Avioliittoon vihkiminen?

kaisu

Hei
Miten vihkiminen tapahtuu kun on toinen kuuluu luterilaiseen kirkkoon ja toinen katoliseen.Koitin löytää keskustelua aiheesta, mutta en onnistunut, eli linkkikin käy.
Toki voin asiaa kirkosta kysellä, mutta ajattelin jos saisin etukätéen vinkkiä joltain jolla on kokemusta asiasta.

19

2133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5 min työ, valmis vastaus

Moi,

evl.fi-sivuilta tietoa:

"Suomen evankelis-luterilaisen kirkkojärjestyksen mukaan kirkollisesti voidaan vihkiä myös sellaiset parit, joista toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan. Kristillinen vihkiminen voidaan toimittaa myös silloin, kun toinen kihlakumppaneista kuuluu ulkomailla toimivaan kristilliseen kirkkokuntaan."

Eli lut. kirkko kyllä vihkii, jos luterilainen osapuoli on rippikoulun käynyt. Katolisilla on omat ohjeensa(http://www.catholic.fi/):

"Katolilainen voi solmia pätevän avioliiton vain ja ainoastaan katolisessa kirkossa. Tämä tulee ottaa huomioon myös niissä tapauksissa, joissa tuleva aviopuoliso on ei-katolilainen tai itse avioliitto halutaan solmia jossakin muualla. Avioliiton solmimista edeltää asianomainen valmistautuminen sekä muun muassa avioesteiden tutkinta. Sen vuoksi avioliiton solmivan katolilaisen tulee ottaa yhteyttä omaan seurakuntaansa hyvissä ajoin ennen suunniteltua avioliiton solmimista.

Painavista syistä vihkiminen voidaan piispan antamalla luvalla suorittaa myös muualla tai muun kirkkokunnan toimesta. Silloinkin katolinen pappi voi osallistua vihkimiseen siunaamalla sormukset, antamalla vihkiparille siunauksen tai muulla tavalla.

Koska pätevästi solmittu kristillinen avioliitto kestää kuolemaan asti, kirkko ei voi vihkiä avioliiton solminutta uuteen avioliittoon, vaikka hän olisi saanut siviiliavioeron. Joissakin tapauksissa on mahdollista pyytää hiippakunnan oikeusistuinta tutkimaan, onko edellinen avioliitto ollut pätevästi solmittu."

Summa summarum: jos katolinen osapuoli suostuu, voidaan vihkiä luterilaiseen tapaan (=tavallisesti). Ellei suostu, pitää noudattaa katolista tapaa.

• amazon22

Miksi vastaat ollenkaan, jos siitä on liikaa vaivaa sinulle. Aina joku palstalaisista vastailee ajan puitteissa, vaikka monasti kusymykset ovat samoja, joita kysytään aina uudelleen. Se on yksi palstan tarkoitus, tiedonvälitys.

Ja onnea sinulle kaisu, kyllä täällä saa asiallisia vastauksiakin, asiallisin otsikoin.

• kaisu

Tämä varmensi tietojani, mutta haluaisin tietää miten käytännössä asia toimii siis tiedä, että on käyty ensin toisen papin luona vihkimässä ja sitten toisen. Olen jopa kuullut,että samassa kirkossa olis ollut kaksi pappia ... näitä olisin vaan varmistanut, että onko vaan juttuja vai oikeastikko näin toimitaan.

• tai katolisessa kirkossa.
        kaisu kirjoitti:

Tämä varmensi tietojani, mutta haluaisin tietää miten käytännössä asia toimii siis tiedä, että on käyty ensin toisen papin luona vihkimässä ja sitten toisen. Olen jopa kuullut,että samassa kirkossa olis ollut kaksi pappia ... näitä olisin vaan varmistanut, että onko vaan juttuja vai oikeastikko näin toimitaan.

Luterilaisessa kirkossa on vain jotenkin avarakatseisempi suhtautuminen avioliittoon siunattaviin ihmisiin nähden.

"Jos vain toinen vihittävistä on evankelis-luterilaisen kirkon jäsen, kirkollinen vihkiminen on mahdollinen, mikäli luterilaiseen kirkkoon kuulumaton osapuoli on jonkin muun kristillisen kirkon tai uskontokunnan jäsen. Samoin kristillinen vihkiminen voidaan toimittaa myös silloin, kun toinen kihlakumppaneista kuuluu ulkomailla toimivaan kristilliseen kirkkokuntaan. Piispainkokous on vuonna 1988 määritellyt ne uskontokunnat Suomessa, joiden jäsenet voidaan vihkiä kirkollisesti."

• Vanhempi hiippakuntalainen
        kaisu kirjoitti:

Kyllä aivan hyvin voi olla kaksi pappia. Vaikka luterilainen pappi hoitaisi varsinaisen liturgian, katolinen pappi on paikalla siunaamassa sormukset, tällainen käy aivan hyvin, kummankin kirkon pappi voi olla paikalla.

• nimim.
        Vanhempi hiippakuntalainen kirjoitti:

Kyllä aivan hyvin voi olla kaksi pappia. Vaikka luterilainen pappi hoitaisi varsinaisen liturgian, katolinen pappi on paikalla siunaamassa sormukset, tällainen käy aivan hyvin, kummankin kirkon pappi voi olla paikalla.

Samalla tavalla voit sopia, että luterilainen pappi lukee vaikka epistolan, ja katolinen pappi siunaa avioliiton, laulaa vaikka Veni Sancte Spirituksen ja vihkii sormukset (ja avioparin, tietty). Kaava on varmaan luterilaisilla pitkälti samantyyppinen kuin meilläkin, voi olla että siunausten tekstit ovat meillä vähän pidempiä. Ei siinä kyllä pitkään nokat tuhise, jos ei vietetä morsiusmessua - jota ei siis voi viettää, kun molemmat eivät ole katolilaisia. Vai voiko? Osaako joku neuvoa?

• rousku
        nimim. kirjoitti:

Samalla tavalla voit sopia, että luterilainen pappi lukee vaikka epistolan, ja katolinen pappi siunaa avioliiton, laulaa vaikka Veni Sancte Spirituksen ja vihkii sormukset (ja avioparin, tietty). Kaava on varmaan luterilaisilla pitkälti samantyyppinen kuin meilläkin, voi olla että siunausten tekstit ovat meillä vähän pidempiä. Ei siinä kyllä pitkään nokat tuhise, jos ei vietetä morsiusmessua - jota ei siis voi viettää, kun molemmat eivät ole katolilaisia. Vai voiko? Osaako joku neuvoa?

Ainoa yhteistyön muoto mitä ei missään nimessä voi tehdä on että molempien kirkkojen edustajat kysyvät kihlaparin suostumusta avioliittoon samassa tai eri tilaisuudessa. Luterilaisen kanssa naimisiinmenoon vaaditaan dispensaatio (=erityislupa) ja häiden pitämiseen luterilaisen pastorin edessä myös. Mutta näiden saamisessa ei ole ongelmaa, suurin osa Suomessa katolilaisten solmimista avioliitoista on seka-avioliittoja.

Lisäksi käsittääkseni morsiusmessunkin voi viettää myös tilanteessa jossa toinen osapuoli ei ole katolinen (kunhan on kastettu). Sekin tosin vaatii luvan, ja tällöinkään ei-katolinen osapuoli ei saa osallistua pyhälle kommuuniolle.

• Uusvanha katolilainen
        rousku kirjoitti:

Ainoa yhteistyön muoto mitä ei missään nimessä voi tehdä on että molempien kirkkojen edustajat kysyvät kihlaparin suostumusta avioliittoon samassa tai eri tilaisuudessa. Luterilaisen kanssa naimisiinmenoon vaaditaan dispensaatio (=erityislupa) ja häiden pitämiseen luterilaisen pastorin edessä myös. Mutta näiden saamisessa ei ole ongelmaa, suurin osa Suomessa katolilaisten solmimista avioliitoista on seka-avioliittoja.

Lisäksi käsittääkseni morsiusmessunkin voi viettää myös tilanteessa jossa toinen osapuoli ei ole katolinen (kunhan on kastettu). Sekin tosin vaatii luvan, ja tällöinkään ei-katolinen osapuoli ei saa osallistua pyhälle kommuuniolle.

Ehkei minulla ole viimeisintä tietoa, mutta 1980- luvulla olin täällä Suomessa läsnä morsiusmessussa, jossa toinen vihittävä oli luterilainen, ja tuon yhden ainoan kerran hän sai osallistua kommuuniolle. Minulle kerrottiin, että tämä on ainoa tilanne, jossa toisen kirkon jäsen voi osallistua katoliselle kommuuniolle, siis omassa morsiusmessussaan. Miksi tämä asia olisi muuttunut mihinkään, en tiedä enkä toivo sitä, sillä on kai kirkonkin sydämen asia että kaikin tavoin tuetaan juuri solmittua liittoa.

• rousku
        Uusvanha katolilainen kirjoitti:

Ehkei minulla ole viimeisintä tietoa, mutta 1980- luvulla olin täällä Suomessa läsnä morsiusmessussa, jossa toinen vihittävä oli luterilainen, ja tuon yhden ainoan kerran hän sai osallistua kommuuniolle. Minulle kerrottiin, että tämä on ainoa tilanne, jossa toisen kirkon jäsen voi osallistua katoliselle kommuuniolle, siis omassa morsiusmessussaan. Miksi tämä asia olisi muuttunut mihinkään, en tiedä enkä toivo sitä, sillä on kai kirkonkin sydämen asia että kaikin tavoin tuetaan juuri solmittua liittoa.

Mutta tein vähän lisätutkimusta. Paavillinen kristittyjen ykseyden edistämisen neuvosto julkaisi 25. 4. 1993 (ei siis kylläkään ennen sitä kun sinun kertomasi tapahtui) ohjeiston ekumeniasta. Siinä sanotaan (nro 159), että morsiusmessun saa pitää piispan luvalla seka-avioliittoon vihittäessä, ja että "päätös siitä, sallitaanko Eukaristian vastaanotto avioliiton ei-katoliselle osapuolelle, tulee tehdä yleisten sääntöjen mukaisesti -- ottaen huomioon sen erityisen tilanteen, jossa kaksi kastettua kristittyä vastaanottaa kristillisen avioliiton sakramentin."

http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/chrstuni/documents/rc_pc_chrstuni_doc_25031993_principles-and-norms-on-ecumenism_en.html

• Uusvanha katolilainen
        rousku kirjoitti:

Mutta tein vähän lisätutkimusta. Paavillinen kristittyjen ykseyden edistämisen neuvosto julkaisi 25. 4. 1993 (ei siis kylläkään ennen sitä kun sinun kertomasi tapahtui) ohjeiston ekumeniasta. Siinä sanotaan (nro 159), että morsiusmessun saa pitää piispan luvalla seka-avioliittoon vihittäessä, ja että "päätös siitä, sallitaanko Eukaristian vastaanotto avioliiton ei-katoliselle osapuolelle, tulee tehdä yleisten sääntöjen mukaisesti -- ottaen huomioon sen erityisen tilanteen, jossa kaksi kastettua kristittyä vastaanottaa kristillisen avioliiton sakramentin."

http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/chrstuni/documents/rc_pc_chrstuni_doc_25031993_principles-and-norms-on-ecumenism_en.html

selvityksestäsi. Tulkinnanvaraiseltahan tuo kyllä kuulostaa. Tekstissähän viitataan siihen tosiasiaan, että tässä yhteydessä ei-katolinen kristitty on juuri vastaanottanut katolisen sakramentin eli avioliiton sakramentin. Siksi minusta olisi ymmärrettävää, että hän tässä erikoistilanteessa saisi vastaanottaa toisenkin. Muuten morsiusmessun viettäminen muodostuu avioparin ykseyttä hajottavaksi, ei yhdistäväksi tekijäksi.
        Nämä siis ovat vain minun ajatuksiani. Henkilökohtaisesti en antaisi kummoistakaan ennustetta avioliitolle, jonka toinen osapuoli välttämättä haluaa häihin morsiusmessun, joka sulkee hänen morsiamensa/sulhasensa ulkopuolelle.
        Muistelin muuten tarkemmin, olen ollut 1980-luvulla läsnä kahdessa tällaisessa morsiusmessussa, en ainoastaan yhdessä. Mutta kuten viestistäsi kävi ilmi, säännöt ovat voineet sen jälkeen muuttua. Kannattanee kuitenkin tiedustella asiaa vihkipapilta, jos morsiusmessua halajaa.

• Kerkko
        rousku kirjoitti:

tilanteissa, rousku, on tapana kirkon luvalla tehdä sellainen poikkeus, että tässä katolisessa morsiusmessussa ei-katolinen, kastettu puoliso SAA nauttia kommuunion. Yksi merkittäviä poikkeuksia siihen tavanomaiseen sääntöön. Noin on myös usein menetelty niissä häissä, joissa olen ollut paikalla.

• Kerkko
        Uusvanha katolilainen kirjoitti:

juuri saman asian tiimoilta tässä itsekin korjaan rouskun tietoja. Hän kun on julmempi ja ankarampi kuin kirkkonsa.

• enää..
        Kerkko kirjoitti:

tilanteissa, rousku, on tapana kirkon luvalla tehdä sellainen poikkeus, että tässä katolisessa morsiusmessussa ei-katolinen, kastettu puoliso SAA nauttia kommuunion. Yksi merkittäviä poikkeuksia siihen tavanomaiseen sääntöön. Noin on myös usein menetelty niissä häissä, joissa olen ollut paikalla.

Minulla on omat häät pian tulossa ja tietenkin olisin toivonut morsiusmessun. Minulle kuitenkin ilmoitettiin, että morsiusmessu on mahdollinen ainoastaan niin, että ei-katolinen puoliso saa siunauksen. Tämä siis vuoden 2006 tietoa.

• Palle
        enää.. kirjoitti:

Minulla on omat häät pian tulossa ja tietenkin olisin toivonut morsiusmessun. Minulle kuitenkin ilmoitettiin, että morsiusmessu on mahdollinen ainoastaan niin, että ei-katolinen puoliso saa siunauksen. Tämä siis vuoden 2006 tietoa.

APUA? Siis oletko saanut tuon sairaan tiedon joltain papilta tässä wrobeliaanisessa hiippakunnassa????

• morsian vuodelta -85
        enää.. kirjoitti:

Piispa Paul vihki mieheni ja minut 80-luvulla. Mieheni on luterilainen, minä katolilainen. Piispa Paul olisi välttämättä halunnut viettää morsiusmessua ja antaa miehelleni ehtoollisen. Tämä tuntui olevan yleinen tyyli siihen aikaan.

Me kuitenkin halusimme vihkimisen ilman messua.

Siihen suostuttiin, mutta sillä edellytyksellä, että messu pidettiin virallisen vihkimisen lisäksi. Sääntöjen mukaan messun olisi kai pitänyt olla virallisen vihkimisen jälkeen, mutta koska olimme lähdössä häämatkalle, kirkkoherra piti meille yksityisen messun vihkimistä edeltävänä iltana. Siinä messussa kirkkoherra jo kertaalleen kysyi meiltä Tahdotko -kysymykset. Mieheni olisi ilman muuta saanut osallistua kommuunioon, mutta me emme halunneet niin.

Näin siis silloin. En tiedä, menikö kaikki sääntöjen mukaan, mutta hyvin tuli vihittyä ja mukavaa on ollut avioliitossa.

• näin on
        Palle kirjoitti:

APUA? Siis oletko saanut tuon sairaan tiedon joltain papilta tässä wrobeliaanisessa hiippakunnassa????

Eli vastaus kysymykseen on kyllä.
        Tuleva puolisoni ei kuulu mihinkään kirkkoon (vaikka hänet on kastettu ja on ns. kristitty, mutta ei halua olla luterilainen vaan etsiskelee omaa paikkaansa).

Tiedän itsekin, että ulkomailla jossain on ollut mahdollista morsiusmessussa ehtoollinen saada ja siksi olin vähän hämmästynyt. Ehtoollisen saa tässä hiippakunnassa nykyään vain katoliset. Tosi surullista :(

• ja sen lisäksi
        näin on kirjoitti:

Eli vastaus kysymykseen on kyllä.
        Tuleva puolisoni ei kuulu mihinkään kirkkoon (vaikka hänet on kastettu ja on ns. kristitty, mutta ei halua olla luterilainen vaan etsiskelee omaa paikkaansa).

Tiedän itsekin, että ulkomailla jossain on ollut mahdollista morsiusmessussa ehtoollinen saada ja siksi olin vähän hämmästynyt. Ehtoollisen saa tässä hiippakunnassa nykyään vain katoliset. Tosi surullista :(

Pappi myös suositteli vihkimistä ilman messua, jos toinen ei ole katolinen. Eli morsiusmessu (niin, että toinen saa siunauksen ja toinen ehtoollisen) olisi mahdollista vain todella erityiserityistapauksessa.

• Eric Cartman
        ja sen lisäksi kirjoitti:

Pappi myös suositteli vihkimistä ilman messua, jos toinen ei ole katolinen. Eli morsiusmessu (niin, että toinen saa siunauksen ja toinen ehtoollisen) olisi mahdollista vain todella erityiserityistapauksessa.

kuka pappi tällaista suositteli? Tai kerrotko ainakin missä seurakunnassa näin julistettiin? Henkassa? Turussa?

• mutta..
        Eric Cartman kirjoitti:

kuka pappi tällaista suositteli? Tai kerrotko ainakin missä seurakunnassa näin julistettiin? Henkassa? Turussa?

Anteeksi, mutta en halua kertoa, koska minut voidaan identifioida sen perusteella. Sen voin sanoa ettei kyse ollut Henkasta eikä Turusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59