Olen aina ollut sitä mieltä, että naimisiinmeno on typerin keksintö maan päällä, täysin turhaa uskovaisten höpsötystä. Kyllä yhdessä voi pysyä ilman paperipalaakin.
Nyt kuitenkin seurustelen miehen kanssa, jonka kanssa haluan olla ikuisesti. Huomaankin olevani luonteeltani romanttinen, vaikka olenkin realisti ja ajattelen että "kaikki kestää vain aikansa", samalla haluan uskoa meidän pysyvän ikuisesti yhdessä, kuin prinsessa-saduissa.
Mutta mieheni ei koskaan ole sanonut haluavansa olla kanssani aina, tai edes pitkään. Hän elää vain tätä päivää. Kun vihjaan hänelle kihlasormuksista, hän vain tokaisee että: "ÄLÄ UNTA NÄÄ!"
Viimeksi hän jopa sanoi että: "Kyllä joku sut joskus alttarille vie". Tuli uskomattoman kylmä olo. Muut parit menevät kihloihin jo suhteen alussa, me olemme jo vanha pari ja hän vain puhuu että JOKU muu vieköön minut alttarille.
Avioliitto on saanut minulle nyt aivan uuden merkityksen. Se ei olekaan enää vain pala paperia, vaan juhlistaminen sille, että kumpikin uskoo suhteen jatkumiseen. Minulla ei ole yhtään sellaista tunnetta. Elämme vain poikaystäväni kylmään tyyliin, päivä kerrallaan. En osaa nauttia suhteestamme, kun ei saa rakastaa toista liikaa, eikä haaveilla tulevasta. Joskus tuntuu että hän on kanssani vain seksin ja asunnon takia. Ja odottaa jotakuta parempaa. Haluaisin laittaa suhteen poikki, mutta en pysty. Sattuu liikaa..
Hassuinta koko jutussa on, että jos poikaystäväni kosisi minua, en todennäköisesti suostuisi. En edelleenkään näe järkeä naimisiin menossa, mutta en siinäkään ettei hän edes halua kihlautua. Minulle riittäisi sekin, sillä se osoittaisi että hän haluaa minut tosissaan.
Naimisiin menon tarkoitus?
10
696
Vastaukset
- womanlie
Kirjoituksesi oli hieno. Siinä oli selkeä alku, mielenkiintoinen keskivaihe ja lopuksi opetus. Vähän kuitenkin jäi alavireinen olo.
Kuinka kauan olette olleet yhdessä? Monesti miesten suhtautuminen avioliittoon on juuri tuo "älä unta nää" suhteen alkupuoliskolla. Jos taas olette olleet yhdessä pitkään niin sitten ei ehkä mieli muutu.
Toisaalta jos olette olleet jo pitkään yhdessä, niin miksei sitä voisi jatkaa edelleenkin ellei mikään muu mättää kuin naimisiin meno? - dumle
Kirjoituksestasi paistaa aika rankasti läpi, että lähinnä haluaisit miehesi sitoutuvan sinuun. Et vaikuta ollenkaan varmalta itsestäsi, etkä miesystävästäsi, ehkä olisi aika ottaa lusikka kauniiseen käteen ja jutella asioista (sekä itsesi että miehesi kanssa)?
Jos suhde on ok ja molemmat välittävät ja olo on hyvä, mikä pakko on mennä naimisiin? Ja kihlaushan on lupaus avioliitosta, ei mikään avioliiton korvike joka kertoo suhteen vakavuudesta.
Itse seurustelin 8v. olematta kihloissa tai naimisissa, enkä silti ajatellut että suhde loppuisi, yksinkertaisesti elin sitä elämää, sitä päivää ja sitä suhdetta. No, suhde kuitenkin loppui, vaikka olisi toki saattanut kestää lopun elämää ilman sormuksiakin.
3 vuotta sen suhteen päättymisen jälkeen törmäsin nykyiseen kumppaniini, kihloihin emme menneet, mutta naimisiin hyvinkin nopeasti, jo puolen vuoden seurustelun jälkeen...miksikö? Siksi, koska molemmilla oli edessään ihminen, jonka kanssa halusi jakaa elämänsä ja olla yhdessä sinne hautaan asti (joka toivottavasti ei ole kovin lähellä :D ). Ja sen tunteen takia sitten mentiin naimisiin, sitä tunnetta ei ollut kummallakaan ollut aiemmin, että kuuluu, ja haluaa kuulua toiselle, ilman omistamista.- Niko
Teittehän toki avioehtosopimuksen?
- dumle
Niko kirjoitti:
Teittehän toki avioehtosopimuksen?
Itseasiassa kun nyt kysyt, teimme =) Kun on tuntenut toisen niin lyhyen aikaa, ei tuntemus ja luottamus ole vielä täysiä. Ja avioehdon hyvä puoli on se, että se kattaa myös muita asioita kuin eron...esim. toisen velat, mikäli toinen kuolee...mitä toivottavasti ei kuitenkaan tapahdu.
Ja muillekin... omasta mielestäni on fiksua tehdä avioehto, vaikka kuinka rakastaisi, tulevasta ei koskaan kuitenkaan tiedä. Sitä ei pidä ottaa epäluottamuskysymyksenä, syy minkä takia se jää monilta tekemättä ja tulee myöhemmin kaduttua. Yhtä hyvin sen voi ottaa luottamuksen osoituksena "en mene kanssasi naimisiin rahojesi takia, vaan rakkaudesta" (koko lisäys sen takia, että meiltä on liian usein kysytty, että miksi avioehto).
- besserwi
"Mielensä muuttanut"
Älä tingi mielipiteistäsi noin helposti! Elämme aikaa jossa sopimus, vaikka virallinenkin tällä elämänalueella on aika köykäinen asia etenkin kun siihen liittyy sosiaalinen riitti.
Parisuhteen pitää koossa nykysin vain sen osapuolten sisäinen sitoutuminen toisiinsa ja suhteeseen, mikään muu ei pidä sitä kasassa.
Vaikuttaa siltä kuin olisit tulkinnut että miesystäväsi suhtautuu avioliittoon toisin kuin Sinä aiemmin, että hänelle se on sitova liitto.
Kun nyt tunnet epävarmuutta tuon miehen suhteen - kun epäilet ettei hän ole yhtä tosissasi Sinun suhteesi kuin sinä hänen, haet keinoja sitoa häntä tiukemmin itseesi.
Vahvin keino olisi avioliitto - olettaen että sillä on hänelle erityistä merkitystä. Sinullehan tietenkin riittäisi että hän - olettaen että avioliitto on miehen kokema korkein sitoutumisen aste - kosisi Sinua. Kosinta olisi tae Sinulle siitä että hän on vakavissaan suhteesi, niin vakavissaan että on valmis suurimpaan tietämäänsä sitoumukseen.
Toisaalta, Sinun kannalta pelkkä kosiminekin riittäisi vakuuttamaan Sinut hänen tunteistaan. Kun kieltäytyisit siitä - tekisit sen tieten ettei hän silti jättäisi Sinua, se ei ilmeisesti olisi hänelle - arvelujesi mukaan - luonteenomaista.
Kieltäytymällä kosinnasta Sinä saisit enemmän valtaa suhteessanne, etenkin kun hän - ilmeisesti oletat - kuitenkin sen jälkeen taivuttelisi Sinua kohti avioliittoa. Koko asetelmanne, jossa Sinä olet nyt anova osapuoli kääntyisi toisin päin.
Mitä sitten tehdä? Sinun tuskin kannattaa katkaista suhdetta koska rakastat häntä liikaa. Sinuna koettaisin vain jatkaa kuten ennekin, voi olla että hän ei välitä Sinusta kovin tosissan, mutta voi olla että se on vain hänen tyylinsä. Et mainitse onko hänellä muita naisia, onko hän väkivaltainen tai onko suhteessanne muuta epänormaalia. Ellei ole, anna mennä vaan, ja koeta samalla kerätä itseäsi kasaan, älä muutu liikaa hänen arvojensa mukaan, unohda naimisiinmeno. Muutamassa vuodessa intohimosi hänen suhteensa asettuvat, ja voi käydä niinkin että hänen intohimonsa Sinuun syttyvät.
Nauti suhteestanne minkä voit, onnettomaksi ehdit ryhtyä myöhemminkin!
-.-- Mielensä muuttanut
En kyllä allekirjoita tuota valtaan liittyvää teoriaa, sillä minulla on suhteessamme muutenkin valtaa enemmän kuin edes haluaisin.
Asunto on minun ja vain minulla on vakituinen työ.
Ja mieheni on vähän liiankin kiltti, hän ei ole ollenkaan väkivaltainen ja ottaa aina minut huomioon. Suhteemme perustuukin toinen toistemme kunnioitukselle.
Tarkoitin lähinnä, että meidän suhteemme on ehkä liiankin "järkevä".
Joka asiassa edetään hitaasti, edes suhteemme alussa ei malttamattomasti hyökätty toistemme kimppuun, vaan odoteltiin kuukausikaupalla.
Miksi? Onhan kumit keksitty.
Tavallaan minua kai ärsyttää se, ettei hän menetä koskaan itsehillintäänsä kanssani.
Hän ei koskaan intohimoisesti suutele ja rakastele minua, vaan aina malttaa mielensä. Tulee tunne, ettei hän halua minua tarpeeksi.
Ja sitten ei hätäile sen kihlautumisenkaan kanssa. Olen kai itse niin spontaani ja malttamaton luonne, tai sitten vain epävarma itsestäni.
Tiedän kyllä mieheni rakastavan minua.
Hän sanoo sen todella usein ja ostaa minulle vieläkin kukkia, 1,5 vuoden yhdessä olonkin jälkeen!
Hän osoittaa välittämisensä arjen pikku huomionosoituksilla, suukottelee ja halailee paljon ja joka päivä kutsuu minua hellittelynimillä.
Ehkä vain rakastan häntä liikaa. Pelkään menettäväni hänet. En todellakaan tiedä, miten kestäisin sen.
Ehkä kaipaan kihlasormusta, koska hän ei sanallisesti osaa puhua romanttisesti ikuisuuksista. Sormus osoittaisi, että hän kuitenkin on ajatellut olla kanssani pitkään.
Se vähentäisi pelkoa ja epävarmuutta, tottakai! - besserwi
Mielensä muuttanut kirjoitti:
En kyllä allekirjoita tuota valtaan liittyvää teoriaa, sillä minulla on suhteessamme muutenkin valtaa enemmän kuin edes haluaisin.
Asunto on minun ja vain minulla on vakituinen työ.
Ja mieheni on vähän liiankin kiltti, hän ei ole ollenkaan väkivaltainen ja ottaa aina minut huomioon. Suhteemme perustuukin toinen toistemme kunnioitukselle.
Tarkoitin lähinnä, että meidän suhteemme on ehkä liiankin "järkevä".
Joka asiassa edetään hitaasti, edes suhteemme alussa ei malttamattomasti hyökätty toistemme kimppuun, vaan odoteltiin kuukausikaupalla.
Miksi? Onhan kumit keksitty.
Tavallaan minua kai ärsyttää se, ettei hän menetä koskaan itsehillintäänsä kanssani.
Hän ei koskaan intohimoisesti suutele ja rakastele minua, vaan aina malttaa mielensä. Tulee tunne, ettei hän halua minua tarpeeksi.
Ja sitten ei hätäile sen kihlautumisenkaan kanssa. Olen kai itse niin spontaani ja malttamaton luonne, tai sitten vain epävarma itsestäni.
Tiedän kyllä mieheni rakastavan minua.
Hän sanoo sen todella usein ja ostaa minulle vieläkin kukkia, 1,5 vuoden yhdessä olonkin jälkeen!
Hän osoittaa välittämisensä arjen pikku huomionosoituksilla, suukottelee ja halailee paljon ja joka päivä kutsuu minua hellittelynimillä.
Ehkä vain rakastan häntä liikaa. Pelkään menettäväni hänet. En todellakaan tiedä, miten kestäisin sen.
Ehkä kaipaan kihlasormusta, koska hän ei sanallisesti osaa puhua romanttisesti ikuisuuksista. Sormus osoittaisi, että hän kuitenkin on ajatellut olla kanssani pitkään.
Se vähentäisi pelkoa ja epävarmuutta, tottakai!"Mielensä muuttanut"
Kirjoitin toki aika paljon yhden lyhyen viestin perusteella, tämä mitä nyt kirjoitat selventää.
Vaikuttaa siltä että miehesi ei vain ilmaise tunteita samalla tavalla kuin Sinä. Toiset ovat vähemmän intohimoisia kaiken kaikkiaan. Jos niin on niin hän ei todennäköisesti muutu, ei vaikka tekisit mitä. Sinulle jää mietittäväksi vain, tyydytkö häneen vai halutko jonkun kiihkeämmän.
Olette myös vaiheessa jossa rakastumisen intohimo alkaa hiipua ja ellei suhteeseen tilalle tule muuta, voi tuntua siltä ettei suhdetta kannata jatkaa. Mahdollisesti hiipuva intohimosi voisi olla näiden huoliesi taustalla.
Tässä kertomasikin perusteella suosittelen Sinulle kärsivällisyyttä ja jatkamista suhteessa. Ellei miehesi ole erityinen häntäheikki, luulen että suhteenne etenee vääjäämättä toivomaasi suuntaan.
-.-
- Tii
Avioliiton tarkoitus on virallistaa suhde niin, että lupautuu huolehtimaan toisesta ja rakastaa myötä- ja vastamäessä. Avioliiton yksi tarkoitus on perustaa perhe, saada jälkikasvua ja huolehtia heistä yhdessä.
Avioliiton avulla suhde tulee viralliseksi, siksihän meille tehtiin tämä parisuhdelakikin. Jos ihmiset asuvat yhdessä vuosikausia ja toinen kuolee, sukulaiset perivät puolet yhteisestä omaisuudesta, jos ei ole testamenttia. Ja testamentinkin kanssa perintövero on aivan toista luokkaa. Myöskään avopuoliso ei saa mitään eläkettä toisen jälkeen.
Eli avioliiton perimmäinen tarkoitus on todellakin turvata puolison ja yhteisten lasten asema, jos ikävää tapahtuu.
Jos haluaa niin tehdä, kannattaa mennä naimisiin tai rekisteröidä suhteensa. Jos ei, voi pysyä avoliitossa. - aviossa
On erittäin hyvä että konkreettisesti huomasit, miten typerä ajatuksesi naimisiinmenosta on ollut. On paljon ihmisiä joiden tulisi huomata omat vinoutuneet ajatuksensa juuri lyömällä omaan nilkaan, muuten niitä kun ei sitten millään saa käännetyksi oikeille raiteille.
Joku vertasi parisuhdelakia virallistamisessa avioliittoon. Avioliitto on luonnollinen asia, parisuhteen virallistaminen ei, niitä ei kannata olenkaan panna samalle viivalle! Seuraava askelhan olisi ihmisen ja eläimen suhteen virallistaminen "että kissani kaiken perisi". - TT
Miksi suhteessa pitäisi mennä aina miehen ehdoilla? Hänelle kaikki hyvä kuten vapaus ajatella olevansa periaatteessa "vapaa"...? Ei teidän naimisiin tarvitse mennä, mutta mies voisi kyllä tunnustaa ääneen että haluaa olla nimenomaan sinun kanssasi nyt ja aina. Ellei edes semmoista tunnustusta voi sinulle antaa, niin kyllä tulee hyväksikäytön maku hänen puoleltaan.
Voihan hänellä tietysti olla omat syynsä. Ehkä hän pelkää että luvattuaan sinulle "maat ja taivaat" hän menettääkin sinut? Mene tiedä. Kuulostaa kovasti perinteiseltä mieheltä, suorastaan Kauriilta, jos astrologiassa perää on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as603186Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078