Kertoi tuossa vapun hulinassa kaveri, että oli mennyt aika uudesta TDi:stä 2,8 turbon pumppu päreiksi. Syyksi sanottiin nykyajan polttoaineet kun on niin kuivia. Eräs kehottaa lisäämään pari desiä jotain 2T- öljyä tankilliseen. Onko asia nyt näin? Tuleehan se aika kalliiksi jos pelkkä kuivuus maksaa pari tonnia per laaki.
Onko diesel liian kuivaa?
16
4772
Vastaukset
- Tigre
"Voitelevuuslisäaineet
Vanhanaikaisissa polttoaineissa oli voitelevuutta parantavia "epäpuhtauksia" (happi- ja typpiyhdisteitä,
raskaita aromaatteja), jotka poistuvat nykyisissä polttoaineen jalostusprosesseissa samalla kuin rikki.
Nyt voitelevuus hoidetaan käyttämällä lisäainetta, josta on hyötyä etenkin jakajatyyppisille ruiskutuspumpuille,
joiden kaikki sisäosat voidellaan polttoaineella.
Voiteluöljy
Moottoriöljyn tai kaksitahtiöljyn lisäys dieselpolttoaineeseen on joillakin seuduilla ollut perinteenä.
Öljyn käyttö lisää päästöjä ja moottorin karstoittumista. Se voi myös tukkia polttoainesuodattimen,
koska pienikin määrä polttoaineessa olevaa vettä muodostaa voiteluöljyn kanssa vaaleata maitomaista
sakkaa. Öljyn lisäystä ei suositella, koska polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaatimukset
sellaisenaan ja tarvittaessa niissä on voitelevuuslisäaine."
lainaus Neste, Dieselpolttoaineopas - Ammattimies
Kysymyksessä mahdollinen vesi polttoaineessa? Tutkittiinko polttoaine? Onko viimeinen tankkauspaikka tiedossa, sillä huoltamo on vastuussa jos polttoaineessa on epäpuhtauksia?
- TDi-mies
Se sattui talvella, jolloin ainakin tietyissä piireissä väitetään polttoaineen olevan vielä kesälaatuakin kuivempaa ( siis ilmeisesti puhtaampaa ja pakkaskestävämpää). Toisaalta ainahan niitä pumppujakin menee syystä tai toisesta. Vesi pitäisi kyllä jäädä vedenerottimeen suodattimessa jos asiasta on huolehdittu, ellei polttoaine siis ole aivan vetistä.
Kait se Neste tietää, vaikka onhan niilläkin vaihtelua erien välillä. - yhtähuono
TDi-mies kirjoitti:
Se sattui talvella, jolloin ainakin tietyissä piireissä väitetään polttoaineen olevan vielä kesälaatuakin kuivempaa ( siis ilmeisesti puhtaampaa ja pakkaskestävämpää). Toisaalta ainahan niitä pumppujakin menee syystä tai toisesta. Vesi pitäisi kyllä jäädä vedenerottimeen suodattimessa jos asiasta on huolehdittu, ellei polttoaine siis ole aivan vetistä.
Kait se Neste tietää, vaikka onhan niilläkin vaihtelua erien välillä.tsäkä ku lottovoitossa , onnittelut hänelle "yksi miljoonasta"
- "yhdestä"
Dieselistä oli mennyt pumppu rikki ja syy on nyt polttoaineen!. Täyttääköhän tämä tapaus millään tavalla edes alkeellisimpia todennäköisýys periaatteita. Jo yksistään suomessa liikkuu satoja tuhansia dieselautoja. Eiköhän niissä aika järjestelmällisesti pumput hajoaisi jos tuo polttoaineesta johtuisi.
Dieselin polttoainepumput ovat periaatteessa aika toimintavarmoja ja kestäviäkin, jajatellen että ne on hyvin pienistä mekaanisista osista koottuja. Mutta kyllä näihinkin jonkinlainen ennenaikainen särkyminen voi tulla, niinku mihin tahansa laitteesseen, ilman mitään selvää syytä.
Tiedän kyllä itse erään erittäin merkkifanaattisen autoilijan, joka syyttää aina polttoainetta tai moottoriöljyä kaikista auton moottorissa ilmenevistä vioista ja on julistanut pannaan ties kuinka monta bensa-asemaa ja öljymerkkiä. - -?-
Polttoaineen laatukysymykset on jo vanha asia joka kuitenkin tulee aina saannolliesti esille mm. eri autolehtien tekemien testien mukana, niin Suomessa kuin muuallakin.
Viimeinen tallainen ranskalainen artikkeli jonka luin, mainitsi kuinka supermarkettien polttoainehintojen ero syntyy juuri naiden voitelevien lisa-aineiden pienemmasta maarasta, laadusta tai osittain puuttumisesta. Siina esitettiin myoskin hyvin seikkaperainen erittely naista aineista ja niiden osuudesta poltoaineen hinnassa.
Yhteenvetona he suosittelivat valttaa markettipolttoaineen tankkausta varsinkin nykyisissa korkeapaineruiskulla varustetuissa autoissa. Heidan mukaansa jossain tapauksessa jo yksi tankilline voi aiheuttaa vahingon. Ainakin jatkuvasti kaytettyna nostaisi riskia.
Asia kuullosta hyvin loogiselta, mutta vaikea kuitenkin sanoa missa maarin asia pitaa paikkansa. Toisaalta atojen lukumaara ja niilla ajetut kilometrin ovat valtavia, joita tankkataan Euroopan supermarketeissa...- TDI-mies
eri asia siinä mielessä, että siellä marketista voit saada naftaa 20 % halvemmalla kuin viereiseltä huoltoasemalta. Kuitenkin ne marketit myy ihan samoja naftoja kuin kalliimmatkin "jobbarit". Arvio tai "tiedemieslausunto" voi olla ihan "tilattu" pelottelemaan ihmisiä takaisin kalliille tankille. Ranskassa dieselautoilla ajaa valtaosa ihmisistä.
Hyvä havainto, että yksikin tankillinen pas... riittää rikkomaan pumpun. Jos sitten ottaa esim. hinnasta johtuen aika pian uutta tavaraa lisää tankkiin, niin vaikea on löytää todellista syytä. Toisaalta,kyllähän joku ammattikorjaaja huomaa, koska pumppu on rikkoutunut vaikka valuvian takia tai liin huonosta voitelusta. - --?--
TDI-mies kirjoitti:
eri asia siinä mielessä, että siellä marketista voit saada naftaa 20 % halvemmalla kuin viereiseltä huoltoasemalta. Kuitenkin ne marketit myy ihan samoja naftoja kuin kalliimmatkin "jobbarit". Arvio tai "tiedemieslausunto" voi olla ihan "tilattu" pelottelemaan ihmisiä takaisin kalliille tankille. Ranskassa dieselautoilla ajaa valtaosa ihmisistä.
Hyvä havainto, että yksikin tankillinen pas... riittää rikkomaan pumpun. Jos sitten ottaa esim. hinnasta johtuen aika pian uutta tavaraa lisää tankkiin, niin vaikea on löytää todellista syytä. Toisaalta,kyllähän joku ammattikorjaaja huomaa, koska pumppu on rikkoutunut vaikka valuvian takia tai liin huonosta voitelusta.Kertoisitko missa marketissa on tankattavissa -20% hinnalla polttoainetta? Kilomereja on kertynyt, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole tullut tuollaista etua vastaan. Oletatko jalostamoiden toimittavan polttoainetta todellakin sellaisilla hinnoilla jotka mahdollistavat tuollaisen "pelivaran" jakelupisteessa? Kylla ne katteet ovat todellisuudessa hyvin kapeat ja hintaetu lasketaan sentaissa.
Ps. Markettitavara tosin tulee samoilta toimittajilta kuin muihinkin jakelupisteisiin, joskin volyymit ovat sita luokkaa, etta jaloistamoilla tehdaa polttoainetta mittojen mukaan, ei ainoastaan marketeille. > Lisa-aine < on hyvin nimensa mukainen ja silla on selkea osuutensa hinnassa.
Ajatus siita, etta artikkelit ovat tilaustyona kirjoitettuja, (ei tietenkaan taysin poissuljettava mahdollisuus) tarkoittaisi kaytannollisesti katsoen liki kaikkien autolehtien olevan kalliimman jakelukanavan taskussa.
Vastaavanlaisia tutkimuksia kirjotetaan niin Suomessa kuin muuallakin. Itse olen tallaisia lukenut Saksassa, Italiassa ja Espanjassa ja kussakin maassa useamman eri lehden kirjoitamina. Ei tuon polttoaineen koostumuksen tutkiminen liene niin kovin suurta tiedetta vaadi...
Luonnollisestikin jokainen tekee vapaasti oman analyysinsa tallaisistakin asioista. Johtuuko oa pumppujen rikkoutumiset tasta, sita on lienee kaytannossa hankala todistaa. - TDI-mies
--?-- kirjoitti:
Kertoisitko missa marketissa on tankattavissa -20% hinnalla polttoainetta? Kilomereja on kertynyt, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole tullut tuollaista etua vastaan. Oletatko jalostamoiden toimittavan polttoainetta todellakin sellaisilla hinnoilla jotka mahdollistavat tuollaisen "pelivaran" jakelupisteessa? Kylla ne katteet ovat todellisuudessa hyvin kapeat ja hintaetu lasketaan sentaissa.
Ps. Markettitavara tosin tulee samoilta toimittajilta kuin muihinkin jakelupisteisiin, joskin volyymit ovat sita luokkaa, etta jaloistamoilla tehdaa polttoainetta mittojen mukaan, ei ainoastaan marketeille. > Lisa-aine < on hyvin nimensa mukainen ja silla on selkea osuutensa hinnassa.
Ajatus siita, etta artikkelit ovat tilaustyona kirjoitettuja, (ei tietenkaan taysin poissuljettava mahdollisuus) tarkoittaisi kaytannollisesti katsoen liki kaikkien autolehtien olevan kalliimman jakelukanavan taskussa.
Vastaavanlaisia tutkimuksia kirjotetaan niin Suomessa kuin muuallakin. Itse olen tallaisia lukenut Saksassa, Italiassa ja Espanjassa ja kussakin maassa useamman eri lehden kirjoitamina. Ei tuon polttoaineen koostumuksen tutkiminen liene niin kovin suurta tiedetta vaadi...
Luonnollisestikin jokainen tekee vapaasti oman analyysinsa tallaisistakin asioista. Johtuuko oa pumppujen rikkoutumiset tasta, sita on lienee kaytannossa hankala todistaa.Ainakin viime kesänä jolloin viimeksi liikuttiin n 4000 km Ranskassa, niin erot kalleimpien huoltsikoiden ja halvimpien markettien välillä oli jopa 20 prossaa. Aina ei päästy matkailuautolla marketin tankille kun oli matalat rampit. Mee ite etsimään mitä erot on,mä en sitä sulle tee enkä ole kirjannut paikkoja ylös. Ainakin Bretagnessa suhde oli tuo. On liikuttu Ranskassa parikymmentä vuotta, joten hinnat on selvillä. Myös jotkut korjaamot pikuteiden varrella myy dieseliä halvalla. Ne, niinkuin marketitkin kerää asiakkaita, ei tuloja naftan myynnistä.
On pirun vaikeaa sanoa tarkasti, mikä rikkoo pumppuja, mutta aivan varmasti huonolaatuinen nafta. - - € -
TDI-mies kirjoitti:
Ainakin viime kesänä jolloin viimeksi liikuttiin n 4000 km Ranskassa, niin erot kalleimpien huoltsikoiden ja halvimpien markettien välillä oli jopa 20 prossaa. Aina ei päästy matkailuautolla marketin tankille kun oli matalat rampit. Mee ite etsimään mitä erot on,mä en sitä sulle tee enkä ole kirjannut paikkoja ylös. Ainakin Bretagnessa suhde oli tuo. On liikuttu Ranskassa parikymmentä vuotta, joten hinnat on selvillä. Myös jotkut korjaamot pikuteiden varrella myy dieseliä halvalla. Ne, niinkuin marketitkin kerää asiakkaita, ei tuloja naftan myynnistä.
On pirun vaikeaa sanoa tarkasti, mikä rikkoo pumppuja, mutta aivan varmasti huonolaatuinen nafta.Mikali tehdaan hintavertailu moottoritiehintojen, jotka ovat poikkeuksellisia, ja halvimpien marketti-pisteiden valilla, niin mainitsemaasi eroa aletaan lahestya.
Ps. Ei ole tarpeellista menna etsimaan kovinkaan kaukaa hintaeroja, silla olen asunut taalla paikan paalla kohta kymmenisen vuotta ;=)
Eli, ei muuta kuin esim. Auto-Moto'a ja Auto Plus'aa lukemaan, niin sielta tulee vastaan kiinnostavia artikkeleita...
Bonne continuation! - - € -
TDI-mies kirjoitti:
Ainakin viime kesänä jolloin viimeksi liikuttiin n 4000 km Ranskassa, niin erot kalleimpien huoltsikoiden ja halvimpien markettien välillä oli jopa 20 prossaa. Aina ei päästy matkailuautolla marketin tankille kun oli matalat rampit. Mee ite etsimään mitä erot on,mä en sitä sulle tee enkä ole kirjannut paikkoja ylös. Ainakin Bretagnessa suhde oli tuo. On liikuttu Ranskassa parikymmentä vuotta, joten hinnat on selvillä. Myös jotkut korjaamot pikuteiden varrella myy dieseliä halvalla. Ne, niinkuin marketitkin kerää asiakkaita, ei tuloja naftan myynnistä.
On pirun vaikeaa sanoa tarkasti, mikä rikkoo pumppuja, mutta aivan varmasti huonolaatuinen nafta.Les prix des carburants. Les 10 enseignes les moins chères > Prix moyens relevés par la Direction de la concurrence le 28/02/06.
GAZOLE / €:
1. / 1. Cora 1.035
2. / 1. Leclerc 1.035
3. / 2. Auchan 1.038
4. / 2. Carrefour 1.038
5. / 3. Casino 1.039
6. / 4. Intermarché 1.043
7. / 5. Système U 1.044
8. / 6. Esso 1.072
9. / 7. Elf 1.076
10. / 8. Agip 1.095
Bonne nuit! - mutta hyvä puoli
- € - kirjoitti:
Les prix des carburants. Les 10 enseignes les moins chères > Prix moyens relevés par la Direction de la concurrence le 28/02/06.
GAZOLE / €:
1. / 1. Cora 1.035
2. / 1. Leclerc 1.035
3. / 2. Auchan 1.038
4. / 2. Carrefour 1.038
5. / 3. Casino 1.039
6. / 4. Intermarché 1.043
7. / 5. Système U 1.044
8. / 6. Esso 1.072
9. / 7. Elf 1.076
10. / 8. Agip 1.095
Bonne nuit!ETTÄ eilen 12.05.2006 Kokkolassa diesel maksoi halvimmassa paikassa 0,914€, seuraavassa 0,924€, sitten tietenkinkin aina hyvin kallis ABC 1.059, KPO selittää, että heiltä saa bonusta! hyvä jeesus, joka menee siihen retkuun, eikö silloin koko bonus ole kusetusta?
Näkyy tuolla Pohjois-Pohjanmaalla joku yrittävän rikastua hinnalla 1.09€.
- --------
Lisää biodieseliä (RME) tavallisen dieselin joukkoon. Dieselpolttoainestandardi sallii 5% biodieseliä.
- solex
pumpun voiteluun. Esim. Diesel power plus maksaa vain 15 euroa 500 litraa kohti, joten ei se ketään kaada ja auttaa voitelun lisäksi setaanilukua nostavaksi eli vähän paremmin palavaksi.
- Tdi:llä
Karvan vajaat 400 000 km on tdi kulkenut aina HALVIMMALLA löpöllä, mikä kohdalle on sattunut, useimmiten ST1:n aine. Ei tulisi mieleenkään lisätä öljyä löpön joukkoon!!! Vai että kuivaa! Jos pumppu hajoaa, on se huonon pumpun vika (joita mm. MB:issä on ollut (Lucas)) tai vesi polttoaineessa tai rikkinäinen pa-suodin tai kelvoton korjaamotyö.
- Anonyymi
tämä uusi, neste my, on sekoitettu normaalin dieselin sekaan, kulutus kasvoi 3l/100km. Lisäksi pakokaasu haisee ielälle, kaasu takertelee, hetkellinen kulutus nousee mutta aine ei pala... saaneet nakutuksen korjattua sentäs
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä201041- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071020Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk300915- 42909
- 72875