'Rättikatto'

CABRIO

Olen ostamassa 'rättikatolla' varustettua vuoden vanhaa avoautoa. Mieltäni askarruttaa katon pitävyys talviolosuhteissa, onko jollain kokemuksia? Entä voiko autoa säilyttää ulkona talvella?

11

15527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avoautoilija

      Katto pitää kyllä useimmiten erittäin hyvin lämpöä, joissakin tapauksissa jopa peltikattoa paremmin merkistä vähän riippuen. Kangaskatossa ei sinänsä ole mitään kovinkaan ihmeellistä, mutta liuottimilla sitä ei pidä koskaan pestä (liuottovat suoja-aineet pois), eikä sitä myöskään pidä ajaa harjapesukoneeseen joka pahimmassa tapauksessa voi rikkoa katon.

      Itse en säilyttäisi avoautoa ulkona talvella, ellei siinä satu olemaan kovakatto-optiota, jota muuten suosittelen mikäli aiot käyttää autoa vuoden ympäri. Tosin kovakattoa ei saa kaikkiin avoautoihin, harmi kyllä.

      Toivottavasti tästä oli jotakin apua.

      • CABRIO

        Kiitos kommentista ja pyytäisin vielä tarkennusta, että miksi et itse suosittelisi kokovuotiseen käyttöön kangaskattomallia?

        Lika? Lumi? Vai mikä aiheuttaa ongelmia?


      • E46
        CABRIO kirjoitti:

        Kiitos kommentista ja pyytäisin vielä tarkennusta, että miksi et itse suosittelisi kokovuotiseen käyttöön kangaskattomallia?

        Lika? Lumi? Vai mikä aiheuttaa ongelmia?

        Itse ajoin pari talvea -03 vuosimallin 300-sarjan Bmw:lla. Tuona aikana ei ollut mitään ongelmaa kangaskatosta. Kangas pysyi kurakelilläkin puhtaampana kuin muu auto. Itse pesin auton yleensä harjattomassa pesussa. Kerran ajoin autoni vahigossa harjakoneeseen mutta siitä ei tullut mitään vahinkoa.
        Ainoa haitta kangaskatosta oli pakkaskelillä sen kumitiivisteiden pitämä natina josta pääsi eroon jos viitsi voidella tiivisteet tarpeeksi usein silikonilla (kerran kuukaudessa).
        Toisen talven autoni seisoi kadun varrella lumessa ja pakkasessa eikä siitäkään ollut mitään haittaa. Autoa vaihtaessani kangas oli kuin uusi.
        Lämpöä riitti autossa hyvin kovallakin pakkasella.
        Kovaa kattoa en kaivannut kertaakaan autooni.
        Minkälaista autoa ole harkinnut?


      • Avoautoilija
        CABRIO kirjoitti:

        Kiitos kommentista ja pyytäisin vielä tarkennusta, että miksi et itse suosittelisi kokovuotiseen käyttöön kangaskattomallia?

        Lika? Lumi? Vai mikä aiheuttaa ongelmia?

        Syy miksi en itse suosittele kangaskattoa kokovuotiseen käyttöön on lähinnä se, että harva viitsii ja jaksaa hoitaa avoautoa talviajossa niin hyvin että katto pysyy kunnossa. Suurin ongelma on kyllä juuri tuo lika ja kun ajatellaan jo sitä tosiasiaa että nykytiesuolat sisältävät tartunta-aineita niin arvata saattaa mitä tuo hoito tekee kangaskatolle.

        Jos kuitenkin olet valmis hoitamaan autoa hyvin, niin silloin ei esteitä kangaskattoisen ostamiselle tietenkään ole. Tarkkuutta ja hoitoa se vaan vaatii.

        Kesäkelejä odotellessa.....


      • CABRIO
        E46 kirjoitti:

        Itse ajoin pari talvea -03 vuosimallin 300-sarjan Bmw:lla. Tuona aikana ei ollut mitään ongelmaa kangaskatosta. Kangas pysyi kurakelilläkin puhtaampana kuin muu auto. Itse pesin auton yleensä harjattomassa pesussa. Kerran ajoin autoni vahigossa harjakoneeseen mutta siitä ei tullut mitään vahinkoa.
        Ainoa haitta kangaskatosta oli pakkaskelillä sen kumitiivisteiden pitämä natina josta pääsi eroon jos viitsi voidella tiivisteet tarpeeksi usein silikonilla (kerran kuukaudessa).
        Toisen talven autoni seisoi kadun varrella lumessa ja pakkasessa eikä siitäkään ollut mitään haittaa. Autoa vaihtaessani kangas oli kuin uusi.
        Lämpöä riitti autossa hyvin kovallakin pakkasella.
        Kovaa kattoa en kaivannut kertaakaan autooni.
        Minkälaista autoa ole harkinnut?

        Paljon eri avomalleja pohdittuni ajattelin hommata Saksanmaalta Opel Astra Cabrion. Hintaluokasta johtuen uudetkaan mallit eivät ole turhan hintavia tällaiseen avoautokokeiluun. Astrasta tuli tänä vuonna vielä Twin-Top malli, mikä laski 'vanhan' Cabrion hintaa.

        Roadsterit ovat myös kiinnostavia, mutta tahdon vanhasta kärrystä jo eroon, joten kakkosautoa en ole hankkimassa. Roadstereihin kun ei oikein nuo harrastuskamat ja kaverit mahdu.

        Ainoa mikä epäilyttää on vaihto nykyisestä Chryslerista Opeliin?? Mutta Astra on hyvä auto, eikö? (149hv)


    • ZiPA

      Ei se kangaskatto sen ongelmallisempi ole kuin kova kattokaan avoautossa. Ainoat mahdolliset murheet voi ilmetä katon tiivisteissä, jotka saattavat vuotaa, mutta tuossa sinun tapauksessasi saat ne vielä vaihdettua takuun piikkiin, mikäli tarvetta moiseen nyt edes ilmenee. "Rättikatto" on uusissa autoissa vähintääkin yhtä lämmin, ellei jopa lämpimämpi kuin peltikatto, joten senkään suhteen ei tarvi stressata.

      Kangaskatollinen avoauto soveltuu talviseen ulkosäilytykseen ihan yhtä hyvin kuin muutkin autot, eli "ei mielellään", mutta onnistuu kyllä. Avoautoissa on toki aina hieman enemmän paikkoja katossa johon lumi ja vesi pääsee kerääntymään kuin umpikorisissa autoissa, mutta kyllä se kangas siinä kestää kuin peltikin. Ja jos ulkona säilytys arveluttaa, niin ainahan voit hankkia autollesi peitteen?

    • peset

      Ja kun peset sen kangaskaton kunnolla vaahtoavalla pesuaineella, niin saat ajella aina sateella kuplivalla saippuakupla autolla.

      • Golf Cabrio

        Ihan paska puhetta ! Kuplia !! HIH JOO JOO


    • Cabrion

      talviajolla mielestäni ei ole mitään ongelmaa. Kaikissa on ollut lämmitettävä takalasi, siis oikeaa lasia, joka ei kärsi pakkasesta. Autot on ollut tavallista umpimallia lämpimämpiä. Ainoastaan se Opel tökkii epäluottettavuutensa takia.

      • CABRIO

        Omat ennakkoluulot ovat myös olleet kovia Opelia kohtaan, mutta ne ovat hiljalleen rapisseet pois, kun uusista malleista ei ole enään löytynyt tuttuja sähkövikoja. Tämä on ainakin käsitykseni. Ja nyt en ole muutenkaan etsimässä mitään 'varman päälle autoa' vaan enemmänkin parin vuoden tuttavuutta.

        Jos joku keksii suositella jotain muuta vastaavaa automallia, niin ehdotuksia otetaan vastaan. (??)


    • Anonyymi

      Itselläni avomallinen Audi. Ollut ympärivuotisessa käytössä vuodesta 2018.
      Katto on paksu ja huomattavasti lämpimämpi kuin tavallisessa autossa.
      Mitään ongelmia ei talvikäytössä ole.
      Auton pesen pari kertaa vuodessa "käsin" pesupisteissä.
      Täällä tuntuu moni kommentoivan, mutta heti huomaa, ettei heillä koskaan avoautoa ole ollut. Mututietoahan meillä kaikilla kaikesta on..
      Eli osta avo ja ehdottomasti rättikatolla, se ainoa oikea avoauto:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9616
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2817
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      160
      2574
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1429
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe