Viikonlopun Hesarista lueskelin Tshernobyl-juttua ja rupesin miettimään, että mitenköhän eri ihmiset ovat silloin uutiseen reagoineet. Vähän niinkuin "Missä olit kun Kennedy ammuttiin?"
Joten, missä olit, kun kuulit ydinvoimalaonnettomuudesta?
Itse olin kaverilla leikkimässä (olin 9-vuotias silloin) ja kaveri kertoi siitä. Muistan, että silloin satoi, ja minun piti kävellä sateessa kotiin. Pelkäsin koko kotimatkan ajan että radioaktiivinen vesi on myrkyllistä ja kuljin kotimatkan silmät ja suu visusti kiinni, kun pelotti.
20 vuotta Tshernobylistä
190
38555
Vastaukset
Tietoa tuli tihkumalla. En millään jaksa muistaa missä siitä ensimmäisen kerran kuulin ja missä silloin olin.
Elämä jatkui muistaakseni ihan normaalisti. Minkäs teet, muuta kuin että toivot parasta ja pelkäät pahinta? Radioa ja töllöä pidettiin päällä.
Pääkaupunkiseutu ei saanut paljon saastelaskeumaa.- MATKALLA SOTS`IIN
Sisareni kanssa.Lentokoneeseen tuli tieto,että palaamme takaisin Leningraattiin mistä, olimme lähteneet,mutta syytä ei sanottu.Toinen tiedotus tuli vähän sen jälkeen ja siinä sanottiin,että jatkamme kuitenkin matkaa kohteeseemme.Parin päivän päästä perillä saimme kuulla onnettomuudesta toisilta Suomalaisilta,joka olivat soittaneet Suomeen ja sieltä saaneet siitä tiedon,koska siellä oli uutisissa kerrottu.Missään vaiheessa meille ei kerrottu muulla tavoin asiasta.Kotimaahan palattuamme saimme vasta tarkempaa tietoa.Minulla on todettu kilpirauhasen seudulla jotain ylimääräistä kasvua,en tiedä johtuuko se niistä saasteista joita kenties silloin sain,syöväksi se ei ainakaan ole vielä muuttunut. En ole kyllä ajatellut sen kummemin koko asiaa.Matka oli ihan mukava.terveisin Ellu.
- Hyvää Vappua
MATKALLA SOTS`IIN kirjoitti:
Sisareni kanssa.Lentokoneeseen tuli tieto,että palaamme takaisin Leningraattiin mistä, olimme lähteneet,mutta syytä ei sanottu.Toinen tiedotus tuli vähän sen jälkeen ja siinä sanottiin,että jatkamme kuitenkin matkaa kohteeseemme.Parin päivän päästä perillä saimme kuulla onnettomuudesta toisilta Suomalaisilta,joka olivat soittaneet Suomeen ja sieltä saaneet siitä tiedon,koska siellä oli uutisissa kerrottu.Missään vaiheessa meille ei kerrottu muulla tavoin asiasta.Kotimaahan palattuamme saimme vasta tarkempaa tietoa.Minulla on todettu kilpirauhasen seudulla jotain ylimääräistä kasvua,en tiedä johtuuko se niistä saasteista joita kenties silloin sain,syöväksi se ei ainakaan ole vielä muuttunut. En ole kyllä ajatellut sen kummemin koko asiaa.Matka oli ihan mukava.terveisin Ellu.
Olimme Moskovassa, valmistautumassa vapun viettoon.
Paikallinen venäläinen opas kertoi meille turisteille, että oli tapahtunut vakava onnettomuus ja kerrottaisiin lisää kun tietävät enemmän. Mutta mitään enempää ei sitten koskaan tullut.
Jälkeenpäin kotiin palattua saimme kuulla, että Ukrainan Neuvostotasavallassa oli tapahtunut ydinvoimalaonnettomuus ja tuulet olivat vieneet radioaktiivisen pilven länteen eli Puolaan.
Moskova sijaitsi onnettomuuspaikasta koilliseen, joten olimme turvassa.
Luettuamme kyseisten päivien suomalaisia lehtiä kotona ja verrattuamme sitä matkaoppaan juttuihin, huomasimme että opas ei ollut valehdellut meille, hän oli kertonut kaiken mitä oli tiennyt. Ei täälläkään tiedetty enempää sinä päivänä jolloin meille kerrottiin jotain. - vege
Oli virkamieslakko ja touhusin ulkona kevätpuuhissa kun kuulin tiedonmuruja asiasta.Aina enemmän ja enemmän, eipä siinä voinut suojautua mitenkään kun vahinko oli jo tapahtunut ja saaste-vesisade kastellut Keski-Suomen. Ruotsistahan se tieto meille lopulta tuli, ei Suomen viranomaiset hiiskuneet asiasta, kun olivat kai lakossa hekin minun laillani. Vai oliko kaikki, mutta kun suomalaiseen tyyliin (ja itämaiseen myös)kuuluu salailu ja vähättely näissä asioissa.Hys hys hys jne....
- M45tre
Hyvää Vappua kirjoitti:
Paikallinen venäläinen opas kertoi meille turisteille, että oli tapahtunut vakava onnettomuus ja kerrottaisiin lisää kun tietävät enemmän. Mutta mitään enempää ei sitten koskaan tullut.
Jälkeenpäin kotiin palattua saimme kuulla, että Ukrainan Neuvostotasavallassa oli tapahtunut ydinvoimalaonnettomuus ja tuulet olivat vieneet radioaktiivisen pilven länteen eli Puolaan.
Luettuamme kyseisten päivien suomalaisia lehtiä kotona ja verrattuamme sitä matkaoppaan juttuihin, huomasimme että opas ei ollut valehdellut meille, hän oli kertonut kaiken mitä oli tiennyt. Ei täälläkään tiedetty enempää sinä päivänä jolloin meille kerrottiin jotain.Samoin. Moskovassa oltiin koko viikonloppu, vain sillä erolla että vasta palattuamme maanantaina Suomeen saimme tietää mitä oli tapahtunut. Pani "pienen" ihmisen ajattelemaan...
- gtfarara
Hyvää Vappua kirjoitti:
Luettuamme kyseisten päivien suomalaisia lehtiä kotona ja verrattuamme sitä matkaoppaan juttuihin, huomasimme että opas ei ollut valehdellut meille, hän oli kertonut kaiken mitä oli tiennyt. Ei täälläkään tiedetty enempää sinä päivänä jolloin meille kerrottiin jotain.http://www.digipaul.com/album/thumbnails.php?album=38
aika rohkeaa porukkaa vai mitä! - Lasu
MATKALLA SOTS`IIN kirjoitti:
Olin pihalla leikkimässä noin 5-6 vuotiaana, paikkakunta Varkaus. Yleinen hätämerkki tuli ämyreistä, mutta sen kummempaa ei tainnut tapahtua. Ei mitään sisällemenoja tai vastaavaa.
- reagoin
Muistan sen 20 vuotta sitten tapahtuneen Tsernobyl-onnettomuuden kuin eilisen päivän. Kevät oli tosi lämmin.Asuin silloin Järvenpäässä ja otin aurinkoa parvekkeella. Aurinko tuntui paistavan erityisen lämpimästi. Silloin oli tosi kauniita ilmoja. Siinä vapun aikoihin tosin satoi. Poikani oli silloin 7 vuotias ja päiväkodissa. Kuiva pöly lensi tuulen mukana ja ajattelin todellakin, että siinä pölyn seassa oli varmasti jotain hiukkasia. Pyysin silloin, ettei pojalleni annettaisi muutamaan viikkoon maitoa.Tieto onnettomuudesta tuli ruotsin kautta. Suomen säteilyturvallisuus ilmoitti ensin, että jotain pientä värähtelyä on, mutta uskon että Suomessakin asiasta tiedettiin heti, kun onnettomuus sattui. Tämä kevät jäi mieleeni jostain syystä erityisesti. Silloinhan oli mm. virkamieslakko.
- MerviP
Kiitos kivasta kysymyksestä!
Mukavahan sitä on muistella:
Olimme olleet tyttöporukalla viikon Kiilopäällä (Lapissa) hiihtämässä ja tulimme isäni autolla viikonlopun aikana takaisin etelään. Maanatai-iltapäivällä kuulin ystävältäni, että akateemikko Miettinen oli tunnistanut ilmanäytteestä tuoreita fissiotuotteita (lyhytikäistä jodia) ja myös paljon cesiumia. Eli kyseessä oli ydinreaktori.
Katsoin Hesarista tuulensuuntaa, ja sen perusteella kuvittelin, että Kuolan ydinvoimalaitoksella on sattunut reaktorionnettomuus. Kuvitelmaa vahvisti huhu, että jossain Venäjän rajalla olisi havaittu enemmän aktiivisuutta kuin muualla. Jokin lehti (olisiko ollut Iltalehti?) veti samat hätäiset johtopäätökset ja teki oikein etusivun jutun Kuolan onnettomuudesta.
Tunsin nuoren (silloisen) pikkuneiti Ewa Wahlströmin ja tiesin, että hänen isänsä oli Loviisan säteilysuojelujohtaja. Tuttavieni kautta sain kuulla, että joillakin laitokselle tulleilla työntekijöillä olivat säteilypiipparit aamulla hälyttäneet kun yrittivät päästä valvotulle alueelle. Koska olin juuri tullut Suomen poikki enkä ollut käynyt suihkussa, olisi tukassani pitänyt olla extrasti fissiotuoteita mikäli päästö olisi tullut Kuolasta. Leikkasin hiuksista pätkiä lyijysuojaan ja mittasin gammaspektrin: oho gammapiikkejä löytyi. Otin hiukset pois lyijysuojasta ja mittasin uudelleen: sama spektri. Olin siis mitannut taustaa. En ollut extrasti kontaminoitunut. Onnettomuuslaitos ei siis ollut Kuolassa.
Koko illan seurasin uutisia radiosta ja TV:stä. Onnettomuudesta spekuloitiin minkä kerittiin ja venäjää epäiltiin. Mieleeni muistuu yhä se hetki kun uutisten lukija ilmoitti, että Venäjä on ilmoittanut laitokseksi Tshernobylskaja tai jotain sinne päin. Missä sellainen laitos on?
Seuraavana aamuna ei töissä tehty töitä. Jokaisella mahdollisella keinolla kaivoimme tietoa, mikä ihmeen laitos se oikein on. Ei kai vain grafiittireaktori? Sellainenhan oli palanut Wigner-efektin vuoksi Windscalessa. Sellaisia pommitehtaita oli USA:ssa Hanfordissa. Ei kai venäläiset käyttäneet pommintekovehkeitä sähköntuotantoon? Ihme ettei ollut jo aikaisemmin poksahtanut!
Ai ai kun olisi kiva lörpötellä lisää! Ainakin siitä miltä se tuntui, mutta sitä ei kysytty. Siksi laitoin kysymyksen tuonne otsikkoon.- Line
Sinä olet jonkinlainen asiantuntija,mutta minä olen ydinvoiman vastustaja.Ei mitään lässähtäviä ydinvoimalan romuja enää lisää.Meillä on Suomessa mahdollisuus biojätteistä kehittää energiaa vaikka kuinka ja käyttää tuulta hyväksi.En ymmärrä kenen intressejä ydinvoima palvelee.Pitäisi ajatella tulevia sukupolvia joille jätämme tämän saasuttamamme maan,millä oikeudella me tämän teemme?Ihminen tuhoaa itse itsensä,näinhän se on.
- Seitsemäs ydinvoimala suomeen
Line kirjoitti:
Sinä olet jonkinlainen asiantuntija,mutta minä olen ydinvoiman vastustaja.Ei mitään lässähtäviä ydinvoimalan romuja enää lisää.Meillä on Suomessa mahdollisuus biojätteistä kehittää energiaa vaikka kuinka ja käyttää tuulta hyväksi.En ymmärrä kenen intressejä ydinvoima palvelee.Pitäisi ajatella tulevia sukupolvia joille jätämme tämän saasuttamamme maan,millä oikeudella me tämän teemme?Ihminen tuhoaa itse itsensä,näinhän se on.
No elähän nyt sentään tukehu, kyllä sinä sitä itekkin käytät sitä ydinvoimalaa joka päviä, jos oisit järkevä niin kieltäytyisit kokonaan sähkön käytöstä.
Ja turha puolustautua silllä että olet valinnut jonkun ns.tuulivoiman
Ne laittaa sulle sitä samaa sähköä kun normaaleillekkin ihmisille
nimim, sähkölaitoksella töissä ollut - Y.din
Line kirjoitti:
Kenen intressejä. No niiden, jotka sähköä tarvitsevat.
Ydinvoima on turvallinen tapa tuottaa sähköä, kun se tehdään valvotusti. Venäjällä ei toimi mikään, joten jätetään se laskuista pois.
Kyllä Suomessa tuotettu ydinvoima on turvallista ja jos sitä täällä ei tehdä, niin se tuodaan Venäjältä. Näin Venäjä lisää ydinvoimaa ja tiedät kummassa se on turvallisempaa Suomessa vai Venäjällä.
On turha sanoa, että loppujäte saastuttaa. Eihän siinä reaktiossa siihen mitään lisäsä. Ydinpolttoaine on sellaisenaan luonnossa esiintyvä aine, joka säteilee luonnossakin. Kun uraani käytetään ja sijoitetaan turvallisesti se on kerättynä yhteen turvalliseen paikkaan.
Sitten vielä. Olet ilmeisesti joku ns. opiskelijavihreä, jolla ei ole vielä todellista kosketusta maailmaan. Kun valmistut ja joudut maksamaan elämäsi, niin ajatukset muuttuvat. Kai sä nytkin ostat tuulisähköä?? - Geologi
Line kirjoitti:
Ai kenenkö intressi ydinvoima on. Tietysti teollisuuden. Suomeen rakennetaan lisää ydinvoimaloita teollisuuden tarpeisiin, mutta hankkeelle haetaan oikeutus muilla syillä. Vaikka kotitalouksien sähkönkulutuksen kasvu pysähtyisi heti, niin uusia ydinvoimaloita tarvitaan silti kun muihin vaihtoehtoihin ei Suomessa haluta panostaa, päinvastoin kuin muualla länsi-Euroopassa. Suomi on Venäjän, Iranin ja Pohjois-Korean rinnalla rakentamassa lisää ydinvoimaa kun muualla tutkitaan vaihtoehtoja. Hyvä Suomi!
Niille, jotka väittävät, että ydinvoima on turvallista, voi antaa 1 mikrogramman juuri käytettyä ydinpolttoainetta taskuun. Jos joku sen huolii, niin se on tosi ydinvoiman kannattaja.
Todellisuudessa käytetylle polttoaineelle ei löydy turvallista paikkaa vaikka kuinka syvälle kaivettaisiin. Sieltä se pikkuhiljaa liukenee ydinvoiman kannattajien lastenlasten juomaveteen. Kuvainnollisesti ja käytännössä.
Näin kirjoitti geologin koulutuksen saanut (FT) ja geoalalla vuosia työskennellyt. - ydinmaallikko
Geologi kirjoitti:
Ai kenenkö intressi ydinvoima on. Tietysti teollisuuden. Suomeen rakennetaan lisää ydinvoimaloita teollisuuden tarpeisiin, mutta hankkeelle haetaan oikeutus muilla syillä. Vaikka kotitalouksien sähkönkulutuksen kasvu pysähtyisi heti, niin uusia ydinvoimaloita tarvitaan silti kun muihin vaihtoehtoihin ei Suomessa haluta panostaa, päinvastoin kuin muualla länsi-Euroopassa. Suomi on Venäjän, Iranin ja Pohjois-Korean rinnalla rakentamassa lisää ydinvoimaa kun muualla tutkitaan vaihtoehtoja. Hyvä Suomi!
Niille, jotka väittävät, että ydinvoima on turvallista, voi antaa 1 mikrogramman juuri käytettyä ydinpolttoainetta taskuun. Jos joku sen huolii, niin se on tosi ydinvoiman kannattaja.
Todellisuudessa käytetylle polttoaineelle ei löydy turvallista paikkaa vaikka kuinka syvälle kaivettaisiin. Sieltä se pikkuhiljaa liukenee ydinvoiman kannattajien lastenlasten juomaveteen. Kuvainnollisesti ja käytännössä.
Näin kirjoitti geologin koulutuksen saanut (FT) ja geoalalla vuosia työskennellyt.geologina uraanin louhintaan Suomessa?
Itse olen vastaan. Olen syvästi harmissani siitä, että Suomesta löytyy uraania.
Ydinvoima olisi muuten hyvä juttu, mutta siihen liittyvien riskien vuoksi se ei ole sitä.
En kyllä usko teollisuuden sähköntarpeen kasvuun Suomessa, koska eikö ne tehtaat, paperiteollisuudessakin jo ala siirtyä ulkomaille. Kyllä se on bisnes, sähkönmyynti, jonka takia energiaa pitäisi tuottaa Suomessakin lisää. - TheHorned
Minä taisin olla sillon ulkona rattaissa vetämässä sikeitä,kysyin muuten vaan äidiltäni joskus sitä...
- Dj_kesakone
Silloin kun tuo tapahtui taisi tekniikka olla lasten kengissä. Muistaakseni onnettomuus tapahtui siinä kun insinööriporukka päätti tehdä kuormitustestiä reaktorille. Kun sitten reaktori oli lämmennyt tarpeeksi löivät graffittisauvojen nostolaitteet jumiin. eihän silloin tainnut olla sellaisia hätäratkaisuja kuten esim boorin suihkutus reaktoriin (muistaakseni tämän niminen) ja eri järjestelmien moninkertaistaminen. Olikohan näin ed. mainitussa paikassa?
Tässä vielä linkki niinlle jotka niin ydinvoimaa vastustavat ja perustelevat turvattomuudella.
http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset/fi_FI/katsaukset/_files/71194590121758710/default/yvl_turvallisuus.pdf
Ydinvoimalla eli fissiolla (raskaan atomin ytimen halkaisulla) tuotettu sähkö on halvin tapa tuottaa sähkö. Se mikä tekee laitoksen rakentamisesta älyttömän kallista on kaikki turvalaitteet ja ratkaisut. Reaktorin pitäisi kestää esimerkikiksi matkustajakoneen laskeutuminen hajoamatta kriittisesti. sitten vielä reaktoria hallitseva automatiikka hätäkatkaisulaitteineen ja toteutuksineen tuovat julmasti hintaa lisää.
Siitä ei päästä ettei sähköä tulla tarvitseman lisää, mutta ei koko tuotantotapaa kannata mustamaalata yhden onnettomuuden takia. Joka sekin oli murto-osa siitä mitä ilmastoon pääsi Nagasakissa ja Hirosimassa.
Itse odotan sitä päivää innolla kun ihmiskunta valjastaa fuusiovoiman käytön ja suomi saa ensimmäisen toimivan ja tehokkaan fuusiovoimalansa.
Jos joku ei fuusiosta ole kuullut tai haluaa tietää perusteellisesti on tässä hyvä linkki siihen.
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/mat/fysii/pg/rydman/deuteriu.pdf - joe...
Geologi kirjoitti:
Näin kirjoitti geologin koulutuksen saanut (FT) ja geoalalla vuosia työskennellyt.Suomen pitäisi olla ydinvoimaton maa, jossa tuotetaan sähkö tuulella. Samalla pitäisi työpaikat pysyä Suomessa.
Samoin voi sanoa muille. Jotka haluavat tuulivoimaa, voi laittaa tuulimyllyn kesämökin pihalle. Jotka turvevoimaloita, niin ottakoot voimalan pihallensa. Onko sinunmielestä turvallista ja edullista tekniikka tuottaa sähköä? Kerro jos on..
p.s Kai sinäkin ostat tuulella tehtyä sähköä?? - Flop
Geologi kirjoitti:
Näin kirjoitti geologin koulutuksen saanut (FT) ja geoalalla vuosia työskennellyt.Kiva katella noita alle kouluikäsiä sukulaislapsia ja miettiä, että millaset aarteet me jätetään niiden perillisille.
Ja kun katsotaan aikaa taaksepäin, niin mitä me tiedetään ajasta vaikkapa 2000 vuotta sitten? Ihan samalla tavalla me ollaan pimennossa tulevilta sukupolvilta, tulevien vuosisatojen aikana voi sattua mitä vaan, tieto voi kadota arkistojen hämärään tai vaikka kokonaan ja simsalabim - tulevilla kansoilla on mukava yllätys kalliossa jemmassa, kun ne sen sieltä joskus löytää. Nää aineethan ei kovin nopeasti siellä laimene. Ehkä sitä on vaikeeta ymmärtää tän kertakäyttöelämän keskellä. Et ne myrkyt todentotta on ja pysyy.
Mun on vaikea tajuta miten nykyihmiseltä, jonka pitäis olla viisas ja tieteellä opastettu, on hävinnyt täysin kyky ajatella tulevaisuutta ja meidän vastuuta siitä. Ja kun sitä miettii, tajuaa vähän helvetin hyvin miten vähän sitä vastuuta ja moraalia on teollisuudella ja liike-elämällä. Pitäiskö herätä jo? - _o/
Dj_kesakone kirjoitti:
Silloin kun tuo tapahtui taisi tekniikka olla lasten kengissä. Muistaakseni onnettomuus tapahtui siinä kun insinööriporukka päätti tehdä kuormitustestiä reaktorille. Kun sitten reaktori oli lämmennyt tarpeeksi löivät graffittisauvojen nostolaitteet jumiin. eihän silloin tainnut olla sellaisia hätäratkaisuja kuten esim boorin suihkutus reaktoriin (muistaakseni tämän niminen) ja eri järjestelmien moninkertaistaminen. Olikohan näin ed. mainitussa paikassa?
Tässä vielä linkki niinlle jotka niin ydinvoimaa vastustavat ja perustelevat turvattomuudella.
http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset/fi_FI/katsaukset/_files/71194590121758710/default/yvl_turvallisuus.pdf
Ydinvoimalla eli fissiolla (raskaan atomin ytimen halkaisulla) tuotettu sähkö on halvin tapa tuottaa sähkö. Se mikä tekee laitoksen rakentamisesta älyttömän kallista on kaikki turvalaitteet ja ratkaisut. Reaktorin pitäisi kestää esimerkikiksi matkustajakoneen laskeutuminen hajoamatta kriittisesti. sitten vielä reaktoria hallitseva automatiikka hätäkatkaisulaitteineen ja toteutuksineen tuovat julmasti hintaa lisää.
Siitä ei päästä ettei sähköä tulla tarvitseman lisää, mutta ei koko tuotantotapaa kannata mustamaalata yhden onnettomuuden takia. Joka sekin oli murto-osa siitä mitä ilmastoon pääsi Nagasakissa ja Hirosimassa.
Itse odotan sitä päivää innolla kun ihmiskunta valjastaa fuusiovoiman käytön ja suomi saa ensimmäisen toimivan ja tehokkaan fuusiovoimalansa.
Jos joku ei fuusiosta ole kuullut tai haluaa tietää perusteellisesti on tässä hyvä linkki siihen.
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/mat/fysii/pg/rydman/deuteriu.pdfEn ole vielä missään nähnyt laskelmia joissa otettaisiin koko ketju huomioon. Onhan ydinvoima halpa tapa tuottaa energiaa. Halpa nimenomaan kun ei mietitä minne polttoaine jäte dumpataan. Eikä mietitä mitä voimalalle tehdään kun sähköntuotanto loppuu. Jos nämä kaikki hoidetaan asianmukaisesti,
ydinvoiman tuottaman "halvan" sähkön hinta enää välttämättä olekkaan halpa.
Siitä mikä on asianmukainen käsittelytapa laitoksen tuottamalle jätteelle tai itse purettavalle voimalalle voikin sitten olla montaa eri mieltä.
Esim kallioperään jätteen piilottaminen saattaa olla ongelmien siirtämistä tuleville sukupolville.
Onhan suomessakin unohdettu mm vanha kaatopaikka jonka päälle on rakennettu lähiö. Eikä unohtamiseen tässä tarvittu edes kovin pitkää aikaa. - 0987
Flop kirjoitti:
Kiva katella noita alle kouluikäsiä sukulaislapsia ja miettiä, että millaset aarteet me jätetään niiden perillisille.
Ja kun katsotaan aikaa taaksepäin, niin mitä me tiedetään ajasta vaikkapa 2000 vuotta sitten? Ihan samalla tavalla me ollaan pimennossa tulevilta sukupolvilta, tulevien vuosisatojen aikana voi sattua mitä vaan, tieto voi kadota arkistojen hämärään tai vaikka kokonaan ja simsalabim - tulevilla kansoilla on mukava yllätys kalliossa jemmassa, kun ne sen sieltä joskus löytää. Nää aineethan ei kovin nopeasti siellä laimene. Ehkä sitä on vaikeeta ymmärtää tän kertakäyttöelämän keskellä. Et ne myrkyt todentotta on ja pysyy.
Mun on vaikea tajuta miten nykyihmiseltä, jonka pitäis olla viisas ja tieteellä opastettu, on hävinnyt täysin kyky ajatella tulevaisuutta ja meidän vastuuta siitä. Ja kun sitä miettii, tajuaa vähän helvetin hyvin miten vähän sitä vastuuta ja moraalia on teollisuudella ja liike-elämällä. Pitäiskö herätä jo?Tuskinpa tulevaisuuden ihmiset nyt alkavat umpimähkään kaivamaan puoli kilometriä syviä kuoppia maahan. Ja vaikka kaivaisivatkin, niin ydinjäte ei enää esim. 2000 vuoden kuluttua ole niin kamalan säteilevää.
- silloin
Mä asuin silloin Venäjällä. Suututtaa niin paljon. Kennellekaan ei ole sanottu alussa mitään eikä siirretty ihmisiä Chernobolin alueelta. Mä olin silloin 9 vuotias. Muistan kun äiti antoi mulle maitoa, jossa oli jodia. Hassu juttu, mutta joditabletti tai vain vaikka jodi maidossa olisi pelastanut monta lastaa ikäviltä sairauksilta. Mutta kun ei ole kerrottu mitään. Ja silloin oli niin hyvä sää, melkein kuin kesällä, kaikki oli ulkona. Muistan kun äiti sanoi, että mä en enää voi leikkiä ulkona sateen aikana. Ja kun satoi piti laittaa päähään aina jotain. En mä silloin ymmärtänyt mitä oli tapahtunut. Mun muistaakseni telkkaristakin ei tullut mitään kuvaa Chernobolista. Niin, ja sitten kauppaan tuli niin isoja esim. tomaatteja, porkkanoita jne. Eikä silloinkaan kukaan sanonut että hei, ei tätä voi syödä. Kuitenkin joka vuosi sen jälkeen kasvatettiin saastuneella maalla niitä ja myyttiin ihmisille.
Tosi ikävä tapahtuma ja mä toivon että tällaista ei tapahdu enää. Mä olen nähnyt dokumenttielokuvia Chernobilista. Miten paljon lapsia sairastui syöpään onnettomuuden jälkeen:( - utandig
Päivänä,jolloin tshernobylissa sattui iso juttu,oli juuri aamulla aikaisin nukutettuna kilpirauhasleikkausta varten. Kun puolenpäivä jälkeen minua heräteltiin nukutuksesta,hoitaja kertoi jotain kauheaa sattuneen ydinvoimalassa. Vasta seuraavana päivänä ollessani hiukan virkeämpi,kuulin,mitä todella oli tapahtunut,enkä ollut uskoa koko asiaa,oli luullut puolittaisessa narkoosissa hourailleeni ja asia ei mennyt ihan totena ensin järkeeni. Sitten alettiin ilmoitella laskeuman oletetuista pahimmista vaara-alueista,joilla itsekin pienten lasten kanssa asuin. Kunta poisti kaikilta hoitopaikkojen pihoilta pintamaan ja lapsia pidettiin sisätiloissa pari viikkoa. Apteekista loppuivat joditabletit ja kaikki olivat peloissaan. Jos asiassa jotain myöteistä oli,olise se,että laskeuman cecium kertyi juuri kilpirauhaseen ja olin sattumalta noin 3 tuntia ennen laskeuman tuloa ollut leikkauksessa,jossa se poistettiin. Nykyään ei tarvi juuri muistella milloin kyseinen leikkaus tehtiin,niin vahvasti sattuma puuttui peliin.
- Rautakoura
Minä olin silloisen Leningradin patotyömaalla
(mahtaako jo olla valmis).Olimme olleet kuukauden verran Wärtsilän porukan mukana suorittamassa eräässä Suomessa rakennetussa
imuruoppaajalaivassa muutostöitä.
Tämä lauantai oli viimeinen päivä neukkulassa.Tulli tuli tyomaalle laskemaan meidän työkaluja ja muita tavaroita.Siihen aikaan oli tärkeää,että jokainen ruuvimeisseli lähti takaisin,ettei vaan olla käyty pimeää kauppaa.
Tullaus meni myöhään iltapäivään.Päivä oli todella helteinen ja porukka rupesi nautiskelemaan tuliaisviinoja.Iltapäivällä oli moni työnsankari nukahtanut patotyömaan hiekkakasoille auringon ja samppanjan yhteisvaikutuksesta.Samaan aikaan ydinsaaste leijaili tietämättämme yllämme.
Illansuussa kuulimme Suomen puolella Vaalimaalla
tästä katastrofista syödessämme pitkästä aikaa nakkeja ja muusia.
Aina palautuu tämä työkeikka mieleen kun kirjoitetaan Tsernobylin vuosipäivästä.
Sillä reissulla tapahtui paljon hauskaa,varsinkin Leningradin yöelämässä. - Line
kilpirauhassyöpä mm todella lisääntyi ydinvoimala onnettomuuden jälkeen.Sinä olit siinä mielessä vähän onnekkaampi kun juuri Sinulta se oli poistettu,mutta entäpä lapset??? Heillähän se reagoi viiveellä.Olen ehdottomast ydinvoimaa vastaan.
- Riitta
Rautakoura kirjoitti:
Minä olin silloisen Leningradin patotyömaalla
(mahtaako jo olla valmis).Olimme olleet kuukauden verran Wärtsilän porukan mukana suorittamassa eräässä Suomessa rakennetussa
imuruoppaajalaivassa muutostöitä.
Tämä lauantai oli viimeinen päivä neukkulassa.Tulli tuli tyomaalle laskemaan meidän työkaluja ja muita tavaroita.Siihen aikaan oli tärkeää,että jokainen ruuvimeisseli lähti takaisin,ettei vaan olla käyty pimeää kauppaa.
Tullaus meni myöhään iltapäivään.Päivä oli todella helteinen ja porukka rupesi nautiskelemaan tuliaisviinoja.Iltapäivällä oli moni työnsankari nukahtanut patotyömaan hiekkakasoille auringon ja samppanjan yhteisvaikutuksesta.Samaan aikaan ydinsaaste leijaili tietämättämme yllämme.
Illansuussa kuulimme Suomen puolella Vaalimaalla
tästä katastrofista syödessämme pitkästä aikaa nakkeja ja muusia.
Aina palautuu tämä työkeikka mieleen kun kirjoitetaan Tsernobylin vuosipäivästä.
Sillä reissulla tapahtui paljon hauskaa,varsinkin Leningradin yöelämässä....siis ei mukavaa, mutta kiinnostaa tiedätkö pysyivätkö kaverit terveinä? Kun makasivat saasteessa auringossa...
- toni
...sillä olin vasta kolmen vanha ja vaikutin pohjanmaalla,mutta (ehkä nykymedian tekosia) mutta mieleeni "muistuu" jotain kohinaa vanhempien keskuudessa asiasta--> lapsi kai reagoi vahvasti kun vanhemmat käyttäytyvät poikkeuksellisesti..
- lyydia
meikkis oli vielä kohdussa joten ei paljon asia hetkeuttanu :)
- Nimetön
riihimäellä olosuhteiden vankina pääsemättä pois, vaikka pahimmat laskeutumat mitattiin maamme aluella juuri riksussa.
- mettis
Olin silloin Keski-Suomessa, ja varmaan olin hoidossa mummin ja papan luona. En muista mitään koko siitä onnettomuudesta mitään kun olin melkein 2vuotias
...matkustanut Israeliin toiselle YK-komennukselleni. Jerusalem post:ista luettiin onnettomuudesta ja radioaktiivisen pilven mahdollisesta kulkeutumisesta pohjois-Eurooppaan. Huhuja levisi, että Baltian maista ja Suomesta väestö pakenee länteen pois pilven alta. Huoli oli aika kova ennenkuin sain pataljoonan Suomi-radioasemalta yhteyden perheeseeni ja kuulla heidän ja muiden suomalaisten voivan hyvin.
- Matre
Totuus sensuroitiin ja siloiteltiin niin taitavasti etteipä tilanteeseen kukaan tajunnut suhtautua asiaan tarpeellisella vakavuudella.
Ihan hyvä että asia nousee esiin näinä energiapolitiikan ratkaisuhetkillä.
Sillä voi,voi, jos se sähkön hinta nousee 5 % niin pitäähän sitä kuudes ydinvoimala tehdä ilman muuta.
Viideskin on vasta tekovaiheessa ja senkin piti sähkön hintaa laskea.
Ajattelua ihmiset, ajattelua......- eu-nakki
hiihtämässä,autuaan tietämättömänä. Vasta viikon kuluttua ihmisten ilmoille palattua kuulin tapauksesta.
- MIka0800
"pitäähän sitä kuudes ydinvoimala tehdä ilman muuta. "
6. ydinvoimala ?
Eihän Suomessa ole kuin 2 ydinvoimalaa, joissa on yhteensä 4 reaktoriyksikköä. Ja rakenteilla ei siis ole 5:nnettä ydinvoimalaa, vaan 5. reaktoriyksikkö toiseen kahdesta ydinvoimalasta.
Mutta ilmeisesti media tykkää isoista luvuista, niin kirjoittelevat harhaanjohtavasti 6:nnesta vomalasta.
Tuo sähköpörssi muuten ei ole ollenkaan hyvä idea, vaan näyttää siltä, että se itseasiassa nostaa sähkön hintaa. Eipä voimaloita paljoa rakennella, kun mieluummin tuottajat odottelevat hinnan nousua, mikä onkin luonnollista tilanteessa, misä sähkön kysyntä kasvaa, mutta tuotantoa ei lisätä. - pallokala
MIka0800 kirjoitti:
"pitäähän sitä kuudes ydinvoimala tehdä ilman muuta. "
6. ydinvoimala ?
Eihän Suomessa ole kuin 2 ydinvoimalaa, joissa on yhteensä 4 reaktoriyksikköä. Ja rakenteilla ei siis ole 5:nnettä ydinvoimalaa, vaan 5. reaktoriyksikkö toiseen kahdesta ydinvoimalasta.
Mutta ilmeisesti media tykkää isoista luvuista, niin kirjoittelevat harhaanjohtavasti 6:nnesta vomalasta.
Tuo sähköpörssi muuten ei ole ollenkaan hyvä idea, vaan näyttää siltä, että se itseasiassa nostaa sähkön hintaa. Eipä voimaloita paljoa rakennella, kun mieluummin tuottajat odottelevat hinnan nousua, mikä onkin luonnollista tilanteessa, misä sähkön kysyntä kasvaa, mutta tuotantoa ei lisätä.Kaikki suomalaiset ydinvoimalayksiköt ovat itsenäisiä toisistaan riippumattomia ydinvoimaloita. Loviisassa ja Eurajoella voimaloilla on yhteiset tukiorganisaatiot mutta teknisesti jokainen yksikkö on täysin riippumaton muista voimaloista. Sen takia Suomessa sanotaan olevan neljä ydinvoimalaa. Viides on rakenteilla ja kuudes suunnitteilla.
- x man
Onko kukaan ihmetellyt missä on kaikki mutantti sankarit?
- sellaiset
...m u t a n t t i t e i n i k i l p i k o n n a t ...? ;D
- Johanna
suljetaan laitokseen...salaiseen, jossa olot kamalat. Paikkaa vaihdetaan sen mukaan jos vihiä saadaan. Kaduilla eivät vammaiset kävele, eikä niitä venäjä myönnä maahansa syntyvän.
fakta, karu mutta tosi.
eiköhän täältä löydy juuri niitä mutantoituneiden ikäluokkaa omaavia myös.
en tiedä miten sitten suomessa....vammaisiahan ainakin täällä on, eri oloissa tietysti...syövät ainakin lisääntyivät ja sisäelinvauriot
- jeppe
hiekkalaatikolla "maanrakennushommissa"...
- skäribo
että silloin oli ainakin Helsingin seudulla todella kaunis kevätpäivä, ja tosiaan, kaikki sopivan ikäiset olivat hiekkalaatikolla "rakennushommissa". Munkin nuoremmista sukulaisista moni. Onneksi kukaan ei ole (ainakaan vielä) sairastunut.
- petrus11
Ullanlinnassa, Vappu vietettiin sisätiloissa,silloinhan jopa satoi....
- Lyydia
Olin Nepalissa, pienessä kylässä noin päivän kävelymatkan päässä Kathmandusta. Uutisen kuulin radiosta. Suurin huoli oli Suomessa olevista sukulaisista. Posti Suomeen kulki miten sattui. Taisimme kuitenkin olla itse suuremmassa vaarassa.
- Line
EHDOTTOMASTI EI MERIKAAPELEILLE JOITA HINGUTAAN SOSNOVYI BORIN RÄMÄN YDINVOIMALAN TEHOJEN NOSTAMISELLE!!!!!!!!! Biojätteistä enegiaa lisää,ja eihän energiaa niin valtavasti enää tarvitakaan kun suuret tehtaat muuttavat ulkomaille!!!!1 Tavallinen kansa käyttää energiaa suhteellisen vähän verrattuna teollisuuteen.Ei ole mitään tarvetta ostaa Venäjän ydinvoimalla tuottamaa energiaa,meillä on biojätettä vaikka muille jakaa ja tuuli jne.Syöpä täälläkin levisi Tsernobylin jälkeen!!!!! Olen nyt 55 v ja muistanut vähättelyn ja salailun oikein hyvin.
- Riitta
...nämä vapunjälkeiset kiljut sun muut oksennukset vain bioenergiaksi...hitto...kun se maksaa vain yhtä paljon...;D
- Voi venäjän maa
Olin Borisovissa nykjyisen Valkovenäjän alueella parin kaverin kanssa työkomennuksella. Onnettomuudesta kuulimme palattuamme Suomeen.
- Onnellinen äiti
Onnettomuudesta kuulin sisareltani, joka asui ulkomailla. Suomessa tietoa ei heti kerrottu julkisuuteen. Itse odotin lastani ja muistan, miten neuvolassa otettiin odottavista äideistä näyte tutkimukseen, jonka tuloksista ei kuitenkaan kerrottu myöhemmin. Lieneekö miten paljon syntynyt silloin esim. vammaisia lapsia. Itselläni oli suuri huoli koko raskauden ajan, koska raskauteni oli onnettomuuden sattuessa vasta aluillaan. Onneksi itse sain terveen tyttären. Sen vain muistan ko. ydinvoimaonnettomuudesta, että Suomessa ei ollut mitään vaaraa koko aikana, mitenhän asia nyt hoidettaisiin, kuitenkaan emme olleet kovin kaukana ko. paikasta.
- Riitta
...uraani halkeaa ja tuottaa lamppuun valkeaa...kuten eräässä laulussa... millään muulla maalla, kuin Suomella, se ei ole riskiä vailla...
:(
- Jesper
Olin lapsuudenkodissani Etu-Töölössä Helsingissä. Olin vasta 6-vuotias silloin ja näin íkkunasta suuren mustan pilven taivaalla, joka liikkui ylitsemme. Isä ja äiti kertoivat, että tuo pilvi tulee sieltä Tshernobylistä. Olin aivan ihmeissäni, että miten joku pilvi voi olla niin musta?
Sitten aloin pelkäämään leikkimään menemistä pihalle tai puistoon kun oli puhetta radioaktiivisesta säteilystä.
Muistan niin elävästi kun seurasimme vanhempiemme kanssa uutislähetystä,jossa Kari Toivonen luki uutiset. Sitä uutislähetystä odotimme koko perhe television edessä erittäin peloissamme. Se oli jännittävää aikaa ja herätti monenlaisia tunteita. Sana radioaktiivisuus kolahti varmasti eniten ja aiheutti epävarmuutta. - Säämies
Muistan hyvin elävästi, missä olin. Varusmiespalvelua suorittamassa Kotkan Rankissa, tj noin 40.
Joka sunnuntaiseen tapaanhan piti säämiehen mitata geiger-mittarilla taustasäteilyn taso. Normaalihan on se noin 60 sykäystä/min. Tuona aamuna säteilytasoa ei voinut tarkasti määrittää. Arvioin melko karkeasti, että taro olisi ollut noin 300-400 sykäystä. Ilmoitin asiasta normaaliin tapaan aluekeskukseen puhelimitse. Jonkin ajan kuluttua soitettiin takaisin ja ihmeteltiin yhdessä, onko mittarini rikki. Mittasin arvon uudelleen ja päädyin samantasoiseen lukemaan. Vasta samana iltana muistaakseni tiedotettiin jotain suuripiirteistä asiasta uutisissa.- muistan hyvin
Ihmiset ei sinä kesänä syöny marjoja ja sienistäkin varoiteltiin...asia unohtui äkkiä.
Erityisesti on jääny mieleen yhden asiantuntijan
lausunto jonka mukaan,varsinaiset seuraukset näkyvät vasta noin 20 vuoden kuluttua.
MUlta on tosi monta tuttua viime vuosina saanut syövän...miettikääpä montako itse tunnette.
Kusetus vaan tuntuu jatkuvan,syöpäkuolemat muka EI ole lisääntyny,eikä Tserno muka ole vaikuttanut juuri mitään...hohhoijaa... - säteilyarvo
muistan hyvin kirjoitti:
Ihmiset ei sinä kesänä syöny marjoja ja sienistäkin varoiteltiin...asia unohtui äkkiä.
Erityisesti on jääny mieleen yhden asiantuntijan
lausunto jonka mukaan,varsinaiset seuraukset näkyvät vasta noin 20 vuoden kuluttua.
MUlta on tosi monta tuttua viime vuosina saanut syövän...miettikääpä montako itse tunnette.
Kusetus vaan tuntuu jatkuvan,syöpäkuolemat muka EI ole lisääntyny,eikä Tserno muka ole vaikuttanut juuri mitään...hohhoijaa...Se oli aikaa se, kaikki pelkäs mitä tästä seuraa ja mitä voi syödä tai missä voi edes liikkua.
Silloin annettiin ravintosuosituksia mitä ei pidä syödä ja mitä piti välttää.
Pelokkaimmat lopetti juustonkin syömisen, sillä lehmät syö ruohoa.
Sitten melko pian kaikki suositukset kumottiin.
Nyt 20 vuotta myöhemmin kerrotaan, että edelleen löytyy kohonneita säteilyarvoja sienistä ja petokaloista, ainakin pahimmin kärsineillä alueilla kuten Pirkanmaalla.
Tästä huolimatta elintarvikkeiden säteilyarvoja ei seurata säännöllisesti. Miksi?
Minullakin on ollut outoja vaivoja. Itse olen epäillyt jotain kilpirauhaseen liittyvää, mutta kukaan lääkäri ei ole ollut kiinnostuntut.
Lisäksi painoni on noussut joka vuosi tasaisesti.
- ydinvoimala
Tässä ihan lähellä Suomen raja on toinen samanlainen ydinvoimala, Sosnovij bor. Laitaisivat sen kiini.
- silloin
äitini masussa
- haminan kohdalla
RUK:ssa metsäretkellä ihan Itärajan tuntumassa metsässä syömässä kylmää kalakukkoa juuri sinä aamuna kun poksahdus tuli. Illalla sitten kuulimme asiasta.
- utelias
...oli äitisi, silloin...onko kertonut..?
- huomenii
...se, että tulen muistamaaan Tshernobylin koko ikäni tod.näk. pelkästään tuosta ydinvoimalaonnettomuudesta. Ihan samoin kuin tulen muistamaan esim. Konginkankaan pelkästään tuosta järkyttävästä onnettomuudesta, jota tänään oikeudessakin puidaan...
- en sano
Olin armejassa ja osallistunut pelastus operatiossa.
Minäkin olin armeijassa onnettomuuden tapahtuessa. Taisi olla kuitenkin niin, että ensi kerran kuulin tapahtuneesta silloin kun olin maanantaina pidennetyllä VLV:lla kotona tai jotain HL:ää se oli, (armeijatermi).
- säikähtänyt
Olin silloin Israelissa kibutsilla vapaaehtois työssä.Meitä oli siellä aika liuta Suomalaisia ja muistan kun paikallis uutisissa tuli tieto onnettomuudesta.Muistaakseni melkeinpä kaikki olivat huolissaan ja säikähtäneitä tapauksesta.Moni myös minä hoppuilimme puhelimeen ja Suomeen soittamaan omaisille,että onko kaikki hyvin? Mietittiin ,että onko se Suomi vielä mailman kartalla?
- uutiset
olin 12-vuotias ja pihaleikeissä pelkäsin että saako sitä säteilyä itseensä ja huolestutti kovin.Silloin oli lämmin kesä jos oikein muistan,ainakin sinä vuonna.
- alehto
Lentokoneessa ja nokka kohti Helsinkiin. Ikää tuolloin 1 vuosi. :D
- äitini
kohdussa..
- stylex
Muistan miten synkkä musta sadepilvi varjosti taivasta. Olin koirani kanssa lenkillä ja kastuimme läpikotaisin. Tultuamme kotiin, kuivasin koiran. Otin suihkun ja vaihdoin kuivat vaatteet ylleni. Koirani kuoli syöpään seuraavana keväänä.
- 0987
Todettiinko, että kyse olisi Tsernobylin onnettomuuden tuottamista saasteista, vai oliko syöpäkuolema vain sattumaa? Syöpä voi johtua monesta muustakin asiasta.
- ...........
0987 kirjoitti:
Todettiinko, että kyse olisi Tsernobylin onnettomuuden tuottamista saasteista, vai oliko syöpäkuolema vain sattumaa? Syöpä voi johtua monesta muustakin asiasta.
"Todettiinko, että kyse olisi Tsernobylin
onnettomuuden tuottamista saasteista,"
-no haloo älypää, kerrohan miten sen olisi voinut todeta juuri niistä johtuvan? Onko soluissa joku Tsernobylin leima vai... Urpå!
- Kaijatar
Odottelin lääkärin ilmoitusta kuopuksen kanssa kotiinpääsystä.
- muista missä
olin, mutta seuraavana päivänä koulussa tarjottiin pelkkiä höyrytettyjä nakkeja,pelkäsivät viranomaiset kai että muuten saa koululaiset säteilevää ruokaa.
- Minä vain
äitini kohdussa..
- pettäjä
ja me touhuttiin salaa
- tarkemmin
Mitä oikein touhusitte?
- Nimetön
Olin Kenyassa matkoilla, näin TV:stä BBC:n uutisissa että jotain paha oli tapahtunut, uutisista sai sellainen käsistys että kaikki pohjoismaat oli pyyhitty kartasta pois, koitin soittaa kotiin mutta kaikki puhelinlinjat oli tukossa , kesti 5 tuntia ennen kun pääsin läpi, kotiväki ihmetteli kun olin ihan paaniikissa kun sain ne loppujenlopuksi kiinni.
Eihän täällä Suomessa huomattu oikeisitaan mitään.- sissi
Mä olin Sisiliassa ja tosiaan suomeen ei päässy puhelimistse ollenkaan ja paikallisissa lehdissä kirjoteltiin, että Suomi on suurinpiirtein pyyhitty kartalta. Seuraavana päivänä ed. päivän Hesarista luettiin, ettei ookkaan mitään käyny.
- äitiliini...
Olin RASKAANA alle kolmikuukautinen sikiö kohdussa ja pelkäsin, että tuleva lapsi saa sikiövaurion. Jouduin odottamaan pelkoni kanssa syksyyn asti, jolloin syntyi terve poika.
- koala
Itse olin äitini kohdussa autuaan tietämättömänä tästä kaikesta ja synnyin kuitenkin ihan terveenä. Äitini on kertonut, kuinka häntä ja isääni silloin pelotti. Asutaan nimittäin itärajalla, 5 km Venäjän maalle.. Täytyy olla onnellinen, että selvisi ilman mitään "vaurioita", kaikille kun ei niin hyvin tainnut käydä...
- kans
terve tyttö kuitenkin syntyi juhannusviikolla :)
- Mutzi
Olin saanut juuri puettua neljä lastani ulkotamineisiin ja olimme lähdössä puistoon hiekklaatikolle. Uutinen putosi kuin pommi päälleni.En osannut toimia ja kauhu valtasi mieleni.Emme lähteneet hiekkalaatikolle vaan kadulle kävelylle.
Harmitti vietävästi suomalaisviranomaisten salailu,peittely ja kähmintä vakavassa asiassa.
Onnettomuushan tuli suomalaisten tietoon Ruotsin kautta.- Harrastelija...
Kävin silloin peruskoulun yläastetta Jyväskylän liepeillä ja muistan sen lauantaipäivän, silloin tuuli etelästä ja oli lämmin kevät sää. Lintujen muutto oli vilkasta. Satuin näkemään mm. haarapääskyn, joka oli todella aikainen yksilö. Vasta illalla kuulin uutisista jotain ydinvoimalaonnettomuudesta, säteilytason noususta ja ajattelin vähän pelonsekaisin tuntein että jouduinko alttiiksi säteilylle linturetkellä. En kuitenkaan kovin hirveesti ottanut stressiä tapahtuneesta, mutta seurasin kuitenkin tarkkaan tapahtumien kulkua radiosta ja sanomalehdistä.
- Chili
Itse olin sairaalassa äidin kanssa,
tuolloin olin itse vain päivän ikäinen,
itselläni ei siis minkäänlaista muistikuvaa.
Enkä ole mitään "kertomuksia" kuullutkaan. - bday girl
Mun synttärit on just tuona päivänä.
- hele
Tere!
Olin silloin 8v ja mummolassa taidettiin ollaan,(Virossa asuin silloin) ei menny ku muutama päivä ku mun eno pistettiin sinne peittämään sitä betonilla..Ei edes kerrottu mihin ne on matkalla, näivät sit ku olivat siel. Muistan sen, ku siltä tuli kirjeitä, että viikon päästä pääsee ja taas viikon päästä kirje että nyt luvattiin viikon päästä, ja noin niille luvattiin monta kk..
On vaan jääny mieleen mummon ja äitini itkut..
Nyt se sit kärsii, sillä on kaikki sisäelimet pirun huonossa kunnossa ja sairaaloissa juoksee harvasen päivä.. 56v. Että meillä toi Tsernobyl on muistissa varmaankin loppuelämämme... :( - Nimetön
KUINKA MONELLA LÄHTI SUOMESSA HIUKSET TÄMÄN JÄLKEEN ? JOSSAIN ON OLLUT KIRJOITUKSIA, ETTÄ TODELLA MONELLA, KATSOKAA TÄMÄN PÄIVÄN 20-40V MIEHIÄ JA NAISIA..
OLISKO OLLUT SYYPÄÄ, ETTÄ YHÄ USEAMPI SUOMALAINEN ON NYT VÄHÄHIUKSINEN - Nimetön
KUINKA MONELLA LÄHTI SUOMESSA HIUKSET TÄMÄN JÄLKEEN ? JOSSAIN ON OLLUT KIRJOITUKSIA, ETTÄ TODELLA MONELLA, KATSOKAA TÄMÄN PÄIVÄN 20-40V MIEHIÄ JA NAISIA..
OLISKO OLLUT SYYPÄÄ, ETTÄ YHÄ USEAMPI SUOMALAINEN ON NYT VÄHÄHIUKSINEN- äestäjä
Itse kerkesin muokkaamaan pari kylvölohkoa kun silloin etelä-suomessa oli aikainen kevät.
Serkku-tyttö tuli Suomeen Amerikan keskiosista juuri tuohon aikaan käymään.
CNN ja muut tiedoitusvälineet ilmoittivat samaan aikaan että täällä(Suomi)on kaikki elävä tuhoutunut?
En itse ainakaan ole huomannut mitään oireita tuosta säteilystä, paitsi että nuo hiukset ovat tosiaan harventuneet päälaelta:-) Olin onnettomuuden aikaan ja seuraavat viikot Itävallan Swadenstadissa. Muistan sinne tulleet tiedotteet. Mutta me suomalaiset turistit ei sitä kovin noteerattu.
Muistan yhden päivän, jolloin oli ehkä laskeumaa jo sielläkin. Vettä tuli taivaan täydeltä ja me hölmöt maattiin shortseissa kattelemassa motocrossin MM-kisoja helteisessä ja ukkostavassa säässä.
Tukka on kyllä lähtenyt osittain, mutta epäilen syyksi enempi perintötekijöitä ja ikääni.
Mitään mittauksia kehoistamme EI otettu.
Ja vuosi sen jälkeen minulle syntyi esikoinen, eikä hänessä ainakaan vielä ole onneksi ollut juuri mitään sairauksia.
Pitäis koputtaa puuta.
TIETÄÄKÖ JOKU, KUINKA KAUAN KESTÄÄ, ENNENKUIN ELIMISTÖNI ON "PUHDAS".JOS SILLOIN ALTISTUNUIN SÄTEILYLLE??? KIITOS VASTAUKSESTA...
- Riitta
..oltiinpa...sitä jo viisasta, tuossa iässä, silloin...sinä ja ystäväsi. Kyllähän se järkytys oli, silloin heräsi oikein miettimään tuota ydinvoima-asiaa... siihen saakka oli vain itsestään selvää, että se joka käyttää aamulla hiustenkuivaajaa, käyttää ydinvoimaa... juu
- JuZZi90
en missään. koska olin sillon -3 vuotias, eli minua ei ollu.
- Toiminnan mies
Ei sitä neljän ikäisenä oikein tajunnut mistä oli kyse. Rakennettiin vain kaverin kanssa leluista ydinvoimaloita ja leikittiin, että ne räjähtää. Kyllä meillä oli hauskaa :)
- Safa
Olin silloin 11 vuotias ja elin normaalia lasten elämää. Muistan, kun ensin uutisissa puhuttiin kohonneista säteilyarvoista, jotka oli mitattu Suomen etelärannikolla. Katsottiin sitä uutislähetystä kotona vanhempien ja veljen kanssa. Taisi itse onnettomuudesta tulla tieto kahden päivän viiveellä ja kuvittelin päässäni sienimuodostelman ja raunioiksi tuhoutuneen kaupungin. Kun sitten ensimmäiset videokuvat tuli alueelta, yllätyksekseni siellä oli ihmisiä täydessä touhussa ja seutu ei ollutkaan maan tasalla. Sen aikaisen kylmän sodan ja kilpavarustelun vuoksi täälläkin näytettiin televisiossa paljon ydinasedokumentteja, joten asia järkytti paljon. Silloin en tosiaan vielä kyennyt erottamaan ydinlatausta ydinvoimalaonnettomuudesta.
Oma normaali elämä ei muuttunut. Samaan tapaan liikuskeltiin ulkona ja käytiin koulua. Sateita tai ulkoilmaa ei pelätty, vaikkakin säätiedotuksia ja laskeumauutisia seurattiinkin. STUK tyynnytteli ihmisiä, ettei vielä suurempia varotoimenpiteitä tarvinnut tehdä, mutta jotain rajoituksia annettiin nautakarjalle. Itseäni pelotti paljon laskeuman seuraukset sen alueella asuvien ihmisten puolesta. Me asuttiin itse Pohjois-Pohjanmaalla, eikä täällä elämä muuttunut. Edes sienien syömisen rajoitukset ei vaikuttanut, kun en sienistä ole koskaan pitänyt.
Seuraavien vuosien aikana ydinlatauksen ja ydinvoimaonnettomuuden erot alkoivat minulle selviämään ja Tshernon syyt ja seuraukset alkoivat pikkuhiljaa valkenemaan. Oma ahdistukseni muiden puolesta helpottui, mitä enemmän tietoa sain kerättyä. Samoin myös pelko vastaavanlaisen onnettomuuden tapahtumisesta uudelleen muualla helpotti. - Matkoilla
Olin Portugalissa ja luin päivälehdistä, että Skandinaviassa on tapahtunut ydinonnettomuus ja Pohjoismaat ovat ydinsaasteen peitossa. Lennoista Suomeen ei ollut mitään varmuutta.
Soitto kotiväelle oli jännittävä, kun kesti pitkään ennenkuin puhelimeen vastattiin. Sitten selvisi, että Suomi ei ollutkaan pyyhkiytynyt pois maailmankartalta.- Niksipirkka
Oliko ees vanhat ne sinun porukat, pelkuri poika kun pakeneee ydintuhoa portugaliin! oisit jääny suomeen. niin ois tehny perus suomalainen jätkä. ite olin juomassa kaljaa tsernobylin voimalan takana kun päsähäti!
- 25v
T: eräs
- naama33
olin äidin mahassa....
- toukokuussa
Vuonna 1986 lähdimme interreilille keski-ja etelä-eurooppaan. Kun kerroimme olevamme Suomesta, monet kavahtivat ja sanoivat "tsernobyl". Jotenkin ne kuvittelivat meidänkin olevan saastuneita.
Mielestäni esim. Italiassa oltiin paljon varovaisempia kuin suomessa. Kun yritimme syödä hedelmiä kuorineen, meitä kehoitettiin kuorimaan ne, koska kuorissa saattoi olla tsernobyl... - Avin90
Itse en luonnollisestikkaan ollut elossa vielä sillon, mutta historian tunnitkin järkyttävät. Eräs kaverinikin on kotoisin virosta ja hänen isänsä joutui ajamaan Tshernobylin ohi monta kertaa, koska oli rekka kuski...Mietin vaan että mitä hänelle olisi voinut tapahtua ja mitä siskolleni? siskoni syntyi samaisena vuonna ja suomessakin oli uintikielto..Eli saasteita oli päässyt myös suomeen...
- ldjofvnme
Mä ainakin olin silloin vielä siittiönä faijan kivespusseissa. :P
- NanoMice
Empä oikein musta siitä Tsernobylin tapahtumasta, koska olin silloin vähän reilut 5 kuukautta vanha.
- paskalla
niin, istuin paskalla ja luin aku ankkaa
- Kimmo 29
Pelasin sulkapalloa lapsuudenkotini pihalla isosiskoni kanssa,kun radiosta tuli.Avovaimoni oli vielä äitinsä mahassa..
- beauty
Eipä oikeen vaikuttanut minuun mitenkään, olin nimittäin vasta vajaat 5kk vanha!
- Pikkutyttö
Olin onnettomuuden aikaan 6-vuotias. Muistan kuitenkin selvästi vakavan ilmapiirin ja Tshernobylin onnettomuus oli pitkään mukana leikeissä. Myös tv:n uutiskuvista on jäännyt mielikuvat; karuus, rumuus, likaisuus. Hieman vanhempana (kouluikäisenä) kuulin joidenkin aikuisten puhuvan laskeumista ja jäämistä mm. sieniin. En ole sen jälkeen sieniä suuhun laittanut! Onnettomuus tuntui silloin myös pelottavammalta.
- Säteilevä vieläkin
Olin 15 ja muistan kuinka siihen suhtauduttiin: "Parhaimpien ystäviemme, Neuvostoliittolaisten, ydinvoimalassa on sattunut pieni ongelma. Ei siitä ole meille tai muille mitään haittaa". Ja meitä juoksutettiin siinä cesium sateessa cooperin testissä. Voin vain arvata, että keuhkot säteilee vieläkin. Mielestäni pitäisi nostaa syyte silloisia poliitikkoja vastaan, joilla oli varmasti tieto välittömästi ja kuinka vakavasta asiasta oli kyse, mutta joka salattiin kansalta! Salaaminen ja peitteleminen oli rikos kansaa kohtaa!
- asfsfa
käsittääkseni vain venäläiset eivät osanneet tiedottaa
- Mies vm 57
asfsfa kirjoitti:
käsittääkseni vain venäläiset eivät osanneet tiedottaa
Suomessahan oltiin kusi sukassa kaikesta. Tiedot joutui kuuntelemaan BBC:ltä tai muista ulkomaan asemilta jos halusi tietää jotain. Törkeää salailua alusta loppuun. Luonnon saastumisastetta piiloteltiin viimeiseen saakka.
- lentokoneessa
Äitini oli lentokoneessa matkalla Lenigradista Kiovaan. Kone laskeutui tunti räjähdyksen jälkeen Kiovaa. Matkalaiset kuulivat räjähdyksestä vasta viikon kuluttu Vaalimaalla. Paikan päällä asiasta ei puhuttu mitään.
- Riitta
...jos kapteeni koneessa olisi kuuluttanut...hyvät matkustajat...kohta lennämme ... saatepilveen...ja lentoemo olisi jakanut kaasunaamarreita..mielenkiintoista..
- Riitta
Riitta kirjoitti:
...jos kapteeni koneessa olisi kuuluttanut...hyvät matkustajat...kohta lennämme ... saatepilveen...ja lentoemo olisi jakanut kaasunaamarreita..mielenkiintoista..
..saastepilveen..anteeksi lapsus
- hilpi_
telakalla laivan kanssa ja siellä tuntui jonkinlainen sähköisyys,...????Tai mitä se sitten olikin eli ne höyryt tulivat tai vaikuttaivat meihin vaikka emme olleet lähelläkään,....
- Jussi
Olin silloin 11-vuotias ja luonnollisesti asustelin vanhempieni luona. Äiti tuosta tapauksesta kertoi ensimmäisenä ja olin aika ihmeissäni. Sen jälkeen piti lukea lehdistä kaikki mahdollinen tieto ja seurasin uutislähetykset telkkarista. Hirveästi ei pelottanut, mutta kovasti kiinnosti.
- Norm1
On se kumma kun ei sen enempää ole missää ollut juttua että miksi se räjähti. Jokunen vuosi sitten luin Tekniikanmaailmasta siitä selostuksen miksi räjähdys tapahtui. Sanastarkasti en pysty sanomaan. Mutta kyseessä oli jokin testi, että kuinka paljon energiaa reaktori tuottaa kun se sammutetaan. joku jälkikäymisjuttu. Testi piti alunperin tehdä jossain toisessa voimalassa, mikä olisi ollut vielä lähempänä suomea, mutta sielä ei kokeiluun suostuttu sen vaarallisuuden vuoksi. Niinpä se tehtiin Tšernobylin voimalassa. Jotenkin siinä selitettiin että "mittarit oli jo tässävaiheessa punaisella ja olisi pitänyt lopettaa testaus, mutta testiä vaan päätettiin jatkaa" En nyt muista mitä ne tekivät. Mutta kaikkein eniten tässä ärsyttää kun kansa luulee että onnettomuus tapahtui normaallissa käytössä. Suinkaan näin ei ollut. Vaan räjähdys johtui siitä idiottimaisesta testauksesta!! Ja sit heti ollaan ydinvoiman vasustajia Tšernobylin onnettomuuden takia, joka oli "tahallinen" teko. Eli tiedoksi vaan että ydinvoimalat eivät räjähtele normaallissa käyttöolosuhteissa!
- Norm1
Löysimpäs tarkempaa tietoa, kas tässä:
Reaktorin tehoa lasketaan kello yhdestä yöllä alkaen siten, että 3 200 megawatin normaaliteho on pudonnut puoleen yhden-kahden maissa perjantaina iltapäivällä.
Periaatteessa kyseessä on rutiinihuolto, mutta sen yhteyteen on sovittu jotain rutiineista poikkeavaa. Laitoksen henkilökunta aikoo kokeilla, paljonko sähköä alas ajettavan voimalan generaattorin mekaanisella energialla pystytään alasajon aikana tuottamaan. Kokeella simuloidaan tilannetta, jossa yhteys ulkopuoliseen sähköverkkoon katkeaa ja turbiinien höyryvirtaus katkaistaan. Kokeella halutaan varmistaa, että generaattorin sähkö riittää sähkökatkotilanteessa ydinreaktorin pää- ja hätäkiertopumpuille siihen saakka, kunnes varavoimadieselit käynnistyvät. Käynnistyminen kestäisi 40-50 sekunnista kahteen minuuttiin.
Tarkoitus on laskea reaktorin lämpöteho alimmalle sallitulle tasolle, noin 700 megawattiin, mutta ei alle sen.
Koe on turvamääräysten vastainen, mutta niin ovat monet muutkin asiat, joita silti tapahtuu Neuvostoliitossa.
http://www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=890960 - Järki-ihminen
Olin tuolloin vielä äitini kohdussa. Synnyin kuukautta myöhemmin tapahtuneen jälkeen. Kun olin muutaman vuoden ikäinen, minulla havaittiin silmissä lievä kehityshäiriö, jolla arveltiin olevan yhteyttä Tshernobyl-onnettomuuteen. Joudun siis käyttämään piilareita, kuten useat muutkin ikätoverini.
- Rattijuoppo
..vankilassa Pelsonsuolla.
- tähtisiina
Olin Tsernobylin onnettomuuden aikaan hiukan alta 3,5-vuotias, joten tarkempia muistikuvia silloisesta olinpaikasta ei ole.. Pitäisi varmaan kysyä porukoilta.
- skäribo
Jenkeissä. Lehdessä oli kartta ja ympyrä suunnilleen koko Pohjois-Euroopan alueella. Alla teksti: "Saastunut alue". Ei naurattanut. Pahinta oli, että silloin oli Suomessa virkamieslakko, eikä soittaminen ollut ihan yksinkertaista. No, sain kuitenkin yhteyden Suomeen ja tajusin, että ei täällä kaikki ole kuolleet.
Jenkeissä porukka osti kaikki kaasunaamarit kaupoista. Sellaisestahan varmaan onkin paljon apua ydinlaskeuman yllättäessä. Hysteria taisi olla siellä moninkertainen verrattuna Suomeen. - Eurotettu
Mieleeni jäi se tapa, jolla onnettomuus tuli ilmi... Ruotsalaiset ihmettelivät uutisissa, että onko Suomessa tapahtunut ydinonnettomuus. Suomessa säteilymittarit hälyttivät, mutta yllättäen niiden muka arveltiin kaikkien olevan yht'aikaa epäkunnossa. Suomen piti tuohon aikaan (tiedä pitäsikö vieläkin) vielä odottaa virallista ilmoitusta Venäjältä, ennen kuin alettiin jakaa toimintaohjeita omille kansalaisille! Ohjeethan olivat alimitoitettuja, Ruotsissa esim. lastenhiekkalaatikoista piti vaihtaa hiekka! Suomessa oltiin lähinnä huolissaan, ettei kerättöisi ja syötäisi metsäsieniä ainakaan a.d. 1986! Myöhemmin sitten alettiin spekuloida kuumillahiukkasilla ja niiden mahdollisesti aiheuttamista syöpätapauksista, vielä vuosia myöhemmin... Onkohan jollain tietoa minkä tyyppiset syövät, ihonsyövän ohella ovat yleistyneet viime aikoina???
- skäribo
sellaisen version, että siellä Tshernobylissä -eikä siis Suomessa - henkilökunta luuli, että kaikki mittarit ovat yhtä aikaa rikki, eikä sen vuoksi tajunnut mitä on tapahtumassa.
Eiköhän ydinsäteily aiheuta ennen kaikkea kilpirauhassyöpää.
- web
Olin pikkunassikkana perheen kanssa lomailemassa kyproksella. Itse asiassa me lennettiin kiovan yli samana päivänä kun tshernobylissä oli onnettomuus..eli siis ihan päältä.
Itse en muista, mutta isä on joskus kertonut että ekat hetket uutisen jälkeen oli aika huolestuneita sillä seuramatkalla. Mietittiin voiko suomeen enää palata tms. - minni 15
Olimme Istanbulissa, juuri olimme palanneet viikon purjehduskurssilta Välimereltä.
Joku sattui lukemaan jotain englanninkielistä lehteä jossa asia uutisoitiin. Tuntui vähän siltä, että olikohan tuo edes totta.
Silloin oli myös Virkamieslakko ja kotimaan lento-ajat olivat vähän sitä sun tätä. Meille oli kerrottu, että kone lähtee illalla klo 18 ja kun tulimme kentälle takaisin, kuulimmekin että lento oli jo lähtenyt. Eipä siinä sitten muuta kuin jouduimme yöpymään Istanbulissa. Kotimaassa sitten luimme asiasta enemmän ja koko totuus paljastui, kuten laskeumat Suomeen jne. - odotin
ensimmäistä lastani (syntyi 19.6.86). Asuimmu Myyrmäessä, jonka yläpuolella lentoliikenne normaalisti on kova äänistä ja vilkasta. Lentoliikenne oli kuitenkin tuolloin ollut seisahtuneena usean päivän ja yöllinen lentokoneen jymy herätti minut. Ihmettelin mitä on tapahtunut. Aamulla kuulin, että Suomesta oli lähtenyt kone noutamaan alueella olevia suomalaisia. Sitten myöhemmin lapseni joutui synttyään erittäin tarkkaan seurantaan, kuten varmaan moni muukin tuolloin syntynyt tai raskauden alussa ollut.
- Tyttö
Synnyin 2 päivää onnettomuuden jälkeen, ja viiden vuoden kuluttua siitä makasin TYKS:issä leukemian kourissa. Olen varma että ydinlaskeumalla oli sormensa pelissä sairastuessani. Mutta syöpä parani, joten mitä sitä vanhoja muistelemaan.
- tonpa
maitotölkissä kaupan hylllyssä, synnyn vasta vuoden päästä
- skäribo
Tuolta ajatukselta ei kyllä voi välttyä...
Hienoa että kuitenkin paranit! :) - princess24
Synnyin päivää ennen räjähdystä. Eli olin sairaalassa. Äitini oli haljeta samaan aikaan sekä ilosta, että huolesta..:D Onneksi huoli oli kuitenkin äitini osalta turha..
Olin Kreetalla talvi kesälomalla 5 muun reissukaverin kanssa...parin viikon pätkä ja olihan se kova järkytys...eipä kuitenkaan häirinnyt meidän lomanviettoa kun kuultiin että kotona kaikki hyvin.
Suomessa taas pelättiin miten se Kreikassa vaikutti.- sua viitisen vuotta
vanhempi ja Keski-Suomessa. Sen jälkeen on ollutkin kilpirauhasen toimintahäriöitä ja se on kokonaan lopettanut toimimasta! Että kun monelle on jotain tullut niin enpä usko että Suomikaan oli turvassa säteilyltä!
- Portugalissa
Sinne uutinen tuli luultavasti jo ennen kuin Suomessa tiedettiin. Ja muutaman päivän kuluttua Algarveen tulvi varsinkin saksalaisia raskaana olevia naisia sekä äitejä pienten lasten kanssa, myös muualta tuli "pakolaisia" sinne.
- olin...
Itse olin äitini kohdussa jonain 3-kuukautisena möykkynä. Ei ole kovin selviä muistikuvia siis.
- Nessu
Mallorcalla lomalla. Discoon mennessä lipunmyyjä kertoi räjähdyksestä ja sääli meitä kun Suomea ei enää ole. Televisiossa näkyi kartta, jossa pohjoismaiden yllä oli harmaa pilvi ja teksti radioaktiivinen. Soitettiin kotiin ja kuultiin ettei mitään hätää ole. Loma jatkui mukavissa tunelmissa.
- mie vaa
mie olin sillon vielä äitin massussa..synnyin pari kuukautta onnettomuuden jälkeen.
- Meddo
Olin au pairina Englannissa ja siellä uutisissa kerrottiin, että Suomessa lintuja tippuu taivaalta kuolleena.
Puhelinsoitto kotiin vahvisti, ettei tilanne sentään niin paha ollut. - Vauvvvva
Tuolloin minnuu ei vielä ollu olemassa edes äiteen masussa, pilke iskän silmäkulmassa vain :)
- ei tietoa vaikutuksista
Olin rattaissa hesan keskustassa noin pari kuukautta vanhana, eivät voineet ees ilmoittaa tapahtuneesta silloin....tieto siis vanhemmiltani...ihan vastustuskyvyttömänä ja ilman mahdollisuuksia suojautua mitenkään!!!
Niin.
- aurinko paistoi ja,
oli kaunis keväinen ilma.
Olin kolmekymppinen silloin.Tänään olen syopäpotilas, mutta luulen syyt olevan muualla kuin onnettumuudessa.
- mie vaan
Menin sinä kyseisenä vuonna eka luokella kouluun. Pelotti kauheesti kun uutisissa vaan puhuttiin tästä onnettomuudesta ja muistaakseni kunnan neuvolassa järjestettiin myös jokin rokutusjuttu tai annettiin joditabletit. en tiiä nyt muistelenko väärin. Äiti kielsi hyppimästä kuralätäköissä. ja muistan yhen keran kun menin äitin syliin itkien ja kysyin että kuollaanko me kaikki nyt=(
- 2 VIIKKOA!
Ei Neuvostoliitossa mitään avointa tiedotusta harrastettu. Silloin luultiin ensiksi, että Ruotsissa oli tapahtunut joku voimalavuoto, kun mittarit alkoivat hälyttää. Totuus selvisi vasta kauan vapun jälkeen.
Itse vietin silloin sateessa ensimmäistä teekkarivappua ja menin sitten kesällä inttiin ryömimään Cesiumilla kyllästettyyn maastoon- ihmishirviö
vapun aattona tuon tiedon minä kuulin raadiosta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000015948906 - ???
ihmishirviö kirjoitti:
vapun aattona tuon tiedon minä kuulin raadiosta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000015948906Vappua vietetään huhtikuun 15. päivän ja toukokuun 15 päivän välisenä yönä.
- ihmishirviö
??? kirjoitti:
Vappua vietetään huhtikuun 15. päivän ja toukokuun 15 päivän välisenä yönä.
no suomessa vapun aatto on huhtikuun viimmeinen päivä ja linjabiilissä tuli raadiota kuunneltua.
- Viktor
Olin silloin Pietarissa, valmistumassa lääkäriksi. Osallistuinkin kulkueeseen Vappupäivänä, koska silloin oli pakko osallistua. Onnettomuudesta kuulin paljon myöhemmin. Mutta Ukrainassa moniä ihmisiä pakotettiin mennä Tcernobyliin siivous ja raivous töihin, myös nuoria, esim. sotilaita.
Tcernobyl on Moskovan imperiumin rikos ihmisyyttä vastaan.
Viktor - kisu-83
Moi tässä mun vastaus! olin joko kotona tai sairaalassa. en tiedä kun en ole kysynyt äitiltä missä olin kun olin pieni eli noin 3 vuotias. tämä onnettomuus sattui noin viikko ennen mun syntymäpäivää. sílloin olin vielä 2 vuotias. pienenä minä olin aika paljon sairas.
- Ramppe
Olin haravoimassa pihaa. Muistaakseni silloin oli sellainen harmaa tihkusadeilta. Ja paikka oli vielä suomenlahden rannikko. Muista miettineeni että tulikohan saatua säteilyä..
- 31v
Olin silloin 5 luokalla Roomassa. Muistan sen päivän elävästi koska silloin ymmärsin minkälainen kommunistivaltio Suomi oli. Italiassa ja muualla Euroopassa kerrottiin kuinka radioaktiiviinen pilvi oli kulkenut Suomen päälle. Suomen uutisissa kerrottiin ettei täällä mitään ole. Todellisuus paljastui myöhemmin viranomaiset peitti todelliset sekaisin. Todellinen propaganda valtio oli Suomi silloin tai taitaa olla edelleen nykyäänkin...Eikös vain? Kyllä noita uutisia edelleen taidetaan vähän sensuroida Suomessa...
- Liisa K. litoris
oisit jääny saatanan vammavittu sinne missä olit viidennellä luokalla
- Tuulia
Olin silloin 1kk ja 2vkon vanha.. en muista ajasta kauheasti, mutta jälkeen päin olen kyllä saanut kärsiä. Sairauksia ym, jotka sanotaan osittain johtuen myrkyistä ja kyseisellä tapauksella osuutta asiaan.. ??!
- Larkku¨`
Kuulin sen valtavan räjähdyksen ja näin sen ison pilven. Juoksin pommisuojaan ja olin siellä viikon. Näin Raumalla.
- nalle-8
Olin leikkimässä hiekkalaatikolla silloin äitini kanssa, olinhan tuolloin vasta 2- vuotias!
- nannah
En ollu sillon missää, koska en ollu viel syntyny. Parempi niin.
- timanttimies
terveyskeskuksessa,joo se säteily ei tullu kokkolaan
- ohi Tshernobylin
Kiovasta ja muutama tunti yöhemmin yöllä voimala sitten räjähti. Seuraavan päivän vietin Riiassa, menin iltajunalla Tallinnaan, olin siellä kaverilla yötä ja sunnuntai-iltana Georg Ots-laivalla Suomeen mennessä kuulin onnettomuudesta kympin uutisista (kl 22.00). "Hyvä että pääsin pois!!! ja sitten: "Mitenkähän muille kävi?"
- Qwi
Olin Mikkelissä mökillä vanhempien seurassa, 2-vuotiaana.
- toni hukka
Minä taisin olla kotonani kalajoella,koska olen syntynyt reilu kuukausi ennen räjähdystä.
Onko kenellekään tietoa leviskö "saasteet" tänne rannikolle asti? - toni hukka
Minä taisin olla kotonani kalajoella,koska olen syntynyt reilu kuukausi ennen räjähdystä.
Onko kenellekään tietoa leviskö "saasteet" tänne rannikolle asti? - Rimpsa20
Synnyin tuona kyseisenä päivänä,olen varmaan saanut jotain säteilyä,siksi olen vähän tälläinen heh=)
- kuukauden ikäinen
ja oin pohjanmaalla Kaskisissa. Vettä satoi rankasti ja olin jossain vaiheessa ollut lastenvaunuissa vesisateessa kauppareissulla. Liekö siinä vedes jotain ydinpaskaa...
- kjhg
Tshernobilin onnettomuden tulo oli tiedossa monta
kuukauta ennen sen rajahdys vaihe,mina olin siihen aika Helsingissa,ja olin Suomen fascistien
henkinen vakivaltan,kidutuksessa.
- Olin 60 km Tshernobylistä
Olin lomalla 60 km Tshernobylistä ottamassa aurinkoa mummon kesämökillä.
Onneksi tuuli ei ole meidän suuntaan.
Valtio lupasi että se ei ole yhtä vaarallinen onnettomuus ,ja me uskomme....Mutta pari päivää sitten TV -uutisessa näyttävät jonkin verran kauhu… - Hammeri
Olin 15km päässä kyseisestä onnettomuuspaikasta. Kuulin ja näin valtavan räjähdyksen. Onneksi olin vanha kilpajuoksija ja jaksoin juosta yhtäsoittoa takaisin Suomeen
- ..........................
Kiitä onneasi ettei susta tullut mitään mutanttikilpikonnaa!
- Olin 60 km Tshernobylistä
Valtio lupasi että se ei ole yhtä vaarallinen onnettomuus ,ja me uskomme....Mutta pari päivää sitten TV -uutisessa näyttävät se kauhu… - .............
Valtio lupasi että se ei ole yhtä vaarallinen onnettomuus ,ja me uskomme....Mutta pari päivää sitten TV -uutisessa näyttävät se kauhu… - ladybird
Eli olin silloin juuri vasta syntynyt..parin kuukauden ikäinen...
Kuulin onnettomuudesta vasta vanhempana..ikää en muista...
Vanhemmat kertoivat vain, että silloin satoi ja kannatti olla sisällä... - tyyne
Olin juuri saanut tietää, että odotin toista lastamme ja olin melkoisen kauhuissani, kun mietin mikä seuraus tällä voisi olla sikiöön.
No keskenmeno oli todella lähellä, eikä lapsi sitten meinannut kuitenkaan syntyä millään, kun synnyttämisen aika tuli.
Mutta lapsi oli terve ja kaunis ja on sitä tälläkin hetkellä, 19v nuori neiti.- ~hannah~
kiva kuulla että raskautesi onnistui hyvin. Paljon onnea!
- 6v.
Itseasiassa muistan tuon onnettomuuden hyvin. Oltiin saatu uusia neppiksiä ym. eikä saatu mennä leikkimään hiekkalaatikolle ja lätäköt ym oli ehdottoman kielletty. Muistan kun naapurin skidin kanssa pidätettiin hengitystä kun piti käydä postilaatikolla ettei kuole;) Teeveetä tuntui kaikki tuijottavan ja sen spekulaation määrän muistan aina...
- plää
en ollu ees syntyny silloin xD
mutta noita satttuu - tyttöneeen
porukoist viis, mutta mie olin ainaki varmassa tallessa äitin masussa :D hih...
20 vuotta tosiaa siit tulee..
Kuulin koko tshernobylistä vasta nyt, en tiennytkään että tuommoisia asioita on tapahtunut. Itse olisin ollut varmaan ihan kauhuissani. - Flop
Tulin koulusta kotiin fillarilla kaatosateessa, mutsi oli radion ääressä ja kertoi mitä on tapahtunut. Ja että laskeuma oli jo täällä, koska tietoa oli pantattu. Kului muutamia päiviä lisää ja saatiin tietää, että asutaan keskellä aluetta, jonne tuli suurin laskeuma koko Suomessa. Todella hienoa.
Näiden vuosien aikana siellä on lisääntynyt huomattavasti muunmuassa kilpirauhassairaudet ja syövät mutta viranomaiset väittää, ettei säteilyllä ole mitään vaikutusta siihen. Kakskyt vuotta myöhemmin ihmisistä mitataan edelleen 3-4-kertaisia säteilyarvoja kuin mitä on se normaali (noin 200 beckerelliä). Tyypeillä tällä hetkellä 6000 - 9000 edelleen ja pitkään laskeuman jälkeisinä vuosina 40 000 - 90 000. Ja tää on vain se testiryhmä, jota tarkkaillaan. Samoin säteilyä on edelleen luonnossa, josta se maaseudulla kulkeutuu kaiken aikaa ihmisiin marjojen, sienten ja erityisesti kalojen välityksellä. Lääkärit on olleet sitä mieltä, että sairauksien lisääntyminen on selvästi yhteydessä laskeumaan mutta eihän niitä kukaan kuuntele. On helpompi vaan lakaista koko juttu maton alle, ettei ihmiset pillastu. Kuitenkin koko ajan on sanottu myös, ettei säteilyn todellisista vaikutuksista ole mitään tarkkaa tietoa vielä, ei edes Venäjällä.
Asuin itsekin siellä kotipaikkakunnalla vielä kymmenen vuotta Tshernobylin jälkeen ja sairas olen minäkin, samoin veljeni, eikä kummankaan sairauksiin ole mitään järkevää syytä löytynyt, vaikka hengenlähtö on ollut lähellä. Mitä tässä sitten uskois? Eihän se millään lailla auttaisi, vaikka tietäisikin saaneensa häiritsevästi "beckerellejä" mutta toisaalta se tuntuisi jotenkin reilulta. - olin
isän kiveksissä
- minä se vaan
....tutustu biologiaan......
- Nimetön
Itse olin onnellisen tietämätön tapahtuneesta ja juhlistin kyseisenä päivänä tasan 10. elinviikkoani maan päällä. Onneksi sentään olin jo niinkin vanha - enkä vastasyntynyt.
- Sirpukka
Olin silloin sukulaisporukan kanssa Tallinnassa. Se oli sitä aikaa, kun sinne vietiin tavaraa. Kaubamajassa oli myytävänä pari puuautoa leluhyllyillä, Mustamäen torilla kissanpentuja ja sinivuokkoja.
Onnettomuudesta emme tienneet mitään ennenkuin maanantaiaamuna kotona Aamulehdestä. Että silleen. Mutta laskeumaa ei ilmeisesti Tallinnan lähistöllä ollutkaan ! - kotilo-ja-gekkofani
En ollut syntynytkään vielä tuohon aikaan xD
- pienenpienenpienipieni
silloin olin 17 vuotias,asuin lähellä porvoota.Ensimmäisen kerran havahduin , että mikään ei ole itsestään selvää,luonto...eläimet..terveys...
satoi vettä,pelkäsin veden mukana tulevaa saaastetta. mietimme kaverin kanssa voisimmeko mennä iltalenkillemme. menimme kuitenkin. - miiu86
en tiedä asiasta paljoakaan muuta että kauhea onnettomuus oli..synnyin 29.4.86 ja rakke-nimisessä kaupungissa.isä on vieläkin sitä mieltä että olisin jotakin säteitä saanu kun olen vieläkin aivan blondi mutta vanhempani eivät.itse en kylläkään tuohon usko sen verran kaukana olin ja eikös saasteet tulleet saden mukana ruotsiin ensimmäisenä? ja ajatelkaas siellä paikan päällä asuu vieläkin porukkaa ja on töissä koska saa parempaa palkkaa ja sitten kärsii kaikenlaisesta..surullista..
- nononono
Hirveästi vastauksia, en ole varma onko samanlainen otsikko jo ollut, mutta anteeksi jos on. Itse en ollut vielä edes syntynyt silloin, kiinnostaisi kyllä tietää asiasta.
- Hate
Lähdin töistä maanantaina noin klo 16:20. Satoi vettä aika reippaasti. Tulin kotiin ja silloin
kuulin eka kertaa uutista, että jotakin on tapahtunut kun säteilyarvot on korkealla. Illalla
sisäministeri Väänänen puollusteli itseään, kun ei oltu uskallettu taaskaan kysyä venäjältä mitään, tai siis CCCP miehiltä. Lapset pidettiin sisällä ja vettä tuli. Tiistaina meidän tienpäähän oli muodostunut iso lammikko kun rummut oli vielä tukossa tai jäässä. Eräs naapurin poika sanoi, että ei tarvi pelätä tätä vettä ja hän kauhaisi kädellään vettä suuhunsa ja nielaisi. Tämä tapahtui Mäntässä, jonne tuli eniten saastetta silloin. - 4-vuotias
Olin n.4-vuotias silloin, enkä todellakaan muista koko tapahtumasta yhtään mitään, mikä on perin kummallista, sillä hämärästi muistan samalta vuodelta esim. kekkosen hautajaiset...Hassua..
- synnyin
4kkk 4pvä myöhemmin tapahtunutta.
- lapsi juuri 3 kk vanhana..
Odotin näin käyvänkin, se oli vain ajan kysymys. Hullua tuo ydinvoimarakentamisen villi buumi vieläkin on, etenkin Suomessa. Kenellehän tuo kysely oli tehty kun oli saatu niin paljon kannattajia. En tunne ketään tutuistani, joka olisi moiseen galluppiin saanut vastata. Ydinvoiman rakentaminen on tolkuttoman kallista ja raaka-ainekin maksaa, sen kuljetus ja jalostus. Vakavat käyttöriskit ovat olemassa! Jätteen säilytys maksaa, koska on rakennettava syvälle maahan ulottuvia luolia niille ja mitään takuuta ei ole etteivätkö tulevat sukupolvet saa siitä vielä osaansa, isien synnit!! Käyttöikä on ydinvoimalalla lyhyt ja purkaminen on taas tolkuttoman kallista puuhaa. Haluaisin tietää mikä on todellinen syy rakentaa näitä voimaloita lisää. Menkää vaikka Saksaan, siellä on kauniita tuulivoimalalaitoksia pelloilla, energiaa tulee tuulesta ilmaiseksi, ei jätteitä. Työllistystä tulee näitä rakentaessa.
- 26.4. 1986
Ei 25.4.
- tare
Olin tuolloin äitini masussa. Minun olisi pitänyt syntyä muutamaa päivää ennen onnettomuutta, mutta olin hieman myöhässä. Kun onnettomuuss sitten sattui, niin säikähdin niin paljon että en uskaltanut syntyä vielä pariin viikoon sen onnetomuuden jälkeenkään. Siksi olenkin syntynyt vasta toukokuun puolenvälin maissa, melkein kuukauden lasketun ajan jälkeen. =)
- Ydinhyppy
Hypittiin keinusta kaverin, Jounin kanssa. Olin myös 9-vuotias. Jouni sanoi että kun tullaan alas hypystä, niin maahan ei saa käsillä koskea. Sanavalintaansa en ihan tarkkaan muista, mutta vaarallista se ainakin uutisten mukaan oli ollut.
- kipuna
olin juuri syntynyt kun tsernobyl räjähti
- vai ei?
Olin silloin 4-vuotias. En ole kysellyt, mitä tein räjähdyksen aikoihin.
Sairastuin kilpirauhassyöpään vuonna 2001. En tiedä johtuiko syöpä Tshernobylista. Lääkärini mukaan säteily olisi ollut syynä, kun taas viranomaiset eivät näe syy-yhteyttä. Tekisi mieli uskoa viranomaisia, mutta taidan enemmän kuitenkin luottaa lääkäriini.
Viranomaisten ainut tehtävä näyttää olevan kansalaisten rauhoitteleminen eikä asioista tiedottaminen ja näin ollen kansalaisten suojelu, "täällä ei ole mitään nähtävää, kaikki hallinnassa"... Saa nähä, jos ja kun lintuinfluenssa (tai mikä muu tahansa kansalaisia uhkaava tekijä) rantautuu Suomeen, panttaako viranomaiset tietoa tästäkin... - The Real Jamo
...juuri täyttänyt 6 vuotta ja ainoa mitä muistan koko jutusta on hämärät muistikuvat Kymmenen uutisissa näytetystä sulaneesta nelosreaktorista, heti kun sitä uutiskuvaa siitä alettiin saada. Eihän se sen ikäiselle merkinnyt mitään, tajusin vasta vuosien kuluttua koko Tshernobylin jutun vakavuuden.
- missä olin ja mitä tein
Olin vuoden ja jokusen päivän ikäinen.
- 6-vuotias silloin
En muista tarkkaa hetkeä kun sain tietää, mutta muistan sen epätietoisuuden ja pelon. Uutisissa näytettiin kuinka Neuvostoliitosta matkoilta palaavia turisteja tutkittiin säteilymittarein. Etelä-Suomen maitoa ei saanut jouda ja äiti repi kasvimaalta kaiken pois. Olin 6-vuotias, mutta tapaus jäi pysyvästi mieleen.
Jatkakaa Tshernobyl-muisteluitanne tämän linkin viestin alle:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1000000000000012&posting=22000000015960115
Sinne on avattu jatkokeskustelu, koska tämä keskustelu uhkaa täyttyä - ja on jo välillä täyttynytkin.- jk
olinnsiloinn kotona
Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563111Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472881Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242689Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3521782- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810- 44809