa, toimitaan valitusmenettelyn mukaisesti määräajan puitteissa.

        - punaisia päin ajamisella tarkoitetaan tavallisessa kielenkäytössä niiden ohittamista, sivuuttamista. Pääopastimen, siis ensimmäisen punaisen valotolpan tulosuunnassasi. Aja Sinä vaan "tolpan yli", kun olet niin pilkun viisas ja opastat täällä ainakin lakijuttuja väärin.
        Rohkeat kannanottosi edellyttäisivät, että esiintyisit itsekin omalla nimelläsi.
        Tuskin olet ainakaan liikennealan ammattilainen.

        Itsekään en ole asiantuntija, mutta ehkä jo asiaa jonkin verran perustasolla tunteva. Nyt vasta kahdeksan vuotta autokouluissakin toimineena.

        Muistaakseni olen toiminut aikaisemmin myös poliisipiirin vs. päällikkönä, vs. yleisenä syyttäjänä oikeudessa ja n. 10 v. monissa II-asteen ym. oppilaitoksissa eri osaamisalueiden päätoimisena opettajana.
        Olen myös valmistunut HAMK:sta näyttötutkintomestariksi v. 2003 (opettajien jatkokoulutus II- asteen oppilaitoksien opettajia varten).

        Liikenneturvallisuuden luennoitsijana olen toiminut kymmenissä oppilaitoksissa vuosien ajan vapaaehtoispohjalta ja hoitanut vakuutusyhtiöissä/oikeudessa valtaisat määrät kolari- ja liikennejuttuja "asiakkaitteni" ja tuttavieni toimeksiantamina.
        Yliopistokin on tullut tutuksi vuosien varrella kahdessakin tiedekunnassa jatkuen edelleen.
        Uskon tuntevani myös nämä ABECEDE- ajokortteihin liittyvät perustason asiat, eli liikenteen ensiaskelmat. Ne osaa jokainen ao. kortillinenkin.

        Lääninhallitus ja sisäministeriö on käyttänyt minua useina vuosina asiantuntijana eräitä uusia lakeja valmisteltaessa, joista löytyy viralliset dokumentit. Monet kehittelyt veivät aikaa useita vuosia.
        Maamme Valtioneuvosto (Hallitus) on määrännyt minut kahdeksaksi (8) vuodeksi MTS- komiteaan, jossa oli monen muun lisäksi mm. kriisiajan liikennejärjestelyasiat pohdittavanamme ja joista annoimme lausuntoja tulevia lakeja varten.
        Muut MTS:n jäsenet olivat kansanedustajia, huippupoliitikkoja, professoreita, asiantuntijoita, kuten kenraalit etc.
        Kokoonnuimme mm. Eduskunnassa ja ministeriössä.
        MTS:n pesti on nyt päättynyt. Aikansa kutakin.

        Nyt on menossa uusia työ- ja luottamustehtäviä ja lopun aikani kuluu korjailemalla Sinun kaltaisten kirjoittamia mokia.
        Kaikella kunnioituksella
        HW

        -kirjoitusvirheistä viis. Nyt on vieläkin myöhempi yö ja väsy, että muut tehtävät käsissä.


      • ennen sitä
        tässäpä näin kirjoitti:

        - U- käännös on edelleenkin kiellettyä MYÖS ennen kieltomerkkiä. Tarkistappa nyt itse viisastelija.

        - tapahtumapaikalla, ristiriitatilanteessa on poliisi se, joka päättää pysäköintivirhelapun antamisesta/antamatta jättämisestä, vaikka "Lappu-liisa" tahtoisikin sen antaa. Lueppas lakia uudestaan. Pykäliä löytyy laista, asetuksesta ja ministeriön päätöksistä.
        Yleistä esim. huvipaikan lähellä. Poliisi haluaa jättää asian sikseen, tai antaisi vain TLL 104 §:n mukaisen huomautuksen, mutta kunnallinen "Liisa" tahtoisi rahastaa. Poliisi päättää ja määrää.
        Poliisi myös antaa "Liisoille" sen n. 40 tuntia kestävän koulutuksen.
        Jos "lappu" on ehditty jo antaa, toimitaan valitusmenettelyn mukaisesti määräajan puitteissa.

        - punaisia päin ajamisella tarkoitetaan tavallisessa kielenkäytössä niiden ohittamista, sivuuttamista. Pääopastimen, siis ensimmäisen punaisen valotolpan tulosuunnassasi. Aja Sinä vaan "tolpan yli", kun olet niin pilkun viisas ja opastat täällä ainakin lakijuttuja väärin.
        Rohkeat kannanottosi edellyttäisivät, että esiintyisit itsekin omalla nimelläsi.
        Tuskin olet ainakaan liikennealan ammattilainen.

        Itsekään en ole asiantuntija, mutta ehkä jo asiaa jonkin verran perustasolla tunteva. Nyt vasta kahdeksan vuotta autokouluissakin toimineena.

        Muistaakseni olen toiminut aikaisemmin myös poliisipiirin vs. päällikkönä, vs. yleisenä syyttäjänä oikeudessa ja n. 10 v. monissa II-asteen ym. oppilaitoksissa eri osaamisalueiden päätoimisena opettajana.
        Olen myös valmistunut HAMK:sta näyttötutkintomestariksi v. 2003 (opettajien jatkokoulutus II- asteen oppilaitoksien opettajia varten).

        Liikenneturvallisuuden luennoitsijana olen toiminut kymmenissä oppilaitoksissa vuosien ajan vapaaehtoispohjalta ja hoitanut vakuutusyhtiöissä/oikeudessa valtaisat määrät kolari- ja liikennejuttuja "asiakkaitteni" ja tuttavieni toimeksiantamina.
        Yliopistokin on tullut tutuksi vuosien varrella kahdessakin tiedekunnassa jatkuen edelleen.
        Uskon tuntevani myös nämä ABECEDE- ajokortteihin liittyvät perustason asiat, eli liikenteen ensiaskelmat. Ne osaa jokainen ao. kortillinenkin.

        Lääninhallitus ja sisäministeriö on käyttänyt minua useina vuosina asiantuntijana eräitä uusia lakeja valmisteltaessa, joista löytyy viralliset dokumentit. Monet kehittelyt veivät aikaa useita vuosia.
        Maamme Valtioneuvosto (Hallitus) on määrännyt minut kahdeksaksi (8) vuodeksi MTS- komiteaan, jossa oli monen muun lisäksi mm. kriisiajan liikennejärjestelyasiat pohdittavanamme ja joista annoimme lausuntoja tulevia lakeja varten.
        Muut MTS:n jäsenet olivat kansanedustajia, huippupoliitikkoja, professoreita, asiantuntijoita, kuten kenraalit etc.
        Kokoonnuimme mm. Eduskunnassa ja ministeriössä.
        MTS:n pesti on nyt päättynyt. Aikansa kutakin.

        Nyt on menossa uusia työ- ja luottamustehtäviä ja lopun aikani kuluu korjailemalla Sinun kaltaisten kirjoittamia mokia.
        Kaikella kunnioituksella
        HW

        -kirjoitusvirheistä viis. Nyt on vieläkin myöhempi yö ja väsy, että muut tehtävät käsissä.

        Tieliikenneasetuksen mukaan merkki 334 ("U-käännös kielletty") "kieltää kääntymisen tulosuuntaan seuraavassa risteyksessä ja ennen sitä".

        Tuo "sitä" viittaa risteykseen, ei merkkiin.

        Nämä merkit ovat kyllä usein sijoitettu niin, että ennen merkkiä (mutta sen näkyvyysalueella) ei voi muuten laillisesti tehdä U-käännöstä (sulkuviiva tms.). Merkki sinällään ei sitä kiellä, maalaisjärjelläkin tämän ymmärtää ("kuinka kaukaa merkin voi huomata", "merkin huomaamattomuus ei ole peruste"), eli pitäisi omata telepaattisia kykyjä jos merkki olisi voimassa jo ennakkoon.

        Ja tuossa alkuperäisessä avauksessa puhuttiin vielä tieliikennettä vaarantavasta pysäköinnistä, josta voi saada päiväsakkoja. Nämä eivät ole siis haltijavastuullisia, vaan auton kuljettajalle annettavia. Yleensä tällaisissa paikoissa on pysäköinti kielletty merkein tms (suojatie), jolloin lappuliisakin voi siitä pikavoiton antaa - ei siis päiväsakkoja.


      • miltä näyttää
        tässäpä näin kirjoitti:

        - U- käännös on edelleenkin kiellettyä MYÖS ennen kieltomerkkiä. Tarkistappa nyt itse viisastelija.

        - tapahtumapaikalla, ristiriitatilanteessa on poliisi se, joka päättää pysäköintivirhelapun antamisesta/antamatta jättämisestä, vaikka "Lappu-liisa" tahtoisikin sen antaa. Lueppas lakia uudestaan. Pykäliä löytyy laista, asetuksesta ja ministeriön päätöksistä.
        Yleistä esim. huvipaikan lähellä. Poliisi haluaa jättää asian sikseen, tai antaisi vain TLL 104 §:n mukaisen huomautuksen, mutta kunnallinen "Liisa" tahtoisi rahastaa. Poliisi päättää ja määrää.
        Poliisi myös antaa "Liisoille" sen n. 40 tuntia kestävän koulutuksen.
        Jos "lappu" on ehditty jo antaa, toimitaan valitusmenettelyn mukaisesti määräajan puitteissa.

        - punaisia päin ajamisella tarkoitetaan tavallisessa kielenkäytössä niiden ohittamista, sivuuttamista. Pääopastimen, siis ensimmäisen punaisen valotolpan tulosuunnassasi. Aja Sinä vaan "tolpan yli", kun olet niin pilkun viisas ja opastat täällä ainakin lakijuttuja väärin.
        Rohkeat kannanottosi edellyttäisivät, että esiintyisit itsekin omalla nimelläsi.
        Tuskin olet ainakaan liikennealan ammattilainen.

        Itsekään en ole asiantuntija, mutta ehkä jo asiaa jonkin verran perustasolla tunteva. Nyt vasta kahdeksan vuotta autokouluissakin toimineena.

        Muistaakseni olen toiminut aikaisemmin myös poliisipiirin vs. päällikkönä, vs. yleisenä syyttäjänä oikeudessa ja n. 10 v. monissa II-asteen ym. oppilaitoksissa eri osaamisalueiden päätoimisena opettajana.
        Olen myös valmistunut HAMK:sta näyttötutkintomestariksi v. 2003 (opettajien jatkokoulutus II- asteen oppilaitoksien opettajia varten).

        Liikenneturvallisuuden luennoitsijana olen toiminut kymmenissä oppilaitoksissa vuosien ajan vapaaehtoispohjalta ja hoitanut vakuutusyhtiöissä/oikeudessa valtaisat määrät kolari- ja liikennejuttuja "asiakkaitteni" ja tuttavieni toimeksiantamina.
        Yliopistokin on tullut tutuksi vuosien varrella kahdessakin tiedekunnassa jatkuen edelleen.
        Uskon tuntevani myös nämä ABECEDE- ajokortteihin liittyvät perustason asiat, eli liikenteen ensiaskelmat. Ne osaa jokainen ao. kortillinenkin.

        Lääninhallitus ja sisäministeriö on käyttänyt minua useina vuosina asiantuntijana eräitä uusia lakeja valmisteltaessa, joista löytyy viralliset dokumentit. Monet kehittelyt veivät aikaa useita vuosia.
        Maamme Valtioneuvosto (Hallitus) on määrännyt minut kahdeksaksi (8) vuodeksi MTS- komiteaan, jossa oli monen muun lisäksi mm. kriisiajan liikennejärjestelyasiat pohdittavanamme ja joista annoimme lausuntoja tulevia lakeja varten.
        Muut MTS:n jäsenet olivat kansanedustajia, huippupoliitikkoja, professoreita, asiantuntijoita, kuten kenraalit etc.
        Kokoonnuimme mm. Eduskunnassa ja ministeriössä.
        MTS:n pesti on nyt päättynyt. Aikansa kutakin.

        Nyt on menossa uusia työ- ja luottamustehtäviä ja lopun aikani kuluu korjailemalla Sinun kaltaisten kirjoittamia mokia.
        Kaikella kunnioituksella
        HW

        -kirjoitusvirheistä viis. Nyt on vieläkin myöhempi yö ja väsy, että muut tehtävät käsissä.

        Onhan sulla mahtava cv. Oletko todella väitteesi takana, että poliisi voi kieltää pysäköinnintarkastajaa antamasta pysäköitivirhemaksua esim. tilanteessa että hän lomalla ollessaan käydessään asioillaan pysäköi autonsa välittömästi suojatien eteen, tai maksua suorittamatta maksulliselle paikalle etc. etc

        terv. mä rupeen poliisiks.

        ps. terveisiä Maritalle.


      • v'äärä nimike
        tässäpä näin kirjoitti:

        - U- käännös on edelleenkin kiellettyä MYÖS ennen kieltomerkkiä. Tarkistappa nyt itse viisastelija.

        - tapahtumapaikalla, ristiriitatilanteessa on poliisi se, joka päättää pysäköintivirhelapun antamisesta/antamatta jättämisestä, vaikka "Lappu-liisa" tahtoisikin sen antaa. Lueppas lakia uudestaan. Pykäliä löytyy laista, asetuksesta ja ministeriön päätöksistä.
        Yleistä esim. huvipaikan lähellä. Poliisi haluaa jättää asian sikseen, tai antaisi vain TLL 104 §:n mukaisen huomautuksen, mutta kunnallinen "Liisa" tahtoisi rahastaa. Poliisi päättää ja määrää.
        Poliisi myös antaa "Liisoille" sen n. 40 tuntia kestävän koulutuksen.
        Jos "lappu" on ehditty jo antaa, toimitaan valitusmenettelyn mukaisesti määräajan puitteissa.

        - punaisia päin ajamisella tarkoitetaan tavallisessa kielenkäytössä niiden ohittamista, sivuuttamista. Pääopastimen, siis ensimmäisen punaisen valotolpan tulosuunnassasi. Aja Sinä vaan "tolpan yli", kun olet niin pilkun viisas ja opastat täällä ainakin lakijuttuja väärin.
        Rohkeat kannanottosi edellyttäisivät, että esiintyisit itsekin omalla nimelläsi.
        Tuskin olet ainakaan liikennealan ammattilainen.

        Itsekään en ole asiantuntija, mutta ehkä jo asiaa jonkin verran perustasolla tunteva. Nyt vasta kahdeksan vuotta autokouluissakin toimineena.

        Muistaakseni olen toiminut aikaisemmin myös poliisipiirin vs. päällikkönä, vs. yleisenä syyttäjänä oikeudessa ja n. 10 v. monissa II-asteen ym. oppilaitoksissa eri osaamisalueiden päätoimisena opettajana.
        Olen myös valmistunut HAMK:sta näyttötutkintomestariksi v. 2003 (opettajien jatkokoulutus II- asteen oppilaitoksien opettajia varten).

        Liikenneturvallisuuden luennoitsijana olen toiminut kymmenissä oppilaitoksissa vuosien ajan vapaaehtoispohjalta ja hoitanut vakuutusyhtiöissä/oikeudessa valtaisat määrät kolari- ja liikennejuttuja "asiakkaitteni" ja tuttavieni toimeksiantamina.
        Yliopistokin on tullut tutuksi vuosien varrella kahdessakin tiedekunnassa jatkuen edelleen.
        Uskon tuntevani myös nämä ABECEDE- ajokortteihin liittyvät perustason asiat, eli liikenteen ensiaskelmat. Ne osaa jokainen ao. kortillinenkin.

        Lääninhallitus ja sisäministeriö on käyttänyt minua useina vuosina asiantuntijana eräitä uusia lakeja valmisteltaessa, joista löytyy viralliset dokumentit. Monet kehittelyt veivät aikaa useita vuosia.
        Maamme Valtioneuvosto (Hallitus) on määrännyt minut kahdeksaksi (8) vuodeksi MTS- komiteaan, jossa oli monen muun lisäksi mm. kriisiajan liikennejärjestelyasiat pohdittavanamme ja joista annoimme lausuntoja tulevia lakeja varten.
        Muut MTS:n jäsenet olivat kansanedustajia, huippupoliitikkoja, professoreita, asiantuntijoita, kuten kenraalit etc.
        Kokoonnuimme mm. Eduskunnassa ja ministeriössä.
        MTS:n pesti on nyt päättynyt. Aikansa kutakin.

        Nyt on menossa uusia työ- ja luottamustehtäviä ja lopun aikani kuluu korjailemalla Sinun kaltaisten kirjoittamia mokia.
        Kaikella kunnioituksella
        HW

        -kirjoitusvirheistä viis. Nyt on vieläkin myöhempi yö ja väsy, että muut tehtävät käsissä.

        kuten varmasti itsekin huomaat. Laissa sillä on suuri merkitys. HW.


      • alkuperäinen puhui
        ennen sitä kirjoitti:

        Tieliikenneasetuksen mukaan merkki 334 ("U-käännös kielletty") "kieltää kääntymisen tulosuuntaan seuraavassa risteyksessä ja ennen sitä".

        Tuo "sitä" viittaa risteykseen, ei merkkiin.

        Nämä merkit ovat kyllä usein sijoitettu niin, että ennen merkkiä (mutta sen näkyvyysalueella) ei voi muuten laillisesti tehdä U-käännöstä (sulkuviiva tms.). Merkki sinällään ei sitä kiellä, maalaisjärjelläkin tämän ymmärtää ("kuinka kaukaa merkin voi huomata", "merkin huomaamattomuus ei ole peruste"), eli pitäisi omata telepaattisia kykyjä jos merkki olisi voimassa jo ennakkoon.

        Ja tuossa alkuperäisessä avauksessa puhuttiin vielä tieliikennettä vaarantavasta pysäköinnistä, josta voi saada päiväsakkoja. Nämä eivät ole siis haltijavastuullisia, vaan auton kuljettajalle annettavia. Yleensä tällaisissa paikoissa on pysäköinti kielletty merkein tms (suojatie), jolloin lappuliisakin voi siitä pikavoiton antaa - ei siis päiväsakkoja.

        asiaa (tarkistettua).


      • Taatto X
        miltä näyttää kirjoitti:

        Onhan sulla mahtava cv. Oletko todella väitteesi takana, että poliisi voi kieltää pysäköinnintarkastajaa antamasta pysäköitivirhemaksua esim. tilanteessa että hän lomalla ollessaan käydessään asioillaan pysäköi autonsa välittömästi suojatien eteen, tai maksua suorittamatta maksulliselle paikalle etc. etc

        terv. mä rupeen poliisiks.

        ps. terveisiä Maritalle.

        ei hän voi olla saamatta lappua, jos lakia rikkoo itse. Sellaista ei ole kukaan edes puhunut.


      • nimityksiä
        v'äärä nimike kirjoitti:

        kuten varmasti itsekin huomaat. Laissa sillä on suuri merkitys. HW.

        Onko se vanha nimitys pysäköintivalvonta-apulainen sitten paremmpi, vai tarkoitatko pysäköinninvalvojaa


      • väittää
        Taatto X kirjoitti:

        ei hän voi olla saamatta lappua, jos lakia rikkoo itse. Sellaista ei ole kukaan edes puhunut.

        että jokainen poliisi voi kieltää laputtamasta. Tarkoittaa, että voi kieltää antamasta lappua omaankin autoon..


      • siitä ei puhuttukkaan
        väittää kirjoitti:

        että jokainen poliisi voi kieltää laputtamasta. Tarkoittaa, että voi kieltää antamasta lappua omaankin autoon..

        poliisin omakin auto nauttii samoja erityisoikeuksia pysäköinnin yms. suhteen, JOS TEHTÄVÄT JA VIRKATOIMI SITÄ EDELLYTTÄÄ / VAATII.

        Yksityisauto ja liikennöinti on taas eri juttu. Poliisin pitää osata jäävätä itsensä yksityisautoilussaan ja muissakin jutuissa.

        Olihan se skoude Laputtajien esimies, eli lain kertoma ylin liikennevalvoja.
        Tätä nimitystäkään ei käytettäisi, ellei sillä olisi jotakin merkitystä.
        Se kertookin käskyvaltasuhteista liikennevalvonnassa.

        merk. ammattina liikenne


      • paljonkin
        alkuperäinen puhui kirjoitti:

        asiaa (tarkistettua).

        liikennemerkkejä joiden vaikutusalue alkaa ennen merkkiä lukuun ottamatta päättymistä osoittavia. Toki ajolinjan valinta tulee suorittaa ennen ....


      • lienee
        siitä ei puhuttukkaan kirjoitti:

        poliisin omakin auto nauttii samoja erityisoikeuksia pysäköinnin yms. suhteen, JOS TEHTÄVÄT JA VIRKATOIMI SITÄ EDELLYTTÄÄ / VAATII.

        Yksityisauto ja liikennöinti on taas eri juttu. Poliisin pitää osata jäävätä itsensä yksityisautoilussaan ja muissakin jutuissa.

        Olihan se skoude Laputtajien esimies, eli lain kertoma ylin liikennevalvoja.
        Tätä nimitystäkään ei käytettäisi, ellei sillä olisi jotakin merkitystä.
        Se kertookin käskyvaltasuhteista liikennevalvonnassa.

        merk. ammattina liikenne

        aikoinaan pysäköintirajoitukset eivät koskeneet poliisin virkatehtävään tai liikenteenvalvontaan KÄYTETTYÄ ajoneuvoa, tämä mahdollisti entisen poliisiauton pysäköimisen miten vaan. teksti muutettiin koskemaaN KÄYTETTÄVÄÄ ajoneuvoa.


      • nytkö heräät???
        paljonkin kirjoitti:

        liikennemerkkejä joiden vaikutusalue alkaa ennen merkkiä lukuun ottamatta päättymistä osoittavia. Toki ajolinjan valinta tulee suorittaa ennen ....

        on meitä vaan moneksi.


      • mietitään nyt
        lienee kirjoitti:

        aikoinaan pysäköintirajoitukset eivät koskeneet poliisin virkatehtävään tai liikenteenvalvontaan KÄYTETTYÄ ajoneuvoa, tämä mahdollisti entisen poliisiauton pysäköimisen miten vaan. teksti muutettiin koskemaaN KÄYTETTÄVÄÄ ajoneuvoa.

        vanha laki sanoi poliisin virkakäytössä oleva/ yksityistäkin virkatehtävissä käytettäessä jne.
        Jos poliisiauto katsastetaan ja varustetaan virkakäyttöön, se on poliisin SE auto. Ei, muutoin.
        Jos ostat vanhan ambulanssin, et voi toimia, kuten tsirrat voivat toimia. Meni vähän vikaan.


      • utelias
        nytkö heräät??? kirjoitti:

        on meitä vaan moneksi.

        mainitse edes muutama...


      • 60 luvun lopussa
        mietitään nyt kirjoitti:

        vanha laki sanoi poliisin virkakäytössä oleva/ yksityistäkin virkatehtävissä käytettäessä jne.
        Jos poliisiauto katsastetaan ja varustetaan virkakäyttöön, se on poliisin SE auto. Ei, muutoin.
        Jos ostat vanhan ambulanssin, et voi toimia, kuten tsirrat voivat toimia. Meni vähän vikaan.

        ambulanssia ei käytetä liikenteenvalvontaan.On yksi ennakkopäätös asiasta.pvm peruttiin kun autoa oli aikaisemmin käytetty liikenteenvalvontaan, se todistettiin rekisteritieto kopiolla


      • liikennevalvonnassa
        60 luvun lopussa kirjoitti:

        ambulanssia ei käytetä liikenteenvalvontaan.On yksi ennakkopäätös asiasta.pvm peruttiin kun autoa oli aikaisemmin käytetty liikenteenvalvontaan, se todistettiin rekisteritieto kopiolla

        lue uudestaan ja katso: Et voi toimi ambulanssin tavoin liikenteessä (erioikeuksin). Stop.


      • lisätietoja
        utelias kirjoitti:

        mainitse edes muutama...

        Vaikkapa P- kilpi (sini-valkoinen/neliön muotoinen). Sehän kieltää pysäköimästä muille lähellä oleville sinänsä vapaille ja turvallisille, muutoin lainmukaisille paikoille, paitsi erikseen P- merkityille paikoille.
        Että sellaista. HW


      • julkinen...
        miltä näyttää kirjoitti:

        Onhan sulla mahtava cv. Oletko todella väitteesi takana, että poliisi voi kieltää pysäköinnintarkastajaa antamasta pysäköitivirhemaksua esim. tilanteessa että hän lomalla ollessaan käydessään asioillaan pysäköi autonsa välittömästi suojatien eteen, tai maksua suorittamatta maksulliselle paikalle etc. etc

        terv. mä rupeen poliisiks.

        ps. terveisiä Maritalle.

        Kirjoituksestasi päätellen taidamme tuntea toisemme. Olisi kiva tietää kuka ja mitä?

        No, mitäpä CV:ni laajuudesta/syvyydestä annoit kehuja, mutta joskus laitan siitä osan näytille, lisätäkseni kirjoitusteni uskottavuutta.

        Voisin kateellisille laittaa tähän vielä lisänä jotakin:
        Opiskelinhan joskus myös auto/sähköteknillisiä aineita ensin kaksi vuotta ja sitten pätkissä melkein sama kasa. Kävin sääalan koulutuksen ja toimin mm. tykistön koeampuma-asemalla sääaseman hoitajana, josta annoimme myös siviileille monta kertaa vuorokaudessa säätiedot (Jokioisten kautta), Espoon kaupunginvaltuuston valitsemana tilintarkastajana toimin kolme vuotta, AKK:ssa opiskelin yht. 50 ov. kansainvälisyyttä, palo- ja pelastustoimintaa, kieliä, lainsäädäntöä etc.
        Sotakorkeakoulun MPK 102:lle minut kutsuttiin 1986 ja sekin hoidettiin kunnialla, kuten sisäministeriön VlLtk:n tutkinto, muistaakseni 1983, huumepoliisina olin pari vuotta ja kamppailulajejakin on harrastettu jossakin välissä, koska antoivat kunniadanin.

        Siirtolaisviisumin sain U.S.A:aan jo vuosia sitten ja onhan siellä tullut touhuttuakin.
        Nyt taas Suomessa yliopisto-opintojen takia ynnä uuden kihlattuni takia. Jokainen ehtii, jos tahtoo.
        On sitä ehditty jotakin tähän ikään mennessä.

        Tänne on kiva kirjoitella. Joskus. Mieluimmin omalla nimellä. Se olisi asiaa jokaiselta.
        Mutta. Kyllä täällä on pimeitä tyyppejä, sala-ampujia, tyhmiä ja häiriköitä. Voi meitä!
        Pitäisi myös ottaa asioista selvää, ennen kuin kirjoittelee puppua ja lynkkaa aiheetta jonkun.

        Pyöreitä vuosia tulee 08.05.2005. Kahvia löytyy ystäville. Paikan kerron vain puhelimitse! Heino W


      • mahdollisesti
        julkinen... kirjoitti:

        Kirjoituksestasi päätellen taidamme tuntea toisemme. Olisi kiva tietää kuka ja mitä?

        No, mitäpä CV:ni laajuudesta/syvyydestä annoit kehuja, mutta joskus laitan siitä osan näytille, lisätäkseni kirjoitusteni uskottavuutta.

        Voisin kateellisille laittaa tähän vielä lisänä jotakin:
        Opiskelinhan joskus myös auto/sähköteknillisiä aineita ensin kaksi vuotta ja sitten pätkissä melkein sama kasa. Kävin sääalan koulutuksen ja toimin mm. tykistön koeampuma-asemalla sääaseman hoitajana, josta annoimme myös siviileille monta kertaa vuorokaudessa säätiedot (Jokioisten kautta), Espoon kaupunginvaltuuston valitsemana tilintarkastajana toimin kolme vuotta, AKK:ssa opiskelin yht. 50 ov. kansainvälisyyttä, palo- ja pelastustoimintaa, kieliä, lainsäädäntöä etc.
        Sotakorkeakoulun MPK 102:lle minut kutsuttiin 1986 ja sekin hoidettiin kunnialla, kuten sisäministeriön VlLtk:n tutkinto, muistaakseni 1983, huumepoliisina olin pari vuotta ja kamppailulajejakin on harrastettu jossakin välissä, koska antoivat kunniadanin.

        Siirtolaisviisumin sain U.S.A:aan jo vuosia sitten ja onhan siellä tullut touhuttuakin.
        Nyt taas Suomessa yliopisto-opintojen takia ynnä uuden kihlattuni takia. Jokainen ehtii, jos tahtoo.
        On sitä ehditty jotakin tähän ikään mennessä.

        Tänne on kiva kirjoitella. Joskus. Mieluimmin omalla nimellä. Se olisi asiaa jokaiselta.
        Mutta. Kyllä täällä on pimeitä tyyppejä, sala-ampujia, tyhmiä ja häiriköitä. Voi meitä!
        Pitäisi myös ottaa asioista selvää, ennen kuin kirjoittelee puppua ja lynkkaa aiheetta jonkun.

        Pyöreitä vuosia tulee 08.05.2005. Kahvia löytyy ystäville. Paikan kerron vain puhelimitse! Heino W

        tarkistaa tuota synttäripäivämäärää. Kannattaa tarkistaa samalla myös lääkitys. Suosittelisin ainakin antabusta.


      • Tietysti v. 2006
        mahdollisesti kirjoitti:

        tarkistaa tuota synttäripäivämäärää. Kannattaa tarkistaa samalla myös lääkitys. Suosittelisin ainakin antabusta.

        kiitos tarkkailijalle. Minun lääkitykseni on jäänyt väliin, koska lääkkeeni oli vahingossa toimitettu Sinulle.
        Saat pitää, koska uudet tutkimukset erikoislääkärillä selvittivät, että selviän ilman lääkkeitäkin aivan normaalilla elämäntyylillä, asiallisella ravinnolla, reippailulla ja levolla oikein hyvin.

        Pikaista paranemista Sinulle, ystäväiseni! HW.


      • valiokunnissa
        liikennevalvonnassa kirjoitti:

        lue uudestaan ja katso: Et voi toimi ambulanssin tavoin liikenteessä (erioikeuksin). Stop.

        Eb tietenkään. Kysymyshän on sanamuodosta joka saattaa aiheuttaa mielenkiintoisia tilantaita. Toinen mieleeni tuleva kömmähdys oli määräys maksullisista pysäköintipaikoista. Teksti oli ...ellei maksua ole suoritETTU.. nukyisin ...maksua suoritTAMATTA..


      • kielto tai rajoitus
        lisätietoja kirjoitti:

        Vaikkapa P- kilpi (sini-valkoinen/neliön muotoinen). Sehän kieltää pysäköimästä muille lähellä oleville sinänsä vapaille ja turvallisille, muutoin lainmukaisille paikoille, paitsi erikseen P- merkityille paikoille.
        Että sellaista. HW

        Tarkoitat kaiketi TLL 27/6 mom. Eihän se muuta liikennemerkin vaikutusaluetta.


      • koskevat kiellot
        kielto tai rajoitus kirjoitti:

        Tarkoitat kaiketi TLL 27/6 mom. Eihän se muuta liikennemerkin vaikutusaluetta.

        menikö sulla sekaisin numerot 8 on 7sta seuraava oikealle.


      • et saakaan
        kielto tai rajoitus kirjoitti:

        Tarkoitat kaiketi TLL 27/6 mom. Eihän se muuta liikennemerkin vaikutusaluetta.

        pysäköidä mahdollisiin vapaisiin paikkoihin. Lisäksi se osoittaa, että ryhmityksessä tai risteyksen ylittämisessä joudut miettimään ajokaistan valintaa, koska ruutujen ylitse et saa ajella, kuten vapailla kaistoilla. Vaikuttaa siis jo etukäteen. Muitakin löytyy ja paljon.


      • logiikan oppija
        et saakaan kirjoitti:

        pysäköidä mahdollisiin vapaisiin paikkoihin. Lisäksi se osoittaa, että ryhmityksessä tai risteyksen ylittämisessä joudut miettimään ajokaistan valintaa, koska ruutujen ylitse et saa ajella, kuten vapailla kaistoilla. Vaikuttaa siis jo etukäteen. Muitakin löytyy ja paljon.

        Yllä aikaisemmin väitettiin, että U – käännös on kielletty jo ennen asianmukaista kieltomerkkiä.
        Sama ajatus P-merkkiin sovellettuna olisi, että parkkipaikka alkaisi jo ennen P- merkkiä, ja kulkijalle jäisi arvaamisen varaan se, miten paljon ennen P-merkkiä on parkkialueen raja.

        Tottakai P-merkki sisältää erityisrajoitteita. Parkkialue ei todellakaan ole varsinaista ajorataa. Sinne ei ajossa ryhmitytä, vaikka se sattuisi olemaan ajoradan reunassa. Eikä se siis ole ajoon tarkoitettu lisäkaista jne…

        Itse asiassa lähes kaikki merkit sisältävät oheissanomia, joita on otettava huomioon ennen merkin sivuutusta.
        Tasoristeyksen risteysmerkki kertoo esim, että ennen merkkiä ei saa pysäköidä liian lähelle rataa ja nopeutta on vähennettävä jne.
        Mutta ei se tarkoita sitä, että rata olisi jo ennen merkkiä, vaan vasta jälkeen.
        Samanlaisia ajatuskuvioita voinee todella kehitellä melkein kaikkiin merkkeihin ennakoivina rajoitteina ja pakotteina.
        Mutta itse merkin pääsisällön sanoma on kai yleensä voimassa vasta merkin takana.

        Kysymys, joka eniten vaivaa tuossa U – käännöskiellon etukäteisyydessä merkin suhteen on se, alkaako voimassaolo yhtä metriä, sataa metriä vai jota kuta muuta metrietäisyyttä ennen merkkiä, jos kielto todella on voimassa jo ennen merkkiä!


      • Ope-Roope
        logiikan oppija kirjoitti:

        Yllä aikaisemmin väitettiin, että U – käännös on kielletty jo ennen asianmukaista kieltomerkkiä.
        Sama ajatus P-merkkiin sovellettuna olisi, että parkkipaikka alkaisi jo ennen P- merkkiä, ja kulkijalle jäisi arvaamisen varaan se, miten paljon ennen P-merkkiä on parkkialueen raja.

        Tottakai P-merkki sisältää erityisrajoitteita. Parkkialue ei todellakaan ole varsinaista ajorataa. Sinne ei ajossa ryhmitytä, vaikka se sattuisi olemaan ajoradan reunassa. Eikä se siis ole ajoon tarkoitettu lisäkaista jne…

        Itse asiassa lähes kaikki merkit sisältävät oheissanomia, joita on otettava huomioon ennen merkin sivuutusta.
        Tasoristeyksen risteysmerkki kertoo esim, että ennen merkkiä ei saa pysäköidä liian lähelle rataa ja nopeutta on vähennettävä jne.
        Mutta ei se tarkoita sitä, että rata olisi jo ennen merkkiä, vaan vasta jälkeen.
        Samanlaisia ajatuskuvioita voinee todella kehitellä melkein kaikkiin merkkeihin ennakoivina rajoitteina ja pakotteina.
        Mutta itse merkin pääsisällön sanoma on kai yleensä voimassa vasta merkin takana.

        Kysymys, joka eniten vaivaa tuossa U – käännöskiellon etukäteisyydessä merkin suhteen on se, alkaako voimassaolo yhtä metriä, sataa metriä vai jota kuta muuta metrietäisyyttä ennen merkkiä, jos kielto todella on voimassa jo ennen merkkiä!

        U- käännöskilpi kieltää sen käännöksen merkin jälkeen, kuten jokainen ymmärtää, mutta pykälä sanoo myös, että ENNEN SITÄ (siis merkkiä).
        Vaikutus ei voi olla niin kaukaa, ettei sitä ajoissa voisi huomata. Pääsäännön mukaanhan merkin vaikutus lakkaisi ainakin risteykseen.


      • logiikan oppija
        Ope-Roope kirjoitti:

        U- käännöskilpi kieltää sen käännöksen merkin jälkeen, kuten jokainen ymmärtää, mutta pykälä sanoo myös, että ENNEN SITÄ (siis merkkiä).
        Vaikutus ei voi olla niin kaukaa, ettei sitä ajoissa voisi huomata. Pääsäännön mukaanhan merkin vaikutus lakkaisi ainakin risteykseen.

        Tieliikenneasetuksesta suoraan siteerattuna U-käännöksen kieltomerkistä on seuraava:

        ”Merkillä kielletään kääntyminen tulosuuntaan (U-käännös) seuraavassa risteyksessä ja ennen sitä.”

        Kohta ”ennen sitä” tarkoittaa aikamoisen varmasti "ennen sitä seuraavaa risteystä"!

        Kaikkein loogisin tulkinta koko ilmaisusta on, että U-käännös on kielletty merkin ja seuraavan risteyksen välisellä tieosuudella ja seuraavassa risteyksessä. Sen jälkeen kielto lakkaa.

        Muulla tavalla tulkittuna tuo menee aikamoisen hämäräksi hapuiluksi.


      • Jaana+Nicce
        logiikan oppija kirjoitti:

        Tieliikenneasetuksesta suoraan siteerattuna U-käännöksen kieltomerkistä on seuraava:

        ”Merkillä kielletään kääntyminen tulosuuntaan (U-käännös) seuraavassa risteyksessä ja ennen sitä.”

        Kohta ”ennen sitä” tarkoittaa aikamoisen varmasti "ennen sitä seuraavaa risteystä"!

        Kaikkein loogisin tulkinta koko ilmaisusta on, että U-käännös on kielletty merkin ja seuraavan risteyksen välisellä tieosuudella ja seuraavassa risteyksessä. Sen jälkeen kielto lakkaa.

        Muulla tavalla tulkittuna tuo menee aikamoisen hämäräksi hapuiluksi.

        maikka selitti sen, että ennen risteystä (esim.)keskiviivan sijasta onkin rakennettu tien pituussuuntaista korokealuetta, nurmikkoakin tms. Koroke voi ulottua katkeamattomana risteykseen asti, mutta voi olla myös katkonainen (ajovälikkö).
        Merkki kieltää täten sen u-käännöksen siinä risteyksessä ja ennen sitä olevassa, olevissa koloissa.
        Tieosuutta kutsutaan kuulemma kaksisuuntaisen ajoradan yksisuuntaiseksi osaksi.
        Ope sanoi, ettei saisi muutoinkaan tehdä u- käännöstä, ellei sitä voi tehdä kääntymissääntöjen mukaisesti. Se edellyttää riittävän leveää korokeosuutta, ehkä 5-7 m? Luulisin.
        Tietysti merkit ja viivat saattaisivat kieltää, kuten ryhmitysmerkki vain vasemmalle. Pakottaa kuulemma jättämään risteyksen vasemmalle, ei takaisinpäin. Luulisi sen tietävän. Vanha stadilainen, ollut poliisissakin.


      • tarkennusta
        tässäpä näin kirjoitti:

        - U- käännös on edelleenkin kiellettyä MYÖS ennen kieltomerkkiä. Tarkistappa nyt itse viisastelija.

        - tapahtumapaikalla, ristiriitatilanteessa on poliisi se, joka päättää pysäköintivirhelapun antamisesta/antamatta jättämisestä, vaikka "Lappu-liisa" tahtoisikin sen antaa. Lueppas lakia uudestaan. Pykäliä löytyy laista, asetuksesta ja ministeriön päätöksistä.
        Yleistä esim. huvipaikan lähellä. Poliisi haluaa jättää asian sikseen, tai antaisi vain TLL 104 §:n mukaisen huomautuksen, mutta kunnallinen "Liisa" tahtoisi rahastaa. Poliisi päättää ja määrää.
        Poliisi myös antaa "Liisoille" sen n. 40 tuntia kestävän koulutuksen.
        Jos "lappu" on ehditty jo antaa, toimitaan valitusmenettelyn mukaisesti määräajan puitteissa.

        - punaisia päin ajamisella tarkoitetaan tavallisessa kielenkäytössä niiden ohittamista, sivuuttamista. Pääopastimen, siis ensimmäisen punaisen valotolpan tulosuunnassasi. Aja Sinä vaan "tolpan yli", kun olet niin pilkun viisas ja opastat täällä ainakin lakijuttuja väärin.
        Rohkeat kannanottosi edellyttäisivät, että esiintyisit itsekin omalla nimelläsi.
        Tuskin olet ainakaan liikennealan ammattilainen.

        Itsekään en ole asiantuntija, mutta ehkä jo asiaa jonkin verran perustasolla tunteva. Nyt vasta kahdeksan vuotta autokouluissakin toimineena.

        Muistaakseni olen toiminut aikaisemmin myös poliisipiirin vs. päällikkönä, vs. yleisenä syyttäjänä oikeudessa ja n. 10 v. monissa II-asteen ym. oppilaitoksissa eri osaamisalueiden päätoimisena opettajana.
        Olen myös valmistunut HAMK:sta näyttötutkintomestariksi v. 2003 (opettajien jatkokoulutus II- asteen oppilaitoksien opettajia varten).

        Liikenneturvallisuuden luennoitsijana olen toiminut kymmenissä oppilaitoksissa vuosien ajan vapaaehtoispohjalta ja hoitanut vakuutusyhtiöissä/oikeudessa valtaisat määrät kolari- ja liikennejuttuja "asiakkaitteni" ja tuttavieni toimeksiantamina.
        Yliopistokin on tullut tutuksi vuosien varrella kahdessakin tiedekunnassa jatkuen edelleen.
        Uskon tuntevani myös nämä ABECEDE- ajokortteihin liittyvät perustason asiat, eli liikenteen ensiaskelmat. Ne osaa jokainen ao. kortillinenkin.

        Lääninhallitus ja sisäministeriö on käyttänyt minua useina vuosina asiantuntijana eräitä uusia lakeja valmisteltaessa, joista löytyy viralliset dokumentit. Monet kehittelyt veivät aikaa useita vuosia.
        Maamme Valtioneuvosto (Hallitus) on määrännyt minut kahdeksaksi (8) vuodeksi MTS- komiteaan, jossa oli monen muun lisäksi mm. kriisiajan liikennejärjestelyasiat pohdittavanamme ja joista annoimme lausuntoja tulevia lakeja varten.
        Muut MTS:n jäsenet olivat kansanedustajia, huippupoliitikkoja, professoreita, asiantuntijoita, kuten kenraalit etc.
        Kokoonnuimme mm. Eduskunnassa ja ministeriössä.
        MTS:n pesti on nyt päättynyt. Aikansa kutakin.

        Nyt on menossa uusia työ- ja luottamustehtäviä ja lopun aikani kuluu korjailemalla Sinun kaltaisten kirjoittamia mokia.
        Kaikella kunnioituksella
        HW

        -kirjoitusvirheistä viis. Nyt on vieläkin myöhempi yö ja väsy, että muut tehtävät käsissä.

        joku tuossa huomautti, että olisin jo 200- vuotias cv:ni perusteella.
        En ihan, mutta toivon sitä.
        Monet pestini ovat olleet lyhyitä, osa ollut sivutoimisia ja ns. luottamustoimia ja opintoja olen suorittanut paljon myös työni ohessa, jopa useampaakin saman aikaisesti.
        Jääkööt minun puolesta nyt tähän, ellei sitten...


      • Utelias
        julkinen... kirjoitti:

        Kirjoituksestasi päätellen taidamme tuntea toisemme. Olisi kiva tietää kuka ja mitä?

        No, mitäpä CV:ni laajuudesta/syvyydestä annoit kehuja, mutta joskus laitan siitä osan näytille, lisätäkseni kirjoitusteni uskottavuutta.

        Voisin kateellisille laittaa tähän vielä lisänä jotakin:
        Opiskelinhan joskus myös auto/sähköteknillisiä aineita ensin kaksi vuotta ja sitten pätkissä melkein sama kasa. Kävin sääalan koulutuksen ja toimin mm. tykistön koeampuma-asemalla sääaseman hoitajana, josta annoimme myös siviileille monta kertaa vuorokaudessa säätiedot (Jokioisten kautta), Espoon kaupunginvaltuuston valitsemana tilintarkastajana toimin kolme vuotta, AKK:ssa opiskelin yht. 50 ov. kansainvälisyyttä, palo- ja pelastustoimintaa, kieliä, lainsäädäntöä etc.
        Sotakorkeakoulun MPK 102:lle minut kutsuttiin 1986 ja sekin hoidettiin kunnialla, kuten sisäministeriön VlLtk:n tutkinto, muistaakseni 1983, huumepoliisina olin pari vuotta ja kamppailulajejakin on harrastettu jossakin välissä, koska antoivat kunniadanin.

        Siirtolaisviisumin sain U.S.A:aan jo vuosia sitten ja onhan siellä tullut touhuttuakin.
        Nyt taas Suomessa yliopisto-opintojen takia ynnä uuden kihlattuni takia. Jokainen ehtii, jos tahtoo.
        On sitä ehditty jotakin tähän ikään mennessä.

        Tänne on kiva kirjoitella. Joskus. Mieluimmin omalla nimellä. Se olisi asiaa jokaiselta.
        Mutta. Kyllä täällä on pimeitä tyyppejä, sala-ampujia, tyhmiä ja häiriköitä. Voi meitä!
        Pitäisi myös ottaa asioista selvää, ennen kuin kirjoittelee puppua ja lynkkaa aiheetta jonkun.

        Pyöreitä vuosia tulee 08.05.2005. Kahvia löytyy ystäville. Paikan kerron vain puhelimitse! Heino W

        Minkä puolueeen/ryhmittymän mandaatilla olit Espoon tilintarkastajana ?


      • Bymanin Kurt
        Utelias kirjoitti:

        Minkä puolueeen/ryhmittymän mandaatilla olit Espoon tilintarkastajana ?

        tietää, kuten Leena Luhtanen, Timo Soini ja moni muukin. Muutimme pois Espoosta kesken tilintarkastajakauden (4 v.), siksi minulla jäi se vastuu n. 3 v:ksi. Sivutoiminen luottamustoimihan se oli. Palkkiot kuitenkin saatiin. Kiittäen HW.


      • korjaus
        tässäpä näin kirjoitti:

        - U- käännös on edelleenkin kiellettyä MYÖS ennen kieltomerkkiä. Tarkistappa nyt itse viisastelija.

        - tapahtumapaikalla, ristiriitatilanteessa on poliisi se, joka päättää pysäköintivirhelapun antamisesta/antamatta jättämisestä, vaikka "Lappu-liisa" tahtoisikin sen antaa. Lueppas lakia uudestaan. Pykäliä löytyy laista, asetuksesta ja ministeriön päätöksistä.
        Yleistä esim. huvipaikan lähellä. Poliisi haluaa jättää asian sikseen, tai antaisi vain TLL 104 §:n mukaisen huomautuksen, mutta kunnallinen "Liisa" tahtoisi rahastaa. Poliisi päättää ja määrää.
        Poliisi myös antaa "Liisoille" sen n. 40 tuntia kestävän koulutuksen.
        Jos "lappu" on ehditty jo antaa, toimitaan valitusmenettelyn mukaisesti määräajan puitteissa.

        - punaisia päin ajamisella tarkoitetaan tavallisessa kielenkäytössä niiden ohittamista, sivuuttamista. Pääopastimen, siis ensimmäisen punaisen valotolpan tulosuunnassasi. Aja Sinä vaan "tolpan yli", kun olet niin pilkun viisas ja opastat täällä ainakin lakijuttuja väärin.
        Rohkeat kannanottosi edellyttäisivät, että esiintyisit itsekin omalla nimelläsi.
        Tuskin olet ainakaan liikennealan ammattilainen.

        Itsekään en ole asiantuntija, mutta ehkä jo asiaa jonkin verran perustasolla tunteva. Nyt vasta kahdeksan vuotta autokouluissakin toimineena.

        Muistaakseni olen toiminut aikaisemmin myös poliisipiirin vs. päällikkönä, vs. yleisenä syyttäjänä oikeudessa ja n. 10 v. monissa II-asteen ym. oppilaitoksissa eri osaamisalueiden päätoimisena opettajana.
        Olen myös valmistunut HAMK:sta näyttötutkintomestariksi v. 2003 (opettajien jatkokoulutus II- asteen oppilaitoksien opettajia varten).

        Liikenneturvallisuuden luennoitsijana olen toiminut kymmenissä oppilaitoksissa vuosien ajan vapaaehtoispohjalta ja hoitanut vakuutusyhtiöissä/oikeudessa valtaisat määrät kolari- ja liikennejuttuja "asiakkaitteni" ja tuttavieni toimeksiantamina.
        Yliopistokin on tullut tutuksi vuosien varrella kahdessakin tiedekunnassa jatkuen edelleen.
        Uskon tuntevani myös nämä ABECEDE- ajokortteihin liittyvät perustason asiat, eli liikenteen ensiaskelmat. Ne osaa jokainen ao. kortillinenkin.

        Lääninhallitus ja sisäministeriö on käyttänyt minua useina vuosina asiantuntijana eräitä uusia lakeja valmisteltaessa, joista löytyy viralliset dokumentit. Monet kehittelyt veivät aikaa useita vuosia.
        Maamme Valtioneuvosto (Hallitus) on määrännyt minut kahdeksaksi (8) vuodeksi MTS- komiteaan, jossa oli monen muun lisäksi mm. kriisiajan liikennejärjestelyasiat pohdittavanamme ja joista annoimme lausuntoja tulevia lakeja varten.
        Muut MTS:n jäsenet olivat kansanedustajia, huippupoliitikkoja, professoreita, asiantuntijoita, kuten kenraalit etc.
        Kokoonnuimme mm. Eduskunnassa ja ministeriössä.
        MTS:n pesti on nyt päättynyt. Aikansa kutakin.

        Nyt on menossa uusia työ- ja luottamustehtäviä ja lopun aikani kuluu korjailemalla Sinun kaltaisten kirjoittamia mokia.
        Kaikella kunnioituksella
        HW

        -kirjoitusvirheistä viis. Nyt on vieläkin myöhempi yö ja väsy, että muut tehtävät käsissä.

        viimeksi kun hw täällä kehui titteleitää heh hän oli nimismies ja rikossyyttäjä näiden lisäks että onpa VIISAS TAAS


      • ENT. VIRKAVELI
        korjaus kirjoitti:

        viimeksi kun hw täällä kehui titteleitää heh hän oli nimismies ja rikossyyttäjä näiden lisäks että onpa VIISAS TAAS

        KERTOMASI "TITTELIT" OVAT TOSIA. EI KUITENKAAN AINOA TÄSSÄKÄÄN MAASSA. VIRANSIJAISUUKSIAHAN NE HÄLLÄ OLIVATTEN. TAISI LAITTAA TÄNNE, JOTTA OLISI ENEMMÄN USKOTTAVUUTTA TEKSTILLEEN?
        ------------------
        ¤ ONHAN MAAILMASSA MONELLA MELKOISIA LISTOJA. ERÄÄLLÄ YLIKONSTAAPELI JOUTTIMÄELLÄ VÄHINTÄIN SAMANPITUINEN LISTA JA 100-150 PIENEMPÄÄ KURSSIA JA TUTKINTOA. JOKIN LEHTIKIN SIITÄ KIRJOITTELI.
        EIKÄ OLLENKAAN AINOA, JOLLA MONIPUOLINEN TAUSTA.
        MONELLA POLIISILLAKIN ON YO/LUKION JÄLKEEN HANKITTU MYÖS JOKIN OPISTO/TOISEN ASTEEN TUTKINTO. MONELLA, ELI MELKOISELLA JOUKOLLA PARI-KOLMEKIN.
        TAITAA PERUSTASO YLITTYÄ HEILLÄKIN.
        JÄTETÄÄN NYT NÄMÄ SIVUJUONTEET JA JATKETAAN LIIKENTEESTÄ. :) NICCE S----N.


      • uskomatonta
        Ope-Roope kirjoitti:

        U- käännöskilpi kieltää sen käännöksen merkin jälkeen, kuten jokainen ymmärtää, mutta pykälä sanoo myös, että ENNEN SITÄ (siis merkkiä).
        Vaikutus ei voi olla niin kaukaa, ettei sitä ajoissa voisi huomata. Pääsäännön mukaanhan merkin vaikutus lakkaisi ainakin risteykseen.

        Mitä kertookaan Tla 16 --kielto- ja rajoitusmerkin tarkoittama kielto tai rajoitus alkaa merkin kohdalta, jollei lisäkilvellä ole toisin osoitettu---

        U-käännös kielletty kieltää kääntymisen tulosuuntaan seuraavasta risteyksestä ja ennen sitä ( risteystä )


      • lukekaa ite
        alkuperäinen puhui kirjoitti:

        asiaa (tarkistettua).

        Tieliikennelait 2006 sivu 41 tai googleen haku tieliikennelait.
        U-käänös on nimenomaan kielletty merkistä eteenpäin eli risteyksessä ja ennen sitä muta ei ennen merkkiä.


      • ope
        Ope-Roope kirjoitti:

        U- käännöskilpi kieltää sen käännöksen merkin jälkeen, kuten jokainen ymmärtää, mutta pykälä sanoo myös, että ENNEN SITÄ (siis merkkiä).
        Vaikutus ei voi olla niin kaukaa, ettei sitä ajoissa voisi huomata. Pääsäännön mukaanhan merkin vaikutus lakkaisi ainakin risteykseen.

        oot kyllä tyhymä taijat olla opetusluvilla toimiva pelle.
        Kielto ei ole voimassa ennen merkkiä vaa ennen risteystä ja kielto alkaa merkistä


      • hyvä
        logiikan oppija kirjoitti:

        Tieliikenneasetuksesta suoraan siteerattuna U-käännöksen kieltomerkistä on seuraava:

        ”Merkillä kielletään kääntyminen tulosuuntaan (U-käännös) seuraavassa risteyksessä ja ennen sitä.”

        Kohta ”ennen sitä” tarkoittaa aikamoisen varmasti "ennen sitä seuraavaa risteystä"!

        Kaikkein loogisin tulkinta koko ilmaisusta on, että U-käännös on kielletty merkin ja seuraavan risteyksen välisellä tieosuudella ja seuraavassa risteyksessä. Sen jälkeen kielto lakkaa.

        Muulla tavalla tulkittuna tuo menee aikamoisen hämäräksi hapuiluksi.

        vihdoinkin järkeä eikä typeryyksiä töpöiltä jotka ei varmasti ole opettajia


    • Johan pelastit lauantai aamuni.. Oli kiva lukea asiantuntevaa tekstiä. Olen itse aivan samaa mieltä asioistasi. Mutta ne "parkkisakot" eli PV:t. Jos Liisa ne antaa, niin kirjoittamistapahtuman aikaan poliisi voi toki pyytää liisaa perumaan lapun, mutta harkintavalta on kuitenkin liisalla.Yleensä tällaisia tilanteitahan ei satu, mutta poikkeuksena esim. kolaripaikalle jätetty auto, josta liisa ei tiedä "menneisyyttä".
      Muuten tunnet kyllä lain kiitettävästi..
      Itse olen perehtynyt MP-onnettomuuksien tutkintaan poliisien ja asianomaisten ja lakitoimistojen pyynnöstä. Olen liikenneopettaja ja MP-kouluttaja vuodesta - 82.
      Muutamaan MP-onnettomuuteen olen ollut oikeudessa antamassa asiantuntija lausuntoa moottoripyörän pysähtymismatkasta ja jarrutustekniikasta sekä vastaohjauksesta. Kaikki jutut olen "voittanut", sillä MP:n ajogeometria ei ole tiedossa edes lakituvan asianajajilla saatikka loppujen lopuksi onnettomuuteen joutuneen MP:n kuljettajalla.

      KIITOS HYVÄSTÄ JA PERUSTELLUSTA KIRJOITUKSESTASI ja kysymyksistäsi. En niihin vastaa, vaan odotan mitä mieltä muut ovat.
      Vastauksia pyörii mielessä, mutta antaahan olla.

      • pysäköintiin, joten

        liisat-lasset eivät voi asiaa miksikään muuttaa. Poliisi lienee vieläkin YLIN liikenteen valvoja ja viimeisen päätöksen tekijä.
        Ent. ammattikuski


      • kaiken

        mitä kirjoitit muisttiin Satulin kirjoitettua taululle Geneven tieliikennesopimuksen ym.


    • usko

      Onko oululainen nuorempi konstaapeli helsinkiläisen "lappuliisan" esimies,pystyykö hän antamaan työhön liittyviä ohjeita ja määräyksiä? Voiko hän kumota itselleen annettavan lapun vedoten virkaansa, ellei ole suorittamassa virkatehtävää.

      • Laputettu JR

        kirjoitus. Ei ollut puhetta itselle annetusta lapusta. Ei myöskään lapusta vieraalla paikkakunnalla. Pikkuasioissa poliisi ei voi toimia virkamiehenä vieraalla paikkakunnalla, ainakaan lomillaan.
        Työtehtävissään kylläkin, myös omalle autollee, niinhän se siellä laissa lukee. Pollarit on niskan päällä ja valvontaAPULAISET poliisin valvonnan alla.


      • hyvinking
        Laputettu JR kirjoitti:

        kirjoitus. Ei ollut puhetta itselle annetusta lapusta. Ei myöskään lapusta vieraalla paikkakunnalla. Pikkuasioissa poliisi ei voi toimia virkamiehenä vieraalla paikkakunnalla, ainakaan lomillaan.
        Työtehtävissään kylläkin, myös omalle autollee, niinhän se siellä laissa lukee. Pollarit on niskan päällä ja valvontaAPULAISET poliisin valvonnan alla.

        aivan, oli puhetta lapusta yleisesti, siis ei ulkopuoliselle annettavasta. Helsingissä ei ole yhtään p- valvonta-apulaista ollut moneen vuoteen ovatten p-n tarkastajia


    • rattijehu

      01. Milloin oikealta tulevan pitää väistää vasemmalta lähestyvää ajoneuvoa. Ei ole liikennemerkkejä, eikä -valojakaan.? Ei myöskään liikenteen ohjaajaa.”

      1. Pihalta, parkkipaikalta tms. tulemiset.

      2. Järjestäytynyt ajoneuvokulkue lähestyy vasemmalta, esim. paraati, diplomaattisaattue.


      02. ”Entä, milloin raitiovaunun pitää väistää ajoneuvoja. Kymmenisen tilannetta löytyy. Kerro?”

      1. Tässä ratikkaosassa kysyjä ei mainitse liikennemerkkejä, eikä teiden eriarvoisuuksia. Varmasti etuajo-oikeuskolmio ja STOP – merkki sekä esim. vaunuhallista kadulle tuleminen ovat raitiovaunullekin väistämiseen velvoittavia.

      2. Järjestäytynyt ajoneuvokulkue lähestyy vasemmalta, esim. paraati, diplomaattisaattue.

      3. Lisäksi on mielikuva, että jossakin aikakauslehden liikennepalstalla, (liekö ollut vastaajana Enska, Karpo tai joku muu), niin, oli väite, että oikealle risteyksessä kääntyvä raitiovaunu olisi velvollinen väistämään samasta suunnasta suoraan ajavaa tai vasemmalle kääntyvää ajoneuvoa, ellei muuta ohjausta ole.
      Tilanne on siis käytännössä sellainen että raitiovaunu tällöin tulee ajoneuvon kuljettajan vasemmalta puolelta samasta suunnasta kääntyen eteen. Tällainen ratikka tulee tosiaan katveesta ja on hankalahko vilkkuineen havaita, ja havaitseminen on vielä hankalampaa, jos ajoneuvon ja ratikan väliin jää kaista, jolla on muuta liikennettä!
      Mikä lie totuus tässä??

    • poliisihan se

      eli samassa tapahtumassa poliisi päättää menettelyn. Jos se pysäköinti vaarantaa, ei siitä saa edes antaa lappuliisan lapuskaa. Eli hän ei olekaan toimivaltainen. Paikalla oleva poliisi voi toimia ja se on sakkojuttu, ei mikään 40 egee (Hesa). Palkka ja omaisuus vaikuttaa määrään.
      Omassa siviiliaikansa jutussa poliisi on normaali tienkäyttäjä ja pysäköitköön oikein, ettei saa lapuskaa liisalta-lasselta.
      Jos poliisi on virkatyössä, niin hän saa koko maassa pysähtyä, pysäköidä yms. poikkeavia tekoja siellä ja siten, kuin se on meiltä muilta kielletty. Edellyttää tehtävien vaatimaa tilannetta yms.
      Lappuliisat eivät saa pysäköidä virka-autojaan jalkakäytävälle. Ainoastaan poliisi voi sen tehdä, jos virkatoimi sellaista edellyttää. Liisat vain paikkoihin, joissa pysäköintiä on rajoitettu, tahi, joissa se on jopa kielletty.
      Kyllä poliisi valvoo koko maan pysäköinninvalvontaa. Kantsii lukea lakia enemmänkin, kuin autokoulun vilahdus 30 tuntia.

      ent.kouluttaja

    • tässäpä tämä

      kerro, mitä laitat P-kiekkosi näyttämään, että pysäköintisi on laillista perjantaista maanantaihin asti. Tai tiistaista keskiviikkoon.
      HW

      • vaikkapa

        17.00


      • voimaan
        vaikkapa kirjoitti:

        17.00

        seuraavan kerran, eli klo 08.00:aan. Molemmissa tapauksissa.Tämähän näkyy myös, kun maksat parkeeramisen ja saat lipukkeen. Siellä saattaa lukea se seuraava päivä, jopa viikonvaihteen ylitse, maanantai, seur. arkipäivä. hw


      • minulle kuinka toimia
        voimaan kirjoitti:

        seuraavan kerran, eli klo 08.00:aan. Molemmissa tapauksissa.Tämähän näkyy myös, kun maksat parkeeramisen ja saat lipukkeen. Siellä saattaa lukea se seuraava päivä, jopa viikonvaihteen ylitse, maanantai, seur. arkipäivä. hw

        LMp pysäköintikiekon käyttämisestä 11.10.1990/924 2 pykälä antaa varmempaa tietoa toistaiseksi.


      • uusi mulle
        voimaan kirjoitti:

        seuraavan kerran, eli klo 08.00:aan. Molemmissa tapauksissa.Tämähän näkyy myös, kun maksat parkeeramisen ja saat lipukkeen. Siellä saattaa lukea se seuraava päivä, jopa viikonvaihteen ylitse, maanantai, seur. arkipäivä. hw

        Tuusulan suhari!


    • poliisit.....
    • IN VINO VERITAS- KO

      # JOS PYSÄKÖINTI VAARANTAA, LAIN 5 §:N 1 MOM. MÄÄRÄÄ, ETTÄ LAPPULIISAN TULEE ANTAA ASIA POLIISIN HOIDETTAVAKSI. TULEE PERINTEINEN, SUURIKIN SAKKO, KOSKA LIISA EI OLE VALTUUTETTU HOITAMAAN RIKOSASIAA. LAPUTUSASIATHAN OVAT HALLINNOLLISIA JA MAKSAVIA HUOMAUTUKSIA V I R H E E S T Ä . EI RIKOKSESTA, EIKÄ SIINÄ SYYLLISYYTTÄ, TAHALLISUUTTA TMS. KYSELLÄ, VAADITA, KAIVELLA.
      # LAKI SANOO, ETTÄ LIISOJEN ESIMIEHEN TULEE LAKIMIESKOULUTUKSEN SAANUT HENKILÖ, TAI POLIISIPÄÄLLYSTÖKOULUTUKSEN SAANUT HENKILÖ (PIENEMMILLÄ PAIKKAKUNILLA) JA ETTÄ HÄN ON TEHTÄVISSÄÄN SEN VIRALLISEN POLIISIN VALVONNAN JA OHJAUKSEN ALAINEN.
      LUONNOLLISESTI MYÖS HEIDÄN KENTÄLLÄ TOIMIVAT ALAISENSAKIN.
      # POLIISI ON AINA RISTIRIITATAPAUKSISSA JA MUUTOINKIN SE YLIN LIIKENNEVALVOJA, JOKA OPETETTIIN JO AUTOKOULUN B-KURSSILLA.
      # POLIISI VOI ANTAA MÄÄRÄYKSIÄ JA OHJEITA VIRASSAAN, JOITA TULEE NOUDATTAA. VOI SALLIA JA JÄTTÄÄ "RANKAISEMATTA" VÄÄRÄN PYSÄKÖINNIN YM. KÄSKYT JA OHJEET VOIVAT KOSKEA MYÖS KENTÄLLÄ OLEVIA LIISOJA.
      YLEMPI POLIISIPOMO, TAI MÄÄRÄTTY "SIJAINEN" ON SUORAAN PARKKILIISOJEN POMOJEN ESIMIES JA VALVOJA, LUKEE LAISSA.
      # VALVONTA-APULAISET OVAT EDELLEENKIN LAIN TARKOITTAMIA APULAISIA, AVUSTAJIA. MONET KUNNAT/KAUPUNGIT OVAT MUUTTANEET/MUUTTAMASSA NIMIKETTÄ PYSÄKÖINNIN TARKASTAJAKSI MM. TURKU, LOHJA, HELSINKI, MUTTA LAIN MUKAAN HE OVAT SILTI NIMIKKEELTÄÄN JA TEHTÄVILTÄÄN VALVONTA-APULAISIA. TYÖNIMIKE VAIN MUUTTUI.
      # PYSÄKÖINNIN YMS. VALVONTAOIKEUKSIA ON ANNETTU MYÖS HELSINGIN POSTIN VARTIJOILLE, RAUTATEIDEN HENKILÖSTÖLLE, SATAMAN HENKILÖSTÖLLE JNE.

      NÄYTTÄÄ SE HEIMO OLEVAN OIKEALLA ASIALLA.

    • vaikutusalue

      "Pysäköintikieltomerkki ja sen alla oleva 20 m - lisäkilpi tarkoittaa, että kieltorajoitus alkaa vasta 20 m:n päästä."

      Onkohan todellakin näin? Eikös tuo tarkoita sitä, että pysäköinti on kielletty 20m matkalla? Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä.

      • on mitä Heino tuosta kirjoitti

        näinhän se on, pelkkä m määrä tarkoittaa etäisyyttä kohteeseen. Jos m määrän edessä ja takana on pystyssä olevat nuolet, niin kyseessä on vaikutusalueen pituus.


    • Sattuuhannäitä

      "Pysäköintikieltomerkki ja sen alla oleva 20 m - lisäkilpi tarkoittaa, että kieltorajoitus alkaa vasta 20 m:n päästä." - No ei nyt sentään. Se alkaa merkistä ja jatkuu 20 metrin päähän.

      "Polkupyörä ja mopo saavat ohittaa auton sen oikealta puolelta!" - Toisaalta liikennettä vaarantamatta. Kaupunkialueella on sellaisia nopeuksia, että polkupyörät voivat ohittaa autoja, mutta lakihan määrä ajamaan niin oikealla kuin on turvallisesti mahdollista, ja ryhmittymään selkeästi. Joten jos polkupyörä pääsee ohittamaan oikealta, niin onko autoilija ryhmittynyt niin oikealle kuin vain on mahdollista (turvallista)? Entä jos autoilija on niin oikealla kuin vain on mahdollista, niin voiko pyöräilijä enää ohittaa autoa turvallisesti oikealta puolelta (vrt. liikennettä vaarantamatta)? Vai onko pyöräilijä tällöin syyllistynyt liikenteen vaarantamiseen? Siis, saako sittenkään ohittaa oikealta?

      "01. Milloin oikealta tulevan pitää väistää vasemmalta lähestyvää ajoneuvoa. Ei ole liikennemerkkejä, eikä -valojakaan.? Ei myöskään liikenteen ohjaajaa." - Hälyytysajoneuvo suorittamassa tehtävää, joten silloin sinä olet väistämisvelvollinen, vaikka hälyytysajoneuvon muuten pitäisi väistää sinua.

      • ajatus-Nalle

        Se pysäköintikieltomerkki 20 m:n lisäkilpi (ilman nuolia) tarkoittaa todellakin, että se kielto alkaa vasta 20 m:n päästä merkeistä. On ns. ennakkokilpi, joka varoittaa, ettet ajaisi kapeahkon kadun päähän, tarkoituksenasi jättää sinne autosi ja huomata vasta siellä, että siellä onkin pysäköintikielto.
        Tällä vähennetään niitä kadun päässä tapahtuvia U-käännöksiä ja turhaa liikennettä. Etkö oppinut autokoulussa tätä?

        Laki nimenomaan sanoo, että mopo ja pp saavat ohittaa sieltä oiealta puolelta. Edellyttää, että siellä on turvallista tilaa. Ei muutoin. Risteyksissä ja liikenneympyröissä heillä on, tai on voitu merkitä poikkeavia oikeuksia.

        Kääntyessään oikealle, on esim. autonkuljettajan varottava mahdollisesti oikealla puolella olevaa, tahi sieltä lähestyvää ajoneuvoa.
        KÄÄNTYVÄ auto on vastuullinen väistäjä.

        Miksi et ilmoittanut niitä monia muita tilanteita?Olisin tahtonut tietää itsekin. Tiedän kyllä muutamia. Eivät edes harvinaisia.


    • pystyyn

      Kun on noin paljon sanottavaa ja halu opettaa ja vielä moinen ansioluettelo NIIN
      pistä AUTOKOULU pystyyn.

      Jaa mut siinä on ongelma .....
      Tietojen pitäs pitää paikkansa, meitä kun valvotaan AKEN:n toimesta.

      • H.W.

        kun porukalla pohdimme mahdollista kysymyslistaa tuli tämä mm. u-käännös tapahtuma/kielto esille kahdella eri tavalla ymmärrettynä keskuudessamme ja alan ammattilaisten kesken. Virkamiesten. Jopa poliisien ja liikennemerkkien asettajien kanssa.
        Esim. osa Espoon, Helsingin ja eräiden muiden kaupunkien virkamiehet ymmärtävät asian eri tavoin, kuin merkin selitys teidänkin mielestä velvoittaa.
        Kysymyksen laittamisemme perustuikin paljolti tähän ja tiimillämme oli tahto kuunnella, mitä kentällä asiasta ajatellaan.
        Tarkoitus oli ensin puhuttaa liikenteen osaajia ja sitten n. 2 viikon kuluttua käydä asiat ja kysymykset läpi.
        Otettiin jo nyt, ettei puhelimet soisi uudestaan.
        Hyvä, että saimme upeita vastauksia ja asiallisia kommentteja.
        Jk.
        Koskaan, enkä missään tapauksessa tahtoisi itse perustaa autokoulua, enkä muutakaan bisnestä.
        Ei sitä mikään laki kieltäisi, eikä minulla siihen estettä olisi, mutta kun se ei ole lämäni listalla.
        - Voudista hieman: Menkää tekin takaamaan muiden lainoja ja saatte maksaa niitä vuosikausia. Niin minäkin ja kyseessä olivat rakkaat "kaverit" ym.
        Loukkaamistarkoituksessa asiaa täällä puiva ystäväni on lähellä käräjätupaa.
        Yksi kirjoittelijatehtailija on jo saanut syytteen viimevuoden puolella. Odotan vain pikaista tuomiota.
        Votais pysyä asialinjalla ja asiallisina.
        Hyvää kesän alkua jokaiselle. HW


      • selittää
        H.W. kirjoitti:

        kun porukalla pohdimme mahdollista kysymyslistaa tuli tämä mm. u-käännös tapahtuma/kielto esille kahdella eri tavalla ymmärrettynä keskuudessamme ja alan ammattilaisten kesken. Virkamiesten. Jopa poliisien ja liikennemerkkien asettajien kanssa.
        Esim. osa Espoon, Helsingin ja eräiden muiden kaupunkien virkamiehet ymmärtävät asian eri tavoin, kuin merkin selitys teidänkin mielestä velvoittaa.
        Kysymyksen laittamisemme perustuikin paljolti tähän ja tiimillämme oli tahto kuunnella, mitä kentällä asiasta ajatellaan.
        Tarkoitus oli ensin puhuttaa liikenteen osaajia ja sitten n. 2 viikon kuluttua käydä asiat ja kysymykset läpi.
        Otettiin jo nyt, ettei puhelimet soisi uudestaan.
        Hyvä, että saimme upeita vastauksia ja asiallisia kommentteja.
        Jk.
        Koskaan, enkä missään tapauksessa tahtoisi itse perustaa autokoulua, enkä muutakaan bisnestä.
        Ei sitä mikään laki kieltäisi, eikä minulla siihen estettä olisi, mutta kun se ei ole lämäni listalla.
        - Voudista hieman: Menkää tekin takaamaan muiden lainoja ja saatte maksaa niitä vuosikausia. Niin minäkin ja kyseessä olivat rakkaat "kaverit" ym.
        Loukkaamistarkoituksessa asiaa täällä puiva ystäväni on lähellä käräjätupaa.
        Yksi kirjoittelijatehtailija on jo saanut syytteen viimevuoden puolella. Odotan vain pikaista tuomiota.
        Votais pysyä asialinjalla ja asiallisina.
        Hyvää kesän alkua jokaiselle. HW

        asialinjasta, ei enää tiedä pitäisikö sittenkin itkeä, eikä nauraa. Kaverihan on pahimpia provoilijoita mitä palstoilla on nähty.

        Ps. Haastetta odotellessa.


      • oksettaa
        selittää kirjoitti:

        asialinjasta, ei enää tiedä pitäisikö sittenkin itkeä, eikä nauraa. Kaverihan on pahimpia provoilijoita mitä palstoilla on nähty.

        Ps. Haastetta odotellessa.

        sala-ampujat, nimettöminä piileskelevät rotat. xxxxxxxxxxxxxxxkin on huippua teihin verrattuna. Heitä halventamatta. Päinvastoin. Heillä on sentään moraali. Teidän mustaamistarinanne kulkee ratakoulutusten ym. kautta loukatuillekin ja tiedetään, kuka puhuu ja kenestäkin ja mitä. Löyhkäätte halvalle viinalla ja omat asiat päin...
        Teillä on heikko itsetunto ja vain säälittävä minimikoulutus takananne ja autokoulu on viimeisenä pelastaja ja suojatyöpaikkana ennen sossun kynnystä. OPETTAJA. SUPERMIEHENÄ,- NAISENA. Ylitse muiden. Menesatystä vaan erikoistehtävässänne, jota kaiki ihailevat, kadehtivat ja ihmettelevät erinomaisuuttanne ABC- kortillanne. Säälin oppilaitanne, heitä 7 vuotta kuultuani. Kuormasta syöminenkin lienee kiellettyä toistaiseksi.
        Minunkin tekisi mieli kirjoittaa niistä autokouluista, missä on juoppoja, naisten vikittelijöitä, palkkoja maksamatta ja ulosottoja firman perässä, ilman laman yllättävää vaikutusta.
        En tee sitä, koska muutamalla rivillä mustaisin sadat huippukoulut ja tuhannet korkeatasoiset, OIKEAT LIIKENNEOPETTAJAT JA AUTOKOULUT.
        4000 opettajan joukosta löytyy 2-3 mätää omenaa. Vain 2-3. Sen huomaa autokoulujen keskinäisistä kirjoitteluista ja kateudesta. Oppilaat voitetaan omalle puolelle vain asiallisuudella, tasolla ja rehtiydellä.
        Lukijat tehkööt omat johtopäätöksensä.
        --

        Luulisi näiden palstojen olevan keskustelua varten. Ei kieroon kasvaneille kehityksestä jälkeenjääneille piemästä selkään ampujille.

        Pidämpä taas riiiiiittävän pitkän tauon Sinunlaistesi takia ja taidan silti kaivaa sinut esille ja jatkohoitoon, mutta laillisin kenoin.

        Menestystä ja kaunista kesää rehdeille kuljettajille ja muielkin.


      • edellinen
        oksettaa kirjoitti:

        sala-ampujat, nimettöminä piileskelevät rotat. xxxxxxxxxxxxxxxkin on huippua teihin verrattuna. Heitä halventamatta. Päinvastoin. Heillä on sentään moraali. Teidän mustaamistarinanne kulkee ratakoulutusten ym. kautta loukatuillekin ja tiedetään, kuka puhuu ja kenestäkin ja mitä. Löyhkäätte halvalle viinalla ja omat asiat päin...
        Teillä on heikko itsetunto ja vain säälittävä minimikoulutus takananne ja autokoulu on viimeisenä pelastaja ja suojatyöpaikkana ennen sossun kynnystä. OPETTAJA. SUPERMIEHENÄ,- NAISENA. Ylitse muiden. Menesatystä vaan erikoistehtävässänne, jota kaiki ihailevat, kadehtivat ja ihmettelevät erinomaisuuttanne ABC- kortillanne. Säälin oppilaitanne, heitä 7 vuotta kuultuani. Kuormasta syöminenkin lienee kiellettyä toistaiseksi.
        Minunkin tekisi mieli kirjoittaa niistä autokouluista, missä on juoppoja, naisten vikittelijöitä, palkkoja maksamatta ja ulosottoja firman perässä, ilman laman yllättävää vaikutusta.
        En tee sitä, koska muutamalla rivillä mustaisin sadat huippukoulut ja tuhannet korkeatasoiset, OIKEAT LIIKENNEOPETTAJAT JA AUTOKOULUT.
        4000 opettajan joukosta löytyy 2-3 mätää omenaa. Vain 2-3. Sen huomaa autokoulujen keskinäisistä kirjoitteluista ja kateudesta. Oppilaat voitetaan omalle puolelle vain asiallisuudella, tasolla ja rehtiydellä.
        Lukijat tehkööt omat johtopäätöksensä.
        --

        Luulisi näiden palstojen olevan keskustelua varten. Ei kieroon kasvaneille kehityksestä jälkeenjääneille piemästä selkään ampujille.

        Pidämpä taas riiiiiittävän pitkän tauon Sinunlaistesi takia ja taidan silti kaivaa sinut esille ja jatkohoitoon, mutta laillisin kenoin.

        Menestystä ja kaunista kesää rehdeille kuljettajille ja muielkin.

        todellakaan tarvitse enää mitään kommentoida. Sinun kannaltasi on aika ikävää, että lukijat (jos niitä nyt enää on) tosiaan tekevät näistä jutuista niitä omia johtopäätöksiään.


      • haloo, haloo
        selittää kirjoitti:

        asialinjasta, ei enää tiedä pitäisikö sittenkin itkeä, eikä nauraa. Kaverihan on pahimpia provoilijoita mitä palstoilla on nähty.

        Ps. Haastetta odotellessa.

        asiaa on kiva lukea ja ottaa kantaakin. JUURI SEN TAKIA palstat ovat. Lukeahan kaverus säännöt ja ohjeet. Ei sonnanpuhimiseen ja rumiin juttuihin, eikä joka jutun mollaamiseen. Mira.


      • äijä
        haloo, haloo kirjoitti:

        asiaa on kiva lukea ja ottaa kantaakin. JUURI SEN TAKIA palstat ovat. Lukeahan kaverus säännöt ja ohjeet. Ei sonnanpuhimiseen ja rumiin juttuihin, eikä joka jutun mollaamiseen. Mira.

        Tämä palstan aihepiirinä AUTOKOULU !!!!
        Ei lain vääntely, et jos huolestuttaa muiden kirjottelu niin kannattaa myös miettiä omia juttuja.

        Vai onko se mielestäsi oikein että esim. opetusluvalla opiskeleva käy täällä ja saa
        harhauttavaa tietoa.
        Jos haluaa keskustella laista ja tulkinnoista on ehkä parempiakin palstoja.

        :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)


      • kuinka
        haloo, haloo kirjoitti:

        asiaa on kiva lukea ja ottaa kantaakin. JUURI SEN TAKIA palstat ovat. Lukeahan kaverus säännöt ja ohjeet. Ei sonnanpuhimiseen ja rumiin juttuihin, eikä joka jutun mollaamiseen. Mira.

        yllättävää, että tähän ilmestyi taas "Mira" Heinoa ylistämään. Naurettavaa, ei voi muuta sanoa.


      • Mira tyhmliini
        kuinka kirjoitti:

        yllättävää, että tähän ilmestyi taas "Mira" Heinoa ylistämään. Naurettavaa, ei voi muuta sanoa.

        satunpa olee tän haukkumasi tai kadehtimas :( Heiskan entinen oppilas Aikuiskoulutuskeskuksesta. Ei kylläollu valittamista. Puhui kyllä melkoisesti.Joskus liikaakin samaan nippuun. mut lähinnä asiaa. Meille kelpas takuusti. Sulle ei tarttekaan.¤¤¤

        Onks sulla jotaan ongelmia kotona tyttöystäväs kanssa ja vaivaa siitä, että oon ottamassa kantaa. Hä??????


      • kuinkalle
        kuinka kirjoitti:

        yllättävää, että tähän ilmestyi taas "Mira" Heinoa ylistämään. Naurettavaa, ei voi muuta sanoa.

        Oon myös huomannu samat ja viel nää; in viro,
        hessu , virkaveli ym ym ym.
        näyttäs kirjotus tavan sekä virheiden perusteella olevan yks ja sama henkilö.
        Saman oon huomannut ennenkin tällä palstalla, et ensin vähän ufo juttua ja sit eri nimimerkeillä sama antaa tukea ja todistelee pätevyyttään.

        no huvinsa kullakin, mut ilmanen neuvo:
        jos on tärkeetä kysyttävää löytyy autokoulusta oikeeta tietoa tai ne ottaa selvää jos ei ite tiedä


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3475
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2951
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2819
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1897
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1132
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1111
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      200
      1059
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      889
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      104
      874
    10. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      869
    Aihe