Kolariauton

osto

Millainen mielikuva tulee autosta jolla on ajettu kolari, jossa 10 % osista on jouduttu vaihtamaan. Mm. etulasi, katto, oikea etuovi ja turvatyynyt.

Korjaus on suorittettu Suomen Vahinkotarkastajien valvonnan alaisena. Turvatyynyt asennettu merkkihuollossa. SVT on tarkastanut ja kuvannut peltityöt ennen maalausta ja tyynyistä merkkihuolto kirjoittanut todistuksen joka lähetetty SVT:lle.

Onko tuolla svt:n valvonnalla oikeasti mitään merkitystä ja voisiko tuollainen auto olla toimiva käyttöauto? Kaupaksihan sitä ei sitten saa kirveelläkään, mutta jos sen ajaisi loppuun itse.

22

10853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoinssi

      Huono ostos!

      1. Maksat normaali hintaiset vakuutukset, vahinko tapauksessa vahinkotarkastaja huomaa että 2-kilpinen. Vakuutuskorvaus pienempi koska auton markkinahinta pienempi.

      2. Vahinko tapauksessa autoa ei välttämättä enään voida korjata koska "prosenttiluvun" täyttyessä menee autovero uudelleen maksuun. Tällä estetään autojen ikuinen kierättäminen...vanha halpa 123mersu s-tekniikalla. Olisi halpaa ajamista vakuutusten jne. suhteen...tarinaa löytyy netistä enemmänkin.

      3. Ei sitä korjausta kukaan valvo. Lopuksi katsotaan, että auto on suurinpiirtein mitoissa. Ruostesuojaukset tehdään yleensä miten sattuu ja galvanointi puuttuu tietysti täysin. Spraypurkista maalatulla "galvanoinnilla" ei ole mitään merkitystä.

      3. TM 15/2004 ja 18/2005 Testasi kolarikorjaamot. Joka kahdeskymmenes (20!)

      http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/?y=2005&p=18&id=1311975

      auto oli asiallisesti korjattu. Miten meinaat löytää sen?

      4.Huonosti tehdystä korjauksesta kärsivän asiakkaan ainoa ulospääsy tilanteesta saattaa olla auton vaivihkainen edelleen myynti ja vahingon laittaminen kiertämään.

      5. Korjauksia tekevät yleensä pikkupajat täytetöinään, lopuksi tulee aina kiire. Sitten unohtuu ne viimeiset verhoilun kiinnitykset jne=kaikki repsottaa 1kk kuluttua.

      6. Monesti myös auton tekniikka vaurioituu haverissa, moottori käy ilman nesteitä, moottorin kiinnitystyynyt, iskunvaimentimet jne. Näitä harvemmin aletaan korjaamaan.

      7. Autoliikkeet eivät ota vaihdossa, joten joudut myymään suoraan jos jostakin syystä kuitenkin haluat laittaa vahingon kiertämään.

      8. Halvalla jos saat osta.

      • alkup. kirjoittaja

        Kiitos asiallisesta viestistä.

        Sen verran vielä alkuperäiseen tarinaan lisäystä, että kolari on tapahtunut 3 vuotta sitten ja sen jälkeen auto on ollut kolaroijalla normaalikäytössä ja ajettu reilu 15000/vuosi ja jokainen katsastus on mennyt läpi yms.

        Korjauksesta löytyy myös kaikki dokumentit ja kuitit ja valokuvat ennen ja jälkeen.

        Siksi tietenkin auto kiinnostaa, koska se on huomattavan halpa verrattuna kolaroimattomiin, tai sellaisiksi mainostettuihin.


      • autoinssi
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta viestistä.

        Sen verran vielä alkuperäiseen tarinaan lisäystä, että kolari on tapahtunut 3 vuotta sitten ja sen jälkeen auto on ollut kolaroijalla normaalikäytössä ja ajettu reilu 15000/vuosi ja jokainen katsastus on mennyt läpi yms.

        Korjauksesta löytyy myös kaikki dokumentit ja kuitit ja valokuvat ennen ja jälkeen.

        Siksi tietenkin auto kiinnostaa, koska se on huomattavan halpa verrattuna kolaroimattomiin, tai sellaisiksi mainostettuihin.

        Hinta ratkaisee, autolla on siis jo ikää joten tuo loppuun ajaminen aivan mahdollista ja järkevääkin. Autoalan kaikilla osapuolilla tarkoitus nuorentaa suomen autokantaa erilaisilla ohjaustoimilla, joten ei sillä autolla tarvitse välttämättä 10 vuotta ajaa. Tutki auto huolella!


    • snoopy72

      Tuossa jo tulikin paljon oikeata asiaa. Aikoinaan ostin 2-kilpisen Mitsun, tiesin että oli mällipeli, mutta otin riskin kun auto oli kohtuuhintainen. Kulussa ei ollut vikaa ja muutenkin toimi oikein hyvin, mutta...kymmenen vuoden ikäisenä auton alusta, helmat yms. aivan lahot, pystyin etusormella painelemaan reikiä helmapellistä sisään. Vastaavanlaisia ja muitakin huonoja kokemuksia noista kolarikorjatuista on lähipiiristä, en todellakaan suosittele, vaikka halvalla saisitkin. Säästö saattaa tosiaan tulla takaisin auton ikääntyessä em. syistä. Niin, sillä autolla ajoin kolme vuotta ja vaikeahan siitä oli eroon päästä, mutta otin persneton myydessä ja opetuksen itselleni. Ei koskaan enää mällipelejä!

    • mersulla mukavasti

      kolaroitu auto on aina riski...runko voi olla vääntynyt ympäriajon jälkeen jne....

      Jos kirveellä sinua uhataan sellainen ostaa niin jätä uhkaus oman arvoonsa ja osta ympäri ajamaton menopeli, koska kirves ei varmasti kuulu hintaan mukaan jolla jatkaa autoa eteenpäin...
      (lordin kirves tietysti kyseessä)

      On suoriakin kolaroimattomia autoja olemassa joten ei pakko "hienoisen" hinnan erotuksen vuoksi sellaiseen tarttua...ikuisesti.

    • esimerkki

      Katsokaa Pajalle.com sivuilta kuvasarja ja juttu siitä, miten tdi Golf korjattiin. Se valaisee asiaa jo aika paljon.

      • esimerkki__

        tulipa selattua ja hyvin valaisevaa katsoa juuri tuota pellinvenytystä ja hitsausta .. tavallaan vaivaa nähdään tolkuttomasti, mutta esimerkiksi tuo lokasuojalevikkeen tekeminen varsinkin takana johti siihen, että kaarien kaksinkertaisen rakentaan johdosta korroosiosuojaus jää sieltä 100 prosenttisesti puuttumaan ja kaikkihan tietää miten mielellään hitsattu pelti alkaa muuttumaan

        veikkaan siis että kolme vuotta ja kukkii


    • lordin kirves

      kyllä ihan huvittaa kuinka kaikki dissaa kolaroituja autoja, prosenttuaalisesti huomattava osa liikenteessä olevista autoista on joskus kolaroitu. Tälläisiin asioihin näköjään näyttää löytyvän kaikenlaista tietäjää suomi24:n kautta...ehkä kannattaa kysyä jostain muualta.

      • Kolariautolla 5v

        Samaa mieltä, tietämättömyys synnyttää pelkoa.
        Kateellisia "tietäjiä" riittää jotka ostavat liikkestä auton ja maksavat partaveden hajusta ja marmoritiskeistä.


      • lunastuskuntonen
        Kolariautolla 5v kirjoitti:

        Samaa mieltä, tietämättömyys synnyttää pelkoa.
        Kateellisia "tietäjiä" riittää jotka ostavat liikkestä auton ja maksavat partaveden hajusta ja marmoritiskeistä.

        Pikku tällithän vain parantaa. Uutta puskuria ja maalia. Lunastuskuntonen on arvoitus.
        Minula oli. Söi taka rengasta. Ostin parit renkat. Siten vaihdoin taka iskarit.
        Vika olikin takapyörien ohjauskulmissa, mitkä päin vittua. Kallista.
        Ruosteita rupesi tulemaan paikkauskohdista ulos. Olisi pitänyt vaan ostaa se kalliimpi, vähemmän "kolaroitu".


    • KIKI.

      EI EHKÄ AUTOKAUPPA TUOLLAISTA OSTAISI, MUTTA YKSITYISET KYLLÄKIN.

      ITSEKIN JUURI MYIN VM03 AUTON, JONKA REKISTERIOTTEEN TOISELLA SIVULLA OLI MAININTA "EDELLINEN REKISTERITUNNUS GIM-638" SEKÄ "VAIHDETTUJEN OSIEN MÄÄRÄ 1.8.2008 8,2%"

      NO MYIN AUTON JOKUNEN VIIKKO SITTEN POIS, HARMMILISESTI VAAN KATOSI SE REKISTERIOTTEEN TOINEN SIVU ENNEN MYYNTIÄ.

      JA LISÄSI PIENI ALIHINTA MUIHIN NÄHDEN, JA KIIRE MYYDÄ POIS, KOSKA TOINEN UUSI AUTO (HONDAN MAASTURI) ODOTTAA JO PARKKIPAIKKAA, NÄINOLLEN KAUPAT SYNTYI ALLE YHDESSÄ PÄIVÄSSÄ, ILMAN KIRVESTÄ :)

      TOSIN EN SAANUT AUTOSTA KUIN NOIN 500€ ENEMMÄN MITÄ MAKSOIN VUOSI SITTEN :(

      • ostaa mällätty romu

        kun ehjiäkin on tarjolla yllin kyllin. Autoinssi kirjoitti realistisesti mahdollisuuksista kolariauton kanssa. Joku niistä varmasti osuu kohdalle lintan omistajalle. Pysykää erossa esim. Autovahinkokeskuksella myytävistä romuista, korjatusta ei tule ehjän veroista.


      • hyvän kolaroidun saa
        ostaa mällätty romu kirjoitti:

        kun ehjiäkin on tarjolla yllin kyllin. Autoinssi kirjoitti realistisesti mahdollisuuksista kolariauton kanssa. Joku niistä varmasti osuu kohdalle lintan omistajalle. Pysykää erossa esim. Autovahinkokeskuksella myytävistä romuista, korjatusta ei tule ehjän veroista.

        Vähän kolaroidun, puskuri, lamppu , lokari eli autohan paranee uusilla osilla saa puoleen hintaan merkkiliikkeen ylihintaisista, te reppanat ette ymmärrä mistään mitään, esim. joku itki rungosta, runkoautoja oli josku 60-luvulla joten kaikki muukin tieto on sen aikaista.

        NYKYÄÄN AUTO LUNASTETAAN IHAN PIKKU NAARMUSTA, VARSINKIN KUN ON OIKEA TAHO TEKEMÄSSÄ VAHINKOA.


        Voi teitä, ei ihme että mietitte ihan toisarvoisia juttuja ja ihmettelette kaikenlaista.

        Suurimmassa osassa uusissa autoissa on maalattu sieltä täältä, sitä ei työmies saa koskaan tietää, se siitä ...


      • ehjän hintaisia
        hyvän kolaroidun saa kirjoitti:

        Vähän kolaroidun, puskuri, lamppu , lokari eli autohan paranee uusilla osilla saa puoleen hintaan merkkiliikkeen ylihintaisista, te reppanat ette ymmärrä mistään mitään, esim. joku itki rungosta, runkoautoja oli josku 60-luvulla joten kaikki muukin tieto on sen aikaista.

        NYKYÄÄN AUTO LUNASTETAAN IHAN PIKKU NAARMUSTA, VARSINKIN KUN ON OIKEA TAHO TEKEMÄSSÄ VAHINKOA.


        Voi teitä, ei ihme että mietitte ihan toisarvoisia juttuja ja ihmettelette kaikenlaista.

        Suurimmassa osassa uusissa autoissa on maalattu sieltä täältä, sitä ei työmies saa koskaan tietää, se siitä ...

        Autovahinkokeskuksen romut on hinnoiteltu pilviin, sehän siinä on. Keskiviikkona serveri nurin ja myyjät pyörittelivät peukaloitaan kai koko päivän. Näkyy hintalappuihin olevan merkitty nykyään vikojakin ja muita tietoja enemmän kuin ennen. Syytä onkin, kun tehdyn tutkimuksen mukaan puolet romun AVK:lta ostaneista on jollain tavoin tyytymätön kauppaansa.


    • öalskdjfhg.

      Täytemaaksi, ei ajoon.

      • Hintansa väärti

        Kyllä nykykorjaamolla, missä on asiantuntevat mekaanikot ja kunnon laitteet saadaan pahaltakin näyttävästä autosta ihan kelpoinen peli.
        Meillä on kuusi vuotta ollut ford, joka oli saanut edellisellä haltijallaan ollessa kipeää vänkärinpuoleen suoraan edestä oikein reilusti. Auto on pelannut todella hyvin, joka vuosi on leima tullut laakista ja kori suora ja ruosteeton. Moni vastaavan ikäinen jo paljon kurjemmassa kunnossa. Kukaan ei uskoisi jos auton nähdessä kertoisin historiaa. kilometrejä on jo yli 200 000, kolarihetkellä ollut leasingauto. Auto on merkkiliikkeen korjaamossa kolarikorjattu. Koskaan ei ole tielle jättänyt..
        Ainoa asia mikä riepoi, oli se ettei myyjää ollut infottu asiasta mitenkään aikoinaan. Tieto saatiin edellisen omistajan kautta kun pohjassa oli vetopenkin jäljet.(unohti mainita myyjälle) Emme kuitenkaan halunneet purkaa kauppaa, koska katsastuskonttorilla tehty perusteellinen kuntoarvio oli hyvä ja liike tuli vastaan.


      • kaikenmaailman......
        Hintansa väärti kirjoitti:

        Kyllä nykykorjaamolla, missä on asiantuntevat mekaanikot ja kunnon laitteet saadaan pahaltakin näyttävästä autosta ihan kelpoinen peli.
        Meillä on kuusi vuotta ollut ford, joka oli saanut edellisellä haltijallaan ollessa kipeää vänkärinpuoleen suoraan edestä oikein reilusti. Auto on pelannut todella hyvin, joka vuosi on leima tullut laakista ja kori suora ja ruosteeton. Moni vastaavan ikäinen jo paljon kurjemmassa kunnossa. Kukaan ei uskoisi jos auton nähdessä kertoisin historiaa. kilometrejä on jo yli 200 000, kolarihetkellä ollut leasingauto. Auto on merkkiliikkeen korjaamossa kolarikorjattu. Koskaan ei ole tielle jättänyt..
        Ainoa asia mikä riepoi, oli se ettei myyjää ollut infottu asiasta mitenkään aikoinaan. Tieto saatiin edellisen omistajan kautta kun pohjassa oli vetopenkin jäljet.(unohti mainita myyjälle) Emme kuitenkaan halunneet purkaa kauppaa, koska katsastuskonttorilla tehty perusteellinen kuntoarvio oli hyvä ja liike tuli vastaan.

        silti on. Hengenvaarallinen. Kolarissa mopoauton kanssa tulet jäämään toiseksi. kaikille kolarin toisille osapuolille on toki hyvä, että henki säilyy, toisin kuin "pahvikorjatussa"autossa.


    • öööh

      kertokaa joku miten esim. kolariauton prosentit lasketaan?

      Jos ostan ruosteiseen vanhaan autooni motonetistä uudet etulokarit, takakaaret ja vaikka etupuskurin, niin tulisiko näistä myös pykälien mukaan oikein toimittuna vaihdettuihin osiin prosentteja? Kuka tätä valvoo ja miten? Missä menee raja sille mistä osasta tulee prosentteja ja mist' eo?

      • 54321

        kasvaa kaikkien osien vaihdosta. Katsastuskonttoreilla on lista jossa % joka osalle. Valvonta itse vaihdettujen osien suhteen on melko mahdotonta, mutta kun ostat Autovahinkokeskuksen lintan, osavaihdot merkitään rekisteriotteeseen katsastuksessa. Jossain myöhemmässä vaiheessa osia vaihdettaessa prossamäärät voivat ylittyä ja uusi autovero napsahtaa päälle. Siksi kannattaa AVK:n romut kiertää kaukaa.


    • ahgagh

      Oma Avensis oli "pienessä" keulakolarissa viime talvena. Korjattiin ja työn jälki ulkoisesti ok. Sen jälkeen: Ruoste puskenut pintaan lokasuojissa molemmin puolin. Konepellin maalaus kuprulla. Suoraksi vedetty koriaisa rapsakassa pintaruosteessa. Automaattilaatikko alkoi ääntää. Ilmeisesti ottanut kipeätä kolarissa.

      Lopputulema: Olen omillani paskan auton kanssa, koska hyväksyin korjaustyön.

    • pvitte

      voi tätä asian tuntemattomin piiperystä! uude autot ovat lähes kaikki alaarvoiseati ruostesuojattu. olen muuten myynyt samalle perheelle jo 4 kolariautoa, ovat olleet tosi tyytyväisiä.auto korjataan ikäänkyin itselle käyttöön, liikenteessä olevat noin 70% ovat enempi tai vähempi korjattuja.makskaa vain itsenne kipeiksi rint-juipin halli ja lasipalatsien lisät auton hinnoissa, jaunohtakaa edulliset ns. kolariautot

    • 35 vuotta autoillut

      En koskaan ole vielä ostanut ns. ehyttä autoa., vaan aina kolarikorjatun auton. Olen ajanut niillä n.200000km. ja vaihtanut sitten uudempaan kolarikorjattuun autoon. Koskaan ei vielä ole ollut ongelmia kolaroinnista johtuen. jakopäähuoltoja ja jarruja olen niihin korjauttanut normaalien huoltojen lisäksi, mutta en pidä niitä kolaroinneista johtuvina. Etuna on ollut huomattavasti halvempi hinta verrattuna ns. ehyeen autoon. Säästyneen rahan olen voinut käyttää asuntoon, kesämökkiin, lomamatkoihin 2 kertaa vuodessa ja muihin vastaaviin epäolennaisiin kohteisiin. Vaihto-arvo ei ole ihan sama kuin ns. ehyellä autolla, mutta ostohintaan nähden arvo on säilynyt paremmin kuin kolaroimattomalla, Paras kauppa oli citroen c3 vm.03 .Ostohinta 7500, vaihtohinta 1.5,vuoden jälkeen 8000 ajokilometrejä kertyi 60000km. Eikä ensimmäistäkään vikaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      159
      4800
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      208
      4021
    3. 214
      3223
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      110
      3064
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      89
      2909
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      125
      1750
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      15
      1639
    8. 61
      1349
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      122
      1300
    10. Aitolehti Capital

      HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1186
    Aihe