Vitiligo

tyttö

Taas se kesä tulee ja pääsee näyttämään tätä ihanaa laikkuihoa hämmästeleville. Inhottavaa läträillä itseruskettavien kanssa! Onko kanssaihmisiä? Haluaisin kuulla kokemuksianne ja onko hyviä hoitoja saatavilla?
Itse olen saanut UVB-valoa ja kokeillut Protopic-voidetta. UVB toi paljon pigmenttipalloja iholle, mutta ei ole levinnyt kaikkialle, joten olen kuin dalmatialainen. En haluaisi kuolla tällaisena.

13

5143

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pippurisi

iho siis koko ajan laikukas vai meneekö se välillä laikukkaaks? Mulla menee aina välillä ja johtuu ilmeisesti ääreisverenkierron huonoudesta, vaikka mulla onkin esim kädet aina suorastaan kuumat.. Ihmeellinen on elämä...

• tyttö

Mulla on laaja-alainen vitiligo. Pikkutyttönä todettu ja siitähän se on iän myötä levinnyt, eli pigmentti häipynyt. Omaa pigmenttiä on pisaroina tai hieman levinneenä ympäri kehoa. Kädet ovat laikukkaat, niinku mulla ois pisamaa. Jotenki tää näyttää siltä, että mun omaa pigmenttiä vois sanoo jo laikuks valkosella iholla.

• JaJu

Minulla on myös paljon vitiligo-läiskiä, ollut lapsuudesta. Tätä pidetään kai virusperäisenä autoimmuunitautina.
      Kyllä meitä jonkin verran on olemassa.

• blasco

Tuolla sarjalla on erittäin hyviä tuotteita vitilicon peittämiseen! Mene Blascon esittelijän juttusille. Tattoo cover esimerkiksi oikein levitettynä (vlevitys-pesu-levitys-pesu) kestää iholla jopa muutaman päivän!

Auttaa esim. jos kasvoilla on laikkuja! Kosmeettinen hoitokeino siis!

• tyttö
        blasco kirjoitti:

Tuolla sarjalla on erittäin hyviä tuotteita vitilicon peittämiseen! Mene Blascon esittelijän juttusille. Tattoo cover esimerkiksi oikein levitettynä (vlevitys-pesu-levitys-pesu) kestää iholla jopa muutaman päivän!

Auttaa esim. jos kasvoilla on laikkuja! Kosmeettinen hoitokeino siis!

Kasvoissani ei onneksi juuri olen laikkuja, mutta ympäri vartaloa on laajaa valkoista ihoa. Voi käydä vähän kalliiksi sivellä kyseistä voidetta koko kroppaan. Olisipa jokin keino, miten parantuisi tästä. Ei tuo peittelykään mukavaa ole. Olo on silloin vähän niin kuin näyttelisi jotain muuta kuin mitä on.

• Ninnuli

Juu, täällä toinen dalmatialainen... Tässäpä minun tarina tiivistetysti. Olen nyt jo 33 vee, vitiligo-läiskät tulivat jo ollessani 6-vuotias. Tuli todella valtavina läikkinä sääriini ja lisäksi pienempiä läikkiä sinne tänne ympäri kehoa. Psyykkisesti kova juttu, kesäisin pystyi pukemaan vaan sellaiset vaatteet jotka peitti läikät (esim. ei missään nimessä sortseja, t-paidatkin teki tiukkaa). Murkkuna kävin monta vuotta PUVA-valohoidossa ja noin vuoden hoidon jälkeen tuli tuloksia. Se ehkäpä toi minulle ns. normaalin nuoruuden, koska nuorenahan nämä kosmeettiset jutut tuntui pahimmilta. Opin myös melko hyvin peittämään itse ruskettavilla häiritsevät läikät, jotka hoidosta huolimatta jäi.
      Nyt sitten viime talven aikana vitiligo on vuosien jälkeen kunnolla levinnyt. Tämä tuli esille talven jälkeen kun kevät aurinko alkoi ruskettamaan... Normaali ihoni nimittäin ruskettuu todella helposti. Pigmentti on kadonnut nyt nimenomaan sormista ja kämmenselistä, jotka siis aina esillä, hohhoijaa... Onneksi on nyt sen verran ikää (ja perhekin), että ei enää itketä kun tietää pahemmistakin jutuista. Harmittaa tietysti jonkin verran.
      Mutta tiedoksi sulle että tilasin sellaista Novitil-nimistä voidetta juuri Kanadasta, jolla tiedetään olevan hyviä tuloksia vitiligon hoidossa. Täytyy kokeilla toimiiko. Puhuit Protopic-voiteesta. Oliko siitä sinulle apua? Mutta siis, toivotaan että ei tulisi hellekesä ;) ja muista, että pahemminkin voisi asiat olla. Hyvää kesää!

• tyttö

Kiitos. On aina lohduttavaa kuulla toisten kertomuksia, ja eihän tämä varmasti kenellekään mukava ole.
        Protopic voidetta kokeilin kuukauden ajan, ilman tuloksia. Lääkäri oli juuri sellainen, joka vain sanoi, ettei tähän ole mitään hoitokeinoa. Sanoi, että jos haluan kokeilla kyseistä voidetta niin siitä vaan. Mitä olen lukenut muista kohtalotovereista, he ovat käyttäneet Protopic -voidetta valon kanssa, eli ensin sivelleet voidetta iholle ja sitten menneet valoon. Kyseinen lääkäri ei minulle valosta puhunut.
        Olisihan se helppoa, jos osaisi ajatella, että voisi ne asiat pahemminkin olla. Yritän välillä ajatella niin, mutta ei se lopulta onnistu. Voisihan ne asiat paremminkin olla. Toistan aina vaan kysymystä "miksi juuri minä"... Haluaisin joskus edes näyttää kesäisin hyvältä ilman itseruskettavia, jotka tahraavat öisin lakanat.

• Ninnuli
        tyttö kirjoitti:

Kiitos. On aina lohduttavaa kuulla toisten kertomuksia, ja eihän tämä varmasti kenellekään mukava ole.
        Protopic voidetta kokeilin kuukauden ajan, ilman tuloksia. Lääkäri oli juuri sellainen, joka vain sanoi, ettei tähän ole mitään hoitokeinoa. Sanoi, että jos haluan kokeilla kyseistä voidetta niin siitä vaan. Mitä olen lukenut muista kohtalotovereista, he ovat käyttäneet Protopic -voidetta valon kanssa, eli ensin sivelleet voidetta iholle ja sitten menneet valoon. Kyseinen lääkäri ei minulle valosta puhunut.
        Olisihan se helppoa, jos osaisi ajatella, että voisi ne asiat pahemminkin olla. Yritän välillä ajatella niin, mutta ei se lopulta onnistu. Voisihan ne asiat paremminkin olla. Toistan aina vaan kysymystä "miksi juuri minä"... Haluaisin joskus edes näyttää kesäisin hyvältä ilman itseruskettavia, jotka tahraavat öisin lakanat.

Heippa taas! Itse asiassa muutama päivä sitten kirjoittaessani tuon viestini en lukenut koko viestiketjua, vaan pelkästään sun aloitusviestin. Eli sulla on näköjään vielä laaja-alaisempi vitiligo kuin mulla. Mä ymmärrän kyllä sen, että ajattelu "huonomminkin asiat voisi olla" ei lohduta. Olen itse aikoinani kärsinyt tästä todella paljon ja mietin myös aina miksi minä... Mielenkiinnosta kysyn sun ikää? Tuossa kolmenkympin kieppeillä olen itse päässyt asiasta jotenkin yli, mutta myönnän että nyt kun läikät ovat tulleet laajalti käsivarsiini jne... niin ei kovin tee mieli pukea hihattomia paitoja. Joten häiritsee tämä edelleenkin vaikka pahemmista asioistakin on kokemusta. Helpottavaa tietenkin on, että mulla on mies joka piupaut välittää moisesta. Itsellään on psoriasis, joten olemme oikein ihovammaisia molemmat ;)
        Minulle hoito kyllä on aina auttanut melko hyvin ja lääkäri kyllä puhui sinulle pötyä, kun sanoi että hoitoa ei tähän ole!! En tiedä oletko käynyt hoidoissa ja millaisissa, joten onko tämä tuttua tietoa. Itse kävin 14-16 vuotiaana PUVA-hoidossa. Silloin käytin voidetta (tunti ennen valotusta läikkiin), koska olin vielä sen verran nuori että tablettihoitoa ei uskallettu kokeilla. Pigmenttitäpliä alkoi tulla vasta vuoden hoidon jälkeen, mutta niitä tulikin sitten mukavasti kun lähti tulemaan. Sitten n. 24-vuotiaana läikkien taas levitessä menin PUVA-hoitoon. Tällöin käytin lääkkeitä (en enää muista nimeä, erikoisvalmistetta kuitenkin) joka otettiin muistaakseni tunti ennen valotusta. Ja taas hoito auttoi. Kävin myös puolen vuoden ajan PUVA:ssa uudestaan tuossa 27-vuotiaana. Silloinkin käytin tabletteja. Sen jälkeen en ole käynyt, mutta voisin nyt muuten mennä, mutta en jaksa ja ehdi ajella 30 kilsaa edestakaisin tuon vuoksi. Eli kokeile ihmeessä hoitoa. Toki se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä ja uskoa. Ja rahaa jonkin verran. Jo keskikokoisilla paikkakunnilla PUVA-laite löytyy. Saman verran tulee maksamaan käytkö joko yksityisellä tai kunnallisella, koska KELA korvaa osan.
        Lähettifirmasta soitettiin tänään että tilaamani Novitil-voide on saapunut. Tulihan tuolle purkille rahteineen hintaa reilu 100 euroa, mutta jos auttaa niin ei paha. Tämä perustuu siis voiteeseen yhdistettynä auringonvaloon. Periaatteessa sama idea siis kuin PUVA-hoidolla. Mutta kirjoitellaanhan taasen lisää, nyt täytyy lopetella.

• Henkkaaa87
        Ninnuli kirjoitti:

Heippa taas! Itse asiassa muutama päivä sitten kirjoittaessani tuon viestini en lukenut koko viestiketjua, vaan pelkästään sun aloitusviestin. Eli sulla on näköjään vielä laaja-alaisempi vitiligo kuin mulla. Mä ymmärrän kyllä sen, että ajattelu "huonomminkin asiat voisi olla" ei lohduta. Olen itse aikoinani kärsinyt tästä todella paljon ja mietin myös aina miksi minä... Mielenkiinnosta kysyn sun ikää? Tuossa kolmenkympin kieppeillä olen itse päässyt asiasta jotenkin yli, mutta myönnän että nyt kun läikät ovat tulleet laajalti käsivarsiini jne... niin ei kovin tee mieli pukea hihattomia paitoja. Joten häiritsee tämä edelleenkin vaikka pahemmista asioistakin on kokemusta. Helpottavaa tietenkin on, että mulla on mies joka piupaut välittää moisesta. Itsellään on psoriasis, joten olemme oikein ihovammaisia molemmat ;)
        Minulle hoito kyllä on aina auttanut melko hyvin ja lääkäri kyllä puhui sinulle pötyä, kun sanoi että hoitoa ei tähän ole!! En tiedä oletko käynyt hoidoissa ja millaisissa, joten onko tämä tuttua tietoa. Itse kävin 14-16 vuotiaana PUVA-hoidossa. Silloin käytin voidetta (tunti ennen valotusta läikkiin), koska olin vielä sen verran nuori että tablettihoitoa ei uskallettu kokeilla. Pigmenttitäpliä alkoi tulla vasta vuoden hoidon jälkeen, mutta niitä tulikin sitten mukavasti kun lähti tulemaan. Sitten n. 24-vuotiaana läikkien taas levitessä menin PUVA-hoitoon. Tällöin käytin lääkkeitä (en enää muista nimeä, erikoisvalmistetta kuitenkin) joka otettiin muistaakseni tunti ennen valotusta. Ja taas hoito auttoi. Kävin myös puolen vuoden ajan PUVA:ssa uudestaan tuossa 27-vuotiaana. Silloinkin käytin tabletteja. Sen jälkeen en ole käynyt, mutta voisin nyt muuten mennä, mutta en jaksa ja ehdi ajella 30 kilsaa edestakaisin tuon vuoksi. Eli kokeile ihmeessä hoitoa. Toki se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä ja uskoa. Ja rahaa jonkin verran. Jo keskikokoisilla paikkakunnilla PUVA-laite löytyy. Saman verran tulee maksamaan käytkö joko yksityisellä tai kunnallisella, koska KELA korvaa osan.
        Lähettifirmasta soitettiin tänään että tilaamani Novitil-voide on saapunut. Tulihan tuolle purkille rahteineen hintaa reilu 100 euroa, mutta jos auttaa niin ei paha. Tämä perustuu siis voiteeseen yhdistettynä auringonvaloon. Periaatteessa sama idea siis kuin PUVA-hoidolla. Mutta kirjoitellaanhan taasen lisää, nyt täytyy lopetella.

Itsellänikin on ollut vitiligo jo 14-15 vuotta eli valtaosan elämästäni, ja nyt oon jo aika tosi laikukas, mut onneks ei oo tullu mitään ongelmia tämän asian kanssa:) vähä tietysti joskus hävettää käydä kylpylöissä, mut oon aika hyvin oppinut hyväksymään itseni tällaisena kuin olen ja pystyn kulkemaan kaupungilla kesäisin niin kuin muutkin ihmiset peittelemättä mitään:) Hoito kiinnostaa paljon, mutta voisin olla tälläinen ku olen, vaikka aina:) maailmassa on nii paljo erilaisia ihmisiä ja pahempia huolia ku vitiligo niin oon tyytyväinen että oon tällainen kuin olen:)

• Pellekasvoinen
        Ninnuli kirjoitti:

Lueskelin teidän vanhoja viestejä ja kiinnostuin Novotil-tuotteesta. Miten se toimisi sinulla? Itselläni leviäminen selvästi riippuvainen isoista muutoksista elämässä ja stressistä.

• Fanilainen

Terve!

Täällä taas toinen kohtalotoveri!

Olen 23-vuotias tyttö, pikkulapsena sain jo läiskiä ja iän myötä on tullut lisää... Toisessa polvessa iso semmonen ja muualla pienempiä, lisää tulee koko ajan, useimmiten kesän jälkeen varsinkin jos on iho palanut. Olen käynyt pari kertaa iholääkärillä mut ei ne osaa sanoa mitään, ja jos on kerrottu joistakin hoidoista niin ne on ollut todella kalliita kylpy-hoitoja ym joiden tehoa ei ole voitu millään taata.
        Eli nyt kun te ootte kertoneet voide- ja valo hoidista jotka ovat tehonneet joillakin ainakin paikoittain, olisin kiinnostunut tietämään vähän niistä hinnoista enemmän.
        Eli valohoidosta Kela hyvittää osan mutta minkälaisesta summasta on kyse ja kuinka usein käydään sitten hoidossa? Ja tätä Novitil-voidetta, niin pitääkö sitä aina tilata ulkomailta? Eli sitä ei saa koti-Suomesta?
        Ihanaa kuulla että joillekin on tehonnu oikeesti koska mä oon jo vuosia sitten menettänyt toivoni!
        Lapsena oli kylläkin hirveän epämukavaa käydä rannalla ja tälleen kun hävetti niin. Joitakin vuosia sitten ajattelin kuitenkin että nyt loppu tää itsesääli, se on kuitenki vain ja ainoastaan kauneusvika, saa kiittää luojansa ettei oo jotain muuta vakavampaa sairautta! Mutta jos tälle kerran voi tehdä jotain niin miks ei kokeilla?? :)

• hei

Moikka.
      minulla on myös vaaleat läiskät oikean rinnan päällä (täysin pyöreä, siinä on ennen ollut luomi) sitten olkapäässäni on laaja vaalea alue, josta on myös poistettu luomi....ja tuo laikukkuus vasemmalta olkapäältäni jatkuu niskassa ja kaulalla pieninä laikkuina, onko kyseessä siis tämä mistä te puhutte??? vai voiko kyseessä olla jotain muuta??

• Täplällinen

Minulla on aivan samanlainen aivan pyöreä synmeetrinen laikku rintojen välissä.Se on suurentunut koko ajan ja olenkin aivan paniikissa mikä se on ja saanko sitä koskaan pois.Nyt menossa lääkäriin maanantaina...toivon että he osaisivat auttaa minua :( Häpeän sitä todella paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      338
      11756
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7966
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      3083
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2258
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      156
      2219
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1656
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      55
      1103
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      793
    Aihe