Konginkangas

Ernesti

Säälittää tuo Konginkankaalla sattuneen onnettomuuden rekkakuski.Asia ei varmasti ole helppo hänelle itselleen ja nyt asia vedettiin vielä oikeuteen.

68

5212

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Penkomista

      Kuljettaja ajoi ihan rajoitusten mukaisesti. Alamäessä vaunu alkoi puskemaan päälle, rajoitin esti rekan vetämisen suoraksi.

      Ei mielestäni kuskin vika. Rekan kuljettaja teki mitä pystyi turman estämiseksi.

      Firman johtajat pitäisi laittaa vastuuseen koska ovat suunnitelleet tiukat aikataulut. Toisaalta kuskin kuuluisi saada rangaistus ylikuorman ottamisesta.

      Helppo sitä on jälkikäteen puhua tilannenopeuksista ja "odotettavissa olevasta jäisestä tiestä". Kaikenlaiset jälkiviisaat puhuvat nyt niin sylki lentäen että... miten rekkamies voi nähdä mustan jään pimeässä?
      Mitenhän olisi käynyt, jos linja-auton kuljettaja olisi väistänyt ojaan? Olisivatko useammat hengissä? Entä linja-auton tilannenopeus, oliko sama kuin rekalla?


      Säälin rekan kuljettajaa, koska hän saa ihan liian suuren syyn tässä.

      • toristi

        Ei kenenkään muun.

        Ylinopeutta? Ei.

        Liian suuri nopeus tilanteeseen nähden? KYLLÄ.


      • Itse,,
        toristi kirjoitti:

        Ei kenenkään muun.

        Ylinopeutta? Ei.

        Liian suuri nopeus tilanteeseen nähden? KYLLÄ.

        Se on vain sitä että suomessa halutaan joka asiassa etsiä pääsyyllinen. Tässä tapauksessa virkaa toimittaa rekkakuski. Kun muistelette suuria skandaaleja, aina on ollut "pääpiru", näin luultavasti tulee olemaankin.

        Kuljettaja teki kaikkensa estääkseen onnettomuuden (yritti oikaista rekkaa, yritti viestiä räpsyttämälä valoja linja-autolle että jotain on vialla). En tiedä, pystyikö linja-auton kuljettaja näkemään vaunua, vai menikö paniikkiin ettei "tajunnut" kääntää rattia ja väistää ojaan.

        Tilannenopeus on kaksiteräinen miekka: miten rekka pääsee kiipeämään mäkeä hitaalla vauhdilla, kun on vaara että jää sutimaan ja miten mäen päällä sitten kerkeää hidastaa?? Miten sopeuttaa nopeus? Yleensä hidastetaan vasta silloin kun alkaa luistamaan. Hyvin harva ihminen ajaa "varmuuden vuoksi" alinopeutta. Mikä on tien kunnossapitäjän vastuu?? Ei vissiin mitään.

        Jos puhutte tosissanne tilannenopeuksista, käynnistäkää kansanliike, jolla halutaan raskaalle liikenteelle joustavat työaikataulut. Toisin sanoen niin, että kuljettaja saa kuorman toimitettavakseen, ja saa ajaa perille oman harkintansa mukaan turvallista vauhtia, ilman että toimitusjohtaja uhkailee samaan aikaan potkuilla koska ajaa hitaasti eikä tavara kulje. Saatte minun tukeni heti, laittakaa vaikka nettiadressi pystyyn, ne ketkä sen osaa tehdä.


      • hölmö?
        Itse,, kirjoitti:

        Se on vain sitä että suomessa halutaan joka asiassa etsiä pääsyyllinen. Tässä tapauksessa virkaa toimittaa rekkakuski. Kun muistelette suuria skandaaleja, aina on ollut "pääpiru", näin luultavasti tulee olemaankin.

        Kuljettaja teki kaikkensa estääkseen onnettomuuden (yritti oikaista rekkaa, yritti viestiä räpsyttämälä valoja linja-autolle että jotain on vialla). En tiedä, pystyikö linja-auton kuljettaja näkemään vaunua, vai menikö paniikkiin ettei "tajunnut" kääntää rattia ja väistää ojaan.

        Tilannenopeus on kaksiteräinen miekka: miten rekka pääsee kiipeämään mäkeä hitaalla vauhdilla, kun on vaara että jää sutimaan ja miten mäen päällä sitten kerkeää hidastaa?? Miten sopeuttaa nopeus? Yleensä hidastetaan vasta silloin kun alkaa luistamaan. Hyvin harva ihminen ajaa "varmuuden vuoksi" alinopeutta. Mikä on tien kunnossapitäjän vastuu?? Ei vissiin mitään.

        Jos puhutte tosissanne tilannenopeuksista, käynnistäkää kansanliike, jolla halutaan raskaalle liikenteelle joustavat työaikataulut. Toisin sanoen niin, että kuljettaja saa kuorman toimitettavakseen, ja saa ajaa perille oman harkintansa mukaan turvallista vauhtia, ilman että toimitusjohtaja uhkailee samaan aikaan potkuilla koska ajaa hitaasti eikä tavara kulje. Saatte minun tukeni heti, laittakaa vaikka nettiadressi pystyyn, ne ketkä sen osaa tehdä.

        Perävaunuhan kävi jo ojanpuolella, mutta piti vaan vetää takaisin tielle ja vilkutella, että toinen väistäisi.
        Valitti vielä, että tiessä kallistusta ojaanpäin, silloinhan menee vaan helpommin ojaan ihan ohjaamatta.
        Todella raukkamainen tyyppi. Pelkää niin seuraamuksia omalta työpaikalta, että linja-auton, joissa yleensä on sentään paljon enemmän ihmisiä, kuin rekassa, pitäisi väistää pellolle.
        Nyt sitten kerjää sääliä ja väittää, että teki kaikkensa. Kun ei olisi tehnyt mitään, vaan antanut rekan mennä ojaan, niin olisi 23 kuollutta vähemmän.
        Kukaan ei sääli, jos ajaa yhden kuoliaaksi, niin miksi ihmeessä tätä sitten pitäisi sääliä.
        Tuomio ja korvaukset lain mukaan ja sillä selvä.


      • En ole hölmö
        hölmö? kirjoitti:

        Perävaunuhan kävi jo ojanpuolella, mutta piti vaan vetää takaisin tielle ja vilkutella, että toinen väistäisi.
        Valitti vielä, että tiessä kallistusta ojaanpäin, silloinhan menee vaan helpommin ojaan ihan ohjaamatta.
        Todella raukkamainen tyyppi. Pelkää niin seuraamuksia omalta työpaikalta, että linja-auton, joissa yleensä on sentään paljon enemmän ihmisiä, kuin rekassa, pitäisi väistää pellolle.
        Nyt sitten kerjää sääliä ja väittää, että teki kaikkensa. Kun ei olisi tehnyt mitään, vaan antanut rekan mennä ojaan, niin olisi 23 kuollutta vähemmän.
        Kukaan ei sääli, jos ajaa yhden kuoliaaksi, niin miksi ihmeessä tätä sitten pitäisi sääliä.
        Tuomio ja korvaukset lain mukaan ja sillä selvä.

        Siinä vaihessa kun vaunu tippui ojan penkkaan, rekan kuljettaja yritti tietenkin pitää vaunun tiellä ja kiskaisi sen takaisin tielle. En usko että kukaan ajattelee "Oho, vaunu meni ojaan, olkoot siellä sitten", vaan se yritetään pitää tiellä.
        Kun rekan kuski sai vaunun tielle, vaunu lähti tien toiselle sivulle nopeasti, koska kuljettaja näki lähestyvän linja-auton. Rekka joutui tekemään väistöliikkeen, jonka seurauksena vaunu "lähti hanskasta" uudelleen. Yritti herättää linkan huomion valojen välkyttelyllä, koska mitään muuta ei ollut tehtävissä enää.
        **Katsoppas onnettomuus-animaatio, linja-auto ilmestyy näkökenttään, kun vaunu on _takaisin_ tiellä (http://www.onnettomuustutkinta.fi/video/konginkangas.mpg)**

        Mielestäni ei tuolla olisi voinut enää paremmin toimia. Ei rekan kuljettaja voinut tietää sitäkään että hetken matkan päässä tulee linja-auto vastaan.


      • totta?
        En ole hölmö kirjoitti:

        Siinä vaihessa kun vaunu tippui ojan penkkaan, rekan kuljettaja yritti tietenkin pitää vaunun tiellä ja kiskaisi sen takaisin tielle. En usko että kukaan ajattelee "Oho, vaunu meni ojaan, olkoot siellä sitten", vaan se yritetään pitää tiellä.
        Kun rekan kuski sai vaunun tielle, vaunu lähti tien toiselle sivulle nopeasti, koska kuljettaja näki lähestyvän linja-auton. Rekka joutui tekemään väistöliikkeen, jonka seurauksena vaunu "lähti hanskasta" uudelleen. Yritti herättää linkan huomion valojen välkyttelyllä, koska mitään muuta ei ollut tehtävissä enää.
        **Katsoppas onnettomuus-animaatio, linja-auto ilmestyy näkökenttään, kun vaunu on _takaisin_ tiellä (http://www.onnettomuustutkinta.fi/video/konginkangas.mpg)**

        Mielestäni ei tuolla olisi voinut enää paremmin toimia. Ei rekan kuljettaja voinut tietää sitäkään että hetken matkan päässä tulee linja-auto vastaan.

        Että perävaunun saa helpommin ojasta tielle, kuin tieltä ojaan, vaikka ne kallistuksetkin oli ojaan päin.
        Huonosti olet tuon animaationkin katsonut. Tie on suora ja linja-auto näkyy jo ajassa 19s, valot näkyy selvästi 21s.
        Pelkät valotkin olisi näkynyt, vaikka olisi ollut puolisokea.
        Siinä vaiheessa, kun perävaunu on tiellä, linja-auto on jo todella lähellä, mutta kuski vaan vilkuttelee valoja odottaa toissen väistävän.
        Todella typerää.


      • Miten sen nyt ottaa
        totta? kirjoitti:

        Että perävaunun saa helpommin ojasta tielle, kuin tieltä ojaan, vaikka ne kallistuksetkin oli ojaan päin.
        Huonosti olet tuon animaationkin katsonut. Tie on suora ja linja-auto näkyy jo ajassa 19s, valot näkyy selvästi 21s.
        Pelkät valotkin olisi näkynyt, vaikka olisi ollut puolisokea.
        Siinä vaiheessa, kun perävaunu on tiellä, linja-auto on jo todella lähellä, mutta kuski vaan vilkuttelee valoja odottaa toissen väistävän.
        Todella typerää.

        En puhunut helppoudesta, vaan siitä ettei kukaan pyri ajamaan niin että ajoneuvo on poissa tieltä tai ajokaistalta. Jos ajoneuvo poistuu omalta ajokaistalta, jo vaistot kertovat että se on palautettava omalle ajokaistalle.

        Valot olivat siinä vaiheessa kaukana, joten rekkakuski luuli kerkeävänsä nostaa vaunun ojasta. Ja varmastikkaan kaukaiset valot eivät ole keskittymisen keskus siinä vaiheessa, kun perävaunu meinaa tippua ojaan.

        Ja kuten sanoit: kun vaunu on tiellä linja-auto on todella lähellä. Tässä vaiheessa kuljettajan piti tehdä nopea väistö takaisin omalle kaistalleen ja siitä aiheutui se, että perävaunu jatkaa matkaansa suoraan vastaantulijan kaistalla. Huonon kitkan takia vaunu ei seurannut vetoautoa oikealle kaistalle.

        Ratkaisun tekemiseen rekkakuskilla oli aikaa muutamia sekunteja, ei siinä kerkeä pohtia vaihtoehtoja. Kuten kaikki muutkin, yritti hänkin pitää yhdistelmänsä omalla ajokaistallaan koko ajan.
        -Jos olet joskus ajanut pimeässä, tiedät että etäisyyden arviointi on erittäin vaikeaa. Ei ole kiintopistettä pimeydessä, johon voisi sitoa etäisyyden. Kaukainen valotäplä voi yhtähyvin olla kilometrin tai kahden päässä.


      • oli...
        Miten sen nyt ottaa kirjoitti:

        En puhunut helppoudesta, vaan siitä ettei kukaan pyri ajamaan niin että ajoneuvo on poissa tieltä tai ajokaistalta. Jos ajoneuvo poistuu omalta ajokaistalta, jo vaistot kertovat että se on palautettava omalle ajokaistalle.

        Valot olivat siinä vaiheessa kaukana, joten rekkakuski luuli kerkeävänsä nostaa vaunun ojasta. Ja varmastikkaan kaukaiset valot eivät ole keskittymisen keskus siinä vaiheessa, kun perävaunu meinaa tippua ojaan.

        Ja kuten sanoit: kun vaunu on tiellä linja-auto on todella lähellä. Tässä vaiheessa kuljettajan piti tehdä nopea väistö takaisin omalle kaistalleen ja siitä aiheutui se, että perävaunu jatkaa matkaansa suoraan vastaantulijan kaistalla. Huonon kitkan takia vaunu ei seurannut vetoautoa oikealle kaistalle.

        Ratkaisun tekemiseen rekkakuskilla oli aikaa muutamia sekunteja, ei siinä kerkeä pohtia vaihtoehtoja. Kuten kaikki muutkin, yritti hänkin pitää yhdistelmänsä omalla ajokaistallaan koko ajan.
        -Jos olet joskus ajanut pimeässä, tiedät että etäisyyden arviointi on erittäin vaikeaa. Ei ole kiintopistettä pimeydessä, johon voisi sitoa etäisyyden. Kaukainen valotäplä voi yhtähyvin olla kilometrin tai kahden päässä.

        tuttu reitti, eikä se suora edes kovin pitkä ollut.
        Tuo ehdotuksesi työaikatauluista on kyllä ihan kannatettava, mutta epäilenpä, ettei omistajia/kuskeja saa järjestykseen muuten, kuin isommilla rangaistuksilla.
        Jos tälläisissä onnettomuuksissa vain hyssytellään, niin mikään ei muutu.


      • enestin pojanpoika
        oli... kirjoitti:

        tuttu reitti, eikä se suora edes kovin pitkä ollut.
        Tuo ehdotuksesi työaikatauluista on kyllä ihan kannatettava, mutta epäilenpä, ettei omistajia/kuskeja saa järjestykseen muuten, kuin isommilla rangaistuksilla.
        Jos tälläisissä onnettomuuksissa vain hyssytellään, niin mikään ei muutu.

        Tuttu reitti joo, olisi kuski varmaan ajanut hiljempaa jos olisi TIENNYT mäen olevan liukas. Mutta ku tie ei edellisillä kerroilla ollut liukas niin mistä tietää varautua?

        Jälkiviisaus on aina helppoa ja puhua siitä että miten olisi pitänyt tehdä..


      • passikuikka
        toristi kirjoitti:

        Ei kenenkään muun.

        Ylinopeutta? Ei.

        Liian suuri nopeus tilanteeseen nähden? KYLLÄ.

        mahtaa olla etttä olet täällä laukomassa typeryyksiä.
        Tai toivottavasti et enää ole...
        Sä et varmaan ole tehnyt elämässäsi yhtään virhettä.
        Paitsi sen että synnyit.


      • Kangas Kong
        passikuikka kirjoitti:

        mahtaa olla etttä olet täällä laukomassa typeryyksiä.
        Tai toivottavasti et enää ole...
        Sä et varmaan ole tehnyt elämässäsi yhtään virhettä.
        Paitsi sen että synnyit.

        Huomasitko että vastasit YLI 4 vuotta vanhaan viestiin?? Eipä taida enää mennä kirjoituksesi "perille"!


    • miihkali

      Tämän kansakunnan luonteenominaisuuksiin näyttää kuuluvan, että joku pitää vetää aika-ajoin julkisesti hirteen. Kai se tuottaa näille onnettomille jonkinlaisen hyvänolontunteen, kun saadaan ihmisen elämä tuhottua loppuiäksi. Meneepähän jollakin vielä huonommin kuin omalla itsellään. Jos joku tässä pitää saada vastuuseen, niin ko. tien kunnosta huolehtija. Kyseisen kohdan kumpareesta (jota rekkamies väisti joutuen huonolle ajolinjalle) oli huomautettu useaan otteeseen tuloksetta. Voimia rekkakuskille!

      • Veijo Esso

        Eli pitäisi antaa papukaijamerkki ja kunniakaaharin erikoispalkinto?

        Onneksi Suomessa on vielä jonkinlainen oikeusjärjestelmä olemassa ja ainakin kuolonkolarin osapuolet joutuvat käräjille.

        Suomessa on yleensä talvella liukasta ja se pitäisi kyllä olla 'ammatti'-kuskinkin tiedossa. Mutta kun se oikea tilannenopeus on nysväämistä niin pakkohan sitä on painaa niin lujaa kuin pääsee ettei vaan kukaan pääse piikittelemään.

        Suurimpia syyllisiä ovatkin sinun kaltaiset ylinopeuksiin kiihottavat. Eihän tarvita kuin yksi tapaus jossa onnettomuuteen joutunut ilmoittaa syyksi sen että täällä jatkuvasti esitetty kansan kiihottaminen kirvoitti ajamaan ylinopeuksia ja sen jälkeen kaivellaan miihkailinkin ip-osoite ja katsotaan että minkäslainen hukkapätkä siellä oikein huutelee.


      • Saku ex-rekkakuski
        Veijo Esso kirjoitti:

        Eli pitäisi antaa papukaijamerkki ja kunniakaaharin erikoispalkinto?

        Onneksi Suomessa on vielä jonkinlainen oikeusjärjestelmä olemassa ja ainakin kuolonkolarin osapuolet joutuvat käräjille.

        Suomessa on yleensä talvella liukasta ja se pitäisi kyllä olla 'ammatti'-kuskinkin tiedossa. Mutta kun se oikea tilannenopeus on nysväämistä niin pakkohan sitä on painaa niin lujaa kuin pääsee ettei vaan kukaan pääse piikittelemään.

        Suurimpia syyllisiä ovatkin sinun kaltaiset ylinopeuksiin kiihottavat. Eihän tarvita kuin yksi tapaus jossa onnettomuuteen joutunut ilmoittaa syyksi sen että täällä jatkuvasti esitetty kansan kiihottaminen kirvoitti ajamaan ylinopeuksia ja sen jälkeen kaivellaan miihkailinkin ip-osoite ja katsotaan että minkäslainen hukkapätkä siellä oikein huutelee.

        joo

        vittu että osaat olla SAIRAS!!!!!!!!!!!!!!
        kun tommosta edes ajattelet saati vielä kirjoitat
        varmasti tappo ne ihmiset tahallaan....hei haloo
        kuski kärsii elinikäisistä painajaisista joten antakaa kuskille jo rauha ja tukekaa häntä!!pääsemään uudelleen elämään normaalia elämää


      • Veijo Esso
        Saku ex-rekkakuski kirjoitti:

        joo

        vittu että osaat olla SAIRAS!!!!!!!!!!!!!!
        kun tommosta edes ajattelet saati vielä kirjoitat
        varmasti tappo ne ihmiset tahallaan....hei haloo
        kuski kärsii elinikäisistä painajaisista joten antakaa kuskille jo rauha ja tukekaa häntä!!pääsemään uudelleen elämään normaalia elämää

        Mielestäsi on lievempi rike jos aiheuttaa onnettomuuden jossa kuolee kymmeniä ja juttu sen takia saa julkisuutta kuin se että aiheuttaa onnettomuuden jossa kuolee vaikkapa yksi joka taas saa mediassa vain vähän palstatilaa.

        Eiköhän sinun kannattaisi itse tuijotella sinne peiliin ja miettiä syntyjä syviä.

        Ei yleensä kukaan tahallaan aiheuta onnettomuuksia ja niistä seuraavia kuolemantapauksia mutta ne syntyvät yleensä jonkinlaisen huolimattomuuden tai välinpitämättömyyden seurauksena.

        Sinun logiikkasi mukaan murhaajakin pitäisi armahtaa koska yleisen käsityksen mukaan normaali ihminen kärsii omantunnon tuskia ja painajaisia sellaisen teon jälkeen.


      • Hannu
        Veijo Esso kirjoitti:

        Mielestäsi on lievempi rike jos aiheuttaa onnettomuuden jossa kuolee kymmeniä ja juttu sen takia saa julkisuutta kuin se että aiheuttaa onnettomuuden jossa kuolee vaikkapa yksi joka taas saa mediassa vain vähän palstatilaa.

        Eiköhän sinun kannattaisi itse tuijotella sinne peiliin ja miettiä syntyjä syviä.

        Ei yleensä kukaan tahallaan aiheuta onnettomuuksia ja niistä seuraavia kuolemantapauksia mutta ne syntyvät yleensä jonkinlaisen huolimattomuuden tai välinpitämättömyyden seurauksena.

        Sinun logiikkasi mukaan murhaajakin pitäisi armahtaa koska yleisen käsityksen mukaan normaali ihminen kärsii omantunnon tuskia ja painajaisia sellaisen teon jälkeen.

        Sun mielestä tuo turmakuski on nyt siis murhaaja.

        Sinun logiikkasi mukaan murhaaja on normaali ihminen, joka tehnyt jotain huolimatonta tai ollut väliinpitämätön.


      • Veijo Esso
        Hannu kirjoitti:

        Sun mielestä tuo turmakuski on nyt siis murhaaja.

        Sinun logiikkasi mukaan murhaaja on normaali ihminen, joka tehnyt jotain huolimatonta tai ollut väliinpitämätön.

        Logiikka ei ole sinun vahvoja puolia. Suuntaudu jollekin käytännönläheiselle alalle, vaikkapa keksien leipomiseen.


      • kysymys w
        Veijo Esso kirjoitti:

        Eli pitäisi antaa papukaijamerkki ja kunniakaaharin erikoispalkinto?

        Onneksi Suomessa on vielä jonkinlainen oikeusjärjestelmä olemassa ja ainakin kuolonkolarin osapuolet joutuvat käräjille.

        Suomessa on yleensä talvella liukasta ja se pitäisi kyllä olla 'ammatti'-kuskinkin tiedossa. Mutta kun se oikea tilannenopeus on nysväämistä niin pakkohan sitä on painaa niin lujaa kuin pääsee ettei vaan kukaan pääse piikittelemään.

        Suurimpia syyllisiä ovatkin sinun kaltaiset ylinopeuksiin kiihottavat. Eihän tarvita kuin yksi tapaus jossa onnettomuuteen joutunut ilmoittaa syyksi sen että täällä jatkuvasti esitetty kansan kiihottaminen kirvoitti ajamaan ylinopeuksia ja sen jälkeen kaivellaan miihkailinkin ip-osoite ja katsotaan että minkäslainen hukkapätkä siellä oikein huutelee.

        Oletko ammatiltasi poliisi?


      • johanna
        Veijo Esso kirjoitti:

        Eli pitäisi antaa papukaijamerkki ja kunniakaaharin erikoispalkinto?

        Onneksi Suomessa on vielä jonkinlainen oikeusjärjestelmä olemassa ja ainakin kuolonkolarin osapuolet joutuvat käräjille.

        Suomessa on yleensä talvella liukasta ja se pitäisi kyllä olla 'ammatti'-kuskinkin tiedossa. Mutta kun se oikea tilannenopeus on nysväämistä niin pakkohan sitä on painaa niin lujaa kuin pääsee ettei vaan kukaan pääse piikittelemään.

        Suurimpia syyllisiä ovatkin sinun kaltaiset ylinopeuksiin kiihottavat. Eihän tarvita kuin yksi tapaus jossa onnettomuuteen joutunut ilmoittaa syyksi sen että täällä jatkuvasti esitetty kansan kiihottaminen kirvoitti ajamaan ylinopeuksia ja sen jälkeen kaivellaan miihkailinkin ip-osoite ja katsotaan että minkäslainen hukkapätkä siellä oikein huutelee.

        Lopetahan nyt se ip-osoitteella onanoiminen ja ota järki käteen. Luulisi pasilan hukkapätkillä olevan parempaakin tekemistä kuin keksiä syytepätkää miihkalia kohtaan joka esittää neutraalin kommentin onnettomuudesta. Itse olet syyllistynyt palstoilla yllyttämiseen jos kuka - suojatieskeidat tms. heitot - lieneekö sitten ip-osoitteesi jo pasilan hukkapätkien syyteaihion reunakoristeena? Todennäköisesti ip-osoitteellesi käy siten että se käännetään nurinniskoin pi-osoitteeksi, ja saatkin sitten tulevaisuudessa kaiken skeidan kaikuna omaan leukaasi mitä tänne yrität ajaa.


      • Vain tavallinen tallaaja
        Veijo Esso kirjoitti:

        Eli pitäisi antaa papukaijamerkki ja kunniakaaharin erikoispalkinto?

        Onneksi Suomessa on vielä jonkinlainen oikeusjärjestelmä olemassa ja ainakin kuolonkolarin osapuolet joutuvat käräjille.

        Suomessa on yleensä talvella liukasta ja se pitäisi kyllä olla 'ammatti'-kuskinkin tiedossa. Mutta kun se oikea tilannenopeus on nysväämistä niin pakkohan sitä on painaa niin lujaa kuin pääsee ettei vaan kukaan pääse piikittelemään.

        Suurimpia syyllisiä ovatkin sinun kaltaiset ylinopeuksiin kiihottavat. Eihän tarvita kuin yksi tapaus jossa onnettomuuteen joutunut ilmoittaa syyksi sen että täällä jatkuvasti esitetty kansan kiihottaminen kirvoitti ajamaan ylinopeuksia ja sen jälkeen kaivellaan miihkailinkin ip-osoite ja katsotaan että minkäslainen hukkapätkä siellä oikein huutelee.

        Kirjoitti.
        Kuis sie tollai riivaanuit? Ei se rekkakuski kaahaillut. Alamäessä ison painavan auton vauhti kiihtyy sehän on itsestään selvyys ja jos siinä tilanteessa jarrutat on rekka taatusti linkussa.

        Oikeus päättää kuka syyllinen.Toivotaan me ettei omalle kohralle moista satu. Niin ja keskille jaksamista.


      • Veijo Esso kirjoitti:

        Eli pitäisi antaa papukaijamerkki ja kunniakaaharin erikoispalkinto?

        Onneksi Suomessa on vielä jonkinlainen oikeusjärjestelmä olemassa ja ainakin kuolonkolarin osapuolet joutuvat käräjille.

        Suomessa on yleensä talvella liukasta ja se pitäisi kyllä olla 'ammatti'-kuskinkin tiedossa. Mutta kun se oikea tilannenopeus on nysväämistä niin pakkohan sitä on painaa niin lujaa kuin pääsee ettei vaan kukaan pääse piikittelemään.

        Suurimpia syyllisiä ovatkin sinun kaltaiset ylinopeuksiin kiihottavat. Eihän tarvita kuin yksi tapaus jossa onnettomuuteen joutunut ilmoittaa syyksi sen että täällä jatkuvasti esitetty kansan kiihottaminen kirvoitti ajamaan ylinopeuksia ja sen jälkeen kaivellaan miihkailinkin ip-osoite ja katsotaan että minkäslainen hukkapätkä siellä oikein huutelee.

        .....samassa kolarissa.

        Valitettavasti vain toinen on puolustamassa itseään. Mikäli kerrottu on totta, linja-auton kuljettaja on huomattasti syyllisempi kuolemiin.

        Antaisivat asian olla, jos tarkoitus ei ole saada monien rekkojen aikatauluja järkeistetyksi, jotka liikennelain mukaan ovat mahdottomia.

        Eikö siitä tienpitäjästä pidä syyttää, vaikka avunannosta tähän "murhaan"?


      • miihkali
        Veijo Esso kirjoitti:

        Logiikka ei ole sinun vahvoja puolia. Suuntaudu jollekin käytännönläheiselle alalle, vaikkapa keksien leipomiseen.

        "Suurimpia syyllisiä ovatkin sinunlaiset ylinopeuksiin kiihottajat". Vittu sun logiikallas varmaan meikäläinenkin on kohta mukana tuossa oikeusjutussa. Sun logiikallas varmaan ihminen on aivoton olio, jonka käyttäytymistä voi muokata mielin määrin.
        Sanoit myös, että talvella nyt sattuu olemaan yleensä huonot kelit. Tämäkö oikeuttaa tien kunnossapitämisen laiminlyömiseen. Jos tästä tulisi ennakkotapaus ja saatettaisiin tien kunnosta vastaava vastuuseen, niin alkaisi teitten kuntokin parantua.


      • jippo piippo
        Veijo Esso kirjoitti:

        Logiikka ei ole sinun vahvoja puolia. Suuntaudu jollekin käytännönläheiselle alalle, vaikkapa keksien leipomiseen.

        Kyllähän olet aika ihme epeli. Jos olet lehdistä ja uutisista seurannut juttua millä helvetin pätevyydellä menet kertomaan kuka on tehnyt ja mitä väärin. Onko sinulla kokemuksia rekkalla ajosta ja noin raskaan kuorman kanssa. oletko joskus tehnyt rehellistä työtä. Tuollaiset polkuautolla rullailevat hyttysen paskat pitäisi karkoittaa koko maasta jonnekkin siperiaan.


      • toristi
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        .....samassa kolarissa.

        Valitettavasti vain toinen on puolustamassa itseään. Mikäli kerrottu on totta, linja-auton kuljettaja on huomattasti syyllisempi kuolemiin.

        Antaisivat asian olla, jos tarkoitus ei ole saada monien rekkojen aikatauluja järkeistetyksi, jotka liikennelain mukaan ovat mahdottomia.

        Eikö siitä tienpitäjästä pidä syyttää, vaikka avunannosta tähän "murhaan"?

        Linja-auton kuljettaja käytti omaa kaistaa, kummalla kaistalla rekka oli?


      • Rekkanainen
        toristi kirjoitti:

        Linja-auton kuljettaja käytti omaa kaistaa, kummalla kaistalla rekka oli?

        ...onnettomuudessa ollut lainkaan, vaan täysperä.
        Katsopas rekka=puoliperävaunu.
        Että näin.
        Vastaantulevan liikenteen kaistalle ajautui varsinainen perävaunu......

        Pilkun halkomista vai??? Kyllä, juuri sitä.


      • turvallisempaa
        Saku ex-rekkakuski kirjoitti:

        joo

        vittu että osaat olla SAIRAS!!!!!!!!!!!!!!
        kun tommosta edes ajattelet saati vielä kirjoitat
        varmasti tappo ne ihmiset tahallaan....hei haloo
        kuski kärsii elinikäisistä painajaisista joten antakaa kuskille jo rauha ja tukekaa häntä!!pääsemään uudelleen elämään normaalia elämää

        kun olisi elääkkeelle asti vankilassa, eikä tien päällä vilkuttelemassa.


      • niin..
        miihkali kirjoitti:

        "Suurimpia syyllisiä ovatkin sinunlaiset ylinopeuksiin kiihottajat". Vittu sun logiikallas varmaan meikäläinenkin on kohta mukana tuossa oikeusjutussa. Sun logiikallas varmaan ihminen on aivoton olio, jonka käyttäytymistä voi muokata mielin määrin.
        Sanoit myös, että talvella nyt sattuu olemaan yleensä huonot kelit. Tämäkö oikeuttaa tien kunnossapitämisen laiminlyömiseen. Jos tästä tulisi ennakkotapaus ja saatettaisiin tien kunnosta vastaava vastuuseen, niin alkaisi teitten kuntokin parantua.

        Varsinainen älynväläys.
        Ilman muuttuessa tiet jäätyvät hetkessä tuhansien kilometrien matkalta yhtä aikaa. Miten kuvittelet, että kaikki pystyisi suolaamaan tai hiekoittamaan samalla sekunnilla.
        Talvella on aina jossain liukasta ja se vaan täytyy ottaa huomioon.


      • tärkeämpää
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...onnettomuudessa ollut lainkaan, vaan täysperä.
        Katsopas rekka=puoliperävaunu.
        Että näin.
        Vastaantulevan liikenteen kaistalle ajautui varsinainen perävaunu......

        Pilkun halkomista vai??? Kyllä, juuri sitä.

        ymmärtää, kenen ajokki oli väärällä kaistalla, kuin mikä sattuu olemaan siitä käytetty virallinen nimitys.
        Rekka yleisnimityksenä käy vallan hyvin, kun jokainen tietää mistä on kyse. Sen sijaan kaikille ei näytä olevan selvää, että millään tekosyyllä ei voi varata vastaan tulevien kaistaa omaan käyttöönsä.



      • lapsellinen
        Kairakettu kirjoitti:

        No, lue tuolta: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=4500000000000477&posting=22000000016049960

        vertaus.
        Jos nyt yrittää jotain yhtymäkohtia hakea rekkaonnettomuuteen, niin eihän rekkakuskin valojen vilkuttelussa mitään pahaa ollut, mutta olisi sen lisäksi pitänyt antaa mennä rekan pellolle, eikä odottaa toisen väistävän.
        Pientareelle väistäminen ei riittänyt.

        Olen sen verran liikkunut jalkaisinkin, että jos on kaatuakseen, niin kaatuu. Ei siinä ehdi muita varoittelemaan, ennenkuin tilanteen jälkeen ja silloinkin järkevämpi väistäisi pyöräilijää, eikä huitoisi edessä.


      • lapsellinen kirjoitti:

        vertaus.
        Jos nyt yrittää jotain yhtymäkohtia hakea rekkaonnettomuuteen, niin eihän rekkakuskin valojen vilkuttelussa mitään pahaa ollut, mutta olisi sen lisäksi pitänyt antaa mennä rekan pellolle, eikä odottaa toisen väistävän.
        Pientareelle väistäminen ei riittänyt.

        Olen sen verran liikkunut jalkaisinkin, että jos on kaatuakseen, niin kaatuu. Ei siinä ehdi muita varoittelemaan, ennenkuin tilanteen jälkeen ja silloinkin järkevämpi väistäisi pyöräilijää, eikä huitoisi edessä.

        Jalkaisin olet voinut liikkuakin, mutta et ole tainnut rekkaa ajaa? Älä välitä, en ole ajanut minäkään, mutta tajuan silti millaista se voi olla. Sinä et näköjään.


      • miihkali
        niin.. kirjoitti:

        Varsinainen älynväläys.
        Ilman muuttuessa tiet jäätyvät hetkessä tuhansien kilometrien matkalta yhtä aikaa. Miten kuvittelet, että kaikki pystyisi suolaamaan tai hiekoittamaan samalla sekunnilla.
        Talvella on aina jossain liukasta ja se vaan täytyy ottaa huomioon.

        Vituttaa tollaiset pöljät, jotka laukovat mieliteitään tietämättä taustoista mitää. Kerroinhan että esim. kyseisessä paikassa ola vaarallinen töyssy, josta oli huomautettu tien kunnosta vastaavalle useaan otteeseen. Jo ei nyt mene perille, niin ei mahda mitään.


      • Nimetön
        miihkali kirjoitti:

        Vituttaa tollaiset pöljät, jotka laukovat mieliteitään tietämättä taustoista mitää. Kerroinhan että esim. kyseisessä paikassa ola vaarallinen töyssy, josta oli huomautettu tien kunnosta vastaavalle useaan otteeseen. Jo ei nyt mene perille, niin ei mahda mitään.

        että väistänyt kumparetta. Joka paikassa valittanut vaan liukkautta ja joka tapauksessa kaikki muut pääsi siitäkin kohdasta ongelmitta. Ei varmasti ollut ainoa rekka.


    • Alfa.

      Eiköhän olisi jo syytä jättää kuski rauhaan. Luulen, että hän on rangaistuksensa jo kärsinyt. Sitäpaitsi mitä olen lehdistä onnettomuustutkintalautakunnan raporttia lukenut, niin yli puolet siitä näyttäisi olevan täyttä tuubaa! Lautakunta haluaa ilmeisesti vain jonkun pään pölkylle. Tyypillisen Suomalaista. Se ei tuo onnettomuuden uhreja takaisin.

      • Mitä oikeutta jakaa??

        "Tyypillisen Suomalaista. Se ei tuo onnettomuuden uhreja takaisin."

        Ahneet ihmiset ovat taas haaskalla. Raha kelpaa aina, kaavitaan purkki pohjalta asti. Kun mennään metsään, niin mennään heti kunnolla..


    • K. Riitikko

      ...tienpidon laiminlyönneistä, kun aloitetaan oikeudenkäynti rekkakuskia vastaan. Myös omaisille saadaan samalla kätevää terapiaa, kun voidaan ainakin sanoa syyllistä etsityn.

      Mikä ihme siinä on, että nykyihmisenen ei osaa hyväksyä sitä, että joskus vaan "shit happens". Eniten ärsyttävät ne omahyväiset kirjoittelijat, jotka viisastelevat oikean tilannenopeuden noudattamatta jättämisellä.

      • Ei muuta

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Hyvin ytimekkäästi sanottu.


      • pellejä
        Ei muuta kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Hyvin ytimekkäästi sanottu.

        Jos teidän tai lastenne päälle ajaisi (henkilö)auto, kun kuski ei osannut hallita autoaan liukkaalla, vaikka ajoi vain ylintä sallittua nopeutta, niin te vaan säälittelisitte kuskia.
        Typeriä tekopyhiä hölmöjä.


    • Kiuku

      Rekkakuski oli väärään aikaan väärässä paikassa, ikävä kyllä.
      Eipä sitä kovin monelle jannulle tule tuollaista syytettä niskaan.
      Ja kyllä se oli onnettomuus.

      Siinä on vaan se, että kun syyllinen on saatava jostain.


      Miksi bussikuski ei väistänyt?
      NUKAHTIKO rattiin?
      Paljonko oli bussin nopeus, kun oli jo aika reippaalla vauhdilla ohitellut ennen tapahtumaa.

      Tuskin on ollut näkemättä rekan valojen vilkkumista tai sitten on ollut päästään vajaa kuski kuski jos ei tajunnut ettei rekka turhaan niitä valoja vilkuttele.

      • Kyllä

        Ei ole kuskilla kivaa jos joutuu vahingon perusteella maksamaan 900 000 € korvaukset tai vankilaan... kaikki syyllistävät, lehdet rahastavat itkukuvilla ja elämä on pilalla.
        En osaisi kuvitella olevani tuossa osassa, kyllä itse onnettomuuden seurauksissakin on jo tarpeeksi kestämistä. Vielä oikeudenkäyntikin!

        Entä linja-auto. Miksei bussin vauhtia ole tutkittu. Oliko bussillakin "liian suuri tilannenopeus", kuten jotkut hokevat rekasta? Eivätkö he halua puhua bussista? (((aijoo, sehän pudottaisi pohjan korvaushakemuksilta ja raha-ahneilta juristeilta)))

        Kuitenkin, miksei bussikuski väistänyt? Mahdollisia syitä:
        1. nukahti / oli uninen. (mahdollista, mutta jos oli ohitellut, täytyy olla hereillä. Väsyneenä ei saa ajaa, saattoi reaktiokyky olla huono sen takia)
        2. ei nähnyt rekan valokeilan taakse. (rekan valojen välkyttely voi a) sokaista, b) saada vastareaktion jossa väläytetään omia pitkiä valoja ja nähdään vaunu)
        3. meni paniikkiin kun näki vaunun tulevan samaa kaistaa vastaan, eikä pystyny toimimaan. (Info: toiset ihmiset menevät paniikissa lukkoon täysin, ja toiset hätääntyvät ja tekevät nopean ratkaisun, kuten ojaan väistö olisi ollut)

        Yleinen käytäntö on liikenteessä, jotta valojen väläyttämisellä ilmaistaan vastaantulijalle jokin virhe: ei valoja päällä, pitkät päällä, kärry lastattu huonosti... yleensä jotain vaaratilannetta tai sen ehkäisyä. Jos linja-autokuski näki valojen välähdyksen, ammattikuskina hän todennäköisesti tajusi että on "muu vaara", mutta ei osannut/tiennyt reagoida.


    • Dr13

      Minun mielipiteeni on,että rekkakuskin vika se ei ollut.Siinä tilanteessa kun perävaunu alkaa heittelehtimään ei kannata ainakaan polkea jarrua,koko yhdistelmä on sen jälkeen luistossa.Kaikki tapahtui varmasti melko äkkiä sitä on turha enää jossitella,että miten olisi pitänyt toimia.Rekkakuskille voimia!!!

      • ohjausvirhe

        Hän ei kyennyt selittämään oikeudelle ymmärrettävästi, mikseivät muut paikan ohi ajaneet autot joutuneet ongelmiin.


      • Asennevika

        "Minun mielipiteeni on,että rekkakuskin vika se ei ollut.Siinä tilanteessa kun perävaunu alkaa heittelehtimään"

        Vai on sinun mielipiteesi, että perävaunu saa heittelehtiä, eikä se ole kuljettajan vika? Tuossa asenteessa on juuri se vika. Vauhtia on ollut PALJON LIIKAA, vaikkei se vauhti olisi lähelläkään nopeusrajoitusmerkin osoittamaa, jos kerran ajoneuvo ei pysy hallinnassa, olivat olosuhteet mitkä tahansa.


      • 40km/h sopiva
        ohjausvirhe kirjoitti:

        Hän ei kyennyt selittämään oikeudelle ymmärrettävästi, mikseivät muut paikan ohi ajaneet autot joutuneet ongelmiin.

        Ohjausvirhe? LIIAN KOVA VAUHTI!


      • joooooooooo

      • Dr13
        Asennevika kirjoitti:

        "Minun mielipiteeni on,että rekkakuskin vika se ei ollut.Siinä tilanteessa kun perävaunu alkaa heittelehtimään"

        Vai on sinun mielipiteesi, että perävaunu saa heittelehtiä, eikä se ole kuljettajan vika? Tuossa asenteessa on juuri se vika. Vauhtia on ollut PALJON LIIKAA, vaikkei se vauhti olisi lähelläkään nopeusrajoitusmerkin osoittamaa, jos kerran ajoneuvo ei pysy hallinnassa, olivat olosuhteet mitkä tahansa.

        Enhän minä niin ole sanonut että prävaunu saa heittelehtiä pitkin tietä.Rekassahan oli rajoitin päällä 89 km/h ja hetkellinen nopeus saattoi olla 99 km/h.Tienpintakin oli jäinen.Ei siinä tilanteessa ehdi paljoakaan tehdä.Vika ei minun mielestäni ollut kummassakaan,ei rekaakuskissa eikä varmasti linja-auton kuskissa.Kyseessä oli onnettomuus.


      • joooooooooo kirjoitti:

        http://www.onnettomuustutkinta.fi/33645.htm

        Selventää seuraavia asioita:

        1. Jos tiessä on oltava vikaa, ei se muuten tollalailla itsestää heittelehtimään lähde.

        2. Rekkakuski kai teki virheen jarruttaessaan, joka vain lisäsi perävaunun heittelehtimistä.

        3. Eiks se tapahtunut pimeällä? Silloinhan voi tosiaan olla, että Bussikuski ei nähnyt perävaunua. (Silmän toiminta ja rekan valot tiedätte!)Olen tähän asti luullut, että bussi törmäsi naapurikaistalla olleeseen vaunun takaosaan eikä etuosaan.

        Ehkäpä tuollaiset täysperävaunut pitäisi kieltää talvikuukausina?


      • sinivilkku
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Selventää seuraavia asioita:

        1. Jos tiessä on oltava vikaa, ei se muuten tollalailla itsestää heittelehtimään lähde.

        2. Rekkakuski kai teki virheen jarruttaessaan, joka vain lisäsi perävaunun heittelehtimistä.

        3. Eiks se tapahtunut pimeällä? Silloinhan voi tosiaan olla, että Bussikuski ei nähnyt perävaunua. (Silmän toiminta ja rekan valot tiedätte!)Olen tähän asti luullut, että bussi törmäsi naapurikaistalla olleeseen vaunun takaosaan eikä etuosaan.

        Ehkäpä tuollaiset täysperävaunut pitäisi kieltää talvikuukausina?

        Ja kun ottaa huomioon, että ne heitot tiessä oli jo korjattu ennen vertailuajoa, niin ne olivat pakosta TODELLA pahat onnettomuuden aikaan.

        Sitähän tuntemani kuljettajat ovat mananneet, että tyypillistä kerrassaan; ensin tapahtuu onnettomuus, sitten korjataan aiheuttaja, ajetaan vertailuajo ja todetaan, etteivät ne heitot nyt niin pahat olleetkaan.


      • niimpä
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Selventää seuraavia asioita:

        1. Jos tiessä on oltava vikaa, ei se muuten tollalailla itsestää heittelehtimään lähde.

        2. Rekkakuski kai teki virheen jarruttaessaan, joka vain lisäsi perävaunun heittelehtimistä.

        3. Eiks se tapahtunut pimeällä? Silloinhan voi tosiaan olla, että Bussikuski ei nähnyt perävaunua. (Silmän toiminta ja rekan valot tiedätte!)Olen tähän asti luullut, että bussi törmäsi naapurikaistalla olleeseen vaunun takaosaan eikä etuosaan.

        Ehkäpä tuollaiset täysperävaunut pitäisi kieltää talvikuukausina?

        "Rekkakuski kai teki virheen jarruttaessaan, joka vain lisäsi perävaunun heittelehtimistä. "

        Kuljettaja yritti todennäköisesti hidastaa vauhtia kun pääsi tasamaalle, mutta ei onnistunut vaan vaunu ajautui ojaan.

        Jälki-viisaasti ajatellen, teki virheen, hidastus olisi pitänyt hoitaa moottorijarrulla. Mutta moottorijarrutuskaan ei välttämättä olisi vähentänyt perävaunun heittelehtimistä.
        -Tietysti pitää jarrua koittaa polkaista, että tietää onko tien pinnassa pitoa.

        Tämän jutun puiminen on kauheeta jossittelua, onnettomuus se vain oli, ei onnettomuus ole kenenkään syy.


      • pirullinen yhdistelmä
        ohjausvirhe kirjoitti:

        Hän ei kyennyt selittämään oikeudelle ymmärrettävästi, mikseivät muut paikan ohi ajaneet autot joutuneet ongelmiin.

        Ja sen takiako hän on pääsyyllinen tähän hommaan? Ei osannut selittää muiden liikennekäyttäytymistä?

        Hän tuli tasaiselta tieltä liukkaaseen alamäkeen. Ei hän voinut tietää että alamäki on liukas ja pitoa ei ole. Tasaisella maalla ero ei välttämättä ole huomattava. Hänen tilannenopeutensa oli sopiva tasaisella ajoa varten, ei hän tiennyt alamäen olevan noin liukas. Ei liukkaus ole pimeässä mitenkään näkyvää.


      • sinivilkku kirjoitti:

        Ja kun ottaa huomioon, että ne heitot tiessä oli jo korjattu ennen vertailuajoa, niin ne olivat pakosta TODELLA pahat onnettomuuden aikaan.

        Sitähän tuntemani kuljettajat ovat mananneet, että tyypillistä kerrassaan; ensin tapahtuu onnettomuus, sitten korjataan aiheuttaja, ajetaan vertailuajo ja todetaan, etteivät ne heitot nyt niin pahat olleetkaan.

        "...heitot tiessä oli jo korjattu ennen vertailuajoa..." -No ilmankos se animaatio näyttikin sen perävaunun heittelyn alkamisen suhteen niin luonnottomalta. (lue mahdottomalta)

        Tsemppiä tälle kohtalon koettelemalle rekkakuskille!

        Tulee mieleen tästä jutusta pankkikriisi. Isot pomot linjasi pankkitoiminnan, sitten kun homma moni persiilleen, oli pakko saada syntipukeiksi ne alimmat pankinjohtajat, joilla ei ollut osaa ei arpaa ko. kriisiin.


      • Koeta kestää

        Timo Rautiainen & Trio Niskalaukas - Elinkautinen
        "
        Joka yö tässä ruumiissa
        kidutetaan vankia
        Joka rikostaan ei ole tiennyt
        Tässä rangaistusmuodossa
        Tuomari on minussa
        Ulkopuolelle oikeus jäänyt
        Odotan kauhulla
        Laukausten kaikua
        Kukaan ei armahda
        Sellaista vankia "

        Suomen oikeusjärjestelmän kirjoittamattomien sääntöjen mukaan työväki, elikkä duunarit ovat ala-arvoisia ja ansaitsevat kovat rangaistukset. Virkamiehet pääsevät kuin koira veräjästä.


      • sinivilkku kirjoitti:

        Ja kun ottaa huomioon, että ne heitot tiessä oli jo korjattu ennen vertailuajoa, niin ne olivat pakosta TODELLA pahat onnettomuuden aikaan.

        Sitähän tuntemani kuljettajat ovat mananneet, että tyypillistä kerrassaan; ensin tapahtuu onnettomuus, sitten korjataan aiheuttaja, ajetaan vertailuajo ja todetaan, etteivät ne heitot nyt niin pahat olleetkaan.

        Mulla on videoa siitä onnettomuuspaikan tiestä molempiin suuntiin tallessa sen onnettomuuden jälkeen ja ennen tien korjaustöitä.


      • liikkuu
        pirullinen yhdistelmä kirjoitti:

        Ja sen takiako hän on pääsyyllinen tähän hommaan? Ei osannut selittää muiden liikennekäyttäytymistä?

        Hän tuli tasaiselta tieltä liukkaaseen alamäkeen. Ei hän voinut tietää että alamäki on liukas ja pitoa ei ole. Tasaisella maalla ero ei välttämättä ole huomattava. Hänen tilannenopeutensa oli sopiva tasaisella ajoa varten, ei hän tiennyt alamäen olevan noin liukas. Ei liukkaus ole pimeässä mitenkään näkyvää.

        paljon rekkoja, kaikki muut sai pidettyä rekan tiellä ilman pahempia ongelmia, mutta tämä tumpelo ei.
        Tämäkin kuski olevinaan kokenut ja ajanut samalla tiellä lukuisia kertoja vastaavissa olosuhteissa, mutta ei silti osaa varautua liukkauteen.
        Törkeää huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä.


      • Kuten ei kukaan meistä
        liikkuu kirjoitti:

        paljon rekkoja, kaikki muut sai pidettyä rekan tiellä ilman pahempia ongelmia, mutta tämä tumpelo ei.
        Tämäkin kuski olevinaan kokenut ja ajanut samalla tiellä lukuisia kertoja vastaavissa olosuhteissa, mutta ei silti osaa varautua liukkauteen.
        Törkeää huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä.

        Huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä muka - selitäppä miten kuljettaja voi tietää etukäteen alamäen liukkauden? Hän oli soveltanut nopeutensa juuri oikeaksi jotta pysyi tiellä josta tuli (se oli tasainen).

        Linja-auto yhtähyvin välinpitämätön. Onnettomuusvideon mukaan linkan nopeus oli 90 km/h, ennenkä alkasi jarruttamaan. Rekan nopeus ennen alamäkeä oli 80 km/h.

        HUOM! Jos linja-auton kuljettaja jarruttaa, hän näki vaunun. Miksei siis väistänyt ojaan? Ehkä tilanne tuli liian yllätyksenä tai sitten panikoi ja jähmettyi paikoilleen.

        "Syitä löytyi yhteensä 32 kpl" sanoo onnettomuustutkintakeskus. Miksi rekkakuski pitää nostaa tässä pääsyylliseksi, syitä oli 31 muutakin. Tyypillinen onnettomuus-skenaario. Ei linja-autokaan ajanut täydellisesti, silti siitä ei puhuta. Halutaan vaieta lieventävistä seikoista.


      • luulet
        Kuten ei kukaan meistä kirjoitti:

        Huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä muka - selitäppä miten kuljettaja voi tietää etukäteen alamäen liukkauden? Hän oli soveltanut nopeutensa juuri oikeaksi jotta pysyi tiellä josta tuli (se oli tasainen).

        Linja-auto yhtähyvin välinpitämätön. Onnettomuusvideon mukaan linkan nopeus oli 90 km/h, ennenkä alkasi jarruttamaan. Rekan nopeus ennen alamäkeä oli 80 km/h.

        HUOM! Jos linja-auton kuljettaja jarruttaa, hän näki vaunun. Miksei siis väistänyt ojaan? Ehkä tilanne tuli liian yllätyksenä tai sitten panikoi ja jähmettyi paikoilleen.

        "Syitä löytyi yhteensä 32 kpl" sanoo onnettomuustutkintakeskus. Miksi rekkakuski pitää nostaa tässä pääsyylliseksi, syitä oli 31 muutakin. Tyypillinen onnettomuus-skenaario. Ei linja-autokaan ajanut täydellisesti, silti siitä ei puhuta. Halutaan vaieta lieventävistä seikoista.

        erottavasi pimeän perävaunun kun rekan valot vielä häikäisevät.
        Rekan nopeus ei todellakaan ollut oikea, kun ei pystynyt hallitsemaan.
        Linja-auto oli omalla kaistallaan, eikä vaarantanut millään tavalla muita liikkujia.
        Syyllisiä on tasan yksi, vaikka työnantajakin on omalta osaltaan vastuussa.


      • enestin pojanpoika
        luulet kirjoitti:

        erottavasi pimeän perävaunun kun rekan valot vielä häikäisevät.
        Rekan nopeus ei todellakaan ollut oikea, kun ei pystynyt hallitsemaan.
        Linja-auto oli omalla kaistallaan, eikä vaarantanut millään tavalla muita liikkujia.
        Syyllisiä on tasan yksi, vaikka työnantajakin on omalta osaltaan vastuussa.

        syitä oli 32 kpl. ne haluavat vain rekan syylliseksi..

        lueppa huvikses
        http://www.tiet.fi/rajoittimet.htm


      • -jackass-
        liikkuu kirjoitti:

        paljon rekkoja, kaikki muut sai pidettyä rekan tiellä ilman pahempia ongelmia, mutta tämä tumpelo ei.
        Tämäkin kuski olevinaan kokenut ja ajanut samalla tiellä lukuisia kertoja vastaavissa olosuhteissa, mutta ei silti osaa varautua liukkauteen.
        Törkeää huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä.

        ite nelostietä talvella,kun on -10pakkasta ja pakkaslunta sataa tielle.Tälläinen curling-jää on pirullisen liukas.Olen itse ajanut tälläsellä konginkangaskelillä pohjoseen ja auto heijasi minne sattuu tekemättä mitään.


    • Masa

      Onnettomuus on aina onnettomuus ja tämä oli sellainen mitä ei missään nimessä olisi toivonut tapahtuvan, mutta joskus näitä vaan sattuu. Minun mielestäni tien hoito on retuperällä monessa paikassa talvisessa Suomessa. Täytyy säästää määrärahoissa, jotta saadaan eduskunnan palkkoja nostettua! Jos kitka oli tuona yönä vain neljäsosa siitä mikä on kunnossapito vaatimus ja tien kallistus väärään suuntaan mitä laki vaatii niin eikö silloin ole vika tien hoidossa... Säästöt vaatii uhrinsa.

      • Körmy

        "kallistus väärään suuntaan mitä laki vaatii"

        Mitään tällaista lakia ei ole!!

        "kitka oli tuona yönä vain neljäsosa siitä mikä on kunnossapito vaatimus"

        Mitään sellaista vaatimusta ei ole, etteikö jäätymistä saisi tapahtua!

        Mistä näitä älyttömiä juttuja sikiää? Se joka ajoneuvoa kuljettaa, on vastuussa ajoneuvonsa aiheuttamista vahingoista. Se on laki. Jos olosuhteet ovat sellaiset, ettei ajoneuvoansa voi hallita, ei ajamaan saa lähteä!


      • Masa
        Körmy kirjoitti:

        "kallistus väärään suuntaan mitä laki vaatii"

        Mitään tällaista lakia ei ole!!

        "kitka oli tuona yönä vain neljäsosa siitä mikä on kunnossapito vaatimus"

        Mitään sellaista vaatimusta ei ole, etteikö jäätymistä saisi tapahtua!

        Mistä näitä älyttömiä juttuja sikiää? Se joka ajoneuvoa kuljettaa, on vastuussa ajoneuvonsa aiheuttamista vahingoista. Se on laki. Jos olosuhteet ovat sellaiset, ettei ajoneuvoansa voi hallita, ei ajamaan saa lähteä!

        http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=90532 No kyllä vaan on kunnossapito vaatimus luokitukset!


      • Sohvatiikeri
        Masa kirjoitti:

        http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=90532 No kyllä vaan on kunnossapito vaatimus luokitukset!

        Kunnossapidon laatuvaatimukset ovat Tiehallinnon määrittelemiä. Ne ovat urakka-asiakirjoja, joita tienhoitourakoitsijat ovat sitoutuneet noudattamaan. Jos niitä on laiminlyöty, ja jos onnettomuus tapahtuu, urakoitsija voi joutua vastuuseen.

        Liukkauden laatuvaatimuksiin kuuluu ns "toimenpideaika". Se tarkoittaa, että liukkaus on torjuttava tietyn ajan kuluessa siitä, kun se on havaittu.

        Konginkankaalla toimenpideaika oli 2 tuntia.

        Nytpä pitää huomata, että sana "havaittu" on määrittelemättä laatuvaatimuksissa. Yleisesti tulkitaan, että se tarkoittaa hetkeä, jolloin tieto liukkaudesta saapuu urakoitsijalle. Konginkankaan tapauksessa tämä ajankohta oli jonkin verran onnettomuuden jälkeen, sitä ennen urakoitsijalla ei tietoa ollut (eikä Ilmatieteen laitoksella, eikä Tiehallinnolla, eikä poliisilla). Eli, Konginkankaan kohta tuli suolata viimeistään noin 2,5 tuntia kolarin jälkeen, jotta pysyttiin laatuvaatimuksissa.

        Missään laatuvaatimuksessa ei lue, että kaikilla (valta)teillä pitäisi aina olla kesäkeli.

        Asiasta löytyy lisää tietoa opuksesta "Teiden talvihoito, laatuvaatimukset 2005", Tiehallinnolta. On netissä.


      • Kallonkutistaja
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Kunnossapidon laatuvaatimukset ovat Tiehallinnon määrittelemiä. Ne ovat urakka-asiakirjoja, joita tienhoitourakoitsijat ovat sitoutuneet noudattamaan. Jos niitä on laiminlyöty, ja jos onnettomuus tapahtuu, urakoitsija voi joutua vastuuseen.

        Liukkauden laatuvaatimuksiin kuuluu ns "toimenpideaika". Se tarkoittaa, että liukkaus on torjuttava tietyn ajan kuluessa siitä, kun se on havaittu.

        Konginkankaalla toimenpideaika oli 2 tuntia.

        Nytpä pitää huomata, että sana "havaittu" on määrittelemättä laatuvaatimuksissa. Yleisesti tulkitaan, että se tarkoittaa hetkeä, jolloin tieto liukkaudesta saapuu urakoitsijalle. Konginkankaan tapauksessa tämä ajankohta oli jonkin verran onnettomuuden jälkeen, sitä ennen urakoitsijalla ei tietoa ollut (eikä Ilmatieteen laitoksella, eikä Tiehallinnolla, eikä poliisilla). Eli, Konginkankaan kohta tuli suolata viimeistään noin 2,5 tuntia kolarin jälkeen, jotta pysyttiin laatuvaatimuksissa.

        Missään laatuvaatimuksessa ei lue, että kaikilla (valta)teillä pitäisi aina olla kesäkeli.

        Asiasta löytyy lisää tietoa opuksesta "Teiden talvihoito, laatuvaatimukset 2005", Tiehallinnolta. On netissä.

        Onko tuo kirjoittamasi tekstin sisältö niin vankaa tekstiä, että käytännössä kukaan ei pysty haastamaan tienpitäjää oikeuteen. Olettaisin, että jos sellaisen jutun voisi olettaa menevän menestyksekkäästi läpi oikeudessa, niin joku olisi jo haastanut tienpitäjän oikeuteen po tapauksen tiimoilta.


    • savem

      kuka!!

      kuka suomen päättäjistä joutuu linnaan ja saa syytteen siitä että siellä kuoli niin monta suomalaista????
      koska apu ei lähtenyt tarpeeksi nopeasti.ulkoministerin vika

      • sekoilua

        Moniko siellä kuoli avun "hitaan" lähdön takia? Ei ketään.


    • Yhtä paljon kuin ihmisiäkin

      Jotkut haluavat syyllistää jonkun loppuun asti. Suomalaiseen tyyliin "Julkinen hirteenveto".

      Toisilla ei ole kokemusta ja kuvittelevat tuon olevan helppo nakki, kuski vaan ei osannut.

      Jälkiviisaat puhuvat siitä miten olisi pitänyt tehdä. Suomalaista tyyliä: "ensin jollekkin sattuu, sitten korjataan".

      Toiset ovat ajaneet paljon vaikeissa olosuhteissa raskaalla kalustolla. Osaavat ymmärtää kuljettajan ponnistelut.

      Toiset ymmärttävät olosuhteet ja niiden kataluuden. Toiset ajattelevat että miksi kuljettaja ei nähnyt mustaa jäätä.

      Jotkut puolustavat kuljettajaa silkasta säälistä. Julkisuusrumba on tosi raakaa, puolueellista ja ruokkii ennakkoluuloja.

      • harppaliini

        Ihan selkeesti jos ei ois ollu nopeudenrajotinta ois painanu kaasua niin ois oiennu,kun on rajotin ei pysty tekemään mitään tällaisessa tilanteessa,kokemusta on vastaavasta kun ei ollu rajottimia eikä tullu muuta kun sydämentykytyksiä.Ei siinä ole muita vaihtoehtoja.Päättäjät päättää juttuja vaikka ei ikinä ole ollu edes rekan kyydissä huonossa kelissä.Kannattas varmaan miettiä mitä päätöksiä tehdään niin säästyis henkiä.


    • Virranrannalta

      Tokkopa Konginkankaalta osataan mitään muuta kirjoittaa kuin linja-auto asiaa, kuntaliitoksesta huolimatta.
      Kerrotaan ennen ajankohtaisia, tällä hetkellä ajankohtana koska vain, kenen maanviljelijän pelloilla on eniten puimurin jättämiä rikkaruohon siemeniä, niitä jotka taatusti seuraavana kevänä hyvin heilimöi ja korkeina korjuu-aikaan rehottaa.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      243
      4629
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3065
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1753
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      80
      1456
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

      Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe